Wat @paQ aangeeft: stuur op outlet en probeer op 100% pompcapaciteit. Heeft bij mij een wereld van verschil gemaakt!PeteSplit schreef op zondag 5 november 2023 @ 19:53:
[...]
Het uitzetten doe ik niet zelf, maar de WP maakt die keuze tussen :
A) Tijdens het opstarten gaat de WP in ongeveer 5 minuten naar de 1600 W ( 40 H ??), blijft daarop totdat de uitvoer temperatuur 5 graden of meer is dan de invoer temperatuur en stopt dan plotseling. Als de WP weer voldoet aan set point minus hysterese begint het hele gedoe opnieuw.
B ) Op een andere dag onder dezelfde temperaturen, wacht de WP bij de deltaT van 5 graden of meer, totdat de invoer temperatuur ook verhoogd is en de deltaT kleiner is geworden. Dan gaat hij in vermogen langzaam omlaag en schakelt niet uit.
Ik heb daarom (als de WP voor A kiest) voor de pompinstelling van 15 minuten gekozen, omdat ik pendelen niet kan voorkomen (ik weet niet waarom hij die keuze maakt) en zo de temperatuur wat kan dalen voor een nieuwe opstart, omdat dat blijkbaar beter gaat als de (in en uitvoer) temperatuur wat lager is.
Inefficient is het zeker, maar zo beperk ik ook het verbruik (ipv 6x per uur 1600 W, nog maar 2x per uur 1600 W), als ik wist hoe ik de WP op laag vermogen aan kan houden, zou ik dat doen. Ik heb na alles nu het idee dat mij WP overgedimensioneerd is en dat het niet gaat werken, op enkele dagen na dan.
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb