LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 26 ... 183 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Grunz
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-10 22:25
CVBtec schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 15:17:
[Afbeelding]

Dit is mijn hydraulisch schema.
De kleppen, pompen, pelletkachel en LG worden aangestuurd met een Wago PLC.
Alleen de driewegklep voor het sanitair wordt door de LG gestuurd.
Goedeavond. Ik heb deze week een 9kW U44 ontvangen van Mercaclima 8).

Ik vroeg me af of je met het selecteren van de veren nog gekeken hebt naar de gewichtsverdeling? En natuurlijk of je druksensor al vervangen is en het geheel draait?

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-10 12:44
Ik lees in de handleiding op blz.62 m.b.t het expansievat het volgende:

Pas de voordruk aan door de vergelijking te volgen.
Voordruk [bar] = (0,1 x H + 0,3) [balk] waarbij H: verschil tussen binneneenheid en de hoogste waterleiding 0,3: minimale waterdruk om de werking van het product te beveiligen.

Het aanpassen van de voordruk van het expansievat gebeurt als volgt:
Stap 1. Raadpleeg de tabel "Volumehoogte".
Als de installatiescène tot Geval A behoort, ga dan naar stap 2.
Anders niets doen als het Geval B is. (Voordruk aanpassen is niet vereist.) Anders, als het Geval C is, gaat u naar stap 3.
Stap 2. Pas de voordruk aan door de vergelijking te volgen.
Voordruk [bar] = (0,1 x H + 0,3) [balk] waarbij H: verschil tussen binneneenheid en de hoogste waterleiding 0,3: minimale waterdruk om de werking van het product te beveiligen

Nu heb ik zelf een volume van 347 liter exclusief leidingen, betekent "geval A"
M'n HM123MR.U34 komt op 3 m hoogte te staan, en het hoogste punt in het circuit is 8 meter. Betekent dat de voordruk aangepast moet worden naar?:

0,1 X 5 + 0,3 = 0,8

En zo ja, hoe doe je dit? Ik lees Gebruik voor het afstellen van de voordruk, stikstofgas door een gecertificeerd installateur.. Dat hoop ik toch niet, was van plan deze zelf te installeren..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_flPVZwqP-7-fWdGpph199Plqo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gDwGNjpIvbE28S5lcJlQc6VE.png?f=user_large

[ Voor 33% gewijzigd door tebogo op 10-09-2022 22:22 . Reden: extra info ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• Klaas O
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 06-09-2024
Konijnenbats schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:20:
[...]

https://www.heatnet.nl/st...eerde%20aansluiting%20(J).

Thermostaat en klep er uit halen, gewoon kogelkraan er tussen met volle doorlaat!

Thermostaat heeft geen functie meer. Daar je met 38c of minder gaat voeden.
@Konijnenbats @Casper de Boer Duidelijk en dank je wel voor jullie reactie.

Die klep zit die in de bij de thermostaat kraan (B op de afbeelding). en dan C gewoon afdoppen neem ik aan?

De Alpha 2 pompen kan / mag / moeten dan gewoon draaien? Of moet ik bij gebruik van een stevig buffervat op zolder alsnog voorzien voor een pomp? De WP staat buiten 8 meter lager.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_sjap86IXflMq3jcRmMhHdDPls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qiVDakSlJccudqUQUFbbg7RO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-09 08:17
Hallo iedereen,

Ik heb echt je hulp nodig.

Ik heb 2 verwarmingscircuits, circuit1 (rechtstreeks uit de LG Therma) en circuit2, rechtstreeks uit een opslagtank met solar themrique wisselaar.

Ik heb de 2 circuits geconfigureerd met de mengklep, maar ik krijg geen regeling. Ik heb de twee circuits met de mengklep geconfigureerd, maar ik krijg geen regeling. Ondanks een automatische instelling met een gedefinieerde temperatuurbehoefte, is de 3-wegklep ofwel volledig open of volledig gesloten. Ik heb een sensor op de uitlaat en de temperatuur wordt gelezen door de Therma V. Maar geen regeling,... enig idee over de ontbrekende voorwaarde?

Wordt de 3-wegklep van circuit 2 niet aangestuurd wanneer de Therma V gestopt is (bijvoorbeeld in het geval dat de accumulator erg warm is dankzij de zonne-wisselaar)?

Dank u voor uw hulp uit Zwitserland!

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NCBc00XTnDZ2KzBPALv89N2pXf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eRnfOB7XUO9aTcxYUOb85Nl7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U0XWsSmIJairlVqV-33rDCeqICs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ERsUK3G1Rid0Qj1GVU4iDFta.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gv0FCDq-5B4mFyPSFGL30VwzIdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZCgCPchovoap1J6sJdw0m00N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22-08 21:59

Doezel

Ond

Heeft iemand van jullie een zwart display ipv de witte?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVNFHQDGigT3gMUBDrs7jUe6n1w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hVNzulMb4UGKaQW9Ou1f3h6G.jpg?f=user_large

Lijkt me namelijk stukken beter uit zien in mijn oplossing:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/veDRXWBVWskkveYraM_UDfe9uHY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wisO0awXLBhw6Uk2YnTgHiFH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Doezel op 11-09-2022 16:16 ]

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 22:43
De zwarte is los te bestellen , standaard wordt de witte geleverd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:31
markklok schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 12:38:
[...]

Toevallig fotos gemaakt van de interne isolatie?
Inmiddels mijn post op pagina 96 uitgebreid met de foto's van de isolatie.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Doezel schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:06:
Heeft iemand van jullie een zwart display ipv de witte?

[Afbeelding]

Lijkt me namelijk stukken beter uit zien in mijn oplossing:
[Afbeelding]
Super vet, dat wil ik ook. Is er geen pakketje te koop zonder dat programmeren en zo??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Jojan265 schreef op zondag 11 september 2022 @ 16:46:
[...]

Inmiddels mijn post op pagina 96 uitgebreid met de foto's van de isolatie.
Ziet er goed uit,
Maar wat is het doel van de isolatie? Warmte behouden tegen het bevriezen bij stroomuitval of lawaai?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-10 14:04

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

Konijnenbats schreef op zondag 11 september 2022 @ 20:48:
[...]

Ziet er goed uit,
Maar wat is het doel van de isolatie? Warmte behouden tegen het bevriezen bij stroomuitval of lawaai?
Zou meer denken in de richting van.. geluid reduceren van de compressor

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
Inderdaad het geluid reduceren.

Vandaag de unit in bedrijf gesteld. Het geluid valt nu heel erg mee. De compressor is bijna onhoorbaar en de ventilator hoor je sowieso bijna niet. Ik ben er tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

mouse86 schreef op vrijdag 12 november 2021 @ 21:15:
Hij staat op het dak O+

De vorige airco's (lucht/lucht verwarming) had ik op bigfoots gezet. Deze voor het eerst d.m.v. vering omdat ik uit diverse ervaringen las dat dit een van de beste methodes is (qua geluid reductie) op een houten dak. Ik kan niet wachten totdat hij werkt, en om te horen hoe het in het huis klinkt (en het huis verwarmt :9~ )

Er is nu nauwelijks nog gewicht onder de airco gezet. Ik heb de airco vlakbij de tussenmuur gezet in de hoop dat dit het geluid extra reduceert want de afstand van de houten balk tot de draagmuur is nu minder dan 20 cm.

Verder heb ik hem tussen de twee schoorstenen geplaatst omdat hier veel (natuurlijke) ventilatie is (en dus veel warmte). Tevens is hij hier erg beschut tegen wind, dat vond ik wel fijn gezien de unit op veren staat en heeft hij minimale impact op de zonnepanelen qua schaduwval.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
@mouse86 ben jij voor 6 dezelfde veren gegaan of verschil gemaakt in gewichtklasse (gewicht bij de compressor ligt hoger dan bij de ventilator)

Wat is de reden dat je tussen de veren en WP nog extra dempers hebt gebruikt.

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
Mijn LG 5 Kw draait sinds 2016. Standaard heeft deze een onderbalk en 2 afzonderlijk instelbare backup heaters van 2000 Watt.
Volgens mij was er ook een minimale hoogte vanaf de grond (20 cm of meer) in verband met sneeuw en opvriezend water van de ontdooi cyclus.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1x9PRI7BbmoJoyjvLTmUgavHi4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KybSKMdiXsHfPxPdH3uMSWoQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 41% gewijzigd door lorkeers op 12-09-2022 09:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djwlindenaar
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-09 15:24
Hallo allemaal,
bij deze wil ik even inchecken in dit topic; mijn monoblock is ondertussen geleverd en ik heb hem op z'n plek staan. 3-fase 14kW U34 unit. Nog even wachten op de leverancier van de koppelingen en slangen, dan kan ik de rest aansluiten. Installeren en opstarten lukt me zelf, mede dankzij dit forum _/-\o_ en een bergje ervaring met gasgestookte CV & vv :). Ik ben nog op zoek naar iemand die de installatie officieel kan maken voor RVO met factuur, als iemand hier dat kan, graag PM.

ESP32 en modbus printplaatjes zijn onderweg, want ik wil in ieder geval de data kunnen uitlezen en loggen met m'n homeassistant installatie. Later wellicht ook wat aansturen...
Vraag die ik nog heb, want dat is me niet helemaal duidelijk geworden in het scannen van dit topic: Is het mogelijk om zowel data uit te lezen met modbus als de externe controller te gebruiken? of zijn deze mutually exclusive? En welke instellingen/DIPs horen daarbij?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KnrEmTLDtyWFg6f6cM8cotpW30M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DbBVWyWfIzv4RxQWj1TO3oXK.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VD3hgB7HBofuQmJMs0KPFp0VRRo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XR7WatIqc38IJqrTgLGqTdib.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fC6tMA5qYNnvhV4cFT4ILRxrV9M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjkGdihMpf5C3BfVzcjHVmbb.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• richardtrip
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:14
djwlindenaar schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:00:
Hallo allemaal,
bij deze wil ik even inchecken in dit topic; mijn monoblock is ondertussen geleverd en ik heb hem op z'n plek staan. 3-fase 14kW U34 unit. Nog even wachten op de leverancier van de koppelingen en slangen, dan kan ik de rest aansluiten. Installeren en opstarten lukt me zelf, mede dankzij dit forum _/-\o_ en een bergje ervaring met gasgestookte CV & vv :). Ik ben nog op zoek naar iemand die de installatie officieel kan maken voor RVO met factuur, als iemand hier dat kan, graag PM.

ESP32 en modbus printplaatjes zijn onderweg, want ik wil in ieder geval de data kunnen uitlezen en loggen met m'n homeassistant installatie. Later wellicht ook wat aansturen...
Vraag die ik nog heb, want dat is me niet helemaal duidelijk geworden in het scannen van dit topic: Is het mogelijk om zowel data uit te lezen met modbus als de externe controller te gebruiken? of zijn deze mutually exclusive? En welke instellingen/DIPs horen daarbij?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Je hebt een PM.

