beste Tweakers,
Mijn eerste post hier ondanks dat ik al vele uren heb doorgebracht op dit forum en specifiek dit topic:
Ik heb een een LG Therma V LM123.U33 (12 KW) warmtepomp, en omdat dit topic mij erg geholpen heeft tijdens de installatie en afstellingen tot zover, onderstaand mijn verhaal en keuzes die ik gemaakt heb, misschien helpt dit anderen weer verder.
ik heb nu 2 maanden geleden mijn Therma V gekocht om ons huis (vrijstaande jaren 30 woning) te verwarmen. Historisch zit het gasverbruik rond de 1800 m3 (inclusief bijstoken op hout). Ik zou eventueel met een 9 kw uit moeten komen, maar heb toch gekozen voor de 12 kw wegens de dubbele Fan, en omdat ik specifiek een warmtepomp wilde op 3 fasen.
De woning is redelijk geïsoleerd, overal hr+, geïsoleerde spouwmuur (6cm), en dak isolatie. 3 jaar geleden heb ik een uitbouw geplaatst die volledig volgens het geldende bouwbesluit is gebouwd. Tijdens een komende verbouwing zal er een nieuwe geisoloeerde vloer met vloerverwarmijng worden aangelegd. Op bepaalde vlakken is wat betreft isolatie nog verbetering te behalen. Ik heb er echter nu al voor gekozen een warmtepomp te plaatsen, omdat de andere geplande werkzaamheden in de winter niet uitgevoerd kunnen worden.
onze woning gedeeltelijk voorzien van vloerverwarming, en gedeeltelijk van radiatoren. Die dus op termijn gaan verdwijnen. (met uizondering van de bovenverdieping welke eigenlijk nooit gebruikt worden).
Ik heb naast de warmtepomp een cv ketel (Intergas extreme cw5). Deze blijft voorlopig behouden om als back-up te fungeren, en voor SWW. Ik wil het SWW met de warmtepomp gaan doen op een later moment, en als ik mezelf na een flinke winter er van overtuigd heb dat ik zonder de cv ketel kan.
Hydraulisch:
de wp is met een open verdeler samen met de cv ketel aangesloten op het verwarming systeem. Ik heb hiervoor gekozen om de retourtemperatuur van de wp beter onder controle te kunnen houden als de wp en de cv gelijktijdig draaien.
Om in geval van storing volledig over te kunnen schakelen op de cv ketel heb ik een extra leiding met kogelkraan geplaatst zodat beide units parallel geschakeld kunnen worden, ik heb geen buffervat opgenomen in het systeem.
Daarnaast heb ik een magneetfilter geplaatst, en in zowel de wp als de cvketel een terugslagklep.
De vloerverwarming is/was voorzien van een 4 groeps open verdeler met eigen pomp
Electrisch:
Ik heb de dipswitches voor de externe thermostaat (google nest), en backup heater A aangezet. Hier heb ik middels een relais mijn cv keel op aangesloten. Met deze optie moest er wel een 5k NTC bij geplaatst worden (deze zit in de open verdeler), en wordt nu door de wp gebruikt om Ta te meten.
Instellingen:
Ik heb een stooklijn ingesteld op 15 28C -> -7 40C
pomp 100%
hysteresis type 2
de backupheater -7
silent mode off
tgewenst is 21 graden (met 1 graden nachtverlaging)
Mijn bevindingen:
In de eerste instantie met alle radiatoren volledig open, en de open vv verdeler kreeg ik hele korte runs van +/- 10 min. Doordat de tr zeer snel opliep richting ta kwam ik niet door de “beruchte” opstart piek heen. De grootste veroorzaker hier van was de open vv verdeler. Ik heb de verdeler nu omgebouwd zodat deze gesloten is, en de pomp verwijderd. Dit gaf een groot verschil,
vervolgens heb ik met een warmtebeeld camera de radiatoren zo ingeregeld dat ze allemaal een delta T van ongeveer 3 graden hebben. Echt Waterzijdig inregelen wil ik niet doen omdat ik daar voetventielen voor moet installeren, en de radiatoren na deze winter toch verdwijnen
Het geluid van de unit aan de buitenzijde valt mij erg mee, ook in de opstart fase hoor ik hem nauwelijks als ik op het terras sta (+/- 5 M) wat echter wel storend was is het “gebrom” van de compressor wat alleen binnen te horen is. Dit viel ook wel te verwachten met een dergelijk zware unit op een houten dak. Nu heb ik om dit te verhelpen de bigfoots verwijderd en vervangen door betonnen opsluitbanden met daarop veren, tevens heb ik een constructie gemaakt om het kantelen van de unit wat tegen te gaan ( dit vanuit een voorbeeld uit dit topic). Het resultaat is perfect te noemen, het gebrom is geheel verdwenen.
Concluderend ben ik tot op heden heel positief over de unit (echt koude dagen hebben we natuurlijk nog niet gehad).
Wat mij echter nog niet duidelijk is: De google nest gebruik als thermostaat. De LG controller hangt een ruimte waar ook de cv ketel hangt, dus niet in een ruimte die direct verwarmd wordt. Weet iemand of de gemeten (room temperature) waarde van de controller van invloed is op de regeling van de wp ?