LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 97 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:04
@paQ 0,5 graad afkoelen in de nacht is idd wel heel weinig, ons huis koelt zeker meer af in de nacht. Maar ik stook 's nachts door (althans voorlopig) dus heb geen echte vergelijking. Wordt wel een toekomstig experiment, kijken of het echt bespaart, zo'n nachtverlaging. Slechter rendement bij opstarten in de ochtend kan de nachtelijk uitzetbesparing nu eenmaal (meer dan) te niet doen. Contra- intuïtief...
Overigens, wij ervaren dat nachtelijk doorstoken in ons huis wel als zeer comfort verhogend

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-09 11:53
gerlag schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:51:

...

Ben inmiddels zo ver dat ik hoop eerdaags in HA een goed werkend anti-opstart-pendel algoritme te hebben. Zoals het nu is pendelt hij vaak een paar keer, waarna hij alsnog door de opstartpiek komt.
Dan moet je wel AI loslaten, AI regel je op water + lucht maar dan kun je via de modbus alleen de lucht temperatuur instelling beinvloeden. Als je de RMC instelt op alleen water kun je de water temperatuur via modbus bijsturen, precies wat je nodig hebt voor een anti-pendel algoritme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:25
gerlag schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:01:
@paQ 0,5 graad afkoelen in de nacht is idd wel heel weinig, ons huis koelt zeker meer af in de nacht. Maar ik stook 's nachts door (althans voorlopig) dus heb geen echte vergelijking. Wordt wel een toekomstig experiment, kijken of het echt bespaart, zo'n nachtverlaging. Slechter rendement bij opstarten in de ochtend kan de nachtelijk uitzetbesparing nu eenmaal (meer dan) te niet doen. Contra- intuïtief...
Overigens, wij ervaren dat nachtelijk doorstoken in ons huis wel als zeer comfort verhogend
Wat @BernieW zegt is wel idd een ding. Anders +1 je de RMC kamertemperatuur. denk ik... ik weet eigenlijk niet wat prevaleert.

vwb nachtverlaging: ik heb dat uitvoerig getest verleden jaar. Door laten lopen is nooit gunstiger geweest in mijn geval. Soms was het lood om oud ijzer, maar in de keren dat er wel verschil was, 'won' het uitschakelen het van het door laten lopen.
Koude vochtige nachten resulteerde dan zo vaak in het elke 75 min defrosten, dat ik dan met COP 2.5 die 1,5 graad verlies probeerde tegen te gaan, terwijl ik hem de volgende dag er zo weer bij had. Het zal denk ik ook wel klimaatafhankelijk zijn. Winternachten in Zuid-Limburg zijn nou eenmaal "pinnig" :P

Maar wie weet wijzig ik daar nog in van gedachte nu er zoveel gewijzigd is hier. Wellicht in de echt koude nachten eens een paar nachten op stooklijn -1, of zelfs -2 laten doorpruttelen. Dan kan de FCU de hal en overloop wat op temp houden waardoor de slaapkamers niet onder de 17 zakken bijv.

Ik zit de afgelopen week maar op 3-4 kWh per dag om 120 m2 vvw (en een FCU op 20.5) op 21.8 te houden he.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lHNWIBEgAV-HOwgK-DnffMNIpQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1LgTLbnhlAKejJ683rdNF403.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 30-10-2023 12:14 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:24
Twee van de vele parameters die de ThermaV meet en die uitgelezen kunnen worden zijn de HighPress Trace en de LowPress Trace.
Ik lees deze uit met de LGMV, geen idee hoe ze heten via Modbus of op andere manier. Niet mijn kennisgebied.

Wat mij opvalt is dat er meer dan 1 bar verschil zit tussen de hoge en lage druk als het systeem in rust is (dus niet ingeschakeld). Binnen enkele minuten na een run is de druk in het gehele systeem geheel gesetteld en dus zou ik verwachten dat de hoge- en lagedruk sensoren identieke waarden geven. De hogedruk sensor geeft bij mij ruim 1 bar lager aan dan de lagedruk sensor. Ik werk momenteel in m'n hoofd aan een hypothese dat een afwijking in de hogedruk sensor mede schuldig is aan het feit dat mijn systeem niet regelt zoals ik zou verwachten op basis van mijn en jullie ervaring. Ik ben benieuwd of iemand anders deze waarde ook eens zou kunnen bekijken in stilstand.

ps: de waarden lezen uit als bijvoorbeeld 987 (=9,87 bar) of 1650 (=16,50 bar)

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
@Jojan265 heeft een LGMV en @BjornHero ook.
De pressure trace is niet terug te zien in de modbus.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 30-10-2023 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 22:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IwxcHDv8aBnhTnrgJekD5oOeDsA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ied6UzxalqRjXx9fCNMEpWwe.jpg?f=fotoalbum_large

Uit de modbus:
High pressure tussen 1000 en 2000mbar
Low pressure tussen 700 en 1150mbar

Betreft een 7kW split, weet niet of dat verschil maakt.

[ Voor 5% gewijzigd door Wurmie op 30-10-2023 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Wurmie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:03:
[Afbeelding]

Uit de modbus:
High pressure tussen 1000 en 2000mbar
Low pressure tussen 700 en 1150mbar

Betreft een 7kW split, weet niet of dat verschil maakt.
Never mind

[ Voor 21% gewijzigd door M_AW op 30-10-2023 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 22:16
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x041Y3NZTxw4bV-70x0nD3Iel-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w4iV587XyhWip5KHtObCvZfx.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je de trend van de twee waarden, ook wanneer de unit actief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Wurmie schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:15:
[Afbeelding]

Hier zie je de trend van de twee waarden, ook wanneer de unit actief is.
Ook hier lijkt de Low pressure 0,7 hoger te zijn dan de high in rust. Interessant, maar blijkbaar waarschijnlijk niet de oorzaak van het gedrag bij mij dus.

[ Voor 12% gewijzigd door M_AW op 30-10-2023 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:38
M_AW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:18:
[...]

In de grafiek lijkt de low pressure in rust ook ongeveer 1 bar hoger te zijn dan de high. Maar ik tabel van post erboven zijn ze vrijwel identiek.
Bij mij waren de waardes als volgt de afgelopen tijd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UMsOo24rsCMn-tkdINj8Dhs3wJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9b7gzwoAiPZrDkmznf2zZxa1.jpg?f=fotoalbum_large

Let even niet op de units. Deze zouden in kpa moeten zijn ipv mbar. Bij mij in rust dus ook een 1..2 bar hogere druk aan de lage zijde.

@paQ deze waardes zijn wel degelijk uit te lezen bij een series 4 via modbus.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:34:
[...]

@paQ deze waardes zijn wel degelijk uit te lezen bij een series 4 via modbus.
De high en low press wel, maar de trace niet als het goed is.

De trace is toch adh waarvan de compressor op- of aftoert?

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 30-10-2023 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:36:
[...]

De high en low press wel, maar de trace niet als het goed is.

De trace is toch adh waarvan de compressor op- of aftoert?
Via LGMV lees ik high en low target en trace uit.
Mijn aanname is dat de trace de daadwerkelijk gemeten waarde is.
Overigens, de target begrijp ik ook niet helemaal, wijkt soms totaal af van wat je zou verwachte als 'doel' bij bepaalde gevraagde temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
M_AW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:49:
[...]

Zo heb ik het ook begrepen. Ben nu niet in de gelegenheid om de LGMV waardes uit te lezen, maar zal deze tzt eens vergelijken met de modbus.

Ik heb nog wel een screenshot op mijn telefoon van de LGMV:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uLwGf6-eHAYcVPMjI6iUembTOhM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24xRZhcnCcvC9OWV9jBz0eRe.jpg?f=fotoalbum_large
Overigens, de target begrijp ik ook niet helemaal, wijkt soms totaal af van wat je zou verwachte als 'doel' bij bepaalde gevraagde temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:49:
[...]

Toen LG hier een paar keer was heb ik begrepen dat de trace waarde de waarde is die de compressor gaat volgen.
In het geval van het koelen schijnt het probleem te zijn dat de low press te hoog bleef, waardoor de trace waarde niet zakt en de compressor dus weigerde af te toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:05

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik wist niet wat de LGMV was en even opgezocht op internet.

De drukken die jullie uitlezen zijn toch van het koelmiddel,
kun je daarvan dan afleiden wat de water temperaturen gaan worden ?

Er is zeker een verband tussen hoge druk en hoge temperatuur

[ Voor 15% gewijzigd door PeteSplit op 30-10-2023 14:10 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:02:
[...]

Toen LG hier een paar keer was heb ik begrepen dat de trace waarde de waarde is die de compressor gaat volgen.
In het geval van het koelen schijnt het probleem te zijn dat de low press te hoog bleef, waardoor de trace waarde niet zakt en de compressor dus weigerde af te toeren.
Interessante nuance m.b.t. de trace, moet ik even verwerken.
Met mijn geijkte druksensoren meet ik overigens wel een druk van 0,6 bar hoger dan de trace (zowel bij 10 bar als bij 40 bar als bij tussenliggende waarden is de afwijking gelijk). Anders gezegd: De highpress trace van LG lijkt 0,6 bar lager aan te geven dan de gemeten druk.
PeteSplit schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:04:
Ik wist niet wat de LGMV was en even opgezocht op internet.

