LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 99 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06 11:27
PeteSplit schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:53:
[...]

Het uitzetten doe ik niet zelf, maar de WP maakt die keuze tussen :

A) Tijdens het opstarten gaat de WP in ongeveer 5 minuten naar de 1600 W ( 40 H ??), blijft daarop totdat de uitvoer temperatuur 5 graden of meer is dan de invoer temperatuur en stopt dan plotseling. Als de WP weer voldoet aan set point minus hysterese begint het hele gedoe opnieuw.

B ) Op een andere dag onder dezelfde temperaturen, wacht de WP bij de deltaT van 5 graden of meer, totdat de invoer temperatuur ook verhoogd is en de deltaT kleiner is geworden. Dan gaat hij in vermogen langzaam omlaag en schakelt niet uit.

Ik heb daarom (als de WP voor A kiest) voor de pompinstelling van 15 minuten gekozen, omdat ik pendelen niet kan voorkomen (ik weet niet waarom hij die keuze maakt) en zo de temperatuur wat kan dalen voor een nieuwe opstart, omdat dat blijkbaar beter gaat als de (in en uitvoer) temperatuur wat lager is.

Inefficient is het zeker, maar zo beperk ik ook het verbruik (ipv 6x per uur 1600 W, nog maar 2x per uur 1600 W), als ik wist hoe ik de WP op laag vermogen aan kan houden, zou ik dat doen. Ik heb na alles nu het idee dat mij WP overgedimensioneerd is en dat het niet gaat werken, op enkele dagen na dan.
Wat @paQ aangeeft: stuur op outlet en probeer op 100% pompcapaciteit. Heeft bij mij een wereld van verschil gemaakt!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
tebogo schreef op zondag 5 november 2023 @ 17:42:
[...]

@Jojan265 omdat ik sinds ik het afgifte systeem waterzijdig heb ingeregeld met de Heimeier Elipse radiatorafsuiters ik de radiatoren prima zo kan regelen dat ik van elke radiator (11 stuks, waaronder een 4 tal forse plaat kolom radiatoren en twee handdoekradiatoren) en 2 x 12 mˆ2 vloerverwarming, de Ta en Tr bij de gewenste ruimte temperatuur prima kan inregelen. Dit door het hele huis. Hiermee voor elke afgite syteem gelijke Tr, en daarmee dus ook goede control op Tr ri. WP.
Maar zodra ik van een aantal kamers die eigenlijk niet verwarmd hoeven te worden de kraan dicht draai, of doordat de thermostaat kraan vanzelf dicht gaat omdat het te warm wordt, krijg ik CH14 errors.
Ook heb ik sinds de Heimer Eclipse kranen geruis, wat ik eerder niet had. Daarom denk ik dat de flow verder omlaag moet.

Afgelopen winter toen ik startte met de LG HM123MR.U34, had ik het afgifte systeem nog niet waterzijdig ingeregeld. Dit had als voordeel dat ik alleen de plaat kolom radiatoren, de vloerverwarming en de handdoekradiatoren open hoefde te hebben, daarmee had ik genoeg flow. Helaas liep toen het water te snel terug naar de warmtepomp, met een te hoge Tr waardoor hij z'n warmte niet altijd kwijt kon.
Toen overigens geen geluidsproblemen.

Idee is dus een 3-fase WP, een maatje kleiner (9 kW), die ik vorig jaar nog niet kon krijgen van LG, maar nu wel, het makkelijk aan zou moeten kunnen op het gewenste afgifte systeem, en indien nodig de paar extra radiatoren ook wel kan verwarmen, mocht het echt nodig zijn.
Daarmee een lagere flow, minder radiatoren die open moeten staan, minder verbruik... en een hogere COP. Nu bij deze temperaturen ca. 3,4...

Mocht ik het verkeerd hebben, of dat er betere ideeën zijn, zonder de radiatoren te vervangen, dan hoor ik het graag.

Al met al is het heel veel meer balanceren dan met een CV-ketel ;-)

Iig, heb ik 'm nu op 16,5 l/m draaien, op AI, en dat lijkt goed te gaan (weliswaar dus voor het hele huis wat niet nodig is)

[Afbeelding]
Ik snap het. En dan is inderdaad een 9 kW 3 f een gemakkelijke vervanging. Misschien zou je zelfs een 7 kW 1 f kunnen overwegen. Als je nu namelijk met 16.5 L/min. de winter door kunt, dan is dat bij delta T van 5 graden ca. 6 kW.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
PeteSplit schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:53:
[...]

Het uitzetten doe ik niet zelf, maar de WP maakt die keuze tussen :

A) Tijdens het opstarten gaat de WP in ongeveer 5 minuten naar de 1600 W ( 40 H ??), blijft daarop totdat de uitvoer temperatuur 5 graden of meer is dan de invoer temperatuur en stopt dan plotseling. Als de WP weer voldoet aan set point minus hysterese begint het hele gedoe opnieuw.

B ) Op een andere dag onder dezelfde temperaturen, wacht de WP bij de deltaT van 5 graden of meer, totdat de invoer temperatuur ook verhoogd is en de deltaT kleiner is geworden. Dan gaat hij in vermogen langzaam omlaag en schakelt niet uit.

Ik heb daarom (als de WP voor A kiest) voor de pompinstelling van 15 minuten gekozen, omdat ik pendelen niet kan voorkomen (ik weet niet waarom hij die keuze maakt) en zo de temperatuur wat kan dalen voor een nieuwe opstart, omdat dat blijkbaar beter gaat als de (in en uitvoer) temperatuur wat lager is.

Inefficient is het zeker, maar zo beperk ik ook het verbruik (ipv 6x per uur 1600 W, nog maar 2x per uur 1600 W), als ik wist hoe ik de WP op laag vermogen aan kan houden, zou ik dat doen. Ik heb na alles nu het idee dat mij WP overgedimensioneerd is en dat het niet gaat werken, op enkele dagen na dan.
Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden tijdens de opstart:
  1. De waterpomp gaat naar de instelling max. Pomp capaciteit. Om de volgende redenen zou ik die dus altijd aanraden op 100% te zetten. Tijdens de opstart wil je de overshoot zo laag mogelijk houden en daar hoort dus een zo hoog mogelijke flow bij
  2. De compressor gaat naar 36 Hz. (op stille modus). Hierdoor wordt er energie geleverd onafhankelijk van de gekozen temperatuurinstellingen. Daarom ook het advies om de opstart altijd op stille modus te doen, aangezien er anders een nog hogere waarde wordt gebruikt.
  3. Een warmtepomp moet je gebruiken om de ruimtes op temperatuur te houden of langzaam op te warmen. Om deze reden zou ik ook altijd aanraden om op uitgaande temperatuur te regelen. Op die manier moduleert de unit sneller terug, maar duurt het wel langer voordat alle energie gelevert wordt. Je hebt hierdoor wel minder last van pendelen.
  4. Om de opstartpiek te overleven, moet je zorgen dat de unit niet uitgaat op te hoge water temperatuur. Hiervoor zou ik willen adviseren om de hysterese voor water op -2..+4 te zetten. De eerste zou ook nog lager mogen, maar de uitschakel grens zou ik zo hoog mogelijk zetten. Tevens moet je setpoint van de watertemperatuur erop gericht zijn, dat de energie die de warmtepomp maakt, ook kan worden afgegeven. Een te lage watertemperatuur heeft bijna geen afgifte. Zorg er dus voor dat je een setpoint kiest, waarbij de warmtepomp bij opstart de 4 graden erboven niet overschrijdt.
  5. Na de opstartpiek wil je graag dat unit gaat moduleren. In deze periode lukt dit het best door op optimaal debiet de waterpomp te laten regelen. De waterpomp wordt dan op een dusdanige waarde gezet, dat de delta T ca. 5 graden wordt. In sommige installaties lukt dat niet, aangezien er door restricties dan een flow error komt (CH14). Dit is echter wel de manier om een lage cop te halen. Probeer dus de restricties op te lossen.
Dit is even in het kort wat tips. Na mijn vakantie zal ik eens wat tijd besteden aan de uitleg van zoveel mogelijke parameters en instellingen. Ik merk dat er bij nieuwelingen telkens weer dezelfde valkuilen naar voren komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:55
Jojan265 schreef op maandag 6 november 2023 @ 06:14:
[...]

Er zijn een aantal zaken waar je rekening mee moet houden tijdens de opstart:
  1. De waterpomp gaat naar de instelling max. Pomp capaciteit. Om de volgende redenen zou ik die dus altijd aanraden op 100% te zetten. Tijdens de opstart wil je de overshoot zo laag mogelijk houden en daar hoort dus een zo hoog mogelijke flow bij
  2. De compressor gaat naar 36 Hz. (op stille modus). Hierdoor wordt er energie geleverd onafhankelijk van de gekozen temperatuurinstellingen. Daarom ook het advies om de opstart altijd op stille modus te doen, aangezien er anders een nog hogere waarde wordt gebruikt.
  3. Een warmtepomp moet je gebruiken om de ruimtes op temperatuur te houden of langzaam op te warmen. Om deze reden zou ik ook altijd aanraden om op uitgaande temperatuur te regelen. Op die manier moduleert de unit sneller terug, maar duurt het wel langer voordat alle energie gelevert wordt. Je hebt hierdoor wel minder last van pendelen.
  4. Om de opstartpiek te overleven, moet je zorgen dat de unit niet uitgaat op te hoge water temperatuur. Hiervoor zou ik willen adviseren om de hysterese voor water op -2..+4 te zetten. De eerste zou ook nog lager mogen, maar de uitschakel grens zou ik zo hoog mogelijk zetten. Tevens moet je setpoint van de watertemperatuur erop gericht zijn, dat de energie die de warmtepomp maakt, ook kan worden afgegeven. Een te lage watertemperatuur heeft bijna geen afgifte. Zorg er dus voor dat je een setpoint kiest, waarbij de warmtepomp bij opstart de 4 graden erboven niet overschrijdt.
  5. Na de opstartpiek wil je graag dat unit gaat moduleren. In deze periode lukt dit het best door op optimaal debiet de waterpomp te laten regelen. De waterpomp wordt dan op een dusdanige waarde gezet, dat de delta T ca. 5 graden wordt. In sommige installaties lukt dat niet, aangezien er door restricties dan een flow error komt (CH14). Dit is echter wel de manier om een lage cop te halen. Probeer dus de restricties op te lossen.
Dit is even in het kort wat tips. Na mijn vakantie zal ik eens wat tijd besteden aan de uitleg van zoveel mogelijke parameters en instellingen. Ik merk dat er bij nieuwelingen telkens weer dezelfde valkuilen naar voren komen.
:) je hebt volkomen gelijk in je uitleg....bij mij pomp op 100%,optimaal debiet en een deltaT van 7gr(verschil tussen ingaand en uitgaande tempt) ik werk wel met hogere temp. ivm radiatoren met speedfans de WP houd de delta T van 7gr keurig aan ongeacht de buitentemp...de WP kan spelen met de flow(optimaal debiet) hij kan zijn warmte dan goed kwijt (afgifte is dan goed) hij moet dan wel de ruimte krijgen wat instelllingen betreft....wat ruis betreft belangrijk is dat bij 1e inbedrijfstelling hij de maximale flow haalt (pomptest uitvoeren) bij 9KW is dat 24ltr per min anders is er te veel leidingweerstand met name de hoofdleiding moet goed zijn 32x3mm gebruiken met zo weinig haakse knieeen beter is ruime bochten buigen of 2x 45gr gebruiken...al met al ik ben tevreden met de WP ik krijg het goed warm ook als het kouder word

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:07
Eens met @Jojan265, met wat nuance op punt 5. Dat ligt mede ook aan afgiftesysteem.
dT5 met LT vvw lijkt me niet wenselijk bijv. Onwenselijk eerder.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene1967
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05-2024
Jojan265 schreef op maandag 6 november 2023 @ 05:27:
[...]

Ik snap het. En dan is inderdaad een 9 kW 3 f een gemakkelijke vervanging. Misschien zou je zelfs een 7 kW 1 f kunnen overwegen. Als je nu namelijk met 16.5 L/min. de winter door kunt, dan is dat bij delta T van 5 graden ca. 6 kW.
En stuur je dan op lucht/water of op lucht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Rene1967 schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:52:
[...]

En stuur je dan op lucht/water of op lucht?
Als de vraag voor mij bedoeld is: ik stuur alleen op water.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
[...]

Klopt, en wil wel graag 3F blijven houden, vandaar de 9kW.
Dank voor je heldere uitleg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
kazemo schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:12:
[...]

:) je hebt volkomen gelijk in je uitleg....bij mij pomp op 100%,optimaal debiet en een deltaT van 7gr(verschil tussen ingaand en uitgaande tempt) ik werk wel met hogere temp. ivm radiatoren met speedfans de WP houd de delta T van 7gr keurig aan ongeacht de buitentemp...de WP kan spelen met de flow(optimaal debiet) hij kan zijn warmte dan goed kwijt (afgifte is dan goed) hij moet dan wel de ruimte krijgen wat instelllingen betreft....wat ruis betreft belangrijk is dat bij 1e inbedrijfstelling hij de maximale flow haalt (pomptest uitvoeren) bij 9KW is dat 24ltr per min anders is er te veel leidingweerstand met name de hoofdleiding moet goed zijn 32x3mm gebruiken met zo weinig haakse knieeen beter is ruime bochten buigen of 2x 45gr gebruiken...al met al ik ben tevreden met de WP ik krijg het goed warm ook als het kouder word
De ruis is bij mij ontstaan na het plaatsen van de Eclipse kranen. Nog steeds haal ik in de pomptest de maximale flow, en hoofdleiding is 32mm, tot aan de grote radiatoren zelfs 28mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:00:
[...]

De ruis is bij mij ontstaan na het plaatsen van de Eclipse kranen. Nog steeds haal ik in de pomptest de maximale flow, en hoofdleiding is 32mm, tot aan de grote radiatoren zelfs 28mm
:) ik zou zeggen dan weet je de oorzaak toch dan licht het aan de kranen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op maandag 6 november 2023 @ 06:14:
[...]
Na mijn vakantie zal ik eens wat tijd besteden aan de uitleg van zoveel mogelijke parameters en instellingen. Ik merk dat er bij nieuwelingen telkens weer dezelfde valkuilen naar voren komen.
Dat zou fijn zijn, en een sjabloon voor de settings die invloed hebben op hoe de WP zich gedraagt, waarin iedereen deze voor zichzelf kan invullen en hier posten bij problemen (of tevredenheid).

Dat praat makkelijker, en kunnen anderen gebruiken om ook te kijken of het voor hemzelf dan ook beter werkt.

@Jojan265 ik wil wel helpen daarin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
kazemo schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:03:
[...]

:) ik zou zeggen dan weet je de oorzaak toch dan licht het aan de kranen
yes, dat gaf ik al eerder aan... ;-)
Hoop dus door een andere parameter (flow, druk, pompcapciteit etc), m.a.w een kleinere WP de ruis-problemen op te lossen, zonder de Elipse kranen te vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:49:
Eens met @Jojan265, met wat nuance op punt 5. Dat ligt mede ook aan afgiftesysteem.
Dat snap ik niet helemaal. Kun je dat eens verduidelijken?

Ik heb een 7 kW WP en LT vvw en mijn maximum flow is 20 L/min. Om daadwerkelijk die 7 kW te halen moet de dT 5 graden worden. In de meeste situaties ben ik geen 7 kW nodig en regelt de waterpomp terug in flow. Ook gaat de dT vaak terug tot 3..4 graden. Dat regelt de unit op optimaal debiet helemaal zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik stook de afgelopen weken op 25 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SoWFgPoRdAmqHJ2fni5eC0cNC4w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EYlbeRuTl1wDd4EcrBzbEwhh.png?f=user_large

Als ik de wp op optimaal debiet zou zetten, dan schakelt ie binnen no time terug naar ca 8l/min.
delta stijgt dan een halve graad ofzo, maar de wp wordt dan ook wat onrustig. (uitvoer temp stijgt dan immers ook en verder zakken kan ik niet meer) COP is dan all over the place.

Als het delta 5 zou zijn, dan komt er maar 20 retour.
Daar kun je de kamer niet mee op 21.5 stoken (met water van 20)

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 06-11-2023 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
tebogo schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:04:
[...]

Dat zou fijn zijn, en een sjabloon voor de settings die invloed hebben op hoe de WP zich gedraagt, waarin iedereen deze voor zichzelf kan invullen en hier posten bij problemen (of tevredenheid).

Dat praat makkelijker, en kunnen anderen gebruiken om ook te kijken of het voor hemzelf dan ook beter werkt.

@Jojan265 ik wil wel helpen daarin.
Dat is heel mooi. De bedoeling is dan een handreiking naar de nieuwkomers of anderen met problemen. De handleiding schiet in heel veel gevallen te kort of is slecht vertaald. 7(8)7

Samen moet het ons lukken om een heel mooi document te maken.

Ik vind ook op dit LG forum, dat we erg constructief omgaan met vragen en problemen. Dat vind ik erg fijn en is niet altijd normaal helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:07:
[...]

yes, dat gaf ik al eerder aan... ;-)
Hoop dus door een andere parameter (flow, druk, pompcapciteit etc), m.a.w een kleinere WP de ruis-problemen op te lossen, zonder de Elipse kranen te vervangen...
:) het zijn kranen met thermostaat knoppen?? hoe zitten ze gemonteerd ze gaan schijnbaar te vroeg dicht waterzijdig(recht opstaand is verkeerd dan zitten ze in de luchtsroom van de radiator) heb je ook voetvenlielen?? dan kan je wellicht daar iets mee(vaste flow inregelen) en de knop hoger instellen bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:16:
Ik stook de afgelopen weken op 25 graden.
[Afbeelding]

Als ik de wp op optimaal debiet zou zetten, dan schakelt ie binnen no time terug naar ca 8l/min.
delta stijgt dan een halve graad ofzo, maar de wp wordt dan ook wat onrustig. COP is dan all over the place.

Als het delta 5 zou zijn, dan komt er maar 20 retour.
Daar kun je de kamer niet mee op 21.5 stoken (met water van 20)
Waarschijnlijk heeft je afgifte problemen met de lage flow. Dan zit er inderdaad niet veel anders op dan met een vaste flow te werken. Op zich is daar ook niets op tegen. De waterpomp vraagt bij die flow niet veel meer electrisch vermogen t.o.v. 8 L/min. Dus de cop winst zou minimaal zijn. Het slingeren kost veel meer en moet je ook zien te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:29:
[...]

Waarschijnlijk heeft je afgifte problemen met de lage flow. Dan zit er inderdaad niet veel anders op dan met een vaste flow te werken. Op zich is daar ook niets op tegen. De waterpomp vraagt bij die flow niet veel meer electrisch vermogen t.o.v. 8 L/min. Dus de cop winst zou minimaal zijn. Het slingeren kost veel meer en moet je ook zien te voorkomen.
Het hangt dus samen met allerlei parameters.
Systeeminhoud weegt zwaar merk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
Jojan265 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:29:
[...]

Mag ik er een 5b aan toevoegen? :)

5b. Indien het bij het systeem technisch niet, of moeilijk mogelijk, is de afgifte te verhogen en de benodigde delta T te halen kan men (bij generatie 4) warmtepompen het debiet vastzetten. Voordeel hiervan is dat de warmtepomp makkelijker “stabiel” gaat draaien. Dit (kan) wel ten koste gaan van het rendement waarbij de warmtepomp zelfs tot een delta T van minder dan 1 blijft werken.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Casper de Boer schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:38:
[...]

Mag ik er een 5b aan toevoegen? :)

5b. Indien het systeem technisch niet of moeilijk mogelijk is de afgifte te verhogen en de benodigde delta T te halen kan men (bij generatie 4) warmtepompen het debiet vastzetten. Voordeel hiervan is dat de warmtepomp makkelijker “stabiel” gaat draaien. Dit (kan) wel ten koste gaan van het rendement waarbij de warmtepomp zelfs tot een delta T van minder dan 1 blijft werken.
Goede aanvulling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
kazemo schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:23:
[...]

:) het zijn kranen met thermostaat knoppen?? hoe zitten ze gemonteerd ze gaan schijnbaar te vroeg dicht waterzijdig(recht opstaand is verkeerd dan zitten ze in de luchtsroom van de radiator) heb je ook voetvenlielen?? dan kan je wellicht daar iets mee(vaste flow inregelen) en de knop hoger instellen bijv.
Nee, ze staan volledig open, maar dus ingesteld op de benodigde flow, bij de Ta (35) Tr (30) en Truimte (woonkamer/keuken 20; badkamer 21; slaapkamers 18; hal 15).
Helaas geen voetventielen, hier moet ik het mee doen..

Daarmee dus de maximale flow per radiator ingesteld. Daarmee kan ik nu prima draaien, maar met dus ruis.
De slaapkamers en hal hoeven eigenlijk niet verwarmd te worden, maar als ik die dichtdraai krijg ik CH14.
Daarom dus het idee om naar een 9kW-3F te gaan...

[ Voor 3% gewijzigd door tebogo op 06-11-2023 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:37
kazemo schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:23:
[...]

In feite zou je bij voorkeur geen thermostraatknop hebben, zeker niet in de ruimte waar de centrale kamerthermostaat hangt. Als je alleen op water stookt, dan heeft een thermostraatknop in principe zin als het gaat om het (na)regelen van de ruimtetemperatuur. Maar... Je moet in dat geval eigenlijk het water warmer stoken dan strikt noodzakelijk. En dat gaat te koste van het rendement. Met een goed ingestelde stooklijn blijkt het bij ons niet echt nodig om een kamerthermostaat te hebben. Sterker, ik heb ze er uit gehaald. Kan er ook niemand per abuis aan draaien. I heb wel de radiatoren met voetventiel onderling ongeveer gelijk gemaakt,, warmtecamera is dan erg behulpzaam. Bij ons kwam het wel mooi uit, alle voetventielen in de woonkamer staan vol open, op één na die ik maar een klein beetje hoefde te temperen. Bij ons vaste flow 12 l/min, water 28 °C en delta T tussen de 2 en 3 graden, gemeten met eigen sensoren. Met radiatoren dus...

Edit, Beetje mosterd na de maaltijd, mijn bijdtrager is alweer achterhaald Ik moet sneller typen voortaan... 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door gerlag op 06-11-2023 11:52 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:49:
[...]

In feite zou je bij voorkeur geen thermostraatknop hebben, zeker niet in de ruimte waar de centrale kamerthermostaat hangt. Als je alleen op water stookt, dan heeft een thermostraatknop in principe zin als het gaat om het (na)regelen van de ruimtetemperatuur. Maar... Je moet in dat geval eigenlijk het water warmer stoken dan strikt noodzakelijk. En dat gaat te koste van het rendement. Met een goed ingestelde stooklijn blijkt het bij ons niet echt nodig om een kamerthermostaat te hebben. Sterker, ik heb ze er uit gehaald. Kan er ook niemand per abuis aan draaien. I heb wel de radiatoren met voetventiel onderling ongeveer gelijk gemaakt,, warmtecamera is dan erg behulpzaam. Bij ons kwam het wel mooi uit, alle voetventielen in de woonkamer staan vol open, op één na die ik maar een klein beetje hoefde te temperen. Bij ons vaste flow 12 l/min, water 28 °C en delta T tussen de 2 en 3 graden, gemeten met eigen sensoren. Met radiatoren dus...
Heb zoiets soortgelijks op de FCU. Kraantje met flowmeter erin op de aanvoer. Zo kan ik prima zien hoeveel water hij krijgt en op basis daarvan ook gewoon opbrengst berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene1967
PeteSplit schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 11:04:
[...]

