LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 58 ... 179 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:11
Ik kan hem wel voorspellen. Beetje afhankelijk van de temperatuur heb ik patronen van een uur tot 1,5 uur gezien. Dus bijv -5 is ieder uur, -3 ieder anderhalf etc. Kan alleen geen relatie vinden. Ik ga nu de logging wat uitbreiden (alles in een sql database frotten) en kijken of ik het kan voorspellen.
Zou alleen erg graag de exacte trigger willen weten (bijvoorbeeld temp*draaitijd oid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Jojan265 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 14:47:
[...]

Tijdens een defrost gaat de pomp op 100%, onafhankelijk van de instellingen.

En het moet wel een lange stroomuitval zijn, wil mijn vloer zover afgekoeld zijn, dat ik geen defrost meer kan doen. Maar als je begint met 15 ºC, gaat het volgens mij niet lukken.
Is dat wel zo? Ik kan het niet checken, want heb geen flow meter.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Clackl schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:40:
[...]

In theorie kan je de warmtepomp op koelen zetten, dan wordt de buitenunit warm, geen idee of hij dan ook aangaat met je huidige temperaturen. Wellicht moet je wat rommelenen met de instellingen daarvan.
Dat is wel een grappig idee, maar dan wordt het alleen nog kouder binnen

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-06 21:55
Hier sinds 10 december ook zelf een 9 KW LG monoblock aangesloten op ca. 60 m2 vvw en een paar radiatoren boven. Eerste week wel veel defrosts met de kou en hoge luchtvochtigheid, maar nu al weer een paar dagen bijna constant 350 W.
Nu ben ik op zoek naar een adres voor installatie / inbedrijfname factuur ivm de subsidie, heeft iemand nog tips in de regio Leeuwarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-06 22:53
gerlag schreef op woensdag 21 december 2022 @ 10:13:
[...]Het zou natuurlijk kunnen dat een deel van het menu niet beschikbaar is, afhankelijk van de stand van de dip switches. Ik zet ze vandaag weer terug, dan weet ik mogelijk meer.
Korte terugmelding: Het terugzetten van SW1.1 en SW1.2 naar OFF gaf geen verschil. Installatiemenu blijft vooral leeg. Maar ik zag nu wel regelmatig CH03 als error langskomen. Dat zou een communicatiefout betekenen. Wel gek want ik kon de WP wel bedienen, zij het beperkt. Maar toch... teken aan de wand.

Lang verhaal kort: de verbinding van de WP naar de remote controller was bij mij nogal lang (30 m), zigzag door het huis. Dat moet kunnen want tot 50 m is toegestaan. Ik heb nu uiteindelijk effectief alle aders dubbel uitgevoerd waardoor er 'onderweg' wat minder spanningsverlies optreedt. Daarna weer spanning op de WP gezet, en zowaar, het installatiemenu bleek weer beschikbaar.

Tijd nu om de instellingen van onze WP te optimaliseren voor 'ons huis'! Weer een lezer erbij op dit topic. 8)
Ook tijd overigens om een beetje te tweaken rond de rooted Toon die er al hangt i.c.m. Home Assistent. En daar was modbus dan weer voor nodig.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 06-07 14:13
Zicht schreef op woensdag 21 december 2022 @ 15:37:
Bedankt voor jullie reacties, blijft nog de vraag open staan; kun je al dan niet met een trucje, handmatig een defrost triggeren ?
Beste,

Ik zou een 200 buffervat plaatsen met een verwarmingselement inc thermostaat.
Dan ben je van al het gekloot af.

Ik heb laatst bij -8 een koude installatie met radiatoren opgestart zonder problemen.

Element aan tot 15C, wp aan tot 20C alleen op vat, daarna door naar 48C over vat en radiatoren. Dus met 2e systeem pomp.

Kost wat meer, maar ook geen gezeur met defrost enz.
Een defrost kost je 3 minuten max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-06 09:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qg2gvxOexKF5dmvKHCW0lU9rWGY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/57CUkMCviNqk0JM6DQRTp7vG.jpg?f=fotoalbum_largeik wil het omruilen buffer vat voor en daarna boiler . retour van de wisselaar trrug naar het buffervat.nog tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:41
Bengaalse schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:42:
[Afbeelding]ik wil het omruilen buffer vat voor en daarna boiler . retour van de wisselaar trrug naar het buffervat.nog tips
Niet doen. Normaal wil je in je boiler een veel hogere temperatuur dan in je verwarming. Ga je de SWW na het buffervat aansluiten dan stook je ook het buffervat naar een hoge temperatuur. Behalve dat dit verspilling van energie is, kan het funest als je vloerverwarming hebt (bij verdeler zonder pomp). Dus mooi die driewegklep tussen je WP en buffervat zetten.

Iets anders over het buffervat, is er een specifieke reden warom je het warme water van de WP door het vat laat lopen? Hierdoor treedt vermenging op en zal de temperatuur naar je verwarming altijd lager zijn en dus is je rendement (COP) lager. Alleen als je een elektrisch element in je buffervat hebt kun je niet anders maar normaal gesproken kun je het water beter door laten lopen naar je secundaire pomp en gewoon één warme leiding naar het buffervat brengen. Zoiets als hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hje2LU-SFmAgvm7tgwaChl8HL20=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SodnhHSl4PpUqNcCQVtosLYC.png?f=user_large

Van deze twee opties is de beste om te kiezen.

In het plaatje staat geen pomp van het buffervat naar je verwarming, je hebt er wel één nodig. Bij het kiezen van een pomp; de flow van een warmtepomp is hoger dan van een CV. Je circulatiepomp van het buffervat naar je verwarming eenzelfde hoge flow kunnen genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-06 11:28
gerlag schreef op woensdag 21 december 2022 @ 20:29:
[...]
Tijd nu om de instellingen van onze WP te optimaliseren voor 'ons huis'! Weer een lezer erbij op dit topic. 8)
Ook tijd overigens om een beetje te tweaken rond de rooted Toon die er al hangt i.c.m. Home Assistent. En daar was modbus dan weer voor nodig.
Ben beniewd wat je zoal doet met je rooted Toon i.r.t. je LG. Ik hoor hier geen postieve verhalen over die combinatie.
Ik hoop komende week m'n LG HM123MR.U34 in productie te kunnen nemen, maar zou het jammer vinden om van m'n rooted Toon afscheid te moeten nemen..

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Oke bedankt voor de tip bernie W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
BernieW schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:15:
[...]

Niet doen. Normaal wil je in je boiler een veel hogere temperatuur dan in je verwarming. Ga je de SWW na het buffervat aansluiten dan stook je ook het buffervat naar een hoge temperatuur. Behalve dat dit verspilling van energie is, kan het funest als je vloerverwarming hebt (bij verdeler zonder pomp). Dus mooi die driewegklep tussen je WP en buffervat zetten.

Iets anders over het buffervat, is er een specifieke reden warom je het warme water van de WP door het vat laat lopen? Hierdoor treedt vermenging op en zal de temperatuur naar je verwarming altijd lager zijn en dus is je rendement (COP) lager. Alleen als je een elektrisch element in je buffervat hebt kun je niet anders maar normaal gesproken kun je het water beter door laten lopen naar je secundaire pomp en gewoon één warme leiding naar het buffervat brengen. Zoiets als hier:

[Afbeelding]

Van deze twee opties is de beste om te kiezen.

In het plaatje staat geen pomp van het buffervat naar je verwarming, je hebt er wel één nodig. Bij het kiezen van een pomp; de flow van een warmtepomp is hoger dan van een CV. Je circulatiepomp van het buffervat naar je verwarming eenzelfde hoge flow kunnen genereren.
Zou je het laatste deel van je uitleg kunnen verduidelijken?
Aan welke circulatie pomp vh BV naar CV denk je dan?
Kun je de 2 symbolen bovenaan de tekening toelichten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

tebogo schreef op woensdag 21 december 2022 @ 21:15:
[...]

Ben beniewd wat je zoal doet met je rooted Toon i.r.t. je LG. Ik hoor hier geen postieve verhalen over die combinatie.
Ik hoop komende week m'n LG HM123MR.U34 in productie te kunnen nemen, maar zou het jammer vinden om van m'n rooted Toon afscheid te moeten nemen..
Toon(2) was bij mij een regelrecht drama met tot wel 50!! schakelingen per dag. Toon probeert te gaan moduleren met je warmtepomp door hem lekker vaak aan en uit te zetten. Bespaar jezelf de frustratie en koop vast een andere thermostaat. Heb zelf nu een nest hangen, die is vandaag voor het eerst sinds twee weken weer eens uit gegaan. Toon gebruik ik nu als smart display.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
montebaldo55 schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:22:
[...]

Zou je het laatste deel van je uitleg kunnen verduidelijken?
Aan welke circulatie pomp vh BV naar CV denk je dan?
Kun je de 2 symbolen bovenaan de tekening toelichten?
In de tekening van @Bengaalse staat geen pomp getekend van het buffervat naar de afgiftepunten. In het plaatje wat ik deelde is GP10 de circulatiepomp die ik bedoel. Hoe "zwaar"die moet zijn hangt van een aantal dingen af. Allereerst natuurlijk je warmtepomp zelf. Hoe meer vermogen die heeft, hoe hoger de flow die geleverd kan worden en die je dus je dus met dezelfde flow je afgifte systeem in moet pompen. Je spreekt dan al gauw over zo'n15 - 25 l/m of zo'n 09 - 1,5 m3/uur. Maar minstens zo belangrijk zijn je leidingen naar je afgiftepunten, diameter,lengte, bochten, haakse bochten, verdiepingen etc. Je werkelijke flow zal dus altijd lager zijn dan de pomp bij minimale druk kan leveren. Als je bv een pomp met een maximaal debiet van zo'n 2 m3/u hebt, is er een behoorlijke kans dat ie te krap bemeten is voor de flow die je zou willen/moeten hebben. Gevolg is dan dat de temperatuur in je retourleiding naar de WP hoger is, en dus je rendement lager. Voor het hoogste rendement moet je immers streven naar een zo laag mogelike retourtemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Devil schreef op woensdag 21 december 2022 @ 22:48:
[...]

Toon(2) was bij mij een regelrecht drama met tot wel 50!! schakelingen per dag. Toon probeert te gaan moduleren met je warmtepomp door hem lekker vaak aan en uit te zetten. Bespaar jezelf de frustratie en koop vast een andere thermostaat. Heb zelf nu een nest hangen, die is vandaag voor het eerst sinds twee weken weer eens uit gegaan. Toon gebruik ik nu als smart display.
Ik heb een ander plan, moet het nog uitwerken.
In een nutshell: M'n primaire doel was om met HA wat grafieken te kunnen maken, waaronder de COP, en ook via HA te kunnen beslissen wanneer het financieel verstandiger is met gas te verwarmen dan elektrisch. En mogelijk ook iets rond prijsplafondbewaking. Dus een Home assistant komt (is er sinds vandaag) er al. (Odroid N2+ gebaseerd. )

Maar in de ingebouwde 'api' van Toon zijn veel settings uit te lezen en ook in te stellen, heb er wat hands om ervaring mee. Dat kriebelt... Idee is nu om in Toon wel de gewenste temperatuur op te geven maar Toon niets van de WP te laten regelen. Dat setpoint wordt uitgelezen door het HA systeem. Je kan er dan voor kiezen HA de WP te laten regelen of het gewenste setpoint alsnog door te geven aan de WP die dan zelf aan het regelen slaat. (Geen idee nog waar de limiet precies ligt) . Dat Toon gebeuren is nog een vaag idee hoor, moet er nog in detail in duiken. Maar ook wij vinden Toon eigenlijk wel plezierig, dus ik wil hem eigenlijk wel houden. Toon leest P1 van de slimme meter uit, die data gaat dan weer naar mindergas.nl, en Toon houdt ook de Solarproductie (4 kleine systemen) goed in de gaten. Inmiddels is het ook als test gelukt om de 'warmte' tab in Toon te kunnen vullen met data, Dat wordt dan straks in ons geval de warmte die de LG thermaV heeft geleverd. Al met al hobby. Maar leuk om te doen.

