LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 98 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-06 11:27
paQ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:57:
mooi mooi
Zou het wel doen op 100% zetten in jouw geval. Geen idee hoe lang dat aanhoudt bij een 12 kW (bij mijn 7 duurt het 10 min)

Lijkt er toch echt op dat je je warmte niet (snel genoeg) kwijt kan op 28. Wellicht toch een te grote WP?
Ik wilde perse een 3 fase WP, en een van LG. Zo kwam ik op de 12kW. Had liever de 9kW. maar die was er niet in 3 fase. Nu wel, vandaar dat ik overweeg om over te stappen naar de 9kW.
Hoop dat ook snel het nieuwe model uitkomt, dan bestel ik die.....

Tot dan even roeien met de riemen de ik heb. Nu hij weer moduleert lijkt het weer goed te gaan.
Van de zomer alle radiatorkranen vervangen voor Heimeier Eclipse kranen. Daarmee iig voor elkaar gekregen dat het water niet direct weer terug gaat de WP in. Dat was vorig jaar m'n probleem. Retour temp liep heel snel op en was zo bij de aanvoer temp. Nu gaat dat veel beter....
Waterzijdig inregelen noemen we dat toch ;)

———————————————————————————————————————————————
Update 22:00

@paQ WP is een uur geleden pas afgeslagen, dat lijkt dus goed te gaan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t3kxrablaaAnPQ0yLYSwTNZaLdE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUlWvYBq4Mrf5YVY4Rj1mFmM.jpg?f=fotoalbum_large

@Jojan265 Morgen weer een run met pompcapaciteit op 100%. Benieuwd!!

[ Voor 27% gewijzigd door tebogo op 01-11-2023 22:11 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
tebogo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:27:
[...]

Ik wilde perse een 3 fase WP, en een van LG. Zo kwam ik op de 12kW. Had liever de 9kW. maar die was er niet in 3 fase. Nu wel, vandaar dat ik overweeg om over te stappen naar de 9kW.
Bij Aircoplaza Zwolle hebben ze hem op voorraad:
https://aircoplazazwolle....093mr-u44-380v-aanbieding

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 26-06 19:21

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@paQ Vandaag toch weer terug op IN-let gezet. Pomp cap % aangepast naar 75% en vandaag liep de WP zeer lang op 300 W. s' Avonds uit (nachtverlaging) . Verbruik schatting 4 kW (in 9 uur).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tHvYx_xmfNc1ffJgIlOVpBuoI54=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPqdk11dsMNZTz60W34jENII.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 01-11-2023 20:49 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
.

[ Voor 100% gewijzigd door paQ op 01-11-2023 21:19 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tebogo
Dank, maar is bekend. Ik bedoel de nog nieuwere, die al aangekondigd is, maar voorzover ik weet nog niet te koop. Die met de “zwarte” behuizing…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJY3AxpQweJQSQ3TuYHS-hjiFCE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0ZfrslxEAYQkVj3PcO7b75M.jpg?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Sja ik zie mezelf de mijne ook nog wel eens overspuiten eerlijk gezegd :D

In de zomer zie je hem amper staan tussen de begroeiing en achter 30 paaltjes. In de winter wel.

[ Voor 40% gewijzigd door paQ op 01-11-2023 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
tebogo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:27:
[...]

Tot dan even roeien met de riemen de ik heb. Nu hij weer moduleert lijkt het weer goed te gaan.
Van de zomer alle radiatorkranen vervangen voor Heimeier Eclipse kranen. Daarmee iig voor elkaar gekregen dat het water niet direct weer terug gaat de WP in. Dat was vorig jaar m'n probleem. Retour temp liep heel snel op en was zo bij de aanvoer temp. Nu gaat dat veel beter....
Waterzijdig inregelen noemen we dat toch ;)

———————————————————————————————————————————————
Update 22:00

@paQ WP is een uur geleden pas afgeslagen, dat lijkt dus goed te gaan:
[Afbeelding]

@Jojan265 Morgen weer een run met pompcapaciteit op 100%. Benieuwd!!
Je warmtepomp is weer precies om 20:59 uit gegaan, maar niet door de temperatuur. Het lijkt er op alsof er een tijdgestuurde uitschakeling is op die tijd.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 01:24:
[...]

Je warmtepomp is weer precies om 20:59 uit gegaan, maar niet door de temperatuur. Het lijkt er op alsof er een tijdgestuurde uitschakeling is op die tijd.
Dat klopt! :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 14:59

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Was een gedurfde zet (afstand tot aan de buren) maar m'n 9kw U44 draait nu al een maandje.
Afkomstig van een panasonic (9kw) en nu heel erg blij met de LG

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AG2g_rSKwh-ubrDZ3i5Iuf3ChUc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UxEUSTVGIrEsHYE7ascyjTfX.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-WkF8OXWeCRGOVfptN4gQVLS43c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6pQAcB1A8VXeuyzVwYuEgCuI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/occkDbK7eENY_Mssud-fJcbb2Mw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PlPWxz9rdQ4NDtRh8uXh34lG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pTrxMShF2z8zIXx78FTe5BwqI8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UGgO5QYwCEbKCgnGDKF8YVMR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1C-i9ayiMCyl0JCO9TsTQOn-N0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l0tbHFkVQg4q2ukFk8PfTbu0.jpg?f=fotoalbum_large

En mijn slaapkamer is links van de WP ;)

Opstelling
9wk lg U44 (1fase)
300l Boilervat (DJG)
200l Buffervat (Bosch) parralel aangesloten
hydraulisch ontkoppelt. 2de pomp (Grundfos ALPHA 2 25-60) (voeding niet via WP)
4 groepen vloerverwarming (60m3)
Badkamer met leiding onder de vloer doorgelusd

Leidingen zijn nu zo goed als allemaal voorzien van isolatie (geen foto's van genomen)
Hier en daar de kabels nog werken en tzt een koof maken in kamer waar hij door de muur gaat.

Kers op de taart... Alles van begin tot eind zelf aangesloten, met alleen wat hulp om de WP op de voeten te zetten en gaten te boren (incl leidingen trekken).

Kan het iedereen aanraden.. scheelt een hoop centen

[ Voor 75% gewijzigd door markklok op 02-11-2023 12:17 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hkj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-02-2024

hkj

tebogo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:03:
[...]

Dank, maar is bekend. Ik bedoel de nog nieuwere, die al aangekondigd is, maar voorzover ik weet nog niet te koop. Die met de “zwarte” behuizing…

[Afbeelding]
https://lgthermav.de/medi...enblatt-hm093hfx-ub60.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Vandaag de vraag voorgelegd aan de cursus leider van LG:
Sinds de cursus begin dit jaar geen nieuws of nieuwe modellen gezien bij de monoblocks. Heb jij nog nieuws?

Dat kan kloppen... Er zijn momenteel geen nieuwe modellen maar rond December komt de R290 Monobloc beschikbaar. Zodra die beschikbaar is gaat dat de markt in en komt informatie ook beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Zwart is erg mooi. Volgens de specs lijken de nieuwe versies ook efficiënter. Hoewel ik begreep dat R32 efficiënter was dan R290. Alleen wordt R32 in een aantal jaren verboden.

Weet iemand hoe dat zit?

Huidig model 9KW monoblock seasonal SCOP 4.55
Nieuw model 9KW monoblock : 5.23
Volgens de norm EN 14825.

Pardon my dutch

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 22:53

ErikVers

e-Duurzaam

Kip schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:22:
Zwart is erg mooi. Volgens de specs lijken de nieuwe versies ook efficiënter. Hoewel ik begreep dat R32 efficiënter was dan R290. Alleen wordt R32 in een aantal jaren verboden.

Weet iemand hoe dat zit?

Huidig model 9KW monoblock seasonal SCOP 4.55
Nieuw model 9KW monoblock : 5.23
Volgens de norm EN 14825.
Binnen en buiten unit. Net als bij de nieuwste R290 Panasonic waar men dit hydro split noemt.
Daarom kan de ventilator en de wisselaar veeeeel groter en kan je ook niet echt meer vergelijken met de oudere/huidige modellen.