Ik vind de WP maar een raar ding en wil er achter komen waarom de WP iets doet of niet doet.
Vanaf 16 oktober, toen het buiten wat kouder werd (15 graden), ben ik gaan kijken wat ik kan instellen en hoe de WP daarop reageert.
Als uitgangspunt is mijn vloerverwarming als hoofdverwarming. Met de HR-ketel heb ik de vvw altijd gestookt met 35 graden watertemperatuur.
Ik heb de WP nu ook ingesteld op water en ben begonnen met een set temp. van 22 graden, om te kijken hoe de temperatuur op loopt en liefst niet te hoog voor de vvw.
Nu blijkt dat de WP niet van een lage set temp. houd en heb dit dan ook verhoogd naar 25 graden. Tevens vermoed ik dat de WP ook de buitentemp. hierin meeneemt, want nu het buiten 10 graden is heb ik de set temp. moeten verhogen naar 27 graden.

Hier een monitorscherm afbeelding van de maximale water temperatuur met een set temp, van 27 graden en een hysterese van +3

[Afbeelding]

Ik weet dat jullie mooie grafieken maken, maar ik zou niet weten hoe ik dat zou moeten doen. Ben eigenlijk niet zo'n tweaker en hoop alleen wat meer informatie over de WP in dit topic te kunnen vinden.
Het hoe en waarom. Ik heb al veel tips gelezen, dank hiervoor _/-\o_
Ik heb hier ook zo'n raar ding staan, en het is nog allemaal een beetje abracadabra.
Ik zie dat jij op je schermpje alleen een plaatje hebt van de wp , bij staat er naast dat plaatje ook een boiler of buffervat terwijl ik die niet heb. Ik heb overal gezocht of ik ergens kan instellen dat er geen vat aangesloten is maar kom het niet tegen? Iemand een idee
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UU2Bz6URpyaDkhfH0DCl4XrpBU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOj2KLslrPwbLVc87SEEGR0J.jpg?f=fotoalbum_large _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
gerlag schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:49:
[...]

Edit, Beetje mosterd na de maaltijd, mijn bijdtrager is alweer achterhaald Ik moet sneller typen voortaan... 8)7
Precies wat je zegt. Ik heb geen terhmostaatknoppen. Ze staan allemaal volledig open, en zo ingeregeld dat ze precies de ruimte verwarmen op de temperatuur die daar maximaal gewenst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:59:
Heb hetzelfde. 1.2 lager dan allerlei andere sensoren.
Nu gebruik ik hem niet als thermostaat, maar idd superergerlijk.

hmm.. een keer op een druilerige avond openschroeven en kijken welke sensor er in zit. Die eens vervangen desnoods.
Ik heb overigens niet het verschil in temperatuur t.o.v. een Toon en een Switchbot MeterPlus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OZLPX2TLjwFoP_iIZmBY4Tl5PE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6bNjx6ccHfX1TqtuT3QUJaWy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
merkwaardig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:00:
[...]

Ik heb overigens niet het verschil in temperatuur t.o.v. een Toon en een Switchbot MeterPlus.

[Afbeelding]
:) :) dat is dan een gelukstreffer,ik kan meten met 4 verschillende temp.meters ze geven allemaal andere waardes aan het zijn tenslotte geen van alle geijkte preciese meetinstumenten het doel waarvoor gemaakt zijn zijn ze afdoende geschikt(bijv in labartorium hebben ze andere instrumenten maar daar hangt een prijs kaartje aan dit zijn niet aliexpres meetinsrumenten van enkele tientjes)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@Jojan265

Fijn dat je alles wilt stroomlijnen.
Voor zowel de nieuwe als bestaande gebruikers.
Zou je ook willen toelichten voor ons wat het aantal Hz betekent??
Ik zie iedere keer staan de Wp draait op X aantal Hz. Welk aantal moet dat zijn en hoe is dat te regelen of te beïnvloeden?
Al vaker op "gegoogled" maar mij nog niet helder.
Maar geniet eerst van je vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
montebaldo55 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:21:
@Jojan265

Fijn dat je alles wilt stroomlijnen.
Voor zowel de nieuwe als bestaande gebruikers.
Zou je ook willen toelichten voor ons wat het aantal Hz betekent??
Ik zie iedere keer staan de Wp draait op X aantal Hz. Welk aantal moet dat zijn en hoe is dat te regelen of te beïnvloeden?
Al vaker op "gegoogled" maar mij nog niet helder.
Maar geniet eerst van je vakantie.
Dat is de compressorsnelheid.
De 1-fase modellen van LG kunnen tot 10 Hz terugmoduleren. En dat is heel fijn :)
Hoe harder de wp moet werken, hoe sneller de compressor gaat draaien.
Op stille modus is dat bij de 5 en 7 kW beperkt tot 36Hz. (zo ver ik weet) en bij de grotere units 45Hz.

Je kan niet tegen een de warmtepomp zeggen: ga 13 Hz draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 14:59

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:23:
[...]

De 1-fase modellen van LG kunnen tot 10 Hz terugmoduleren. En dat is heel fijn :)
Op stille modus is dat bij de 5 en 7 kW beperkt tot 36Hz. (zo ver ik weet) en bij de grotere units 45Hz.

mijn 1-fase 9kw tikt de 40 Hz aan voordat hij op silent mode weer naar beneden gaat

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
markklok schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:35:
[...]

mijn 1-fase 9kw tikt de 40 Hz aan voordat hij op silent mode weer naar beneden gaat
:) er zit in de wp een freqentie regelaar voor het toerental te regelen voor compressor/pomp het net in nederland is 50hz ,die 50hz is maximale toerental,dus bv 25hz draait hij op halve kracht 1/2 van het maximale toerental.......bijv bij moderne wasautomaat werkt dat in principe ook zo daar kan hij tot boven 50hz regelen bijv 65hz of natuurlijk omlaag (soft aanloop).....bij de wp bepaald en regelt de af fabriek ingebouwde software dit,zelf kan er niet worden geregelt normaliter

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 06-11-2023 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07:06
[...]

Mijn 5kW start op silent mode consequent op met 15 tot 20 minuten op 45Hz. 1,8kW elektrisch vermogen. > 9kW thermisch vermogen |:(

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:59:
[...]

Mijn 5kW start op silent mode consequent op met 15 tot 20 minuten op 45Hz. 1,8kW elektrisch vermogen. > 9kW thermisch vermogen |:(
Misschien dat een split anders werkt al zou ik daar geen reden voor kunnen bedenken.
Maar hoe komt er 9kW uit een 5kW wp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:03:
[...]

Misschien dat een split anders werkt al zou ik daar geen reden voor kunnen bedenken.
Maar hoe komt er 9kW uit een 5kW wp?
In beginsel is een split identiek aan een mono. Wel heb ik een oudere firmware versie dan dat ik hier vaak zien langskomen. 3061 heb ik.

Hoe komt er 9kW uit? Ja die discussie voer ik al anderhalf jaar met LG. LG zegt: je afgifte is niet op orde. Ik zeg: nee duh, mijn afgifte is niet op 9kW berekend, daarom kies ik een 5kW.

Draai inmiddels parallel door een 200L buffervat, kom nog steeds niet door de opstartpiek heen. Dus nu een binair systeem. 20 minuten vol gas de buffer opwarmen, uren lang uit de buffer tappen naar de afgifte. En weer opnieuw.
15lpm, 20lpm, 30lpm, het maakt allemaal niet uit. Gaat vol gas door tot thermo off. Regelen op retour? Idem. En heel onwenselijk bij een systeem met 200L buffer.

LG zou komen meten aan mijn unit, maar afspraak moet nog gemaakt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:06

thido

Tilburg

[...]

Hier las ik een paar weken terug 10.8kW af op de Kamstrup bij een testrun vanuit een 7kW'er. Dat was de max en onder gunstige omstandigheden (Tb 15c oid), maar je moet het dan wel kwijt kunnen inderdaad. Bij lagere temperaturen komt er overigens ook prima meer uit dan 7kW, maar dan niet zo lang.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:12:
[...]

In beginsel is een split identiek aan een mono. Wel heb ik een oudere firmware versie dan dat ik hier vaak zien langskomen. 3061 heb ik.
Dat is alleen de software van de RMC. Niet van de WP zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:28:
[...]

Dat is alleen de software van de RMC. Niet van de WP zelf.
Goed punt. Vraag is waar het dan precies 'mis' gaat.
Binnenunit vraagt warmte, buitenunit gaat vol gas. Of vraagt de binnenunit dit? Setpoint al lang overschreden, buitenunit doet er nog schepje bovenop.

Buitenunit kán wel normaal opbouwend opstarten. Tijdens een SWW run begint hij gewoon mooi rustig en gaat steeds harder draaien als temperatuur van het water in de tank hoger wordt, waarvoor hij dus ook harder moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:41
[...]

Staat je elektrisch element er niet constant bij te trappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
123Arjan schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:37:
[...]

Staat je elektrisch element er niet constant bij te trappen?
Nee zeker niet. Die zitten bij mij binnen, hebben aparte aansluiting, heb ze niet aangesloten.

Het betreft echt het opgenomen vermogen van de compressor, uitgelezen met de LGMV, samen met nog klein beetje erbij voor de fan en de pomp. Dat geheel lees ik dan weer uit middels digitale tussenmeter op de groep in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14:10
Kan het niet zijn dat de setpoint gewoon te hoog staat? Dat zou wel verklaren waarom deze zover blijft doorgaan.
Mijn 5kw moet al moeite doen om 1200w te halen tijdens de opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Rene1967 schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:53:
[...]

Ik heb hier ook zo'n raar ding staan, en het is nog allemaal een beetje abracadabra.
Ik zie dat jij op je schermpje alleen een plaatje hebt van de wp , bij staat er naast dat plaatje ook een boiler of buffervat terwijl ik die niet heb. Ik heb overal gezocht of ik ergens kan instellen dat er geen vat aangesloten is maar kom het niet tegen? Iemand een idee
[Afbeelding] _/-\o_
Zou je op < niet gebruiken > moeten zetten.

In installatie menu > configuratie > tank verwarmer > niet gebruiken

Voor de SWW tank is er ook nog in de WP op het PCB een dipswitch die je om kunt zetten.

Ik heb geen boiler en weet niet of de afbeelding op het scherm alleen afhankelijk is van de instelling, of ook van de dipswitch, maar je zou beide kunnen proberen.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
thepixel schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:52:
Kan het niet zijn dat de setpoint gewoon te hoog staat? Dat zou wel verklaren waarom deze zover blijft doorgaan.
Mijn 5kw moet al moeite doen om 1200w te halen tijdens de opstart.
Stuur deze dagen op T out van 25 of 26, niks bijzonders lijkt me. Ik denk zelf gewoon dat we een foutje in de unit zit, kan natuurlijk gebeuren. Daarom dat ik zo graag heb dat LG zelf komt meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:49:
Die beredenering kan ik idd wel volgen. Wat zou doorgaans een redelijke dt zijn om een hogere cop te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@paQ @Jojan265 @tebogo

Ik heb afgelopen week, jullie adviezen gevolgd en weer de WP op UITvoer gezet met Warmte (oranje). Ook op Auto (Paars) geprobeerd. Hier telkens bij de tweede vermogensverhoging (geen opstart maar na ongeveer anderhalf uur een herstart ?? Ik weet niet hoe jullie dat noemen, als de WP helemaal omlaag gemoduleerd is en weer omhoog gaat ??)

Ik had de berichten gelezen over de vaste stroomsnelheid en heb dit vandaag geprobeerd.
Met Warmte 27 graden, INvoer, Vaste stroomsnelheid 20 LPM (circuitpomp 15 LPM) is de WP niet gestopt. Heeft wel om na elke 1:30 uur het vermogen flink opgeschroefd, maar aangebleven, dus schommelend (in anderhalf uur) tussen 400 en 1600 W, de WP geeft daarvoor nu een verbruik op van 7,7 kWh.

Ik wil nog steeds, misschien wel teveel, dat ik de WP geen stop wil laten maken, maar door wil laten lopen. Na veel proberen is vooral de temperatuur heel moeilijk in te stellen, iets te koud volgt een stop en iets te warm volgt een stop.

Ik had de WP ingesteld op 27 graden en vanavond even verlaagd om te zien of de WP aan bleef. Bij 25 graden ging hij uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eMMo-ZGuS52zL2ADeIGP2WzGGmw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFLqC1TnyCpskV99OEEVNcMj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
M_AW schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:58:
[...]

Stuur deze dagen op T out van 25 of 26, niks bijzonders lijkt me. Ik denk zelf gewoon dat we een foutje in de unit zit, kan natuurlijk gebeuren. Daarom dat ik zo graag heb dat LG zelf komt meten.
snap ik ja :) je zou bijna denken dat de verwarming en sww omgedraaid zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:03:
@paQ @Jojan265 @tebogo

Ik heb afgelopen week, jullie adviezen gevolgd en weer de WP op UITvoer gezet met Warmte (oranje). Ook op Auto (Paars) geprobeerd. Hier telkens bij de tweede vermogensverhoging (geen opstart maar na ongeveer anderhalf uur een herstart ?? Ik weet niet hoe jullie dat noemen, als de WP helemaal omlaag gemoduleerd is en weer omhoog gaat ??)

Ik had de berichten gelezen over de vaste stroomsnelheid en heb dit vandaag geprobeerd.
Met Warmte 27 graden, INvoer, Vaste stroomsnelheid 20 LPM (circuitpomp 15 LPM) is de WP niet gestopt. Heeft wel om na elke 1:30 uur het vermogen flink opgeschroefd, maar aangebleven, dus schommelend (in anderhalf uur) tussen 400 en 1600 W, de WP geeft daarvoor nu een verbruik op van 7,7 kWh.

Ik wil nog steeds, misschien wel teveel, dat ik de WP geen stop wil laten maken, maar door wil laten lopen. Na veel proberen is vooral de temperatuur heel moeilijk in te stellen, iets te koud volgt een stop en iets te warm volgt een stop.

Ik had de WP ingesteld op 27 graden en vanavond even verlaagd om te zien of de WP aan bleef. Bij 25 graden ging hij uit.

[Afbeelding]
Je wisselt zo enorm vaak van settings dat het niet meer te volgen is eigenlijk. Volgens mij maak je ook telkens vrij rigoureuze wijzigingen ipv kleine stapjes.
Maar zonder grafiek data is het koffiedik kijken hier. Al is het maar ene grafiek van je vermogensmeter bijv. als er geen Home Assistant data beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
thepixel schreef op maandag 6 november 2023 @ 18:59:
[...]

Die beredenering kan ik idd wel volgen. Wat zou doorgaans een redelijke dt zijn om een hogere cop te houden?
iig een retour temp die je huis niet potentieel afkoelt of 'quitte' zou spelen

Ik zou me er niet te veel blind op staren iig. Ikzelf stook op mijn comfort, en probeer dan in mijn 'comfort-kaders' de meest efficiënte instelling te vinden.

Zo kun je ook discussiëren of je een 24-uurs COP hebt van 5.6 met 8kWh verbruik vs COP 5.2 met 6kWh.
Als ik het in beide gevallen comfortabel heb, kies ik de tweede ;)

zo heb ik afgelopen week 2 nachten opzettelijk doorgestookt. Wederom bleek dat uitschakelen en de volgende ochtend starten, incl de extra energie en tijd die ik 'kwijt' was om te komen op het punt waar ik was gebleven, scheelde het 900Wh aan verbruik.

Ik zal het nog eens doen als het kouder wordt. Gezien ik een extra afgifte heb in de hal om zo de warmtelast op de bovenverdiepingen te remmen.

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 06-11-2023 19:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
thepixel schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:05:
[...]
snap ik ja :) je zou bijna denken dat de verwarming en sww omgedraaid zijn.
Haha ja, maar ook dat is reeds vastgesteld dat niet het geval is.

Overigens bedankt dat velen proberen mee te denken, helaas heb ik -voor zover mij bekend- alle genoemde opties al geprobeerd.

Het begint inmiddels beetje een verzameling van losse posts met informatie te worden, daarom nogmaals alles bij elkaar:

Het probleem kort samengevat:
De warmtepomp draait op hoog (maximaal?) vermogen, gaat over z'n ingestelde temperatuur heen, regelt niet terug, en gaat uit. Pendelen dus.

De opstelling:
Geïnstalleerd omstreeks april 2022
Buiten: HU051MR U44. Serienummer: ******* (bouwjaar: 20.08.2021)
Binnen: HN0916T NB1 Serienummer: ******
Binnen: Buffervat 200L Direct naast de binnenunit. Leidingwerk van de binnenunit naar het vat: 26x3 meerlagenbuis. Buffervat parallel aangesloten. Aanvoer hoog, retour laag.

Het probleem wat uitgebreider:
Tijdens het opstarten klimt de buitenunit vrij vlug naar 45Hz (meer dan 60Hz heb ik al eens gezien zonder silent mode, maar silent staat bijna altijd ingeschakeld). Als ik regel op de aanvoertemperatuur dan duurt de run doorgaans 3-6 minuten. Daarna gaat de buitenunit uit omdat de ingestelde temperatuur ruim overschreden is. De buitenunit lijkt niet gemoduleerd te hebben. Als ik regel op retour-temperatuur dan blijft de buitenunit zo'n 20 minuten op vol vermogen (45Hz) draaien (opgenomen vermogen rond 1800W. Afgegeven vermogen meer dan 7kW (Piekt zelfs boven 10kW soms). Waarna de retourtemperatuur ook te hoog is opgelopen en de buitenunit uit gaat.

De Hysterese staat op Type0 (default) +2 / -2 graden. Liever zou ik hem op +1 / -1 zetten. Ik besef dat runs langer kunnen duren met +4 / -4, maar dat zou bij een buffervat van 200L niet nodig hoeven te zijn. Daarnaast kan je je huis niet gecontroleerd verwarmen als de temperatuur van je water op +4 / -4 staat.

De flow staat op 15,2 liter per minuut (vrijwel exact de 3L per kilowatt). Ik heb ook andere waardes geprobeerd, zoals 20, 25 30 en 35 liter per minuut. Het probleem was daarmee niet verholpen.

De dipswitch voor peak-control is wel geprobeerd, maar dit had geen effect. Dat viel ook wel te verwachten aangezien deze de stroom begrenst op 14A, dat is voor een 5kW unit geen begrenzing :-)

Nieuwe inzichten zijn altijd welkom, maar zoals aangegeven gaat mijn vermoeden uit naar een foutje in het model. Iedereen met een LG warmtepomp ervaart wel de opstartpiek, maar bij mij lijkt hij wel veel agressiever dan bij anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:14:
[...]

Haha ja, maar ook dat is reeds vastgesteld dat niet het geval is.

Overigens bedankt dat velen proberen mee te denken, helaas heb ik -voor zover mij bekend- alle genoemde opties al geprobeerd.

Het begint inmiddels beetje een verzameling van losse posts met informatie te worden, daarom nogmaals alles bij elkaar:

Het probleem kort samengevat:
De warmtepomp draait op hoog (maximaal?) vermogen, gaat over z'n ingestelde temperatuur heen, regelt niet terug, en gaat uit. Pendelen dus.

De opstelling:
Geïnstalleerd omstreeks april 2022
Buiten: HU051MR U44. Serienummer: ******* (bouwjaar: 20.08.2021)
Binnen: HN0916T NB1 Serienummer: ******
Binnen: Buffervat 200L Direct naast de binnenunit. Leidingwerk van de binnenunit naar het vat: 26x3 meerlagenbuis. Buffervat parallel aangesloten. Aanvoer hoog, retour laag.

Het probleem wat uitgebreider:
Tijdens het opstarten klimt de buitenunit vrij vlug naar 45Hz (meer dan 60Hz heb ik al eens gezien zonder silent mode, maar silent staat bijna altijd ingeschakeld). Als ik regel op de aanvoertemperatuur dan duurt de run doorgaans 3-6 minuten. Daarna gaat de buitenunit uit omdat de ingestelde temperatuur ruim overschreden is. De buitenunit lijkt niet gemoduleerd te hebben. Als ik regel op retour-temperatuur dan blijft de buitenunit zo'n 20 minuten op vol vermogen (45Hz) draaien (opgenomen vermogen rond 1800W. Afgegeven vermogen meer dan 7kW (Piekt zelfs boven 10kW soms). Waarna de retourtemperatuur ook te hoog is opgelopen en de buitenunit uit gaat.

De Hysterese staat op Type0 (default) +2 / -2 graden. Liever zou ik hem op +1 / -1 zetten. Ik besef dat runs langer kunnen duren met +4 / -4, maar dat zou bij een buffervat van 200L niet nodig hoeven te zijn. Daarnaast kan je je huis niet gecontroleerd verwarmen als de temperatuur van je water op +4 / -4 staat.

De flow staat op 15,2 liter per minuut (vrijwel exact de 3L per kilowatt). Ik heb ook andere waardes geprobeerd, zoals 20, 25 30 en 35 liter per minuut. Het probleem was daarmee niet verholpen.

De dipswitch voor peak-control is wel geprobeerd, maar dit had geen effect. Dat viel ook wel te verwachten aangezien deze de stroom begrenst op 14A, dat is voor een 5kW unit geen begrenzing :-)

Nieuwe inzichten zijn altijd welkom, maar zoals aangegeven gaat mijn vermoeden uit naar een foutje in het model. Iedereen met een LG warmtepomp ervaart wel de opstartpiek, maar bij mij lijkt hij wel veel agressiever dan bij anderen.
Wat is er tegen om hem van AI af te halen, alleen op water, uitvoer, hysterese -3/+4 en kijken of het stabiliseert?

Je wp moet gewoon fatsoenlijk starten en lopen met 9 graden buiten.
Back-up heaters staan uit?

(en daar wat HA data van ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:17:
[...]

Wat is er tegen om hem van AI af te halen, alleen op water, uitvoer, hysterese -3/+4 en kijken of het stabiliseert?

Je wp moet gewoon fatsoenlijk starten en lopen met 9 graden buiten.
Back-up heaters staan uit?
Om te beginnen heb ik die optie niet. Ik kan kiezen tussen Type 0 1 2 3.
Respectievelijk + / - 2, 3, 4, 1

Momenteel staat hij niet op AI. Regel op vaste watertemperatuur T_out van 26.
Zoals aangegeven ook geprobeerd op T_in te regelen. Runs waren dan langer, maar net zo ongecontroleerd / niet gemoduleerd)

Back-up heaters staan absoluut uit, 100% zeker.

Wat er vooral op tegen is, is dat mijn huis maar weinig warmte vraagt. (Dat is ook de reden dat ik een bescheiden 5kW heb genomen). Stel, ik vraag 25 graden, dan vind ik het niet wenselijk dat de WP het hele vat gaat verwarmen tot 29 graden, dan uitgaat, en daarna pas weer aan gaat als het vat op 21 graden is.

Dat ik het niet wenselijk vind, wil niet zeggen dat ik het niet heb geprobeerd. Wat er dan gebeurt is dat het dus langer duurt voordat de warmtepomp weer aan gaat, waarna hij langer blijft doorgaan op hoog vermogen, om vervolgens bij een hogere temperatuur van het vat weer uit te schakelen.

Ergens doet het me wel een beetje denken aan wat ik hier in de zomer zag langskomen m.b.t. het koelen. Het systeem (bij mij dan toch) lijkt gewoon ongecontroleerd door te gaan totdat hij uitgaat op hysterese.

[ Voor 7% gewijzigd door M_AW op 06-11-2023 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
naja, dan type 4 :+
dat buffer is binnen no time warm natuurlijk.

'k zou het gewoon eens doen. wat kan er mis gaan :?
temp op 27 zetten en kijken wat er gebeurt. (26 is met deze buitentemp toch keurig normaal?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

Dit is van een bericht van @M_AW

Toevallig gisteren wat metingen gedaan. Onderstaand de data.

Hz W
45 2100
45 1800
30 1300
15 560
13 480
12 440
11 400
10 360
10 320

Als je ze plot dan zie je dat het een mooie rechte lijn is. Maar het is ook weer geen garantie. Het opgenomen vermogen is niet alleen afhankelijk van de frequentie van de compressor, maar ook van de stand van het elektronische expansieventiel. Dat zie je ook doordat er op 45Hz en op 10Hz verschillende vermogens zijn geweest. Maar bovenstaande is toch een leuke eerste indicatie. Orde grootte 40W/Hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:24:
naja, dan type 4 :+
dat buffer is binnen no time warm natuurlijk.

