All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Je hebt helemaal gelijk de documentatie is erg verwarrend.
En heb je ‘m zelf geïnstalleerd? Of laten doen? Als je het zelf hebt gedaan hoe deed je dat dan met de inbedrijfsstelling voor de susidie? Daarvan moet je toch ook een factuur hebben?montebaldo55 schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 00:06:
[...]Inderdaad op beide subsidie ontvangen.
De 9kW heeft ruim 1 seizoen gedraaid. Iets meer dan een jaar.
Vooraf heb ik bij de RVO via email gevraagd of er opnieuw subsidie aangevraagd kon worden.
Keurig een bevestigend antwoord van hen ontvangen.
Trouwens petje af voor deze instantie zowel per email als telefonisch goed en heel plezierig benaderbaar!! Snelle adequate behandeling.
Verder pleeg je ook geen aanslag op de subsidie pot.
Jouw koper van de "oude" warmtepomp krijgt hem namelijk goedkoop in handen. Ik had er duidelijk bij verteld dat ik al subsidie geïnd had. Dus netto blijft het gelijk omdat hij geen subsidieaanvraag kan doen.
Zelf kost het mij vrijwel niets omdat de subsidieregelingen dit jaar hoger zijn.
Twijfel je stuur dan vooraf een mailtje naar de RVO zoals ik dat heb gedaan.
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Daar haak ik graag bij aanPascohorde schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 23:08:
Voor mij mag er ook een PM worden gestuurd als er een WhatsApp groep is.
Heeft zelf installatie bedrijf. Ik zelf heb de wp s aangeschaft
Vorig jaar samen de 9kw geplaatst.
Hij heeft het leidingwerk gedaan (ook geleverd) en ik de hand en span diensten.
Dit jaar de 9kw verkocht.
Nu zelf de nieuwe op de plek gezet. Nieuw fundament er onder gemaakt. Kabels getrokken etc. Hij heeft de koppelingen weer gemaakt.
En de aansluiting in de meterkast.
Dus alles keurig vgl de regels en heel gezellig. Samen bedenken hoe doen we het.Vullen elkaar aan. En scheelt in de installatie kosten. Hij heeft ook toegang tot LG servicedesk.
Allround installateur. Strak werk. Maar deze werkwijze is vrijwel onhaalbaar. Geen enkel bedrijf wil dit. Laat staan dat je er een bedrijf kunt vinden.
Heb 2 Jr geleden voor de stormloop op de WP meerdere installateurs thuis gehad. Grote diversiteit aan (geen) kennis, kunde en zienswijzen. Toen kon dat nog, tegenwoordig willen ze niets eens komen voor een offerte.
Ben nu op vakantie. Zal na mijn vakantie eens wat foto's plaatsen.
Heb geen alledaagse installatie.
Onder andere een buffervat van 800 liter.
Origineel OEG. Puur verwarming.
Maar op een bijzondere manier in het systeem opgenomen.
Dit is ook een eigen idee en niet van de installateur. Maar hij wou het wel doen.
Ik heb dat gedaan met het oog op de veranderende salderingsregeling tot.
Of ik een goede keus heb gemaakt zullen we tzt wel zien.
Tip: je aanvraag voor de subsidie goed documenteren. Alle nota's inscannen en wat (detail) foto's van je installatie toevoegen.
Zonodig een Word document aanmaken als je wat bijzonderheden wilt vermelden.
Dit dan inscannen en meesturen.
Ik zoek er één van 200 liter en heb nu in elk geval de volgende opties op papier:
- Mitsubishi HTWBOI
- Eldom Green Line
- Nexus PAWT (LE1 of LE2)
It's nice to be important, but it's more important to be nice.
Ikzelf gebruik een liggend van van nexus, alleen vanwege de "enige" locatie waar ik hem kwijt kon zonder leidingen 10meter te moeten verlengen etc.TheFirepit schreef op maandag 5 september 2022 @ 10:04:
Welke merk/type boilervat gebruiken jullie bij bij de LG?
Ik zoek er één van 200 liter en heb nu in elk geval de volgende opties op papier:
- Mitsubishi HTWBOI
- Eldom Green Line
- Nexus PAWT (LE1 of LE2)
Een 200 liter vast paste gelukkig perfect binnen de afmetingen en deur naar ruimte. Vandaar deze keuze.
Verwarming is aangesloten met 32mm leiding en aanvoer / SWW aanvoer is 15mm koper op bestaande netwerk gekoppeld.
:strip_exif()/f/image/T0Xy4xBe5KhnOsbIDxiePxAp.jpg?f=fotoalbum_small)
:strip_exif()/f/image/KCnPeftYbPwPvOaWXxDMydbs.jpg?f=fotoalbum_small)
Heb je een LE1 of een LE2? Ik weet zo niet hoeveel toegevoegde waarde een tweede spiraal heeft. Misschien een beter warmte afgifte wanneer je hem doorlust?tolunaygul12 schreef op maandag 5 september 2022 @ 14:20:
[...]
Ikzelf gebruik een liggend van van nexus, alleen vanwege de "enige" locatie waar ik hem kwijt kon zonder leidingen 10meter te moeten verlengen etc.
Een 200 liter vast paste gelukkig perfect binnen de afmetingen en deur naar ruimte. Vandaar deze keuze.
Verwarming is aangesloten met 32mm leiding en aanvoer / SWW aanvoer is 15mm koper op bestaande netwerk gekoppeld.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is een LE1 met 1 spiraal.TheFirepit schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:11:
[...]
Heb je een LE1 of een LE2? Ik weet zo niet hoeveel toegevoegde waarde een tweede spiraal heeft. Misschien een beter warmte afgifte wanneer je hem doorlust?
LE2 kan je gebruiken als je bijvoorbeeld een zonne-collector of iets van een kachel hebt waarmee je ook de water kan verwarmen.
PAWT-200H-XL-LE1 is het modelnummer als het goed is.
In elk geval weer geleerd dat er een XL en een niet XL versie istolunaygul12 schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:14:
[...]
Het is een LE1 met 1 spiraal.
LE2 kan je gebruiken als je bijvoorbeeld een zonne-collector of iets van een kachel hebt waarmee je ook de water kan verwarmen.
PAWT-200H-XL-LE1 is het modelnummer als het goed is.
Legion 7i i9 3080 32gb
Dat is de reden waarom ik verder heb gekeken dan DJG. Op de Nexus zit een levertijd van ongeveer twee weken. De rest is inderdaad drama.markklok schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 10:39:
Gisteren maar alvast een DJG warmtepomp boiler-rvs-300L-1ww besteld. 2 tot 3 maanden levertijd.. pff waar gaat de wereld naartoe
Alle warmtepompen hebben ook al een grote levertijd. Wanneer je erg goed zoekt kan je nog ergens eentje vinden met een kortere levertijd, maar dat zijn er nog maar weinig.
Is er iets zinnigs te zeggen over het aantal m2 vloerverwarming dat je minimaal moet hebben (heb daarnaast 1 handdoekradiator in badkamer)?
Ik kan in het uiterste geval nog een convector oid plaatsen in de hal want daar is het best fris en dan mag het ook naar de hal boven stijgen.
Kent iemand eigenlijk LTV handdoek radiatoren? Ik heb in de badkamer ruimte om een wat grotere op te hangen.
hoeveel m2 oppervlakte heb je?Pixal schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:46:
Ik heb een 7kw 44 in bestelling staan en begin toch een beetje te twijfelen over mijn afgifte zonder buffervat, (geen plek voor).
Is er iets zinnigs te zeggen over het aantal m2 vloerverwarming dat je minimaal moet hebben (heb daarnaast 1 handdoekradiator in badkamer)?
Ik kan in het uiterste geval nog een convector oid plaatsen in de hal want daar is het best fris en dan mag het ook naar de hal boven stijgen.
Kent iemand eigenlijk LTV handdoek radiatoren? Ik heb in de badkamer ruimte om een wat grotere op te hangen.
Legion 7i i9 3080 32gb
Zo'n 60m2 is het. Misschien helpt het om erbij te zeggen dat het niet alleen is ingegoten zoals gewoonlijk maar dat er onder de huidige PVC vloer ook nog dikke plavuizen liggen. Geeft wellicht extra buffer. Enige wat ik heb is een foto van de vorige bewoners. Het zijn 4 groepen die volledig open staan met buisdiameter 16.
:strip_exif()/f/image/h90QELXYvraILJGzgPi70Sav.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 12% gewijzigd door Pixal op 06-09-2022 15:03 ]
Nou dan zitten we in hetzelfde schuitjePixal schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:01:
[...]
Zo'n 60m2 is het. Misschien helpt het om erbij te zeggen dat het niet alleen is ingegoten zoals gewoonlijk maar dat er onder de huidige PVC vloer ook nog dikke plavuizen liggen. Geeft wellicht extra buffer. Enige wat ik heb is een foto van de vorige bewoners. Het zijn 4 groepen die volledig open staan met buisdiameter 16.[Afbeelding]
Zit in m'n nieuwe woning ook nagenoeg op 60m2 met 4 groepen incl plavuizen
Als je een paar radiatoren kan mee laten doen met beperkte flow.. zou misschien net dat beetje kunnen helpen.
Huidige opstelling:
ik heb in de woonkamer een radiator op een VW verdeler aangesloten zitten zodat ik de flow kan instellen.
Maar dat is een opstelling met een panasonic WP (ook 9kw)
Ik ga van 40m2 naar 60m2 (en van 3 naar 4 groepen)
VW als bijverwarming naar VW als hoofdverwarming
Later heb ik op de zolder VW laten infrezen. 5 groepen (34m2) erbij
Blijft een gok met die apparaten. Moduleren ze fijn terug op een lage flow dan kan dat erg positief uitwerken
van VW als bijverwarming naar hoofdverwarming.
Legion 7i i9 3080 32gb
Ik heb namelijk boven geen radiatoren meer, verwarm er al een paar jaar alleen met de airco's maar de gang en badkamer blijven een beetje koud met 35C CV water. Het plan was om bij het vervangen van de badkamer (elektrische vvw
Pendelen ja... Te snel op temperatuur (warmte niet kwijt kunnen)Pixal schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:13:
Wat is zeg maar worst case wat kan gebeuren als ik deze winter erachter kom dat ik te weinig volume heb? Veel pendelen?
Ik heb namelijk boven geen radiatoren meer, verwarm er al een paar jaar alleen met de airco's maar de gang en badkamer blijven een beetje koud met 35C CV water. Het plan was om bij het vervangen van de badkamer (elektrische vvw) direct aan te haken op de warmtepomp met droogbouw vvw op hele verdieping.
Stel je groepen straks goed in (sensor op Ta en Tr per groep) en probeer zo veel mogelijk warmte kwijt te raken.
Wat ik me afvraag is hoe laag de flow mag zijn voor de LG voordat hij begint te sputteren
Legion 7i i9 3080 32gb
[ Voor 25% gewijzigd door Pixal op 06-09-2022 15:21 ]
ja, 8 stuksPixal schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:21:
Heb ik dan 8 sensoren nodig??
Ik heb https://opencircuit.nl/pr...tuur-sensor-probe-1-meter om mijn leidingen zitten. Deze lees ik dan weer uit met een https://opencircuit.nl/pr...32s-lua-esp-wroom-32-wifi uit.
Legion 7i i9 3080 32gb
Is het niet voldoende om alle groepen gewoon open te zetten?markklok schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:17:
[...]
Pendelen ja... Te snel op temperatuur (warmte niet kwijt kunnen)
Stel je groepen straks goed in (sensor op Ta en Tr per groep) en probeer zo veel mogelijk warmte kwijt te raken.
Wat ik me afvraag is hoe laag de flow mag zijn voor de LG voordat hij begint te sputteren
Het is een mixje van afgifte en flow.Leeetje90 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:56:
[...]
Is het niet voldoende om alle groepen gewoon open te zetten?
Flow (met 4 groepen) zo hoog mogelijk)
Maar je wil wel een goeie delta hebben tussen aanvoer en retour.
Voorbeeld. Als ik een radiator helemaal open zou zetten dan vliegt mijn flow omhoog maar de WP krijgt dan veel van zijn aangeleverde warmte weer terug. Dat is zonde / niet wenselijk. 2 / 3 graden tussen Ta en Tr is fijn
Daarnaast wil je dat alle groepen even warm zijn. Bij het waterzijdig inregelen (flow) merk je dat de ene groep zich net wat anders gedraagd dan de ander
[ Voor 12% gewijzigd door markklok op 06-09-2022 16:01 ]
Legion 7i i9 3080 32gb
Komt wel een gemiddelde terug in de WP omdat de temp van alle groepen in de verdeler nog gemixt wordt natuurlijk.markklok schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 15:59:
[...]
Het is een mixje van afgifte en flow.
Flow (met 4 groepen) zo hoog mogelijk)
Maar je wil wel een goeie delta hebben tussen aanvoer en retour.
Voorbeeld. Als ik een radiator helemaal open zou zetten dan vliegt mijn flow omhoog maar de WP krijgt dan veel van zijn aangeleverde warmte weer terug. Dat is zonde / niet wenselijk. 2 / 3 graden tussen Ta en Tr is fijn
klopt, maar je gemiddelde gaat wel omhoog. En daardoor zit hij eerder aan zijn doel terwijl je vloer tekort komtPixal schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 16:01:
[...]
Komt wel een gemiddelde terug in de WP omdat de temp van alle groepen in de verdeler nog gemixt wordt natuurlijk.
Legion 7i i9 3080 32gb
Stel je hebt een stooklijn van 18A31W naar -15A58W. En je hebt je afgiftesysteem mooi waterzijdig ingeregeld. Dan zal die toch alleen maar op de ta waarbij de flow is ingeregeld goed werken? Bij een hogere ta zal de flow lager worden, en bij een lagere ta, wil je een hogere flow. Of zie ik dat verkeerd?