9kW U44

• Bengaalse
Nou ter verduidelijking ik heb een pomp naar mijn afgifte.mijn leiding is 32mm
Binnen 26mm.
De warmte pomp 7 kwu44.
In de vraag kwam eigenlijk ter sprake,omdat het nu in die opstelling staat eerst het buffervat en dan de maxtank van inventum.maar ga het veranderen.met een drie weg klep.wacht tot de koppelingen binnen zijn.
Hij draait nu zonder drie weg klep.en is de retour temperatuur te hoog .

Bedankt voor de reacties

• Aaron612
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 01-07 10:26
Ik krijg steeds de CH03 error terug, modus werkte enige tijd prima maar vannacht is de pomp er vanzelf mee gestopt.

Ik heb een 7kwU44, gebruik een waveshare RS485-POE adapter in combinatie met openhab. Interval staat nu op 30 seconden.

Ik blijf toch wel een risico vinden dat hij tijdens een vakantie zomaar in storing kan schieten. Iemand hier met LG contact over gehad en/of ervaring hoe dit stabiel op te lossen?

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
Aaron612 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:01:
Ik krijg steeds de CH03 error terug, modus werkte enige tijd prima maar vannacht is de pomp er vanzelf mee gestopt.

Ik heb een 7kwU44, gebruik een waveshare RS485-POE adapter in combinatie met openhab. Interval staat nu op 30 seconden.

Ik blijf toch wel een risico vinden dat hij tijdens een vakantie zomaar in storing kan schieten. Iemand hier met LG contact over gehad en/of ervaring hoe dit stabiel op te lossen?
Hier hetzelfde probleem met een Waveshare Industrial Serial Server. Ik ging er van uit dat dit aan de bekabeling lag. Maar ik hoor ook wel dat dit komt doordat de HA (een raspberry pi hier) niet antwoord.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

• tinusit
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-03 19:28
leow88 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:07:
[...]

Hier hetzelfde probleem met een Waveshare Industrial Serial Server. Ik ging er van uit dat dit aan de bekabeling lag. Maar ik hoor ook wel dat dit komt doordat de HA (een raspberry pi hier) niet antwoord.
Check even je HA versie. In een van de eerdere releases zat een Modbus bug. Ik draai nu versie 9.3 en heb sindsdien geen problemen meer.

LG-HM123MR.U34

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:31
Powrskin schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:56:
[...]

Is dat wel zo? Ik kan het niet checken, want heb geen flow meter.
Bij wel. Vorige vaak op vaste pompcapaciteit gedraaid, maar bij de (vele) defrosts ging de pomp volle bak.

LG Therma V HM091MR.U44

• tebogo
gerlag schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:42:
[...]

In een nutshell: M'n primaire doel was om met HA wat grafieken te kunnen maken, waaronder de COP, en ook via HA te kunnen beslissen wanneer het financieel verstandiger is met gas te verwarmen dan elektrisch. En mogelijk ook iets rond prijsplafondbewaking. Dus een Home assistant komt (is er sinds vandaag) er al. (Odroid N2+ gebaseerd. )

Maar in de ingebouwde 'api' van Toon zijn veel settings uit te lezen en ook in te stellen, heb er wat hands om ervaring mee. Dat kriebelt... Idee is nu om in Toon wel de gewenste temperatuur op te geven maar Toon niets van de WP te laten regelen. Dat setpoint wordt uitgelezen door het HA systeem. Je kan er dan voor kiezen HA de WP te laten regelen of het gewenste setpoint alsnog door te geven aan de WP die dan zelf aan het regelen slaat. (Geen idee nog waar de limiet precies ligt) . Dat Toon gebeuren is nog een vaag idee hoor, moet er nog in detail in duiken. Maar ook wij vinden Toon eigenlijk wel plezierig, dus ik wil hem eigenlijk wel houden. Toon leest P1 van de slimme meter uit, die data gaat dan weer naar mindergas.nl, en Toon houdt ook de Solarproductie (4 kleine systemen) goed in de gaten. Inmiddels is het ook als test gelukt om de 'warmte' tab in Toon te kunnen vullen met data, Dat wordt dan straks in ons geval de warmte die de LG thermaV heeft geleverd. Al met al hobby. Maar leuk om te doen.
Interessant, ik volg je ;-)
Zelf gebruik ik nu Domoticz en Homebridge. Ben nog aan het kijken naar HA.
Baal alleen als ik overstap naar HA, dat ik m’n historische data uit Domoticz kwijt ben..

‘Warmte’ tab, nog nooit gezien, waar zit die?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• Powrskin
  • Niet online
AppieK schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:31:
[...]

Bij wel. Vorige vaak op vaste pompcapaciteit gedraaid, maar bij de (vele) defrosts ging de pomp volle bak.
Ik heb zelf een u43. Geen idee hoe ik het kan checken eigenlijk.
Wat een verschil in verbruik. Laatste paar dagen nog maar 10kw voor de warmtepomp

Nukezone FTW

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:59
Aaron612 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:01:

Ik kreeg vooral CH03 errors als ik bijv de computer een reboot gaf waar HA op stond.
Of de modbus converter afkoppelde in een run.

Sind ik op de esp controller zit kan alles, gaat alles, je kunt rebooten zonder issues en geen CH03 errors gehad meer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 04-07 15:58

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

leow88 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:07:
[...]

Ja, CH03 is geen probleem met de converter - hardware, maar onderbroken communicatie van modbusverwerking - Home Assistant.

Ik krijg een CH03-fout als ik de pc met HA uitzet, maar de converter is nog steeds permanent aangesloten

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

• paQ
mipo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 12:27:
[...]

Ja, CH03 is geen probleem met de converter - hardware, maar onderbroken communicatie van modbusverwerking - Home Assistant.

Ik krijg een CH03-fout als ik de pc met HA uitzet, maar de converter is nog steeds permanent aangesloten
exact, dat dus.

Met een esp controller overigens geen problemen mee.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

gerlag schreef op woensdag 21 december 2022 @ 23:42:
[...]

Je zult zien dat al die zaken die Toon nu doet straks door HA gedaan worden ;) Let er wel op dat het om je verwarming gaat, dus zorg dat je een backup hebt als HA crasht, zodat je niet dagenlang in de kou zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
tinusit schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:29:
[...]

Check even je HA versie. In een van de eerdere releases zat een Modbus bug. Ik draai nu versie 9.3 en heb sindsdien geen problemen meer.
Ik ben nu 9.4 an het gebruiken. Tot zo ver werkt alles zoals je al zei ja. Thx! @tinusit

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06 19:47
Ik heb een aantal weken geleden een 12kW één fase monoblock geïnstalleerd *O*
(I know, I know, ik had ook liever de 3 fase versie gehad)

In eerste instantie met de dip switches default op "normal low noise" & "max mode" onder het mom van, eens kijken wat hij elektrisch doet. En dat viel me reuze mee moet ik zeggen!
Traag afgezekerd op 20A is er nog niks aan het handje. Ook bij -10 graden Celsius liep hij op slechts 2.3kW. (M.u.v. af en toe een piek richting 4-6kW)

Toegegeven, hij komt weg met een aanvoer temp. van 40 graden bij buiten -10 en tapwater is out of the picture.

So far so good. Ik dacht nog wel iets te winnen door de WP strakker aan te sturen via modbus en laat ik dan maar meteen de "limited low noise" modus activeren, net als "peak control".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S0pO-v7vihxV5f2IhpXHNEIzGM4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SpyeqSROLrkzypqPvov34meT.png?f=fotoalbum_large

Dat heeft me in het eerste opzicht weinig goeds gebracht! :S
De "ruis".in de grafiek is een enkele andere verbruiker op dezelfde fase.

Misschien dat modbus dan wel meezit? Niet dus. Na een dag vol hardware frustraties krijg ik bij een interval van 60 sec misschien eens in het kwartier een valide waarde terug van enkel de buitentemperatuur. De rest is één en al CRC error.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[20:39:44][V][modbus_controller:035]: Sending next modbus command to device 1 register 0x0C count 1
[20:39:44][V][modbus:194]: Modbus write: 01.04.00.0C.00.01.F1.C9 (8)
[20:39:44][V][modbus_controller:486]: Command sent 4 0xC 1
[20:39:44][D][uart_debug:114]: >>> 01:04:00:0C:00:01:F1:C9
[20:39:44][V][modbus:042]: Modbus received Byte  0 (0X0)
[20:39:44][V][modbus:042]: Modbus received Byte  4 (0X4)
[20:39:44][V][modbus:042]: Modbus received Byte  2 (0X2)
[20:39:44][V][modbus:042]: Modbus received Byte  107 (0X6b)
[20:39:44][V][modbus:042]: Modbus received Byte  248 (0Xf8)
[20:39:44][V][modbus:042]: Modbus received Byte  223 (0Xdf)
[20:39:44][W][modbus:105]: Modbus CRC Check failed! 1FC5!=DFF8
[20:39:44][D][uart_debug:114]: <<< 00:04:02:00:6B:F8:DF:00

Heeft iemand met meer modbus ervaring een idee waar ik het beste naar een oplossing kan zoeken?

Ik gebruik ESPHome op een Nodemcu v0.9 & RS485, cat 5 kabel inclusief aarde over een afstand van 5-ish meter met 120 ohm weerstand op de A-B terminals in de WP en RS485 bordje.

• Fronte
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 11-03-2023
Hoi lg fans

Weet iemand of ik op de cv buffer een sensor kan aansluiten naaar de wp 9kw lg
De warmwater tank heeft al een sensor

Ik zie jullie reactie

Mvgr ad

• Fronte
  • Laatst online: 11-03-2023
Hoi lg fans

Weet iemand of ik op de cv buffer een sensor kan aansluiten naaar de wp 9kw lg
De warmwater tank heeft al een sensor

Ik zie jullie reactie

Mvgr Ad

Mvgr ad

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
BernieW schreef op zondag 18 december 2022 @ 18:32:
[...]

En als ie zoals een aantal mensen hier denken het niet redt, nog een WP erbij voor de echt koude dagen.
Vind het wel een avontuur, jouw verwarmingsperikelen. Volg het met belangstelling, maar is ook best een oppervlak wat jij kunt verwarmen. Kan me de frustratie dat je zelfs een beperkte ruimte nu niet warm krijgt levendig voorstellen. Succes komende week, gelukkig gaan de temperaturen nu weer wat omhoog.
Even een update dan: Gisteren het hele buizensysteem zoals eerder op de foto gepost eruit gehaald, echt overal kwam ondanks leeg laten lopen via een slang nog water uit, het mooie was dat bijna alle water lauw was, dus retour water uit de vloer. nu is alles rechtstreeks op de verdelers aangesloten, zowel aanvoer als afvoer. resultaat: water zat zo op 35 graden, hier in huis is het nu 24 graden overal. heb de LG net teruggezet naar 30 graden en nu wachten op het buffervat. ik zie losse buffervaten en buffervaten welke met collectors geleverd worden. met de subsidie en onze zakelijke aankoop (btw retour) is een compleet pakket niet erg duur meer. de vraag is hoeveel liter moet dat vat zijn? tapwater is voor mij bijzaak, daar staat al een buffervat met wisselaar voor die het prima doet. ik zie nergens hoe de verdeling is in een buffervat, hoeveel liter voor tap en hoeveel liter voor sanitair water? wat raden jullie aan in een geval met eigelijk alleen sanitair water opslag?

