De waterpomp is geregeld om enkele minuten uit te gaan enkelen minuten aan (ik dacht 5 Min uit/2min aan). zodoende zie je steeds de watertemperatuur dalen en terug stijgen...hwopereis schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 22:22:
Wat doet je inlet temp raar terwijl je pomp uit staat??
Gaat je pomp telkens aan/uit?
de resolutie van mijn grafiek is natuurlijk wel fijner...
ik beweer van niet; constante delta T geeft in theorie een goed evenredig warmte-afgifte.Misschien beter om voor de time being je pomp op constant flow te zetten.
Met variabele flow en tijdsdelay voor inlet-regeling heb je een en lastig systeem dat makkelijk instabiel wordt.
daar is niets speciaal te zien te zienHeb jij iets van error codes of emergency stop waarden bekeken?
Ik heb o.a.: lg_emergency_stop, lg_trigger_emergency_operation, lg_error_status, lg_compressor_status
Misschien dat je daarin iets kan zien.
;-). Dat is volgens mij de logische manier van sturen op een vv.Ten slotte.. Ik heb de moeite genomen om in mijn menu te kijken, en tot mijn eigen verbazing regel ik ook op water_inlet. Hysterese -1,5 en +1,0. Optimal flow.
het is 2,5°C ;-). De WP start een goede graad onder de stooklijn en stuurt naar bijna een graad boven de stooklijn (en in tussentijd is de stooklijn een halve graad gestegen).Als ik mijn systeem met die van jou vergelijk, dan schiet die van jou veel harder omhoog... maar ook echt veel harder. Die van mij draait een goed uur, en dan is mijn target temp net een graad gestegen. Die van jou stijgt zo 3 graden in dezelfde tijd.
Eens aangekomen wat het setpunt lijkt heeft de WP weinig zin om terug te moduleren en valt ze direct uit als de stooklijn even 0.2 graad zakt...(dat is tussen 23u en 1u).
Dus grofweg wat mijn wp doet: bv stooklijn zegt 24 graden, WP start bij 23°C water temperatuur, gaat dan door tot +/- 24,7-24,8°C.
Soms start ze ook gewoon vol vermogen gedurende lange tijd om snel bij die temperatuur te komen.
Ik heb een 10 dagen geleden een software update gehad en voordien stuurde ze grofweg 0.5°C onder de stooklijn... (ik krijg er dus kop noch staart aan).
hier is het een 200m2, voor 6kW maximaal energieverlies; 100m2 ligt in 15m3 beton en de overige in een 6m3 gewone dekvloer.Hier ligt er voor een 12kW pomp 200 m^2 vloerverwarming, 10cm h.o.h. . Dit ligt midden in 20 m3 cement dekvloer. Mijn systeem heeft dus enorm veel warmtecapaciteit en afgifte.
Zou het toch kunnen zijn dat jouw warmtepomp overgedimensioneerd is? Specifiek voor jouw warmtecapaciteit / afgifte.
Op zich denk ik dat de 7kW R290 hier goed bij past. Maar dan moet ze natuurlijk wel terug willen moduleren. Op zich denk ik wel dat stooklijn voor de warmere temperaturen nog wel te hoog staat (en met dat gek sturen 1 graad boven de stooklijn is het echt wel gokken wat ze echt doet).
Heb je in HA ook de 'stooklijn'? Een idee hoever je van de stooklijn zit met de inlet temperatuur?
Walter