LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 59 ... 182 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-10 06:46
Das een mooie interface !

Zal me eens moeten inlezen in het ESP gebeuren.

Voorlopig zal ik het houden op mijn huidige automatisatie met externe thermometers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 06:46
Nico95 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 00:01:
[...]

Wil dit niet gewoon met een aan\uit kamerthermostaat, een relais en dan de pomp? bij vraag schakelt de thermostaat een contact, die schakelt relais, die de pomp aan zet?
Ja dat zou ongetwijfeld werken, maar ik heb nu een Tado thermostaat, als ik die vervang werken de radiatorknoppen niet meer. Maar bij nader inzien ben ik van plan om de cv ketel te laten hangen voor de pomp functie en evt als naverwarmer. De LG houdt dan alleen het buffervat warm. Dat is simpel doch doeltreffend vwb vermindering gasverbruik. Ik post binnenkort wel een schema van mijn plan ter beoordeling/lering/vermaak. Ben nl wel benieuwd of iemand nog tips kan geven.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
paQ schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:30:
[...]

jawel, maar dat gaat via esp.
Ik vroeg me af of je mij wat linkjes kan geven zodat ik deze gegevens ook zo uit mijn LG Warmtepomp kan krijgen, ik gebruik ook HA. Mijn warmtepomp staat wel 13 meter van mijn meterkast waar de Raspberry pi draait.

[ Voor 36% gewijzigd door jankeesvwoezik op 26-12-2022 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinvndk
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-09 21:50
Is er iemand die een installatie handleiding heeft van de sww boiler heater kit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-10 12:22
leonardvg schreef op maandag 26 december 2022 @ 08:19:
[...]

Ja dat zou ongetwijfeld werken, maar ik heb nu een Tado thermostaat, als ik die vervang werken de radiatorknoppen niet meer. Maar bij nader inzien ben ik van plan om de cv ketel te laten hangen voor de pomp functie en evt als naverwarmer. De LG houdt dan alleen het buffervat warm. Dat is simpel doch doeltreffend vwb vermindering gasverbruik. Ik post binnenkort wel een schema van mijn plan ter beoordeling/lering/vermaak. Ben nl wel benieuwd of iemand nog tips kan geven.
De tado kan ook als aan/uit thermostaat werken.

Wat je schetst, de cv als pomp gebruiken is dus precies hetgeen wat bij mij niet werkt. Door de aanvoer van de CV warm is, gaat deze, in ieder geval bij mij, in wachtstand, hij circuleert dan ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyfbhNcHqoJZDWCKAPnyrdD1Lwo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3j0EUUg4iMLACYHDD9SpEF2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n1RhdRRiaR_FZFooH4qHc8ieDjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nklSQuxYoLvfe9e8dLiuqJ1A.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is wat??
Zie bijgaande 2 afbeeldingen net gemaakte foto's

Vgl de display is de kamertemperatuur 18. Maar mijn woonkamer thermostaat geeft 20 aan.
Waar wordt de temp gemeten die net onder kamertemperatuur weergeven wordt. In dit geval dus 32°
Is die identiek aan die welke links onder op de display wordt weergeven?
Die 37° zal wel de uitgaande watertemp zijn.
Maar hoe komt deze dan uit op 37° terwijl ik 28° heb ingesteld.
Het is mij wel bekend dat LG de actuele kamertemperatuur anders weergeeft dan de feitelijke temp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16:57
Nico95 schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:06:
[...]

@leonardvg Met Tado als externe thermostaat moet je hem in aan/uit gebruiken, dit is de enige taal die de LG verstaat. Ik gebruik ook (nog) Tado knoppenmet de oude extensie kit. Houd er rekening mee dat in aan/uit Tado in overgangsmomenten een PWM genereert met een periodetijd van 20 min. Denk niet dat je je WP zo vaak wilt laten schakelen. Ik heb dit opgelost met een ESP32, Tado moet minstens x tijd uit staan voor thermostaat signaal wordt doorgegeven aan de WP. Met aan schakelen precies hetzelfd. Misschien kan de Tado helpdesk ook nog een setting veranderen zodat je geen last van die PWM hebt, maar hoe dat dan met je CV ketel werk is weer een andere vraag.

Ben benieuwd naar je schets, en of het je lukt om een vergelijkbare flow als de WP levert door de CV ketel/pomp kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:03
montebaldo55 schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:20:

Vgl de display is de kamertemperatuur 18. Maar mijn woonkamer thermostaat geeft 20 aan.
Waar wordt de temp gemeten die net onder kamertemperatuur weergeven wordt. In dit geval dus 32°
Het is mij wel bekend dat LG de actuele kamertemperatuur anders weergeeft dan de feitelijke temp.
18vs20 Afwijking van de controller van LG. Ik noteer ook ca 1.3 afwijking (echt slecht veel eigenlijk)
32 is momenteel de temperatuur die je wp in gaat; 37 die er weer uitkomt.
je stuurt momenteel op ingaande temperatuur, hence het pijltje op je hoofdscherm die ook het pijltje naar binnen richt. Ergo: Je bent nu aan het sturen op de hoogte van de retourtemperatuur.
Je controller probeert die 28 te maken, maar wellicht heb je nu wat overshoot (om en nabij 32) en moet hij nog verder moduleren tot een lagere temperatuur.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is wat??

De LG unit staat erom bekedn dat ie de kamer temperatuur te laag aangeeft. Ik gebruik 'm niet maar die klacht komt hier vaker langs.

Die andere verschillen zijn volgens mij je ingestelde waarde (28 C) en de huidige gemeten waarde. Die gemeten waarde zal continu wat varieren, is inherent aan het regelsysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:54
Edwinvndk schreef op maandag 26 december 2022 @ 09:23:
Is er iemand die een installatie handleiding heeft van de sww boiler heater kit?
Wat moet je ervan weten?
Het is niet meer dan sensor met een juiste stekker, automaat en relais wat je aansluit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat is wat??

Die van mij klopt wel iets preciezer. De lg thermostaat geeft 1 graad te laag aan ongeveer.

Bij jou zal die idd wel op invoer staan en dan heb je wel veel overshoot? Ik heb hem hier nog nooit boven 30c gezien en 29c als de fancoils uit zijn.
Radiatoren?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinvndk
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-09 21:50
123Arjan schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:34:
[...]

Wat moet je ervan weten?
Het is niet meer dan sensor met een juiste stekker, automaat en relais wat je aansluit
Ik was benieuwd of je nog dipswitches om moest zetten? En of je het element ook handmatig aan/uit kan zetten. Alvast bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 06:46
Nico95 schreef op maandag 26 december 2022 @ 11:06:
[...]

Wat je schetst, de cv als pomp gebruiken is dus precies hetgeen wat bij mij niet werkt. Door de aanvoer van de CV warm is, gaat deze, in ieder geval bij mij, in wachtstand, hij circuleert dan ook niet
Mijn ketel heeft een NZ keurmerk, dus ik ga er vanuit dat dat de reden is dat het bij jou niet werkt. Klopt dat, of heeft jouw ketel ook het NZ keurmerk?

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
leonardvg schreef op maandag 26 december 2022 @ 13:53:
[...]

Mijn ketel heeft een NZ keurmerk, dus ik ga er vanuit dat dat de reden is dat het bij jou niet werkt. Klopt dat, of heeft jouw ketel ook het NZ keurmerk?
Volgens het boekje is mijn ketel ook geschikt als naverwarmer, dus zegt niet alles.. wat voor ketel heb je? Ik een nefit trendline

Of er gaat bij mij iets mis, als iemand daar de gouden tip voor heeft hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:35
Nico95 schreef op maandag 26 december 2022 @ 14:09:
[...]

Volgens het boekje is mijn ketel ook geschikt als naverwarmer, dus zegt niet alles.. wat voor ketel heb je? Ik een nefit trendline

Of er gaat bij mij iets mis, als iemand daar de gouden tip voor heeft hoor ik dat graag!
NZ keurmerk gaat over naverwarming van je zonneboiler-sanitairwater. Heb ook een Nefit Trendline en die werkt perfect voor die toepassing. In jouw situatie gaat het om naverwarmen van CV water toch? Dat is dus anders.

Om je te helpen hebben we toch echt meer informatie nodig.

Om maar eens te beginnen. Exacte model cv-ketel en bouwjaar.
Als de ketel in wachtstand gaat wegens te hoge aanvoer temperatuur, wat IS dan op dat moment de aanvoertemperatuur?
En de temperatuurinstelling CV-water van je ketel? Die staat vast niet op 60 graden bijv.

Waarom heb je eigenlijk dan geen hybride warmtepomp genomen?
Nu wil je volgens mij een niet-hybride gebruiken als een hybride.

[ Voor 6% gewijzigd door sparkly op 26-12-2022 15:21 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
sparkly schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:17:
[...]

NZ keurmerk gaat over naverwarming van je zonneboiler-sanitairwater. Heb ook een Nefit Trendline en die werkt perfect voor die toepassing. In jouw situatie gaat het om naverwarmen van CV water toch? Dat is dus anders.

Om je te helpen hebben we toch echt meer informatie nodig.

Om maar eens te beginnen. Exacte model cv-ketel en bouwjaar.
Als de ketel in wachtstand gaat wegens te hoge aanvoer temperatuur, wat IS dan op dat moment de aanvoertemperatuur?
En de temperatuurinstelling CV-water van je ketel? Die staat vast niet op 60 graden bijv.

Waarom heb je eigenlijk dan geen hybride warmtepomp genomen?
Nu wil je volgens mij een niet-hybride gebruiken als een hybride.
Die ketel mag van mij helemaal wel weg ;) er echt alleen inhouden voor nood. Wil niet het systeem om de cv heen bouwen. heb nu in de tijd dat het draait wel het idee dat het zonder moet lukken.

Installateur heeft het zo bedacht, maar dit gaat dus niet.

Heb jij voor naverwarmen tapwater overigens ook een solarsensor geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Nico95 schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:41:
[...]

Die ketel mag van mij helemaal wel weg ;) er echt alleen inhouden voor nood. Wil niet het systeem om de cv heen bouwen. heb nu in de tijd dat het draait wel het idee dat het zonder moet lukken.

Installateur heeft het zo bedacht, maar dit gaat dus niet.

Heb jij voor naverwarmen tapwater overigens ook een solarsensor geïnstalleerd?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ri1jjBO-3O948s3f7_PzWCAxd_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mM1SCyTpkTVScd9Z6qFF1Atu.jpg?f=fotoalbum_large

Daarom zou ik hem lekker parallel plaatsen. Kun je hem gewoon handmatig bijschakelen indien dat nodig blijkt.

Mijn zonneboiler werkt iets anders, zie plaatje. De boiler bevat bij mij wel sanitairwater welke wordt verwarmd door 60 heatpipes, of de houtkachel als we deze toevallig gebruiken. Indien nodig kan ik een elektrisch element van 2kW inschakelen (ook anti-legionella). Na de boiler zit er een mengventiel die het water indien nodig terug mengt naar 65 graden. (instelbaar). Dit water gaat vervolgens naar de koud sanitairwater ingang van de CV ketel en wordt naverwarmd tot 65 graden indien nodig. Geen extra solar sensor of iets dergelijk.

Ik heb de CV ketel op een slimme stekker zitten om onnodig naverwarmen te voorkomen. Heb via Home Assistant ingesteld dat de CV ketel pas aanspringt als de boiler temperatuur onder de 45gr C komt.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno Zele
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 18-01 10:28
Tweakers!

Ik heb 1 trillingsdemper over van maxi cool 45 cm breed.
Tsja…ik had er 3 nodig voor onder m’n lg 9kw :))

Voor een zacht prijsje is ie voor …

Gr Frank Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3ETxDP7dGpE1mzNp8CjXCyofaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PTIiEOt7rO9GnIOat1SYtgkD.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERGwtkmqr3yW4S00XWPNj40T5VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y8eCioXP9h3moflV6RIcftHw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
sparkly schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:54:
[...]

[Afbeelding]

Daarom zou ik hem lekker parallel plaatsen. Kun je hem gewoon handmatig bijschakelen indien dat nodig blijkt.

Mijn zonneboiler werkt iets anders, zie plaatje. De boiler bevat bij mij wel sanitairwater welke wordt verwarmd door 60 heatpipes, of de houtkachel als we deze toevallig gebruiken. Indien nodig kan ik een elektrisch element van 2kW inschakelen (ook anti-legionella). Na de boiler zit er een mengventiel die het water indien nodig terug mengt naar 65 graden. (instelbaar). Dit water gaat vervolgens naar de koud sanitairwater ingang van de CV ketel en wordt naverwarmd tot 65 graden indien nodig. Geen extra solar sensor of iets dergelijk.

Ik heb de CV ketel op een slimme stekker zitten om onnodig naverwarmen te voorkomen. Heb via Home Assistant ingesteld dat de CV ketel pas aanspringt als de boiler temperatuur onder de 45gr C komt.
Tapwater naverwarming via cv heb ik hetzelfde. Ik heb dus maar een enkel Buffervat , wat alles wat ingewikkelder maakt. Ben vooral benieuwd of het goed gaat als ik in gesloten circuit verwarm, qua pendelen

Je kunt trouwens in de WP instellen wanneer hij overschakelt op een externe boiler, lees CV. Scheelt je weer een extra systeem.

Ik denk dat ik eerst jouw voorstel ga proberen, het vat parallel en de ketel ook. dan kan ik vanuit daar verd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 03-10 19:44
Doezel schreef op woensdag 30 november 2022 @ 15:54:
Mijn voorbeeld is inderdaad het antwoord waarmee je, theoretisch, de AI temp kunt verhogen of verlagen van -5 tot +5. Alleen wat ik nog niet aan de gang heb is om een negatieve waarde te kunnen sturen.
Heb het als volgt opgelost en het lijkt te werken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
        #value: '{{ states.input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit1.state }}'
        value: >
          {%set Correctie = states("input_number.shift_value_in_auto_mode_circuit1") | int%}
          {% if Correctie < 0 %}
          {% set Correctie = Correctie + 65536 | int(16) %}
          {% endif %}
          {{ Correctie }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Hallo wat is het verschil met aansturen op warmte of aansturen via AI? Wat is aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 14:38
@Jgroothedde
Warmte is temperatuur die je instelt ai is op stooklijn

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

The_KnarF schreef op maandag 26 december 2022 @ 21:22:
@Jgroothedde
Warmte is temperatuur die je instelt ai is op stooklijn
Oké maar wat is het grote verschil in werking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 14:38
Google even op stooklijn.
Maar in basis wordt door de stooklijn de ideale temperatuur op dat moment gezet.
Is het koud buiten, dan wordt de doel temperatuur hoger gezet, dan hoef je dat niet handmatig te doen.
Eenmaal je de juiste stooklijn hebt hoef je geen temperatuur meer in te stellen het gehele jaar.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nwgroningen
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 21-06 19:49
sparkly schreef op maandag 26 december 2022 @ 15:54:
[...]

[Afbeelding]

Even uit nieuwsgierigheid.
Als het water al warm genoeg is wat de ketel in gaat, springt de ketel dan niet alsnog aan door de drukval bij het openen van een warm water kraan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:21
paQ schreef op zondag 25 december 2022 @ 15:30:
[...]

jawel, maar dat gaat via esp.

[Afbeelding]

Je kunt zover ik terug kan vinden niet je AI + en - via esp/modbus. Dat kan alleen als hij op niet-automatisch staat. AI is per definitie automatisch en gebonden aan de stooklijn in je controller.
Hence de "Offset" regelaar.
Die + of - de stooklijn die je in HA nabootst. Dat reageert verder ook keurig. Als ik hem +3 doe, dan geeft de controller binnen enkele seconden ook een 3 graden hogere setpoint temperatuur aan.

Anderzijds zoals @Casper de Boer ook aangeeft: zorg dat je je water afdoende laat afkoelen voordat je weer weer (opstartpiek) je wp 20 min laat stampen. Ik stook op water uitvoer en heb een hysterese van -6.5. Dat gaat keurig met deze temperaturen. Als het koud is ben je ook vlotter buiten die hysterese.
Let wel: als je op lucht+water stookt, dan prevaleert de luchthysterese!
Mooie interface! Ik ben nog wat aan het voorbereiden om ook via modbus aan te gaan sturen. Ik heb een tabel samengesteld met alle verschillende modbus adressen die ik hier voorbij zag komen en die ik in de githubs van diverse gedeelde codes tegen kwam. Ik zag onder de 'holding' adressen van de modbus dat adres 4 word omschreven als 'Shift value auto mode circuit 1'. Ging er een beetje vanuit dat dit de shift value is van als hij op AI modus staat. Klopt en/of werkt dat dan niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
  • Laatst online: 03-10 09:42
weet iemand waar ik het elektrisch compressorvermogen van mijn 9kW IWT warmptepomp kan vinden?

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
Nwgroningen schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 04:57:
[...]

Even uit nieuwsgierigheid.
Als het water al warm genoeg is wat de ketel in gaat, springt de ketel dan niet alsnog aan door de drukval bij het openen van een warm water kraan?
je kunt bij sommige ketels dus een solarsensor aansluiten, dan kun je de temperatuur op een andere plek, lees uitgang boilervat, meten.

ik heb deze sensor aangesloten, alleen in mijn geval werkt dit niet :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Niltag schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:47:
[...]

Mooie interface! Ik ben nog wat aan het voorbereiden om ook via modbus aan te gaan sturen. Ik heb een tabel samengesteld met alle verschillende modbus adressen die ik hier voorbij zag komen en die ik in de githubs van diverse gedeelde codes tegen kwam. Ik zag onder de 'holding' adressen van de modbus dat adres 4 word omschreven als 'Shift value auto mode circuit 1'. Ging er een beetje vanuit dat dit de shift value is van als hij op AI modus staat. Klopt en/of werkt dat dan niet?
hmmm goeie vraag.