Ziet er erg mooi uit, houd hem in de gaten!
Wel ff rekening houden voor ruimte van de binnenunit (maatje cv ketel) en het extra aansluitwerk.

@montebaldo55
Wisten ze ook te vertellen of er een all in one komt? Als je toch een binnenunit hebt dan is tapwater integratie mooi als optie.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:42:
[...]

@tebogo ik zou de Max. Pomp op 100% zetten. Dan schiet de temperatuur bij de opstartpiek op outlet regeling niet zover door. Na de opstartpiek regelt de waterpomp dan naar de instelling van de debietregeling (bijv. Fixed 17.5 L/min.
@Jojan265 en @paQ volgens mij nog nooit zo'n korte opstartpiek gehad. Binnen 20 minuten maximum bereikt, waarna direct afbouwen en daarna mooi uitgemoduleerd. Hele dag al strak. Dank _/-\o_ _/-\o_

Ik wil nu nog de flow verlagen, onder de 17 l/m. Hoop dat dat toch lukt. Doel een hogere dT en minder stromingsgeluid. Lukt dat niet dan wordt het toch echt tijd om naar een kleinere unit, de nieuwe, over te stappen ;)
Wat denken jullie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJjLD1dHSegcneswJIbVAo3Uvaw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SlShqQ13YI89SDelrWBkQiwO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
mooi zo :)
Je ingestelde max pomp capaciteit lijkt nu overeen te komen met 17l/min.
maar verlaag telkens met 0,5 en kijk wat er gebeurt :)

Het was vandaag wel superzacht kwa temperatuur. Beetje zo'n kantelpunt. Verwqacht met deze buitentemp ook niet een nog lagere watertemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
paQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:05:
mooi zo :)
Je ingestelde max pomp capaciteit lijkt nu overeen te komen met 17l/min.
maar verlaag telkens met 0,5 en kijk wat er gebeurt :)

Het was vandaag wel superzacht kwa temperatuur. Beetje zo'n kantelpunt. Verwqacht met deze buitentemp ook niet een nog lagere watertemp.
Ik heb gisteren verlaagd naar 18L/min, snoept er ongeveer 30W af en de delta T was een graad hoger (ongeveer 2 graden). Heb hem net op 17L/min gezet, eens kijken hoe dit gaat.

@tebogo het laagste wat ik gehad heb is 16.2 L/min maar met naregeling was dat net te kritisch.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik kom met naregeling met 15.5 l/min net weg met max 75% pompcapaciteit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AI4wc7o_4Q5UMLtJUkF6vWk1_oU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MAr23WS9wyo48b963NQreZRh.png?f=fotoalbum_large

alles open 15.6
kantoor dicht, woonhuis open 15.3
woonhuis dicht, kantoor open 15.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
Even een kort vraagje.
Ik heb de LG thermostaat opgehangen aan een mooie binnenmuur.

Maar ik heb het idee dat de binnentemperatuur die aangegeven wordt op de thermostaat dat die waarde te laag is.

Deze week een ShellyPlus HT gekocht en die geeft dan ook een hogere temperatuur aan. (1 graad verschil)
En mijn gevoel zegt dat de Shelly klopt.

Is er een mogelijkheid om een offset waarde op te geven op de binnentemperatuur van de LG thermostaat?
Zodat ik hem gelijk kan trekken

[ Voor 0% gewijzigd door grootkarzijn op 02-11-2023 18:55 . Reden: Paar (niet alle) taalfouten eruit gehaald ]

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Heb hetzelfde. 1.2 lager dan allerlei andere sensoren.
Nu gebruik ik hem niet als thermostaat, maar idd superergerlijk.

hmm.. een keer op een druilerige avond openschroeven en kijken welke sensor er in zit. Die eens vervangen desnoods.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 02-11-2023 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@grootkarzijn gezien het een druilerige avond is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2y9RtIn8oXyYjwdZn2k1iC9TjFk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hT57ROuCxXD3XayIswCB57f5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5EVPDasQR135tp5DTUzFDElX4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4K8HRg8NDox4hPg2omtcuIu1.jpg?f=fotoalbum_large
Het is helaas een dubbellaags pcb.
Geen idee of je die er zo af kunt wippen.

Ze geven zelf een tolerantie op van .3 graden... nooouuuu.
Maar ook een resetmodus.
https://mm.digikey.com/Vo...45/HT_DS_SHT3x_ARP_V3.pdf

Nu heb ik op een resetknop gedrukt op de PCB... dus ben zometeen benieuwd wat ik nou precies gereset heb :D

edit:
Zo te zien echt surface mount.

zou ook nog een weerstandje kunnen plaatsen over de sensor heen tussen punt rechts beneden (bij de 5) en links van de sensor

edit:
nee, de restknop is echt voor de RMC zelf te rebooten.

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 02-11-2023 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:38
grootkarzijn schreef op donderdag 2 november 2023 @ 18:54:
Even een kort vraagje.
Ik heb de LG thermostaat opgehangen aan een mooie binnenmuur.

Maar ik heb het idee dat de binnentemperatuur die aangegeven wordt op de thermostaat dat die waarde te laag is.

Deze week een ShellyPlus HT gekocht en die geeft dan ook een hogere temperatuur aan. (1 graad verschil)
En mijn gevoel zegt dat de Shelly klopt.

Is er een mogelijkheid om een offset waarde op te geven op de binnentemperatuur van de LG thermostaat?
Zodat ik hem gelijk kan trekken
https://gathering.tweaker...message/76951772#76951772

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Aanvulling op aankondiging LG WP met 290:

Op de site van Centeron vond ik wat extra info
Ze hebben het ook over een "Control box".
Dat zou kunnen betekenen dat er een andere aansturing komt.
Updaten en service op afstand wordt dan ook mogelijk

https://centercon.nl/nieu...nieuw-de-lg-r290-monobloc

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 26-06 22:53

ErikVers

e-Duurzaam

montebaldo55 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:20:
Aanvulling op aankondiging LG WP met 290:

Op de site van Centeron vond ik wat extra info
Ze hebben het ook over een "Control box".
Dat zou kunnen betekenen dat er een andere aansturing komt.
Updaten en service op afstand wordt dan ook mogelijk

https://centercon.nl/nieu...nieuw-de-lg-r290-monobloc

Ben benieuwd.
Zekers, ik ook. Goede scop ook voor een R290 zeg. En drie ipv twee opties (control box-hydro split - all in one), interessant.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
tebogo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:14:
[...]

@Jojan265 en @paQ volgens mij nog nooit zo'n korte opstartpiek gehad. Binnen 20 minuten maximum bereikt, waarna direct afbouwen en daarna mooi uitgemoduleerd. Hele dag al strak. Dank _/-\o_ _/-\o_

Ik wil nu nog de flow verlagen, onder de 17 l/m. Hoop dat dat toch lukt. Doel een hogere dT en minder stromingsgeluid. Lukt dat niet dan wordt het toch echt tijd om naar een kleinere unit, de nieuwe, over te stappen ;)
Wat denken jullie?

[Afbeelding]
Als je met dit weer dit soort grafieken kunt krijgen, waarom wil je dan naar een kleinere?

Stromingsgeluid verandert niet door een kleinere WP. Dat moet je anders oplossen indien mogelijk (diameter leidingen, knietjes, voetventielen, e.d.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 11:29
paQ schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:33:
@grootkarzijn gezien het een druilerige avond is
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is helaas een dubbellaags pcb.
Geen idee of je die er zo af kunt wippen.

Ze geven zelf een tolerantie op van .3 graden... nooouuuu.
Ook ik heb de standaard RMC afwijking van zo'n -1 tot -1.5 graad :-(

Nu twijfel ik eigenlijk niet aan het sensortje, maar die geeft het signaal analoog uit en daar zit waarschijnlijk een LG zwakte. Want ook de sensoren in de buitenunit hebben dit soort onnauwkeurigheden. Dat zijn NTC sensoren die ook allemaal van analoog naar digitaal geconverteerd moeten worden voor een temperatuur weergave.