Uitlezen en tegelijkertijd de controller gebruiken is geen probleem (1.1 en 1.2 op ON).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mouse86
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 10-10 17:36
markklok schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:33:
[...]

@mouse86 ben jij voor 6 dezelfde veren gegaan of verschil gemaakt in gewichtklasse (gewicht bij de compressor ligt hoger dan bij de ventilator)

Wat is de reden dat je tussen de veren en WP nog extra dempers hebt gebruikt.
Volgens mij heb ik 6 identieke gedaan. Ze hadden allemaal een gewicht range kan ik me herinneren, en daar paste het tussen.

Omdat ik die had liggen en ik dacht baat het niet schaad het niet.
In ieder geval met deze opzet hoor ik niets en mij buren ook niet.
Terwijl het op een houten constructie (dak ) staat . hoop dat je er wat aan hebt!

Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

mouse86 schreef op maandag 12 september 2022 @ 13:35:
[...]

Volgens mij heb ik 6 identieke gedaan. Ze hadden allemaal een gewicht range kan ik me herinneren, en daar paste het tussen.

Omdat ik die had liggen en ik dacht baat het niet schaad het niet.
In ieder geval met deze opzet hoor ik niets en mij buren ook niet.
Terwijl het op een houten constructie (dak ) staat . hoop dat je er wat aan hebt!
Als ik het goed zie, dan zitten de dempers niet vast aan de tegel. Klopt dat?

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tw0415
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16-11-2022
richardtrip schreef op maandag 12 september 2022 @ 11:50:
[...]

Je hebt een PM.

Uitlezen en tegelijkertijd de controller gebruiken is geen probleem (1.1 en 1.2 op ON).
Daar ben ik ook nog naar op zoek. Wil de install ook zelf dien dus moet ook officieel gemaakt worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felixje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 05-10-2023
mouse86 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:55:
[...]

Ha, heel begrijpelijk. Ik denk dat de meeste informatie hier te vinden is:

https://www.yourwizblog.c...-wifi-module-lg-therma-v/

Vervangt de print de standaard LG afstandsbediening? Of is het er naast?
>>Nee, die blijft werken. Maar wanneer mijn print op actief wordt gezet, dan overschrijft hij acties van je afstandsbediening; bv als je water op 50 graden zet, dan kan je via LG scherm niet het water op 45 zetten, want die gaat dan vanzelf weer terug naar 50. Kan je wel uitzetten als je dat niet wilt.
Eigenlijk is het fijn aan de LG afstandbediening dat je de status ermee kan uitlezen.

Is de wifi module van LG nu overbodig?
>> zover ik weet is er geen toegevoegde waarde om de LG Wifi module (PWFMDD200 ?) toe te voegen. Alles kan ook via deze print (en zelfs meer). Omdat je de print ook kan koppelen aan home automatisering (zoals Home Assistant) kan je nog eenvoudiger uitlezen.

Hoe kun je af of uitlezen wat de module doet en regelt?
>> Via de webinterface. Of via Home Assistant indien je dit thuis hebt.

Hij moet geplaatst en worden in de behuizing van de wp. Is dit nog steeds zo?
>> Mag ook extern, maar dan moet je een draadje trekken (UTP kabeltje) naar binnen. Ik heb hem nu ook extern thuis, want dan hoef ik niet steeds de Therma V te openen als ik wat wil tweaken :+

Werkt de module ook bij de nieuwe generatie "4" wp's. Zowel 230 als 3F400?
>> Dit moet getest worden. Ik heb alleen de 230vac versie getest. Wel begrepen van een installateur dat het meeste hetzelfde is, dus de verwachting is dat het compatibel is. Maar zodra de intiele verkoop mag starten, dan is dit een mooi vervolgtraject om mensen te vragen het te gaan testen bij hun Therma V. :) :)
Met veel interesse dit topic aan het lezen. Ik verwacht op korte termijn een 7kW. Ik ben ook erg geïnteresseerd in je printje, @mouse86 ! Zet me maar op de lijst :)

(\__/)
(='.'=)
(")_(")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:04
jacko222 schreef op zondag 11 september 2022 @ 03:23:
Hallo iedereen,

Ik heb echt je hulp nodig.

Ik heb 2 verwarmingscircuits, circuit1 (rechtstreeks uit de LG Therma) en circuit2, rechtstreeks uit een opslagtank met solar themrique wisselaar.

Ik heb de 2 circuits geconfigureerd met de mengklep, maar ik krijg geen regeling. Ik heb de twee circuits met de mengklep geconfigureerd, maar ik krijg geen regeling. Ondanks een automatische instelling met een gedefinieerde temperatuurbehoefte, is de 3-wegklep ofwel volledig open of volledig gesloten. Ik heb een sensor op de uitlaat en de temperatuur wordt gelezen door de Therma V. Maar geen regeling,... enig idee over de ontbrekende voorwaarde?

Wordt de 3-wegklep van circuit 2 niet aangestuurd wanneer de Therma V gestopt is (bijvoorbeeld in het geval dat de accumulator erg warm is dankzij de zonne-wisselaar)?

Dank u voor uw hulp uit Zwitserland!

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is de temperatuur aanduiding op je 2de foto de buitentemperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markklok

markklok

@mouse86 als er een lijst is.. Mag je er mij ook op zetten :-)

Voor de personen die bezig zijn met het aansluiten van sensoren / 3-wegkleppen / pompen

Willen jullie aub foto's maken en hier op het forum zetten. graag met het model WP erbij.
Super handig voor de doehetzelver ;-)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-10 09:45
Hallo allemaal,

Ik overweeg een LG Therma V om deze als hybride naast mijn Remeha Calenta CW6 ketel te plaatsen.
Bedoeling om de vloerverwarming van de begane grond mee te verwarmen. Verbruik momenteel 1800 - 2000 m3 gas. dit zou ik graag omlaag brengen.
Echter zoek ik nog een installeteur in de omgeving Nijmegen die hierbij kan helpen.
Mijn huidige systeem draait met KNX thermostaten en opentherm gateway naar de CV. Deze wil ik vervangen voor een modbus oid waarmee de pomp kan communiceren.
Levertijden van de LG Therma V is ook gewoon ok. Remeha zit nu op 60 weken :(

Als ik zo de nodige bijdrage lees, zie ik veel goede reacties. Is dit ook eenvoudig zelf te installeren?
Hij schakelt de ketel op aan/uit indien nodig?

[ Voor 11% gewijzigd door JvdA op 13-09-2022 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron polo
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-12-2022
beste lezer.
ik ben aan het onderzoeken of ik mij cv kan vervangen door een lg therma 12kw warmtepomp en
na al heel veel pagina's gelezen te hebben en veel info gevonden te hebben wil ik nog een ding weten.

is de lg in staat om via een 3 weg klep 2 afzonderlijke boiler/buffer aan te sturen?
wat ik wil is een warmwater buffer voor de cv, en een warm water boiler met spiraal erin voor warm tap water
deze wil ik dan allebei op andere tempraturen laten draaien.

alvast bedankt, Groet Ron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonardvg
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-10 19:31
ron polo schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:17:
beste lezer.
ik ben aan het onderzoeken of ik mij cv kan vervangen door een lg therma 12kw warmtepomp en
na al heel veel pagina's gelezen te hebben en veel info gevonden te hebben wil ik nog een ding weten.

is de lg in staat om via een 3 weg klep 2 afzonderlijke boiler/buffer aan te sturen?
wat ik wil is een warmwater buffer voor de cv, en een warm water boiler met spiraal erin voor warm tap water
deze wil ik dan allebei op andere tempraturen laten draaien.

alvast bedankt, Groet Ron
Beste Ron,

Dit is mogelijk, de therma V heeft een ingang voor een driewegklep en verschillende temperatuursensoren. Via de controller kun je de gewenste temperaturen en prioriteit instellen. Zie ook de handleiding, op internet te vinden.

PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacko222
Kenwood960 schreef op maandag 12 september 2022 @ 22:48:
[...]

Is de temperatuur aanduiding op je 2de foto de buitentemperatuur?
Hallo,

De tweede foto, de 23°C is de temperatuur van de sensor die ik op het tweede verwarmingscircuit na het mengventiel heb geplaatst.

Ik begrijp het niet, want ik heb warmte in de accumulator die van de solar (Buderus) komt, maar de 3-wegklep begint pas te regelen als de Therma V wordt ingeschakeld. Ik heb niet genoeg warmte in de tank dus hij hoeft niet aan. Hij weet echter dat er warmte is, want op de foto is te zien dat hij 40°C aan de inlaat heeft.

Is het een kwestie van hysterese?

[ Voor 3% gewijzigd door jacko222 op 13-09-2022 21:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18:04
Geen flauw idee eigenlijk, ik probeer hier de boel te ontcijferen terwijl het bij mij kwestie is van een enkele zone zonder warmwatertank :)

Wat ik wel al kan meegeven:

Indien je in de settings Air + Water meegeeft als sensors en AI-mode gebruikt, gaat ie verwarmen/koelen naargelang je settings in seasonal auto mode.

Air + water is niet aan te raden om te gebruiken: Hij begon 's morgens te verwarmen waarbij hij meteen tot 38° in de vloer stak. (water heat is 38° max bij mij)

'S middags toen de vloer op dreef kwam had ik een overshoot (warmer weer buiten) en ging dan natuurlijk in koelmodus. Dat resulteerde eigenlijk in een hele dag verbruik !

Ik heb nu enkel "water" als sensor met Ai-mode. Ik denk dat hij dan rustig aan stookt en zich aan de stooklijn in de seasonal autotemp houd en ik geen overshoot van de binnentemperatuur meer heb.

Wanneer je met radiatoren verwarmt kan het wel handig zijn om snel naar de gewenste binnentemperatuur te komen. Met vloerverwarming kijkt hij met Air+water teveel naar de binnentemperatuur en blijft hij te lang warmte in de vloer pompen!

Wanneer je handmatig verwarmen kiest, enkel met "water" als sensor en setting "kijken naar inlet of outlet"
is de ingegeven temperatuur niet gewenste kamertemperatuur maar effectief inlet of uitgaande outlet watertemperatuur....

Lijkt me onbruikbaar omdat hij gewoon stopt wanneer de in-of outlet temperatuur bereikt is, terwijl de binnentemperatuur totaal genegeerd wordt 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Kenwood960 op 14-09-2022 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvdA
Kan iemand mij helpen aan een montage voorbeeld van de T stukken?
Moeten er kleppen tussen in de retour van pomp en ketel?
Ik lees namelijk dat mensen het installatieschema van de Elga hebben aangehouden waar de montage van de T stukken in beschreven staat. Kan iemand mij dit voorbeeld geven?
Installatie ga ik waarschijnlijk zelf doen als ik weet hoe..

