LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 36 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-09 23:16
je kan ook proberen op optimaal debiet zetten de wp bepaald het dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:46
@kazemo
Hij behaalt in het opstarten zo tegen de 1200Wh zijn doeltemp van 34.
Delta is dan ca 27/34 (nu was dat zo althans)
Hij blijft echter het vermogen opvoeren, en begon pas langzaamaan te moduleren bij ca 1340Wh, met een temp van 32/37.
Hij is as we speak heel langzaam aan het afbouwen.

Flow heb ik opgevoerd tot 16,5l, hij pompt momenteel 15,3l
Dit is op 1 verdeler overigens. (Dat is namelijk het minimum wat (natuurlijk) moet kunnen functioneren)

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 25-10-2022 14:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:42:
je kan ook proberen op optimaal debiet zetten de wp bepaald het dan
Dan stabiliseert het tot het minimum, 8l/min.
Gaat dan 1 van de 2 verdelers dicht, dan gaat hij in storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Inmiddels gemoduleerd tot 470W
15,3l, temp 33/35.
Delta T van 2 (nog maar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
potver,hardnekkige storing dan weet ik het ff niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:55:
[...]

Dan stabiliseert het tot het minimum, 8l/min.
Gaat dan 1 van de 2 verdelers dicht, dan gaat hij in storing.
Dan zakt de flow toch in 1 keer in?
De pomp staat minimaal te draaien (minimaal vermogen), 1 afsluiter gaat dicht waardoor er minder rondgepompt kan worden en er minder volume door het systeem heen kan...

Hij hoeft maar een kleine dip te hebben en springt dan meteen in storing.

Of denk ik nu verkeerd?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Casper de Boer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:03:
[...]

Dan zakt de flow toch in 1 keer in?
De pomp staat minimaal te draaien (minimaal vermogen), 1 afsluiter gaat dicht waardoor er minder rondgepompt kan worden en er minder volume door het systeem heen kan...

Hij hoeft maar een kleine dip te hebben en springt dan meteen in storing.

Of denk ik nu verkeerd?
Ik weet het ook niet (meer) wat juist is. M’n hoofd doet zeer :')
Maar mijn gevoel zegt precies andersom.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 25-10-2022 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Ik weet het ook niet (meer) wat juist is. M’n hoofd doet zeer :')
Maar mijn gevoel zegt precies andersom.
8)7 hoe warm is het inmiddels binnen door al dat testen het beinvoed de afgifte negatief ik zou zeggen laat het eerst afkoelen voordat je verder gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:26:
[...]

8)7 hoe warm is het inmiddels binnen door al dat testen het beinvoed de afgifte negatief ik zou zeggen laat het eerst afkoelen voordat je verder gaat
De deuren staan open :)
De kat zit in de (koele) gang te kijken waarom the floor lava is (het is een Siberische dus die heeft het al snel warm)

22,5 nu. Heb wel warme voeten :+

Ik heb zojuist (na 30 min pruttelen op 450W) de tweede verdeler geopend. De wp is gaan opvoeren tot 1080W nu. Er kwam natuurlijk ineens de helft aan koeler water in de retour.

Debiet werd direct opgevoerd tot 21,6 l
En begint nu af te nemen (18)
Delta 29/32

Edit: 16,5 l (set)
29/32 (doel 34)

Edit:
30/34 @nog steeds 1100Wh :|
Moduleer dan! :(

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 25-10-2022 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
ja ja we komen er wel laat eerst de vloer maar eens afkoelen als de kat die al te warm vind die is misschien nu al 26gr dan word het verschil tussen aanvoer/retour te klein jij noemt dat in vaktermen delta T advies alles laten afkoelen incl. jezelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:03
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 15:29:

Edit:
30/34 @nog steeds 1100Wh :|
Moduleer dan! :(
Waarom? Je gewenste waarde is 34 ºC en de gemeten waarde bij dit vermogen ook. Dus waarom nu moduleren. Pas als de temperatuur een beetje hoger wordt dan zijn gewenste temperatuur zal hij gaan terugregelen. Je zult nog even geduld moeten hebben.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:57:
Goed en slecht nieuws

goed:
hij heeft 40 min stabiel op 400W geprutteld met een flow van ca 8 liter (wat weinig wellicht) op "optimaal debiet"

slecht:
Ik heb toen 1 van de 2 nest thermostaten teruggedraaid en een afsluiter dicht laten gaan. Niet echt visueel grote verschillen in druk op de manometer, toch schoot de controller vrijwel direct in CH14.

Ik moet dus een manier zien te vinden om een plotseling flow verschil op te lossen, of.. te negeren.
Ik heb de indruk dat ik dat niet ga verkrijgen met
- optimaal debiet
- vast debiet
Want in beide gevallen zal hij sturen op het debiet, wat ongetwijfeld een flow error zal opleveren.
Sturen op pompdruk lijkt me ook niet de oplossing, dus dan blijft 1 ding over:
Delta T.

Klopt die beredenering een beetje?

settings:
sensor: water
uitvoer: 32
delta: 5
pomp: 100
debiet: 13,5
sturen op: optimaal debiet
Ik heb de verschillende posts gelezen, maar moet je bekennen dat ik de draad kwijt ben, ten aanzien van wat er in de instellingen gewijzigd wordt en hoe het nu ingesteld staat. Maar aangezien er reacties komen die het kennelijk nog wel kunnen volgen, lees ik maar aandachtig mee ;-)

Toch nog even een opmerking 'out of the box'.
De CH14 melding kan ook veroorzaakt worden doordat je ergens verstopping hebt.
Kan het zijn dat het filter in de WP (gedeeltelijk) verstopt zit??

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
alles is mogelijk bijv teflonresten maar lijkt mij niet aannemelijk aan gezien er een extra magneetfilter is geplaatst(spirotech)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:29:
[...]

Waarom? Je gewenste waarde is 34 ºC en de gemeten waarde bij dit vermogen ook. Dus waarom nu moduleren. Pas als de temperatuur een beetje hoger wordt dan zijn gewenste temperatuur zal hij gaan terugregelen. Je zult nog even geduld moeten hebben.
Nou, hij bleef maar doorwarmen en vooral: opvoeren!
Uiteindelijk bij 34/38 @1910 W afgeslagen

Schiet mij maar lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:15:
[...]

