Beleggen op de beurs in de praktijk - Deel 10 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 106 Laatste
Acties:
  • 789.270 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:46
magneetje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:16:
[...]

Ik wacht het nog een paar weken af maar mocht er niet voor het eind van deze maand niet meer duidelijkheid zijn dan ga ik waarschijnlijk weer verhuizen naar een andere broker of bank (Ik was nog geen half jaar geleden van de Giro naar Lynx verhuisd |:( )

Wat zijn jullie plannen als IB of Lynx klant?
Ik heb mijn posities een paar maanden geleden gedeeltelijk afgebouwd bij DeGiro. Ik ben naar Binck en IB gegaan. Krijg je nu dit... 8)7
Ik kan natuurlijk weer weg gaan bij IB en dan verhuizen naar Binck, maar dat gaat mij teveel geld kosten. En dan heb ik het over de kosten van Binck die extreem zijn. Kosten bij IB waren dacht ik iets van 12-14 euro zo uit mijn hoofd. Deze moety ik dan opnieuw betalen. Als ik hetzelfde weer wil doen bij Binck dan gok ik dat ik dan zo minstens 150 euro kwijt ben.
Ik bljif bij IB, Ze zijn bezig en willen de EU klanten behouden. Is echter een kwestie van afronden van bureaucratische administratieve zaken.
Wat ik wel vreemd vind is dat ze al in 2019 een kantoor in Luxemburg hebben geopend, maar deze de activeiten niet mag overnemen. Vraag mij dan af wat het nut van IB luxemburg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:43
phantom09 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:05:
Wat ik wel vreemd vind is dat ze al in 2019 een kantoor in Luxemburg hebben geopend, maar deze de activeiten niet mag overnemen. Vraag mij dan af wat het nut van IB luxemburg is.
Hoe ik het in dit topic, zijdelings, mee lees is dat IB heeft ingezet op alles verhuizen naar Luxemburg en dus alles in het werk heeft gezet daarvoor. Vervolgens heeft (last minute?) Luxemburg restricties opgelegd m.b.t. hoe "groot" IB Luxemburg mag zijn, en daardoor is het hele traject "voor niks" geweest. Of ja, IB kan / zal dus wellicht een deel van de klanten over zetten naar Luxemburg, maar ze kunnen dus (bij lange na) niet alle klanten naar Luxemburg verhuizen. Vandaar de "last minute" noodgrepen naar Ierland en uhm, "ergens in oost Europa" IIRC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
RobertMe schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:23:
[...]

Hoe ik het in dit topic, zijdelings, mee lees is dat IB heeft ingezet op alles verhuizen naar Luxemburg en dus alles in het werk heeft gezet daarvoor. Vervolgens heeft (last minute?) Luxemburg restricties opgelegd m.b.t. hoe "groot" IB Luxemburg mag zijn, en daardoor is het hele traject "voor niks" geweest. Of ja, IB kan / zal dus wellicht een deel van de klanten over zetten naar Luxemburg, maar ze kunnen dus (bij lange na) niet alle klanten naar Luxemburg verhuizen. Vandaar de "last minute" noodgrepen naar Ierland en uhm, "ergens in oost Europa" IIRC.
En wat als we straks een Nexit krijgen? Ik denk niet dat IB een vestiging gaat openen in Nederland. Dan zullen IB klanten (of via tussen handelaren) afscheid moeten nemen van IB. Terug naar DeGiro? :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:31
Ik denk ook dat het een beetje een storm in een glas water is, in elk geval voor IB. Wat er bij resellers gaat gebeuren, geen idee. Daar had je sowieso al geen account moeten hebben wat mij betreft. Ik denk dat er een redelijke kans is dat de migratie gewoon op tijd rond is en zo niet, dan lees ik dat ik waarschijnlijk gewoon door kan handelen in producten waar ik al in handelde. Posities en/of geld overboeken kan ook gewoon - daarom ook het advies dat je een reservebroker moet aanhouden.

Dus wat is het probleem? In het slechtste geval moet je misschien eventuele nieuwe posities aankopen bij een andere broker. Kost je misschien iets meer transactiekosten. Maar het is niet dat je ineens je vermogen kwijt bent op 1 januari. Ik zie hoogstens tijdelijk wat administratieve problemen. En Europese / Britse toezichthouders zijn er natuurlijk ook niet bij gebaat dat tienduizenden of honderdduizenden klanten van een grote broker ineens jarenlang niet kunnen handelen. Het is niet dat je de enige bent die tegen dit probleem aanloopt.

Vanuit het perspectief van IB is het bovendien verstandig om al je klanten in te lichten over alle potentiele risico's en handelsbeperkingen. Je kan je beter vooraf indekken dan achteraf woedende klanten hebben en een dozijn rechtszaken aan je broek. Zo interpreteer ik de berichtgeving. Veel omslachtige disclosure, weinig concrete problemen. Iedereen moet deze risico's vooral zelf inschatten, maar ik maak me er totaal niet druk om.
Ik vermoed dat IB tegen onvoorziene problemen met de toezichthouder aanloopt. Die wil waarschijnlijk niet dat er plots een paar honderd miljard aan particulier vermogen hun ministaatje instroomt, zonder precies duidelijk te hebben wat dat voor gevolgen heeft voor garantiestelsels, toezicht, of de huidige wetgeving toereikend is, etc. Wellicht zitten er ergens wat addertjes onder het gras die men niet had zien aankomen. Maar goed, dat is slechts wat speculatie van mijn kant.

[ Voor 3% gewijzigd door writser op 06-11-2020 22:36 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:35

jjust

Het leven is een strijd

magneetje schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 21:16:

Wat zijn jullie plannen als IB of Lynx klant?
Ik blijf bij IB maar ik heb al een 2de broker. Het overboeken van mijn posities lijkt me niet nodig. In het slechtste geval kan je waarschijnlijk alleen nog je posities sluiten bij IB. Als je dan een 2de broker hebt waar je eventueel kunt aankopen is het probleem eigenlijk heel klein. Daarnaast is het van tijdelijke aard en is er nog een kans dat het tijdig wordt opgelost.

Als het aan het einde van het jaar nog niet is opgelost zou ik me niet comfortabel voelen zonder 2de broker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
jjust schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:05:
[...]

Ik blijf bij IB maar ik heb al een 2de broker. Het overboeken van mijn posities lijkt me niet nodig. In het slechtste geval kan je waarschijnlijk alleen nog je posities sluiten bij IB. Als je dan een 2de broker hebt waar je eventueel kunt aankopen is het probleem eigenlijk heel klein. Daarnaast is het van tijdelijke aard en is er nog een kans dat het tijdig wordt opgelost.

Als het aan het einde van het jaar nog niet is opgelost zou ik me niet comfortabel voelen zonder 2de broker.
Wat is tijdelijk? Is dit een paar weken na eind 2020? Een paar maanden? Een paar jaren?

Als je in worste case scenario niet mag handelen bij IB en je toch snel iets wilt verkopen wat niet mag, dan kan je er mogelijk wel een nadeel van onder vinden. Stel dat je zoiest als wirecared aandelen hebt en net in de periode dat je niet mag handelen bekend wordt dat wirecard fraude heeft gepleegd. Dan kan je normaal gesproken dit aandeel nog verkopen, maar dat gaat dan niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

phantom09 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:29:
[...]

Wat is tijdelijk? Is dit een paar weken na eind 2020? Een paar maanden? Een paar jaren?

