LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 200 ... 205 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:45
reablom schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:59:
[...]

Dat gaat niet. Voor zo ver ik weet is lucht+water enkel relevant voor de hysterese, dus wanneer de WP aan of uit gaat. Als het op "water" staat kijkt de pomp alleen naar water temperatuur. Als dat onder de hysterese setting komt gaat die aan, als het erboven komt gaat die uit. Met lucht+water kijkt ie naar beiden: als lucht óf water temperatuur onder de ingestelde temperatuur komt gaat de WP aan, als een van beiden erboven komt gaat ie uit.

Maar het vermogen wordt altijd gestuurd obv de gevraagde watertemperatuur.
@Canonsvogel

Dit kan wel door hem enkel op lucht te laten regelen, dan gaat hij automatisch de juiste watertemperatuur kiezen. Het nadeel is als je huis langzaam afkoelt, hij icm vloerverwarming echt flink aan de bak moet en de traagheid van de vloer zorgt dat de ruimtetemperatuur niet constant is. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar was het bij mij wel

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:33

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Samenvattend voor Instelling lucht + water @Canonsvogel

Auto AI
1. lucht op stooklijn + water op stooklijn
2. lucht op stooklijn + water vaste temperatuur

Warmte
1. lucht vaste temperatuur + water op stooklijn
2. lucht vaste temperatuur + water vaste temperatuur

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EbEimA1tPhro_x3tM8n4zs1YDL8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mJiqq1rjIZnoALONvbotQOOo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 42% gewijzigd door PeteSplit op 12-01-2026 12:59 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-03 10:06

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

walter_321 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:43:
[...]

Te veel water kan niet ;-).
Dus het enige probleem is bij de herstart of na defrost is het geluid in de buizen?
Heb je tijdens verwarmen ook debieten die te hoog zijn?
Nee, dan niet meer...
Het was gewoon niet op losbaar zonder parallel buffervat. Of het hele CV-circuit aan te passen. Allemaal oud stalen buizen met gelaste koppelingen..

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• Canonsvogel
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 15-02 00:55
Dank voor jullie hulp!!

Dus als ik het goed begrijp is de water + lucht functie ook een domme aan/uit schakelaar? Stel dat ik de stooklijn op 40 °C instel en de lucht al op temperatuur is, dan gaat het systeem niet zelf terugmoduleren. In plaats daarvan blijft de wp water van 40 °C leveren, totdat de bovengrens van de luchthysterese is bereikt en het systeem uitschakelt?

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Canonsvogel schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:02:
Dank voor jullie hulp!!

Dus als ik het goed begrijp is de water + lucht functie ook een domme aan/uit schakelaar? Stel dat ik de stooklijn op 40 °C instel en de lucht al op temperatuur is, dan gaat het systeem niet zelf terugmoduleren. In plaats daarvan blijft de wp water van 40 °C leveren, totdat de bovengrens van de luchthysterese is bereikt en het systeem uitschakelt?
Bij verwarmen op Auto AI wordt gebruik gemaakt van een stooklijn.
Voor de stooklijn stel je twee punten in, de warmtepomp berekend dan met de buitentemperatuur de insteltemperatuur. De warmtepomp laat in de berekening voor de insteltemperatuur op deze rechte lijn, de cijfers achter de komma weg en gaat uit van die hele graden als instelling.

Voor water wordt vaak een stooklijn gemaakt tussen -15 en +20 buiten temperatuur. Je zoekt daarbij zelf de watertemperatuur die daarbij hoort voor jou afgifte systeem.

Voor lucht wordt vaak gekozen voor een temperatuur, voor alle buitentemperaturen. Dit omdat je graag wil dat waar het RMC scherm hangt ook altijd dezelfde temperatuur is.

Bij Auto AI op lucht en water is, net zoals bij verwarmen op Warmte, de hysterese van toepassing.
Bij lucht + water, moeten beide aan de hysterese voldoen wil de warmtepomp aan gaan.
Het kan dan soms nodig zijn de stooklijn voor water te verhogen.

Heb je een goede stooklijn voor het water, dan kan de warmtepomp aan en uit gaan op basis van de thermostaat achter in het RMC scherm, of een tweede externe (aan/uit) thermostaat.

Het antwoord is dus ja op je vraag. Een thermostaat (op lucht) schakelt altijd aan/uit bij een LG WP

[ Voor 21% gewijzigd door PeteSplit op 12-01-2026 13:38 ]

LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
Canonsvogel schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:02:
Dank voor jullie hulp!!

het is geen domme aan/uit schakelaar met optimalflow probeerd hij eerst terug te moduleren in vermogen en debiet gaat bij mij terug naar 8ltr/min (delta T word dan groter),en als het dan nog te warm word binnen schakelt hij inderdaad uit op hysterese luchttemp.(met rmc in de woonkamer)
meestal gaat dat goed maar soms ook niet ...kwaaltje van de software van de LG,dan start hij weer opnieuw op als hij onder de hysterese komt van thermostaat luchttemp. die heb ik staan op +1/-1....dit alles op warmte auto dus geen Ai
Tip als je veel veranderd in instellingen moet een keer reboten of ressetten met spanning afschakelen 5min
dit alles werkt niet met een parallel buffervat dan kan je optimal flow niet gebruiken ivm 2e pomp

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 12-01-2026 15:14 ]

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 12:42
tebogo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:57:
[...]

Nee, dan niet meer...
Het was gewoon niet op losbaar zonder parallel buffervat. Of het hele CV-circuit aan te passen. Allemaal oud stalen buizen met gelaste koppelingen..
Als je de capaciteit van de omlooppomp beperkt, gaat die nog altijd naar max debiet na zijn defrost?
Ik geraak er niet meer aan uit doe die de debieten regelt ;-).

• SalexSun
walter_321 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:10:
[...]

Als je de capaciteit van de omlooppomp beperkt, gaat die nog altijd naar max debiet na zijn defrost?
Ja, stom he

• kazemo
  • Nu online
[...]

Het antwoord is JA,je hebt toch helemaal geen buffervat met 2e pomp (dacht ik te weten)....of het moet allemaal anders zijn bij de R290
Defrosten doet hij op pompvermogen 100% hij wil zo snel mogelijk ijs verwijderen
Na defrost een tijd op 100% hij wil zo snel mogelijk op ingestelde uitlaat temp komen en daarna weer terug op omdat vast te houden
Met andere woorden:

Na defrost en opstart volgt de pomp weer gewoon jouw gekozen regelmethode.

[ Voor 26% gewijzigd door kazemo op 12-01-2026 16:08 ]

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 13:05
PeteSplit schreef op maandag 12 januari 2026 @ 13:16:
[...]

Bij verwarmen op Auto AI wordt gebruik gemaakt van een stooklijn.
Voor de stooklijn stel je twee punten in, de warmtepomp berekend dan met de buitentemperatuur de insteltemperatuur. De warmtepomp laat in de berekening voor de insteltemperatuur op deze rechte lijn, de cijfers achter de komma weg en gaat uit van die hele graden als instelling.

Voor water wordt vaak een stooklijn gemaakt tussen -15 en +20 buiten temperatuur. Je zoekt daarbij zelf de watertemperatuur die daarbij hoort voor jou afgifte systeem.

Voor lucht wordt vaak gekozen voor een temperatuur, voor alle buitentemperaturen. Dit omdat je graag wil dat waar het RMC scherm hangt ook altijd dezelfde temperatuur is.

Bij Auto AI op lucht en water is, net zoals bij verwarmen op Warmte, de hysterese van toepassing.
Bij lucht + water, moeten beide aan de hysterese voldoen wil de warmtepomp aan gaan.
Het kan dan soms nodig zijn de stooklijn voor water te verhogen.

Heb je een goede stooklijn voor het water, dan kan de warmtepomp aan en uit gaan op basis van de thermostaat achter in het RMC scherm, of een tweede externe (aan/uit) thermostaat.

Het antwoord is dus ja op je vraag. Een thermostaat (op lucht) schakelt altijd aan/uit bij een LG WP
Maar toch.. "het is de functie om de bovengrens van de watertemperatuur in de stellen..."

Dat suggereerd toch dat de stooklijn de bovengrens van de hysteresis bepaald en niet de insteltemperatuur. Zoals de tekst in het handboek staat zou ik het lezen en ook logisch vinden als volgt:
De warmtepomp probeert de luchttemperatuur te behalen met een zelfbedachte watertemperatuur. Afhankelijk van het verschil tussen actuele en te behalen luchttemperatuur. Moet de ruimte nog veel opgewarmd worden, dan warmer. Is de temperatuur al (bijna) bereikt, dan wat kouder. En dan de stooklijn als bovengrens. Met de stooklijn beperk je dan al te veel pendelen.
Een PID-regeling dus. Met de watertemperatuur beheer je immers het thermische vermogen, dus hoe snel je op de gewenste temperatuur komt.

Dat is althans hoe ik het zou maken :9

Omdat ik niet goed terug kan zien welke watertemperatuur als setpoint gebruikt wordt, kan ik niet goed zien of dat inderdaad zo gaat.

Dat zou ook gedeeltelijk verklaren waarom de grote hysteresis voor de luchttemperatuur niet als een probleem wordt gezien. Het zijn alleen de vangrails van de regeling, niet waar op gestuurd wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door JansenSE op 12-01-2026 15:37 ]

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:07
[...]

Yep, tijdens defrost naar maximale debiet, bij opstarten (normaal of na defrost) naar pompcapaciteit, en daarna maar net wat je ingesteld hebt, vast debiet, optimaal of dT.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JansenSE schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:25:
[...]

Maar toch.. "het is de functie om de bovengrens van de watertemperatuur in de stellen..."

Dat suggereerd toch dat de stooklijn de bovengrens van de hysteresis bepaald en niet de insteltemperatuur. Zoals de tekst in het handboek staat zou ik het lezen en ook logisch vinden als volgt:
De warmtepomp probeerd de luchttemperatuur te behalen met een zelfbedachte watertemperatuur. Afhankelijk van het verschil tussen actuele en te behalen luchttemperatuur. Moet de ruimte nog veel opgewarmd worden, dan warmer. Is de temperatuur al (bijna) bereikt, dan wat kouder. En dan de stooklijn als bovengrens. Met de stooklijn beperk je dan al te veel pendelen.
Een PID-regeling dus. Met de watertemperatuur beheer je immers het thermische vermogen.

Omdat ik niet goed terug kan zien welke watertemperatuur als setpoint gebruikt wordt, kan ik niet goed zien of dat inderdaad zo gaat.
Je kunt dan kiezen voor Auto (stooklijn) of handboek (handmatig)
Als je de watertemperatuur niet volgens stooklijn instelt maar handmatig op de bovengrens, dan zal de warmtepomp waarschijnlijk afslaan op deze temperatuur, net zoals ook bij de ingestelde temperaturen bij instelling waterverwarming.
Kies je voor handmatig, dan zou ik de temperatuur instellen minimaal de setpoint+hysterese. Of gewoon dezelfde temperatuur wat hebt ingesteld bij waterverwarming (ik heb daar ingesteld 40 graden omdat ik vloerverwarming heb).

Als je de stooklijn gebruikt (die je zelf hebt ingesteld), blijft de warmtepomp daar omheen draaien, de warmtepomp zal niet afslaan (alleen als je boven de hysterese komt).
Ik heb onlangs op Auto AI verwarmt en ik kan de setpoint wel zien (modbus en ESP) en heb gezien dat de setpoint de waarde aangeeft wat bij berekening voor de komma staat.
Zoals hier in mijn stooklijn berekening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azni-D9SFY6_c9mnYmYD_DW-7oY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5sJDKlALhQ3IRSN5B72Z7nF0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik denk niet dat de warmtepomp zo slim is, maar dat de stooklijn alleen gebruikt wordt om een setpoint te bepalen. Als je lucht+water stooklijnen gebruikt, verwacht ik daar geen berekening tussen, maar gewoon aan/uit op hysterese. Dan gaat de warmtepomp dan ook alleen aan, als aan beide setpoints uit de stooklijnen en de hysterese van lucht en water is voldaan.

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 12-01-2026 16:07 ]

• JansenSE
PeteSplit schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:48:
[...]

Ik denk niet dat de warmtepomp zo slim is, maar dat de stooklijn alleen gebruikt wordt om een setpoint te bepalen.
Ben er ook wel bang voor, maar toch. Alle sensorwaardes zijn aanwezig om dit regeltechnisch netjes te doen. Een huiseigenaar / installateur beschrijft met de stooklijn als het ware de thermische verlies eigenschappen van het te verwarmen object.
Schommelt de ruimtetemperatuur te veel, staat de stooklijn iets te hoog. (er wordt met teveel vermogen naar de ruimtetemperatuur opgewarmd met overshoot tot gevolg) Wordt de ruimtetemperatuur niet gehaald, staat deze iets te laag. Voor één bepaalde buitentemperatuur dan.

Vooralsnog staat het bij mij op lucht+water met automatische watertemperatuur (dus ingestelde stooklijn). En dit is proefondervindelijk zo ingesteld dat de woning prima strak op temperatuur blijft.
Dan heb ik de lucht-hysteresis op -0.5 +1.5 staan en monitor ik met MODBUS+HA de luchttemperatuur ook als een thermostaat voor tijdelijk uitgaan bij +0.5 ruimtetemperatuur.

Een alternatief zou zijn, sturen op watertemperatuur en de complete regeling in HA zetten. Dan met weersverwachtingen, meer temperatuursensoren in de rest van het huis, dauwpuntbewaking bij koeling, energieprijs, thuis/niet thuis etc.
Maar zoals gezegd: ik ben tevreden genoeg hoe het nu is. Of althans, net niet gefrustreerd genoeg :9

@PeteSplit En welk register geeft die instel-waarde dan terug? Bij het sturen op lucht+water gebruik ik lg_room_air_temp_circuit1 (sensor adres 7 in HA) en lg_target_temp_circuit1 (holding adres 2 in HA al in een "climate":
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
    # THERMOSTATS
    climates:
      - name: "Therma V heating/cooling"
        unique_id: climate.therma_v_heating_cooling
        address: 7
        slave: 1
        input_type: input
        max_temp: 23
        min_temp: 17
        offset: 0
        precision: 1
        scale: 0.1
        target_temp_register: [4, 2, 2, 2, 2, 2, 2]
#          1: 4 #Auto / AI
#          2: 2 #Cool
#          3: 2 #Dry (not used)
#          4: 2 #Fan (not used)
#          5: 2 #Heat
#          6: 2 #HeatCool (not used)
#          7: 2 #Off
        temp_step: 1
        temperature_unit: C
        hvac_mode_register:
          address: 0
          values:
            state_cool: 0
            state_heat: 4
#            state_auto: 3
        hvac_onoff_coil: 0
        write_registers: true

En die geeft de lucht-temperatuur terug bij sturen op lucht+water.

[ Voor 27% gewijzigd door JansenSE op 12-01-2026 16:28 ]

• kazemo
  • Nu online
Vandaag met 9kw wp alles weer normaal....gisteren een topdag wat verbruik betreft 72KWH het hoogste dit stookseisoen het is niet anders.

Jaarverbruik tot nu, en nog 1,5 maand te gaan 3191 KWH volgens homewizard kwh-meter

[ Voor 24% gewijzigd door kazemo op 12-01-2026 16:49 ]

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JansenSE schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Ben er ook wel bang voor, maar toch. Alle sensorwaardes zijn aanwezig om dit regeltechnisch netjes te doen. Een huiseigenaar / installateur beschrijft met de stooklijn als het ware de thermische verlies eigenschappen van het te verwarmen object.
Schommelt de ruimtetemperatuur te veel, staat de stooklijn iets te hoog. (er wordt met teveel vermogen naar de ruimtetemperatuur opgewarmd met overshoot tot gevolg) Wordt de ruimtetemperatuur niet gehaald, staat deze iets te laag. Voor één bepaalde buitentemperatuur dan.

Vooralsnog staat het bij mij op lucht+water met automatische watertemperatuur (dus ingestelde stooklijn). En dit is proefondervindelijk zo ingesteld dat de woning prima strak op temperatuur blijft.
Dan heb ik de lucht-hysteresis op -0.5 +1.5 staan en monitor ik met MODBUS+HA de luchttemperatuur ook als een thermostaat voor tijdelijk uitgaan bij +0.5 ruimtetemperatuur.

Een alternatief zou zijn, sturen op watertemperatuur en de complete regeling in HA zetten. Dan met weersverwachtingen, meer temperatuursensoren in de rest van het huis, dauwpuntbewaking bij koeling, energieprijs, thuis/niet thuis etc.
Maar zoals gezegd: ik ben tevreden genoeg hoe het nu is. Of althans, net niet gefrustreerd genoeg :9
Ik heb een split, met de binnen deel op zolder, daar werd het de afgelopen dagen 6 graden kouder.
Ik stuur dan ook alleen op water en heb de temperatuur op 29 graden (met soms nachtverlaging naar 28)
De warmtepomp gaat aan op tijd en temperatuur via HA en ik heb er dan eigenlijk geen omkijken naar.
Soms wat aanpassingen in de automatiseringen, maar het loopt nu goed. :P
(Ik heb de stooklijn die hierboven staat al een graad verlaagd :+ maar verwarm nog veel op Warmte)

• JansenSE
kazemo schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:28:
Vandaag met 9kw wp alles weer normaal....gisteren een topdag wat verbruik betreft 72KWH het hoogste dit stookseisoen het is niet anders.
Pfoei! 72kWh. Dat is gemiddeld 3kw verbruik. Dan zit je ook wel richting de grens van de 9kW unit denk ik? Hard werken!
Maar jij hebt ook nog gas om op terug te vallen dacht ik?

Zo dramatisch is het bij ons nog niet. 25december 35,6kWh en gisteren 34,4 kWh. Dat is dan ook met DHW (we hebben een IWT/split).
Alleen baal ik een beetje van de hoge temperaturen die ik moet gebruiken (>36 graden) om de woning warm te houden ondanks alleen vloerverwarming. Geeft niet de beste COP denk ik.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

JansenSE schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:17:
[...]

@PeteSplit En welk register geeft die instel-waarde dan terug? Bij het sturen op lucht+water gebruik ik lg_room_air_temp_circuit1 (sensor adres 7 in HA) en lg_target_temp_circuit1 (holding adres 2 in HA al in een "climate":
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
    # THERMOSTATS
    climates:
      - name: "Therma V heating/cooling"
        unique_id: climate.therma_v_heating_cooling
        address: 7
        slave: 1
        input_type: input
        max_temp: 23
        min_temp: 17
        offset: 0
        precision: 1
        scale: 0.1
        target_temp_register: [4, 2, 2, 2, 2, 2, 2]
#          1: 4 #Auto / AI
#          2: 2 #Cool
#          3: 2 #Dry (not used)
#          4: 2 #Fan (not used)
#          5: 2 #Heat
#          6: 2 #HeatCool (not used)
#          7: 2 #Off
        temp_step: 1
        temperature_unit: C
        hvac_mode_register:
          address: 0
          values:
            state_cool: 0
            state_heat: 4
#            state_auto: 3
        hvac_onoff_coil: 0
        write_registers: true

En die geeft de lucht-temperatuur terug bij sturen op lucht+water.
Jij hebt een Waveshare. Ik heb een ESP. Er zijn enkele verschillen, zo herkent HA de gegevens niet als Climate en kan ik geen Generic Thermostat of zoiets gebruiken. Dit is wat ik zie in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bW4QRju5z-B2ANQfptYkcPWuar8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DNm8IfEF61RVX89VWKLGtx9o.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik <Verwarm> wijzig in <Auto>, zie ik direct daarna de temperaturen wijzigen bij <Gegeven> (handmatig temperatuur instellen) en bij <03 Doeltemperatuur>.
<Gegeven> is een 'number' invoer op address: 2
<03 Doeltemperatuur> is een 'sensor' holding op address: 2

Bij <AI niveau> kan ik plussen en minnen, als ik met <Auto> verwarm (de temperaturen wijzigen dan mee)
<Autom temp> is de waarde die de automatiseringen in HA moeten gebruiken, als die getriggerd worden (de temperatuur wijzigt dan, nadat de automatisering is getriggerd).

• kazemo
  • Nu online
JansenSE schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:43:
[...]

Pfoei! 72kWh. Dat is gemiddeld 3kw verbruik. Dan zit je ook wel richting de grens van de 9kW unit denk ik? Hard werken!
Maar jij hebt ook nog gas om op terug te vallen dacht ik?

Zo dramatisch is het bij ons nog niet. 25december 35,6kWh en gisteren 34,4 kWh. Dat is dan ook met DHW (we hebben een IWT/split).
Alleen baal ik een beetje van de hoge temperaturen die ik moet gebruiken (>36 graden) om de woning warm te houden ondanks alleen vloerverwarming. Geeft niet de beste COP denk ik.
Ja ik moet ook met +- 40gr verwarmen ik heb ook nog radiatoren die doen anders niet veel....wel 21gr binnen en ik heb 60 zonnepanelen ik lever nog meer terug als wat ik verbruik....cv-ketel nog niet aangehad :9

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:35
Nou .. wij hebben ook radiatoren beneden. Maar 40 graden maakt het binnen bij ons extreem warm. Wel T33 met fans. Hoe ik dat weet? Toevallig deze koude week toch 40;graden moeten maken vanwege het moeten doorlopen van het opstookprotocol van een nieuw aangelegde vvw op de eerste verdieping. Nstbouw systeem. Beneden werd het 23 graden. En boven tropisch. Onze 9kW wp deed goed zijn best. Piekte tussen de defrosts door tot boven de 10kW thermisch. Die 40gradendag idd iets van 70 KWh gebruikt. Dat dan weer wel. Al.met al toonde onze LG zich wel een werkpaard.

9kW U44

• Jarnold712
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-01 10:59
Hallo mensen,

Even een klein vraagje. Wij hebben al een paar jaar de LG Therma V 16 kw. In deze periode verbruikt de warmtepomp best veel energie, wat natuurlijk best logisch is. Echter werkt deze warmtepomp altijd nog watertemperatuur gestuurd. Wij hebben in huis een aantal thermostaten, die zonekleppen inschakelen (Honeywell VC8615). Volgens de handleiding zitt op de Honeywell een vervolgcontact die kan schakelen met 24 en 230 V, 50 Hz. Kan dit rechtstreeks worden aangesloten op de LG therma V?

Groetjes!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 07:49
@Jarnold712

Dat kan zeker, met externe thermostaat aansluiting, maar hoe is je systeem nu, vloerverwarming, radiatoren hoeveel, gebruik je een stooklijn of constante temperatuur. Kortom meer informatie is wellicht zinvol, zo ook de vraag waarom je dit zo wilt koppelen?

Hier is het nu 8 graden boven nul in plaats van min 3. Wat een verschil.

Helaas zie ik nu ik de HA netjes heb werken dat de COP op laag blijft hangen. Ik ben al gezakt naar een flow van 17 l/min (door optimal flow aan ze zetten) en heb de stooklijn één graad verlaagd. Doel Ta zou nu 31,9 moeten zijn, LG maakt daar 31 van.
Ta is dus 30,9 Tr 28,6 en Pin 986 W Pth 2610 COP 2,6

Wat kan ik nog doen?

• walter_321
Cees-JanH schreef op maandag 12 januari 2026 @ 22:00:

Helaas zie ik nu ik de HA netjes heb werken dat de COP op laag blijft hangen. Ik ben al gezakt naar een flow van 17 l/min (door optimal flow aan ze zetten) en heb de stooklijn één graad verlaagd. Doel Ta zou nu 31,9 moeten zijn, LG maakt daar 31 van.

Wat kan ik nog doen?
Hoe meet je elektrisch verbruik van de wp?
Je debiet is in ieder geval absurd hoog voor dat kleine vermogen.
Met een thermisch vermogen van 2.6 kw zou je in eerder een debiet van 8l/min moeten hebben op een delta T van 5 te hebben.
Kan je de wp eens herstarten? Misschien wordt de flow wijziging maar overgenomen als de wp herstart (de handleiding is daar niet duidelijk).
Heb je een optie de temperatuur in en uit op een andere manier te meten? Die zijn soms nogal zeer fout....

• SalexSun
In deeltijd bedrijf laten werken; 3uur aan, 3uur uit bijvoorbeeld om eens te beginnen

Bij mij gaat hij boven 4gr grotendeels op de externe kamerthermostaten sturen

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 09:54
Hallo,
ik heb een tip.
Ik gebruik de warmtepomp op een hydraulische wissel. Tot nu toe lukte het me alleen redelijk met DeltaT 5k-regeling. Ik ben nu weer overgestapt op een constant debiet en na het ontdooien regelt het niet goed.

In het diagram staat bij de eerste 3 intervallen een constant debiet van 18 l/min.
Na de startfase, waarin de gewenste temperatuur (groen) wordt bereikt, neemt het vermogen van de compressor af en wordt de gewenste temperatuur niet gehaald. Pas later probeert de installatie dit weer in te halen, wat resulteert in een nieuwe ontdooiing.

Oranje is in het diagram de uitlaattemperatuur van de wisselaar. Deze is natuurlijk iets lager dan de inlaattemperatuur. Blauw is de beoogde uitlaattemperatuur van de wisselaar. Men ziet dat deze niet wordt bereikt. En de energie die door het ontdooien verloren is gegaan, wordt niet ingehaald.

Rechts ben ik weer overgeschakeld op deltaT 5K. Ik heb hier een grotere verhoging nodig, wat energetisch gezien niet zo goed is.

Is een constant debiet in mijn configuratie niet geschikt? Heeft iemand tips?
Hoe moet het pompvermogen tijdens de startfase worden ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D__jajYxkrpMe35boolURexTRME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AKt9BvRWXm0LbPR0LNJJDW8N.png?f=fotoalbum_large
Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 08:08
@Jarnold712

Dat kan zeker, met externe thermostaat aansluiting, maar hoe is je systeem nu, vloerverwarming, radiatoren hoeveel, gebruik je een stooklijn of constante temperatuur. Kortom meer informatie is wellicht zinvol, zo ook de vraag waarom je dit zo wilt koppelen?

Wat kan ik nog doen?
Zoals @SalexSun zegt; deeltijd is een goede manier om het vermogen van de WP verder te reduceren dan de modulatie kan bewerkstelligen. Bij mij werkt dat prima, maar ik heb vloerverwarming, met radiatoren zou het misschien tot minder comfortabele temperatuurschommelingen kunnen leiden, ik heb daar geen ervaring mee.

En zoals @walter_321 aangeeft; hoe meet je de COP?. De interne sensors van LG hebben nogal een afwijking en bij een kleine delta-t gaat dat echt grote meetfouten opleveren. Die meetfout wordt minder bij een grotere delta-t maar dat veranderd niets aan de echte COP. Ik heb hier een Kamstrup thermische meter, en een Eastron elektrische meter in het systeem en zie dat bij milde omstandigheden de LG gemakkelijk een COP van 6 haalt bij een delta-t van 2 graden of soms nog minder (bij 1.8 slaat hij vaak af). Ik kan ook geen enkele natuurkundige verklaring bedenken waarom een grotere delta-t een beter rendement op zou leveren.

• Cees-JanH
Ik meet met een homewizard(niet P1) alleen op de WP, de Ta en Tr komen via ESP vanuit de LG. Als de WP uit staat en de waterpomp wel draait zijn die waardes vrijwel gelijk, ik zal eens wat warmte geleiding pasta erin stoppen.

Ik zou de flow op vast kunnen zetten of van 'optimal flow' naar 'fixed deltaT' kunnen gaan. Als ik naar fixed flow ga kom ik wellicht tekort als het weer kouder wordt?

• walter_321
KarsS schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 07:40:
. Ik kan ook geen enkele natuurkundige verklaring bedenken waarom een grotere delta-t een beter rendement op zou leveren.
Dit natuurkundige verklaring kan er wel zijn
..
- de warmtewisselaar koelvloeistof-water in de wp kan zijn energie niet goed genoeg overdragen omdat het water er te snel doorstroomt (geen idee of dat zo is)
- bv een regime 32°-30°C delta T; als je zelfde vermogen kan overdragen in 32°C-27°C zal de wp efficiënter werken want de luchtwarmtewisselaar kan meer energie opnemen. Je zou dan kunnen zeggen dat de wp ook 29-27 kan werken; maar dat werkt misschien niet goed aan de afgifte zijde die de 32 graden misschien wel nodig heeft om correct te werken...
- in de kleinere vermogens is de impact van de omlooppomp voor het grotere debiet misschien groter dan het voordeel...

Het is ingewikkeld ;-).

• walter_321
Cees-JanH schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 08:37:
Ik meet met een homewizard(niet P1) alleen op de WP, de Ta en Tr komen via ESP vanuit de LG. Als de WP uit staat en de waterpomp wel draait zijn die waardes vrijwel gelijk, ik zal eens wat warmte geleiding pasta erin stoppen.

Ik zou de flow op vast kunnen zetten of van 'optimal flow' naar 'fixed deltaT' kunnen gaan. Als ik naar fixed flow ga kom ik wellicht tekort als het weer kouder wordt?
Het elektrisch vermogen gemeten door de wp was zo slecht dat ik het niet verder bekeken heb. Dat was tot 100% fout...

• JansenSE
walter_321 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:35:
Het elektrisch vermogen gemeten door de wp was zo slecht dat ik het niet verder bekeken heb. Dat was tot 100% fout...
In de handleiding van de WP kijk ik al een tijdje aan tegen de "meterinterface". Als ik het goed lees kun je de WP vertellen welk elektrisch vermogen deze gebruikt via MODBUS.

De Wheaton kWh meter heeft een eigen MODBUS aansluiting dacht ik. Die van HomeWizard niet. Wel een lokale API waar Home Assistant gebruik van maakt.

Zou dit dan ook kunnen werken via Home Assistant? Dus Home Assistant leest mijn kWh meter van HomeWizard uit en stuurt dit via mijn MODBUS-over-IP adapter naar de WP?

• kazemo
  • Nu online
walter_321 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:35:
[...]

