LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 79 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik denk inderdaad dat je ergens onbewust een bypass hebt zitten. Bijvoorbeeld een radiator die vol open staat, waardoor een groot deel van de flow daar.op hoge snelheid doorheen gaat.

Je zou in de code van mijn script ook de max overshoot variabele kunnen aanpassen. Die staat nu op 4, kun je zo hoog zetten als je wilt. Dan verhoogt hij steeds de target om te voorkomen dat de pomp uitslaat op de hysterese. Daar heb ik een maximum op gezet van 4, om schade aan de vloer te voorkomen. Maar als dat bij jou geen issue is kun je hem aanpassen.

Als ik overigens met water van 40 graden stook bij 10 graden buiten dan warmt mn huis 2 a 3 graden per uur op. Dus ook op basis daarvan denk ik dat je afgiftesysteem een stuk optimaler kan en je daarmee dan al een hoop oplost.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 15:28:
[...]

Het lijkt er inderdaad op bij @tebogo , dat het warme water rechtstreeks door de radiatoren weer naar de retour van de warmtepomp gaat. Als ik lees dat de ΔT over de radiatoren maar 1.5 ºC is, dan is dat ook logisch. De ΔT over de radiatoren moet iets omhoog, door de flow door de radiatoren te verlagen. Dan is er meer warmteafgifte en blijft de retour lager. Het iets langer duren voordat het huis dan warm is, maar dat is inherent aan een warmtepomp.
8)7 ik zelf heb ook hoofdzakelijk radiatoren op +- 40gr....weersafhankelijk door stooklijn....ik heb er zg speed comfort ventilators op zitten de warmteafgifte is dan beter......dan word de retour vanzelf kouder delta T +-7gr dan kan de wp doorwerken........de RMC doet de rest zeg maar een soort van cruisecontrol hij moduleerd.....is bij een auto ook zo berg op geeft hij gas bij..berg af neemt hij gas terug of deABS grijpt in...als je aan de rem komt gaat hij er van af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 12:17
Om toch nogmaals te checken of er niet ergens een bypass zit heb Pump-test run aangezet en de vloerverwarming dicht en alle radiatoren dicht op 1 na. Ik hou dan een flow van 16.7 l/m. Vervolgens draai ik deze laatste radiator in stapjes dicht. Ik verwacht dan uiteindelijk een CH14 (geen flow) error te krijgen.

In stapjes kom ik tot 8 l/m. 1 stapje verder dus dicht, en de flow springt naar 17.0 l/m… 8)7 8)7 8)7
Vervolgens zet ik beide kogelkranen van de aanvoer en retour naar de WP dicht. Flow blijft 17.0 l/m. :? :? :?

Dat doet me denken aan m’n eerdere bericht: tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1", toen stond een van de kogelkranen dicht, terwijl de handel aangaf dat hij openstond.

M.a.w. er lijkt toch in de WP een “bypass” te zijn? Want ik kan alles dicht draaien, en dan blijft de WP doordraaien met 17.0 l/m. Ik heb geen lekkages in de WP, of daarnaast… druk blijft ook mooi op 2.0 bar.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:28
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 17:53:
Om toch nogmaals te checken of er niet ergens een bypass zit heb Pump-test run aangezet en de vloerverwarming dicht en alle radiatoren dicht op 1 na. Ik hou dan een flow van 16.7 l/m. Vervolgens draai ik deze laatste radiator in stapjes dicht. Ik verwacht dan uiteindelijk een CH14 (geen flow) error te krijgen.

In stapjes kom ik tot 8 l/m. 1 stapje verder dus dicht, en de flow springt naar 17.0 l/m… 8)7 8)7 8)7
Vervolgens zet ik beide kogelkranen van de aanvoer en retour naar de WP dicht. Flow blijft 17.0 l/m. :? :? :?

Dat doet me denken aan m’n eerdere bericht: tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1", toen stond een van de kogelkranen dicht, terwijl de handel aangaf dat hij openstond.

M.a.w. er lijkt toch in de WP een “bypass” te zijn? Want ik kan alles dicht draaien, en dan blijft de WP doordraaien met 17.0 l/m. Ik heb geen lekkages in de WP, of daarnaast… druk blijft ook mooi op 2.0 bar.
In de Wp zit geen bypass of mogelijkheid hiertoe (iets wat bypass zou kunnen veroorzaken)
Omdat jouw flow van 8 naar 17 gaat, zit er toch ergens een doorstroom mogelijkheid (heb je een goede temperatuur meter? Dan kan je je leiding volgen terwijl die draait terwijl alles “dicht” staat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo

8)7 ik zou dan die cv ketel goed onder de loep nemen......heb je er een terugslag klep in??.....die kan onbedoeld dan toch een bypass geven ......daar is geen warmte afgifte en staat rechtstreeks in verbinding dan met de retour!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
123Arjan schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:24:
[...]

In de Wp zit geen bypass of mogelijkheid hiertoe (iets wat bypass zou kunnen veroorzaken)
Omdat jouw flow van 8 naar 17 gaat, zit er toch ergens een doorstroom mogelijkheid (heb je een goede temperatuur meter? Dan kan je je leiding volgen terwijl die draait terwijl alles “dicht” staat)
Zoals ik aangaf "Vervolgens zet ik beide kogelkranen van de aanvoer en retour naar de WP dicht. Flow blijft 17.0 l/m" Er is echt geen mogelijkheid anders dan in de WP zelf....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qtSNi1rOsbjRFnjA-FcrYe2y7fw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B7FeJqwP0QOt7HG3hMCmv2Eh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E4T1aso0UDw_Zmeb2qNm5xHDZ7k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pt3OVVnxPypUXj4fvFM1NaMT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/64Q4JpPObwdG1GKRfHiYvqz3FCY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aqBSYnM3LdEEridvgsQFhJro.jpg?f=fotoalbum_large

Rechts van de twee kranen is het afgiftecircuit. Links is aanvoer en retour rechtstreeks van/naar de WP. Zit niks meer achter. Als beide kranen dicht zijn, en flow blijft 17.0 l/min.
Kan dus echt alleen in de WP zijn. In de schema's zie ik overigens ook niet direct de mogelijkheid tot bypass.

Flowmeter kan ook stuk zijn? I.p.v. 0 l/min geeft hij 17.0?
Op het display van de RMC staat als de pomp niet draait " - l/min". De modbus uitlezing geeft dan toch 17.0 l/m. Daarom ook misschien geen CH14?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
kazemo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:33:
[...]

8)7 ik zou dan die cv ketel goed onder de loep nemen......heb je er een terugslag klep in??.....die kan onbedoeld dan toch een bypass geven ......daar is geen warmte afgifte en staat rechtstreeks in verbinding dan met de retour!!!!
De twee kogelkranen afsluiten zitten voor de CV ketel. Dus afsluiten daarvan heeft dan ook geen bypass door de CV ketel. Daarbij zit er in de aanvoer van de CV en in de aanvoer van de WP een terugslagklep.
Zo dat als een van beide aanstaat, dit niet in de aanvoer van de andere gaat. Dit volgens de aansluiting zoals in de Remeha handleiding staat voor mijn type CV ketel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:34:
[...]

Zoals ik aangaf "Vervolgens zet ik beide kogelkranen van de aanvoer en retour naar de WP dicht. Flow blijft 17.0 l/m" Er is echt geen mogelijkheid anders dan in de WP zelf....

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Rechts van de twee kranen is het afgiftecircuit. Links is aanvoer en retour rechtstreeks van/naar de WP. Zit niks meer achter. Als beide kranen dicht zijn, en flow blijft 17.0 l/min.
Kan dus echt alleen in de WP zijn. In de schema's zie ik overigens ook niet direct de mogelijkheid tot bypass.