• KMarco
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 06-07 06:33
Ik gebruik ESPHome op een Nodemcu v0.9 & RS485, cat 5 kabel inclusief aarde over een afstand van 5-ish meter met 120 ohm weerstand op de A-B terminals in de WP en RS485 bordje.
Haal de aarde is los en probeer nog is.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:53

thido

Tilburg

dev-random schreef op donderdag 22 december 2022 @ 20:47:
Ik heb een aantal weken geleden een 12kW één fase monoblock geïnstalleerd *O*
(I know, I know, ik had ook liever de 3 fase versie gehad)

In eerste instantie met de dip switches default op "normal low noise" & "max mode" onder het mom van, eens kijken wat hij elektrisch doet. En dat viel me reuze mee moet ik zeggen!
Traag afgezekerd op 20A is er nog niks aan het handje. Ook bij -10 graden Celsius liep hij op slechts 2.3kW. (M.u.v. af en toe een piek richting 4-6kW)

Toegegeven, hij komt weg met een aanvoer temp. van 40 graden bij buiten -10 en tapwater is out of the picture.

So far so good. Ik dacht nog wel iets te winnen door de WP strakker aan te sturen via modbus en laat ik dan maar meteen de "limited low noise" modus activeren, net als "peak control".

[Afbeelding]

Dat heeft me in het eerste opzicht weinig goeds gebracht! :S
De "ruis".in de grafiek is een enkele andere verbruiker op dezelfde fase.

Misschien dat modbus dan wel meezit? Niet dus. Na een dag vol hardware frustraties krijg ik bij een interval van 60 sec misschien eens in het kwartier een valide waarde terug van enkel de buitentemperatuur. De rest is één en al CRC error.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[20:39:44][V][modbus_controller:035]: Sending next modbus command to device 1 register 0x0C count 1
[20:39:44][V][modbus:194]: Modbus write: 01.04.00.0C.00.01.F1.C9 (8)
[20:39:44][V][modbus_controller:486]: Command sent 4 0xC 1
[20:39:44][D][uart_debug:114]: >>> 01:04:00:0C:00:01:F1:C9
[20:39:44][V][modbus:042]: Modbus received Byte  4 (0X4)
[20:39:44][V][modbus:042]: Modbus received Byte  2 (0X2)
[20:39:44][V][modbus:042]: Modbus received Byte  107 (0X6b)
[20:39:44][V][modbus:042]: Modbus received Byte  248 (0Xf8)
[20:39:44][V][modbus:042]: Modbus received Byte  223 (0Xdf)
[20:39:44][W][modbus:105]: Modbus CRC Check failed! 1FC5!=DFF8
[20:39:44][D][uart_debug:114]: <<< 00:04:02:00:6B:F8:DF:00

Heeft iemand met meer modbus ervaring een idee waar ik het beste naar een oplossing kan zoeken?

Crc errors duidt vaak op opvragen van verkeerde register adressen. Welke mapping heb je gebruikt? Er zijn er verschillende in omloop namelijk. Eenvoudigste (en meest tijdrovende) methode is alle registers af te gaan om te bekijken of ze daadwerkelijk beschikbaar zijn en pas daarna je programma op te tuigen.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dev-random
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-06 19:47
Zonder aarde in de RS485 komen er nog steeds CRC errors voorbij, ik neem geen verbetering/verslechtering waar.

@thido, dezelfde registers geven 1/xx pogingen wel valide resultaten. Dan lijken ze me correct, niet?

Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jK7QL5TPqkHnL632yIe2LiEbxeU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VbEHBLWHRTjvndJM226zz73k.png?f=fotoalbum_large

• thido

thido

Tilburg

dev-random schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:15:
Zonder aarde in de RS485 komen er nog steeds CRC errors voorbij, ik neem geen verbetering/verslechtering waar.

@thido, dezelfde registers geven 1/xx pogingen wel valide resultaten. Dan lijken ze me correct, niet?

Voorbeeld:

[Afbeelding]
Ja, dan steeds meer registers opvragen zolang het niet mis gaat. Evt. bepaalde registers (bijvoorbeeld buitentemperatuur) minder vaak opvragen. Tijdens het uitbreiden van je set kom je dan vanzelf het euvel wel tegen.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
tebogo schreef op donderdag 22 december 2022 @ 10:37:
[...]
‘Warmte’ tab, nog nooit gezien, waar zit die?
<off topic>
Beetje off topic, maar kort tipje van de sluier: edit onderstaand bestand in Toon
code:
1
/mnt/data/qmf/config/config_hdrv_zwave.xml

Verander dan visability van 0 naar 1.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
    <device>
     <package>hdrv_zwave</package>
     <uuid>f6d00a99-a2fa-40b6-bf73-xxxxxxxxxxxxx</uuid>
     <type>HAE_METER_v3_8</type>
     <name>HAE_METER_v3_8</name>
     <parent>d67bf53a-9082-497a-b6c9-xxxxxxxxxxxxx</parent>
     <internalAddress>8.8</internalAddress>
     <visibility>1</visibility>
     <profile>SensorStatusMeter</profile>
     <profile>Naming</profile>
     <profile>HeatQuantityMeter</profile>
     <profile>HeatFlowMeter</profile><ccList>6e 69 65 8e 3c 5d 4e</ccList><hardwareAddress>8.8</hardwareAddress>
     </device>

en dan komt de tab tevoorschijn. (meen dat Toon wel even gereboot moet worden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z8rkQDwF4SeoUkpaFgQWpTrrXgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8vhcz75zOXI7LtDIsmmkF9Y.jpg?f=fotoalbum_large
Warmte-data kan je (bijvoorbeeld vanuit HA) invoeren met de url
code:
1
http://<toon-ip>/hcb_rrd?action=setRrdData&loggerName=heat_quantity&rra=5yrhours&samples={<epoch>:<value>}

waarbij epoch en data uiteraard de juiste getallen zijn. Zoiets dus. Vooralsnog proof of concept, maar dat gaat wel werken straks.
</off topic>
Devil schreef op donderdag 22 december 2022 @ 15:39:
[...]

Je zult zien dat al die zaken die Toon nu doet straks door HA gedaan worden ;) Let er wel op dat het om je verwarming gaat, dus zorg dat je een backup hebt als HA crasht, zodat je niet dagenlang in de kou zit.
Je hebt zeker gelijk, voor je het weet bouw je Toon na. Ik ken dat probleem een beetje. Er is/wordt over nagedacht: Wij zijn niet van het gas af en kunnen altijd terug. We gaan het meemaken, als het een beetje volwassen oplossing wordt, dan meld ik dat hier zeker.

[ Voor 14% gewijzigd door gerlag op 22-12-2022 22:29 ]

9kW U44

• BernieW
pure100100 schreef op donderdag 22 december 2022 @ 21:31:
[...]

Even een update dan: Gisteren het hele buizensysteem zoals eerder op de foto gepost eruit gehaald, echt overal kwam ondanks leeg laten lopen via een slang nog water uit, het mooie was dat bijna alle water lauw was, dus retour water uit de vloer. nu is alles rechtstreeks op de verdelers aangesloten, zowel aanvoer als afvoer. resultaat: water zat zo op 35 graden, hier in huis is het nu 24 graden overal. heb de LG net teruggezet naar 30 graden en nu wachten op het buffervat. ik zie losse buffervaten en buffervaten welke met collectors geleverd worden. met de subsidie en onze zakelijke aankoop (btw retour) is een compleet pakket niet erg duur meer. de vraag is hoeveel liter moet dat vat zijn? tapwater is voor mij bijzaak, daar staat al een buffervat met wisselaar voor die het prima doet. ik zie nergens hoe de verdeling is in een buffervat, hoeveel liter voor tap en hoeveel liter voor sanitair water? wat raden jullie aan in een geval met eigelijk alleen sanitair water opslag?
Klinkt goed, positief na alle misere die je verleden week had. Als het huis zo snel opwarmt richting 24 C kan de LG best wel een stuk teruggedraaid. Wordt je rendement ook alleen maar beter.

De vuistregel voor buffervaten is iets van 20l/kw WP vermogen. In jouw geval kom je dan op een vat van rond de 300l. Het algemene WP FAQ heeft ook een paragraaf over buffervaten.

Ook al heb ik een zoneregeling wat het hebben van een buffervat rechtvaardigt, wil ik de komende vrije week m'n hydraulische circuit toch zo aanpassen dat ik m'n buffer buiten het circuit kan houden. Doel is dan tijdense periodes dat toch alle afgiftepunten open staan eens kijken of het verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Weet iemand of het mogelijk is om zowel de LG afstandsbediening als een externe thermostaat te gebruiken? Bij warmtevraag van een van de twee zou dan de warmtepomp moeten inschakelen

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
BernieW schreef op donderdag 22 december 2022 @ 22:24:
[...]

Klinkt goed, positief na alle misere die je verleden week had. Als het huis zo snel opwarmt richting 24 C kan de LG best wel een stuk teruggedraaid. Wordt je rendement ook alleen maar beter.

De vuistregel voor buffervaten is iets van 20l/kw WP vermogen. In jouw geval kom je dan op een vat van rond de 300l. Het algemene WP FAQ heeft ook een paragraaf over buffervaten.

Ook al heb ik een zoneregeling wat het hebben van een buffervat rechtvaardigt, wil ik de komende vrije week m'n hydraulische circuit toch zo aanpassen dat ik m'n buffer buiten het circuit kan houden. Doel is dan tijdense periodes dat toch alle afgiftepunten open staan eens kijken of het verschil maakt.
dank voor je info, heb hem inmiddels al wat teruggedraaid want het is wel erg warm haha. ik ga dan voor 400 liter buffer, de zonnecollectors laat ik ook meteen monteren, met wat winterzon hoeft de LG dan minder zijn best te doen. nu eens spelen met de watertemperatuur of ik ga toch de AI weer inzetten met een stooklijn maar liever te warm als te koud. ook het dooiwater moet een goede richting opgestuurd worden op het dak, de wp staat net aan de andere kant als waar de afvoerpijpen zitten en de enorme hoeveel water die dat ding produceert heeft nu 1x lekkage veroorzaakt, dat is wel genoeg.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niels78
  • Laatst online: 21-02 18:45
SalexSun schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:17:
Weet iemand of het mogelijk is om zowel de LG afstandsbediening als een externe thermostaat te gebruiken? Bij warmtevraag van een van de twee zou dan de warmtepomp moeten inschakelen
Voor zover ik weet is het of/of. Bij een externe thermostaat wordt de LG alleen gebruikt om waarden af te lezen.

LG Therma V - HM123MR.U34 | PV 6400wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
SalexSun schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 08:17:
Ik heb zelfs twee thermostaten (extern) + de controller
(Master/master/slave)

Het gaat, maar, zodra je een externe thermostaat aansluit, wordt de controller vanzelf slave. Soort van. Hij kan wel als conditie fungeren, maar als de externe thermostaat geen vraag heeft gebeurt er niks.

vb:
als je de controller op lucht+water instelt, dan gaat je wp pas aan als OOK de controller buiten de ingestelde lucht hysterese valt. Je gebruikt dan zowel de controller als externe thermostaat als luchtsensor, waarbij de externe thermostaat prevaleert, en de controller als conditie geldt. M.a.w.: beiden moeten 'vraag' hebben, pas dan gaat de wp aan. Als alleen de externe thermostaat vraag heeft, dan gaat de controller wel aan, maar de wp niet.
Niels78 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 09:40:
[...]