Als je in worste case scenario niet mag handelen bij IB en je toch snel iets wilt verkopen wat niet mag, dan kan je er mogelijk wel een nadeel van onder vinden. Stel dat je zoiest als wirecared aandelen hebt en net in de periode dat je niet mag handelen bekend wordt dat wirecard fraude heeft gepleegd. Dan kan je normaal gesproken dit aandeel nog verkopen, maar dat gaat dan niet.
Dat is inderdaad een risico. Ik vermoed een klein risico zeker gezien de Q&A van Esma uit een eerdere post van mij. Mijn inschatting is dat risico reducerende transacties dus posities afbouwen in ieder geval wel mogelijk blijft. Maar dat blijft een inschatting. Als je echt geen risico wilt lopen dan is overstappen wellicht beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

writser schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:29:
Ik vermoed dat IB tegen onvoorziene problemen met de toezichthouder aanloopt. Die wil waarschijnlijk niet dat er plots een paar honderd miljard aan particulier vermogen hun ministaatje instroomt, zonder precies duidelijk te hebben wat dat voor gevolgen heeft voor garantiestelsels, toezicht, of de huidige wetgeving toereikend is, etc. Wellicht zitten er ergens wat addertjes onder het gras die men niet had zien aankomen. Maar goed, dat is slechts wat speculatie van mijn kant.
Ik zie wel een klein verschilletje tussen de Europees Paspoorten voor IB UK en voor IB Lux. Voor IB Lux zijn de diensten A1 en B7 niet toegestaan. Maar volgens de CSSF zou binnen Luxemburg in ieder geval A1 wel toegestaan moeten zijn.

Dan speculatie van mijn kant. IB Lux kan met het huidige paspoort geen klanten uit andere lidstaten bedienen. Alleen Luxemburgse klanten.

[ Voor 14% gewijzigd door Zr40 op 07-11-2020 00:00 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:14
jjust schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:41:
[...]

Dat is inderdaad een risico. Ik vermoed een klein risico zeker gezien de Q&A van Esma uit een eerdere post van mij. Mijn inschatting is dat risico reducerende transacties dus posities afbouwen in ieder geval wel mogelijk blijft. Maar dat blijft een inschatting. Als je echt geen risico wilt lopen dan is overstappen wellicht beter.
Of als je met margin werkt en een margin call krijgt, vraag is wat er dan gaat gebeuren.

Denk overigens dat het wel wat mee zal vallen, maar het is zeker niet onverstandig om de risico's hiervan nog eens na te lopen en een tweede bank/broker gereed te hebben.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jjust

jjust

Het leven is een strijd

JohanNL schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:52:
[...]

Of als je met margin werkt en een margin call krijgt, vraag is wat er dan gaat gebeuren.

Denk overigens dat het wel wat mee zal vallen, maar het is zeker niet onverstandig om de risico's hiervan nog eens na te lopen en een tweede bank/broker gereed te hebben.
Eens. Zeker bij meer "exotische" portefeuilles dan simpel buy and hold wil je denk ik minder operationeel risico accepteren. Als het kritisch is om mogelijkheden te hebben om te handelen in je portefeuille kan je wellicht geen risico lopen dat je hierin beperkt wordt. Het risico dat je beperkt wordt in handelen is wellicht klein maar de impact als dat wel gebeurt is dan wellicht te groot.

Ik heb zelf een buy and hold portefeuille zonder margin verplichting dus vanuit dat oogpunt durf ik het wel aan zeker omdat ik al een 2de broker heb om eventuele aankopen te doen.

[ Voor 10% gewijzigd door jjust op 07-11-2020 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oscar82
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:15

oscar82

De ondertitel

Miki schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 15:36:
[...]
Emerging markets is 2x per jaar dat er wordt uitgekeerd, bij elkaar opgeteld kom ik op een 0,24 cent. Dat is dus best netjes.
Klopt inderdaad. Als je het dividend van een half jaar geleden en die van nu bij elkaar optelt kom je op 24 cent. Door welke koers zou je dat moeten delen om tot een 'eerlijk' of iets-zeggend jaar-percentage te komen?
Als je deelt door de huidige koers kom ik op 1,66% dividendrendement. Maar dat lijkt dan heel laag omdat de koers de afgelopen maand is gestegen.

Op morningstar zie ik voor NT EM 2,33% staan als dividendrendement in de afgelopen 12 maanden. Zij hebben daar vast een manier om die opbrengst te wegen op basis van historische koersdata.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
  • Laatst online: 01-06 09:51
RobertMe schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:23:
[...]

Er zitten vast veel kosten aan het aanvragen en onderhouden van nieuwe entiteiten maar ik vraag me toch af of IB geen grote fout heeft gemaakt in hun risico analyse door alles in te zetten op Luxemburg. Het is bekend dat zulke vergunningsaanvragen lang kunnen duren en dat er altijd een mogelijkheid bestaat dat een vergunning wordt geweigerd of dat er restricties opgelegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Zr40 schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 23:49:
[...]

Ik zie wel een klein verschilletje tussen de Europees Paspoorten voor IB UK en voor IB Lux. Voor IB Lux zijn de diensten A1 en B7 niet toegestaan. Maar volgens de CSSF zou binnen Luxemburg in ieder geval A1 wel toegestaan moeten zijn.

Dan speculatie van mijn kant. IB Lux kan met het huidige paspoort geen klanten uit andere lidstaten bedienen. Alleen Luxemburgse klanten.
Robeco heeft ook een aantal noteringen in luxemburg: https://solutions.vwdserv...OZqTl2MacssGLZVuYzg%3D%3D. En toch kunnen klanten uit NL hier gebruik van maken. Ik vermoed dat dit niet de reden is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:37
writser schreef op vrijdag 6 november 2020 @ 22:29:

Waarbij IB dat risico welbewust heeft genomen door een ministaat te kiezen met waarschijnlijk allerhande voordelen op fiscaal vlak, toezichtcapaciteit, enterprise friendly legal system, etc in plaats van bv DE, FR of zelfs NL. Lux staat boven Malta of Cyprus, maar is absoluut een niveau onder UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
Rukapul schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:30:
[...]

Waarbij IB dat risico welbewust heeft genomen door een ministaat te kiezen met waarschijnlijk allerhande voordelen op fiscaal vlak, toezichtcapaciteit, enterprise friendly legal system, etc in plaats van bv DE, FR of zelfs NL. Lux staat boven Malta, maar is absoluut een niveau onder UK.
Het lijkt mij toch zo dat IB gaat navragen wat de eisen zijn die men stelt en dan pas de nodige acties gaat uitvoeren. Het lijkt mij toch niet dat IB zomaar wat uitvoerd, dan bij de EU aangeeft dat ze dit willen aanmelden en dat ze dan pas er achter komen dat het niet voldoet.

Wellicht zou het kunnen zijn dat IB in eerste instantie navraag heeft gedaan wat de voorwaarden zijn, de EU toch een kleine aanpassing in die tussentijd heeft gedaan en dat men er pas later achter kwam dat het niet voldoet.

Ambtenaren hebben er een handje van om te gaan goochelen met de regels.

[ Voor 3% gewijzigd door phantom09 op 07-11-2020 15:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

phantom09 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:13:
[...]

Robeco heeft ook een aantal noteringen in luxemburg: https://solutions.vwdserv...OZqTl2MacssGLZVuYzg%3D%3D. En toch kunnen klanten uit NL hier gebruik van maken. Ik vermoed dat dit niet de reden is.
Ik weet niet waarom je een fonds vergelijkt met een broker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
writser schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:44:
[...]