Nou, hij bleef maar doorwarmen en vooral: opvoeren!
Uiteindelijk bij 34/38 @1910 W afgeslagen

Schiet mij maar lek.
Zoveel vermogen heb ik bij mijn 7 kW.U44 nog niet gezien. Zelfs niet toen het al wat kouder was. Als ik ervan uitga dat hij dan 7 kW maakt, is de COP niet best (3.66). Ik zou verwachten dat hij nu ruim boven de 5 zou moeten zitten met deze temperaturen. Die van mij doet al anderhalf uur een COP van 7,5.

Hoe heb je de unit buiten staan? Kan hij schone warme lucht aanzuigen, of kan het zijn dat hij koude uitblaaslucht weer terug krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hij staat vrij, aan de achterkant ca 40cm vrij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:47
Jojan265 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:30:
[...]

Zoveel vermogen heb ik bij mijn 7 kW.U44 nog niet gezien. Zelfs niet toen het al wat kouder was. Als ik ervan uitga dat hij dan 7 kW maakt, is de COP niet best (3.66). Ik zou verwachten dat hij nu ruim boven de 5 zou moeten zitten met deze temperaturen. Die van mij doet al anderhalf uur een COP van 7,5.

Hoe heb je de unit buiten staan? Kan hij schone warme lucht aanzuigen, of kan het zijn dat hij koude uitblaaslucht weer terug krijgt?
Mijn 5kW draait tijdens de 'startcyclus' ook op bijna 9kW. Lijkt vrijwel ongecontroleerd te gaan.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:36:
Hij staat vrij, aan de achterkant ca 40cm vrij
Heel vreemd. Nu heb ik zelf ook wel gemerkt, dat er af en toe een raar fenomeen optrad toen ik nog veel aan het spelen was. De fuzzy logic kijkt ook naar het verleden en doordat je de unit behoorlijk hebt geforceerd om maar te werken, zou het zomaar kunnen zijn, dat hij even van het padje is.

Je zou nog wel even de druk in het systeem kunnen verhogen. Er wordt geadviseerd om 2.0 .. 2.5 bar te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04-05 14:01
goeden avond

ik wil graag een dhw tank gaan koppelen aan mn wp (9 kw mono)

wat zou ik dan nodig hebben
de dhw tank kit? of alleen de sensor?
dit scheelt best een hoop geld dus graag jullie advies
ik kan nu ook niet mn drieweg klep bedienen komt dit omdat ik geen kit/sensor heb

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Voor zover ik heb begrepen ben je alleen de sensor nodig. Je kunt dan de driewegklep aansturen vanuit de warmtepomp. Hou er wel rekening mee, dat je een driewegklep hebt, waarbij doorstroming ook tijdens het overschakelen gewaarborgd is. Als je ook een verwarmingselement in je dhw tank wilt aansturen vanuit de warmtepomp moet je nog een relais aanschaffen en deze apart voeden via een aparte automaat. Deze extra onderdelen zijn los veel goedkoper dan de LG tank-kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
Jojan265 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 18:55:
Voor zover ik heb begrepen ben je alleen de sensor nodig. Je kunt dan de driewegklep aansturen vanuit de warmtepomp. Hou er wel rekening mee, dat je een driewegklep hebt, waarbij doorstroming ook tijdens het overschakelen gewaarborgd is. Als je ook een verwarmingselement in je dhw tank wilt aansturen vanuit de warmtepomp moet je nog een relais aanschaffen en deze apart voeden via een aparte automaat. Deze extra onderdelen zijn los veel goedkoper dan de LG tank-kit.
heb je nog een tip waar ik deze sensor kan kopen
ik weet eigenlijk niet zeker of mn 3 weg de doorstroming garandeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
antoine sellies schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:03:
[...]

heb je nog een tip waar ik deze sensor kan kopen
ik weet eigenlijk niet zeker of mn 3 weg de doorstroming garandeerd
Bijv. hier:

https://www.amazon.nl/gp/...tle_o07_s00?ie=UTF8&psc=1

Als je een kogeldriewegklep hebt, moet deze een T-boring hebben. Een L-boring sluit af tijdens het overschakelen.
Welke driewegklep heb je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
Jojan265 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:06:
[...]

Bijv. hier:

Als je een kogeldriewegklep hebt, moet deze een T-boring hebben. Een L-boring sluit af tijdens het overschakelen.
deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7S09cGBBZ-Kjt8HjMzZ8vEbMrcs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7HP3IZ5Ms7IhqbeoG1UhOaf8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

2 dingen bereikt vandaag:

1) ik heb de pomp nu eindelijk na het opstarten in een stabiele teruggemoduleerde stand gekregen. De volgende punten aangepast:
Verwarmen op retour temperatuur
AI mode met stooklijn
Waterpomp continue laten draaien
Hysterese op -2 tot +4
Pomp op optimal flow rate

2) Via de installateur een zwarte remote gekregen ipv een witte. Bleek deze zwarte voor een airco te zijn :-).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wtTd0b7fga1V2KGeYsKFBrf6cps=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nsd0zM7dhzzewvZ6PYLEtwyH.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me opviel was dat de “Airco” remote op de controller bij “MODEL TYPE” een weerstandje in vakje 2 had zitten. En de “Warmtepomp” remote heeft dat weerstandje in vakje 3:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HNnnd2JRYdMPesTAFDR8gNqGrOg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RME2jkauiX4hE0UgSIFi2m4W.jpg?f=fotoalbum_large

Na het omschroeven van het binnenwerk heb ik nu toch een nette zwarte unit aan de muur hangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ZwXCpudyDJueO9BW8n7rIauW60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBuHpsGX0BaInNbL8haHv0s8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ym-j-3MbtzhBYLaYcfZ6LJ2d7jA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yLyF7hUTwzmMUqTkpOFg1YQ5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Doezel op 25-10-2022 19:34 ]

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
Jojan265 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:06:
[...]

Bijv. hier:

dan moet ik nog een stekkertje hebben voor op mn moederbord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
antoine sellies schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:16:
[...]

dan moet ik nog een stekkertje hebben voor op mn moederbord
Als het goed is, moet deze bij je warmtepomp geleverd zijn (blauw stekkertje met klein stukje draad (2 aders).

Edit: Foutje. het moet een 4 polig stekkertje zijn.

Misschien zoiets:

https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2KgzZVj9FOJcwIilLYLWXGeviA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RFLv3i2qCxDkB84FLQ4VzOzA.png?f=user_large

[ Voor 40% gewijzigd door Jojan265 op 25-10-2022 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Die heeft altijd doorstroming, dus ook bij het overschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
Jojan265 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:40:
[...]