Als je bij de RMC het analoge spoortje van de sensor naar de CPU zou kunnen manipuleren met een paar weerstandjes, moet het wel mogelijk zijn er een graadje bij te plussen.

Aan de andere kant, het is inderdaad alleen maar irritant, het zal voor weinigen een serieus probleem vormen.

Misschien wilden de LG engineers ons wel helpen met de "zet hem op 19 campagne" en het toch behaaglijk te houden O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
KarsS schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 08:15:
[...]

Ook ik heb de standaard RMC afwijking van zo'n -1 tot -1.5 graad :-(

Nu twijfel ik eigenlijk niet aan het sensortje, maar die geeft het signaal analoog uit en daar zit waarschijnlijk een LG zwakte. Want ook de sensoren in de buitenunit hebben dit soort onnauwkeurigheden. Dat zijn NTC sensoren die ook allemaal van analoog naar digitaal geconverteerd moeten worden voor een temperatuur weergave.

Als je bij de RMC het analoge spoortje van de sensor naar de CPU zou kunnen manipuleren met een paar weerstandjes, moet het wel mogelijk zijn er een graadje bij te plussen.

Aan de andere kant, het is inderdaad alleen maar irritant, het zal voor weinigen een serieus probleem vormen.

Misschien wilden de LG engineers ons wel helpen met de "zet hem op 19 campagne" en het toch behaaglijk te houden O-)
Het is voornamelijk irritant.
De eerste dag dat de pomp actief was in oktober heb ik de woonkamer opgestookt tot 20 graden.

We gingen dood hier. We liepen in t-shirt en de jongste liep lekker op blote voeten. :)

Er is wel omheen te werken, maar fraai is het niet.

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
@ErikVers
Hierbij de de reactie die ik net kreeg op vervolg vragen:

Wat bedoel met al op sociale media gezien?
Voor de nieuwe R290 Monobloc wordt reclame gemaakt op allerlei platformen..
Krijgt die nieuwe ook een nieuwe aansturing of blijft de huidige RMC gehandhaafd?
De bediening blijft hetzelfde maar er zijn functies aan de unit toegevoegd en verbeterd.
Komt er ook een nieuwe all in one?
In 2024 worden er nieuwe modellen/uitvoeringen aan de line up toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@KarsS Heb er even een separaat topic voor aangemaakt.
Mijn hoop is ook op het manipuleren van de output.
Afmetingen van de casings zijn echt zeer gering, maar ik heb de spulletjes wel om het iig te proberen.

paQ in "pin out temp sensor"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leonp
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-04 12:59
Goedemorgen,
Ik ben nieuw op het forum en weet nog niet of dit juiste weg is voor het stellen van de volgende vraag. Ik heb een Lg 7 kw monobloc geplaatst. Bij opstarten van het systeem en koude vloer moduleerde het systeem perfect. Draaide op 400W.
Nadat de vloer na een aantal dagen door warm was en de buitentemperatuur hoger was is het gedrag veranderd. Hij regelt zeer onrustig en moduleert niet.
Kan het zijn dat hij de temperatuur niet kwijt komt.
Kan de oplossing zijn de aanvoertemp te verlagen. Staat nu op 35 graden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp48yqZS7bF40cHFTfT31PfMIMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EoNwkYCRJ5Q7VjRGzi6QVjha.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 26-06 12:40
Zonder verdere informatie over jou afgiftesysteem vermoed ik inderdaad dat je aanvoer temp veel te hoog is.
Het lijkt het mij een goeie stap om de aanvoer temp te verlagen

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
Dank je voor de reactie. Ik draai niet op AI. De maximale water temp. heb ik staan op 35 graden. Dit is ook de laagste in te stellen temp. op deze plek. Ik realiseer me dat dit niet de "stooklijn" is. De 35 graden zou normaal de watertemperatuur moeten zijn bij -10. Weet je hoe / waar is de stooklijn kan instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:23:
Dank je voor de reactie. Ik draai niet op AI. De maximale water temp. heb ik staan op 35 graden. Dit is ook de laagste in te stellen temp. op deze plek. Ik realiseer me dat dit niet de "stooklijn" is. De 35 graden zou normaal de watertemperatuur moeten zijn bij -10. Weet je hoe / waar is de stooklijn kan instellen.
Heb jij nu de temperatuur ingesteld bij Warmte (Heat) ?
Weet je ook hoe je in het installatie menu moet komen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:23:
Je gaat naar MENU en drukt op OK
Je ziet tandwiel INSTELLING daar rechts naast staat een getal 3.0?.?a.
Onthoud dit getal
Boven het tandwiel houd het pijltje omhoog ingedrukt tot je vier cijfers kunt invullen
Vul de cujfers in die je onthouden hebt. 30??

In het Installateur scherm ga naar KAMERVERWARMING. OK
Ga naar. WATERVERWARMING TEMP INST. OK
Wijzig de laagste temperatuur in 15 en de hoogste in 35.
Dit zijn dan de temperaturen die je bij Warmte (Heat) kunt instellen.
Vergeet niet de temperaturen op te slaan door op OK te drukken

Ga met het kromme pijltje terug naar KAMERVERWARMING
Ga met pijltje naar beneden naar AUTOMATISCHE MODUS. OK
SEIZOENSGEB ..... OK

Stooklijn loopt van bijvoorbeeld. -10 tot 15
En de temperaturen kun je instellen op 35 en 25

Bij BUITENTEMP kun je de stooklijntemp instellen
En bij TARGET TEMP de temperaturen.

Hoe je deze kunt instellen is afhankelijk van je versie. 3.0?.?a
Bij versie 3.06.6. Kun je deze instellen met een grafiek.
Ga daar naar de temperatuur toe met de pijltjes en druk op OK en verplaats of wijzig dan

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
Ik weet hoe ik in het installatie menu moet komen. Of deze in "heat " staat kan ik niet controleren.
Heb nu de temp. ingesteld in installateur- kamerverwarming- waterverwarming temp. instelling- 20-35 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
In de buitenunit heb ik de dipswisch van koelen niet aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
Zie net jou reactie. Ga zo instellen . Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:02:
Ik weet hoe ik in het installatie menu moet komen. Of deze in "heat " staat kan ik niet controleren.
Heb nu de temp. ingesteld in installateur- kamerverwarming- waterverwarming temp. instelling- 20-35 graden.
Dit is alleen het bereik, wat je bij WARMTE (in het engels is dit HEAT) kunt instellen. Zo kun je voorkomen dat iemand de temperatuur kan wijzigen die voor bijvoorbeeld vloerverwarming niet geschikt is.

Bij AUTO > AI. kunt geen temperaturen instellen, maar alleen de stooklijn verhogen of verlagen -1 of +1 enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Dan moet je in het hoofdscherm gewoon het oranje bolletje met de temperatuur op 28 ofzo kunnen zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
Petesplit, dank voor de beschrijving. Heb net e.e.a. Ingesteld. Kan alleen de min. temp. niet lager dan 20 graden instellen. Heb nu de stooklijn bevestigd en ga zien hoe de pomp gaat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:15:
Petesplit, dank voor de beschrijving. Heb net e.e.a. Ingesteld. Kan alleen de min. temp. niet lager dan 20 graden instellen. Heb nu de stooklijn bevestigd en ga zien hoe de pomp gaat regelen.
lager dan 20 van welke temperatuur?
Water? of lucht?

Water onder de 20 is zinloos en kansloos ook trouwens :+
Denk dat je op de koudere dagen met 24 graden toch sowieso wel een ondergrens hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
Was water temp. Je hebt helemaal gelijk, onder de 20 graden is inderdaad zinloos!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:27:
Was water temp. Je hebt helemaal gelijk, onder de 20 graden is inderdaad zinloos!
Ik zou gewoon bij het begin beginnen, en kijken of je wp netjes blijft draaien bij bijv(!) watertemp van 26~28 graden vandaag.

