Ben er ook wel bang voor, maar toch. Alle sensorwaardes zijn aanwezig om dit regeltechnisch netjes te doen. Een huiseigenaar / installateur beschrijft met de stooklijn als het ware de thermische verlies eigenschappen van het te verwarmen object.
Schommelt de ruimtetemperatuur te veel, staat de stooklijn iets te hoog. (er wordt met teveel vermogen naar de ruimtetemperatuur opgewarmd met overshoot tot gevolg) Wordt de ruimtetemperatuur niet gehaald, staat deze iets te laag. Voor één bepaalde buitentemperatuur dan.
Vooralsnog staat het bij mij op lucht+water met automatische watertemperatuur (dus ingestelde stooklijn). En dit is proefondervindelijk zo ingesteld dat de woning prima strak op temperatuur blijft.
Dan heb ik de lucht-hysteresis op -0.5 +1.5 staan en monitor ik met MODBUS+HA de luchttemperatuur ook als een thermostaat voor tijdelijk uitgaan bij +0.5 ruimtetemperatuur.
Een alternatief zou zijn, sturen op watertemperatuur en de complete regeling in HA zetten. Dan met weersverwachtingen, meer temperatuursensoren in de rest van het huis, dauwpuntbewaking bij koeling, energieprijs, thuis/niet thuis etc.
Maar zoals gezegd: ik ben tevreden genoeg hoe het nu is. Of althans, net niet gefrustreerd genoeg
@
PeteSplit En welk register geeft die instel-waarde dan terug? Bij het sturen op lucht+water gebruik ik lg_room_air_temp_circuit1 (sensor adres 7 in HA) en lg_target_temp_circuit1 (holding adres 2 in HA al in een "climate":
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
| # THERMOSTATS
climates:
- name: "Therma V heating/cooling"
unique_id: climate.therma_v_heating_cooling
address: 7
slave: 1
input_type: input
max_temp: 23
min_temp: 17
offset: 0
precision: 1
scale: 0.1
target_temp_register: [4, 2, 2, 2, 2, 2, 2]
# 1: 4 #Auto / AI
# 2: 2 #Cool
# 3: 2 #Dry (not used)
# 4: 2 #Fan (not used)
# 5: 2 #Heat
# 6: 2 #HeatCool (not used)
# 7: 2 #Off
temp_step: 1
temperature_unit: C
hvac_mode_register:
address: 0
values:
state_cool: 0
state_heat: 4
# state_auto: 3
hvac_onoff_coil: 0
write_registers: true |
En die geeft de lucht-temperatuur terug bij sturen op lucht+water.
[
Voor 27% gewijzigd door
JansenSE op 12-01-2026 16:28
]