100% fout,dat ben ik toch niet met je eens ,gemeten met apparte homewizard kwh meter en gemeten met rmc scherm opgenomen vermogen is vrijwel gelijk...in nu,perdag,per week,per maand en zelfs per jaar scheelt het maar een paar KWH
thermisch vermogen zal wellicht niet kloppen met mijn software 3064 op de rmc kan ik die niet meten (ik denk dat je dat bedoelde)
Dus: als er iets niet klopt, dan is het de warmte‑output, niet het elektrisch verbruik.

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 13-01-2026 13:25 ]

• teunos93
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:51

teunos93

HM123HF.UB60

@kazemo Nou, dat is misschien waar voor de R32, maar voor de R290 ben ik het eens met @walter_321, gemeten elektrisch vermogen klopt van geen kant, en zit inderdaad soms tot wel 100% te hoog.

• kazemo
  • Nu online
teunos93 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:31:
@kazemo Nou, dat is misschien waar voor de R32, maar voor de R290 ben ik het eens met @walter_321, gemeten elektrisch vermogen klopt van geen kant, en zit inderdaad soms tot wel 100% te hoog.
Nou dan zal dat bij R290 zo zijn dat is dan echt een domme fout van het apparaat (onbegrijpelijk die meting is toch niet zo moeilijk>stroomtrafo.> dan berekenen naar watt)
als hij(WP) op basis daarvan gaat rekenen en beslissingen gaat nemen kan dat dan toch ook niet goed gaan?
de homewizard kwh meter klopt in elk geval wel (betrouwbaar)
bij de R32 klopt het redelijk tot goed wel :P....... kleine meetfouten zijn er altijd wel normaliter

[ Voor 13% gewijzigd door kazemo op 13-01-2026 15:02 ]

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-03 22:15
Bij (9kW, 3 fase, R32) klopt het vermogen ook niet. Om de een of andere reden is het verbruik als de WP uit staat bijv continu 300W volgens de WP zelf.

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 03-03 22:15
walter_321 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Dit natuurkundige verklaring kan er wel zijn
..
- de warmtewisselaar koelvloeistof-water in de wp kan zijn energie niet goed genoeg overdragen omdat het water er te snel doorstroomt (geen idee of dat zo is)
- bv een regime 32°-30°C delta T; als je zelfde vermogen kan overdragen in 32°C-27°C zal de wp efficiënter werken want de luchtwarmtewisselaar kan meer energie opnemen. Je zou dan kunnen zeggen dat de wp ook 29-27 kan werken; maar dat werkt misschien niet goed aan de afgifte zijde die de 32 graden misschien wel nodig heeft om correct te werken...
- in de kleinere vermogens is de impact van de omlooppomp voor het grotere debiet misschien groter dan het voordeel...

Het is ingewikkeld ;-).
Vergeet niet dat de temperatuur die uit de WPnkomt de temperatuur is die de vloer IN gaat ( en omgekeerd).

Dus afgifte aan de vloer (in geval van grote dT in water in/water uit) zal voor het begin van de leiding in de vloer wel wat hoger zijn (grotere lokale dT), maar aan het einde weer lager. Deze discussie hebben we hier vorig jaar ook al gehad, toen iemand zei dat je moest mikken op een dat van 5C.

Maar niemand kon uiteindelijk een relevante onderbouwing daarvoor aanleveren.

• walter_321
kazemo schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 13:14:
[...]

100% fout,dat ben ik toch niet met je eens ,gemeten met apparte homewizard kwh meter en gemeten met rmc scherm opgenomen vermogen is vrijwel gelijk...in nu,perdag,per week,per maand en zelfs per jaar scheelt het maar een paar KWH
thermisch vermogen zal wellicht niet kloppen met mijn software 3064 op de rmc kan ik die niet meten (ik denk dat je dat bedoelde)
Dus: als er iets niet klopt, dan is het de warmte‑output, niet het elektrisch verbruik.
Voor de duidelijkheid; ik heb het over het ogenblikkelijke vermogen dat in modbus wordt teruggegeven door de wp;
Wat je ziet aan verbruik in de RMC lijkt idd voldoende correct.
Mijn opmerking was voor @Cees-JanH waar ik begrijp dat hij het elektrische vermogen als weergegeven door de wp gebruikt.

• kazemo
  • Nu online
walter_321 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:25:
[...]

Voor de duidelijkheid; ik heb het over het ogenblikkelijke vermogen dat in modbus wordt teruggegeven door de wp;
Wat je ziet aan verbruik in de RMC lijkt idd voldoende correct.
Mijn opmerking was voor @Cees-JanH waar ik begrijp dat hij het elektrische vermogen als weergegeven door de wp gebruikt.
Nou ben je duidelijk in modbus uitlezing klopt het niet ,alle ophef en verwarring voor niets geweest

• Jarnold712
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23-01 10:59
@Jarnold712

Wat kan ik nog doen?
Hoofdverwarming in huis en in de badkamer is vloerverwarming. In de badkamer zit er nog een radiator om de handdoeken op te kunnen leggen en om de ruimte gedeeltelijk te verwarmen. De warmtepomp is afgesteld op constante temperatuur. Deze heb ik met het koude weer verhoogd, anders bleef het in de badkamer te koud. Ik wil graag dat die op de thermostaat regelt zodat de warmtepomp ook rust krijgt. De warmtepomp is nu constant aan en verwarmt ook, wanneer het warmer wordt het water tot de gewenste temperatuur verwarmt terwijl de thermostaten geen warmte meer vragen. Dus dan draait de warmtepomp, terwijl er geen zoneklep is die open staat. Zonde van de energie, had de warmtepomp beter uit kunnen blijven.

• walter_321
Jarnold712 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 18:29:
[...]

Hoofdverwarming in huis en in de badkamer is vloerverwarming. In de badkamer zit er nog een radiator om de handdoeken op te kunnen leggen en om de ruimte gedeeltelijk te verwarmen. De warmtepomp is afgesteld op constante temperatuur. Deze heb ik met het koude weer verhoogd, anders bleef het in de badkamer te koud. Ik wil graag dat die op de thermostaat regelt zodat de warmtepomp ook rust krijgt. De warmtepomp is nu constant aan en verwarmt ook, wanneer het warmer wordt het water tot de gewenste temperatuur verwarmt terwijl de thermostaten geen warmte meer vragen. Dus dan draait de warmtepomp, terwijl er geen zoneklep is die open staat. Zonde van de energie, had de warmtepomp beter uit kunnen blijven.
Als er geen zoneklep openstaat, kan er volgens mij geen water lopen en zou de warmtepomp onmiddellijk moeten stoppen. Ergens moet er dus nog wel iets open staan.
Of ook: als er geen energie wordt afgenomen zal de warmtepomp snel stoppen.

Door op een vaste temperatuur te regelen is het wel niet 'optimaal'. De warmtepomp als het warmer is, kan best met lagere temperaturen werken en dus zuiniger werken. Nu verplicht je de WP steeds naar een hogere temperatuur te gaan dan nodig. Dat is niet zuinig. Dat zal je vermoedelijk meer in energieverlies kosten dan de WP die nog wat verder draait als er nauwelijks een energieafnemer is.

Op je initiële vraag: er zijn dus 2 contacten op de WP die als thermostaat kunnen dienen. Als je stuursysteem zegt dat het warm genoeg is, zal de WP dan uit gaan.

Merk op dat de meest zuinige oplossing is je woning waterzijdig in te regelen ; dat is zorgen dat er overal een debiet loopt zodanig dat op basis van de stooklijn het warm genoeg is. Extreem is dan heel de sturing in huis niet nodig. En je moet dan natuurlijk een zo juist mogelijk stooklijn instellen.
Die stooklijn zou nu ook al handig zijn: die kan er voor zorgen dat je niet manueel de temperatuur moet verhogen als het kouder is om het in de badkamer voldoende warm te hebben.

• Cees-JanH
De WP heb ik op fixed deltaT op 16,9 l/min gekregen met een Ta van 32 en een retour van 28. Daarna met fixed flow geprobeerd maar die is te stellen van 17-45 l/min. Dus pomp% lager gezet, kwam ik tot eerst 13 l/minuut, dan volgde flow storing. Percentage naar 45% gezet leverde 15 l/min echter kom ik niet meer door de opstart heen.....

WP dus weer op fixed DeltaT gezet en uur uitgezet, waterpomp draaide wel en gezien dat de Tr en Ta dan toch niet helemaal gelijk zijn. Zou het een idee zijn om met een serie weerstand (het zijn toch 10k thermistors) de wp bewust een graad afwijking te geven zodat deltaT van 5 naar 4 gaat?

• walter_321
@Cees-JanH : welke WP heb je juist
omdat je eerder meldde een thermische vermogen gaf van 2,6kWh, dacht ik dat het 7kW of 9kW was. Maar als je ergens onder de 12l/Min een storing krijgt op flow is het dus een 12kW of meer.

• Cees-JanH
Klopt het is een 12 kW, met de 9 kW met de enkele fan kreeg ik problemen rond vriespunt door de defrosts, zodoende een 12 kW met dubbele fan neergezet.

• butterkeks
Heb je inmiddels nog in de code van de firmware kunnen kijken?
Ik vind het momenteel vervelend dat de pomp altijd op 100% ontdooit, en dat hoor ik in huis omdat de Oh Sung-pomp geluid maakt.
Misschien kan het vermogen in de firmware worden verminderd?

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-03 20:11
Ik heb een vraag over een 300 liter boiler, wellicht een klein beetje off toppick.
De installateur geeft aan, dat de aanvoer van het koude tapwater, met een 16 mm leiding voldoende is, maar dat ook de leiding (12 meter) van de boiler naar de douche met 16 mm wel kan.
Mijn gevoel zegt, dat ik die laatste leiding beter iets dikker kan nemen. Copilot is het trouwens met me eens. 26 mm of zo. Heeft als nadeel, dat het iets langer duurt voordat de douche warmwater heeft, maar verder b.v. veel sneller vullen van een bad.
Wat zijn de praktijkervaringen? ik heb nu een CV ketel, dus heb nog niet echt ervaring met een boiler icm een Warmtepomp natuurlijk.