2 geisoleerde leidingen van CV naar pomp
1x 3 fase kabel voor de 12kW versie
1x kabel tussen cv en pomp
1x kabel tussen pomp en thermostaat

Heb ik het zo juist? De manier waarop de leidingen van pomp op cv circuit komen ben ik nog niet uit.
Hopelijk kan iemand hierbij helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16-10 16:33
Goedemorgen,

Check in met een HM091MR.U44, deze staat nu ongeveer een week in de garage te wachten om aangesloten te worden.

Hydraulisch heb ik al aardig een idee hoe ik het aan ga sluiten. Het wordt eerst een hybride opstelling met de Warmtepomp voor de verwarming en de CV ketel als back up en voor het SWW. Maar tijdens de installatie wordt wel rekening gehouden met de mogelijkheid om een boilervat toe te voegen om uiteindelijk all-electric te gaan. Maar eerst een winter lang ervaring op doen met de LG als hoofdverwarmer.

Dan de regeling. Ik was eerst van plan om de controller van LG aan de wand in de woonkamer te hangen en deze als thermostaat te gebruiken. Tijdens het doorlezen de vele pagina's in dit topic kom ik toch vooral tegen dat dit niet de beste oplossing is, vooral vanwege de hysterese van -0.5 en +1.5 gr C.

Toen kwam ik de reacties van @Rolf Breuer en @richardtrip tegen over de Nest Thermostaat. Een prijzige optie, maar de mogelijkheid om te koelen, DHW in te stellen en meteen Wifi/een app op de telefoon is dan wel weer mooi.

Dus meteen even gekeken naar het aansluitschema, ik heb nog niet in de unit gekeken maar ik ga er vanuit dat de aansluiting op de PCB overeenkomt met die van @wrapper83 dus ik heb zijn foto even gepakt.

Ik kom er grotendeels wel uit, alleen hoe sluit ik de koeling aan? Heatlink 1 op LG 24? Maar volgens mij is Heatlink contact 1 NC op 2? Dan zou de LG gaan koelen bij geen warmtevraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Kiaf4FEZ9JiLavn8Gn8K-SS6OE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GwUFCSb4Sn1uAyOgjm0EjhZ3.jpg?f=fotoalbum_large

LG Therma V HM091MR.U44

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:17
markklok schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:15:
@mouse86 als er een lijst is.. Mag je er mij ook op zetten :-)

Voor de personen die bezig zijn met het aansluiten van sensoren / 3-wegkleppen / pompen

Willen jullie aub foto's maken en hier op het forum zetten. graag met het model WP erbij.
Super handig voor de doehetzelver ;-)
Hier nog iemand die op de lijst wil ;) . Bij ons is vorige week 9kw geinstalleerd, nu alleen nog wachten op levering van Auer edel 270L die inmiddels na 2x uitstel op november staat :X

Zal binnenkort proberen wat foto's te plaatsen :)

• Paulluijken
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 19-10 22:05
Ruut88 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:28:
[...]

Hier nog iemand die op de lijst wil ;) . Bij ons is vorige week 9kw geinstalleerd, nu alleen nog wachten op levering van Auer edel 270L die inmiddels na 2x uitstel op november staat :X

Heb je de air of eau? Hier eenzelfde setup (met 12kW). Heel erg tevreden over op de eerste opstart en defrosts na natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tolunaygul12
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10 06:41
Doezel schreef op donderdag 8 september 2022 @ 16:39:
Owja, compressor_status is een binary:

COP:
Schaamteloos je code overgenomen en geplaatst in config.yaml :)
Zag net dat de WP met DHW run op ~1.4 stond. Nu eens langere tijd loggen en kijken wat cop doet

• Ruut88
Paulluijken schreef op woensdag 14 september 2022 @ 13:07:
[...]

Heb je de air of eau? Hier eenzelfde setup (met 12kW). Heel erg tevreden over op de eerste opstart en defrosts na natuurlijk ;)
Oeps vergeten, gaat om een air. Uiteindelijk deze keuze gemaakt omdat we deze goed kwijt kunnen in onze vrij lage kelder (190cm), waardoor veel modellen afvielen. Alleen nog even een plan maken wat we met in/uitgaande lucht gaan doen maar daar hebben we nu gelukkig nog even voor 😅

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-10 12:44
JvdA schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:58:

Ik lees namelijk dat mensen het installatieschema van de Elga hebben aangehouden waar de montage van de T stukken in beschreven staat. Kan iemand mij dit voorbeeld geven?
Ik denk dat dit 'm is https://tools.remeha.nl/w...armtepompTechnecoV164.pdf

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:23

thido

Tilburg

Kenwood960 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:23:
Wanneer je handmatig verwarmen kiest, enkel met "water" als sensor en setting "kijken naar inlet of outlet"
is de ingegeven temperatuur niet gewenste kamertemperatuur maar effectief inlet of uitgaande outlet watertemperatuur....

Lijkt me onbruikbaar omdat hij gewoon stopt wanneer de in-of outlet temperatuur bereikt is, terwijl de binnentemperatuur totaal genegeerd wordt 8)7
Nee, dan houd hij hem op die temperatuur.
Handig als je niet met stooklijn wilt werken.
Ik heb er het afgelopen stookseizoen op gedraaid. Af en toe een graadje erbij of eraf en verder prima.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• Tw0415
JvdA schreef op woensdag 14 september 2022 @ 08:58:
Kan iemand mij helpen aan een montage voorbeeld van de T stukken?
Moeten er kleppen tussen in de retour van pomp en ketel?
Installatie ga ik waarschijnlijk zelf doen als ik weet hoe..

2 geisoleerde leidingen van CV naar pomp
1x 3 fase kabel voor de 12kW versie
1x kabel tussen cv en pomp
1x kabel tussen pomp en thermostaat

Heb ik het zo juist? De manier waarop de leidingen van pomp op cv circuit komen ben ik nog niet uit.
Hopelijk kan iemand hierbij helpen.
Ik ga exact hetzelfde doen, heb je een pm gestuurd. Ik heb ook al de elga handleiding maar wellicht weet iemand welke leiding het beste te gebruiken naar de WP.

Hopelijk deze maand nog mijn 9kw geleverd.

• Tw0415
AppieK schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:21:
Goedemorgen,

Check in met een HM091MR.U44, deze staat nu ongeveer een week in de garage te wachten om aangesloten te worden.

Hydraulisch heb ik al aardig een idee hoe ik het aan ga sluiten. Het wordt eerst een hybride opstelling met de Warmtepomp voor de verwarming en de CV ketel als back up en voor het SWW. Maar tijdens de installatie wordt wel rekening gehouden met de mogelijkheid om een boilervat toe te voegen om uiteindelijk all-electric te gaan. Maar eerst een winter lang ervaring op doen met de LG als hoofdverwarmer.

Dan de regeling. Ik was eerst van plan om de controller van LG aan de wand in de woonkamer te hangen en deze als thermostaat te gebruiken. Tijdens het doorlezen de vele pagina's in dit topic kom ik toch vooral tegen dat dit niet de beste oplossing is, vooral vanwege de hysterese van -0.5 en +1.5 gr C.

Toen kwam ik de reacties van @Rolf Breuer en @richardtrip tegen over de Nest Thermostaat. Een prijzige optie, maar de mogelijkheid om te koelen, DHW in te stellen en meteen Wifi/een app op de telefoon is dan wel weer mooi.

Dus meteen even gekeken naar het aansluitschema, ik heb nog niet in de unit gekeken maar ik ga er vanuit dat de aansluiting op de PCB overeenkomt met die van @wrapper83 dus ik heb zijn foto even gepakt.

Ik kom er grotendeels wel uit, alleen hoe sluit ik de koeling aan? Heatlink 1 op LG 24? Maar volgens mij is Heatlink contact 1 NC op 2? Dan zou de LG gaan koelen bij geen warmtevraag.

[Afbeelding]
Hoe ga je hem hydraulisch precies aansluiten? Wellicht een schema gemaakt? Heb je een pm gestuurd ik ga de elga handleiding volgen op advies hier van diverse mensen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ruut88
Ruut88 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:28:
[...]

Bij deze nog wat foto's van onze installatie .

Het ging hier afgelopen juni ineens sneller dan gedacht door een kapotte CV ketel.
Gezien woonsituatie (zie beneden) en matige technische kennis bij ons was er toch enige twijfel over de haalbaarheid aan onze kant. Maar met name vanuit ons klimaatstandpunt was het geen optie een nieuwe gasketel te hangen. Bij ons bekende installateur (had al airco's geplaatst vorige zomer) heeft ons weten te overtuigen met een aantrekkelijk voorstel uiteindelijk _/-\o_

Kleine situatieschets:
  • Rietgedekte woonboerderij, 2 onder 1 kap, bouwjaar <1900, medio 2000 geheel gestript en vernieuwd.
  • 178m2, waarvan ongeveer 115m2 benedenverdieping met vloerverwarming.
  • Isolatie: dak en vloer geisoleerd, spouwmuur isolatie alleen in de aanbouw helaas (1/3 van buitenmuur).
  • Spouwmuren in de rest van het huis zijn erg vuil en huis is wit geverfd met onbekende verf.
  • Geheel voorzien van dubbelglas op 2 ramen in de bijkeuken na.
Gasverbruik totaal afgelopen 12 maanden: 2100 m3 incl tapwater en koken

Afgelopen winter hebben we als test de aanvoer temperatuur van de vloerverwarming al verlaagd naar 40 graden en dit bleef gelukkig comfortabel, mits we geen nachtverlaging toepassen.

We beschikken vanuit de zelfde installateur ook nog over 2x3,5 kW LG airco's in de slaapkamer en woonkamer dus hebben nog de mogelijkheid wat bij te verwarmen indien nodig.

Nieuwe setup gaat dus worden:

LG HU091MR U44 - (als iemand nog tips voor omkasting heeft hoor ik deze graag)
Auer Edel Air 270L (levering in november), deze zal in de kelder (H 190cm, 14m2) komen te staan.
Voor nu is het nog even behelpen met 2 electrische boilertjes van 30 en 10 liter :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CP1fYsb8TTiQNncbLAnWO5R5opc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9i5s4gAh9snYRYsrqSLX5f20.png?f=fotoalbum_large

• tolunaygul12
Iemand hier die gebruikt maakt van naregeling met danfoss icon?
bij mij is de thermostaat contact niet aangesloten op de WP.