Inmiddels zijn we een maand verder en het Triodos fonds is nog open. Nu toch wel erg interessant, helemaal als je vermogensbelasting betaalt in schijf 2 of hoger. ~7% op jaarbasis met zeer weinig risico. Verrassend dat het nog steeds open is.
Ik ben hier nu ook naar aan het kijken en heb een excelsheetje gemaakt om te berekenen wat het oplevert aan fiscaal voordeel. Misschien hebben meer mensen hier wat aan dus heb hem gedeeld met fictieve bedragen. Volgens mij kloppen alle formules maar kan het niet garanderen :+

https://docs.google.com/s...mrhG_afkm6m7WfeWd0oq8D62E
(Voor bewerken: Downloaden als Excel bestand of kopie maken naar je eigen Google account)

Vrijstellingen staan ingesteld voor 1 persoon. Voor zover ik kan vinden blijft het maximum voor groenbeleggingen voor volgend jaar gelijk aan dit jaar. Broker kosten staan ingevuld voor DeGiro. Resultaat fonds er ook bij gezet zodat je kan zien wat het effect bij winst/verlies is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:05
Rukapul schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 15:30:
[...]

Waarbij IB dat risico welbewust heeft genomen door een ministaat te kiezen met waarschijnlijk allerhande voordelen op fiscaal vlak, toezichtcapaciteit, enterprise friendly legal system, etc in plaats van bv DE, FR of zelfs NL. Lux staat boven Malta of Cyprus, maar is absoluut een niveau onder UK.
Eigenlijk alles op het vaste land staat onder de UK, maar Luxemburg een risico noemen gaat wel erg ver. Het is de belangrijkste plek voor vermogensbeheer in de Eurozone en ik zou het ook zeker een flink eind boven NL, FR of DE zetten. Sowieso zou ik FR of DE niet te hoog aanschrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phantom09
flyguy schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 20:19:
[...]

Eigenlijk alles op het vaste land staat onder de UK, maar Luxemburg een risico noemen gaat wel erg ver. Het is de belangrijkste plek voor vermogensbeheer in de Eurozone en ik zou het ook zeker een flink eind boven NL, FR of DE zetten. Sowieso zou ik FR of DE niet te hoog aanschrijven...
FR niet hoog aanschrijven? Euronext zit toch in Frankrijk?
Duitsland vanwege wirecard?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flyguy
phantom09 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:29:
[...]

FR niet hoog aanschrijven? Euronext zit toch in Frankrijk?
Duitsland vanwege wirecard?
Euronext is een Nederlandse NV met het hoofdkantoor in Frankrijk, maar het is meer een federaal model waarin bijvoorbeeld Euronext Portugal praktisch autonoom is, maar toegang tot de kapitaalmarkt en de IT-systemen komen gedeeld uit corporate.

Maar dat terzijde. De kennis/kunde, de infrastructuur, de spelers op de grond, wetgeving, toezicht, etc. is allemaal zo ontzettend goed geregeld in Luxemburg. Veel grotere internationale focus en meer een 'get-shit-done'-attitude. In Frankrijk en Duitsland is alles veel stroperiger en meer sprake van hiërarchie, wetgeving minder up-to-date, veel minder one-stop-shops waar je kan aankloppen en de focus ligt veel meer op de eigen natie/linguïstische gebied . Het is echt een verschil van dag en nacht.
Een jaar of tien geleden reed ik wel eens 's ochtends naar Luxemburg om dingen voor nieuw op te richten fondsen te regelen. Ging ik 's avonds weer naar huis, dan was het meeste afgetikt. Als ik nu ~tien jaar later in Frankfurt moet zijn, dan weet ik zeker dat nog niet de helft gebeurd omdat partij X niet kan tekenen en eerst moet overleggen binnen de organisatie en partij Y de IT-systemen nog niet klaar heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 18:15
Erik1 schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 18:37:
[...]

Ik ben hier nu ook naar aan het kijken en heb een excelsheetje gemaakt om te berekenen wat het oplevert aan fiscaal voordeel. Misschien hebben meer mensen hier wat aan dus heb hem gedeeld met fictieve bedragen. Volgens mij kloppen alle formules maar kan het niet garanderen :+

https://docs.google.com/s...mrhG_afkm6m7WfeWd0oq8D62E
(Voor bewerken: Downloaden als Excel bestand of kopie maken naar je eigen Google account)

Vrijstellingen staan ingesteld voor 1 persoon. Voor zover ik kan vinden blijft het maximum voor groenbeleggingen voor volgend jaar gelijk aan dit jaar. Broker kosten staan ingevuld voor DeGiro. Resultaat fonds er ook bij gezet zodat je kan zien wat het effect bij winst/verlies is.
Ik heb even naar je excelsheet gekeken, maar volgens mij zit er één fout in, en één ding waarvan ik het niet kan plaatsen.

De heffingskorting die je krijgt in box 3 met je groenfonds is max 0,7% vd waarde van het fonds. Je kunt dus niet simpelweg bij de schijven de maximale vrijstelling eraf halen. Was het maar zo'n feest.

Verder snap ik even niet wat box 1 heffingskorting te maken heeft met sparen. Kun je dit even toelichten? Klinkt interessant namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trezzahn
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-06 22:42
@cryptapix @Xanaroth @BrtH

Bedankt voor jullie reacties. Klopt inderdaad wel aardig met m'n gevoel: uiteindelijk maakt het niet veel uit. Ik ben nu voornemens elke maand zoveel mogelijk de cash te gebruiken voor de ETF's. Ook al is de verhouding niet helemaal juist, ik zal dan tenminste elke maand zoveel mogelijk in de markt zitten. Per kwartaal zal ik dan de verhoudingen weer rechttrekken met een tussentijdse herbalancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
scoobs schreef op zondag 8 november 2020 @ 01:54:
[...]

Ik heb even naar je excelsheet gekeken, maar volgens mij zit er één fout in, en één ding waarvan ik het niet kan plaatsen.

De heffingskorting die je krijgt in box 3 met je groenfonds is max 0,7% vd waarde van het fonds. Je kunt dus niet simpelweg bij de schijven de maximale vrijstelling eraf halen. Was het maar zo'n feest.

Verder snap ik even niet wat box 1 heffingskorting te maken heeft met sparen. Kun je dit even toelichten? Klinkt interessant namelijk.
Zoals ik het lees bestaat het voordeel uit 2 regels die je los van elkaar toepast. De eerste is een vrijstelling, dus tot het maximumbedrag hoef je het vermogen in een groene belegging niet mee te tellen in je belastbare vermogen. Dus het zelfde idee als de algemene vrijstelling.

De tweede is een heffingskorting waarbij je 0,7% van de waarde van je belegging tot het maximumbedrag mag aftrekken van de totale inkomstenbelasting die je betaalt. Ik heb daar Box1 bij gezet maar dat klopt inderdaad niet, je mag het aftrekken van het totaal aan inkomstenbelasting.

Ik denk dat het idee achter die tweede regel vanuit de politiek is om groen beleggen ook te stimuleren als je vermogen onder de algemene vrijstelling ligt. Prima gedachte verder maar maakt het wel weer iets ingewikkelder.

Bron:
https://www.belastingdien...ordeel/groene_beleggingen
https://www.belastingdien...g_voor_groene_beleggingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Volgens mij klopt de sheet wel aardig (ik heb niet alles in enorm detail bekeken). Ik neem aan dat je met 50k vrijstelling in je sheet het heffingsvrij vermogen bedoelt? Veel inputwaarden kloppen niet (de tarieven, het heffingsvrije vermogen, de grootte van de schijven) maar die heb je denk ik slechts als testwaarden ingevuld.

Je zou kunnen stellen dat je berekening nog conservatief is; het fonds rendeert 1% a 2% per jaar dus gemiddeld genomen verwacht je misschien nog 0.25% rendement gedurende twee maand. Maar dat is natuurlijk niet gegarandeerd.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
flyguy schreef op zaterdag 7 november 2020 @ 21:55:
[...]

