LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 203 204 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:34

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@walter_321

De hysterese is geen beperking bij LG, sommige merken warmtepompen regelen de warmtepomp op de hysterese, maar LG gebruikt de hysterese alleen als punt om op te starten, of af te slaan.

Bij mijn R32 warmtepomp is het altijd zo geweest, dat deze doorgaat tot +2 boven de hysterese.
Om de warmtepomp niet te laten afslaan, heb ik de hysterese op +4
(met de +2 samen dan +6 voordat de warmtepomp afslaat).
Inderdaad gaat de warmtepomp niet zo snel op vol vermogen bij een tweede opstart.

Ik en anderen gebruiken ook de stille mode om deze opstart te beperken.
Bij een opstart kijkt de warmtepomp ook naar de capaciteit, ik heb deze op 50% gezet
(daarbij heb ik een vast debiet en de deltaT varieert tussen 1 en 6).
Na de eerste opstart is het vermogen lager en wordt sneller terug gemoduleerd (ook zonder stille mode)

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 17-02-2026 14:01 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 20:47
mdvmine schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:01:
@walter_321 Wat je zegt is niet onwaar, maar bekijk het eens vanuit de WP en regeltechniek.

Uitgaande sturing is in principe veeel makkelijker te maken: verander compressor RPM => bijna direct verandert uitgaande watertemperatuur. De regellus is dus kort, reageert snel, en is makkelijk stabiel te krijgen.
...
Dat is enkel waar bij vast debiet. Maar de debietregeling houdt de delta T vast. Stijgend vermogen geeft stijgende delta T en daarom stijging van het debiet en dan daalt de delta T weer. En daarom stijgt de uitgaande niet zolang de ingaande niet mee omhoog gaat.
Eventueel houdt de wp de delta niet vast en laat die de delta T stijgen; maar dat is slecht voor het rendement.
Je redenering klopt daarom alleen als je aanvaardt te werken met lager rendement.
Daarom is sturen op uitgaande niet veel anders dan sturen op ingaande. Sturen op uitgaande is voor mij zinvol als je afgiftesysteem werkt met een bepaalde inkomende temperatuur. Als dat de start is van het verwarmingssysteem is sturen op uitgaande logisch. Of misschien ook als er grote sprongen zijn in vermogen langs afgifte zijde door bv thermostaten. Maar die zijn er hier niet in huis.

Of ook; ik wil zo snel mogelijk het effect van interne warmtewinsten zien op de sturing; en dat gaat via de inkomende temperatuur. Niet via de uitgaande. Met de grote warmtewinsten hier in huis is dat het belangrijkste uitgangspunt voor de sturing.
Dat we WP tijd nodig heeft om iets te bereiken is hier weinig relevant door de grote massa en de isolatie.

• walter_321
PeteSplit schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:40:
@walter_321

De hysterese is geen beperking bij LG, sommige merken warmtepompen regelen de warmtepomp op de hysterese, maar LG gebruikt de hysterese alleen als punt om op te starten, of af te slaan.

...
Ik heb op zich geen probleem met de hysteresis settings van de LG. Dat lijkt op zich correct te werken.
- met mijn wp die voordien veelal onder de stooklijn zat werkte -1/+1 goed.
- met de sturing die na de software update eerder boven de stooklijn zit was +1 te klein en gaat de wp te snel uit als het buiten warmer wordt => aanpassen naar 0/+2 is vermoedelijk de oplossing (en dat lijkt ook opstarten op hoog vermogen te voorkomen).

En wat de instellingen ivm de hysteresis toelaat lijkt me ok. Op zich zou ik graag zien dat de LG dichter bij de stooklijn komt. Maar door de temp sensoren met grote resolutie (+/-.35°C) is het ook gokken wat de echte interne stooklijn is.

Wel een probleem als de wp na defrost +30 minuten schijnbaar zinloos op vol vermogen wil werken...(en dan verrassend de hysteresis settings negeert).

• walter_321
teunos93 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:11:
Even al het woordelijke bewijs omzetten in harde data, dit zijn 3 temperatuur sensoren door het huis over de afgelopen periode, van een in mijn ogen perfect werkende warmtepomp die enkel op stooklijn sturend op uitgaande water temperatuur (zonder lucht temp thermostaat!) het huis heerlijk comfortabel op temperatuur houdt.

[Afbeelding]

Met regelen op uitgaande water temp was dit ellende, in de periode van ~1 week die ik het de kans heb gegeven omdat ik dan geen last had van de ORC.
Heb je grote interne warmtewinsten als grote ramen op het zuiden of iemand die zwaar kookt?