Als het goed is, moet deze bij je warmtepomp geleverd zijn (blauw stekkertje met klein stukje draad (2 aders).

Edit: Foutje. het moet een 4 polig stekkertje zijn.

Misschien zoiets:

https://nl.aliexpress.com...mp=1&gatewayAdapt=glo2nld
[Afbeelding]
het is deze
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RbxmPu32yUex_Z2_ZFAZN9Ya7ag=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YSmG5zeCScAmaMOmfiH0UQWs.webp?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:22
Inmiddels heb ik een LG 5kW U44 in bestelling welke begin januari wordt geleverd. Na dit topic te hebben doorgelezen lees ik veel verhalen over pendelen en het overkomen van de opstartpiek. Nu wil ik mijn steentje bijdragen zonder dat ik unit al in huis heb, maar vanuit mijn achtergrond in de regeltechniek tbv machinebouw. Disclaimer: ik heb geen kennis/ervaring met warmtepompen, temperatuurregelingen en verwarmingssystemen.

Op basis van verwarmingsbehoefte zou je ten alle tijden de stooklijn op de retour watertemperatuur willen toepassen; de stooklijn zou namelijk de minimale watertemperatuur moeten representeren die nodig is om in het afgiftesysteem de verwarmingscapaciteit te halen die nodig is de woning bij die omgevingstemperatuur op temperatuur te houden en/of krijgen (keuze). Wanneer wordt gekozen voor de regelen op aanvoertemperatuur zal dus enkel het eerste stukje van het afgiftesysteem die temperatuur halen waardoor in zijn totaliteit de, op dat moment, geleverde capaciteit te laag zal zijn.

Pendelen ontstaat om twee redenen:
1) de retour watertemperatuur loopt te snel op waardoor de opstartpiek niet kan worden opgevangen
2) de unit moduleert naar het minimale niveau, maar dat minimale niveau is alsnog te hoog waardoor de retour watertemperatuur te hoog wordt

Beide kan mi worden opgelost door de hysterese (lees: beperking) op de retour watertemperatuur te verhogen. Nu lijkt de keuze vaak gemaakt tot worden om rond de +4graden in stellen. Echter, de enige beperking die je zou willen is de uitgaande watertemperatuur maximaal de maximaal toegestane temperatuur van het afgiftesysteem (in geval van vloerverwarming vaak 40graden) bereikt. Ik weet echter niet of het mogelijk is een maximale uitgaande temperatuur afzonderlijk in te stellen, een alternatief is toch maar op uitgaande temperatuur te regelen en de stooklijn grofweg dT hoger te leggen
1, opstartpiek) De unit zal namelijk willen regelen naar de stooklijn en zal dat ook wel doen, maar wanneer de unit opstart loopt de temperatuur kortstondig flink op. Dit is echter geen enkel probleem. De retour watertemperatuur mag makkelijk oplopen tot 40graden, zodra de unit er aan toe is zal deze vanzelf gaan terug regelen naar de stooklijn. Mocht de ruimte voor die tijd al op temperatuur zijn, zal de interne of externe ruimtethermostaat de unit afschakelen, maar dit is dan terecht omdat er geen warmtevraag meer is.
2, laagste modulatie) Bij een hysterese van +4 zal de unit afschakelen voordat de ruimte op temperatuur is omdat de retour watertemperatuur is bereikt. Binnen afzienbare tijd zal het afgiftesysteem de warmte die er in zit afgeven aan de ruimte, de retour watertemperatuur zakt weer en de pomp moet weer aanslaan; de ruimte is namelijk nog niet op de gewenste temperatuur (er is nog warmtevraag). Hier is zorgt een hogere hysterese ervoor dat de unit niet (of iig later) zal afslaan. De aanname lijkt te zijn dat de hogere temperatuur onwenselijk is omdat dit slecht is voor de COP etc. Het is echter gunstiger om in dit geval maar met een hogere watertemperatuur te werken, de ruimte zal sneller op temperatuur zijn en de unit zal afschakelen omdat de gewenste ruimtetemperatuur is bereikt.

Anyway, dit is op dit moment mijn zienswijze. Ik hoop dat iemand er iets aan heeft en er anders iets wijzer van te worden

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 18:42

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Jojan265 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:44:
[...]

Heel vreemd. Nu heb ik zelf ook wel gemerkt, dat er af en toe een raar fenomeen optrad toen ik nog veel aan het spelen was. De fuzzy logic kijkt ook naar het verleden en doordat je de unit behoorlijk hebt geforceerd om maar te werken, zou het zomaar kunnen zijn, dat hij even van het padje is.

Je zou nog wel even de druk in het systeem kunnen verhogen. Er wordt geadviseerd om 2.0 .. 2.5 bar te hebben.
Moet de druk in het circuit (zo)hoog zijn?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Atomic2005 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 20:23:
[...]

Moet de druk in het circuit (zo)hoog zijn?
Dat is in ieder geval dat in de handleiding staat en uitgelegd is tijdens de training.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Laatst online: 10-09 08:17
Doezel schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:10:
2 dingen bereikt vandaag:

1) ik heb de pomp nu eindelijk na het opstarten in een stabiele teruggemoduleerde stand gekregen. De volgende punten aangepast:
Verwarmen op retour temperatuur
AI mode met stooklijn
Waterpomp continue laten draaien
Hysterese op -2 tot +4
Pomp op optimal flow rate

2) Via de installateur een zwarte remote gekregen ipv een witte. Bleek deze zwarte voor een airco te zijn :-).
[Afbeelding]

Wat me opviel was dat de “Airco” remote op de controller bij “MODEL TYPE” een weerstandje in vakje 2 had zitten. En de “Warmtepomp” remote heeft dat weerstandje in vakje 3:
[Afbeelding]

Na het omschroeven van het binnenwerk heb ik nu toch een nette zwarte unit aan de muur hangen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik moet zeggen: wow! dit is geweldig! dus ik heb een paar vragen, welke tablet gebruik je? en welk domotica systeem draait erop? Ik ben echt geïnspireerd om iets soortgelijks te doen, als je 2-3 aanknopingspunten hebt ben ik geïnteresseerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:22
Doezel schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 19:10:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er strak uit!!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

jacko222 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Ik moet zeggen: wow! dit is geweldig! dus ik heb een paar vragen, welke tablet gebruik je? en welk domotica systeem draait erop? Ik ben echt geïnspireerd om iets soortgelijks te doen, als je 2-3 aanknopingspunten hebt ben ik geïnteresseerd.
Thanks! Het is een Amazon Fire HD met de Fully Kiosk browser. En op een NUC draait Home Assistant in Proxmox.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
In hoeverre is de stooklijn setting van belang eigenlijk als je alleen op water stookt zonder auto / AI? (De automodus is er dan immers niet)

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 26-10-2022 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:11:
In hoeverre is de stooklijn setting van belang eigenlijk als je alleen op water stookt zonder auto / AI? (De automodus is er dan immers niet)
Je kunt ook de watertemperatuur via een stooklijn laten lopen en de luchttemperatuur via een thermostaat. Dit is hoe ik het doe. Je moet dan in het menu voor de gebruiker bij "functie" de watertemperatuur op auto zetten.

