Toon posts:

LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 76 77 78 Laatste
Acties:

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:35
tebogo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:58:
Helaas, na aanpassing naar GPIO13 en 15 levert dit ook niks op. Rx en TX ook nog omgedraaid, geen resultaat...

[Afbeelding]

Hoe kan ik controleren of de Modbus van de WP ook daadwerkelijk werkt? En die van van Wemos D1?
Zit ook even te kijken naar het bordje op je foto. Heeft deze geen aansluitng voor flow control?

• BernieW
tebogo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:58:
Helaas, na aanpassing naar GPIO13 en 15 levert dit ook niks op. Rx en TX ook nog omgedraaid, geen resultaat...

[Afbeelding]

Hoe kan ik controleren of de Modbus van de WP ook daadwerkelijk werkt? En die van van Wemos D1?
Enne, wat voor Vcc heb je erop staan 5V of 3.3.V. Kun je ook lezen wat voor type er op de chipin het midden staat, die met 8 pootjes vier aan iedere kant?

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:31
Jojan265 schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:25:
[...]

Ik gebruik een Waveshare Modbus <-> TCP voor de communicatie. Als je zoiets aanschaft, kun je daarmee, zowel je warmtepomp controleren (dan gebruik je hem als Master) als ook je ESP -> serial/RS485 communicatie (dan instellen als slave).

Wel even goed opletten, dat je de goede koopt. Ik gebruik deze en het werkt heel goed:
[Afbeelding]

https://www.amazon.nl/dp/...o2ov_dt_b_product_details
Hiermee kun je toch niet de code van @devil opdraaien? Juist daar gaat het mij om. Ik wil de LG wat meer kunnen controleren...

Ik zou er natuurlijk wel mee de communicatie mee kunnen controleren....

LG-HM123MR.U34 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• tebogo
BernieW schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:39:
[...]

Lastig, hier draaide ie eerst ook op een ESP8266, alleen met een losse MAX485 chip als interface.
Staat het adres in je code en op de LG goed?
Yes, voorzover ik dat dan ook weet. Zie foto's hierboven. Midbus-controller staat op 01. Zo ook in de de code van @devil

• tebogo
BernieW schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:59:
[...]

Zit ook even te kijken naar het bordje op je foto. Heeft deze geen aansluitng voor flow control?
Bordje uit links van @devil gehaald. Gebruikt hij zelf ook.
Aansluitingen: [GND/RX/TX/VCC] en [chinese tekens/B- A+]

Ik sluit [GND/RX/TX/VCC] aan op de Wemos D1.

B- en A+ op resp. 27 en 26 van de WP.

• BernieW
tebogo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Hiermee kun je toch niet de code van @devil opdraaien? Juist daar gaat het mij om. Ik wil de LG wat meer kunnen controleren...

Had net nog een paar vragen erbij geplakt. Maar om aan te kunnen sturen met @Devil z'n code heb je inderdaad een ESP nodig.

De print die ik een paar weken geleden aankondigde is besteld. Onderdelen voor de eerste bordjes zijn er ook. Maar wil 'm straks eerst opbouwen en testen, er is altijd het risico dat een paar dingen toch anders moeten.

Welke Vcc heb je gebruikt? De Wemos heeft 5V en 3.3V.

[Voor 4% gewijzigd door BernieW op 12-03-2023 13:21]

• tebogo
BernieW schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Enne, wat voor Vcc heb je erop staan 5V of 3.3.V. Kun je ook lezen wat voor type er op de chipin het midden staat, die met 8 pootjes vier aan iedere kant?
3.3 V van de Wemos D1, is iets lager, n.l. 2.8 V

Op de chip: MAX485 ESA O+2210

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:43
tebogo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:13:
[...]

Dat snap ik.
Daarom gaf ik dat ook aan.

Echter, zou je met de waveshare en HA volgens mij exact hetzelfde moeten kunnen dan met het script van Devil. Je moet dit dan rechtstreeks in HA bouwen. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar volgens mij moet dat wel kunnen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek

• tebogo
tebogo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:21:
[...]

3.3 V van de Wemos D1, is iets lager, n.l. 2.8 V

Op de chip: MAX485 ESA O+2210
Ik gebruik dus dit bordje: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=KpsxmPKp0qdA

Ik zie dat ik er ook 5v op kan zetten. Omdat de spanning van 3.3 naar 2.8V zakt, vraag ik me af of ik er ook 5V op kan zetten. Dan staat er op de modus lig meer dan 2.8 V, en voor zover ik weet gaat modbus over 5V.
M.a.w. zou de spanning te laag zijn? En wat is het risico als ik op het bordje 5V zet?

Edit: gemeten komt er dan 4.4 volt op de modbus aansluiting van het bordje.

[Voor 3% gewijzigd door tebogo op 12-03-2023 13:39]

• BernieW
tebogo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:37:
[...]

Ik gebruik dus dit bordje: https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=KpsxmPKp0qdA

Ik zie dat ik er ook 5v op kan zetten. Omdat de spanning van 3.3 naar 2.8V zakt, vraag ik me af of ik er ook 5V op kan zetten. Dan staat er op de modus lig meer dan 2.8 V, en voor zover ik weet gaat modbus over 5V.
M.a.w. zou de spanning te laag zijn? En wat is het risico als ik op het bordje 5V zet?
Zat ik ook naar te kijken, ik had verwacht dat de MAX3485 erop zou zitten. Die kan ook op 5V werken.
Zet er geen 5V op, de signalen naar je ESP gaan dan ook naar 5V, daar kunnen ze niet tegen.
Als je er 5V op wilt zitten heb je nog weer shifters nodig ....

Het zou me niet verbazen dat we hier wel bij de oorzaak komen. 2.8V is best laag, wat geeft je multimeter voor de 5V aansluiting?

• tebogo
BernieW schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Zat ik ook naar te kijken, ik had verwacht dat de MAX3485 erop zou zitten. Die kan ook op 5V werken.
Zet er geen 5V op, de signalen naar je ESP gaan dan ook naar 5V, daar kunnen ze niet tegen.

Het zou me niet verbazen dat we hier wel bij de oorzaak komen. 2.8V is best laag, wat geeft je multimeter voor de 5V aansluiting?
Als ik 5v op de VCC-Gnd zet, staat er op A+-B- 4.4V

• BernieW
tebogo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:46:
[...]

Als ik 5v op de VCC-Gnd zet, staat er op A+-B- 4.4V
RS485 zou met een verschilspanning tussen A en B van 1.5V nog moeten werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006

sanzut

It's always christmas time

Hee allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, komende week wordt mijn LG 9kw aangesloten. Ik heb veel gelezen over koppelen met HomeAssistant via modbus, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, omdat er veel verschillende oplossingen mogelijk zijn.

Weet iemand waar ik een stappenplan kan vinden om dit in te richten/hier mee te starten?

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22:19
@sanzut
Dat is niet zo 1,2,3 te zeggen.
Dat kan op vele manieren opgezet worden.
Als je home assistant nog niet gebruikt, zou ik me daar eerst eens in verdiepen.
Het kan ook zonder home assistant met een esp bordje.
Je moet je afvragen wat je doel is.
Hoeveel kennis heb je van de genoemde onderdelen?
Als je alle onderdelen nog niet kent heb je heel veel te lezen en te knutselen, misschien solderen, programmeren.
Met sommige scripts kom je een heel eind als je deze copy/paste.
Voor mij was modbus nieuw, rest kende ik al. Desondanks was het een hele reis om het werkkende te krijgen.
Er is voor zover mij bekend nog geen plug and play oplossing.

LG-HM051MR-U44

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

tebogo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:37:
[...]

Edit: gemeten komt er dan 4.4 volt op de modbus aansluiting van het bordje.
Heb je toevallig nog een andere 5V power supply? Misschien dat de spanning dan minder ver inzakt.
Daarnaast zou je best 5V VCC kunnen proberen. Je hebt effectief maar 4.4V en daarnaast kunnen ze het in de praktijk prima aan, ondanks dat de datasheet 3.6V als max geeft. Ik lees ook experimenten waaruit blijkt dat er een overvoltage beveiliging in zit die pas bij 6V ingrijpt.
Tenslotte zou in uitkijken met GPIO15, daar zit een interne pulldown op. Weet niet of dat de communicatie beïnvloed.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• tebogo
Devil schreef op zondag 12 maart 2023 @ 22:53:
[...]

Heb je toevallig nog een andere 5V power supply? Misschien dat de spanning dan minder ver inzakt.
Daarnaast zou je best 5V VCC kunnen proberen. Je hebt effectief maar 4.4V en daarnaast kunnen ze het in de praktijk prima aan, ondanks dat de datasheet 3.6V als max geeft. Ik lees ook experimenten waaruit blijkt dat er een overvoltage beveiliging in zit die pas bij 6V ingrijpt.
Tenslotte zou in uitkijken met GPIO15, daar zit een interne pulldown op. Weet niet of dat de communicatie beïnvloed.
Woendag is weer een experimenteer dag, ga kijken of ik dit nog nodig heb. Heb ondertussen contact met @AUijtdehaag, en bij hem een ESP32-setje besteld. Hopelijk werkt dat in 1 keer, en kan ik weer verder met jou code... :)

• Piet van Loon
  • Laatst online: 22-03 22:13
BernieW schreef op zondag 12 maart 2023 @ 13:43:
[...]

Expressif, de fabrikant, heeft een verklaring uitgegeven dat de ESP32 en ESP8266 op hun inputs 5V tolereren. https://www.qworqs.com/20...-yes-they-officially-are/ Dit in tegenstelling tot wat ze vroeger riepen. Ik heb mijn 5V modbus bordje ook al maanden rechtstreeks op mijn ESP32 hangen.

@tebogo Het zou inderdaad best wel eens een voedingsprobleem kunnen zijn.

PV 17.345Wp, WP LG Therma V HM123MR.U34

• BernieW
Piet van Loon schreef op maandag 13 maart 2023 @ 09:38:
[...]

Expressif, de fabrikant, heeft een verklaring uitgegeven dat de ESP32 en ESP8266 op hun inputs 5V tolereren. https://www.qworqs.com/20...-yes-they-officially-are/ Dit in tegenstelling tot wat ze vroeger riepen. Ik heb mijn 5V modbus bordje ook al maanden rechtstreeks op mijn ESP32 hangen.

@tebogo Het zou inderdaad best wel eens een voedingsprobleem kunnen zijn.
Dank je, goed om te weten.
@tebogo ben benieuwd of dit helpt, de Vcc van je RS485 bordje aan de 5V van de ESP hangen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja, ik wist het niet meer zeker, maar heb net even gekeken: mijne hangt ook aan 5V.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:57
Is er binnenin de behuizing van een 5kW U44 model eigenlijk ergens ruimte om een verbruiksmeter te monteren? In het Panasonic topic zie je dit wel voorbij komen dat er een klein installatie kastje geplaatst wordt waarin ruimte is voor 2 modules.