Je wilt toch niet steeds de flow op je afsluiters aanpassen?
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Dit doe ik volgens de Elga handleiding voor het hydraulische stuk.
Mijn ketel koppel ik electrisch voor bij/af schakelen.
Wat dien ik nog in de leidingen eventueel te verwerken, sowieso kogelkranen buiten.
Verder nog een vuilafscheider en nog overige kleppen of dergelijke?
Zie evt mijn eerdere post
Alvast dank 😎
[ Voor 3% gewijzigd door Tw0415 op 06-09-2022 21:16 ]
Bedankt voor je reactie. Airco hebben we alleen aan voor dat we naar bed gaan. Ik heb zeker geen haast en zou graag bij iemand gaan luisteren. Ik woon in de buurt van Duiven (Arnhem). Mocht iemand dit lezen, in de buurt wonen en het niet erg vind dat ik langs kom, hoor ik het graag. Ja, in combinatie met cv is een optie maar dan zou ik wellicht ook een hygiëne vat moeten plaatsen voor tapwater. Helaas heb ik op zolder een houten vloer, draagkracht beperkt.hupie679 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:11:
[...]
Als je daar al een airco hebt staan, ben je daar niet al aan gewend op warme zomerdagen? Ik weet niet hoeveel haast je hebt, maar anders kan je bij medetweakers eens gaan luisteren hoeveel geluid zo'n unit maakt.
Grotere diameter leiding is altijd beter, want het verkleint de kans op stromingsgeluid en je hebt meer water in je systeem.
Als je er nog niet helemaal zeker van bent of je wel genoeg afgiftecapaciteit hebt, kan je je opstelling ook zo bedenken dat op echt koude dagen de CV altijd nog mee kan doen. Volgens mij moet je dan een keerklep plaatsten in de retour van de CV en warmtepomp. Zoek even in dit topic voor meer info.
Voor een echt goede test draai je de radiatoren in de woonkamer dicht deze winter en check je of je vloerverwarming het redt om je huis warm te houden.
Heeft iemand dit wel eens getest
Legion 7i i9 3080 32gb
Ik zal je eerlijk zeggen. Na gisteravond zit ik ook te twijfelen om niet gewoon een buffervat parallel op te nemen. (genoeg ruimte op zolder)Pixal schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:46:
Ik heb een 7kw 44 in bestelling staan en begin toch een beetje te twijfelen over mijn afgifte zonder buffervat, (geen plek voor).
De vloer icm radiatoren zal wel genoeg flow creeeren maar met 2 dingen extra (buffervat en pomp) heeft het systeem denk ik wel meer rust

Legion 7i i9 3080 32gb
Ik heb al vloerverwarming liggen welke op de huidige CV aangesloten is:
:fill(white):strip_exif()/f/image/euR28Oc1qJZ7zd2fxHRG4Gjp.png?f=user_large)
Eind deze maand wordt de CV vervangen door een warmtepomp. Wat ik begreep is dat het met een warmtepomp beter is om een vloerverwarming te hebben zonder pomp. Klopt dit? Dan zou ik moeten kijken of ik de pomp er tussenuit kan halen of kan vervangen voor een verdeler zonder pomp.
Neem je een buffervat (parallel) op je nieuwe setup?TheFirepit schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:57:
Even een check vraag:
[Afbeelding]
Eind deze maand wordt de CV vervangen door een warmtepomp. Wat ik begreep is dat het met een warmtepomp beter is om een vloerverwarming te hebben zonder pomp. Klopt dit? Dan zou ik moeten kijken of ik de pomp er tussenuit kan halen of kan vervangen voor een verdeler zonder pomp.
Legion 7i i9 3080 32gb
Mijn is geadviseerd dat het niet nodig is.markklok schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:58:
[...]
Neem je een buffervat (parallel) op je nieuwe setup?
Mijn setup (zoals het er nu uitziet) wordt:
-> warmtepomp
--> driewegklep
---> vloerverwarming
---> boilervat
Dan zou ik de pomp er tussenuit halen. De WP zorgt wel voor genoeg flow zonder dat er iets zit te storen (zoals een andere pomp)TheFirepit schreef op woensdag 7 september 2022 @ 10:00:
[...]
Mijn is geadviseerd dat het niet nodig is.
Mijn setup (zoals het er nu uitziet) wordt:
-> warmtepomp
--> driewegklep
---> vloerverwarming
---> boilervat
Legion 7i i9 3080 32gb
Mijn oog viel op de LG 12kw monobloc gezien deze relatief betaalbaar lijkt (met subsidie) en weinig aanpassingen nodig lijkt te hebben.
Iets wat mij nog niet geheel duidelijk is, of dit apparaat wel, op een degelijke manier, werkt op "normale" radiatoren (90er jaren). Vloerverwarming heb ik hier maar in 1 ruimte, de rest is ouderwetse radiatoren.
Is een buffervat een must? en bij dat buffervat moet dan ook een 3wegklep en circulatie pomp komen, klopt dat?
Uitgaande van diagram in deze post: JanAllElectric in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
Ik ben inmiddels zo ver. Hier ook alleen maar timeouts wat ik ook probeer (switch settings en andere devices).stl_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:05:
[...]
@thido Heb je hier een antwoord op gevonden? Ik heb de 16kW U34 een krijg alleen maar timeouts terug via modbus (met een CloudGate en met een goedkoop modbus/ethernet adapter (ebyte)).
Modbus address blijft op 1, dipswitch 1.1 op 'slave'.. is er misschien nog iets? Met dipswitch 1.2 zou men kiezen tussen "REGINE" en "Unified Open Protocol" maar daar vind ik niets over.
Ik vrees dat ik er geen Modbus mee kan gaan babbelen, jammer.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Dank!
Een buffervat is geen must, maar als je niet veel water in je systeem hebt, kan de WP aardig gaan pendelen. Buffervat is dus wel aan te raden.Razwer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 18:09:
Gezien ik zonnepanelen besteld heb en flinke overproductie heb ingecalculeert is het nu de bedoeling om een warmtepomp neer te zetten, voor CV verwarming.
Mijn oog viel op de LG 12kw monobloc gezien deze relatief betaalbaar lijkt (met subsidie) en weinig aanpassingen nodig lijkt te hebben.
Iets wat mij nog niet geheel duidelijk is, of dit apparaat wel, op een degelijke manier, werkt op "normale" radiatoren (90er jaren). Vloerverwarming heb ik hier maar in 1 ruimte, de rest is ouderwetse radiatoren.
Is een buffervat een must? en bij dat buffervat moet dan ook een 3wegklep en circulatie pomp komen, klopt dat?
Uitgaande van diagram in deze post: JanAllElectric in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Een driewegklep en circulatiepomp heb je alleen nodig als je het vat gaat verwarmen met een spiraal. Dan heb je de pomp nodig om het water nog door je cv te pompen, aangezien je WP circuit en cv circuit dan hydraulisch gescheiden zijn. Als je de WP gewoon op het cv systeem aansluit evenals het vat, heb je geen pomp nodig, die zit immers al in de WP. Een driewegklep kun je nodig hebben voor warm water, afhankelijk van welke oplossing je kiest.
PV: 14kWp, 3N 14O 15Z 6W. Duo Split L/L WP Mitsubishi 5kW
Bedankt voor de uitleg!leonardvg schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:44:
[...]
Een buffervat is geen must, maar als je niet veel water in je systeem hebt, kan de WP aardig gaan pendelen. Buffervat is dus wel aan te raden.
Een driewegklep en circulatiepomp heb je alleen nodig als je het vat gaat verwarmen met een spiraal. Dan heb je de pomp nodig om het water nog door je cv te pompen, aangezien je WP circuit en cv circuit dan hydraulisch gescheiden zijn. Als je de WP gewoon op het cv systeem aansluit evenals het vat, heb je geen pomp nodig, die zit immers al in de WP. Een driewegklep kun je nodig hebben voor warm water, afhankelijk van welke oplossing je kiest.
Is een spiraal in een buffervat aan te raden?
Is het vervangen van radiatoren noodzakelijk? Ik zie dat de LG tot 65 graden kan verwarmen, maar dan duikt de COP (redelijkerwijs) flink naar beneden. 65 graden is een prima temperatuur voor die radiatoren en zelfs 55 moet te doen zijn. Misschien beantwoord ik mijn eigen vraag hier mee maar ik beschik niet over de ervaring of dit klopt.
Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.
De LG geeft inderdaad 65 graden Ta. Maar alleen bij DHW verwarming tot (max) 58 graden in te stellen. Die 65 graden is dus nodig om de tank op 58 graden te krijgen...Razwer schreef op woensdag 7 september 2022 @ 20:51:
[...]
Ik zie dat de LG tot 65 graden kan verwarmen
Als het goed is zit links van je pomp een dopje, daar kun je een speciale kraan in doen die je geheel dicht kan draaien.TheFirepit schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:57:
Even een check vraag:
[Afbeelding]
Dan mengt de unit niet meer.
Dan demonteer je de thermostaatkraan en de inlaat kraan.
En sluit je dit direct op het Buffervat aan (ja must!). De pomp zuigt en perst dan water uit en in het buffervat.
Zo kun je zelfs meer verdeler op een vat of balansfles zetten.
Heb je de optie niet in je verdeler, even vervangen door een open kunststof verdeler.
Kost je 300 euro.
Maar dan kan je warmtepomp er direct op.
Zo laten is geen optie.
Suk6
Niemand die hier een idee over heeft?tebogo schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:58:
Waar ik nog mee zit is de volgende vraag:
Stel je hebt een stooklijn van 18A31W naar -15A58W. En je hebt je afgiftesysteem mooi waterzijdig ingeregeld. Dan zal die toch alleen maar op de ta waarbij de flow is ingeregeld goed werken? Bij een hogere ta zal de flow lager worden, en bij een lagere ta, wil je een hogere flow. Of zie ik dat verkeerd?
Je wilt toch niet steeds de flow op je afsluiters aanpassen?
Is de flow niet gewoon een vast iets, d.w.z. resultaat van pompsnelheid/sterkte en weerstand in leidingwerk? Uiteraard kunnen radiatoren/zones wel afsluiten om het iets meer weerstand te bieden, maar dat is bij -15 waarschijnlijk niet het geval.
Maar ik zou denken dat je dan maximale flow hebt met hoe het systeem is opgezet en hij dan wellicht moeite heeft of flink tijd nodig heeft om de 58 aanvoer te halen.
De vraag is of de warmtepomp minder water gaat verzetten als hij hoger in de temperatuur moet.
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
Ik vraag me af of we genoeg info hebben om dit te doen.
Stroomverbruik heb ik beschikbaar; hoe zou ik kunnen bepalen hoeveel vermogen aan warmte er daadwerkelijk mijn huis in gaat?
Lijkt me nl top om te zien welke settings in welke COP resulteren. Is ook ideaal om te vergelijken met anderen.
Als ik kijk op deze pagina: https://warmtepomp-weetje...-rekenformules-en-feiten/
bij "Berekenen van de 'water' flow" dan zou ik moeten kunnen bepalen wat het afgegeven vermogen is.
Opgenomen vermogen, Flow, Temp uit en Temp in heb ik...
:strip_exif()/f/image/zlYD1H52VFw7f6UBCmdtshKB.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 83% gewijzigd door Doezel op 08-09-2022 10:24 ]
LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi
Zijn er in deze ook mensen die een dergelijke unit aan de voorkant van hun huis geplaatst hebben? Ik lees over vergunningloos mits lager dan 1 meter en niet groter dan 2m2 in de voortuin. Maar hoe zit het bijvoorbeeld met het plaatsen op een portiek? Wil je dit uberhaupt ivm compressor geluid? En valt dit onder gevel installatie ivm aanvraag vergunning of niet?
Mocht iemand een idee/mening hebben, alvast bedankt!
Deze plaats je in de retour als ik mij niet vergis.. is deze dan ook te koppelen met de Therma V thermostaat?
Hoor graag jullie ervaringen over externe flow/temperatuurmeters
De berekening is vrij simpel, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar het is. Het lukt me op m'n telefoon niet om de yaml te copy pasten, maar het principe is simpel. Uitgaand vermogen is het temperatuurverschil tussen in/uit maal de flow. Het kost 4184J om een liter water 1 graad te verwarmen. Deel je flow/minuut door 60 en doe dit maal het temp verschil om te weten hoeveel J je per seconden in het water stopt. 1 J = 1 w/s, dus je weet dan hoeveel watt er opgewekt wordt.Doezel schreef op donderdag 8 september 2022 @ 09:43:
Vraag: is het mogelijk om de actuele COP te berekenen (in bijv. Home Assistant)?
Ik vraag me af of we genoeg info hebben om dit te doen.
Stroomverbruik heb ik beschikbaar; hoe zou ik kunnen bepalen hoeveel vermogen aan warmte er daadwerkelijk mijn huis in gaat?
Lijkt me nl top om te zien welke settings in welke COP resulteren. Is ook ideaal om te vergelijken met anderen.
Als ik kijk op deze pagina: https://warmtepomp-weetje...-rekenformules-en-feiten/
bij "Berekenen van de 'water' flow" dan zou ik moeten kunnen bepalen wat het afgegeven vermogen is.
Opgenomen vermogen, Flow, Temp uit en Temp in heb ik...
[Afbeelding]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Een COP grafiek zou wel gaaf zijn, denk ik.