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12:22
Robbie-1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:10:
Ik heb een vraag over een 300 liter boiler, wellicht een klein beetje off toppick.
De installateur geeft aan, dat de aanvoer van het koude tapwater, met een 16 mm leiding voldoende is, maar dat ook de leiding (12 meter) van de boiler naar de douche met 16 mm wel kan.
Mijn gevoel zegt, dat ik die laatste leiding beter iets dikker kan nemen. Copilot is het trouwens met me eens. 26 mm of zo. Heeft als nadeel, dat het iets langer duurt voordat de douche warmwater heeft, maar verder b.v. veel sneller vullen van een bad.
Wat zijn de praktijkervaringen? ik heb nu een CV ketel, dus heb nog niet echt ervaring met een boiler icm een Warmtepomp natuurlijk.
Ik zou beide leidingen in 26mm nemen. Dunnere aanvoer dan uitloop : onderdruk in boiler....

Verbruik kan geknepen worden door de douchekop.

Mocht je ooit eens een regendouche willen heb je geen problemen later met de te dunne leiding

• kazemo
  • Nu online
Robbie-1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 08:10:
15mm koper gaat nog wel,16mm meerlagen buis is te klein dan hou je nog maar 10mm binnen diameter over(ivm pers koppelingen) wanddikte is 2mm
dan minimaal 20mm nemen,25mm is beter bij lange leidingen
Bij de warme leiding kan je nog een keuze maken om geisoleerde te nemen
maar goed een ervaren installateur weet dat alles wel (een beetje vertrouwen hebben)

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 14-01-2026 11:30 ]

• Robbie-1
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10-03 20:11
Kenwood960 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:16:
[...]

Ik zou beide leidingen in 26mm nemen. Dunnere aanvoer dan uitloop : onderdruk in boiler....

Verbruik kan geknepen worden door de douchekop.

Mocht je ooit eens een regendouche willen heb je geen problemen later met de te dunne leiding
Snap ik, maar de aanvoer komt rechtsreeks uit mijn watermeter, en dat lijkt een leiding van ongeveer 16 mm.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Robbie-1 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Snap ik, maar de aanvoer komt rechtsreeks uit mijn watermeter, en dat lijkt een leiding van ongeveer 16 mm.
Wateraansluiting voor particulieren is vaak tot 20 Lpm. Een buis van 20 mm (binnen 16 mm) is dan meestal voldoende. Neem je een dikkere buis, dan heeft deze een hoger volume, waardoor het langer duurt, voordat je warm water bij een douche of bad hebt.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:54
kazemo schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:38:
[...]

15mm koper gaat nog wel,16mm meerlagen buis is te klein dan hou je nog maar 10mm binnen diameter over(ivm pers koppelingen) wanddikte is 2mm
dan minimaal 20mm nemen,25mm is beter bij lange leidingen
Bij de warme leiding kan je nog een keuze maken om geisoleerde te nemen
maar goed een ervaren installateur weet dat alles wel (een beetje vertrouwen hebben)
Je mag die leiding officieel niet isoleren, die moet zo snel mogelijk afkoelen om het risico op legionella te minimaliseren.

• walter_321
Ik heb begin december een software update gehad van mijn binnenunit (7kw,R290 versie).
Nu zie ik onder 'pompcapaciteit' verschillende opties. Voordien was er slechts de optie een enkele waarde in te vullen.
Nu kan ik een pomp capaciteit kiezen voor;
- warmte/koel
- cycli
- anti-kalk
- vorst-bescherming
- voorloop/overloop
(De vertalingen lijken me wat krom).
Ik vind deze opties niet terug in een handleiding? Iemand die hier meer info over heeft?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dwjcRe1gskUnSDh1P5xboowbjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TDHURnW9ynemQEP3qjEiuo1u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/21-L7bt33hL6ZHZpt-1QDe-MEMM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Mr7Ej24OeM4PVcy1PycdtS3S.jpg?f=fotoalbum_large

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

walter_321 schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 12:17:
Ik heb begin december een software update gehad van mijn binnenunit (7kw,R290 versie).
Nu zie ik onder 'pompcapaciteit' verschillende opties. Voordien was er slechts de optie een enkele waarde in te vullen.
Nu kan ik een pomp capaciteit kiezen voor;
- warmte/koel
- cycli
- anti-kalk
- vorst-bescherming
- voorloop/overloop
(De vertalingen lijken me wat krom).
Ik vind deze opties niet terug in een handleiding? Iemand die hier meer info over heeft?
Staat in de nieuwe handleiding (gewoon via LG.com)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9FsBvzkq57Py6VEeDymUQ73auJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XM0fpcY5xWjUC5QcKGZtDRSM.jpg?f=fotoalbum_large

https://gscs-b2c.lge.com/...Id=OzWSbOkY40s8bUtTP51Fow

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12-03 09:04
Mijn unit draait redelijk goed, toch vraag ik mij af of hij niet te snel de woning weer op temperatuur heeft (of is mijn woning gewoon goed geisoleerd)

Bijgaande plaatjes laat de heat demand (vanuit de ruimte zien), wanneer het secundaire deel warmte toevoegt vanuit het buffervat. De LG Pomp staat op 4 minuten aan, 26 minuten uit en detecteert na een tijdje dat de inlet temperatuur te ver is gezakt en gaat warmte toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A_ArkoJ7bgMF3Fyv3YdDFcISXqo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OEZpgjmKB0vFPTccvM3wMTzT.png?f=fotoalbum_large

Dit plaatje identiek alleen laat deze ook de flow-rate zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYSlk2HEYYIyWrzf7W7MylDto04=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aHZJpmiGlHx0QLDeWxYlsyJ9.png?f=fotoalbum_large

Vragen;
- zouden jullie ergens aan draaien? (stooklijn nog wat omlaag, flow omlaag of juist omhoog? en Waarom?)
- ik zie de Flow op ca 20 l/min draaien, maar start altijd wat 'hoger' op. is dat normaal? en is daar een reden voor?
- Electrisch zie ik toch wel hoog opstarten (met deze temperaturen ca 1500/1800 Watt), ik zie anderen met een meer plattere curve.

Comfort technisch gaat dit meer dan prima (hysterese van naregeling staat op 0.2 graden, van de WP op 4/4). WP staat ingesteld op constant flow (20 l/min).
Buitentemperatuur tijdens bovenstaande is 9 tot 10 graden door LG, externe sensor die iets verder van het huis afhangt zegt 1 graad lager (geen zon of wind impact op beiden vandaag).

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

soepah schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:11:
Mijn unit draait redelijk goed, toch vraag ik mij af of hij niet te snel de woning weer op temperatuur heeft (of is mijn woning gewoon goed geisoleerd)

Vragen;
- zouden jullie ergens aan draaien? (stooklijn nog wat omlaag, flow omlaag of juist omhoog? en Waarom?)
- ik zie de Flow op ca 20 l/min draaien, maar start altijd wat 'hoger' op. is dat normaal? en is daar een reden voor?
- Electrisch zie ik toch wel hoog opstarten (met deze temperaturen ca 1500/1800 Watt), ik zie anderen met een meer plattere curve.

Comfort technisch gaat dit meer dan prima (hysterese van naregeling staat op 0.2 graden, van de WP op 4/4). WP staat ingesteld op constant flow (20 l/min).
Buitentemperatuur tijdens bovenstaande is 9 tot 10 graden door LG, externe sensor die iets verder van het huis afhangt zegt 1 graad lager (geen zon of wind impact op beiden vandaag).
Als je de flow vast op 20 Lpm hebt staan en de capaciteit op 100% dan begint de WP eerst op capaciteits waarde en daarna naar de vaste waarde.
Wil je een vaste waarde dan zet je de capaciteit lager (afhankelijk van het vermogen van de WP, misschien hier 80% ? Heb je een 5kW dan is dit 70%)

Opstarten is altijd hoog bij R32 bij R290 al wat lager. Bij wat ik zelf een koude start noem is dit erg hoog, is het aanvoerwater al wat warmer is de hoogte wat lager. Ik gebruik vaak de stille mode om de hoogte te beperken (behalve bij buiten temperaturen onder de 5 graden, stille mode uit verlengt de tijd tussen de defrosts)

Ik heb de water temperatuur op 28/29 graden en houd 's nachts de temperatuur van het aanvoer water boven 20 graden, door een half uur te verwarmen (nu bij buiten temperatuur van 10 graden). Overdag laat ik de warmtepomp een lange run maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSufTnf5BuXLrSOFrhD2Z5wZOws=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uvl9wNl0QU5nHat7vII7Coeg.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn warmtepomp heeft een cruise-control regeling om de doeltemperatuur heen :+

[ Voor 18% gewijzigd door PeteSplit op 15-01-2026 16:25 ]

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

butterkeks schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 06:27:
[...]

Heb je inmiddels nog in de code van de firmware kunnen kijken?
Ik vind het momenteel vervelend dat de pomp altijd op 100% ontdooit, en dat hoor ik in huis omdat de Oh Sung-pomp geluid maakt.
Misschien kan het vermogen in de firmware worden verminderd?
Heb de code niet op dit niveau kunnen bekijken. Helaas zijn er voor mij andere prioriteiten.
Tevens betwijfel ik of het gedrag van de waterpomp tijdens een defrost door de controller kan worden bestuurd.

Pardon my dutch

• trevante1
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 18-01 09:52
Hi,
I remember reading once on this thread, about a way to "predict" a defrost.
After meeting some criteria, it was almost certain that a defrost cycle would follow.

I'm reading sensors information through Modbus in HA.

I vaguely remember the difference in temperature between pipe (coolant) and outdoor.
Also the coolant pressure was related (?).

Can anyone please link the comment (sensor yaml code) or point me in the right direction?
Thanks.

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12:09
trevante1 schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 13:14:
Hi,
I remember reading once on this thread, about a way to "predict" a defrost.
After meeting some criteria, it was almost certain that a defrost cycle would follow.

I'm reading sensors information through Modbus in HA.

I vaguely remember the difference in temperature between pipe (coolant) and outdoor.
Also the coolant pressure was related (?).