Wil graag een modbus meter gaan plaatsen en die dan doorlussen op de modbus poort van de warmtepomp.

gaat om dit kastje https://www.elektramat.nl...odules-ip30-53x140x83-mm/

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 22-03 06:43
jvanderkroon schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:28:
Is er binnenin de behuizing van een 5kW U44 model eigenlijk ergens ruimte om een verbruiksmeter te monteren? In het Panasonic topic zie je dit wel voorbij komen dat er een klein installatie kastje geplaatst wordt waarin ruimte is voor 2 modules.

Wil graag een modbus meter gaan plaatsen en die dan doorlussen op de modbus poort van de warmtepomp.

Ik zou gewoon even de unit open schroeven en eens goed kijken hoe je het wilt, bij voorkeur met de spullen in je hand. Gewoon even passen. Houd er rekening mee dat een servicemonteur van LG wél even achter zijn oren zal krabben als hij het aantreft, en mogelijk garantie uit zal sluiten. Maar ruimte is er wel, je moet gewoon even McGyveren.

• gerlag
  • Laatst online: 20:58
jvanderkroon schreef op maandag 13 maart 2023 @ 14:28:

Bij mij gaat de modbusbedrading via een signaalkabel, die ik als extra voorziening gelijk mee had gelegd, het huis in. In dat geval hoeft de kWh meter niet perse in de warmtepomp opgehangen te worden. Je kan hem dan gewoon in bijvoorbeeld de meterkast opnemen in de kabel die naar de warmtepomp gaat. Ik heb een iets breder kastje gebruikt dan die je aangaf, kan er nog een of andere module bij als het moet.

[Voor 43% gewijzigd door gerlag op 13-03-2023 15:25]

• jvanderkroon
@Luisterlijk ik heb de unit nog niet. Kreeg vorige week het bericht dat Panasonic niet meer gaat leveren dus nu aan het inlezen voor een LG. Vanaf de officiële foto's lijkt er weinig ruimte te zijn. Misschien in plaats van een kastje alleen een kort stukje rails monteren en daarop plaatsen.

@gerlag ook een mooie oplossing. Heb echter de 2 groepen naar de tuin al laten aanleggen zonder signaal kabel er bij. Wil vanuit de warmtepomp met de leidingen mee de signaalkabel gaan trekken. Leek mij wel handig om dan over die ene kabel beide modbus signalen te gooien.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb zelf ook signaalkabel meegetrokken met mn elektra. En dat is geen overbodige luxe als je inderdaad modbus wilt en een SWW buffervat (heeft een sensor nodig). Heb de energiemeter binnen hangen in een kastje. Iets groter kastje waarin naast de modbus kWh meter meteen een din rail 5V voeding zit en mn ESP.

Heb twee type signaalkabel 'echte' meeraderige signaalkabel waar 230V op kan voor aansturing externe thermostaat. En gewoon 2 UTP kabels, gebruik nu twee aders voor de modbus en twee aders voor de SWW sensor.

• tebogo
Devil schreef op maandag 13 maart 2023 @ 11:41:
Ja, ik wist het niet meer zeker, maar heb net even gekeken: mijne hangt ook aan 5V.
Ik ga het straks proberen...

Edit, helaas levert dit allemaal niks op.
Seriele bordje aangesloten op de 5V van de Wemos D1, en beide GPIO1 en GPIO3 en als alternatief GPIO15 en GPIO13 geprobeerd.

Nog steeds geen modbus connectie...

[Voor 32% gewijzigd door tebogo op 13-03-2023 22:36]

• The_KnarF
Ik zie af en toe van die mooie waterzijdige tekeningen hier langs kommen.
Welk programma of site kun je hiervoor gebruiken?
Ik heb hier nu de 5kw al een seizoen in gebruik voor onze aanleunwoning. Ik ga die 5kw vervangen voor een 16kw en daarmee het gehele huis en aanleunwoning verwarmen.
Ik wil e.a. uittekenen en zoek daarvoor een tooltje of i.d.

LG-HM051MR-U44

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:54
The_KnarF schreef op maandag 13 maart 2023 @ 21:29:
Ik zie af en toe van die mooie waterzijdige tekeningen hier langs kommen.
Welk programma of site kun je hiervoor gebruiken?
Ik heb hier nu de 5kw al een seizoen in gebruik voor onze aanleunwoning. Ik ga die 5kw vervangen voor een 16kw en daarmee het gehele huis en aanleunwoning verwarmen.
Ik wil e.a. uittekenen en zoek daarvoor een tooltje of i.d.
Microsoft Visio vind ik perfect. (Engineering template)

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:46
dubbel

[Voor 199% gewijzigd door Niltag op 13-03-2023 23:08]

• Niltag
sanzut schreef op zondag 12 maart 2023 @ 18:33:
Hee allemaal,

Ik lees al een tijdje mee, komende week wordt mijn LG 9kw aangesloten. Ik heb veel gelezen over koppelen met HomeAssistant via modbus, maar ik zie door de bomen het bos niet meer, omdat er veel verschillende oplossingen mogelijk zijn.

Weet iemand waar ik een stappenplan kan vinden om dit in te richten/hier mee te starten?
De makkelijkste 'plug & play' oplossing is wat mij betreft die met de waveshare RS232/RS485 to ETH. De instellingen hiervoor en de config file voor home assistant zijn hier al een aantal keer gepost en werken goed op de U44 modellen. Ik heb die nog wel ergens staan moest je die weg inslaan.

De overige oplossingen met ESP bordjes etc worden veel gebruikt zodat het ook allemaal blijft werken als Home Assistant uitvalt of iets dergelijks. Zelf vind ik HA stabiel genoeg en heb ik er ook nog geen problemen mee gehad sinds de installatie. in NodeRed kun je naar hartelust scripts en programmaatjes maken om de pomp aan te sturen.

Ik had eerst ook de intentie om het script van @Devil te gaan gebruiken maar hij raadde me zelf aan om eerst eens zonder te proberen en ik moet zeggen dat dit gewoon prima werkt. Ja de LG houdt van hard opstarten maar als je genoeg volume in je systeem hebt hoeft dat helemaal niet erg te zijn.

Draait hier gewoon super stabiel met lange runs (zolang we niet in de defrost range zitten natuurlijk).

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22:54
Sinds vorige week draait mijn Therma V - 7kW.

In eerste instantie heb ik hem gewoon op kamertemperatuur laten regelen en qua comfort werkte dat eigenlijk meteen perfect. De kamer temperatuur bleef binnen een paar tiende graad contant. Wel zo'n 2 graden hoger dan wat je instelt op de controller, maar goed, dat is een kwestie van incalculeren... Eigenlijk was er geen verschil merkbaar met onze oude trouwe Nefit Ecomline die nu na 25 jaar mag afbouwen (doet voorlopig nog wel sanitair warm water).

Achter de schermen vind ik het iets minder mooi gaan, in ieder geval met de omstandigheden van vorige week (+/-2 graden, zeer vochtig, sneeuw). De LG heeft maar 1 keer een run van een paar uur op een lagere modulatie gemaakt. Verder was het steeds "full power" met een defrost elke 30 a 45 minuten en dan weer een paar uur uit.

Door de grote massa van onze vloerverwarming merkten we daar binnen allemaal niets van maar qua COP lijkt me dat niet zo best.

Tijdens het "full power" draaien wordt er zo'n 3,3 tot 3,7kW opgenomen, is dat niet erg veel voor een 7kW unit?

Gisteren heb ik een stooklijn ingesteld en heb hem nu op AI lucht+water gezet. Hopelijk maakt dat een en ander wat rustiger. Helaas is het weer heel anders dan vorige week dus een vergelijk kan ik voorlopig niet maken.

Een paar vraagjes die ik heb:

als je de regeling op lucht+water zet, geldt dat dan alleen voor AI of wordt de water temperatuur dan ook meegenomen bij regelen op warmte?

Bij de stooklijn kun je de water temperatuur bij b.v. -10 en +18 instellen, maar ook de kamertemperatuur (als ik dat goed geïnterpreteerd heb tenminste). Doen jullie daar ook iets mee, of is dat in beide gevallen hetzelfde, b.v. 21 graden.

Als ik de "Peak Control" instel (14A bij de 7kW unit), helpt dat misschien om een iets kalmer gedrag te krijgen?

• jvanderkroon
Is die controller eigenlijk niet te kalibreren? Zou mooi zijn als je ergens kan instellen dat hij -2 graden moet weergeven zodat je niet in je schema zelf -2 hoeft te doen.

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 19:50
KarsS schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:39:

In eerste instantie heb ik hem gewoon op kamertemperatuur laten regelen en qua comfort werkte dat eigenlijk meteen perfect. De kamer temperatuur bleef binnen een paar tiende graad contant. Wel zo'n 2 graden hoger dan wat je instelt op de controller, maar goed, dat is een kwestie van incalculeren... Eigenlijk was er geen verschil merkbaar met onze oude trouwe Nefit Ecomline die nu na 25 jaar mag afbouwen (doet voorlopig nog wel sanitair warm water).

Achter de schermen vind ik het iets minder mooi gaan, in ieder geval met de omstandigheden van vorige week (+/-2 graden, zeer vochtig, sneeuw). De LG heeft maar 1 keer een run van een paar uur op een lagere modulatie gemaakt. Verder was het steeds "full power" met een defrost elke 30 a 45 minuten en dan weer een paar uur uit.

Door de grote massa van onze vloerverwarming merkten we daar binnen allemaal niets van maar qua COP lijkt me dat niet zo best.

Tijdens het "full power" draaien wordt er zo'n 3,3 tot 3,7kW opgenomen, is dat niet erg veel voor een 7kW unit?

Gisteren heb ik een stooklijn ingesteld en heb hem nu op AI lucht+water gezet. Hopelijk maakt dat een en ander wat rustiger. Helaas is het weer heel anders dan vorige week dus een vergelijk kan ik voorlopig niet maken.

als je de regeling op lucht+water zet, geldt dat dan alleen voor AI of wordt de water temperatuur dan ook meegenomen bij regelen op warmte?

Bij de stooklijn kun je de water temperatuur bij b.v. -10 en +18 instellen, maar ook de kamertemperatuur (als ik dat goed geïnterpreteerd heb tenminste). Doen jullie daar ook iets mee, of is dat in beide gevallen hetzelfde, b.v. 21 graden.

Als ik de "Peak Control" instel (14A bij de 7kW unit), helpt dat misschien om een iets kalmer gedrag te krijgen?
8)7 volgens mij kun je op warmte op 2 manieren regelen op handmatig(handboek slechte engelse vertaling) of op automatisch(stooklijn).......gebruikersmenu.>functie>OK>instelling watertemp> gewenste temp instellen>OK>auto of hand kiezen>OK.>terug naar hoofdscherm

• BernieW
jvanderkroon schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 10:28:
Is die controller eigenlijk niet te kalibreren? Zou mooi zijn als je ergens kan instellen dat hij -2 graden moet weergeven zodat je niet in je schema zelf -2 hoeft te doen.
Heel kort antwoord: nee helaas niet

• BernieW
KarsS schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 08:39:

......