De laatste zin is verrassend; het werkte niet omdat je ergens geen last van had?

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

teunos93

HM123HF.UB60

walter_321 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:10:
[]
Heb je grote interne warmtewinsten als grote ramen op het zuiden of iemand die zwaar kookt?
Dit zijn de ruimtes met de grootste fluctuaties.
De keuken heeft warmtewinsten omdat we een recirculatiekap hebben, dus dat zie je zeker. De woonkamer is op het zuiden, dus inderdaad grote temperatuur fluctuatie door lichtinval.
De slaapkamer warmt vooral snachts wat verder op omdat we er dan slapen.
Al met al, deviaties van typisch <1C, dat vind ik veel meer dan acceptabel.
De laatste zin is verrassend; het werkte niet omdat je ergens geen last van had?
Ik schreef;
Met regelen op uitgaande water temp was dit ellende, in de periode van ~1 week die ik het de kans heb gegeven omdat ik dan geen last had van de ORC.
Daarmee bedoel ik, dat ik 1 week sturen op retour temperatuur een kans heb gegeven omdat dit meermaals aan werd gedragen als oplossing voor de ORC die de WP uitschakelt omdat de watertemperatuur buiten de hysterese komt. Na die week was ik er echter klaar mee omdat de temperatuur in huis met enkel regelen op retour temp te instabiel was, ook doordat er te veel overshoot optrad.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:44
walter_321 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:46:
[...]
Dat is enkel waar bij vast debiet. Maar de debietregeling houdt de delta T vast. Stijgend vermogen geeft stijgende delta T en daarom stijging van het debiet en dan daalt de delta T weer. En daarom stijgt de uitgaande niet zolang de ingaande niet mee omhoog gaat.
...
Of ook; ik wil zo snel mogelijk het effect van interne warmtewinsten zien op de sturing; en dat gaat via de inkomende temperatuur. Niet via de uitgaande. Met de grote warmtewinsten hier in huis is dat het belangrijkste uitgangspunt voor de sturing.
Ik snap niet hoe je deze 2 beweringen tegelijkertijd kan staven? Met een vaste dT ga je warmtewinsten dan ook direct op uitvoer zien?

Jouw vaste dT verhaal snijdt enkel hout als je setpoint > vaste dT wegligt, dus meer dan 5 hoger. Als het minder is, regelt uitvoertemperatuur toch direct terug in vermogen? Terwijl op ingaand regelen kan er vanalles gebeuren, rustig of hard. Zeker bij een vloerverwarming zal dat zelden zo zijn, na een defrost daalt je CV systeemtemperatuur 1 graad misschien, of zelfs minder?

Ik heb overigens het idee dat mijn WP wel kijkt naar die initiele dT te overwinnen, bij +3 is het een rustige opstart, +4 is zeg 70% vermogen, +5 is vol gas. Hij gaat dan altijd minstens 1 graad over setpoint (van retour dus in dit geval). Na een (lange) warmwatercyclus heb ik een flinke dT goed te maken met radiators, dan zie ik vol gas, maar na een kortere cyclus doet hij het vaak rustiger aan. Tegelijkertijd wordt hij soms ook "boos", het duurt te lang om (rustig) setpoint te bereiken en gaat hij alsnog vol gas. Maar aangezien met radiators duurt het ook niet heel lang om op te warmen, dus tijdelijk een hogere dT is niet heel erg.

Vervelend vind ik vooral dat ik vaste dT niet kan combineren met een ECO warmwatercyclus: dan regelt hij terug naar minimum vermogen. ECO warmwater betekent (ook) regelen op dT=5 heb ik het idee, dus dat werkt niet lekker met waterdebietregeling ook op dT=5. En bij warmwater kan ik ook niet een andere waterdebietregeling kiezen.

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:44
teunos93 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 13:11:
Typo hier denk ik, "uitgaande" moet ingaande zijn?

• teunos93
  • Nu online

teunos93

HM123HF.UB60

mdvmine schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:56:
[...]

Typo hier denk ik, "uitgaande" moet ingaande zijn?
Sorry, helemaal gelijk!

• walter_321
mdvmine schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 14:54:
[...]

