LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 209 210 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:13
Nog ff voor het stookseizoen begint het vuilfilter (nou ja) reinigen....

Werkschakelaar uit. De afsluiters in de af- en aanvoerleiding dicht. De twee rechter panelen demonteren. Veer van het filterdeksel losnemen. Let op: als de deksel loskomt spuit er nog flink wat water uit. Filter inspecteren en reinigen. Vuil zit aan de binnenkant. Na het reinigen weer terug plaatsen. Let er op dat de veer de deksel rondom goed aangrijpt. Afsluiters open en zo nodig systeem bijvullen met water. Werkschakelaar inschakelen en proefrun waterpomp uitvoeren. Als alles in orde is panelen terug plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bGpNFiEdFZij23pBOrAmUGkxcIY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uKE3TJVwgqKviwqovlWokdZp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1Beh1uvy3zyOC7XtVbBmAy1_B8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FfstLOZBunYXgfoDcuXU1Ndr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jUK81MPmQqo5jToef5XXD-kgcI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0nnwVgw0os4aUkYAiPprvdjE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J4n0JuV1zKpZx4S-2OKl5KGf4-g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r2KLTch822A4ZaRrYGjopmng.jpg?f=fotoalbum_large

9kW LG U44 | 2x Anker Solix Max AC | 6.5kW solar

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
@gerlag volgende keer eerst even het onderste ontluchtings kraantje open draaien dan krijg je geen sloot water over je heen. Ik had de eerste keer precies hetzelfde en kreeg toen hier de tip over het kraantje.

Hier goed te zien [Afbeelding]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• GJzon
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-10 22:56
jvanderkroon schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:26:
@gerlag volgende keer eerst even het onderste ontluchtings kraantje open draaien dan krijg je geen sloot water over je heen. Ik had de eerste keer precies hetzelfde en kreeg toen hier de tip over het kraantje.

Loopt het hele systeem dan niet leeg?

• gerlag
jvanderkroon schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:26:

Het lijkt me een aftapkraantje. Maar het haalt de druk van de ketel.. Goede tip!

• gerlag
GJzon schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:29:
[...]

Niet als de afsluiters naar de warmtepomp dichtgezet zijn...

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 00:07
GJzon schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:39:
[...]

Voordeel is dat de warmtepomp minder hard hoeft te werken.
Het is toch niet erg dat de WP 'hard' moet werken; die is daar voor gemaakt. De CV ketel 5min laten draaien, die is daar niet echt voor gemaakt. In de zin de die in de 5 min weinig zuinig zal draaien want niet op temperatuur.

Bij welke buitentemperaturen gaat je cv mee aan?

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
GJzon schreef op woensdag 16 september 2026 @ 22:29:
[...]

Als je zonder af te tappen je filter schoonmaakt dan loopt je systeem ook leeg met spuit het er wel met 2 bar uit en dat is niet zo prettig kan ik uit ervaring melden.

Het is wel handig om een afsluiter in huis te hebben aan het begin van je systeem ja.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• GJzon
gerlag schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:09:
[...]

Niet als de afsluiters naar de warmtepomp dichtgezet zijn...
Duidelijk en logisch. Was niet helemaal wakker. Had het moeten weten want ik heb vorig jaar het filter ook schoongemaakt. Met de kranen dicht.
Misschien overbodig maar aanvulling op de voorgaande tips: na schoonmaken water weer bijvullen en zorgen dat de waterdruk weer minimaal 1.8 bar is. En ontluchten uiteraard.
En dank voor de foto's. Was zelf te lui en had nog geen zin om voor mezelf dit te documenteren.

• GJzon
walter_321 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 07:25:
[...]

Het is toch niet erg dat de WP 'hard' moet werken; die is daar voor gemaakt. De CV ketel 5min laten draaien, die is daar niet echt voor gemaakt. In de zin de die in de 5 min weinig zuinig zal draaien want niet op temperatuur.

Bij welke buitentemperaturen gaat je cv mee aan?
Hard werken betekent heel veel stroom verbruiken. Er is een kantelpunt waarbij stoken op gas goedkoper is.
Dacht dat ik 'm op 4 of 5 graden had gezet. En daarna checkt ie de retourtemperatuur en of er een defrost is.
Wat betreft de ketel. Weet zeker dat ik weet wat ik doe. Heb jarenlang bij een ketelfabrikant gewerkt en niet als inpakker. Je wilt niet weten hoe snel een ketel/warmtewisselaar op temperatuur is. En je wilt hem niet te heet want anders condenseert een condensketel niet, dus stoom uit de schoorsteen.
Normaal gesproken zet ik de CV-temperatuur op 50 - 55 graden, beetje afhankelijk van de (lange termijn) buitentemperatuur. Een ketel draait dan aardig zuinig. Met max. 5 tot 6 keer per uur inschakelen en minimaal 5 minuten laten draaien, hou je 't netjes.
Wat denk je wat er gebeurt als iemand ergens eventjes een (meng-)kraan opendraait. Elke keer start de ketel kort op maar wordt nooit warm. Ketels kunnen dit jaaaaren volhouden.

[ Voor 10% gewijzigd door GJzon op 17-09-2026 13:23 ]

• gerlag
Ook een hardwerkende warmtepomp verstookt zo ongeveer de helft aan euro's als een gasgestookte cv ketel zou doen bij dezelfde hoeveelheid geleverde warmte. Ik heb nog wel onze gasketel maar er is de afgelopen twee jaar nauwelijks een moment geweest dat stoken op gas goedkoper zou zijn geweest. Als het buiten een paar graden vriest met wind en (natte) sneeuw of heel vochtig is rond nul, dan wordt het ongeveer break even. Ons gasverbruik is al met al nul over de afgelopen twee jaar.

[ Voor 8% gewijzigd door gerlag op 17-09-2026 14:37 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:45
GJzon schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:39:
[...]

Ik heb mijn LG 7 kW semi-hybride gemaakt. In ESPHome op een ESP32 een programma gemaakt die de retourtemperatuur meet van het water dat terugstroomt naar het buffervat. Bij een in te stellen buitentemperatuur (bijv. 5 graden) schakel je een routine in die de retourtemperatuur meet. Komt deze onder een in te stellen waarde (bijv. 30 graden) dan gaat de CV ca. 5 minuten aan en dan min. 5 minuten uit.
Idealiter schakel je de CV max. 12x per uur.
Voldoende om het CV water (een paar graden op te warmen. En het water in de buffervat wordt ook iets opgewarmd.

Ook wordt de CV 5 minuten ingeschakeld bij het begin van een defrost om het verlies aan warmte te compenseren.