.....

Verleden week was natuurlijk ook de ideale week om voor het eerst te gaan verwarmen met een WP, maar niet heus. Bij temperaturen rond het vriespunt met hoge luchtvochtigheid hebben ze het gewoon moeilijker. Denk dat je nu al heel ander gedrag gaat zien.

Regelen op lucht en water komt hier regelmatig langs, ik gebruik het zelf niet, maar er is hier op het forum genoeg over te vinden.

Wat betreft het wilde gedrag wat je waarneemt, ga experimenteren met je instellingen. Als de WP korte runs maakt en lange tijd uit staat is mogelijk je water temperatuur te hoog (korte runs en kort uit = pendelen vraagt een andere oplossing). In het algemeen kun je beter beginnen met eerst alleen op water te regelen tot je een redelijke indruk hebt wat voor jouw situatie een goede temperatuur is voor je naar een stooklijn gaat. Enne, dit tunen kost tijd. Een stooklijn optimaliseren kost je zeker een seizoen.

• KarsS
@Kazemo, Dank voor je info! "Handboek" ik vroeg mij al af wat ze daar nu precies mee bedoelden :).
Ik ga eens kijken of de watertemperatuur meegenomen gaat worden bij regelen op warmte als ik daar automatisch kies.

Voor nu laat ik hem nog even op AI staan, ik denk dat je zoiets toch wel meerdere dagen moet proberen voor je een beetje een idee krijgt hoe het werkt. En inderdaad, vorige week waren de omstandigheden wel veel beter om een WP te testen.

@BernieW, de runs waren niet kort, meerdere uren voluit, en dan weer een paar uur stil. Dus over pendelen maak ik me dan nog weer geen zorgen maar het zou veel mooier zijn als de WP ergens halverwege zou gaan zitten en dan gewoon rustig doorlopen. Nou ja, ik ben ook nog maar 1 week aan het tunen, ik moet dus nog tot begin maart 2024 begrijp ik. _/-\o_

Alleen op water regelen lijkt mij zo vaag voor de binnen temperatuur. Op een sombere dag met veel wind kan dat toch niet hetzelfde zijn als op een rustige dag met een zonnetje door de ramen (waar de WP geen weet van heeft want die staat tegen een noord gerichte muur)?

• MaikTheBike
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16-03 06:15
Hallo uit Duitsland,

Ik gebruik de google vertaler en schrijf hier omdat er hier meer informatie is over de Therma V dan in Duitsland.
Wat zijn de verschillen tussen de Therma V en Aquarea WPs op het gebied van efficiëntie, bediening en geluid? De Therma V lijkt een beetje stiller te zijn dan de Aquarea WPs en lijkt de vermelde prestaties te behouden, zelfs bij lage temperaturen?

Ik las dat de 9kW Aquarea wordt verondersteld om erg luid te zijn? Is de Therma V ook luid?
En wat is het verschil tussen een Therma V monoblock en een Therma V monoblock met het achtervoegsel "S"? Of zijn dit dezelfde WP's?
Heeft jemad de COP gemeten en berekend met sensor? Ik heb vloerverwarming met max. 35°C.

Mijn huis is van 1992 en heeft 145m² woonoppervlak. Hiervan wordt 130m² verwarmd. Ontwerptemperatuur is -10.8°C.

In de toekomst wil ik graag de ruitenglazen vervangen en misschien de gevel isoleren.

Het verbruik van mijn huis dit jaar ging over:

Pellet verwarming:
3200kg pellets *4.8kwh/kg * 0.75 = 11 520kwh
Tegelkachel:
4,5m³ hout * 550kg/m³ * 4,2kwh/kg * 0,7 = 7276kwh

=> ca. 19 000kWh

19 000kWh/2100h = ca. 9kW

Dus de Therma V met 9kw zou in dit geval meer geschikt zijn, omdat hij tot -15 9kw kan leveren, toch?

Bedankt
Maik

• gerlag
KarsS schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:42:

Alleen op water regelen lijkt mij zo vaag voor de binnen temperatuur. Op een sombere dag met veel wind kan dat toch niet hetzelfde zijn als op een rustige dag met een zonnetje door de ramen (waar de WP geen weet van heeft want die staat tegen een noord gerichte muur)?
... En toch moet dat je start zijn. Het idee is dat je eerst een stooklijn bepaalt, daarna kan AI pas zijn werk doen. AI doet eigenlijk niets anders dan de vooraf ingestelde stooklijn nauwkeurig volgen. Met de plus en min toets kan je dan de watertemperatuur een (paar) graadje(s) meer of minder laten zijn. Advies: begin eerst te regelen op watertemperatuur en probeer zo goed mogelijk mogelijk bij de gewenste kamertemperatuur te komen. De stooklijn die je later bepaalt moet exact door dit punt lopen. Herhaal dit bij een wezenlijk andere buitentemperatuur, uiteraard bij dezelfde gewenste kamertemperatuur. Als je beide punten hebt bepaald, bij voorkeur dus bij minder extreem weer, kan je de stooklijn tekenen. Pas daarna is het tijd om via AI te regelen of water+lucht uit te proberen. Zonder goede stooklijn tast de LG in het duister en kan er van alles onbegrepen verkeerd gaan.

• gerlag
MaikTheBike schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:31:
Hallo uit Duitsland,

[...]

Het verbruik van mijn huis dit jaar ging over:

Pellet verwarming:
3200kg pellets *4.8kwh/kg * 0.75 = 11 520kwh
Tegelkachel:
4,5m³ hout * 550kg/m³ * 4,2kwh/kg * 0,7 = 7276kwh

=> ca. 19 000kWh

19 000kWh/2100h = ca. 9kW

Dus de Therma V met 9kw zou in dit geval meer geschikt zijn, omdat hij tot -15 9kw kan leveren, toch?

Bedankt
Maik
Wilkommen Maik!
In Nederland denken we vaak in termen van aardgasverbuik. Een van de methoden om het vermogen in te schatten is de zogenoemde 'Koevlaas'- formule die uitgaat van het historisch aardgasverbruik. 19000 kWh komt overeen met ongeveer 2200 m3 (Nederlands) aardgas. Uit de formule volgt dan een vermogen van ruim 10 kW. In dat geval is een 12 kW versie meer voor de hand liggend. Ook geldt dat de 9 kW LG in het Nederlandse (vrij vochtige) klimaat bij temperaturen van rond de nul graden gemiddeld maar 6 kW levert. In Duitland kan dat iets beter zijn, afhankelijk van waar je woont, maar om 9 kW bij temperaturen rond het vriespunt te halen moet je echt wel in een droog klimaat wonen. In jouw geval zou ik daarom kiezen voor een 12 kW versie. Die heeft een (veel) grotere verdamper en levert daarom rond de nul graden beter zijn opgegeven vermogen. Daarnaast past een vermogen van 12 kW beter bij het energieverbruik van je woning.

Over het verschil tussen de S-versie en de gewone versie is nog weinig bekend. Toevallig hebben wij recent binnen de familie naast de eerder aangeschafte gewone 9 kW U44 een U44 Silent aangeschaft. Maar we zien geen verschil, ook het typenummer is identiek. Misschien gaat het bij de S alleen om een marketing toevoeging?

[Voor 25% gewijzigd door gerlag op 14-03-2023 21:01]

• Niltag
gerlag schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 18:37:
[...]

... En toch moet dat je start zijn. Het idee is dat je eerst een stooklijn bepaalt, daarna kan AI pas zijn werk doen. AI doet eigenlijk niets anders dan de vooraf ingestelde stooklijn nauwkeurig volgen. Met de plus en min toets kan je dan de watertemperatuur een (paar) graadje(s) meer of minder laten zijn. Advies: begin eerst te regelen op watertemperatuur en probeer zo goed mogelijk mogelijk bij de gewenste kamertemperatuur te komen. De stooklijn die je later bepaalt moet exact door dit punt lopen. Herhaal dit bij een wezenlijk andere buitentemperatuur, uiteraard bij dezelfde gewenste kamertemperatuur. Als je beide punten hebt bepaald, bij voorkeur dus bij minder extreem weer, kan je de stooklijn tekenen. Pas daarna is het tijd om via AI te regelen of water+lucht uit te proberen. Zonder goede stooklijn tast de LG in het duister en kan er van alles onbegrepen verkeerd gaan.
Ik onderschrijf dit wel. De kaboutertjes in de LG zijn niet van dusdanige kwaliteit dat de 'AI' het zelf allemaal een beetje goed oplost. Heb inmiddels 2 LG's in bedrijf genomen en in beide gevallen de pomp gewoon aan gezet op 28 graden watertemperatuur (wellicht lager bij een heel goed geisoleerd huis). Het duurt met deze buitentemperaturen dan sowieso 1,5 tot 2 dagen eerdat de hele vloer warm gestookt is en fatsoenlijk als buffer kan dienen. Als je vervolgens de buitentemperatuur volgt en bekijkt bij welke buitentemperatuur de binnentemperatuur stijgt/daalt/of gelijk blijft kun je punten in je stooklijn bepalen.

Het helpt dan wat mij betreft ook mee om met een vast pompdebiet te werken zo leer je het best je warmteverlies van je huis aan te sluiten op de output van de pomp. Na een week of 2 volgen moet je een redelijk idee kunnen vormen van de stooklijn. Die stel je dan in en daarna wellicht een op AI + lucht+water gaan draaien.

Je kunt dan prima mooie stabiele runs maken met de LG (pieken kloppen niet):

• Jojan265
Niltag schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:29:
[Je kunt dan prima mooie stabiele runs maken met de LG (pieken kloppen niet):[Afbeelding]
Waarom kloppen die pieken niet? Dat zijn toch gewoon de "smeer" pieken.

Die heb ik ook elk uur, als er onder een bepaald vermogen op niet "Stille modus" gedraaid wordt.

• BernieW
[...]

Het helpt dan wat mij betreft ook mee om met een vast pompdebiet te werken zo leer je het best je warmteverlies van je huis aan te sluiten op de output van de pomp. Na een week of 2 volgen moet je een redelijk idee kunnen vormen van de stooklijn. Die stel je dan in en daarna wellicht een op AI + lucht+water gaan draaien.
Wow, wat een consensus hier. Eerder vandaag wilde ik nog niet over pompdebiet beginnen, maar ben het met je eens. Een vast pompdebiet geeft ook bij mij het rustigste beeld, de Therma regelt mooier. Heb het zo ingesteld na een tip hier. Moet er wel bij zeggen dat ik het pompdebiet vrij hoog heb staan (nu 33 l/min op een max van 40 l/min), dit geeft het rustigste beeld.

• Jojan265
BernieW schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:42:
Een vast pompdebiet geeft ook bij mij het rustigste beeld, de Therma regelt mooier.
Hier ook een vast debiet ingesteld:20 L/min (7 kW U44). Regelt inderdaad het mooist op Water+Lucht.