Ik heb zelf ook nog 2 onbekende holding adressen. Zou zo maar kunnen... wie weet..
maar probeer eens? *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:24
paQ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:43:
[...]

hmmm goeie vraag.

Ik heb zelf ook nog 2 onbekende holding adressen. Zou zo maar kunnen... wie weet..
maar probeer eens? *D
Nog maar 2? Weet je wat deze allemaal doen dan? (Nummer is het register zoals is ESPHome ingevoerd)

Onder deze staan ook nog 62 en 63. Erg interessant allemaal, maar voor zover ik kan zien doen ze niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qpO-aI2nGNT9csNchT8r-wS0Ifg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDyyPoCXFfL9ewjCqQYlBNVw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:50
paQ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:43:
[...]

hmmm goeie vraag.

maar probeer eens? *D
Had al geprobeerd maar bij mij is die waarde altijd 0.0, onafhankelijk van m’n ingestelde override op de controller.

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
ik probeer na alle reacties toch een keuze te maken hoe ik het nu wil, heb nu de volgende ideen:

idee 1 (volgens uitleg @sparkly ):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a4Fgl_jZkasKhJIIRK2Q4JIz6QQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BkorErXozTUvEOrxpXQUlHIq.png?f=fotoalbum_large

- WP verwarmt woning, met het buffervat als "overloop"
- extra systeempomp voor het circuleren, TADO moet deze dan aansturen
- ketel parallel, alleen voor nood
- hele systeem zelfde temperatuur
- koelen mogelijk door sluiten afsluiters.

of aanpassing van mijn originele idee:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V552k_tmsIctoOU8YrUv6_QpXZs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7xvfFogC2CNGwNm6EwX3n6RP.png?f=fotoalbum_large

- WP bedient twee circuits, woning en buffervat
- twee temperaturen, woning laag, buffervat hoger
- WP stuurt zelf aan, bij woning warm gaat deze over op het vat.
- koelen mogelijk door schakelen driewegkleppen (1+2) en sluiten afsluiter (3)
- CV parallel, enkel voor nood
- indien wp zíjn warmte niet kwijt kan bij verwarmen woning gaat bypass open.

optie 1 is simpeler, optie twee geeft meer mogelijkheden, en is geheel geregeld vanuit de WP

ik twijfel bij situatie twee alleen over of de WP niet erg gaat pendelen. als de woning warm is zal de WP overschakelen op het vat, dit gaat alleen natuurlijk niet instant, daarom het idee van de bypass, maar of dit werkt, geen idee. iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

ik ben me er van bewust dat beide gevallen niet optimaal zijn, echter met hoe het nu bij mij staat, zal het wel zoiets moeten worden.

ik heb het vat nu op ca. 45 graden, dit wil voor de woning prima, kan gezien voorbeeld van sparky (ook convectoren) nog wel lager. tapwater beetje bijstoken met de CV heb ik geen moeite mee.

ben benieuwd of jullie wat doorslaggevende antwoorden hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
georgeboot schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 11:25:
[...]

Had al geprobeerd maar bij mij is die waarde altijd 0.0, onafhankelijk van m’n ingestelde override op de controller.
maar andersom?
dus via modbus een andere waarde schrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 01-10 21:21
paQ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 12:42:
[...]

maar andersom?
dus via modbus een andere waarde schrijven
Ben ook benieuwd. Kan zelf nog niet testen want moet modbus nog aansluiten. Ga ik in januari doen.

Het overzicht dat ik heb gemaakt is overigens hier te vinden: https://docs.google.com/s...ibVC0VWk/edit?usp=sharing

Hoor het ook graag als het niet klopt of als iemand nog aanvullingen heeft. Ik ga begin van het jaar ook proberen even een handleiding van het proces te delen.

[ Voor 37% gewijzigd door Niltag op 27-12-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirrage
  • Laatst online: 12-08 07:49
paQ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 10:44:
hahaha is wel mooi slow TV :D
en idd HEUL slecht voor COP :|

vwb modbus:
Ik wacht even bericht af van LG. Heb samen mbv @BjornHero en @kostas2911 veel van de mapping kunnen terugvinden en herleiden naar wat het nou eigenlijk is. Maar dit is wel een beetje zoeken naar een speld in een hooiberg.
LG vroeg me om een lijsjte van wat ik heb kunnen herleiden, en heb ze dit gestuurd (typo bij Pipe :+ )
[Afbeelding]

Ik stoor me er ergens ook wel aan dat LG in de handleiding zet: hierzo, voor externe modbus moet je dit doen en dan kun je het daar vinden.
En dat klopt dan niet. :|

We komen er hier achter dat er allerlei varianten bestaan ook nog, die dan vervolgens nog steeds niet overeenkomen met de handleiding, en LG zegt: Alle WP in Europa hebben dezelfde mapping.
ja... nou... maybe not
Laatste dagen bezig met de warmtepomp van mijn ouders. Die hebben een HM143MR U34 gekocht van Aircoplaza Zwolle.
Mijn 9kW U44 komt redelijk overeen met de adressen die in de handleiding staat. Wel flow, geen elektriciteitsverbruik maar die 14kW U34 kan ik geen adres vinden die de flow aangeeft, tenminste dat overeenkomt met wat op de LG controller weergegeven wordt. Ik dacht even dat ik hem gevonden had op "input" adres 14 maar controller zegt ~17 L/min waarbij modbus adres ~25 L/min aangeeft.
Meeste komt overeen in bovenstaande lijst maar of dit exact zo is weet ik niet zeker omdat de waardes die ik ontvang niet goed kan interpreteren.
@paQ, heb jij zelf een debietmeter geplaatst? Of toch het juiste adres gevonden? Zo ja, welke? O-) .

Alvast mijn dank!

LG HM091MR.U44 modbus-HA-enkel vloerverwarming hydraulisch actief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:24
Bij mijn u34 zit die op address 9 (8 in ESPHome)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
@Mirrage
Nope niet meer gevonden. Ik heb statische settings verder in mijn CV systeem. Dus op basis van welke setting actief is, weet ik de flow, en daar reken ik dan mee.
Ik heb dat ook wel eens enkele uren in de gaten zitten houden via de LGMV app, en hoewel flow altijd wat fluctueert, blijft dat altijd binnen een bepaalde range, van bijv 0.4l/min. Met een duidelijk gemiddelde, dezelfde waarde als de controller ook aangeeft.

input 14 is bij mij trouwens "T Pipe in"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
Ik wil ook graag zo'n ESPHome om via modbus alles uit te lezen, waar kopen jullie dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
jankeesvwoezik schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 16:46:
Ik wil ook graag zo'n ESPHome om via modbus alles uit te lezen, waar kopen jullie dit?
Bij @AUijtdehaag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superduke990
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 28-08 17:01
Allen,

Met spijt TE KOOP AANGEBODEN omdat wij toch over moeten naar een 3 fase warmtepomp.

LG Warmtepomp THERMA V - Monoblock - HM091MR.U44 - 9.0kw

Meldcode: KA21270
De subsidie vergoeding 2022 is €2850,00

De subsidie is nog niet geclaimed !!!!

Bij interesse stuur een privé bericht, svp niet reageren in deze chat!

v&a aangeboden: LG Warmtepomp THERMA V - Monoblock - HM091MR.U44 - 9.0kw

[ Voor 7% gewijzigd door superduke990 op 27-12-2022 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 15:05
Edwinvndk schreef op maandag 26 december 2022 @ 12:06:
[...]

Ik was benieuwd of je nog dipswitches om moest zetten? En of je het element ook handmatig aan/uit kan zetten. Alvast bedankt voor je reactie
In de service handleiding op blz 47 kan je deze informatie terug vinden.

Wanneer je zonder de programmatuur van de LG (handmatig) het relais wilt gaan bedienen wat de voeding doorgeeft naar het verwarmingselement zul je de aansturing hiervan zelf moeten aanpassen.

Groeten

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ 3x Multiplus 5000VA ~ 32 kWh EVE MB31 ~ JK BMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirrage
djwlindenaar schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:28:
Bij mijn u34 zit die op address 9 (8 in ESPHome)
Bij mijn eigen HM091mr.u44 is dat ook het geval echter deze u34 geeft bij HA address 8 “niet beschikbaar” en address 9 blijft vanaf gisteren strak op 0,6 staan bij scale 0.1.