Voordeel is dat de warmtepomp minder hard hoeft te werken. Staat op vast debiet.
Voordeel van de CV is dat deze snel is en veel vermogen kan leveren. Puur als back-up.
Deze logica ontgaat mij volledig. Wat wil je hier mee bereiken?
Het enige wat dit nu veroorzaakt is onnodig gasverbruik. Je kunt beter die ESP32 met modbus met de LG laten praten en dan pas ingrijpen met de CV-ketel als de doeltemperatuur niet gehaald wordt al dan niet in combinatie met een hoge compressor frequentie.

• GJzon
Oilman schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:50:
[...]

Deze logica ontgaat mij volledig. Wat wil je hier mee bereiken?
Het enige wat dit nu veroorzaakt is onnodig gasverbruik. Je kunt beter die ESP32 met modbus met de LG laten praten en dan pas ingrijpen met de CV-ketel als de doeltemperatuur niet gehaald wordt al dan niet in combinatie met een hoge compressor frequentie.
Wat denk je wat ik hier mee doe?? Is toch precies wat je omschrijft.
En trouwens, het zijn mijn keuzes hoe ik e.e.a. uitvoer en prettig bij voel. Gebaseerd op mijn huis en mijn installatie.
Jammer dat er gelijk kritiek op komt.

[ Voor 13% gewijzigd door GJzon op 17-09-2026 23:41 ]

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-10 10:59

teunos93

HM123HF.UB60

Zonder de kritiek, ik ben oprecht wel benieuwd waarom je voor hybride hebt gekozen met het 7kW model ipv een grotere unit te plaatsen.

Zelf heb ik overigens ook nog een ketel voor SWW simpelweg omdat een boilervat te veel ruimte inneemt, maar wel het cv deel volledig afgekoppeld. Kostentechnisch valt het ook wel mee want bij een laag gasverbruik is het vastrecht ook lager. Break even als ik zou wisselen naar een WPB ligt rond de 12 jaar…

• Bazz0847
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 06-10 07:31
GJzon schreef op donderdag 17 september 2026 @ 23:36:
[...]

Wat denk je wat ik hier mee doe?? Is toch precies wat je omschrijft.
En trouwens, het zijn mijn keuzes hoe ik e.e.a. uitvoer en prettig bij voel. Gebaseerd op mijn huis en mijn installatie.
Jammer dat er gelijk kritiek op komt.
Het is toch nuttige feedback van Oilman? :) ik lees het niet als kritiek hoor, hij geeft zelfs nog tips voor verbetering. Een warmtepomp verwarmt nu eenmaal zo'n beetje altijd goedkoper dan een gasketel, dus ik snap zijn bericht wel. Uiteraard moet je zelf bepalen wat voor jou het meest nuttig is, maar vermoedelijk is de economisch meest gunstige oplossing om de warmtepomp al het werk te laten doen en je aandacht te vestigen op het beter inregelen van de afgifteinstallatie en de warmtepomp. Je zou het ook prijs- en COP-gestuurd kunnen maken om zo altijd de goedkoopste warmtebron te gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door Bazz0847 op 18-09-2026 08:23 ]

Maker van de HeatMeister (voorheen HeatBooster) ventilatorsturing

• GJzon
Bazz0847 schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:21:
[...]

Het is toch nuttige feedback van Oilman? :) ik lees het niet als kritiek hoor, hij geeft zelfs nog tips voor verbetering. Een warmtepomp verwarmt nu eenmaal zo'n beetje altijd goedkoper dan een gasketel, dus ik snap zijn bericht wel. Uiteraard moet je zelf bepalen wat voor jou het meest nuttig is, maar vermoedelijk is de economisch meest gunstige oplossing om de warmtepomp al het werk te laten doen en je aandacht te vestigen op het beter inregelen van de afgifteinstallatie en de warmtepomp. Je zou het ook prijs- en COP-gestuurd kunnen maken om zo altijd de goedkoopste warmtebron te gebruiken.
@teunos93 @Bazz0847 Ik heb aangegeven hoe ik het nu doe. Was gewoon een mededeling. Zonder om iets te vragen. In navolging op de opmerking van @gerlag.
Begin dit jaar ingevoerd en het bevalt me prima. Warmtepomp draait optimaal, binnen is het comfortabel en de CV-ketel springt even bij als er een defrost komt en als het dusdanig koud wordt dat de warmtepomp het niet redt. Het was hier begin dit jaar soms rond de -10 graden. Dan ben je blij dat de CV ketel bij kan springen.
En nee, ik ga geen grotere warmtepomp kopen terwijl ik alles werkend heb zoals ik wil. Als je asbak vol is ga je ook geen nieuwe auto kopen.

[ Voor 3% gewijzigd door GJzon op 18-09-2026 12:44 ]

• Jaimygo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 06-10 20:35

Jaimygo

LG L/W 9kW HU091MR+HN091MR.NK5

Iemand ervaring met Coptimeister en een LG split warmtepomp? Coptimeister lijkt me een mooie oplossing tegen het pendel gedrag.

• gerlag
GJzon schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 12:22:
[...]

@teunos93 @Bazz0847 Ik heb aangegeven hoe ik het nu doe. Was gewoon een mededeling. Zonder om iets te vragen. In navolging op de opmerking van @gerlag.
Begin dit jaar ingevoerd en het bevalt me prima. Warmtepomp draait optimaal, binnen is het comfortabel en de CV-ketel springt even bij als er een defrost komt en als het dusdanig koud wordt dat de warmtepomp het niet redt. Het was hier begin dit jaar soms rond de -10 graden. Dan ben je blij dat de CV ketel bij kan springen.
En nee, ik ga geen grotere warmtepomp kopen terwijl ik alles werkend heb zoals ik wil. Als je asbak vol is ga je ook geen nieuwe auto kopen.
Helder. In ons geval vond ik het juist de uitdaging om de WP te optimaliseren en de gaskraan echt dicht te houden. Kijken of we echt zonder kunnen in onze bepaald niet perfect geïsoleerde woning. Maar idd de CV kan ook bij ons als het moet bijspringen. Zij het dan handmatig. De afgelopen winter werd er bij ons verbouwd met de voordeur soms de halve dag (of langer) open. Dat hakte erin, je ziet het vooral goed in de grafieken die mindergas.nl voor ons maakt. Maar de WP deed gelukkig (nipt) zijn ding. Inmiddels is er hier fors meer gevelisolatie aangebracht. Dat gaan we de komende winter wel merken. Hier dus ook geen grotere WP maar wel meer isolatie.