Can anyone please link the comment (sensor yaml code) or point me in the right direction?
Thanks.
I do it like this:

code:
1
2
3
4
5
6
7
  - sensor:
      - name: temp_dif_suction_outside
        unique_id: id_temp_dif_suction_outside
        state: "{{ ((states('sensor.lg_outdoor_air_temp') | float * 1 ) - (states('sensor.lg_suction_temp') | float )) | round(2) }}"
        unit_of_measurement: °C
        device_class : temperature 
        state_class : measurement

If this measurement exceeds ca. +10 °C and the last defrost was more than 45 minutes ago, a new defrost will follow.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

• soepah
PeteSplit schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:19:
Opstarten is altijd hoog bij R32 bij R290 al wat lager. Bij wat ik zelf een koude start noem is dit erg hoog, is het aanvoerwater al wat warmer is de hoogte wat lager. Ik gebruik vaak de stille mode om de hoogte te beperken (behalve bij buiten temperaturen onder de 5 graden, stille mode uit verlengt de tijd tussen de defrosts)

Ik heb de water temperatuur op 28/29 graden en houd 's nachts de temperatuur van het aanvoer water boven 20 graden, door een half uur te verwarmen (nu bij buiten temperatuur van 10 graden). Overdag laat ik de warmtepomp een lange run maken.

[Afbeelding]

Mijn warmtepomp heeft een cruise-control regeling om de doeltemperatuur heen :+
Ik heb een R290, dus die zou al lager moeten zijn begrijp ik? inderdaad door de capaciteit later te zetten kan ik de opstartpiek dempen (alleen bij defrost nog hoger maar dat is prima).

Vervolg vragen:
1. Hoe heb jij deze cruise-control om je doeltemperatuur gemaakt? kun je hier wat over uitleggen?
2. Misschien gekoppeld; hoe zorg ik voor minder defrosts met dit weer? of is dat niet zinvol?

• SalexSun
Constatering.
Afgelopen weekend was er een stroomonderbreking van +/- 1:30. Daarna is de warmtepomp gewoon opgestart, maar kwam (bijna) meteen met CH14 error (te weinig flow). Mogelijk was de oorzaak een zoneklep die nog dicht stond als gevolg van de stroomonderbreking.

Ik heb de error niet weggedrukt op het scherm. Na 60min verdween de error vanzelf en startte te warmtepomp/waterpomp gewoon zonder fouten.

Hiermee is ook meteen mijn HA notificatie getest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IfhekhB20F8tMzZ8Ad61UlJf0eg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITRHIG2McUH1bIUuZ2MMLtHm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door SalexSun op 19-01-2026 10:50 ]

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:00
Hallo allemaal.
Ik heb de r32 in de kelder staat maar zag ik op YouTube dat je R290 propaan niet in huis mag plaatsen maar ook niet buiten order een raam.
Wat ik begreep als de stroom uit valt bij vriesweer kan hij dan ontploffen.
Ik weet niet wat daar waar van is maar dat ga ik wel hoorren .
Ik kan ook wel zeggen dat ik de warmtepomp op die twee jaar heb terug heb verdient ik zit nu op 1722 kwh vanaf 25 September.

• butterkeks
Kip schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 16:17:
[...]

Heb de code niet op dit niveau kunnen bekijken. Helaas zijn er voor mij andere prioriteiten.
Tevens betwijfel ik of het gedrag van de waterpomp tijdens een defrost door de controller kan worden bestuurd.
Hm, ja. Ik heb nu ook via de ubireader in het pakket gekeken, het ziet er inderdaad slecht uit. De bestanden zijn gecompileerd en je zou ze via reverse engineering moeten decompileren. Ik heb geen idee of er tools zijn die hier betrouwbaar werken.

• walter_321
jscheffers schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:16:
... dat je R290 propaan niet in huis mag plaatsen maar ook niet buiten order een raam.
...
Dat wp zal nooit vanzelf ontploffen...
R290 als koelvloeistof is ontvlambaar en kan tot explosies leiden.
Al is het risixo beperkt omdat in een r290 WP maar max een goede kg propaan zit. Versus bv een flesje campingaz dat je thuis ergens staan hebt met snel 3kg propaan.
Als veiligheidsvoorzieningen moet je daarom de wp plaatsen op een minstens afstand van een goede meter van iedere opening in huis.

Bij langdurige vorst waarbij de wp zonder stroomvalt (snel +10u) is er een risico dat door vorstschade er r290 ontsnapt. In open lucht is het risico op ontploffing hier zowat nul (want het gas verdwijnt in de atmosfeer).
Daarnaast hoort iedere wp voorzien te zijn van een oplossing vorstschade te voorkomen. Veelal is er daarom een vorstventiel dat water laat ontsnappen eens het water onder 3°C komt.
En moet je een gasafscheider voorzien waardoor er geen gas via de waterleiding in het huis kan komen.
Zelf zou ik de R290 WP daarom veiliger benoemen dan gasinstallatie.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

soepah schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:13:
[...]
Ik heb een R290, dus die zou al lager moeten zijn begrijp ik? inderdaad door de capaciteit later te zetten kan ik de opstartpiek dempen (alleen bij defrost nog hoger maar dat is prima).

Vervolg vragen:
1. Hoe heb jij deze cruise-control om je doeltemperatuur gemaakt? kun je hier wat over uitleggen?
2. Misschien gekoppeld; hoe zorg ik voor minder defrosts met dit weer? of is dat niet zinvol?
De cruise control, het steeds op en neer gaan van de compressor, in plaats van een constant toerental, zit bij mij in de warmtepomp, of het afgiftesysteem. Het liefst zou ik het kwijt zijn, omdat het een hoger gemiddeld verbruik geeft en dat je telkens een tijd verwarmt en dan weer een tijd niet.
Dit heb je ook bij een defrost, je verwarmt een tijdje en dan tijdens de defrost koel je een tijdje. Ook bij defrosts geeft dit een hoger gemiddeld verbruik, soms zelfs een verdubbeling van het verbruik.
Om de defrosts te verminderen, laat je de ventilator harder draaien, door geen stille mode te gebruiken. Ook kun je de temperatuur wat verlagen, als je minder vermogen vraagt, vriest de warmtewisselaar ook minder snel dicht, maar dit kan bij een te lage temperatuur zorgen voor een te hoog warmteverlies in het huis.
Het mooiste zou zijn, dat je de compressor op een constant toerental kan laten draaien, dat precies het warmteverlies van het huis dekt. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xPPcvS5vwuS99gAqyp8rIqBDESM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dXZQ22flI06XedbCasEk1Fl.jpg?f=fotoalbum_large

Een verlaging van de temperatuur verlengt de tijd tussen de defrosts (hier van 28 naar 27 graden). De warmtepomp moduleert terug naar 10 Hz en er komen dan ook weer orc's , terwijl de buitentemperatuur daalt van 4 naar 3 graden. De stille mode staat 's nachts aan (compressor maximaal 45 Hz).

[ Voor 17% gewijzigd door PeteSplit op 19-01-2026 15:09 ]

• walter_321
soepah schreef op maandag 19 januari 2026 @ 10:13:
[...]...
Als je WP na een defrost meer efficiënt werkt was een defrost zinvol.
Ik zie bij de LG R20 zeker defrostS getriggerd die duidelijk een verbetering geven van de efficiëntie. Alleen lijkt er ook een timer te zijn die soms een defrost triggert na exact 1uur na einde laatste defrost. Bij deze is het me niet altijd duidelijk of die zinvol zijn..

• jscheffers
walter_321 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 14:39:
[...]

Dat wp zal nooit vanzelf ontploffen...
R290 als koelvloeistof is ontvlambaar en kan tot explosies leiden.
Al is het risixo beperkt omdat in een r290 WP maar max een goede kg propaan zit. Versus bv een flesje campingaz dat je thuis ergens staan hebt met snel 3kg propaan.
Als veiligheidsvoorzieningen moet je daarom de wp plaatsen op een minstens afstand van een goede meter van iedere opening in huis.

Bij langdurige vorst waarbij de wp zonder stroomvalt (snel +10u) is er een risico dat door vorstschade er r290 ontsnapt. In open lucht is het risico op ontploffing hier zowat nul (want het gas verdwijnt in de atmosfeer).
Daarnaast hoort iedere wp voorzien te zijn van een oplossing vorstschade te voorkomen. Veelal is er daarom een vorstventiel dat water laat ontsnappen eens het water onder 3°C komt.
En moet je een gasafscheider voorzien waardoor er geen gas via de waterleiding in het huis kan komen.
Zelf zou ik de R290 WP daarom veiliger benoemen dan gasinstallatie.
OK. dan weten we dat ik vond het tochwel belangrijk het even te vermelden.
Ik ga het toch nog even op YouTube terug op zoeken.

• jscheffers
jscheffers schreef op maandag 19 januari 2026 @ 15:19:
[...]

OK. dan weten we dat ik vond het tochwel belangrijk het even te vermelden.
Ik ga het toch nog even op YouTube kijken om het op te zoeken.

• BernieW
jscheffers schreef op maandag 19 januari 2026 @ 11:16:
Hallo allemaal.
Ik heb de r32 in de kelder staat maar zag ik op YouTube dat je R290 propaan niet in huis mag plaatsen maar ook niet buiten order een raam.
Ik kan ook wel zeggen dat ik de warmtepomp op die twee jaar heb terug heb verdient ik zit nu op 1722 kwh vanaf 25 September.
Omdat propaan zwaarder dan lucht is zal het minder snel verwaaien. Bij electriciteitsuitval en vorst kan je condensor kapot vriezen en het gas ontsnappen. Het zeer brandbare propaan vult dan je kelder, en zal nog langzamer dan in de buitenlucht verdunnen. Dit geeft een groot veiligeheidsrisico als de electriciteit terugkomt en er bv een relais in de elektronica schakelt.

Daarom hebben de veiligheidsstandaarden limieten (afhankelijk aan ventilatie mogelijkheden) aan de hoeveelheid van dit soort koelmiddelen en gebruik je in huis ook geen automatische ontluchters.

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

De lg R290 heeft overigens wel een automatische ontluchter, (en als ik hem zo zie is het een microbel filter van Caleffi) erin zitten.
Om vorstschade bij stroomuitval te voorkomen dien je ook gewoon de handleiding te volgen en vorstbeveiligingskleppen op aanvoer en retour te plaatsen of het systeem te vullen met glycol.