Alle adressen komen overeen met wat PaQ ook reeds op het forum geschreven heeft.
Ik ga vandaag LG bellen, kijken of ik een ander antwoord er uit kan halen of beter nog, een oplossing om ook debiet uit te kunnen lezen! Ik las dat PaQ reactie van LG heeft gekregen dat elke pomp dezelfde modbus adressen zouden moeten hebben… Helaas kan ik beamen dat dat niet juist is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirrage
paQ schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:29:
@Mirrage
Nope niet meer gevonden. Ik heb statische settings verder in mijn CV systeem. Dus op basis van welke setting actief is, weet ik de flow, en daar reken ik dan mee.
Ik heb dat ook wel eens enkele uren in de gaten zitten houden via de LGMV app, en hoewel flow altijd wat fluctueert, blijft dat altijd binnen een bepaalde range, van bijv 0.4l/min. Met een duidelijk gemiddelde, dezelfde waarde als de controller ook aangeeft.

input 14 is bij mij trouwens "T Pipe in"
Dat zal bij mijn ouders ook wel zijn dan. Gezien het verloop van de grafiek na een tijdje uitlezen leek het erop dat het zich als debiet gedroeg. Helaas zakte de flow ook niet terug naar 0 wanneer de waterpomp uitschakelde.. daarnaast kwam de waarde niet overeen met debiet dat af te lezen was op de LG controller. Nu is dat bij mij u44 ook zo, zit dan Max 1L/min. verschil in. Bij de u34 ook nog eens het rond de 8 op input 14.
Wat betekend “T pipe in” eigenlijk? Temperatuur pijp in? Kan me er geen voorstelling van maken.. waarde verloopt anders dan de watertemperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik neem aan de temperaturen van de gassen in de wisselaar?
13 is Pipe Out

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-09 07:14
Ik heb een 16Kw Therma V U34 staan draaien over een 800L buffervat met hygiëne spiraal.

Verder is deze gekoppeld aan een 500L boiler met een 6m2 spiraal.
Boiler word gevoed uit de hygiëne spiraal.

DHW staat ingesteld op 54c hysteresis staat in gesteld op 2c

De boiler moet nu terugzakken tot 49c voordat de WP omschakeld naar DHW
Wat ook opvalt de uitgaande watertemperaturen bij DHW worden niet hoger dan 58c?
limiet compresser temp staat al op 58c
Dacht dat deze unit 65c water kon maken.

Boiler spiraal word onder gevoed. boven retour.

Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
Wodan89 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 10:58:
Ik heb een 16Kw Therma V U34 staan draaien over een 800L buffervat met hygiëne spiraal.

Verder is deze gekoppeld aan een 500L boiler met een 6m2 spiraal.
Boiler word gevoed uit de hygiëne spiraal.

DHW staat ingesteld op 54c hysteresis staat in gesteld op 2c

De boiler moet nu terugzakken tot 49c voordat de WP omschakeld naar DHW
Wat ook opvalt de uitgaande watertemperaturen bij DHW worden niet hoger dan 58c?
limiet compresser temp staat al op 58c
Dacht dat deze unit 65c water kon maken.

Boiler spiraal word onder gevoed. boven retour.

Iemand enig idee waar ik dit moet zoeken?
Ik heb begrepen dat de pomp tot 58 graden kan verwarmen zoals je aangeeft. Wil je meer dan is er een elektrisch element nodig.

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Wel jammer dat ze dan adverteren met 65c water...

probleem wat er zich sinds gisteren voor deed.
ik had de wachttijd naar 0 gezet ipv 30min.
Niet handig.
Dan gaat hij namelijk continu DHW maken ipv verwarmen..
Wanneer hij de temperatuur niet haalt wacht hij dan.
En gaat hij circuleren over de boiler ipv verwarmen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Wodan89 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 11:04:
Wel jammer dat ze dan adverteren met 65c water...

probleem wat er zich sinds gisteren voor deed.
ik had de wachttijd naar 0 gezet ipv 30min.
Niet handig.
Dan gaat hij namelijk continu DHW maken ipv verwarmen..
Wanneer hij de temperatuur niet haalt wacht hij dan.
En gaat hij circuleren over de boiler ipv verwarmen..
De warmtepomp kan 65 graden cv water maken, dhw kan hij tot 58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
true

Maar je zou verwachten dat het CV water bij DHW ook naar de 65c gaat in de spiraal
ik zie nu dat dit blijft steken op 58c
temperatuursverschil is dan wel erg klein

ik had verwacht dat het beter zou werken met een wisselaar oppervlakte van 6m2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Wodan89 schreef op woensdag 28 december 2022 @ 12:06:
true

Maar je zou verwachten dat het CV water bij DHW ook naar de 65c gaat in de spiraal
ik zie nu dat dit blijft steken op 58c
temperatuursverschil is dan wel erg klein

ik had verwacht dat het beter zou werken met een wisselaar oppervlakte van 6m2
58 is opzich zat ook als legionella run. zolang het maar onderin het vat is.
je moet dan wel zorgen dat hij die dag 2 keer gaat opwarmen, want met lage temperaturen redt je het anders niet in 95mins. beter een paar uur ertussen, dan koelt het huis ook niet zo af in die tijd.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Zal komen de week de back elementen aansluiten. word nu wel geregeld buiten de LG om aangezien ik de connectors mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
er staan nu 2x 16Kw units 1x tbv slecht geisoleerde woonboerderij met radiatoren. deze werkt boven verwachting goed en zonder buffervat. staat direct op het systeem dus en werkt met 8c op 38c aanvoer temperatuur. enigste advies was alle radiatoren op te zetten haal er nu 2200L/h met pomp op 100%

2e unit circuleert over een 800L buffervat en 500L boiler.
Secundaire pomp word geschakeld via een kamerthermostaat en pomp naar het circuit van de 2e helft van de boerderij ( nageisoleerd en vloerverwarming )

nu vroeg ik me af zit er een voordeel in kwa rendement wanneer de units in cascade zouden werken op het 800L vat?

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Ik krijg binnenkort ook een installateur op bezoek voor een LG monoblock (volgend berekening 16kw).

Nu heb ik een aantal vragen waar ik me op wil voorbereiden, die ik niet terug kan vinden in dit topic:

- Wat is de maximale afstand CV aansluiting en WP? Mijn CV aansluiting is op de zolder en zou de pomp circa 30 meter verder willen plaatsen.
- Kan de pomp in een garage staan (minder defrost, minder geluidsoverlast (losstaande garage).

Iemand enige grove indicatie waar ik qua kosten rekening mee moet houden?

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Als je hem in de garage zet, waar gaat hij dan zn lucht vandaan halen? Of je moet een gat in de muur zagen.
En wat je kunt verwachten en wat redelijk is zijn twee verschillende zaken in de huidige markt. Een 16 kW kost los 6 a 7k dan heb je nog 2k aan leidingen, koppelingen en spullen nodig (misschien wel meer met 30m leiding). En dan nog de kosten voor de installatie. 36 uur (2 man twee dagen) afhankelijk van hoe complex het is. 100 euro per uur is geen vreemd tarief meer. Dus laten we zeggen 13k zonder subsidie.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mipo
  • Laatst online: 03-10 07:49

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

Niltag schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:47:
[...]

Ja, dat is het - een AI-verandering. Ik probeerde het verzoek handmatig in te voeren via de HA-knop en de AI veranderde. Ik kan alleen een waarde van 0-5 verzenden, ik weet niet hoe ik een minwaarde moet invoeren?

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

Dean Martin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:08:
Ik krijg binnenkort ook een installateur op bezoek voor een LG monoblock (volgend berekening 16kw).

Nu heb ik een aantal vragen waar ik me op wil voorbereiden, die ik niet terug kan vinden in dit topic:

- Wat is de maximale afstand CV aansluiting en WP? Mijn CV aansluiting is op de zolder en zou de pomp circa 30 meter verder willen plaatsen.
- Kan de pomp in een garage staan (minder defrost, minder geluidsoverlast (losstaande garage).

Ik heb vorige week een 16KW LG warmtepomp laten plaatsen. Voor de gehele installatie was ik rond de 3k kwijt, dat is inclusief materiaal, plaatsen 500L buffervast en manuren (2 dagen arbeid, twee man). Voor wat betreft het plaatsen van de warmtepomp. het is een buitenunit, dus zou deze persoonlijk niet binnen plaatsen omdat deze sterk afhankelijk is van een stabiele luchttoevoer. Voor een zo hoog mogelijk rendement en een optimale werking is het belangrijk dat de buitenunit beschikking heeft over een stabiele luchtaanvoer, die is bij het in een schuur plaatsen niet gegarandeerd. De circulatie is niet voldoende waardoor het of te koud of te warm wordt in de ruimte.

Daarnaast bestaat er een ongeschreven richtlijn van maximaal 20 meter van de binnenunit. Alles verder zal je ontzettend goe moeten gaan isoleren om warmteverlies te beperken. En dat gaat redelijk in de kosten lopen vrees ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Han op 29-12-2022 08:54 ]

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Han schreef op donderdag 29 december 2022 @ 08:29:
[...]

Ik heb vorige week een 16KW LG warmtepomp laten plaatsen. Voor de gehele installatie was ik rond de 3k kwijt, dat is inclusief materiaal, plaatsen 500L buffervast en manuren (2 dagen arbeid, twee man). Voor wat betreft het plaatsen van de warmtepomp. het is een buitenunit, dus zou deze persoonlijk niet binnen plaatsen omdat deze sterk afhankelijk is van een stabiele luchttoevoer. Voor een zo hoog mogelijk rendement en een optimale werking is het belangrijk dat de buitenunit beschikking heeft over een stabiele luchtaanvoer, die is bij het in een schuur plaatsen niet gegarandeerd. De circulatie is niet voldoende waardoor het of te koud of te warm wordt in de ruimte.

