LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 78 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:12
kazemo schreef op maandag 20 maart 2023 @ 00:37:
[...]

8)7 ik heb daar toch mijn twijfel over alles wat warmte af geeft te isolereren.....het dient ervoor de electronica vocht en condensvrij te houden binnenin de kast vocht is funest voor printplaten etc .......maar goed ieder zijn eigen afweging.....wat onderkant betreft de gehele onderplaat komt bij defrost water te staan word af gevoerd door gaten onderin dus die vooral niet dicht maken met isolatieplaat.van buiten(vanonder)
Als het goed is, komt er in het gedeelte van de electronica geen water op de onderplaat. Alleen in het gedeelte van de condensor.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:22
jvanderkroon schreef op maandag 20 maart 2023 @ 06:10:
@kazemo de vraag was of je de compressor kon inpakken. Dat beïnvloedt de afwatering van de bodemplaat niet.
:) die is toch al in gepakt verbeteren kan altijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:49
sinds januari 2018 heb ik een HM071M.U42 monobloc opgesteld staan om mijn huis te verwarmen, sinds afgelopen zomer ook als ondersteuning van de warmtepompboiler.

Bovenwoning +/-1970, ruim 140m2 met deels vloerverwarming deels radiatoren. Dit gaat goed, maar ik erger me aan een paar dingen:
-beroerde interface/bediening
-toch wel wat geluid
-regeltechnisch ondoorgrondelijk
-rendement niet zo super (afgelopen periode ongeveer COP3.2 bij Taanvoer=35)

Ondertussen heb ik zelf een paar nieuwere (u44) geplaatst en ik denk dat hij deze zomer ook vervangen gaat worden! Deze draaien makkelijk met COP 4-5+ en zou mij dus een besparing opleveren die in de eerste winter de aanschaf al weer terugbetaalt!

wat wel grappig is: blijkbaar kan hij 10+kW genereren tijdens tapwater bedrijf en na een defrost. Heb geen echte monitoring aan een datalog gekoppeld, maar momentane opnames laten dat zien.

waar het nu om gaat:
na een flinke regionale stroomstoring krijg ik regelmatig CH14-flow problemen. De pomp draait over een buffer en kan zijn flow dus altijd kwijt, zou het kunnen dat de circulatiepomp een tik heeft gekregen? Kan zo weer een paar dagen goed gaan, dan weer CH14, vanochtend ook weer. ons ketelhuis ligt op de begane grond en de warmtepomp staat daar op het dak. CV-water moet dus eerst naar beneden en dan weer omhoog naar de warmtepomp, dus luchtbellen lijken mij onwaarschijnlijk.

Overigens reset de CH14 blijkbaar wel weer na een lange tijd (1+ uur?). Iemand al eerder een problematische circulatiepomp gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
[quote]Jojan265 schreef op maandag 20 maart 2023 @ 06:46:
[...]

Als het goed is, komt er in het gedeelte van de electronica geen water op de onderplaat. Alleen in het gedeelte van de condensor.

8)7 ja als het goed is niet.....maar als alles een beetje ..onder afschot staat naar die zijde wel.....kan je uitproberen giet water aan fanzijde er op.......er zitten ook gaten onder het electronica gedeelte(dit is niet voor niets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:27
Ik heb een therma v welke ingesteld is om te koelen en te verwarmen met externe thermostaat (dipswitch 2 schakelaar 4 en 8 op on).

Nu kan ik voor verwarmen een seizoensgebonden auto temp instellen maar ik mag de mode niet wijzigen naar koelen en verwarmen.

Nu zou ik ook graag een curve instellen voor koelen, hoe kan ik er voor zorgen dat ik deze toch kan instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
jeroenst schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:04:
Ik heb een therma v welke ingesteld is om te koelen en te verwarmen met externe thermostaat (dipswitch 2 schakelaar 4 en 8 op on).

Nu kan ik voor verwarmen een seizoensgebonden auto temp instellen maar ik mag de mode niet wijzigen naar koelen en verwarmen.

Nu zou ik ook graag een curve instellen voor koelen, hoe kan ik er voor zorgen dat ik deze toch kan instellen?
Heb je een powerrun gedaan, nadat de dipswitches zijn gewijzigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05-2024
Goede avond!
Hierbij een vraag van mij nadat ik dit gehele topic heb doorgenomen (dank voor alle tips en trics) maar helaas geen (duidelijk) antwoord heb mogen lezen op mijn “probleem”. Het “probleem” is als volgt:

Sinds februari van dit jaar trotse eigenaar van een LG Therma V Split hydrokit 9 kW pomp. Is geplaatst bij ons geheel verbouwde huis en draait in combinatie met vloerverwarming. Geheel verbouwd wil zeggen, gehele vloer is er uit gehaald en vervolgens geïsoleerd met ISO van 10 cm dik, dan constructie vloer (beton), gevolgd door tacker platen met vloerverwarming en vervolgens de cement dekvloer er op. Omdat onze houten vloer pas deze week kon worden geleverd, hebben we dus tot nu toe op de cement dekvloer gewoond.

De temperatuur van het water van de warmtepomp is, op advies van de installateur, gestart op 18 graden en vervolgens iedere dag door mij handmatig verhoogd met 1 graad. Dit moest ik doen totdat de temperatuur op 50 zou staan. Begin deze week stond deze op 45 graden en zag ik een in/uitvoer watertemperatuur van 44/44 graden met een binnen temperatuur van 24 graden. Op de kamerthermostaat zag ik een temperatuur van 20 (wij hebben deze temperatuur ook ingesteld in de woonkamer).

Nu komt het: de vloerlegger van de houten vloer (verlijmd met elastische lijm op de cement dekvloer) zegt dat de temperatuur onder het hout maximaal 28 graden mag zijn om het hout niet te laten werken….door deze opmerking word ik aan het twijfelen gebracht. Want ik zie een in/uitvoer temperatuur van 44 staan….en volgens mijn installateur van de warmtepomp moet dit zelfs naar 50! Gaat hier nu iets fout? Moet ik mijn water temperatuur verlagen naar 28 om het hout te sparen? Ik weet het niet? Kan iemand mij hierbij helpen?! Hoor het graag!

HN091MR NK5 + HU071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:11
PvdB_BL1 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:16:
Goede avond!
Hierbij een vraag van mij nadat ik dit gehele topic heb doorgenomen (dank voor alle tips en trics) maar helaas geen (duidelijk) antwoord heb mogen lezen op mijn “probleem”. Het “probleem” is als volgt:

Sinds februari van dit jaar trotse eigenaar van een LG Therma V Split hydrokit 9 kW pomp. Is geplaatst bij ons geheel verbouwde huis en draait in combinatie met vloerverwarming. Geheel verbouwd wil zeggen, gehele vloer is er uit gehaald en vervolgens geïsoleerd met ISO van 10 cm dik, dan constructie vloer (beton), gevolgd door tacker platen met vloerverwarming en vervolgens de cement dekvloer er op. Omdat onze houten vloer pas deze week kon worden geleverd, hebben we dus tot nu toe op de cement dekvloer gewoond.

De temperatuur van het water van de warmtepomp is, op advies van de installateur, gestart op 18 graden en vervolgens iedere dag door mij handmatig verhoogd met 1 graad. Dit moest ik doen totdat de temperatuur op 50 zou staan. Begin deze week stond deze op 45 graden en zag ik een in/uitvoer watertemperatuur van 44/44 graden met een binnen temperatuur van 24 graden. Op de kamerthermostaat zag ik een temperatuur van 20 (wij hebben deze temperatuur ook ingesteld in de woonkamer).

Nu komt het: de vloerlegger van de houten vloer zegt dat de temperatuur onder het hout maximaal 28 graden mag zijn om het hout niet te laten werken….door deze opmerking word ik aan het twijfelen gebracht. Want ik zie een in/uitvoer temperatuur van 44 staan….en volgens mijn installateur van de warmtepomp moet dit zelfs naar 50! Gaat hier nu iets fout? Moet ik mijn water temperatuur verlagen naar 28 om het hout te sparen? Ik weet het niet? Kan iemand mij hierbij helpen?! Hoor het graag!
toon volledige bericht
houten vloer zwevend op de dekvloer? ik zou mooi ophouden qua opstookprotocol want met 44C ben je we echt wel en je dekvloer zou wel droog moeten zijn. en worst case komt er een scheurtje in je dekvloer, maakt weinig uit omdat er nog hout overheen ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
PvdB_BL1 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:16:
Goede avond!

Nu komt het: de vloerlegger van de houten vloer zegt dat de temperatuur onder het hout maximaal 28 graden mag zijn om het hout niet te laten werken….door deze opmerking word ik aan het twijfelen gebracht. Want ik zie een in/uitvoer temperatuur van 44 staan….en volgens mijn installateur van de warmtepomp moet dit zelfs naar 50! Gaat hier nu iets fout? Moet ik mijn water temperatuur verlagen naar 28 om het hout te sparen? Ik weet het niet? Kan iemand mij hierbij helpen?! Hoor het graag!
toon volledige bericht
Ik denk dat hier twee dingen door elkaar lopen; het opstook en afkoel protocol voor je nieuwe dekvloer en de aanbevolen vloertemperatuur voor je uiteindelijke houten die hier op komt.

Heb je geen opstook en afkoelprotocol van de dekvloerleverancier gekregen? Dit zou aan moeten geven hoelang je op de hoogste temperatuur moet stoken en hoe (snel) je daarna de temperatuur weer naar beneden brengt. Dit afkoelen duurt vaak ook weer dagen.