Kan ik deze gewoon aansluiten ( warmtevraag) en dan de dipswitch omzetten?
Nu gaat de warmtepomp niet automatisch aan, wat niet echt handig is :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AL7CeoREE8eY3SWFGiUDhcR9YOo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Txk3p2HRLVuj2bPS1wXstj2.jpg?f=fotoalbum_small

• Carel12
  • Laatst online: 12-11-2022
tebogo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 08:31:
[...]

Misschien even voor de meelezers delen, wat er dan verkeerd zit, en hoe je het hebt opgelost? Kunnen we allemaal weer van leren :)

Dank!
Ter verduidelijking. Op mijn honywell driewegklep zitten drie in/uitgangen die als volgt gemarkeerd zijn:

A, AB en B.

De aanvoer van de warmtepomp moet je op AB zetten, en het warmtevat en de verwarming op A en B. want de klep kan alleen doorstromen van AB naar A en vice versa en van AB naar B en vice Versa.

Bij mij zat aanvankelijk de aanvoer uit WP op B en het warmtevat op AB. Je kon dan alleen het warmtevat verwarmen maar als de klep om ging om de vloerverwarming te verwarmen sloot de warmtepomp ongewild af.

Het zit nu goed en in feite draait de boel nu, ik ben wel nog bezig met het installeren van een groepen indeling en vier thermostaten. Als ik dat rond heb maak ik een verslagje.

• markklok

markklok

Carel12 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 23:31:
[...]

Ter verduidelijking. Op mijn honywell driewegklep zitten drie in/uitgangen die als volgt gemarkeerd zijn:

A, AB en B.

De aanvoer van de warmtepomp moet je op AB zetten, en het warmtevat en de verwarming op A en B. want de klep kan alleen doorstromen van AB naar A en vice versa en van AB naar B en vice Versa.

Bij mij zat aanvankelijk de aanvoer uit WP op B en het warmtevat op AB. Je kon dan alleen het warmtevat verwarmen maar als de klep om ging om de vloerverwarming te verwarmen sloot de warmtepomp ongewild af.

Het zit nu goed en in feite draait de boel nu, ik ben wel nog bezig met het installeren van een groepen indeling en vier thermostaten. Als ik dat rond heb maak ik een verslagje.
Als ik zo brutaal mag zijn
Aub met fotos van de aansluitingen waar de kabels vast zitten en hoe je je Honeywell hebt geïnstalleerd in de leiding. (Ik ga voor dezelfde 3weg klep)

Allemaal zeer nuttige informatie!

Legion 7i i9 3080 32gb

• JvdA
Bedankt, ik zie het staan. Hier kan ik wel wat mee.
Tw0415 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 19:24:
[...]

Ik ga exact hetzelfde doen, heb je een pm gestuurd. Ik heb ook al de elga handleiding maar wellicht weet iemand welke leiding het beste te gebruiken naar de WP.

Hopelijk deze maand nog mijn 9kw geleverd.
Ben benieuwd. Ik wil de 12kW versie zetten.
Volgens mij is een 32mm geisoleerde Uponor voldoende. Ik ben zelf nog zoekende hoe ik deze het beste naar buiten ga krijgen. CV ruimte is wat ongunstig, minimaal 3 a 4 meter van een buitenmuur af.
Geen PM gezien trouwens.

Hebben jullie trouwens ook dit magnetisch filter geinstalleerd zoals in de beschrijving staat van de warmtepomp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DGYOZk6H6tG6m2xa_qw_JvABFQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y1C9jv9CSrz0jLtFng4lqzEr.jpg?f=fotoalbum_large

• jacko222
Hallo,

Ik maak vorderingen met de installatie van mijn THERMA V monobloc 7Kw en vandaag heb ik een vraag die me veel zorgen baart.

Tijdens de productie van sanitair warm water heb ik 43°C als instelpunt geprogrammeerd:

Hier zijn de cijfers van het panel:

TEmperatuur in: 38
Temperatuur uit: 43
Debiet: 15,8l/min (65% snelheid)
Buitentemperatuur 15°C.
Opgenomen vermogen : 2500W.

Als mijn berekeningen kloppen, geeft dit een COP van... 1 ! (43-38)*4180*(15.8/60) / 2500.

Wat kan de verklaring zijn voor zo'n slecht rendement?
:(

[ Voor 4% gewijzigd door jacko222 op 15-09-2022 08:13 ]

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ruut88 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:44:
[...]

Auer Edel Air 270L (levering in november), deze zal in de kelder (H 190cm, 14m2) komen te staan.
Voor nu is het nog even behelpen met 2 electrische boilertjes van 30 en 10 liter :X

[Afbeelding]
Heeft de installateur een warmteverliesberekening gedaan? Want de afgelopen 12 maanden was een extreem milde winter en daarmee kom ik met de Koevlaas methode al boven de 10kW aan vermogen uit (met 1650 vollast uren). Hou er rekening mee dat de airco's een mooie backup zijn, maar dat die er ook mee stoppen als het te koud is. Heb je nog een CV of houtkachel als backup? Anders zou ik zeker voor 12kW gaan.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
jacko222 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:13:
Hallo,

Ik maak vorderingen met de installatie van mijn THERMA V monobloc 7Kw en vandaag heb ik een vraag die me veel zorgen baart.

Tijdens de productie van sanitair warm water heb ik 43°C als instelpunt geprogrammeerd:

Buitentemperatuur 15°C.

Als mijn berekeningen kloppen, geeft dit een COP van... 1 ! (43-38)*4180*(15.8/60) / 2500.

De verklaring is je rekenmachine die stuk is. Die van mij geeft 2.20 aan. Nog steeds vrij laag imho. Hoe worden debiet en opgenomen vermogen gemeten? Vooral die eerste is met een interne meting maar heel matig betrouwbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door hesselbeertje op 15-09-2022 08:42 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• lorkeers
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-12-2023
jacko222 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:13:
Hallo,

Buitentemperatuur 15°C.

Je hebt het debiet (volumestroom) gedeeld door 60, dan heb je liters per sec maar het moet zijn m3 per sec, dus nog een keer delen door 1000

Als je het dan uitrekent kom je op 2,17

• jacko222
Haha! Ik heb inderdaad een grote fout gemaakt.

Bedankt. Ik zit nu ook op 2.17. Het is beter, maar niet erg goed.

Debiet: interne meting weergegeven op het paneel
Verbruik: aangesloten stroomtang (Shelly).

Op welke factoren en parameters kan ik de COP beïnvloeden (de snelheid van de interne circulatiepomp verlagen)?

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:30
COP verbeteren kan door wenstemperatuur te verlagen. Pompsnelheid heeft maar zeer beperkt invloed, maar mag zeker niet te laag zijn!

Verder is hier niets van te zeggen. De debietmeting is een wassen neus en kan zomaar 20% fout zitten. Ook de temperaturen zijn een gok. Is het 43.4 / 37.6 (verschil 5.8) of 42.6 / 38.4 (verschil 4.2) graden?? Dat kan dus ook ruim 30% schelen. En zijn de sensoren geijkt?

Je zult moeten meten met een echte warmtemeter of moeten geloven dat het goed zit.

[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 15-09-2022 11:13 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• SjaakPeer
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 19-10 07:43
Hallo,

ik ben in afwachting van mijn LG 12 kW 3-fasen monoblock warmtepomp, die naar verwachting einde jaar geleverd gaat worden. Daarom ben ik begonnen met de voorbereiding van de rest van het systeem (buffertank, JAGA's, etc).

Omdat de website van de gemeente waar ik woon niet duidelijk is over de noodzaak van een vergunning voor de plaatsing van een warmtepomp, heb ik dit nagevraagd. Bij navraag kreeg ik de feedback dat ik hiervoor mogelijk vergunningsplichtig ben en dat vooroverleg (t.w.v. 270 euro) noodzakelijk is.

Bij dit vooroverleg dient er een duidelijke situatie schets aanwezig te zijn en een HMRI-compliant inschatting van de geluidsniveau's op de erfgrens aangrenzend aan woonbestemming. Op basis van de eerste berekeningen die ik met die rekentool gedaan heb, voldoe ik ruimschoots aan de geluidseisen (<40 dBa) op erfgrens. Daarom mijn vragen aan jullie:
  • Heeft iemand van jullie ervaring met deze HMRI-rekentool?
  • Zijn er meerdere mensen die 270 euro aan dergelijk vooroverleg uitgegeven hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
Devil schreef op donderdag 15 september 2022 @ 08:29:
[...]

Heeft de installateur een warmteverliesberekening gedaan? Want de afgelopen 12 maanden was een extreem milde winter en daarmee kom ik met de Koevlaas methode al boven de 10kW aan vermogen uit (met 1650 vollast uren). Hou er rekening mee dat de airco's een mooie backup zijn, maar dat die er ook mee stoppen als het te koud is. Heb je nog een CV of houtkachel als backup? Anders zou ik zeker voor 12kW gaan.
We zijn ons ervan bewust dat we een gokje nemen met deze variant. De installateur had er wel vertrouwen in maar we hebben in de toekomst de mogelijkheid deze unit naar de buren (mijn ouders) te verplaatsen als het toch te krap blijkt te zijn. Zij stoken nu grotendeels hout en willen eerst even aankijken hoe het bij ons bevalt. De 9kW versie konden we op korte termijn krijgen, een 12 kW zou pas ergens halverwege komend stookseizoen beschikbaar zijn volgens de installateur. We hebben overigens ook nog een gaskachel in de woonkamer voor noodgevallen voorlopig. De enige andere ruimte die we echt verwarmen is de badkamer en daar kunnen we altijd nog een infraroodpaneeltje hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolf Breuer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-06 09:46
@ appiek
De koeldraad is idd de nc draad op de nest. Draai je de nest naar links dan gaat de koeling in werking. 0 en L haal je van de lg aansluitblok af. Schakeldraad van nest naar 22 of 23. Weet het effe niet uit mijn hoofd. 2 schakeldraad van nest nc naar lg wp die witte er naast.
Zo moet toch duidelijk zijn. Koelen is nu ook over wiffi mogelijk. Verwacht echter geen grote temp verschillen. Het gaat om de gevoelstemp en niet wat je meet met koelen. De nest dient dus alleen maar om de koelfunktie over wifi in te schakelen.
Groetjes rolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Therma
  • Laatst online: 20:46
Hallo allemaal,

9kw is compleet werkend dankzij dit topic 👍🏽
Ik ga hem regelen mbv de meegeleverde thermostaat.
Waar ik nu tegenaan loop is de kamer temperatuur hysterese deze kan minimaal op 0 - 2 graden
Betekend dit werkelijk dat de temperatuur als een sinus tussen de 21 en 23 graden gaat slingeren ?

Of lukt het wel degelijk om gewoon strak op 21 te regelen d.m.v moduleren ?