• j.boersma
  • Registratie: September 2026
  • Laatst online: 20-09 14:51
Ik heb sinds vrijdag een LG therma V monoblock warmtepomp. De installatie ging niet helemaal soepel omdat er geen thermostaat geplaatst kon worden omdat ze de kabel niet met een trekveer erdoor kregen. Al sinds de installatie geeft het de melding reserveverwarming. Als ik op internet erop zoek staat er dat dit niet normaal is en kan wijzen op verkeerde instelling of te lage waterdruk en dat de pomp dan veel meer elektriciteit verbruikt. De installateur doet het af met dat het geen kwaad kan. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe dit op te lossen is?

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:05

PeteSplit

ik weet het niet

j.boersma schreef op zaterdag 19 september 2026 @ 15:01:
Ik heb sinds vrijdag een LG therma V monoblock warmtepomp. De installatie ging niet helemaal soepel omdat er geen thermostaat geplaatst kon worden omdat ze de kabel niet met een trekveer erdoor kregen. Al sinds de installatie geeft het de melding reserveverwarming. Als ik op internet erop zoek staat er dat dit niet normaal is en kan wijzen op verkeerde instelling of te lage waterdruk en dat de pomp dan veel meer elektriciteit verbruikt. De installateur doet het af met dat het geen kwaad kan. Heeft iemand hier ervaring mee of weet iemand hoe dit op te lossen is?
Heb je een warmtepomp met R290 of R32 als koudemiddel ?

Ik heb een R32 en als de melding reserve verwarming aan gaat, kan het zijn dat de reserve verwarming ook ingeschakeld is.
De reserve verwarming is vaak bij een monoblok optioneel (het zit er dus niet in, als je het niet erbij besteld hebt). Als het er in zit, is het aantal afhankelijk van je warmtepomp vermogen. Het zijn er twee, of drie van 2 of 3 kW (totaal 6 tot 9 kW).
In mijn handleiding heet het "kachel op temperatuur" hier kun je de temperatuur instellen wanneer ze bijgeschakeld moeten worden.
Met de dipswitch in de buiten unit, kun je er een of meerdere aanzetten, dit is afhankelijk hoe deze voeding krijgen, je moet deze namelijk met een eigen kabel (groep) in de meterkast aansluiten en dan bepaald de zwaarte van de groep, hoeveel je er aan kunt zetten.

Heb je geen backup heaters / reserve verwarming en ook niets op een extra groep aangesloten, dan kan het geen kwaad, dat je de melding krijgt. Je kunt wel even de dipswitch in de goede stand zetten, zodat je geen meldingen meer krijgt.

Op het scherm RMC afstandsbediening kun je ook aflezen wat de waterdruk is, die moet in het monoblok 2,5 bar zijn (zie handleiding)

Er zijn twee handleidingen, voor de instellingen gebruik je de installatie handleiding.

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• GammaCephei
  • Laatst online: 06-10 22:26
Ik zie hier een aantal gebruikers van de Coptimeister. Ik overweeg dit product zelf ook, ik heb het gevoel dat mijn LG relatief veel energie verbruikt (en o.a. op basis van het geluid) regelmatig flink aan het pendelen is. Ik kan dat echter niet staven doordat er geen aparte energiemeter op zit.

Valt er iets te zeggen over de besparing die je met de coptimeister kan behalen? En hoeveel functionaliteiten voor COP-optimalisatie heeft dit systeem als je er geen aparte energiemeter voor hebt? Zo'n ABB-module plaatsen is voor ons behoorlijk ingewikkeld.

• Bazz0847
De functies voor efficienter verwarmen zijn niet afhankelijk van een energiemeter :) die is puur voor het compleet maken van de COP-meting, omdat daarvoor ook het ingangsvermogen nodig is. Die meter kan je overigens gewoon in de LG zelf monteren, naast de CoptiMeister, dus je hoeft je meterkast zeker niet aan te passen, als dat je bezwaar zou zijn. We ondersteunen sinds vorige week ook een aantal andere energiemeters van Chint en Eastron. Misschien maakt dat het makkelijker?

[ Voor 9% gewijzigd door Bazz0847 op 20-09-2026 15:32 ]

• Floris039
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06-10 14:38
Bazz0847 schreef op zondag 20 september 2026 @ 15:31:
De functies voor efficienter verwarmen zijn niet afhankelijk van een energiemeter :) die is puur voor het compleet maken van de COP-meting, omdat daarvoor ook het ingangsvermogen nodig is. Die meter kan je overigens gewoon in de LG zelf monteren, naast de CoptiMeister, dus je hoeft je meterkast zeker niet aan te passen, als dat je bezwaar zou zijn. We ondersteunen sinds vorige week ook een aantal andere energiemeters van Chint en Eastron. Misschien maakt dat het makkelijker?
Dit geeft volgens mij nog niet echt antwoord op de vraag, hoe nuttig is het toevoegen van de CoptiMeister? Wat is de besparing die het apparaat kan opleveren. Zijn er usercases waaruit blijkt dat het apparaat werkt? En wat is daarbij dan de opstelling (wp met vloerverwarming of radiotoren etc etc). Daar zou ik wel graag meer info over willen hebben.

• Gloin
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21-09 09:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQt6v8lhXpCbmIofqG5Vg9rcsNw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A4erPwGRpAVhs4O0neK4G7Ng.png?f=fotoalbum_large

Sinds enige tijd nu een LG 12kw Monobloc R290 geplaatst (zelf) maar heb al van in het begin wat problemen met drukverlies in het systeem. Eerst nog een klein lekje gevonden aan een van de collectoren van de vloerverwarming maar de druk in het systeem bleef ook na het dichten van het lek traag zakken. Eerst viel dit al bij al wel mee maar nu zakt die in 4 dagen van 2 bar naar 0.3bar waardoor de warmtepomp ook in storing gaat.

Door stukken in de installatie te isoleren en te testen ben ik er dus op uit gekomen dat het lek in de buitenunit zit.

Het onderdeel in de foto hierboven heeft een rubber slang naar buiten dat relatief veel water verliest. Is dit gewoon een automatische ontluchter? Iemand anders al eens voorgehad?

Toestel is normaal nog in garantie dus ik neem sowieso contact op met de distributeur...

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:01
Lijkt mij eerder op een soort overdrukventiel, loopt het slangetje naar de onderkant van de unit om het water af te voeren?

Ontluchter is (als ik het goed zie) dat grijze ventiel dopje wat meer naar voren ligt op de foto.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Lucht WTW met warmtepomp | 12 kWP Oost-West | Growatt SPH-10000TL3 BH-UP | 15kWh Growatt ARK High voltage

• GJzon
Gloin schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:17:
[Afbeelding]

Sinds enige tijd nu een LG 12kw Monobloc R290 geplaatst (zelf) maar heb al van in het begin wat problemen met drukverlies in het systeem. Eerst nog een klein lekje gevonden aan een van de collectoren van de vloerverwarming maar de druk in het systeem bleef ook na het dichten van het lek traag zakken. Eerst viel dit al bij al wel mee maar nu zakt die in 4 dagen van 2 bar naar 0.3bar waardoor de warmtepomp ook in storing gaat.