Als dat zo is, kun je bij AUTOMATISCH / SEIZ. GEBONDEN een stooklijn instellen.
Als je de WP in het hoofdscherm dan op AI (paars) zet, dan volgt hij die stooklijn.

voorbeeld van een (mijn) stooklijn:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfrsnT5NFYA0sohEPNrW1u3rds8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uRC3Cait9xqso3puAPPcV3Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:15:
Heb jij dan een split systeem, want die kan inderdaad niet lager als 20 ingesteld worden.
Alleen monoblok systemen zouden vanaf 15 graden in te stellen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Foto van (mijn) stooklijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aISodTy4AY_hsa8-E4d8AAQ1FV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCuUMcFUTGhCePtT42lXHFQt.jpg?f=fotoalbum_large

Als start (ik heb de WP sinds 7 september) ben ik uitgegaan van 5 graden boven de watertemperatuur bij een koude start (is de gemiddelde huis temperatuur).
Vanmorgen was het water 20 graden en heb de WP op WARMTE aangezet met 25 graden.

Ben nog bezig om een mooie stooklijn te krijgen.,,, 8)7

[ Voor 26% gewijzigd door PeteSplit op 04-11-2023 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
PeteSplit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:14:
2. De WP gaat snel naar meer dan 1500 W de temperatuur schiet omhoog en hij schakelt dan lomp uit.

ad 2) Dit gaat met zoveel geweld en lawaai, dat ik denk dat de WP elk moment uit elkaar barst.
Heb je dit al kunnen oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:20:
[...]

Heb je dit al kunnen oplossen?

[...]
Ik heb hem daarna niet meer op AI gezet en de stooklijn naar beneden aangepast, maar vandaag toch weer geprobeerd en toch weer afgeslagen, met moeite maar niet zo erg als vorige keer. Toen ging de WP heel snel in temperatuur omhoog met een piek verbruik van 2200 W. Nu maar tot 1800 W. Terwijl bij een "koude" start de maximale piek rond de 1500 W ligt. Het lijkt erop dat bij AI de WP wat eigen instellingen heeft en de instellingen van Warmte (Heat) niet gebruikt.

Ik vind het nog steeds raar, als de WP eenmaal rustig loopt, dan tijdens het "bijstoken" het zo uit de hand kan lopen en dan daarna als het ware een soort noodstop maakt (zonder een foutmelding of code bij een temperatuur van 39 terwijl de auto temp van stooklijn ongeveer 26 zou zijn, wat jullie dan een flinke overshoot noemen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
Terugkomend op de stooklijn. Ik heb de software 3066. Wanneer ik de targettemperatuur wil aanpassen kan ik de temp. bij -10 niet hoger zetten dan 30 graden . Ik schat in dat mijn huis bij -10 een hogere temperatuur nodig heeft. Is er een andere manier deze temperatuur b.v. op 40 graden te zetten bij -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Wijzigen naar 40 (zou tot 65 kunnen)

Ik heb bij mij (tot nu toe) ingesteld als -10/32 en 15/24 graden.

Volgens internet is een vlakke stooklijn beter dan een steile.

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 04-11-2023 15:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
Ik vind geen mogelijkheid de temp in het menu "seizoensgeb. auto temp" de temp te verhogen. Is daar Max 30 graden en is niet hoger te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:44:
Ik vind geen mogelijkheid de temp in het menu "seizoensgeb. auto temp" de temp te verhogen. Is daar Max 30 graden en is niet hoger te zetten.
Weet je zeker dat je de watertemperatuur hebt geselecteerd en niet de luchttemperatuur. De luchttemperatuur kan inderdaad niet hoger dan 30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
Wanneer ik het menu doorklik heb ik geen mogelijkheid lucht of water te kiezen. De stooklijn laat naar mijn mening buitentemp en watertemperatuur zienAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjUYt73t_wyCHigP7GgR-_nZ1os=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Db8fqZpQe8VFzAsHogIFhnEf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:02:
Wanneer ik het menu doorklik heb ik geen mogelijkheid lucht of water te kiezen. De stooklijn laat naar mijn mening buitentemp en watertemperatuur zien[Afbeelding]
Dit is inderdaad de watertemp. Die zou normaal gesproken toch veel hoger moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
Jojan265 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:11:
[...]

Dit is inderdaad de watertemp. Die zou normaal gesproken toch veel hoger moeten kunnen.
De beschrijving is hierover wel heel beperkt. Hoop dat iemand een oplossing heeft. Zal wel weer een weetje zijn. Hahah

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@Leonp

Die instelling doe je hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H5IpJBrtIjPN3KFX1hEbCraRpbM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6NJN7N3Q04J5dN3JiFQqtce0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:02:
Wanneer ik het menu doorklik heb ik geen mogelijkheid lucht of water te kiezen. De stooklijn laat naar mijn mening buitentemp en watertemperatuur zien[Afbeelding]
je stookt hier op lucht... staat ook in het scherm ;)

Zet je warmtepomp eens op water

Hier staat water:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dfrsnT5NFYA0sohEPNrW1u3rds8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0uRC3Cait9xqso3puAPPcV3Q.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 04-11-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
paQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:39:
[...]

je stookt hier op lucht... staat ook in het scherm ;)

Zet je warmtepomp eens op water

Hier staat water:
[Afbeelding]
Heb hem nu op lucht /water staan en heb de temp kunnen aanpassen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjeT1A23tmkBjnKPFstfwROeCd4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DBVi79xFYXq45Hcy9VZ1f1AW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:52:
[...]

Heb hem nu op lucht /water staan en heb de temp kunnen aanpassen.[Afbeelding]
Is voor mij nu onduidelijk wat er bedoeld wordt met de lucht stooklijn.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:52:
[...]

Heb hem nu op lucht /water staan en heb de temp kunnen aanpassen.[Afbeelding]
Ja, alleen nu maak je het direct heel complex.

In dit geval zou ik zeggen:
zet je lucht stooklijn strak op 21 bijv.

Voor het testen nu:
zet lucht geheel uit bij je sensoren. dus alleen water ipv water + lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:54:
[...]

Is voor mij nu onduidelijk wat er bedoeld wordt met de lucht stooklijn.?
je zegt daar nu:
bij -10 wil je in je kamer 30 graden hebben met water van 45.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:44:
Ik ben even naar mijn afstandsbediening gelopen en de target temperatuur kan ik wel verhogen.

Heb je de temperatuur geselecteerd ? Druk op OK en dan met pijltjes omhoog ?

[ Voor 47% gewijzigd door PeteSplit op 04-11-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
paQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:55:
[...]

je zegt daar nu:
bij -10 wil je in je kamer 30 graden hebben met water van 45.
Ga de lucht nu uitzetten. Dan zou hij nu Max 34 graden water mogen maken. Begrijp ik dan goed dat hij hiervoor niet op AI hoeft te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
PeteSplit schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:58:
[...]

Ik ben even naar mijn afstandsbediening gelopen en de target temperatuur kan ik wel verhogen.

Heb je de temperatuur geselecteerd ? Druk op OK en dan met pijltjes omhoog ?
Nu hij bij mij op water staat kan ik hem inderdaad ook instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Je kunt stoken op temperatuur dan kies je Warmte (oranje kleur)
Je kunt stoken met een stooklijn dan kies je Auto AI (paarse kleur)

Voor AI (hij is niet zo slim) stel je een stooklijn in die AI gaat volgen.
Bij Warmte ben je zelf de I en moet je zelf de temperatuur aanpassen.

Je kunt kiezen tussen de water temperatuur of de lucht temperatuur van de ruimte waar de afstandsbediening zich bevind. En je kunt ze zelfs allebei kiezen.

De lucht in de ruimte wil je op dezelfde temperatuur houden, Bijvoorbeeld bij -10 / 20 en bij 15 / 20.

De water temperatuur wil je als het kouder wordt wat verhogen, omdat je meer energie (zit in de warmte van het water) nodig hebt om de temperatuur in de ruimte op niveau te houden.
Hierbij moet je zelf kijken bij welke kamer temperatuur de water temperatuur moet zijn, maar dan zul je wat dagen moeten wachten totdat het kouder wordt dan kun je dat testen.

Vandaag stook ik op Warmte met een water temperatuur van 25 graden. De huiskamer is nu 20 graden. Buiten is het 11 graden. Een punt op de stooklijn zou dan kunnen worden 11 / 25 voor de huiskamer van 20.