Euronext is een Nederlandse NV met het hoofdkantoor in Frankrijk, maar het is meer een federaal model waarin bijvoorbeeld Euronext Portugal praktisch autonoom is, maar toegang tot de kapitaalmarkt en de IT-systemen komen gedeeld uit corporate.

Maar dat terzijde. De kennis/kunde, de infrastructuur, de spelers op de grond, wetgeving, toezicht, etc. is allemaal zo ontzettend goed geregeld in Luxemburg. Veel grotere internationale focus en meer een 'get-shit-done'-attitude. In Frankrijk en Duitsland is alles veel stroperiger en meer sprake van hiërarchie, wetgeving minder up-to-date, veel minder one-stop-shops waar je kan aankloppen en de focus ligt veel meer op de eigen natie/linguïstische gebied . Het is echt een verschil van dag en nacht.
Een jaar of tien geleden reed ik wel eens 's ochtends naar Luxemburg om dingen voor nieuw op te richten fondsen te regelen. Ging ik 's avonds weer naar huis, dan was het meeste afgetikt. Als ik nu ~tien jaar later in Frankfurt moet zijn, dan weet ik zeker dat nog niet de helft gebeurd omdat partij X niet kan tekenen en eerst moet overleggen binnen de organisatie en partij Y de IT-systemen nog niet klaar heeft.
Het is dan ook een belastingparadijs :P . IB wil waarschijnlijk niet voor niets in Ierland en Luxemburg zitten, ik vermoed dat er ook fiscale afwegingen meespelen.

En er is natuurlijk wel een groot verschil tussen het opzetten van een fonds en het opzetten van een broker. Als een fonds omklapt: who cares. de aandeelhouders zijn hun geld kwijt, het fonds moet geliquideerd worden, er komt vast een hoop juridisch getouwtrek, wellicht zijn er belastingperikelen, maar dat zijn gebieden waar Luxemburg al jaren een enorme expertise heeft, zoals jij al aangeeft.

Maar dat hoeft niet te betekenen dat je ook de kennis (en de manpower) hebt om toezicht te houden op een enorme broker die bij wijze van spreke maandag opbelt om te zeggen dat ze dinsdag honderdduizend klanten en een paar honderd miljard aan assets overhevelen naar Luxemburg. Het Luxemburgse equivalent van Kifid mag dan ineens honderd extra mensen aannemen, om maar wat te verzinnen. En wat gebeurt er als de boel omvalt? Wil zo'n kikkerlandje dan wel verantwoordelijk zijn? Misschien heeft IB (of de Luxemburgse overheid) de bijbehorende problematiek onderschat.

[ Voor 4% gewijzigd door writser op 08-11-2020 15:04 ]

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flyguy
writser schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:01:
[...]

Het is dan ook een belastingparadijs :P . IB wil waarschijnlijk niet voor niets in Ierland en Luxemburg zitten, ik vermoed dat er ook fiscale afwegingen meespelen.

En er is natuurlijk wel een groot verschil tussen het opzetten van een fonds en het opzetten van een broker. Als een fonds omklapt: who cares. de aandeelhouders zijn hun geld kwijt, het fonds moet geliquideerd worden, er komt vast een hoop juridisch getouwtrek, wellicht zijn er belastingperikelen, maar dat zijn gebieden waar Luxemburg al jaren een enorme expertise heeft, zoals jij al aangeeft.

Maar dat hoeft niet te betekenen dat je ook de kennis (en de manpower) hebt om toezicht te houden op een enorme broker die bij wijze van spreke maandag opbelt om te zeggen dat ze dinsdag honderdduizend klanten en een paar honderd miljard aan assets overhevelen naar Luxemburg. Het Luxemburgse equivalent van Kifid mag dan ineens honderd extra mensen aannemen, om maar wat te verzinnen. En wat gebeurt er als de boel omvalt? Wil zo'n kikkerlandje dan wel verantwoordelijk zijn? Misschien heeft IB (of de Luxemburgse overheid) de bijbehorende problematiek onderschat.
toon volledige bericht
Luxemburg (en in minder mate Ierland) zijn inderdaad fiscaal gunstig. De huidige regelgeving die Luxemburg binnen de EU heeft kunnen bedingen is vrijwel zeker het grootste wapenfeit wat ze aan voordeel hebben binnengesleept.

Maar een verhuizing van IB naar Luxemburg zou qua grootte niets moeten doen voor Luxemburgse instanties. IB heeft 'maar' 230+ miljard USD in client assets. Ze splitsen niet uit wat Europees daarvan is, maar ik denk nog geen kwart.
In Luxemburg staat momenteel 4800 miljard EUR aan AUM en meer dan 7000 miljard EUR aan assets under custody. Plus er is nog een gigantisch private banking industrie. Onafhankelijk van hoe en wat IB wil verhuizen, zou de grote geen probleem moeten zijn.

Het vraagstuk zit hem waarschijnlijk in hoe IB zijn diensten het gunstigst kan passpoorten naar andere EU-lidstaten. Ik denk dat ze daar intern nog niet 100% over de structurering uit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:16
Iemand die zich durft te wagen aan een voorspelling deze week? Gaat het up of down? Ik ben wel benieuwd wat het definitieve verkiezingsresultaat voor invloed gaat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

flyguy schreef op zondag 8 november 2020 @ 15:49:
[...]
Het vraagstuk zit hem waarschijnlijk in hoe IB zijn diensten het gunstigst kan passpoorten naar andere EU-lidstaten. Ik denk dat ze daar intern nog niet 100% over de structurering uit zijn.
En daar zit (vermoedelijk; ik heb geen kennis van vergunningen en paspoorten) het probleem. Een belangrijk onderdeel van de vergunning (A1, "Het ontvangen en doorgeven van orders met betrekking tot één of meer financiële instrumenten") is niet aanwezig in het paspoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:56
WizZie- schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:21:
Iemand die zich durft te wagen aan een voorspelling deze week? Gaat het up of down? Ik ben wel benieuwd wat het definitieve verkiezingsresultaat voor invloed gaat hebben.
Als ik iets geleerd heb het afgelopen jaar is het wel hoe nutteloos het is om de beurs proberen te voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 05-06 19:49
@Pistachenootje @evleerdam ik was zeker niet aan het trollen maar heb gewoon geen kennis van het geheel. Afgelopen week ben ik me wat gaan inlezen en ik snap dat mijn vragen wellicht wat onnozel overkwamen. De tip van de ETF’s heb ik inmiddels ook onderzocht en ik kan melden dat ik inmiddels de eerste stappen op de beurs gezet heb. Weliswaar met een klein bedrag maar ik spreid mn kansen liever door wat maandelijks in te leggen. Nu vooral rustig afwachten dmv buy & hold . Ben benieuwd wat de appel gaat opbrengen over 30 jaar en wanneer de eerste flinke keldering van de beurs komt en hoe ik me daarbij ga voelen. Bedankt in ieder geval voor het advies .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erik1
  • Niet online
writser schreef op zondag 8 november 2020 @ 14:43:
Volgens mij klopt de sheet wel aardig (ik heb niet alles in enorm detail bekeken). Ik neem aan dat je met 50k vrijstelling in je sheet het heffingsvrij vermogen bedoelt? Veel inputwaarden kloppen niet (de tarieven, het heffingsvrije vermogen, de grootte van de schijven) maar die heb je denk ik slechts als testwaarden ingevuld.
Inputwaarden komen uit de plannen voor 2021 die op prinsjesdag bekend zijn gemaakt:
https://www.rijksoverheid...n-voor-ons-allemaal/box-3
Je zou kunnen stellen dat je berekening nog conservatief is; het fonds rendeert 1% a 2% per jaar dus gemiddeld genomen verwacht je misschien nog 0.25% rendement gedurende twee maand. Maar dat is natuurlijk niet gegarandeerd.
Inderdaad, eventuele stijging van het fonds komt er nog bij en is dan mooi meegenomen :) Ben benieuwd hoe het gaat lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Duidelijk, my bad!