Door stukken in de installatie te isoleren en te testen ben ik er dus op uit gekomen dat het lek in de buitenunit zit.

Het onderdeel in de foto hierboven heeft een rubber slang naar buiten dat relatief veel water verliest. Is dit gewoon een automatische ontluchter? Iemand anders al eens voorgehad?

Toestel is normaal nog in garantie dus ik neem sowieso contact op met de distributeur...
Een scherpere foto nemen en met Google Lens zoeken.

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:01
Volgende maand is de Energiebeurs weer, na een paar jaar afwezigheid is LG weer van de partij en doen ze zelfs mee aan de innovatieroute. Ik ben benieuwd wat ze te melden hebben, heb mijzelf al opgegeven :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Lucht WTW met warmtepomp | 12 kWP Oost-West | Growatt SPH-10000TL3 BH-UP | 15kWh Growatt ARK High voltage

• mamahuhu
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-09 20:18
Gloin schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:17:
[Afbeelding]

Volgens mij is dit een overdrukventiel . Bij mij kon ik het systeem bijvullen tot 2 bar zonder drukverlies. Meteen toen ik daarna de warmtepomp liet draaien begon via deze slang water te lekken. Mijn theorie is dat de druk bij het ventiel te hoog werd omdat de filters net buiten mijn unit verstopt zaten. Na schoonmaken van de filterzeefjes en bijvullen werkte het weer ok, verloor deze slang geen water en bleef de druk goed.

• gerlag
GammaCephei schreef op zondag 20 september 2026 @ 13:15:
Ik zie hier een aantal gebruikers van de Coptimeister. Ik overweeg dit product zelf ook, ik heb het gevoel dat mijn LG relatief veel energie verbruikt (en o.a. op basis van het geluid) regelmatig flink aan het pendelen is. Ik kan dat echter niet staven doordat er geen aparte energiemeter op zit.

Valt er iets te zeggen over de besparing die je met de coptimeister kan behalen? En hoeveel functionaliteiten voor COP-optimalisatie heeft dit systeem als je er geen aparte energiemeter voor hebt? Zo'n ABB-module plaatsen is voor ons behoorlijk ingewikkeld.
Tja... Als ik dit bericht zo bekijk 'pendelt' de copimeister ook in die zin dat hij de WP regelmatig aan- en uit zet. Bewust, dat dan wel, maar je hebt dus om ze zoveel tijd een opstartpiek met bijbehorende herrie. Ik heb liever dat de WP steady rustig draait, die is dan gewoon lekker stil En dat kan zeker in het voor- en naseizoen.
Er is inderdaad in veel setups het probleem dat de WP niet goed door de opstartpiek komt en dan fors kan pendelen. Op te lossen door ofwel de settings rond de hysteresis wat te verruimen, de stille modus in te schakelen en/of voldoende warmte-inhoud in het afgiftesysteem 'te hebben'. (Buffervat, veel water. of vvw in dik beton.) In ons geval hebben we in HA een en ander gebouwd waardoor hij goed door de opstartpiek komt waarna de WP wekenlang heel rustig wil lopen en zeker niet aan/uit pendelt. Totdat het defrost tijd wordt, dan verandert alles. Maar ook de coptimeister zal geen defrosts voorkomen. HA vergt natuurlijk enig geknutsel, maar daar zijn we hier tweakers voor natuurlijk.

Voor een beter rendement moet je niet naar coptimeister of HA kijken, Het rendement wordt in beginsel alleen bepaald door de WP zelf i.c.m. met de eigenschappen van het warmteafgiftesysteem. Watertemperatuur zo laag als kan, flow niet hoger dan noodzakelijk, delta T max 5 graden of lager.

Dat een WP veel stroom verbruikt klopt. Maar reken eens uit wat dat aan m3 gas zou betekenen. 10kWh staat, even over de duim, gelijk aan 1 m3 gas. Dan ziet het verbruiksplaatje in euro's er toch wel wat zonniger uit. Vind ik dan.

• Bazz0847
gerlag schreef op maandag 21 september 2026 @ 23:21:
[...]

Tja... Als ik dit bericht zo bekijk 'pendelt' de copimeister ook in die zin dat hij de WP regelmatig aan- en uit zet. Bewust, dat dan wel, maar je hebt dus om ze zoveel tijd een opstartpiek met bijbehorende herrie. Ik heb liever dat de WP steady rustig draait, die is dan gewoon lekker stil En dat kan zeker in het voor- en naseizoen.
Er is inderdaad in veel setups het probleem dat de WP niet goed door de opstartpiek komt en dan fors kan pendelen. Op te lossen door ofwel de settings rond de hysteresis wat te verruimen, de stille modus in te schakelen en/of voldoende warmte-inhoud in het afgiftesysteem 'te hebben'. (Buffervat, veel water. of vvw in dik beton.) In ons geval hebben we in HA een en ander gebouwd waardoor hij goed door de opstartpiek komt waarna de WP wekenlang heel rustig wil lopen en zeker niet aan/uit pendelt. Totdat het defrost tijd wordt, dan verandert alles. Maar ook de coptimeister zal geen defrosts voorkomen. HA vergt natuurlijk enig geknutsel, maar daar zijn we hier tweakers voor natuurlijk.

Voor een beter rendement moet je niet naar coptimeister of HA kijken, Het rendement wordt in beginsel alleen bepaald door de WP zelf i.c.m. met de eigenschappen van het warmteafgiftesysteem. Watertemperatuur zo laag als kan, flow niet hoger dan noodzakelijk, delta T max 5 graden of lager.

Dat een WP veel stroom verbruikt klopt. Maar reken eens uit wat dat aan m3 gas zou betekenen. 10kWh staat, even over de duim, gelijk aan 1 m3 gas. Dan ziet het verbruiksplaatje in euro's er toch wel wat zonniger uit. Vind ik dan.
Als de afgifte gematcht kan worden aan de vraag pendelt de CoptiMeister niet. Maar je wil simpelweg niet altijd dat de warmtepomp door blijft draaien. De warmtepomp wordt met de CoptiMeister namelijk zo geregeld dat het warmteaanbod matcht met de warmtevraag, en in het voorbeeldplaatje gaat de warmtepomp soms bewust uit omdat er 1) energieprijs-gestuurd gestookt wordt en/of 2) voldoende warmte de woning in is gebracht. Als je de warmtepomp dan niet uit zou schakelen wordt de energierekening hoger en wordt het te warm in huis. CoptiMeister regelt deze thermische balans vanzelf. En dan gaat deze dus soms uit in het voor of najaar. Dat is optimaal.