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 04-11-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
PeteSplit schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:12:
Je kunt stoken op temperatuur dan kies je Warmte (oranje kleur)
Je kunt stoken met een stooklijn dan kies je Auto AI (paarse kleur)

Voor AI (hij is niet zo slim) stel je een stooklijn in die AI gaat volgen.
Bij Warmte ben je zelf de I en moet je zelf de temperatuur aanpassen.

Je kunt kiezen tussen de water temperatuur of de lucht temperatuur van de ruimte waar de afstandsbediening zich bevind. En je kunt ze zelfs allebei kiezen.

De lucht in de ruimte wil je op dezelfde temperatuur houden, Bijvoorbeeld bij -10 / 20 en bij 15 / 20.

De water temperatuur wil je als het kouder wordt wat verhogen, omdat je meer energie (zit in de warmte van het water) nodig hebt om de temperatuur in de ruimte op niveau te houden.
Hierbij moet je zelf kijken bij welke kamer temperatuur de water temperatuur moet zijn, maar dan zul je wat dagen moeten wachten totdat het kouder wordt dan kun je dat testen.
De stooklijn die ik nu ingesteld heb in Seizoensgeb. auto temp . Wordt deze nu gevolgd. M.a.w. Wordt de watertemperatuur automatisch hoger bij een dalende buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:19:
[...]

De stooklijn die ik nu ingesteld heb in Seizoensgeb. auto temp . Wordt deze nu gevolgd. M.a.w. Wordt de watertemperatuur automatisch hoger bij een dalende buitentemperatuur?
Ja, de AI gaat jouw stooklijn volgen, zelfs gedurende de dag of de nacht.

Hier een voorbeeld van de temperaturen op een stooklijn van -10 / 37 tot 20 / 22

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqwZsnUxmaGASbxONK3Shl6zItI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/16s9gt04GigCmPwPGc4f2AsG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
PeteSplit schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:22:
[...]

Ja, de AI gaat jouw stooklijn volgen, zelfs gedurende de dag of de nacht.

Hier een voorbeeld van de temperaturen op een stooklijn van -10 / 37 tot 20 / 22

[Afbeelding]
Oké, dan snap ik de mogelijkheden. Nu de keuze maken waarop ik ga testen. Hoop dat de pomp gaat moduleren. We gaan het zien. Ik kom terug met de resultaten.
Super bedankt voor de ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:24:
[...]

Oké, dan snap ik de mogelijkheden. Nu de keuze maken waarop ik ga testen. Hoop dat de pomp gaat moduleren. We gaan het zien. Ik kom terug met de resultaten.
Niet alleen de juiste instelling op de afstandsbediening, maar ook van je afgifte systeem is belangrijk voor de WP om te gaan moduleren ipv pendelen.

Dus zorg ook voor een goed afgifte systeem (buffervat/pomp radiatoren vloerverwarming) anders zullen de testen niet goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:24:
[...]

Als je de luchtsensor opneemt in je stooklijn, en hem dan op AI zet, dan kun je het geheel + of - telkens 1 graad doen.

Als je de luchtsensor opneemt in je sensoren (lucht+water) dan wordt je RMC dus een kamerthermostaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Leonp schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 16:58:
[...]

Ga de lucht nu uitzetten. Dan zou hij nu Max 34 graden water mogen maken. Begrijp ik dan goed dat hij hiervoor niet op AI hoeft te staan?
Kan goed, maar is denk ik wel iets aan de hoge kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Als je de temperatuur te hoog hebt staan en verder in de afstandsbediening niets gewijzigd hebt, zal de WP in ongeveer 5 minuten al stoppen. Je kunt hem dan al op -1 zetten en kijken of hij weer stopt.

Op het monitor scherm (knop terug indrukken) zie je de temperaturen en of de WP actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
PeteSplit schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:35:
Als je de temperatuur te hoog hebt staan en verder in de afstandsbediening niets gewijzigd hebt, zal de WP in ongeveer 5 minuten al stoppen. Je kunt hem dan al op -1 zetten en kijken of hij weer stopt.

Op het monitor scherm (knop terug indrukken) zie je de temperaturen en of de WP actief is.
Ga kijken wat er gebeurd. Thans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-06 16:17
Ik heb een Evohome systeem aangesloten op de LG met een BDR91.

Mijn LG stond, via de app, op AI. Mijn installateur heeft mij een verhaal verteld dat:

Als de de LG op AI staat dan acteert de display als thermostaat en negeert hij de warmtevraag van de Evohome.

Staat de LG op verwarming dan reageert de LG alleen op de Evohome.

Uit de berichten hierboven van @PeteSplit begrijp ik iets heel anders.Ik ben geneigd het verhaal van PeteSplit eerder te geloven dan dat van mijn installateur omdat met AI mijn huis gewoon goed verwarmt werd en ook op de aangegeven temperatuur.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-06 16:17
wfveennl schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 17:25:
[Afbeelding]

Ik heb een idee dat dit niet de ideale grafiek is voor het verbruik van mijn WP. Ik heb al veel gelezen in dit topic maar ik ben helaas op gebied van de WP niet technisch genoeg om te begrijpen waar ik nu moet beginnen om deze WP te laten stoppen met pendelen, want zo heet dat toch?

Dan heb ik nog een ander probleem. Mijn WP is in het voorjaar geïnstalleerd. De heel zomer heb ik het verwarmingsdeel uitgezet omdat de pomp om de haverklap staat te draaien en dat qua geluid er irritant is voor de aangrenzende kamers.

Iedere keer na gebruik van warm water m.n. na het ochtendritueel volgt er ergens in de WP een explosieachtig geluid. Nu staat het de verwarming van de WP wél ingeschakeld maar ook nu hoor ik af en toe een (behoorlijke) knal uit het apparaat komen

Ik heb nog niet kunnen achterhalen welk onderdeel het geluid voortbrengt. Wat mij betreft klinkt het echter niet erg gezond. Heeft iemand anders wellicht zoiets meegemaakt of heeft iemand wellicht een tip wat het probleem kan zijn hier?

Ik heb hier een geluidsopname: https://tinyurl.com/353uudj9
Eindelijk heeft mijn installateur het licht gezien en is langs geweest om de knal in de lG te onderzoeken.Het resultaat is dat wanneer de driewegklep omschakelt het element in de boiler ergens tegeneen knalt o.i.d. Het is in elk geval dat de als je klep schakelt dan volg de knal in de boiler. Hij gaat informeren bij LG.

Verder geeft hij aan dat mijn LG niet pendelt. De WP mag 5 @6 keer in/uitschakelen per uur en wat je in de bovenstaande grafiek ziet zijn de normale schakelmomenten. Mensen die een gladde grafiek hebben die hebben geen buffervat.

Wie kan mij vertellen waarom ik zo'n raar gevoel krijg bij dit verhaal?

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 24-06 07:09
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5POyY0nZ-OySWkXigQhcNZsmJM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oId22318xDJxnHdB4Qk5d05x.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I-p-i3YxZl9qSN_OfDNmvkj4yyY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVEuB4PtPoEyvZlZDyjdn1Gm.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn verbruik en temperatuurcurve van vandaag, MET buffervat. Info voor je installateur. Zoals je ziet gaat de pomp eerst de temperatuur in pieken opwarmen (één defrost) en stabiliseert daarna naar continue flow en warmte. Niet één keer uit geweest sinds aangaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Wurmie op 04-11-2023 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
wfveennl schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:12:
Ik heb een Evohome systeem aangesloten op de LG met een BDR91.

Mijn LG stond, via de app, op AI. Mijn installateur heeft mij een verhaal verteld dat:

Als de de LG op AI staat dan acteert de display als thermostaat en negeert hij de warmtevraag van de Evohome.

Staat de LG op verwarming dan reageert de LG alleen op de Evohome.