Daarnaast bestaat er een ongeschreven richtlijn van maximaal 20 meter van de binnenunit. Alles verder zal je ontzettend goe moeten gaan isoleren om warmteverlies te beperken. En dat gaat redelijk in de kosten lopen vrees ik.
3K vind ik heel knap, mag je eens opsommen een 500l vat kost al minimaal 1500euro
16manuur a 100 1600euro.

Warmtepomp kan veel verder van afgifte staan, daar moet je de leiding op aanpassen.

Een 12KW 42m van een pand(Buffer) staan 2x40mm grondslang.(200mm rond)
Geen probleem

• Dean Martin
  • Niet online
Konijnenbats schreef op donderdag 29 december 2022 @ 09:00:
[...]

3K vind ik heel knap, mag je eens opsommen een 500l vat kost al minimaal 1500euro
16manuur a 100 1600euro.

Warmtepomp kan veel verder van afgifte staan, daar moet je de leiding op aanpassen.

Een 12KW 42m van een pand(Buffer) staan 2x40mm grondslang.(200mm rond)
Geen probleem
Ik kan de unit veel dichterbij kwijt (meter of 8), maar dan staat 'ie op de oprit en is het huis van de buren dichterbij. Er hangen daar nu ook 2 airco motoren zonder probleem overigens.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW

Zoals al gezegd niet doen, temzij je door er een paar muren uit te tikken een doorwaai garage van maakt of die garage formaat sporthal is :)
De reden is dat in een gesloten ruimte de koude uitgeblazen lucht zich vermengt met de ingaande lucht. Gevolg de lucht de WP wordt steeds kouder; rendement (COP) wordt lager en ook bij hogere temperaturen grote kans op defrosts. Je bereikt dus het tegenover gestelde van wat je wilt.

• Dean Martin
  • Niet online
Duidelijk dat de garage geen goede plek is, thanks!

[ Voor 8% gewijzigd door Dean Martin op 29-12-2022 09:49 ]

The best is yet to come

• Dutt
  • Laatst online: 06-03-2023
Beste mede LG eigenaren!

Help!

Gisteren is de LG 9kw U44 bij mij geinstalleerd. Installateur heeft alles volgens voorschriften geinstalleerd. Na de checklist, ook dipswitch 8 AAN gezet.

Maar na aanzetten gaat de systeem en display wel aan. Alleen gebeurt er niks. Pump test run geprobeerd. Scherm laat een paar tellen zien dat de Pump Test Run aan is, om vervolgens alles weer grijs te zien.

Wat doen wij verkeerd?

• Powrskin
  • Niet online
Dutt schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:22:
Beste mede LG eigenaren!

Help!

Gisteren is de LG 9kw U44 bij mij geinstalleerd. Installateur heeft alles volgens voorschriften geinstalleerd. Na de checklist, ook dipswitch 8 AAN gezet.

Maar na aanzetten gaat de systeem en display wel aan. Alleen gebeurt er niks. Pump test run geprobeerd. Scherm laat een paar tellen zien dat de Pump Test Run aan is, om vervolgens alles weer grijs te zien.

Wat doen wij verkeerd?
Er is geen warmtevraag? Zet hem eens op warmte en dan 25c ofzo

Nukezone FTW

• Powrskin
  • Niet online

30meter is wel ver. Echt veel leidingverlies. Verder kan het prima. Garage is al genoeg over gezegd.

Dikke leidingen gebruiken en goed isoleren is sowieso een must.

Geen buffervat, want vloerverwarming en geen zones? Een 16kw warmtepomp is wel een beest als dat vermogen echt nodig is dan kan dat aardig lawaai maken

Nukezone FTW

• Dutt
Powrskin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:49:
[...]

Er is geen warmtevraag? Zet hem eens op warmte en dan 25c ofzo
Nadat ik Pump Test Run druk, kan ik de temperatuur verhogen zodat er warmtevraag is. Na 30 seconden gaan alle opties weer op grijs :/.

De fan, pomp en compressor slaan niet aan. Dus hoogst wss mis ik toch iets…

• Powrskin
  • Niet online
Dutt schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:05:
[...]

Nadat ik Pump Test Run druk, kan ik de temperatuur verhogen zodat er warmtevraag is. Na 30 seconden gaan alle opties weer op grijs :/.

De fan, pomp en compressor slaan niet aan. Dus hoogst wss mis ik toch iets…
Geen foutmelding? Je kan sowieso zorgen dat het scherm een minuut aan blijft in instellingen.

Nukezone FTW

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dutt schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:22:
Beste mede LG eigenaren!

Help!

Wat doen wij verkeerd?
Brand het witte (aan) lampje wel op de controller? Want anders geeft je externe thermostaat geen warmtevraag (of is verkeerd aangesloten)

• Dutt
Powrskin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:13:
[...]

Geen foutmelding? Je kan sowieso zorgen dat het scherm een minuut aan blijft in instellingen.
Nope, geen foutmelding 😅. Scherm heb ik aan laten staan inderdaad. Er gebeurt letterlijk niks. Lichten in de unit staan aan.

Meerdere keren ook naar buiten geweest bij de unit om te horen of er wat gebeurt. Jammer genoeg niks.

• Dean Martin
  • Niet online
Powrskin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:53:
[...]

30meter is wel ver. Echt veel leidingverlies. Verder kan het prima. Garage is al genoeg over gezegd.

Geen buffervat, want vloerverwarming en geen zones? Een 16kw warmtepomp is wel een beest als dat vermogen echt nodig is dan kan dat aardig lawaai maken
Ik heb geen vloerverwarming. Ik heb echter wel getest en krijg het met lage temperatuur toevoer gewoon warm (35 graden).

Ik ben puur op inhoud berekening via een online tool op die 16kw uitgekomen. Er is nog geen installateur geweest.

The best is yet to come

• Dutt
Devil schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:23:
[...]

Brand het witte (aan) lampje wel op de controller? Want anders geeft je externe thermostaat geen warmtevraag (of is verkeerd aangesloten)
De enige thermostaat die geïnstalleerd is de controller.

Zodra ik pump test run aan zet, gaat die witte aan lampje aan om vervolgens uit te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dutt schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:34:
[...]

De enige thermostaat die geïnstalleerd is de controller.

Zodra ik pump test run aan zet, gaat die witte aan lampje aan om vervolgens uit te gaan.
Dipswitch 8 is aan schreef je toch? Waarom hebben jullie dat dan gedaan, die geeft toch aan dat er een externe thermostaat gebruikt wordt? Als je die niet gebruikt dan doet hij dus niets.

• Dutt
Devil schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:43:
[...]

Dipswitch 8 is aan schreef je toch? Waarom hebben jullie dat dan gedaan, die geeft toch aan dat er een externe thermostaat gebruikt wordt? Als je die niet gebruikt dan doet hij dus niets.
Hmm… nou de installatie handleiding is niet echt duidelijk dan.

In de checklist staat dat dipswitch 8 aan moet staan voor de thermostaat controller.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dutt schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:51:
[...]

In de checklist staat dat dipswitch 8 aan moet staan voor de thermostaat controller.
Dat zou ik nog een keer goed lezen dan ;) En nu dipswitch 8 uitzetten denk dat het dan wel werkt. Hoewel het kan zijn dat de watertemperatuur te laag is, die moet boven de 15 graden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutt
Devil schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:55:
[...]

Dat zou ik nog een keer goed lezen dan ;) En nu dipswitch 8 uitzetten denk dat het dan wel werkt. Hoewel het kan zijn dat de watertemperatuur te laag is, die moet boven de 15 graden zijn.
Aha. Nou, stupid me dan. Dan ga ik dat zo doen, zodra het stopt met regenen 😂.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Ach als dat je grootste klus vergissing is dan doe je het best goed :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Powrskin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 10:53:
[...]

Heb hier een jaar een 16kW U33 zonder buffervat laten draaien op grotendeels radiatoren. (VVW ook aanwezig, 2 groepen). Het kan, maar wel met ingrijpen van Home-Assistant of een andere manier van 'helpen'. Als de WP uit ging moest ik alle radiatorknoppen laten openen om opstart zonder pendel gedrag mogelijk te maken.

Nu heb ik inmiddels een buffervat geïnstalleerd en nu is er totaal geen sprake meer van neiging tot pendelen en zijn alle temperaturen in huis veel stabieler. Pompcapaciteit kon ook flink omlaag hierdoor.
Warmtepomp draait veel langer op een laag pitje in plaats van constant op en neer moduleren met de bijbehorende herrie 8)7

De 16kW U33 maakt in ieder geval echt veel geluid als deze gaat stampen.

