LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 35 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:46
richardtrip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

En je hebt niet bij de stroom aanvoer naar je unit de L en de N verkeerd aangesloten?
Naar de heatlink bedoel je?
De aders op de terminals in de warmtepomp komen nu in elk geval exact overeen met de aansluiting op de heatlink. (genummerde aders)

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 23-10-2022 11:07 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-09 15:10
richardtrip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:05:
[...]

En je hebt niet bij de stroom aanvoer naar je unit de L en de N verkeerd aangesloten?
Zit dit niet verkeerd om?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pPTNdBmDYpp5fIBvSHceml0Hj2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pUbofHGLzvBilZcAqeHBkylh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dit was de externe voeding. Die heb ik inmiddels vervangen voor voeding vanaf de wp. Maar dat mag voor een externe voeding overigens niet uitmaken. Immers als je een stekker omdraait heb je hetzelfde effect.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 23-10-2022 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23:46
paQ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:06:
[...]

Naar de heatlink bedoel je?
De aders op de terminals in de warmtepomp komen nu in elk geval exact overeen met de aansluiting op de heatlink. (genummerde aders)
Ik bedoel de stroomkabel vanaf jouw meterkast naar de lg warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-09 23:16
Jojan265 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 17:52:
Ik had voor me zelf een tekeningetje gemaakt, welke onderdelen ik waar moest inzetten bij het installeren van de 7 kW U44 monoblock. Wellicht interessant voor diegenen die ook een warmtepomp willen installeren.

[Afbeelding]

Opmerkingen:
  • Ik heb het vuilfilter (fijnmaziger dan diegene die al in de unit zit) en de magneetafscheider tussen 2 afsluiters geplaatst om het jaarlijkse onderhoud gemakkelijk te kunnen uitvoeren.
  • Ik heb zoveel mogelijk 1¼" onderdelen en 32x3 mm meerlagenbuis gebruikt om het drukverlies zoveel mogelijk te beperken.
  • Gebruik een driewegklep met T-boring, zodat tijdens het overschakelen er altijd doorstroming is.
  • Ik heb een drainmogelijkheid geplaatst op het laagste punt (bij de vloerverwarming verdeler).
  • Ik heb afsluiters geplaatst om de warmtepomp in te blokken en daarbij drainafsluiters om de warmtepomp te kunnen legen. Indien bij vorst langdurig stroomuitval aanwezig is, kan ik voor nood gemakkelijk de warmtepomp beschermen.
  • Ik heb de warmtemeter in de aanvoer geplaatst, aangezien deze een kleinere doorlaat heeft.
  • Ik heb flexibele slang (pantser slang) gebruikt om de warmtepomp waterzijdig aan te sluiten. Dit voorkomt het doorgeven van trillingen.
  • Alle leidingen en appendages zijn geïsoleerd.
:) goeie tekening ik mis alleen een expansievat nou weet ik wel dat de lg een ingebouwd expansievat heeft van 8l is dit voldoende(afhankelijk van de water inhoud installatie) hij heeft ook overstortventiel van 3bar waarschijnlijk is dat het rubber slangetje wat er onder uithangt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
richardtrip schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:32:
[...]

Ik bedoel de stroomkabel vanaf jouw meterkast naar de lg warmtepomp.
wwwwwwwwwwow...... :X

O-)

offtopic:
damn you werkschakelaar :(

controller reageert! mooi. nu even alles weer goed instellen.
maar so far: HELD _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 23-10-2022 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 00:03
kazemo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 11:34:
[...]

:) goeie tekening ik mis alleen een expansievat nou weet ik wel dat de lg een ingebouwd expansievat heeft van 8l is dit voldoende(afhankelijk van de water inhoud installatie) hij heeft ook overstortventiel van 3bar waarschijnlijk is dat het rubber slangetje wat er onder uithangt
Er zit inderdaad een expansievat in de unit. Tevens heb ik de warmtepomp aangesloten op de bestaande leidingen naar de radiatoren en daar zit de gasketel (met terugslagklep in de retour) ook nog op. Daar zit dus nog een expansievat en overstort.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 12:06:
[...]

Er zit inderdaad een expansievat in de unit. Tevens heb ik de warmtepomp aangesloten op de bestaande leidingen naar de radiatoren en daar zit de gasketel (met terugslagklep in de retour) ook nog op. Daar zit dus nog een expansievat en overstort.
:) ja ik begrijp het helemaal mee eens heb ik ook zo een extra expansievat is nooit verkeerd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Registratie: Mei 2022
  • Niet online
We hebben het hier over wisselspanning. Voor de werking maakt het formeel niet uit.
Echter, om bij werkzaamheden (door derden) te weten wat de fase is/ waar de spanning op staat, is het raadzaam om de juiste kleur draad te gebruiken.
Voor de fase (L) is dat bruin, voor de nul (N) is dat blauw. En de schakeldraad van de Heatlink (3) naar de WP (20, 24 of 30 afhankelijk van het type LG) is dat zwart.

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Transitie schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:04:
[...]

We hebben het hier over wisselspanning. Voor de werking maakt het formeel niet uit.
Echter, om bij werkzaamheden (door derden) te weten wat de fase is/ waar de spanning op staat, is het raadzaam om de juiste kleur draad te gebruiken.
Voor de fase (L) is dat bruin, voor de nul (N) is dat blauw. En de schakeldraad van de Heatlink (3) naar de WP (20, 24 of 30 afhankelijk van het type LG) is dat zwart.
Sja, vreemd genoeg maakte dat al het verschil :')
Ik had met het plaatsen van een MID tussenmeter in de meterkast boven op de N en L omgewisseld op de automaat. Ik heb ze juist om aangesloten, en nu reageert de thermostaatschakeling ook 8)7
Overigens ook weer terug op externe voeding, en dat is toch hoe ik het ga / moet doen, gezien ik 2 thermostaten heb met 2 Danfoss 2-weg kleppen die ik separaat wil kunnen regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:51:
[...]

Sja, vreemd genoeg maakte dat al het verschil :')
Ik had met het plaatsen van een MID tussenmeter in de meterkast boven op de N en L omgewisseld op de automaat. Ik heb ze juist om aangesloten, en nu reageert de thermostaatschakeling ook 8)7
Overigens ook weer terug op externe voeding, en dat is toch hoe ik het ga / moet doen, gezien ik 2 thermostaten heb met 2 Danfoss 2-weg kleppen die ik separaat wil kunnen regelen.
Sorry, ben niet volledig in mijn tekst. Moet zijn:
Voor de werking van de Heatlink maakt het formeel niet uit.
Als je N en L omwisselt op de Heatlink, wordt de N doorgeschakeld naar de WP. Logisch dat die dan niet reageert. Er staat immers geen spanning op die draad. Extra reden om de juiste kleur draad te gebruiken ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door Transitie op 23-10-2022 13:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Transitie schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 13:57:
[...]

Sorry, ben niet volledig in mijn tekst. Moet zijn:
Voor de werking van de Heatlink maakt het formeel niet uit.
Als je N en L omwisselt op de Heatlink, wordt de N doorgeschakeld naar de WP. Logisch dat die dan niet reageert. Er staat immers geen spanning op die draad. Extra reden om de juiste kleur draad te gebruiken ;-)
ja, is alleen met extern voeden een lastig verhaal.

Ik heb er zojuist een Attema opbouwdoos naastgeplaatst, dus ik denk dat ik daar wel even L+N van af pak. Ook geen gedoe met stekkers die verkeerd om kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:01:
[...]

ja, is alleen met extern voeden een lastig verhaal.

Ik heb er zojuist een Attema opbouwdoos naastgeplaatst, dus ik denk dat ik daar wel even L+N van af pak. Ook geen gedoe met stekkers die verkeerd om kunnen zitten.
:O geachte heren volgens voorschrift mag dit zo niet externe voeding aftakken moet na werkschakelaar(de naam zegt het al na uitschakelen moet alles spanningsloos zijn) bovendien apparaat is inderdaad fase gevoelig,aftakken word dan een stuurstroom circuit afgezekerd met bijv 20a traag(C) dit is te zwaar officieel moet dit met extra stuurstroom zekering bijv 4a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:38:
[...]

:O geachte heren volgens voorschrift mag dit zo niet externe voeding aftakken moet na werkschakelaar(de naam zegt het al na uitschakelen moet alles spanningsloos zijn) bovendien apparaat is inderdaad fase gevoelig,aftakken word dan een stuurstroom circuit afgezekerd met bijv 20a traag(C) dit is te zwaar officieel moet dit met extra stuurstroom zekering bijv 4a
Als ik de heatlink extern voedt en de wp is uit, dan meet ik 13V op de L van de wp.

Het punt is dat ik denk ik de heatlink niet op de wp kan voeden, gezien mijn danfoss regelaars het signaal dienen door te geven aan de wp, anders gaan de kranen niet open of dicht. Ik kan die volgorde niet omkeren (heatlink voeden op de wp, en wp de kranen laten schakelen) want dan reageren beide kranen tegelijk, ipv alleen de gewenste.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 23-10-2022 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Ja, het is wel een mannen "hobby". Weinig dames aan boord...
Heeft iemand al een handleiding voor zijn vrouw gemaakt? Mijn partner is zeker niet a technisch en onhandig, maar soms kan ik het niet eens uitleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 14:46:
[...]