Je kunt er ook voor kiezen om hier een vaste gewenste watertemperatuur in te vullen. Bij mij werkt dat niet, aangezien ons huis nog niet dermate geïsoleerd is, dat ik op een vaste watertemperatuur kan draaien. Huis is vrijstaand en van 2007 namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:27:
[...]

Je kunt ook de watertemperatuur via een stooklijn laten lopen en de luchttemperatuur via een thermostaat. Dit is hoe ik het doe. Je moet dan in het menu voor de gebruiker bij "functie" de watertemperatuur op auto zetten.
yes, maar dan krijg je gedoe met externe thermostaat.
Ook verschijnt die optie alleen als je hem dus op lucht+water zet

Zet ik hem alleen op water, dan verdwijnt ook de lucht optie bij de stooklijn settings.
Dus ik vroeg me daarom af: wat doet de stooklijn 'water' (dan) nog precies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 17-09 21:19
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 08:40:
[...]

yes, maar dan krijg je gedoe met externe thermostaat.
Ook verschijnt die optie alleen als je hem dus op lucht+water zet

Zet ik hem alleen op water, dan verdwijnt ook de lucht optie bij de stooklijn settings.
Dus ik vroeg me daarom af: wat doet de stooklijn 'water' (dan) nog precies?
De stooklijn voor water zorgt er voor dat het water wordt verwarmd to de temperatuur die hoort bij de buitentemperatuur van dat moment. Als jij die hebt ingesteld op 20 graden bij 10 graden buiten temperatuur en op 40 graden bij -10 graden buiten, dan zal hij bij 0 graden het water naar 30 graden stoken en proberen daar te blijven door te moduleren (dit zijn voorbeelden)

Er moet echter ook een besluit worden genomen om te gáán stoken. Dat kan op een paar manieren. Als je alleen op water regelt, zal hij aan gaan (in theorie) als je water ónder de ondergrens van je hysterese zit. In het bovengenoemde geval dus bij 0 graden buiten is dat 30 graden, min je hysterese. dus bijvoorbeeld onder de 28 of 27 graden. Hij probeert dan het water netjes naar 30 graden te brengen. Als hij daarvoor helemaal moet terug moduleren dan doet hij dat. Als de zin gaat schijnen en er minder emissie is, kan het zijn dat hij doorgaat tot de bovengrens van je hysterese. Dan gaat hij weer uit.

Als je een externe thermostaat aansluit en je dipswitch 8 op "on" zet, dan zal hij altijd gaan stoken als je thermostaat warmte vraagt MITS de water temperatuur binnen de hysterese valt. Hij wacht dan niet tot het water te koud is, en hij stookt ook niet door tot het water te warm is.

Het probleem van een huis met alleen vloerverwarming is dat het heel traag reageert. Je hebt wel echt een hele goede thermostaat nodig die "leert"

Helpt dit?

(P,S. let op dat je op in- of op uitgaand water kunt meten. Dat scheelt 5 graden in je stooklijn, maar heeft voor- en nadelen)

[ Voor 3% gewijzigd door Luisterlijk op 26-10-2022 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Nu heb ik een droogbouwsysteem, en dat reageert echt snel. (maar ook geen massa)
Ik zie het maar als een grote radiator in de vloer.

Maar kortom: alleen op water stoken op een externe thermostaat, negeert dus de stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:18:
Nu heb ik een droogbouwsysteem, en dat reageert echt snel. (maar ook geen massa)
Ik zie het maar als een grote radiator in de vloer.

Maar kortom: alleen op water stoken op een externe thermostaat, negeert dus de stooklijn.
Nee nee, juist niet!

Alleen op water stoken negeert de thermostaat, maar als je een thermostaat aansluit, én de dip op "on" zet, dan gaat de WP wachten op het thermostaatsignaal. De WP dot niets als het niet mág van de thermostaat, en als de thermostaat "go" zegt, gaat de WP de stooklijn opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Nee nee, juist niet!

Alleen op water stoken negeert de thermostaat, maar als je een thermostaat aansluit, én de dip op "on" zet, dan gaat de WP wachten op het thermostaatsignaal. De WP dot niets als het niet mág van de thermostaat, en als de thermostaat "go" zegt, gaat de WP de stooklijn opzoeken.
aha, dus de stooklijn is van belang.

Ergo, als ik nu bijv invoer temp 26 wil, delta 5, dan wil ik dat de stooklijn overeenkomt met 26 bij deze buitentemp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:36:
[...]

aha, dus de stooklijn is van belang.

Ergo, als ik nu bijv invoer temp 26 wil, delta 5, dan wil ik dat de stooklijn overeenkomt met 26 bij deze buitentemp?
Ja inderdaad. Maar let op welke sensor je gebruikt. In- of uit-gang. en daarbij gaat het om de uitgang van de WP. Dat is de Ingang van je vloer. Als je de uitgang van de WP op 26 zet, zal de uitgang van de vloer beginnen op 21 en langzaam oplopen naar 23. De uitgang van de WP zal eerst wat hoger gaan zitten, maar dat heeft te maken met de PID in de WP en dan wordt het erg technisch (én theoretisch)

Ga je de íngangssensor van de WP gebruiken, dan gaat de Ingang van de Vloer meteen naar 31 Graden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:47:
[...]