'k zou het gewoon eens doen. wat kan er mis gaan :?
temp op 27 zetten en kijken wat er gebeurt. (26 is met deze buitentemp toch keurig normaal?)
Zoals ik zeg, heb ik al gedaan.

Mijn huis heeft deze dagen gewoon niet meer dan 26 graden water nodig om comfortabel te zijn. Warmer water is oncomfortabel warm in huis. Moet ik ramen open gaan zetten om mn warmtepomp aan te houden, ook niet hoe het je het wilt.

Ja, mijn afgifte is beperkt / mijn huis heeft weinig warmte nodig. Daarom een 5kW. Doe daar een 200L buffer bij, zou het toch moeten werken zou je zeggen :)
PeteSplit schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:27:
[...]

Dit is van een bericht van @M_AW

Toevallig gisteren wat metingen gedaan. Onderstaand de data.

Hz W
45 2100
45 1800
30 1300
15 560
13 480
12 440
11 400
10 360
10 320

Als je ze plot dan zie je dat het een mooie rechte lijn is. Maar het is ook weer geen garantie. Het opgenomen vermogen is niet alleen afhankelijk van de frequentie van de compressor, maar ook van de stand van het elektronische expansieventiel. Dat zie je ook doordat er op 45Hz en op 10Hz verschillende vermogens zijn geweest. Maar bovenstaande is toch een leuke eerste indicatie. Orde grootte 40W/Hz
Ik denk dat wij elkaar nog niet kennen. Zelf heb ik in het verleden soortgelijke data al gepost. En je merkt terecht op dat vermogen een combinatie is van snelheid van de compressor EN stand van het EEV. Tijdens een SWW-run heb ik wel eens 3,4kW opgenomen vermogen gezien op 25Hz!!
De 40W/Hz die je noemt is inderdaad wat ik, en anderen, ook zien.

[ Voor 41% gewijzigd door M_AW op 06-11-2023 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:29:
[...]

Mijn huis heeft deze dagen gewoon niet meer dan 26 graden water nodig om comfortabel te zijn. Warmer water is oncomfortabel warm in huis. Moet ik ramen open gaan zetten om mn warmtepomp aan te houden, ook niet hoe het je het wilt.

Ja, mijn afgifte is beperkt / mijn huis heeft weinig warmte nodig. Daarom een 5kW. Doe daar een 200L buffer bij, zou het toch moeten werken zou je zeggen :)
ja allemaal eens, alleen 1800W stampen en dan na 6 min uit, is geen doen
Dat houdt dus ook in dat je de hysterese aan de onderzijde flink moet vergroten. Ergo: (veel) later (kouder) weer opstarten. Voorloop van bij v 3 min, zodat je zeker bent daar van. Staat de voorloop namelijk op 1 min, dan begint ie vrijwel direct en krijgt de wp geen kans om de temperatuur van je CV te polsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:51
M_AW schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:29:
[...]

[...]

Ik denk dat wij elkaar nog niet kennen. Zelf heb ik in het verleden soortgelijke data al gepost. En je merkt terecht op dat vermogen een combinatie is van snelheid van de compressor EN stand van het EEV. Tijdens een SWW-run heb ik wel eens 3,4kW opgenomen vermogen gezien op 25Hz!!
De 40W/Hz die je noemt is inderdaad wat ik, en anderen, ook zien.
Wat voor afgiftesysteem heb je? Hoe schakel je de pomp van je afgiftesysteem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:32:
[...]

ja allemaal eens, alleen 1800W stampen en dan na 6 min uit, is geen doen
Dat houdt dus ook in dat je de hysterese aan de onderzijde flink moet vergroten. Ergo: (veel) later (kouder) weer opstarten. Voorloop van bij v 3 min, zodat je zeker bent daar van. Staat de voorloop namelijk op 1 min, dan begint ie vrijwel direct en krijgt de wp geen kans om de temperatuur van je CV te polsen.
Vele opties die jij noemt, die heb ik niet.

Hoe het nu staat: Ik vraag om 26. Hysterese 3. Hij gaat door tot 33graden (tijdens de opstart heeft hij tijdelijk meer ruimte dan de ingestelde hysterese). Daarna gaat hij uit, tot het buffer, en dus ook de vloer, zijn afgekoeld tot 23 graden, om weer aan te gaan en door te schieten naar 33.
BernieW schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:33:
[...]

Wat voor afgiftesysteem heb je? Hoe schakel je de pomp van je afgiftesysteem?
Pomp van afgifte staat altijd aan, wordt niet geschakeld.
Afgifte bestaat uit 40m2 vloerverwarming. HoH 30. Dus ja, zoals vaak aangegeven, beperkte afgifte. Daarom ook de buffer. Heb ook nog 4 T22 radiatoren, maar die staan altijd dicht anders liggen we te zweten in bed. Heb ze wel eens open gezet om te kijken of het helpt. Resultaat: Helpt niet, de run duurt langer, maar komt niet aan moduleren toe.

Toevoeging:
Ik bemerk dat ik het topic een beetje aan het kapen ben, dat was niet mijn intentie. Ik heb ook al meerdere malen met LG contact gehad, alles geprobeerd wat zij hebben voorgesteld, systeem geheel uitgelezen met LGMV. Eindconclusie van medewerker van de helpdesk was ook: "Ja, dan zou het systeem gewoon moeten werken, ik snap niet dat het niet werkt". Nu is het wachten op de monteur van LG die ook ter plaatse gaat komen meten / monitoren. Die is toegezegd, maar er is nog geen afspraak gemaakt.
Zodra er meer info bekend is, dan zal ik die delen!

[ Voor 42% gewijzigd door M_AW op 06-11-2023 19:45 . Reden: Afsluiten topic-kaping. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 12:40
@M_AW
Hoe is je buffervat aangesloten?
Hoe was het gedrag voor dat je buffervat plaatste of heb jij vanaf het begin het buffervat gehad?
Had je afgelopen winter zelfde probleem?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

M_AW schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:34:
[...]

Vele opties die jij noemt, die heb ik niet.

Hoe het nu staat: Ik vraag om 26. Hysterese 3. Hij gaat door tot 33graden (tijdens de opstart heeft hij tijdelijk meer ruimte dan de ingestelde hysterese). Daarna gaat hij uit, tot het buffer, en dus ook de vloer, zijn afgekoeld tot 23 graden, om weer aan te gaan en door te schieten naar 33.

[...]
Hallo M AW

Ik het het idee, dat de WP ook kijkt, of de invoer temperatuur de uitvoer temperatuur volgt.
Is dit niet zo dan schakelt hij uit.

Ik zie bij mij vaak een deltaT van 5 of meer en een hoogste temperatuur van 8 graden of meer boven set temp. bij uitschakeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-05 13:54
Hallo medetweakers,

Ik lees al een lange tijd mee op dit forum en ik loop tegen een iets anders probleem aan dan de meesten. Mijn WP draait zeer stabiel, maar in huis duurt het heel lang voordat de doeltemperatuurr wordt behaald. Een WP is bedoeld om het huis warm te houden en niet om te verwarmen, maar zoals in de onderstaande afbeelding is te zien doet de WP er ruim 10 uur over om de doeltemperatuur te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rrQMHwszFNyiBytLdrtl08iV6SE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OkPQkPjKYcZw6f3dwCgodt5k.png?f=fotoalbum_large

Ik heb een opstelling met een 1 fase 9KW WP en parallel een buffervat van 300L. Tussen het buffervat en mijn afgiftesysteem (6 groepen vloerverwarming) zit een circulatiepomp. Ik stuur mijn WP op outlet temp en schakel middels ModBus de warmtepomp in/uit (lampje of RMC gaat aan/uit). De flow gaat (net als de compressor) snel naar minimaal (8,5 l/min en 10hz compressor).

Nu kan ik klakkeloos mijn setpoint hoger zetten, maar 30 graden voelt al aan de "hoge" kant. Dit kan natuurlijk voor elk huishouden anders zijn. Hebben jullie nog tips om de doeltemperatuur eerder te halen?

Wat is de flow die jullie halen per groep door de vloerverwarmingsverdeler? Bij mij is dit 1,5l/min per groep.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:59
paQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:47:
[...]

Het is eigenlijk heel eenvoudig (tenzij de BDR91 hier anders mee omspringt)

Als je een externe thermostaat aansluit aan de WP, dan is:
thermostaat geen vraag = WP niet aan. (uit dus)
De RMC gaat dan ook uit.

AI heeft verder daar niets mee te maken.
AI = ik volg de ingestelde stooklijn
warmte = ik volg de ingestelde temperatuur (van lucht of water, naar gelang wat je setting is)

Al zou de BDR91 de WP aan houden, dan nog volgt hij de settings van de RMC.

Als mijn WP 6 keer in een uur aan/uit gaat is dat absoluut wel pendelen
Een 'schone' opstart duurt ca 16-40 min. 6 starts is 6 x 8 min maximaal.
In jouw grafiek zie ik die frequentie echter niet terug. Maar het zou fijn zijn als je een geïsoleerde grafiek kunt maken. Nu kan er van alles bij zitten.
Oei dit gaat me allemaal wat boven de pet. Ik weet niet of ik nog wel zo blij ben met mijn (LG)WP, maar ja mijn gasmeter is al weg.

De BDR91 is idd aan/uit. Maar op dit moment staat de BDR91 dus aan, de externe pomp draait en het binnendeel (pomp) draait niet. Dus dat zou betekenen dat er wel warmtevraag is maar het water komt uit het voorraadvat?

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
wfveennl schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:47:
[...]

Oei dit gaat me allemaal wat boven de pet. Ik weet niet of ik nog wel zo blij ben met mijn (LG)WP, maar ja mijn gasmeter is al weg.

De BDR91 is idd aan/uit. Maar op dit moment staat de BDR91 dus aan, de externe pomp draait en het binnendeel (pomp) draait niet. Dus dat zou betekenen dat er wel warmtevraag is maar het water komt uit het voorraadvat?
er is vraag maar de WP is niet aan.
Kan uit buffer komen, of hij springt simpelweg nog niet aan :)

(water nog te warm bijv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@Thijs90 Wat is je deltaT aanvoer / retour

Probeer het anders eens op Lucht+water als je RMC in je woonkamer hangt.

[ Voor 46% gewijzigd door paQ op 06-11-2023 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:51:
@Thijs90 Wat is je deltaT aanvoer / retour

Probeer het anders eens op Lucht+water als je RMC in je woonkamer hangt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGXbOwQpo2vAlsOSFCBOzqL2IBY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y0COeXYASItdq2QfPEj8ncXZ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb in HA geen setpoint gemaakt van de dT, maar in de grafiek gaat het hier om 27,9 (intrede) en 30,2 (uittrede). Een dT van 2,3K dus.

RMC hangt wel in de woonkamer, maar ook ik heb het gevoel dat deze afwijkt van de "werkelijke" waarde. Daarnaast hangt deze niet helemaal lekker en wil ik de andere ruimtes (keuken en gang) ook verwarmen. Ik lees elke ruimte apart uit met een ZigBee opnemer en als 1 van de 2 (gang mag/kan niet alleen draaien) ruimtes vraag heeft mag de WP gaan draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
The_KnarF schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:53:
@M_AW
Hoe is je buffervat aangesloten?
Hoe was het gedrag voor dat je buffervat plaatste of heb jij vanaf het begin het buffervat gehad?
Had je afgelopen winter zelfde probleem?
Het buffervat heb ik deze zomer geplaatst. Vorig jaar was het gedrag identiek, maar veel korter. Elke keer opnieuw heb ik de warmtepomp met de hand door de opstart heen geholpen. Dus handmatig het setpoint mee verhogen en daarna rustig terug naar beneden brengen. Altijd wel een uur mee bezig. Vanaf dat moment was het wel genieten. Opgenomen vermogen van 360W, compressor op 10Hz en heerlijke rust bij de buitenunit. Destijds ook al meerdere malen contact gehad met LG, er werd altijd goed meegedacht. Maar het was altijd symptoombestrijding. Nooit is er echt inhoudelijk ingegaan op het feit dat de warmtepomp door blijft gaan, en zelfs verder optoert, nadat het setpoint bereikt was.