Legion 7i i9 3080 32gb
:strip_exif()/f/image/WaMaN0jAmeFGNohPpmOHc40H.jpg?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| COP: {% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp') | float %} {% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp') | float %} {% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %} {% set pw = states('sensor.warmtepomp_3_fase_active_power') | float %} {% set pwg = ((t1 - t2)*f)*0.06 | float %} {% set cop = pwg / pw | float %} {{ t1 }} water temp out from heatpump {{ t2 }} water temp in to heatpump {{ pw }} kW incoming power {{ pwg }} kW power generated from heatpump {{ t1 - t2 }} temperatur increase in heatpump {{ f }} l/m flow of water trew the heatpump {{ pwg / pw }} effecency COP {{ cop }} |
[ Voor 44% gewijzigd door Doezel op 08-09-2022 13:37 ]
ik heb nu een 302 erin zitten en lees hem via modbus uit
Legion 7i i9 3080 32gb
Als dit een Robot "standaard" is kan je deze ombouwen naar actief door de plug rechts onder te wisselen met de retour. Thermostaat zou dan nog steeds blijven werken blijven volgens Robot (heb hier mail contact over gehad maar ik moet de mijne zelf nog ombouwen) https://www.heatnet.nl/start/ingebruiknemen-robot.htmlTheFirepit schreef op woensdag 7 september 2022 @ 09:57:
Even een check vraag:
[Afbeelding]
Edit: typo
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
:strip_exif()/f/image/2mryP0I1fIiuKnV11EiiXC8o.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/LDZRqBbBGu6dNfLh1Ad71EVG.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu zou ik dus een bedrag ernaast kunnen zetten wat het verwarmen me kost (of oplevert) afgezet tegen wat het me zou kosten met de actuele gasprijs :-)
Als ik dan de kosten van de installatie erbij pak, kan ik een live terugverdientijd maken! :-)
[ Voor 40% gewijzigd door Doezel op 08-09-2022 14:24 ]
:strip_exif()/f/image/10ubVQ0XjuszclOxP7a8Z825.jpg?f=fotoalbum_large)
Hmmm..... T/m 14:28 had ik netjes een cop tussen de 3 en 5. Wat wel overeen komt met de specs (COP van 2.90 om 55 graden te maken bij 7 graden buitentemp, of zoiets?)
Maar zodra de warmtepomp stopt met verwarmen is de COP natuurlijk all-over-the-place! Ik denk dat ik de COP gewoon op 0 zet zodra het opgenomen vermogen onder de 500 Watt komt....
Legion 7i i9 3080 32gb
nope, die waarde krijg ik niet uit de modbus.markklok schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:53:
kan je niet de compressor Hz uitlezen. zodra hij op 0 staat stoppen met monitoren
Ik heb inmiddels bevestigd gekregen vanuit LG dat zowel SW1.1 als 1.2 op ON meten staan, welke model je ook hebt. Daarnaast is het zo dat de Gen 1 monobloc warmtepompen HMxxxM.Ux3 niet voorzien zijn van de open modbus mogelijkheid! Ook al staat het op de print, zit de bekabeling erin en komt het menu tevoorschijn op de controller bij het omzetten van de dipswitch. In mijn geval dus helaas pindakaas.stl_ schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 19:05:
[...]
@thido Heb je hier een antwoord op gevonden? Ik heb de 16kW U34 een krijg alleen maar timeouts terug via modbus (met een CloudGate en met een goedkoop modbus/ethernet adapter (ebyte)).
Modbus address blijft op 1, dipswitch 1.1 op 'slave'.. is er misschien nog iets? Met dipswitch 1.2 zou men kiezen tussen "REGINE" en "Unified Open Protocol" maar daar vind ik niets over.
LG-HM163MR-U34
Volgens mij kan @mouse86 gewoon via modbus met zijn series 3 (dus U33 of U43 modellen) communiceren.thido schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:01:
[...]
Ik heb inmiddels bevestigd gekregen vanuit LG dat zowel SW1.1 als 1.2 op ON meten staan, welke model je ook hebt. Daarnaast is het zo dat de Gen 1 monobloc warmtepompen HMxxxM.Ux3 niet voorzien zijn van de open modbus mogelijkheid! Ook al staat het op de print, zit de bekabeling erin en komt het menu tevoorschijn op de controller bij het omzetten van de dipswitch. In mijn geval dus helaas pindakaas.
Nee, die waarde kan ik niet uitlezen. In de installatiehandleiding staat een overzicht van welke parameters allemaal te lezen/schrijven zijn.The_KnarF schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:11:
Kun je van een U44 of U34 met MODBUS ook het elektrisch verbruik meten?
ik meet mijn verbruik met een losse kwh (wifi) meter van HomeWizard.
[ Voor 9% gewijzigd door Doezel op 08-09-2022 15:16 ]
Op mijn LG Therma V HM071MU43 werkt het prima (1.1 + 1.2 op ON) sinds begin dit jaar. Heb getest met zowel een RS485 Serial Data Converter (linux), een MAX3485 TTL Naar RS485 gekoppeld aan een ESP en ook een elfin ew11. Op alle manieren aan de praat gekregen maar uiteindelijk voor de laatste optie gekozen (flexibeler en super stabiel).thido schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:01:
[...]
Ik heb inmiddels bevestigd gekregen vanuit LG dat zowel SW1.1 als 1.2 op ON meten staan, welke model je ook hebt. Daarnaast is het zo dat de Gen 1 monobloc warmtepompen HMxxxM.Ux3 niet voorzien zijn van de open modbus mogelijkheid! Ook al staat het op de print, zit de bekabeling erin en komt het menu tevoorschijn op de controller bij het omzetten van de dipswitch. In mijn geval dus helaas pindakaas.
Dat is dan weer bijzonder, ik heb namelijk dezelfde en krijg het met geen mogelijkheid aan de praat.richardtrip schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:36:
[...]
Op mijn LG Therma V HM071MU43 werkt het prima (1.1 + 1.2 op ON) sinds begin dit jaar. Heb getest met zowel een RS485 Serial Data Converter (linux), een MAX3485 TTL Naar RS485 gekoppeld aan een ESP en ook een elfin ew11. Op alle manieren aan de praat gekregen maar uiteindelijk voor de laatste optie gekozen (flexibeler en super stabiel).
Daarnaast kreeg ik van de service afdeling van LG een overzicht waarop staat dat dit model het niet ondersteund (wel hun eigen gateway en meterinterface). Ik stuur jou even een DM ;-)
Edit: nieuwe ontwikkelingen: de nieuwere U43 modellen ondersteunen toch wel open modbus.
Er is een software update geweest op de print in de warmtepomp. Als het goed is werkt het voor 3.0.5.5 en hoger.