Ja inderdaad. Maar let op welke sensor je gebruikt. In- of uit-gang. en daarbij gaat het om de uitgang van de WP. Dat is de Ingang van je vloer. Als je de uitgang van de WP op 26 zet, zal de uitgang van de vloer beginnen op 21 en langzaam oplopen naar 23. De uitgang van de WP zal eerst wat hoger gaan zitten, maar dat heeft te maken met de PID in de WP en dan wordt het erg technisch (én theoretisch)

Ga je de íngangssensor van de WP gebruiken, dan gaat de Ingang van de Vloer meteen naar 31 Graden :-)
goed, dus nu invoer 26
stooklijn bij 18 buiten op 26, en bij -10 buiten op 35
delta 5
Nu verwacht ik water (uitvoer) van 31

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:49:
[...]

goed, dus nu invoer 26
stooklijn bij 18 buiten op 26, en bij -10 buiten op 35
delta 5
Nu verwacht ik water (uitvoer) van 31
Bij ons is het nu buiten 12 graden, dus dan zou de invoer 28 graden moeten worden en de uitvoer 28 + delta T.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Bij ons is het nu buiten 12 graden, dus dan zou de invoer 28 graden moeten worden en de uitvoer 28 + delta T.
juistem... gewoon het 'meet'punt op de lijn die je zelf maakt
Ik heb de 35 graden aangepast naar 30. (Vorige winter heel de winter behaaglijk gehad op 34 graden via CV ketel)

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 26-10-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 10:01:
[...]

juistem... gewoon het 'meet'punt op de lijn die je zelf maakt
Ik heb de 35 graden aangepast naar 30. (Vorige winter heel de winter behaaglijk gehad op 34 graden via CV ketel)
8)7 misschien een domme vraag van mij er word tot nu alleen gesproken over de vewarmingsfunctie van de wp,men kan er in de zomer ook mee koelen hoe gaat dat dan werken met 2 zones,2kleppen,2thermostaten dan moeten de kleppen anders om werken??? m.a.w bij verwarmen bij warmtevraag klep/open en bij koelen andersom te warm klep/open bedient door thermostaat(die moet dan van werking veranderen) op koelfunctie dmv maak en verbreekcontacten no of nc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:34:
[...]

8)7 misschien een domme vraag van mij er word tot nu alleen gesproken over de vewarmingsfunctie van de wp,men kan er in de zomer ook mee koelen hoe gaat dat dan werken met 2 zones,2kleppen,2thermostaten dan moeten de kleppen anders om werken??? m.a.w bij verwarmen bij warmtevraag klep/open en bij koelen andersom te warm klep/open bedient door thermostaat(die moet dan van werking veranderen) op koelfunctie dmv maak en verbreekcontacten no of nc
ik ga er niet mee koelen, maar het werkt dan exact hetzelfde.
Nest geeft signaal aan klep, klep aan wp (warmen danwel koelen)
is een andere terminal, dus dat maakt niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 12:49:
[...]

ik ga er niet mee koelen, maar het werkt dan exact hetzelfde.
Nest geeft signaal aan klep, klep aan wp (warmen danwel koelen)
is een andere terminal, dus dat maakt niet uit.
:) oke ik heb het begrepen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-09 16:01
Het is wel wenselijk om de kringen van de badkamer toe te knijpen, zo een ijskoude vloer is niet aangenaam, zelfs niet midden in de zomer.

Het vocht blijft ook nog eens een hele dag overal liggen in de badkamer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonbaas
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-11-2022
Hallo!

We hebben een therma V R 32 5 kw geïnstalleerd. Hij geeft nu een foutmelding en heeft een 2e circuit gemaakt. Weet iemand hoe we dit weer kunnen verwijderen?

Dankje! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1FFtJBxK0Q8YgJLNBF0Lr-ttqU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aN8ACZs0mzt0BRVntcSlRlNk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antoine sellies
Zonbaas schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:47:
Hallo!

We hebben een therma V R 32 5 kw geïnstalleerd. Hij geeft nu een foutmelding en heeft een 2e circuit gemaakt. Weet iemand hoe we dit weer kunnen verwijderen?

Dankje! [Afbeelding]
instellingen /mengcircuit uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fw_MosooaC2RGooNqAuwE5ncCfM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uXdLflNlzDIz9qTt8B607Y5j.jpg?f=fotoalbum_large

yemperatuur sensor geplaatst
maar ik kan de dhw tank niet instellen
wat die ik verkeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Zonbaas schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:47:
Hallo!

Dankje! [Afbeelding]
Via [Configuratie] -> [Mengcircuit] -> [Mengcircuit] instellen op "niet gebruiken"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:59:
[...]

Ik heb stappen gemaakt vandaag. Na nog eens een keer bijna het hele topic door te lezen.

Settings:
invoer 28
hysterese -0,5 / +4
stille modus
gestuurd op pomp max 60%

Ik heb beide verdelers geopend en de wp laten starten. Na enige tijd begon het moduleren en liep uiteindelijk terug tot 388Wh, 15,4l, 29/33.
Eigenlijk best keurige resultaten dacht ik zo.
Ik kon nu een verdeler vrij openen of sluiten; de wp bleef netjes zijn ding doen. Als er hiervoor (met deze temperaturen) nodig is dat beide verdelers een half uurtje open moeten zijn, dan is dat zo ingeprogrammeerd in homekit.

So far so good! *O*

Dan komt een nieuwe issue. Schakel ik uiteindelijk beide thermostaten uit, dan verschijnt er een CH14 error, die na het wegdrukken van de pop-up ook gewoon links onder in de hoek blijft staan. De wp lijkt hiermee ook geblokkeerd te zijn. Ook het handmatig starten van een pomptest lukt niet. -O-
Ik kan uiteraard even een power cycle doen, maar vroeg me af of dit niet anders kan.

En, hoe voorkom je met een externe thermostaat dat dit gebeurt? Er zal toch op enig moment een "uit" signaal moeten komen. Wellicht is het nog wat spelen met de bypass. (of een grotere, of een tweede erbij) Ik heb de bypass niet meer afgesteld bij pomp 60%.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 26-10-2022 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:00:
[...]

Ik heb stappen gemaakt vandaag. Na nog eens een keer bijna het hele topic door te lezen.

Settings:
invoer 28
hysterese -0,5 / +4
stille modus
gestuurd op pomp max 60%

Ik heb beide verdelers geopend en de wp laten starten. Na enige tijd begon het moduleren en liep uiteindelijk terug tot 388Wh, 15,4l, 29/33.
Eigenlijk best keurige resultaten dacht ik zo.
Ik kon nu een verdeler vrij openen of sluiten; de wp bleef netjes zijn ding doen. Als er hiervoor (met deze temperaturen) nodig is dat beide verdelers een half uurtje open moeten zijn, dan is dat zo ingeprogrammeerd in homekit.