Voor zover ik weet is het of/of. Bij een externe thermostaat wordt de LG alleen gebruikt om waarden af te lezen.
Niet helemaal dus. Stel je stelt de controller op alleen water in dan blijft de ingestelde waterhysterese gehandhaafd. Ik heb de waterhysterese op -6.5 staan bijv. Zo voorkom ik dat wanneer de thermostaat vraag heeft, terwijl de wp pas net 15 min uit is, niet direct weer aan gaat.
De thermostaat heeft echter wel vraag, dus de controller gaat dan ook aan, en gaat (adhv de instellingen) om de zoveel minuten water pompen, totdat het water meer dan 6.5 graden afwijkt van de doeltemperatuur. Dan gaat de wp aan. (mits de thermostaat dan nog steeds vraag heeft)

[ Voor 27% gewijzigd door paQ op 23-12-2022 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Ter lering ende vermaeck. beetje naisoleren kan zo te zien geen kwaad. Temperaturen in de beelden waarschijnlijk te laag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bvg7C6nd-jz2naETjy9zIHcLMjE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rR738iQirllXTFx6rz9ks54F.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XnWIoyWzlJDaTd4o-3rAOmJ0Is0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WGd0U0jt7h3K4q3xL177ZV7X.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCWOAFMgEEVSDSEHnCFwUr99JIE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gdndlvIwbdzNhTYCXlkd8Oww.jpg?f=user_large

Vandaag onze 9kw U44 met de hand voorbij de opstartpiek geholpen, pruttelt nu netjes op laag veemogen en wa 32 graden. (beetje oversized radiatoren met fans)

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
  • Laatst online: 15:33
een vraag aan de mooie specialisten in dit forum:

ik heb m'n 9kw nu draaien, maar het werkt nog niet goed.
mijn situatie (al een eerder gepost dacht ik):

-9kw warmtepomp
- 300L buffervat met 2 wisselaars, eentje voor de zonnecollectoren, eentje voor tapwater. EDIT: vat bevat dus CV water, geen tapwater.
- zonnecollectoren
- CV als backup (niet nodig voor verwarmen denk ik)
- woonkamer = convectoren
- rest huis radiatoren, maar dit wordt praktisch nooit verwarmd.

ik heb de opstelling nu als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hCX-w8jfv_6lQNerUrNbASadtnE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2rLxb5RSVKZA15AzGbV0X7kh.png?f=fotoalbum_large

thermostaat zit hierbij aangesloten aan de ketel.
het idee hierachter is (was) als volgt:

WP verwarmt buffervat, meer niet.
bij warmtevraag gaat de ketel aan en haalt warm water uit het buffervat, bij temp hooggenoeg gaat de ketel alleen circuleren, mocht het water te koud zijn, dan ook bijstoken.

dit werkt alleen niet. mijn ketel (nefit trendline) gaat in wachtstand met de melding: aanvoer temp te hoog.
dit resulteert in een circulatiepomp die niet gaat draaien en dus in een koude woning.

nu is het idee om het zo aan te sluiten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SeLphZk9QiEfTW0f8NUUGmnny2A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oWC50fZHcaTQEoONztTlMtQV.png?f=fotoalbum_large

hierbij:
- thermostaat aan de WP
- twee driewegkleppen
- één afsluiter

de gedachtegang:
  • WP verwarmt woning bij warmtevraag. driewegklep 1 staat op ab-b, driewegklep 2 op ab-a en afslutier 3 is open. het retourwater van de verwarming gaat dus door het buffervat, met als idee dat WP dit warme water weer gebruikt als aanvoer.
  • als de woning warm is, schakelt de WP over naar verwarmen van buffervat (DHW functie). Dit gebeurd door driewegklep 1 te schakelen naar ab-a, de andere posities blijven gelijk.
  • koelen is nu ook mogelijk, klep 1 op ab-b, klep 2 op ab-b en afsluiter 3 dicht. zo wordt het buffervat gebypasst en kan er koud water enkel door de woning
  • de ketel springt alleen als hulp bij als het écht koud is, met behulp van de externe boiler functie van de WP.
nu ben ik wel benieuwd wat anderen (jullie) hiervan vinden? is dit een logische oplossing? ik verwacht de cv niet nodig te hebben, maar wil hem er eerst wel voor nood bij houden. hij hoeft het buffervat niet te verwarmen, wat ik verwacht dat nu niet erg gaat gebeuren.

waar ik nog niet helemaal achter ben, kan de WP ook een bepaalde schakeling uitvoeren als deze overgaat naar koelen ipv verwarmen?

bovenstaande aanpassing is relatief makkelijk uit te voeren in mijn installatie, maar voor ik dit doe ben ik, nogmaals, wel benieuwd naar wat andere meningen, is dit de juiste wijze?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
Voor diegene die wel modbus hebben in HA maar dat niet via esphome gebruiken.
Ik heb een eenvoudige overshoot bescherming gemaakt, ik heb het nu een keer getest, en het lijkt te werken.
Bij mij staat hysterese van water nu op +4 -2
Ik doe een check of verschil tussen target en outlet groter is dan 3
Ik doe een aanname dat je geen overshoot krijgt in Silent mode.
Ik ben geen programmeur, e.a. kan vast mooier/sneller of economischer gemaakt worden, maar voor nu lijkt het te werken.

in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
template:
  - sensor:
#te_warm  
    - name: "te_warm"
      state: >-
        {% if states('binary_sensor.compressor_status') == "on" %}
        {% set o = states('sensor.water_outlet_temp') | float %}
        {% set t = states('sensor.target_temp_circuit1') | float %}
        {% if (o-t) | round(2) > 3 %}
        On
        {% else %}
        Off
        {% endif %}
        {% else %}
        Off
        {% endif %}

en ik heb een automatisering gemaakt die als "te_warm" getriggerd word, dat dan silent mode word aangezet.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
alias: Overshoot
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.te_warm
    from: "Off"
    to: "On"
condition: []
action:
  - service: modbus.write_coil
    data:
      state: 1
      hub: lg_modbus
      address: 2
      slave: 1
mode: single

Om dit straks compleet te maken probeer ik nu een automatisering te maken die Silent mode uit zet als target niet gehaald word, ben er alleen nog niet uit op welk moment ik dit moet uitvoeren (langer dan X tijd target niet halen is Silent mode uit)
word vervolgd.....

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Nico95 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:14:
een vraag aan de mooie specialisten in dit forum:

ik heb m'n 9kw nu draaien, maar het werkt nog niet goed.
mijn situatie (al een eerder gepost dacht ik):

-9kw warmtepomp
- 300L buffervat met 2 wisselaars, eentje voor de zonnecollectoren, eentje voor tapwater.
- zonnecollectoren
- CV als backup (niet nodig voor verwarmen denk ik)
- woonkamer = convectoren
- rest huis radiatoren, maar dit wordt praktisch nooit verwarmd.

ik heb de opstelling nu als volgt:

[Afbeelding]

thermostaat zit hierbij aangesloten aan de ketel.
het idee hierachter is (was) als volgt:

WP verwarmt buffervat, meer niet.
bij warmtevraag gaat de ketel aan en haalt warm water uit het buffervat, bij temp hooggenoeg gaat de ketel alleen circuleren, mocht het water te koud zijn, dan ook bijstoken.

dit werkt alleen niet. mijn ketel (nefit trendline) gaat in wachtstand met de melding: aanvoer temp te hoog.
dit resulteert in een circulatiepomp die niet gaat draaien en dus in een koude woning.

nu is het idee om het zo aan te sluiten:

[Afbeelding]

hierbij:
- thermostaat aan de WP
- twee driewegkleppen
- één afsluiter

de gedachtegang:
  • WP verwarmt woning bij warmtevraag. driewegklep 1 staat op ab-b, driewegklep 2 op ab-a en afslutier 3 is open. het retourwater van de verwarming gaat dus door het buffervat, met als idee dat WP dit warme water weer gebruikt als aanvoer.
  • als de woning warm is, schakelt de WP over naar verwarmen van buffervat (DHW functie). Dit gebeurd door driewegklep 1 te schakelen naar ab-a, de andere posities blijven gelijk.
  • koelen is nu ook mogelijk, klep 1 op ab-b, klep 2 op ab-b en afsluiter 3 dicht. zo wordt het buffervat gebypasst en kan er koud water enkel door de woning
  • de ketel springt alleen als hulp bij als het écht koud is, met behulp van de externe boiler functie van de WP.
nu ben ik wel benieuwd wat anderen (jullie) hiervan vinden? is dit een logische oplossing? ik verwacht de cv niet nodig te hebben, maar wil hem er eerst wel voor nood bij houden. hij hoeft het buffervat niet te verwarmen, wat ik verwacht dat nu niet erg gaat gebeuren.

waar ik nog niet helemaal achter ben, kan de WP ook een bepaalde schakeling uitvoeren als deze overgaat naar koelen ipv verwarmen?

bovenstaande aanpassing is relatief makkelijk uit te voeren in mijn installatie, maar voor ik dit doe ben ik, nogmaals, wel benieuwd naar wat andere meningen, is dit de juiste wijze?
Wat de meeste mensen doen is de buffer parallel aansluiten met een aparte circulatie pomp. Je zou hem ook in serie kunnen zetten met al die warmtebronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@The_KnarF Ik zette de silent dan aan voor 15 min, dan was het eigenlijk al opgelost.
Ik merk ook dat het bijv temperatuur buiten >7 (bij mij) geen zin heeft om hem van silent af te halen, en juist bij < 3 uit te laten. Ik zou daar een beetje op proberen te mikken, met een grote overgangsmarge er tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
@paQ
Dat is exact de reden dat ik dit gemaakt heb, doel: zo veel mogelijk Silent mode aan.
Dus alleen als target niet gehaald word Silent mode uit.
Gebaseerd op buitentemp, kun je doen maar ik denk dat luchtvochtigheid ook meespeelt hierin.
Doel nu reactief Silent mode uit zetten als target niet gehaald word.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:05:
@paQ
Dat is exact de reden dat ik dit gemaakt heb, doel: zo veel mogelijk Silent mode aan.
Dus alleen als target niet gehaald word Silent mode uit.
Gebaseerd op buitentemp, kun je doen maar ik denk dat luchtvochtigheid ook meespeelt hierin.
Doel nu reactief Silent mode uit zetten als target niet gehaald word.
Op de achtergrond beetje bezig met wat ineen draaien als handleiding voor het esp gebeuren up te krijgen. Dan kun je het op deze wijze oplossen (bijv)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMluoQithrQDVp3RYv3XpTCfCNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8D5h8RtDbqzNtFwEMqHvUDS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:50
Nico95 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 17:14:
Ik vind dit wel een rare configuratie voor een warmtepomp. Je voedt dus de warmtepomp met water uit het buffervat. Laten we zeggen dat het buffervat ca. 55 ºC is (misschien wat lager, maar veel zal dat niet zijn, aangezien je dan niet genoeg warm water krijgt. Dat betekent dus dat de warmtepomp altijd op deze hoge waarde zal moeten werken (ook als het voor verwarming misschien niet nodig is).

Ik zou jouw buffer gebruiken als voorraadvat voor DHW (Warmtepomp dan aansluiten op grote wisselaar). Daarnaast een extra buffervat voor verwarming. Deze kan dan WAR afhankelijk geregeld worden, waardoor de warmtepomp veel efficienter kan werken.

Mocht je het toch zo willen gebruiken, zoals je getekend hebt, dan moet je wel zorgen voor 2 terugslagkleppen (1 voor WP en 1 voor HR ketel).

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-07 09:31
Jojan265 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:58:
[...]

Ik vind dit wel een rare configuratie voor een warmtepomp. Je voedt dus de warmtepomp met water uit het buffervat. Laten we zeggen dat het buffervat ca. 55 ºC is (misschien wat lager, maar veel zal dat niet zijn, aangezien je dan niet genoeg warm water krijgt. Dat betekent dus dat de warmtepomp altijd op deze hoge waarde zal moeten werken (ook als het voor verwarming misschien niet nodig is).

Ik zou jouw buffer gebruiken als voorraadvat voor DHW (Warmtepomp dan aansluiten op grote wisselaar). Daarnaast een extra buffervat voor verwarming. Deze kan dan WAR afhankelijk geregeld worden, waardoor de warmtepomp veel efficienter kan werken.

Mocht je het toch zo willen gebruiken, zoals je getekend hebt, dan moet je wel zorgen voor 2 terugslagkleppen (1 voor WP en 1 voor HR ketel).
Ik zou dit advies niet opvolgen.

Een buffervat is niet gemaakt om sanitairwater in te bufferen. Deze zijn niet beschermd tegen de constante aanvoer van zuurstof in water en zal gaan roesten. Sanitairwater daar is de grote spiraal in dat vat voor.

@Nico95
Verder zou ik de CV ketel gewoon parallel zetten. Dus óf warmtepomp, óf CV ketel.
Je kiest nu voor 3wegkleppen (óf buffervat, óf CV), maar ik zou eerder kiezen voor een aparte systeempomp ipv 3wegkleppen. Vat als overloop laten werken als het ware.