@Dean Martin Ik zou dus in ieder geval nadenken over deze optie mocht je last krijgen van pendelen en dergelijke.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odFxeNFPzM2zSuafngIarDXMYA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O3dwnrvPZmd26SDCYa0TQE5K.jpg?f=fotoalbum_large

• 123Arjan

Afstand is afhankelijk als je een monoblock of split pakt, monoblock zal je met een langere afstand dikkere leiding moeten pakken en zeer goed isoleren
Split mag volgens mij tot 30m(doe ik het uit mijn hoofd )

Pomp in de garage is niet te doen (of je moet 2 gaten maken voor lucht toe en afvoer, maar die gaten moeten behoorlijk van formaat zijn)

Kosten is niks over te zeggen, iedere situatie is anders
Maar houd rekening met 13-17k zonder aftrek subsidie (buffervat en boiler erbij meegenomen, buffer is zeker aan te raden is met radiatoren en de defrosts die bij lw warmtepomp hoort)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dutt
Devil schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:12:
Je bent een held! 😘

Alles werkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Dutt schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:51:
[...]

haha zou kunnen. die switch zei me al niets, maar is 3 jaar geleden dat ik hem heb aangesloten.

Nukezone FTW

• Niels78
  • Laatst online: 21-02 18:45
Toevallig iemand die in plaats van een buffervat wel eens gekeken heeft naar de zogenaamde Hydrobag?
Een sterke zak waarin je warm water op kan slaan?

LG Therma V - HM123MR.U34 | PV 6400wp

• Dutt
Devil schreef op donderdag 29 december 2022 @ 12:12:
Heb jij ook een idee of er een offset ingesteld kan worden op de controller voor de binnen temperatuur. Hij hangt op hetzelfde locatie waar mijn Atag One hing. Maar hij geeft toch echt 1 graad minder aan dan dat het daadwerkelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bertuswarmte
  • Laatst online: 25-10-2023
Goedemiddag LG eigenaren,

Draai nu tijdje met de 9KW U43 versie van de monoblock warmtepomp.
Altijd op silent mode vanwege geluidsoverlast met de buren.
Werkt ook allemaal prima. draai op lucht+water AI.
Geen buffervat geïnstalleerd. Vloerverwarming en radiatoren.
Heb netjes een Delta T van ong. 5 graden steeds.
Enige wat ik graag verbeterd zou zien is dat de pomp gewoon zachtjes blijft draaien en niet uitgaat.
Draait altijd op volle silent vermogen en slaat af nadat de kamertemperatuur ca. 1 graden hoger is als ingesteld.
De runs zijn wel ca. 2-3 uur aan en 5-6 uur uit steeds. Maar waarom aan en uit?
Hoe krijg ik de pomp zover dat hij op een heel laag vermogen door blijft lopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 04-10 10:27
bertuswarmte schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:49:
Goedemiddag LG eigenaren,

Draai nu tijdje met de 9KW U43 versie van de monoblock warmtepomp.
Altijd op silent mode vanwege geluidsoverlast met de buren.
Werkt ook allemaal prima. draai op lucht+water AI.
Geen buffervat geïnstalleerd. Vloerverwarming en radiatoren.
Heb netjes een Delta T van ong. 5 graden steeds.
Enige wat ik graag verbeterd zou zien is dat de pomp gewoon zachtjes blijft draaien en niet uitgaat.
Draait altijd op volle silent vermogen en slaat af nadat de kamertemperatuur ca. 1 graden hoger is als ingesteld.
De runs zijn wel ca. 2-3 uur aan en 5-6 uur uit steeds. Maar waarom aan en uit?
Hoe krijg ik de pomp zover dat hij op een heel laag vermogen door blijft lopen?
Waarschijnlijk is je ingestelde watertemperatuur te hoog. Dit kun je instellen in het gebruikers menu -> functies -> Instellen verwarmingstemperatuur. Dit is een aparte instelling welke actief wordt bij Water+Lucht.

Deze kan op auto staan (temperatuur volgens stooklijn) of op handboek (handmatig dus) met de ingestelde temperatuur wat je kunt invullen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EtoZlv4pgSjKFIf_5ye9gVAv3Dw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EgONwZGZnlOcJBdBCmGC3jP5.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYnsT3rANMEcjUTvK3bz5_59Xts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/80qLsikGzxmfaKwyHXQYOpKm.png?f=fotoalbum_large

Als je al op auto draait, is waarschijnlijk je stooklijn te hoog.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• BernieW
Dean Martin schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:28:
[...]

Ik ben puur op inhoud berekening via een online tool op die 16kw uitgekomen. Er is nog geen installateur geweest.
Heb je het ook nagerekend met de Koevlaas formule; Benodigde kW = jaargasverbruik voor verwarming (in m^3)*8/1650? Dit is voor NL: met iedereen komend van aardgas een goede methode.

Voor de keuze van de WP is het ook een dingetje te kijken welk vermogen nog bij -7C geleverd kan worden. Al claimt LG ook bij lage temperaturen een hoge output.
Tenslotte is het handig om adh van het energielabel te kijken wat je in ons klimaat kunt verwachten. Vanwege ons vochtige klimaat hebben de warmtepompen het vooral moeilijk bij temperaturen rond het vriespunt. Met een hoge luchtvochtigheid moeten wij dan leven met veel defrosts.

• Dean Martin
  • Niet online
BernieW schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:31:
[...]

Heb je het ook nagerekend met de Koevlaas formule; Benodigde kW = jaargasverbruik voor verwarming (in m^3)*8/1650? Dit is voor NL: met iedereen komend van aardgas een goede methode.

Voor de keuze van de WP is het ook een dingetje te kijken welk vermogen nog bij -7C geleverd kan worden. Al claimt LG ook bij lage temperaturen een hoge output.
Tenslotte is het handig om adh van het energielabel te kijken wat je in ons klimaat kunt verwachten. Vanwege ons vochtige klimaat hebben de warmtepompen het vooral moeilijk bij temperaturen rond het vriespunt. Met een hoge luchtvochtigheid moeten wij dan leven met veel defrosts.
Dan kom ik op 9 uit.

The best is yet to come

• jankeesvwoezik
BernieW schreef op donderdag 29 december 2022 @ 19:31:
[...]

Die kende ik nog niet! Ik kom uit op 15kW, en ik ben gelukkig een 16kW unit aan het installeren. :>

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dutt schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:49:
[...]

Heb jij ook een idee of er een offset ingesteld kan worden op de controller voor de binnen temperatuur. Hij hangt op hetzelfde locatie waar mijn Atag One hing. Maar hij geeft toch echt 1 graad minder aan dan dat het daadwerkelijk is.
Nee dat kan helaas niet. En de hysterese is ook enorm, +1/-1 graad. Daarom gebruik ik zelf een externe thermostaat (Nest). Overigens is het probleem niet enorm bij een goed ingestelde stooklijn, want dan blijft als het goed is de thermostaat de hele tijd warmte vragen, omdat je hem echt gaat gebruiken als 'noodrem' bij zoninstraling, veel visite ed.

• Powrskin
  • Niet online
dan is een 12kw allang mooi zat. en dan wel de 3fase!
kan die het op zijn sloffen doen. en heb je iets verlies door hogere TA wanneer het wat warmer is.
9k u44 met ergens nog iets isolatiewinst zou misschien nog wat mooier zijn.
je belast dan wel 1 fase wat heftiger, maar met die slappe winters hier moet dat ook goed komen.

Nukezone FTW

• Dutt
Devil schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:04:
[...]

Nee dat kan helaas niet. En de hysterese is ook enorm, +1/-1 graad. Daarom gebruik ik zelf een externe thermostaat (Nest). Overigens is het probleem niet enorm bij een goed ingestelde stooklijn, want dan blijft als het goed is de thermostaat de hele tijd warmte vragen, omdat je hem echt gaat gebruiken als 'noodrem' bij zoninstraling, veel visite ed.
Hier moet ik in verdiepen inderdaad. Vandaag zijn eerste run gehad. Succesvol warm binnen. Maar stooklijn moet inderdaad goed ingesteld worden, zodat ie niet stopt met warmte vragen, zoals vandaag gebeurd is. Thermostaat heeft de temperatuur bereikt, en is de warmtepomp uit gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Voor de zekerheid kun je nog even naar je historisch gasverbruik in een koude winter kijken. Laatste keer dat we hier op de Friese meren konden schaatsen was in 2021, dat is dus een goede referentie. Gasverbruik van die ene dag omrekenen naar aantal kWh en je hebt ook een indicatie. Maar zoals @Powrskin al aangeeft, op basis van Koevlaas lijkt een 16 KW variant voor jou te zwaar.

• bertuswarmte
  • Laatst online: 25-10-2023
Jojan265 schreef op donderdag 29 december 2022 @ 14:59:
[...]

Waarschijnlijk is je ingestelde watertemperatuur te hoog. Dit kun je instellen in het gebruikers menu -> functies -> Instellen verwarmingstemperatuur. Dit is een aparte instelling welke actief wordt bij Water+Lucht.

Deze kan op auto staan (temperatuur volgens stooklijn) of op handboek (handmatig dus) met de ingestelde temperatuur wat je kunt invullen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als je al op auto draait, is waarschijnlijk je stooklijn te hoog.
Opgelost! Bedankt!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Dutt schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:37:
[...]