Uiteindelijk toch besloten een buffer te plaatsen, maar op basis van metingen die ik vorig jaar gedaan had, had ik daar al niet alle vertrouwen in.
Mijn buffervat is aangesloten volgens methode F van https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
De warmtepomp draait dus alleen over het vat en de afgifte neemt alleen van het vat. De warmtepomp kan op deze manier geheel vrij draaien. In praktijk is het nu dus zo dat mijn warmtepomp 15-20 minuten ongeveer 9kW in het vat staat te pompen om daarna langere tijd uit te gaan. Mijn afgifte neemt continu rustig warm water uit het vat en als het vat weer voldoende is afgekoeld doet de warmtepomp zíjn trucje weer. Feitelijk gedraag het systeem zich nu vrijwel als een elektrische gestookte boiler van 9kW, maar dan met een COP van 4-5 in plaats van COP=1
v
De laatste keer dat ik contact had met LG kwamen ze ook weer met het advies om de buffer toch weer anders aan te sluiten en werd er weer begonnen over de naregeling. Ik heb duidelij uitgelegd dat een buffer van 200L op een modulerende 5kW warmtepomp al een overkill is. De fout zit mijns inziens in de voorregeling, niet in de naregeling. Wat ik daarmee bedoel, zie bovenstaand, over het setpoint heen gaan, en dan nog extra gas bijgeven. 15 tot 20 minuten lang.
PeteSplit schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:12:
[...]

Hallo M AW

Ik het het idee, dat de WP ook kijkt, of de invoer temperatuur de uitvoer temperatuur volgt.
Is dit niet zo dan schakelt hij uit.

Ik zie bij mij vaak een deltaT van 5 of meer en een hoogste temperatuur van 8 graden of meer boven set temp. bij uitschakeling.
Wat je beschrijft is zeker waar, dat gedrag zie ik ook.
Soms ben ik wel jaloers als ik ook eens rondkijk in bijvoorbeeld het Mitsubishi Electric Ecodan-topic. Daar zie je grafieken van een warmtepomp die rustig opstart, optoert tot het moment dat het setpoint bereikt is dan dírect terug aftoert en het setpoint vasthoudt. Zou niet moeilijk moeten zijn zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Thijs90 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:01:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb in HA geen setpoint gemaakt van de dT, maar in de grafiek gaat het hier om 27,9 (intrede) en 30,2 (uittrede). Een dT van 2,3K dus.

RMC hangt wel in de woonkamer, maar ook ik heb het gevoel dat deze afwijkt van de "werkelijke" waarde. Daarnaast hangt deze niet helemaal lekker en wil ik de andere ruimtes (keuken en gang) ook verwarmen. Ik lees elke ruimte apart uit met een ZigBee opnemer en als 1 van de 2 (gang mag/kan niet alleen draaien) ruimtes vraag heeft mag de WP gaan draaien.
En als je tijdelijk opplust tot het wel warm is, en dan weer teruggaat naar je huidige setpoint?
(gebruik je een stooklijn trouwens? Want ik zie geen andere Ta gedurende deze periode dat er wel buitentemp wisselt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
paQ schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:10:
[...]

En als je tijdelijk opplust tot het wel warm is, en dan weer teruggaat naar je huidige setpoint?
(gebruik je een stooklijn trouwens? Want ik zie geen andere Ta gedurende deze periode dat er wel buitentemp wisselt)
Dat zal ik de komende dagen eens proberen. Ik zag bij de meesten geen 30°C uittredetempraturen bij deze buitentemperaturen dus daarom wilde ik daar in eerste instantie niets aan wijzigen. Elk huishouden is anders maar toch:-)

Ja ik gebruik een stooklijn, maar deze bepaal ik in een externe regelaar. Daar pak ik de gemiddelde temperatuur per afgelopen half uur. Hierdoor veranderd mijn setpoint dus maximaal 1x per half uur.

Ter info; ik heb 6 groepen vloerverwarming in 3 zones verdeeld (3x woonkamer, 2x keuken en 1x gang) met een buisdiameter van 14mm en 10cm h.o.h. afstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik zit zelf op 25~26 gr aanvoer (waterT uit) met deze temperaturen (9-12 gr)
Ik heb dan een delta van slechts 1.5

Daar wordt het bij 9 gr niet warmer van (ook niet kouder)
Bij 12 gr warmt het gewoon op. Ik kan alleen niet nog kouder stoken.

Woonkamer 21.8 by the way
totaaloverzichtje van de huidige status:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DPeYEOjkWLODnzcsLK-RcoafD_U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Ta0B361BNX6Wm1Z1tF5IOCa.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuUcLdy3hEhleAB_armVuvOj1i4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WdFrV6hBhVPry1Q6kZKw4Wg5.png?f=fotoalbum_large
hal FCU
woonkamer + kantoor 120m2 vvw

[ Voor 98% gewijzigd door paQ op 06-11-2023 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
M_AW schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:03:
[...]

Het buffervat heb ik deze zomer geplaatst. Vorig jaar was het gedrag identiek, maar veel korter. Elke keer opnieuw heb ik de warmtepomp met de hand door de opstart heen geholpen. Dus handmatig het setpoint mee verhogen en daarna rustig terug naar beneden brengen. Altijd wel een uur mee bezig. Vanaf dat moment was het wel genieten. Opgenomen vermogen van 360W, compressor op 10Hz en heerlijke rust bij de buitenunit. Destijds ook al meerdere malen contact gehad met LG, er werd altijd goed meegedacht. Maar het was altijd symptoombestrijding. Nooit is er echt inhoudelijk ingegaan op het feit dat de warmtepomp door blijft gaan, en zelfs verder optoert, nadat het setpoint bereikt was.

Uiteindelijk toch besloten een buffer te plaatsen, maar op basis van metingen die ik vorig jaar gedaan had, had ik daar al niet alle vertrouwen in.
Mijn buffervat is aangesloten volgens methode F van https://warmtepomp-tips.nl/warmtepomp/buffervat/
De warmtepomp draait dus alleen over het vat en de afgifte neemt alleen van het vat. De warmtepomp kan op deze manier geheel vrij draaien. In praktijk is het nu dus zo dat mijn warmtepomp 15-20 minuten ongeveer 9kW in het vat staat te pompen om daarna langere tijd uit te gaan. Mijn afgifte neemt continu rustig warm water uit het vat en als het vat weer voldoende is afgekoeld doet de warmtepomp zíjn trucje weer. Feitelijk gedraag het systeem zich nu vrijwel als een elektrische gestookte boiler van 9kW, maar dan met een COP van 4-5 in plaats van COP=1
v
De laatste keer dat ik contact had met LG kwamen ze ook weer met het advies om de buffer toch weer anders aan te sluiten en werd er weer begonnen over de naregeling. Ik heb duidelij uitgelegd dat een buffer van 200L op een modulerende 5kW warmtepomp al een overkill is. De fout zit mijns inziens in de voorregeling, niet in de naregeling. Wat ik daarmee bedoel, zie bovenstaand, over het setpoint heen gaan, en dan nog extra gas bijgeven. 15 tot 20 minuten lang.

[...]

Soms ben ik wel jaloers als ik ook eens rondkijk in bijvoorbeeld het Mitsubishi Electric Ecodan-topic. Daar zie je grafieken van een warmtepomp die rustig opstart, optoert tot het moment dat het setpoint bereikt is dan dírect terug aftoert en het setpoint vasthoudt. Zou niet moeilijk moeten zijn zou je zeggen.
Het klinkt of ie z'n energie niet goed kwijt kan, maar de reden ....
Kun je ook temperaturen meten? Bijvoorbeeld alle vier de aansluitingen op je buffervat?
Heb je voor de vloerverwarming een verdeler met of zonder pomp?
Ik weet het, weer vragen maar probeer de vinger op de zere plek te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:35
Is je buffervat in serie of parallel aangesloten?
In serie heeft het systeem minder moeite om zijn warmte kwijt te kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjdekker1
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-01-2024

hjdekker1

9000 Wp

Een paar weken geleden had ik hier gevraagd hoe de warmtepomp aan te sluiten op home asistant .

Antwoord gekregen, en vandaag de Waveshare aangesloten.

Dipswitch 1 op slave gezet.

Dipswitch 2 niet veranderd, want die staat standaard al op controller van derden
Als ik die omhoog zet, komt hij op de stand regine.

Ik denk dat ik een type ouder heb als diegene waarbij het voorbeeld was geplaatst.

Echter, zodra ik de eerste Dipswitch om zet, reageert de warmtepomp helemaal niet meer op de huidige controller.

Op zich is dat wel logisch natuurlijk, omdat hij nu naar een controller van derden moet kijken.

Ik heb op dit moment niet echt de tijd om mijn home assistant nu te configureren, dus de boel maar weer origineel gemaakt.

Mijn vraag is, hoe doen jullie dit?

Is er een mogelijkheid om beide controllers te gebruiken?

Ik ben anders erg bang, dat als de home asistant een keertje stopt, de warmtepomp dan ook stopt.

Als dat midden in de winter is, en de boel bevriest, dan komt daar dus erg veel ellende vanaf.

Dit vind ik wel een groot risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
taedeh schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:48:
Is je buffervat in serie of parallel aangesloten?
In serie heeft het systeem minder moeite om zijn warmte kwijt te kunnen
Parallel. In serie haal ik de flow niet. Want klein afgiftesysteem.
BernieW schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:45:
[...]

Het klinkt of ie z'n energie niet goed kwijt kan, maar de reden ....
Kun je ook temperaturen meten? Bijvoorbeeld alle vier de aansluitingen op je buffervat?
Heb je voor de vloerverwarming een verdeler met of zonder pomp?
Ik weet het, weer vragen maar probeer de vinger op de zere plek te leggen.
Haha ja inderdaad veel vragen, die ik zelf ook de afgelopen anderhalf jaar allemaal gesteld en uitgezocht en beantwoord heb.

Alle vragen die iedereen hier, en bij de LG-helpdesk, stelt zijn eigenlijk vooral gericht om mijn afgiftesysteem om te laten gaan met 9kW input. Om recht te rekenen wat krom is. Maar dat kan mijn afgifte niet. Voordat ik de warmtepomp had, heb ik 2 winters prima verwarmd met een 2,5kW LG-airco. Ik wist dus dat mijn woning weinig warmte nodig heeft, vandaar dat ik een 5kW warmtepomp heb genomen die 'verder terug kan moduleren dan de concurrentie'. En dan kan hij ook, is geen woord van gelogen! Waar het mis gaat, is dat ik helemaal niet vraag om 9kW warmte, dat wil ik niet want dat kan ik niet kwijt. Als de warmtepomp gewoon op 10Hz zou starten en dan zou gaan optoeren als de vraag daartoe is, dan zou deze warmtepomp perfect zijn voor mijn situatie. Helaas was het mij 2 jaar geleden, toen de warmtepomp besteld werd, onvoldoende bekend dat er niet op deze manier geregeld wordt. Staat ook in geen enkele documentatie benoemd. Daarnaast nogmaals mijn verbazing dat velen hier met een 7kW thermaV opstarten rond 1200W en mijn 5kW opstart rond 1800W

Samengevat: Ja mijn afgifte kan de warmte (tijdens de start) niet kwijt, maar het frustreert mij soms dat er steeds daarnaar wordt gewezen (niet door jullie). Mijn afgifte is niet het probleem, maar de overproductie.
De print van Mouse86 zou mij heel erg geholpen hebben denk ik. Ik heb meerdere keren contact gehad met hem. Ik heb €500 geboden voor een prototype waarbij ik nadrukkelijk afstand doe van iedere vorm van aansprakelijkheid / garantie. Helaas is het niet zover gekomen.

[ Voor 16% gewijzigd door M_AW op 06-11-2023 22:14 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op maandag 6 november 2023 @ 22:06:
[...]

[...]
Daarnaast nogmaals mijn verbazing dat velen hier met een 7kW thermaV opstarten rond 1200W en mijn 5kW opstart rond 1800W
960W zelfs :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
You made my point.