[Voor 8% gewijzigd door Jojan265 op 14-03-2023 21:58]

• Niltag
Jojan265 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Waarom kloppen die pieken niet? Dat zijn toch gewoon de "smeer" pieken.

Die heb ik ook elk uur, als er onder een bepaald vermogen op niet "Stille modus" gedraaid wordt.
weer wat geleerd. Dacht hiaten in de sensor ;). Bedankt.
Jojan265 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:54:
[...]

Hier ook een vast debiet ingesteld:20 L/min (7 kW U44).
Heb 2,5 liter per VWW groep aangehouden. Delta T meestal tussen 3 en 4 graden dan. Soms zelfs nog wat lager.

[Voor 29% gewijzigd door Niltag op 14-03-2023 21:59]

• KarsS
[...]

Ik onderschrijf dit wel. De kaboutertjes in de LG zijn niet van dusdanige kwaliteit dat de 'AI' het zelf allemaal een beetje goed oplost. Heb inmiddels 2 LG's in bedrijf genomen en in beide gevallen de pomp gewoon aan gezet op 28 graden watertemperatuur (wellicht lager bij een heel goed geisoleerd huis). Het duurt met deze buitentemperaturen dan sowieso 1,5 tot 2 dagen eerdat de hele vloer warm gestookt is en fatsoenlijk als buffer kan dienen. Als je vervolgens de buitentemperatuur volgt en bekijkt bij welke buitentemperatuur de binnentemperatuur stijgt/daalt/of gelijk blijft kun je punten in je stooklijn bepalen.

Je kunt dan prima mooie stabiele runs maken met de LG (pieken kloppen niet):[Afbeelding]
Dat is nuttige input allemaal. Nu is het zo dat ik volgens mij al wel een aardig idee heb hoe de stooklijn eruit moet zien. Ik heb in het verleden al geëxperimenteerd met de inlaat temperatuur van de (toen nog aanwezige) mengverdeler en kwam er op uit dat 30 graden aanvoer nog net genoeg is om het bij -10 buiten op 21 graden binnen te houden. Dat heb ik dus nu als punt 1 van de stooklijn ingesteld. Het hoge punt is natte vinger werk, ik ga er vanuit ga dat ik bij 18 graden buiten nog nauwelijks hoef te verwarmen. Mijn vloer verwarmt merkbaar vanaf 24 graden inlaat temperatuur dus heb ik het hoge punt ingesteld op 18/24. Dat zou nog ge-finetuned kunnen worden maar veel kan het er toch niet naast zitten lijkt mij?

Dat die "AI-mode" kabouters niet zo slim zijn is natuurlijk wel jammer. Als ik het goed heb staat AI voor Artificial Intelligence. Dan verwacht je in deze tijd toch wel iets meer dan een apparaat wat alleen maar een door de gebruiker ingestelde stooklijn gaat volgen O-)

• kazemo
Jojan265 schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 21:54:
[...]

Hier ook een vast debiet ingesteld:20 L/min (7 kW U44). Regelt inderdaad het mooist op Water+Lucht.
8)7 ik heb hem op optimaal jij hebt waarschijnlijk alleen vloerverwarming.....ik heb radiatoren.....hebben hogere watertemp.nodig(anders krijg ik het niet warm).....regeld terug autm. van 22ltr naar 8ltr(moduleerd) .....lagere flow geeft hogere watertemp max ingesteld op 50 gr.... ik draai op +-44gr.....dan krijg ik het warm(op stooklijn) ....het is natuurlijk niet bij iedereen hetzelfde dit moet men uittesten dat heeft tijd nodig. rekening houdend met buitentemp....defrost....etc......ik heb ook op lucht+water werkt bij mij het beste(geeft constante binnentemp van 20,5 gr.(heb ik zo ingesteld op externe thermostaat)

• Koreanbbq88
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 16-03 08:46
Beste Mede-Tweakers,

Sinds een aantal maanden de trotse eigenaar van een 16KW LG HM163MR-U34.
Deze is naar tevredenheid geïnstalleerd door een installateur. Echter is er nu een probleem ontstaan waar hij ook de oplossing niet op weet.

Setup:
- 16kw monobloc
- 400L DHW/SWW boiler
- 200L Buffervat

Probleem:
Alles werkt naar behoren, Warmte en DHW. Echter horen wij een hard knallend geluid uit de DHW boiler (volgens mij vanaf het spiraal) op moment dat deze is opgewarmd tot 55 graden en weer omschakelt naar verwarming. Dit schijnt te komen door drukverschil? Heeft iemand een idee hoe dit knallende geluid te verhelpen is? We schrikken ons iedere keer wezenloos.

Alvast bedankt voor de hulp!

• The_KnarF
@Koreanbbq88
Dat is behoorlijk offtopic, maar als ik jou was zou ik contact opnemen met de installateur.

Beetje kort door de bocht misschien zo.
Misschien is het wel een typisch lg ding zo, dat weet ik niet ik gebruik lg niet voor dhw.

[Voor 38% gewijzigd door The_KnarF op 15-03-2023 09:36]

LG-HM051MR-U44

• kazemo
Koreanbbq88 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:02:
Beste Mede-Tweakers,

Deze is naar tevredenheid geïnstalleerd door een installateur. Echter is er nu een probleem ontstaan waar hij ook de oplossing niet op weet.

Setup:
- 16kw monobloc
- 400L DHW/SWW boiler
- 200L Buffervat

Probleem:
Alles werkt naar behoren, Warmte en DHW. Echter horen wij een hard knallend geluid uit de DHW boiler (volgens mij vanaf het spiraal) op moment dat deze is opgewarmd tot 55 graden en weer omschakelt naar verwarming. Dit schijnt te komen door drukverschil? Heeft iemand een idee hoe dit knallende geluid te verhelpen is? We schrikken ons iedere keer wezenloos.

wat ik bedenken kan misschien een slagdemper er tussen zetten voor het drukverschil op te heffen??...word ook gebruikt in sanitair water installaties!!!(kijken bij installatie vakwinkel.nl.....flexion)

• KarsS
Er zou toch geen drukverschil mogen zijn? Als het goed is zit er alleen een klep in de aanvoer leiding die van verwarming naar SWW vat omschakelt. Via de retour blijft de druk in beide circuits dan gelijk.

Zit er een klep in die misschien eerst de doorgang naar SWW dicht zet en dan pas naar de verwarming opent?
Al zou ik daar eerder een error-014 van verwachten dan een harde knal...

[Voor 3% gewijzigd door KarsS op 15-03-2023 09:51]

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:26
Beste Mede-Tweakers,

Setup:
- 16kw monobloc
- 400L DHW/SWW boiler
- 200L Buffervat

Probleem:

klinkt voor mij meer alsof er iets aan de SWW-kant mis gaat. Wat voor inlaatcombinatie heeft de installateur geplaatst? Kun je drukken in het SWW-vat aflezen? Standaard inlaatcombinatie is in NL vaak 8bar maar voor SWW-vaten wordt vaak 6 bar aangeraden. Misschien dat de knap veroorzaakt wordt door het opengaan van de overdrukbeveiliging in de inlaatcombi?

De drukken in het CV-zijdige systeem zouden gelijk moeten zijn want de retour is gewoon open met elkaar verbonden. Je noemt een buffervat van 200L, weet je of die in serie of in parallel is aangesloten (serie = alleen verbonden met de aanvoer of retour, al het water in het systeem gaat ook door de buffer, parallel is aangesloten op zowel aanvoer als retour en aan beide zijden zijn aparte pompen nodig. Flow per kant kan dan verschillen (bijv. 20 L/min aan de WP-zijde maar 15 L/min aan de cv-zijde.)

• kazemo
KarsS schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:49:
Er zou toch geen drukverschil mogen zijn? Als het goed is zit er alleen een klep in de aanvoer leiding die van verwarming naar SWW vat omschakelt. Via de retour blijft de druk in beide circuits dan gelijk.

Zit er een klep in die misschien eerst de doorgang naar SWW dicht zet en dan pas naar de verwarming opent?
Al zou ik daar eerder een error-014 van verwachten dan een harde knal...
8)7 als hij een terugslag klep in de retour heeft zitten word het misschien een ander verhaal???kan ook zijn dat als de klep omgaat naar boiler het expansievat word afgesloten???waardoor de druk oploopt....en overdrukklep open gaat.......als de drieweg klep terug gaat naar cv word de druk vereffend dat is dan die klap!!!het zoukunnen zijn dat de klep waterzijdig verkeerd is aan gesloten???
kazemo schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 09:59:
[...]

8)7 als hij een terugslag klep in de retour heeft zitten word het misschien een ander verhaal???kan ook zijn dat als de klep omgaat naar boiler het expansievat word afgesloten???waardoor de druk oploopt....en overdrukklep open gaat.......als de drieweg klep terug gaat naar cv word de druk vereffend dat is dan die klap!!!

[Voor 38% gewijzigd door kazemo op 15-03-2023 11:21]

• Jojan265
Beste Mede-Tweakers,

Setup:
- 16kw monobloc
- 400L DHW/SWW boiler
- 200L Buffervat

Probleem:

Kun je een schema laten zien hoe het bij jou is aangesloten? En dan met name waar terugslagkleppen zitten en waar expansievaten.

Ik heb het vermoeden dat door de hogere temperatuur van je SWW, de druk oploopt en daarmee hoger wordt dan je CV/Vvw leidingen. Dit kan gebeuren als er iets verkeerd is aangesloten of op de verkeerde plek, maar zou als alles goed is aangesloten niet mogen.

• Koreanbbq88
@Jojan265 @kazemo @Fr33z @KarsS Super bedankt voor het meedenken. Helaas heb ik geen schema. Zelf ben ik 0,0 technisch en heb ik het dus ook uit handen gegeven aan de installateur. Ik zal jullie eerste gedachtes aan hem doorgeven en wellicht dat hij er dan wat mee kan! Nogmaals dank!

• Jojan265
Koreanbbq88 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 16:23:
@Jojan265 @kazemo @Fr33z @KarsS Super bedankt voor het meedenken. Helaas heb ik geen schema. Zelf ben ik 0,0 technisch en heb ik het dus ook uit handen gegeven aan de installateur. Ik zal jullie eerste gedachtes aan hem doorgeven en wellicht dat hij er dan wat mee kan! Nogmaals dank!
Misschien is het een idee om wat foto's te posten. Als je van die plekken waar meer dan alleen een leiding zit, een foto maakt, kunnen we misschien daarna nog wat aanvullende informatie geven. Wellicht dat we daarna nog wat detail foto's vragen van bepaalde onderdelen.

• Koreanbbq88
Jojan265 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 18:49:
[...]

Misschien is het een idee om wat foto's te posten. Als je van die plekken waar meer dan alleen een leiding zit, een foto maakt, kunnen we misschien daarna nog wat aanvullende informatie geven. Wellicht dat we daarna nog wat detail foto's vragen van bepaalde onderdelen.