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13:31
Kan iemand mij helpen aan de minimale opgenomen vermogens van de LG Therma V? Ik heb een 3Fase 14kw en ben benieuwd tot waar deze terug kan moduleren om te bepalen of hij daadwerkelijk helemaal terug moduleert tot zijn minimale vermogen.

• BernieW
saabfanatic schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:39:
Kan iemand mij helpen aan de minimale opgenomen vermogens van de LG Therma V? Ik heb een 3Fase 14kw en ben benieuwd tot waar deze terug kan moduleren om te bepalen of hij daadwerkelijk helemaal terug moduleert tot zijn minimale vermogen.
De R32 variant kan tot 15Hz compressor frequentie terugmoduleren, dan zit je rond de 500W opgenomen vermogen.

• BernieW
teunos93 schreef op maandag 19 januari 2026 @ 18:48:
De lg R290 heeft overigens wel een automatische ontluchter, (en als ik hem zo zie is het een microbel filter van Caleffi) erin zitten.
Om vorstschade bij stroomuitval te voorkomen dien je ook gewoon de handleiding te volgen en vorstbeveiligingskleppen op aanvoer en retour te plaatsen of het systeem te vullen met glycol.
Denk dat vrijwel alle R290 buitenunits automatische ontluchters hebben. En er zijn natuurlijk meer oplossingen bij electriciteits uitval en vorst, zelf aftppen, thuisbatterij, aggregaat (heel groen), ...

• teunos93

teunos93

HM123HF.UB60

BernieW schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:49:
[...]
En er zijn natuurlijk meer oplossingen bij electriciteits uitval en vorst, zelf aftppen, thuisbatterij, aggregaat (heel groen), ...
Uiteraard, totdat je niet thuis bent. Op de kosten van de installatie van een warmtepomp heb ik die €200 aan vorstbeveiligingskleppen maar voor lief genomen. Glycol (+ refractometer) is ook niet gratis en verlaagt bij gelijke temperatuur ook de warmtecapaciteit.

• Cees-JanH
Vanmiddag de WP open gemaakt om bedrading aan te sluiten voor DHW, daarbij ook eens gekeken naar de temperatuur sensoren van Ta en Tr. De isolatie om de leidingen in de unit is heel matig vastgemaakt, de ronde isolatie is in de lengte opengesneden, sluit slecht door veel te strak aangetrokken tiewraps.

Even de sensor zelf half eruit getrokken en weer terug geschoven en daarna het geheel met glaswol omwikkeld. Zie hieronder het resultaat....Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FezMQ_y4GWRoVMNbypSgb6c0jo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2E1yaRBR7RifZ5KjyGvsZ11a.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga dit dus echt verbeteren ook de Ta zal zo matig zijn, eerst ook warmte geleiding pasta bestellen. COP is ook hoger, of is dat slechts gevolg van de verandering in meetwaarden?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FY956Ekb51CFU5n7ImP2Z0y1U0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b03cMLg1oI3x0X9HNpru6joY.jpg?f=fotoalbum_large

• walter_321
Ik kan alleen maar bevestigen dat de sensors zeer slecht meten. De isolatie errond is zo slecht gemonteerd dat de afwijking best extreem is tov de 'echte' waarde.
Opnieuw isolatie errond, eventueel de sensoren dieper in de isolatie corrigeert het.

• walter_321
Ps; de cop gaat het niet veranderen. Maar omdat je juister meet, je juister kan sturen zal het misschien meer efficiënt en/of beter comfort geven.

• walter_321
Zouden eigenaars met een LG Therma V R290 7kW of 9KW kunnen reageren?

LG (of minstens de technieker hier) beweert dat het normaal is dat de waterpomp niet lager moduleert dan 11l/min bij de 7of 9kW versie.
Ik heb minstens melding van een Duits forum dat deze warmtepompen het debiet lager moduleren.
Omdat het moeilijker is een Duitse referentie door te sturen zoek ik in België of Nederland nog iemand met een LG R290 met een 7 of 9Kw versie om te zien hoe laag de waterpomp moduleert.
Bedankt al voor de moeite bij het reageren!

Moest je iemand kennen met zo een warmtepomp kan je referenties doorgeven, dan contacteer ik hen ook graag zelf.

Walter

• soepah
@walter_321 wat zoek je precies? Ik heb de regeling op fixed flow gezet dus hij moduleeert daarop niet terug. Die blijft constant bij mij op ca 20l per minuut

• walter_321
soepah schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 22:52:
@walter_321 wat zoek je precies? Ik heb de regeling op fixed flow gezet dus hij moduleeert daarop niet terug. Die blijft constant bij mij op ca 20l per minuut
Ik zoek iemand die op 'optimaal' stuurt en dus niet op een vast debiet. Ik weet niet of je de moeite kan doen dit zo in te stellen...en dan even zorgen dat er maar een kleine vermogen gevraagd wordt (waarbij ik ook niet weet wat je secundair circuit gaat doen.
Ik wil dus weten wat het laagste debiet is waarnaar de omlooppomp terugmoduleert (en ik ga ervan uit dat de 7 en 9kw hetzelfde doen)
Eventueel: wat is de laagste waarde die je kan instellen als vast debiet?

Walter

• soepah
Ik zou graag weten hoe ik "optimaal stuur" :) momenteel dus op vaste flow en lagere stooklijn om iig wat langere runs te krijgen, maar is me nog lang niet optimaal genoeg, dus tips zijn welkom.

Ik kan mijn 9kw manueel via instellingen op 11.0 L/Min zetten, als ik dan 1 stapje omlaag ga gaat hij terug naar 46 L/Min dus dat is in de UI iig de laagste instelbare stand.
Note; mijn unit heeft versie 3.07.3

wat een brakke interface om de l/min omlaag te zetten trouwens, snel drukken wordt via touch niet altijd herkend, lang inhouden gaat per 500ms? 0.1 omlaag of omhoog.. dus duurt vrij lang. Simpele elke 5 sec vasthouden == verdrubbeling van stapgrootte zou al helpen..

• Rel-1993
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-03 13:47
butterkeks schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:26:
[...]

Hm, ja. Ik heb nu ook via de ubireader in het pakket gekeken, het ziet er inderdaad slecht uit. De bestanden zijn gecompileerd en je zou ze via reverse engineering moeten decompileren. Ik heb geen idee of er tools zijn die hier betrouwbaar werken.
Ja ik had de binary al even in ghidra gegooit (zelf eigenlijk geen ervaring mee) https://github.com/NationalSecurityAgency/ghidra

Je kan dan vrij snel een aantal functies en variabelen zien als je een beetje rommelt met de tool. Ik heb alleen niet echt verder gekeken omdat ik al vrij snel dezelfde dingen tegenkwam die @Kip ook al in die grote JSON had staan die hij heeft gepost. Ik heb nog wel een paar random string searches gedaan op modulation, hz etc maar zonder resultaat.

Het lijkt er echt op dat de controller alleen de target temp zet en alle parameters die je kan configureren in het menu/modbus. In theorie zouden er natuurlijk wat "verborgen commando's" kunnen zijn....

Nu ik hierover nadenk zou het interessant kunnen zijn om te kijken hoe de firmware van de R290 die compressor limits implementeerd. Wellicht kan de R32 dat ook wel.

[ Voor 20% gewijzigd door Rel-1993 op 21-01-2026 09:15 ]

• walter_321
soepah schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 08:41:
Ik zou graag weten hoe ik "optimaal stuur" :) momenteel dus op vaste flow en lagere stooklijn om iig wat langere runs te krijgen, maar is me nog lang niet optimaal genoeg, dus tips zijn welkom.

Ik kan mijn 9kw manueel via instellingen op 11.0 L/Min zetten, als ik dan 1 stapje omlaag ga gaat hij terug naar 46 L/Min dus dat is in de UI iig de laagste instelbare stand.

wat een brakke interface om de l/min omlaag te zetten trouwens, snel drukken wordt via touch niet altijd herkend, lang inhouden gaat per 500ms? 0.1 omlaag of omhoog.. dus duurt vrij lang. Simpele elke 5 sec vasthouden == verdrubbeling van stapgrootte zou al helpen..
mij is het het meest logisch altijd op 'optimaal' te sturen ipv een vast debiet.
Maar je zou ook moeten zeggen op welke temperatuur je de WP stuurt (ingaande temp, uitgaande of een externe temperatuursensor). En hoe de afgigte zijde eruit ziet.

Walter

• soepah
Ik stuur op uitgaande temperatuur nu op basis van AI & stooklijn.
De stooklijn nu lager ingesteld (42 bij -20 graden buiten tot 28 bij 18 graden buiten). Let wel ik heb een buffervat met 2e pomp na het buffer voor de verdelers.
De pomp draait nu 28 minuten niet, dan 2 minuten wel om te checken of de hysterese voldoende is gezakt om weer aan het werk te moeten.

• butterkeks
Rel-1993 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 09:01:
[...]

Nu ik hierover nadenk zou het interessant kunnen zijn om te kijken hoe de firmware van de R290 die compressor limits implementeerd. Wellicht kan de R32 dat ook wel.
Voor de r32 heb je nieuwe firmware nodig voor het IDU-bord, dan heb je naar verluidt dezelfde Modbus-kanalen als de R290 en kun je het vermogen beperken.
Maar dat kan alleen de klantenservice installeren, of je koopt een nieuw bord voor 300 euro en hoopt dat daar de huidige versie op is geïnstalleerd.

Ik heb van de ondersteuning ook versie 3309b voor de RMC ontvangen en geïnstalleerd. (voorheen 3306) Ik merk geen veranderingen in het regelgedrag. Blijkbaar zou de CH14-fout na het ontdooien daarmee verholpen moeten zijn. Maar dat geloof ik pas als ik het zie.

• SalexSun
butterkeks schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:44:
[...]

Voor de r32 heb je nieuwe firmware nodig voor het IDU-bord, dan heb je naar verluidt dezelfde Modbus-kanalen als de R290 en kun je het vermogen beperken.
Maar dat kan alleen de klantenservice installeren, of je koopt een nieuw bord voor 300 euro en hoopt dat daar de huidige versie op is geïnstalleerd.