Als ik de heatlink extern voedt en de wp is uit, dan meet ik 13V op de L van de wp.

Het punt is dat ik denk ik de heatlink niet op de wp kan voeden, gezien mijn danfoss regelaars het signaal dienen door te geven aan de wp, anders gaan de kranen niet open of dicht. Ik kan die volgorde niet omkeren (heatlink voeden op de wp) want dan reageren beide kranen tegelijk, ipv alleen de gewenste.
mij ontgaat even de logica op de werking daar ben ik niet deskundig in,feit is echter er word hardwarematig veranderingen aan gebracht dit beïnvloed de ingebouwde software van het apparaat waarop de goede werking berust(men kan er van uit gaan dat bij de ontwikkeling bij r&d van lg erover is nagedacht) bovendien vervalt de garantie bij eigenhandige veranderingen het apparaat heeft immers A++ energielabel mij lijkt allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
kazemo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:24:
[...]

mij ontgaat even de logica op de werking daar ben ik niet deskundig in,feit is echter er word hardwarematig veranderingen aan gebracht dit beïnvloed de ingebouwde software van het apparaat waarop de goede werking berust(men kan er van uit gaan dat bij de ontwikkeling bij r&d van lg erover is nagedacht) bovendien vervalt de garantie bij eigenhandige veranderingen het apparaat heeft immers A++ energielabel mij lijkt allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt
Weet natuurlijk niet precies hoe @paQ het precies aansluit.
Mijn beeld is dat hij niet intern aan het sleutelen is aan de WP.
De conclusie dat hij voor de werkschakelaar aftakt, lees ik ook nergens terug.

Het feit overigens dat het allemaal niet zo eenvoudig is en dat de beschrijvingen in de handleidingen zeer beperkt en matig van kwaliteit zijn, maakt eigenstandig uitzoeken hoe de WP reageert op bepaalde instellingen/ acties noodzakelijk is.
Zeker als je een wat complexere installatie hebt met extra kleppen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Transitie schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:23:
[...]

Ja, het is wel een mannen "hobby". Weinig dames aan boord...
Heeft iemand al een handleiding voor zijn vrouw gemaakt? Mijn partner is zeker niet a technisch en onhandig, maar soms kan ik het niet eens uitleggen.
Hoezo?

Ik gebruik de bijgeleverde controller/thermostaat en daar hoeft in principe niets aan bediend te worden. Gewoon aanlaten en niet aankomen is de handleiding richting mijn vrouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Zo beredenerend zou je met externe koppeling van elk willekeurig apparaat al “invloed” uitoefenen. Ondanks de hele trits aan terminals in de wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_4H6DYA75Q4TzyRCrkh9YvGobO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9U21zV7S3TidT4AqkOGKXTB.jpg?f=fotoalbum_large

Heb het nu vooralsnog zo zitten.

Twee heatlinks, elke heatlink een eigen kogelkraan die de verdeler opent / sluit.
De heatlinks zijn vanwege dit dus extern gevoed, maar niets doorgelusd oid. Hij sluit en opent nu alleen 2-3.

De danfoss controller moet dus tussen de heatlink en de wp, anders komt er geen of een foutief open/dicht signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubencaz
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 05-02-2024
beste Tweakers,

Mijn eerste post hier ondanks dat ik al vele uren heb doorgebracht op dit forum en specifiek dit topic:
Ik heb een een LG Therma V LM123.U33 (12 KW) warmtepomp, en omdat dit topic mij erg geholpen heeft tijdens de installatie en afstellingen tot zover, onderstaand mijn verhaal en keuzes die ik gemaakt heb, misschien helpt dit anderen weer verder.
ik heb nu 2 maanden geleden mijn Therma V gekocht om ons huis (vrijstaande jaren 30 woning) te verwarmen. Historisch zit het gasverbruik rond de 1800 m3 (inclusief bijstoken op hout). Ik zou eventueel met een 9 kw uit moeten komen, maar heb toch gekozen voor de 12 kw wegens de dubbele Fan, en omdat ik specifiek een warmtepomp wilde op 3 fasen.

De woning is redelijk geïsoleerd, overal hr+, geïsoleerde spouwmuur (6cm), en dak isolatie. 3 jaar geleden heb ik een uitbouw geplaatst die volledig volgens het geldende bouwbesluit is gebouwd. Tijdens een komende verbouwing zal er een nieuwe geisoloeerde vloer met vloerverwarmijng worden aangelegd. Op bepaalde vlakken is wat betreft isolatie nog verbetering te behalen. Ik heb er echter nu al voor gekozen een warmtepomp te plaatsen, omdat de andere geplande werkzaamheden in de winter niet uitgevoerd kunnen worden.
onze woning gedeeltelijk voorzien van vloerverwarming, en gedeeltelijk van radiatoren. Die dus op termijn gaan verdwijnen. (met uizondering van de bovenverdieping welke eigenlijk nooit gebruikt worden).

Ik heb naast de warmtepomp een cv ketel (Intergas extreme cw5). Deze blijft voorlopig behouden om als back-up te fungeren, en voor SWW. Ik wil het SWW met de warmtepomp gaan doen op een later moment, en als ik mezelf na een flinke winter er van overtuigd heb dat ik zonder de cv ketel kan.

Hydraulisch:
de wp is met een open verdeler samen met de cv ketel aangesloten op het verwarming systeem. Ik heb hiervoor gekozen om de retourtemperatuur van de wp beter onder controle te kunnen houden als de wp en de cv gelijktijdig draaien.
Om in geval van storing volledig over te kunnen schakelen op de cv ketel heb ik een extra leiding met kogelkraan geplaatst zodat beide units parallel geschakeld kunnen worden, ik heb geen buffervat opgenomen in het systeem.
Daarnaast heb ik een magneetfilter geplaatst, en in zowel de wp als de cvketel een terugslagklep.
De vloerverwarming is/was voorzien van een 4 groeps open verdeler met eigen pomp

Electrisch:
Ik heb de dipswitches voor de externe thermostaat (google nest), en backup heater A aangezet. Hier heb ik middels een relais mijn cv keel op aangesloten. Met deze optie moest er wel een 5k NTC bij geplaatst worden (deze zit in de open verdeler), en wordt nu door de wp gebruikt om Ta te meten.

Instellingen:
Ik heb een stooklijn ingesteld op 15 28C -> -7 40C
pomp 100%
hysteresis type 2
de backupheater -7
silent mode off
tgewenst is 21 graden (met 1 graden nachtverlaging)

Mijn bevindingen:
In de eerste instantie met alle radiatoren volledig open, en de open vv verdeler kreeg ik hele korte runs van +/- 10 min. Doordat de tr zeer snel opliep richting ta kwam ik niet door de “beruchte” opstart piek heen. De grootste veroorzaker hier van was de open vv verdeler. Ik heb de verdeler nu omgebouwd zodat deze gesloten is, en de pomp verwijderd. Dit gaf een groot verschil,
vervolgens heb ik met een warmtebeeld camera de radiatoren zo ingeregeld dat ze allemaal een delta T van ongeveer 3 graden hebben. Echt Waterzijdig inregelen wil ik niet doen omdat ik daar voetventielen voor moet installeren, en de radiatoren na deze winter toch verdwijnen

Het geluid van de unit aan de buitenzijde valt mij erg mee, ook in de opstart fase hoor ik hem nauwelijks als ik op het terras sta (+/- 5 M) wat echter wel storend was is het “gebrom” van de compressor wat alleen binnen te horen is. Dit viel ook wel te verwachten met een dergelijk zware unit op een houten dak. Nu heb ik om dit te verhelpen de bigfoots verwijderd en vervangen door betonnen opsluitbanden met daarop veren, tevens heb ik een constructie gemaakt om het kantelen van de unit wat tegen te gaan ( dit vanuit een voorbeeld uit dit topic). Het resultaat is perfect te noemen, het gebrom is geheel verdwenen.

Concluderend ben ik tot op heden heel positief over de unit (echt koude dagen hebben we natuurlijk nog niet gehad).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VmlVSGa9Bf9DZmcRPtl_hr41oUA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6URiEl1abU3sITgjCHbwDCl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oea4MAHVBKltegQHHPdCZvT2KyM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i8cGXEALsWund6xr1nSmLTdx.jpg?f=fotoalbum_large

Wat mij echter nog niet duidelijk is: De google nest gebruik als thermostaat. De LG controller hangt een ruimte waar ook de cv ketel hangt, dus niet in een ruimte die direct verwarmd wordt. Weet iemand of de gemeten (room temperature) waarde van de controller van invloed is op de regeling van de wp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

paQ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 15:38:
Zo beredenerend zou je met externe koppeling van elk willekeurig apparaat al “invloed” uitoefenen. Ondanks de hele trits aan terminals in de wp.

[Afbeelding]

Heb het nu vooralsnog zo zitten.

Twee heatlinks, elke heatlink een eigen kogelkraan die de verdeler opent / sluit.
De heatlinks zijn vanwege dit dus extern gevoed, maar niets doorgelusd oid. Hij sluit en opent nu alleen 2-3.

De danfoss controller moet dus tussen de heatlink en de wp, anders komt er geen of een foutief open/dicht signaal.
Wat is dat voor intrigerend (en enorm netjes) kastje steeds naast de heatlink?

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Devil schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:09:
[...]

Wat is dat voor intrigerend (en enorm netjes) kastje steeds naast de heatlink?
Gheghe :P
Dat is de controller voor de danfoss afsluiter voor de verdeler. De heatlink stuurt de controller aan, de controller stuurt de kraan aan, als de kraan opent *klik* relais, en signaal naar de wp.

Het (b)lijkt overigens ondoenlijk om de wp een beetje warmte te laten geven momenteel.
Als ik op Delta T stuur, dan jaagt ie de temperatuur naar zelfs 40 graden.
Stuur ik op optimaal debiet, dan is het eveneens na 10-15 min klik uit, met een water temp van ca 28 graden.
Hysteresis al op -2/+2 gezet met delta 10, maar het is elke keer bekeken binnen 15 min.

Waarom start het ding eigenlijk zo hard op? Waarom moduleert ie niet? (Veel sneller).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 20:18:
Het (b)lijkt overigens ondoenlijk om de wp een beetje warmte te laten geven momenteel.
Als ik op Delta T stuur, dan jaagt ie de temperatuur naar zelfs 40 graden.
Stuur ik op optimaal debiet, dan is het eveneens na 10-15 min klik uit, met een water temp van ca 28 graden.
Hysteresis al op -2/+2 gezet met delta 10, maar het is elke keer bekeken binnen 15 min.

Waarom start het ding eigenlijk zo hard op? Waarom moduleert ie niet? (Veel sneller).
Heb je wel genoeg warmteafgifte? Als je tijdens de opstartpiek al naar 40 graden gaat, dan heb ik sterk mijn twijfels daarover. Het is nou eenmaal een gegeven dat de LG zo snel mogelijk de drukken en temperaturen aan de koudemiddel zijde op orde wil hebben, voordat de unit gaat moduleren. Normaal gesproken zou dit geen probleem mogen zijn, aangezien bij voldoende afgifte het toch lang duurt voordat de Tr omhoog gaat.
Die van mij heeft vandaag 2 starts gehad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gGt39lnIlhyspiB4Lk0j7R3910g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYI7u7rxwm87uLBDXkrUKzCn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:24:
[...]

Heb je wel genoeg warmteafgifte? Als je tijdens de opstartpiek al naar 40 graden gaat, dan heb ik sterk mijn twijfels daarover. Het is nou eenmaal een gegeven dat de LG zo snel mogelijk de drukken en temperaturen aan de koudemiddel zijde op orde wil hebben, voordat de unit gaat moduleren. Normaal gesproken zou dit geen probleem mogen zijn, aangezien bij voldoende afgifte het toch lang duurt voordat de Tr omhoog gaat.
Die van mij heeft vandaag 2 starts gehad:
[Afbeelding]
Sja. Als ik beide verdelers open zet (samen ca 115 m2) dan blijf ik vastlopen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMBrlbMODqDACBf_2KaELg1rsv4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KtSraoNWshBHf9Cy9LIes1Im.jpg?f=fotoalbum_large

De poging met temp naar 40 was op 1 verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:33:
[...]

[Afbeelding]
Ik heb de hysterese voor water op -0.5 .. +4.0 staan. Je moet de watertemperatuur dusdanig kiezen, waarbij je afgifte systeem de warmte goed kan afgeven. Bij mij is dat bij het huidige weer ongeveer 28 tot 29 graden (tenminste als je op uitvoer regelt). Als je op invoer regelt kan dit de gewenste watertemperatuur worden (bij mij ongeveer 24 tot 25 graden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

[...]

[Afbeelding]

De poging met temp baar 40 was op 1 verdeler.
Welkom bij de club. En laat je niet ontmoedigen door mensen die zeggen dat het aan jou ligt. Dat ligt het niet, het ligt aan de LG. Een maat van me heeft een zwaar overbemeten Vaillant en die draait uitstekend, zonder enige tuning. Begint meteen met modulatie en heeft nooit een overshoot of pendelgedrag.

Maar er valt wel omheen te werken om de LG uiteindelijk ook in het gareel te krijgen. Beginnen met:
Silent modus aan
Sturing op retour temperatuur te zetten
Hysteresis op -2/+4
Pomp op vaste flow (dus echt flow, niet pompcapaciteit)
Flow gaan tunen (bij mij werkt 65% van de max flow goed).
Bij het opstarten het eerste half uur alles open.
Target laag zetten en zodra hij er (hysteresis) voorbij is langzaam verhogen tot het geheel stabiel is.

En wel zorgen voor voldoende afgifte, dus temperatuur niet te laag zetten bij radiatoren. Dan maar een afschakeling omdat de kamer op temperatuur is, dat is beter dan pendelen, want dan is hij al zo warm dat hij binnen tien minuten weer afslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ik heb niet meer afgiftemogelijkheid dan dat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-09 12:22
rubencaz schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 19:43:

.................................

Het geluid van de unit aan de buitenzijde valt mij erg mee, ook in de opstart fase hoor ik hem nauwelijks als ik op het terras sta (+/- 5 M) wat echter wel storend was is het “gebrom” van de compressor wat alleen binnen te horen is. Dit viel ook wel te verwachten met een dergelijk zware unit op een houten dak. Nu heb ik om dit te verhelpen de bigfoots verwijderd en vervangen door betonnen opsluitbanden met daarop veren, tevens heb ik een constructie gemaakt om het kantelen van de unit wat tegen te gaan ( dit vanuit een voorbeeld uit dit topic). Het resultaat is perfect te noemen, het gebrom is geheel verdwenen.

....................................
Ziet er goed uit, gaat mij situatie ook worden. Heb je toevallig een adresje waar je die mooie beugels vandaan hebt? Of zelf gemaakt? :)

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
[...]

[Afbeelding]

De poging met temp naar 40 was op 1 verdeler.
Dan lijkt er toch echt iets verkeerd te zitten. Als je warmtepomp uitgaat omdat de watertemperatuur te hoog is, lijk je ergens kortsluiting te hebben. Het kan echt niet zo zijn, dat je bij voldoende afgifte al na ca. 10 min. een retour temperatuur hebt van 37 graden (hij schakelt bij jou uit op 40 +2 en de retour zal er normaal gesproken 5 graden onder zitten).

Nu ik dit schrijf bedenk ik me op eens, dat 40 graden je vloer in wel erg hoog is. Ik neem aan dat je dus een open verdeler hebt (met vvw pomp). En als dit zo is, dan snap ik dit gedrag wel, als je geen buffertank hebt. De retour temperatuur gaat veel te snel mee met je aanvoer temperatuur. De vvw pomp kan nooit jouw aanvoer zo snel verwerken. Je afgifte systeem lijkt op dit moment dan niet geschikt voor de warmtepomp. Misschien kun je een systeem tekeningetje maken en hier delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rubencaz
  • Laatst online: 05-02-2024
tebogo schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:56:
[...]

Ziet er goed uit, gaat mij situatie ook worden. Heb je toevallig een adresje waar je die mooie beugels vandaan hebt? Of zelf gemaakt? :)
de veren zijn gewoon te koop (dit zijn 50 kg veren) de steunen heb ik zelf gemaakt van stalen kokerprofiel. :)

Omdat de rechter kant zwaarder is dan de linkerkant heb ik de wp horizontaal gesteld door de veren aan de onderzijde uit te vullen met milli-max vulplaatjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 07:02:
[...]

Dan lijkt er toch echt iets verkeerd te zitten. Als je warmtepomp uitgaat omdat de watertemperatuur te hoog is, lijk je ergens kortsluiting te hebben. Het kan echt niet zo zijn, dat je bij voldoende afgifte al na ca. 10 min. een retour temperatuur hebt van 37 graden (hij schakelt bij jou uit op 40 +2 en de retour zal er normaal gesproken 5 graden onder zitten).

Nu ik dit schrijf bedenk ik me op eens, dat 40 graden je vloer in wel erg hoog is. Ik neem aan dat je dus een open verdeler hebt (met vvw pomp). En als dit zo is, dan snap ik dit gedrag wel, als je geen buffertank hebt. De retour temperatuur gaat veel te snel mee met je aanvoer temperatuur. De vvw pomp kan nooit jouw aanvoer zo snel verwerken. Je afgifte systeem lijkt op dit moment dan niet geschikt voor de warmtepomp. Misschien kun je een systeem tekeningetje maken en hier delen?
Die 40 graden bereikte ik met een hoog delta en lage pompdruk. Duidelijk een niet geslaagde poging :+

Ik heb 2 open verdelers, met gemotoriseerde afsluiter voor de verdeler.
6+5 groepen.

In de retour zit nog een voorschakelvat van 40 liter en een expansievaatje.

Normaliter op CVketel stookte ik 34 graden.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 24-10-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therma
  • Laatst online: 22-09 14:07
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:48:
[...]

Die 40 graden bereikte ik met een hoog delta en lage pompdruk. Duidelijk een niet geslaagde poging :+

Ik heb 2 open verdelers, met gemotoriseerde afsluiter voor de verdeler.
6+5 groepen.