Hopelijk dat je er wat wijs uit kan! Als je extra fotos nodig hebt of duidelijker let me know! :)

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:56
Koreanbbq88 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:32:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hopelijk dat je er wat wijs uit kan! Als je extra fotos nodig hebt of duidelijker let me know! :)
Na even wat aan het staren geweest te zijn, zitten er terugslagkleppen in het systeem?
Ik kan ze zo niet vinden namelijk...

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | 4.160 WP Oost-West

• Jojan265
Koreanbbq88 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 19:32:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik ben bezig om even een klein schema-tje te tekenen, maar ik zou nog graag wat aanvullende foto's willen. Ten eerste de aansluiting vanaf de driewegklep (het grijze ding, rood omcirkeld) naar de buffertank.

Daarnaast nog graag een foto van de retour vanaf de buffertank (rood omcirkeld).

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:36
Geen inhoudelijke bijdrage, maar een compliment voor de community! Wat leuk om te zien dat kenners en hobby-installateurs erop duiken om te helpen en te ontrafelen wat er mogelijk fout is aangelegd! _/-\o_

• Jojan265
Jojan265 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 21:18:
[...]

Ik ben bezig om even een klein schema-tje te tekenen, maar ik zou nog graag wat aanvullende foto's willen. Ten eerste de aansluiting vanaf de driewegklep (het grijze ding, rood omcirkeld) naar de buffertank.
[Afbeelding]

Daarnaast nog graag een foto van de retour vanaf de buffertank (rood omcirkeld).
[Afbeelding]
Nog even een aanvullende vraag: Kun je eens kijken wat er op het expansievat staat? Er zou iets moeten opstaan van "voordruk: ... bar". Het zou namelijk kunnen zijn, dat de voordruk veel te hoog is en dat kan deze symptomen geven.

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:46
Jojan265 schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:00:
[...]

Nog even een aanvullende vraag: Kun je eens kijken wat er op het expansievat staat? Er zou iets moeten opstaan van "voordruk: ... bar". Het zou namelijk kunnen zijn, dat de voordruk veel te hoog is en dat kan deze symptomen geven.
[Afbeelding]
Waarschijnlijk 1,5 bar(ervan uitgaande dat de installateur de druk niet gewijzigd heeft)
Die terug op 0,5-1 bar zetten kan idd het wel oplossen

• hoeby
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-03 22:44
Mogelijk is het al voorbij gekomen in het lange verhaal, maar krijg het niet gevonden.

Onlangs hebben ze bij ons een LG Therma 5KW warmtepomp geplaatst.
De binnenunit (hangt op zolder) heeft standaard een bedienpaneel in zijn behuizing.
Maar nu willen we ook een bedienpaneel in de woonkamer, ter vervanging van de thermostaat.
Kunnen er 2 van deze bedienmodules op 1 installatie?

Waarom is dit niet direct bij de installatie meegenomen.
We wilden eerst de nest thermostaat overzetten. maar nu blijkt dat deze de installatie volledig aan/uit zet in plaats van moduleert.

• kazemo
123Arjan schreef op woensdag 15 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Waarschijnlijk 1,5 bar(ervan uitgaande dat de installateur de druk niet gewijzigd heeft)
Die terug op 0,5-1 bar zetten kan idd het wel oplossen
8)7 als ik kijk en goed zie??....staat buffervat in serie met boiler......dat betekent als boiler op warmt het buffervat ook geheel heet word bijv 60gr.....bij omschakeling naar cv word het dan een groot temp. verschil...kan misschien ook dat expansievat toch nog te klein is,kan dan de oplopende druk niet voldoende opvangen???? bij verwarmen naar 60gr!!!!!

• Jojan265
kazemo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:13:
[...]

8)7 als ik kijk en goed zie??....staat buffervat in serie met boiler......dat betekent als boiler op warmt het buffervat ook geheel heet word bijv 60gr.....bij omschakeling naar cv word het dan een groot temp. verschil...kan misschien ook dat expansievat toch nog te klein is,kan dan de oplopende druk niet voldoende opvangen???? bij verwarmen naar 60gr!!!!!
Zo zie ik dat niet. Ik heb even een klein tekeningetje gemaakt, met wat ik nu kon zien (nog even afwachten op aanvullende foto's). Dus met een voorbehoud.

• kazemo
Jojan265 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:21:
[...]

Zo zie ik dat niet. Ik heb even een klein tekeningetje gemaakt, met wat ik nu kon zien (nog even afwachten op aanvullende foto's). Dus met een voorbehoud.

[Afbeelding]
:) inderdaad,zo zou het moeten en kunnen zijn(op foto zie je het moeilijk!!!) op tekening is het parallel buffervat.....er zijn 3manieren wat het beste is weet ik ook niet..........ik zou het expansievat onmiddelijk in retour of aanvoer van de wp zetten dan werkt het altijd

[Voor 14% gewijzigd door kazemo op 16-03-2023 10:58]

• Casper de Boer
Jojan265 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:21:
[...]

[Afbeelding]
Om terug te komen op de terugslagklep, nu zuigt de cv pomp én de wp tegelijkertijd aan het systeem toch?

• Jojan265
Casper de Boer schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:59:
[...]

Om terug te komen op de terugslagklep, nu zuigt de cv pomp én de wp tegelijkertijd aan het systeem toch?
Volgens mij niet. De CV pomp circuleert over de buffer.

De warmtepomp circuleert over de buffer of over de boiler. Daarom wou ik nog even aanvullende foto's, om er zeker van te zijn, dat er geen terugslagklep zit tussen buffer en warmtepomp retour.

[Voor 15% gewijzigd door Jojan265 op 16-03-2023 11:03]

• Jojan265
kazemo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 10:32:
ik zou het expansievat onmiddelijk in retour of aanvoer van de wp zetten dan werkt het altijd
Klopt, maar het gaat er nu eerst om wat de oorzaak zou kunnen zijn, van de waterslag. Op zich hoeft het niet verkeerd te zijn, zoals het nu is aangesloten (je kunt best opmerkingen maken over de krappe bochtjes e.d., maar dat beschouw ik nu even als buiten scope O-) ).

Als het expansievat zijn werk doet, dan gaat hij de druk ook opvangen als er SWW warmte wordt gemaakt (via retour en buffervat, tenminste als daar geen terugslagklep tussen zit).

• kazemo
Jojan265 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:02:
[...]

Volgens mij niet. De CV pomp circuleert over de buffer.

De warmtepomp circuleert over de buffer of over de boiler. Daarom wou ik nog even aanvullende foto's, om er zeker van te zijn, dat er geen terugslagklep zit tussen buffer en warmtepomp retour.
8)7 als de 3weg klep om is kan hij niet meer cirkuleren over buffer(extra pomp) is dan afgesloten van aanvoer(hij maakt dan onderdruk)

• Jojan265
kazemo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:10:
[...]

8)7 als de 3weg klep om is kan hij niet meer cirkuleren over buffer(extra pomp) is dan afgesloten van aanvoer(hij maakt dan onderdruk)
Er blijft dan toch een verbinding via de retour naar de buffer? Daarmee kan de druk (ten gevolge van uitzetting) toch worden opgevangen?

• kazemo
Jojan265 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:14:
[...]

Er blijft dan toch een verbinding via de retour naar de buffer? Daarmee kan de druk (ten gevolge van uitzetting) toch worden opgevangen?
:) klopt helemaal,dan moet er evt. een waterslag demper tussen( flexion)

[Voor 9% gewijzigd door kazemo op 16-03-2023 11:22]

• Jojan265
kazemo schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:17:
[...]

:) klopt helemaal,dan moet er evt. een waterslag demper tussen( flexion)
Dat kan een oplossing zijn (maar eigenlijk niet nodig moeten zijn), maar ik begrijp nog steeds niet waar de drukstoten vandaan komen. Alles is via retour met elkaar verbonden (ook naar expansievat). Dus als het expansievat zijn werk doet, zouden er geen drukstoten mogen komen.

• kazemo
Jojan265 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 11:27:
[...]

Dat kan een oplossing zijn (maar eigenlijk niet nodig moeten zijn), maar ik begrijp nog steeds niet waar de drukstoten vandaan komen. Alles is via retour met elkaar verbonden (ook naar expansievat). Dus als het expansievat zijn werk doet, zouden er geen drukstoten mogen komen.
8)7 er zijn schijnbaar toch drukverschillen.......een oplossing zou kunnen zijn een kleine bypass maken 10mm om de druk dan te nivileren aan beide zijde cv/boiler systeem.... ...om te contoleren 2 manometers een heeft hij al.......ik neem aan bij boiler een inlaat combinatie is geplaatst in toevoer koud sanitair water.

[Voor 11% gewijzigd door kazemo op 17-03-2023 09:24]

• kazemo

• kazemo

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Nu online
Ik wil graag de 12 KW 3 fase kopen. Nu heb ik de volgende opzet gemaakt:

Is het echt zo simpel? Moet er een expansievat en/of vuilafscheider tussen of iets anders? Ik wil de warmtepomp bestellen en dan bovenstaande tekening door loodgieter laten uitvoeren. Electra, opzet, boren en inregelen lukt me zelf wel. Enkel de waterleidingen installeren en uitdenken is wat lastig.

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 19:46
hoeby schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:04:
Mogelijk is het al voorbij gekomen in het lange verhaal, maar krijg het niet gevonden.

De binnenunit (hangt op zolder) heeft standaard een bedienpaneel in zijn behuizing.
Maar nu willen we ook een bedienpaneel in de woonkamer, ter vervanging van de thermostaat.

We wilden eerst de nest thermostaat overzetten. maar nu blijkt dat deze de installatie volledig aan/uit zet in plaats van moduleert.
De thermostaat wat in jouw binnendeel zit kan je eruit halen en plaatsen in de woonkamer als thermostaat
Voor het gat wat je in het binnendeel hebt zijn afdek kappen voor te krijgen

• The_KnarF
Reiziger88 schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 14:38:

[Afbeelding]

Is het echt zo simpel? Moet er een expansievat en/of vuilafscheider tussen of iets anders? Ik wil de warmtepomp bestellen en dan bovenstaande tekening door loodgieter laten uitvoeren. Electra, opzet, boren en inregelen lukt me zelf wel. Enkel de waterleidingen installeren en uitdenken is wat lastig.
Lees de handleiding even door, daarin staat wat verplicht is of een optie.
Ik zou verwachten dat jou loodgieter dit deel voor jou regelt.
Over alle onderdelen verschillen de meningen, er is hierover veel geschreven hier.

LG-HM051MR-U44

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online

[Afbeelding]

In basis is dit het inderdaad, expansievat zit in de monobloc. Wel vuilafscheider met magneet in retour plaatsen. De meningen over een buffervat (met daarmee al snel een extra expansievat) zijn verdeeld, met zo'n vloeroppervlak verwacht ik dat die overbodig is (ook al heb je de 12 kW).