Op het display van de RMC staat als de pomp niet draait " - l/min". De modbus uitlezing geeft dan toch 17.0 l/m. Daarom ook misschien geen CH14?
O-) inderdaad raar en eigenlijk niet mogelijk dat er dan nog flow is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Voel eerst maar eens als je afsluiter goed afsluit
17l moet je aan de buitenkant van de buis kunnen voelen als je een stuk isolatie weghaalt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:04

Heb je een schema, hoe het bij jou is aangesloten? Als je de kogelkranen dicht zet van de aanvoer en retour van de WP, kan er echt geen flow meer zijn. Tenzij er een bypass (al of niet drukgeregeld) nog zit tussen de kogelkranen en de WP. Ik zou hier naar zoeken tussen de kogelkranen van de aanvoer en retour, richting de WP.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:34:
CH14 komt volgens mij van een aparte sensor. Dus ook al geeft je flowmeter niet goed aan, dan zou dat ook betekenen dat je lage flowswitch defect moet zijn. Ik geloof niet zo in dubbele fouten.

Ik vermoed dat een van je kogelkranen niet goed meedraait met de hendel. Dat kan ook je voorgaand probleem verklaren. Daarnaast moet je dus nog ergens verderop een bypass hebben. In de meeste CV-installaties is dat heel normaal. Die zal waarschijnlijk verder open gaan, als je de laatste radiator helemaal dichtzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 18:39:
[...]

Heb je een schema, hoe het bij jou is aangesloten? Als je de kogelkranen dicht zet van de aanvoer en retour van de WP, kan er echt geen flow meer zijn. Tenzij er een bypass (al of niet drukgeregeld) nog zit tussen de kogelkranen en de WP. Ik zou hier naar zoeken tussen de kogelkranen van de aanvoer en retour, richting de WP.
8)7 alles overziend dan zit de terugslagklep verkeerd om bij de cv ketel!!!!en laat aanvoer door de cv ketel in en de afsluiters werken niet laten door......@jojan265 heeft een lijst van cv ketels is niet overal hetzelfde

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 25-03-2023 18:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Hierbij mij installatie getekend.

CV is een Itho Daalderop Comfort Classic 38/80+. Alleen nog voor SWW in gebruik. En als backup mocht WP niet meer werken.

WP is LG HM123MR.U34.

Voor 5 zit nog een magneetfilter, voor 6 zit een microbellen filter.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wB-FHb9tKonCCwFTvw-Hcp7KTO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/keU2U7tPQdO01DDikMIP3KLP.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens staan alle kranen nu weer open, en kan de WP aan. Er is geen warmtevraag, dus staat hij uit, en ook de pomp draait niet. Zie hier het verschil tussen het display van de RMC en de modbus uitlezing (script @Devil)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjeSk41RiCsfvpyklLWhu2eiRyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a3f6OpdqZd1VJ9yGtIOrhWuO.jpg?f=fotoalbum_large

Mocht iemand het live willen zien, dat kan. Eindhoven, koffie staat klaar.. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzw2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 08:33
Wie kan me helpen? Ik heb samen met een collega de LG-HM071MR-U44 geïnstalleerd en vandaag in bedrijf gesteld. Op de Elga methode in het CV circuit ingetakt. Eerst de pomptest een uur laten draaien en weer bijgevuld tot 2 bar (zichtbaar op CV ketel).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kf-709fOXIGlcKjCtPoxBgbCZLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yIzQnyXK1rABpTb3LCcnCgcL.jpg?f=fotoalbum_large
Er is alleen de remote controller aangesloten en verder niet (zit nog op tijdelijke plek ivm te korte kabel). Volgens mij hoeven er dan geen dipswitches om maar mocht dat wel zo zijn dan hoor ik dat graag. De pomptest verloopt prima. Maar als je de thermostaat vervolgens op bv 25 graden zet, blijft de pomp lopen maar de compressor gaat nooit aan. Temp inlet en outlet blijven hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4yPwMw0082w7CxKjCbLfiOYvqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LUsT99snCk2nPBEWVntEW8MT.jpg?f=fotoalbum_large

Na een minuut of 10 komt er de volgende foutmelding.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8c87hDrP8gs5HpH67RNYDADyFGk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5ucfmMQB9Y2hBaVNvSghzb3W.jpg?f=fotoalbum_large

Na op "OK" te klikken gaat de warmtepomp uit en gaat niet meer aan zonder de stroom eraf te halen. De omschrijving van de foutmelding komt niet overeen met de code CH35. Waar zou dit aan kunnen liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
rzw2 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:08:
Wie kan me helpen? Ik heb samen met een collega de LG-HM071MR-U44 geïnstalleerd en vandaag in bedrijf gesteld. Op de Elga methode in het CV circuit ingetakt. Eerst de pomptest een uur laten draaien en weer bijgevuld tot 2 bar (zichtbaar op CV ketel).
[Afbeelding]
Er is alleen de remote controller aangesloten en verder niet (zit nog op tijdelijke plek ivm te korte kabel). Volgens mij hoeven er dan geen dipswitches om maar mocht dat wel zo zijn dan hoor ik dat graag. De pomptest verloopt prima. Maar als je de thermostaat vervolgens op bv 25 graden zet, blijft de pomp lopen maar de compressor gaat nooit aan. Temp inlet en outlet blijven hetzelfde.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Na op "OK" te klikken gaat de warmtepomp uit en gaat niet meer aan zonder de stroom eraf te halen. De omschrijving van de foutmelding komt niet overeen met de code CH35. Waar zou dit aan kunnen liggen?
Lijkt erop, alsof er te weinig koelmiddel aanwezig is. Weet je zeker, dat de WP de hele tijd rechtop is gebleven tijdens het vervoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 19:42:
Mocht iemand het live willen zien, dat kan. Eindhoven, koffie staat klaar.. ;-)
Ik zou graag langskomen, maar 2½ uur enkele reis gaat me iets te ver. Ik vind het wel interessant en ben toch wel benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:22:
[...]

Lijkt erop, alsof er te weinig koelmiddel aanwezig is. Weet je zeker, dat de WP de hele tijd rechtop is gebleven tijdens het vervoer?
Ik heb nogmaals de pump test run aangezet. Je hoort het water door de leidingen stromen. Als ik één of meerdere van de 4 kogelkranen aan WP- of afgifte-zijde dicht zet hoor je direct dat het water stopt met stromen. Als ik een of beide van de CV dicht zet gebeurt er niks. Ook als ik aan Afgifte zijde beide kogelkranen helemaal dicht zet en aan WP-zijde helemaal open gaat er geen water stromen. Voor mij daarmee zeker dat er geen bypass door de CV ketel is.

Ook heb ik nog een doppler waterflow meter geïnstalleerd op de retour leiding naar de WP.
In de gevallen dat het water stopt met stromen, geeft deze meter ook 0.0 l/m aan. Dit terwijl ik geen foutmelding (CH14) krijg, en de RMC 16,9 l/m aangeeft, en HomeAssistant ook.

Samengevat, ik vermoed toch echt dat minimaal de flow-meter defect is:
Als de pomp draait in bedrijfsstand, dan geeft hij de juiste waarde aan.
Als er geen flow is, maar de pomp draait, dan geeft RMC en HomeAssistant 16,9 l/m aan, en geen CH14.
Als de pomp uit staat dan geeft de RMC “Flow: -“ aan. HomeAssistant geeft dan 16.9 l/m aan.

Kan ik dit rechtstreeks melden bij LG via ae.svcsupport@lge.com?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rzw2
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-08 08:33
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:22:
[...]