Uit de berichten hierboven van @PeteSplit begrijp ik iets heel anders.Ik ben geneigd het verhaal van PeteSplit eerder te geloven dan dat van mijn installateur omdat met AI mijn huis gewoon goed verwarmt werd en ook op de aangegeven temperatuur.
Het is eigenlijk heel eenvoudig (tenzij de BDR91 hier anders mee omspringt)

Als je een externe thermostaat aansluit aan de WP, dan is:
thermostaat geen vraag = WP niet aan. (uit dus)
De RMC gaat dan ook uit.

AI heeft verder daar niets mee te maken.
AI = ik volg de ingestelde stooklijn
warmte = ik volg de ingestelde temperatuur (van lucht of water, naar gelang wat je setting is)

Al zou de BDR91 de WP aan houden, dan nog volgt hij de settings van de RMC.

Als mijn WP 6 keer in een uur aan/uit gaat is dat absoluut wel pendelen
Een 'schone' opstart duurt ca 16-40 min. 6 starts is 6 x 8 min maximaal.
In jouw grafiek zie ik die frequentie echter niet terug. Maar het zou fijn zijn als je een geïsoleerde grafiek kunt maken. Nu kan er van alles bij zitten.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 04-11-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-06 20:34
PeteSplit schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:41:
Foto van (mijn) stooklijn

[Afbeelding]

Ben nog bezig om een mooie stooklijn te krijgen.,,, 8)7
Waar halen jullie die grafiek vandaan? Die ben ik nog niet tegen gekomen op mijn lg set... Is mijn firmware te oud er voor (3031)?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

wfveennl schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 20:20:
[...]

Verder geeft hij aan dat mijn LG niet pendelt. De WP mag 5 @6 keer in/uitschakelen per uur en wat je in de bovenstaande grafiek ziet zijn de normale schakelmomenten. Mensen die een gladde grafiek hebben die hebben geen buffervat.

Wie kan mij vertellen waarom ik zo'n raar gevoel krijg bij dit verhaal?
Als je op internet zoekt naar pendelen kom je verschillende verhalen tegen. Van 3 keer tot 10 keer per uur dat een WP compressor mag opstarten. Ook wordt vaak geschreven dat het vaak opstarten meer slijtage geeft.

De nieuwe WP's mogen vaker opstarten dan de oude, het verschil is de INVERTER de nieuwe compressoren kunnen moduleren en je kunt zelfs al 10 jaar garantie krijgen.
Anders is het verbruik, hier op dit topic al vaak overgeschreven. De cijfers van het verbruik en de COP zijn behaald onder laboratorium omstandigheden. Vaker pendelen zal altijd het verbruik beinvloeden.

Ik ben nu drie weken bezig alles in te stellen. Ik ben met het afgiftesysteem begonnen en toen ook met de WP, want je kunt zonder een goed werkende WP het afgiftesysteem niet echt goed afstellen.

De WP kun je afstellen, dat hij heel weinig pendelt, maar je wilt ook dat hij goed verwarmt. Ik heb ook een parallel buffervat met pomp en dat maakt het afstellen nog ingewikkelder, omdat je ook zo min mogelijk menging in het buffervat wilt hebben. Nu ben ik erachter gekomen dat het mengen ook helpt om het pendelen te voorkomen en ben het niet helemaal mee eens, dat een buffervat niet zou helpen tegen pendelen.

Ik kan mijn LG WP op elk moment als ik zelf wil laten opstarten, maar ik kan het stoppen heel moeilijk beinvloeden, het is me wel gelukt om dit iets uit te stellen.

Ik heb niets aangesloten op de WP en gebruik alleen de afstandsbediening. Ik heb nog wel een verbruiksmeter, zodat ik het vermogen en verbruik kan bijhouden.

Ik gebruik de WP 's nachts niet en heb een verbruik van 4 tot 6 kWh per dag.

Ben de stooklijn nog aan het bepalen, deze is nog niet goed want de WP slaat nog te vaak af op Auto AI.
Op warmte maakt hij er een lange run van, op wat ik maar noem een cruise-control manier. Geen "vlakke lijn" maar schommelend (sinus ?), met ongeveer een frequentie van een uur (vermogen tussen 300 en 500 W).

Ik ben benieuwd hoe het in de winter gaat, als het gaat vriezen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Wimlem schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 21:30:
[...]

Waar halen jullie die grafiek vandaan? Die ben ik nog niet tegen gekomen op mijn lg set... Is mijn firmware te oud er voor (3031)?
Ja dat klopt bij 3.03.1a moet je de temperaturen achter tekst invullen.
Ik denk dat dit pas is vanaf 3.06.6a

oude manier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ku4Iho1junVUipL4yxa2HMzp-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WNVthTzFUdHUceq3GVkzSjKS.png?f=fotoalbum_large

nieuwe manier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bgbz-oPIJBrevfCJ05Ii8fPAEzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/svDpNIXYdosFBBaTaVX6Dq5C.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
PeteSplit schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:20:
[...]

Als je op internet zoekt naar pendelen kom je verschillende verhalen tegen. Van 3 keer tot 10 keer per uur dat een WP compressor mag opstarten. Ook wordt vaak geschreven dat het vaak opstarten meer slijtage geeft.

De nieuwe WP's mogen vaker opstarten dan de oude, het verschil is de INVERTER de nieuwe compressoren kunnen moduleren en je kunt zelfs al 10 jaar garantie krijgen.
Anders is het verbruik, hier op dit topic al vaak overgeschreven. De cijfers van het verbruik en de COP zijn behaald onder laboratorium omstandigheden. Vaker pendelen zal altijd het verbruik beinvloeden.
Het (vaak) steeds starten zou ik denk ik niet direct als problematisch bestempelen. Je koelkast gaat ook tig keer per dag aan en uit. Het punt is dat het zeer inefficient is om steeds je WP tot 40Hz te jagen, en dan na 12 min ofzo uit te zetten, en dan 15 min later hetzelfde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
PeteSplit schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:35:

Update: gisteren de luchtstooklijn op 21 graden gezet en de waterstooklijn bij -10 op 45 graden gezet op AI.
Restultaat, de WP heeft de gehele nacht op 1000W gedraaid wat een ruimtetemperatuur gaf van 22 graden.
Nu lucht verlaagd naar 20 graden en de waterstooklijn naar 40 graden gezet. Kijken of de pomp nu afregeld naar 400W.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sp48yqZS7bF40cHFTfT31PfMIMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EoNwkYCRJ5Q7VjRGzi6QVjha.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
Leonp schreef op zondag 5 november 2023 @ 09:34:
[...]

Update: gisteren de luchtstooklijn op 21 graden gezet en de waterstooklijn bij -10 op 45 graden gezet op AI.
Restultaat, de WP heeft de gehele nacht op 1000W gedraaid wat een ruimtetemperatuur gaf van 22 graden.
Nu lucht verlaagd naar 20 graden en de waterstooklijn naar 40 graden gezet. Kijken of de pomp nu afregeld naar 400W.[Afbeelding]
Sorry, verkeerde foto toegevoegd. Nu de juiste!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-KddgCQcSt0ET6yq4MoRmSHMthU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rGkkfnBq8xXaedPh6GDi7ojS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
In plaats van 'touwtje trekken' kun je ook uitvissen welke temperatuur water bij deze buitentemperatuur hoort voor jouw huis(houden). Dus vooralsnog van AI afhalen en zo enkele watertemperatuur-waardes verzamelen bij bijhorende buitentemperaturen.
Als je dan zo wat meetpunten hebt verzameld, dan heb je een redelijk grove stooklijn die je dan later kunt finetunen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkj
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 28-02-2024

hkj

Some preliminary data below upon LG r290 "monoblocs" (or maybe bi-blocs!).

NOT exactly (without doubt !) known,whether the "huge"outdoor unit could be operated without the presence of indoor unit!
For ex. Panasonic L-SERIES (r290) only functionable out-/indoor unit installed together!