De drukken die jullie uitlezen zijn toch van het koelmiddel,
kun je daarvan dan afleiden wat de temperaturen gaan worden ?
Drukken van het koudemiddel zijn één-op-één gerelateerd aan de condensatie- en verdampingstemperatuur.

[ Voor 13% gewijzigd door M_AW op 30-10-2023 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

Interessante nuance m.b.t. de trace, moet ik even verwerken.

[...]

Drukken van het koudemiddel zijn één-op-één gerelateerd aan de condensatie- en verdampingstemperatuur.
Ik denk dat @BjornHero het nog wel kan uitleggen. :+
De trace waarde verklapt iig prima wat de wp even later zou gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:01:
[...]

Zo heb ik het ook begrepen. Ben nu niet in de gelegenheid om de LGMV waardes uit te lezen, maar zal deze tzt eens vergelijken met de modbus.

Ik heb nog wel een screenshot op mijn telefoon van de LGMV:

[Afbeelding]

[...]
hmmm zou het dan precies andersom zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Weet iemand of de thermostaat ook een nachtmodus kent? Het display is best wel fel. Het liefst zou ik het display continue op 'Information Display' hebben staan maar helaas schakelt de thermostaat na enkele minuten weer terug op 'Operation Mode'

Ik kan werkelijk niks vinden over instellingen over het desplay zelf.... :)

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Han schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:15:
Weet iemand of de thermostaat ook een nachtmodus kent? Het display is best wel fel. Het liefst zou ik het display continue op 'Information Display' hebben staan maar helaas schakelt de thermostaat na enkele minuten weer terug op 'Operation Mode'

Ik kan werkelijk niks vinden over instellingen over het desplay zelf.... :)
Jahoor dat kan. Bij mij schakelt hij niet terug naar een ander scherm en gaat na 30 sec op donker (WAF). Het is even zoeken, maar het kan dus wel. Je kunt ook instellen dat het na x tijd op bijv. 10% gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Jojan265 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:21:
Jahoor dat kan. Bij mij schakelt hij niet terug naar een ander scherm en gaat na 30 sec op donker (WAF). Het is even zoeken, maar het kan dus wel. Je kunt ook instellen dat het na x tijd op bijv. 10% gaat.
Oh, serieus? Dat zou echt top zijn, maar kan het serieus niet vinden :X

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJKgq4ANEIXUwS03RH0wC7eWKzY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MOzRNJXNSDHTPKM5tR4h0EOs.png?f=user_large

Menu > gebruikersinstellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Ik ga er vanavond direct mee aan de slag, 1000x dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
BernieW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:02:
[...]

Dan moet je wel AI loslaten, AI regel je op water + lucht maar dan kun je via de modbus alleen de lucht temperatuur instelling beinvloeden. Als je de RMC instelt op alleen water kun je de water temperatuur via modbus bijsturen, precies wat je nodig hebt voor een anti-pendel algoritme.
Dat doe ik ook, Ik regel alleen op water. Aan de hand van wat ik via Toon meet en op Toon als gewenste temperatuur heb ingesteld. Via HA plus en min ik AI. AI volgt in beginsel alleen de stooklijn. Of mis ik iets?

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
@gerlag
heb ze maar meteen even als sensor aangelegd, dan kan ik even in de gaten houden wanneer ik denk: "hmmm graadje meer mag", wat het delta dan is en onder welke compressoromstandigheden. Kan ik een beetje een ondergrens instellen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZWWaEAtsHuINDSbJJ_Asb0LuDpg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QxmaOYMaSus5t5zsFhnfI5RX.png?f=user_large
(wp staat nu uit overigens)

voorbeeld:
delta is >= 0.6 & compressor 10-15HZ, dan AI+1
als delta <= 0.4, dan weer AI 0

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 30-10-2023 15:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
:D dat werkt prima :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAhNLhKUiiGGh89Oh7F7XVwZSRk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Hvvk5aT5JnweYorywwvC6O1t.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QkZkLJq1vp8XlMNRnUH66R_mrkQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FrhhFdd4tiaHkbuNDoOXTvnt.png?f=fotoalbum_large

Stooklijn gaat op +1, WP start (want voldoet aan hysterese settings) *O*
Delta <0.5, stooklijn terug op 0

Nog even nadenken of de compressorsnelheid er (veel) toe doet.

edit: ja natuurlijk doet dat er toe, anders gaat de wp aan ook op momenten dat ik dat helemaal niet wil. :F

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
alias: AI+1
description: tikkie erbij
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.delta_kantoor
    above: "0.6"
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.delta_woonkamer
    above: 0.6
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.compressor
    above: 10
    below: 15
action:
  - service: number.set_value
    data:
      value: "1"
    target:
      entity_id: number.stooklijn_offset
mode: single

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 30-10-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzw2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 08:33
Beste mensen,
Al velen malen de inmiddels 385 pagina's van dit forum nagezocht naar een werkende oplossing voor de LG monoblock 7kw U44 in combinatie met Honeywell Evohome. Ik heb deze samen met een collega bij hem geïnstalleerd maar het werkt nog steeds niet naar wens. De WP moet aangestuurd worden door de Evohome via de BDR91T module en is aangesloten volgens de handleiding van Pollie308 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2115866/0, incl. omzetten van de dipswitch.

De WP lijkt niet te reageren op het verhogen van de thermostaat of het programma wat is ingesteld. De RMC is de ene keer wel te bedienen en de andere keer niet, terwijl dit volgens mij helemaal niet mogelijk zou moeten zijn omdat hij ingesteld staat op externe thermostaat. De WP moduleert ook helemaal niet. Het is meteen vol vermogen voor 1 of 2 uur en dan weer uit. En op vreemde tijdstippen. Het CV pompje draait wel langere tijd.

Het systeem bestaan uit ca 70m2 vloerverwarming en 8 radiatoren waarvan er 3 altijd open staan en niet voorzien zijn van een evohome knop.

Kan iemand met een werkende evohome en LG warmtepomp vertellen hoe hij dit gedaan heeft en wat de instellingen zijn?

Voornaamste vragen
- Is de dry contact card vereist of voldoet de aansluitwijze van Pollie308?
- Sturen op water of luchttemp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pAUiwKflSAbfisCfcRCzF3PqUcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3b4EiFmPe1pDgSmwrK6xNbZp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
De thermostaat zorgt alleen maar dat de wp aan mag, mits aan de voorwaarden van de RMC wordt voldaan.
In geval van lucht+water (of alleen lucht) geldt daarbij dus OOK de temperatuursensor van de RMC zelf, alsmede diens hysterese settings.

Draaien aan de thermostaat heeft dus verder geen functie, anders dan "ga aan" en "ga uit"
(tenzij de paar posts boven je :+ )

Ik zou gewoon eens beginnen met :
watertemperatuur 27 graden bijv, sturen op alleen water, uitvoer, hysterese -2/+4. stille modus.
thermostaat op 30, en kijken hoe je runs dan zijn.
En dan vanaf daar langzaam bijstellen.

OF de RMC als thermostaat gebruiken, sturen op lucht+water en zeggen hoe warm je het wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
paQ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:45:
@gerlag
heb ze maar meteen even als sensor aangelegd, dan kan ik even in de gaten houden wanneer ik denk: "hmmm graadje meer mag", wat het delta dan is en onder welke compressoromstandigheden. Kan ik een beetje een ondergrens instellen
Top! Dat heb je snel gedaan.
(Ik zit, zeker na een paar maanden 'idle', nog steeds (of: weer) in de leercurve van HA...)
Dat 'kwispelen; rond de AI-stooklijn doe ik overigens al wel sinds ergens januari. Werkt best wel fijn.
De lol bij ons is dat ik onze 'Toon' gewoon een (half) graadje meer kan vragen en dat de WP dat dan, soort van braaf, volgt in de vorm van een (extra) plusje op de stooklijn in de AI mode. Tot nu toe volstond +3 of -3 al om het 'Toon' tevreden te stellen. Meestal niet meer dan +2. Bij zoninstraling zie ik wel eens -2, maar dan valt ook gauw de WP stil
Ik moet er voor waken om een te uitgebreide regeling te willen bedenken, maar er komt toch nog wel een simpele I in mogelijk D functie bij. Leuke hobby toch, zo'n WP van LG :)

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Beste Tweakers

Hebben jullie ook een ontluchter in het blok zitten?
Is deze automatisch of moet je deze met de hand opendraaien.