• walter_321
Bazz0847 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:11:
Met CoptiMeister inclusief energie-sturing:
[Afbeelding]
In het voorbeeld heb je nog steeds het onzin gedrag bij de LG; de WP gaat uit na een ORC. Dat zou voor niks nodig moeten zijn. De WP zou slim genoeg moeten zijn om te begrijpen dat een ORC een korte puls geeft van extra energie maar die verder genegeerd zou moeten worden.
Los daarvan is er hier een voorbeeld van buitentemp +10°c; dan zal in zowat iedere woning de wp wel eens uit moeten wegens te warm. Maar daarom niet na een ORC. De WP zou in de meeste woningen dan ook enkele uren mogen uitblijven.

• Bazz0847
walter_321 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:50:
[...]

In het voorbeeld heb je nog steeds het onzin gedrag bij de LG; de WP gaat uit na een ORC. Dat zou voor niks nodig moeten zijn. De WP zou slim genoeg moeten zijn om te begrijpen dat een ORC een korte puls geeft van extra energie maar die verder genegeerd zou moeten worden.
Dit gebeurt bij sommige R290 units, is een firmware-dingetje. Hier werken we nog aan. De R32 units hebben hier geen last van, maar doen dan weer geen ORC in silent mode, maar dat hebben we met de CoptiMeister gefixt en kun je indien gewenst forceren.
Los daarvan is er hier een voorbeeld van buitentemp +10°c; dan zal in zowat iedere woning de wp wel eens uit moeten wegens te warm. De WP zou in de meeste woningen dan ook enkele uren mogen uitblijven.
Yes, dat is precies het punt. Hij regelt op de thermische balans en stookt op vraag in plaats van continue pendelen op watertemperatuur. Daardoor loopt de warmtepomp veel rustiger. Hij pendelt 1x per enkele uren in plaats van ieder kwartier, en loopt gemiddeld genomen op een veel lagere compressorsnelheid.

• GammaCephei
Floris039 schreef op maandag 21 september 2026 @ 09:11:
[...]

Dit geeft volgens mij nog niet echt antwoord op de vraag, hoe nuttig is het toevoegen van de CoptiMeister? Wat is de besparing die het apparaat kan opleveren. Zijn er usercases waaruit blijkt dat het apparaat werkt? En wat is daarbij dan de opstelling (wp met vloerverwarming of radiotoren etc etc). Daar zou ik wel graag meer info over willen hebben.
Inderdaad is vooral het eerste gedeelte van mijn post beantwoord.

Dank voor de reactie @Bazz0847. De coptimeister klinkt als best een interessant product. Het zou mooi zijn als er wat data beschikbaar was over de potentiele energiebesparing door. Bijvoorbeel door een aantal voorbeelddagen een een vergelijking tussen de COP met/zonder coptimeister te maken. Dan kan iedere (potentiele) gebruiker zelf uitrekenen wat de besparing ongeveer zou zijn op basis van benodigde warmteproductie op bepaalde dagen. Het maakt mij niet uit als de terugverdientijd wat langer is, maar nu heb ik geen enkel gevoel van de besparing (en dus hoe die zich verhoudt tot de prijs van €200 exclusief energiemeter).

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-10 10:59

teunos93

HM123HF.UB60

Als je een goed geisoleerd huis hebt met veel thermische massa, zeker in de vloer, kun je best zoals wat de CoptiMeister doet, gedurende de hele koude perioden wat minder hard stoken als je look-ahead toepast en ziet dat de temperatuur later weer gaat stijgen, wat in de meeste nachten wel zo is.
Ik pas hiervoor echter gewoon een simpele nachtverlaging toe van de watertemperatuur met 3 graden, die conditioneel is op de minimum temperatuur van de dag erna, die minstens 5 graden hoger moet zijn dan die van de nacht. Dat werkt prima.
De WP draait dan gedurende de lage COP periode minder hard, en daar bespaar je gewoon geld mee. CoptiMeister regelt dat voor je zoals ik het begrijp, hoewel ik me afvraag hoe ze de weersvoorspelling ophalen.

Vergeet niet dat de terugverdientijd van zoiets als een CoptiMeister - waarvan de slimmigheid je vast en zeker grotendeels zelf kan optimaliseren door HA routines te gebruiken - zich niet alleen terug verdient in kosten op stoken, maar ook in een simpele installatie zonder zorgen en verminderde slijtage van je WP bij de vaak cyclende WPs.
Ik zie veel dingen die ik zelf ook toepas terug in de (weliswaar beperkte) datasets die gedeeld zijn, en die zorgen echt wel voor een rustiger lopende WP.
Wil je graag alles zelf automatiseren koop hem vooral niet, zoals ik het zie is die E200 (en ik vind het ook veel geld), een goedkoop alternatief voor alle uren zoniet dagen die ik zelf in HA programmeren heb zitten.
Mijn LG R290 zonder automatiseringen zou ik niet durven verkopen als we verhuizen, dan komt er alsnog een CoptiMeister in.

• GammaCephei
Dat je door slimmere besturing energie kan besparen is voor mij duidelijk (kwalitatief). Maar juist het kwantitatieve gedeelte van de vraag staat bij mij (en ik begrijp ook anderen) nog uit. Hoeveel valt er nu te besparen? Hoeveel lager ligt de COP dan gedurende de dag?

• Bazz0847
Dat snap ik ;) Maar dat is super situatie-afhankelijk. Als jij je warmtepomp al helemaal getuned hebt is de besparing minder dan wanneer een installateur hem neerzet met een zeer conservatieve stooklijn. De percentages die ik noemde (10 tot 30%) zijn wat realistisch te verwachten is.

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:30
@GammaCephei bedenkt ook dat de mogelijke verlenging vd levensduur misschien een belangrijk aspect is voor de totale besparing

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• Erik12484
  • Registratie: Juli 2026
De verwacht besparing ligt rond de 20% (ingaande energie) per jaar afhankelijk van de situatie (warmtepomp, afgiftesysteem, weersomstandigheden etc). Met de energie-sturing is daarmee op kosten nog meer te behalen in geval van eigen PV opwek en/of een dynamisch energiecontract.

We hebben helaas geen lab waarin we meerdere warmtepompen side-by-side hebben draaien met en zonder CoptiMeister. Daarnaast is de CoptiMeister over de afgelopen winter nogal ge-evolueerd wat betreft functies en optimalisaties. Maar als ik even kijk in onze 12kW R290 installatie met alleen radiatoren, dan kom ik in het voor-seizoen (oktober/november met 24u gemiddelde temperaturen rond de 10~11 graden) uit op een stap van COP 4.6 naar 5.4. Dit is bij dagen waarbij er nog geen defrosts zijn geweest, en voordat een heel groot deel van de functies geimplementeerd/optimaliseerd is.