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Laatst online: 20:43
Pistachenootje schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:23:
[...]

Als ik iets geleerd heb het afgelopen jaar is het wel hoe nutteloos het is om de beurs proberen te voorspellen.
Sowieso is het onmogelijk om te zeggen wat de beurs gaat doen als reactie op de verkiezing van Biden. Immers gebeurt er wel iets meer in de wereld dat alleen de verkiezing in Amerika. Daarnaast was de verwachting vrijdag ook wel al dat Biden zou winnen, dus dat zal toen ook al ingecalculeerd zijn (zou wellicht ook verklaren waarom de boel twee weken terug zo hard daalde en afgelopen week weer bij trok en aan einde van de week een VWRL weer op hoogste van afgelopen weken stond).

Maar iets als corona zal natuurlijk ook nog steeds invloed op de beurs hebben. En daarnaast zullen er ook nog wel andere geo(politieke) dingen spelen die invloed op de beurs in zijn algemeenheid hebben.

Nu zeggen wat de verkiezing van Biden gaat doen is dus niet alleen onmogelijk. Maar zelfs volgende week kun je hoogstens schatten waarom de beurs de voorgaande week heeft gedaan wat ie heeft gedaan en hoeveel invloed de verkiezing van Biden daarop had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 18:38
Harm_H schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 01:26:
[...]
Tot iedereens verbazing zijn de aandelen voornamelijk aan het stijgen sinds de initiële Corona uitbrak.

Lagere loonkosten? Tech die profiteert? Geen alternatieven? Ik verwacht nog steeds die diepe recessie. Toch blijkt dat een gemiddeld huishouden rijker 💰 is geworden (er wordt minder uitgegeven...). De grotere kloof tussen arm en rijk is op korte termijn zelfs goed voor de aandelenmarkt (rijkere zijn voornamelijk de beleggers). Een recessie voor het volk en multinationals die meer waard worden - dat kan best samen gaan.
Heb zojuist een tweakblog geplaatst hierover:
Blog 'Our Future': 💶 Waar blijft de Corona Beurscrash? 💶

Ben benieuwd naar jullie reactis & eventuele verbeteringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Zo overpriced zijn aandelen nu toch eigenlijk niet? Ja de S&P/nasdaq overlap vind ik erg duur, maar als je die weg laat, dan is de P/E gecorregeerd voor je risk free rate toch best beschaafd? VXUS heeft een P/E van 18, dat is gezien de huidige rendementen op schuld nog best netjes, haast laag zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 18:38
scoobs schreef op zondag 8 november 2020 @ 19:43:
Zo overpriced zijn aandelen nu toch eigenlijk niet? Ja de S&P/nasdaq overlap vind ik erg duur, maar als je die weg laat, dan is de P/E gecorregeerd voor je risk free rate toch best beschaafd?
Inderdaad, ben ook niet overtuigd van de strekking van de blog sinds ik begon met schrijven. Ik probeer zowel de bull als bear case argumenten te begrijpen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Laatst online: 04-06 03:43
Pistachenootje schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:23:
[...]

Als dit topic mij iets geleerd heeft het afgelopen jaar, is het wel dat het nutteloos is dat te blijven herhalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pistachenootje
DappereDodo schreef op maandag 9 november 2020 @ 06:23:
[...]

Als dit topic mij iets geleerd heeft het afgelopen jaar, is het wel dat het nutteloos is dat te blijven herhalen...
Ben ik niet met je eens. Het vragen om voorspellingen is iets dat ik met name zie in mensen met weinig ervaring. Ik blijf dus hopen dat het kwartje ooit gaat vallen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pistachenootje op 09-11-2020 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Het menselijk brein is nu eenmaal hardwired om erg (te) snel aan patroonsherkenning te doen. Evolutionair gezien is een false positive op het eten van giftige dingen (of gevaarsherkenning in zijn algemeen) nu eenmaal een stuk minder erg dan een false negative.

Het is alleen minder handig met complexe zaken als beurzen, waarbij een false positive vaak wel schadelijker is dan een false negative.

Met dat in het achterhoofd kom je er wel met beleggen. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 09-11-2020 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

WizZie- schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:21:
De futures staan inmiddels op groen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 05-06 22:50
Weet iemand of ING vaste momenten hanteert om de NT Fondsen qua waarde te updaten? Ik heb er nog geen structuur in kunnen ontdekken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:51
Bij de Rabobank wordt de waarde op T+1 om 15.00 uur stipt geactualiseerd, misschien geldt dat ook voor de ING?

Edit: en alleen op werkdagen, maandag om 15.00 uur wordt de waarde van vrijdag einde dag zichtbaar.

[ Voor 31% gewijzigd door TheDeuce op 09-11-2020 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:07
Weet iemand wat er bij Binck aan de hand is? Of soortgelijk gedrag ziet op de rekening?

De laatste tijd krijg ik regelmatig spontane bijschrijvingen welke ik heb kunnen terugvinden als 'correctie 2019' maar wel gedateerd 1/1/2020 of 'dividend mei 2020' waar nu spontaan een 2e klein bedrag wordt bijgeschreven op de oorspronkelijke valuta datum. Hoogtes variëren maar het hoge aantal begint langzaam aan op te vallen samen met de bedragen (tot wel 10 euro soms).
Ze worden ook niet altijd netjes onder de juiste categorie verwerkt (bv dividend correctie krijgt niet dividend label, zoeken erop brengt ze niet naar voren) dus je moet ze toevallig in het totaaloverzicht zien als je lijn-voor-lijn alles handmatig naloopt.

Een foutje kan gebeuren, maar de teller staat nu op ruim 10 van dat soort grapjes dat ik althans heb gezien (ga mn bijna 2000 line-items liever niet stuk voor stuk handmatig nalopen met een kam...). Vooral samen met totaal gebrek aan communicatie over het hoe, wat, waarom... begin ik me toch af te vragen wat ze daar aan het uitspoken zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Xanaroth op 09-11-2020 10:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:25
r0bb schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:51:
Weet iemand of ING vaste momenten hanteert om de NT Fondsen qua waarde te updaten? Ik heb er nog geen structuur in kunnen ontdekken :)
Nope, dat verschil van dag tot dag. In app op je telefoon zie je bijvoorbeeld bij het rendement overzicht dat de nieuwe koersen al zijn ingevoerd maar als je dan op het betreffende fonds tikt krijg je de oude koers nog te zien.
Mijn ervaring is dat rond 19.00u het 98% van de tijd goed in de app staat. Ik houd zelf eea bij in PP dus het boeit me wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Zr40 schreef op donderdag 5 november 2020 @ 22:41:
[...]
En wéér zo'n dag met een grote groene P&L. ATH komt al weer in zicht...
'Krak' zegt de ATH :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dwaas
  • Laatst online: 29-05 14:56

dwaas

_

Dacuuu schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:29:
Meer mensen de mail van Degiro gehad omtrent de overgang naar een flatex betaalrekening?

Ik ben benieuwd hoe het gaat, ik heb immers al een flatex account. En ben benieuwd of ideal overboekingen beschikbaar blijven naar een DE Iban adres..
Ja en ik snap het deels.
Wordt er nu een bank tussen mijn bank en degiro gestopt alleen maar om het geld op de vrije ruimte anders te plaatsen? Waarom kan dat niet terug naar mijn eigen bank als het zo'n geldmarktrenteprobleem is.
Moet ik nu van mijn bank naar Flatex over gaan maken voordat het naar degiro kan of moet ik het vrije ruimte geld van flatex weer naar mijn bank boeken; watskeburthier?