Hier moet ik in verdiepen inderdaad. Vandaag zijn eerste run gehad. Succesvol warm binnen. Maar stooklijn moet inderdaad goed ingesteld worden, zodat ie niet stopt met warmte vragen, zoals vandaag gebeurd is. Thermostaat heeft de temperatuur bereikt, en is de warmtepomp uit gegaan.
Ja dat is een kwestie van tunen. Wat helpt Simon een logboek bij te houden en dan een aantal keer per dag de buitentemperatuur, de aanvoertemperatuur en de binnentemperatuur noteren dan steeds een graadje lager.

Oowja en ook weer niet te panisch doen over uitschakelen. Dat deed ik in het begin een beetje met de dagenlange run als ideaal. Totdat de temperatuur onder de drie graden kwam en ik 25 defrosts in 24 uur kreeg. Dan accepteer ik dat 1x per dag een uurtje uitschakelen ook wel :+

[ Voor 18% gewijzigd door Devil op 29-12-2022 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:02
BernieW schreef op donderdag 29 december 2022 @ 21:48:
[...]

Voor de zekerheid kun je nog even naar je historisch gasverbruik in een koude winter kijken. Laatste keer dat we hier op de Friese meren konden schaatsen was in 2021, dat is dus een goede referentie. Gasverbruik van die ene dag omrekenen naar aantal kWh en je hebt ook een indicatie. Maar zoals @Powrskin al aangeeft, op basis van Koevlaas lijkt een 16 KW variant voor jou te zwaar.
Dat was de week van 8 t/m 14 februari inderdaad, stookte toen zelf 26 kuub op een dag als piek :+

26*10=260 | 260/24uur=~10,85kW
Op basis van het dagverbruik.

Ik had ook nog 2 momenten die dag dat ik ruim lang een uur een stabiel verbruik had van 0,124m3 per 5 min. keer 12 is dus ~1,5m3h. 1,5x10=15kW

Dat vermogen kon ik dus zeker kwijt in mijn systeem.
Let wel, dit was op 50 graden aanvoer!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mq1LunzFhR4PxBqMMSJQtTslxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ti2asykJNWVpTsQciAHHTPth.png?f=fotoalbum_large

Ondertussen zijn we gelukkig al wat isolatie verder, is de aanvoer naar ~32 graden gegaan van de wp en heb ik ondersteuning van de split airco voor de woonkamer waar nog een paar oude radiatoren zitten. Die staat op de planning dit jaar een nieuwe vloer met vloerverwarming te krijgen :)

Is mijn wp dan overgedimensioneerd? Nee, garage wordt wasruimte en ga ik ook verwarmen. Net als de zolder die nu nog ongeïsoleerd is. Dat vermogen kan ik straks ook prima kwijt.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
Dit is waarschijnlijk al heel vaak gevraagd, sorry voor de herhaling, maar ik kan mijn antwoord niet helemaal vinden in dit topic. Ik heb een ESPHome gekocht bij @AUijtdehaag naar aanleiding van een tip van @paQ.

Ik wil heel graag de modbus van de LG warmtepomp (HM163MR - 16kw) uitlezen, kan iemand mij wat informatie geven over welke configuratie ik kan gebruiken voor de ESPhome. In Home Assistant kom ik er wel uit denk ik.

Doezel in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Ik vond dit, maar is dit nog actueel?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• georgeboot
  • Laatst online: 19:50
jankeesvwoezik schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:01:
Dit is waarschijnlijk al heel vaak gevraagd, sorry voor de herhaling, maar ik kan mijn antwoord niet helemaal vinden in dit topic. Ik heb een ESPHome gekocht bij @AUijtdehaag naar aanleiding van een tip van @paQ.

Ik wil heel graag de modbus van de LG warmtepomp (HM163MR - 16kw) uitlezen, kan iemand mij wat informatie geven over welke configuratie ik kan gebruiken voor de ESPhome. In Home Assistant kom ik er wel uit denk ik.

Die code is voor als je Modbus direct vanaf homeassistant uitleest. Jij hebt een ESP daarvoor is de code ietswat anders.

Deze config werkt wel, maar heeft ook een hele boel (mooie) extra's: https://github.com/altrnate32/esp-lg-control

Zou kunnen dat jouw wp andere modbus addressen heeft, maar dat moet je maar even bekijken.

Edit: je zou ook gewoon met een schone config kunnen beginnen in ESPHome en dan dit erin plakken: https://github.com/altrna...s/lg-heatpump-modbus.yaml

[ Voor 9% gewijzigd door georgeboot op 30-12-2022 09:11 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

georgeboot schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:10:
[...]

Die code is voor als je Modbus direct vanaf homeassistant uitleest. Jij hebt een ESP daarvoor is de code ietswat anders.

Deze config werkt wel, maar heeft ook een hele boel (mooie) extra's: https://github.com/altrnate32/esp-lg-control

Zou kunnen dat jouw wp andere modbus addressen heeft, maar dat moet je maar even bekijken.

Edit: je zou ook gewoon met een schone config kunnen beginnen in ESPHome en dan dit erin plakken: https://github.com/altrna...s/lg-heatpump-modbus.yaml
Ja en als aanvulling, als je alleen de registers enzo wilt en de rest zelf wilt regelen, dan staat hier de configuratie: https://github.com/altrna...s/lg-heatpump-modbus.yaml

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
jankeesvwoezik schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 09:01:

Ja hoor

Wel even de modbusadressen aanpassen (of toevoegen) naar je eigen mapping. Kans is groot dat die anders is namelijk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
esphome:
  name: esp-wp-control

esp32:
  board: mhetesp32minikit
  framework:
    type: arduino

# Enable Home Assistant API
api:
  encryption:
    key: ""

ota:
  password: ""

wifi:
  ssid: 
  password:
  manual_ip:
    static_ip: 192.168.108.101
    gateway: 192.168.108.1
    subnet: 255.255.255.0

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Toverdoos Fallback Hotspot"
    password: ""

button:
  - platform: restart
    id: restart_button
    name: "Herstart ESP module"

# Enable logging. Disable modbus controller debug messages
logger:
  logs:
    modbus_controller.sensor: DEBUG
    modbus_controller.output: DEBUG     
    esp32.preferences: DEBUG
    sensor: DEBUG

globals:
  - id: stooklijn_target
    type: float
    restore_value: no
    initial_value: '30'
  - id: force_update_stooklijn
    type: bool
    restore_value: no
    initial_value: 'true'

number:
  - platform: template
    id: stooklijn_min_oat
    name: "Stooklijn Minimum Buitentemperatuur"
    min_value: -15
    max_value: 4
    step: 1
    restore_value: yes
    initial_value: -5
    unit_of_measurement: "°C"
    optimistic: true
    set_action:
      then:
        - lambda: |-
            id(force_update_stooklijn) = true;
    id: stooklijn_max_oat
    name: "Stooklijn Maximum Buitentemperatuur"
    min_value: 5
    max_value: 20
    initial_value: 13
    set_action:
      then:
    id: stooklijn_max_wtemp
    name: "Stooklijn Maximum Watertemperatuur"
    min_value: 20
    max_value: 35
    initial_value: 30
    set_action:
      then:
    id: stooklijn_min_wtemp
    name: "Stooklijn Minimum Watertemperatuur"
    min_value: 26
    max_value: 30
    initial_value: 28
    set_action:
      then:

# offset op stooklijn. Handig voor nachtverlaging of buiten de deur? Kijk uit met hysterese settigns van de controller!
    name: "Stooklijn offset"
    id: wp_stooklijn_offset
    min_value: -4
    max_value: 4
    initial_value: 0
    set_action:
      then:

switch:
  - platform: output
    name: "Silent Mode"
    id: silent_mode_switch
    output: 'modbus_set_silent_mode'
    id: stooklijn_on_off
    name: "Stooklijn On/Off"
    id: overshootcontrol_on_off
    name: "Overshoot Control On/Off"

uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: GPIO23
  rx_pin: GPIO19
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1
  parity: NONE

modbus:
  flow_control_pin: GPIO18
  send_wait_time: 2000ms
  id: modbus_lg

modbus_controller:
  - id: lg
    ## the Modbus device addr
    address: 0x1
    modbus_id: modbus_lg
    setup_priority: -10
    update_interval: 10s

output:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    id: water_temp_target_output
    register_type: holding
    address: 24
    value_type: U_WORD
    multiply: 1000
    id: modbus_set_silent_mode
    register_type: coil
    address: 2

binary_sensor:
    name: "Pump Running"
    id: pump_running
    skip_updates: 3
    address: 4
    name: "Compressor Running"
    id: compressor_running
    address: 3
    name: "Defrosting"
    id: defrosting
    register_type: discrete_input
    address: 6
    name: "Silent Mode"
    id: silent_mode
    address: 2
    on_state:
      then:
            if(id(silent_mode).state != id(silent_mode_switch).state) id(silent_mode_switch).publish_state(id(silent_mode).state);

sensor:
    name: "Bedrijfsmodus"
    id: bedrijfsmodus
    register_type: read
    address: 26
    name: "Water retour"
    id: water_temp_retour
    address: 15
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1
    name: "Compressor"
    id: compressor_hz
    address: 20
    unit_of_measurement: "Hz"
    accuracy_decimals: 0
    name: "Water aanvoer"
    id: water_temp_aanvoer
    address: 16
    filters:
    on_value:
      then:

if(id(bedrijfsmodus).state != 2 ) return;

if(isnan(id(buiten_temp).state)) return;
            if(!id(stooklijn_on_off).state) return;

static float prev_oat = 0;                                 // hold previous script run ota value to check if it changed since last run
            static float prev_tr = id(water_temp_retour).state;
            float temp_new_target = id(watertemp_target).state;   //new anti-pendel target
            static bool target_reached = false;                        //system logic (to switch off after target is reached)