Tja, daar was ik niet bij. Is door transporteur afgeleverd. Hoe kan ik verder zien of er voldoende koelgas nog inzit? Kan je met LGMV inloggen of heb je daar speciale voorzieningen nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 21:56:
Als er geen flow is, maar de pomp draait, dan geeft RMC en HomeAssistant 16,9 l/m aan, en geen CH14.
Voor zover mij bekend, krijg je tijdens Pomp Test Run geen CH14 melding bij te lage flow. Kun je eens proberen om tijdens een normale waterpomp run (compressor nog uit) eens de kogelkranen dicht zetten? Dan zou je toch wel een CH14 melding moeten krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

En volgens mij zijn het twee verschillende systemen. De flow komt volgens mij niet uit een echte flow meter, maar uit de pomp, als een soort 'tacho' signaal op basis van hoe snel de rotor draait. De lage flow (CH14) melding is een simpele reed switch waarbij een klepje open gedrukt wordt door de flow en het reed contact het sluiten (of bijna sluiten) van het klepje detecteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Devil schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:20:
En volgens mij zijn het twee verschillende systemen. De flow komt volgens mij niet uit een echte flow meter, maar uit de pomp, als een soort 'tacho' signaal op basis van hoe snel de rotor draait. De lage flow (CH14) melding is een simpele reed switch waarbij een klepje open gedrukt wordt door de flow en het reed contact het sluiten (of bijna sluiten) van het klepje detecteert.
Maar als de pomp dan niet draait, zou de flow dus ook 0 moeten zijn. HomeAssistant geeft via Modbus aan 16,9 l/m
Als de pomp uit staat dan geeft de RMC “Flow: -“ aan. HomeAssistant geeft dan 16.9 l/m aan.
Ik ga even proberen of ik een CH14 kan forceren door tijdens een normale pump-run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:25:
[...]

Maar als de pomp dan niet draait, zou de flow dus ook 0 moeten zijn. HomeAssistant geeft via Modbus aan 16,9 l/m

[...]

Ik ga even proberen of ik een CH14 kan forceren door tijdens een normale pump-run.
Modbus geeft bij mijn installatie 5l/m aan als de pomp uit staat. Dat filtert mijn script er uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
rzw2 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 20:08:
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ch35 is zoals eerder vermeld koudemiddel fout
Als je geluk hebt enkel de lagedruksensor van het koudemiddel, als je pech hebt is de unit gekanteld geweest of niet goed gevuld fabrieks af
En ik vermoed dat het om een import model gaat, en je dus afhankelijk bent van je leverancier (of als je heel veel geluk hebt, een goed gehumeurd persoon van lg aan de telefoon en thuis krijgt van lg benelux)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
Enne tebogo, Eindhoven is mij ook wat te ver voor een bak koffie 😜 ik moet er ook een goede 2 uur voor rijden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Devil schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:34:
[...]

Modbus geeft bij mijn installatie 5l/m aan als de pomp uit staat. Dat filtert mijn script er uit.
Dat had ik gezien, maar 16,9 of 17 is wel veel om op 0 te zetten. Als de WP loopt heb ik ook wel een flows lager dan 16 l/m b.v. 8 l/m of 12 l/m.
Alleen als de pomp uitstaat en RMC flow:- aangeeft, geeft modbus 16,9 l/m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:43:
[...]

Dat had ik gezien, maar 16,9 of 17 is wel veel. Om op 0 te zetten. Als de WP loopt heb ik ook wel een flows lager dan 16 l/m b.v. 8 l/m of 12 l/m.
Alleen als de pomp uitstaat en RMC flow:- aangeeft, geeft modbus 16,9 l/m
Foutje in script?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "Flow Rate"
    id: current_flow_rate
    register_type: read
    address: 8
    unit_of_measurement: "L/m"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1
    lambda: |-
      if(x > 5) return x;
      else return 0.0;
    icon: mdi:waves-arrow-right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Script van @Devil zet flow op 0 l/m als deze < 5 /l/m. Gaat bij dus nooit gebeuren… doordat deze bij geen flow niet kleiner is dan 5 l/m.
Door het script aan te passen naar zet flow op 0l/m/ als deze < 16,9 l/m gaan dan alle flow’s lager dan 16,9 naar 0. En dat is dan weer niet juist…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:50:
[...]

Script van @Devil zet flow op 0 l/m als deze < 5 /l/m. Gaat bij dus nooit gebeuren… doordat deze bij geen flow niet kleiner is dan 5 l/m.
Door het script aan te passen naar zet flow op 0l/m/ als deze < 16,9 l/m gaan dan alle flow’s lager dan 16,9 naar 0. En dat is dan weer niet juist…
Snap ik, maar de RMC zet wel de meting op '-'. Wellicht doet hij dat altijd indien de waterpomp uit is.

Bij mij is de flow via modbus wel gewoon op 5 L/min als de pomp uit is.

[ Voor 6% gewijzigd door Jojan265 op 25-03-2023 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:53:
[...]

Snap ik, maar de RMC zet wel de meting op '-'. Wellicht doet hij dat altijd indien de waterpomp uit is.
Zou kunnen. @Devil idee om bij “Pump running: uit”. Flow op 0 te zetten i.p.v. op flow < 5 l/m?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:53:
[...]
Bij mij is de flow via modbus wel gewoon op 5 L/min als de pomp uit is.
Daarom denk ik dus dat er bij mij iets defect is….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:57:
[...]

Daarom denk ik dus dat er bij mij iets defect is….
Zou inderdaad kunnen.

Maar dit van de flow staat wel los van je andere probleem m.b.t. retour temperatuur tijdens opstartpiek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:55:
[...]

Zou kunnen. @Devil idee om bij “Pump running: uit”. Flow op 0 te zetten i.p.v. op flow < 5 l/m?
Ja dat kan zeker, maar dan kom je er dus niet achter dat er misschien iets mis is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Zie hier het probleem. Beide kranen aan de WP zijde staan dicht. Onmogelijk dat er dus flow is.
Toch gaat de WP aan, compressor draait, flow-rate van 16,9 l/m. RMC geeft 17.0 l/m.
En geen CH14… M.a.w. beveiliging werkt niet.. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oYDddheGZPmYWmVkPvvH49t_rM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPrlGQDLY0CYrR7bGxh44MjI.jpg?f=fotoalbum_large

Aanvullend: kranen weer geopend, flow loopt weer op RMC en modbus.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVKqgpppCEbvctB_Q5og7IP3a5w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QbNdJrhO8qLRbhM502eMOYfl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door tebogo op 25-03-2023 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 23:10:
Zie hier het probleem. Beide kranen aan de WP zijde staan dicht. Onmogelijk dat er dus flow is.
Toch gaat de WP aan, compressor draait, flow-rate van 16,9 l/m. RMC geeft 17.0 l/m.
En geen CH14… M.a.w. beveiliging werkt niet.. [Afbeelding]
Dat is niet best. De compressor aan, terwijl er geen flow is.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Zou je niet ook verwachten dat de druk op loopt als de pomp draait terwijl er geen flow is? Die blijft nu gewoon op 1.9 bar staan. Raar probleem hoor. Doen die afsluiters het wel echt? Draait de kogel niet gewoon een compleet rondje ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:18
Hoe snel slaat ie eigenlijk af met de afsluiters dicht? Zonder flow kan de condensor z'n warmte niet kwijt en zou je verwachten dat ie op een Tsensor in het interne circuit heel snel een beveiliging aanspreekt. De normale sensoren voor Ta en Tr warmen zonder flow alleen op door geleiding, dat kost iets meer tijd. Zie je ook grote verschillen bij aflsuiters open en dicht op de andere onbekende T sensoren die de code ook uitleest?

En wat anders, hoe heb je de problemen met modbus lezen opgelost? Dat had je ook nog niet teruggekoppeld toch O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:58:
[...]

Zou inderdaad kunnen.

Maar dit van de flow staat wel los van je andere probleem m.b.t. retour temperatuur tijdens opstartpiek.
8)7 ik vind dit alles een heel raar verhaal,misschien wat ver gezocht kan het zijn dat direct bij wp de aanvoer en retour is verwisseld.........retour is bij wp.>....invoer en aanvoer is bij wp>....uitvoer.....dit kan verwarrend zijn.....misschien raadzaam dit goed te controleren!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
kazemo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 12:31:
[...]

8)7 ik vind dit alles een heel raar verhaal,misschien wat ver gezocht kan het zijn dat direct bij wp de aanvoer en retour is verwisseld.........retour is bij wp.>....invoer en aanvoer is bij wp>....uitvoer.....dit kan verwarrend zijn.....misschien raadzaam dit goed te controleren!!!!
Je bedoelt qua aansluitingen? Nee, dat zit wel goed.... uitvoer WP = aanvoer afgifte systeem, invoer WP is retour afgifte systeem.