De CV ketel gebruik je wanneer de warmtepomp het niet meer aan kan.

Zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QsLXSrYRWabn8FbXEPx86c37_kI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EgddAT0RxPMFezjRwNpfktKE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door sparkly op 23-12-2022 19:39 ]

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Piet van Loon
  • Laatst online: 04-11-2024
[...]

Uit eerdere posts begrijp ik dat het geen buffervat is maar een hygieneboiler. Het DHW zal dan waarschijnlijk op de grote wisselaar horen en ook zitten.
Een (extra) buffervat lijkt inderdaad de oplossing. Of ik begrijp de beoogde temperaturen in het ontwerp verkeerd.

PV 17.345Wp, WP LG Therma V HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
@sparkly @Piet van Loon het buffervat bevat cv water, de grote spiraal gaat tapwater doorheen, zoals sparkly inderdaad in tekent.

@sparkly dat is opzich ook een mooie optie, maar ik wil graag de koelmogelijkheden van de WP ook benutten. als je dat zoals in jouw voorstel, zal je ook het hele buffervat afkoelen, wat je uiteraard niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRT
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-07 21:31

GRT

Nico95 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:03:
@sparkly @Piet van Loon het buffervat bevat cv water, de grote spiraal gaat tapwater doorheen, zoals sparkly inderdaad in tekent.

@sparkly dat is opzich ook een mooie optie, maar ik wil graag de koelmogelijkheden van de WP ook benutten. als je dat zoals in jouw voorstel, zal je ook het hele buffervat afkoelen, wat je uiteraard niet wil.
Als je nog aansluitingen hebt op je buffervat, zou je je cv-ketel parallel op het buffervat aan kunnen sluiten, net zoal je WP. Je gebruikt je vat dan als energieverzamelpunt en je kunt dan alle warmtebronnen combineren zoals je het beste uitkomt.

Ik heb zelf een bypass gemaakt voor het vat voor als ik wil koelen. Simpel dmv handmatige kogelafsluiters, dat zet je toch maar twee keer per jaar om. Het vat kan dan in de zomer door de collectoren op temperatuur gehouden worden voor je sww.

Achter de hygienespiraal komt bij mij nog een doorstroomverwarmer om het water de laatste paar graden bij te verwarmen.
[edit] ik zie dat jij met je cv-ketel sww naverwarmt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
GRT schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:25:
[...]

Als je nog aansluitingen hebt op je buffervat, zou je je cv-ketel parallel op het buffervat aan kunnen sluiten, net zoal je WP. Je gebruikt je vat dan als energieverzamelpunt en je kunt dan alle warmtebronnen combineren zoals je het beste uitkomt.

Ik heb zelf een bypass gemaakt voor het vat voor als ik wil koelen. Simpel dmv handmatige kogelafsluiters, dat zet je toch maar twee keer per jaar om. Het vat kan dan in de zomer door de collectoren op temperatuur gehouden worden voor je sww.

Achter de hygienespiraal komt bij mij nog een doorstroomverwarmer om het water de laatste paar graden bij te verwarmen.
die mogelijkheid is er op zich. mijn gedachte was, CV alleen bij nood, dus dan liever huis warm ipv vat.

de doorstroomverwarmer heb ik ook al naar gekeken, voor nu hangt daar bij mij eerst nog de CV, mocht het komende periode allemaal goed gaan, is die altijd nog uit te wisselen met een doorstromer.

ik vind de plaatsing van de CV ook nog niet zo heel spannend, verwacht ik immers niet heel erg nodig te hebben. het gaat me meer om het stukje WP verwarmen/koelen en hoe het buffervat daarbij komt kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-04 13:03
KMarco schreef op woensdag 21 december 2022 @ 18:01:
[...]

@djwlindenaar had jij dit niet tijdens de afgelopen koude week uit de logging uitgevonden en kon je de defrost nu "zien aankomen"?
Voor zover ik kon vaststellen gebruikt het systeem de temperatuur sensoren op de verdamper. Of dat nu kijkt daar de verandering in de tijd of het verschil tussen de meerdere sensoren weet ik ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-02 09:59
sparkly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 19:20:
[...]

@Nico95
Verder zou ik de CV ketel gewoon parallel zetten. Dus óf warmtepomp, óf CV ketel.
Je kiest nu voor 3wegkleppen (óf buffervat, óf CV), maar ik zou eerder kiezen voor een aparte systeempomp ipv 3wegkleppen. Vat als overloop laten werken als het ware.
@sparkly Ik zit met een soortgelijk ontwerp met CV ketel, warmtepomp, CV buffervat en zonneboiler, dus overweeg ook een aparte systeempomp. Maar mijn vraag is wie die pomp aan moet sturen. Eigenlijk moet die een verbinding hebben met de thermostaat, want die gaat een warmtevraag uitsturen. Weet jij (of iemand anders) of er een kant en klare oplossing is om de systeempomp door de thermostaat aan te laten sturen? Of kan de LG dit ondersteunen? Ik ben dit nog niet tegen gekomen in de manual..

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

djwlindenaar schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 21:38:
[...]

Voor zover ik kon vaststellen gebruikt het systeem de temperatuur sensoren op de verdamper. Of dat nu kijkt daar de verandering in de tijd of het verschil tussen de meerdere sensoren weet ik ook niet...
Ik heb het idee dat hij naar de cop kijkt (niet perse de cop, maar zaken als flow, opgenomen vermogen en delta t). Dus het effect van het dichtvriezen. Temperatuur op de verdamper zegt niet zoveel, het gaat om de vochtigheid, want die zorgt voor ijsvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
Devil schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:27:
[...]

Ik heb het idee dat hij naar de cop kijkt (niet perse de cop, maar zaken als flow, opgenomen vermogen en delta t). Dus het effect van het dichtvriezen. Temperatuur op de verdamper zegt niet zoveel, het gaat om de vochtigheid, want die zorgt voor ijsvorming.
Nou ja, het zegt wat over het verdampen van het koudemiddel... Als de verdamper goed zit dichtgevroren, zal het koudemiddel op een lagere temperatuur blijven hangen. Ik zie dan ook steevast de temperatuur van de verdamper steeds sneller dalen, vlak voor de defrost actie...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7UE8_efcfF5LlQ_rrfAnp_NJVZw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mjhExumgDUm6EN1M2QGyQd76.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Zitten er misschien meerdere sensoren op, waardoor hij een soort van delta t over de verdamper meet? Om op die manier het opgenomen vermogen uit de buitenlucht te vergelijken met bijvoorbeeld de buitentemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 18:09:
[...]

Op de achtergrond beetje bezig met wat ineen draaien als handleiding voor het esp gebeuren up te krijgen. Dan kun je het op deze wijze oplossen (bijv)

[Afbeelding]
Wil graag als test-case dienen / helpen met opstellen van de handleiding. Laat maar weten ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
leonardvg schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:00:
[...]

@sparkly Ik zit met een soortgelijk ontwerp met CV ketel, warmtepomp, CV buffervat en zonneboiler, dus overweeg ook een aparte systeempomp. Maar mijn vraag is wie die pomp aan moet sturen. Eigenlijk moet die een verbinding hebben met de thermostaat, want die gaat een warmtevraag uitsturen. Weet jij (of iemand anders) of er een kant en klare oplossing is om de systeempomp door de thermostaat aan te laten sturen? Of kan de LG dit ondersteunen? Ik ben dit nog niet tegen gekomen in de manual..
Ik stuur die zelf met Home Assistant icm een slimme stekker.
Ik dacht dat je hem ook via de LG zelf kon aansturen hoor. Ben het hier tegengekomen ergens in het forum.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwlindenaar
Devil schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:58:
Zitten er misschien meerdere sensoren op, waardoor hij een soort van delta t over de verdamper meet? Om op die manier het opgenomen vermogen uit de buitenlucht te vergelijken met bijvoorbeeld de buitentemperatuur?
Yep... S2 en S5. En dan nog S4 voor de compressor. Ik denk dat het systeem vooral naar die 3 en de druk in het koudecircuit kijkt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bwWFn9Sj8FXWEVR6295bZTbxPSE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sPdD3Fzm9cCrpkse39mIJvpl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door djwlindenaar op 23-12-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
sparkly schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:08:
[...]

Ik stuur die zelf met Home Assistant icm een slimme stekker.
Ik dacht dat je hem ook via de LG zelf kon aansturen hoor. Ben het hier tegengekomen ergens in het forum.
Heb je wellicht een (simplistisch) schema van jouw situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
[...]

zoals inderdaad al gezegd werd, is mijn buffervat niet geschikt voor opslag tapwater..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
hier even op terugkomend, wat zou het voordeel zijn van een losse systeempomp, in plaats van de ingebouwde pomp van de warmtepomp te gebruiken? ik zou zeggen dat dit hetzelfde effect heeft?

en even terugkomend op mijn, ik wil koelen, verhaal, zou dit dan een optie zijn?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6nrxIsgm_CLRiFYNK3vn_wwwAWY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vFVsgnThqruAoCaLuMIP1BwR.png?f=fotoalbum_large

dus geen driewegkleppen, maar als ik wil koelen, beide afsluiters dicht, zodat het vat niet bereikt wordt.

het wordt er wel een stuk simpeler van ipv driewegkleppen. wat me echter nog een voordeel lijkt met de driewegkleppen is dat bij verwarmen van de woning de WP op wat lagere temperatuur kan draaien, dus efficienter. zonder kleppen wil je het systeem op een wat hogere temperatuur laten lopen lijkt mij, om voldoende warmte in het vat te hebben t.b.v. verwarmen tapwater.

daarbij, zou de woning niet veel sneller warm zijn als los systeem, ipv buffervat in het circuit als "overloop"?

absoluut niet het geval dat ik mijn eigen idee wil promoten, maar ben gewoon even hardop aan het nadenken en zeer geinteresseerd in de andere aangedragen opties, dank daarvoor!

[ Voor 9% gewijzigd door Nico95 op 23-12-2022 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
leonardvg schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 22:00:
[...]

Wil dit niet gewoon met een aan\uit kamerthermostaat, een relais en dan de pomp? bij vraag schakelt de thermostaat een contact, die schakelt relais, die de pomp aan zet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Het grote nadeel van jouw setup is (zoals al eerder gemeld) dat het vat een hoge temperatuur moet hebbben als je er ook SWW uit wilt tappen. Bij die temperaturen werkt een warmtepomp super inefficiënt en kun je bij een wat lagere buitentemperatuur veeel beter gas stoken. De beste tip die gegeven is om een losse buffer voor de warmtepomp neer te zetten en die vervolgens parallel aan te sluiten, met de cv in het circuit.

Als je perse met dit schema door wilt dan zit de terugslagklep op de verkeerde plek, die zou ik direct op de uitvoer van de wp zetten. Als de wp pomp dan harder draait dan de systeem pomp draai je over de buffer en als het andersom is gaat al het water uit de wp rechtstreeks het systeem in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sparkly
Nico95 schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 23:14:
[...]

Heb je wellicht een (simplistisch) schema van jouw situatie?
Overzicht van Home-Assistant en een iets gedetailleerdere versie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09oP3qdBlfEkgVUig4v2VCPSh8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B5B9u7anboVNlkHxtq116qhv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N9oqaDl1dIhdRrPvYXNauUs0Bf0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3NNB79McZJxg94KWkhG3nNnq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
Devil schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 08:35:
Het grote nadeel van jouw setup is (zoals al eerder gemeld) dat het vat een hoge temperatuur moet hebbben als je er ook SWW uit wilt tappen. Bij die temperaturen werkt een warmtepomp super inefficiënt en kun je bij een wat lagere buitentemperatuur veeel beter gas stoken. De beste tip die gegeven is om een losse buffer voor de warmtepomp neer te zetten en die vervolgens parallel aan te sluiten, met de cv in het circuit.