In comparison to MR-series ,HFX/HF -OUTDOOR UNITS seem to suffer at least from:
-expansion tank
-smudge (magnetic) separator

but the new evaporator consist of triple column tubing instead of twin!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tjE_imZRrV8eAAUL4p6_rhs3AcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FfWOwTr4ho1ittPDcX1KbcIF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Y_Gs6K_XvBmZ61c-QsH80sSKXk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RrBfiqx2WQsEDloX0mYuIBCC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QzBI3Mq_WFD5x5jicJGR7iFjk-4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tkvqx0NVDuobDZs0SMV4qg9j.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDW2oORG0b7Oq0zejogsEQJcLzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pk2zM40BlPsgDsm29XAnJ09P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
paQ schreef op zondag 5 november 2023 @ 10:28:
In plaats van 'touwtje trekken' kun je ook uitvissen welke temperatuur water bij deze buitentemperatuur hoort voor jouw huis(houden). Dus vooralsnog van AI afhalen en zo enkele watertemperatuur-waardes verzamelen bij bijhorende buitentemperaturen.
Als je dan zo wat meetpunten hebt verzameld, dan heb je een redelijk grove stooklijn die je dan later kunt finetunen.
Begrijp ik goed dat ik dan alleen op water moet regelen en lucht moet uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Leonp schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:29:
[...]

Begrijp ik goed dat ik dan alleen op water moet regelen en lucht moet uitschakelen?
Da's een goeie.
Ik denk het wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
paQ schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:32:
[...]

Da's een goeie.
Ik denk het wel ja.
Thans, ga een lijstje maken en ben benieuwd hoe de pomp gaat regelen. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene1967
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-05-2024
Goedemiddag, na installatie van de warmtepomp kreeg ik storing ch14. Inmiddels is deze opgelost door de pompsnelheid van 60 naar 100% te zetten.
Systeem werkt en Systeem start op met ongeveer 500 watt opgenomen vermogen en liep op tot ongeveer 2800 watt. Wanneer de temperatuur bereikt was ging hij uit en weer aan als de temperatuur genoeg gezakt was. Lange run maar niet moduleren. Nadat ik bij de instellingen de temperatuursensor op lucht had gezet heeft hij gisteren de hele dag op ongeveer 360 watt opgenomen vermogen gedraaid.
Vanmorgen ging hij zelf bedenken dat hij weer op vol vermogen ging draaien en is de temperatuur Inmiddels opgelopen tot 24 graden in huis met een uitvoer temperatuur van 56 graden totdat ik de thermostaat een graad lager heb gezet.
Waarom doet hij dit?
Lijkt wel of hij een boiler op wil warmen ofzo.
Als de thermostaat op 21 staat zou hij toch moeten stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:51
Rene1967 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:45:
Goedemiddag, na installatie van de warmtepomp kreeg ik storing ch14. Inmiddels is deze opgelost door de pompsnelheid van 60 naar 100% te zetten.
Systeem werkt en Systeem start op met ongeveer 500 watt opgenomen vermogen en liep op tot ongeveer 2800 watt. Wanneer de temperatuur bereikt was ging hij uit en weer aan als de temperatuur genoeg gezakt was. Lange run maar niet moduleren. Nadat ik bij de instellingen de temperatuursensor op lucht had gezet heeft hij gisteren de hele dag op ongeveer 360 watt opgenomen vermogen gedraaid.
Vanmorgen ging hij zelf bedenken dat hij weer op vol vermogen ging draaien en is de temperatuur Inmiddels opgelopen tot 24 graden in huis met een uitvoer temperatuur van 56 graden totdat ik de thermostaat een graad lager heb gezet.
Waarom doet hij dit?
Lijkt wel of hij een boiler op wil warmen ofzo.
Als de thermostaat op 21 staat zou hij toch moeten stoppen?
Waarom zo'n extreem hoge Ta? Zou eerst eens gaan experimenteren wat voor Ta je werkelijk nodig hebt bij deze buitentemperaturen en dan pas verder gaan kijken. Handigst is de luchtregeling eerst uit te laten, het kan dan zijn dat je in moet grijpen omdat het te warm wordt, maar dat is ook een signaal dat je Ta nog lager kan.

Met een Ta van 55C heb je een heel laag rendement, en zou je dus echt moeten zien te vermijden (afgezien van SWW).

En bedenk je dat je stookgedrag anders wordt tov een gas ketel, met een WP maak je runs van uren achter elkaar. Als het wat kouder wordt kan ie zo maar 24/7 gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
hkj schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:11:
Some preliminary data below upon LG r290 "monoblocs" (or maybe bi-blocs!).

NOT exactly (without doubt !) known,whether the "huge"outdoor unit could be operated without the presence of indoor unit!
For ex. Panasonic L-SERIES (r290) only functionable out-/indoor unit installed together!

In comparison to MR-series ,HFX/HF -OUTDOOR UNITS seem to suffer at least from:
-expansion tank
-smudge (magnetic) separator

but the new evaporator consist of triple column tubing instead of twin!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Interessant, manuals, datasheets en samenvatting EN certificatie staan ook al online. Heb even naar de 14kW 3 fase gekeken. COP 7/35 = 4.5, SCOP = 5.4. Binnenunit heeft expansievat en een elektrisch element en aan de hand van het typenummer zou deze best wel eens universeel voor een aantal modellen kunnen zijn.
Kleinste model wat ik zag is een 9kW 3 fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-06 22:37
Leonp schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:37:
[...]

Thans, ga een lijstje maken en ben benieuwd hoe de pomp gaat regelen. Wordt vervolgd!
Zo deed ik dat vorig stookseizoen. Het kost je zowat een heel stookseizoen om de echt goede stooklijn te vinden, maar eenmaal gevonden, dan blijkt dat het volgen van die stooklijn door AI verbazend goed de luchttemperatuur op de gewente waarde houdt. Niet perfect, maar door de bank genomen toch wel binnen een graad.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAB1990
  • Laatst online: 06-12-2023
Beste forumleden,

Super enthousiast van alle informatie die hier gedeeld wordt. Afgelopen dagen de LG monobloc 9kw 1 fase geïnstalleerd. Zit met glycol op spiraal in buffervat van 200 liter, het buffervat bevat cv water. Het buffervat bevat nog een doorstroomspiraal voor tapwater met elektrische naverwarming in een 100 liter sanitair boiler. Ook nog een reserve spiraal voor een zonnesysteem (toekomst).

Tot nu toe lijkt het te werken op één ding na: mijn circulatiepomp voor cv systeem wordt niet aangestuurd door de warmtepomp. Heb de circulatiepomp aangesloten gehad op mix pump en extra pump, beide zonder resultaat. Ook extra pomp geselecteerd bij de instellingen maar het lijkt erop dat de circulatiepomp geen voeding krijgt. Ik heb geen driewegklep geïnstalleerd omdat het aparte gesloten circuits zijn.

Heeft iemand een idee? Moeten er nog dipswitchen of instellingen aangepast worden? Alvast bedankt.

[ Voor 10% gewijzigd door TAB1990 op 05-11-2023 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
TAB1990 schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:37:
Beste forumleden,

Super enthousiast van alle informatie die hier gedeeld wordt. Afgelopen dagen de LG monobloc 9kw 1 fase geïnstalleerd. Zit met glycol op spiraal in buffervat van 200 liter, het buffervat bevat cv water. Het buffervat bevat nog een doorstroomspiraal voor tapwater met elektrische naverwarming in een 100 liter sanitair boiler. Ook nog een reserve spiraal voor een zonnesysteem (toekomst).

Tot nu toe lijkt het te werken op één ding na: mijn circulatiepomp voor cv systeem wordt niet aangestuurd door de warmtepomp. Heb de circulatiepomp aangesloten gehad op mix pump en extra pump, beide zonder resultaat. Ook extra pomp geselecteerd bij de instellingen maar het lijkt erop dat de circulatiepomp geen voeding krijgt. Ik heb geen driewegklep geïnstalleerd omdat het aparte gesloten circuits zijn.

Heeft iemand een idee? Moeten er nog dipswitchen of instellingen aangepast worden? Alvast bedankt.
Hoe precies heb je de externe pomp aangesloten? De WP levert geen 230V voeding voor de externe pomp, de aansluiting is puur een schakelcontact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06 14:59

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Hier mijn run van gisteren. Gestuurd op water uitgaand 27 graden

Ik had de max debiet ingesteld op 16 graden.. merkte dat hij wat op en neer ging. Daarna weer teruggezet naar 18lpm en dat resulteerde in een mooie vlakke lijn (320watt) van 19:45 tot 09:15.