Ligt het leidingwerk al grotendeels of moet alles nieuw? Je zou kunnen overwegen het volledig zelf uit te voeren.

www.opnaargasloos.nl: 8150Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

hoeby schreef op donderdag 16 maart 2023 @ 09:04:

De bedienmodule moduleert ook niet echt. Die doet eigenlijk hetzelfde als de Nest. De stooklijn volgen en bij te hoge ruimte temperatuur afschakelen. De pomp moduleert (soms :+ ) op basis van de gevraagde water temperatuur vs de gemeten watertemperatuur.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jojan265
Devil schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 11:31:
[...]

De bedienmodule moduleert ook niet echt. Die doet eigenlijk hetzelfde als de Nest. De stooklijn volgen en bij te hoge ruimte temperatuur afschakelen. De pomp moduleert (soms :+ ) op basis van de gevraagde water temperatuur vs de gemeten watertemperatuur.
Dit wil ik even tegenspreken. De LG controller op Water+Lucht moduleert wel degelijk. Ik kan de lucht temperatuur nu goed constant houden bij wisselende buiten temperaturen en ook zon inval. Het is wel een kwestie van goed inregelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• KarsS
Jojan265 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:57:
[...]

Dit wil ik even tegenspreken. De LG controller op Water+Lucht moduleert wel degelijk. Ik kan de lucht temperatuur nu goed constant houden bij wisselende buiten temperaturen en ook zon inval. Het is wel een kwestie van goed inregelen.
Inderdaad, ik heb nog maar 10 dagen ervaring met mijn 7kW U44 unit maar hij doet het al best lekker vind ik (met dank aan alle tips en kennis op dit forum!). Moduleert de laatste dagen langdurig tussen zo'n 2 a 3kW thermische output met in de middag, als het zonnetje er bij komt, een stilstand periode.

Nu is het weer op dit moment ook best gemakkelijk voor een WP lijkt mij. Toen ik hem vorige week net op gang had met temperaturen rond het vriespunt, hoge vochtigheid en sneeuw was het gedrag niet zo best.

Inmiddels heb ik een stooklijn ingesteld, AI op Water+Lucht gekozen en het de regeling verder zo gemakkelijk mogelijk gemaakt met regelen op t-aanvoer (retour geeft delay en is lastiger voor een regeling), en vast waterdebiet van 20l/min (vast debiet is weer een parameter minder waar de regeling mee de mist in kan gaan).

Ik weet natuurlijk nog niet hoe dit uit gaat pakken onder beroerde omstandigheden. Ook heb ik even geen idee of een settings als vast waterdebiet de COP omlaag zou kunnen halen. Daar ga ik in de toekomst nog eens nauwkeuriger naar kijken. Maar voorlopig ziet het er goed uit vind ik :*)

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-03 16:58

[Afbeelding]

Dit is ongeveer de opzet zoals ik die sinds vorig jaar juni ook zelf heb geinstallleerd. Geen vv op de zolder.
Wel heb ik een vuilfilter op de retour en een expansievat. Een verdeler met 9 groepen (gesloten) en een 5 groepen (open). De open verdeler (1e verd) mengt te te veel retourwater bij. Dus daar krijg ik het niet boven de 18 graden wanneer het koud is buiten.
Ik kan hier wel met een 7kW (U44) toekomen. Ik heb een flow van max 25 l/min.
Voor een 12 kW heb je eigenlijk 36 l/min nodig. Dus dikke leidingen.
Wanneer ik hier te veel groepen dicht draai krijg ik een flow error.
Meer capaciteit heeft ook nadelen...

[Voor 5% gewijzigd door leow88 op 17-03-2023 15:34]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BernieW
Jojan265 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 12:57:
[...]

De vraag is denk ik in hoeverre de LG controller bijdraagt in het moduleren van de compressor. Ook zonder LG controller kun je de kamertemperatuur goed constant houden. Met een stooklijn en externe thermostaat moduleert de compressor ook. Ik denk dat je er uiteindelijk alleen maar achter kunt komen of de LG controller inderdaad extra input voor modulatie levert door beide op dezelfde installatie te vergelijken.

• BernieW

[Afbeelding]

Na alle input hier en op je dubbelpost in het algemene WP forum; er zit een expansievat in de LG. Maar ik raad je aan om toch even te gaan rekenen od deze groot genoeg is voor jouw installatie. Vaak is er toch een extarb vat nodig. En voor de rest vergeet de (magnetische) vuilfilter en ontluchters niet. Het principeschema is inderdaad zo simpel.

• Jojan265
BernieW schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 19:05:
[...]

De vraag is denk ik in hoeverre de LG controller bijdraagt in het moduleren van de compressor. Ook zonder LG controller kun je de kamertemperatuur goed constant houden. Met een stooklijn en externe thermostaat moduleert de compressor ook. Ik denk dat je er uiteindelijk alleen maar achter kunt komen of de LG controller inderdaad extra input voor modulatie levert door beide op dezelfde installatie te vergelijken.
Een externe thermostaat kan de stooklijn niet omhoog en omlaag brengen, wat de LG controller wel doet, als de Lucht temperatuur langere tijd te laag of te hoog blijft. In het laatste geval, gaat de externe thermostaat de warmtepomp gewoon uitschakelen. Voor Lucht temperatuur is de externe thermostaat een aan/uit regeling.

Uiteraard kun je de temperatuur ook nagenoeg constant houden met een externe thermostaat. Ik spreek echter tegen dat het niet kan met de LG controller/thermostaat.

• BernieW
Jojan265 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 20:22:
[...]

Een externe thermostaat kan de stooklijn niet omhoog en omlaag brengen, wat de LG controller wel doet, als de Lucht temperatuur langere tijd te laag of te hoog blijft. In het laatste geval, gaat de externe thermostaat de warmtepomp gewoon uitschakelen. Voor Lucht temperatuur is de externe thermostaat een aan/uit regeling.

Uiteraard kun je de temperatuur ook nagenoeg constant houden met een externe thermostaat. Ik spreek echter tegen dat het niet kan met de LG controller/thermostaat.
Helder, bedankt! De stooklijn omhoog brengen zie ik het nut nog van in (wind invloed op energieverlies, het muntje om de stooklijn te verlagen ipv een tijdje naar standby is nog niet gevallen.

In ieder geval iets om over na te denken of dit handig kan zijn in de ESP code. Moeten ook volgende winter nog wat te spelen hebben.

• Jojan265
BernieW schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:38:
[...]

Helder, bedankt! De stooklijn omhoog brengen zie ik het nut nog van in (wind invloed op energieverlies, het muntje om de stooklijn te verlagen ipv een tijdje naar standby is nog niet gevallen.

In ieder geval iets om over na te denken of dit handig kan zijn in de ESP code. Moeten ook volgende winter nog wat te spelen hebben.
De LG controller kan niet de stooklijn verlagen. Omdat ik wilde, dat de warmtepomp zolang mogelijk aanbleef, heb ik de stooklijn zelf een halve graad ongeveer verlaagd. Hierdoor kan de controller ook de temperatuur weer iets verlagen en blijft de temperatuur mooi constant. Bij de huidige temperaturen zorg ik via HA dat de warmtepomp een nachtverlaging krijgt en daardoor ook uitgaat.

• BernieW
Jojan265 schreef op vrijdag 17 maart 2023 @ 22:58:
[...]

De LG controller kan niet de stooklijn verlagen. Omdat ik wilde, dat de warmtepomp zolang mogelijk aanbleef, heb ik de stooklijn zelf een halve graad ongeveer verlaagd. Hierdoor kan de controller ook de temperatuur weer iets verlagen en blijft de temperatuur mooi constant. Bij de huidige temperaturen zorg ik via HA dat de warmtepomp een nachtverlaging krijgt en daardoor ook uitgaat.
Je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt. Zit hier nu met vraagtekens in m'n ogen. Ik weet dat je van de modbus rechtstreeks naar HA gaat (zonder ESP).

Ik ging er altijd vanuit dat als je de LG controller gebruikt, deze ook de stooklijn bepaald en dat de controller een aanpassing van Ta of Tr zou overrulen. Maar als ik het goed begrijp kun je Ta of Tr nog steeds aanpassen via de modbus.Maar begrijp ik het ook goed dat je via HA en de modbus de luchttemperatuur setting van de controller aan kunt passen?

Dit zou voor mij ook mogelijkheden bieden, zou je je HA code misschien ook willen delen?

• Jojan265
BernieW schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:51:
[...]

Je hebt mijn nieuwsgierigheid gewekt. Zit hier nu met vraagtekens in m'n ogen. Ik weet dat je van de modbus rechtstreeks naar HA gaat (zonder ESP).

Ik ging er altijd vanuit dat als je de LG controller gebruikt, deze ook de stooklijn bepaald en dat de controller een aanpassing van Ta of Tr zou overrulen. Maar als ik het goed begrijp kun je Ta of Tr nog steeds aanpassen via de modbus.Maar begrijp ik het ook goed dat je via HA en de modbus de luchttemperatuur setting van de controller aan kunt passen?

Dit zou voor mij ook mogelijkheden bieden, zou je je HA code misschien ook willen delen?
Het zou wel kunnen wat je schrijft (in HA de stooklijn ook voorbereid), maar dat is niet zoals ik het doe. Ik laat zoveel mogelijk de LG controller het werk doen. Als volgt:

Ik heb een zo nauwkeurig mogelijke stooklijn bepaald voor de watertemperatuur. Deze heb ik iets verlaagd (ca. 0.5 ºC). De regeling staat op Water+Lucht, waarbij voor water deze op "Auto" staat (om gebruik te maken van de stooklijn).
Voor lucht staat deze op "Warmte", zodat ik een gewenste temperatuur van de kamer kan instellen. Doordat de temperatuur van het water via de stooklijn in principe een 0.5 ºC te laag is, gaat de luchtregeling van de LG de stooklijn automatisch iets verhogen om de gewenste kamertemperatuur te halen (via langzame regeling). Op het moment dat de luchttemperatuur gehaald is, zal de luchtregeling automatisch weer een lagere stooklijn hanteren (tot minimaal de ingegeven stooklijn). Hiermee blijft de kamer keurig op temperatuur.

Mocht vanwege externe redenen (zon inval, aantal mensen aanwezig), de temperatuur in de kamer toch te hoog worden, dan wordt via HA de gewenste kamertemperatuur met 1 ºC verlaagd. Dit verlagen sta ik alleen toe na 8 uur 's avonds om hiermee de Warmtepomp zoveel mogelijk overdag aan te hebben en als er teveel minimum vermogen is, deze 's nachts uit te hebben.

's Ochtends wordt de gewenste temperatuur weer op de standaard waarde gezet. Mocht het in de kamer dan zijn afgekoeld tot onder de hysterese van de Lucht instellingen, dan gaat de warmtepomp weer aan.