[ Voor 5% gewijzigd door Erik12484 op 22-09-2026 10:29 ]

• GammaCephei
Dank voor de reacties, dit zou mij een terugverdientijd van minder dan 1,5 jaar geven en maakt het een redelijke no-brainer. Ik ga er een bestellen.

• ZjelcoP
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 10:41
Bazz0847 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:58:
[...]

Dit gebeurt bij sommige R290 units, is een firmware-dingetje. Hier werken we nog aan. De R32 units hebben hier geen last van, maar doen dan weer geen ORC in silent mode, maar dat hebben we met de CoptiMeister gefixt en kun je indien gewenst forceren.
Bazz0847 schreef op zaterdag 18 juli 2026 @ 10:58:
[...]

Yes, dat doet hij zeker! Als het goed is loopt je LG nu netjes door ☺️
@Bazz0847 Wat is het nu? Hebben jullie ORC scherp en er uit geregeld (zie je reactie 18 Juli) of slaat de unit nog steeds om de haverklap af door de ORC's. Lijkt me regeltechnisch niet complex, kortdurende piek negeren zoals walter_321 ook zegt.

ORC heb ik de meeste last van en verpest mijn Silent mode. Keuze is Coptimeister of HA knutselen.

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023

PeteSplit

ik weet het niet

Bazz0847 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:58:

Ik heb een R32 split warmtepomp en ik heb altijd ORC's , het aan/uit staan van de stille mode maakt daarbij geen verschil.
Een ORC komt altijd, nadat de compressor een uur lang onder de 20 Hz is geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYqjeMO1XJbx4PqVA6yWCtt5v6E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YJc26t6B8j7aOxubJC6RukQH.jpg?f=fotoalbum_large

Stille mode aan (maximaal 45 Hz) en ORC (tot 40 Hz) elk uur (als compressor een uur onder 20 Hz)
Therma V - R32 Split 5,5 kW - LG HN091MR.NK5 / HU051MR.U44

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 22-09-2026 13:32 ]

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• Bazz0847
ZjelcoP schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 12:45:
[...]

[...]

@Bazz0847 Wat is het nu? Hebben jullie ORC scherp en er uit geregeld (zie je reactie 18 Juli) of slaat de unit nog steeds om de haverklap af door de ORC's. Lijkt me regeltechnisch niet complex, kortdurende piek negeren zoals walter_321 ook zegt.

ORC heb ik de meeste last van en verpest mijn Silent mode. Keuze is Coptimeister of HA knutselen.
Bij de R32: loopt netjes door. Bij de R290: slaat slaat soms nog af (afhankelijk van thermisch vermogen) maar hier wordt vervolgens wel slim mee omgegaan icm warmtevraag om het aantal starts/stops zoveel mogelijk te beperken. Het probleem van de R290 unit die per definitie af slaat bij een ORC in silent mode is wel opgelost. Er is sowieso handling toegevoegd die ervoor zorgt dat onderbreking door de ORC zinnig wordt gebruikt om de thermische balans weer recht te trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door Bazz0847 op 22-09-2026 13:37 ]

• Bazz0847
PeteSplit schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:28:
[...]

Ik heb een R32 split warmtepomp en ik heb altijd ORC's , het aan/uit staan van de stille mode maakt daarbij geen verschil.
Een ORC komt altijd, nadat de compressor een uur lang onder de 20 Hz is geweest.

[Afbeelding]

Stille mode aan (maximaal 45 Hz) en ORC elk uur (als compressor onder 20 Hz)
Dan heb je geluk! De R32 monoblocks, waar wij veel mee werken, doen allemaal geen ORC in silent mode. We maken voor ieder type warmtepomp een profiel om de individuele quirks er uit te kunnen halen, dus naast de generieke optimalisaties zijn er ook warmtepomp-specifieke optimalisaties. De split units zijn wij momenteel mee bezig, maar die zijn nog in erg vroege fase.

[ Voor 14% gewijzigd door Bazz0847 op 22-09-2026 13:39 ]

• walter_321
Bazz0847 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 13:29:
[...]

...Het probleem van de R290 unit die per definitie af slaat bij een ORC in silent mode is wel opgelost. ...
Neen: de R290 blijft op hoog vermogen draaien na een ORC in silent mode, en slaat dan hopelijk ooit af...

@allen: Die ORCs zijn niet het probleem: die wil je dus wel hebben. Wat je niet wil is het afslaan.

• gerlag
Bazz0847 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 07:50:
[...]
. Als je de warmtepomp dan niet uit zou schakelen wordt de energierekening hoger en wordt het te warm in huis. CoptiMeister regelt deze thermische balans vanzelf. En dan gaat deze dus soms uit in het voor of najaar. Dat is optimaal.
De LG heeft daarvoor toch een goed werkende stooklijn? Daarmee wordt in feite de thermische balans door het stookseizoen heen prima ingesteld. Door de LG zelf. En de LG schakelt toch ook helemaal uit als er te veel energie wordt geproduceerd voor wat er nodig is? Daar is de hysteresis voor bedoeld, en de kan je instellen. Ik wil juist wél dat de LG blijft doordraaien zolang hij in de laagste stand niet meer energie levert dan nodig is. Met alle respect, maar ik begrijp het steeds weer terugkomen op die magische copimeister niet zo. Wat voegt deze nu écht toe? Je kan via Modbus immers niet meer dan wat je via Modbus kan.

• walter_321
gerlag schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:45:
[...]

De LG heeft daarvoor toch een goed werkende stooklijn? ...
De LG heeft net geen goed werkende stooklijn.
Bij mij bv stuurt de WP naar stooklijn temp+hysteresis en niet naar de stooklijn temp. Daardoor werkt de stooklijn en hysteresis gewoon niet... En dan heb je nog de problemen van starten met veel te groot vermogen, bij een ORC onnodig uitschakelen, bij opwarming buiten niet de tijd nemen terug te moduleren...
Als je eentje heb met een goed werkende stooklijn moet je de plaatjes in de winter eens gaan delen. Ik ken wel enkel de R290.

Walter

• gerlag
walter_321 schreef op dinsdag 22 september 2026 @ 14:55:
[...]

Als je eentje heb met een goed werkende stooklijn moet je de plaatjes in de winter eens gaan delen. Ik ken wel enkel de R290.
Ik heb in HA een PI controller gebouwd die de gewenste temperatuur die in de stooklijn staat naar behoefte van het huis een beetje omhoog of omlaag duwt of trekt, bijvoorbeeld bij veel zon-inval of juist ijzige wind. Daarom is een mooi plaatje niet simpel te maken. Maar zoals ik het waarneem volgt onze WP (R32) bij ons in principe gewoon de stooklijn.