[ Voor 12% gewijzigd door thido op 08-09-2022 16:23 ]
Ja, volgens mij klopt de berekening zo. Via modbus kun je uitlezen of de compressor aan is. Dat zou je nog als conditie kunnen opnemen (als niet aan, dan cop=0), hetzelfde voor de flow rate < x = cop 0.Doezel schreef op donderdag 8 september 2022 @ 14:11:
@Devil Lijkt dit te kloppen zo? Ben een DHW run aan het doen en komt op een COP van 4.60?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu zou ik dus een bedrag ernaast kunnen zetten wat het verwarmen me kost (of oplevert) afgezet tegen wat het me zou kosten met de actuele gasprijs :-)
Als ik dan de kosten van de installatie erbij pak, kan ik een live terugverdientijd maken! :-)
COP:
{% if states('binary_sensor.compressor_status') == "Off" %}
{% set cop = 0.0 | float %}
{% else %}
{% set t1 = states('sensor.water_outlet_temp') | float %}
{% set t2 = states('sensor.water_inlet_temp') | float %}
{% set f = states('sensor.current_flow_rate') | float %}
{% set pw = states('sensor.warmtepomp_3_fase_active_power') | float %}
{% set pwg = ((t1 - t2)*f) / 60 * 4184 | float %}
{% set cop = pwg / pw | float %}
{% endif %}
{{ cop }} cop
Nog een paar weken en dan komen er een tweetal 16kw warmtepompen. De elektriciteitskabels en meterkast dient nog te worden aangepakt voor die tijd. Voor nu worden de warmtepompen geplaatst met behoud van de CV ketels. De CV ketels zullen het tapwater voor hun rekening nemen en de warmtepompen de verwarming van de woning en het bijgebouw. Daarnaast zal de elektrische verwarming schakeling gebruikt worden om de CV's aan te sturen als de capaciteit niet voldoende is voor de verwarming. Mocht dit verwarmen nu eenvoudig gaan zonder CV (hoe weet ik dit straks?) is het idee om ook de CV ketels eruit te halen.
Ik maak mij met name zorgen om het geluid (voor de buren). De ene warmtepomp zal worden geplaatst naast een tuinhuisje waarnaast nog een brandgang zit en vervolgens de tuin van de buren begint. Ons perceel ligt echter ongeveer een meter hoger dan de brandgang. De tweede warmtepomp wordt op slechts 2 meter geplaatst van het perceel van de buren. De laurier haag hiertussen zal weinig geluid weren vrees ik. Het vinden van een ombouw voor deze variant warmtepomp lijkt ook niet eenvoudig.
In ieder geval erg veel zin en net op tijd voor de winter en de afloop van het huidige energiecontract. Ik prijs mij gelukkig in deze tijd.
Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama
Ik heb een 7Kw Silence monobloc Therma V die ik heb aangesloten op een grote warmteaccumulator voor zonnewarmte en een 3-weg klep voor het verdelen van warmte naar de verwarmde vloer.
Ik heb de 3-weg klep op de Therma menggroep aangesloten evenals een temperatuursensor op de start, maar het werkt niet. Het vertelt me "Circuit2 in alarm". Ik stel me voor dat ik naast het Therma paneel een kamersensor mis?
Denk je dat ik door een modbus-interface te kopen de werking van de machine zou kunnen wijzigen om hem te vertellen dat "Circuit2 sonde 7 gebruikt" net als Circuit1 of ik begreep niets over wat Modbus is?
Bedankt voor je hulp !
PS: sorry voor de google translate!
:strip_exif()/f/image/Unjdr9oiLPc4R5WZ2x3K0gIv.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3b1hfFUZx5L3jz31QDrflzXp.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/oW7jXKNRA83fig9ZOrkH2beh.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 43% gewijzigd door jacko222 op 08-09-2022 21:27 ]
Is sinds 2022 aangescherpte regelgeving voor het geluid van een WP dat bij de buren door mag dringen.Sjoerd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:35:
Check-in!
[knip]
Ik maak mij met name zorgen om het geluid (voor de buren). De ene warmtepomp zal worden geplaatst naast een tuinhuisje waarnaast nog een brandgang zit en vervolgens de tuin van de buren begint. Ons perceel ligt echter ongeveer een meter hoger dan de brandgang. De tweede warmtepomp wordt op slechts 2 meter geplaatst van het perceel van de buren. De laurier haag hiertussen zal weinig geluid weren vrees ik. Het vinden van een ombouw voor deze variant warmtepomp lijkt ook niet eenvoudig.
In ieder geval erg veel zin en net op tijd voor de winter en de afloop van het huidige energiecontract. Ik prijs mij gelukkig in deze tijd.
Bij de buren mag maximaal 40 dB gemeten worden. Als ik het wel heb, produceert de LG dat op 5 meter afstand. Jouw buren zullen dat zeker waarnemen. Hopen dat ze zich er niet aan storen en/ of er over klagen.
[ Voor 22% gewijzigd door Transitie op 08-09-2022 22:40 ]
LG-HM123M-U33/ Vaillant aroSTOR VWL B 200-5/ zonnepanelen 8.400 Wattpiek
Ik denk dat je die waarde toch kan uitlezen. Ik ging een beetje zoeken in de overige registers (ik had gehoopt de opgenomen vermogen te kunnen vinden want de display kan dat weergeven). Deze holding registers staan niet in de handleiding:Doezel schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:15:
[...]
Nee, die waarde kan ik niet uitlezen. In de installatiehandleiding staat een overzicht van welke parameters allemaal te lezen/schrijven zijn.
ik meet mijn verbruik met een losse kwh (wifi) meter van HomeWizard.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| [14]: 0 [17]: 557 [18]: 12000 [19]: 164 [20]: 730 [21]: 157 [22]: 157 [23]: 3676 [24]: 1222 [25]: 34 [64]: -2 |
Op adres 25 is het toerental denk ik.. het gaat tenminste omhoog met het energieverbuik, en terug naar nul als hij stopt.
Hoe sluit je de wp hydraulisch aan op je cvSjoerd schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:35:
Check-in!
Nog een paar weken en dan komen er een tweetal 16kw warmtepompen. De elektriciteitskabels en meterkast dient nog te worden aangepakt voor die tijd. Voor nu worden de warmtepompen geplaatst met behoud van de CV ketels. De CV ketels zullen het tapwater voor hun rekening nemen en de warmtepompen de verwarming van de woning en het bijgebouw. Daarnaast zal de elektrische verwarming schakeling gebruikt worden om de CV's aan te sturen als de capaciteit niet voldoende is voor de verwarming. Mocht dit verwarmen nu eenvoudig gaan zonder CV (hoe weet ik dit straks?) is het idee om ook de CV ketels eruit te halen.
Installatie. Ik zoek een juiste manier hiervoor maar krijg hier ook geen antwoord helaas. De handleiding van een elga geeft weer hoe aan de cv leiding. Maar zit met terugslagkleppen? En verder? Weet je dat toevallig. Zie mijn eerdere post
Dat hoop ik ook maar het is afwachten geblazen,... las al wel dat als het niet goed is de installateur de verantwoordelijkheid draagt?Transitie schreef op donderdag 8 september 2022 @ 22:39:
[...]
Hopen dat ze zich er niet aan storen en/ of er over klagen.