King for a day,... fool for a lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Alles in de plus, precies van die momenten waarvan ik dacht had ik maar meer geld :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Deveon schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:55:
[...]

Alles in de plus, precies van die momenten waarvan ik dacht had ik maar meer geld :+
Jij koopt graag op ATH? :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:27
c-nan schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:02:
[...]

Mag ik een exemplaar van jouw glazen bol.....dat jij weet waar ATH is..... :+

Stick to your plan zou ik zeggen ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Deveon schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:55:
[...]

Om dat te denken hoeft t niet in de plus te staan :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
Xanaroth schreef op maandag 9 november 2020 @ 10:10:
Weet iemand wat er bij Binck aan de hand is? Of soortgelijk gedrag ziet op de rekening?

De laatste tijd krijg ik regelmatig spontane bijschrijvingen welke ik heb kunnen terugvinden als 'correctie 2019' maar wel gedateerd 1/1/2020 of 'dividend mei 2020' waar nu spontaan een 2e klein bedrag wordt bijgeschreven op de oorspronkelijke valuta datum. Hoogtes variëren maar het hoge aantal begint langzaam aan op te vallen samen met de bedragen (tot wel 10 euro soms).
Ze worden ook niet altijd netjes onder de juiste categorie verwerkt (bv dividend correctie krijgt niet dividend label, zoeken erop brengt ze niet naar voren) dus je moet ze toevallig in het totaaloverzicht zien als je lijn-voor-lijn alles handmatig naloopt.

Een foutje kan gebeuren, maar de teller staat nu op ruim 10 van dat soort grapjes dat ik althans heb gezien (ga mn bijna 2000 line-items liever niet stuk voor stuk handmatig nalopen met een kam...). Vooral samen met totaal gebrek aan communicatie over het hoe, wat, waarom... begin ik me toch af te vragen wat ze daar aan het uitspoken zijn.
Bij Binck hebben ze wel aardig professioneel en vakkundig personeel in dienst, is mijn ervaring tenminste.
Dus ik zou ze opbellen of een mail sturen, dan kunnen ze het vast wel aan je verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online
Panzer_V schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:03:
[...]

Kijk even waar ik op reageer :)

Ik heb mijn exemplaar trouwens van de Action vandaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
[...]

Dacht is verleden tijd van denken.. Al mijn geld is al hard aan het werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
scoobs schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:03:
[...]

Om dat te denken hoeft t niet in de plus te staan :+
Gelukkig gaat dat de afgelopen week vanzelf. *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

[...]

Ikzelf koop even graag op een ATH als op een ander moment. Immers, mijn uitgangspunt is dat de beurs zal stijgen, mits de termijn die je hebt maar lang genoeg is. Een ATH vandaag zal in de toekomst weer verbroken worden. Soms in de nabije toekomst, soms in de verre toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-06 13:37

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Panzer_V schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:03:
[...]

ATH is eenvoudig te bepalen; grafiek openen en kijken waar de piek zit. Heb je geen galzen bol voor nodig.
Om te zien waar de toekomstige top ligt heb je wel een uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 17:35
scoobs schreef op maandag 9 november 2020 @ 09:19:
Het menselijk brein is nu eenmaal hardwired om erg (te) snel aan patroonsherkenning te doen. Evolutionair gezien is een false positive op het eten van giftige dingen (of gevaarsherkenning in zijn algemeen) nu eenmaal een stuk minder erg dan een false negative.
Niet helemaal waar. Dit argument (we doen nu dit omdat we als oermensen...) wordt vaak gebruikt om een stelling te bevestigen. Echter is dit argument vaak gebaseerd op aannames vanuit de wetenschappelijke wereld, we weten helemaal niet of we snel in patronen denken juist door die giftige besjes van vroeger. Het argument over de oermens kan in elke situatie ook het tegenovergestelde bevestigen. Waren leuke discussies tijdens mijn filosofie master :P

Ik ben sinds kort met Vivid bezig om mijn cashback in ETF's te beleggen. Moet zeggen dat dit stiekem erg prettig werkt. Cashback is met mijn abonnement maximaal 100 euro per maand wat ik allemaal beleg. Het voelt een beetje als gratis geld inleggen en hier meer uit krijgen tot nu toe, ook al zat ik enkele weken (flink) onder de inleg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJTimo
  • Laatst online: 05-06 23:22
Er is een Vaccin, markt gaat helemaal loco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

DJTimo schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:56:
Heb je een linkje naar een nieuwsbericht oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dacuuu
  • Nu online
dwaas schreef op maandag 9 november 2020 @ 11:43:
[...]

Ja en ik snap het deels.
Wordt er nu een bank tussen mijn bank en degiro gestopt alleen maar om het geld op de vrije ruimte anders te plaatsen? Waarom kan dat niet terug naar mijn eigen bank als het zo'n geldmarktrenteprobleem is.
Moet ik nu van mijn bank naar Flatex over gaan maken voordat het naar degiro kan of moet ik het vrije ruimte geld van flatex weer naar mijn bank boeken; watskeburthier?
Degiro is al van flatex, ze zetten iedereen over in batches, zodra je aan de beurt bent zie je meteen in de app wat je moet doen. Als je klaar bent veranderd er voor de schermen niets, je kan gewoon met ideal overmaken net zoals normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Laatst online: 05-06 00:27

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Firestorm schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:59:
[...]

https://www.wsj.com/artic...04922300?mod=hp_lead_pos1
A vaccine developed by Pfizer Inc. PFE 0.03% and partner BioNTech SE proved better than expected at protecting people from Covid-19 in a pivotal study, a milestone in the hunt for shots that can stop the global pandemic.

The vaccine proved to be more than 90% effective in the first 94 subjects who were infected by the new coronavirus and developed at least one symptom, the companies said Monday.

The positive, though incomplete, results bring the vaccine a big step closer to getting cleared for widespread use.

Pfizer said it is on track to ask health regulators for permission to sell the shot before the end of this month, if pending data indicate the vaccine is safe.

The timetable suggests the vaccine could go into distribution this month or next, though U.S. health regulators have indicated they will take some time to conduct their review.

[...]

[ Voor 60% gewijzigd door i7x op 09-11-2020 13:00 ]

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Laatst online: 14:49
Firestorm schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:59:
[...]

Hier oa. https://www.theguardian.c...effective-pfizer-biontech

Vroeg me al af wat er aan de hand was, reactie op US verkiezingen leek vanochtend mee te vallen en na de lunch is de boel opeens ontploft.... Maar dat had dus een andere oorzaak :)

[ Voor 24% gewijzigd door Charly op 09-11-2020 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Redelijke pamppp gaande zeg :)

Tja met werkend vaccin kunnen we terug naar het oude? Dus alle verkochtte aandelen moeten weer worden opgekocht?! :P

[ Voor 67% gewijzigd door r0bb op 09-11-2020 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
De uitverkoop is afgelopen. Ik hoop dat jullie de afgelopen weken nog allemaal mooi hebben ingeslagen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tibs
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 14:47
Lap, Novacyt en Genomic Vision gaan bergaf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
DJTimo schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:01:
De uitverkoop is afgelopen. Ik hoop dat jullie de afgelopen weken nog allemaal mooi hebben ingeslagen
Als we door een een vaccin weer sneller naar '' normaal '' zouden kunnen, dan is de huidige markt toch nog steeds best goedkoop te noemen.
In ieder geval de '' oude economie '' aandelen zoals URW, ABN en Shell.
Dus als je daar in gelooft, dan is dit wellicht wel de koopkans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Laat je niet gek maken. The Guardian heeft het over "first interim results in large-scale trials". Het is nog niet alsof het spul morgen wereldwijd bij de apotheek ligt. Dr kunnen best nog wel tegenvallers komen als ze het bv. logistiek niet rond krijgen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
DJTimo schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:01:
Ik ben m'n verzilverde overwaarde uit verkoop vorige woning DCA aan het beleggen. In plaats van 'had ik nou maar lump sum belegd', denk ik liever 'gelukkig heb ik het belegd i.p.v. ingebracht bij aankoop nieuwe woning'. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pistachenootje
Small cap futures +7% :P

