Je kan de flow ook niet aflezen op je display?Kenwood960 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:13:
[...]
Ik heb geen flow meting op de WP zelf, ik lees die af op mijn externe CV pomp.
Heb je een U34?
Je kan de flow ook niet aflezen op je display?Kenwood960 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:13:
[...]
Ik heb geen flow meting op de WP zelf, ik lees die af op mijn externe CV pomp.
Ik heb contact met LG gehad over het gat in de hysterese. Ze geven in Nederland aan dat dit nu eenmaal zo is en dat een aanpassing uit Korea moet komen. Ik voelde weinig urgentie aldaar. Hij zou het nog eens naar voren brengen. Dit is ook al eerder genoemd.taedeh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:28:
[...]
Ik ben ondertussen in gesprek, heb een vraag gesteld, met lg. Dan met name over het grote verplichte gat in de hysteresis van de warmte.
Vooralsnog lijkt de kortste klap inderdaad te werken met een externe thermostaat die aan/uit regelt. Nu heb ik op dit moment een Honeywell t6r. Het nadeel is dat deze van zichzelf minimaal 3x per uur moduleert. En dit wil ik dan weer niet. Dit betekend dat de warmtepomp minimaal 3x per uur uit gaat en weer aan. (ook hier de vraag gesteld of dit uit kan).
Ik zoek dus een thermostaat die niet moduleert, maar wel via draadloze verbinding kan werken. Ik heb namelijk geen draad naar de woonkamer te lopen. En dan met een goed regelbare hysteresis. Is dan de Netalmo een goede optie?
Ik had me nog een andere optie bedacht en dat is de warmtepomp aansluiten op een groot buffervat, en dan via een externe thermostaat een 2e circuit aansturen die vanuit het buffervat de vvw voorziet van warmte. Ik had deze situatie al met een kleiner buffervat (veel pendelen) en toen was de temperatuur super constant in huis.
Waarom zo een hoge uitstroom temperatuur ?Cmike schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:46:
Hallo,
We hebben een vrijstaande woning met zonnepanelen en sinds 5 dagen een Therma V monoblok 16kw.
Het maximale vermogen wat geleverd wordt is minder dan 7 kw. Ik heb AI met 5+ geprobeerd en warmte uitstroom 65C.
65 C wordt niet gehaald. Monoblock is direct aangesloten op de oude CV ketel leidingen met zelfde doorsnede als aansluiting warmtepomp.
Nu met een buitentemperatuur van 2C staat het ingesteld op 65C maar de werkelijke uitlaattemperatuur is 38C. Stroomverbruik nu is 5.38kw. Maximaal gebruik is 6,5 kwh.
Er zijn geen extra pompen of IWT geïnstalleerd.
Heeft iemand een idee om dit te verbeteren?
Volgens mij wil je een tado wireless. Deze kan je aansluiten als 230v aan/uit en is schoonmoeder proof.taedeh schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:28:
[...]
Ik ben ondertussen in gesprek, heb een vraag gesteld, met lg. Dan met name over het grote verplichte gat in de hysteresis van de warmte.
Vooralsnog lijkt de kortste klap inderdaad te werken met een externe thermostaat die aan/uit regelt. Nu heb ik op dit moment een Honeywell t6r. Het nadeel is dat deze van zichzelf minimaal 3x per uur moduleert. En dit wil ik dan weer niet. Dit betekend dat de warmtepomp minimaal 3x per uur uit gaat en weer aan. (ook hier de vraag gesteld of dit uit kan).
Ik zoek dus een thermostaat die niet moduleert, maar wel via draadloze verbinding kan werken. Ik heb namelijk geen draad naar de woonkamer te lopen. En dan met een goed regelbare hysteresis. Is dan de Netalmo een goede optie?
Ik had me nog een andere optie bedacht en dat is de warmtepomp aansluiten op een groot buffervat, en dan via een externe thermostaat een 2e circuit aansturen die vanuit het buffervat de vvw voorziet van warmte. Ik had deze situatie al met een kleiner buffervat (veel pendelen) en toen was de temperatuur super constant in huis.
Ik begreep van @BernieW dat een Todo wel last heeft van PWM gedrag. Dat gaat dan (zonder workarounds in HA) toch niet werken als goede vervanging?Hanske82 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Volgens mij wil je een tado wireless. Deze kan je aansluiten als 230v aan/uit en is schoonmoeder proof.
Hoe heb je bepaald dat het geleverde (dus thermisch) vermogen <7kW is? Heb je flow en temperatuur sensoren?Cmike schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:46:
Hallo,
We hebben een vrijstaande woning met zonnepanelen en sinds 5 dagen een Therma V monoblok 16kw.
Het maximale vermogen wat geleverd wordt is minder dan 7 kw. Ik heb AI met 5+ geprobeerd en warmte uitstroom 65C.
65 C wordt niet gehaald. Monoblock is direct aangesloten op de oude CV ketel leidingen met zelfde doorsnede als aansluiting warmtepomp.
Nu met een buitentemperatuur van 2C staat het ingesteld op 65C maar de werkelijke uitlaattemperatuur is 38C. Stroomverbruik nu is 5.38kw. Maximaal gebruik is 6,5 kwh.
Er zijn geen extra pompen of IWT geïnstalleerd.
Heeft iemand een idee om dit te verbeteren?
Hanske82 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:52:
[...]
Volgens mij wil je een tado wireless. Deze kan je aansluiten als 230v aan/uit en is schoonmoeder proof.
Ik heb al een honeywell t6r. Die stopt minimaal 3x per uur. Ik begreep dat de tado hier verg veel last van heeft (modulerende functie). Dit schijnt bij de nest beter te gaan.ThunderStorm schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:08:
[...]
Ik begreep van @BernieW dat een Todo wel last heeft van PWM gedrag. Dat gaat dan (zonder workarounds in HA) toch niet werken als goede vervanging?