Ik ben bezig overzichten te maken, komt er aan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
BernieW schreef op zondag 26 maart 2023 @ 09:03:
Hoe snel slaat ie eigenlijk af met de afsluiters dicht? Zonder flow kan de condensor z'n warmte niet kwijt en zou je verwachten dat ie op een Tsensor in het interne circuit heel snel een beveiliging aanspreekt. De normale sensoren voor Ta en Tr warmen zonder flow alleen op door geleiding, dat kost iets meer tijd. Zie je ook grote verschillen bij aflsuiters open en dicht op de andere onbekende T sensoren die de code ook uitleest?

En wat anders, hoe heb je de problemen met modbus lezen opgelost? Dat had je ook nog niet teruggekoppeld toch O-)
Sorry, modbus probleem heb ik uiteindelijk opgelost met een ander boardje van @AUijtdehaag. Daarop draait script van @Devil

Hieronder het beeld als ik de kogelkranen dicht heb staan. Om 12:50 de WP via de RMC aangezet, om 12:55 stopt hij ermee. Geen foutmelding op de RMC.... 8)7
Dit was ook de situatie zoals ik beschreef begin januari: tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

@BernieW Hoop dat ik hierin alle sensoren heb opgenomen die je vraagt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b24pNSabP4msRF8kZ_lZbpcWT90=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U3CZbXjeBZCUx3WRgqIAFeBV.png?f=fotoalbum_large

Om 13:00 heb ik de WP opnieuw opgestart met nu met de kogelkranen open. Dan krijg je dit beeld, en hij loopt nog steeds :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSU8sMVvnHz93VtTYDokT9OFPdo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cr0UMisnIfbu685srOpoeoEr.png?f=fotoalbum_large

Update, still running: :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGVLYwhUyfKNpTDdba9h84HvY04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IFrw4lVNDC3RmTM9AxM6TjNM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door tebogo op 26-03-2023 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet van Loon
  • Laatst online: 04-11-2024
Devil schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 22:20:
Uit de product specification haal ik, dat er een echte flowmeter in de WP zit. Merk en type: SIKA VVX20. Bereik 5-80 liter/minuut. Is niet geschikt voor lage flows, vandaar de extra lowflowsensor. De SIKA meet niet met een schoep of zoiets, maar berekent de flow uit het meten van wervelingen in het water.
Mogelijk gaat de waterpomp bellen produceren als de flow is geblokkeerd en raakt de flow meter van slag.

PV 17.345Wp, WP LG Therma V HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 14:06:
[...]

Sorry, modbus probleem heb ik uiteindelijk opgelost met een ander boardje van @AUijtdehaag. Daarop draait script van @Devil

Hieronder het beeld als ik de kogelkranen dicht heb staan. Om 12:50 de WP via de RMC aangezet, om 12:55 stopt hij ermee. Geen foutmelding op de RMC.... 8)7
Dit was ook de situatie zoals ik beschreef begin januari: tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

@BernieW Hoop dat ik hierin alle sensoren heb opgenomen die je vraagt.
[Afbeelding]

Om 13:00 heb ik de WP opnieuw opgestart met nu met de kogelkranen open. Dan krijg je dit beeld, en hij loopt nog steeds :) [Afbeelding]

Update, still running: :) [Afbeelding]
Ik denk dat hij is gestopt met dichte kranen op te hoge temperatuur van "Uknown Temp 16" > 50 ºC.

Weet je zeker dat je beide automatische ontluchters in de WP open hebt staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 23:55
Jojan265 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:46:
[...]

Ik denk dat hij is gestopt met dichte kranen op te hoge temperatuur van "Uknown Temp 16" > 50 ºC.

Die staan standaard toch open? Hoop ik :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Jojan265 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:46:
[...]

Wordt interessant speculeren wat deze T16 zal zijn ;)
Maar de verschillen tussen beide startups zijn evident. En als iemand nog twijfelde of er inderdaad een waterflow is zijn deze plaatjes ook duidelijk; Ta vliegt (met vertraging) flink omhoog terwijl Tr heel veel lager blijft.
Heb je al een storing bij je leverancier/installateur gemeld?

[ Voor 5% gewijzigd door BernieW op 26-03-2023 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
ThunderStorm schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Nee. Dat hoort bij de inbedrijfstelling om die te openen (beide).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
BernieW schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Ik denk Pipe in Temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
ThunderStorm schreef op zondag 26 maart 2023 @ 15:49:
[...]

Dat hoop ik ook, ik heb nergens aangezeten... Waar zitten deze, zodat ik het kan controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
BernieW schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:12:
[...]

Maar de verschillen tussen beide startups zijn evident. En als iemand nog twijfelde of er inderdaad een waterflow is zijn deze plaatjes ook duidelijk; Ta vliegt (met vertraging) flink omhoog terwijl Tr heel veel lager blijft.
Heb je al een storing bij je leverancier/installateur gemeld?
De storing zou dan zijn, dat bij gesloten kranen er geen CH14 ontstaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Zou dat kunnen @Devil ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 16:31:
[...]

Nee. Dat hoort bij de inbedrijfstelling om die te openen (beide).
Kun je aangeven waar deze zitten? Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb hem unknown genoemd, omdat ik geen idee heb :+
Hoeft niet eens perse een temperatuur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:05:
[...]

Kun je aangeven waar deze zitten? Dank!
Helaas alleen een foto van de automatische ontluchter in de aanvoer (binnenin de buitenunit):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pFhYPih4D_kqBkmlhFSrVR6KQpo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2WE8Af0wi0Y0oyMfLUMLWB7U.png?f=user_large

De ontluchter bij de waterpomp zit er vlakbij (iets naar beneden), kleur zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Devil schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:42:
[...]

Ik heb hem unknown genoemd, omdat ik geen idee heb :+
Hoeft niet eens perse een temperatuur te zijn.
Is hier al vaker voorbij gekomen. Dit zijn de modbus registers voor zover bekend:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vgqzs3TnALl-HJKY0zMd7tV4A5U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sP9nJhWiLme9epfM5GtyCI2F.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Jojan265 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 19:56:
[...]

Is hier al vaker voorbij gekomen. Dit zijn de modbus registers voor zover bekend:

[Afbeelding]
Helaas verschillen die registers per model/land. Daarom zijn ze ook geel in het overzicht. Ik heb iig geen fan op 300020 zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Devil schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:01:
[...]

Helaas verschillen die registers per model/land. Daarom zijn ze ook geel in het overzicht. Ik heb iig geen fan op 300020 zitten.
Ze zijn geel, omdat deze niet in de handleiding staan.

Bij mij is adres 30017 in ieder geval wel Pipe_in temperatuur (gecontroleerd met LGMV) en de waardes daarvan kunnen heel goed overeen komen met Unkown Temp 16 van @tebogo

[ Voor 22% gewijzigd door Jojan265 op 26-03-2023 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op zondag 26 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Ze zijn geel, omdat deze niet in de handleiding staan.

Bij mij is adres 30017 in ieder geval wel Pipe_in temperatuur (gecontroleerd met LGMV) en de waardes daarvan kunnen heel goed overeen komen met Unkown Temp 16 van @tebogo
Ik gebruik het script van @Devil _/-\o_

30017 heeft bij mij altijd de waarde 12000

[ Voor 5% gewijzigd door tebogo op 26-03-2023 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
Over twee weken ga ik het leidingwerk rond de warmtepomp aanpakken, op dit moment is de unit aangesloten met twee 32mm leidingen. Deze wil ik eigenlijk vervangen voor flexibele slangen maar ik kom er nog niet helemaal uit welke koppelingen ik nodig heb. Hierboven stond al een linkje naar https://www.sani-flex.de/schlaeuche/flex-panzerschlaeuche/ maar welke moet ik nu hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Laatst online: 18:43
beumer schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:00:
Over twee weken ga ik het leidingwerk rond de warmtepomp aanpakken, op dit moment is de unit aangesloten met twee 32mm leidingen. Deze wil ik eigenlijk vervangen voor flexibele slangen maar ik kom er nog niet helemaal uit welke koppelingen ik nodig heb. Hierboven stond al een linkje naar https://www.sani-flex.de/schlaeuche/flex-panzerschlaeuche/ maar welke moet ik nu hebben?
Belangrijk is om een diffusiedichte slang te gebruiken, zeker als er radiatoren of stalen leidingen in je systeem zitten. Ik gebruikte voor onze 9 kW U44 deze. Maar uiteraard even checken of de inchmaat overeen komt met jouw warmtepomp en of de aansluiting op het leidingwerk richting huis past op wat je daar hebt gepland.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beumer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-07 11:23
gerlag schreef op zondag 26 maart 2023 @ 22:28:
[...]