Ik durf het niet te zeggen, nadat hij geïnstalleerd is kan ik een foto maken. Hij komt in iedergeval "na" de CV te hangen. Hoe het verder wordt aangesloten weet ik niet. Er komt ook een schakelaar / klep om de CV compleet buiten spel te kunnen zetten voor de verwarming.Tw0415 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:42:
[...]
Hoe sluit je de wp hydraulisch aan op je cv
Installatie. Ik zoek een juiste manier hiervoor maar krijg hier ook geen antwoord helaas. De handleiding van een elga geeft weer hoe aan de cv leiding. Maar zit met terugslagkleppen? En verder? Weet je dat toevallig. Zie mijn eerdere post
Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama
Op 1 dec krijg ik de sleutel en volgende week spreek ik m'n nieuwe buurtjes
Mijn plan is om hem op de aanbouw te zetten. (in het midden van het huis)
Huis is 5,4 breed. Dus dan 2,2m aan beide kanten tot aan de buren.
Mijn plan. Ik neem ze mee in het verhaal. Gezien het apparaat letterlijk naast mijn slaapkamer staat heb ik er alle belang bij dat hij stil is. (dus hij komt op veren te staan)
En heel Nederland wil nu toch wel van het gas af met die prijzen. Reden om te verduurzamen zou niet gek moeten zijn.
[ Voor 11% gewijzigd door markklok op 09-09-2022 09:29 ]
Legion 7i i9 3080 32gb
Top informatie! Ik kon het echter bij het holding-register niet terugvinden. Wel in het input-register.stl_ schreef op donderdag 8 september 2022 @ 23:04:
Bedankt aan iedereen die de instellingen mbt modbus heeft bevestigd... vanavond heb ik hem eindelijk aan de praat gekregen!
[...]
Ik denk dat je die waarde toch kan uitlezen. Ik ging een beetje zoeken in de overige registers (ik had gehoopt de opgenomen vermogen te kunnen vinden want de display kan dat weergeven). Deze holding registers staan niet in de handleiding:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 [14]: 0 [17]: 557 [18]: 12000 [19]: 164 [20]: 730 [21]: 157 [22]: 157 [23]: 3676 [24]: 1222 [25]: 34 [64]: -2
Op adres 25 is het toerental denk ik.. het gaat tenminste omhoog met het energieverbuik, en terug naar nul als hij stopt.
Home-Assistant is 0-based ipv 1-based dus alle adressen zijn allemaal 1 lager. Nu even uitvogelen wat nu wat is…
:strip_exif()/f/image/eCWNJTlBo45wONAuhtBclKL9.jpg?f=fotoalbum_large)
thanks!
Bedoel je dan deze in combinatie met home assistent?richardtrip schreef op donderdag 8 september 2022 @ 15:36:
[...]
Op mijn LG Therma V HM071MU43 werkt het prima (1.1 + 1.2 op ON) sinds begin dit jaar. Heb getest met zowel een RS485 Serial Data Converter (linux), een MAX3485 TTL Naar RS485 gekoppeld aan een ESP en ook een elfin ew11. Op alle manieren aan de praat gekregen maar uiteindelijk voor de laatste optie gekozen (flexibeler en super stabiel).
https://www.amazon.nl/Elf...ledige/dp/B0833X9HHS?th=1
Dat is hem inderdaad (complete set). In combinatie met modbus2mqtt kun je er daarna weer alle kanten mee op.Cees-JanH schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:56:
[...]
Bedoel je dan deze in combinatie met home assistent?
https://www.amazon.nl/Elf...ledige/dp/B0833X9HHS?th=1
[ Voor 10% gewijzigd door richardtrip op 09-09-2022 15:10 ]
Heel graag of als iemand anders fotos of uitleg heeft. Want een installateur vinden is lastig dus wil de installatie zelf doen, echter geen handleiding te vinden over setup met een cv. Dus als iemand mij kan helpen hoe het is aangesloten qua leidingwerk heel graagSjoerd schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:04:
[...]
Ik durf het niet te zeggen, nadat hij geïnstalleerd is kan ik een foto maken. Hij komt in iedergeval "na" de CV te hangen. Hoe het verder wordt aangesloten weet ik niet. Er komt ook een schakelaar / klep om de CV compleet buiten spel te kunnen zetten voor de verwarming.
Als je online zoekt hoe de oude Elga werd aangesloten kom je wel bruikbare schema's tegen met keerkleppen.Tw0415 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:14:
[...]
Heel graag of als iemand anders fotos of uitleg heeft. Want een installateur vinden is lastig dus wil de installatie zelf doen, echter geen handleiding te vinden over setup met een cv. Dus als iemand mij kan helpen hoe het is aangesloten qua leidingwerk heel graag
Uitgebreider dan je zoekt, maar hier zit alles in:joep2020 schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 14:24:
Om niet helemaal van scratch te beginnen: wie heeft er code voor esp32 modbus interface welke in basis werkt?
thanks!
https://github.com/altrnate32/esp-lg-control
Dat schema heb ik, althans ik heb een elga handleiding waar dit in staat. Wat gaat er verder nog in de leiding? Vuilafscheider lees ik soms.rykers schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 17:21:
[...]
Als je online zoekt hoe de oude Elga werd aangesloten kom je wel bruikbare schema's tegen met keerkleppen.
Als er iemand nog een WP zoekt, na flink zoeken heb ik via een kennis uit Kroatie een nieuw adres geprobeerd welke ik nog niet ben tegen gekomen op het Forum. Super contact, snelle levering, fatsoenlijke prijs . Ik heb gisteren de HM123MR.U34 in ontvangst genomen...wellicht ook succes voor een ander.
https://www.ri-klima.hr/en/
Mag ik weten via wie gekocht via?markklok schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:39:
Gisteren binnengekomen! *My precious*
[Afbeelding]
Dat is toch een lekker gevoel! Ga je hem zelf aansluiten? Welke opstelling?markklok schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 07:39:
Gisteren binnengekomen! *My precious*
[Afbeelding]
Oke bedankt!rykers schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 23:15:
@Tw0415 zeker met radiatoren of andere stalen delen in de installatie is een vuilafscheider in de retour naar de wp aan te raden. Daarnaast eventueel een microbellen ontluchter in de aanvoer.
Verder kogelkranen buiten in aanvoer en retour.
De t stukken op de juiste plaats zoals in de elga handleiding te zien is. Echter de plaats van de terugslagkleppen is me niet helder 🤷🏻♂️
zo, dat is een behoorlijk uitgebreide. Van iemand op dit forum?Devil schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 19:03:
[...]
Uitgebreider dan je zoekt, maar hier zit alles in:
https://github.com/altrnate32/esp-lg-control
Ik zal me eens verdiepen in ESPHome
Ik ga full electic voor mijn huis. Op zolder buffervat en tapwaterboiler. standleiding gaat naar 1 verd (5 groepen) en bg (10 groepen) beiden standaard mengverdeler ROBOT met Alpha II pompen. Die verdelers moet ik dus vervangen ivm de WP.