Ik heb van de ondersteuning ook versie 3309b voor de RMC ontvangen en geïnstalleerd. (voorheen 3306) Ik merk geen veranderingen in het regelgedrag. Blijkbaar zou de CH14-fout na het ontdooien daarmee verholpen moeten zijn. Maar dat geloof ik pas als ik het zie.

Heb je die zelf geinstalleerd? Kun je die ergens delen?
bvd

• Rel-1993
[...]

Bij mij zit er in buitenunit wel een losse socketed eeprom chip. Was van plan om die een keer proberen te dumpen. Maar ik sloop mijn WP liever niet in de winter :P. Dan heb je natuurlijk nog verschillen in de PCB die een probleem kunnen zijn maarja.

Is 3309b de versie die eerder ook gedeeld was? Of was dat een andere?

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

[...]

Graag die versie 3309b eens delen met ons. En hoe krijg je die op de RMC? Met een SD-card?

HM093MR.U44 (3.06.7a -> 3.06.9b) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

• kazemo
  • Nu online
soepah schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:43:
Ik stuur op uitgaande temperatuur nu op basis van AI & stooklijn.
De stooklijn nu lager ingesteld (42 bij -20 graden buiten tot 28 bij 18 graden buiten). Let wel ik heb een buffervat met 2e pomp na het buffer voor de verdelers.
De pomp draait nu 28 minuten niet, dan 2 minuten wel om te checken of de hysterese voldoende is gezakt om weer aan het werk te moeten.
Waarom stuur je op AI+stooklijn (kleur paars)
Mijn ervaring is als je op warmte stuurt (rood) +auto als je de WP alleen gebruikt voor te verwarmen dat dat beter werkt
De gedachte daar achter is:
Rood= verwarmen
Blauw= koelen
Paars= verwarmen+ koelen (dat kiest de WP dan automatisch ,stooklijn AI>verwarmen of koellijn>koelen(die begint dan bij bijv 25gr buiten temp....in kleur uitgedrukt Paars= 1 mix van de kleuren Rood+blauw ....alles onder voor behoud ik ben er tot nu toe nog steeds niet achter wat de fuctie AI precies doet(onverklaarbaar gedrag soms ..LG legt ook nergens uit?)

Paars = een mengstand: de WP kijkt naar buitentemperatuur, ingestelde AI‑logica en interne hysterese om te bepalen of hij moet verwarmen of koelen. Dat verklaart al veel van het “onverklaarbare gedrag”.

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 21-01-2026 13:17 ]

• butterkeks
tebogo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Graag die versie 3309b eens delen met ons. En hoe krijg je die op de RMC? Met een SD-card?
Dit is dezelfde versie als die hier te downloaden is.
butterkeks in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Je hebt een micro-SD-kaart nodig.
De instellingen zijn bij mij overgenomen, maar de verbruiksgeschiedenis is gewist :-(

Ik moet mezelf corrigeren: het is versie 3069b, ik schreef 3609b.

[ Voor 17% gewijzigd door butterkeks op 21-01-2026 13:20 ]

• kazemo
  • Nu online
butterkeks schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:18:
[...]

Dit is dezelfde versie als die hier te downloaden is.
butterkeks in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Je hebt een micro-SD-kaart nodig.
De instellingen zijn bij mij overgenomen, maar de verbruiksgeschiedenis is gewist :-(

Ik moet mezelf corrigeren: het is versie 3069b, ik schreef 3609b.
Downloaden? Waar dan? 3069B?
edit:excuus je hebt het erbij gezet nu ,.maar ik kom dan terecht op een onveilige site?

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 21-01-2026 14:05 ]

• Rel-1993
tebogo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 12:37:
[...]

Volgens mij is het idd op een sd card zetten en in de RMC prikken. Heb het zelf nog niet gedurfd.

• kazemo
  • Nu online
Rel-1993 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Volgens mij is het idd op een sd card zetten en in de RMC prikken. Heb het zelf nog niet gedurfd.
Bij mijn broer heeft iemand 3069b erop gezet maakt niet veel verschil? geschiedenis word dan inderdaad gewist gedaan met usb stick?
het enigste verschil ( wat ik dan weet)je krijgt het themisch vermogen erbij tov van versie 3064a
regel gedrag veranderd niet veel

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 21-01-2026 14:01 ]

• kazemo
  • Nu online
walter_321 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:32:
[...]

mij is het het meest logisch altijd op 'optimaal' te sturen ipv een vast debiet.
Maar je zou ook moeten zeggen op welke temperatuur je de WP stuurt (ingaande temp, uitgaande of een externe temperatuursensor). En hoe de afgigte zijde eruit ziet.

Walter
Waarom wil je perse lager dan 11ltr/min het zal toch wel onderhand duidelijk zijn dat de R290 dat niet doet.
bij mijn R32 gaat dat tot 8ltr/min en soms nog lager dat geeft dan error CH 14 moet ik daarmee dan gelukkig zijn?
dat hebben ze dus veranderd naar 11ltr/min dan gebeurd error CH 14 niet meer! het word gemeten met stromings sensors (debiet)
Lager debiet klinkt leuk, maar het levert alleen maar storingen op.
De interne flowsensor meet exact hoeveel water er door de wisselaar gaat.

Als die waarde te laag wordt → CH14.

[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 21-01-2026 14:35 ]

• walter_321
kazemo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:23:
[...]

Waarom wil je perse lager dan 11ltr/min het zal toch wel onderhand duidelijk zijn dat de R290 dat niet doet.
...
Het is alleen de mijne die dat niet doet. Waar haal je dat andere 7kW en 9kW niet lager moduleren? Voorlopig bevestigt iedereen me met een 7 of 9kW dat ze lager gaan de 11LPM.

• kazemo
  • Nu online
walter_321 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:56:
[...]

Het is alleen de mijne die dat niet doet. Waar haal je dat andere 7kW en 9kW niet lager moduleren? Voorlopig bevestigt iedereen me met een 7 of 9kW dat ze lager gaan de 11LPM.
dit schreef @soepah

• walter_321
kazemo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:21:
[...]

dit schreef @soepah
Maar daarom is dat niet zo in delta T sturing of optimaal sturing.

• kazemo
  • Nu online
walter_321 schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:25:
[...]

Maar daarom is dat niet zo in delta T sturing of optimaal sturing.
Dat weet ik dan ook weer niet of dat zo is lijkt me raar dat hij dan wel lager kan,verder succes met je zoektocht

• mdvmine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:21
@walter_321 Ik heb een 7kw r290, en die moduleert inderdaad terug tot bijna 8L/min.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NhKNz8PTYeK2He8C_VhQ35X79g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLsiJRkwCjL4xFWejlIDp3ws.jpg?f=fotoalbum_large

• soepah
kazemo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Mijn ervaring is als je op warmte stuurt (rood) +auto als je de WP alleen gebruikt voor te verwarmen dat dat beter werkt
Rood= verwarmen
Blauw= koelen
Paars= verwarmen+ koelen (dat kiest de WP dan automatisch ,stooklijn AI>verwarmen of koellijn>koelen(die begint dan bij bijv 25gr buiten temp....in kleur uitgedrukt Paars= 1 mix van de kleuren Rood+blauw ....alles onder voor behoud ik ben er tot nu toe nog steeds niet achter wat de fuctie AI precies doet(onverklaarbaar gedrag soms ..LG legt ook nergens uit?)

Paars = een mengstand: de WP kijkt naar buitentemperatuur, ingestelde AI‑logica en interne hysterese om te bepalen of hij moet verwarmen of koelen. Dat verklaart al veel van het “onverklaarbare gedrag”.
Ik ben bekend met die logica, AI is het voorkomen dat je manueel moet omschakelen tussen verwarmen en koelen, maar voordeel is dat hij een (afhankelijk van buitentemperatuur) aanvoertemp neemt. dat vind ik iets slimmer dan een fixed aanvoertemperatuur. Maar als er rationale zijn waarom iets beter is laat ik me graag overtuigen (anders dan een verklaring van kleuren :) )

• kazemo
  • Nu online
mdvmine schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:42:
@walter_321 Ik heb een 7kw r290, en die moduleert inderdaad terug tot bijna 8L/min.[Afbeelding]
Dat is dan inderdaad duidelijk,veel lager moet hij dan ook niet gaan dan krijg je CH14
ik zou zeggen @walter_321 doe je voordeel met die wetenschap

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 21-01-2026 15:59 ]

• kazemo
  • Nu online
soepah schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:52:
[...]

Ik ben bekend met die logica, AI is het voorkomen dat je manueel moet omschakelen tussen verwarmen en koelen, maar voordeel is dat hij een (afhankelijk van buitentemperatuur) aanvoertemp neemt. dat vind ik iets slimmer dan een fixed aanvoertemperatuur. Maar als er rationale zijn waarom iets beter is laat ik me graag overtuigen (anders dan een verklaring van kleuren :) )
Die heb ik dus niet, LG is er niet duidelijk over hoe een en ander werkt (staat nergens)
“Ik kan je geen rationele uitleg geven waarom AI beter werkt, want LG documenteert het niet en niemand weet precies wat het doet.”

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 21-01-2026 16:04 ]

• tebogo

tebogo

HM093MR.U44 / WH27S.F5

kazemo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Rood= verwarmen
Blauw= koelen

Ik herken dit niet hoor. Ik gebruik alleen maar paars (AI/AUTO) of rood (Warmte) voor. En gebruik de WP alleen maar voor verwarmen. (dus blauw zie ik sowieso niet 8) )

De AI logica is niks meer of minder dan een stooklijn, die hij ook precies volgt. Helaas wel in stappen van 1 graad. Dat maakt 'm onnauwkeurig. Maar verder niks vreemds aan..

• walter_321
kazemo schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Dat is dan inderdaad duidelijk,veel lager moet hij dan ook niet gaan dan krijg je CH14
ik zou zeggen @walter_321 doe je voordeel met die wetenschap
Volgens de handleiding komt die error maar bij 5 of 6lpm bij de 7 en 9kW.
Edit; het is 5lpm volgens de handleiding.

[ Voor 5% gewijzigd door walter_321 op 21-01-2026 17:02 ]

Pagina: 1 ... 200 ... 205 Laatste