Belangrijk is om een diffusiedichte slang te gebruiken, zeker als er radiatoren of stalen leidingen in je systeem zitten. Ik gebruikte voor onze 9 kW U44 deze. Maar uiteraard even checken of de inchmaat overeen komt met jouw warmtepomp en of de aansluiting op het leidingwerk richting huis past op wat je daar hebt gepland.
Ik heb een 7kW u43, die heeft volgens mij 1" puntstukken als aansluiting op de unit zitten, als de rest dan 32mm is zou ik eigenlijk naar 1 1/4" moeten kijken toch? Of ga ik daar weinig van merken? Het punt waar ik het huis in ga moet ik eigenlijk direct haaks over de muur, gevoelsmatig moet ik daar in een zo groot mogelijke diameter blijven.
Ook wel benieuwd welke diameter jullie gebruiken voor het magneetfilter en of ik daar iets van merk als die 'maar' 1" aansluitingen heeft, heb nu 1" maar kan nu ook nog eenvoudig een maatje groter gaan.

Zie nog wel deze post:
Konijnenbats schreef op woensdag 21 september 2022 @ 06:38:
[...]

Hier kun je ze laten maken, dan is het zeker goed.
En goedkoper dan je Panzer schlauch
Ga voor O-stop. De oxiban is geribbeld van binnen, iets wat je niet wil.

https://easy-fitt.nl/slangenconfigurator.php

Investeer in een goede microbellen magneetfilter combinatie. Dit is een must met staal in het systeem.
Flamco, of caleffi. Check ook de doorstroom die je nodig hebt, aangezien deze in de retour zit.
Neem minimaal een 1" versie.
Kost wat, maar voorkomt een hoop ellende, zeker als je nog staal in je installatie hebt.
Maar daar kan ik dan weer niet een combinatie van 1 1/4" haakse wartelmoer met een 1" rechte wartelmoer maken, dus dan wordt het beide zijdes 1 1/4" met een overgangskoppeling op de WP (https://www.hornbach.nl/p...-x-1-binnendraad/7884893/)

[ Voor 36% gewijzigd door beumer op 26-03-2023 23:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
@beumer , als je 32 mm kunststof buis hebt, dan is 1 inch toch prima? Bij mij is de wp aangesloten op een microflex duo 32 mm en die heeft standaard 1 inch puntstukken.

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
@beumer 32mm meerlaags is 1" binnenmaat (nou ja heel klein beetje meer, 26 mm) en komt overeen met 28 mm CV buis. Als je gewoon op de binnenmaten let komt het vanzelf goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jonavanmona
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 27-02 10:51
joep2020 schreef op woensdag 22 december 2021 @ 21:40:
[...]

Domme vraag: heb je de functie aangezet?
(Bolletje van DHW selecteren en op de 'aan' knop drukken, die verlichte knop)

In een post van mij, iets hierboven, heb ik een aantal instellingen van DHW beschreven. Wellicht heb je daar ook wat aan.
Bedankt voor deze comment. ik begreep al niet waarom ie niks deed 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
tebogo schreef op zondag 26 maart 2023 @ 18:03:
[...]

De storing zou dan zijn, dat bij gesloten kranen er geen CH14 ontstaat?
Weet je of de flow die normaal gemeten wordt goed is? Heb je het bv met een externe ultrasoon flowmeter gecontroleerd? Wat mij verder opvalt is het getal van 16,8 l/min. Dat is de minimum flow voor de 12 - 16 kW Therma. Dankzij de info van @Piet van Loon kun je de specs van de flowmeter vinden, Deze geeft gewoon de flow in een analoog of digitaal formaat. Het probleem wat jij ziet hoeft dus niet uit de flowmeter zelf te komen, Er kan ook een LG kabouter van het padje zijn.
Daarom, tenzij er iets geks is met bv lucht in de flowmeter, zou ik (persoonlijke keuze) in ieder geval een call inleggen. Al is het maar als voor als er later toch nog meer problemen ontstaan je hier naar kunt refereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
BernieW schreef op maandag 27 maart 2023 @ 09:22:
[...]Weet je of de flow die normaal gemeten wordt goed is? Heb je het bv met een externe ultrasoon flowmeter gecontroleerd? Wat mij verder opvalt is het getal van 16,8 l/min. Dat is de minimum flow voor de 12 - 16 kW Therma. Dankzij de info van @Piet van Loon kun je de specs van de flowmeter vinden, Deze geeft gewoon de flow in een analoog of digitaal formaat. Het probleem wat jij ziet hoeft dus niet uit de flowmeter zelf te komen, Er kan ook een LG kabouter van het padje zijn.
Daarom, tenzij er iets geks is met bv lucht in de flowmeter, zou ik (persoonlijke keuze) in ieder geval een call inleggen. Al is het maar als voor als er later toch nog meer problemen ontstaan je hier naar kunt refereren.
Klopt, ik heb een extern waterflowmeter, met de volgende ervaringen
Ook heb ik nog een doppler waterflow meter geïnstalleerd op de retour leiding naar de WP.
In de gevallen dat het water stopt met stromen, geeft deze meter ook 0.0 l/m aan. Dit terwijl ik geen foutmelding (CH14) krijg, en de RMC 16,9 l/m aangeeft, en HomeAssistant ook.
  • de externe waterflowmeter geeft bij normale flow dezelfde waarden als de RMC en via modbus.
  • Als de pomp niet loopt dan geeft de externe waterflowmeter 0 l/m en staat er op de RMC -, en modbus 16,9 l/m
  • Als de pomp wel loopt, maar beide bolkranen dicht staan, dan geeft de externe waterflowmeter 0 l/m, de RMC 16,9 l/m, en de modbus 16,9 l/m.
Samengevat zou dat dus kunnen betekenen dat als er geen flow is, de interne flow meter, de SIKA VVX20, het minimum van 16,9 l/m aangeeft en de RMC daar - van maakt. Interne flow meter niet defect dus.
Maar ook dat dan de extra lowflowsensor waarschijnlijk defect is. Want die zou m.i. dan moeten aangeven dat er geen flow is, en dus een CH14 moeten geven bij gesloten bolkranen. Maar dat gebeurt dus niet.

Eens?
Beide gecontroleerd, staan open, niet eraf, maar ook niet geheel dicht gedraaid 8)

[ Voor 4% gewijzigd door tebogo op 27-03-2023 20:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Jojan265 schreef op donderdag 9 maart 2023 @ 21:39:
[...]

Het lijkt erop, dat hij bij de vele defrosts niet goed is ontdooit en daardoor helemaal dicht is gegroeid. Heb je wel genoeg systeem inhoud om de unit te ontdooien?
Hoi @Jojan265,

Ik heb (voor mijn gevoel) zeker genoeg inhoud, ik heb een buffervat van 200 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
tebogo schreef op maandag 27 maart 2023 @ 19:33:
[...]

Samengevat zou dat dus kunnen betekenen dat als er geen flow is, de interne flow meter, de SIKA VVX20, het minimum van 16,9 l/m aangeeft en de RMC daar - van maakt. Interne flow meter niet defect dus.
Maar ook dat dan de extra lowflowsensor waarschijnlijk defect is. Want die zou m.i. dan moeten aangeven dat er geen flow is, en dus een CH14 moeten geven bij gesloten bolkranen. Maar dat gebeurt dus niet.