Nu wil ik de CV ketel (Calenta 40C CW5) laten hangen (op de zolder) als back up en via afsluiters kunnen omschakelen indien de WP defect raakt op een zondag avond.. De nieuwe verdelers hebben dan geen Alpha II pompen meer, en zal de flow vanuit de CV ketel moeten komen.Alle componenten achter de CV ketel sluit ik dus af middels de afsluiters. Kan dit en kan ik zonder de pompen het CV water rond krijgen? Of is dit een slecht plan?
Noot: ik heb voor een ander gebouw gas nodig dus deze zal ik sowieso nog niet aflsuiten.
Was via een advertentie op Marktplaats. Hij heeft nu geen voorraad meer. Ik had de laatste 9kw NL model
LG Therma V warmtepomp op voorraad.
Zie omschrijving
https://link.marktplaats....tm_campaign=socialbuttons
Legion 7i i9 3080 32gb
Wil het zelf gaan doen ja. Perskoppelingen knijpen met een tang moet te doen zijn.Klaas O schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:25:
[...]
Dat is toch een lekker gevoel! Ga je hem zelf aansluiten? Welke opstelling?
Opstelling waar ik nu aan zit te denken
Wp +buffervat +boilervat+vloerverwarming
Legion 7i i9 3080 32gb
Geen probleem als je een beetje leiding hebt gebruikt dus geen staal 22 of zo.Klaas O schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 11:13:
Lastige technische vraag, wellicht kan iemand deze beantwoorden.
Ik ga full electic voor mijn huis. Op zolder buffervat en tapwaterboiler. standleiding gaat naar 1 verd (5 groepen) en bg (10 groepen) beiden standaard mengverdeler ROBOT met Alpha II pompen. Die verdelers moet ik dus vervangen ivm de WP.
Nu wil ik de CV ketel (Calenta 40C CW5) laten hangen (op de zolder) als back up en via afsluiters kunnen omschakelen indien de WP defect raakt op een zondag avond.. De nieuwe verdelers hebben dan geen Alpha II pompen meer, en zal de flow vanuit de CV ketel moeten komen.Alle componenten achter de CV ketel sluit ik dus af middels de afsluiters. Kan dit en kan ik zonder de pompen het CV water rond krijgen? Of is dit een slecht plan?
Noot: ik heb voor een ander gebouw gas nodig dus deze zal ik sowieso nog niet aflsuiten.
Ik had mijn hele installatie 6 verdelers vloer en wandverwarming+ 3 fancoils gewoon op een Intergas ketel staan (38C aanvoer). En dat was helemaal geen probleem. Flow is 3 liter per vloer kring van 83 meter.
Gewoon overal 32 uponor en op stukken 25 uponor.
Nu loopt alles over de warmtepomp.
Robot verdelers hoef je niet te vervangen, er kan een kraan in en dan werkt de pomp als aanzuig en afvoer. Wel de thermostaat kraan en de toevoer klep er af halen. Dikke slangen op de aanvoer 32 of minimaal 25 uponor.
Suk6.
Dat beloofd veel goeds en minder kosten! Zou je kunnen aangeven op de foto hoe dat moet voordat ik het stevig verpest...Konijnenbats schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 13:08:
[...]
Geen probleem als je een beetje leiding hebt gebruikt dus geen staal 22 of zo.
Ik had mijn hele installatie 6 verdelers vloer en wandverwarming+ 3 fancoils gewoon op een Intergas ketel staan (38C aanvoer). En dat was helemaal geen probleem. Flow is 3 liter per vloer kring van 83 meter.
Gewoon overal 32 uponor en op stukken 25 uponor.
Nu loopt alles over de warmtepomp.
Robot verdelers hoef je niet te vervangen, er kan een kraan in en dan werkt de pomp als aanzuig en afvoer. Wel de thermostaat kraan en de toevoer klep er af halen. Dikke slangen op de aanvoer 32 of minimaal 25 uponor.
Suk6.
:strip_exif()/f/image/Brx7xgGV07KKpeCsEteMZLL7.jpg?f=fotoalbum_large)
@Klaas O , volgens Robot kan de (oude) standaard serie "actief" gemaakt worden door de plug rechtsonder te wisselen met de afvoer. Je pomp zuigt dan het warme water aan én de thermostaat zou moeten blijven werken.Klaas O schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:27:
[...]
Dat beloofd veel goeds en minder kosten! Zou je kunnen aangeven op de foto hoe dat moet voordat ik het stevig verpest...
[Afbeelding]
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Welke leiding en koppelingen en tang ga je gebruiken. Ik wil het ook zelf gaan doen.markklok schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 12:48:
[...]
Wil het zelf gaan doen ja. Perskoppelingen knijpen met een tang moet te doen zijn.
Opstelling waar ik nu aan zit te denken
Wp +buffervat +boilervat+vloerverwarming
Voor de geinteresseerden: Wat heb ik.
Warmtepomp
zonnecollectotoren
waterdragende pelletkachel
2 Hygiene boilers
vloerverwarming
Sww water stroomt door beide vaten. vat 1 is voor vloerverwarming ( 40 graden) ander vat 2 is voor SWW. Pellet kachel kan SWW vat (2) verwarmen ( iets stralingswarmte in de woonkamer) Zonneboiler kan met prio's zowel vat 1 als 2 (Pomp gestuurd) verwarmen. En in het Sww vat zit een klein verwarmingselement van 2 KW. Eventueel kan ik in de zomer ( als ik de zonneboiler voor vat 91) vloerverwarming uitzet) ook gebruiken om de vloer te koelen.
[ Voor 42% gewijzigd door hilrband op 11-09-2022 15:26 ]
Ja van mijjoep2020 schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:48:
[...]
zo, dat is een behoorlijk uitgebreide. Van iemand op dit forum?
Ik zal me eens verdiepen in ESPHome
https://www.heatnet.nl/st...eerde%20aansluiting%20(J).Klaas O schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:27:
[...]
Dat beloofd veel goeds en minder kosten! Zou je kunnen aangeven op de foto hoe dat moet voordat ik het stevig verpest...
[Afbeelding]
Indien de unit verder weg gemonteerd wordt adviseren wij, om de unit hydraulisch actief te maken. Robot verdeelunits worden standaard geleverd in hydraulisch--neutrale uitvoering (d.w.z. geen drukverschil tussen aanvoer- en retourleiding).
U kunt de verdeelunit eventueel hydraulisch--actief aansluiten door het retourventiel(C) te blinderen en aan te sluiten op de geblindeerde aansluiting (J).
[ Voor 23% gewijzigd door Konijnenbats op 10-09-2022 20:16 ]
https://www.heatnet.nl/st...eerde%20aansluiting%20(J).Klaas O schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:27:
[...]
[Afbeelding]
Thermostaat en klep er uit halen, gewoon kogelkraan er tussen met volle doorlaat!
Thermostaat heeft geen functie meer. Daar je met 38c of minder gaat voeden.