Hoe hebben jullie dit opgelost met de meegeleverde thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:04
AppieK schreef op woensdag 14 september 2022 @ 09:21:
Goedemorgen,

[Afbeelding]
@AppieK Moet je voor verwarmen niet 24 hebben en 23 voor koelen?
Ik wil uiteindelijk dezelfde setup maken :)
Dit staat er op het schema onder "Inputs/Outputs information:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ms5b7UU3Z6sOCWdDTacTmF9xmI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SdFfVPyBowwozvyBWB1EoXZE.png?f=user_large

edit:
Ik zat te denken 6x1,0 zachte kern te gaan gebruiken

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:56
Kan iemand me vertellen of je met de Therma V 2 zones (CV) los kunt aansturen?
Aan de telefoon wisten ze het antwoord niet, en op mijn mail nog geen reactie.

Ik regel momenteel mijn 2 verdelers met elk hun eigen nest thermostaat. En omdat ook die niet samenwerken, heb ik op elke verdeler een Danfoss elektronische kraan zitten met eindsignaal. Die zijn met elkaar gebridged.
Ergo: als een van de twee danfoss kranen, of beide, een signaal afgeven (relais klikt als kraan halverwege is met draaien) dan geven ze een signaal naar de CV ketel.

Nu is de bedoeling dat de Therma V hetzelfde aangestuurd gaat worden, en om problemen te voorkomen met defrosten, een extra groepje in de vorm van een buffervaatje, in het geval beide danfoss kranen gesloten zijn.

Nu impliceert (wat mij betreft) deze afbeelding op de LG website, dat er (in het voorbeeld) 2 separate zones worden aangestuurd met de wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yO8E11E0TkyloYy4_te4K1SgXxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sVxXscxuJFfwh5Jetg7e89Wv.png?f=fotoalbum_large

klopt/kan dat? Want in dat geval is het een kwestie van een extra thermostaat erbij bestellen, dan kunnen de nests en danfoss kranen weg. (in alle andere gevallen ben ik vrij gehecht aan mijn nests :+ )

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Ik denk dat het anders door LG voorgesteld wordt dan dat jij graag wilt. Als ik in de installatiehandleiding kijk, spreken ze over een meng circuit als 2e circuit. Zie hieronder dat deel uit de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bUJqYAJddkJgogKN2g9LqUORBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1v8gKuB1ZfzOe9DYNuBu7WR2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onno Zele
  • Laatst online: 18-01 10:28
markklok schreef op donderdag 15 september 2022 @ 05:21:
[...]

Als ik zo brutaal mag zijn
Aub met fotos van de aansluitingen waar de kabels vast zitten en hoe je je Honeywell hebt geïnstalleerd in de leiding. (Ik ga voor dezelfde 3weg klep)

Allemaal zeer nuttige informatie!
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:33:
Ik denk dat het anders door LG voorgesteld wordt dan dat jij graag wilt. Als ik in de installatiehandleiding kijk, spreken ze over een meng circuit als 2e circuit. Zie hieronder dat deel uit de handleiding:

[Afbeelding]
maar waar zouden die "room 1" en "room 2" dan vandaan komen :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
Het zijn wel twee zones. De ene zone wordt d.m.v. een mengklep op een lagere (water)temperatuur geregeld. Het is volgens mij niet zo, dat je 2 thermostaten kunt aansluiten om 2 ruimte temperaturen te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwinvndk
  • Laatst online: 20-10 18:02
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum, ik heb veel dingen doorgelezen alleen heb een vraag over het instellen van een sww boiler op mijn lg 5kw monoblock. Ik heb een testopstelling staan met buffervat en 3-wegklep naar boiler. cv werkt, alleen op de controller is het doucekopje grijs. Wel wordt de temperatuur van het boilervat weergegeven alleen hij verwarmt hem niet. Dipswitch 2=off 3=on. Op buitenunit. Kan iemand mij misschien vertellen wat ik nog in moet stellen of misschien verkeerd heb ingesteld?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5lEEoLziQoXpfuyyIiuvTnrnsiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KEepiwIma86fJWO53LeCv3nv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

Heb je, als je het douchekopje hebt geselecteerd, al eens op de aan/uit knop rechts naast het pijltje naar rechts ( > ) gedrukt?

[ Voor 120% gewijzigd door Doezel op 17-09-2022 17:45 ]

• Klaas O
Geribbeld of niet geribbeld?

Na een flinke speurtocht ben ik een aantal 300 liter tapwater biolers tegen gekomen van RVS.
Nu zit ik nog met een vraag: de spiraal glad of geribbeld? Zie foto van een geirbbelde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dr9Wxm0RgjdvjQP7xeEv235ca74=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7LbAS1jDNG4rN9eyAoj8FyA8.jpg?f=user_large

Als er interesse is kan ik mijn lijst wel delen voor potentiele boilers met groter wisselaar oppervlak.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Edwinvndk
@Doezel dat was het inderdaad. Bedankt voor je snelle reactie.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:14
Klaas O schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 16:06:
Geribbeld of niet geribbeld?

Na een flinke speurtocht ben ik een aantal 300 liter tapwater biolers tegen gekomen van RVS.
Nu zit ik nog met een vraag: de spiraal glad of geribbeld? Zie foto van een geirbbelde.

[Afbeelding]

Als er interesse is kan ik mijn lijst wel delen voor potentiele boilers met groter wisselaar oppervlak.
Ik heb daar wel interesse in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsco19
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:15

thijsco19

KTM 990 SMT

Doezel schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 15:36:
Heb je, als je het douchekopje hebt geselecteerd, al eens op de aan/uit knop rechts naast het pijltje naar rechts ( > ) gedrukt?
Er staat een naam in het scherm van de tablet (?), bij de gebeurtenissen van 17 september. Misschien handig om weg te halen?
Doezel schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:46:
[...]

Ahja, thanks! En wat een mooie naam het is he?
Geen idee, niet gezien :+ .

[ Voor 45% gewijzigd door thijsco19 op 17-09-2022 17:54 ]

The only thing you need; a jar of "Elbow Grease" (TM) ! Apply it liberally and it will make any job a breeze.

• Doezel

Doezel

Ond

thijsco19 schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 17:02:
[...]

Er staat een naam in het scherm van de tablet (?), bij de gebeurtenissen van 17 september. Misschien handig om weg te halen?
Ahja, thanks! En wat een mooie naam het is he?

• frankroet
  • Laatst online: 07-02-2024
Edwin,

Ik loop vandaag tegen precies hetzelfde probleem aan: grijs blijven van het douche-icoon.
Echter jij spreekt over dip switch 3 en 4. Maar dat moet toch zijn 2 en 3? Waarbij 3 op on staat.
Of heb ik een verkeerde versie installatie handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinvndk
@frankroet dat heb ik verkeerd gezegd inderdaad, het gaat om switch 2 en 3 zie foto. Let er wel op dat je de juiste rij met dipswitches neemt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xCYOTaZC8xijZ3KzZJHXhdXl2HM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3VOiE1dd1EbdfJ0XzrrBiEn4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dobrie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01 15:54

dobrie

x 220 330 010

@Klaas O

Hier ook zeker interesse in de lijst!

LG 9KW U44 (3.064)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascohorde
  • Laatst online: 25-08-2024
@Klaas O

Zou jij die lijst hier willen delen? Hebben meerdere tweakers er wat aan.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coman
  • Laatst online: 13-09-2023
Ruut88 schreef op woensdag 14 september 2022 @ 20:44:
[...]

Bij deze nog wat foto's van onze installatie .

Het ging hier afgelopen juni ineens sneller dan gedacht door een kapotte CV ketel.
Gezien woonsituatie (zie beneden) en matige technische kennis bij ons was er toch enige twijfel over de haalbaarheid aan onze kant. Maar met name vanuit ons klimaatstandpunt was het geen optie een nieuwe gasketel te hangen. Bij ons bekende installateur (had al airco's geplaatst vorige zomer) heeft ons weten te overtuigen met een aantrekkelijk voorstel uiteindelijk _/-\o_

Kleine situatieschets:
  • Rietgedekte woonboerderij, 2 onder 1 kap, bouwjaar <1900, medio 2000 geheel gestript en vernieuwd.
  • 178m2, waarvan ongeveer 115m2 benedenverdieping met vloerverwarming.
  • Isolatie: dak en vloer geisoleerd, spouwmuur isolatie alleen in de aanbouw helaas (1/3 van buitenmuur).
  • Spouwmuren in de rest van het huis zijn erg vuil en huis is wit geverfd met onbekende verf.
  • Geheel voorzien van dubbelglas op 2 ramen in de bijkeuken na.

Afgelopen winter hebben we als test de aanvoer temperatuur van de vloerverwarming al verlaagd naar 40 graden en dit bleef gelukkig comfortabel, mits we geen nachtverlaging toepassen.

We beschikken vanuit de zelfde installateur ook nog over 2x3,5 kW LG airco's in de slaapkamer en woonkamer dus hebben nog de mogelijkheid wat bij te verwarmen indien nodig.

[Afbeelding]
Hi Ruut. Mag ik vragen hoe het verwarmen met air to air 3,5kW bevalt ? Als in krijg je na een tijdje last van van luchtstromingen die je niet hebt met CV verwarming ? En ik begrijp ook dat de warme lucht naar beneden geblazen moet worden wil het goed mengen, en daarmee op een wat hogere fanstand.. Meer geluid dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaas O
Zie onderstaand een snelle zoektocht naar een fatsoenlijke RVS tapwaterboiler met 1 Warmte Wisselaar. Veel data is lastig te vnden zoals: vermogen WW / volume / lengte WW. Vraag me af wat het nu eigenlijk zegt of een WW nu 2 m2 of 3,8 m2 is als het volume / lengte van het spiraal niet gemeld wordt. Wel goed dat de locatie van het E element duidelijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/upVTRftbgB4O0eDifwYMD-Yytiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O5dD2R9z7qnPkWCuEWw4f5rx.jpg?f=fotoalbum_large

Welke zouden jullie aanraden in combinatie met een 12 kW monobloc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilrband
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-10 14:38
HELP

Nadat ik alles had aangesloten aan mijn boiler vaten .(driewegklep, extra pomp voor vloerverwarmingen en externe boeler heater). stroom erop zie ik helemaal niets op mijn "afstandsbediening"/ controller. Nu is mijn vraag als er stroom op de warmtepomp gezet wordt zou de controller dan direct beeld moeten geven?
Met een spanningzoeker wel gezien dat op de 3 draden van de controller stroom staat.

Ik heb alles losgekoppeld en alle dip switch weer terug gezet, controller met de korte draad rechtstreeks op de warmtepomp maar nog steeds geen beeld.