Als de vloer weer koel is kan de houten vloer erop en kun je de WP gaan inregelen voor een comfortabel huis. Daarbij geldt natuurlijk dat je streeft naar een lage watertemperatuur voor het hoogste rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
BernieW schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:36:
[...]

Ik denk dat hier twee dingen door elkaar lopen; het opstook en afkoel protocol voor je nieuwe dekvloer en de aanbevolen vloertemperatuur voor je uiteindelijke houten die hier op komt.

Heb je geen opstook en afkoelprotocol van de dekvloerleverancier gekregen? Dit zou aan moeten geven hoelang je op de hoogste temperatuur moet stoken en hoe (snel) je daarna de temperatuur weer naar beneden brengt. Dit afkoelen duurt vaak ook weer dagen.

Als de vloer weer koel is kan de houten vloer erop en kun je de WP gaan inregelen voor een comfortabel huis. Daarbij geldt natuurlijk dat je streeft naar een lage watertemperatuur voor het hoogste rendement.
Dank voor je reactie! Ik vrees dat deze twee zaken hier inderdaad door elkaar lopen op dit moment. De installateur van de warmtepomp geeft aan dat ik hem eerst tot 50 graden moet ophogen (we zaten gisteren op 45) maar mijn vloer wordt sinds gisteren gelegd….en die heeft het dus over max 28 graden onder de houten vloer….

Is het nu verstandig om de watertemperatuur toch al naar beneden bij te stellen om het hout niet te warm te laten worden? Of stook/afkoel protocol doorzetten tot 50 graden en daarna gaan afkoelen?

En hoe kan ik straks de meest efficiënte watertemperatuur voor mijn huis vinden? Ik weet namelijk niet hoe ik kan zien hoe ik het hoogste rendement behaal….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Naar beneden met die temperatuur dat is veel te hoog voor je vloer.

Het opstookprotocol is om je vloer droog te stoken en scheuren te voorkomen. Dat is ie nu wel omdat je al meer dan 20 dagen bezig bent. Zeker als je tackerplaat hebt zal de zandcement maar ongeveer 5cm dik zijn.
Laat de vloerenlegger het vocht meten om te bepalen of dat goed is, waarschijnlijk heeft hij dat al gemeten anders begint hij niet met lijmen.

De meest efficiënte temperatuur is de laagste temperatuur waarbij je het comfortabel warm krijgt. Dus draaien op een stooklijn hoe koude buiten hoe warmer het water en andersom.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 22:15
PvdB_BL1 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:18:
[...]

Dank voor je reactie! Ik vrees dat deze twee zaken hier inderdaad door elkaar lopen op dit moment. De installateur van de warmtepomp geeft aan dat ik hem eerst tot 50 graden moet ophogen (we zaten gisteren op 45) maar mijn vloer wordt sinds gisteren gelegd….en die heeft het dus over max 28 graden onder de houten vloer….

Is het nu verstandig om de watertemperatuur toch al naar beneden bij te stellen om het hout niet te warm te laten worden? Of stook/afkoel protocol doorzetten tot 50 graden en daarna gaan afkoelen?

En hoe kan ik straks de meest efficiënte watertemperatuur voor mijn huis vinden? Ik weet namelijk niet hoe ik kan zien hoe ik het hoogste rendement behaal….
Bij mijn weten gaat het opstookprotocol tot 40 graden, 24 uur volhouden, en dan weer afbouwen.
Wat betreft je andere vraag. Trial&error. Stooklijn instellen en kijken bij welke temperatuur je kamer rustig opwarmt. Hoe langzamer hoe beter, des te lager is je aanvoertemperatuur, en dus de efficientie.
Ik heb hem nu staan op -10/30 en 18/22. Aangestuurd door externe thermostaat (niet alle zijn geschikt) maakt hij nu rustige lange runs. Ik gebruik de nest.
Er zijn ook mensen die continu stoken met een stooklijn, dat doe ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
Jojan265 schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 20:52:
[...]

Heb je een powerrun gedaan, nadat de dipswitches zijn gewijzigd?
Nee nog niet, maakt dat verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:25
jeroenst schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:32:
[...]

Nee nog niet, maakt dat verschil?
Dip switches worden uitgelezen bij het opstarten., Dus ja, dat maakt het verschil.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenst
The_KnarF schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:56:
[...]

Dip switches worden uitgelezen bij het opstarten., Dus ja, dat maakt het verschil.
Ik verzet de dipswitches alleen als de unit uit staat, er staat in de handleiding dat de dipswitches alleen dan mogen worden veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
Hoi,

Nu hoor ik hier weer zeggen dat de laagst mogelijke aanvoertemperatuur het zuinigste is.

Maar is dat wel zo? Om te beginnen is het blijkbaar het meest efficiëntst dat de delta t een 5 graden is.

Met temperaturen van meer dan 10 gr. Buiten kan ik onmogelijk een delta t van 5 aanhouden...

En al zeker niet als de WP rustig draait rond de 450watt.....

Is het koud genoeg buiten dan draait de WP ook dagen aan een stuk door.

Dat brengt me naadloos bij het volgende :

Als ik de COP in mijn home assistant bekijk lijkt het toch echt wel beter dat de WP voor langere tijd uitstaat, om dan met een delta t van rond de 5 graden een paar uur te draaien en de vloer terug op temperatuur te brengen.

Dit alles natuurlijk wel het liefst op het moment van de dag dat het buiten meer is dan 5 graden.

Dagenlang moduleren à 450w met een delta t van 1 graad lijkt mij naderhand gezien niet het zuinigste. Maar dan mss weer wel voor de compressor slijtage ?

Enfin vind het niet zo rechtlijnig om een juiste config te vinden voor de warmtepomp, en al zeker niet voor de LG met de grillige ramp UP bij het opstarten.

Is er iemand met een heldere kijk op de zaak?

[ Voor 9% gewijzigd door Kenwood960 op 22-03-2023 01:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 06:24
rooiekool schreef op maandag 20 maart 2023 @ 08:49:
sinds januari 2018 heb ik een HM071M.U42 monobloc opgesteld staan om mijn huis te verwarmen, sinds afgelopen zomer ook als ondersteuning van de warmtepompboiler.

Bovenwoning +/-1970, ruim 140m2 met deels vloerverwarming deels radiatoren. Dit gaat goed, maar ik erger me aan een paar dingen:
-beroerde interface/bediening
-toch wel wat geluid
-regeltechnisch ondoorgrondelijk
-rendement niet zo super (afgelopen periode ongeveer COP3.2 bij Taanvoer=35)

Ondertussen heb ik zelf een paar nieuwere (u44) geplaatst en ik denk dat hij deze zomer ook vervangen gaat worden! Deze draaien makkelijk met COP 4-5+ en zou mij dus een besparing opleveren die in de eerste winter de aanschaf al weer terugbetaalt!

wat wel grappig is: blijkbaar kan hij 10+kW genereren tijdens tapwater bedrijf en na een defrost. Heb geen echte monitoring aan een datalog gekoppeld, maar momentane opnames laten dat zien.

waar het nu om gaat:
na een flinke regionale stroomstoring krijg ik regelmatig CH14-flow problemen. De pomp draait over een buffer en kan zijn flow dus altijd kwijt, zou het kunnen dat de circulatiepomp een tik heeft gekregen? Kan zo weer een paar dagen goed gaan, dan weer CH14, vanochtend ook weer. ons ketelhuis ligt op de begane grond en de warmtepomp staat daar op het dak. CV-water moet dus eerst naar beneden en dan weer omhoog naar de warmtepomp, dus luchtbellen lijken mij onwaarschijnlijk.

Overigens reset de CH14 blijkbaar wel weer na een lange tijd (1+ uur?). Iemand al eerder een problematische circulatiepomp gehad?
toon volledige bericht
Er is geen verschil of water naar boven gepompt moet worden, deze kolom gaat ook weer naar beneden. En mag dus bij juiste buisdiameter geen flow reductie geven.

Wat is je flow bij alleen pomp test? Je hebt een 42 ik weet niet of je dat daar ook kan zien.

De volgende oorzaken kunnen mogelijk het probleem zijn.

1. Wat is je systeem druk aangegeven op je warmtepomp? Is deze te laag kan dat deze storing geven.

2 Heb je een microbellen filter in je systeem? Als je ergens lucht pakt door te lage druk idem.

3 filter verstopt in de warmtepomp pomp. Ook CH 14. ( Dat gaas filter). Lijkt mij meest waarschijnlijke na lange stilstand.

4 Heb je staal in je systeem? Moderne Pompen kunnen hier niet tegen. Het is dan ook verstandig een magneet filter mee te nemen in je retour.

Suk6

Hoor graag wat de oorzaak was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Konijnenbats schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 06:42:
[...]

Er is geen verschil of water naar boven gepompt moet worden, deze kolom gaat ook weer naar beneden. En mag dus bij juiste buisdiameter geen flow reductie geven.

Wat is je flow bij alleen pomp test? Je hebt een 42 ik weet niet of je dat daar ook kan zien.

De volgende oorzaken kunnen mogelijk het probleem zijn.

1. Wat is je systeem druk aangegeven op je warmtepomp? Is deze te laag kan dat deze storing geven.

2 Heb je een microbellen filter in je systeem? Als je ergens lucht pakt door te lage druk idem.

3 filter verstopt in de warmtepomp pomp. Ook CH 14. ( Dat gaas filter). Lijkt mij meest waarschijnlijke na lange stilstand.

4 Heb je staal in je systeem? Moderne Pompen kunnen hier niet tegen. Het is dan ook verstandig een magneet filter mee te nemen in je retour.