In de retour zit nog een voorschakelvat van 40 liter en een expansievaatje.

Normaliter op CVketel stookte ik 34 graden.
Hoeveel flow heb je en hoeveel KW?
Bij mij hielp het enorm om meer flow te creëren, daarnaast hysterese water op +4

Hij valt dan uit op target temp +4,
Als je weinig flow heb wat dat kleine beetje veel te warm.

Succes 👍🏽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Therma schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:55:
[...]

Hoeveel flow heb je en hoeveel KW?
Bij mij hielp het enorm om meer flow te creëren, daarnaast hysterese water op +4

Hij valt dan uit op target temp +4,
Als je weinig flow heb wat dat kleine beetje veel te warm.

Succes 👍🏽
Hij is net weer aangesprongen. Beide verdelers staan open.
In 26 / uit 31
Pomp 100%
Flow 18,5~20,6 l
Druk op de CV is ca 1,65 bar.
Invoergestuurd op 24 graden.
Hysterese op +4

Momenteel 1200 Wh

Edit: Loopt nu terug naar 1000Wh en 17 l
Edit: 880Wh 15,8l
Edit: 740 Wh
Edit: 630 Wh 15 l, 1.55 bar op de CV, 27/31
Edit: 510 Wh 14 l
Edit: 440 Wh 13,4 l
Edit: 380 Wh 12,8 l 27/30
Edit: 350 Wh 11,4 l
Edit: 350 Wh 7,9 l, 1,35 bar op de CV
Edit: 350 Wh, 8 l, 26/30

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 24-10-2022 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:57:
[...]

In 26 / uit 31
Pomp 100%
Flow 18,5~20,6 l
Hysterese op +4

Momenteel 1200 Wh

Bijzonder. Vreemd dat de waterdruk in het systeem terug loopt.
Wat is de druk als de waterpomp(en) uit zijn?
Lijkt overigens of je ergens een grens van zo'n 30-32 graden op de water temp ingesteld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Transitie schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Bijzonder. Vreemd dat de waterdruk in het systeem terug loopt.
Wat is de druk als de waterpomp(en) uit zijn?
Lijkt overigens of je ergens een grens van zo'n 30-32 graden op de water temp ingesteld hebt.
Alles uit is 1.2 bar

Waar zou ik zo’n grens instellen?
Ik heb de invoer temp op 24 staan en “handboek”
Bij Algemeen, Waterdebiet Controle, besturingsmethode optimaal debiet

Edit: ah min 20, max 35

@Jojan265
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DfJH-8zNDnUPEJi6h-9Gvx6KvxY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4iGI0pxKKk2DKYrkq8l4LNyJ.png?f=fotoalbum_large

Ik houd het bypass ventiel ook nog even in de gaten. Bij opstarten maken de leidingen best wat geluid. Ben niet zeker of het de bypass is, of gewoon de druk.
Als het de bypass is, en alles vliegt zo weer de retour in, dan is er instant overshoot natuurlijk.

[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 24-10-2022 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
OK iets verder gekomen denk ik.
1 verdeler (kantoor) sloot juist af, want temp bereikt op thermostaat.
Ik hoorde duidelijk de bypass sissen en de controller gaf direct CH14 aan, en de wp stopte direct. (naloop 4 min dus waterpomp draait nog)

De bypass stond vrijwel dicht (0,1-0,5).
Moet ik een grotere hebben?

iig ziet dit er al beter uit :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XFb4vZ8dIlDxAuCRQw392FRGx24=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zGPOZ8ybjNwsEnCnG2NQNk9L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door paQ op 24-10-2022 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 08:57:
[...]

In 26 / uit 31
Pomp 100%
Flow 18,5~20,6 l
Hysterese op +4

Momenteel 1200 Wh

Zo te zien heb je de pomp nog in optimum flow staan. Kijk even naar de tips die ik gegeven heb, anders ben je sowieso nog meer tijd kwijt hier mee om het allemaal zelf uit te vogelen. Hij probeert een delta t van rond de 5 a 6 te bereiken/houden, daarom loopt de flow zo terug. Op een gegeven moment gaat hij dan gewoon uit omdat de flow te laag wordt, ookal is de temperatuur nog beneden de hysteresis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Devil schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:09:
[...]

Zo te zien heb je de pomp nog in optimum flow staan. Kijk even naar de tips die ik gegeven heb, anders ben je sowieso nog meer tijd kwijt hier mee om het allemaal zelf uit te vogelen. Hij probeert een delta t van rond de 5 a 6 te bereiken/houden, daarom loopt de flow zo terug. Op een gegeven moment gaat hij dan gewoon uit omdat de flow te laag wordt, ookal is de temperatuur nog beneden de hysteresis.
Maar hoe regel ik de flow dan handmatig?
Ik kan kiezen voor “vast debiet”.
De setting van dat vaste debiet heeft een keuze van 8-26 (graden?) in decimalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:15:
[...]

Maar hoe regel ik de flow dan handmatig?
Ik kan kiezen voor “vast debiet”.
De setting van dat vaste debiet heeft een keuze van 8-26 (graden?) in decimalen.
Vast dcebiet inderdaad. en dat zijn liters/minuut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-09 09:05
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:33:
[...]

Alles uit is 1.2 bar

Waar zou ik zo’n grens instellen?
Ik heb de invoer temp op 24 staan en “handboek”
Bij Algemeen, Waterdebiet Controle, besturingsmethode optimaal debiet

Edit: ah min 20, max 35

@Jojan265
[Afbeelding]

Ik houd het bypass ventiel ook nog even in de gaten. Bij opstarten maken de leidingen best wat geluid. Ben niet zeker of het de bypass is, of gewoon de druk.
Als het de bypass is, en alles vliegt zo weer de retour in, dan is er instant overshoot natuurlijk.
Zit je vuil afscheider nu in je aanvoer leiding?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Casper de Boer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

Yes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Devil schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:18:
[...]

Vast dcebiet inderdaad. en dat zijn liters/minuut
Ach so!

Heb hem nu op 13 liter gezet.
6,5l per afsluiter.

Eerst wachten tot alles afkoelt, want het is 'behaaglijk' momenteel :')

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 24-10-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NitkAg-jgRp5ezgwFqAUwfQwt7s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0WDx6VjPS07J1BuqbudAPRZ.jpg?f=fotoalbum_large :) mijn buiten opstelling wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
Devil schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 16:17:
Ik heb het idee dat ik mn LG eindelijk getemd heb. Ik heb nu een algoritme dat een target zet op een graad of vier onder de daadwerkelijke target. En hem dan zichzelf laat stabiliseren. Vervolgens laat hij de temperatuur langzaam oplopen tot de daadwerkelijke target. Mocht de stabilisatie te lang duren en hij gaan overshooten dan voorkomt hij uitschakelen en staat hij een bepaalde overshoot toe om hem toch stabiel te krijgen. Is dat gelukt dan laat hij de target weer langzaam zakken tot aan de daadwerkelijke target.
@Devil Hoe heeft hij afgelopen dagen gedraaid?

Ik wilde dit (als het koud genoeg was) ook gaan testen door eerst met de normalen cv ketel de temperatuur wat te gaan verhogen voordat ik de warmtepomp aan zou zetten maar dat is een stuk lastiger om te repliceren en meerder tests uit te voeren.

@mouse86 , jouw print doet in de basis hetzelfde toch?
Hoe gaat het met het testen en de keuringen? :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:26:
[...]

Ach so!

Heb hem nu op 13 liter gezet.
6,5l per afsluiter.

Eerst wachten tot alles afkoelt, want het is 'behaaglijk' momenteel :')
Ja zo iets. Ik zou denk ik met 13 beginnen en dan kijken wat hij doet.
Casper de Boer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:30:
[...]

@Devil Hoe heeft hij afgelopen dagen gedraaid?

Ik wilde dit (als het koud genoeg was) ook gaan testen door eerst met de normalen cv ketel de temperatuur wat te gaan verhogen voordat ik de warmtepomp aan zou zetten maar dat is een stuk lastiger om te repliceren en meerder tests uit te voeren.

@mouse86 , jouw print doet in de basis hetzelfde toch?
Hoe gaat het met het testen en de keuringen? :)
Ja werkte goed met de hoge temperaturen. In de ochtend is het huis vaak tot net onder de target afgekoeld en heeft hij dus even nodig om het te verwarmen. Die runs duren ongeveer een uur en dan is het warm genoeg en schakelt de kamerthermostaat hem uit. Vervolgens blijft het de hele dag warm genoeg, zakt wel wat, maar niet onder de target. Zie geen meerwaarde in de hele dag die wamtepomp laten draaien als je aan een uurtje genoeg hebt. Ergens zit er een optimum tussen de slijtage en het verbruik van hele lange runs vs start/stop.

Ik denk/hoop dat als het kouder wordt het alleen maar beter wordt. Maar wel nog zaak om de stooklijn goed af te stellen, want dat is nu nog niet mogelijk met deze temperaturen. Hij draait op de minimale termperatuur waarop hij nog enigszins afgifte heeft (nu 29 bij mij).

ps. Heb zelf ook nog steeds de behoefte aan een nette print (waar ik de software dan zelf op kan flashen). Want nu werkt het, maar is het een aaneengeknoopte berg componenten met veel dupont connector :+

[ Voor 5% gewijzigd door Devil op 24-10-2022 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Casper de Boer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 10:20:
[...]