Dank

[ Voor 36% gewijzigd door PeteSplit op 30-10-2023 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
rzw2 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 16:15:
Beste mensen,
Al velen malen de inmiddels 385 pagina's van dit forum nagezocht naar een werkende oplossing voor de LG monoblock 7kw U44 in combinatie met Honeywell Evohome. Ik heb deze samen met een collega bij hem geïnstalleerd maar het werkt nog steeds niet naar wens. De WP moet aangestuurd worden door de Evohome via de BDR91T module en is aangesloten volgens de handleiding van Pollie308 https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2115866/0, incl. omzetten van de dipswitch.

De WP lijkt niet te reageren op het verhogen van de thermostaat of het programma wat is ingesteld. De RMC is de ene keer wel te bedienen en de andere keer niet, terwijl dit volgens mij helemaal niet mogelijk zou moeten zijn omdat hij ingesteld staat op externe thermostaat. De WP moduleert ook helemaal niet. Het is meteen vol vermogen voor 1 of 2 uur en dan weer uit. En op vreemde tijdstippen. Het CV pompje draait wel langere tijd.

Het systeem bestaan uit ca 70m2 vloerverwarming en 8 radiatoren waarvan er 3 altijd open staan en niet voorzien zijn van een evohome knop.

Kan iemand met een werkende evohome en LG warmtepomp vertellen hoe hij dit gedaan heeft en wat de instellingen zijn?

Voornaamste vragen
- Is de dry contact card vereist of voldoet de aansluitwijze van Pollie308?
- Sturen op water of luchttemp?

[Afbeelding]
Heb je 'm met alleen de RMC al goed aan de pruttel gehad? Dan heb je in ieder geval de basisinstellingen goed om met Evohome op voort te borduren. Zal de externe thermostaat dipswitch wel weer even teruggezet moeten worden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
gerlag schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:20:
[...]

Dat doe ik ook, Ik regel alleen op water. Aan de hand van wat ik via Toon meet en op Toon als gewenste temperatuur heb ingesteld. Via HA plus en min ik AI. AI volgt in beginsel alleen de stooklijn. Of mis ik iets?
Duidelijk, bij AI dacht ik aan de RMC, maar het kan natuurlijk ook anders.
Nieuwsgierigheid is toch gewekt, ik ken de Toon alleen van horen zeggen, maar geeft die een warmtebehoefte anders dan "aan" of "uit"? En merk je het voordeel ook, met lage watertemperaturen heb je immers al minder doorwarmen na afschakelen. Neem aan dat de runs ook langer worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
BernieW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 18:56:
Duidelijk, bij AI dacht ik aan de RMC, maar het kan natuurlijk ook anders.
Nieuwsgierigheid is toch gewekt, ik ken de Toon alleen van horen zeggen, maar geeft die een warmtebehoefte anders dan "aan" of "uit"? En merk je het voordeel ook, met lage watertemperaturen heb je immers al minder doorwarmen na afschakelen. Neem aan dat de runs ook langer worden?
Eigenlijk is het heel eenvoudig: De RMC is ingesteld op waterregeling. In mijn situatie op outlet, dus de woning ingaand. Verder staat de RMC op AI met een geschikte stooklijn. Dat geheel kan gewoon zelfstandig functioneren en houdt de woningtemperatuur al redelijk op de gewenste waarde ondanks dat de RMC niet in de woonkamer hangt. .Alles valt of staat natuurlijk met de correctheid van de stooklijn.
Van de Toon leest HA in mijn geval slechts de gemeten en gewenste ruimtetemperatuur uit. Verder wordt er niets uit Toon gebruikt, dus ook niet de in Toon ingebouwde temperatuurregeling.
In HA gebruik ik deze gegevens om vast te stellen of de door Toon gemeten en gewenste temperatuur met elkaar in lijn liggen. Is de gemeten temperatuur wat lager, dan plust HA de stooklijn wat op, is hij wat hoger, dan... Juist.
De zaak is ook aardig redundant:
  • HA kan uitvallen, dan werkt de warmtepomp gewoon verder op de stooklijn. Niemand in huis zal het koud krijgen.
  • Valt de WP zelf uit, dan kan Toon nog steeds de bestaande CV aansturen (we zijn (nog) niet van het gas af), en dan zitten we nog niet in de kou.
  • Valt Toon zelf uit, dan is er nog de WP in die autonoom in AI mode via de stooklijn kan draaien.
Omdat de WP in feite gewoon zichzelf blijft in AI-mode, verandert er weinig aan de stabiliteit van de runs. In alle gevallen is het de stooklijnregeling van de WP zelf die voor het regelgedrag zorgt Ik denk zelfs dat de WP een haartje onrustiger geworden zou kunnen zijn. Immers, er wordt nu wellicht wat vaker gemorreld aan het setpoint van het water.

p.s. vorig jaar hadden we in de koudere winterperiode met deze settings runs die weken aan één stuk duurden. Er zijn immers geen aan/uit schakelingen door een externe thermostaat..

[ Voor 5% gewijzigd door gerlag op 30-10-2023 20:43 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
gerlag schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Eigenlijk is het heel eenvoudig: De RMC is ingesteld op waterregeling. In mijn situatie op outlet, dus de woning ingaand. Verder staat de RMC op AI met een geschikte stooklijn. Dat geheel kan gewoon zelfstandig functioneren en houdt de woningtemperatuur al redelijk op de gewenste waarde ondanks dat de RMC niet in de woonkamer hangt. .Alles valt of staat natuurlijk met de correctheid van de stooklijn.
Van de Toon leest HA in mijn geval slechts de gemeten en gewenste ruimtetemperatuur uit. Verder wordt er niets uit Toon gebruikt, dus ook niet de in Toon ingebouwde temperatuurregeling.
In HA gebruik ik deze gegevens om vast te stellen of de door Toon gemeten en gewenste temperatuur met elkaar in lijn liggen. Is de gemeten temperatuur wat lager, dan plust HA de stooklijn wat op, is hij wat hoger, dan... Juist.
  • HA kan uitvallen, dan werkt de warmtepomp gewoon verder op de stooklijn. Niemand in huis zal het koud krijgen.
  • Valt de WP zelf uit, dan kan Toon nog steeds de bestaande CV aansturen (we zijn (nog) niet van het gas af), en dan zitten we nog niet in de kou.
  • Valt Toon zelf uit, dan is er nog de WP in die autonoom in AI mode via de stooklijn kan draaien.
Omdat de WP in feite gewoon zichzelf blijft in AI-mode, verandert er weinig aan de stabiliteit van de runs. In alle gevallen is het de stooklijnregeling van de WP zelf die voor het regelgedrag zorgt Ik denk zelfs dat de WP een haartje onrustiger geworden zou kunnen zijn. Immers, er wordt nu wellicht wat vaker gemorreld aan het setpoint van het water.

p.s. vorig jaar hadden we in de koudere winterperiode met deze settings runs die weken aan één stuk duurden. Er zijn immers geen aan/uit schakelingen door een externe thermostaat..
Dank je voor de uitleg. Afgelopen seizoen had ik bij bepaalde Ta settings een onrustige regeling. Ik heb m'n stooklijn in een ESP, via HA in stappen van 1 C in te stellen. Zou een optie kunnen zijn om te zien of het via de stooklijn in de RMC beter gaat. Wel leuk trouwens dat je met de AI mode in de RMC nog steeds de Ta kunt bijsturen.

Als ik het goed begrijp schakel je de WP ook niet af als die op de laagste modulatie stand een hele lage dT krijgt, het rendement wordt dan immers erg laag. Voor mij een reden om 'm via een T sensor in standby te zetten als de kamer op temperaruur is (schakel op standby via modbus, werkt precies als een externe thermostaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
BernieW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:16:
Als ik het goed begrijp schakel je de WP ook niet af als die op de laagste modulatie stand een hele lage dT krijgt, het rendement wordt dan immers erg laag. Voor mij een reden om 'm via een T sensor in standby te zetten als de kamer op temperaruur is (schakel op standby via modbus, werkt precies als een externe thermostaat).
Ik heb nog even geen beeld waarom het rendement bij een lage dT omlaag zou gaan. Ik zie het nog niet zo terug bij de data die ik meet. (wij draaien wel 17 l/min, dus dan heb je al gauw een lage dT. Daar moet ik nog eens aan sleutelen) Maar, los daarvan, als het huis geen warmte meer behoeft, en de WP blijft zachtjes doorstoken dan zal hoe dan ook de Ta stijgen waardoor de WP zal uitschakelen bij gelijkblijvende target temperatuur water. Of de dT nu laag is of niet. In ons geval gaat dat best wel rap omdat in die situaties tegelijkertijd ook de targettemperatuur water omlaag gaat.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resto
  • Laatst online: 22-03-2024
Hallo technische time de drieweg klep van mijn boiler draad linksom nu gaat die niet helemaal open. Hoe kan ik dat wijzigen?
Naar mijn mening moet het rechtsom zijn. Wie weet raadt. Johan van resto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
gerlag schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:40:
[...]

Ik heb nog even geen beeld waarom het rendement bij een lage dT omlaag zou gaan. Ik zie het nog niet zo terug bij de data die ik meet. (wij draaien wel 17 l/min, dus dan heb je al gauw een lage dT.
De redenering die ik hiervoor volg is dat als de dT heel laag wordt, bij eenzelfde debiet, het thermisch vermogen evenredig lager wordt, maar dissipatie van bv de control boards en de waterpomp gelijk blijven en dus je rendement af zal nemen.

Voor mij is het dus de vraag wanneer je 'm beter een paar uur uit kunt zetten. Bij mij komt de Ta meestal niet boven de 30 C, het meest voor de vvw (kleine 120 m2), maar hou ook kamers met radiator zo goed op temperatuur (T33 types), maar op dagen als vandaag staat ie natuurlijk vrijwel de hele dag uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
BernieW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:29:
De redenering die ik hiervoor volg is dat als de dT heel laag wordt, bij eenzelfde debiet, het thermisch vermogen evenredig lager wordt, maar dissipatie van bv de control boards en de waterpomp gelijk blijven en dus je rendement af zal nemen.
daar zit watt in, ware het niet dat de WP zichzelf vanwege de hoe dan ook stijgende watertemperatuur toch zo
snel zal afschakelen (in ons geval in ieder geval) dat het naar mijn idee weinig winst geeft om de besturing nog complexer te maken. Onder de 380 watt gaat niet (onze 9W dan), om iets rendement te winnen dan zou je met een eigen aanpak de WP bijvoorbeeld steeds kort op pakweg 500 W of zo willen draaien (de eerstvolgende vermogensstap) en dan weer uitschakelen. Maar dat gaat dan weer ten koste van het comfort. En eigenlijk wil je ook niet pendelen.
Al met al vind ik het eigenlijk wel prima om lang op 380 W te draaien zolang het huis er om vraagt. We ervaren het als radiatorstokers in ieder geval als het meest comfortabele. Maar dat is mijn bescheiden mening. Echt hard kan ik het ook niet maken. 8)7

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:02
paQ schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:11:
[...]

Ik denk dat @BjornHero het nog wel kan uitleggen. :+
De trace waarde verklapt iig prima wat de wp even later zou gaan doen.
De trace waardes (high and low press) zijn de doelwaarden die de warmtepomp volgt.

Verandert de trace waarde zal de wp dit volgen (aanpassen compressor freq/eev/pomp snelheid etc).

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
BjornHero schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:49:
[...]

De trace waardes (high and low press) zijn de doelwaarden die de warmtepomp volgt.

Verandert de trace waarde zal de wp dit volgen (aanpassen compressor freq/eev/pomp snelheid etc).
Bedankt, duidelijk. Wat ik niet begrijp is waarom de daadwerkelijke hoge druk continu 0,6 tot 0,7 bar hoger is dan de trace en of dit wel of niet effect heeft op het gedrag van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Han
  • Niet online

Han

Een andere vraag; ik heb een HM163MR.U34 - driefasig - R32 unit en wil deze instellen als ''set and forget', daarvoor gebruik ik de volgende tutorial: YouTube: LG Therma V Controller Commissioning

Echter merk ik dat de instellingen van mijn menu niet overeenkomen met die in het filmpje. Bij de stap voor het instellen van de 'DHW set temp' gaat het mis; die heb ik niet/kan ik niet vinden. Wat mij opvalt is dat bij veel artikelen die ik heb doorgelezen er een situatie op de thermostaat staat afgebeeld die ik niet heb, bijvoorbeeld van deze. Bij mij staat er geen buffervat op afgebeeld, enkel de buitenunit, terwijl ik wel een 500 liter buffervat heb. Mijn warmtepomp verwarmt slechts één circuit, bestaande uit vloerverwarming. Voor warm water hebben wij een aparte warmtepompboiler.

Is mijn buitenunit wel goed geinstalleerd/ingesteld (jumpers?)? Of staat er een instelling op de controller niet goed ingesteld? Ik vermoed zelf van niet aangezien ik die stap met 'DHW set temp' niet kan instellen.

Edit: DHW staat voor Domestic Hot Water. Dus ik vermoed dat ik die niet kan instellen omdat wij gebruik maken van een aparte warmtepompboiler. Dat zou ook de reden kunnen zijn dat het plaatje niet overeen komt, dat buffervat wat op de thermostaat staat afgebeeld is wellicht voor warm tapwater. Of maak ik nog steeds een denkfout?

[ Voor 12% gewijzigd door Han op 31-10-2023 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Han schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:32:
Een andere vraag; ik heb een HM163MR.U34 - driefasig - R32 unit en wil deze instellen als ''set and forget', daarvoor gebruik ik de volgende tutorial: YouTube: LG Therma V Controller Commissioning

Echter merk ik dat de instellingen van mijn menu niet overeenkomen met die in het filmpje. Bij de stap voor het instellen van de 'DHW set temp' gaat het mis; die heb ik niet/kan ik niet vinden. Wat mij opvalt is dat bij veel artikelen die ik heb doorgelezen er een situatie op de thermostaat staat afgebeeld die ik niet heb, bijvoorbeeld van deze. Bij mij staat er geen buffervat op afgebeeld, enkel de buitenunit, terwijl ik wel een 500 liter buffervat heb. Mijn warmtepomp verwarmt slechts één circuit, bestaande uit vloerverwarming. Voor warm water hebben wij een aparte warmtepompboiler.

Is mijn buitenunit wel goed geinstalleerd/ingesteld (jumpers?)? Of staat er een instelling op de controller niet goed ingesteld? Ik vermoed zelf van niet aangezien ik die stap met 'DHW set temp' niet kan instellen.

Edit: DHW staat voor Domestic Hot Water. Dus ik vermoed dat ik die niet kan instellen omdat wij gebruik maken van een aparte warmtepompboiler. Dat zou ook de reden kunnen zijn dat het plaatje niet overeen komt, dat buffervat wat op de thermostaat staat afgebeeld is wellicht voor warm tapwater. Of maak ik nog steeds een denkfout?
Volgens mij wordt er ook wel eens aan voorbij gegaan aan het feit dat er ook verschillende firmwareversies met verschillende mogelijkheden / uiterlijk zijn. Zo wordt er hier vaak gesproken over pomp-instellingen (optimaal, etc). Heb ik niet. Ik kan alleen een vast percentage instellen. Of de hysterese die voor hoog en laag vrij instelbaar is, waar ik alleen keuze heb uit 'Type 0 - 3'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:02
gerlag schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:16:
[...]

Intressant, zelfde opzet als ik heb. Al heb ik een 12kw...

Kun je je HA scripts etc delen? Ben benieuwd wat ik er van kan gebruiken voor mijn opstelling.

Dank!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BernieW schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 22:29:
[...]

Voor mij is het dus de vraag wanneer je 'm beter een paar uur uit kunt zetten. Bij mij komt de Ta meestal niet boven de 30 C, het meest voor de vvw (kleine 120 m2), maar hou ook kamers met radiator zo goed op temperatuur (T33 types), maar op dagen als vandaag staat ie natuurlijk vrijwel de hele dag uit.
Er is inderdaad ergens een kantelpunt. Als de wp niet meer verder kan terugtoeren dan het minimum, en de temperatuur desondanks blijft toenemen. De kamertemperatuur raakt verzadigd; er is geen afgiftemogelijkheid meer, (althans heel gering) het water (retour ook) wordt warmer, delta krimpt dus is er evengoed meer vermogen nodig terwijl je daar geen behoefte aan hebt. Dat is wel het moment dat het COP afneemt.
Aan de andere kant: bij die lage vermogens weegt dat veel minder zwaar.

@Han Als je geen Boilervat hebt aangesloten, dan komt die optie idd niet tevoorschijn.
Als je WPB een separate spiraal heeft (extra coil) dan zou je het wel zo kunnen aansluiten. Dus dat de WP je WPB verwarmt. Je onderbreekt dan wel je CV als hij dat gaat doen.

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 31-10-2023 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Hallo Tweakers,

Ik hoor het water lopen in de WP voor het opstarten en na het stoppen.
Ik heb een ontluchter in mijn WP. Is dit een automatische ontluchter ?
Ik heb het dopje ervan af gedraaid, er zit kunststof in met een klein gaatje, maar er komt geen lucht of water uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bPcpl4uWipGFOYzqD_CDELnYcs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6RhjtXJgMlJ5yw1gAs1ETwOD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
PeteSplit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:07:
Hallo Tweakers,

Ik heb het dopje ervan af gedraaid, er zit kunststof in met een klein gaatje, maar er komt geen lucht of water uit.