Suk6

Hoor graag wat de oorzaak was.
toon volledige bericht
:) onder 4.... staal in je systeem ,als je radiatoren hebt heb je van zelfsprekend staal er in....daarom moet er ook een magneetfilter in.....daar heb je volkomen gelijk in....ondanks misschien kunststof leidingen.....bij ch14 geeft hij ook aan onderhoud plegen(filters)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
taedeh schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 22:30:
[...]

Bij mijn weten gaat het opstookprotocol tot 40 graden, 24 uur volhouden, en dan weer afbouwen.
Wat betreft je andere vraag. Trial&error. Stooklijn instellen en kijken bij welke temperatuur je kamer rustig opwarmt. Hoe langzamer hoe beter, des te lager is je aanvoertemperatuur, en dus de efficientie.
Ik heb hem nu staan op -10/30 en 18/22. Aangestuurd door externe thermostaat (niet alle zijn geschikt) maakt hij nu rustige lange runs. Ik gebruik de nest.
Er zijn ook mensen die continu stoken met een stooklijn, dat doe ik niet.
Oké helder. We zijn nu gestart met het afbouwen van de watertemperatuur. Vandaag 5 graden verlaagd. Over een paar dagen weer verlagen met 5 om het afkoelen rustig te laten verlopen.

Heb dit forum nogmaals doorgenomen met trefwoord “stooklijn”….nou daar kan ik nog een hele studie van gaan maken!

Nog een paar aanvullende vragen:
- met welke toepassing kan ik het beste checken wat voor runs mijn LG maakt?
- in ons vorige huis hadden wij geen pomp met vloerverwarming maar CV met radiatoren. Overdag stond de temperatuur op 19 en in de nacht terug naar 15. Dit terug schroeven in de nacht is niet helemaal de bedoeling volgens mij met vloerverwarming? Hoe doen jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Weet iemand dit?

Ik heb de LG via Modbus aan Home assistant, het lukte me al om de temp shift te verhogen met 1-5 graad maar verlagen lukte niet. Met behulp van enkele automations gevonden in dit topic lukte het me eindelijk om de "shift_value_in_auto_mode_circuit1" op een negatief getal te krijgen. Echter zie ik dit niet terug aan de target_temp.

Dus als ik de shift verhoog zie ik dat direct doorgevoerd in de target_temp, maar als ik verlaag met een negatieve waarde blijft de targettemp ongewijzigd.

Hoort dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4LHFQ5pjLNPN4xh5JVDkUwQ3m2Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JQCKIfXPdjLlWl517NmgsH4s.png?f=fotoalbum_large

Geen verschil in target temp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_fhW9gG3GjDdviuwLgqAV2POGbw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JaNU8Ere50jkPNhrnG1kaFAj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Pixal schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:26:
Weet iemand dit?

Ik heb de LG via Modbus aan Home assistant, het lukte me al om de temp shift te verhogen met 1-5 graad maar verlagen lukte niet. Met behulp van enkele automations gevonden in dit topic lukte het me eindelijk om de "shift_value_in_auto_mode_circuit1" op een negatief getal te krijgen. Echter zie ik dit niet terug aan de target_temp.

Dus als ik de shift verhoog zie ik dat direct doorgevoerd in de target_temp, maar als ik verlaag met een negatieve waarde blijft de targettemp ongewijzigd.

Hoort dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Op welke mode draai je? Warmte of AI?

Wat zijn je MIN/MAX instellingen voor watertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Jojan265 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 10:49:
[...]

Op welke mode draai je? Warmte of AI?

Wat zijn je MIN/MAX instellingen voor watertemperatuur?
Hij staat op AI, alleen buitentemp en uitvoertemp.

Ik heb deze stooklijn ingesteld:

-10 = 36
+18 = 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Pixal schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:30:
[...]

Hij staat op AI, alleen buitentemp en uitvoertemp.

Ik heb deze stooklijn ingesteld:

-10 = 36
+18 = 20
Ok, je regelt dus op alleen Water. Dan kan het nog zijn, dat je minimum watertemperatuur op 24 ºC staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ox-YbiBF_zFzRvBWhcvANz5-Qzc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kr2EmxxJwh8AeJmABchA18zp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Jojan265 schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 19:39:
[...]

Ok, je regelt dus op alleen Water. Dan kan het nog zijn, dat je minimum watertemperatuur op 24 ºC staat:

[Afbeelding]
_/-\o_ dat was het :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Laatst online: 11:25
Pixal schreef op woensdag 22 maart 2023 @ 09:26:
Weet iemand dit?

Hoort dit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
toon volledige bericht
De LG wil in dit geval in 16 bit 2's complement toegesproken worden. Het heeft even geduurd voordat ik dat doorhad. Onderstaand een snippet van een stukje code uit mijn automations dat dit doet. Als je het eenmaal weet is het simpel. De waarde 'of' is de offset die ik aan de LG stuur. De shift in jouw bericht. 'of' is dus de + en - waarde die je in de AI-mode kunt opgeven.
YAML:
1
2
3
4
5
6
value: >
            {# """compute the 2's complement""" #}
            {% if (of < 0) %}   
                {% set of = of + 65535 +1 %}   
            {% endif %}
            {{ of  }}

9kW U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:11
ooeee.. 12 graden buiten is toch wel de bom voor de COP :D gewoon met 21 graden in huis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8bDgqyD0Ha75b11oCFH5VnN_log=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XIYkSmpm7Tvswxe0bw6oJsTR.png?f=fotoalbum_large

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PvdB_BL1
paQ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:16:
ooeee.. 12 graden buiten is toch wel de bom voor de COP :D gewoon met 21 graden in huis
[Afbeelding]
Dit overzicht ziet er echt mega profi uit. Waarmee doe je dit? Is dit voor een leek ook te doen of is dat onbegonnen werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
PvdB_BL1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:35:
[...]

Dit overzicht ziet er echt mega profi uit. Waarmee doe je dit? Is dit voor een leek ook te doen of is dat onbegonnen werk?
in Home Assistant.
Ik was ook n00b, heeft me ook wel een aantal dagen pielen gekost hoor :D

Doe daar gewoon een paar dagen over tot het naar mijn zin is.
Deze is ook nog work in progress:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/avn68xDIJ8BFJiLewCMq7FHNxTE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dB6mI4GrOaG7b2N2JOZCX570.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
BernieW schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:36:
[...]

Dus dan kan ik de watertemperatuur blijven verlagen zolang de kamerthermostaat op 19.5 staat en dit ook wordt gehaald? Ik heb nu geen app of iets waarmee ik de runs van de wp in de gaten kan houden (nog erg druk met alle andere 100x klussen die nog moeten worden gedaan in huis)? WP staat op warmte en verder niets ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 14:27
PvdB_BL1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:57:
[...]

Dus dan kan ik de watertemperatuur blijven verlagen zolang de kamerthermostaat op 19.5 staat en dit ook wordt gehaald? Ik heb nu geen app of iets waarmee ik de runs van de wp in de gaten kan houden (nog erg druk met alle andere 100x klussen die nog moeten worden gedaan in huis)? WP staat op warmte en verder niets ingesteld.
Als je een slimme meter hebt hangen en al WiFi hebt zou ik voor een P1 meter van Homewizard gaan.
voor een paar tientjes kan je dan je meter uitlezen en hier redelijk de werking van de WP uit halen of deze pendelt of juist lange runs maakt.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
Casper de Boer schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:59:
[...]

Als je een slimme meter hebt hangen en al WiFi hebt zou ik voor een P1 meter van Homewizard gaan.
voor een paar tientjes kan je dan je meter uitlezen en hier redelijk de werking van de WP uit halen of deze pendelt of juist lange runs maakt.
WiFi is er zeker, een slimme meter helaas nog niet. Blijkbaar had de vorige bewoner hier geen trek in. Net gekeken, het leveren van een slimme meter kost me 56 euro en kan tot 13 weken duren i.v.m. drukte….zucht. Wanneer mijn zonnepanelen worden gelegd (ook dit pas over circa 5 maanden ivm drukte) kan ik de slimme meter gratis opvragen maar dan duurt het dus allemaal nog langer.

Dan ga ik een slimme meter aanvragen en zodra die er is, de HomeWizzard hierop aansluiten. Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
[Afbeelding]
Dat is een wel erg optimistische COP! Ik zie een zo hoge 'live' COP alleen tijdens de zgn 'smeerpieken', of wat dat ook mag zijn. Hoe meet jij je COP? (Ik gebruik een eigen nauwkeuriger temperatuurmeting)
Hieronder onze COP. Ben ook erg benieuwd naar de gemeten COP van andere tweakers in dit topic! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HywLDqydqjHgdInFmkbCueGQupg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GdkiwumtP4QcsFJUmrSRL4Ss.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door gerlag op 23-03-2023 09:40 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
voor mijn nieuwe setup moet ik een stuk door een loze buis heen.
Met mijn 2X 32mm meerlaagsbuis lukt dat niet.
Er zit echter 1 90gr bocht in en 2 keer 45gr en de buis is ongeveer 2 meter lang.
ik heb zitten zoeken, ik vind alleen deze slang.
https://caldaria.net/prod...-wm-x-1-wm-rvs-805005073/
echter, ik kom er niet achter of deze qua binnen materiaal EPDM is of niet, net gebeld met die gasten, maar werd niet duidelijk, man kon slang niet opensnijden om te kijken zei hij 8)7
weet iemand of ik deze slang kan gebruiken en/of weet iemand hoe ik door die loze buis kan komen.

ik zie wel bij Buurs een 3/4 slang i.p.v. 4/4 slang, zou dat kunnen voor dat kleine stukje of ga ik dan teveel verlies in flow krijgen?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
ooeee.. 12 graden buiten is toch wel de bom voor de COP :D
Jij hebt volgens mij een 14kw unit toch? zie ik nu goed dat die terug loopt naar ongeveer 350w?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:45:
[...]