8)7 voor alle duidelijkheid de vuilfilter moet in de retourleiding zitten(koud) bij lg noemen ze dit aanvoer ,het is logisch als het anders om is het eventuele vuil al door de warmtepomp heen dan is het kwaad al geschied en heeft het geen nut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:42:
[...]

8)7 voor alle duidelijkheid de vuilfilter moet in de retourleiding zitten(koud) bij lg noemen ze dit aanvoer ,het is logisch als het anders om is het eventuele vuil al door de warmtepomp heen dan is het kwaad al geschied en heeft het geen nut
Ik heb hooguit 3m staal in heel mijn CV, dus er is voor het ontgassen gekozen. Hij zit in het warm dus.

Overigens, ik heb nog 9 aders over van de stuurkabel, dus ik ga daarmee de voeding aftappen aan de werkschakelaarzijde, om daar de heatlinks en danfoss kleppen mee te voeden. Dan is uit ook echt uit ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:51:
[...]

Ik heb hooguit 3m staal in heel mijn CV, dus er is voor het ontgassen gekozen. Hij zit in het warm dus.

Overigens, ik heb nog 9 aders over van de stuurkabel, dus ik ga daarmee de voeding aftappen aan de werkschakelaarzijde, om daar de heatlinks en danfoss kleppen mee te voeden. Dan is uit ook echt uit ;)
:) oke,dit lijkt me een goede oplossing vele wegen leiden naar rome succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
@Devil
nieuwe 'run' proberen te maken.
thermostaat (1) op 24 en alles start weer op met de volgende settings

Hysteresis -4 / +4
temp invoer 28
vast debiet @12l

Na ca 3-4 min begon hij te moduleren, en nam het debiet langzaam af van 17,6 naar 14, en later 11, om dan naar 12 op te kruipen. bleef ook mooi stabiel.
temperaturen gingen van 29/37, naar 31/35, en kort daarop toch de wp weer uit, ondanks dat hij al netjes was teruggelopen tot rond de 550 Wh.

Het is me compleet onduidelijk waarom hij gestopt is, de vraag van de thermostaat was er gewoon. Wellicht toch nèt buiten de hysterese gevallen?

what's next...
Eens proberen op 30 graden uitvoer?

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 24-10-2022 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:01
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:46:
@Devil

Hysteresis -4 / +4
temp invoer 28
vast debiet @12l

Na ca 3-4 min begon hij te moduleren, en nam het debiet langzaam af van 17,6 naar 14, en later 11, om dan naar 12 op te kruipen. bleef ook mooi stabiel.
temperaturen gingen van 29/37, naar 31/35, en kort daarop toch de wp weer uit, ondanks dat hij al netjes was teruggelopen tot rond de 550 Wh.

Het is me compleet onduidelijk waarom hij gestopt is, de vraag van de thermostaat was er gewoon. Wellicht toch nèt buiten de hysterese gevallen?

what's next...
Lijkt erop dat zn startpiek ervoor gezorgd heeft dat je invoertemp boven je setpoint+hysterese is gekomen.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
BjornHero schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

Lijkt erop dat zn startpiek ervoor gezorgd heeft dat je invoertemp boven je setpoint+hysterese is gekomen.
Laatste waarde die ik zag was 31/35.
1 min later was hij uit. Dan zou hij tot 33 moeten zijn opgelopen? of is 32 reeds een trigger? (Bij T set 28)

Ik zal hem eens op 30-32 graden uitvoer zetten. Kijken of hij daarmee binnen zijn grenzen blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 13:12:
[...]

Laatste waarde die ik zag was 31/35.
1 min later was hij uit. Dan zou hij tot 33 moeten zijn opgelopen? of is 32 reeds een trigger? (Bij T set 28)

Ik zal hem eens op 30-32 graden uitvoer zetten. Kijken of hij daarmee binnen zijn grenzen blijft.
Hij kan duidelijk zijn vermogen niet kwijt! Je wilt 28 graden invoer en hij gaat al tijdens de opstart boven de 32 graden invoer. Logisch dat hij weer uitgaat.

Je moet echt wat doen aan de afgifte kant. Dit kan geen enkele warmtepomp verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

Hij kan duidelijk zijn vermogen niet kwijt! Je wilt 28 graden invoer en hij gaat al tijdens de opstart boven de 32 graden invoer. Logisch dat hij weer uitgaat.

Je moet echt wat doen aan de afgifte kant. Dit kan geen enkele warmtepomp verwerken.
sja, kan niet zoveel meer bedenken eigenlijk, anders dan wellicht de warmte verhogen, zodat er meer is om af te geven. Ik hoop maar dat het (mede) komt door deze rare temperaturen de afgelopen dagen en komende dagen, maar het zou mooi zijn als ik toch af en toe kan stoken naar 22 graden.

Mijn afgiftesysteem is droogbouw en geeft rap af, maar er is dus ook weinig massa (in de vloer), en kan redelijk snel ook weer afkoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

sja, kan niet zoveel meer bedenken eigenlijk, anders dan wellicht de warmte verhogen, zodat er meer is om af te geven. Ik hoop maar dat het (mede) komt door deze rare temperaturen de afgelopen dagen en komende dagen, maar het zou mooi zijn als ik toch af en toe kan stoken naar 22 graden.

Mijn afgiftesysteem is droogbouw en geeft rap af, maar er is dus ook weinig massa (in de vloer), en kan redelijk snel ook weer afkoelen.
Kan je nergens een 50 of 100 liter vat in je circuit opnemen?
In een trapkast of iets dergelijks....
In mijn beleving zou dit moeten werken en dan verkeerd om aansluiten.
Warm(inlaat) aan de onderzijde, koude (uitvoer) aan de bovenzijde.
Koud water wordt dan bijgemengd ipv verdreven in verband met laagwerking in het vat.

Als je dan ook nog reguliere radiatoren hebt werkt het vat met koelen op de juiste manier en kan de pomp lekker door pruttelen, dat is de gedachte althans :)

Ik moet het in de praktijk nog testen maar heb nog geen tijd gehad om een extra 160L vat in mijn circuit te plaatsen, staat al wel klaar (oude Remeha boiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Casper de Boer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:36:
[...]

Kan je nergens een 50 of 100 liter vat in je circuit opnemen?
In een trapkast of iets dergelijks....
In mijn beleving zou dit moeten werken en dan verkeerd om aansluiten.
Warm(inlaat) aan de onderzijde, koude (uitvoer) aan de bovenzijde.
Koud water wordt dan bijgemengd ipv verdreven in verband met laagwerking in het vat.
dat zit er al tussen (40l) en ook op die wijze
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Als je dan ook nog reguliere radiatoren hebt werkt het vat met koelen op de juiste manier en kan de pomp lekker door pruttelen, dat is de gedachte althans :)
die heb ik dus niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:39:
[...]

dat zit er al tussen (40l) en ook op die wijze
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

[...]

die heb ik dus niet
In de situatie die ik wil maken zit mijn vat dus andersom aangesloten waardoor deze "bijmengt" ipv leeggedrukt wordt. (dan neem ik even aan dat je ingaand boven heb zitten en uitgaand onder nu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Casper de Boer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:47:
[...]

In de situatie die ik wil maken zit mijn vat dus andersom aangesloten waardoor deze "bijmengt" ipv leeggedrukt wordt. (dan neem ik even aan dat je ingaand boven heb zitten en uitgaand onder nu).
in onderin, uit boven
warm gaat er bovenin, koud onder uit.

Dus een soort bypass maken van het vat?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 24-10-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:53:
[...]

in onderin, uit boven

Nee, ik bedoel niet als bypass.

Normaal wil je de temperatuur lagen in je vat behouden, warmste boven, koudste onder.
Als je dan warm water toevoegt doe je dat aan de bovenkant, aan de onderzijde wordt het koude water dan er uit gedrukt.

Zou je dit andersom doen gaat het warme water door de koude lagen heen en krijg je wervelingen in je vat.
De gelaagdheid van je temperaturen verdwijnt dan en het vat krijgt (grotendeels) dezelfde temperatuur water.

Nu druk je (als het ware) als een zuiger al het koude water ineens uit je vat waarna de temperatuur ineens stijgt. Als je hem andersom aansluit zou deze moeten gaan mengen en zou je retour temperatuur langzamer moeten gaan stijgen waarop de LG de tijd krijgt om hier op te reageren.