Quote BernieW: "Ik gebruik ook (nog) Tado knoppenmet de oude extensie kit. Houd er rekening mee dat in aan/uit Tado in overgangsmomenten een PWM genereert met een periodetijd van 20 min. Denk niet dat je je WP zo vaak wilt laten schakelen"
Je schijnt wel via de Tado helpdesk van die pwm af te kunnen komen, heb ik niet gedaan. Monitor met een ESP32/Home Assistant en heb de code van @Devil draaien. Daarin kan ik dit pwm gedrag goed opvangen.ThunderStorm schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:08:
[...]
Ik begreep van @BernieW dat een Todo wel last heeft van PWM gedrag. Dat gaat dan (zonder workarounds in HA) toch niet werken als goede vervanging?
Quote BernieW: "Ik gebruik ook (nog) Tado knoppenmet de oude extensie kit. Houd er rekening mee dat in aan/uit Tado in overgangsmomenten een PWM genereert met een periodetijd van 20 min. Denk niet dat je je WP zo vaak wilt laten schakelen"
[Voor 4% gewijzigd door BernieW op 09-03-2023 11:33]
Het voordeel daar van is dat de nest de bovenkant van de hysterese bepaalt, en je op die manier met de controller van de wp de 'onderkant' kunt vaststellen. M.a.w. dat de wp niet direct weer aanspringt omdat de nest 0,35 graden is afgekoeld!taedeh schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:45:
[...]
Ik heb contact met LG gehad over het gat in de hysterese. Ze geven in Nederland aan dat dit nu eenmaal zo is en dat een aanpassing uit Korea moet komen. Ik voelde weinig urgentie aldaar. Hij zou het nog eens naar voren brengen. Dit is ook al eerder genoemd.
Mocht dit in een firmware update aangepast worden dan gaat dit echter niet automatisch. Je wordt over een dergelijke wijziging niet geïnformeerd. Daarnaast moeten zij persoonlijk langskomen voor de update![]()
Ondertussen uit pure ellende toch maar een nest gehaald. Kijken hoe dit nu gaat.
Aansluiten roept nog wel vragen op. Maar hier kom ik nog op terug.
Nou, de aanvoer temperatuur uit de modbus bij mij is echt veel te laag. Zelfs ligt die soms onder de retour temperatuur. Ook de resolutie is niet geschikt voor een cop berekening. Vaak zie ik hem switchen tussen 26.4 en 27.1 °C. Soms is het verschil 0.3 °C. Zeker niet nauwkeurig genoeg dus.paQ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 09:05:
De thermometers op mijn verdeler (4 stuks) zijn spot on met de gegevens uit de modbus van de wp. Kan er heus een decimaal naast zitten hoor, maar voldoende 'hetzelfde' om mee te gaan rekenen.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / zonnepanelen 14.005 Wattpiek
sja we zijn gewoon een beetje afhankelijk van welke batch sensoren er is gebruiktJojan265 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:22:
[...]
Nou, de aanvoer temperatuur uit de modbus bij mij is echt veel te laag. Zelfs ligt die soms onder de retour temperatuur. Ook de resolutie is niet geschikt voor een cop berekening. Vaak zie ik hem switchen tussen 26.4 en 27.1 °C. Soms is het verschil 0.3 °C. Zeker niet nauwkeurig genoeg dus.
[Voor 17% gewijzigd door paQ op 09-03-2023 12:27]
Je flow moet omhoog, je delta t ligt ver buiten optimaal van warmtepomp, zorg eerst voor een kleinere delta t, dit kan ook door je woning eerst deels op te warmen en als dat op temperatuur is de rest erbijCmike schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:29:
We hebben een U34. De radiatoren en vloerverwarmingen worden geregeld met 2x Evohome (totaal 17 zones). De radiatoren en vloerverwarming blijven weinig warm. Wakker worden met 17 graden in alle kamers ondanks volgens Evohome ingesteld op 18-22 (badkamer) was niet prettig.
Het lijkt erop dat AI (met 5+) een lagere uitstroomwarmte geeft dan 65C uitstroom.
De foto laat nu zien met een verbruik van 5.56 kw volgers ThinQ app dat de uitstroom het niet red.
Stiltestand is niet ingesteld; ook niet 's nachts.
Wat mij mn opvalt is dat de warmtepomp nog niet de helft verbruikt aan kw. In 5 dagen heeft het 425kwh verbruikt.[Afbeelding]
Dus in de praktijk heb je dan twee thermostaten in dezelfde ruimte hangen? Een voor de bovenkanthysterese lucht (Nest) en een voor de onderkant (controller LG)?paQ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:21:
[...]
Het voordeel daar van is dat de nest de bovenkant van de hysterese bepaalt, en je op die manier met de controller van de wp de 'onderkant' kunt vaststellen. M.a.w. dat de wp niet direct weer aanspringt omdat de nest 0,35 graden is afgekoeld!![]()
Je moet dan wel op (minimaal) lucht blijven stoken. De nest prevaleert, maar de wp schakelt pas in als aan de hysteresis van de controller is voldaan.
Je maakt je zorgen, dat je LG de 16 kW niet haalt. Maar bij een ingaand elektrisch vermogen van 5,56 kW heb je bij een COP van nog geen 3 al een uitgaand vermogen van 16 kW, dus je pomp doet het hoogstwaarschijnlijk prima!Cmike schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:29:
We hebben een U34. De radiatoren en vloerverwarmingen worden geregeld met 2x Evohome (totaal 17 zones). De radiatoren en vloerverwarming blijven weinig warm. Wakker worden met 17 graden in alle kamers ondanks volgens Evohome ingesteld op 18-22 (badkamer) was niet prettig.
Het lijkt erop dat AI (met 5+) een lagere uitstroomwarmte geeft dan 65C uitstroom.
De foto laat nu zien met een verbruik van 5.56 kw volgers ThinQ app dat de uitstroom het niet red.