Ik zit nu te denken om een wifi module te kopen en hem zo bedienen, is dit een optie? dus dan zonder de controller?

Wie weet raad!

groet
Hilbrand

[ Voor 9% gewijzigd door hilrband op 18-09-2022 15:09 . Reden: toevoeging van wifi controller ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 22:03:
Het zijn wel twee zones. De ene zone wordt d.m.v. een mengklep op een lagere (water)temperatuur geregeld. Het is volgens mij niet zo, dat je 2 thermostaten kunt aansluiten om 2 ruimte temperaturen te regelen.
Helaas,

Dan moet ik maar houden bij mijn huidige (ietwat complexe - maar het werkt) setup.
wp vrijdag besteld/betaald, staat al op transport, dus hopelijk dinsdag al in huis *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tolunaygul12
hoort na een aantal seconden wel beeld te geven.
En via wifi kan je bij lange na niet alle instellingen aanpassen etc.

[ Voor 63% gewijzigd door tolunaygul12 op 18-09-2022 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartho
  • Laatst online: 14-03-2023
ik krijg het scherm van mijn thermostaat bij de therma V niet meer ontgrendeld voor bediening (ik had het vergrendeld), ook niet met mijn wachtwoord wat vlgs mij 0000 is, iemand een advies?
dank
Bartho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:14
Klaas O schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:33:
Zie onderstaand een snelle zoektocht naar een fatsoenlijke RVS tapwaterboiler met 1 Warmte Wisselaar. Veel data is lastig te vnden zoals: vermogen WW / volume / lengte WW. Vraag me af wat het nu eigenlijk zegt of een WW nu 2 m2 of 3,8 m2 is als het volume / lengte van het spiraal niet gemeld wordt. Wel goed dat de locatie van het E element duidelijk is.

[Afbeelding]

Je mist nog de inventum maxtank rvs boilers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:20
Klaas O schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:33:

[Afbeelding]

(bijna) het enige dat telt is het oppervlakte van de spiraal. Dat zorgt voor warmte-uitwisseling. Over het algemeen is alles boven de 2 vierkante meter prima. Je kunt bijv. op deze site een berekening maken, ga eens uit van bijv. 10 kW aan vermogen en aanvoer van 53C, afvoer 48C, tanktemperatuur van 45C. https://www.econo.nl/Bere...3&Param6=2,0879&Param7=29

ik kom dan op 1,6 m2 uit en 29 L/min (dat is wel redelijk heftig maar het kan wel). Deze getallen komen redelijk overeen met mijn WP (9kW) en de meetwaardes die ik zie als ik een SWW-run doe in het 200L vat

Dus alle vaten in je lijst voldoen prima. Ik zou een keus maken op basis van beschikbaarheid (1), dan warmteverlies (2) en daarna op plaatsing van het element (3).

[ Voor 5% gewijzigd door Fr33z op 18-09-2022 19:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruut88
Coman schreef op zondag 18 september 2022 @ 13:26:
[...]

Hi Ruut. Mag ik vragen hoe het verwarmen met air to air 3,5kW bevalt ? Als in krijg je na een tijdje last van van luchtstromingen die je niet hebt met CV verwarming ? En ik begrijp ook dat de warme lucht naar beneden geblazen moet worden wil het goed mengen, en daarmee op een wat hogere fanstand.. Meer geluid dus.
Ja dat mag zeker, hoeveelheid warmte vond ik absolute meevaller wel hadden we voor onze situatie achteraf voor een 5 kw in woonkamer moeten gaan gezien de grote ruimte (70m2 en deel ook vrij hoog). Merken nu wel een groot verschil in het deel van de kamer dat verder van de airco af is.

Geluid is inderdaad zeker een dingetje maar is voor ons niet zo’n groot issue, denk dat dit erg persoonlijk is. Mijn broer en ouders hebben deze week Mitsubishi heavy units opgehangen en die lijken wel wat stiller dan onze LG binnenunits al hebben we dit nog niet heel uitgebreid getest.

Over het algemeen bevalt het bij ons tot nu toe dus prima , hoewel ik direct moet toegeven dat ik traditionele verwarming wel iets prettig vind aanvoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
hilrband schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:52:
HELP

Nadat ik alles had aangesloten aan mijn boiler vaten .(driewegklep, extra pomp voor vloerverwarmingen en externe boeler heater). stroom erop zie ik helemaal niets op mijn "afstandsbediening"/ controller. Nu is mijn vraag als er stroom op de warmtepomp gezet wordt zou de controller dan direct beeld moeten geven?
Met een spanningzoeker wel gezien dat op de 3 draden van de controller stroom staat.

Ik heb alles losgekoppeld en alle dip switch weer terug gezet, controller met de korte draad rechtstreeks op de warmtepomp maar nog steeds geen beeld.

Ik zit nu te denken om een wifi module te kopen en hem zo bedienen, is dit een optie? dus dan zonder de controller?

Wie weet raad!

groet
Hilbrand
Hallo Hilbrand,
Je zou direct "beeld" moeten hebben op de remote. Hij wordt gevoed vanuit de WP.
De wifi module heeft een zeer beperkt aantal functies en gaat zo goed als zeker geen invulling geven hieraan.
Check je bedrading en contacten even goed. Als je zeker weet dat het allemaal goed zit, zou je iemand moeten vinden om de remote te testen aan een andere installatie.
Karel

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transitie
  • Niet online
Edwinvndk schreef op zondag 18 september 2022 @ 08:55:
@frankroet dat heb ik verkeerd gezegd inderdaad, het gaat om switch 2 en 3 zie foto. Let er wel op dat je de juiste rij met dipswitches neemt.[Afbeelding]
Hi Edwin,
Is deze configuratie voor de U34, de U44, of beide wellicht?

LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
hilrband schreef op zondag 18 september 2022 @ 14:52:
HELP

Wie weet raad!

groet
Hilbrand
Kijk even goed of de connectors goed in elkaar zitten.

Kijk ook of de draden op de controller zitten, zoals op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dgVa71DlV5NPbJtCzv_JeKM1b_0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4gdeCUVyQQ4NoEuOi9p6O9NY.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventilator
  • Laatst online: 07-01 09:35
Beste forum ervaringsdeskundigen en specialisten,

Ik heb enorm veel informatie kunnen vergaren door ieders bijdrage! Top!

Maar ondanks alle wijsheid wil ik jullie toch het volgende nog een keer voorleggen.

Ik wil een LG Therma warmtepomp gaan inzetten voor uitsluitend de vloerverwarming van de woonkamer, hal en mogelijk in de toekomst ook de slaapkamer en aangebouwde badkamer.

Woonkamer en hal (45m2) nu 5 groepen van elk ongeveer 100 m1. Keuken en slaapkamer (nu radiatoren) krijgen binnenkort een L/L warmtepomp waarmee we gaan verwarmen. Mogelijk dat we later alsnog besluiten om vloerverwarming in de slaapkamer (16m2) en badkamer (8m2) te gaan aanleggen, eerst maar eens het comfort van luchtverwarming ervaren.

Vragen:
- Zou een LG Therma van 5kW volstaan?
- Kan de warmtepomp direct op de verdeler van de vloerverwarming (thermostaat en pomp sloop ik eraf) of heb ik een buffervat nodig?
- Welke diameter moet aan/afvoer van de vloerverwarming zijn?
- Moeten er nog bepaalde kleppen in het systeem?

Dank alvast voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edwinvndk
Transitie schreef op zondag 18 september 2022 @ 20:08:
[...]

Hi Edwin,
Is deze configuratie voor de U34, de U44, of beide wellicht?
Voor zover ik weet is deze voor de U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edwinvndk
Ventilator schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:12:

Maar ondanks alle wijsheid wil ik jullie toch het volgende nog een keer voorleggen.

Ik wil een LG Therma warmtepomp gaan inzetten voor uitsluitend de vloerverwarming van de woonkamer, hal en mogelijk in de toekomst ook de slaapkamer en aangebouwde badkamer.

Woonkamer en hal (45m2) nu 5 groepen van elk ongeveer 100 m1. Keuken en slaapkamer (nu radiatoren) krijgen binnenkort een L/L warmtepomp waarmee we gaan verwarmen. Mogelijk dat we later alsnog besluiten om vloerverwarming in de slaapkamer (16m2) en badkamer (8m2) te gaan aanleggen, eerst maar eens het comfort van luchtverwarming ervaren.

Vragen:
- Kan de warmtepomp direct op de verdeler van de vloerverwarming (thermostaat en pomp sloop ik eraf) of heb ik een buffervat nodig?

5kw zou voor de woonkamer kunnen volstaan maar dat is afhankelijk meerdere dingen, ligt je vlv hart op hart 10? Hoe goed is je huis geisoleerd?

Warmtepomp kan direct op de verdeler, alleen er is een kans dat je misschien te weinig flow hebt. 15liter/min is volgensmij wel handig.

Aanvoer/retour diameter is bij lage temperatuur bij mij normaal 28mm koper of 32mm kunststof.

Als je de wp alleen voor cv/verwarming wil gebruiken zou ik alleen een vuilafscheider plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bramvdongen
  • Laatst online: 07-05-2024
All, Dank voor alle informatie die ik al gevonden heb in deze topic. Toch heb ik zelf nog een vraag. Ik zit een beetje te twijfelen over de capaciteit. Dit ivm met de zonnepanelen die ik heb. Ik heb namelijk een 3 fasen omvormer bij de PV panelen (circa 10 kW piek). Nu heb ik eigenlijk de wens om ook een 3 fase warmtepomp aan te schaffen. Nu we kunnen salderen is een 3 fase pv systeem op een 1 fase warmtepomp geen probleem. Echter wanneer het salderen er af zal gaan dan ontstaat er een uitdaging. Namelijk: de warmtepomp trekt direct van de panelen over 1 fase. Dus 1/3 van het pv vermogen wordt door de pomp benut. 2/3 zal het net op gaan en dien ik dan weer gelijk terug te kopen. Dit is financieel natuurlijk niet aantrekkelijk. Vandaar mijn voorkeur voor een 3 fase warmtepomp. Een 3 fase monoblock bij LG begint echter op 12 kW. De gevraagde capaciteit van mijn woning zal zo ongeveer 6 kW zijn. Gas verbruik in de koudste maand is ongeveer 450 m3. Dit verbruik heb ik gebruikt om de gevraagde warmtelast te berekenen. Ondanks mijn 6 kW gevraagde warmtelast overweeg ik toch een 12 kW warmtepomp 3 fase. Ik ben echter bang voor een overdimensionering van het systeem waardoor de pomp zou kunnen gaan pendelen. Nu is dit deels op te lossen met een buffer, maar ik vertrouw het nog steeds niet. 12 kW is het dubbele van wat ik eigenlijk nodig zou hebben. Kan iemand mij advies geven. Gewoon voor een 7kW 1 fase gaan of een 12 kW 3 fase? Of zijn er nog andere alternatieven die ik eventueel over het hoofd zie. Heel erg bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ventilator schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:12:

Vragen:

hoe de vloerverwarming is gelegd is zeker van invloed. zowel hart op hart maat, maar ook de opbouw van de vloer. droogbouw heeft minder bufferfunctie bv en dan voel je de defrosts ook nog echt in de vloer.