[Afbeelding]
Er zit ook nog een ontluchter bij de waterpomp. Ook die moet je even ontluchten. Als je zoekt in dit forum vind je ook foto's en plaatjes waar hij zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:01
Ik vroeg mij af wat er gebeurd:
1. Warmtepomp staat rustig cv water op 12HZ te verwarmen.
2. Schakeld om warm water te gaan maken de compressor zal flink verhogen.
3. Na x tijd schakeld weer terug om cv water te maken. Gaat de warmtepomp dan weer opnieuw opschakelen naar de max met kans op pendelen?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
  • Laatst online: 20:24
Han schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 07:32:

Buffervat is inderdaad enkel voor verwarming/koeling en wordt niet weergegeven op de RCM.
Een boiler is voor sanitair water, maar in uw geval is dit een losstaande unit. Dan kunt u met de LG daar ook geen invloed op uitoefenen en valt er dus ook niets in te stellen. Immers dat gebeurd op de WPboiler zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
PeteSplit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:07:
Hallo Tweakers,

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zrcp9cYbE7cM6KDaizO3O8-fNj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48l2sD4AL83fyWwcfWFmri9m.jpg?f=fotoalbum_large
de ontluchter zou net boven de pomp moeten zitten. Wees er wel voorzichtig mee, die van mij staat gericht op de printplaten :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik blijf mij verbazen over mijn WP en snap er eigenlijk weinig van.

Als de WP aangaat, gaat hij langzaam naar een hoger verbruik en hogere temperatuur.
Als hij "op temperatuur" is, gaat hij langzaam naar een lagere temperatuur en verbruik.
Op ongeveer 300 W blijft hij een tijd doorgaan, totdat de temperatuur te veel gedaald is.

Dan wil hij deze temperatuur weer iets gaan verhogen. Dit gaat bij mij zo:
1. De WP gaat naar 500 W en verhoogt de temperatuur een paar graden en blijft aan.
2. De WP gaat snel naar meer dan 1500 W de temperatuur schiet omhoog en hij schakelt dan lomp uit.

ad 2) Dit gaat met zoveel geweld en lawaai, dat ik denk dat de WP elk moment uit elkaar barst.

Ik zie allemaal mooie plaatsjes hier voorbij komen. Is dit bijsturen bij een WP van LG dan ook noodzakelijk ?

Dank voor alle info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

thepixel schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:14:
[...]

de ontluchter zou net boven de pomp moeten zitten. Wees er wel voorzichtig mee, die van mij staat gericht op de printplaten :?
Jij hebt dezelfde ontluchter met een schroefdopje aan de zijkant. Hier komt bij mij niets uit. Geen lucht en geen water. Ik denk dat dit dan verder goed is en er geen lucht in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
PeteSplit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Jij hebt dezelfde ontluchter met een schroefdopje aan de zijkant. Hier komt bij mij niets uit. Geen lucht en geen water. Ik denk dat dit dan verder goed is en er geen lucht in zit.
Je zou de pomp run kunnen laten draaien en daan de dop er wat verder van af draaien, uiteindelijk zou er water uit moeten komen. Tenzij de druk te laag is natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:13
Zou er echt water uit moeten komen? Het ziet er uit als een vlotter ontluchter, die in principe alleen de lucht uit het systeem laat...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
stereohead schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:21:
Zou er echt water uit moeten komen? Het ziet er uit als een vlotter ontluchter, die in principe alleen de lucht uit het systeem laat...?
Bij mij wel als ik hem ver genoeg open draai. Handig om de printen schoon te maken aan de binnenkant :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

stereohead schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:21:
Ik kan het merk niet lezen, maar ik denk ook dat de vlotter de uitgang blokkeert en dat er alleen lucht komt als door de lucht de vlotter de opening vrij maakt.
Ik heb alles weer dicht gemaakt en de WP weer aangezet. Kan het binnen weer wat warmer worden :)

Ik dank jullie _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
PeteSplit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:16:
[...]

Er zit nog een tweede ontluchter (zwart) bij de waterpomp. Die moet ook ontlucht worden.

Als je echt zoveel kabaal hoort als hij even optoert, is er echt iets mis. Als dit cavitatie is, zou ik er snel voor zorgen dat alle lucht uit het systeem is en goed op druk (2 bar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Ben bezig om mijn situatie te analyseren.
Wrs heeft mijn wp te veel vermogen.
Voor ik dingen verander is het handig om spiegel info van anderen te hebben.
Het is nu einde maand. Graag zou ik horen wat anderen aan kW verbruikt hebben afgelopen maand.
Zelf heb ik 80kW verbruikt. 12kw WP 400v
Vrijstaand huis 220m2 1980 gemiddelde isolatie. Puur verwarming. Dus geen DHW.
Wel 's avonds regelmatig houtkachel aan.
Snap dat er heel veel variabelen zijn in stookgedrag en warmte behoefte.
Maat gaat mij om een heeeel globaal beeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:56
gigabit schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:54:
Ik vroeg mij af wat er gebeurd:
1. Warmtepomp staat rustig cv water op 12HZ te verwarmen.
2. Schakeld om warm water te gaan maken de compressor zal flink verhogen.
3. Na x tijd schakeld weer terug om cv water te maken. Gaat de warmtepomp dan weer opnieuw opschakelen naar de max met kans op pendelen?
Hier wel.
In de afbeelding het badritueel van afgelopen weekeinde: DHW opwarmen, start met verwarmen cv, onderbreking voor nogmaals DHW opwarmen, 2e opstart verwarmen cv.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2i_A48r1lLugdKECCSPgGNJKYCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpQSNdEjKW5qWHNNi9PxERXu.jpg?f=fotoalbum_large

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
montebaldo55 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 12:19:
Het is nu einde maand. Graag zou ik horen wat anderen aan kW verbruikt hebben afgelopen maand.
232 m2, 1940 vrijstaand, 120m2 vvw + 2700W (max) FCU, geen ramen op het zuiden.
7kW U44
in: 75 kWh
uit: 341kWh

Temp in huis altijd rond de 21,5~22

Dat is incl een hoop gepiel en afgestel mbt de FCU.
Denk dat ik het COP nog wel hoger kan krijgen.

WPB 78 kWh met 4 pers en een ruim bad :+

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 31-10-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 16-09 09:45
Hier heeft de warmtepomp 189 kWh verbruikt afgelopen maand. Geen SWW verwarming. Thermostaat staat op 19,5 graden.
Monument uit 1920 (twee-onder-een-kapwoning).
Ben wel druk met verbouwen, dus de bovenverdieping is koud (ik kijk nu tegen het dakbeschot aan).

[ Voor 6% gewijzigd door Groen op 31-10-2023 15:04 ]

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
Wij zitten op 143kW voor de warmtepomp en nog 54,5 voor een airconditioning die staat te verwarmen.
Vrijstaande woning, ongeveer 130m2 inclusief garage en een keuken die gestript is en momenteel geen isolatie in het plafond heeft zitten :+

Edit: hier gemiddeld ook 21,5 / 22 graden in huis :)

[ Voor 4% gewijzigd door Casper de Boer op 31-10-2023 14:06 ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Over oktober 2023 verstookten we 115 kWh in onze fors uitgebouwde en voor een groot deel nageïsoleerde jaren '70 hoekwoning. (Start stoken 18 oktober). Voorgevel krijgt eerdaags gevelisolatie (Rd 3,5) , dus het moet nog een pietsje beter worden. Radiatorstoker op een klein stukje vloerverwarming na dan (keuken). Kamertemperatuur tussen 20 en 21 graden. Geen sanitairwaterverwarming

[ Voor 20% gewijzigd door gerlag op 31-10-2023 14:57 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
Huis gebouwd eind jaren 60. Aantal jaren geleden vloer bg geïsoleerd en voorzien van vloerverwarming (+/-120 m2).

Hier ook een 12 KW U34 3 fase model.

Elektrisch verbruik: 120 KWH
Thermische opbrengst: 734 KWH.

Gemeten met SDM630 en Kamstrup. Het is hier altijd +/- 21 graden.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
tebogo schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 08:34:
Intressant, zelfde opzet als ik heb. Al heb ik een 12kw...
Kun je je HA scripts etc delen? Ben benieuwd wat ik er van kan gebruiken voor mijn opstelling.
Twee code snippets:

Uitlezen Toon:
(Ik heb een soort van omschakeling, als Toon onder de 19 graden is ingesteld, dan is het de warmtepomp die bedoeld is, er wordt dan 5 graden bij het setpoint opgeteld. Als het setpoint in Toon boven de 19 graden is ingesteld dan het is de CV die bedoeld wordt. Dit is mijn provisorische manier van 'omschakelen' tussen WP en CV. Vorig jaar niet nodig geweest overigens. .)

in configuration.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# toon read out
# https://www.domoticaforum.eu/viewtopic.php?f=97&t=12810&p=94570&hilit=happ_thermstat#p94570
rest:
    resource: "http://192.168.178.102/happ_thermstat?action=getThermostatInfo"
    scan_interval: 10
    sensor: 
        - name: Current Setpoint TOON
          value_template: '{{ value_json.currentSetpoint |float(0) * 0.01 + 5}}' # toons setpoint 5 K lager. indien real Toon setting > 19 dan WP uit en kennelijk CV bedoeld 
          unit_of_measurement: °C

- name: Current Temperature TOON
          value_template: '{{ value_json.currentTemp |float(0) * 0.01 }}' 
          unit_of_measurement: °C

Voor het plussen en minnen van de actuele waarde van de stooklijn gebruik ik op dit moment nog alleen een proportionele regeling. Ik heb kp op 3 gezet, dat betekent dat de stooklijn met drie graden wordt verhoogd of verlaagd als er één graad verschil zit tussen setpoint en gemeten waarde in Toon. De regelmethodiek ga ik nog aanpassen met een I-aktie, maar het gaat nu even om het idee. Je kan kp natuurlijk ook een andere waarde geven die beter bij jouw situatie past.

Het plussen lukte eigenlijk gelijk wel, maar het minnen, daar ben ik tijden mee bezig geweest om daar een vinger achter te krijgen, Uiteindelijk blijkt dat de WP in two's complement getallen moet worden toegesproken. Dat moet je ook maar net weten.
Nou, de code snippet die ik daarvoor bedacht heb krijg je er gratis bij :)

In automation.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
- id: '1676837085075'
  alias: Temp control using Toon sensor
  description: Temp control using Toon sensor
  trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /01
  condition: []
  action:
  - service: modbus.write_register
    data:
      hub: lg_modbus
      slave: 1
      address: 4
      value: >
       {% set sp = states('sensor.current_setpoint_toon') | float  %} 
       {% set mv = states('sensor.current_temperature_toon') | float  %} 
       {% set kp = 3 %}
       {% set of = ( kp * (sp - mv) )| int %} 
       {% if (of < -5) %}   
         {% set of = -5  %}   
       {% endif %} 
       {% if (of > 5) %}   
         {% set of = 5  %}   
       {% endif %} 
       {# \"\"\"compute the 2's complement\"\"\" #} 
       {% if (of < 0) %} 
         {% set of = of + 65535 +1 %}   
       {% endif %} 
       {{ of  }}

Edit- bovenstaande code opgeschoond. Nu beter leesbaar ;)

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Wat is nou wijsheid kwa berekening thermisch vermogen?
Ik heb nu als voorwaarde dat de waterpomp aan is, maar dan krijg je dus ook dit soort negatieve(hevige) pieken. Met uiteraard een negatief effect op de thermische energie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sAOICqvMBQWCPjOj9439wOeshfY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/hF2QIEFlMLLRrMHj3kb194RV.png?f=fotoalbum_large

Doe ik als voorwaarde niet de waterpomp maar de compressor aan/uit, dan vallen er gaten met bijv een defrost. Lekker voor de COP :+ maar niet heel eerlijk.

Het zijn natuurlijk maar spikes, maar toch...
Hier ga ik 3 min keihard in de min. En uiteraard verbruikt de wp (waterpomp) ook wel echt stroom op dat moment, maar toch voelt het niet helemaal OK dit mee te wegen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiRNMKobIPdyaGiz7_ThnLW_0Ks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xgIk1C9dH6UbQQEC5a0rxrmz.png?f=fotoalbum_large

Nu tel ik het opgenomen vermogen toch wel bij elkaar op, dus ook die 63 W tijdens deze voorloop, m.a.w. is het dan niet logischer om het thermische vermogen er hier juist uit te laten?

Misschien is dit effect wel minder of afwezig als ik dadelijk 2 externe sensoren in de leidingen heb steken.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 31-10-2023 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik kan ook dit doen (?)

Als opgenomen vermogen onder de 75W is, dan is er 'geen' thermisch vermogen. (Wordt wel opgenomen in COP totaal) Maar als er meer is en de waterpomp draait, dan wel thermisch vermogen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
      {% if states('sensor.warmtepomp')|float <75 %}
                    {% set pwg = 0 | float %} 
                   {% elif states('sensor.flow_rate') |float >6 %}
                    {% set t1 = states('sensor.water_aanvoer') | float %}
                    {% set t2 = states('sensor.water_retour') | float %}
                    {% set f = states('sensor.flow_rate') | float %}
                    {% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
                     {% endif %}
                   {% if pwg != 0 %}
                    {{ pwg | float | round(0)}}
                      {% else %}
                      {{ pwg }}
                    {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 04:29
paQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:10:

Het zijn natuurlijk maar spikes, maar toch...
Hier ga ik 3 min keihard in de min. En uiteraard verbruikt de wp (waterpomp) ook wel echt stroom op dat moment, maar toch voelt het niet helemaal OK dit mee te wegen.
In die negatieve piek zit natuurlijk niet enkel her verbruik van de waterpomp, maar ook het cumulatieve warmteverlies sinds de vorige waterpomp-operatie. Delta T zodra de waterpomp start is namelijk kortstondig negatief

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:10:

Wat is nou wijsheid kwa berekening thermisch vermogen?
Tja, met een warmtemeter zou je deze vraag niet eens kunnen stellen, die meet alles zolang je een debiet en een dT > 0 hebt. Misschien is dat ook wel gewoon het antwoord op je vraag. ;)

Als ik zelf met nauwkeurige sensors en een nauwkeurige T meter zou meten zou ik het ook zo doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:02
BernieW schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Tja, met een warmtemeter zou je deze vraag niet eens kunnen stellen, die meet alles zolang je een debiet en een dT > 0 hebt. Misschien is dat ook wel gewoon het antwoord op je vraag. ;)

Als ik zelf met nauwkeurige sensors en een nauwkeurige T meter zou meten zou ik het ook zo doen.
Juist, het zijn veelal leiding verliezen die je hebt omdat het water langere tijden buiten staat "te wachten".

Deze niet meetellen is jezelf voor de gek houden..

Of je ze in je weergave wilt hebben en je grafieken wilt "vertrekken" is een andere zaak maar cumulatief zou ik ze zeker meetellen.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
145kW verbruikt voor verwarmen en SWW.
Vanaf 11 oktober gaan meten en een paar dagen daarvoor de WP in dienst gezet.
Vrijstaande woning van 170m2 met beneden vloerverwarming en SWW boiler van 300 liter.
Gezin van 5.

Oja, mijn woning staat in het bos, dus geen zon die het huis verwarmt momenteel. Straks wel weer iets als de blaadjes van de bomen vallen.

[ Voor 7% gewijzigd door grootkarzijn op 31-10-2023 20:28 . Reden: Toevoeging laatste zin na "Oja" ]

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BernieW schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:57:
[...]

Dat houdt een warmtemeter je in wezen ook voor de gek. Die meet dan alleen opbrengst, en geen inleveren. (dus ook geen defrosts)

Maar hoe zou je het doen bedoel je?
Alleen vanaf 0 rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
SalexSun schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 19:51:
[...]

In die negatieve piek zit natuurlijk niet enkel her verbruik van de waterpomp, maar ook het cumulatieve warmteverlies sinds de vorige waterpomp-operatie. Delta T zodra de waterpomp start is namelijk kortstondig negatief
Klopt, de data in de modbus sensoren zijn alleen zo hakkelig, grof en lage resolutie dat het soms ook een ernstig verstoord beeld geeft.

Ik ben ZO benieuwd wat de data van snellere preciezere sensoren geeft.
Levering staat tussen 5-8 nov vooralsnog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BjornHero schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 20:06:
[...]

Juist, het zijn veelal leiding verliezen die je hebt omdat het water langere tijden buiten staat "te wachten".

Deze niet meetellen is jezelf voor de gek houden..

Of je ze in je weergave wilt hebben en je grafieken wilt "vertrekken" is een andere zaak maar cumulatief zou ik ze zeker meetellen.
Het opgenomen vermogen wordt sowieso meegeteld. Je zou ook kunnen stellen dat er meer thermisch vermogen nodig was om het weer op peil te krijgen (die piekjes aan verlies).
M.a.w. als je het vermogen toch al meerekent, heeft dat al (weinig, maar wel aanwezig) negatief effect op de uitkomst.

Even zijdelings terug naar de warmtemeter; is thermische negatieve energie dan ook energie. Again, ik vind het bij een defrost iets anders, maar heb hier sterk de indruk dat ik "3kW' (soms ook -7kW namelijk 8)7 )negatief draai -kortstondig- omdat de sensoren mij een perfect storm voorschotelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
paQ schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 21:27:
[...]

Dat houdt een warmtemeter je in wezen ook voor de gek. Die meet dan alleen opbrengst, en geen inleveren. (dus ook geen defrosts)

Maar hoe zou je het doen bedoel je?
Alleen vanaf 0 rekenen?
Ik weet niet hoe en warmtemeter het doet, maar het zou toch logish zijn als die de modulus van dT neemt? Het blijft immers thermische energie, of je nu warmte je huis in pompt of het eraan onttrekt voor defrost (of 's zomers koelen). Om alle energie mee te nemen zou ik |dT| nemen. Maar ja, als een warmtemeter wel onderscheid maakt in aan- en afvoer zou ik me, om met anderen te kunnen vergelijken, toch maar aan het algemen gebruik aanpassen.

Misschien kan iemand met een Kamstrup oid aangeven hoe die defrosts of koelen meenemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
BernieW schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 22:12:
[...]

Ik weet niet hoe en warmtemeter het doet, maar het zou toch logish zijn als die de modulus van dT neemt? Het blijft immers thermische energie, of je nu warmte je huis in pompt of het eraan onttrekt voor defrost (of 's zomers koelen). Om alle energie mee te nemen zou ik |dT| nemen. Maar ja, als een warmtemeter wel onderscheid maakt in aan- en afvoer zou ik me, om met anderen te kunnen vergelijken, toch maar aan het algemen gebruik aanpassen.

Misschien kan iemand met een Kamstrup oid aangeven hoe die defrosts of koelen meenemen?
ik denk dat ik je opmerking verkeerd interpreteerde.

Je schreef een > 0 dT
Ik dacht dat je bedoelde een positief delta (en dus negatief niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosHen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-10-2024

JosHen

hm091mru44

De afgelopen weken ben ik bezig geweest met de energiestatus. Met de energiestatus 7 probeer ik de piek tijdens het opstarten te verlagen.

Als eerste was het zoeken naar wat er met de instelling “doeltemperatuur” verlagen bedoeld werd. Mijn wens was dat de auto-modus met 2 graden werd verlaagd maar dat bleek niet het geval.
Met doeltemperatuur wordt de temperatuur bedoeld die in het scherm van de RMC zichtbaar is. Dus bij de draaien op Lucht-Water is de luchttemperatuur in beeld.

Geeft de externe thermostaat een inschakelcontact en wordt energiestatus 7 ingeschakeld, dan wordt de gevraagde luchttemperatuur verlaagd met 2 graden. Staat de luchttemperatuur op 20 graden ingesteld en is het 19 graden dan start de WP niet omdat de vraag van 20 graden met 2 graden is verlaagd. 20-2 = 18 dus de WP gaat niet aan. Als energiestatus 7 vervalt en energiestatus 2 is weer van toepassing, dan start de WP.

Dat is niet de werking die ik voor ogen had.

Door de instelling Lucht-Water te wijzigen naar Water komt de doeltemperatuur van het water op het scherm van de RMC. Deze heb ik ingesteld op 34 graden. Als nu de externe thermostaat inschakelt en de energiestatus 7 wordt ingeschakeld dan regelt de WP de temperatuur naar 32 graden. Vervalt het energiestatus 7 contact (bij mij na 45 minuten met een vertraagd afvallen relais) dan komt energiestatus 2 weer op het scherm en regelt de WP binnen 15 minuten de temperatuur van het water naar 34 graden.
De piek van 2300W is afgenomen naar 1900W. De piek wordt ook korter omdat de doeltemperatuur eerder wordt behaald.

De WP staat nu ingesteld op: Water 34 graden, dT =7 graden en waterpomp 50%, bij elke start van de WP zijn de eerste 45 minuten energiestatus 7 daarna energiestatus 2.
De WP regelt terug naar 800W, 34 graden aanvoer en 8,7 l/min. (buiten 11 graden)
Als het buiten kouder wordt gaat het vermogen omhoog en het debiet wordt ook hoger.

Als Lucht -Water is ingesteld dan is de auto-modes instelbaar, als Water is ingesteld is de auto-modus niet meer instelbaar. Het verdwijn uit de instellingen. Is er nog een mogelijkheid om dat terug te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:22:
[...]

Wellicht kun je nog wat spelen met de debietregeling dan.
Ik heb een max van 75% pompcapaciteit ingesteld, en fixed flow van 15.5.
zonder het script ziet het er dan vanochtend zo uit: (7kW U44 in stille modus)

[Afbeelding]

In 34 min gestart en geheel gemoduleerd.
Overshoot bij start slechts 1,8 graden.

Als je met de opstartpiek zit, wellicht je max pompcapaciteit wat verhogen? Na het opstarten verlaagt ie automatisch naar je ingestelde flow.
Helaas, het heeft een averechts effect. Pompcapciteit opgehoogd naar 80%. Opstartpiek duurt even lang, maar hij maakt ‘m niet meer af. Ik kom dus niet meer door de opstartpiek heen zeg maar.

Terug naar de vorige instellingen:
Waterflow control:
Control Method: Fixed Flow rate
Pump Capacity: 70%
Fixed Flow rate: 17,0
Fixed dT: 5
Heating temp. Setting: Inlet

Ik twijfel om Heating temp. Setting naar Outlet te zetten…

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:00:
[...]

Helaas, het heeft een averechts effect. Pompcapciteit opgehoogd naar 80%. Opstartpiek duurt even lang, maar hij maakt ‘m niet meer af. Ik kom dus niet meer door de opstartpiek heen zeg maar.

Terug naar de vorige instellingen:
Waterflow control:
Control Method: Fixed Flow rate
Pump Capacity: 70%
Fixed Flow rate: 17,0
Fixed dT: 5
Heating temp. Setting: Inlet

Ik twijfel om Heating temp. Setting naar Outlet te zetten…
Dat kan niet direct een averechts effect hebben gehad om max op 80 te zetten ipv 70.
De eerste 10 min na een start draait de waterpomp op de ingestelde max pomp capaciteit. Dat zorgt er mede voor dat je niet meteen een giga delta krijgt en afslaat op thermo off. Na die 10 min gaat ie over op je ingestelde debiet methode.
Ik doelde meer op een hoger debiet instellen. Dus die op 18 (of 17,5) ipv 17.

Ik zie trouwens dat je ook dat je op inlet stuurt. Al eens met outlet geprobeerd? Wel even je temperaturen aanpassen aan de outlet natuurlijk.

edit: Heb je wat HA data / grafieken?

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 01-11-2023 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
JosHen schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:47:
De afgelopen weken ben ik bezig geweest met de energiestatus. Met de energiestatus 7 probeer ik de piek tijdens het opstarten te verlagen.

Als eerste was het zoeken naar wat er met de instelling “doeltemperatuur” verlagen bedoeld werd. Mijn wens was dat de auto-modus met 2 graden werd verlaagd maar dat bleek niet het geval.
Met doeltemperatuur wordt de temperatuur bedoeld die in het scherm van de RMC zichtbaar is. Dus bij de draaien op Lucht-Water is de luchttemperatuur in beeld.

Geeft de externe thermostaat een inschakelcontact en wordt energiestatus 7 ingeschakeld, dan wordt de gevraagde luchttemperatuur verlaagd met 2 graden. Staat de luchttemperatuur op 20 graden ingesteld en is het 19 graden dan start de WP niet omdat de vraag van 20 graden met 2 graden is verlaagd. 20-2 = 18 dus de WP gaat niet aan. Als energiestatus 7 vervalt en energiestatus 2 is weer van toepassing, dan start de WP.

Dat is niet de werking die ik voor ogen had.

Door de instelling Lucht-Water te wijzigen naar Water komt de doeltemperatuur van het water op het scherm van de RMC. Deze heb ik ingesteld op 34 graden. Als nu de externe thermostaat inschakelt en de energiestatus 7 wordt ingeschakeld dan regelt de WP de temperatuur naar 32 graden. Vervalt het energiestatus 7 contact (bij mij na 45 minuten met een vertraagd afvallen relais) dan komt energiestatus 2 weer op het scherm en regelt de WP binnen 15 minuten de temperatuur van het water naar 34 graden.
De piek van 2300W is afgenomen naar 1900W. De piek wordt ook korter omdat de doeltemperatuur eerder wordt behaald.

De WP staat nu ingesteld op: Water 34 graden, dT =7 graden en waterpomp 50%, bij elke start van de WP zijn de eerste 45 minuten energiestatus 7 daarna energiestatus 2.
De WP regelt terug naar 800W, 34 graden aanvoer en 8,7 l/min. (buiten 11 graden)
Als het buiten kouder wordt gaat het vermogen omhoog en het debiet wordt ook hoger.

Als Lucht -Water is ingesteld dan is de auto-modes instelbaar, als Water is ingesteld is de auto-modus niet meer instelbaar. Het verdwijn uit de instellingen. Is er nog een mogelijkheid om dat terug te krijgen?
Op water regeling kun je met de RMC op vaste temperatuur regelen of op AI (dit is dan de Auto mode, zodat de stooklijn gevolgd wordt). Vervolgens kun je dan van -5 .. +5 de stooklijn nog aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackyglue
  • Laatst online: 09-02-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lA4IF9yjo4Y5TVXTsvEahCrdwcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljtWDXoTXOEoa6ppZL5gtjuW.jpg?f=fotoalbum_large

Overdruk ventiel in de aanvoerleiding geplaats. Deze blijft alleen druppelen. Heb van andere merk er ook 2 geplaatst, allemaal druppelen ze. (Heb er niet aan gedraaid)

Hij druppeld alleen wanneer de pomp loopt.
Is de locatie goed? Wat doe ik verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Tackyglue schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:57:
[Afbeelding]

Overdruk ventiel in de aanvoerleiding geplaats. Deze blijft alleen druppelen. Heb van andere merk er ook 2 geplaatst, allemaal druppelen ze. (Heb er niet aan gedraaid)

Is je expansievat nog goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackyglue
Expansievat is net nieuw systeem draaid net paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 14:03
[Afbeelding]

Heb je er naregeling op zitten die (te ver) dicht staat misschien waardoor je pomp overdruk creëert?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackyglue
Nee ook niet. Druk is +- 2 bar zowel gemeten druksensor pomp als manometer retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Tackyglue schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:13:
Nee ook niet. Druk is +- 2 bar zowel gemeten druksensor pomp als manometer retour.
Recht draad ipv conisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackyglue
Beide recht draad, gewoon simpel bonfix koppeling 28x1/2x28 https://www.buurs.nl/prod...cIX8Cp7tiT9BoCBM4QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Beide recht draad is w.s. het probleem. Ik zou er dan naast de loctite55 nog een beetje fixpasta bij doen. Bijv. Deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fGlg5iiqy3oK3SAN8iduUTkosf8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4g293L0Nsf0GtkAJNhRu9Yj3.jpg?f=user_large

https://www.heima24.de/in...t-gase-flasche-75-ml.html

[ Voor 28% gewijzigd door Jojan265 op 01-11-2023 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackyglue
Hij lekt niet op het draad. Haha. Die is wel dicht. Overdruk ventiel dicht niet af bij draaiende pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:13:
[...]

Dat kan niet direct een averechts effect hebben gehad om max op 80 te zetten ipv 70.
De eerste 10 min na een start draait de waterpomp op de ingestelde max pomp capaciteit. Dat zorgt er mede voor dat je niet meteen een giga delta krijgt en afslaat op thermo off. Na die 10 min gaat ie over op je ingestelde debiet methode.
Ik doelde meer op een hoger debiet instellen. Dus die op 18 (of 17,5) ipv 17.

Ik zie trouwens dat je ook dat je op inlet stuurt. Al eens met outlet geprobeerd? Wel even je temperaturen aanpassen aan de outlet natuurlijk.

edit: Heb je wat HA data / grafieken?
Hoger debiet ingesteld (18 ipv), maar helaas geen kortere opstartpiek, en ook weer niet afgemaakt....
Ik ga terug naar vorige instellingen en pas aan naar Outlet. Temperaturen +3

Hierbij de laatste 24 uur. Waarbij de eerste drie dus met pompcapaciteit op 80, debiet op 17, en de laatse op pompcapacitet 70 en debiet op 18.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HHGqlk1y3tk61tDch5ibYsM-_9Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SIA7bTxo7TJHeZRaiVwig4C7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:10:
[...]

Hoger debiet ingesteld (18 ipv), maar helaas geen kortere opstartpiek, en ook weer niet afgemaakt....
Ik ga terug naar vorige instellingen en pas aan naar Outlet. Temperaturen +3

Hierbij de laatste 24 uur. Waarbij de eerste drie dus met pompcapaciteit op 80, debiet op 17, en de laatse op pompcapacitet 70 en debiet op 18.

[Afbeelding]
op stille modus neem ik aan?
(ben je niet enorm overgedimensioneerd? en dat icm een te lage doel temp > Retour 25 niet haalbaar nu?)

Het is me onduidelijk waar die van 21:00 gisteren op is uitgeschakeld overigens.
Wat geeft de RMC op als reden?

edit: als je output nu met gemak de 35 aantikt, dan heeft starten op 28 graden outlet ook weinig nut verder. Krijg je hetzelfde beeld.

edit 2:
@tebogo Bij nader inzien:
die van 21:00 lijkt een thermo off te zijn. Bij de andere 3 lijkt hij wel degelijk klaar te zijn met opstarten en moduleert hij (rap). Ben je zeker dat ie niet uitgaat op kamertemp? Stuur je op lucht + water? Of externe thermostaat waarbij de vraag op uit ging?

[ Voor 29% gewijzigd door paQ op 01-11-2023 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:12:
[...]

op stille modus neem ik aan?
(ben je niet enorm overgedimensioneerd? en dat icm een te lage doel temp. Retour 25 is toch niet haalbaar nu?)

Het is me onduidelijk waar die van 21:00 gisteren op is uitgeschakeld overigens.
Wat geeft de RMC op als reden?
Zeker op stille modus.

Overgedimensioneerd zou kunnen, ik overweeg ook de HM093MR.U44 ;)
Maar zondag liep deze nog prima met hogere buitentemperatuur dan vandaag en ook op doeltemp 25, alleen met de lange opstartpiek. Dat probeerde ik op te lossen.

RMC:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OrwIOG569PPyOY_QYZ6g5mTtEpI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N6l9ENikMDybZvn90EfpTREJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door tebogo op 01-11-2023 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:21:
[...]

Zeker op stille modus.

Overgedimensioneerd zou kunnen, ik overweeg ook de HM093MR.U44 ;)
Maar zondag liep deze nog prima met hogere buitentemperatuur dan vandaag en ook op doeltemp 25, alleen met de lange opstartpiek. Dat probeerde ik op te lossen.
hoe schakel je? Kwa thermostaat
en wat zijn de hysterese settings?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:22:
[...]

hoe schakel je? Kwa thermostaat
en wat zijn de hysterese settings?
Ik gebruik alleen RMC, stuur op warmte 25 graden.

Select Temperature sensor: water

Hysterese settings:
Hysteresis heating water -4 tot 4

Nu dus aangepast naar Outlet en op 28 graden, ben benieuwd...

[ Voor 9% gewijzigd door tebogo op 01-11-2023 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
ik zou eens proberen:

water outlet
-4/+4
debiet regeling: fixed 17.5
max pomp 85
water 28

Maar als hij dat niet haalt binnen die gestelde hysterese, dan lijkt het net of je bent overgedimensioneerd.

voor de zekerheid: je rmc hoofdscherm staat op het oranje bolletje met 28 dan he? Niet op paars.

[ Voor 56% gewijzigd door paQ op 01-11-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:32:
ik zou eens proberen:

water outlet
-4/+4
max pomp 85
water 28

Maar als hij dat niet haalt binnen die gestelde hysterese, dan lijkt het net of je bent overgedimensioneerd.

voor de zekerheid: je rmc hoofdscherm staat op het oranje bolletje met 28 dan he? Niet op paars.
Yes, Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJQ3XndxVfqcP9KD6hje6IvpHMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UkCBy8GonFKCcss5hfWeH2dS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben er ook een beetje bang voor qua over dimensionering, al is dat dus in veel dagen helemaal niet het geval.

Ik zal de instellingen verder aanpassen zoals jij aangeeft. Ben benieuwd !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kun je eens inzoomen op alleen dit stukje?
het lijkt net alsof hij hier (bijna) gewoon een uur lang moduleert?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkzTznHBOLIYKljUuvktT4QnQP4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1BFVFM5pONGWnb0G8WIYwLJF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:32:
ik zou eens proberen:

water outlet
-4/+4
max pomp 85
water 28

@tebogo ik zou de Max. Pomp op 100% zetten. Dan schiet de temperatuur bij de opstartpiek op outlet regeling niet zover door. Na de opstartpiek regelt de waterpomp dan naar de instelling van de debietregeling (bijv. Fixed 17.5 L/min.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op woensdag 1 november 2023 @ 13:47:
Kun je eens inzoomen op alleen dit stukje?
het lijkt net alsof hij hier (bijna) gewoon een uur lang moduleert?
[Afbeelding]
Hierbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXZyV5Fh6bwzUHxv2X7OfijXq10=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Yo6DoT3sbJyYBp4QffeLkdoQ.png?f=fotoalbum_large

Overigens, je tips helpen! Hij moduleert weer netjes.... _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FArDmMz0AN92OvgIrIp9EPchrY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rsmxwNs96foYI7teftgqexZY.png?f=fotoalbum_large

Wat ik dan wel vreemd vind is dat ik nu stuur op outlet (water aanvoer), terwijl het lijkt als of hij nu op inlet (water retour) stuurt. (water retour gelijk aan doel temperatuur)

Zal de tip, Max. Pomp op 100%, van @Jojan265 Jolan ook nog opvolgen. Kijken of daarmee de opstart piek nog meer verkort wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mooi mooi
Zou het wel doen op 100% zetten in jouw geval. Geen idee hoe lang dat aanhoudt bij een 12 kW (bij mijn 7 duurt het 10 min)

Lijkt er toch echt op dat je je warmte niet (snel genoeg) kwijt kan op 28. Wellicht toch een te grote WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tackyglue
[Afbeelding]

Probleem verholen. Pomp capaciteit stond op 100% 28l/min. Heb 7 groepen van +- 2l/min heb de pomp terug geschroefd naar 55% capaciteit waarmee hij nu op 14.4 L/min komt.
Pagina: 1 ... 97 ... 181 Laatste