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Mochten er nog mensen zijn die (delen van) mijn controller software gebruiken. Ben de afgelopen tijd flink aan het klussen geweest. En heb vorig jaar alles naar Codeberg verplaatst.
https://codeberg.org/fading9484/esp-lg-control/releases

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

• GJzon
Peter Nibbik schreef op zondag 12 februari 2023 @ 21:27:
DIverse keren een "CH03" error gehad, oftewel de verbinding met de thermostaat is niet goed.. toch maar eens gekeken onder de schroeven... ooit een vreemde ervaring met slecht contact gehad op een 220v
Ik kan hier niet echt van onder de indruk zijn :-(

ps ze waren dus alle 3 onder de schroeven geplaatst.......dacht zal het even delen..

1 week geen storing gehad, ik verplaats de controller een halve meter naar voor op de testtafel...
en jawel weer storing.. (niks aangeraakt... ) na aanpassing van de schroeven draait is al weer even error loos...

lamp....en ja hoor....[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hai, dacht vandaag, ik ga mijn overschot aan zonnestroom gebruiken om het huis weer een beetje op te warmen na de afgelopen koude nachten. Accu's vol en boiler warm.
Dus aanzetten die WP en..CH03. Pompsnelheid verhoogd etc.etc. Niets hielp.
Alle bedrading gecheckt. Alles OK. M'n modbus besturing deed het soms wel, soms niet. Losgekoppeld.
Het enige wat er anders was, is het feit dat ik pas in een andere buis een nieuwe 6 mm2 en LAN kabel had getrokken om m'n accu's in de schuur op een veilige manier met de meterkast te verbinden. Ook allemaal stroomloos gemaakt. Toch weer CH03.
Toen gezocht en vond deze afbeelding. Het zal toch niet na al die jaren..dus wel.
Ook bij mij de isolatie goed vastgeklemd onder de schroeven.
Aangepast en het lijkt te werken.

Hartelijk dank voor het delen. Was er waarschijnlijk nooit zelf achter gekomen.
Hoewel, misschien toch want ik wilde er een afgeschermde kabel van maken. Dan was ik het wel tegengekomen.

[ Voor 3% gewijzigd door GJzon op 23-09-2026 23:07 ]

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10:56

Doezel

Ond

Devil schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:54:
Mochten er nog mensen zijn die (delen van) mijn controller software gebruiken. Ben de afgelopen tijd flink aan het klussen geweest. En heb vorig jaar alles naar Codeberg verplaatst.
Thanks! Ik heb ChatGPT zojuist naar deze pagina verwezen en die logica overgenomen om vanuit HA via modbus de stooklijn van mijn 12KW LG te corrigeren. Ik heb het inschakelbaar gemaakt zodat ik ook weer snel terug kan om te kijken of dat verschil maakt.

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

• WirelessErik
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10:06
Devil schreef op woensdag 23 september 2026 @ 11:54:
Ik gebruik een modbus verbinding naar mijn Therma V R290. Is deze software dan ook bruikbaar?

• walter_321
WirelessErik schreef op zondag 27 september 2026 @ 08:17:
[...]

Ik gebruik een modbus verbinding naar mijn Therma V R290. Is deze software dan ook bruikbaar?
Iets specifieker; waarmee connecteer je met de modbus?

De oplossing van @Devil werkt met een esphome controller die je dan uitleest/stuurt via Homeassistant.

• WirelessErik
walter_321 schreef op zondag 27 september 2026 @ 21:53:
[...]

Iets specifieker; waarmee connecteer je met de modbus?

De oplossing van @Devil werkt met een esphome controller die je dan uitleest/stuurt via Homeassistant.
Via klem 20 en 21 naar een rs485 waveshare met utp

• walter_321
WirelessErik schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:35:
[...]

Via klem 20 en 21 naar een rs485 waveshare met utp
Dus om de esphome code te gebruiken moet je de Waveshare zijn firmware overschrijven met de esphome firmware.

Waarbij ik niet weet of dat kan ;-). -lees, heeft de waveshare esphome compatible hw?

Als het niet kan, moet je een esphome module kopen met wifi en een rs485 ingang.

Merk op: op zich is de esphome oplossing beter. Je Waveshare oplossing vereist HA of een andere controller. Als die eruit ligt, werkt je sturing niet. De ESPhome module blijft werken als andere componenten niet werken....

Zelf zit ik ook via HA en waveshare te werken. Op termijn zal ik wel overgaan naar een esphome. Je moet dan wel even zekerstellen dat de esphome kan werken zonder extra input .

• WirelessErik
Ik doe nog niet veel met ha naar de LG toe. Thermostaat hangt natuurlijk gewoon aan de muur. Ik heb nog wel een esp controller liggen. Maar via ha moet je toch ook een hele boel entiteiten uit de warmtepomp krijgen via waveshare?

Wat doe jij nu qua aansturing etc via home assistent?

• walter_321
WirelessErik schreef op maandag 28 september 2026 @ 12:46:
Ik doe nog niet veel met ha naar de LG toe. Thermostaat hangt natuurlijk gewoon aan de muur. Ik heb nog wel een esp controller liggen. Maar via ha moet je toch ook een hele boel entiteiten uit de warmtepomp krijgen via waveshare?

Wat doe jij nu qua aansturing etc via home assistent?
De esphome integreert met de WP; je krijgt eventueel de info van de WP via attributen in HA die de esphome doorgeeft.
Of omgekeerd: door attributen op de esphome te zetten, zal die die WP updaten.

• Merijn.
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 05-10 15:43
Iemand in de regio Nijmegen met ervaring die zin/tijd heeft om te helpen een modbus aansluiting te maken?

We hebben hier nu jaartje of 2 de LG HM093HFX + HN1639HC hangen en met salderen maakte het allemaal nog niet zoveel uit, maar nu met 2027 in zicht, zou ik toch graag willen kijken of ik met HA de boel wat slimmer kan aansturen icm zonnepanelen, dynamisch contract en een (kleine) accu.