Ik zou prima een start van 960W kunnen 'overleven' met 200L buffer, om daarna lekker op 360W door te pruttelen. Wáárom start mijn 5kW rond de 1800W?
Ik hoop dat LG het kan vinden.

En weet je, het stomme is:
Het huis wordt gewoon warm, comfortabel. Op een acceptabel zuinige manier.
Alleen nu draait de warmtepomp bijvoorbeeld 20 minuten vol gas en daarna 3 uur niet. Dan weer 20 minuten vol gas en 3 uur niet.
Dat vind ik in mijn hoofd heel vervelend, maar het is nauwelijks onzuiniger dan gewoon continu rustig draaien. Ja een klein beetje, maar marginaal.
Dus als ik het gewoon los zou kunnen laten dan is er niks aan de hand. Huis wordt warm. Energierekening laag. Wat is het probleem? De meeste gewone particuliere gebruikers zouden niet eens doorhebben dat het systeem niet werkt zoals het eigenlijk hoort. Maar ja, daarvoor zitten we hier niet op Tweakers. Spullen moeten gewoon goed werken, en het liefst zo efficient mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

M_AW schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:03:
[...]

[...]

Ik probeer met de pompen de deltaT laag, zeg naar 4 graden te brengen en te houden. Ik heb namelijk het idee dat hij dan wel door de opstart heen gaat, maar ik weet niet of dat lukt bij jou met zo'n groot buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:48
[...]

[...]

Haha ja inderdaad veel vragen, die ik zelf ook de afgelopen anderhalf jaar allemaal gesteld en uitgezocht en beantwoord heb.

Alle vragen die iedereen hier, en bij de LG-helpdesk, stelt zijn eigenlijk vooral gericht om mijn afgiftesysteem om te laten gaan met 9kW input. Om recht te rekenen wat krom is. Maar dat kan mijn afgifte niet. Voordat ik de warmtepomp had, heb ik 2 winters prima verwarmd met een 2,5kW LG-airco. Ik wist dus dat mijn woning weinig warmte nodig heeft, vandaar dat ik een 5kW warmtepomp heb genomen die 'verder terug kan moduleren dan de concurrentie'. En dan kan hij ook, is geen woord van gelogen! Waar het mis gaat, is dat ik helemaal niet vraag om 9kW warmte, dat wil ik niet want dat kan ik niet kwijt. Als de warmtepomp gewoon op 10Hz zou starten en dan zou gaan optoeren als de vraag daartoe is, dan zou deze warmtepomp perfect zijn voor mijn situatie. Helaas was het mij 2 jaar geleden, toen de warmtepomp besteld werd, onvoldoende bekend dat er niet op deze manier geregeld wordt. Staat ook in geen enkele documentatie benoemd. Daarnaast nogmaals mijn verbazing dat velen hier met een 7kW thermaV opstarten rond 1200W en mijn 5kW opstart rond 1800W

Samengevat: Ja mijn afgifte kan de warmte (tijdens de start) niet kwijt, maar het frustreert mij soms dat er steeds daarnaar wordt gewezen (niet door jullie). Mijn afgifte is niet het probleem, maar de overproductie.
De print van Mouse86 zou mij heel erg geholpen hebben denk ik. Ik heb meerdere keren contact gehad met hem. Ik heb €500 geboden voor een prototype waarbij ik nadrukkelijk afstand doe van iedere vorm van aansprakelijkheid / garantie. Helaas is het niet zover gekomen.
Probeer voor de grap eens op enkel lucht te regelen. Dan schakelt de LG niet af op watertemperatuur

https://gathering.tweaker...message/76951100#76951100

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
SalexSun schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:48:
[...]

Probeer voor de grap eens op enkel lucht te regelen. Dan schakelt de LG niet af op watertemperatuur

https://gathering.tweaker...message/76951100#76951100
Heb helemaal niet de intentie om op lucht te regelen. Apparaat staat op zolder. Bediening (/thermostaat) ook. Niet makkelijk om die in woonkamer te hangen. Daarbij heb ik een stooklijn die gebaseerd is op 3 jaar lang met gas en 2 jaar met airco de woning verwarmen. Die is nagenoeg perfect, in het geval dat de warmtepomp rustiger zou starten.

Dat gezegd hebbende, toch wel goeie tip, ik zal er morgen for fun eens proberen, kijken wat er gebeurt. Maar er zal weinig feedback zijn tussen watertemperatuur en luchttemperatuur in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
[...]

[...]

Tja, neem aan dat je pompcapaciteit op 100% hebt staan, dat geeft een start met de hoogset debiet en tempert de temperatuur iets.

Dit seizoen hier nog weinig gezien over de anti-pendel oplossingen, maar ze bsteaan en zijn hier vaker besproken. Maar ik ken geen kant en klaar oplossing. De basis is altijd opgebouwd rond Home Assistant. Code op mijn ESP bordje (code van @Devil ) zou je eventueel ook op een ESP bordje met losse modbus interface kunnen laten draaien. Voor gebruik met ESP is er een eenvoudiger code van bv @djwlindenaar of @joep2020 (allemaal terug te vinden op Github).
Ik weet niet of er ook routines bestaan die alleen HA gebruiken.

@paQ Had je verleden seizoen ook al zo'n lage opstartpiek of komt dit van jouw custom firmware die je afgelopen zomer hebt gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
BernieW schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:07:
[...]

Tja, neem aan dat je pompcapaciteit op 100% hebt staan, dat geeft een start met de hoogset debiet en tempert de temperatuur iets.

Dit seizoen hier nog weinig gezien over de anti-pendel oplossingen, maar ze bsteaan en zijn hier vaker besproken. Maar ik ken geen kant en klaar oplossing. De basis is altijd opgebouwd rond Home Assistant. Code op mijn ESP bordje (code van @Devil ) zou je eventueel ook op een ESP bordje met losse modbus interface kunnen laten draaien. Voor gebruik met ESP is er een eenvoudiger code van bv @djwlindenaar of @joep2020 (allemaal terug te vinden op Github).

@paQ Had je verleden seizoen ook al zo'n lage opstartpiek of komt dit van jouw custom firmware die je afgelopen zomer hebt gekregen?
*kuch
Ik heb geen pendel gedrag en geen HA oplossing terwijl ik "as we speak" 12m2 vloerverwarming aan heb staan, 1x een T1 260x40cm, een coil unit tussen mijn wtw ventilatie en een parallel vat van 165L met een 12kW wp :)

Waterzijdig je systeem kennen en goed ingeregeld hebben is iets wat lang kan duren maar heel belangrijk om stabiel te kunnen draaien.

Uiteraard is dit voor je COP waarschijnlijk niet het beste. Momenteel is mijn delta T over het algemeen 2 graden. (over een maandje hoop ik de rest van de voorverwarming er in te hebben liggen en dan komt er standaard 40m2 bij die altijd open staat)

[ Voor 8% gewijzigd door Casper de Boer op 07-11-2023 08:35 . Reden: opmerking COP ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Hij was altijd al vrij laag, en enorm gelinkt aan buitentemp vs doeltemp.
M.a.w. als het 3 graden is en ik zou 30 vragen, ja dan gaat hij heus wel 'aan' :+

Het scriptje gebruik ik overigens niet meer. De wp gedraagt zich in de opstartfase sowieso wel anders ja, wellicht dat daarom het scriptje ZOU kunnen werken. Ik doel daarmee op dat elke temperatuur-wijziging die je maakt toch pas ca 10 min later wordt uitgevoerd.

Eens met @Casper de Boer overigens. Je kunt erg veel winnen met de juiste afstelling en flow. Dit seizoen stuur ik mijn debiet ook op een vaste flow en dat geeft gewoon een veel rustigere warmtepomp, zonder van die onverklaarbare uitschieters.
Welk aandeel de laatste FW hier op heeft weet ik niet. Kwa verwarmen moet mijn WP hetzelfde doen nu als alle wp die sinds afgelopen zomer zijn geleverd.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 07-11-2023 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Casper de Boer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:22:
[...]

*kuch
Ik heb geen pendel gedrag en geen HA oplossing terwijl ik "as we speak" 12m2 vloerverwarming aan heb staan, 1x een T1 260x40cm, een coil unit tussen mijn wtw ventilatie en een parallel vat van 165L met een 12kW wp :)

Waterzijdig je systeem kennen en goed ingeregeld hebben is iets wat lang kan duren maar heel belangrijk om stabiel te kunnen draaien.
Wat voor watertemperaturen draai jij? Klinkt als een grote pomp op zo'n relatief klein afgiftesysteem. Gok dat je ook meer warmte verliest dan @M_AW ;)

Anti-pendel heeft mij prima geholpen voor ik alles fatsoenlijk ingeregeld had. Heb het nu op zich niet nodig, maar wil er nog wel mee experimenteren of het iets doet als straks het defrosten weer begint. Hoop de periode tussen defrosts te kunen verlengen als ie na een defrost een minder hoge T piek krijgt.
Draai trouwens met een 14kW op > 110 m2 vvw en 7 radiatoren (huis uit '89, isolatie was dus matig). Gasmeter is een paar weken geleden verwijderd.

Buffervat doet op het moment niet mee, maar daarvoor wel de pompcapaciteit wat lager gezet, anders heb ik toch wat opstartruis. Moet het afgiftesysteem wel weer wat bijregelen, zie nu in ruimtetemperaturen wat onbelans doordat ik aan het isoleren ben. Voor het gemak wel van plan om op de retour van ieder afgiftepunt een temperatuur sensor te plakken, scheelt daarna tijd om alles in balans te houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:48
M_AW schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 06:56:
[...]

Heb helemaal niet de intentie om op lucht te regelen. Apparaat staat op zolder. Bediening (/thermostaat) ook. Niet makkelijk om die in woonkamer te hangen. Daarbij heb ik een stooklijn die gebaseerd is op 3 jaar lang met gas en 2 jaar met airco de woning verwarmen. Die is nagenoeg perfect, in het geval dat de warmtepomp rustiger zou starten.

Dat gezegd hebbende, toch wel goeie tip, ik zal er morgen for fun eens proberen, kijken wat er gebeurt. Maar er zal weinig feedback zijn tussen watertemperatuur en luchttemperatuur in dit geval.
Ik gebruikte vorige winter een externe thermostaat met stooklijn, maar was voornemens over te schakelen naar regelen op water+lucht op de rmc. Ik had hem tijdelijk enkel op lucht regelen gezet en ben positief verrast. Even slag om de arm houden hoe het zich houdt wanneer het kouder wordt. Wel van belang om hysterese voor lucht op 0, 2 te zetten om de LG snel terug te laten moduleren.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 17:21
[...]

...
@David Zouden er linkjes naar deze code opgenomen kunnen worden in de openingspost? Merk nu dat ik zelf ook steeds weer op zoek ben naar deze code om het bij mij werkend te krijgen. (zie beumer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1" waar ik het nog steeds niet werkend heb) en heb in de loop der tijd al veel vragen langs zien krijgen voor een goede besturing via modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bobi
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22-09-2024
TAB1990 schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:13:
[...]
De klemmen voor een externe pomp bevinden zich op het groene bord. De laatste twee terminals. Dit zijn contacten van een relais (droog contact) dat extern geleverde stroom naar een externe pomp synchroniseert met de hoofdwaterpomp.

De externe pomp heb ik direct aangesloten op de aansluiting voor water pump (of moet die op moxpump?) in de warmtepomp. De externe pomp bevind zich in het cv circuit.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is de beste oplossing in mijn situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:06

thido

Tilburg

hjdekker1 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:49:
Een paar weken geleden had ik hier gevraagd hoe de warmtepomp aan te sluiten op home asistant .

Antwoord gekregen, en vandaag de Waveshare aangesloten.

Dipswitch 1 op slave gezet.

Dipswitch 2 niet veranderd, want die staat standaard al op controller van derden
Als ik die omhoog zet, komt hij op de stand regine.

Ik denk dat ik een type ouder heb als diegene waarbij het voorbeeld was geplaatst.

Echter, zodra ik de eerste Dipswitch om zet, reageert de warmtepomp helemaal niet meer op de huidige controller.