Wat mij mn opvalt is dat de warmtepomp nog niet de helft verbruikt aan kw. In 5 dagen heeft het 425kwh verbruikt.[Afbeelding]
PV 17.345Wp, WP LG Therma V HM123MR.U34
Wat bedoel je met "Wat mij mn opvalt is dat de warmtepomp nog niet de helft verbruikt aan kW" De helft van wat precies?Cmike schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 12:29:
Ik heb een U34, maar de flow is nergens uit te lezen... Ik heb ook de optie van optimale flow niet in het menu zoals sommige leden hierpaQ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 10:33:
[...]
Je kan de flow ook niet aflezen op je display?
Heb je een U34?
Tijdens in instellen kan je pen voorkomen met het kiezen van de juiste controller instellingen. Ik heb een ticket aangemaakt bij tado om te checken of hij juist regelt. Goede support en bevestigd dat hij niet pwmedThunderStorm schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 11:08:
[...]
[Voor 4% gewijzigd door Hanske82 op 09-03-2023 14:23]
Kenwood960 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:13:
[...]
Ik heb een U34, maar de flow is nergens uit te lezen... Ik heb ook de optie van optimale flow niet in het menu zoals sommige leden hier
[Voor 3% gewijzigd door kazemo op 09-03-2023 15:23]
Kun je delen hoe je dit instelt; aan/uit zonder PWM? Ik weet niet beter of Tado gaat over op PWM als je relaissturing (aan/uit) kiest. Kan zijn dat je ondertussen de keuze wel hebt, maar ik baseer me (naast eigen ervaring) ook op dit bericht van Tado zelf.Hanske82 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 14:22:
[...]
Tijdens in instellen kan je pen voorkomen met het kiezen van de juiste controller instellingen. Ik heb een ticket aangemaakt bij tado om te checken of hij juist regelt. Goede support en bevestigd dat hij niet pwmed
correct, maar bij nest kun je zelf geen hysterese instellen.ThunderStorm schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 13:20:
[...]
Dus in de praktijk heb je dan twee thermostaten in dezelfde ruimte hangen? Een voor de bovenkanthysterese lucht (Nest) en een voor de onderkant (controller LG)?
Wat is het voordeel van de onderkant te laten bepalen door de controller van LG in plaats van de Nest? Deze kan je toch een bepaalde hysterese boven/onder meegeven of niet?
bij de U34 dacht ik nietkazemo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:18:
[...]
bij gebruikers instellingen op hoofdscherm(dat scherm met huisje en warmtepomp etc) op ok(meer info) drukken dan zie je de flow onmiddelijk als hij loopt,optimale flow op installatie menu algemeen >waterdedebietcontrole>ok>besturingsmethode>optimale debiet(je hebt4 opties)
Het uitlezen bedoelde ik
[Voor 23% gewijzigd door paQ op 09-03-2023 16:26]
Net genomen van m'n HM123MR.U34paQ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:26:
[...]
Het uitlezen bedoelde ik
Kenwood960 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
[Voor 40% gewijzigd door tebogo op 09-03-2023 16:31]
LG-HM123MR.U34 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
paQ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 15:39:
[...]
correct, maar bij nest kun je zelf geen hysterese instellen.
het voordeel is dat je aan de onderzijde wel wat speling wilt hebben. Een nest is nogal 'dynamisch' kwa toegepaste hysterese is mijn ervaring. Uiteindelijk kan de hele bandbreedte (minimaal 2 gr bij LG) zomaar maximaal 0,4 worden bij Nest. Niet bepaald handig bij een wp.
Dan kun je bij de nest nog steeds zelf geen hysterese instellen.kazemo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 16:37:
[...]
de U34 is een 4 serie dan kan het volgens mij wel.wat RMC thermostaat betreft die doet ook nog mee die kan je buitenspel zetten word dan slave,de externe thermostaat die bepaald dan word dan master,gewoon RMC thermostaat hoger zetten dan externe thermostaat(die is dan bepalend) zo werkt het bij mij,hij schakeld dan in of uit met de ingestelde hysterese(als hij die mogelijkheid bezit)
paQ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:37:
[...]
Dan kun je bij de nest nog steeds zelf geen hysterese instellen.
Versie verschil in software van de remote control unit?paQ schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 17:38:
[...]
dan weet ik oom niet precies waar het verschil zit bij die U34 modellen. Heb al vaker gelezen en gehoord dat die informatie niet wordt getoond. Bij de jouwe dus wel.
welke U34 heb jij @Kenwood960 ?tebogo schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 18:18:
[...]
Versie verschil in software van de remote control unit?
Ik heb Kernel 3.0.9 en Ramdisk 3.0.6.6a.
Geef de COP eens een eenheid mee... 'W/W' of zo. Vaak maakt HA er dan wel een grafiek van.Eigenaardig genoeg heb ik allemaal gekleurde vakjes als ik de historie van de cop opvraag. elke kleurtje heeft dan zijn waarde, maar is totaal nutteloos verder..
[Afbeelding]
Bij uitstaande WP heb ik een wit vakje. Wss wordt de waarde niet als een echt cijfer weergegeven, daar moet ik nog eens op zoeken.
[Voor 15% gewijzigd door gerlag op 09-03-2023 19:12]
Het lijkt erop, dat hij bij de vele defrosts niet goed is ontdooit en daardoor helemaal dicht is gegroeid. Heb je wel genoeg systeem inhoud om de unit te ontdooien?jankeesvwoezik schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:26:
Ik heb een vraag; wij hebben nu enkele maanden een LG Therma Monoblock, en hij draait super goed. Maar gister gebeurde er wat raars. Het werd ineens niet meer warm in het huis en toen ik ging kijken bij de pomp zag ik dat de hele achterkant vol zat met een minstens een centimeter aan ijs.
[Afbeelding]
Ik heb een ESP Home met temperatuur sensor bij de aanvoer en retour, en daar zie je heel goed wat er met de temperatuur gebeurde.
[Afbeelding]
Je ziet dit ook heel goed in het energieverbruik terug:
[Afbeelding]
Weet iemand hoe dit kan?
Kan meerdere oorzaken hebben, voornaamste is te weinig warmte buffer om te ontdooienjankeesvwoezik schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:26:
Ik heb een vraag; wij hebben nu enkele maanden een LG Therma Monoblock, en hij draait super goed. Maar gister gebeurde er wat raars. Het werd ineens niet meer warm in het huis en toen ik ging kijken bij de pomp zag ik dat de hele achterkant vol zat met een minstens een centimeter aan ijs.
[Afbeelding]
Ik heb een ESP Home met temperatuur sensor bij de aanvoer en retour, en daar zie je heel goed wat er met de temperatuur gebeurde.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet iemand hoe dit kan?
Dat wordt een paar emmertjes water (bij de buren?) tappenjankeesvwoezik schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:26:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet iemand hoe dit kan?
Ik wil zoiets ook gaan doen, maar weet niet hoe ik dit aan moet sluiten. Simpel gezegd zou ik zeggen dat je als het ware de fase draad doorknipt en het tijdrelais ertussen zet. Deze laat dan vertraagd het signaal door. Maar hoe sluit ik dan in onderstaande schema de fase-in en fase-uit aan?1wouterb schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:28:
@Devil Mijn EvoHome thermostaat schakelde mijn Elga ook meerdere keren per uur met als gevolg dat de buitenunit een grote bonk ijs werd. De ontdooicyclus werd steeds onderbroken door het afvallen van de warmtevraag. Ik heb er toen een tijdrelais tussen gezet die ik zo ingesteld heb dat de warmtepomp blijft draaien totdat er 20 minuten lang geen warmtevraag is. Gevolg is nu mooie lange runs en geen ijs meer.
[Afbeelding]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Lijkt me dat je je thermostaat de control contacten gaan schakelen en "COM" en "NO" op de thermostaat ingang van de WP aansluit (L en L2). Mis alleen iets, die tijdschakelaar heeft zelf ook nog een elektrische aansluiting nodig. Die zid ik niet in het plaatje. Weet niet hoe je het aan wilt sluiten, maar zorg ervoor dat als de werkschakelaar uit staat er geen 230V meer in de WP is (stukje veiligheid).Joris 407 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:16:
[...]
Ik wil zoiets ook gaan doen, maar weet niet hoe ik dit aan moet sluiten. Simpel gezegd zou ik zeggen dat je als het ware de fase draad doorknipt en het tijdrelais ertussen zet. Deze laat dan vertraagd het signaal door. Maar hoe sluit ik dan in onderstaande schema de fase-in en fase-uit aan?
[Afbeelding]
Bedankt voor je antwoord; maar ik snap het nog niet. De fasedraad vanaf het evohome ketelrelais moet ergens op het tijdrelais aangesloten worden en dan een draad richting hetgeen je wilt schakelen. Mogelijk de 0 ook, maar daar gebeurt dan feitelijk niets mee. Ik wil proberen met zo weinig mogelijk interfaces te werken, geen Heishamon, HA etc. Iemand anders inzichten over hoe aan te sluiten?BernieW schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 22:33:
[...]
Lijkt me dat je je thermostaat de control contacten gaan schakelen en "COM" en "NO" op de thermostaat ingang van de WP aansluit (L en L2). Mis alleen iets, die tijdschakelaar heeft zelf ook nog een elektrische aansluiting nodig. Die zid ik niet in het plaatje. Weet niet hoe je het aan wilt sluiten, maar zorg ervoor dat als de werkschakelaar uit staat er geen 230V meer in de WP is (stukje veiligheid).
Heb je als alternatief al naar Home Assistant gekeken? Er zijn oplssingen met een ESP32 die ook dit probleem oplossen.
[Voor 4% gewijzigd door Joris 407 op 10-03-2023 08:16]
Gasloos, Panasonic mono 7J; 12 x Yingli PANDA YL215C-24b (mono 2580wp) op SMA SB2500TLST-21 op ZZW 35gr. Castricum http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=22114&sid=19999; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
montebaldo55 schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 00:42:
@jankeesvwoezik
Weet iemand hoe dit kan?
[/quote]
Sluit me aan bij de eerdere reacties.
Wrs niet genoeg warmte aanwezig om goed te kunnen defrosten.
LG geeft tijdens de cursus duidelijk aan dat wat hun betreft altijd een buffer aanwezig hoort te zijn.
Er zijn talloze tweakers die het zonder doen. Dat is een bekend gegeven. Dus sommigen lukt het wel ondanks dit advies.
Verder zie op de foto ik dat het transport rek er nog op zitten.
LG adviseert ook om dit rek na installatie van de wp te verwijderen.
Zodra er ijsvorming optreed en het ijs slaat een brug naar het rek dan wordt de rijpvorming sterk bevorderd.
Verder kun je de listing van stuurprogramma controleren. Zitten er onvolkomenheden in?
Via Esp en HA kun je mits opgenomen in je programma precies zien wanneer de defrost begint en eindigt. Hoelang hij duurt en hoeveel er zijn opgetreden.
Wellicht helpt je dit verder.
De huidige weersomstandigheden zijn vanzelfsprekend niet ideaal.
tebogo schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 12:44:
Wat ik me toch afvraag is of er niet ook een luchtvochtigheidsmeting o.i.d in de LG zit.
Zie onderstaande grafieken. Wat maakt het dat vanaf 07:00 de LG opeens heel stabiel gaat draaien.
De buiten temperatuur verandert dan minimaal t.o.v. van de gehele nacht, maar de luchtvochtigheid zakt dan opeens. Vreemde is dat hij eerst een aantal keer optoert en dan weer volledig uit gaat, om dan een uur later weer aan te gaan. Dit tot 07:00, dan gaat hij opeens heel mooi terugmoduleren.
In die hele tijd geen setting verandert, alleen dus de luchtvochtigheid die daalt.
Zelfs nu de temperatuur is gestegen, blijft hij rustig door draaien...
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het lijkt wel zolang de relatieve luchtvochtigheid in waarde in mijn domoticz-grafiek onder de temperatuur waarde blijft (groen onder geel) dat het goed gaat. Dat lijkt me niet, maar ik heb dit vaker gezien, vandaar mijn vraag. Zal wel een hele stomme aanname zijn, maar goed![]()
![]()
Hi. Ben benieuwd welk register je dan gebruikt voor het opgenomen vermogen? Ik heb die nog niet kunnen vinden op mijn 9kW U44...Kenwood960 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 08:53:
[...]
Mooi! Ik gebruik de waarden van de therma. Daar maak ik een delta T sensor mee. Met de delta T sensor kan ik weer aan de slag om de uitgaande energie in Kwh te berekenen. Ik doe dus ook thermisch uitgaand / opgenomen vermogen
Mijn COP wordt, tijdelijk nog, elke dag gereset. In theorie is de COP waarde op het einde van de dag 100% juist, omdat dan alle metingen zijn gedaan.
( Ik ga ervan uit dat sommige sensoren en waardes wat uitblijven, of achterlopen.)
Ik ging er van uit dat in de winter nabij het vriespunt, een COP van 3 niet haalbaar was ?![]()
Mag ik vragen om welke setup het bij jou gaat? (isolatie, vloerverwarming, uitgaande temp, ....)
[Voor 92% gewijzigd door Kenwood960 op 10-03-2023 21:12]
Gebruik je radiators zonder buffervat ?jankeesvwoezik schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:26:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weet iemand hoe dit kan?
LG is ook gewoon in Nederland uit voorraad leverbaar. Misschien dat ze in Slovenie goedkoper zijn, maar ik zie op het moment de S versie van de Therma V hier in NL aangeboden worden.Noeleke schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:24:
Goeienavund Allen,
Ik hoop dat ik deze vraag in dit topic mag posten.
Met het laatste nieuws dat blijkbaar Pana mono's niet meer geleverd gaan worden heb ik mijn zinnen gezet op een 5 KW LG mono.
Ik lees berichten uit 2020 met goede ervaringen met de Sloveense winkel. Na een snelle Google zie ik dat ze 7KW en 9KW op voorraad hebben, maar de 5KW niet meer. Maar ik wil ze best contacten over de levertijd van zo'n ding, tenzij iemand hier dat toevallig weet?
Zijn de ervaringen van deze winkel nog steeds positief?
Alvast dank!
Wat houdt die S versie in? Kan het zo snel niet vinden op het web, anders dan dat het een split zou zijn. Maar op de website van bijvoorbeeld aircoplazazwolle (iemand ervaring met deze winkel?) staat wel dat het een monoblock is. Is ook de S versie overigens.BernieW schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 21:49:
[...]
LG is ook gewoon in Nederland uit voorraad leverbaar. Misschien dat ze in Slovenie goedkoper zijn, maar ik zie op het moment de S versie van de Therma V hier in NL aangeboden worden.
Neem aan dat de S voor Silent/Stil staat. Meen dat die verder gelijk is aan de U34, alleen een paar db stiller.Noeleke schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:07:
[...]
Wat houdt die S versie in? Kan het zo snel niet vinden op het web, anders dan dat het een split zou zijn. Maar op de website van bijvoorbeeld aircoplazazwolle (iemand ervaring met deze winkel?) staat wel dat het een monoblock is. Is ook de S versie overigens.
Kijk, dat is toevallig!BernieW schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:15:
[...]
Neem aan dat de S voor Silent/Stil staat. Meen dat die verder gelijk is aan de U34, alleen een paar db stiller.
Mijn warmtepomp komt van deze zaak in Zwolle. Op maandag besteld en dezelfde week op woensdag bezorgd. Reageert vlot op vragen, vooral via Whatsapp.
Het verschil is tussen de 'S' serie en de gewone U44 me nog niet zo duidelijk. Toevallig is er in de familie een (volgens genoemde shop) S serie besteld, het typenummer blijkt echter identiek aan de 'gewone' U44 die we zelf eind vorig jaar bij dezelfde Nederlandse leverancier kochten. Ik hoop ze eerdaags een naast elkaar te kunnen leggen. Heeft iemand inside informatie over de werkelijk verschillen zodat we wat gerichter kunnen kijken?BernieW schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:15:
[...]
Neem aan dat de S voor Silent/Stil staat. Meen dat die verder gelijk is aan de U34, alleen een paar db stiller.
Mijn warmtepomp komt van deze zaak in Zwolle. Op maandag besteld en dezelfde week op woensdag bezorgd. Reageert vlot op vragen, vooral via Whatsapp.
LG-HM051MR-U44
Je hebt hier nog maar een dikke 300 pagina's door te lezenNoeleke schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:23:
[...]
Kijk, dat is toevallig!
Ik heb tot nu toe al mijn research gedaan naar de pana mono. Zijn er zaken bij de LG waar ik extra aandacht aan moet besteden? Bijv vermogen bij lage temperaturen, mogelijkheid tot moduleren, enz? Of is de LG redelijk gelijk aan de Pana?
Ik lees in de openingpost dat de LG geen backup heater heeft. Welke impact heeft dat?
Ben in elk geval superblij dat de LG op voorraad is. Zat al helemaal in de stress dat de verbouwing serieuze vertraging op zou lopen.
De L uit de WP (27) gaat naar 2 van je Nest. L en N als voeding van je nest mogen desnoods uit een andere fase komen. Op deze manier is de WP ook echt spannigsloos als de werkschakelaar uit staat.taedeh schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:47:
Vraag over aansluiten Nest
Op dit moment is dit hoe ik de heatlink van de Nest aangesloten heb.
[Afbeelding]
Ik heb gelezen dat het beter is om de nest seperaat te voeden, Maar dit roept vragen bij me op.
[Afbeelding]
Gebruik ik dan nog steeds een brug tussen L en 2 op de heatlink?
Als ik dan 230 signaal stuur naar de warmtepomp, kom ik dan nu niet in de problemen? Hoe gaat de stroom dan terug/weg? Waar kan deze heen?
Als ik de koelfunctie van de Nest wil gebruiken, dan simpelweg 1 aansluiten op L1? Of staat de warmtepomp dan ook aan als er geen warmtevraag is?
TopBernieW schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:52:
[...]
De L uit de WP (27) gaat naar 2 van je Nest. L en N als voeding van je nest mogen desnoods uit een andere fase komen. Op deze manier is de WP ook echt spannigsloos als de werkschakelaar uit staat.
Helder verhaal. Afgifte gaat hier straks via 65m2 vvw dus dat komt denk ik wel goed. Die 300 pagina's spit ik dit weekend eens even doorBernieW schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:34:
[...]
Je hebt hier nog maar een dikke 300 pagina's door te lezen![]()
De Therma V is een monoblock zonder binnenunit. Het ontbreken van een backup heater in de WP betekent dat warmte voor een defrost uit het water circuit (lees je huis) gehaald wordt. Met alleen maar een paar kleine radiatoren kan dit krap worden.
Moduleren werkt goed, bij de kleinere modellen kan ie (correct me if I'm wrong) terug tot zo'n 10 Hz, de grotere (12 - 16 kW) tot 15 Hz.
Ieder merk heeft zo z'n aandachtspunten. Specifiek voor LG moet je er rekening mee houden dat ie altijd met een hoog vermogen start. Om te voorkomen dat ie in overshoot gaat en dus weer uitschakelt (pendelen) is het bij Lg misschien nog wel belangrijker dan bij sommige andere merken dat je genoeg volume in je afgifte systeem hebt (vloerverwarming, radiatoren liever T33 dan Jaga, ...).
Maar dankzij de modbus interface kun je ook tweaken door bij opstarten en lagere doel temperatuur in te stellen. Er circuleren hier en op Github verschillende oplossingen met een ESP bordje en Home Assistant.
Verder zijn de ervaringen met de eigen controller van LG als T regelaar in je huis wisselend. Bij de één werkt het perfect terwijl anderen enorme schommelingen ervaren en overstappen op externe thermostaten met kleine hysterese.
Tenslotte, overstappen van CV op WP is altijd wennen. Je hebt opeens niet meer die enorme overcapaciteit. Je verwarmt met een lagere temperatuur, en dat eist gewoon een andere benadering.
Maarre, ff wat anders. Is het een gerucht dat Pana met mono stopt of zeggen ze het zelf? Heb een collega die al een jaar op een Pana wacht ....
Noeleke schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 22:07:
[...]
Wat houdt die S versie in? Kan het zo snel niet vinden op het web, anders dan dat het een split zou zijn. Maar op de website van bijvoorbeeld aircoplazazwolle (iemand ervaring met deze winkel?) staat wel dat het een monoblock is. Is ook de S versie overigens.
Hobstar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:23:
goedemorgen,
gister onze LG therma v 7 KW geplaatst ( misschien niet de beste omstandigheden qua buitentemperatuur )
na alles gevuld te hebben de warmtepomp opgestart. ( die begon toen ook goed onze 21 groepen vloerverwarming op te warmen. )
( alles in huis is nieuw en er is al weken niet gestookt )
alleen kreeg ik gister avond in het dislay antivries / waterpomp bediening te staan.
invoer 11 graden uitvoer ook 11 graden. verder start de warmtepomp niet op.
dan de vraag hoe kan dit ?
instelling verkeerd staan..
of heeft hij omdat alles nog niet warm is te weinig buffer om het water op temperatuur te houden voor zijn defrost en beveiligd zichzelf.
met vriendelijke groet
Henk-Jan
Checkkazemo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:26:
[...]
op bedieningsveld aanzetten witte knop met lampje
Heftig. Ik was vorig jaar ook van plan om voor een Pana mono te gaan. Uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen en als alternatief de LG aangeschaft. Achteraf dus heel blij mee.Noeleke schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 07:40:
Vwb de Pana, check even in deel 2 van het Pana specifiek topic op pagina 321 en verder.
Als alles nu binnenshuis nog koud is... Zet eens een badkamer kacheltje achter je wp. Het is te koud, defrost kan ook niet omdat de vloer koud is. Hij gaat dan gewoon circuleren om vorstschade te vermijden.
[Voor 5% gewijzigd door Kenwood960 op 11-03-2023 08:33]
Is er bij jou nog iets veranderd qua vermogen? De Pana die ik wilde was 5KW, moet ik dan bij LG ook voor de 5kw gaan? Is de LG 5KW, net als de Pana, ook eigenlijk gewoon een begrenste 9KW?Jojan265 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:30:
[...]
Heftig. Ik was vorig jaar ook van plan om voor een Pana mono te gaan. Uiteindelijk eieren voor mijn geld gekozen en als alternatief de LG aangeschaft. Achteraf dus heel blij mee.
[Voor 8% gewijzigd door kazemo op 11-03-2023 09:10]
configuratie --kazemo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:59:
[...]
staat hij bij instellingen op lucht+water???
Hobstar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:11:
[...]
configuratie --
tempsensor selecteren = water
Algemeen --
voorrangregeling = gebruik 20/10
pompvoorloop/-overloop = 5/5
waterdebiet controle = besturingsmethode optimale debiet
pompcapaciteit 100%
vaste waterdebiet .. warmte 26
vaste T.. 8
energiebewaking.. niet gebruiken
antivriesoptie 1 = type 1
kamerverwarming --
verwarming temp instelling = invoer
luchtverwarming temp inst = 16/30
waterverwarming temp inst = 20/40
hysteresis verwarmingswater = -2.0 / 4.0
hysteresis kamerlucht = -2.0 / 2.0
pompinstelling in verwarming = tijdsinstelling 3/3
[Voor 4% gewijzigd door kazemo op 11-03-2023 09:24]
Ik zou bij Pana ook gaan voor een 7 kW. En wat betreft de uitvoeringen: Ze hebben inderdaad dezelfde condensor (5, 7 en 9 kW). Ik weet alleen niet of je kunt zeggen dat de 5 kW een begrenste 9 kW is, of dat de 9 kW een opgevoerde 5 kW is.Noeleke schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:43:
[...]
Is er bij jou nog iets veranderd qua vermogen? De Pana die ik wilde was 5KW, moet ik dan bij LG ook voor de 5kw gaan? Is de LG 5KW, net als de Pana, ook eigenlijk gewoon een begrenste 9KW?
in wat voor een tijdsbestek zou hij moeten reageren?kazemo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:14:
[...]
zet temp. sensor eens op water+lucht......anders raadpleeg Jojan265 die heeft er meer kennis van als ik
Het lijkt me dat de temperatuur te laag is. Voor zover ik weet, heeft de warmtepomp een watertemperatuur nodig van minimaal 15 ºC om te kunnen starten.kazemo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:14:
[...]
zet temp. sensor eens op water+lucht......anders raadpleeg Jojan265 die heeft er meer kennis van als ik
Hij moet een ingaande watertemperatuur meten, die warme is dan 15 °C. Dan pas zal hij starten.Hobstar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:27:
[...]
in wat voor een tijdsbestek zou hij moeten reageren?
heb er nu een kacheltje bij gezet en zegt dat het nu 15 graden buiten is.
heeft een in en uitgaande temperatuur van 11 graden. dus dan klopt het dat hij niet op start...Jojan265 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:29:
[...]
Hij moet een ingaande watertemperatuur meten, die warme is dan 15 °C. Dan pas zal hij starten.
kun je dat ook omzeilen?? heb geen mogelijkheid om dat water voor te verwarmen..Jojan265 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:29:
[...]
Hij moet een ingaande watertemperatuur meten, die warme is dan 15 °C. Dan pas zal hij starten.
Een truuk die ook al eens voorbij gekomen is:Jojan265 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:28:
[...]
Het lijkt me dat de temperatuur te laag is. Voor zover ik weet, heeft de warmtepomp een watertemperatuur nodig van minimaal 15 ºC om te kunnen starten.
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | 4.160 WP Oost-West
Voor zover ik weet niet. Mischien dat hij na een nieuwe power opstart wel even een poging wil wagen.Hobstar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 09:36:
[...]
kun je dat ook omzeilen?? heb geen mogelijkheid om dat water voor te verwarmen..
oe! als secundaire sensor bedoel je?taedeh schreef op vrijdag 10 maart 2023 @ 23:54:
[...]
Top![]()
Thnx
Is er ook nog een mogelijkheid om de temperatuur van de nest op de controller te krijgen? Of is het alleen maar aan/uit. Als ik de aansluit videos van lg bekijk dan zou dit moeten kunnen.
Je warmtepomp heeft het te zwaar om met deze temperaturen zoveel te verwarmen waardoor die in de beveiliging schietHobstar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:23:
goedemorgen,
gister onze LG therma v 7 KW geplaatst ( misschien niet de beste omstandigheden qua buitentemperatuur )
na alles gevuld te hebben de warmtepomp opgestart. ( die begon toen ook goed onze 21 groepen vloerverwarming op te warmen. )
alleen kreeg ik gister avond in het dislay antivries / waterpomp bediening te staan.
of heeft hij omdat alles nog niet warm is te weinig buffer om het water op temperatuur te houden voor zijn defrost en beveiligd zichzelf.
met vriendelijke groet
Henk-Jan
inmiddels heb ik hem aanstaan, verwarming erop zodat de watertemperatuur boven de 15 graden kwam. toen een stroom reset gegeven dat hij de antivries uit schakelde. en toen opstarten met maar 1 groep open.. die langzaam op temperatuur laten komen...123Arjan schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:54:
[...]
Je warmtepomp heeft het te zwaar om met deze temperaturen zoveel te verwarmen waardoor die in de beveiliging schiet
Oplossing is eerst enkele groepen open te zetten en naarmate de temperatuur goed is groep voor groep erbij open zetten
Retour boven de 25 kan je de volgende groep open zettenHobstar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 12:57:
[...]
inmiddels heb ik hem aanstaan, verwarming erop zodat de watertemperatuur boven de 15 graden kwam. toen een stroom reset gegeven dat hij de antivries uit schakelde. en toen opstarten met maar 1 groep open.. die langzaam op temperatuur laten komen...
ingestelde watertemperatuur is nu 40 graden
invoer is nu 27 graden
uitvoer is nu 31 graden
draait sinds 2.5 uur non stop zonder te bevriezen... dus heb nog wel het 1 en ander af te stellen denk ik
heb alleen niet het idee dat de WP hard zijn best doet om de ingestelde 40 graden watertemperatuur te gaan halen.. verbruik voor zover ik kan zien is ongeveer 2KW.123Arjan schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:03:
[...]
Retour boven de 25 kan je de volgende groep open zetten
Geen probleem. Het weer is de warmtepomp weer een beetje beter gezind. Bij mij ook sinds 8:45 geen defrost meer. Dat hij de 40 graden niet haalt, is niet zo gek. Je vloer is nog helemaal koud en je retour temperatuur is 27 graden. De aanvoer zal hier net iets boven liggen (2..5 graden, afhankelijk van het vermogen en flow). Maar waarom zou je het warmer willen hebben Überhaupt. Met een watertemperatuur van ca. 28 graden kun je het hele huis met vloerverwarming prima warm houden. Het duurt echter wel een hele tijd voordat het warm is, maar dat is inherent aan een warmtepomp en vloerverwarming.Hobstar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 13:39:
[...]
heb alleen niet het idee dat de WP hard zijn best doet om de ingestelde 40 graden watertemperatuur te gaan halen.. verbruik voor zover ik kan zien is ongeveer 2KW.
al dik 3.5 uur geen defrost of ijsvorming überhaupt. is dat een probleem of maakt dat niet zoveel uit en lekker door laten draaien zo?
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Weet je zeker dat je serial->rs485 bordje Master is voor Modbus (dus RS485 zijde)? Hoe staan de pariteit, aantal databits en stopbits in je serial->rs485 bordje? Hoe staat de baudrate?tebogo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 15:54:
Goedemiddag, ik heb even hulp nodig met de modbus aansluiting. Ben al een paar dagen met @Devil wat aan het proberen, maar het lukt mij niet om modbus operationeel te krijgen.
Ik heb een Wemos D1 mini met de code van @Devil operationeel.
Hierop aangesloten een serial->rs485 bordje.
A+ op 26 van de WP, B- op 27 van de WP.
Dipswitch SW1.1 en SW1.2 allebei op ON
Setting op de remote controller: Settings, Connectivity, ModBus_Adress: Address Code (Hex) 01
In HA, zie ik de instel mogelijkheden vanuit het script van @Devil, maar de WP reageert nergens op, en de info blijft allemaal onbekend.
Ook zie ik de Rx op het serial->rs485 bordje knipperen als het script vanuit HA een uitvraag doet, dus m.i. Wemos <--> serial->rs485 bordje werkt!
M.a.w. er is geen communicatie over modbus. Modbus defect?
Heb het volgende allemaal al geprobeerd:Ik heb het gevoeld dat de modbus van m'n WP defect is. Of zie ik nog iets over het hoofd.
- Meerdere serial->rs485 bordjes
- bekabeling van 26/27 naar PDB, gecontroleerd
- spanning op 26/27 en rechtstreeks op de connector op de print gemeten in master en slave mode. Altijd 0V
- Warmtepomp lange tijd ( >2 uur) van de stroom af, (voor een reset?)
- spanning op de A+/B- van de serial->rs485 bordje gemeten is 2,8 volt. Ook als ik deze aansluit op 26/27
@Devil heeft al zoveel geholpen, dank daarvoor.![]()
Zie hier, RXD knippert rood. Blauw zit op RXD van het Seriële bordje, en op TX van de Wemos D1.Devil schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:45:
Nu ik je post rustig lees zie ik staan dat de RX op je serial bordje knippert. Maar wat je zou moeten zien is eerst TX en kort daarna RX. Misschien toch nog een keer TX/RX omdraaien?
[Voor 28% gewijzigd door tebogo op 11-03-2023 17:45]
Hoe weet ik dat? Ik gebruik de code van @Devil.Jojan265 schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 16:48:
[...]
Weet je zeker dat je serial->rs485 bordje Master is voor Modbus (dus RS485 zijde)? Hoe staan de pariteit, aantal databits en stopbits in je serial->rs485 bordje? Hoe staat de baudrate?
Is het stekkertjes in CN_Modbus goed geplaatst?
[Voor 49% gewijzigd door tebogo op 11-03-2023 17:44]
1
2
| logger: baud_rate: 0 |
heb ik ook sporadisch. Kamer is op temperatuur en dan gaat hij uit. Met name als t koud is buiten start hij niet. Even op AI zetten, wachten en weer op verwarmen zetten lost dit het meestal op.Hobstar schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 08:23:
goedemorgen,
met vriendelijke groet
Henk-Jan
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Op welke pinnen van de esp heb je dat bordje aangesloten? Toevallig toch niet op TX/RX? Want dat gaat waarschijnlijk niet werken. Je moet ze op twee vrije digitale pinnen zetten (check even internet voor welke pinnen je veilig kunt gebruiken) en dan de pin nummers in mijn code aanpassen.tebogo schreef op zaterdag 11 maart 2023 @ 17:18:
[...]
Zie hier, RXD knippert rood. Blauw zit op RXD van het Seriële bordje, en op TX van de Wemos D1.
Wit/blauw op TXD van het seriële bordje, en op de RX van de Wemos D1.
[Afbeelding]
Zou toch goed moeten zijn. Ik draai ze toch nog een keer om.
Edit: nu knippert TXD… geen verschil
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Ik zal morgen TX (GPIO15) en RX (GPIO13) proberen.For hardware serial only a limited set of pins can be used. Either tx_pin: GPIO1 and rx_pin: GPIO3 or tx_pin: GPIO15 and rx_pin: GPIO13.
[Voor 27% gewijzigd door tebogo op 11-03-2023 22:46]
Ik gebruik een Waveshare Modbus <-> TCP voor de communicatie. Als je zoiets aanschaft, kun je daarmee, zowel je warmtepomp controleren (dan gebruik je hem als Master) als ook je ESP -> serial/RS485 communicatie (dan instellen als slave).tebogo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:58:
Helaas, na aanpassing naar GPIO13 en 15 levert dit ook niks op. Rx en TX ook nog omgedraaid, geen resultaat...
[Afbeelding]
Hoe kan ik controleren of de Modbus van de WP ook daadwerkelijk werkt? En die van van Wemos D1?
Lastig, hier draaide ie eerst ook op een ESP8266, alleen met een losse MAX485 chip als interface.tebogo schreef op zondag 12 maart 2023 @ 11:58:
Helaas, na aanpassing naar GPIO13 en 15 levert dit ook niks op. Rx en TX ook nog omgedraaid, geen resultaat...
[Afbeelding]
Hoe kan ik controleren of de Modbus van de WP ook daadwerkelijk werkt? En die van van Wemos D1?
Google Pixel 7 Macbook Pro 2023 16" Apple iPhone 14 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 LG G2 OLED evo Gallery Edition Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details