Om de defrosts in de hand te houden, zet ik via HA de warmtepomp op "Silent" voor 17 minuten, bij het starten na een defrost. Ook gaat de "Silent" automatisch aan/uit afhankelijk van de buitentemperatuur.

Ik heb hieronder een deel van mijn code gedeeld (alleen dat voor de LG van toepassing is).

Configurations.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml

modbus:
  - type: tcp
    host: 192.168.1xx.xx
    port: 502
    name: "lg_modbus"
    retry_on_empty: true
    retries: 10
    sensors: 

##input
      - name: lg_error_code
        scan_interval: 120
        address: 0
        slave: 1
        input_type: input

- name: lg_water_inlet_temp
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 15
        address: 2
        unit_of_measurement: °C

- name: lg_water_outlet_temp
        scan_interval: 15
        address: 3

- name: lg_dhw_water_temp
        scan_interval: 30
        address: 5

- name: lg_room_air_temp_circuit1
        scan_interval: 60
        address: 7

- name: lg_current_flow_rate
        address: 8
        unit_of_measurement: l/min

- name: lg_outdoor_air_temp
        address: 12

- name: lg_Pipe_in_temp
        address: 16

- name: lg_Fan_speed
        scale: 1
        precision: 0
        address: 19
        unit_of_measurement: rpm

- name: lg_high_press
        address: 22
        unit_of_measurement: mBar

- name: lg_low_press
        address: 23
        unit_of_measurement: mBar

- name: lg_inverter
        address: 24
        unit_of_measurement: Hz

##holding
      - name: lg_operation_mode
        input_type: holding

- name: lg_control_method
        address: 1

- name: lg_target_temp_circuit1

- name: lg_room_air_temp_circuit1_holding

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1
        address: 4

- name: lg_shift_value_in_auto_mode_circuit2

- name: lg_dhw_target_temp

binary_sensors:
        ## discrete
      - name: lg_water_flow_status   
        input_type: discrete_input

- name: lg_water_pump_status   

- name: lg_compressor_status   

- name: lg_defrosting_status   

- name: lg_dhw_heating_status

- name: lg_silent_mode_status   

- name: lg_error_status   
        address: 13

switches:        
        ##coil
      - name: lg_enable_disable_heating/cooling
        write_type: coil
        verify:

- name: lg_enable_disable_dhw
        verify:

- name: lg_silent_mode_set
        verify:

- name: lg_trigger_desinfection_operation
        verify:

- name: lg_emergency_stop
        verify:

- name: lg_trigger_emergency_operation
        verify:

input_number:
  box_lg3:
    name: Numeric Input Box_lg3
    initial: 21
    min: 15
    max: 35
    step: 0.1
    mode: box
  box_lg4:
    name: Numeric Input Box_lg4
    initial: 21
    min: 15
    max: 25
  box_lg5:
    name: Numeric Input Box_lg5
    initial: 0
    min: -5
    max: 5
    step: 1
  box_lg9:
    name: Numeric Input Box_lg9
    initial: 50
    min: 40
    max: 58

box_tb_min:
    name: Numeric Input Box_tb_min
    initial: -20
    min: -30
    max: 0
  box_tb_max:
    name: Numeric Input Box_tb_max
    initial: 8
    min: 0
    max: 30
  box_target_min:
    name: Numeric Input Box_target_min
    initial: 27
    min: 20
    max: 50
  box_target_max:
    name: Numeric Input Box_target_max
    initial: 31
    min: 20
    max: 50

sensor:
  - platform: filter
    name: "filtered_buiten_temperature"
    entity_id: sensor.shellyplusht_buiten_temperature
    filters:
      - filter: outlier
        window_size: 4
        radius: 4.0
      - filter: lowpass
        time_constant: 10
        precision: 2
    name: "filtered_buiten_temperature2"
    entity_id: sensor.shelly1pm_wp_temperature_3
    filters:
        window_size: 2
        radius: 1.0
        time_constant: 10
      - filter: time_simple_moving_average
        window_size: "00:02"
    name: "filtered_kamer_temperature"
    entity_id: sensor.shelly1pm_kamer_temperature_3
    filters:
        window_size: 2
        radius: 1.0
        time_constant: 300
      - filter: time_simple_moving_average
        window_size: "00:30"
    name: "filtered_wp_kwth_neg"
    entity_id: sensor.wp_kwth
    filters:
      - filter: range
        lower_bound: -20.0
        upper_bound: 0.0
    name: "filtered_wp_kwth"
    entity_id: sensor.wp_kwth
    filters:
      - filter: range
        lower_bound: 0.0
        upper_bound: 20.0

- platform: integration
    source: sensor.wp_kwth_neg
    name: wp_neg_thermal_energy
    round: 2
  - platform: integration
    source: sensor.wp_kwth_pos
    name: wp_pos_thermal_energy
    round: 2

template:
  - sensor:
      - name: temp_stooklijn
        unique_id: id_temp_stooklijn
        state: >
            {% if states('sensor.filtered_buiten_temperature2') | float < states('input_number.box_tb_min') | float  %}
                {% set lghp_stooklijn = states('input_number.box_target_max') | float %}
            {% elif states('sensor.filtered_buiten_temperature2') | float > states('input_number.box_tb_max') | float  %}
                {% set lghp_stooklijn = states('input_number.box_target_min') | float %}
            {% else %}
                {% set lghp_stooklijn = (states('input_number.box_target_max') | float - (( states('sensor.filtered_buiten_temperature2') | float - states('input_number.box_tb_min') | float ) * (states('input_number.box_target_max') | float - states('input_number.box_target_min') | float)/(states('input_number.box_tb_max') | float - states('input_number.box_tb_min') | float) )) %} 
            {% endif %}
            {{ lghp_stooklijn | float | round(2)  }}

- sensor:
      - name: temp_wp_aanvoer
        unique_id: id_temp_wp_aanvoer
        state: "{{ (states('sensor.shelly1pm_wp_temperature') | float ) | round(2) }}"

- sensor:
      - name: temp_wp_retour
        unique_id: id_temp_wp_retour
        state: "{{ (states('sensor.shelly1pm_wp_temperature_2') | float ) | round(2) }}"

- sensor:
      - name: wp_kwth
        unique_id: id_wp_kwth
        state: >
            {% if states('sensor.lg_current_flow_rate')| float < 6 %} 
                {% set lghp_thermal_power = 0.0 | float %}
            {% else %}
                {% set lghp_thermal_power = ((states('sensor.temp_wp_aanvoer') | float - states('sensor.temp_wp_retour') | float) * 1.176 * 1.16277 ) | float %}
            {% endif %}
                {{ lghp_thermal_power | float | round(2)  }}
        unit_of_measurement: kW

- sensor:
      - name: wp_kwth_pos
        unique_id: id_wp_kwth_pos
        state: "{{ (states('sensor.filtered_wp_kwth') | float * 1.0) | round(2) }}"

- sensor:
      - name: wp_kwth_neg
        unique_id: id_wp_kwth_neg
        state: "{{ (states('sensor.filtered_wp_kwth_neg') | float * -1.0) | round(2) }}"

- sensor:
      - name: wp_cop
        unique_id: id_wp_cop
        state: "{{ ((states('sensor.wp_kwth') | float) * 1000 / (states('sensor.kwh_meter_wp_lg_active_power') | float)) | round(2) }}"
        unit_of_measurement: kWth/kWe

Automation.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
- id: lg_holding3
  alias: Target water temperatuur
  description: Instellen gewenste water temperatuur
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - input_number.box_lg3
  condition: []
  action:
  - service: modbus.write_register
    data:
      hub: lg_modbus
      value: '{{ (states.input_number.box_lg3.state) | float * 10  }}'
  mode: single
- id: lg_holding4
  alias: Target kamer temperatuur
  description: Instellen gewenste kamer temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.box_lg4
  action:
    data:
      value: '{{ (states.input_number.box_lg4.state) | float * 10  }}'
- id: lg_holding5
  alias: Target shift temperatuur
  description: Instellen gewenste verschuiving temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.box_lg5
  action:
    data:
      value: '{%set Correctie = states("input_number.box_lg5") | int%} {% if Correctie
        < 0 %} {% set Correctie = Correctie + 65536 | int(16) %} {% endif %} {{ Correctie
        }}'
- id: lg_holding9
  alias: Target DHW temperatuur
  description: Instellen gewenste tapwater temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - input_number.box_lg9
  action:
    data:
      value: '{{ (states.input_number.box_lg9.state) | float * 10  }}'
- id: lg_holding3_update
  alias: Update LG Target water temperatuur
  description: Update LG Target water temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - sensor.lg_target_temp_circuit1
  action:
  - service: input_number.set_value
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_target_temp_circuit1.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg3
- id: lg_holding4_update
  alias: Update LG Target kamer temperatuur
  description: Update LG Target kamer temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - sensor.lg_room_air_temp_circuit1_holding
  action:
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_room_air_temp_circuit1_holding.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg4
- id: lg_holding5_update
  alias: Update LG Target shift temperatuur
  description: Update LG Target shift temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - sensor.lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1
  action:
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg5
- id: lg_holding9_update
  alias: Update LG Target DHW temperatuur
  description: Update LG Target DHW temperatuur
  trigger:
    entity_id:
    - sensor.lg_dhw_target_temp
  action:
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_dhw_target_temp.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg9