Bovenstaande is volledig mijn hypothese uiteraard, wordt getest in de toekomst maar dit is de gedachtte erachter O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 15:53:
[...]

in onderin, uit boven

8)7 je waterinhoud in afgifte(lees vloer verwarming)is duidelijk te klein de wp kan zijn vermogen bij lage temp niet kwijt dan gaat hij pendelen en maakt hij geen lange runs ter compensatie heb je een buffervat van 40l in serie met retour(wellicht te klein) dit zou eigenlijk in serie moeten in de aanvoer dan kan hij daar de warmte opslaan (buffer) dan maakt de wp langere runs en mischien de watertemp. verhogen naar bijv 40gr(regeling op uitvoer) voor vloerverwarming kan dit nog wel en inderdaad de buitentemp. is op dit moment erg hoog dan hoeft de de wp niet vol aan de bak,dit is mijn zienswijze maar ja wily wortel ben ik ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 09:54:
OK iets verder gekomen denk ik.
1 verdeler (kantoor) sloot juist af, want temp bereikt op thermostaat.
Ik hoorde duidelijk de bypass sissen en de controller gaf direct CH14 aan, en de wp stopte direct. (naloop 4 min dus waterpomp draait nog)

De bypass stond vrijwel dicht (0,1-0,5).
Moet ik een grotere hebben?

iig ziet dit er al beter uit :)
[Afbeelding]
CH14 betekent dus te lage flow. Waren dan op dat moment beide vvw dicht en ging alles over de (te kleine) bypass?

Waarom kun je het niet zo regelen, dat er altijd 1 verdeler open staat? Als bijv. kantoor warm genoeg is, dan de andere geforceerd open sturen en als beide warm genoeg zijn, de warmtepomp uit, maar wel 1 verdeler open laten voor de waterpomp.

Daarnaast lijkt de WP in jouw geval misschien wel te groot. Hoeveel vermogen heeft jouw WP en hoe groot is je warmte afgifte? En als deze te groot is, dan zou een een parallel buffervat (minimaal 7 x vermogen WP) en een extra pomp uitkomst kunnen bieden. Dan wordt het iets minder kritisch, maar gaat wel een beetje ten koste van rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:52:
[...]

CH14 betekent dus te lage flow. Waren dan op dat moment beide vvw dicht en ging alles over de (te kleine) bypass?

Waarom kun je het niet zo regelen, dat er altijd 1 verdeler open staat? Als bijv. kantoor warm genoeg is, dan de andere geforceerd open sturen en als beide warm genoeg zijn, de warmtepomp uit, maar wel 1 verdeler open laten voor de waterpomp.

Daarnaast lijkt de WP in jouw geval misschien wel te groot. Hoeveel vermogen heeft jouw WP en hoe groot is je warmte afgifte? En als deze te groot is, dan zou een een parallel buffervat (minimaal 7 x vermogen WP) en een extra pomp uitkomst kunnen bieden. Dan wordt het iets minder kritisch, maar gaat wel een beetje ten koste van rendement.
Het gebeurde op het moment dat 1 van de 2 verdelers dicht ging. Had al zitten denken om ze te automatiseren. Maar dan moet ik eigenlijk een software matige thermostaat aanmaken en op de achtergrond meer temperatuur vragen. Maar dat is ook niet wat je zou moeten willen om het te laten werken.

De vloerverwarming -wanneer beide verdelers zijn geopend- is gedimensioneerd op 8950 W (bij aanvoer 35 graden en vloer 27,7, debiet 16 l)
De wp is 7kw

Ik ga het eerst eens pogen nog op uitvoer te regelen. En heel misschien kan ik de flow in een van de verdelers nog wat verder openen.

Als dat allemaal niet helpt moeten we kijken naar de optie die hierboven werd genoemd door water uit het voorschakelvat bij te mengen met een externe pomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Het gebeurde op het moment dat 1 van de 2 verdelers dicht ging. Had al zitten denken om ze te automatiseren. Maar dan moet ik eigenlijk een software matige thermostaat aanmaken en op de achtergrond meer temperatuur vragen. Maar dat is ook niet wat je zou moeten willen om het te laten werken.

De vloerverwarming -wanneer beide verdelers zijn geopend- is gedimensioneerd op 8950 W (bij aanvoer 35 graden en vloer 27,7)
De wp is 7kw

Ik ga het eerst eens pogen nog op uitvoer te regelen. En heel misschien kan ik de flow in een van de verdelers nog wat verder openen.

Als dat allemaal niet helpt moeten we kijken naar de optie die hierboven werd genoemd door water uit het voorschakelvat bij te mengen met een externe pomp.
Ik zou eerst eens proberen om de flow per verdeler goed in te regelen. Dit kun je het beste doen, door in het service menu een pomp run van een uur te doen. De warmtepomp gaat dan niet aan en de waterpomp blijft een uur draaien. Ook werkt de lage flow beveiliging dan niet (CH14). Met 1 verdeler open moet je boven de minimale flow blijven (14 L/min).

7 kW heb ik ook en ik heb met ca. 90 m2 vloer geen enkel probleem. Ik heb geen buffervat en ik gebruik geen zone regeling, maar heb wel een stevige betonbuffer in de vloer. Ik begin vaak als de water temperatuur 21 graden is, en na de opstartpiek is de retour ca. 25 graden. Daarna duurt het heel lang voordat de retour nog verder oploopt bij een aanvoer van 28 tot 29 graden.

Ik regel nu trouwens op uitvoer en optimaal debiet (COP is dan het hoogst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-09 18:42

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Bij mijn ouders draait de Therma V nu.

Ruime eind jaren60 2onder1kap met redelijke isolatie, veel Uponor32 en voldoende radiatoren. Geen vv.

Gestart op TA38 , nu TA36

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=107890&sid=94315

Tijdens het testen aantal keren debiet van 24Liter gezien, dus flow is voldoende door het systeem.

Verder niets aan de standaard instellingen verandert. Hebben de kenners tips om die 2000+W toppen uit de opstartrun te krijgen?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:46:
@Devil

Hysteresis -4 / +4
temp invoer 28
vast debiet @12l

what's next...
Misschien toch te lage flow dat hij uitgaat? Anders eens op 23 of 14 zetten. Heb hem hier op +5 +6 zien draaien zonder uit te gaan, dus zo straks staat de hystereses niet, dat hij meteen uitklapt als hij het aantikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
Ik heb het oude model. (draait sinds 2016) Hier kun je de flow niet instellen. Hij draait dus met een constante flow. Als hij opstart gaat hij langzaam zijn vermogen verhogen tot hij een delta T heeft van ongeveer 5 graden. naarmate de watertemperatuur oploopt gaat het vermogen langzaam omhoog. Bij het bereiken van setpoint 35 graden gaat hij netjes moduleren. Er is alleen een vloerverwarming op aan gesloten (hele beneden verdieping)
De kamertemperatuur wordt gemeten met een evohome module.
De boven verdieping met oude radiatoren draait op een ventilatie warmtepomp (inventum modul air) gekoppeld aan een nefit proline. Beide systemen zijn gekoppeld met een warmte wisselaar.
Bij uitval van een van de systemen zit je dus niet in de kou.
LG warmtepomp laat de pomp een paar keer per dag draaien (boven 15 grd 1x per dag en beneden 15 grd 2x per dag) naarmate de buiten temperatuur lager wordt gaat hij vaker draaien om bevriezing te voorkomen. In de warmtepomp heb ik uit veiligheid een Rittal kast-heater geplaatst die inschakelt bij 5 graden. Tot op heden is dat nog nooit gebeurd. (zie bijgevoegde grafiek) Ik ben tevreden!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhiJ-CBcJS0KFnMkLlPIVHMDUZI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gRuom5z5cVNeBlbnfbtTAHwF.jpg?f=user_large

[tr]
[td][/td]
[/tr]
[/table]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Devil schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:04:
[...]

Misschien toch te lage flow dat hij uitgaat? Anders eens op 23 of 14 zetten. Heb hem hier op +5 +6 zien draaien zonder uit te gaan, dus zo straks staat de hystereses niet, dat hij meteen uitklapt als hij het aantikt.
23 of 14 op de uitvoer temp bedoel je?

Ah. Typo 13-14 gok ik.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 25-10-2022 06:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:29:
[...]

Ik zou eerst eens proberen om de flow per verdeler goed in te regelen. Dit kun je het beste doen, door in het service menu een pomp run van een uur te doen. De warmtepomp gaat dan niet aan en de waterpomp blijft een uur draaien. Ook werkt de lage flow beveiliging dan niet (CH14). Met 1 verdeler open moet je boven de minimale flow blijven (14 L/min).

7 kW heb ik ook en ik heb met ca. 90 m2 vloer geen enkel probleem. Ik heb geen buffervat en ik gebruik geen zone regeling, maar heb wel een stevige betonbuffer in de vloer. Ik begin vaak als de water temperatuur 21 graden is, en na de opstartpiek is de retour ca. 25 graden. Daarna duurt het heel lang voordat de retour nog verder oploopt bij een aanvoer van 28 tot 29 graden.

Ik regel nu trouwens op uitvoer en optimaal debiet (COP is dan het hoogst).
een vrjie gedachte van mij hou er rekenig mee de thermostaat op de controller doet ook nog mee(die moet vragend staan) anders schakeld daar op uit op lucht+water) de wp kan geen 2 heren dienen(lees in feite 3 ruimte thermostaten) ik regel op thermostaat van controller dit werkt prima met zelfs een over overbemeten wp van 9kw die draait op 1/3 van zijn vermogen maar dan wel met waterzijdig vloerverwarming+radiatoren opgepept met z.g. speedcomfort ventilators de afgifte is dan beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 08:05:
[...]
een vrjie gedachte van mij hou er rekenig mee de thermostaat op de controller doet ook nog mee(die moet vragend staan) anders schakeld daar op uit op lucht+water) de wp kan geen 2 heren dienen(lees in feite 3 ruimte thermostaten) ik regel op thermostaat van controller dit werkt prima met zelfs een over overbemeten wp van 9kw die draait op 1/3 van zijn vermogen maar dan wel met waterzijdig vloerverwarming+radiatoren opgepept met z.g. speedcomfort ventilators de afgifte is dan beter
Is dat zo?
Dus ondanks dat je op externe thermostaat regelt, prevaleert de (lucht) sensor van de controller?