So far so good! *O*

Dan komt een nieuwe issue. Schakel ik uiteindelijk beide thermostaten uit, dan verschijnt er een CH14 error, die na het wegdrukken van de pop-up ook gewoon links onder in de hoek blijft staan. De wp lijkt hiermee ook geblokkeerd te zijn. Ook het handmatig starten van een pomptest lukt niet. -O-
Ik kan uiteraard even een power cycle doen, maar vroeg me af of dit niet anders kan.

En, hoe voorkom je met een externe thermostaat dat dit gebeurt? Er zal toch op enig moment een "uit" signaal moeten komen. Wellicht is het nog wat spelen met de bypass. (of een grotere, of een tweede erbij) Ik heb de bypass niet meer afgesteld bij pomp 60%.
CH14 is echt een lage flow melding. Je zult toch echt moeten zorgen dat er genoeg doorstroming is, totdat de waterpomp helemaal uit is geschakeld. Wellicht vertraagd de klep sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:05:
[...]

CH14 is echt een lage flow melding. Je zult toch echt moeten zorgen dat er genoeg doorstroming is, totdat de waterpomp helemaal uit is geschakeld. Wellicht vertraagd de klep sluiten?
hmm ja dat laatste gaat niet (denk ik)
Het is de positie van de klep die het signaal uiteindelijk doorstuurt naar de wp.

Dan is het alternatief dus zorgen voor flow middels bypass(es)?

edit:
naja alles "kan"
maar dan zal ik een PCB moeten laten maken, zodat het thermostaat signaal gewoon naar de wp gaat, en vertraagd een signaal naar de klep stuurt.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 26-10-2022 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:08:
[...]

hmm ja dat laatste gaat niet (denk ik)
Het is de positie van de klep die het signaal uiteindelijk doorstuurt naar de wp.
Tja, dan is het leed al geschiedt. De klep is dan al dicht en een lage flow al aanwezig.
Dan is het alternatief dus zorgen voor flow middels bypass(es)?
Die gaan pas open, nadat de druk opgelopen is. Wellicht ook te laat.

Eigenlijk zou je er voor moeten zorgen, dat nooit beide kleppen dicht kunnen lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:08:
naja alles "kan"
maar dan zal ik een PCB moeten laten maken, zodat het thermostaat signaal gewoon naar de wp gaat, en vertraagd een signaal naar de klep stuurt.
Daar zijn gewoon tijdrelais voor te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

Daar zijn gewoon tijdrelais voor te koop.
true

Dan is de vraag of de wp 2 in serie geschakelde thermostaten slikt, of beter, of heatlinks dat slikken :+

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 26-10-2022 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:18:
[...]

true

Dan is de vraag of de wp 2 in serie geschakelde thermostaten slikt, of beter, of heatlinks dat slikken :+
Dat maakt voor de warmtepomp niet uit. 230 V is 230 V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:20:
[...]

Dat maakt voor de warmtepomp niet uit. 230 V is 230 V.
Ik zit net te bedenken dat er alleen een delay moet zijn bij uitschakelen.
Dus wanneer van de stroom af.
eigenlijk deze variant:
Afbeeldingslocatie: https://broycecontrol.com/wp-content/uploads/DFSW0813_Function-1536x870.jpg

Maar ik ga eerst nog even met bypass ventiel stoeien :+

[ Voor 24% gewijzigd door paQ op 26-10-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK, de tweede sluiten met opnieuw afgesteld ventiel werkt ook *O*
Ik programmeer wel even iets in homekit voor het opstarten.

Next up: kijken of ik op uitvoer kan sturen ipv invoer. Dan hoop ik dat ik binnen een hysterese van 4 kan blijven. Anders zet ik het weer terug zoals ik het nu heb. Kan ik hooguit nog wat finetunen aan pomp denk ik.
Hij start alleen wat warm op vind ik (37-39 graden) en stabiliseert wel weer na ca 15-20 min.
Na 30 min is het nu 29/33, ca 15.5l/min 380-450Wh

[ Voor 59% gewijzigd door paQ op 26-10-2022 22:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik zou het onderbereik van de hystereses nog wat omlaag zetten. Stel dat de pomp afslaat en weer aan wil op -0.5 dan is het pendelfeest compleet, dat komt zeker niet meer goed. Met -2 heb je iig nog minimaal 6 graden speling totdat hij weer uitklapt.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Devil schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:40:
Ik zou het onderbereik van de hystereses nog wat omlaag zetten. Stel dat de pomp afslaat en weer aan wil op -0.5 dan is het pendelfeest compleet, dat komt zeker niet meer goed. Met -2 heb je iig nog minimaal 6 graden speling totdat hij weer uitklapt.
yep. Had het opzettelijk laag gezet, omdat ik anders steeds zo lang moest wachten tot de boel afkoelde. Het was natuurlijk zomer vandaag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vL__l4CG42GEYdGqhvcsaKl75xE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/267AgsZapSWPo3JKsbFPbSXd.png?f=fotoalbum_large
Het was best warm :')
Ongeveer voor 83m3 gas gestookt :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:44:
[...]

yep. Had het opzettelijk laag gezet, omdat ik anders steeds zo lang moest wachten tot de boel afkoelde. Het was natuurlijk zomer vandaag.

[Afbeelding]
Het was best warm :')
Ongeveer voor 8m3 gas gestookt :D
5.5 kWh komt overeen met ca. 3 m3 gas.

Het is nog wel iets teveel, maar dat komt waarschijnlijk, omdat je veel aan het testen bent.

Ik heb 2.2 kWh verbruikt vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SrZfuGyuXuUPqd9AcQ8tVn4P2dk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WXZEaYieU6E3NqwqnCbr9VBm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 22:52:
[...]

5.5 kWh komt overeen met ca. 3 m3 gas.

Het is nog wel iets teveel, maar dat komt waarschijnlijk, omdat je veel aan het testen bent.

Ik heb 2.2 kWh verbruikt vandaag.
[Afbeelding]
herstel typo

Klopt het dat er geen optie is om de pomp 5 aan / 30 uit te laten lopen bijv bij geen warmtevraag? (externe thermostaat uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:22:
[...]

Ik zit net te bedenken dat er alleen een delay moet zijn bij uitschakelen.
Dus wanneer van de stroom af.
eigenlijk deze variant:
[Afbeelding]

Maar ik ga eerst nog even met bypass ventiel stoeien :+
Een bypass kan er toe leiden dat hij zeer snel zijn bovenste hysterese grens bereikt. Het warme water gaat immers direct weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 05:04:
[...]