// ----------------calculate stooklijn target---------------------------------
            float oat = round(id(buiten_temp).state);

if(prev_oat != oat || id(force_update_stooklijn)){      // if no oat change, no update needed, unless forced or first run
              prev_oat = oat;
              id(force_update_stooklijn) = false;                       //reset force boolean

const float Z = ((float)id(stooklijn_min_wtemp).state-(float)id(stooklijn_max_wtemp).state) / ((float)id(stooklijn_max_oat).state - (float)id(stooklijn_min_oat).state);
              ESP_LOGD("stooklijn", "Stooklijn, working mode is heating, with oat: %f, Z: %f",oat, Z);
              if(oat < id(stooklijn_min_oat).state) {                       //if oat below minimum oat, clamp to minimum value
                oat = id(stooklijn_min_oat).state;
              } else if(oat > id(stooklijn_max_oat).state) {                //if oat above max value, clamp to maximum value
                oat = id(stooklijn_max_oat).state;
              }
              id(stooklijn_target) = (int)round(Z * (oat - id(stooklijn_min_oat).state) + id(stooklijn_max_wtemp).state) + (id(wp_stooklijn_offset).state); 

ESP_LOGD("stooklijn", "New stooklijn target value (after correction): %f", id(stooklijn_target));
              id(watertemp_target).publish_state(id(stooklijn_target));              //publish new stooklijn value to watertemp value sensor
            }

// ---------------------calculate new anti-overshoot target---------------------------------

if(((id(stooklijn_target) - id(water_temp_aanvoer).state) > 0) || (id(water_temp_aanvoer).state-id(water_temp_retour).state > 4) ) {           // check if target is reached
              target_reached = false;
            } else {
              target_reached = true;
            }

// ----------------------------------Run when compressor is running---------------------------------
            if(id(compressor_running).state)  {
              if((!target_reached) && (id(overshootcontrol_on_off).state)){

float tmp_retour = id(water_temp_retour).state - prev_tr;

if((tmp_retour >= 0 || tmp_retour < -1))  {        //retour temp sometimes drops by less than 1 degrC only one measurement
                  temp_new_target = round((id(water_temp_retour).state + (5*(id(water_temp_retour).state - 17)) / (id(stooklijn_target) - 25)) * 10 ) / 10;
                  if((temp_new_target-id(water_temp_retour).state) < 4) temp_new_target = id(water_temp_retour).state + 4;
                  prev_tr = id(water_temp_retour).state;
                } else {
                  temp_new_target = round((prev_tr + (5*(prev_tr - 17)) / (id(stooklijn_target) - 25)) * 10 ) / 10;
                  if((temp_new_target-prev_tr) < 4) temp_new_target = prev_tr + 4;
                }

} else temp_new_target = id(stooklijn_target);

if(temp_new_target > id(stooklijn_target)) temp_new_target = id(stooklijn_target);        //make sure value is below minimum, or above maximum
              ESP_LOGD("anti-pendel", "RETURN_TEMP: %f OUTLET_TEMP: %f TARGET: %f PENDEL_TARGET: %f",id(water_temp_retour).state,id(water_temp_aanvoer).state,id(stooklijn_target),temp_new_target);
              id(pendel_watertemp_target).publish_state(temp_new_target);                               //update sensor
              id(water_temp_target_output).set_level(temp_new_target*0.01);             //update target through modbus (set level needs value between 0-1, so divide by 100)
            } else if(!id(compressor_running).state) {
              id(water_temp_target_output).set_level(id(stooklijn_target)*0.01);                        //(set level needs value between 0-1, so divide by 100)
              target_reached = false;

}

name: "Tempbuiten"
    id: buiten_temp
    address: 12
    value_type: S_WORD
    filters:
      - sliding_window_moving_average:
          window_size: 15 
          send_every: 15    

name: "Vermogen"
    id: vermogen
    address: 23
    unit_of_measurement: "W"
    accuracy_decimals: 0

name: "Binnentemperatuur"
    id: binnen_temp
    filters:

name: "Doeltemperatuur"
    id: doel_temp
    register_type: holding
    skip_updates: 1
    filters:

name: "Stooklijn Watertemp Target"
    id: watertemp_target
    update_interval: 3600s
    lambda: |-
        return id(stooklijn_target);
    name: "Anti-pendel Watertemp Target"
    id: pendel_watertemp_target
    update_interval: 3600s

web_server:
  port: 80

Deze config werkt iig wel zo op je esp controller. Alhoewel ik hier en daar een modbus warning krijg. (Verder functioneert het wel hoor)
Originele scriptje was @Devil zijn eerste poging, en later weer wat uitgekleed door @joep2020 als ik het goed heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jFdhhzKML9iB6zJ7syhpGfHOjIQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PrU78qQFmL4LnfHCU0iOxq1Q.png?f=fotoalbum_large

Op regel 112 heb ik de offset slider toegevoegd.
Kijk uit met grote stappen maken in de offset, want je kan ook je wp laten trippen op die manier (Hysterese). Zodoende dat ik daar - en + 4 heb ingesteld. Maar je kan je slider ook groter of kleiner maken natuurlijk.
Als hij stuurt op het script zelf, dan laat hij (tijdelijk) overigens wel hogere waarden buiten de hystere toe. best apart eigenlijk. Volgens mij schreef @Jojan265 ooit eens dat dat 3 min mocht duren?

De switches staan vanaf 130.
Silent aan uit
Stooklijn aan uit
Overshoot controle aan uit (de raket)

Ik heb op die manier de stooklijn en de overshoot controle uiteen gehaald in het script (vanaf 259) op regel 304. Alles wat na 304 gebeurt regel je dus met de overshoot controller. Andersom: als je parameters wilt wijzigen hoe dat script bij jou ingrijpt dan moet je daaronder zijn.

De laatste 2 regels zorgen dat je de esp controller ook gewoon via je browser kunt benaderen. Logs komen vanzelf voorbij.

Je LG controller:
sturen op water uit
sturen op warmte
sturen op alleen water

Door de stooklijn aan te zetten vervang je dus de "Automatisch" stand van je LG controller. Ik zou dus je huidige stooklijnsettings gewoon 1 op 1 overnemen.

Ik denk overigens niet dat het script werkt als je stooklijn uitschakelt, dus ergens is die obsolete, maar het is wel een fijne gedachte dat je in geval van troubleshooting met de wp die schakelaars gewoon kunt omzetten zodat je LG controller geen invloed van buitenaf krijgt.

Verder gewoon kijken wat voor jou wel/niet werkt.
Mijn bevinding is iig dat silent onder de 3 graden sowieso uit moet, en wellicht al uit kan bij 5.
Maar aan 'moet' boven de 7.
Een koude start bij temp onder de 4 beter de overshoot controller uit. Dat soort zaken.
Dat laatste is overigens wel de hoofdreden dat ik die twee zaken uit elkaar heb gehaald. Ik kreeg starts van wel 4-5 uur }:|
Is verder makkelijk te automatiseren in HA.

[ Voor 105% gewijzigd door paQ op 30-12-2022 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
Ik heb zelf een zone verwarming van Evohome, ik wil vooral alles uitlezen en inzichtelijk maken in Grafana. Is hier ook iemand die Evohome gebruikt in combinatie met een LG warmtepomp?

Ik zat er aan te denken om de relais schakeling te gebruiken en dat dan in combinatie met een BDR91. Ik zag dat pollie0308 in "Hoe koppel ik Honeywell ketelrelais met LG Therma Monobloc?" dat dit kan werken.

Ik wil graag zo min mogelijk afhankelijkheden met externe systemen in mijn regeling hebben. En ik ben heel blij met mijn zone regeling.

[ Voor 52% gewijzigd door jankeesvwoezik op 30-12-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:29
Laatste stappen van installeren. Kan iemand mij vertellen wat ik met dit kabeltje moet?

Waar moet ik die plaatsen?

Bedankt!!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eO4dO_-mm_y6nJXQFLjGl-Qd-Jg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ymyu3eMFCWbt2jbiJpUAUZqd.jpg?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
in A natuurlijk :+

die van mij zit ook nog in het doosje. Het is me wel verteld, maar heb geen idee meer.

[ Voor 71% gewijzigd door paQ op 30-12-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:29
paQ schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 13:34:
in A natuurlijk :+

die van mij zit ook nog in het doosje. Het is me wel verteld, maar heb geen idee meer.
Dus jij hebt ‘m dus ook niet aangesloten..?

Dan laat ik ‘m maar in de doos 🥴

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Pagina: 1 ... 59 ... 182 Laatste