Jij hebt volgens mij een 14kw unit toch? zie ik nu goed dat die terug loopt naar ongeveer 350w?
7kW
laagste wat ik vanochtend had was 305W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:33:
[...]

Dat is een wel erg optimistische COP! Ik zie een zo hoge 'live' COP alleen tijdens de zgn 'smeerpieken', of wat dat ook mag zijn. Hoe meet jij je COP? (Ik gebruik een eigen nauwkeuriger temperatuurmeting)
Hieronder onze COP. Ben ook erg benieuwd naar de gemeten COP van andere tweakers in dit topic! [Afbeelding]
sja naja, toch is dat wat het was :P
prima omstandigheden. (en ook wel uitzonderlijk)

De waarden van de temp komen uit de modbus van de wp, maar komen echt (echt) overeen met de thermometers op de verdelers. Ik heb in elk geval geen reden om ze in twijfel te trekken.
het is zeker 45 min zo stabiel geweest. Steeds 8,1 - 8,3.
Daarna was alles op temperatuur en neemt het delta af. COP dus ook.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 23-03-2023 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
The_KnarF schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:42:
voor mijn nieuwe setup moet ik een stuk door een loze buis heen.
Met mijn 2X 32mm meerlaagsbuis lukt dat niet.
Er zit echter 1 90gr bocht in en 2 keer 45gr en de buis is ongeveer 2 meter lang.
ik heb zitten zoeken, ik vind alleen deze slang.
https://caldaria.net/prod...-wm-x-1-wm-rvs-805005073/
echter, ik kom er niet achter of deze qua binnen materiaal EPDM is of niet, net gebeld met die gasten, maar werd niet duidelijk, man kon slang niet opensnijden om te kijken zei hij 8)7
weet iemand of ik deze slang kan gebruiken en/of weet iemand hoe ik door die loze buis kan komen.

ik zie wel bij Buurs een 3/4 slang i.p.v. 4/4 slang, zou dat kunnen voor dat kleine stukje of ga ik dan teveel verlies in flow krijgen?
Ik heb destijd hier mijn 1" slang besteld.

Toevallig nog 4 slangen bij Buurs besteld van de week. Ik had eerst gebeld om bevestiging te krijgen dat deze slangen diffusie / zuurstof dicht zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door Casper de Boer op 23-03-2023 10:17 ]

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
thanks, die had ik met google niet gevonden.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
paQ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 09:49:
[...]

sja naja, toch is dat wat het was :P
prima omstandigheden. (en ook wel uitzonderlijk)

De waarden van de temp komen uit de modbus van de wp, maar komen echt (echt) overeen met de thermometers op de verdelers. Ik heb in elk geval geen reden om ze in twijfel te trekken.
het is zeker 45 min zo stabiel geweest. Steeds 8,1 - 8,3.
Daarna was alles op temperatuur en neemt het delta af. COP dus ook.
"Echt echt"? Ik weet dat de LG stappen van 0,8 graden maakt. Voor ingaand en uitgaand water. Als je op basis daarvan dan een delta T dan 2,9 graden ziet, dan kan dat in werkelijkheid 2 x 0,8 graden is 1,6 graad hoger of lager zijn, nog los van de werkelijke meetnauwkeurigheid van de LG sensoren. Dus het werkelijk temperatuurverschil kan 1,3 graad of 3,5 graden zijn. Dan kan de COP waarde die je aan de hand van de LG sensoren berekent zomaar meer dan een factor twee verkeerd doen uitkomen. Het is niet voor niks dat ik met betere sensoren (onderling gepaard en resolutie 0,1 graad) probeer de COP van onze LG te meten.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 12:31

Doezel

Ond

gerlag schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:20:
[...]

"Echt echt"? Ik weet dat de LG stappen van 0,8 graden maakt. Voor ingaand en uitgaand water. Als je op basis daarvan dan een delta T dan 2,9 graden ziet, dan kan dat in werkelijkheid 2 x 0,8 graden is 1,6 graad hoger of lager zijn, nog los van de werkelijke meetnauwkeurigheid van de LG sensoren. Dus het werkelijk temperatuurverschil kan 1,3 graad of 3,5 graden zijn. Dan kan de COP waarde die je aan de hand van de LG sensoren berekent zomaar meer dan een factor twee verkeerd doen uitkomen. Het is niet voor niks dat ik met betere sensoren (onderling gepaard en resolutie 0,1 graad) probeer de COP van onze LG te meten.
Ik snap dat de onnauwkeurigheid van de sensoren (of beter; de resolutie van de analoog/digitaal convertor) een behoorlijke fout kunnen opleveren. Deze fouten zijn natuurlijk inherent aan digitaal meten van analoge waarden. Ik vraag me af hoe groot deze fouten nog zijn als ze je uitmiddelt over een grotere periode (zoals bijv. de dag die paQ doet, zo doe ik het ook).

Ik ben benieuwd of je met je betere sensoren significant andere waarden krijgt als je die uitmiddelt over een langere periode. Leg je beide metingen naast elkaar? Daar ben ik erg nieuwsgierig naar.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:20:
[...]

"Echt echt"? Ik weet dat de LG stappen van 0,8 graden maakt.
0,3
Doezel schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:26:
[...]

Ik snap dat de onnauwkeurigheid van de sensoren (of beter; de resolutie van de analoog/digitaal convertor) een behoorlijke fout kunnen opleveren. Deze fouten zijn natuurlijk inherent aan digitaal meten van analoge waarden. Ik vraag me af hoe groot deze fouten nog zijn als ze je uitmiddelt over een grotere periode (zoals bijv. de dag die paQ doet, zo doe ik het ook).

Ik ben benieuwd of je met je betere sensoren significant andere waarden krijgt als je die uitmiddelt over een langere periode. Leg je beide metingen naast elkaar? Daar ben ik erg nieuwsgierig naar.
exact

Als ik op de analoge thermometers (en dat zijn 2 paren dus er is nog enigszins een controlegroep) een delta zie van 2.8~3, dan ga ik gewoon uit van de kloppende waarde van 2.9. Die 2.8~3 is ook lastig EXACT te zien vanwege de geringe schaalverdeling.

Overigens zit mijn dag COP vandaag op ca 6.8. (Gisteren 6.4). het is echt niet dat ik een COP 8 haal op een hele dag hoor ;)

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 23-03-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18:26
paQ schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:32:

Als ik op de analoge thermometers (en dat zijn 2 paren dus er is nog enigszins een controlegroep) een delta zie van 2.8~3, dan ga ik gewoon uit van de kloppende waarde van 2.9. Die 2.8~3 is ook lastig EXACT te zien vanwege de geringe schaalverdeling.

Overigens zit mijn dag COP vandaag op ca 6.8. (Gisteren 6.4). het is echt niet dat ik een COP 8 haal op een hele dag hoor ;)
Een COP van 8 is wel erg hoog, al zou je daar theoretisch (volgens Carnot) wel ongeveer uit moeten komen als je bij 3 graden een COP van 4 kunt halen...

Helaas lijkt die van mij daar ook niet in de buurt te komen. Ik heb ook een 7kW unit die gisteren de hele dag zo tussen de 350W en 400W aan opgenomen vermogen zat. Dit is een beetje natte vinger werk, Ik lees dit uit mijn slimme meter. Ik kan het vermogen per fase zien en weet dat als er verder niks bijzonders aanstaat in huis ik op die fase een sluipverbruik van 50W tot 80W heb, die verreken ik dan. Voor het afgegeven vermogen heb ik een Kamstrup en die gaf steeds een afgegeven vermogen tussen de 2100W en 2400W aan.

Als ik even die 2100W deel door 350W kom op op een COP van 6
Voor 2400W gedeeld door 400W geldt ook: COP = 6

Dat die twee precies kloppen is natuurlijk toeval, maar het lijkt mij toch een aanwijzingen dat dat het wel ongeveer is. Dat ligt eigenlijk ook best dicht bij de COP van 6.4 die paQ gemeten heeft gisteren.

Over een tijdje krijgt de WP een eigen energie meter en dan kan ik het nog wat nauwkeuriger zien. Helaas heb ik (nog) geen HA die dit allemaal automatisch bijhoudt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
Die 0.8 zat ook in mijn gedachten, maar nu ik in de historie van HA kijk zie ik ook wel delta's van 0.3, 0.4 en 0.5... Huh?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
24 uurs COP is hier trouwens ook rond de 6.4

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Al is de COP 10+ ik zie toch veel liever dit :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kL8BWjkGoQPnaV4SEnMf-7lmT2k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dxSQ8FrUFvdggbBD8DTxIjOq.png?f=fotoalbum_large

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Doezel schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 10:26:
[...]

Zowel resolutie als nauwkeurigheid, met name de gepaardheid, van de LG sensoren in onze 9kW U44 zijn naar mijn mening niet geschikt om iets echt zinnigs te kunnen zeggen over de COP. reader. Onderstaand het effect op de COP berekening als je LG sensoren gebruikt om de deltaT te bepalen of een eigen set gepaarde sensoren. cop is via de LG sensoren, cop_ntc is via eigen sensoren
Toevallig vond de LG (eigenlijk: Toon) het vanmiddag warm genoeg om helemaal uit te gaan. Tijdens het afkoelen met nul vermogen zie je goed het effect van de gepaarde sensoren en van de LG sensoren. Kijk in de grafieken daar waar de testflow van LG loopt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMyoNMwrd66EOJzYa-Ai5xcIpPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fvrfta4Gq8d8z0YJXxeYtSWD.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tlpjnG9-xFVqqx9Wx0E_8mzfk2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0q8jdVLoZpFflR1meAa1YWoe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q8cOFU_q87-8LsJnOzIu2ntDkZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ByUPPrE3TUQB7mwzizRBIOaQ.jpg?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
AppieK schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 11:54:
[...]

Die 0.8 zat ook in mijn gedachten, maar nu ik in de historie van HA kijk zie ik ook wel delta's van 0.3, 0.4 en 0.5... Huh?
Inderdaad, 0,8 komt voor, maar je ziet dus ook ook lagere waarden. Maar omdat die 0,8 kan voorkomen moet je toch daar van uitgaan, zeker als je een live COP probeert te berekenen.

Ik ben overigens jaloers op die hoge COP waarden die er zoal gerapporteerd worden. Soms zie ik met wat moeite een COP van 5 voorbij komen, maar de 24 uurs COP ligt bij mij eerder zo rond de 4,5 bij deze temperaturen. Misschien is mijn Ta wat hoger dan gemiddeld, dat zou 'iets' kunnen verklaren.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pveT_KHBdq2cxk8iw2JHZcIZgLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rQpgWfa0dRmuUkH1cYW6fqgc.png?f=fotoalbum_large

Binnenkort gaat de aanvoer vanuit de WP op de schop om meer flow te kunnen genereren en meer volume toe te voegen. Ik had nog een oude Remeha Sentry staan die ik parallel op de WP zet en daarna splits ik naar 2x22mm voor de BG en 1e verd.

Alles met kogelkranen er tussen zodat ik achteraf kan bijsturen.

Het "vat" sluit ik expres andersom aan om mee te kunnen spelen, het doel hiervan word:
  1. Koud bijmengen als de WP op verwarmen staat
  2. Koud bufferen als de WP op koelen staat
  3. Een warmte "boost" mee te geven tijdens een defrost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

gerlag; de verschillen zijn duidelijk. Maar kun je eens met beide sensoren een actuele en gemiddelde COP berekening naast elkaar zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
@Doezel Zie de eerste grafiek in mijn vorige bericht. Dat is de 'live' COP. cop is via de LG sensoren, cop_ntc is via eigen sensoren.

Eerder maakte ik van beide ook een gemiddelde, maar van de LG sensoren heb ik dat inmiddels uit gezet. Dus ik kan je geen recente vergelijking laten zien. Zou even moeten terugkijken in de historie. Maar ook uit de aangehaalde grafiek zie je dat je uit beide curves niet een soort van gelijk gemiddelde zult kunnen halen.

Het uitmiddelen van de berekende COP waardes over 24 uur is overigens naar mijn mening niet zo correct, immers de COP bij een laag energieniveau weegt nu eenmaal minder in de portemonnee dan de COP bij een hoog energieniveau.
De 24-uurs COP bepaal ik daarom uit het verschil tussen het aantal geleverde kWh in 24 uur gedeeld door het aantal verbruikte kWh in diezelfde 24 uur. Dat kan je iedere minuut opnieuw bepalen. Dan ziet een voortschrijdende 24-uurs-waarde er bij mij uit als hieronder. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/94ig1d46w_X0Zrv7JvcJccSFr8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RIjUO2YQX4lHL8ofTtuQOg9P.jpg?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

gerlag schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 13:50:
@Doezel Zie de eerste grafiek in mijn vorige bericht. Dat is de 'live' COP. cop is via de LG sensoren, cop_ntc is via eigen sensoren.
Mijn excuses, had er overheen gekeken.

Ziet er vreemd uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Dat het er vreemd uit ziet ben ik helemaal met je eens. Ik heb al een tijdje niet meer bewust naar de LG sensoren gekeken, maar water inlet sensor lijkt fors meer aan te geven dan de water outlet sensor. Dat was in het begin ook wel een beetje het geval, maar het lijkt er op dat die sensor nog meer op drift is geraakt.

ik heb nog wel een historisch overzicht van de thermische opbrengst op basis van LG en m'n eigen sensoren versus verbruikt vermogen (aparte modbus kWh meter)
Donkerblauw is verbruik, paars is thermisch geleverd volgens LG sensoren, lichtblauw is thermisch geleverd volgens eigen sensoren. Ergens 9 maart zie je plots een veel lageren 'LG- opbrengst'. Dat kan door die op drift geraakte sensor komen. Er is een LG sensor aan het overlijden, zo lijkt het. Geen idee wat er voor sensor in zit, maar vervangen is misschien het experiment waard of zelfs noodzakelijk. Immers, de LG regelt intern natuurlijk wel op basis van deze sensoren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMH-K4vxL0wN0QlV3i_rIFDW2lw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MyExEtVptJGZC9Ewhn6n7YtG.png?f=user_large

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Nu online
PvdB_BL1 schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 08:57:
[...]

Komt het wel op neer, de instelling voor de watertemperatuur in langzame stappen zover verlagen dat je huis nog warm blijft. En omdat je met lage watertemperaturen werkt gaat het heel langzaam. Als het buiten kouder of warmer wordt kan het zijn dat je de watertemperatuur weer een beetje aan moet passen. Noteer de instellingen en buitentemperaturen, dit is straks het begin van je stooklijn. Uiteindelijk ga je die komende winter verder finetunen. Heel in het kort komt het er gewoon op neer dat je in kleine stapjes wat speelt met de instellingen.
Later kun je ook nog met andere instellingen zoals flow regeling spelen. Daar is ook genoeg over te vinden op dit forum, en zal ook komend najaar geheid weer een populair onderwerp worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 27-05 06:24
gerlag schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 19:12:
Dat het er vreemd uit ziet ben ik helemaal met je eens. Ik heb al een tijdje niet meer bewust naar de LG sensoren gekeken, maar water inlet sensor lijkt fors meer aan te geven dan de water outlet sensor. Dat was in het begin ook wel een beetje het geval, maar het lijkt er op dat die sensor nog meer op drift is geraakt.

ik heb nog wel een historisch overzicht van de thermische opbrengst op basis van LG en m'n eigen sensoren versus verbruikt vermogen (aparte modbus kWh meter)
Donkerblauw is verbruik, paars is thermisch geleverd volgens LG sensoren, lichtblauw is thermisch geleverd volgens eigen sensoren. Ergens 9 maart zie je plots een veel lageren 'LG- opbrengst'. Dat kan door die op drift geraakte sensor komen. Er is een LG sensor aan het overlijden, zo lijkt het. Geen idee wat er voor sensor in zit, maar vervangen is misschien het experiment waard of zelfs noodzakelijk. Immers, de LG regelt intern natuurlijk wel op basis van deze sensoren. [Afbeelding]
5kohm ntc tenminste dat heb ik gemeten. Ik meet ook enig onderling verschil tussen de sensoren bij gelijke temperatuur.

Laatst een setje vervangen, zelfde uitkomst, zelfde verschil.
1 is dikker dan de andere, waarschijnlijk zodat men die niet verwisseld bij montage.

Beetje kopervet er aan helpt de warmteoverdracht.

Ze zitten in een koperen buisje met een bladveertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Konijnenbats schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 22:39:
[...]

5kohm ntc tenminste dat heb ik gemeten. Ik meet ook enig onderling verschil tussen de sensoren bij gelijke temperatuur.

Laatst een setje vervangen, zelfde uitkomst, zelfde verschil.
1 is dikker dan de andere, waarschijnlijk zodat men die niet verwisseld bij montage.

Beetje kopervet er aan helpt de warmteoverdracht.

Ze zitten in een koperen buisje met een bladveertje.
Heb je die vervangende sensoren bij LG gekocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
Nu ik me wat meer ben gaan verdiepen in onze wp kom ik het volgende tegen. Mijn leverancier en installateur heeft in de factuur opgenomen: LG Therma V Split hydrokit 9 kW warmtepomp

Nu zie ik echter in de binnen unit het volgende:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gcCfnsoCo9aieRiz5kGf8esPSFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6kpktv3BO6zHODQuFe9OnLO.jpg?f=fotoalbum_large

En de buiten unit is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y9Wh39eozJL4fcGFEOscMBdW7L0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SpKLN5sZsxLxXsYxeBqQMTDM.jpg?f=fotoalbum_large

Heb ik nu een 7KW staan ipv een 9KW of zie ik het helemaal verkeerd?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

PvdB_BL1 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:52:
Het is duidelijk een 7KW buitenunit.

De HN091MR NK5 binnenuit ondersteund drie type buitenuinits met verschillende vermogens. 5KW, 7KW en 9KW. (HU051MR U44, HU071MR U44 en HU091MR U44).

Zie de volgende PDF voor meer info.

LG'S THERMA V SPLIT AT A GLANCE

[ Voor 3% gewijzigd door Kip op 24-03-2023 09:39 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
PvdB_BL1 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 08:52:
Nu ik me wat meer ben gaan verdiepen in onze wp kom ik het volgende tegen. Mijn leverancier en installateur heeft in de factuur opgenomen: LG Therma V Split hydrokit 9 kW warmtepomp

Nu zie ik echter in de binnen unit het volgende:

[Afbeelding]

En de buiten unit is:

[Afbeelding]

De sticker op je buitenunit is inderdaad voor een 7kW serie4. De controller geeft ook keurig het juiste vermogen en het juiste serienummer weer. De binnenunit lijkt ook geschikt voor een 9kW versie, maar wordt volgens mij ook gebruikt voor de 7kW.

Onafhankelijk van je binnenunit (is alleen een pomp en wat klepjes e.d.), kan je warmtepomp toch echt maar 7 kW leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
Kip schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Het is duidelijk een 7KW buitenunit.

De HN091MR NK5 binnenuit ondersteund drie type buitenuinits met verschillende vermogens. 5KW, 7KW en 9KW. (HU051MR U44, HU071MR U44 en HU091MR U44).

Zie de volgende PDF voor meer info.

LG'S THERMA V SPLIT AT A GLANCE
Pfff….oké! Dank voor het delen. Ben benieuwd of de prijs die ik heb betaald dan ook afwijkend is. Zal het eens na gaan vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door PvdB_BL1 op 24-03-2023 14:20 . Reden: Te veel dm’s! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
PvdB_BL1 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 09:50:
[...]

Pfff….dan ben ik dus belazerd! Want de prijs die ik heb betaald zal dan ook voor een 9KW zijn…heb er € 6.800 voor neergelegd inclusief montage etc.
geen idee
Wat staat er in je offerte?
Er zit 200 euro verschil in prijs tussen de units

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-05 20:03
[...]

Pfff….dan ben ik dus belazerd! Want de prijs die ik heb betaald zal dan ook voor een 9KW zijn…heb er € 6.800 voor neergelegd inclusief montage etc.
Heb je hem al getest met koude temperaturen buiten? Als deze het huis warm houdt zou ik het mooi zo laten. Volgens mij is het beter voor de COP als de unit een beetje moet werken, i.p.v. dat hij zo ver mogelijk terug moet moduleren.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas00
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-05 12:53
Door de vorige post kom ik tot vreemde ontdekking.
Ik heb een HM123MR U34

Als ik echter naar het modelnr in de bedieningsunit kijk zie ik dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXFOQOY7H680q5bJoOFih0JgxPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b0nfkwPcbwTDhbFCWylsF5Eg.jpg?f=fotoalbum_large

Het serienr is zowel op de display als op de pompsticker gelijk.
Heb ik nou een 16kW ipv een 12kW ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
Groen schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 10:20:
[...]

Heb je hem al getest met koude temperaturen buiten? Als deze het huis warm houdt zou ik het mooi zo laten. Volgens mij is het beter voor de COP als de unit een beetje moet werken, i.p.v. dat hij zo ver mogelijk terug moet moduleren.
Hij draait vanaf februari dit jaar en met de koude dagen was het binnen mooi 20 graden…. Dus daar heeft hij geen probleem mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
[...]

Is dit de prijs na aftrek van subsidie? of gewoon totaalprijs en ging hier nog ISDE van af? want dit klinkt als een behoorlijke deal/ Het verschil in aanschaf is ongeveer 200 euro dus belazerd gaat wel wat ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas00
bas00 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:21:
Ik heb een HM123MR U34

[Afbeelding]

Ik zie het al de ZHBW128A1 is de 12kW. Wel vaag dat het vermogen al 16kW wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

@bas00 Is er misschien een backup heater geplaatst? Dat zou de extra capaciteit kunnen verklaren. De ZHBW128A1 is idd een 12KW model. Een monoblok model zonder binnenunit.

@PvdB_BL1
De 7KW buitenunit is iets zuiniger op papier (zie PDF van eerder). Ik vraag mij af of dit in de praktijk merkbaar is. Het zou wel jammer zijn als 7KW niet voldoende blijkt voor het huis op zeer koude dagen. Mogelijk zal de backup heater meer meehelpen en extra stroomverbruik veroorzaken. Ik heb alleen kennis van mijn eigen monoblok opstelling zonder backup heater.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6_tFljje5DOW4cbsQNUK_Ri7s94=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5AJ6TYDK2KBAAHymEWb0s0K6.png?f=fotoalbum_large

Subsidiebedragen zijn hetzelfde voor de 7KW als 9KW opstellingen.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 30-05 20:03
bas00 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:21:
Ik heb een HM123MR U34

[Afbeelding]

Ik heb ook ZHBW128A1 en hier staat keurig 12kW.

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas00
[quote]Kip schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 12:19:
@bas00 Is er misschien een backup heater geplaatst? Dat zou de extra capaciteit kunnen verklaren. De ZHBW128A1 is idd een 12KW model. Een monoblok model zonder binnenunit.

Nee, ik heb geen backup heater in de warmtepomp zitten,
Heb jij ook de firmware versie 3.0.6.5 ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
Fr33z schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Is dit de prijs na aftrek van subsidie? of gewoon totaalprijs en ging hier nog ISDE van af? want dit klinkt als een behoorlijke deal/ Het verschil in aanschaf is ongeveer 200 euro dus belazerd gaat wel wat ver.
Dit is de prijs die ik heb betaald. Gaat de subsidie nog van af. Blijft toch vreemd dat ik een offerte en factuur krijg voor een 9KW en er daadwerkelijk een 7KW wordt geplaatst. Zal eens navragen wat hier mis is gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
PvdB_BL1 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:07:
[...]

Dit is de prijs die ik heb betaald. Gaat de subsidie nog van af. Blijft toch vreemd dat ik een offerte en factuur krijg voor een 9KW en er daadwerkelijk een 7KW wordt geplaatst. Zal eens navragen wat hier mis is gegaan.
wauw, dat is echt een fantastische scherpe prijs! wel raar dat je inderdaad een andere buitenunit hebt, maar voor dit geld zou ik elke dag wel 10 installaties kunnen slijten. echt scherp. is gewoon in NL?:-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
thido schreef op donderdag 23 maart 2023 @ 12:56:
Al is de COP 10+ ik zie toch veel liever dit :+

[Afbeelding]
:) inderdaad gelijk heb je de beste COP heb je als hij helemaal uit staat)beter kan niet.....de wp hoeft helemaal niet 24/7 te lopen als je het warm binnen hebt......hij maakt dan onnodig bedrijfs uren op het draaiende gedeelte......cop weten is leuk als het dan ook klopt......voor mij is het dan ook niet meer dan dat....de warmtepomp werkt er echt niet beter van....volgens fabriek is de COP tussen de 4 en5...onder ideale omstandigheden......ik zie COP voorbij komen van 8 tot 9 )klopt dat dan ook!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 13:57:
[...]

:) inderdaad gelijk heb je de beste COP heb je als hij helemaal uit staat)beter kan niet.....de wp hoeft helemaal niet 24/7 te lopen als je het warm binnen hebt......hij maakt dan onnodig bedrijfs uren op het draaiende gedeelte......cop weten is leuk als het dan ook klopt......voor mij is het dan ook niet meer dan dat....de warmtepomp werkt er echt niet beter van....volgens fabriek is de COP tussen de 4 en5...onder ideale omstandigheden......ik zie COP voorbij komen van 8 tot 9 )klopt dat dan ook!!!!
COP te weten is wel degelijk interessant. Het kan namelijk efficiënter zijn om de warmtepomp met dit weer een kortere tijd op iets hogere temperaturen (Ta) te laten werken, dan langere tijd op iets lagere temperaturen.

Onderstaand mijn COP van vandaag tot nu toe (gecontroleerd aan de hand van Kamstrup).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jJFtL8Fz2g2fvZXEHh6D_AueUOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zmikM88ev4Dwdy7WVqgbd7y9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 14:21:
[...]

COP te weten is wel degelijk interessant. Het kan namelijk efficiënter zijn om de warmtepomp met dit weer een kortere tijd op iets hogere temperaturen (Ta) te laten werken, dan langere tijd op iets lagere temperaturen.

Onderstaand mijn COP van vandaag tot nu toe (gecontroleerd aan de hand van Kamstrup).
[Afbeelding]
:) ja met dit weer tussen 12 en 15gr buitentemp,grote winst zou zijn als hij dat ook zou doen als het buiten vriest en dat is nu eenmaal niet haalbaar dan kan je blij zijn als je cop 3 haalt...misschien nog wel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 15:58:
[...]

:) ja met dit weer tussen 12 en 15gr buitentemp,grote winst zou zijn als hij dat ook zou doen als het buiten vriest en dat is nu eenmaal niet haalbaar dan kan je blij zijn als je cop 3 haalt...misschien nog wel minder.
Klopt. Helaas is de COP dan een stuk minder. Maar ook dan is het interessant om te weten of je bijv. een COP van 4.3 hebt of 3.8. Dat scheelt vooral in die periode enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 16:03:
[...]

Klopt. Helaas is de COP dan een stuk minder. Maar ook dan is het interessant om te weten of je bijv. een COP van 4.3 hebt of 3.8. Dat scheelt vooral in die periode enorm.
:) ben ik met je eens het is natuurlijk goed omdat te onderzoeken.defrost speelt dan een belangrijke rol en het verwarmingslint gaat aan bij +-4gr dat is dan een constante gebruiker dat drukt de COP ook omlaag,uiteindelijk willen we allemaal het opgenomen omlaag brengen in KW en het verbruik in KWH,belangrijke factor is ook de isolatiewaarde van je huis daar is ook winst te behalen....maar ja het moet ook niet een dagtaak worden niet iedereen heeft er tijd voor of de kennis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:48:
[...]

:) ben ik met je eens het is natuurlijk goed omdat te onderzoeken.defrost speelt dan een belangrijke rol en het verwarmingslint gaat aan bij +-4gr dat is dan een constante gebruiker dat drukt de COP ook omlaag,uiteindelijk willen we allemaal het opgenomen omlaag brengen in KW en het verbruik in KWH,belangrijke factor is ook de isolatiewaarde van je huis daar is ook winst te behalen....maar ja het moet ook niet een dagtaak worden niet iedereen heeft er tijd voor of de kennis.
Klopt. Maar in December met de eerste defrosts heb ik toch behoorlijk veel stroom verspild. In Januari was dit al een stuk beter en inmiddels heb ik alles redelijk goed ingeregeld volgens mij voor alle weertypes.

Dat kost wat tijd en het goed kunnen meten is dan wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
kazemo schreef op vrijdag 24 maart 2023 @ 17:48:
[...]

Is bekend hoeveel dat verwarmingslint gebruikt?

Ik heb begrepen dat dat lint onderin het fan gedeelte zit? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het daar zinvol is... Of is het om de condens afwateringsgaten dooi te houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
KarsS schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:42:
[...]

Ik heb begrepen dat dat lint onderin het fan gedeelte zit? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat het daar zinvol is... Of is het om de condens afwateringsgaten dooi te houden?
Precies dat. Anders bestaat het gevaar, dat de afvoer van condenswater dicht gaat zitten en je hele unit binnenin dichtvriest. Als het dan op FAN nivo komt, stopt die er mee en heb je een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
KarsS schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:42:
[...]

:) het is inderdaad voor de afwatering vorst vrij te houden voor de gaten vrij te houden,ik heb er wel eens slang aan gemaakt die vriest dan dicht heb ik er weer van afgehaald condenswater moet vrij weg kunnen,verbruik weet ik niet dat valt wel mee ik schat bijv. 100watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 08:54:
[...]

:) het is inderdaad voor de afwatering vorst vrij te houden voor de gaten vrij te houden,ik heb er wel eens slang aan gemaakt die vriest dan dicht heb ik er weer van afgehaald condenswater moet vrij weg kunnen,verbruik weet ik niet dat valt wel mee ik schat bijv. 100watt
Ik heb het even wat grafiekjes bekeken en schat dat het bij de 7 kW uitvoering ca. 65 W is. Ik zie duidelijk een vermogenstoename rond de 3.6 °C, terwijl de compressor even snel blijft draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 09:05:
[...]

Ik heb het even wat grafiekjes bekeken en schat dat het bij de 7 kW uitvoering ca. 65 W is. Ik zie duidelijk een vermogenstoename rond de 3.6 °C, terwijl de compressor even snel blijft draaien.
Ik heb ook even zitten kijken en ik zie bij mij een toename van ongeveer 100W. Herleid uit het verhoogde gebruik van een fase bij vorst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 21:58
Goedemorgen, even een verbazing delen...

In het inregelen van m'n LG HM123MR.U34 liep ik helemaal vast. Steeds die opstartpiek waar ik maar niet door heen kwam, zeker nu het iets warmer is geworden. Daarom overgestapt op de regeling van @Devil, maar ook die bracht geen oplossing.

Gisterenavond het eens over een hele andere boeg gegooid. Alleen regelen op lucht. De warmtepomp is tot mijn grote verbazing, 3 uur bezig geweest zonder uit te gaan in de opstartpiek, uitgaande temperaturen van boven de 40 graden, die ik nog de hele winter niet heb gezien. En na die drie uur is hij gewoon netjes gaan terug moduleren naar de temperatuur (27,0) die volgens de stooklijn zou moeten bij deze buitentemperatuur (10,3) en loopt nu op minimaal vermogen (ca. opgenomen vermogen 650W, compressor frequentie van 15, flow van 30,0 l/m, delta T van 1,5) geeft een COP van 4,8.

Waarom gaat dit wel goed, en niet als ik op water of lucht/water regel?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Interessant, @tebogo ! Zou de waterregeling dan vooral bedoeld zijn voor vv-systemen? Daar is de maximale watertemperatuur natuurlijk kritisch.

Ik ben wel benieuwd, als je drie uur doorstookt op (veel) te groot vermogen , is het dan niet heel erg warm geworden binnen? Dan schiet je er nog niet veel mee op.

Maar interessant is het, die waarneming!

[ Voor 3% gewijzigd door gerlag op 25-03-2023 10:41 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
gerlag schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:40:
Interessant, @tebogo ! Zou de waterregeling dan vooral bedoeld zijn voor vv-systemen? Daar is de maximale watertemperatuur natuurlijk kritisch.

Maar als je drie uur doorstookt op (veel) te groot vermogen , is het dan niet heel erg warm geworden binnen? Dan schiet je er nog niet veel mee op.

Maar interessant is het, die waarneming!
Nee, juist niet ;-) Toen had hij de gewenste temperatuur in huis gehaald, 20 graden, kwam van 18,5, moduleerde hij mooi uit.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 10:32:
Goedemorgen, even een verbazing delen...

In het inregelen van m'n LG HM123MR.U34 liep ik helemaal vast. Steeds die opstartpiek waar ik maar niet door heen kwam, zeker nu het iets warmer is geworden. Daarom overgestapt op de regeling van @Devil, maar ook die bracht geen oplossing.

Gisterenavond het eens over een hele andere boeg gegooid. Alleen regelen op lucht. De warmtepomp is tot mijn grote verbazing, 3 uur bezig geweest zonder uit te gaan in de opstartpiek, uitgaande temperaturen van boven de 40 graden, die ik nog de hele winter niet heb gezien. En na die drie uur is hij gewoon netjes gaan terug moduleren naar de temperatuur (27,0) die volgens de stooklijn zou moeten bij deze buitentemperatuur (10,3) en loopt nu op minimaal vermogen (ca. opgenomen vermogen 650W, compressor frequentie van 15, flow van 30,0 l/m, delta T van 1,5) geeft een COP van 4,8.

Waarom gaat dit wel goed, en niet als ik op water of lucht/water regel?
Je schrijft, dat je niet door de opstartpiek heen kwam. Dit betekent waarschijnlijk dat je watertemperatuur te laag stond en hij dan over de hysterese heen kwam. Dan schakelt hij inderdaad weer uit. Nu alleen op "Lucht" gaat hij zelf een hogere watertemperatuur voorstellen, om je kamer zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Daardoor schakelt hij ook niet uit.

Kun je eens delen welke instellingen je had, toen hij uitschakelde tijdens de opstartpiek? En dan ook de belangrijke instelling als je op "Water+Lucht" regelt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYnsT3rANMEcjUTvK3bz5_59Xts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/80qLsikGzxmfaKwyHXQYOpKm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:43:
[...]

Je schrijft, dat je niet door de opstartpiek heen kwam. Dit betekent waarschijnlijk dat je watertemperatuur te laag stond en hij dan over de hysterese heen kwam. Dan schakelt hij inderdaad weer uit. Nu alleen op "Lucht" gaat hij zelf een hogere watertemperatuur voorstellen, om je kamer zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Daardoor schakelt hij ook niet uit.

Kun je eens delen welke instellingen je had, toen hij uitschakelde tijdens de opstartpiek? En dan ook de belangrijke instelling als je op "Water+Lucht" regelt:
[Afbeelding]
Klopt, dat is wel de reden, want op water of water/lucht met hysteresis van + 4 schakelt hij dan uit, d.w.z. op 31 graden. Is n.l. de stooklijn 27 bij deze buitentemperatuur...

Waar het mij om gaat, is dat het lijkt dat ik een te grote WP had, en daardoor gaat pendelen. Maar het is alleen die opstartpiek. Uiteindeljk moduleert hij nu bij mij terug naar 27, wat ook op regelen op water de bedoeling zou zijn. Heb overigens een volume van 315 liter, genoeg buffer zou ik denken.

Enige alternatief zou dus mogelijk zijn om de hysteresis op te hogen tot +14 8)7

Of dus van een modbus zorgen dat hij bij opstarten altijd eerst op lucht start, en dan wellicht later overschakelen water of lucht/water. Weet niet of dat kan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:43:
[...]

[Afbeelding]
8)7 de circulatiepomp speelt daar een grote rol in minder flow geeft een hogere water temp. bij gelijk compressor vermogen .......meer flow bij gelijk compressor vermogen geeft lagere watertemp...en compressor kan dan omlaag voor de lagere temp. aan te houden.....of denk ik nu verkeerd???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:05:
[...]

8)7 de circulatiepomp speelt daar een grote rol in minder flow geeft een hogere water temp. bij gelijk compressor vermogen .......meer flow bij gelijk compressor vermogen geeft lagere watertemp...en compressor kan dan omlaag voor de lagere temp. aan te houden.....of denk ik nu verkeerd???
Dat klopt helemaal. Dat is ook een instelling waar @tebogo even naar kan kijken. De waterpomp gaat namelijk tijdens de opstart naar de waarde die ingesteld staat bij % Pompcapaciteit. Dus ook al regel je op Optimaal debiet of vaste flow, tijdens de opstartpiek pakt hij een andere waarde. Als die te laag staat, kun je ook het probleem hebben dat hij niet door de opstartpiek heen komt. Als je wilt regelen op een vast debiet kun je veel beter de pompcapaciteit op 100% zetten en dan het debiet op de gewenste waarde.

Wat ook nog een probleem kan zijn, is dat de retour temperatuur nog te hoog is bij aanvang. Ook dan kan hij doorschieten tot boven zijn hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:31:
[...]

Dat klopt helemaal. Dat is ook een instelling waar @tebogo even naar kan kijken. De waterpomp gaat namelijk tijdens de opstart naar de waarde die ingesteld staat bij % Pompcapaciteit. Dus ook al regel je op Optimaal debiet of vaste flow, tijdens de opstartpiek pakt hij een andere waarde. Als die te laag staat, kun je ook het probleem hebben dat hij niet door de opstartpiek heen komt. Als je wilt regelen op een vast debiet kun je veel beter de pompcapaciteit op 100% zetten en dan het debiet op de gewenste waarde.

Wat ook nog een probleem kan zijn, is dat de retour temperatuur nog te hoog is bij aanvang. Ook dan kan hij doorschieten tot boven zijn hysterese.
Dat had ik ook verwacht, maar staat bij mij op vaste flow van 30.0 l/m en dat heeft hij de gehele tijd vast gehouden.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rkkAB7hMigrgxpihCti5C4JSZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zItULOdF5Wb4j9y8FmcYv9Wd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/styeHjPUsDQhDDDTuZInDdZ7PEs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QoTM3SmFFo2CEmO3wGv82UA4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ_e_0kJkCNaphicXE_OMZQkXag=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oxrDG6sqJG2AGq7BzDQK1bwC.png?f=user_large

[ Voor 17% gewijzigd door tebogo op 25-03-2023 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Dat had ik ook verwacht, maar staat bij mij op vaste flow van 30.0 l/m en dat heeft hij de gehele tijd vast gehouden.....

[Afbeelding]
Heb je ook een grafiek van de aanvoer en retour temperatuur op het moment dat hij niet door de opstartpiek komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:41:
[...]

Heb je ook een grafiek van de aanvoer en retour temperatuur op het moment dat hij niet door de opstartpiek komt?
Zeker...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCgKc6AtgQR9L6Fd6dUioBVI0Ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oTIK9Em6ktepcfT9uR0RSQYy.png?f=fotoalbum_large

Eigenlijk denk ik, waarom willen we zo op water regelen. Ik wil dat het continu 20 graden is in mijn woonkamer, en geef een stooklijn op. De rest regelt de LG maar.
En dat lijkt verrassend goed te werken. Of zie ik nu echt iets over het hoofd?

[ Voor 17% gewijzigd door tebogo op 25-03-2023 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Ik ken je configuratie niet, maar je retour temperatuur gaat veel te snel omhoog. Dat is dus ook de reden van niet door de opstartpiek heen komen.

Dit is die van mij van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MaFQpLkmvirnpuZzKn8N8civ7yM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zMnYRy37XpdHdYogkartJoSa.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Jojan265 op 25-03-2023 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 12:54:
[...]

Ik ken je configuratie niet, maar je retour temperatuur gaat veel te snel omhoog. Dat is dus ook de reden van niet door de opstartpiek heen komen.

Dit is die van mij van vandaag:
[Afbeelding]
Eens, maar ik dacht het een beveiliging was waardoor hij uit ging. Maar zoals we weten is het gewoon de berekende stooklijntemperatuur + hysteresis. En hij blijft dan niet op de die stooklijn + hysteresis, ook niet met het script van @Devil.

Maar dus stoken op lucht helpt wel om door de opstartpiek te komen... Vandaar mijn verbazing (al is het logisch want je stuurt dan niet op water)..

Daarom dus ook het idee, in plaats met scripts steeds de warmtepomp voor de gek te houden door de stooklijn te verhogen, zou je dus eerst een tijd op lucht kunnen sturen, totdat het warm genoeg is in je woning, en dan terug naar sturen op water....
Maar zoals gezegd, ik ben geen programmeur, weet dus ook niet of dit kan met modbus.

Jouw grafiek is wat ik ook zou willen _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:03:
[...]

Eens, maar ik dacht het een beveiliging was waardoor hij uit ging. Maar zoals we weten is het gewoon de berekende stooklijntemperatuur + hysteresis. En hij blijft dan niet op de die stooklijn + hysteresis, ook niet met het script van @Devil.

Maar dus stoken op lucht helpt wel om door de opstartpiek te komen... Vandaar mijn verbazing (al is het logisch want je stuurt dan niet op water)..

Daarom dus ook het idee, in plaats met scripts steeds de warmtepomp voor de gek te houden door de stooklijn te verhogen, zou je dus eerst een tijd op lucht kunnen sturen, totdat het warm genoeg is in je woning, en dan terug naar sturen op water....
Maar zoals gezegd, ik ben geen programmeur, weet dus ook niet of dit kan met modbus.

Jouw grafiek is wat ik ook zou willen _/-\o_ _/-\o_
Ik denk wel dat het kan met Modbus, maar ik zou eerst het probleem oplossen, voordat je aan symptoom bestrijding gaat doen. Waarom gaat bij jou de retour temperatuur zo razendsnel omhoog. Heb je een naregeling, buffervat of bypass?

Heb je een tekening van je systeem incl. afgifte? Er moet iets vreemds zijn. Je schrijft namelijk dat je 315 L systeem inhoud hebt, en dat wordt echt niet in zo'n korte periode allemaal warm. De aanvoer lijkt bijna meteen weer naar de retour te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:09:
[...]

Ik denk wel dat het kan met Modbus, maar ik zou eerst het probleem oplossen, voordat je aan symptoom bestrijding gaat doen. Waarom gaat bij jou de retour temperatuur zo razendsnel omhoog. Heb je een naregeling, buffervat of bypass?

Heb je een tekening van je systeem incl. afgifte? Er moet iets vreemds zijn. Je schrijft namelijk dat je 315 L systeem inhoud hebt, en dat wordt echt niet in zo'n korte periode allemaal warm. De aanvoer lijkt bijna meteen weer naar de retour te gaan.
Geen naregeling, buffervat, bypass en geen SWW. Alleen een HM123MR.U34 met 32 mm aangesloten op een een oud jaren 70 buizensysteem (dikwandige stalen leidingen 35mm vertakt naar de radaitoren, met 4 grote kolom radiatoren, 5 22 radiatoren, en 3 21 radiatoren. Daarnaast 2 x 12 m2 vloerverwarming via open verdeler.

Huis is nageisoleerd (muren, HR++, en dakisolatie) onder de vloerverwarming ook isolatie.

Het wordt overal heerlijk warm, dat is het punt niet. Ik wil alleen die hoeveelheden start-stops verminderen.
Radiatoren hebben een delta van +1.5 graden... Vloerverwarming ca. 2.
Daar zit wellicht het probleem. Heb ook op de planning staan om Eclipse kranen te monteren van de zomer, om beter waterzijdig in te regelen..

[ Voor 4% gewijzigd door tebogo op 25-03-2023 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:18:
[...]

Geen naregeling, buffervat, bypass en geen SWW. Alleen een HM123MR.U34 met 32 mm aangesloten op een een oud jaren 70 buizensysteem (dikwandige stalen leidingen 35mm vertakt naar de radaitoren, met 4 grote kolom radiatoren, 5 22 radiatoren, en 3 21 radiatoren. Daarnaast 2 x 12 m2 vloerverwarming via open verdeler.

Huis is nageisoleerd (muren, HR++, en dakisolatie) onder de vloerverwarming ook isolatie.

Het wordt overal heerlijk warm, dat is het punt niet. Ik wil alleen die hoeveelheden start-stops verminderen.
Daar zit wellicht het probleem. Heb ook op de planning staan om Eclipse kranen te monteren van de zomer, om beter waterzijdig in te regelen..
Het lijkt erop dat je een voorkeursstroming hebt, waardoor het water niet alle afgiftes goed bereikt, voordat het alweer naar de warmtepomp gaat. Vooral je vloerverwarming is het belangrijkst. Als je kunt zorgen, dat die in ieder geval de warmteafgifte kan doen, zou dat ervoor moeten zorgen dan je retour minder snel omhoog gaat. Je radiatoren dus een beetje knijpen en de vloer volledig open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:18:
[...]

Ikzelf had destijds een handdoeken radiator over het hoofd gezien...

Dat gezegd, ik heb een ringleiding met op het uiterste punt een kogelkraan. Hiermee kan ik door te knijpen de flow door de radiatoren / vloerverwarming forceren.

Vv van de eerste verdieping (hydraulisch gescheiden) wordt nu ruimte afhankelijk gestuurd door bosch smart home thermostaten en afsluiters. Mijn hysterese staat op -6/+4 zodat de vloer voldoende afgekoeld is en het de opstart mee kan helpen verwerken.

De Bosch regeling lijkt het iig prima te doen, leuk om mee te testen en deze zou van de zomer ook moeten kunnen koelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:34:
[...]

Het lijkt erop dat je een voorkeursstroming hebt, waardoor het water niet alle afgiftes goed bereikt, voordat het alweer naar de warmtepomp gaat. Vooral je vloerverwarming is het belangrijkst. Als je kunt zorgen, dat die in ieder geval de warmteafgifte kan doen, zou dat ervoor moeten zorgen dan je retour minder snel omhoog gaat. Je radiatoren dus een beetje knijpen en de vloer volledig open.
8)7 het lijkt er op dat hij 12kw wp heeft het kan zo maar zijn dat hij inderdaad zo snel is op 100%
dus over bemeten groot.....dat verklaard dan ook dat de retour zo warm word.....kan hij niet beter sturen op deltaT....of voet ventielen inregelen......of instellen op bijv 80%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
kazemo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:10:
[...]

8)7 het lijkt er op dat hij 12kw wp heeft het kan zo maar zijn dat hij inderdaad zo snel is op 100%
dus over bemeten groot.....dat verklaard dan ook dat de retour zo warm word.....kan hij niet beter sturen op deltaT....of voet ventielen inregelen......of instellen op bijv 80%
Het lijkt er inderdaad op bij @tebogo , dat het warme water rechtstreeks door de radiatoren weer naar de retour van de warmtepomp gaat. Als ik lees dat de ΔT over de radiatoren maar 1.5 ºC is, dan is dat ook logisch. De ΔT over de radiatoren moet iets omhoog, door de flow door de radiatoren te verlagen. Dan is er meer warmteafgifte en blijft de retour lager. Het iets langer duren voordat het huis dan warm is, maar dat is inherent aan een warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 13:03:
[...]

daar mist wat informatie voor om te stellen.
Heb je grafiekje van stooklijn / vraag temp?

wat je ook zou kunnen doen is 1 of 2 graden warmer starten. En dan na bijv 25 min (als je over je piek bent) 2 x 1 graden verlagen.

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 25-03-2023 15:41 ]

Pagina: 1 ... 78 ... 178 Laatste