• AndreasC
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 06-10 16:02
Hallo, naar aanleiding van mijn vorige bericht... Ik heb de Coptimeister nu een paar dagen getest en ben tot nu toe behoorlijk onder de indruk. Met de LG-controller was een redelijk efficiënte werking bij deze nog relatief milde temperaturen onmogelijk. Alles wat ik met domotica via Modbus heb geprobeerd, werkte niet erg goed, waarschijnlijk ook door mijn gebrek aan kennis. De hoeveelheid tijd die ik de afgelopen twee jaar heb besteed aan het optimaliseren van de LG-controller is verschrikkelijk vergeleken met de investering in de Copti. Natuurlijk kan iedereen met veel kennis van domotica en regeltechniek dit zelf doen. En nee... ik ken de SDR-gebruikers niet en word ook niet gesponsord voor dit bericht. Maar aangezien ik weet dat SDR-gebruikers hier meelezen, heb ik twee vragen... alles werkt tot nu toe, behalve dat de waterdrukmeting niet wordt verzonden, en ik kan geen documentatie vinden over het aansluiten van externe sensoren en hoe ik die moet gebruiken. Ik gebruik liever niet de flow-/retoursensoren van LG, omdat die erg onnauwkeurig zijn, maar liever, indien mogelijk, de ingangen van de Copti. Als ik iets voor je kan doen... Als wat ik hier heb geschreven volkomen belachelijk klinkt, hopelijk komt dat door Google Translate. Groeten, Andreas

• Bazz0847
Wat fijn dat je er blij mee bent! De waterdruk wordt niet door iedere LG doorgeven, alleen nieuwere modellen doen dat. Mochten we een manier/register vinden om hem toch uit te lezen dan voegen we deze toe in de firmware. Tips zijn ook zeker welkom!

De separate ingangen voor aanvoer en retour worden zeer binnenkort toegevoegd aan de firmware. Nog heel even geduld :)

• walter_321
AndreasC schreef op maandag 5 oktober 2026 @ 20:33:
Hallo, naar aanleiding van mijn vorige bericht... Ik heb de Coptimeister nu een paar dagen getest en ben tot nu toe behoorlijk onder de indruk. Met de LG-controller was een redelijk efficiënte werking bij deze nog relatief milde temperaturen onmogelijk. Alles wat ik met domotica via Modbus heb geprobeerd, werkte niet erg goed, waarschijnlijk ook door mijn gebrek aan kennis. De hoeveelheid tijd die ik de afgelopen twee jaar heb besteed aan het optimaliseren van de LG-controller is verschrikkelijk vergeleken met de investering in de Copti. Natuurlijk kan iedereen met veel kennis van domotica en regeltechniek dit zelf doen. En nee... ik ken de SDR-gebruikers niet en word ook niet gesponsord voor dit bericht. Maar aangezien ik weet dat SDR-gebruikers hier meelezen, heb ik twee vragen... alles werkt tot nu toe, behalve dat de waterdrukmeting niet wordt verzonden, en ik kan geen documentatie vinden over het aansluiten van externe sensoren en hoe ik die moet gebruiken. Ik gebruik liever niet de flow-/retoursensoren van LG, omdat die erg onnauwkeurig zijn, maar liever, indien mogelijk, de ingangen van de Copti. Als ik iets voor je kan doen... Als wat ik hier heb geschreven volkomen belachelijk klinkt, hopelijk komt dat door Google Translate. Groeten, Andreas
In de vertaling 1 foutje:

Je bedoelt SDR ontwikkelaars niet de gebruikers ;-).

Idd wel interessant om te lezen dat ze niet alle parameters van de modbus doorgeven. Is er ergens een overzicht wat ze wel doorgeven?

Ik heb de installatiehandleiding nog eens gelezen en een paar opmerkingen:

- interessant te lezen dat ze de DC voeding van het het moederbord ; dat had ik beter ook gedaan ;-).

- ze werken met een vast debiet ('pomp capaciteit') Weet iemand of bij een vast debiet tijdens een ORC de wp ook naar een nog hoger debiet stuurt. Hier zie ik tijdens een ORC dat de WP best zeer lang op zeer grote debieten draait wat best voor wat onrust zorgt in de WP.

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Ik heb een LG Therma V R32 monobloc (HM123MR U40) en lees die via Modbus uit in Home Assistant, met een Waveshare RS232/485 TO WIFI ETH (B) op de klemmen A en B van TB2 (3rd party controller, 21 en 22). Dat werkte wekenlang goed.

De Waveshare krijgt zijn stroom van de klemmen GND2 en 12V op het cyclusbord (naast DRY1 tot 3). Op het schema van de warmtepomp staat daarbij dat deze bedoeld is voor een LG Cloud Gateway. Ik meet 12,4 V. De Waveshare werkt op 6 tot 36 V DC. Ik kon in de LG-handleidingen niet vinden hoeveel stroom die klem mag leveren.

Mijn probleem: de Waveshare valt af en toe weg, ongeveer elke 8 tot 11 uur na een reeks korte wifi-verbindingen. Een paar keer is het apparaat daarna helemaal weggebleven tot ik de stroom eraf haalde. Het PWR-lampje bleef dan branden en LINK knipperde ongeveer 1x per seconde. Het wifi-signaal is goed (rond -52 dBm), dus dat lijkt het niet.

Mijn vragen:
  1. Weet iemand hoeveel stroom (mA of A) de 12V/GND2-klem op het cyclusbord mag leveren?
  2. Heeft iemand daar een eigen module (Waveshare of iets anders) op aangesloten, en werkt dat stabiel?
  3. Is er een andere aansluiting in de warmtepomp (bijvoorbeeld 230 V in een nette module) waar jullie een gateway van stroom voorzien?
  4. Herkent iemand dit gedrag van een Waveshare in Modbus-modus (wegvallen na uren stabiel en daarna korte onderbrekingen op wifi en vervolgens helemaal weg), dan vastlopen)?

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10:40
Ik heb meer succes als mijn waveshare via ethernet in een wifi mesh pod wordt geplugd.

Er zitten allerlei verschillende spanningen, spoelen en bijhorende ruis van de compressor in de behuizing van de therma v die het de wifi knap lastig maken. Zit de waveshare in de monobloc?

[ Voor 3% gewijzigd door Kenwood960 op 07-10-2026 10:39 ]

• The Real Gunnar
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
@Kenwood960 de Wifi zelf lijkt het probleem niet te zijn. Goede ontvangst, en antenne hangt buiten de buitenunit. Het inderdaad een monobloc.

Heb inmiddels informatie gevonden van de originele LG Cloud Gateway: https://www.lg.com/uk/business/hvac/control-solution/pwfmdb200/ en de installatiehandleiding op https://www.lg.com/uk/support/product-support/cs-PWFMDB200.ENCXLEU/

De LG Cloud Gateway gebruikt 5W dus de Waveshare moet ook van die aansluiting gebruik kunnen maken zonder problemen.

Denk dat het toch een Waveshare probleem is. Misschien toch eens bedraad proberen als via Wifi niet stabiel blijft, al is het trekken van een kabel best wel een ding.
Pagina: 1 ... 209 210 Laatste