Als bovenstaand klopt, dan zit ik misschien verkeerd te zoeken. Zojuist een run gedaan met:
UITvoer 32
Flow 13,5
Alle kranen op de verdelers geheel open. (Geen gesis ook)

08:40 ingeschakeld, en toen een trage opstartcyclus:

08:52 19,5l 23/28 1150W
08:54 18,7l 24/29 1170W
08:56 17,0l 24/30 1200W
08:58 15,1l 24/31 1280W
09:00 13,9l 25/32 1330W
09:02 13,6l 25/32 1210W
09:04 13,7l 25/32 1180W
09:06 13,6l 26/32 1140W
09:08 13,6l 26/32 1090W
09:10 13,6l 26/32 990W
09:12 13,7l 27/33 980W
09:14 13,6l 27/32 850W
09:16 13,7l 27/32 800W
09:18 13,7l 27/32 730W
09:18 12,7l 27/28 70W (uit, alleen waterpomp naloop)

En ineens zonder reden uit.
Als het klopt dat de controller hier heeft getriggerd op kamer temperatuur (op mijn schoot) dan is dat het enige wat ik als reden zou kunnen bedenken.

edit: en zou dat betekenen dat wanneer je je settings hebt gedaan, je de controller zou kunnen afkoppelen om dat te voorkomen, of start de wp dan niet meer op?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 25-10-2022 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
paQ schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

<knip>

Dan is het toch makkelijker om het vat gewoon in je circuit op te nemen?
Niet parallel maar serie net zoals deze nu zit in je tekening.
Scheelt weer een extra pomp, kleppen en aansturing :)
+ hoe zou de LG dan moeten anticiperen op het temperatuurverschil van het water als er wordt bijgemengd :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Casper de Boer schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

Dan is het toch makkelijker om het vat gewoon in je circuit op te nemen?
Niet parallel maar serie net zoals deze nu zit in je tekening.
Scheelt weer een extra pomp, kleppen en aansturing :)
+ hoe zou de LG dan moeten anticiperen op het temperatuurverschil van het water als er wordt bijgemengd :?
Het vat zit er al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 09:23:
[...]

Is dat zo?
Dus ondanks dat je op externe thermostaat regelt, prevaleert de (lucht) sensor van de controller?

Als bovenstaand klopt, dan zit ik misschien verkeerd te zoeken. Zojuist een run gedaan met:
UITvoer 32
Flow 13,5
Alle kranen op de verdelers geheel open. (Geen gesis ook)

08:40 ingeschakeld, en toen een trage opstartcyclus:

08:52 19,5l 23/28 1150W
08:54 18,7l 24/29 1170W
08:56 17,0l 24/30 1200W
08:58 15,1l 24/31 1280W
09:00 13,9l 25/32 1330W
09:02 13,6l 25/32 1210W
09:04 13,7l 25/32 1180W
09:06 13,6l 26/32 1140W
09:08 13,6l 26/32 1090W
09:10 13,6l 26/32 990W
09:12 13,7l 27/33 980W
09:14 13,6l 27/32 850W
09:16 13,7l 27/32 800W
09:18 13,7l 27/32 730W
09:18 12,7l 27/28 70W (uit, alleen waterpomp naloop)

En ineens zonder reden uit.
Als het klopt dat de controller hier heeft getriggerd op kamer temperatuur (op mijn schoot) dan is dat het enige wat ik als reden zou kunnen bedenken.

edit: en zou dat betekenen dat wanneer je je settings hebt gedaan, je de controller zou kunnen afkoppelen om dat te voorkomen, of start de wp dan niet meer op?
8)7 nog een gedachte als softwarematig op master staat (hij is de baas) regelt hij op luchttemp in de ruimte waar hij hangt,nog iets hij moet wel hangen en afblijven niet in je handen nemen hij reageerd op temp.sensor op lichaamstemp zaak is nu als alles klopt wat ik zeg hem softwarematig buitenspel te zetten,voor te testen zou je alles op vragend kunnen zetten of kleppen op je zoneregeling handmatig open zetten en kijken wat dan doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
ik zie hij heeft een run gemaakt van +- 30min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
je laatste vraag weet ik niet??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
je zou misschien kunnen regelen op water en niet op water+lucht???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:01
@paQ @kazemo Waarom zou je de sensor nog op water+lucht laten staan als je gebruik maakt van een externe thermostaat? Het is dan toch veel logischer om de sensor op alleen water te laten staan. Dan regelt de controller van de LG de watertemperatuur en de thermostaat zorgt ervoor of de LG gaat draaien of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
vragend op bedoel ik ook op controller bijv op 30 gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:17:
je zou misschien kunnen regelen op water en niet op water+lucht???
Ja ik denk ook dat dat “het” is. Althans. Dat moet nu blijken.
Achteraf klinken dingen zo logisch :F

Op alleen water gezet.
De LG thermostaat is nu een waterthermostaat en geen kamerthermostaat meer. Afhankelijk van settings is het de watertemperatuur van in- danwel uitvoer.

Edit: wat @rykers net zegt dus

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 25-10-2022 10:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:29:
[...]

Ja ik denk ook dat dat “het” is. Althans. Dat moet nu blijken.
Achteraf klinken dingen zo logisch :F

Op alleen water gezet.
De LG thermostaat is nu een waterthermostaat en geen kamerthermostaat meer. Afhankelijk van settings is het de watertemperatuur van in- danwel uitvoer.

Edit: wat @rykers net zegt dus
:) ik zou zeggen meten is weten,en alles inregelen de juiste settings zoeken proef onder vindelijk,succes ermee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Goed en slecht nieuws

goed:
hij heeft 40 min stabiel op 400W geprutteld met een flow van ca 8 liter (wat weinig wellicht) op "optimaal debiet"

slecht:
Ik heb toen 1 van de 2 nest thermostaten teruggedraaid en een afsluiter dicht laten gaan. Niet echt visueel grote verschillen in druk op de manometer, toch schoot de controller vrijwel direct in CH14.

Ik moet dus een manier zien te vinden om een plotseling flow verschil op te lossen, of.. te negeren.
Ik heb de indruk dat ik dat niet ga verkrijgen met
- optimaal debiet
- vast debiet
Want in beide gevallen zal hij sturen op het debiet, wat ongetwijfeld een flow error zal opleveren.
Sturen op pompdruk lijkt me ook niet de oplossing, dus dan blijft 1 ding over:
Delta T.

Klopt die beredenering een beetje?

settings:
sensor: water
uitvoer: 32
delta: 5
pomp: 100
debiet: 13,5
sturen op: optimaal debiet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
alles nog eens doorgelezen dan lees ik thermostaat heb ik op mijn schoot,een klassieke fout ruimte thermostaten moeten hangen wennen aan de ruimte niet in de hand nemen dan meet hij de verkeerde waardes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:59:
alles nog eens doorgelezen dan lees ik thermostaat heb ik op mijn schoot,een klassieke fout ruimte thermostaten moeten hangen wennen aan de ruimte niet in de hand nemen dan meet hij de verkeerde waardes
Ja, maar dat deel durf ik wel af te strepen nu ;)
Controller staat nu op water, en niet meer op lucht + water

Deze keer was het duidelijk een flow issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 11:57:
Goed en slecht nieuws

goed:
hij heeft 40 min stabiel op 400W geprutteld met een flow van ca 8 liter (wat weinig wellicht) op "optimaal debiet"

slecht:
Ik heb toen 1 van de 2 nest thermostaten teruggedraaid en een afsluiter dicht laten gaan. Niet echt visueel grote verschillen in druk op de manometer, toch schoot de controller vrijwel direct in CH14.

Ik moet dus een manier zien te vinden om een plotseling flow verschil op te lossen, of.. te negeren.
Ik heb de indruk dat ik dat niet ga verkrijgen met
- optimaal debiet
- vast debiet
Want in beide gevallen zal hij sturen op het debiet, wat ongetwijfeld een flow error zal opleveren.
Sturen op pompdruk lijkt me ook niet de oplossing, dus dan blijft 1 ding over:
Delta T.

Klopt die beredenering een beetje?

settings:
sensor: water
uitvoer: 32
delta: 5
pomp: 100
debiet: 13,5
sturen op: optimaal debiet
8)7 je moet wel stroming behouden als beide kleppen dichtstaan de pomp schakeld met bepaalde intervallen in(pompschakeling tegen bevriezing buitenunit) er moet dus eenbypass in bijv. een klein radiatortje met voetklep wat openstaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
kazemo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

8)7 je moet wel stroming behouden als beide kleppen dichtstaan de pomp schakeld met bepaalde intervallen in(pompschakeling tegen bevriezing buitenunit) er moet dus eenbypass in bijv. een klein radiatortje met voetklep wat openstaat
Misschien ook een idee het buffervat parallel te zetten met een kogelkraan er tussen die je eenmalig afstelt zodat je altijd genoeg flow behoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
zou ook kunnen maar dan wel op een plaats waar het relatief warm is en afsluiter klein beetje open anders krijg je kortsluiting tussen aanvoer en retour dan krijg je geen stroming meer in je systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:10:
[...]