Ik snap niet hoe je deze 2 beweringen tegelijkertijd kan staven? Met een vaste dT ga je warmtewinsten dan ook direct op uitvoer zien?
Idd daar lijkt een contradictie ;-). Het verschil is:
- op inlaat sturen: het is duidelijk voor de sturing wat te doen: het doel is te hoog (of te laag)
- op uitlaat sturen: de redenen dat uitlaat omhoog gaat kunnen er vele zijn: even wat warmer buiten en hogere opbrenst, dichter komen bij een defrost en vermogen zakt... : dergelijke zaken worden allemaal weggefilterd door de traagheid van de vv aan de ingangszijde. Je doelpunt is dan rustiger.
Jouw vaste dT verhaal snijdt enkel hout als je setpoint > vaste dT wegligt, dus meer dan 5 hoger. Als het minder is, regelt uitvoertemperatuur toch direct terug in vermogen? Terwijl op ingaand regelen kan er vanalles gebeuren, rustig of hard. Zeker bij een vloerverwarming zal dat zelden zo zijn, na een defrost daalt je CV systeemtemperatuur 1 graad misschien, of zelfs minder?
sorry: hier snap ik je redenering niet. Ik snap niet wat je bedoelt met '... als je setpoint > vaste dT wegligt': hoe zie je met bv 26°C als doel aan inlaat?
Ik heb overigens het idee dat mijn WP wel kijkt naar die initiele dT te overwinnen, bij +3 is het een rustige opstart, +4 is zeg 70% vermogen, +5 is vol gas. Hij gaat dan altijd minstens 1 graad over setpoint (van retour dus in dit geval). Na een (lange) warmwatercyclus heb ik een flinke dT goed te maken met radiators, dan zie ik vol gas, maar na een kortere cyclus doet hij het vaak rustiger aan. Tegelijkertijd wordt hij soms ook "boos", het duurt te lang om (rustig) setpoint te bereiken en gaat hij alsnog vol gas. Maar aangezien met radiators duurt het ook niet heel lang om op te warmen, dus tijdelijk een hogere dT is niet heel erg.
interessant: ik kijk eens of er een verschil is in gedrag afhankelijk hoe groot het verschil is tussen actual en doel. Of zich zou dat logisch zijn.
Vervelend vind ik vooral dat ik vaste dT niet kan combineren met een ECO warmwatercyclus: dan regelt hij terug naar minimum vermogen. ECO warmwater betekent (ook) regelen op dT=5 heb ik het idee, dus dat werkt niet lekker met waterdebietregeling ook op dT=5. En bij warmwater kan ik ook niet een andere waterdebietregeling kiezen.
is 'optimaal' debiet dan niet de oplossing? Dan heb je delta T =5 op lagere temperaturen en delta T=10 op hogere.
Ik heb geen SWW met de WP: maar idd wat gek dat je dan niet kan instellen hoe te sturen omdat afhankelijk van je warmtewisselaar in je buffer je niet zomaar met een kleine delta T kan werken

• walter_321
Misschien nog eens wat grafiekjes die me verrassen.
De WP draait zowat een uur op een vaste frequentie.
Ik zou verwachten dat dat dan min of meer stationair is. Maar dat is alles behalve zo...
De frequentie en ingangstemperatuur is het enige dat stationair lijkt (en de buitentemperatuur).
Alle andere parameters schieten in alle richtingen: uitlaat temperatuur, delta T, debiet, elektrisch debiet: niets draait stationair.
Het elektrisch vermogen oscilleert een 6-tal keer tussen 1.100W en 1.600W, debiet en delta T en CoP gaan heen en weer...

Dit maakt me wel nieuwsgierig te zien hoe de WP tegen uitgaande temperatuur zou werken....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XTRXjJVHvbserMEe587ELGbmyj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRhwZhfEjNqAiLkrlVEbViWL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4dAqLZ9dOPbt7ZGoaley_lagFhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkWjEwPHRDdrPyY6sntsfIbW.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PqnQb-ye3r9dd_FujWgywwLzok=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4nG8RSISWpW5J4OrNhdQh78Z.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lKbYFQM_1qapWm9A5N0p_pGtP-s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQBRnKb5y7LPsL1U1wZ97bo5.jpg?f=fotoalbum_large

• teunos93
  • Nu online

teunos93

HM123HF.UB60

Huhhh, ik zou zeggen dat hier de compressor sensor vast hangt, dat verschil in elektrisch vermogen is onverklaarbaar op basis van enkel fan en waterpomp.
Dat oscilleren lijkt me niet de bedoeling nee, en dat had je eerst niet neem ik aan? Ziet eruit dat er toch echt nog een update nodig is.
Pagina: 1 ... 203 204 Laatste