Een bypass kan er toe leiden dat hij zeer snel zijn bovenste hysterese grens bereikt. Het warme water gaat immers direct weer terug?
Vandaar het ventiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[message=73260weit874,noline]paQ schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 21:18[/message]:
[...]

true

s
8)7 ik volg het een beetje,u maakt een denkfout eigenlijk meerdere u gebruikt 2 2weg kleppen waterzijdig als men 1 driewegklep gebruikt voor 2 zones aan te sturen is het probleem flow/bypas opgelost dan staat 1zone altijd open dan kan de circulatiepomp altijd zijn druk kwijt,dan het volgende u gebruikt 2 externe thermostaten dat veroorzaakt software problemen de wp herkent maar 1 externe thermostaat(men kan bijwijze van 10 er aanhangen hij herkent het als 1) en daar handeld hij softwarematig na,orgineel kan hij 2zones aansturen met 1controller/thermostaat (zone1) 1 externe thermostaat (zone2) als men anders doet verstoord het de software hij heeft op aansluitingen ook klep aansluitingen die moet men dan ook gebruiken dat is dan orgineel dan werkt het ook(die dip is dan ook een software probleem) hij volgt gewoon zijn programma ook als u anders wilt mijn motto is dan ook het apparaat gebruiken zo orgineel mogelijk dan werkt het ook correct 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 07:41:
[...]
s
8)7 ik volg het een beetje,u maakt een denkfout eigenlijk meerdere u gebruikt 2 2weg kleppen waterzijdig als men 1 driewegklep gebruikt voor 2 zones aan te sturen is het probleem flow/bypas opgelost dan staat 1zone altijd open dan kan de circulatiepomp altijd zijn druk kwijt,dan het volgende u gebruikt 2 externe thermostaten dat veroorzaakt software problemen de wp herkent maar 1 externe thermostaat(men kan bijwijze van 10 er aanhangen hij herkent het als 1) en daar handeld hij softwarematig na,orgineel kan hij 2zones aansturen met 1controller/thermostaat (zone1) 1 externe thermostaat (zone2) als men anders doet verstoord het de software hij heeft op aansluitingen ook klep aansluitingen die moet men dan ook gebruiken dat is dan orgineel dan werkt het ook(die dip is dan ook een software probleem) hij volgt gewoon zijn programma ook als u anders wilt mijn motto is dan ook het apparaat gebruiken zo orgineel mogelijk dan werkt het ook correct 8)7
een 3-weg klep is of de ene of de andere verdeler
Ik wil beide verdelers vrij kunnen openen en sluiten, dus zodoende twee 2-weg kleppen.

Het flow probleem (bij uitschakelen) kan ik eenvoudig oplossen door een delay in te bouwen voor de klep.
Ik ga het even testen met een 2-gang sonoff schakelaar, waarbij ik de kleppen los stuur van het healtink signaal.
Het heeft verder niks met een 'verstoord signaal' te maken. Het werkt nu immers ook via de kleppen. Het heatlink contact gaat nu in serie via de kleppen naar de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
ja,2 thermostaten in serie dan herkent hij het als 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
als de eerste in serie uitschakeld is de tweede ook uit!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
nou maak ik een denkfout het gaat via de aangestuurde kleppen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:28:
als de eerste in serie uitschakeld is de tweede ook uit!!!
nee, want er is nog steeds 230 contact
Alleen het (contact)signaal staat in serie, niet de voeding van de heatlink zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

nee, want er is nog steeds 230 contact
Alleen het (contact)signaal staat in serie, niet de voeding van de heatlink zelf.
ja je zult gelijk hebben ik heb geen ervaring met heatlinks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
wie kan mij vertellen welke dipswitch ik moet omzetten bij de u44 voor de dhw tank
ik heb 2 rijen naast elkaar sw1 en sw2 nr 1 tm 8 op beide

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 12:43
antoine sellies schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:56:
wie kan mij vertellen welke dipswitch ik moet omzetten bij de u44 voor de dhw tank
ik heb 2 rijen naast elkaar sw1 en sw2 nr 1 tm 8 op beide

bvd
Ik heb geen dhw, maar ik neem aan dat alle dipswitches in de handleiding staan.

https://aircoplazazwolle....leiding-lg-warmtepomp.pdf

bijvoorbeeld in deze.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
The_KnarF schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

bijvoorbeeld in deze.
bij mij ziet het er anders uit qua print en switches
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QGHoFfn10mPZOUYpgnOrgJKsNTc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cmRAOwkLEoECkXEuj4DkOHwc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lY6zp7Cv7fm37TIj5irgc1Q_2AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s0OVhZrYv2qZhSe1eVgX5j1O.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7QttQjwNYbC1cIVuiapl5tlGVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IpcaUAzGx9THOIvVYUj9sZfC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jgdaMjUBy-FeTuRPMw0Zm2VvMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZkr3xSRrYNV07m9iIFowa1q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
als iemand kan aangeven welke het is voor de sww tank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
The_KnarF schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

bijvoorbeeld in deze.
Let op.
Deze handleiding is voor de U33 en U34.
Bij latere types is dit (deels) anders!

[edit] maar dat was al duidelijk ;-)

[ Voor 4% gewijzigd door Transitie op 27-10-2022 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
Transitie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

Let op.
Deze handleiding is voor de U33 en U34.
Bij latere types is dit (deels) anders!
:'(

idd
daarom kan ik ook niet de juiste dip vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
antoine sellies schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

idd
Wij hebben een U33, maar er zijn er inmiddels genoeg met U44.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Transitie schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

Wij hebben een U33, maar er zijn er inmiddels genoeg met U44.
in de handleiding van de u44 staan beide vernoemd 2e kapittel een beetje verwarrend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-09 16:01
kazemo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 16:40:
alles is mogelijk bijv teflonresten maar lijkt mij niet aannemelijk aan gezien er een extra magneetfilter is geplaatst(spirotech)
Téflon is niet magnetisch....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-09 12:43
ah, dat wist ik niet, waar vind ik dan de handleiding van de 44?
de handleiding die in de WP zit heb je niets aan.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Kenwood960 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:01:
[...]