[ Voor 5% gewijzigd door Pistachenootje op 09-11-2020 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Tibs schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:05:
Lap, Novacyt en Genomic Vision gaan bergaf...
Die doen pijn inderdaad :+

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tibs
Gelukkig doet de rest in mijn port het wel goed, een pintje (AB Inbev) drinken om het positief te zien. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:46
Het ontploft momenteel, heerlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:13
Ik checkte daarnet even, portefeuille 4,6 % in de plus :o

Gelijk hier maar even checken wat er aan de hand is :P Ik had door Biden wel een stijging verwacht, maar vond dit wel overdreven. Het is nog steeds vrij overdreven als dit te relateren is aan het vaccin. De gekte zal de komende week wel gaan liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik sta op 6% in de plus op m'n totale portefeuille. Ik heb een paar zwaar afgestrafte aandeeltjes (oa URW) die nu +20% doen :)

Geen KLM, dat is dan wel weer jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Veel blije smileys. Wacht maar tot de belastingaangifte.. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-06 17:23
pirke schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:22:
Ik sta op 6% in de plus op m'n totale portefeuille. Ik heb een paar zwaar afgestrafte aandeeltjes (oa URW) die nu +20% doen :)

Ik pas 3%, maar aardig deel zit in de VS dus ik neem aan dat dat over een paar uur wel bijtrekt :) Leuk dagje!
Longcat schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:26:
Voordeel van nog een studieschuld hebben :+

[ Voor 22% gewijzigd door Santee op 09-11-2020 13:29 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tibs
En ik sta negatief ... Komt ervan om met volatiele aandelen te spelen. :-P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Per 1 januari hé, dan gaat de drempel ook naar 50k pp en zelfs de 0,59% van 50k tot 100k pp en betaal ik met plezier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
writser schreef op woensdag 4 november 2020 @ 22:44:
[...]

Inmiddels zijn we een maand verder en het Triodos fonds is nog open.
Het is aardig om te zien hoe dit door de jaren heen veranderd is. Hieronder de volumegrafiek van DeGiro voor het fonds:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yIzNd4SQKS7kc6NCMlk59MpI9Zk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HZbQ0ZbmNZaN032bFwADNIcL.png?f=fotoalbum_large
• t/m 2015 piekt het volume net voor en na het jaareinde
• 2016-2017 piekt het volume veel eerder, wordt het fonds gesloten
• 2018-2019 piekt het volume nauwelijks maar wordt het fonds wel gesloten
• 2020 is het volume vrij constant met uitzondering van de Corona dip
• vanaf 2017 is het volume sowieso constant van een hoger niveau

Afgaande op deze grafiek zou ik bijna denken dat er meer mensen voor de langere termijn in het fonds zitten in plaats van alleen maar voor belastingarbitrage.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:51
Wel opvallend dat de NASDAQ futures negatief staan, blijkt maar weer eens dat een goede spreiding key is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:34

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik begrijp ook niet dat ze niet gewoon op 2/1 met zo'n mededeling komen :P

Tech zal wel tegenvallen vandaag

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 09-11-2020 13:57 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bb
TheDeuce schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:48:
Wel opvallend dat de NASDAQ futures negatief staan, blijkt maar weer eens dat een goede spreiding key is.
Niet heel opvallend als je bedenkt dat NASDAQ voornamelijk Tech en Internet related IT bevat. Dergelijke clubs hebben enorme pumps achter de rug vanwege oa thuiswerken wat met een vaccin wellicht weer wat minder gaat worden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 19:13
r0bb schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:51:
[...]

Niet heel opvallend als je bedenkt dat NASDAQ voornamelijk Tech en Internet related IT bevat. Dergelijke clubs hebben enorme pumps achter de rug vanwege oa thuiswerken wat met een vaccin wellicht weer wat minder gaat worden..
Zoom lijkt ook aardig in het rood te gaan openen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gentlemen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20-04 07:39
Bizar dat Adyen negatief is geraakt

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• TheDukemaster
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 05-06 13:20
r0bb schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:51:
[...]

Is ook een kwestie van kapitaal stroom. Er is veel geld in tech gaan zitten omdat dit redelijk corona proof is, echter met dit soort nieuws stroomt er weer geld terug naar de "oude economie".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJTimo
gentlemen schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:55:
Bizar dat Adyen negatief is geraakt
Er zijn nu ongeveer10.000 andere aandelen interessanter ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

DJTimo schreef op maandag 9 november 2020 @ 12:56:
Ah, dat is waarom QDEL voorbeurs op -30% staat? :+
Ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik betaal graag heel veel belasting. Helaas betaal ik vooralsnog een stuk minder. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 20:01

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Denk log even in, wist even niet meer waar ik naar zat te kijken met die 10%+-ers. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
tuinïnen schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:34:
Denk log even in, wist even niet meer waar ik naar zat te kijken met die 10%+-ers. Bizar.
Zeker. Normaal is 1% delta op totale portefeuille al een flinke verandering, nu gaat ie richting 7%. En dan nog in de plus ook, weer eens wat anders

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
Rukapul schreef op maandag 9 november 2020 @ 13:47:
[...]

Het is aardig om te zien hoe dit door de jaren heen veranderd is. Hieronder de volumegrafiek van DeGiro voor het fonds:
[Afbeelding]
• t/m 2015 piekt het volume net voor en na het jaareinde
• 2016-2017 piekt het volume veel eerder, wordt het fonds gesloten
• 2018-2019 piekt het volume nauwelijks maar wordt het fonds wel gesloten
• 2020 is het volume vrij constant met uitzondering van de Corona dip
• vanaf 2017 is het volume sowieso constant van een hoger niveau

Afgaande op deze grafiek zou ik bijna denken dat er meer mensen voor de langere termijn in het fonds zitten in plaats van alleen maar voor belastingarbitrage.
Ja, interessant. Wat ik vermoed dat dit jaar ook meespeelt is dat er relatief veel beleggers lijken te zijn uitgestapt in de Corona-paniek eerder dit jaar. Dat was natuurlijk niet te voorzien. Halverwege het jaar was het percentage 'groen belegd vermogen' dan ook een stuk hoger dan voorgaande jaren (79.5% t.ov. 72.2%, 73.2% en 72.5% de jaren daarvoor). Daardoor is er momenteel wellicht meer capaciteit om inflow op te vangen.

Met andere woorden, begin dit jaar hebben beleggers onverwacht veel liquide middelen uit het fonds getrokken en dat kan nu weer terugstromen zonder dat het fonds meteen richting de gevarenzone gaat m.b.t. de fiscale voordelen. Daardoor hoeft het fonds misschien niet zo vroeg op slot.

Maar goed, lastig om te duiden wat er allemaal precies gebeurt. Het volume (en het vermogen onder beheer) is de afgelopen jaren wel aardig aan het stijgen. Het zou goed kunnen dat meer mensen aan het instappen zijn die minder druk bezig zijn met de fiscale kant van het verhaal. Voor een idealist zou dit ook best een alternatief kunnen zijn voor een deposito o.i.d. - zelfs al stap je in met meer dan 60k.

Mijn order is in elk geval uitgevoerd. Massive underperfomance, nu al ;) .