Als je perse met dit schema door wilt dan zit de terugslagklep op de verkeerde plek, die zou ik direct op de uitvoer van de wp zetten. Als de wp pomp dan harder draait dan de systeem pomp draai je over de buffer en als het andersom is gaat al het water uit de wp rechtstreeks het systeem in.
ik begin het in te zien inderdaad. nu is het wel zo dat gezien mijn afgiftesysteem (convectoren + radiatoren) ik sowieso daarvoor al een iets hogere temperatuur nodig heb.
Een extra buffer is gezien ruimte helaas slecht mogelijk. daarnaast wil ik het eigenlijk zo optimaal mogelijk, met de huidige onderdelen.

zoals ik in het begin schetste, met de driewegkleppen, zodat dan in dit geval niet ook een mooie compromis zijn? maar dan retour niet via buffervat. dus een gesloten circuit tussen verwarming woning en WP.
dit kan dan op lagere temperatuur, mocht de woning warm zijn kan de WP overschakelen naar het buffervat, op hogere temperatuur, welliswaar minder efficiënt (bijv. 45°). je hebt dan alleen geen buffervat in het CV circuit, maar zolang de WP overschakelt naar het buffervat als er geen vraag meer is, kan hij z'n warmte altijd kwijt toch?

plaatsing van de terugslagklep is ook wel een interessante! ik begrijp alleen nog steeds niet helemaal wat nou het voordeel is van een aparte systeempomp, tov de ingebouwde pomp gebruiken van de WP?

[ Voor 8% gewijzigd door Nico95 op 24-12-2022 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Nico95 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:27:
[...]

ik begin het in te zien inderdaad. nu is het wel zo dat gezien mijn afgiftesysteem (convectoren + radiatoren) ik sowieso daarvoor al een iets hogere temperatuur nodig heb.
Een extra buffer is gezien ruimte helaas slecht mogelijk. daarnaast wil ik het eigenlijk zo optimaal mogelijk, met de huidige onderdelen.

zoals ik in het begin schetste, met de driewegkleppen, zodat dan in dit geval niet ook een mooie compromis zijn? maar dan retour niet via buffervat. dus een gesloten circuit tussen verwarming woning en WP.
dit kan dan op lagere temperatuur, mocht de woning warm zijn kan de WP overschakelen naar het buffervat, op hogere temperatuur, welliswaar minder efficiënt (bijv. 45°). je hebt dan alleen geen buffervat in het CV circuit, maar zolang de WP overschakelt naar het buffervat als er geen vraag meer is, kan hij z'n warmte altijd kwijt toch?

plaatsing van de terugslagklep is ook wel een interessante! ik begrijp alleen nog steeds niet helemaal wat nou het voordeel is van een aparte systeempomp, tov de ingebouwde pomp gebruiken van de WP?
De extra pomp heeft als voordeel dat deze ervoor zorgt dat je afgiftesysteem goed in te regelen is. Deze is bij mij drukgeregeld. Dus als er in mijn geval TADO knoppen dichtlopen dan gaat de systeempomp gewoon langzamer draaien.

Ook denk ik dat in de praktijk je WP voorkeurstroming over de buffer zal krijgen (dit is een aanname, geen ervaring mee) en daardoor de flow naar je afgiftesysteem zal gaan variëren als je geen systeempomp gebruikt.
Maar ik heb dit nooit zo getest. Ik weet wel, toen ik nog geen buffer had en de warmtepomp direct het systeem voedde, dat de WP onrustig werd als er TADO knoppen open of dicht liepen. Ook varieerde de flow van de warmtepomp, die is nu zo goed als stabiel.

Hier kun je wat informatie vinden over buffervaten en manieren van aansluiten:
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwinvndk
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-07 08:19
Weet iemand ook of ik de sww heater testen kan/ handmatig inschakelen kan zodat ik kan zien of hij werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
sparkly schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:20:
[...]

Overzicht van Home-Assistant en een iets gedetailleerdere versie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waar heb je deze mooie overzichtstekeningen in gemaakt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sparkly
BernieW schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:01:
[...]

Waar heb je deze mooie overzichtstekeningen in gemaakt?
Microsoft Visio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
@Nico95 Wees heel terughoudend met terugslagkleppen, de doorstroomopening is bij de standaardkleppen heel klein en ze zijn dus killing voor je flow.

Hoe groot is je afgiftesysteem eigenlijk? Met of zonder zone regeling? Misschien heb je geen buffervat nodig, maar als je er niet onderuit komt kun je een serievat overwegen.

Ik weet het niet hoor, maar misschien weer even helemaal opnieuw gaan ontwerpen, en dan gewoon de typische WP installatie ontwerpregels als leidraad nemen. Wel zonde van al het werk wat je al gedaan hebt, maar beter nu iets meer tijd erin stoppen en een mooi efficient systeem opzetten dan een enigszins werkend systeem met een belabberd rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter S
  • Laatst online: 09-12-2023
LG 5 KW
Weet iemand hoe ik kan voorkomen dat de kamer temperatuur door draaft naar 23C?
Terwijl de thermostaat op 20C staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Pieter S schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:12:
LG 5 KW
Weet iemand hoe ik kan voorkomen dat de kamer temperatuur door draaft naar 23C?
Terwijl de thermostaat op 20C staat.
als je hem alleen op water zet zou dat goed moeten gaan, lucht en lucht-water wijkt wat af van de wensen van de gebruiker heb ik ontdekt. via het installateursmenu kan je het aanpassen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• norbo
  • Laatst online: 01-01-2023
De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het zelf installeren van mijn LG therma V hm123mr.u34. Het leek mij nuttig voor anderen om mijn setup en ervaring te delen met andere tweakers. Wat ik gedaan heb is allemaal simpel en niet te vergelijken met de prachtige geavanceerde oplossingen die ik voorbij zie komen. Maar ik post dit toch maar even, met het risico gefried te worden ha ha!
Mijn huis is een boerderij uit 1936 met vrij uitzicht op het zuidoosten. Daar wil dus nog wel eens een koude wind vandaan komen. Het is redelijk geïsoleerd (work in progress) en ik stookte zo rond de 3000m3 gas per jaar. De bestaande cv heb ik zelf aangelegd in 2012. Ik heb destijds gekozen voor Jaga low temp convectieradiatoren en stookte altijd op 50 graden. Er is geen vloerverwarming. Het huis is groot (300m2) maar het gebeurd zelden dat alles wordt warmgestookt. Meestal ongeveer de helft.
Op basis van ervaringen op dit forum heb ik de 3 fasen variant gekocht met dubbele fan. Geen overbelasting van de groep en minder defrosts vanwege de grotere condensor. Krachtgroep in de meterkast toegevoegd en een kabel naar buiten getrokken.
Mijn uitgangspunt is alles zo simpel mogelijk houden. Hoewel ik IT’er ben en best het eea kan wil ik graag zo weinig mogelijk complexiteit (sensoren, software, meetapparatuur, extra pompen etc). Wellicht haal ik niet alles eruit wat erin zit, maar zonder denk ik wel een heel eind te komen.
De opzet is als volgt: Gasketel laten zitten voor WW en als backup. CV en warm water geheel gescheiden houden. Warmtepomp met T stukken vlak onder de CV ketel aansluiten. Simpele mechanische terugslagkleppen in aanvoer WP en retour CV ketel zodat er geen shortcuts ontstaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s3drrfXU9JIYnjYRxhFpsiNzdIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BkalDYPpDUGFIbvFFzdhXojO.jpg?f=fotoalbum_large
Een buffervat (Eldom green line 200 liter zonder warmtewisselaar) in serie in de retour geplaatst, op de bovenverdieping tussen de ketel en de WP. In mijn research las ik dat dit een goede oplossing is wanneer de WP moduleert. (En dat doet ie zeker, hij staat soms te draaien op 1KW wat minder is dan 10% ). Bovendien vangt ie zo mooi de lucht op, scheelt veel ontluchtingswerk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ejweyqSNdJPAZHv_M6wB_5NWYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g49G0IS90xtZj53vwutWgcMB.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb geen bypass geplaatst. De leefruimte waar de thermostaat hangt (keuken en woonkamer) is 70m2 groot en er staan meerdere grote Jaga’s. Deze staan allemaal open en regelen dus niet terug. Er is dus altijd volop flow. De Jaga’s in de slaapkamers hebben wel een kraanthermostaat die regelt.
De warmtepomp heb ik buiten in een hoek van het huis gezet, aan de zijkant. Daar zijn geen slaapkamers en er heeft niemand last van. Ook mooi uit zicht. Heb wel de rubber voeten gekocht. Niet mooi maar wel effectief. Voor de stabiliteit heb ik ze op dikke stoepranden geschroefd met pluggen en rvs schroeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gl89mjx1G2bjdiUyUEhmIkRwiIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U90nCBNDwXAC6qBCR87vpkmH.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb gelukkig een “technische ruimte” waar de cv ketel hangt. Deze bevind zich een meter of vijf van de warmtepomp, maar ik moest wel via de bovenverdieping vanwege een deur die er tussen zat.
Al het leidingwerk is gedaan met 28mm stalen cv buis. Ik heb kunststof overwogen maar heb dat niet gedaan vanwege de kosten (mijn Uponor tang gaat tot 22) en het feit dat je de koppelingen meestal niet kunt hergebruiken. Ik voorzie wel een aantal aanpassingen de komende jaren namelijk. Bovendien ben ik handig met buigen. Geïnspireerd door dit forum ben ik door de buitenmuur gegaan met rubber autoradiatorslangen. De leidingen allemaal geïsoleerd met buisisolatie climaflex 13mm dik. Aan de muur bevestigd met ophangbeugels voor 50mm pvc afvoerbuis. Dit werkt prima want de beugel past om de isolatie waardoor er geen koudebruggen ontstaan. Bovendien ziet het er netjes uit en is het goedkoop. In de retour uiteraard een magnetisch vuilfilter geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rXcanvLt0vQgtUSkurMg_fZHxEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOfXwKPWwPthY0kdq0dUnUnP.jpg?f=fotoalbum_large
De regeling laat ik helemaal over aan de geleverde controller. Deze hangt in de keuken. Hij staat nu ingesteld op:
• Regeling verwarming lucht + water
• Sturen op uitgaande watertemp
• Debiet pomp op delta T 5 graden
• Seizoensgebonden stooklijn ingesteld op -20 lucht/50 water 18 lucht/35 water (ben ik nog mee aan het spelen)
• De pomp staat op doorlopend
De installatie draait vanaf eind september. Mijn ervaring tot nu toe is positief. Het is huis is goed warm te houden, het werkt allemaal betrouwbaar. Ik heb mijn gasketel niet meer gebruikt voor verwarming. Het huis is er zelfs comfortabeler van geworden. Dat komt omdat ik snachts nu stook op 16 graden (de controller kan ook niet kouder) waardoor het huis meer op temperatuur blijft. Bovendien pompt een WP meer watervolume rond waardoor het achterste deel van het huis beter bediend wordt. Wat mijn COP is kan ik niet precies bepalen, dan zou ik veel meer moeten gaan meten. Maar vergelijkend met mijn oude gasverbruik denk ik dat het schommelt tussen de 4 ( buiten een graad of 7) en 2 (buiten -7). Wanneer het buiten in de buurt van het vriespunt is krijg ik wel defrosts. Het is ongeveer 1 per uur, dus dat is te overzien. De Jaga radiatoren doen het prima vanaf 35 graden, daaronder lijken ze niet veel meer te doen. Wel een nadeel vind ik meer stromingsgeluiden. De Jaga’s zijn licht gebouwd (van aluminium) en zijn, met de hogere flow door het systeem, meer lawaai gaan maken. Tijdens een defrost is het zelfs even nog erger, dat hoor je wel. Door het debiet te laten regelen op delta T gaat de pomp bij weinig warmtevraag behoorlijk terugmoduleren tot zo’n 15 liter per minuut. Dan hoor je niks meer. Bij veel vraag stijgt ie tot over de 30. Dan hoor ik een lichte ruis. Het is allemaal heel goed te doen.
Over de regelaar ben ik best tevreden. De luchttemperatuur meting is een beetje onbetrouwbaar, die geeft nog wel eens waarden aan die totaal niet overeenkomen met mijn cv ketel thermostaat. Maar ondanks dat regelt hij netjes en dient hij nu als kamerthermostaat en als afstandsbediening voor de WP. Hij lijkt de stooklijn goed te volgen, geen overshoots oid. Ook geeft hij best veel informatie zoals ingaande en uitgaande watertemp, debiet, defrosts en buitentemperatuur. De functie om de gebruikte energie te meten is wel wat behelpen. Wanneer je sommige settings aanpast (bijvoorbeeld de tijd) wist hij zomaar je geschiedenis. Er is ook geen exportmogelijkheid helaas. Als je energieverbruik goed wilt meten kun je beter een externe oplossing installeren zoals een stroommeter op de groep plaatsen.

Wat ik nog graag zou willen is het uitschakelen van de pomp wanneer er geen warmtevraag is en de WP soms de hele dag zinloos water van 20 graden rondpompt. De functie voor naloop en voorloop krijg ik niet goed aan de praat, de pomp stopt altijd bijna direct terwijl het water nog warm is. Heeft iemand hier een goede oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
BernieW schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:11:
@Nico95 Wees heel terughoudend met terugslagkleppen, de doorstroomopening is bij de standaardkleppen heel klein en ze zijn dus killing voor je flow.

Hoe groot is je afgiftesysteem eigenlijk? Met of zonder zone regeling? Misschien heb je geen buffervat nodig, maar als je er niet onderuit komt kun je een serievat overwegen.

Ik weet het niet hoor, maar misschien weer even helemaal opnieuw gaan ontwerpen, en dan gewoon de typische WP installatie ontwerpregels als leidraad nemen. Wel zonde van al het werk wat je al gedaan hebt, maar beter nu iets meer tijd erin stoppen en een mooi efficient systeem opzetten dan een enigszins werkend systeem met een belabberd rendement.
dat is een goed punt, van die terugslagklep, weer wat om uit te zoeken.

mijn afgiftesysteem is vrij klein: woning van ca. 90m2 waarvan 40m2 als woonruimte, verwarmd met convectoren + 1 radiator, dit wordt bij thuis zijn altijd verwarmd. nog een kantoor van ca. 10m2 die wordt verwarmd, de rest staat eigenlijk nooit verwarming aan.

alles is nu al aangesloten e.d. door een installateur, overnieuw beginnen is wel heel rigoureus. ik ben wel bereid wat efficientie op te offeren, door minimale ombouw in plaats van alles over de kop halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico95
sparkly schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 10:51:
[...]

De extra pomp heeft als voordeel dat deze ervoor zorgt dat je afgiftesysteem goed in te regelen is. Deze is bij mij drukgeregeld. Dus als er in mijn geval TADO knoppen dichtlopen dan gaat de systeempomp gewoon langzamer draaien.

Ook denk ik dat in de praktijk je WP voorkeurstroming over de buffer zal krijgen (dit is een aanname, geen ervaring mee) en daardoor de flow naar je afgiftesysteem zal gaan variëren als je geen systeempomp gebruikt.
Maar ik heb dit nooit zo getest. Ik weet wel, toen ik nog geen buffer had en de warmtepomp direct het systeem voedde, dat de WP onrustig werd als er TADO knoppen open of dicht liepen. Ook varieerde de flow van de warmtepomp, die is nu zo goed als stabiel.

Hier kun je wat informatie vinden over buffervaten en manieren van aansluiten:
https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/
klinkt opzich logisch! hoe heb je de aansturing hiervan? WP op watertemperatuur en een thermostaat die de systeempomp aanstuurt?

ik zag trouwens in jouw schema dat jouw warmtepomp rond de 35 graden draait? even uit het hoofd. krijg je het dan een beetje normaal warm met de convectoren?

dit zou voor mij opzich weer een argument kunnen zijn om het juist wel gescheiden te laten lopen, want huis verwarmen op lagere temperatuur = betere COP.

jouw voorstel is wel mooi simpel, wat me ook erg trekt.

durft iemand hier te zeggen of het goed gaat qua buffer als die met een driewegklep geregeld wordt? dus WP verwarmt woning, bij stop vraag gaat klep open en de flow naar het vat. ik kan me ook goed voorstellen dat deze regeling te traag is, wat resulteert in pendelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Nico95 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:58:
[...]

dat is een goed punt, van die terugslagklep, weer wat om uit te zoeken.
Ik gebruik voor leidingen met 20 mm binnenmaat (HR ketel) de 1" terugslagklep en voor leidingen met 26 mm binnenmaat (warmtepomp) de 1¼" terugslagklep. Dan valt het wel mee met de restrictie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Nico95 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 12:04:
[...]

klinkt opzich logisch! hoe heb je de aansturing hiervan? WP op watertemperatuur en een thermostaat die de systeempomp aanstuurt?

ik zag trouwens in jouw schema dat jouw warmtepomp rond de 35 graden draait? even uit het hoofd. krijg je het dan een beetje normaal warm met de convectoren?

dit zou voor mij opzich weer een argument kunnen zijn om het juist wel gescheiden te laten lopen, want huis verwarmen op lagere temperatuur = betere COP.

jouw voorstel is wel mooi simpel, wat me ook erg trekt.

durft iemand hier te zeggen of het goed gaat qua buffer als die met een driewegklep geregeld wordt? dus WP verwarmt woning, bij stop vraag gaat klep open en de flow naar het vat. ik kan me ook goed voorstellen dat deze regeling te traag is, wat resulteert in pendelen?
Ik regel inderdaad op water, op AI mode met een stooklijn.
De temperaturen van de kamers laat ik TADO regelen. Dat werkt prima.
De CV pomp stuur ik aan met een slimme stekker via Home Assistant maar dit kan volgens mij ook gewoon via de warmtepomp geregeld worden.

Mijn huis is vrijstaand uit 1992, met overal isolatie (niet na-geisoleerd, originele isolatie volgens de normen van die tijd). Houtskeletbouw. Woonkamer heeft enkel radiatoren type 22.
Er is nog geen moment geweest dat de woning niet op temperatuur kwam. (Woonkamer 21gr C, ook met de vrieskou van afgelopen week).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_0F4z7jCWbT8HWHqY4pue2FzmI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQG3rrjhy7JfZeL6QB7z80ve.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
norbo schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 11:30:
De afgelopen maanden ben ik bezig geweest met het zelf installeren van mijn LG therma V hm123mr.u34. Het leek mij nuttig voor anderen om mijn setup en ervaring te delen met andere tweakers. Wat ik gedaan heb is allemaal simpel en niet te vergelijken met de prachtige geavanceerde oplossingen die ik voorbij zie komen. Maar ik post dit toch maar even, met het risico gefried te worden ha ha!
Mijn huis is een boerderij uit 1936 met vrij uitzicht op het zuidoosten. Daar wil dus nog wel eens een koude wind vandaan komen. Het is redelijk geïsoleerd (work in progress) en ik stookte zo rond de 3000m3 gas per jaar. De bestaande cv heb ik zelf aangelegd in 2012. Ik heb destijds gekozen voor Jaga low temp convectieradiatoren en stookte altijd op 50 graden. Er is geen vloerverwarming. Het huis is groot (300m2) maar het gebeurd zelden dat alles wordt warmgestookt. Meestal ongeveer de helft.
Op basis van ervaringen op dit forum heb ik de 3 fasen variant gekocht met dubbele fan. Geen overbelasting van de groep en minder defrosts vanwege de grotere condensor. Krachtgroep in de meterkast toegevoegd en een kabel naar buiten getrokken.
Mijn uitgangspunt is alles zo simpel mogelijk houden. Hoewel ik IT’er ben en best het eea kan wil ik graag zo weinig mogelijk complexiteit (sensoren, software, meetapparatuur, extra pompen etc). Wellicht haal ik niet alles eruit wat erin zit, maar zonder denk ik wel een heel eind te komen.
De opzet is als volgt: Gasketel laten zitten voor WW en als backup. CV en warm water geheel gescheiden houden. Warmtepomp met T stukken vlak onder de CV ketel aansluiten. Simpele mechanische terugslagkleppen in aanvoer WP en retour CV ketel zodat er geen shortcuts ontstaan.

[Afbeelding]
Een buffervat (Eldom green line 200 liter zonder warmtewisselaar) in serie in de retour geplaatst, op de bovenverdieping tussen de ketel en de WP. In mijn research las ik dat dit een goede oplossing is wanneer de WP moduleert. (En dat doet ie zeker, hij staat soms te draaien op 1KW wat minder is dan 10% ). Bovendien vangt ie zo mooi de lucht op, scheelt veel ontluchtingswerk.
[Afbeelding]
Ik heb geen bypass geplaatst. De leefruimte waar de thermostaat hangt (keuken en woonkamer) is 70m2 groot en er staan meerdere grote Jaga’s. Deze staan allemaal open en regelen dus niet terug. Er is dus altijd volop flow. De Jaga’s in de slaapkamers hebben wel een kraanthermostaat die regelt.
De warmtepomp heb ik buiten in een hoek van het huis gezet, aan de zijkant. Daar zijn geen slaapkamers en er heeft niemand last van. Ook mooi uit zicht. Heb wel de rubber voeten gekocht. Niet mooi maar wel effectief. Voor de stabiliteit heb ik ze op dikke stoepranden geschroefd met pluggen en rvs schroeven.
[Afbeelding]
Ik heb gelukkig een “technische ruimte” waar de cv ketel hangt. Deze bevind zich een meter of vijf van de warmtepomp, maar ik moest wel via de bovenverdieping vanwege een deur die er tussen zat.
Al het leidingwerk is gedaan met 28mm stalen cv buis. Ik heb kunststof overwogen maar heb dat niet gedaan vanwege de kosten (mijn Uponor tang gaat tot 22) en het feit dat je de koppelingen meestal niet kunt hergebruiken. Ik voorzie wel een aantal aanpassingen de komende jaren namelijk. Bovendien ben ik handig met buigen. Geïnspireerd door dit forum ben ik door de buitenmuur gegaan met rubber autoradiatorslangen. De leidingen allemaal geïsoleerd met buisisolatie climaflex 13mm dik. Aan de muur bevestigd met ophangbeugels voor 50mm pvc afvoerbuis. Dit werkt prima want de beugel past om de isolatie waardoor er geen koudebruggen ontstaan. Bovendien ziet het er netjes uit en is het goedkoop. In de retour uiteraard een magnetisch vuilfilter geplaatst.

[Afbeelding]
De regeling laat ik helemaal over aan de geleverde controller. Deze hangt in de keuken. Hij staat nu ingesteld op:
• Seizoensgebonden stooklijn ingesteld op -20 lucht/50 water 18 lucht/35 water (ben ik nog mee aan het spelen)
De installatie draait vanaf eind september. Mijn ervaring tot nu toe is positief. Het is huis is goed warm te houden, het werkt allemaal betrouwbaar. Ik heb mijn gasketel niet meer gebruikt voor verwarming. Het huis is er zelfs comfortabeler van geworden. Dat komt omdat ik snachts nu stook op 16 graden (de controller kan ook niet kouder) waardoor het huis meer op temperatuur blijft. Bovendien pompt een WP meer watervolume rond waardoor het achterste deel van het huis beter bediend wordt. Wat mijn COP is kan ik niet precies bepalen, dan zou ik veel meer moeten gaan meten. Maar vergelijkend met mijn oude gasverbruik denk ik dat het schommelt tussen de 4 ( buiten een graad of 7) en 2 (buiten -7). Wanneer het buiten in de buurt van het vriespunt is krijg ik wel defrosts. Het is ongeveer 1 per uur, dus dat is te overzien. De Jaga radiatoren doen het prima vanaf 35 graden, daaronder lijken ze niet veel meer te doen. Wel een nadeel vind ik meer stromingsgeluiden. De Jaga’s zijn licht gebouwd (van aluminium) en zijn, met de hogere flow door het systeem, meer lawaai gaan maken. Tijdens een defrost is het zelfs even nog erger, dat hoor je wel. Door het debiet te laten regelen op delta T gaat de pomp bij weinig warmtevraag behoorlijk terugmoduleren tot zo’n 15 liter per minuut. Dan hoor je niks meer. Bij veel vraag stijgt ie tot over de 30. Dan hoor ik een lichte ruis. Het is allemaal heel goed te doen.
Over de regelaar ben ik best tevreden. De luchttemperatuur meting is een beetje onbetrouwbaar, die geeft nog wel eens waarden aan die totaal niet overeenkomen met mijn cv ketel thermostaat. Maar ondanks dat regelt hij netjes en dient hij nu als kamerthermostaat en als afstandsbediening voor de WP. Hij lijkt de stooklijn goed te volgen, geen overshoots oid. Ook geeft hij best veel informatie zoals ingaande en uitgaande watertemp, debiet, defrosts en buitentemperatuur. De functie om de gebruikte energie te meten is wel wat behelpen. Wanneer je sommige settings aanpast (bijvoorbeeld de tijd) wist hij zomaar je geschiedenis. Er is ook geen exportmogelijkheid helaas. Als je energieverbruik goed wilt meten kun je beter een externe oplossing installeren zoals een stroommeter op de groep plaatsen.

Wat ik nog graag zou willen is het uitschakelen van de pomp wanneer er geen warmtevraag is en de WP soms de hele dag zinloos water van 20 graden rondpompt. De functie voor naloop en voorloop krijg ik niet goed aan de praat, de pomp stopt altijd bijna direct terwijl het water nog warm is. Heeft iemand hier een goede oplossing voor?
Ziet er mooi uit. Hoe simpeler hoe beter imo. Al ga ik binnenkort ook maar met home assistant oid aan de gang, want @mouse86 zijn regeling zie ik niet meer gebeuren. Ik had het eerst ook zoiets aangesloten, zelfs zonder terugslagkleppen (waren nog niet geleverd) en dat wilde (toevallig) ook prima. Zelfs met cv erbij. Nu heb ik toch een los sww vat. Dat is jou volgende stap denk ik. Met 12kw is water zo warm. Wel even wachten wat de mafkezen gaan doen met prijsplafonds en salderen enz. Anders kan de wp nog weer uit.

Bij zonneboilerhuis heb je een zonneboilerset voor een kleine prijs (als je installatie bonnetje regelt) Op een boerderij dak wil dat vast nog wel ergens.

Bij mij een u43/33 heet de pomp instelling: pompinstelling in verwarming. Ik heb hem op 2/30

Voor en naloop kan je instellen bij:
Pompvoorloop/overloop ik heb hem op 1/3

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bengaalse
Hoe kun je het aanpassen dan temperatuur corretie...
je hem alleen op water zet zou dat goed moeten gaan, lucht en lucht-water wijkt wat af van de wensen van de gebruiker heb ik ontdekt. via het installateursmenu kan je het aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinvndk
Nadat ik mijn elektrische element voor sww heb geïnstalleerd krijg ik de melding ch19. Kan iemand mij helpen hoe ik dit wegkrijg? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JmICiKbn7YhYHCzsnuM_cVeesj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZ2YpMiVLWhCBlzTuHMkYFU0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 05-07 12:26
@Edwinvndk

Servicemanual

Vanaf blz 73

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinvndk
Weet iemand ook of je/welke dipswitches je moet instellen voor een sww heater? Ik heb nu 6 en 7 omhoog gezet. Maar heb het idee dat deze voor de backupheater van de cv is... of hoef je daarvoor geen switches in te stellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-07 18:47
Dat is ongeveer zoals ik ook overweeg, zo simpel mogelijk met de WP en de CV parallel. Ik wil eigenlijk een 5kW Therma V gebruiken voor een huis wat nu ca. 1600m3 gas per jaar nodig is. Ik verwacht dan wel af en toe te kort te komen en dat moet de CV dan waarnemen.

Kun je in een opstelling zoals jij hebt de CV gewoon laten bijspringen als de warmtepomp het niet meer red? Of moet je dan, al dan niet handmatig, volledig omschakelen van WP naar CV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
  • Laatst online: 16:52
KarsS schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 21:15:
[...]

Dat is ongeveer zoals ik ook overweeg, zo simpel mogelijk met de WP en de CV parallel. Ik wil eigenlijk een 5kW Therma V gebruiken voor een huis wat nu ca. 1600m3 gas per jaar nodig is. Ik verwacht dan wel af en toe te kort te komen en dat moet de CV dan waarnemen.

Kun je in een opstelling zoals jij hebt de CV gewoon laten bijspringen als de warmtepomp het niet meer red? Of moet je dan, al dan niet handmatig, volledig omschakelen van WP naar CV?
De wp heeft inderdaad een contact (tb-boiler) en een optie in het menu waar je kunt instellen vanaf welke temperatuur deze het over moet nemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8PfDfAQ8wlZX9mJPYxPeSD0dCVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I27e7n5bO8ISkskaFKIpMYgh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door richardtrip op 24-12-2022 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Laatst online: 16:19

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

:) ik heb het inderdaad ook zo meest simpel zonder veel poespas voorwaarde is wel terugslagkleppen in wp en cv ,tstukken direct onder cv niet ergens in het midden van het systeem dan gaat het anders stromen dan werkt het niet goed samen ,bij mij werken beide samen gelijktijdig als het nodig mocht zijn(tot nu toe cv ketel niet meer gelopen voor cv) kan over aansluiting ketel van derde staat op -7gr gaat hij aan,ik heb het simpel handmatig kan ik bijzetten met bestaande thermostaat(heb ik laten hangen) van cv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kane
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-01 20:38
Hallo. Ik heb in mijn controlerscherm staan energiestatus2, weet iemand wat dit inhoud en of ik dit kan verweideren. Zie het bij niemand anders erbij staan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/goAsqcKzM5rTDw6AMFhJ14vWk_s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KgGxByrXUDBDJulj9XpsLVOr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Kane schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:54:
Hallo. Ik heb in mijn controlerscherm staan energiestatus2, weet iemand wat dit inhoud en of ik dit kan verweideren. Zie het bij niemand anders erbij staan.[Afbeelding]
Het antwoord heb je vanmiddag al gehad in het algemene draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kane
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 27-01 20:38
Ik zie er geen antwoord of iets bij staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Kane schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 23:41:
Ik zie er geen antwoord of iets bij staan
Inderdaad had ik al iets geschreven in het algemene WP topic:
Jojan265 schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 16:00:
[...]

Dit betekent, dat aan de hand van een ingangssignaal (modbus of contact) een bepaalde bedrijfsmodus van de warmtepomp kan worden gekozen. Bijv. als de zonnepanelen genoeg stroom opwekken, mag de warmtepomp een hogere temperatuur gebruiken voor SWW (zogenaamde smart-grid).

Je kunt dit uitzetten in het installatie menu: Connectiviteit -> Energiestatus -> Ess gebruikstype -> Niet gebruiken

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
richardtrip schreef op zaterdag 24 december 2022 @ 22:07:
[...]

De wp heeft inderdaad een contact (tb-boiler) en een optie in het menu waar je kunt instellen vanaf welke temperatuur deze het over moet nemen.

[Afbeelding]
Dat is nuttige informatie, bedankt!

Staan dit soort "Expert" mogelijkheden in de mee geleverde documentatie? Ik heb de WP nog niet gekocht en bij de documenten op de site van LG vind ik alleen maar globale informatie voor een gebruiker die er een heeft laten installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richardtrip
  • Laatst online: 16:52
KarsS schreef op zondag 25 december 2022 @ 07:34:
[...]
Dat is nuttige informatie, bedankt!

Staan dit soort "Expert" mogelijkheden in de mee geleverde documentatie? Ik heb de WP nog niet gekocht en bij de documenten op de site van LG vind ik alleen maar globale informatie voor een gebruiker die er een heeft laten installeren.
https://www.lgklimaat.nl/downloads/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Laatst online: 01:27
Is er iemand die in HA een automatisatie lopen heeft tegen het pendelen van de WP? Ik heb iets in gedachten maar krijg het niet in code.

Als eenvoudige test laat ik bij een buitentemperatuur hoger dan 10° en binnentemperatuur van 22° de WP uitschakelen voor 4 uur. Dat geeft volgens mij de vloer genoeg afkoeling om bij de volgende opstart pendelen tegen te gaan...

Een hard "uit" signaal kan ik gemakkelijk uitvoeren, maar in AI modus bijvoorbeeld "-3" instellen krijg ik ook niet voor mekaar. HA thermostaten geven in AI modus de nul aan als waarde 17

Mss is het mogelijk om het pendelen te detecteren met een kleine delta t en daarop te schakelen?

[ Voor 16% gewijzigd door Kenwood960 op 25-12-2022 13:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
Kenwood960 schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:12:
Is er iemand die in HA een automatisatie lopen heeft tegen het pendelen van de WP? Ik heb iets in gedachten maar krijg het niet in code.

Als eenvoudige test laat ik bij een buitentemperatuur hoger dan 10° en binnentemperatuur van 22° de WP uitschakelen voor 4 uur. Dat geeft volgens mij de vloer genoeg afkoeling om bij de volgende opstart pendelen tegen te gaan...

Een hard "uit" signaal kan ik gemakkelijk uitvoeren, maar in AI modus bijvoorbeeld "-3" instellen krijg ik ook niet voor mekaar. HA thermostaten geven in AI modus de nul aan als waarde 17

Mss is het mogelijk om het pendelen te detecteren met een kleine delta t en daarop te schakelen?
Ik heb mijn hysterese op -7 +4 staan, bij -7 is mijn systeem voldoende afgekoeld om de opstart piek te verwerken. Ben begonnen op 0 en iedere keer een stap omlaag gegaan.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Laatst online: 01:27
Goh, Da's echt wel een grote hysterese. Ik stuur namelijk met AI op uitgaande watertemp met standaard hysterese. Dat heb ik nu wel vrij goed fijngeregeld gekregen.

Normaal gezien moduleert hij mee met het weer. Alleen een automatisatie die het verbruikte vermogen beperkte zette de WP uit.

Daarna begint het pendelen natuurlijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door Kenwood960 op 25-12-2022 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-06 08:43
Kenwood960 schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:59:
Goh, Da's echt wel een grote hysterese. Ik stuur namelijk met AI op uitgaande watertemp met standaard hysterese. Dat heb ik nu wel vrij goed fijngeregeld gekregen.

Normaal gezien moduleert hij mee met het weer. Alleen een automatisatie die het verbruikte vermogen beperkte zette de WP uit.

Daarna begint het pendelen natuurlijk :)
Oeps, vergeten te vermelden dat ik op retour stuur :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Kenwood960 schreef op zondag 25 december 2022 @ 13:12:
jawel, maar dat gaat via esp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMluoQithrQDVp3RYv3XpTCfCNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E8D5h8RtDbqzNtFwEMqHvUDS.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt zover ik terug kan vinden niet je AI + en - via esp/modbus. Dat kan alleen als hij op niet-automatisch staat. AI is per definitie automatisch en gebonden aan de stooklijn in je controller.
Hence de "Offset" regelaar.
Die + of - de stooklijn die je in HA nabootst. Dat reageert verder ook keurig. Als ik hem +3 doe, dan geeft de controller binnen enkele seconden ook een 3 graden hogere setpoint temperatuur aan.

Anderzijds zoals @Casper de Boer ook aangeeft: zorg dat je je water afdoende laat afkoelen voordat je weer weer (opstartpiek) je wp 20 min laat stampen. Ik stook op water uitvoer en heb een hysterese van -6.5. Dat gaat keurig met deze temperaturen. Als het koud is ben je ook vlotter buiten die hysterese.
Let wel: als je op lucht+water stookt, dan prevaleert de luchthysterese!

[ Voor 28% gewijzigd door paQ op 25-12-2022 15:35 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 179 Laatste