Téflon is niet magnetisch....
:) er zit ook een spiraal filter in het is combinatie van 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
The_KnarF schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:06:
ah, dat wist ik niet, waar vind ik dan de handleiding van de 44?
de handleiding die in de WP zit heb je niets aan.
:) inderdaad men moet de complete installatie handleiding downloaden meer dan 200 pag voor de installateur bijv bij lg klimaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 19:01
antoine sellies schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:40:
[...]

idd
Staat het juiste aansluitschema niet op een grote sticker in je WP? Ok, je moet even naar buiten en de zaak open schroeven .... Maar dat is de betrouwbaasrte bron voor wat jij hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoine sellies
BernieW schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:11:
[...]

Staat het juiste aansluitschema niet op een grote sticker in je WP? Ok, je moet even naar buiten en de zaak open schroeven .... Maar dat is de betrouwbaasrte bron voor wat jij hebt.
ja alleen daar staat niet welke dip ik moet hebben voor de dhw \sww tank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 00:09
antoine sellies schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:25:
[...]

ja alleen daar staat niet welke dip ik moet hebben voor de dhw \sww tank
Sw2 dip 3 op aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonbaas
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07-11-2022
Hoe stel je de kamertemperatuur in? Ik zie alleen warmte in of uitvoer temp of AI + 5 - 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Zonbaas schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 06:55:
Hoe stel je de kamertemperatuur in? Ik zie alleen warmte in of uitvoer temp of AI + 5 - 5
Als op warmte insteld, kun je de temperatuur van de lucht instellen. Als je op AI werkt, dat gaat de waarde volgens een stooklijn. AI+1 is dan 1 graad boven de stooklijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Gaat het dan ergens ander heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:43:
[...]

Gaat het dan ergens ander heen?
uh nee, maar dat doet ie pas op het moment dat beide afsluiters dicht gaan/zijn. Dus wanneer mijn thermostaten geen warmtevraag hebben > de wp uit moet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 06:57:
[...]

Als op warmte insteld, kun je de temperatuur van de lucht instellen. Als je op AI werkt, dat gaat de waarde volgens een stooklijn. AI+1 is dan 1 graad boven de stooklijn.
Ben dat dus nu aan het proberen. Nieuwsgierig of de wp ander gedrag zal vertonen.
Ik heb nu een vlakke stooklijn ingesteld van 28 graden UIT, AI+3 (buiten 17) maar hij springt niet aan :?
(Alleen water)
Het water dat hij momenteel rondpompt is 20 graden in en uit. 28+3=31, 11 graden verschil met de huidige watertemperatuur. Why you don't start?

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 28-10-2022 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
paQ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:53:
[...]

Het water dat hij momenteel rondpompt is 20 graden in en uit. 28+3=31, 11 graden verschil met de huidige watertemperatuur. Why you don't start?
Heb je nog begrenzingen aan je temperaturen gekoppeld? :)

Ik heb zelf bijvoorbeeld ingesteld staan (LG-HM123MR-U34):
Heating air temp 16-25
Water heating set temp 20-50

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Casper de Boer schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:27:
[...]

Heb je nog begrenzingen aan je temperaturen gekoppeld? :)

Ik heb zelf bijvoorbeeld ingesteld staan (LG-HM123MR-U34):
Heating air temp 16-25
Water heating set temp 20-50
water 20-35. (geen lucht)

Maar dat is volgens mij de limiet waarop je je controller kunt regelen. Dat zegt mijns inziens niets over de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 08:49:
[...]

uh nee, maar dat doet ie pas op het moment dat beide afsluiters dicht gaan/zijn. Dus wanneer mijn thermostaten geen warmtevraag hebben > de wp uit moet
Helder. Dus je wilt uitsluitend voorkomen dat je een stromingsfout krijgt vóór dat de WP er op vraag uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Helder. Dus je wilt uitsluitend voorkomen dat je een stromingsfout krijgt vóór dat de WP er op vraag uit gaat.
Dat, en wanneer er gewisseld wordt tussen 1of2 verdelers. Ik ben erachter dat een vaste pompsnelheid hierbij parten speelt, dus ik heb het ventiel zo afgesteld dat hij bij pomp 60% functioneert in deze setup.

Ondertussen ook de Sonoff 2 gang minischakelaar ontvangen, maar dat wordt een klusje voor het weekend. Helaas geen tijd de komende twee dagen. Daar ga ik de kleppen mee vertragen wanneer beide dicht gaan/moeten. Dan laat ik eerst de wp stoppen op vraag vanuit de thermostaat, en pas bijv 1 min later (tijdens de naloop) de kleppen sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Waltertje schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 19:11:
Goedenavond beste forumers,

Ik heb deze lg's forums veel doorgelezen voor info over de LG monoblocks, hier veel mooie info uitgehaald, dank daarvoor.

Helaas plaats ik dit bericht hier nu door slecht nieuws over de levering van mijn LG monoblock :(

Een kleine 2 maanden geleden heb ik een LG monoblock besteld bij warmte24, vandaag een mail gekregen van warmte24 met als bijlage een brief van een fiscalist.

[Afbeelding]

Dit is behoorlijk balen en ik vind het allemaal een beetje raar, weet niet of dit echt is, of een vorm van oplichting om mij ergens mee akkoord te laten gaan.
De brief oogt wat goedkoop. Het KVK nummer is verdwenen en er is geen faillissement bekend, beide websites zijn ook verdwenen.

Weet nu even niet zo goed wat te doen, wil eerst wat info inwinnen voordat ik antwoord op de mail.
Zijn er nog meer mensen getroffen? (zag op google dat er een WhatsApp groep is geweest over dit bedrijf)

Mijn plan is om morgen eerst met de kvk te bellen en horen op welke grond dit bedrijf opgeheven is, en ik wil langs een rechtswinkel gaan om informatie in te winnen.

Als iemand tips voor me heeft, graag!
Bij gebrek aan een eigen topic toch even hier reageren.

Als ik het telefoonnummer google van die Lammers, dan krijg ik een vermelding op houtkachel.eu
Het zit wel allemaal erg toevallig in dezelfde hoek he?
Hij verhuurt ook fluisterboten, en doet in vastgoed.... en is fiscalist
Dat houtkachel.eu is ook geen zuivere koffie als je daar op verder zoekt. Ik weet niet wat de relatie tot hem exact was, maar er lijkt al vaker met dit bijltje te zijn gehakt. Het zou me niet verbazen dat als je echt gaat spitten in alle BV's en de holdings je lijntjes kunt verbinden.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 28-10-2022 13:06 ]

Pagina: 1 ... 36 ... 181 Laatste