-zoek dus even op google afgifte vloerverwarming en dan bv op 30 of 35c x m2 en hart op hart maat
-radiatoren is grofweg de capaciteit die ze nu hebben delen door 4 en dan weer x2 als je ze gaat boosten met ventilatoren. Ik heb er nog 2. eentje in de gang en eentje in de badkamer. die in gang merk je weinig van tot ik boven de 35c verwarm en die in de badkamer maakt nog steeds de handdoeken droog en verder had die toch geen functie meer.

diameter bij mij naar de warmtepomp (7KW) is 22mm, maar ook ivm aansluitingen zou ik minimaal voor 28mm gaan, dan zit je met minder overgangskoppelingen. bij mij werkt het nog steeds prima en hij kan zijn afgifte prima kwijt, maar zal niet de hoogste cop halen denk ik.

door je afgifte te berekenen kan je in elk geval kijken of je die 5kw afgifte goed kan halen op normale temperatuur (40c of minder).

of je isolatie dan voldoet kan je bekijken op ubakus.de bv en dan kan je je hele huis invoeren. ik heb het met de renovatie grondig gedaan en vind het een top website.

een buffervat zou ik zelf proberen te voorkomen. bij mij was het met 40m2 vloerverwarming en 3 radiatoren ook al niet nodig.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klaas O
Ramon_1984 schreef op zondag 18 september 2022 @ 19:06:
[...]

Je mist nog de inventum maxtank rvs boilers.
Dank je Ramon! Die had ik op de 'B lijst" staan, ivm beperkt wisselaar oppervlak, maar met name omdat het E element zo hoog zit (minder warmwater kolom).

In geval van interesse, de twijfel gevalletjes op de B lijst van 300 liter RVS zijn ook:
- ITHO I SVV
- NIBE VPD10 300 R
- DANFOSS WT-T300

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
bramvdongen schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:04:
All, Dank voor alle informatie die ik al gevonden heb in deze topic. Toch heb ik zelf nog een vraag. Ik zit een beetje te twijfelen over de capaciteit. Dit ivm met de zonnepanelen die ik heb. Ik heb namelijk een 3 fasen omvormer bij de PV panelen (circa 10 kW piek). Nu heb ik eigenlijk de wens om ook een 3 fase warmtepomp aan te schaffen. Nu we kunnen salderen is een 3 fase pv systeem op een 1 fase warmtepomp geen probleem. Echter wanneer het salderen er af zal gaan dan ontstaat er een uitdaging. Namelijk: de warmtepomp trekt direct van de panelen over 1 fase. Dus 1/3 van het pv vermogen wordt door de pomp benut. 2/3 zal het net op gaan en dien ik dan weer gelijk terug te kopen. Dit is financieel natuurlijk niet aantrekkelijk. Vandaar mijn voorkeur voor een 3 fase warmtepomp. Een 3 fase monoblock bij LG begint echter op 12 kW. De gevraagde capaciteit van mijn woning zal zo ongeveer 6 kW zijn. Gas verbruik in de koudste maand is ongeveer 450 m3. Dit verbruik heb ik gebruikt om de gevraagde warmtelast te berekenen. Ondanks mijn 6 kW gevraagde warmtelast overweeg ik toch een 12 kW warmtepomp 3 fase. Ik ben echter bang voor een overdimensionering van het systeem waardoor de pomp zou kunnen gaan pendelen. Nu is dit deels op te lossen met een buffer, maar ik vertrouw het nog steeds niet. 12 kW is het dubbele van wat ik eigenlijk nodig zou hebben. Kan iemand mij advies geven. Gewoon voor een 7kW 1 fase gaan of een 12 kW 3 fase? Of zijn er nog andere alternatieven die ik eventueel over het hoofd zie. Heel erg bedankt voor het meedenken.
voor het salderen of het gebrek eraan hoef je het niet te doen. ook al verbruik je direct vanaf 1 fase, de meter telt alle fases bij elkaar op met terugleveren of leveren. het maakt dus niet uit op welke fase je panelen zitten enz.

een 12kw heeft wel veel minder last van defrosts en belast je stroomnetwerk wat mooier.
wij zitten nog steeds te wachten op de wifikit van @mouse86 om de LG een beetje in toom te houden.

Ik zou kijken naar je afgifte. heb je veel beton/steen in huis en kan vloer goed bufferen, dan is 12kw ook geen probleem. dan zet je hem bv 's nachts uit en overdag 2/3 runs ipv 24/7

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventilator
Edwinvndk schreef op zondag 18 september 2022 @ 21:57:
[...]

5kw zou voor de woonkamer kunnen volstaan maar dat is afhankelijk meerdere dingen, ligt je vlv hart op hart 10? Hoe goed is je huis geisoleerd?

Warmtepomp kan direct op de verdeler, alleen er is een kans dat je misschien te weinig flow hebt. 15liter/min is volgensmij wel handig.

Aanvoer/retour diameter is bij lage temperatuur bij mij normaal 28mm koper of 32mm kunststof.

Als je de wp alleen voor cv/verwarming wil gebruiken zou ik alleen een vuilafscheider plaatsen.
Bedankt!

Vloerverwarming ligt hart op hart 10 cm. Huis is redelijk goed geïsoleerd. Ik realiseer me dat de L/L verwarming uit de keuken via de openslaande deuren van de keuken naar de woonkamer ook nog kunnen helpen mocht het erg koud worden.

Ik zit dan nog een beetje met de onduidelijkheid mbt de flow. Is er 15ltr/min nodig voor een goede werking? En hoe weet ik of de 500 meter aan vloerbuis daarvoor kan zorgen? Kan het kloppen dat de inhoud van de vloerverwarming (maar) ongeveer 55 liter is??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Vanavond een eerste echte testrun gedraaid met een buitentemperatuur van 10 graden. Niet omdat het moest, maar omdat het kon. In een uur de kamertemperatuur van 20 naar 21 gebracht, dus de WAR mag nog wat minder agressief.

Ik heb een 14kW U34 en hij startte (begrenst met anti-pendel script) op 10kW uitgaand vermogen met 2.5kW opgenomen. Dus COP van 4. Moduleerde uiteindelijk terug naar 2kW uitgaand met 750W opgenomen (COP 2,6). Dus hij kan net wat lager dan de 20% vuistregel. Ik vermoed dat de 12,14 en 16 versie (en de 5,7 en 9) dezelfde hardware hebben en dus ook hetzelfde minimale vermogen.

Toerde af en toe weer op naar 4kW uitgaand, dus afgifte is ook voldoende (zou ook raar zijn als ik geen 2kW kwijt zou kunnen. Al met al niet ontevreden!

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventilator
Powrskin schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:10:
[...]

hoe de vloerverwarming is gelegd is zeker van invloed. zowel hart op hart maat, maar ook de opbouw van de vloer. droogbouw heeft minder bufferfunctie bv en dan voel je de defrosts ook nog echt in de vloer.

-zoek dus even op google afgifte vloerverwarming en dan bv op 30 of 35c x m2 en hart op hart maat
-radiatoren is grofweg de capaciteit die ze nu hebben delen door 4 en dan weer x2 als je ze gaat boosten met ventilatoren. Ik heb er nog 2. eentje in de gang en eentje in de badkamer. die in gang merk je weinig van tot ik boven de 35c verwarm en die in de badkamer maakt nog steeds de handdoeken droog en verder had die toch geen functie meer.

diameter bij mij naar de warmtepomp (7KW) is 22mm, maar ook ivm aansluitingen zou ik minimaal voor 28mm gaan, dan zit je met minder overgangskoppelingen. bij mij werkt het nog steeds prima en hij kan zijn afgifte prima kwijt, maar zal niet de hoogste cop halen denk ik.

door je afgifte te berekenen kan je in elk geval kijken of je die 5kw afgifte goed kan halen op normale temperatuur (40c of minder).

of je isolatie dan voldoet kan je bekijken op ubakus.de bv en dan kan je je hele huis invoeren. ik heb het met de renovatie grondig gedaan en vind het een top website.

een buffervat zou ik zelf proberen te voorkomen. bij mij was het met 40m2 vloerverwarming en 3 radiatoren ook al niet nodig.
Wat werkt zo'n forum toch geweldig! Super!

Vloerverwarming is gefreesd in de cementdeklaag van de vloer en ligt erg dicht tegen elkaar aan <10 cm HOH. Leidingen dichtgezet met egaline en 1 cm dikke vloertegels erop. Vorige winter was het bloedheet in de woonkamer als de vloer constant met 40 graden water voorzien werd.

Ik heb al eens zelf een warmteverliesberekening gemaakt voor de gehele begane grond. Toen kwam eruit dat er ongeveer 8kW netto energiebehoefte is. Met de 2 x 2,5kW L/L in keuken en slaapkamer moet dit toch lukken?

De vloer moet gewoon lekker warm blijven en bij extreme kou misschien de L/L in de keuken een tandje hoger?

Ubakus heb ik mee geëxperimenteerd om de zolder goed te isoleren. Vond het best complex....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Ventilator schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:26:
[...]

Bedankt!

Vloerverwarming ligt hart op hart 10 cm. Huis is redelijk goed geïsoleerd. Ik realiseer me dat de L/L verwarming uit de keuken via de openslaande deuren van de keuken naar de woonkamer ook nog kunnen helpen mocht het erg koud worden.

Ik zit dan nog een beetje met de onduidelijkheid mbt de flow. Is er 15ltr/min nodig voor een goede werking? En hoe weet ik of de 500 meter aan vloerbuis daarvoor kan zorgen? Kan het kloppen dat de inhoud van de vloerverwarming (maar) ongeveer 55 liter is??
die L/L helpt wel erg veel.
ik denk dat je meer met afgifte gaat zitten dan met isolatie als ik dit zo lees. je hebt dus 12mm buis en dan 100m per groep?
https://www.econo.nl/Bere...00&Param2=12&Param3=76,93

Ik zou de verdeler en pomp eerst laten zitten denk ik.

55liter + een paar radiatoren lijkt me prima voor de 5kw helemaal met nog een airco erbij.
je hebt al een warmtepompboiler oid? gas mag er dan ook wel helemaal uit lijkt me

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Ventilator schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:59:
[...]

Wat werkt zo'n forum toch geweldig! Super!

Vloerverwarming is gefreesd in de cementdeklaag van de vloer en ligt erg dicht tegen elkaar aan <10 cm HOH. Leidingen dichtgezet met egaline en 1 cm dikke vloertegels erop. Vorige winter was het bloedheet in de woonkamer als de vloer constant met 40 graden water voorzien werd.

Ik heb al eens zelf een warmteverliesberekening gemaakt voor de gehele begane grond. Toen kwam eruit dat er ongeveer 8kW netto energiebehoefte is. Met de 2 x 2,5kW L/L in keuken en slaapkamer moet dit toch lukken?

De vloer moet gewoon lekker warm blijven en bij extreme kou misschien de L/L in de keuken een tandje hoger?

Ubakus heb ik mee geëxperimenteerd om de zolder goed te isoleren. Vond het best complex....
Ik zit hier eindelijk even te chillen, na een gezellig verplicht weekendje weg :P
met zijn vieren (2 kleine kinderen) in een kleine slaapkamer was namelijk niet zo'n heel goed ideetje :z

40c is wel echt de max die je erin wilt hebben met een warmtepomp. liever 25/30 oid.
het buffer van de vloer en afgifte door de tegels zit dus wel goed.

ubakus is wel even prutsen en soms moet je natuurlijk zelf dingen invoeren, maar ik heb het hele huis erin staan. inclusief meerdere verbouwopties. zo'n energiecrisis als dit had ik natuurlijk ook niet aan zien komen (gas duurder, stroom goedkoper was de trend), maar het is elke minuut tijd makkelijk waard geweest nu.

wij hebben nu een energie negatief huis uit 1913 en een vloeroppervlak beneden van 100m2 (stukje aangebouwd enz).
we kwamen vandaag terug van het weekendje en direct de warmtepomp even aangezet. het was boven 17c en beneden 19.5
er zijn nu net fancoils boven. die blazen in een half uur de temperatuur 3c hoger, 2e keer dat ze verwarmen. Ben er wel blij mee zo :>

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventilator
Powrskin schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:04:
[...]

die L/L helpt wel erg veel.
ik denk dat je meer met afgifte gaat zitten dan met isolatie als ik dit zo lees. je hebt dus 12mm buis en dan 100m per groep?
https://www.econo.nl/Bere...00&Param2=12&Param3=76,93

Ik zou de verdeler en pomp eerst laten zitten denk ik.

55liter + een paar radiatoren lijkt me prima voor de 5kw helemaal met nog een airco erbij.
je hebt al een warmtepompboiler oid? gas mag er dan ook wel helemaal uit lijkt me
Ik heb 16 mm buis dus ga ervan uit dat het 12 mm inwendig is. 5 groepen met elk ongeveer 100 meter lengte. Ik gebruikte ook de econo website om de inhoud te berekenen, kwam op 55 liter uit wat ik eerlijk gezegd weinig vond.

Eventueel kan ik de afgifte vergroten door nog een paar radiatoren erbij te integreren, bijvoorbeeld badkamer en/of gang.

Kun je me uitleggen waarom je de pomp op de verdeler juist wilt laten zitten?

Nog geen warmteboiler, maar die komt er vast ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Ventilator schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:24:
[...]

Ik heb 16 mm buis dus ga ervan uit dat het 12 mm inwendig is. 5 groepen met elk ongeveer 100 meter lengte. Ik gebruikte ook de econo website om de inhoud te berekenen, kwam op 55 liter uit wat ik eerlijk gezegd weinig vond.

Eventueel kan ik de afgifte vergroten door nog een paar radiatoren erbij te integreren, bijvoorbeeld badkamer en/of gang.

Kun je me uitleggen waarom je de pomp op de verdeler juist wilt laten zitten?

Nog geen warmteboiler, maar die komt er vast ook!
dan klopt de berekening wel. je hebt nog wat aan en afvoer en de radiatoren die mee kunnen doen is altijd goed. geeft ook direct veel meer inhoudt aan het systeem. qua afgifte vergis je daar niet in. ik heb een 2meter radiator in de badkamer met veel liters, maar doet misschien 150w nog mee voor verwarmen.

de pomp kan er altijd nog af. zou dat pas doen als je ook je andere vloerverwarming hebt.
of is het een oud onzuinig ding? die 10w die een nieuwe doet is namelijk te verwaarlozen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventilator
Powrskin schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:32:
[...]

dan klopt de berekening wel. je hebt nog wat aan en afvoer en de radiatoren die mee kunnen doen is altijd goed. geeft ook direct veel meer inhoudt aan het systeem. qua afgifte vergis je daar niet in. ik heb een 2meter radiator in de badkamer met veel liters, maar doet misschien 150w nog mee voor verwarmen.

de pomp kan er altijd nog af. zou dat pas doen als je ook je andere vloerverwarming hebt.
of is het een oud onzuinig ding? die 10w die een nieuwe doet is namelijk te verwaarlozen.
Ik dacht dat het niet goed zou werken als de pomp van de warmtepomp tegen de pomp van de vloerverwarming zou 'duwen'. Of helpt het juist als die meewerkt?

Het is overigens een vorig jaar aangelegde vvw met Wilo pomp 3-43 W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
Ventilator schreef op zondag 18 september 2022 @ 23:44:
[...]

Ik dacht dat het niet goed zou werken als de pomp van de warmtepomp tegen de pomp van de vloerverwarming zou 'duwen'. Of helpt het juist als die meewerkt?

Het is overigens een vorig jaar aangelegde vvw met Wilo pomp 3-43 W.
het werkt iets anders
de pomp van je verdeler regelt de vloerverwarming en zijn flow.
de cv/warmtepomp doet de flow tot de pomp van de vloerverwarming en de radiatoren. ze werken elkaar dus niet tegen. de warmtepomppomp is alleen wel veel krachtiger dan een cv pomp en die kan de vloer er nog makkie bij doen. toch zou ik het pas veranderen als je klaar bent. op flow sturen door de vloerverwarming is nu lekker makkelijk namelijk en scheelt heel veel regelwerk. de slaapkamer bv wil je vast niet zo warm hebben.

tegenwerken van de pomp is alleen in combi met de cv (2 pompen achter elkaar eigenlijk).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventilator
Powrskin schreef op maandag 19 september 2022 @ 00:06:
[...]

het werkt iets anders
de pomp van je verdeler regelt de vloerverwarming en zijn flow.
de cv/warmtepomp doet de flow tot de pomp van de vloerverwarming en de radiatoren. ze werken elkaar dus niet tegen. de warmtepomppomp is alleen wel veel krachtiger dan een cv pomp en die kan de vloer er nog makkie bij doen. toch zou ik het pas veranderen als je klaar bent. op flow sturen door de vloerverwarming is nu lekker makkelijk namelijk en scheelt heel veel regelwerk. de slaapkamer bv wil je vast niet zo warm hebben.

tegenwerken van de pomp is alleen in combi met de cv (2 pompen achter elkaar eigenlijk).
Ik begrijp het. Ik moet het eigenlijk hetzelfde zien als hoe het nu werkt met de pomp van de CV installatie in combinatie met de pomp van de vloerverwarming.

Ik dacht er aanvankelijk aan om de warmtepomp vlakbij de vvw verdeler te plaatsen en met 32 mm leidingen direct op de vloerverwarming aan te sluiten, maar misschien dat ik hem ook vlakbij de CV kan plaatsen (komt ook goed uit) en dan daar aan het leidingwerk koppelen.

Moet wel even kijken of de diameter van de hoofdleiding aanvoer en retour groot genoeg is. Hmmm, denk staal 25 mm..... Te dun?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• katrobot7
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 10-01 10:52
Mijn LG U44 9kW moduleert niet. Ik heb hem niet op auto ingesteld en ingesteld op 55graden op de inlaat van het water. Met een hysterese van 4 graden. Hij verwarmt mijn radiatoren via een 800Liter buffervat.

Heeft iemand een idee of dit aan instellingen ligt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UONbUq7a17b1xYwAt778WrTJp8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VV55sm7j2DFGzVk9M3NJwTxF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartjeNr.Zoveel
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-12-2024
Het lijkt erop dat met de dipswitch omgezet voor externe thermostaat de Forced Operation (elke 20 minuten, 1 minuut pomp aan) helemaal niet werkt.

Ook werkt het schema voor silent mode niet. Deze staat bij ons ingesteld op 10 uur 's avonds tot 7 uur 's ochtends. Maar deze schakelt om 10 uur niet in als er op dat moment geen warmtebehoefte doorgegeven wordt vanuit de externe thermostaat en omgekeerd om 7 uur ook niet uit bij geen warmtebehoefte.

Heeft iemand anders dit gedrag ook al geconstateerd? Ik heb software versie 3063.

Ik heb een (water)pomp prerun ingesteld voor 2 minuten (trage zonekleppen), dus ik overweeg nu zelf een script dat bij geen warmtebehoefte om de 20 minuten de pomp even inschakelt voor enkele seconden. De compressor slaat dan nog niet aan. Dat moet wel werken, maar voor het silent mode probleem weet ik geen oplossing te bedenken. Komt op mij over als wat onhandige software problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Devil schreef op zondag 18 september 2022 @ 22:40:
Vanavond een eerste echte testrun gedraaid met een buitentemperatuur van 10 graden. Niet omdat het moest, maar omdat het kon. In een uur de kamertemperatuur van 20 naar 21 gebracht, dus de WAR mag nog wat minder agressief.

Ik heb een 14kW U34 en hij startte (begrenst met anti-pendel script) op 10kW uitgaand vermogen met 2.5kW opgenomen. Dus COP van 4. Moduleerde uiteindelijk terug naar 2kW uitgaand met 750W opgenomen (COP 2,6). Dus hij kan net wat lager dan de 20% vuistregel. Ik vermoed dat de 12,14 en 16 versie (en de 5,7 en 9) dezelfde hardware hebben en dus ook hetzelfde minimale vermogen.

Toerde af en toe weer op naar 4kW uitgaand, dus afgifte is ook voldoende (zou ook raar zijn als ik geen 2kW kwijt zou kunnen. Al met al niet ontevreden!
Ik heb gisteren ook mijn eerste testrun gedaan (7kW). Ik kwam daarbij op een COP van tussen 5.7..6.0 uit. Dit lijkt me ook juist met die temperaturen (11°C buiten). Ik vind jouw COP behoorlijk aan de lage kant. Ik moet er wel bij zeggen dat ik vloerverwarming heb. Hij moduleerde uiteindelijk terug naar ca. 400..500 W(elektrisch) en later in Silent mode tot 350W.

[ Voor 4% gewijzigd door Jojan265 op 19-09-2022 12:31 ]

Pagina: 1 ... 26 ... 183 Laatste