Dat is toch ook gewoon het geval.

Beide verdelers open, 1 gaat dicht, dus de ander is gewoon open (de grootste). Er is voldoende inhoud ter beschikking om het zo te stellen. Bypass ventiel helemaal open. (0,1 bar)
Het is de plotselinge wijziging in flow waar de therma V over struikelt.
Bijna de helft van het systeem sluit namelijk “plotseling”

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 25-10-2022 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
waar dat aan licht kan ik ook niet duiden of begrijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:22
Hoe kijken jullie aan tegen het gebruik van een (klein) buffervat in serie in de retour icm zoneregeling?

Stel:
- vat van 50l
- regelen op retourtemperatuur
- hysterese van +4

Wanneer er beperkte warmte vraag ontstaat in slechts een ruimte, zal ook enkel die vv zone of (slimme) radiatorkraan openen. De warmtepomp schakelt in op maximaal vermogen. Vanwege de geringe afgifte is de retour binnen enkele minuten op temperatuur en zal de warmtepomp uitschakelen. Het water in het buffervat is nu gevult tot de +4 graden hysterese. Dit is omgerekend 232Wh aan energie.
Op dat moment is er echter nog wel warmtevraag in die ene ruimte, dus de waterpomp blijf draaien. Nu wordt het water in het buffervat rondgepompt en kan er dus 232Wh warmte worden afgevenvoordat de warmtepomp weer zal inschakelen. Afhankelijk van de water- en ruimte temperatuur heeft dit een bepaalde tijd nodig. Stel dat het warmteverlies precies 464W is, dan duurt het dus een half uur (warmteverlies in de leiding buiten beschouwing gelaten) voordat de warmtepomp weer inschakeld, maar stel dat dit 116W is, dan duurt het dus 2 uur voordat de warmtepomp weer moet inschakelen.

Op deze manier zou dus met beperkt pendelen toch verschillende zones worden gestuurd. In onze woning is er een kamer waar de afgelopen weken minimale warmtevraag is, de rest van het huis is nog niet onder de 20graden geweest omdat daar overal de zon binnenvalt. Wanneer de warmtevraag in die ene ruimte groter wordt zal in de rest van het huis ook warmtevraag ontstaan en zullen dus altijd meerdere zones worden verwarmt.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:27:
[...]

Dat is toch ook gewoon het geval.

Beide verdelers open, 1 gaat dicht, dus de ander is gewoon open (de grootste). Er is voldoende inhoud ter beschikking om het zo te stellen. Bypass ventiel helemaal open. (0,1 bar)
Het is de plotselinge wijziging in flow waar de therma V over struikelt.
Bijna de helft van het systeem sluit namelijk “plotseling”
Heb je al even geprobeerd wat de flow is van elke verdeler apart als je waterpomp even op test run zet?

Het lijkt er namelijk op dat je flow volledig inzakt als je de verdeler naar je kantoor dicht zet. Als je CH14 krijgt bij optimaal debiet, dan kan dat alleen als de flow echt veel te laag wordt. Bij optimaal debiet accepteert de WP een lagere flow voordat hij CH14 geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:37:
Hoe kijken jullie aan tegen het gebruik van een (klein) buffervat in serie in de retour icm zoneregeling?

Stel:
- vat van 50l
- regelen op retourtemperatuur
- hysterese van +4

Wanneer er beperkte warmte vraag ontstaat in slechts een ruimte, zal ook enkel die vv zone of (slimme) radiatorkraan openen. De warmtepomp schakelt in op maximaal vermogen. Vanwege de geringe afgifte is de retour binnen enkele minuten op temperatuur en zal de warmtepomp uitschakelen. Het water in het buffervat is nu gevult tot de +4 graden hysterese. Dit is omgerekend 232Wh aan energie.
Op dat moment is er echter nog wel warmtevraag in die ene ruimte, dus de waterpomp blijf draaien. Nu wordt het water in het buffervat rondgepompt en kan er dus 232Wh warmte worden afgevenvoordat de warmtepomp weer zal inschakelen. Afhankelijk van de water- en ruimte temperatuur heeft dit een bepaalde tijd nodig. Stel dat het warmteverlies precies 464W is, dan duurt het dus een half uur (warmteverlies in de leiding buiten beschouwing gelaten) voordat de warmtepomp weer inschakeld, maar stel dat dit 116W is, dan duurt het dus 2 uur voordat de warmtepomp weer moet inschakelen.

Op deze manier zou dus met beperkt pendelen toch verschillende zones worden gestuurd. In onze woning is er een kamer waar de afgelopen weken minimale warmtevraag is, de rest van het huis is nog niet onder de 20graden geweest omdat daar overal de zon binnenvalt. Wanneer de warmtevraag in die ene ruimte groter wordt zal in de rest van het huis ook warmtevraag ontstaan en zullen dus altijd meerdere zones worden verwarmt.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en inzichten
;) er zijn inderdaad verschillende manieren voor aansluiten buffervat er heb een liggen een z.g comfort buffervat in beschrijving staan 3manieren genoemt serie,parallel,serie+parallel afhankelijk van de installatie wat moet het zijn zeg het maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:39:
[...]

Heb je al even geprobeerd wat de flow is van elke verdeler apart als je waterpomp even op test run zet?

Het lijkt er namelijk op dat je flow volledig inzakt als je de verdeler naar je kantoor dicht zet. Als je CH14 krijgt bij optimaal debiet, dan kan dat alleen als de flow echt veel te laag wordt. Bij optimaal debiet accepteert de WP een lagere flow voordat hij CH14 geeft.
Ja, dat is dus ook wat me zo bevreemd. Zodra de kraan bijna dicht is (duurt een sec of 8 ) schiet de Therma in CH14. Hij start daarna ook overigens weer op, maar dan is het kwaad al geschiedt.

Ik zal straks eens testrun doen op elke verdeler los, en op beide. (alles op de verdeler staat geheel open overigens)

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 25-10-2022 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rykers
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23:01
@paQ kan de de flow nog verder verhogen bij normaal gebruik? 8l/min is al wel erg weinig namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
rykers schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 12:55:
@paQ kan de de flow nog verder verhogen bij normaal gebruik? 8l/min is al wel erg weinig namelijk.
Ik ga eens een nieuwe testrun doen op vast debiet 15l/min

Zojuist even pomptest gedaan.
Op beide verdelers (1 dicht) haal ik 22,5l/min. per verdeler. Beide open 24l/min.
Dat impliceert dat bij een plotseling verschil van (slechts) 1,5l/min de wp in storing treedt :?

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 25-10-2022 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
nou, een run starten op 1 verdeler geeft al een/het probleem blijkt nu.
En waarom is me wederom een raadsel. ;(
start wel netjes, loopt op1100, 1230, 1340W, en schakelt na een min of 8 toch af.

[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 25-10-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:00:
[...]

Ik ga eens een nieuwe testrun doen op vast debiet 15l/min

Zojuist even pomptest gedaan.
Op beide verdelers (1 dicht) haal ik 22,5l/min. per verdeler. Beide open 24l/min.
Dat impliceert dat bij een plotseling verschil van (slechts) 1,5l/min de wp in storing treedt :?
8)7 het is buiten weer relatief warm de buitentemp speelt ook mee de pomp moduleerd dan te ver terug ik zou zeggen test in de avond of morgenuren als de temp. gezakt is,dit kan een mogelijke oorzaak zijn maar zeker weet ik dat ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:45:
[...]

8)7 het is buiten weer relatief warm de buitentemp speelt ook mee de pomp moduleerd dan te ver terug ik zou zeggen test in de avond of morgenuren als de temp. gezakt is,dit kan een mogelijke oorzaak zijn maar zeker weet ik dat ook niet
Hij komt niet aan moduleren toe. Zet ik beide verdelers open dan wel.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 25-10-2022 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 13:46:
[...]

Hij komt niet aan moduleren toe. Zet ik beide verdelers open dan wel.
hoe hoog heb je water temp op uitvoer staan standaard af fabriek is dit 35gr(naar ik meen) lager moet je dan ook niet gaan de wp moet kunnen leveren anders gaat hij uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:18:
[...]

hoe hoog heb je water temp op uitvoer staan standaard af fabriek is dit 35gr(naar ik meen) lager moet je dan ook niet gaan de wp moet kunnen leveren anders gaat hij uit
Stond op 32. Ik ga nu naar 34 uitvoer vast debiet van 15

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 25-10-2022 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:21:
[...]

Stond op 32. Ik ga nu naar 34 uitvoer vast debiet van 15
je kan op controller de invoer/uitvoer temp. zien wat is het verschil??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
er moet verschil zijn anders gaat hij ook uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
anders uivoer hoger zetten en dan langszaam afbouwen