Op zich is dat wel logisch natuurlijk, omdat hij nu naar een controller van derden moet kijken.

Ik heb op dit moment niet echt de tijd om mijn home assistant nu te configureren, dus de boel maar weer origineel gemaakt.

Mijn vraag is, hoe doen jullie dit?

Is er een mogelijkheid om beide controllers te gebruiken?

Ik ben anders erg bang, dat als de home asistant een keertje stopt, de warmtepomp dan ook stopt.

Als dat midden in de winter is, en de boel bevriest, dan komt daar dus erg veel ellende vanaf.

Dit vind ik wel een groot risico.
Als je bij de basisinstellingen al afwijkt van de beschrijving (dipswitch2) dan is de kans groot dat het inderdaad niet werkt ja. Als je het vermoeden hebt dat je een ouder type hebt, vermeld dan wel even welke je hebt. Inclusief bouwjaar (af te lezen op stikker op de behuizing) en RMC versie, dan pas valt er wat zinnigs over te zeggen. Het is namelijk wel zo dat er bij oudere versies afwijkingen in zitten (been there, done that :+ )

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
BernieW schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:44:
[...]

Wat voor watertemperaturen draai jij? Klinkt als een grote pomp op zo'n relatief klein afgiftesysteem. Gok dat je ook meer warmte verliest dan @M_AW ;)

Anti-pendel heeft mij prima geholpen voor ik alles fatsoenlijk ingeregeld had. Heb het nu op zich niet nodig, maar wil er nog wel mee experimenteren of het iets doet als straks het defrosten weer begint. Hoop de periode tussen defrosts te kunen verlengen als ie na een defrost een minder hoge T piek krijgt.
Draai trouwens met een 14kW op > 110 m2 vvw en 7 radiatoren (huis uit '89, isolatie was dus matig). Gasmeter is een paar weken geleden verwijderd.

Buffervat doet op het moment niet mee, maar daarvoor wel de pompcapaciteit wat lager gezet, anders heb ik toch wat opstartruis. Moet het afgiftesysteem wel weer wat bijregelen, zie nu in ruimtetemperaturen wat onbelans doordat ik aan het isoleren ben. Voor het gemak wel van plan om op de retour van ieder afgiftepunt een temperatuur sensor te plakken, scheelt daarna tijd om alles in balans te houden :)
Ik heb warmte op 30 graden uitvoer ingesteld, hysterese -7/+4, fixed flow op 17l/min.
De T1 hangt in de garage waarmee ik het nu ongeveer 18 graden kan houden.
Aan het begin van een run heb ik (na de opstartpiek) meestal T-in 29 en T-uit 32.
Naarmate ik steeds minder warmte kwijt kan kruipen de T-in en T-uit omhoog waarbij T-in sneller stijgt.
De laatste 2 uur van de run lopen T-in en T-uit verder op met een delta T van ongeveer 1 tot de wp uitschakeld op hysterese.

Helaas geen temperatuur logging maar mijn opgenomen vermogen kan ik wel terug zien:
Start run 18:15
Piek opstart: 18:25 @1900W
Modulatie stabiel: 18:45 @620W
Run tot 7:20 oplopend tot 665W
Eindrun tot 8:45 @675W

[ Voor 6% gewijzigd door Casper de Boer op 07-11-2023 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-04 12:59
[...]

Dank voor de rubricering van instellingen. Ik heb deze overgenomen en zo ingesteld. De installatie is opgestart naar 1800w waarna hij terug moduleert naar ongeveer 470-560W en loopt nu 2 dagen zonder stop. Delta T van 5 graden. Ik regel alleen op water Ta. Deze nu ingesteld op 32 graden wat een ruimte temperatuur geeft van 21. Mijn installatie bestaat uit een WP pomp van 7Kw waarop 90m2 vloerverwarming en een bestaande 3Kw badkamerradiator. Kunnen jullie met je ervaring op basis van deze gegevens aangeven of ik op de goede weg zit. Natuurlijk i.r.t. De naderende winter. Zie graag jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het is wel mooi afsteelweer deze week :Y
Vrij stabiel weerbeeld met dito temperaturen.
8 in de nacht, 11-12 overdag.
Je kunt goed testen zo wat (kleine stapjes) in settings precies doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Leonp schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:25:
[...]

Dank voor de rubricering van instellingen. Ik heb deze overgenomen en zo ingesteld. De installatie is opgestart naar 1800w waarna hij terug moduleert naar ongeveer 470-560W en loopt nu 2 dagen zonder stop. Delta T van 5 graden. Ik regel alleen op water Ta. Deze nu ingesteld op 32 graden wat een ruimte temperatuur geeft van 21. Mijn installatie bestaat uit een WP pomp van 7Kw waarop 90m2 vloerverwarming en een bestaande 3Kw badkamerradiator. Kunnen jullie met je ervaring op basis van deze gegevens aangeven of ik op de goede weg zit. Natuurlijk i.r.t. De naderende winter. Zie graag jullie reactie.
nou dat lijkt me toch al zeer verdienstelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Hysterese:
@Casper de Boer
Ik heb warmte op 30 graden uitvoer ingesteld, hysterese -7/+4 lees ik bij jou.

Hoe gaat de wp hier nu mee om:
Zodra hij 30° aanvoer heeft bereikt stopt hij dan? Wacht hij dan tot de temp tot 23° (-7) is gezakt om dan weer in te schakelen?
Wat wil de +4 dan zeggen?
Op welk is het moment aangebroken dat hij gaat moduleren? Bij welke temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
@montebaldo55 die +4 is set+4='thermo off'
M.a.w. 30+4 = 34 graden. Komt ie daarboven dan slaat de wp af. Daarmee stel je dus een bovengrens.

De -7 is idd dan de ondergrens.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 07-11-2023 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
beumer schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:50:
[...]

@David Zouden er linkjes naar deze code opgenomen kunnen worden in de openingspost? Merk nu dat ik zelf ook steeds weer op zoek ben naar deze code om het bij mij werkend te krijgen. (zie beumer in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1" waar ik het nog steeds niet werkend heb) en heb in de loop der tijd al veel vragen langs zien krijgen voor een goede besturing via modbus.
Check volgend bericht van BernieW:
BernieW schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:51:
[...]

Codes kun je terugvinden op Github.
Ik ken er een drietal:

Die van @Devil vind je hier: link
Afgeleid van een eerdere versie van @Devil is de versie van @joep2020 : link
En tenslotte de versie van @djwlindenaar die met z'n state machine opzet @Devil geinspireerd heeft z'n script ook om te bouwen en een state machine te gebruiken: link

Maar loop vooral ook door de posts van alle drie tweakers. Veel kennis over het gedrag, ook wat anderen van LG zelf hebben geleerd of uit eigen ervaring is meegenomen in de codes.
@David suggestie van @beumer wellicht handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 17:21
tebogo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:38:
[...]

[...]
Toevallig een van deze configs of delen hiervan al getest op het board van @AUijtdehaag?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Ik heb een uitgeklede versie (een eerste variant) van dat script draaien op het esp toverdoosje van AUijtdehaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ww9BzlUPEftMHy4GJomfAJFrJY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/svehRkZlGFffehUU4qTdOTfV.png?f=fotoalbum_large

Denk alleen dat Fan nog steeds geen fan is :+

ik gebruik het eigenlijk alleen hier voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xC4HHXnFQA1BQibcMUESktWqt1k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JFc0s3QJGJNHAXa5u4v26uVR.png?f=fotoalbum_large

Het mooie van de esp is dat het stand-alone werkt. Je bent niet afhankelijk van HA.

[ Voor 31% gewijzigd door paQ op 07-11-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:46
Thijs90 schreef op maandag 6 november 2023 @ 20:44:
Hallo medetweakers,

Ik lees al een lange tijd mee op dit forum en ik loop tegen een iets anders probleem aan dan de meesten. Mijn WP draait zeer stabiel, maar in huis duurt het heel lang voordat de doeltemperatuurr wordt behaald. Een WP is bedoeld om het huis warm te houden en niet om te verwarmen, maar zoals in de onderstaande afbeelding is te zien doet de WP er ruim 10 uur over om de doeltemperatuur te halen.

[Afbeelding]

Ik heb een opstelling met een 1 fase 9KW WP en parallel een buffervat van 300L. Tussen het buffervat en mijn afgiftesysteem (6 groepen vloerverwarming) zit een circulatiepomp. Ik stuur mijn WP op outlet temp en schakel middels ModBus de warmtepomp in/uit (lampje of RMC gaat aan/uit). De flow gaat (net als de compressor) snel naar minimaal (8,5 l/min en 10hz compressor).

Nu kan ik klakkeloos mijn setpoint hoger zetten, maar 30 graden voelt al aan de "hoge" kant. Dit kan natuurlijk voor elk huishouden anders zijn. Hebben jullie nog tips om de doeltemperatuur eerder te halen?

Wat is de flow die jullie halen per groep door de vloerverwarmingsverdeler? Bij mij is dit 1,5l/min per groep.

Alvast bedankt!
De flow op mijn verdeler weet ik niet (kan ik morgen wel ff checken), maar als je je flow verhoogt (naar maximaal), dan krijgt je vloer meer vermogen. Zie ook hier: https://www.wth.nl/support-en-service/afgifte-berekening

Meer vermogen = meer warmte = sneller warm :*)

Verder lijkt het er wel op dat je systeem keurig draait. Als je verder geen klachten hebt dat je het niet warm krijgt, dan zou ik niet te veel veranderen.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• David
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06 08:17
tebogo schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 21:38:
[...]

[...]

@David suggestie van @beumer wellicht handig?
Yes, ik heb het bericht van BernieW in de topicstart gezet.

Dato DUO synth voor twee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene1967
Goedeavond

Even een domme vraag van een lerende wp gebruiker.
Na diverse dingen uitgeprobeerd te hebben draait mijn wp vanaf gister avond na de temperatuur bereikt te hebben op ongeveer 370 watt gemeten via p1 meter heel stabiel. Gaat dus niet uit om even pauze te hebben 😁
Is het nu beter om hem altijd door te laten pruttelen zo of is het beter om een run van een paar uur te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Rene1967 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:23:
Goedeavond

Even een domme vraag van een lerende wp gebruiker.
Na diverse dingen uitgeprobeerd te hebben draait mijn wp vanaf gister avond na de temperatuur bereikt te hebben op ongeveer 370 watt gemeten via p1 meter heel stabiel. Gaat dus niet uit om even pauze te hebben 😁
Is het nu beter om hem altijd door te laten pruttelen zo of is het beter om een run van een paar uur te hebben
Het maakt de warmtepomp niets uit of ie 24/7 moet draaien. Voor jou is het interessanter wat het voordeligste elektriciteitsverbruik oplevert. En dat is best wel een lastige met iedere dag ander weer. Met gebruik van graaddagen (kijk es op mindergas.nl) zou je hierin een eindje op weg kunnen komen (bv kWh/graaddag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:46
[...]
De print van Mouse86 zou mij heel erg geholpen hebben denk ik.
Is dit een oplossing die je kan gebruiken: https://github.com/altrnate32/esp-lg-control? De code van @Devil zorgt er volgens mij voor dat de warmtepomp heel rustig opstart.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:37
BernieW schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:35:
[...]

Het maakt de warmtepomp niets uit of ie 24/7 moet draaien. Voor jou is het interessanter wat het voordeligste elektriciteitsverbruik oplevert. En dat is best wel een lastige met iedere dag ander weer. Met gebruik van graaddagen (kijk es op mindergas.nl) zou je hierin een eindje op weg kunnen komen (bv kWh/graaddag).
Nou... Ook interessant, voor ons dan, is het gevoel van comfort in huis. En dat is ontegenzeggelijk beter als de WP zo min mogelijk aan/uit gaat. Wij streven dus naar een zo lang mogelijk 'zachtjes pruttelende' wp. Ook nog eens de minst lawaaiige optie. Financieel maakt het naar mijn idee niet zo heel veel uit, in ieder geval niet zo veel dat ik daar op zou willen sturen.

[ Voor 39% gewijzigd door gerlag op 07-11-2023 23:10 ]

9kW U44

Pagina: 1 ... 99 ... 179 Laatste