Eens?

[...]
Gedeeltelijk mee eens. Tussen de flow meter en wat jij via de modbus of RMC uitleest zit nog een heel circuit met LG kaboutertjes. Die 16,9 l/min is niet een begrenzing van de VVX20 maar van het systeem in de WP. Ik vind de waarde 16,9 l/min wat te toevallig omdat dit de minimale flow van de WP (voor de 12 - 16 kW versies) is voor ie een CH14 geeft. Bij een flow van 0 krijg je normaal 5 l/min wat de minimale detectiewaarde van de VVX20 is. Het kan dus nog steeds zijn dat de VVX20 gewoon goed is maar de oorzaak ergens anders in het systeem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
Hoi allemaal,

Ik hoopte dat het probleem zich niet meer voor zou doen, maar afgelopen nacht was het weer zover. Mijn monoblock was dichtgevroren. ❄️

Eerdere reacties die ik hier las gingen over het feit dat er misschien niet genoeg buffer capaciteit is, maar ik heb een buffervat van 200L geïnstalleerd. heb dus echt het idee dat dit goed moet zijn. Ik heb hieronder een tekeningetje gezet van het systeem.

De samenvatting:

* 16kW LG Monoblock
* Buffervat van 200L
* Honeywell Evohome knoppen in warmteafgiftesysteem
* De pomp wordt (via Homeassistant) geschakeld wanneer er warmte vraag is (Pomp was aan toen hij bevroren was)
* Systeem staat op 35 graden
* Combinatie van (grote oude) radiatoren en vloerverwarming

Heeft iemand een idee, ik zou heel graag uitsluiten waar het aan ligt. Is er een manier om handmatig de defrost aan te zetten? Alle hulp is welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uMDMNx5-eYNdz8SpNsXdbz4e8Qg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x0HTI6XTR9PJ70UhwHWzTmoN.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataap172
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb even een hulp vraag nadat mijn esp32 gisteren PAF zei en het donker werd in huis (aardlek eruit 8)7 )😊 en ik niet snap waar dat door is gekomen. Wellicht hebben jullie een idee?

Stappen:
- WP Dipswitches omgezet voor modbus gebruik
- ESP32 module https://github.com/Xinyuan-LilyGO/T-CAN485
- ESP32 module met ESPHome en de juiste yaml files toegevoegd aan Homeassistant en draaide stabiel zonder WP aansluiting
- UTP cat 5e van poort 27/28 + ground aangesloten naar ESP32 module met RS485 aansluiting
- WP aangezet en starte normaal op.
- USB aansluiting in de USB charger gestoken (adapter zat al in stopcontact) en toen hoorde ik iets ploffen op het ESP32 bordje en vloog de aardlek eruit. Was bang dat het gebeurd was met de warmtepomp, die doet het gelukkig nog. Het ESP boordje lijkt echter weinig meer te doen. Het probleem ontstond duidelijk door de USB aansluiting op de USB adapter op de foto.

Heeft iemand enig idee waardoor het ESP32 boordje de geest gaf en de aardlek eruit vloog?
Bij mijn weten heeft het ESP32 bordje naast een RS485 aansluiting ook nog een USB-C voeding nodig.
Volgens mijn gegevens zou hij met de adapter op de foto gewoon moeten werken toch? Waarom vliegt de aardlek er dan uit? De adapter heeft niet eens aarde, dus dat zou dan middels de aarde van de RS485 kabel gebeurd moeten zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvQPF5OIG13We4oShI_Y2C5mZWI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HdeOK80yC6b7R4yrpCiC3zRB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nHfR8bXRg_yR5tyk2-SRxgsBydg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvjVvrNN7UncOe84WFQkGA9G.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p_yxqUgKyj2J-00vbl2lk8s0oqc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARTrtVFPsi1kQG9V8TZoL6CL.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
jankeesvwoezik schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:45:
Hoi allemaal,

Ik hoopte dat het probleem zich niet meer voor zou doen, maar afgelopen nacht was het weer zover. Mijn monoblock was dichtgevroren. ❄️

Eerdere reacties die ik hier las gingen over het feit dat er misschien niet genoeg buffer capaciteit is, maar ik heb een buffervat van 200L geïnstalleerd. heb dus echt het idee dat dit goed moet zijn. Ik heb hieronder een tekeningetje gezet van het systeem.

De samenvatting:

* 16kW LG Monoblock
* Buffervat van 200L
* De pomp wordt (via Homeassistant) geschakeld wanneer er warmte vraag is (Pomp was aan toen hij bevroren was)

Heeft iemand een idee, ik zou heel graag uitsluiten waar het aan ligt. Is er een manier om handmatig de defrost aan te zetten? Alle hulp is welkom!

[Afbeelding]
Controleer je pipe in sensor
Deze heb ik al bij 2 units moeten vervangen omdat die verkeerde waarde doorgaf waardoor de lg dacht nog niet te hoeven ontdooien en dus te laat(en bij 1 unit niet) ontdooide
Hierdoor kan ontdooid de unit niet goed waardoor de volgende defrost nog meer ik heeft en het zich opstapelt (al mijn Wp hebben ook een buffervat hetzelfde als bij jou aangesloten, wat goed is)
Na vervangen sensor was het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
123Arjan schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:58:
[...]

Controleer je pipe in sensor
Deze heb ik al bij 2 units moeten vervangen omdat die verkeerde waarde doorgaf waardoor de lg dacht nog niet te hoeven ontdooien en dus te laat(en bij 1 unit niet) ontdooide
Hierdoor kan ontdooid de unit niet goed waardoor de volgende defrost nog meer ik heeft en het zich opstapelt (al mijn Wp hebben ook een buffervat hetzelfde als bij jou aangesloten, wat goed is)
Na vervangen sensor was het goed
Bedankt voor je snelle reactie!

Dat klinkt interessant, kan je iets meer informatie gegeven? Kan ik ergens zien wat de waarde is? En heb je een link naar het onderdeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
blaataap172 schreef op maandag 27 maart 2023 @ 21:51:
Ik heb even een hulp vraag nadat mijn esp32 gisteren PAF zei en het donker werd in huis (aardlek eruit 8)7 )😊 en ik niet snap waar dat door is gekomen. Wellicht hebben jullie een idee?

Stappen:
- ESP32 module met ESPHome en de juiste yaml files toegevoegd aan Homeassistant en draaide stabiel zonder WP aansluiting
- UTP cat 5e van poort 27/28 + ground aangesloten naar ESP32 module met RS485 aansluiting
- USB aansluiting in de USB charger gestoken (adapter zat al in stopcontact) en toen hoorde ik iets ploffen op het ESP32 bordje en vloog de aardlek eruit. Was bang dat het gebeurd was met de warmtepomp, die doet het gelukkig nog. Het ESP boordje lijkt echter weinig meer te doen. Het probleem ontstond duidelijk door de USB aansluiting op de USB adapter op de foto.

Heeft iemand enig idee waardoor het ESP32 boordje de geest gaf en de aardlek eruit vloog?
Bij mijn weten heeft het ESP32 bordje naast een RS485 aansluiting ook nog een USB-C voeding nodig.
Volgens mijn gegevens zou hij met de adapter op de foto gewoon moeten werken toch? Waarom vliegt de aardlek er dan uit? De adapter heeft niet eens aarde, dus dat zou dan middels de aarde van de RS485 kabel gebeurd moeten zijn?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Ik heb hetzelfde bordje even om te spelen met ESPhome. Voor zover ik weet heeft het bordje 12V voeding nodig en gebruik je de USB-C poort om éénmalig het systeem te configureren (en dan is de 12V niet nodig). Daarna gaat alles via WIFI.

[ Voor 6% gewijzigd door Jojan265 op 27-03-2023 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW

Zou een fout in die Samsung USB adapter kunnen zijn. Deze moet dubbel geisoleerd zijn en mag nooit een aardfout veroorzaken waardoor de aardlekschakelaar eruit vliegt. Zelfs verkeerd aansluiten van de RS485 draden op het ESP32 bordje mag dit niet veroorzaken.
En als het de adapter is kom je hier alleen maar achter als ie gekoppeld is aan je randaarde. In dit geval liep dat dus via de derde RS485 draad van je WP.