- id: '1676731122476'
  alias: 'Warmtepomp: Stille modus aan/uit'
  description: 'Warmtepomp: Stille modus aan/uit omschakeling'
  trigger:
    entity_id:
    - binary_sensor.lg_defrosting_status
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
    from: 'off'
    to: 'on'
    id: 'Trigger_ID01: Defrost gestart'
    entity_id:
    - switch.lg_silent_mode_set
    from: unavailable
    to: 'off'
    id: 'Trigger_ID02: Silent mode switch komt weer beschikbaar'
  - platform: numeric_state
    entity_id: sensor.filtered_buiten_temperature2
    above: 5
    id: 'Trigger_ID03: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten boven 5 graden'
    entity_id: sensor.shelly1pm_wp_temperature_3
    above: 6
    id: 'Trigger_ID04: Temperatuur buiten boven 6 graden'
    entity_id:
    - binary_sensor.lg_compressor_status
    from: 'off'
    to: 'on'
    id: 'Trigger_ID05: Compressor gaat weer aan'
    id: 'Trigger_ID06: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten onder 2.5 graden'
    below: 2.5
  - platform: time
    at: '13:00:00'
    id: 'Trigger_ID07: om 13 uur '
    id: 'Trigger_ID08: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten onder 3.4 graden'
    below: 3.4
    entity_id: sensor.shellyplusht_buiten_humidity
    id: 'Trigger_ID09: Vochtigheid boven 90%'
    above: 90
  action:
  - if:
    - condition: trigger
      id: 'Trigger_ID01: Defrost gestart'
    then:
    - service: switch.turn_on
      data: {}
      target:
        entity_id: switch.lg_silent_mode_set
    - delay:
        minutes: 17
        milliseconds: 0
    - service: switch.turn_off
      target:
  - if:
      id: 'Trigger_ID02: Silent mode switch komt weer beschikbaar'
    - condition: state
      entity_id: binary_sensor.lg_silent_mode_status
      state: 'off'
    - condition: numeric_state
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID02: Silent mode switch
      komt weer beschikbaar'
  - if:
      id: 'Trigger_ID03: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten boven 5 graden'
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID03: Voortschrijdend
      gemiddelde Temperatuur buiten boven 5 graden'
  - if:
      id: 'Trigger_ID04: Temperatuur buiten boven 6 graden'
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID04: Temperatuur buiten
      boven 6 graden'
  - if:
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID05: Compressor gaat
      weer aan en temperatuur > 5'
  - if:
      id: 'Trigger_ID06: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten onder 2.5 graden'
      state: 'on'
      below: 3
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID06: Voortschrijdend
      gemiddelde Temperatuur buiten onder 2.5 graden'
  - if:
      id: 'Trigger_ID07: om 13 uur '
      for:
        hours: 21
        minutes: 0
    then:
      target:
    - delay:
        hours: 2
        minutes: 5
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID07: om 13 uur '
  - if:
      id: 'Trigger_ID08: Voortschrijdend gemiddelde Temperatuur buiten onder 3.4 graden'
      entity_id: sensor.shellyplusht_buiten_humidity
      above: 96
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID08: Voortschrijdend
      gemiddelde Temperatuur buiten onder 3.4 graden'
  - if:
      id: 'Trigger_ID09: Vochtigheid boven 90%'
      below: 3.4
    then:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID09: Vochtigheid boven
      90%'
  - if:
      below: 5
    then:
      target:
    - delay:
        minutes: 17
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID05: Compressor gaat
      weer aan en temperatuur < 5'
- id: '1676797926588'
  alias: 'Warmtepomp: Gewenste temperatuur en aan/uit instellen'
  description: Warmtepomp Gewenste temperatuur en aan/uit instellen
  trigger:
    at: 06:00:00
    id: 'Trigger_ID01: 6 uur ''s morgens'
    at: 08:00:00
    id: 'Trigger_ID02: 8 uur ''s morgens'
    at: '10:00:00'
    id: 'Trigger_ID03: 10 uur ''s morgens'
    at: '22:00:00'
    id: 'Trigger_ID04: 10 uur ''s avonds'
    at: 00:00:00
    id: 'Trigger_ID05: 12 uur ''s nachts'
    at: 02:00:00
    id: 'Trigger_ID06: 2 uur ''s nachts'
    at: '10:30:00'
    id: 'Trigger_ID07: 10:30 uur ''s morgens'
    at: '20:00:00'
    id: 'Trigger_ID08: 8 uur ''s avonds'
  action:
  - if:
      id: 'Trigger_ID01: 6 uur ''s morgens'
      below: 8
      entity_id: sensor.lg_target_temp_circuit1
      below: 21
      below: 21.5
    then:
      data:
        value: 21
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID01: 6 uur ''s morgens'
  - if:
      id: 'Trigger_ID02: 8 uur ''s morgens'
      below: 8
      below: 21.5
    then:
      data:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID02: 8 uur ''s morgens'
  - if:
      id: 'Trigger_ID03: 10 uur ''s morgens'
    then:
      data:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID03: 10 uur ''s morgens'
  - if:
      id: 'Trigger_ID04: 10 uur ''s avonds'
      above: 4
      above: 20
      above: 22
    then:
      data:
        value: 20
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID04: 10 uur ''s avonds'
  - if:
      id: 'Trigger_ID05: 12 uur ''s nachts'
      above: 6
      above: 22.5
    then:
      data:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID05: 12 uur ''s nachts'
  - if:
      id: 'Trigger_ID06: 2 uur ''s nachts'
      above: 8
      entity_id: sensor.kwh_meter_wp_lg_active_power
      above: 200
    then:
      data:
      target:
      target:
        entity_id: switch.lg_enable_disable_heating_cooling
    - delay:
      target:
        entity_id: switch.lg_enable_disable_heating_cooling
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID06: 2 uur ''s nachts'
  - if:
      id: 'Trigger_ID07: 10:30 uur ''s morgens'
      entity_id: sensor.kwh_meter_wp_lg_active_power
      below: 200
      below: 10
    then:
      data:
        value: 22
      target:
    - delay:
        minutes: 15
      data:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID07: 10:30 uur ''s morgens'
  - if:
      id: 'Trigger_ID08: 8 uur ''s avonds'
      above: 10
    then:
      data:
      target:
    alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID08: 8 uur ''s avonds'
- id: '1679084935339'
  alias: Update na herstart
  description: Update LG
  trigger:
  - platform: homeassistant
    event: start
  action:
  - delay:
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_target_temp_circuit1.state) }}'
    target:
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_dhw_target_temp.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg9
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_room_air_temp_circuit1_holding.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg4
    data:
      value: '{{ (states.sensor.lg_shift_value_in_auto_mode_circuit1.state) }}'
    target:
      entity_id: input_number.box_lg5

• Casper de Boer

Vandaag het transport rooster maar even verwijderd en wat blaadjes weggehaald. Zat nog een rammeltje in op een bepaalde frequentie dus even de fan-guard er af gehaald en er in gekeken of ik iets kon vinden. In ieder geval een warmtelint op de voetplaat van de unit zoals @kazemo al een keer aan gaf :)

• kazemo
BernieW schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 10:51:
[...]

8)7 nou word het wel heel moeilijk voor mij.....de controller doet hij dat dan niet naar behoren in AI(artifial-intelligence)= kunstmatige-intelligentie.....maw wat doet hij niet....en wat doet hij wel... is mij allemaal niet duidelijk???? het functioneert toch redelijk goed bij mij...zonder modbus aanpassing(of is het een experiment).......mijn gedachte is altijd geweest op AI maakt hij een keuze verwarmen als het te koud word....of koelen als het te warm word(mits koel functie is ingeschakeld) op printplaat.....of denk ik nou helemaal verkeerd......ik heb het afgelopen zomer geprobeerd toen het buite n heet was.

[Voor 14% gewijzigd door kazemo op 18-03-2023 18:43]

• sanzut
  • Registratie: December 2006

sanzut

It's always christmas time

Hi allemaal,

Sinds deze week is mijn 9kw U44 in gebruik, stuur op lucht met alleen de controller. Nou stond hij in het begin iets te hard, altijd even aftasten met een andere thermostaat, maar uiteindelijk heeft hij vandaag geheel niet hoeven werken ivm zoninstraling en beperkt warmteverlies.

Alleen zie in aan het enegieverbuik en schermpje dat hij wel de hele dag de pomp draaiend heeft gehouden. Dat is vrij nutteloos, zeker icm mijn pompschakelaars voor de vloerverwarming.

Had al ff met mn installateur geappt, hij zegt stoptijd instellen in installateursmenu. Ik krijg dat niet onder die naam gevonden, weet iemand waar ik moet zijn om de wp gewoon uit te krijgen als er geen warmtevraag is?

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46
Zijn er mensen die de compressor van de LG hebben nageisoleerd? Zo ja, waarmee?

• Jojan265
sanzut schreef op zaterdag 18 maart 2023 @ 22:07:
Hi allemaal,

Sinds deze week is mijn 9kw U44 in gebruik, stuur op lucht met alleen de controller. Nou stond hij in het begin iets te hard, altijd even aftasten met een andere thermostaat, maar uiteindelijk heeft hij vandaag geheel niet hoeven werken ivm zoninstraling en beperkt warmteverlies.

Alleen zie in aan het enegieverbuik en schermpje dat hij wel de hele dag de pomp draaiend heeft gehouden. Dat is vrij nutteloos, zeker icm mijn pompschakelaars voor de vloerverwarming.

Had al ff met mn installateur geappt, hij zegt stoptijd instellen in installateursmenu. Ik krijg dat niet onder die naam gevonden, weet iemand waar ik moet zijn om de wp gewoon uit te krijgen als er geen warmtevraag is?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zie pag. 205 van de handleiding:

• KarsS
oxfordpelican schreef op zondag 19 maart 2023 @ 07:52:
Zijn er mensen die de compressor van de LG hebben nageisoleerd? Zo ja, waarmee?
Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Is je doel om warmte te isoleren of geluid? In mijn geval zou het mij vooral om geluid gaan.

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:46
KarsS schreef op zondag 19 maart 2023 @ 10:57:
[...]

Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Is je doel om warmte te isoleren of geluid? In mijn geval zou het mij vooral om geluid gaan.
Om geluid te isoleren. Ik zit naar deze materialen te kijken om aan de binnenkant van de bak te plakken waar de compressor in zit:

Akoestiekwinkel

Easy-noisecontrol

Ik vraag me alleen af of de compressor zijn warmte kwijt moeten kunnen. Als ik namelijk verder zoek op internet kom ik zelfs isolatiedekens tegen voor scroll compressors, zoals deze:

Isolatiedeken

Dit zou betekenen dat je ze helemaal kunt inpakken.

Misschien dat iemand kan vertellen met welke temperaturen rond de compressor je te maken hebt.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Je kunt ze helemaal inpakken. Hij zit ook al redelijk ingepakt. Warmte kan hij kwijt aan het koelmiddel. Dat is juist onderdeel van de werking.

• KarsS
Devil schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:38:
Je kunt ze helemaal inpakken. Hij zit ook al redelijk ingepakt. Warmte kan hij kwijt aan het koelmiddel. Dat is juist onderdeel van de werking.
Ik heb de platen rond de compressor nog niet open gehad dus weet niet wat er nu inzit aan isolatie. Maar ik begrijp dus dat LG er al wel een en ander aan heeft gedaan.

Ik moet ook zeggen dat de grootste bijdrage van de compressor aan het totale geluid een vrij lage brom is naar mijn idee. Dat zou wel eens kunnen betekenen dat het vooral om contact-geluid gaat. Dat lijkt mij lastig om verder te dempen. Zou het helpen om dreun dempend materiaal (zoals bij auto's wel in wielkasten gebruikt wordt) op de onderkant te plakken?

• kazemo
Devil schreef op zondag 19 maart 2023 @ 17:38:
8)7 ik heb daar toch mijn twijfel over alles wat warmte af geeft te isolereren.....het dient ervoor de electronica vocht en condensvrij te houden binnenin de kast vocht is funest voor printplaten etc .......maar goed ieder zijn eigen afweging.....wat onderkant betreft de gehele onderplaat komt bij defrost water te staan word af gevoerd door gaten onderin dus die vooral niet dicht maken met isolatieplaat.van buiten(vanonder)

[Voor 19% gewijzigd door kazemo op 20-03-2023 01:11]

• jvanderkroon
@kazemo de vraag was of je de compressor kon inpakken. Dat beïnvloedt de afwatering van de bodemplaat niet.
Pagina: 1 ... 76 77 78 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee