je doet gevaarlijke aannames

Zo is het vandaag ook een stuk zachter dan gister bijv.
1500W als piek bij het opstarten mag ik hopen?
En dat is op stille modus?
31 graden uit vragen is wel echt hoog hoor vind ik persoonlijk als je een LT vvw hebt met 15 graden buiten.
Waarom AI+4 met hysterese +3?
Waarom niet AI+3 met hysterese +4?
Scheelt al 1 graad en misschien wel 4Hz snelheid, en dus opgenomen vermogen.
Ter vergelijk de mijne (zegt niks omdat ander huis, oppervlak, misschien systeem, maar geeft een indicatie)
+14/25 graden
-10/32 graden
@
PeteSplit probeer het eens zo te benaderen:
Zet je wp in om het verlies te compenseren in plaats van mee op te warmen.
Loopt je wp uren achtereen en het koelt af, dan zit je een graadje te laag bijv. Zoiets afstellen met 15 graden buiten is gewoon natte vinger werk. Het kan ook gewoon zijn dat je je warmte niet goed kwijt komt bij deze temperaturen, en naja dan is dat maar zo. Kan een beetje pendelen bij voorkomen, of het alternatief is warmer stoken maar dat is nou net wat je eigenlijk weer niet wil dan.
Heel je stooklijn 'dan maar' omhoog gooien is niet echt een goed plan mijns inziens, want je gaat dan ook met kouder weer 3 graden te hoog stoken als het ware. Dan kun je beter stellen: ok...alles boven de 14 graden bij mij tel ik even niet mee. Daaronder kan ik het prima in toom houden.
Ma.w. dn heb je een stooklijn die bijv van -12 tot +12 gaat, met daartussen in een stooklijn die bij die temperaturen ook goed werkt.
Bij mij is dat kantelpunt zo'n beetje 14 graden buiten en 25 gr water. bij 15 en 16 graden zit ik nou eenmaal aan een 'max' hoe traag hij kan lopen en zijn energie nog wel kwijt kan. Dus die 25 graden lopen dan gedurende de run ook langzaam op tot 26.4 bijv. Tegen die tijd zal de thermostaat vanzelf ingrijpen en afslaan omdat het dan te warm wordt in huis. Mijn punt: het heeft geen zin instellingen te doen bij die temperaturen die op je verdere stooklijn ook invloed heeft.
Het plaatje van @
gerlag hier toont mooi hoe het dan loopt als je stooklijn correct is.
gerlag in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Heb je het dan een keertje wat frisjes met 2 graden buiten, dan zet je hem even op AI+1.
Als ik het me goed herinner blijft ie daar toch ook niet vanzelf op staan dacht ik? (of haal ik dat nu in de war met iets anders?)
[
Voor 88% gewijzigd door
paQ op 29-10-2023 20:30
]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.