[ Voor 4% gewijzigd door BernieW op 27-03-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:29

Stappen:

Waar heb je ground bij de warmtepomp aangesloten? Het hele idee van een differentieelsignaal is natuurlijk dat er geen ground nodig is.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 20:55
Hoi allemaal,

De samenvatting:

* 16kW LG Monoblock
* Buffervat van 200L

[Afbeelding]
Heb je toevallig al eens kunnen zien op het dislay wat de retour temperatuur is tijdens een defrost of heb je al eens gevoeld aan de leidingen of de warmte meer uit de vloer of uit het buffer wordt getrokken?

Heb je iets van energie monitoring er op zitten toevallig waaraan je kan zien wat de wp doet?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
bij dit weer overdag boven nul en en nachtvorst tot +- 9u ......komt de defrost weer in actie.....ik heb gemerkt met optimaal debiet tijdens defrost zet de rmc tijdelijk de flow op maximaal bij mij 23l/min dan verloopt de defrost snel +- 7min ....dan begint de compressor weer op hoog vermogen en moduleerd dan terug circulatiepomp tot 10l/min(hij warmt het water dan weer snel op naar ingestelde waarde)......dit alles lijkt zo te moeten....de intervallen zij afhankelijk van de luchtvochtigheid(rijp) moeder natuur dat kunnen we niet veranderen.....in eerdere post van arjan waar zijn die pipe sensors te koop?(als reserve)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Hoi allemaal,

De samenvatting:

* 16kW LG Monoblock
* Buffervat van 200L

[Afbeelding]
8)7 is het mogelijk om tijdelijk hem op koelen te zetten(is eigenlijk het zelfde als defrost) heeft iemand enig idee??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
SalexSun schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 08:04:
[...]

Waar heb je ground bij de warmtepomp aangesloten? Het hele idee van een differentieelsignaal is natuurlijk dat er geen ground nodig is.
Over het algemeen zie je toch de shield van de kabel of zelfs een extra draad wel aan de systeem ground van alle aangesloten devices is gekoppeld en verreweg de meeste fabrinakten van appratuur met modbus (RS485) dit ook zo specificeren. Alleen al voor potentiaal vereffening lijkt me dit toch ook wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinvndk
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09-09 11:51
Hoi allemaal,

De samenvatting:

* 16kW LG Monoblock
* Buffervat van 200L

[Afbeelding]
Heb je ook een magnetisch vuilfilter en een y-filter in je systeem zitten? De oude radiatoren kunnen ervoor zorgen dat de pomp dicht gaat zitten met ijzerdeeltjes, en in het ergste geval gaat je platenwisselaar dicht zitten. Haal je een goeie flow over je wamtepomp? Met een laag pomp percentage?

Misschien wordt er tijdens de defrost niet genoeg water langs de wisselaar gepompt en ontdooit hij niet goed.

[ Voor 3% gewijzigd door Edwinvndk op 28-03-2023 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:29
BernieW schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 10:43:
[...]

Over het algemeen zie je toch de shield van de kabel of zelfs een extra draad wel aan de systeem ground van alle aangesloten devices is gekoppeld en verreweg de meeste fabrinakten van appratuur met modbus (RS485) dit ook zo specificeren. Alleen al voor potentiaal vereffening lijkt me dit toch ook wel aan te raden.
Er kan zomaar een potentiaalverschil tussen de (-) uit de samsung voeding en de nul (en aarde) uit de netvoeding bestaan.

Laat ik het zo zeggen. Als er geen potentiaalverschil is tussen de grounds, dan is die volgens jou dus toch niet nodig. Als er wel een potentiaalverschil is, dan is het niet gek dat er een stroom door de aardlek loopt.

Conclusie: grounds niet verbinden

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
SalexSun schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 14:20:
[...]

Er kan zomaar een potentiaalverschil tussen de (-) uit de samsung voeding en de nul (en aarde) uit de netvoeding bestaan.

Laat ik het zo zeggen. Als er geen potentiaalverschil is tussen de grounds, dan is die volgens jou dus toch niet nodig. Als er wel een potentiaalverschil is, dan is het niet gek dat er een stroom door de aardlek loopt.

Conclusie: grounds niet verbinden
Potentiaalvereffening doe je omdat ook de lage veilige spanning uit een USB adapter zwevend is ten opzichte van je referentiepunt. Met potentiaalvereffeing bescherm je dus de ingangen van IC's. Die hoeft van mij niet aan aarde te hangen, maar meestal wordt ie op 1 punt wel aan aarde gekoppeld (bij modbus over grotere afstanden juist ook maar op 1 punt om vreemde aardstromen door die lijn te voorkomen).

Verder mag de parasitaire koppeling tussen de primair en secundaire zijde van zo'n adapter natuurlijk nooit tot lekstromen > 30mA leiden die een aardlekschakelaar laten trippen. Als dat zo zou zijn zou je ook een tik van zo'n adapter kunnen krijgen op het moment dat je een van de uitgangen aanraakt (meestal heeft je lichaam een potentiaal dicht bij aarde).

In dit geval is de common line ook alleen maar bij de WP met aarde verbonden. Aan de kant van het ESP bordje hangt ie rechtstreeks aan de common ground van het bordje en dus de - van de adapter.

Of laten we het anders zeggen, als je een uitgang van een adapter direct aan randaarde aansluit mag de aardlekbeveiliging nooit aanspreken. En dat lijkt hier wel gebeurd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataap172
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-12-2024
Ik heb de ground van de modbus aangesloten op het frame, zie bruin/bruin wit op de foto.
Dit heb ik gedaan omdat ik dit op meerdere tweakers dit op dezelfde manier heb zien doen. Is dit in de basis verkeerd?

Verder heb ik de esp32 module nog getest maar die blijkt echt dood :'( , dus dat wordt een nieuwe bestellen en weer een maand wachten.

Thx BernieW voor je uitleg! _/-\o_ Als ik het goed begrijp is de Samsung lader niet helemaal zuiver. De lader heeft geen aarde dus bij een telefoon laden etc. ontstaat er ook geen "aardlek" pas bij het aansluiten op de ESP32 module ontstond deze wel omdat de esp32 module was verbonden met een RS428 kabel met een aarde aansluiting conform foto. Hierdoor klapte de aarde er dus waarschijnlijk uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zAdi2iLGrPMBT1LFF07NGZ1Vuxs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ARTrtVFPsi1kQG9V8TZoL6CL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga een nieuwe module bestellen en zal dan het advies van 123Arjan opvolgen en een aparte 12v voeding aansluiten ipv via de usb voeden in de hoop dat de aardlek er niet weer uitvliegt.
@123Arjan mocht je het e.e.a. hebben aangesloten dan ben ik erg benieuwd naar je bevindingen! thx!

laatste vraag port 27 is RX en 28 is TX op de foto? Kon dan niet zo gauw uit de documentatie halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
blaataap172 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:28:
Ik heb de ground van de modbus aangesloten op het frame, zie bruin/bruin wit op de foto.
Dit heb ik gedaan omdat ik dit op meerdere tweakers dit op dezelfde manier heb zien doen. Is dit in de basis verkeerd?

Verder heb ik de esp32 module nog getest maar die blijkt echt dood :'( , dus dat wordt een nieuwe bestellen en weer een maand wachten.

Thx BernieW voor je uitleg! _/-\o_ Als ik het goed begrijp is de Samsung lader niet helemaal zuiver. De lader heeft geen aarde dus bij een telefoon laden etc. ontstaat er ook geen "aardlek" pas bij het aansluiten op de ESP32 module ontstond deze wel omdat de esp32 module was verbonden met een RS428 kabel met een aarde aansluiting conform foto. Hierdoor klapte de aarde er dus waarschijnlijk uit.