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

jdh009

FP ProMod
pirke schreef op maandag 9 november 2020 @ 14:35:
[...]

Zeker. Normaal is 1% delta op totale portefeuille al een flinke verandering, nu gaat ie richting 7%. En dan nog in de plus ook, weer eens wat anders
Ik schrok me net ook een hoedje. Bij het uitloggen onthoud ik altijd het vierde cijfer van de waarde van mijn portefeuille en die was niet in de buurt van waar die vanochtend en vrijdag was. Wel een aangename verrassing i.i.g maar zulke groene cijfers over mijn hele portefeuille heb ik sinds ik begonnen ben (net na de crash dit jaar) nog niet gezien.

[ Voor 11% gewijzigd door jdh009 op 09-11-2020 14:52 ]

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Nu online

Luchtvaart doet het erg goed inderdaad. Mijn Lufthansa op 24% :o

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Hier KLM net een paar weken geleden verkocht dus dat is inderdaad wel jammer. :9

Overigens vind ik deze stijgingen van vandaag wel zwaar overtrokken. Het is niet alsof het vaccin morgen in de winkels ligt en overmorgen grote groepen zijn gevaccineerd.

Ik vraag me dan ook af of de enorme stijgers van vandaag dit niveau kunnen blijven handhaven. Hoe reageert de beurs als het besef binnendringt dat grootschalige vaccinatie niet dit jaar zal plaatsvinden? En dat getroffen sectoren dus ook voor Q4 weer grote verliezen zullen rapporteren?

Zo'n KLM aandeel... als je daarmee nu op een mooie, goede winst staat... ik zou die lekker verkopen. Die krijgen het dit kwartaal sowieso nog heel zwaar en volgend kwartaal waarschijnlijk ook. Komt nog eens bij de Franse wens voor aandelenuitgifte en mogelijk nationalisatie. Ik verwacht dat Air France-KLM sowieso weer zakt de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Laatst online: 20:01

tuinïnen

Eventus stultorum magister

Uniciteit schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:08:
[...]

Zo'n KLM aandeel... als je daarmee nu op een mooie, goede winst staat... ik zou die lekker verkopen. Die krijgen het dit kwartaal sowieso nog heel zwaar en volgend kwartaal waarschijnlijk ook. Komt nog eens bij de Franse wens voor aandelenuitgifte en mogelijk nationalisatie. Ik verwacht dat Air France-KLM sowieso weer zakt de komende tijd.
Dat advies komt dan van iemand die net verkocht heeft ;)

Denk ook dat je verder moet kijken dan de Q4 cijfers. Deze reactie van de beurs moet je meer zoeken als in dat er uitzicht is op verbetering in 2021. Voor de cijfers van Q4 heeft KLM even geleden al de klappen gehad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Beurs =/= economie. Als er toch een samenhang is dan ligt deze eerder bij beurs = economie vd toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
tuinïnen schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:17:
[...]

Denk ook dat je verder moet kijken dan de Q4 cijfers. Deze reactie van de beurs moet je denk ik meer zoeken als in dat er uitzicht is op verbetering in 2021. Voor de cijfers van Q4 heeft KLM even geleden al de klappen gehad.
Welk uitzicht en wat is daar nou echt veranderd vandaag? Dat de onderzoeksresultaten van een van de vele vaccins die in ontwikkeling zijn positief zijn? Dat er een vaccin aan zat te komen wisten we al, op welke termijn het beschikbaar gaat zijn en in welke hoeveelheid is wat mij betreft nog net zo'n groot vraagteken als gisteren. Wat dat gaat betekenen voor de (wereld) economie net zo goed.

Begrijp me niet verkeerd, het is zeker goed nieuws en ik geniet van dit ritje hoor... Maar volgens mij is dit niveau van optimisme toch wel enigszins overtrokken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Laatst online: 18:07
Dat Tech negatief geraakt wordt is toch niet zo heel gek? Al die vragen over Adyen/Nasdaq...

De tech was een enorme profiteur van het 'aan de pc vastzitten' dat corona veroorzaakte. Einde van corona wordt voorgesorteerd op veel minder (tech) verkeer; men zal weer cash gaan kopen (dag Adyen) en meer naar kantoor gaan (dag Teams/Zoom).
Tegelijk gaan juist de aandelen voor actief/buiten gebruik zoals winkels (URW) of vrije tijd (Disney, Basic Fit) enorm omhoog.

Zie zelf tot nu toe ook een 3-4% plusje staan op 1 dag, en dan moet US nog formeel open om wat koersen verder te gaan updaten die een dikke pre-market plus noteren. Heel benieuwd wat er over een uurtje op de borden staat.
Zal wel weer dalen komende dagen/weken, als men realiseert dat het nog 1-2 jaar duurt tot dergelijke hoeveelheid vaccins ook daadwerkelijk geproduceerd en toegediend is.

[ Voor 31% gewijzigd door Xanaroth op 09-11-2020 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zr40
  • Niet online

Zr40

Moderator General Chat

heeft native IPv6

Grote verliezers in mijn portfolio:

QDEL: -28,9%
PTON: -14,0%
ZM: -14,0%
ETSY: -10,5%

Grotendeels bedrijven die voordeel hebben van de maatregelen of iets doen met covid-19.

Grote winnaars in mijn portfolio:

HA: +25,6%
LYV: +19,1%
MAR: +18,4%
BKNG: +13,0%

Allemaal bedrijven die met vrijetijd/reizen te maken hebben.

Die ATH van vanochtend is trouwens weg, daily P&L staat nu redelijk neutraal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

tuinïnen schreef op maandag 9 november 2020 @ 15:17:
[...]

Denk ook dat je verder moet kijken dan de Q4 cijfers. Deze reactie van de beurs moet je meer zoeken als in dat er uitzicht is op verbetering in 2021. Voor de cijfers van Q4 heeft KLM even geleden al de klappen gehad.
Sorry, Q4 van dit kalenderjaar bedoelde ik (oct-dec)!

Je hebt zeker ook een punt dat het vooral om uitzicht gaat. En voor bedrijven die vandaag +5% gaat dat misschien wel op. Maar Air France-KLM en een aantal anderen staan voor 1 dag op +30%

Dat is, vind ik, té optimistisch. Niet alleen omdat je echt herstel voor de luchtvaart pas in Q2 2021 kan verwachten, maar vooral omdat in de tussentijd het bedrijf er echt slecht voor staat en tot aan dat eerder genoemde herstel allen nog maar meer klappen krijgt. Dan heb je nog de Franse bemoeienis die ook voor onzekerheid kan zorgen.

Tot slot een reden waarom ik vind dat +30% vandaag iets te optimistisch is: we hebben eigenlijk niet heel veel nieuw nieuws. Dat er een vaccinatie aankomt weten we al een hele poos.

Nogmaals: het is positief nieuws, maar niet extreem. En ja, dan vind ik dat als je een belegger bent met aandelen in een beperkt aantal bedrijven, je deze middag even moet overwegen of je er voor kiest om honderden of duizenden euro's winst te pakken.
En mocht je echt goed vertrouwen hebben in KLM: over een aantal dagen/weken weer aandelen terugkopen (als het enthousiasme getemperd is en de koers weer een correctie heeft laten zien).

[ Voor 15% gewijzigd door Uniciteit op 09-11-2020 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbmuc
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:18
Ik vond het al gek dat mijn ABN en KLM aandelen de lucht ingeschoten waren. Ah.. Vaccin nieuws.

Waarschijnlijk daaraan gerelateerd; Ben ik de enige die naar een rondraaiend circeltje in DeGiro app en website aan het kijken is?
Pagina: 1 ... 17 ... 106 Laatste

Dit topic is gesloten.