Daarna sprong de dhw modus aan (1.5 uur) om 300l op te warmen van 44 naar 54graden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zX_SDGlwhtlVzf45_OZWTnPxs7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qSj0v7J4SIoQ7M4VEfqewVyI.png?f=fotoalbum_large

Mijn wp is het enige apparaat op fase 2 (makkelijk uitlezen via de slimme meter😇)

[ Voor 6% gewijzigd door markklok op 05-11-2023 15:13 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TAB1990
  • Laatst online: 06-12-2023
BernieW schreef op zondag 5 november 2023 @ 14:50:
[...]

Hoe precies heb je de externe pomp aangesloten? De WP levert geen 230V voeding voor de externe pomp, de aansluiting is puur een schakelcontact.
De externe pomp heb ik direct aangesloten op de aansluiting voor water pump (of moet die op moxpump?) in de warmtepomp. De externe pomp bevind zich in het cv circuit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FZ69xzO66ZLOPksAICNGycSHgvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/di09TfILFkeKeGJ5OVwLw8OR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZMrilQ7lF_EO3VmAyq5pR7wI0Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m2Blu44bTCPS6bPHb088Ks5m.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is de beste oplossing in mijn situatie?

[ Voor 48% gewijzigd door TAB1990 op 05-11-2023 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 02-06 17:21
Ik ben op zoek naar een compleet scriptje voor esphome. Ik heb recent dit boardje (v&a aangeboden: ESP32 PCB incl relais, modbus, one-wire, i2c connectoren) bij @AUijtdehaag aangeschaft en wanneer ik een test .yaml upload blijft het boardje netjes online in esphome maar zodra er ook maar iets meer modbus sensoren aan toe wil voegen komt hij niet meer online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
beumer schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:57:
Ik ben op zoek naar een compleet scriptje voor esphome. Ik heb recent dit boardje (v&a aangeboden: ESP32 PCB incl relais, modbus, one-wire, i2c connectoren) bij @AUijtdehaag aangeschaft en wanneer ik een test .yaml upload blijft het boardje netjes online in esphome maar zodra er ook maar iets meer modbus sensoren aan toe wil voegen komt hij niet meer online.
Ik heb die ook van @AUijtdehaag. Ben nog bezig om hiervoor het script van @Devil aan te passen, zodat die ook op deze ESP werkt.

Script van @Devil vindt je hier... https://github.com/altrnate32/esp-lg-control
Deze draait dus niet direct op het boardje van @AUijtdehaag!!

Mocht je sneller zijn dan ik, dan hoor ik het graag ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 00:45:
[...]

Als je met dit weer dit soort grafieken kunt krijgen, waarom wil je dan naar een kleinere?

Stromingsgeluid verandert niet door een kleinere WP. Dat moet je anders oplossen indien mogelijk (diameter leidingen, knietjes, voetventielen, e.d.).
@Jojan265 omdat ik sinds ik het afgifte systeem waterzijdig heb ingeregeld met de Heimeier Elipse radiatorafsuiters ik de radiatoren prima zo kan regelen dat ik van elke radiator (11 stuks, waaronder een 4 tal forse plaat kolom radiatoren en twee handdoekradiatoren) en 2 x 12 mˆ2 vloerverwarming, de Ta en Tr bij de gewenste ruimte temperatuur prima kan inregelen. Dit door het hele huis. Hiermee voor elke afgite syteem gelijke Tr, en daarmee dus ook goede control op Tr ri. WP.
Maar zodra ik van een aantal kamers die eigenlijk niet verwarmd hoeven te worden de kraan dicht draai, of doordat de thermostaat kraan vanzelf dicht gaat omdat het te warm wordt, krijg ik CH14 errors.
Ook heb ik sinds de Heimer Eclipse kranen geruis, wat ik eerder niet had. Daarom denk ik dat de flow verder omlaag moet.

Afgelopen winter toen ik startte met de LG HM123MR.U34, had ik het afgifte systeem nog niet waterzijdig ingeregeld. Dit had als voordeel dat ik alleen de plaat kolom radiatoren, de vloerverwarming en de handdoekradiatoren open hoefde te hebben, daarmee had ik genoeg flow. Helaas liep toen het water te snel terug naar de warmtepomp, met een te hoge Tr waardoor hij z'n warmte niet altijd kwijt kon.
Toen overigens geen geluidsproblemen.

Idee is dus een 3-fase WP, een maatje kleiner (9 kW), die ik vorig jaar nog niet kon krijgen van LG, maar nu wel, het makkelijk aan zou moeten kunnen op het gewenste afgifte systeem, en indien nodig de paar extra radiatoren ook wel kan verwarmen, mocht het echt nodig zijn.
Daarmee een lagere flow, minder radiatoren die open moeten staan, minder verbruik... en een hogere COP. Nu bij deze temperaturen ca. 3,4...

Mocht ik het verkeerd hebben, of dat er betere ideeën zijn, zonder de radiatoren te vervangen, dan hoor ik het graag.

Al met al is het heel veel meer balanceren dan met een CV-ketel ;-)

Iig, heb ik 'm nu op 16,5 l/m draaien, op AI, en dat lijkt goed te gaan (weliswaar dus voor het hele huis wat niet nodig is)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ut-3G_ztDzHC1pOZ68Tg5WWgY7k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Accn3DAxf7Xx63FQpBpC4lJp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door tebogo op 05-11-2023 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
TAB1990 schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:13:
[...]

De externe pomp heb ik direct aangesloten op de aansluiting voor water pump (of moet die op moxpump?) in de warmtepomp. De externe pomp bevind zich in het cv circuit.[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is de beste oplossing in mijn situatie?
Anders gaan bedraden zodat de pomp 230V voeding krijgt en door de WP geschakeld wordt. Voor testen en inregelen kun je de pomp ook eerst continu laten draaien (kan alleen als je een parallel aangesloten buffervat hebt, maar anders had je die pomp ook niet nodig ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

paQ schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:41:
[...]

Het (vaak) steeds starten zou ik denk ik niet direct als problematisch bestempelen. Je koelkast gaat ook tig keer per dag aan en uit. Het punt is dat het zeer inefficient is om steeds je WP tot 40Hz te jagen, en dan na 12 min ofzo uit te zetten, en dan 15 min later hetzelfde..
Het uitzetten doe ik niet zelf, maar de WP maakt die keuze tussen :

A) Tijdens het opstarten gaat de WP in ongeveer 5 minuten naar de 1600 W ( 40 H ??), blijft daarop totdat de uitvoer temperatuur 5 graden of meer is dan de invoer temperatuur en stopt dan plotseling. Als de WP weer voldoet aan set point minus hysterese begint het hele gedoe opnieuw.

B ) Op een andere dag onder dezelfde temperaturen, wacht de WP bij de deltaT van 5 graden of meer, totdat de invoer temperatuur ook verhoogd is en de deltaT kleiner is geworden. Dan gaat hij in vermogen langzaam omlaag en schakelt niet uit.

Ik heb daarom (als de WP voor A kiest) voor de pompinstelling van 15 minuten gekozen, omdat ik pendelen niet kan voorkomen (ik weet niet waarom hij die keuze maakt) en zo de temperatuur wat kan dalen voor een nieuwe opstart, omdat dat blijkbaar beter gaat als de (in en uitvoer) temperatuur wat lager is.

Inefficient is het zeker, maar zo beperk ik ook het verbruik (ipv 6x per uur 1600 W, nog maar 2x per uur 1600 W), als ik wist hoe ik de WP op laag vermogen aan kan houden, zou ik dat doen. Ik heb na alles nu het idee dat mij WP overgedimensioneerd is en dat het niet gaat werken, op enkele dagen na dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Weet je zeker dat je op stille modus draait?
En je stuurt op inlet he?

Sja zou het echt op uitvoer zetten. Maar wie ben ik.

Pagina: 1 ... 98 ... 179 Laatste