[Afbeelding]

Ik ga een nieuwe module bestellen en zal dan het advies van 123Arjan opvolgen en een aparte 12v voeding aansluiten ipv via de usb voeden in de hoop dat de aardlek er niet weer uitvliegt.
@123Arjan mocht je het e.e.a. hebben aangesloten dan ben ik erg benieuwd naar je bevindingen! thx!

laatste vraag port 27 is RX en 28 is TX op de foto? Kon dan niet zo gauw uit de documentatie halen?
Hoe had je de RS485 bekabeling aangesloten op de ESP32 module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Hoi allemaal,

De samenvatting:

* 16kW LG Monoblock
* Buffervat van 200L

[Afbeelding]
Gebruik je low noise mode?
Evo home sturing is niet ideaal voor de WP.
Zet alle vloeren eens compleet open en laat het eens gewoon draaien. ( NC kleppen er Vanaf dus vol open.)
Ben benieuwd of hij dan wel gaat "Defrosten "

Ik neem aan dat je geen mengshunt meer hebt op de vloerverwarming.

Met 35 graden systeem water doe je niks geks.

Welke temperatuur heeft je buffervat als hij geheel dicht gevroren zit?

Ik zie geen magneet/ vuilfilter. / Microbellen, een must met staal in je systeem.

Hoeveel flow heb je, met 32 mm slang en buffervat zoals je hebt moet je makkelijk 46 liter halen.

Zo niet check je systeem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
blaataap172 schreef op dinsdag 28 maart 2023 @ 21:28:

[Afbeelding]

Het is mijn vermoeden dat het die adapter is (als alles verder goed is aangesloten), het zou handig zijn om dit te kunnen testen. Maar als ie echt een defect in de netscheiding heeft moet je goed weten wat je doet.

Bij modbus heb je geen RX en TX, maar A en B. Die staan ook aangegeven, 27 = A en 28 = B.
Heb het schema van de Lilygo ook gevonden. Ipv A en B noemen zij het RX en TX 8)7 . Maar A zit aan pin 1 en B aan pin 3 van de connector. Pin 2 is gekoppeld aan de shield van de kabel en hangt op het bordje aan de virtuele ground van de beveiligings TVS diodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
  • Laatst online: 05-10-2023
Goedemorgen, om een externe pomp na het buffervat te laten schakelen zit er op de wp een contact (TB_ext) welke volgens het schema moet worden geschakeld door een magneet schakelaar. Welke magneetschakelaar kan ik in deze situatie toepassen?
Ik ga er van uit dat het contact in de wp een potentiaal vrij contact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Fraigie schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 09:27:
Goedemorgen, om een externe pomp na het buffervat te laten schakelen zit er op de wp een contact (TB_ext) welke volgens het schema moet worden geschakeld door een magneet schakelaar. Welke magneetschakelaar kan ik in deze situatie toepassen?
Ik ga er van uit dat het contact in de wp een potentiaal vrij contact is.
Gewoon een 230v relais met een maak contact. Of een solid state relais.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
Inmiddels weer 2 input registers van de Modbus communicatie weten te ontcijferen:

Suction temp en HEX temp zitten resp. op 30019 en 30021.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cN0EvQlY37P5Gk7EaToctPurm0M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/2xUciP8X11VJZpW9HUgD6VWF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

Nice @Jojan265 ,
2 vragen:

- hoe heb je dat uitgevonden?
- vbt die HighPress en LowPress; waar zit dat? Ik ben nl nog steeds op zoek naar de druk in Bar. Deze wil ik periodiek monitoren via ModBus en ik kan hem niet vinden terwijl ik hem wel in het thermostaatpaneeltje zie staan.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Jojan265 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:34:
Inmiddels weer 2 input registers van de Modbus communicatie weten te ontcijferen:

[Afbeelding]
Wow, dank je. En nu maar hopen dat ze op alle modellen op hetzelfde adres zitten.
Het is een stuk lastiger uit te zoekn, maar zou leuk zijn als we ook meer kunnen sturen over de modbus. Bovenaan mijn wensenlijst staat het debiet van de waterpomp te kunnen sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Doezel schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:08:
Nice @Jojan265 ,
2 vragen:

- hoe heb je dat uitgevonden?
- vbt die HighPress en LowPress; waar zit dat? Ik ben nl nog steeds op zoek naar de druk in Bar. Deze wil ik periodiek monitoren via ModBus en ik kan hem niet vinden terwijl ik hem wel in het thermostaatpaneeltje zie staan.
Ik heb parallel de LGMV er nu aanhangen. Daarmee vergelijk ik dan de onbekende registers.

HighPress en LowPress hebben betrekking op het koudemiddel circuit.

Jij bedoeld waarschijnlijk de druk in het waterzijdig gedeelte. Die heb ik nog niet kunnen ontdekken via Modbus. Gek genoeg staat deze in LGMV op 0. 8)7

[ Voor 9% gewijzigd door Jojan265 op 30-03-2023 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
BernieW schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:10:
[...]

Wow, dank je. En nu maar hopen dat ze op alle modellen op hetzelfde adres zitten.
Het is een stuk lastiger uit te zoekn, maar zou leuk zijn als we ook meer kunnen sturen over de modbus. Bovenaan mijn wensenlijst staat het debiet van de waterpomp te kunnen sturen.
Die zou ik ook wel graag willen beïnvloeden. Helaas verwacht ik, dat deze niet via Modbus beschikbaar is. Dit is namelijk ook geen instelling, welke zomaar in de RMC ingevuld kan worden (is een instelling in het installateurs menu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraigie
  • Laatst online: 05-10-2023
Konijnenbats schreef op woensdag 29 maart 2023 @ 23:45:
[...]

Gewoon een 230v relais met een maak contact. Of een solid state relais.
Daar zijn er zoveel van, heb je heel toevallig een merk en type voor me die ik kan toepassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jhox
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-09-2023
Jojan265 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:47:
[...]

Ik heb parallel de LGMV er nu aanhangen. Daarmee vergelijk ik dan de onbekende registers.

HighPress en LowPress hebben betrekking op het koudemiddel circuit.

Jij bedoeld waarschijnlijk de druk in het waterzijdig gedeelte. Die heb ik nog niet kunnen ontdekken via Modbus. Gek genoeg staat deze in LGMV op 0. 8)7
What's the usb module to use LGMV ? PLGMVW100 ? Many thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Jojan265 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 09:34:
Ik neem aan dat HEX in dit geval staat voor 'HEat EXchanger'? Dan snapt een relatieve leek als ik het ook...

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
gerlag schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:50:
[...]

Ik neem aan dat HEX in dit geval staat voor 'HEat EXchanger'? Dan snapt een relatieve leek als ik het ook...
Klopt helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Jhox schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 16:34:
[...]

What's the usb module to use LGMV ? PLGMVW100 ? Many thanks
That's correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 22:38
Fraigie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:34:
[...]

Daar zijn er zoveel van, heb je heel toevallig een merk en type voor me die ik kan toepassen?
https://www.elektramat.nl...k-en-0-verbreek-a9c20731/

Dit is een goede welke ik zelf ook enkele gebruik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 10:50:
[...]

Die zou ik ook wel graag willen beïnvloeden. Helaas verwacht ik, dat deze niet via Modbus beschikbaar is. Dit is namelijk ook geen instelling, welke zomaar in de RMC ingevuld kan worden (is een instelling in het installateurs menu).
Je kunt wel een vaste flow instellen via de RMC, als je dan stuurt op vaste flow, en dan die steeds via Modbus zou kunnen aanpassen, dan zijn we er toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14-09 10:46
gigabit schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 16:13:
7. Spanning weer op de warmtepomp en Modbus adres aanpassen via LG-bediening:
Instellingen > Connectiviteit > Modbus Adres > 01
Weet je toevallig nog waar het modbus adres default op stond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:37
Fraigie schreef op donderdag 30 maart 2023 @ 13:34:
[...]

Het contact schakelt gewoon rechtstreeks één fase van mijn circulatiepomp.....
Pagina: 1 ... 79 ... 181 Laatste