LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 152 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-06 11:08
Jojan265 schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:57:
[...]

Op welke waarde staat je waterpomp capaciteit. Tijdens de opstartpiek doet hij namelijk nog niets met optimal flow, maar gaat naar die waarde. Het lijkt erop, dat die veel te laag staat.

Waar staan je hysterese waardes op? Ik zou deze zo hoog mogelijk zetten voor Thermo off.

Kun je ook de flow nog in je grafiek even tonen?
Capcaiteit op 65%, hysterese -2 <--> +4

Flow van de WP (blauw) en de afgifte-circuit-pomp (paars)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMxugIetKHaSD2-kT1JJpPX3Ga0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4jjG7J5sICqEC4mEzbWE7bDE.png?f=fotoalbum_large

Opstelling is als volgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PF76LcSwG8TQW54lli71uTfBrmI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IBybNCqoGc43S0H7emYYfVct.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door tebogo op 30-09-2024 13:19 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:54
Ben ik weer :)

Beton is gegoten en ben nu bezig met de elektriciteit naar de WP aan te leggen. Het zal een 9kw LG monobloc worden, alleen nu staat in de handleiding dat hij op 20a moet worden afgezekerd als 1 fase aansluiting, echter heb ik alleen 16a groepen (WP krijgt uiteraard een eigen groep, net als de airco heeft gekregen). Kan ik hier een 20a automaat inzetten ipv de 16a nu in de kast, of gewoon de 16a blijven gebruiken en er van uit gaan dat alles goed komt? Denk wel dat de WP redelijk vaak vermogen zal moeten draaien de eerste winter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
CrazyOne schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:22:

Beton is gegoten en ben nu bezig met de elektriciteit naar de WP aan te leggen. Het zal een 9kw LG monobloc worden, alleen nu staat in de handleiding dat hij op 20a moet worden afgezekerd als 1 fase aansluiting, echter heb ik alleen 16a groepen (WP krijgt uiteraard een eigen groep, net als de airco heeft gekregen). Kan ik hier een 20a automaat inzetten ipv de 16a nu in de kast, of gewoon de 16a blijven gebruiken en er van uit gaan dat alles goed komt? Denk wel dat de WP redelijk vaak vermogen zal moeten draaien de eerste winter.
Ik zou gewoon de zekering vervangen, kost nog geen 10€.

Bij was de afstand ook vrij groot , heb dan meteen ook 4mm. Gelegd .

[ Voor 4% gewijzigd door Kenwood960 op 30-09-2024 09:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:38
Hij heeft hier vanacht als een zonnetje gedraaid op min vermogen, opstartpiek slechts 20min. Nu wel met een vorm van opstartpiek-controle omdat anders de stooklijn helemaal scheef moet. De capaciteit is eigenlijk aan de hoge kant voor ons huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4Eyg5J00UZiWimX-_8qowYRR1E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vFjJg0X0IISVgjJEtHl7Is4M.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jwu5BBhEmPpW098qiks_i0qpUSI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qAyOPJ34KVn97lNdkN1Z42c0.png?f=fotoalbum_large

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 20:47
tebogo schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:15:
[...]

Capcaiteit op 65%, hysterese -2 <--> 4

Flow van de WP (blauw) en de afgifte-circuit-pomp (paars)
[Afbeelding]
Je ziet inderdaad dat de flow (waarschijnlijk dus toch door optimal flow) flink naar beneden gaat. Daardoor gaat je uitgaande temperatuur natuurlijk sneller omhoog en schakelt hij uit. Ik zou dan inderdaad de flow op fixed zetten met eerst een waarde boven de 20 L/min. Daar lijkt hij nog goed mee te kunnen werken.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

tebogo schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:10:
[...]

Zou het kunnen zijn dat het script niet meer werkt door een update van ESPhome? Ik draai nu op 2024.9.1
Ik denk dat het aan de LG ligt.
Net een weer een run die er mee stop. Doeltemperatuur 33 graden. Hoogste uitvoertemperatuur 35.7. Poef hij slaat uit (terwijl de thermostaat nog wel warmte vraagt) en de hysterese op 4. Ik zal de LG eens opnieuw opstarten.

Ik vermoed trouwens al langer dat de LG nog op andere parameters dan alleen uitvoer temperatuur en hystereses afslaat. Maar dat valt nu meer op bij lage temperaturen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
CrazyOne schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:22:

Ik kon niet zo snel terugvinden welk type LG je nu exact hebt gekocht, maar ik meen gelezen te hebben een 1 Fase 9 kW. Als dat de HM091MRU44 is, dan moet deze zelfs met 25A worden afgezekerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HygKlXZrqite3QLvx9G15ff4ANo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y9MOfJo0LvpE0alve6HuX1rG.png?f=fotoalbum_large

Met Peak Control actief zou je misschien met een 20A weg kunnen komen. Echter mis je dan natuurlijk wel het top vermogen. Ik zou er niet op gokken om een te lichte automaat te plaatsen. Mocht het ooit weer flink gaan vriezen, wil je natuurlijk niet dat 's nachts je automaat eruit vliegt en je warmtepomp kapot vriest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
Devil schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:45:
[...]

Net een weer een run die er mee stop. Doeltemperatuur 33 graden. Hoogste uitvoertemperatuur 35.7. Poef hij slaat uit (terwijl de thermostaat nog wel warmte vraagt) en de hysterese op 4. Ik zal de LG eens opnieuw opstarten.

Ik vermoed trouwens al langer dat de LG nog op andere parameters dan alleen uitvoer temperatuur en hystereses afslaat. Maar dat valt nu meer op bij lage temperaturen.
Ik heb overigens een graadminuten-meting toegevoegd. Deze meet iedere minuut de temperatuur-error en accumuleert dit. Deze loopt dus op naarmate de werkelijke watertemperatuur hoger is dan de doeltemperatuur en omgekeerd.

Mijn plan is om er in de toekomst mogelijk de WP eerder uit te schakelen wanneer er bijv voor een uur lang de watertemperatuur 4 graden te hoog is (= 240 graadminuten).

Mogelijk doet de LG intern ook zoiets, al heeft hij bij mij vanacht opgelopen tot >400 graadminuten voordat de kamerthermostaat hem uitschakelde.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sBhTsXPXcsIE8bqyvApQ-Nvh8LU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3PaRZxsSVvfwKR63f0Pv2B2t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Wimlem schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:58:

2 draads Flow switch inderdaad (die schijnen vaker kapot gaan, zit er tegenwoordig niet meer in als het goed begrepen heb van LG Klimaat) Die zit bovenop het apparaat volgens mij. Dan zal hij weer leeg moeten gok ik ?
Uit de service manual lijkt er een manier om de flow switch te omzeilen. Waarschuwing! Ik heb te weinig ervaring om in te schatten wat voor gevolgen dit kan hebben als er toch opstopping is in je systeem!

" When the flow switch resistance value 0 Ω is measured in the pump running state and open is measured in the pump stop state, the flow switch is considered as normal"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qPwD_-ZvPYhBwGnM27DZHbqIBe0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GnhzabCEyKCt2PAbl9IFPxCB.png?f=user_large

Je zou een brug kunnen maken in de connector om de WP voor de gek te houden dat de flow sensor flow meet. Als ik het goed begrijp...Ik weet ook niet of dit geld voor jouw specifiek model!

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09-06 11:38
Jojan265 schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:04:
[...]

Waarom niet? Ik heb de LG inmiddels 2 jaar en ben er best tevreden mee. Destijds ooit aangeschaft als alternatief, omdat er geen Panasonic te krijgen was en mijn HR-ketel op instorten stond. Ik dacht toen, dat op het moment de Panasonics weer te verkrijgen waren, ik de LG zou verkopen en de Pana zou installeren. Intussen veel meegelezen op de Pana forums en volgens mij doet de LG er niet voor onder. Het enige nadeel van de LG is de hoge opstartpiek, maar dat heeft Pana ook. In mijn geval is dat niet erg, aangezien ik genoeg warmte-afgifte heb.
Ik moet hem nog aansluiten, en ik verwacht dat hij in de basis ook doet wat hij moet doen.
Ik heb trouwens ook nog een hewalex 3.0 voor tap water, deze wou ik er tussen uithalen.
Waar gebruik jij hem voor(of heb je hem inmiddels niet meer)?

Maar je leest van alles wat niet of niet goed werkt.
Wat ik wel jammer vind is dat je zelf geen firmware updates kan doen je moet dan altijd LG aan de jas( dit is wat ik in dit forum lees).

Deze winter ga ik hem maar eens installeren, dan kan ik de subsidie aanvragen.
En ik ben benieuwd wat en hoe de waterpomp zich houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
@scholten45 De regeling van de LGs ben ik niet kapot van (deels achtergrond in meet en regeltechniek), maar de prestaties en bouwkwaliteit zijn volgens dik in orde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
scholten45 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:30:
[...]

Ik moet hem nog aansluiten, en ik verwacht dat hij in de basis ook doet wat hij moet doen.
Ik heb trouwens ook nog een hewalex 3.0 voor tap water, deze wou ik er tussen uithalen.
Waar gebruik jij hem voor(of heb je hem inmiddels niet meer)?

Maar je leest van alles wat niet of niet goed werkt.
Wat ik wel jammer vind is dat je zelf geen firmware updates kan doen je moet dan altijd LG aan de jas( dit is wat ik in dit forum lees).

Deze winter ga ik hem maar eens installeren, dan kan ik de subsidie aanvragen.
En ik ben benieuwd wat en hoe de waterpomp zich houdt.
Ik lees al 2 jaar dit forum en er zijn tot nu toe maar heel weinig problemen met de warmtepomp zelf. Er zijn wel problemen, maar dat is meer aan de afgifte kant. Bij de meeste warmtepompen moet je zorgen voor genoeg warmteafgifte bij lage temperaturen. Wat je bij elk merk ziet, is het van belang om heel goed de stooklijn in te stellen en het goed inregelen van alle parameters. Dit is niet LG specifiek. Er zijn ook een aantal mensen overgestapt van LG op een ander merk, maar die hebben daarna soortgelijke problemen ervaren.

Ik heb de Hewalex nog steeds en gebruik die voor SWW als de zon te weinig heeft gedaan (ik heb ook een zonneboiler). Ik heb deze zomer ook de driewegklep van de LG op de boiler aangesloten (moest eerst wachten op de verbouwing van de badkamer, zodat er 32 mm MLB naar de boiler aangelegd kon worden). In principe zou de Hewalex nu weg kunnen, maar ik laat hem mooi de SWW doen, zodat de LG dit niet hoeft tijdens bijv. de defrost mania. Dat komt het aantal defrosten ten goede.

Mocht ooit de Hewalex problemen geven, kan ik als backup de LG gebruiken voor SWW. Ik heb trouwens de Hewalex ook dusdanig aangesloten, dat deze voor nood ook de verwarming kan verzorgen. Mocht dus ooit de LG problemen geven, dan kan de Hewalex het huis ook redelijk warm houden (tot een bepaalde mate, aangezien ik in koude periodes iets meer nodig ben dan de Hewalex kan leveren). Dit geeft mij tijd om het één en ander te repareren zonder tijdsdruk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 20:36

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:15:
[...]

Capcaiteit op 65%, hysterese -2 <--> 4
Ik heb mijn WP met buffervat parallel, ingesteld op:
Temperatuur sensor : water
Kamer Verwarming instelling : UITvoer
Waterstroom controle : vaste stroomsnelheid
- pompcapaciteit : 70 % (komt overeen met 20 LPM)
- vaste stroomsnelheid : 20 Ltr/min
- vaste delta Temp : 5 graden C
Hysterese bij verwarming : -2 / +4
Externe pomp : 1,4 m3/h (komt overeen met 23 LPM)

Plaatje van gisteren (ik stook nog alleen kort overdag)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wM575PjlIpk_oxcajZOawRWmtfI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h0mJgZLEUjhKjQJ1RE3GeblP.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18iSUR5LE5hF8lgSt6TwZyJcefg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wkm0FPhiq7MEmm2Y8XNPrDxy.png?f=fotoalbum_large
Switch1 en Switch2 zijn HW sockets die ik schakel met HA voor de externe waterpompen.

[ Voor 21% gewijzigd door PeteSplit op 30-09-2024 12:03 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Bedankt voor het nakijken @Jojan265, het is inderdaad de 25A, ik heb verkeerd gekeken (idd de 9kw i fase). Het zou moeten kunnen op mijn 3x25a aansluiting, inderdaad gewoon de automaat even vervangen. Ik heb hem nog niet in de bestelling staan, eerst de boel helemaal klaar maken, dan bestellen. Heb nog wel 2 keer een 3-fase automaat over, misschien toch maar de 9kw op 3fase bestellen dan, alhoewel er minder subsidie op zit en deze duurder is (leuk, al die verwarrende regeltjes :p).
En @Kenwood960 ,klopt, ik heb 3x4mm2 kabel neergelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

SalexSun schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:59:
[...]

Ik heb overigens een graadminuten-meting toegevoegd. Deze meet iedere minuut de temperatuur-error en accumuleert dit. Deze loopt dus op naarmate de werkelijke watertemperatuur hoger is dan de doeltemperatuur en omgekeerd.

Mijn plan is om er in de toekomst mogelijk de WP eerder uit te schakelen wanneer er bijv voor een uur lang de watertemperatuur 4 graden te hoog is (= 240 graadminuten).

Mogelijk doet de LG intern ook zoiets, al heeft hij bij mij vanacht opgelopen tot >400 graadminuten voordat de kamerthermostaat hem uitschakelde.

[Afbeelding]
Goed idee! Ik heb deze sensor ook toegevoegd aan mijn script. Kijken of het helpt met trouble shooten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:54
Kip schreef op maandag 30 september 2024 @ 10:36:
[...]

Uit de service manual lijkt er een manier om de flow switch te omzeilen. Waarschuwing! Ik heb te weinig ervaring om in te schatten wat voor gevolgen dit kan hebben als er toch opstopping is in je systeem!

" When the flow switch resistance value 0 Ω is measured in the pump running state and open is measured in the pump stop state, the flow switch is considered as normal"

[Afbeelding]

Je zou een brug kunnen maken in de connector om de WP voor de gek te houden dat de flow sensor flow meet. Als ik het goed begrijp...Ik weet ook niet of dit geld voor jouw specifiek model!
Met de brug rond hij zijn startup cyclus gewoon af en gaat hij niet in storing.
ingmar89 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 06:24:
Je hebt dan waarschijnlijk een flow switch ipv een sensor. (Lepeltje in de waterstroom). Die kun je even demonteren, schoonmaken, controleren op werking.
Is dit eenvoudig zelf te doen?

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:38
CrazyOne schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:42:
Bedankt voor het nakijken @Jojan265, het is inderdaad de 25A, ik heb verkeerd gekeken (idd de 9kw i fase). Het zou moeten kunnen op mijn 3x25a aansluiting, inderdaad gewoon de automaat even vervangen. Ik heb hem nog niet in de bestelling staan, eerst de boel helemaal klaar maken, dan bestellen. Heb nog wel 2 keer een 3-fase automaat over, misschien toch maar de 9kw op 3fase bestellen dan, alhoewel er minder subsidie op zit en deze duurder is (leuk, al die verwarrende regeltjes :p).
Ik weet niet wat het netto verschil is voor je in euro's, maar als je al 3fase aansluiting hebt, zou ik altijd voor 3fase gaan.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

CrazyOne schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:42:
Als je een 25A huisaansluiting hebt is het volgens de netcode niet toegestaan dat de eerste installatie automaat in de huisinstallatie dezelfde waarde heeft als de hoofdaansluiting (moet selectief zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
The_KnarF schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:36:
[...]

Ik weet niet wat het netto verschil is voor je in euro's, maar als je al 3fase aansluiting hebt, zou ik altijd voor 3fase gaan.
@CrazyOne Hier ben ik het roerend mee eens. Als je voor 9 kW moet gaan, is een 3 fasen zeker aan te raden op een 3 x25A netaansluiting. Een 9 kW 1 fase is meer geschikt voor een 1 x 40A netaansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Devil schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:45:
[...]

Wat heb je gekozen als temperatuur bereik ?
(in handleiding : waterverwarming temp. inst. / water heating set temp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

PeteSplit schreef op maandag 30 september 2024 @ 15:22:
[...]

Wat heb je gekozen als temperatuur bereik ?
(in handleiding : waterverwarming temp. inst. / water heating set temp)
Geen, maar hoog genoeg (65 ofo?). Daar ligt het niet aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-06 15:59
Hallo allemaal,

Voor de mensen die denken aan het plaatsen van een R290 systeem, maar de huidige lijn te groot vinden. We weten dat er een kleinere lijn aan komt, de UB40 (vs de UB60).
De UB40 is met Prating getest op Keymark op een vermogen van 6 kW (net als de oude U44 en U43 kleine versie, zo uit mijn hoofd).
Het lijkt er op dat er een 7 kW en een 9kW variant komt. Dit laat volgens mij ruimte voor een systeem wat onder deze wordt gepositioneerd, bv een 4/6 kW lijn. Ala de U20's.

De UB40's worden niet heel veel kleiner dan de UB60's, alleen 24 cm minder breed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M73ikrwNxSgUzhA3oETM94KAGR8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Z9jSwfrMt7aNKdV2YSh7C1tb.jpg?f=user_large

Gewicht is met 130 kG echt wel fors voor een 7/9kW variant, en maar 50 kg lichter dan de UB60. Ter referentie de U44 R32 monoblok komt op 89 kG voor de 5/7/9 KW. Heeft waarschijnlijk voor een deel met geluid te maken, iets betere COP, het is afwachten wat ze op hoger vermogen in het veld doen.

Hier nog een plaatje uit de tsjechische folder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YmN4dN5o-YjOdaIUUKDlK3zwW1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Dndvl3llbrxHy0B6fel5Pxt.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt er op dat iig voor de Tsjechische markt, de UB60 vairant van 9kW uit het programma is geschrapt. Geen idee of dit in NL ook gaan gebeuren.

Hier de folder: https://www.cerpadla-lg.c...a-v-r290-monoblok-v.2.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Mwoah, qua netto verschil zal het ongeveer 400 euro zijn (Wp van 3500 of 3900 voor 3 fase, dus dat valt mee. Zat ook nog even naar de 12kw te kijken, maar vermoedt dat dat in de toekomst (met vloerverwarming) echt overkill zou zijn voor alleen de benedenverdieping van 120m2, zelfs als ik een tapwatervat erachter plaats en we elke dag in bad gaan.
Maar het komt net niet meer in de regio "voor die prijs kan ik het niet laten" zeg maar. Of 500 netto voor een WP of 900 netto is toch net een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:13
Ja, deze aansluiting geeft minste vermenging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
tebogo schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:08:
Goedemorgen,

Na vorig seizoen redelijk tevreden gestookt te hebben met m'n HM093MR.U44 heb ik er afgelopen zomer toch een buffervat tussen gezet, en een tweede pomp in de aanvoer naar het afgifte circuit (combi van vloerverwarming en grote radiatoren).

Zonder de instellingen te hebben veranderd afgelopen weekend de warmtepomp opgestart. Had verwacht een nog betere opstart, en minder herstarts. Niks is minder waar. Helaas staat hij nu continue te pendelen. De doeltemperatuur wordt te snel gehaald waardoor hij de opstart niet doorkomt. Ook niet met het script van @Devil. Buffervat wordt te snel te warm, terwijl toch ook het afgifte circuit warm wordt. Het lijkt dat er te veel water direct retour door het vat teruggaat naar de WP..

Instellingen WP: optimal flow; sturen alleen op water; en op outlet.
Afgiftecircuit pomp: Grundfos Alpha 3 pomp draait op 17,51 l/m, wordt niet aangestuurd door de WP, maar draait continu.
Stooklijn: -20 => 46; 15 => 27
Totale inhoud circuit 300l, buffervat 200l.

[Afbeelding]

Onderste grafiek zijn de temperatuur sensoren op het buffervat.

Vanmorgen maar de WP uitgezet :O

Graag advies/tips
Wat was de reden om het buffervat te plaatsen?
Kun je de flow van de pomp naar je afgifte systeem nog wat verhogen, 't zelfde als die van je WP of nog iets hoger zodat er meer energie uit je vat je huis in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:57
Jojan265 schreef op maandag 30 september 2024 @ 11:47:
[...]

Ik lees al 2 jaar dit forum en er zijn tot nu toe maar heel weinig problemen met de warmtepomp zelf. Er zijn wel problemen, maar dat is meer aan de afgifte kant. Bij de meeste warmtepompen moet je zorgen voor genoeg warmteafgifte bij lage temperaturen. Wat je bij elk merk ziet, is het van belang om heel goed de stooklijn in te stellen en het goed inregelen van alle parameters. Dit is niet LG specifiek. Er zijn ook een aantal mensen overgestapt van LG op een ander merk, maar die hebben daarna soortgelijke problemen ervaren.
Volgens mij valt het allemaal wel mee toch? Bij mijn warmtepomp is er qua instellingen in ieder geval niet veel verandert. De hysteresis aangepast, volgens mij iets de pomp snelheid verlaagd en temperatuur bereik ook.

Vandaag had ik de hele dag de warmtepomp aan (low noise mode) met als uitgifte temperatuur 25 graden en de warmtepomp heeft gewoon heel netjes de hele dag staan draaien zonder ook maar een keer te stoppen en weer opstarten. Geen buffervat, +-67m2 vloerverwarming. Ik had van te voren wel verwacht dat die in de eerste periode wat meer zou gaan pendelen (vloerverwarming op de tweede verdieping komt hopelijk eind dit jaar, dan heb ik dus een groter afgiftesysteem, oftewel een groter 'buffervat').

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Devil schreef op maandag 30 september 2024 @ 13:54:
[...]

Goed idee! Ik heb deze sensor ook toegevoegd aan mijn script. Kijken of het helpt met trouble shooten.
Wat goed, ik zat hier ook al naar te kijken, maar met een wat ander doel.
Afgelopen winter bij een paar graden vorst werd de Ta niet gehaald terwijl de WP nog heel veel reserve had. Zat te denken om m'n doel temperatuur afgeleid van graad-minuten bij te stellen. Maar misschien moet ik de "STALL" optie in jouw code gewoon weer es aanzetten. Was ik eerder niet zo enthousiast over, reageerde me te snel en gaf een onrustig regelgedrag. Heb 'm dus al heel lang niet meer gebruikt.

Andere wens is nog eens de gevoelstemperatuur de stooklijn te laten beinvloeden zoals @Jojan265 heeft gedaan, maar dan gewoon op het ESP32 bordje. Halen in HA al de gevoelstemperatuur van een weerstation in de buurt al binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

BernieW schreef op maandag 30 september 2024 @ 21:53:
[...]

Wat goed, ik zat hier ook al naar te kijken, maar met een wat ander doel.
Afgelopen winter bij een paar graden vorst werd de Ta niet gehaald terwijl de WP nog heel veel reserve had. Zat te denken om m'n doel temperatuur afgeleid van graad-minuten bij te stellen. Maar misschien moet ik de "STALL" optie in jouw code gewoon weer es aanzetten. Was ik eerder niet zo enthousiast over, reageerde me te snel en gaf een onrustig regelgedrag. Heb 'm dus al heel lang niet meer gebruikt.

Andere wens is nog eens de gevoelstemperatuur de stooklijn te laten beinvloeden zoals @Jojan265 heeft gedaan, maar dan gewoon op het ESP32 bordje. Halen in HA al de gevoelstemperatuur van een weerstation in de buurt al binnen.
Ik heb al lang niet meer naar de stall code gekeken. Maar die is inderdaad waarschijnlijk wel minder nerveus te maken met behulp van de graad minuten. Want hoe erg is een 'stall' als hij al dik boven de minuten zit en er dus eerst teveel energie in gestopt heeft.
Ik heb de code toegevoegd omdat er situaties waren waarbij het gewoon koud was in huis en de LG lekker consequent onder de gevraagde temperatuur bleef hangen.
Maar voor een situatie dat hij iets dipt na een overshoot is het natuurlijk helemaal niet nodig.

Ik heb flink wat aanpassingen gedaan aan het stabilise en overshoot algoritme. M'n systeem is nu te warm van al het testen, maar hij zal morgenochtend wel weer aanslaan. Als alles naar wens loopt zal ik hem releasen (en de echte durfals kunnen hem al van GitHub halen, maar is nog vrij ongetest).

[ Voor 9% gewijzigd door Devil op 30-09-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Devil schreef op maandag 30 september 2024 @ 22:53:
[...]

...

Ik heb de code toegevoegd omdat er situaties waren waarbij het gewoon koud was in huis en de LG lekker consequent onder de gevraagde temperatuur bleef hangen.
Maar voor een situatie dat hij iets dipt na een overshoot is het natuurlijk helemaal niet nodig.

...
Daar gaat het mij ook om, de overshoot bij opstarten is een graad of twee op de LG T sensor (met jouw software, en een pomp capaciteit van 65%).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 16:09
Jojan265 schreef op zondag 29 september 2024 @ 22:04:
[...]

Waarom niet? Ik heb de LG inmiddels 2 jaar en ben er best tevreden mee. Destijds ooit aangeschaft als alternatief, omdat er geen Panasonic te krijgen was en mijn HR-ketel op instorten stond. Ik dacht toen, dat op het moment de Panasonics weer te verkrijgen waren, ik de LG zou verkopen en de Pana zou installeren. Intussen veel meegelezen op de Pana forums en volgens mij doet de LG er niet voor onder. Het enige nadeel van de LG is de hoge opstartpiek, maar dat heeft Pana ook. In mijn geval is dat niet erg, aangezien ik genoeg warmte-afgifte heb.
Helemaal eens met @Jojan265 Om dezelfde reden heb ik ook de LG aangeschaft. En ik ben er meer dan gelukkig mee. Alleen tijdens defrost mania kan het inderdaad nog wel wat beter. Maar 90% van de tijd in de Nederlandse "winter" werkt de LG gewoon dikke prima.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Wimlem schreef op maandag 30 september 2024 @ 14:19:
[...]

Met de brug rond hij zijn startup cyclus gewoon af en gaat hij niet in storing.
Ter info, was het ook noodzakelijk om een dipswitch om te zetten? SW-5?
En werkt de warmtepomp nu zoals gebruikelijk?

Edit:
Ik zag dat het onderdeel rond de 250 euro zou moeten kosten. Erg duur als het niet onder garantie valt!

Blijkbaar is het een sensor die twee draden verbind als er flow is. Dit zou met een externe/aftermarket flow swtich ook te vervangen zijn. Op een andere plek in het leidingsysteem dan in te bouwen.

Op AliExpress staan er ook een boel die erop lijken. Rond de 10-20 euro.

[ Voor 37% gewijzigd door Kip op 01-10-2024 09:41 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
Kip schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 09:16:
[...]

Ter info, was het ook noodzakelijk om een dipswitch om te zetten? SW-5?
En werkt de warmtepomp nu zoals gebruikelijk?

Edit:
Ik zag dat het onderdeel rond de 250 euro zou moeten kosten. Erg duur als het niet onder garantie valt!

Blijkbaar is het een sensor die twee draden verbind als er flow is. Dit zou met een externe/aftermarket flow swtich ook te vervangen zijn. Op een andere plek in het leidingsysteem dan in te bouwen.
Nee die is voor een externe pomp en niet nodig.

Ik heb nog gezocht op de "Visa VK325M0GMSKO13", want dat staat op de flow switch, maar daar is niets van te vinden op het internet.

Mijn LG is bijna 6 jaar oud dus de garantie is er niet meer. Ik had de flow switch doorgemeten en gaf 0 ohm, zowel stilstaand als met pomp draaiend. Inmiddels er uit gehaald en hij was schoon. Na wiebelen aan dat klepeltje kwam er wel weer leven in en meet ik weerstand. Teruggeplaatst en nu meet ik een weerstand wanneer de pomp draait en er flow is.

In de service manual staat;

When no external pump is installed, only our own circulation pump is used
1) When the flow switch resistance value 0 Ω is measured in the pump running state and open is measured in the pump stop state, the flow switch is considered as normal. - Check the indoor unit main PCB.

2) Defect is considered when 0 Ω does not come out from the pump operation state or the switch state does not change regardless of the pump operation - Check the flow switch.

Zoals ik het lees moet er 0 ohm zijn als de pomp draait en er flow is, dus dan zou de mijne stuk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Wimlem op 01-10-2024 10:22 ]

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Wimlem schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 10:02:
[...]

Ik heb nog gezocht op de "Visa VK325M0GMSKO13", want dat staat op de flow switch, maar daar is niets van te vinden op het internet.
Mogelijk is het een Sika VK325 als ik de plaatjes vergelijk. Dit komt ook een beetje overeen met het modelnummer.

Blijkbaar doen ze veel OEM werk en de switch kan zo gemaakt worden dat de magneten in de switch aangepast worden met welke flow deze gaat switchen.

[ Voor 16% gewijzigd door Kip op 01-10-2024 10:54 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:59
rooiekool schreef op maandag 11 september 2023 @ 19:59:
[...]

vandaag steeds weer CH14 (2018 HM071M.U42) storing tijdens opstarten. Toch verder gaan zoeken. Eerst weer gaasfiltertje in de unit (beetje rommel), toen de pomp uit elkaar gehaald (niets te zien) en storing bleef. Flowsensor uit elkaar gehaald: wat blijkt? Flowsensor is een magneetje aan een soort scharniertje die dus omhoog moet klappen met flow en daar een magneetschakelaartje bekrachtigt. Ondanks magneetfilter is er in de loop van de tijd toch eea aan metaal aan het magneetje blijven hangen en schakelde hij niet meer. Te zwaar geworden! Of te dik zodat het magneetveld niet bij de opnemer kwam.

Magneetje schoongemaakt, spulletje weer dicht en draaien maar weer!
Ondertussen heb ik een nieuwere staan, maar mijn oude had idd ook een flow-switch met een lepeltje. Bij mij was het probleem dat deze verontreinigd was. Denk dat het niet meer is dan een magneet en een reed contact, maar de magneet moet het contact wel bekrachtigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
rooiekool schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:04:
[...]

Ondertussen heb ik een nieuwere staan, maar mijn oude had idd ook een flow-switch met een lepeltje. Bij mij was het probleem dat deze verontreinigd was. Denk dat het niet meer is dan een magneet en een reed contact, maar de magneet moet het contact wel bekrachtigen.
had jij hem ook doorgemeten? Heb je nieuwe flow-switch of nieuwere WP ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Zo de eerste resultaten van mijn r290 16kw unit zijn positief. Bij een buiten temp van 10c en afgifte 29c haal ik een maximaal cop van 7.4 Pin 1100w Pout 8400w. Over 24h is het cop gemiddeld 6.5.
Ik vind hem best rustig draaien alleen wel wat bijzonder opstart piekenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCvBYqrKwBzk4YanvbTAKLMAvvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QIWEpZJXUYwvSQwEJ3XE1FCE.jpg?f=fotoalbum_large

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20:13
Wodan89 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:51:
Zo de eerste resultaten van mijn r290 16kw unit zijn positief. Bij een buiten temp van 10c en afgifte 29c haal ik een maximaal cop van 7.4 Pin 1100w Pout 8400w. Over 24h is het cop gemiddeld 6.5.
Ik vind hem best rustig draaien alleen wel wat bijzonder opstart pieken[Afbeelding]
Wat vind je exact bijzonder aan de pieken? Deze zijn ongeveer hét meest besproken onderwerp in dit topic. Ik vind ze nog erg meevallen voor een 16kW LG unit! Prima cijfers verder ook!

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
M_AW schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:55:
[...]

Wat vind je exact bijzonder aan de pieken? Deze zijn ongeveer hét meest besproken onderwerp in dit topic. Ik vind ze nog erg meevallen voor een 16kW LG unit! Prima cijfers verder ook!
Hij start op met een iets wat hoger vermogen. Verder zit hier een 1000L buffervat aan.

Ben nu bezig met een zone regeling op te zetten. Vermoedelijk bespaar ik dan nog op het verbruik voor de circulatiepompen

Laatste stap is de wp slim aansturen zodat het 1000L vat 30c warmer word ivm het standaard AI put zodra er meer teruglevering is dan 2000W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Wodan89 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

Hij start op met een iets wat hoger vermogen. Verder zit hier een 1000L buffervat aan.

Ben nu bezig met een zone regeling op te zetten. Vermoedelijk bespaar ik dan nog op het verbruik voor de circulatiepompen

Laatste stap is de wp slim aansturen zodat het 1000L vat 30c warmer word ivm het standaard AI put zodra er meer teruglevering is dan 2000W
Ik heb een opstart piek van boven de 1600W daarna schommelen rond de 500W met een R32 van 5,5 kW.
Je kunt proberen of jouw WP wat minder vaak wil stoppen... :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lho1_j3pAyv9BwE0gTWIjGdNO2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eZgwyOE070Fz5cSgpw2jajWM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Wodan89 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 08:51:
Ik vind hem best rustig draaien alleen wel wat bijzonder opstart pieken[Afbeelding]
Mooi dat je dit deelt!
Ik geloof dat niemand eerder dit heeft gedeeld van de r290 modellen. De piek komt vrijwel overeen met mijn 9KW R32 model. Is het een 1 of 3-fase model?
Het pendelen lijkt erg mee te vallen in de grafiek. Om de zoveel uur.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Kip schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

3 fase model.

Ik heb ook de 16kw r32 unit staan op een 50L vat. Echter zoals het er nu uit ziet hoeft deze alleen te draaien waneer het echt koud word.
Zou hem echter ook een een paar dagen kunnen laten draaien ipv de R290 unit en dan kijken hoeveel verschil er in rendement zit
Beide units hebben een kampstrup multical warmtemeter en een homewizzard kwh meter

Mooi dat je dit deelt!
Ik geloof dat niemand eerder dit heeft gedeeld van de r290 modellen. De piek komt vrijwel overeen met mijn 9KW R32 model. Is het een 1 of 3-fase model?
Het pendelen lijkt erg mee te vallen in de grafiek. Om de zoveel uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:34
PeteSplit schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Ik heb een opstart piek van boven de 1600W daarna schommelen rond de 500W met een R32 van 5,5 kW.
Je kunt porberen of jouw WP wat minder vaak wil stoppen... :+

[Afbeelding]
Dat schommelen heb ik er uiteindelijk bijna helemaal uitgekregen. Ik draai nu op een vaste flow van 23L.
Ongeveer 100m2 vloerverwarming, momenteel zonder vat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RHSH0gdLI-GocFedR_0fZs6Ms_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vQm8cr3emdnhHbny3QVuOOL.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Casper de Boer schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 10:50:
[...]

Dat schommelen heb ik er uiteindelijk bijna helemaal uitgekregen. Ik draai nu op een vaste flow van 23L.
Ongeveer 100m2 vloerverwarming, momenteel zonder vat.
Ik heb 50m2 vloerverwarming, 7 radiatoren en een klein buffervat.
Ik heb de warmtepomp nu een jaar en deze is op de plaats van een gasketel gekomen.
Ik heb alles geprobeerd om het schommelen te verminderen
en draai nu op vaste stroomsnelheid en 20 LPM (sneller maakt veel lawaai).
Nu heb ik het afgiftesysteem niet vernieuwd en heb ik nog dunne leidingen (22 / 16).
Dat is misschien het enige wat dan nog een oorzaak zou kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
PeteSplit schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

Ik heb 50m2 vloerverwarming, 7 radiatoren en een klein buffervat.
Ik heb de warmtepomp nu een jaar en deze is op de plaats van een gasketel gekomen.
Ik heb alles geprobeerd om het schommelen te verminderen
en draai nu op vaste stroomsnelheid en 20 LPM (sneller maakt veel lawaai).
Nu heb ik het afgiftesysteem niet vernieuwd en heb ik nog dunne leidingen (22 / 16).
Dat is misschien het enige wat dan nog een oorzaak zou kunnen zijn...
Dat zou goed kunnen inderdaad, ik had eerst ook meerdere radiatoren. Nu alleen nog maar een zwaar geknepen handdoeken droger en een lange 1.0 in de garage.

Mocht je er mee willen testen zou je langzaam radiator voor radiator (om het half uur) dicht kunnen draaien totdat je volledig door je vloer gaat.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ste_ri
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 13-10-2024
Hallo, ik zou graag willen weten, op basis van jullie ervaring met een LG 9KW Therma V R32 Split IWT lucht-water warmtepomp met een 200L tank (HU091MR / HN0913T), of deze voldoende is om een huis met 13 standaard radiatoren (geen vloerverwarming) te verwarmen, en of de 200L tank voldoende is voor 6 personen met een normaal gebruik. Het huis is niet erg goed geïsoleerd, moet ik zeggen. Momenteel hebben we een oude Nefit Smartline HR 24, die ik heb geprobeerd op 55 graden te laten werken. Op dagen boven het vriespunt was de verwarming redelijk. We verbruiken momenteel ongeveer 1500 kubieke meter gas per jaar. We hebben onlangs 15 zonnepanelen en een driefasige stroominstallatie geïnstalleerd. Als iemand advies heeft over deze LG 9KW, zou ik dat zeer op prijs stellen. Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ste_ri schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:39:
Hallo, ik zou graag willen weten, op basis van jullie ervaring met een LG 9KW Therma V R32 Split IWT lucht-water warmtepomp met een 200L tank (HU091MR / HN0913T), of deze voldoende is om een huis met 13 standaard radiatoren (geen vloerverwarming) te verwarmen, en of de 200L tank voldoende is voor 6 personen met een normaal gebruik. Het huis is niet erg goed geïsoleerd, moet ik zeggen. Momenteel hebben we een oude Nefit Smartline HR 24, die ik heb geprobeerd op 55 graden te laten werken. Op dagen boven het vriespunt was de verwarming redelijk. We verbruiken momenteel ongeveer 1500 kubieke meter gas per jaar. We hebben onlangs 15 zonnepanelen en een driefasige stroominstallatie geïnstalleerd. Als iemand advies heeft over deze LG 9KW, zou ik dat zeer op prijs stellen. Dank je wel!
Misschien al gelezen, maar een paar pagina's terug werd ook al over een 9 kW geschreven.
Als dit een 1 fase warmtepomp is, die heeft een aansluitwaarde van 25 A.
Als jij 3 fasen hebt van 3x 25A kun je deze niet aansluiten.
edit

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 02-10-2024 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ste_ri
Er is mij verteld dat de warmtepomp die ik ga aanschaffen een 3 fases model is, dank je

[ Voor 63% gewijzigd door ste_ri op 02-10-2024 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 11:29
ste_ri schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:39:
Ik heb een 9kW IWT met 200L, 1 fase.
Betreft de aansluiting: Ik heb nu nog een 1 x 35A huisaansluiting, maar ik krijg in november als het goed is 3x 25A.
De buitenunit heb ik in de hoofdmeterkast gezekerd met een 20A automaat en er ligt een eigen 3 x 4mm2 kabel voor de buitenunit. De binnenunit is gezekerd met een 16A automaat en heeft een eigen 3 x 2,5mm2 kabel.
De buitenunit kan beperkt worden tot een piek van 17A door een DIP-switch om te zetten in de buitenunit. Daarmee knijp je het geheel wel en ik weet niet zo goed of je dan niet beter wat anders kunt kiezen. De 9kW was er toch wel in 3 fase tegenwoordig? Dat lijkt mij in ieder geval al beter passen bij je huisaansluiting.

Dan over de IWT:
Hiervan weet ik nog niet wat ik ervan vind. Ik las hier bijvoorbeeld nog iets over een geëmailleerd vat en dat daar een veel te dure magnesium anode in hangt?? Moet ik ook nog verder uitzoeken.

200L warm water is voor ons thuis ruim voldoende, maar we zijn maar met twee volwassenen. Ik merk dat een DHW-run mijn verwarming helemaal onderbreekt en dat is echt stom. Logisch, je kunt maar 1 ding tegelijk, maar de aansturing/logica is echt stom. Niet alleen krijg je een tweede opstart-crisis waar je doorheen moet komen, hij gaat ook opnieuw kijken naar je kamertemperatuur / warmtevraag. Dus als de thermostaat nog binnen zijn hysterese zit, maar nog niet de bovendrempel heeft gehaald, wacht het net zo lang tot de onderdrempel is bereikt |:(
Ik ben nu aan het nadenken of ik het niet zelf wil gaan sturen met Home Assistant en dan de warmtepomp sturen op watertemperatuur met een eigen kamerthermostaat.
Als je dus voor 6 personen douchewater moet maken, zou ik dat wel in 1 run willen doen. Weet niet of 200L dan voldoende is.

Dus als je de ruimte hebt, waarom niet een losse split, met los buffervat, en losse DHW boiler (RVS) met 3kW heater voor de legionella run?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
Ik heb een lg wp boiler 270L
Deze draaid stand alone

Hij word wel gevoed met voorverwarmd drinkwater van 25c dmv tapwater platenwisselaar welke circuleerd over mijn 1000L buffer. Ik kan 2x achter elkaar in bad en dan is hij pas leeg. Voor douchen is het nooit een probleem
JansenSE schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 12:46:
[...]

Ik heb een 9kW IWT met 200L, 1 fase.
Betreft de aansluiting: Ik heb nu nog een 1 x 35A huisaansluiting, maar ik krijg in november als het goed is 3x 25A.
De buitenunit heb ik in de hoofdmeterkast gezekerd met een 20A automaat en er ligt een eigen 3 x 4mm2 kabel voor de buitenunit. De binnenunit is gezekerd met een 16A automaat en heeft een eigen 3 x 2,5mm2 kabel.
De buitenunit kan beperkt worden tot een piek van 17A door een DIP-switch om te zetten in de buitenunit. Daarmee knijp je het geheel wel en ik weet niet zo goed of je dan niet beter wat anders kunt kiezen. De 9kW was er toch wel in 3 fase tegenwoordig? Dat lijkt mij in ieder geval al beter passen bij je huisaansluiting.

Dan over de IWT:
Hiervan weet ik nog niet wat ik ervan vind. Ik las hier bijvoorbeeld nog iets over een geëmailleerd vat en dat daar een veel te dure magnesium anode in hangt?? Moet ik ook nog verder uitzoeken.

200L warm water is voor ons thuis ruim voldoende, maar we zijn maar met twee volwassenen. Ik merk dat een DHW-run mijn verwarming helemaal onderbreekt en dat is echt stom. Logisch, je kunt maar 1 ding tegelijk, maar de aansturing/logica is echt stom. Niet alleen krijg je een tweede opstart-crisis waar je doorheen moet komen, hij gaat ook opnieuw kijken naar je kamertemperatuur / warmtevraag. Dus als de thermostaat nog binnen zijn hysterese zit, maar nog niet de bovendrempel heeft gehaald, wacht het net zo lang tot de onderdrempel is bereikt |:(
Ik ben nu aan het nadenken of ik het niet zelf wil gaan sturen met Home Assistant en dan de warmtepomp sturen op watertemperatuur met een eigen kamerthermostaat.
Als je dus voor 6 personen douchewater moet maken, zou ik dat wel in 1 run willen doen. Weet niet of 200L dan voldoende is.

Dus als je de ruimte hebt, waarom niet een losse split, met los buffervat, en losse DHW boiler (RVS) met 3kW heater voor de legionella run?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

Misschien al gelezen, maar een paar pagina's terug werd ook al over een 9 kW geschreven.
Dit is een 1 fase warmtepomp, die een aansluitwaarde heeft van 25 A.
Als jij 3 fasen hebt van 3x 25A kun je deze niet aansluiten.
Ik dacht dat de eerste 3 fasen LG warmtepomp begint met een 12 kW model (16 A).
Kleinste 3 Fase is de 9kW, HM093MR.U44. Heb ik zelf in gebruik!

https://comfortklimaat.nl...-fase-monobloc-warmtepomp

https://aircoplazazwolle....093mr-u44-380v-aanbieding

[ Voor 17% gewijzigd door tebogo op 02-10-2024 13:14 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ste_ri
Sorry, tegenbericht, het is een fase en ik heb 3x25A, is dat een probleem? Echt, tijdens het douchen stopt de verwarming? Dat is niet ideaal..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
BernieW schreef op maandag 30 september 2024 @ 19:27:
[...]

Wat was de reden om het buffervat te plaatsen?
Kun je de flow van de pomp naar je afgifte systeem nog wat verhogen, 't zelfde als die van je WP of nog iets hoger zodat er meer energie uit je vat je huis in gaat.
Ik wil de flow van het afgifte systeem kunnen regelen, onafhankelijk van de warmtepomp.
Eigenlijk volgens het principe aanvoer(av)=afgite(af); Qav=m*c*dTav <=> Qaf=m*c*dTaf
Dit omdat de flow in m'n afgifte eigenlijk net iets te hoog is (continue ruis).
Misschien een te theoretische ambitie, maar toch...

Ondertussen met de tip van @PeteSplit, @Jojan265 en @jschel de instelling op vaste flow zetten, al prima resultaten qua rustig draaien van de WP gerealiseerd. _/-\o_ Zie de nacht dat het nog pendelde versus de avond/nacht en dag daarop. (de aan/uit/aan, rond 21:00 was mijn fout ;) )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uhkm6Q4qyzlhYHHl30Zu-7hNEWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JDXV6fVB2dkI7Ug2HkAJz7p9.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UR2GsMk4UBoPES_ve68St788-og=/800x/filters:strip_exif()/f/image/50GXjWnqZIph6uJOmF5ZJUjk.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLKNC7iph9qE9jpDbzFqd4r3tEk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vTu1PcEQgHns5axuJpGgLked.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t7E-ysDtdW3PEvq5jifXrNMoAI4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTcvc2gRJs8Gac2mZambfUzM.png?f=fotoalbum_large

Nu dus nog optimaliseren zoals ik bedacht, langzamere flow met een hogere dT in afgifte dan in aanvoer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
tebogo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

Ik wil de flow van het afgifte systeem kunnen regelen, onafhankelijk van de warmtepomp.
Eigenlijk volgens het principe aanvoer(av)=afgite(af); Qav=m*c*dTav <=> Qaf=m*c*dTaf
Dit omdat de flow in m'n afgifte eigenlijk net iets te hoog is (continue ruis).
Misschien een te theoretische ambitie, maar toch...

Ondertussen met de tip van @PeteSplit, @Jojan265 en @jschel de instelling op vaste flow zetten, al prima resultaten qua rustig draaien van de WP gerealiseerd. _/-\o_ Zie de nacht dat het nog pendelde versus de avond/nacht en dag daarop. (de aan/uit/aan, rond 21:00 was mijn fout ;) )

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Nu dus nog optimaliseren zoals ik bedacht, langzamere flow met een hogere dT in afgifte dan in aanvoer.
Denk dan ook aan je aanvoer T, die zul je waarschijnlijk wat hoger moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 11:29
ste_ri schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:28:
Sorry, tegenbericht, het is een fase en ik heb 3x25A, is dat een probleem? Echt, tijdens het douchen stopt de verwarming? Dat is niet ideaal..
Niet tijdens het douchen. Het is geen geiser. Je hebt 200L aan warm water en daar moet je het even mee doen. Maar wel zodra je een geplande DHW run doet en de temperatuur laag genoeg is gezakt gaat de warmtepomp je vat weer op temperatuur brengen. En terwijl die dat doet gaat er geen warmte naar je verwarmingssysteem. Op zich geen probleem, een run duurt een keer 45min. Maar wel zo fijn als de verwarming dan doorgaat waar die gebleven is en niet overnieuw begint.

Zie vandaag bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g3xop1ePQQKX_LoIDHCTcCg0sc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1RLSvTb1RaxQwQYFxJsMfBLJ.png?f=fotoalbum_large

's nachts stond de verwarming een graadje lager en is de hele nacht uit gebleven. (Pomp draait 1x per half uur om de watertemperatuur te meten)
Dan net na 7:00 de kamerthermostaat een graadje warmer en na 1 opstarthik gaat de warmtepomp heerlijk op 10Hz met ~350W draaien. twee smeerpiekjes (heb ik zowel in stille modus als normaal :? ) waar ik doorheen kom met een vast waterdebiet van 14 l/min. Kamer is nog niet helemaal op temperatuur.
Dan staat bij mij om 10:00 een DHW-run gepland. Het water in het boilervat is gezakt tot onder zijn drempelwaarde van 45*C en gaat netjes verwarmen naar 52*C.
Maar daarna blijft de verwarming uit! Pas als ik de kamerthermostaat verhoog naar 21*C worden er weer opstartpogingen gedaan. Nu is het systeem alleen al redelijk warm en kom ik niet meer zo makkelijk door de opstartpiek heen ;(

Ik probeer het vaste waterdebiet nog maar wat hoger te zetten. Watertemp wil ik eigenlijk niet hoger zetten, hysteresis voor water staat al op +4.
Volgens de aannemer die het systeem besteld had en heeft laten plaatsen zat er een buffervat bij in. Alleen de installateur heeft mijn vermoedens kunnen bevestigen en kon nergens een buffervat aanwijzen :F Nu moet dat later dus nog geplaatst worden |:( Ik hoop dat dat het systeem wat hanteerbaarder maakt. Er is alleen een beetje vloerverwarming ~45 m2 als afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-06 15:22
Begin dit jaar een 7KW geplaatst op zo'n 45m2 vloerverwarming en geen buffervat.
Met de standaard LG regeling kom ik met deze buitentemperaturen niet door de opstart piek heen.
Geïnspireerd door dit forum een arduino via modbus met de LG gekoppelt.
De arduino communiceert met NodeRed. NodeRed verhoogt tijdens de opstartpiek de gewenste watertemperatuur en verlaagt die weer stapsgewijs na de piek.
Na de opstartpiek, die alles bijelkaar ongeveer een half uur duurt, blijft de LG vervolgens uren lang op 10Hz draaien.

HM071MR U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

ste_ri schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:28:
Als je voor een 3 fasen 9 kW (16 A) gaat en je zonnepanelen zitten ook op 3 fasen, dan heb je alles mooi verdeelt en krijg je geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ste_ri
Ja, de panelen zijn 3 fase, maar ik kan alleen het LG 1 fase kopen, daar heb ik de aanbieding...

[ Voor 11% gewijzigd door ste_ri op 02-10-2024 16:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:38
ik zou die keuze niet laten afhangen van een aanbieding.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
ste_ri schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 16:17:
Ja, de panelen zijn 3 fase, maar ik kan alleen het LG 1 fase kopen, daar heb ik de aanbieding...
Laat de aanbieder dan een andere aanbieding doen. Verdelen over de 3 fases als je dat hebt is altijd beter, zeker in combinatie met 3 fase zonnepanelen-omvormer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
BernieW schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 13:45:
[...]

Denk dan ook aan je aanvoer T, die zul je waarschijnlijk wat hoger moeten zetten.
Klopt, dat is ook het "spel" dat ik wil spelen. En toch nog de vraag: welke opstelling zou het beste daarin zijn.

D,E,F of G? Of misschien nog een andere mogelijkheid om het Buffervat aan te sluiten?
Heb nu F als opstelling.

Overigens nog met de settings gespeeld:

Optimal flow rate & Fixed dT zijn beide geen optie, resulteren beide in pendelen.

Pump Capacity & Fixed Flow rate werken beide prima.

Vraag me toch af wat het verschil is?
% Pump Capacity komt overeen met een bepaalde Flow rate, en is daarmee dan toch hetzelfde als Fixed Flow rate? Of zie ik het verkeerd 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door tebogo op 02-10-2024 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
JansenSE schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 14:11:
[...]

Niet tijdens het douchen. Het is geen geiser. Je hebt 200L aan warm water en daar moet je het even mee doen. Maar wel zodra je een geplande DHW run doet en de temperatuur laag genoeg is gezakt gaat de warmtepomp je vat weer op temperatuur brengen. En terwijl die dat doet gaat er geen warmte naar je verwarmingssysteem. Op zich geen probleem, een run duurt een keer 45min. Maar wel zo fijn als de verwarming dan doorgaat waar die gebleven is en niet overnieuw begint......
Dit is waarom ik voor een aparte warmtepompboiler heb gekozen, een LG WH27S. Ben daarover zeer tevreden. ;)
Had alleen achteraf beter voor de LG WH20S kunnen kiezen. Voor de hoeveelheid water had ik het niet hoeven te doen. Ik heb nog niet leeg gekregen, met 4 personen.
Helaas is de subsidie werkelijk :( voor beide modelen gelijk getrokken op de dag dat ik de WH27S kocht. Daarmee nu meer kosten gehad, terwijl de netto berekening op moment van aanschaffen in het voordeel was van de WH27S |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 18:20:
[...]

Klopt, dat is ook het "spel" dat ik wil spelen. En toch nog de vraag: welke opstelling zou het beste daarin zijn.

D,E,F of G? Of misschien nog een andere mogelijkheid om het Buffervat aan te sluiten?
Heb nu F als opstelling.

Overigens nog met de settings gespeeld:

Optimal flow rate & Fixed dT zijn beide geen optie, resulteren beide in pendelen.

Pump Capacity & Fixed Flow rate werken beide prima.

Vraag me toch af wat het verschil is?
% Pump Capacity komt overeen met een bepaalde Flow rate, en is daarmee dan toch hetzelfde als Fixed Flow rate? Of zie ik het verkeerd 8)7
Is niet helemaal gelijk. De pompcapaciteit wordt bijv. gebruikt bij opstart en tijdens het nadraaien van de waterpomp als de compressor is uitgeschakeld. Stel dat je om de opstartpiek te overleven een hogere flow nodig hebt. Je kunt dan bijv. de pompcapaciteit op 80% zetten (= bijv. 18 L/min) en de fixed flow op 15 L/min. Ook bij het opengaan van de radiatoren kan er verschil zijn tussen pompcapaciteit en fixed flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:14:
[...]

Is niet helemaal gelijk. De pompcapaciteit wordt bijv. gebruikt bij opstart en tijdens het nadraaien van de waterpomp als de compressor is uitgeschakeld. Stel dat je om de opstartpiek te overleven een hogere flow nodig hebt. Je kunt dan bijv. de pompcapaciteit op 80% zetten (= bijv. 18 L/min) en de fixed flow op 15 L/min. Ook bij het opengaan van de radiatoren kan er verschil zijn tussen pompcapaciteit en fixed flow.
Anders gezegd: bij pompcapaciteit kan je flow nog flucteren, ook bij het moduleren van de warmtepomp, of bij minder afgifte bij naregeling. Bij fixed flow is het altijd dezelfde flow.

Klopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xaos1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-06 09:27
Ik twijfel tussen de 3 fase 9kw therma v en de enkel fase 9kw. We hebben een 3x25a aansluiting en ik zie dat beide volgens installatie manual een 16a zekering vragen. Moet ik echt voor de 3 fase versie gaan om te voorkomen dat mijn hoofdzekering er uitslaat of kom ik ook goed weg met de enkel fase (deze is namelijk +/- 400,- goedkoper). Kan maar moeilijk vinden wat het piekverbruik is van beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

Xaos1 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 20:23:
Ik twijfel tussen de 3 fase 9kw therma v en de enkel fase 9kw. We hebben een 3x25a aansluiting en ik zie dat beide volgens installatie manual een 16a zekering vragen. Moet ik echt voor de 3 fase versie gaan om te voorkomen dat mijn hoofdzekering er uitslaat of kom ik ook goed weg met de enkel fase (deze is namelijk +/- 400,- goedkoper). Kan maar moeilijk vinden wat het piekverbruik is van beide.
Lees een stuk of 10-20 posts terug waar exact dezelfde discussie plaats vond...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Pomp stroomsnelheid verschillen bij, maximaal, capaciteit 80% en vast 20 LPM

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaSzIzSaHMm0f3ubZkoqWYhmr80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPgQz5aP6sr1xevIp2HzcASf.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door PeteSplit op 02-10-2024 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 19:31:
[...]

Anders gezegd: bij pompcapaciteit kan je flow nog flucteren, ook bij het moduleren van de warmtepomp, of bij minder afgifte bij naregeling. Bij fixed flow is het altijd dezelfde flow.

Klopt?
Heel goed verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frequencythomas
  • Laatst online: 18-05 19:59
Een paar weken geleden is bij ons de 9KW monobloc geïnstalleerd.
Full electric, maar water blijft via gas verwarmd worden.
Ik heb vandaag eens mijn verbruik bekeken en tot mijn verbazing is mijn gasverbruik sinds de dag van de installatie omhoog gesprongen. 3 tot 4 m^3 gas verbruiken we nu per dag terwijl het voor de installatie maximaal 1m^3 was en vaak nog veel minder. We zijn echt niet meer of langer gaan douchen.
Ik vraag me af hoe dit mogelijk is? Er is geen lek of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 21:30
frequencythomas schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:25:
Ik heb vandaag eens mijn verbruik bekeken en tot mijn verbazing is mijn gasverbruik sinds de dag van de installatie omhoog gesprongen. 3 tot 4 m^3 gas verbruiken we nu per dag terwijl het voor de installatie maximaal 1m^3 was en vaak nog veel minder. We zijn echt niet meer of langer gaan douchen.
Een groot ligbad vullen kost hier ca 1m3. Dus 3-4m3 per dag is wel héél veel als er echt geen verwarming meer op meeloopt. Verwarming is echt helemaal afgekoppeld? Ook geen radiatoren oid op de bovenverdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
frequencythomas schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:25:
Dat is vreemd. 4 m3 gas gebruiken voor alleen warm water is enorm veel. Heb je een doorstroom toestel of éen met een boiler?

Is de Hr-ketel ook nog aangesloten op de verwarming of alleen op het warmwater. Sommige Hr-ketels hebben het nodig dat het CV-circuit ook nog kan circuleren.

Je zult dus iets meer informatie moeten geven, willen we je kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
Jojan265 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 22:45:
[...]

Dat is vreemd. 4 m3 gas gebruiken voor alleen warm water is enorm veel. Heb je een doorstroom toestel of éen met een boiler?

Is de Hr-ketel ook nog aangesloten op de verwarming of alleen op het warmwater. Sommige Hr-ketels hebben het nodig dat het CV-circuit ook nog kan circuleren.

Je zult dus iets meer informatie moeten geven, willen we je kunnen helpen.
We hebben uitsluitend vloerverwarming en precies op de dag at de full electric warmtepomp geïnstalleerd is, is ons gasverbuik relatief de hoogte in geschoten.
Eerlijk gezegd kan ik niet zo goed beoordelen (ik ben echt een leek) of de de Hr ketel is aangesloten de verwarming. Ik heb een foto toegevoegd.
Maar als dat zo zijn, is dat dan een verklaring?

Het was de afgelopen weken relatief vrij warm en ik heb mijn verwarming ook nauwelijks aangehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMUni4vfcNOZl-Qj4Yq2rH_Ey8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7enNBEBDQtBA4qfHSWvORUc4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door frequencythomas op 02-10-2024 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
frequencythomas schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:03:
[...]

We hebben uitsluitend vloerverwarming en precies op de dag at de full electric warmtepomp geïnstalleerd is, is ons gasverbuik relatief de hoogte in geschoten.
Eerlijk gezegd kan ik niet zo goed beoordelen (ik ben echt een leek) of de de Hr ketel is aangesloten de verwarming. Ik heb een foto toegevoegd.
Maar als dat zo zijn, is dat dan een verklaring?

Het was de afgelopen weken relatief vrij warm en ik heb mijn verwarming ook nauwelijks aangehad.

[Afbeelding]
De foto geeft nog niet alle geheimen prijs, maar ik denk te zien, dat de warmtepomp en de HR-ketel parallel zijn aangesloten zonder terugslagkleppen. Tenminste als de buffer ook nieuw is. Dus ik vermoed dat je HR-ketel de warmtepomp mee heeft opgewarmd en daardoor ook veel meer warmteverlies heeft (buiten in de monoblock).

Maar dat zou betekenen dat je warmtepomp nog niet echt gewerkt heeft. Kun je ergens zien of de warmtepomp sinds installatie al heeft gewerkt?

Dan nog een opmerking over de installatie. Dit is echt niet goed geinstalleerd. Als de installateur de buffer, en de circulatiepomp ook heeft aangesloten, dan vermoed ik dat die je niet kan helpen om het probleem op te lossen. DIe weet echt niet waar hij mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
Jojan265 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 23:42:
[...]

De foto geeft nog niet alle geheimen prijs, maar ik denk te zien, dat de warmtepomp en de HR-ketel parallel zijn aangesloten zonder terugslagkleppen. Tenminste als de buffer ook nieuw is. Dus ik vermoed dat je HR-ketel de warmtepomp mee heeft opgewarmd en daardoor ook veel meer warmteverlies heeft (buiten in de monoblock).

Maar dat zou betekenen dat je warmtepomp nog niet echt gewerkt heeft. Kun je ergens zien of de warmtepomp sinds installatie al heeft gewerkt?

Dan nog een opmerking over de installatie. Dit is echt niet goed geïnstalleerd. Als de installateur de buffer, en de circulatiepomp ook heeft aangesloten, dan vermoed ik dat die je niet kan helpen om het probleem op te lossen. DIe weet echt niet waar hij mee bezig is.
Fijn dat je meedenkt.
Ik heb nog een tweede foto toegevoegd; wellicht geeft die wat meer informatie.

Ik heb afgelopen maandag de warmtepomp getest en hij deed het. Dit kan ik ook zien via de thermostaat waar het energieverbruik per tijdseenheid (zoals dag) is weergegeven.
Het gasverbruik was die maandag dag ook niet anders dan de dagen dat de warmtepomp minder/niet in gebruik was. Rond de 3 m^3, maar zondag had ik hetzelfde gasverbruik en volgens mij heeft die dag de wamtepomp nauwelijks aangestaan daar het vrij warm was.

Als leek trek ik dan de voorzichtige conclusie dat de HR ketel niet de warmtepomp opwarmt, maar net of er veel meer gas wordt gebruikt door de gasboiler na de installatie.

Wat betreft je laatste opmerking: ik ben erg benieuwd wat er dan 'volstrekt verkeerd' geïnstalleerd? Vanzelfsprekend wil ik de installateur hierop aanspreken, maar dan wil ik graag goed beslagen ten ijs komen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YqyilBKUaEMGiSXeISw23Y0EOCI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xndh7GnJFsZU7rd4F4kXJxEw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMUni4vfcNOZl-Qj4Yq2rH_Ey8Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7enNBEBDQtBA4qfHSWvORUc4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
frequencythomas schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 00:11:
[...]

Wat betreft je laatste opmerking: ik ben erg benieuwd wat er dan 'volstrekt verkeerd' geïnstalleerd? Vanzelfsprekend wil ik de installateur hierop aanspreken, maar dan wil ik graag goed beslagen ten ijs komen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom die circulatiepomp op een aftakking zit is mij een compleet raadsel .....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
[...]

Fijn dat je meedenkt.
Ik heb nog een tweede foto toegevoegd; wellicht geeft die wat meer informatie.

Ik heb afgelopen maandag de warmtepomp getest en hij deed het. Dit kan ik ook zien via de thermostaat waar het energieverbruik per tijdseenheid (zoals dag) is weergegeven.
Het gasverbruik was die maandag dag ook niet anders dan de dagen dat de warmtepomp minder/niet in gebruik was. Rond de 3 m^3, maar zondag had ik hetzelfde gasverbruik en volgens mij heeft die dag de wamtepomp nauwelijks aangestaan daar het vrij warm was.

Als leek trek ik dan de voorzichtige conclusie dat de HR ketel niet de warmtepomp opwarmt, maar net of er veel meer gas wordt gebruikt door de gasboiler na de installatie.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi frequencythomas,

Ik probeer een schema te maken van je leidingwerk maar kan het gedeelte achter je expansievat niet achterhalen. Kan je eens kijken om nog wat meer foto's te maken?
Tevens, kan je toevallig het type van de ketel zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
[...]
Het was een eerste primaire reactie (waar ik nog steeds achtersta trouwens). Bij een warmtepomp gebruik je zo weinig mogelijk restricties. In jouw geval zitten er wel heel veel knietjes. Die geven een hele hoge weerstand.

De circulatiepomp is niet echt mooi gemonteerd.In een horizontale leiding moet de pomp aan de zijkant zitten. In jouw geval is het twijfelachtig, omdat het schuin gaat. Wellicht dat dan de pomp niet stuk gaat op termijn. Maar het ziet er niet uit.

Op alle hoogste punten moet een ontluchting zijn (vooral bij haakse bochten).

Vraag:

Zit er ook een magneetfilter in je systeem (tussen de warmtepomp buiten en de buffertank)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
Casper de Boer schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 07:18:
[...]

Hoi frequencythomas,

Ik probeer een schema te maken van je leidingwerk maar kan het gedeelte achter je expansievat niet achterhalen. Kan je eens kijken om nog wat meer foto's te maken?
Tevens, kan je toevallig het type van de ketel zien?
Goedemorgen.
Ik heb nog twee foto's toegevoegd zodat er iets meer valt te zien hoe het er echter het expansievat uitziet.

Mij HR ketel is Intergas Smart Prestige.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8P2kPLCXXq4HNQWeIE8QyskZz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjJO1VswGiPZUXcY1bEAFo4P.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y8P2kPLCXXq4HNQWeIE8QyskZz8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZjJO1VswGiPZUXcY1bEAFo4P.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6SgbbW4eNIoO1P36hjM9dQNXniU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZXnnoB3AHKnP4h3qWvIhIEIF.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door frequencythomas op 03-10-2024 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Het lijkt verdacht veel op de volgende installatie. Maar dan met een ketel.
Captain_Chaos36 in "Moet de circulatiepomp altijd draaien?"

Het lijkt erop dat er een terugslagklep zit in de leiding onder het expansievat.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:40
frequencythomas schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:06:
[...]

Goedemorgen.
Ik heb nog twee foto's toegevoegd zodat er iets meer valt te zien hoe het er echter het expansievat uitziet.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Intergas ketels hebben geen driewegklep , terugslag klep dient dus wel gemonteerd te worden.
Nog beter is om de ketel los te koppelen van je verwarmings circuit.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon_1984 op 03-10-2024 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
[...]

Goedemorgen.

Ik heb er dit van kunnen maken maar ik vraag mij heel erg af hoe dit nu bedoelt is...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2902zA7eaN6uOaKRpFYGepT6Sw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OSywdxNaz1mvDG3nsJiqnMNp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
Jojan265 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:02:
[...]

Het was een eerste primaire reactie (waar ik nog steeds achtersta trouwens). Bij een warmtepomp gebruik je zo weinig mogelijk restricties. In jouw geval zitten er wel heel veel knietjes. Die geven een hele hoge weerstand.

De circulatiepomp is niet echt mooi gemonteerd.In een horizontale leiding moet de pomp aan de zijkant zitten. In jouw geval is het twijfelachtig, omdat het schuin gaat. Wellicht dat dan de pomp niet stuk gaat op termijn. Maar het ziet er niet uit.

Op alle hoogste punten moet een ontluchting zijn (vooral bij haakse bochten).

Vraag:

Zit er ook een magneetfilter in je systeem (tussen de warmtepomp buiten en de buffertank)?
Ik be er eigenlijk vrij zeker van dat er geen magneetfilter zit tussen de warmtepomp buiten en de buffertank. De leiding lijkt (in ieder geval binnen) direct door te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:23
[...]

Goedemorgen.

8)7 als ik het goed begrijp is het gas verbruik hoog,de gasketel schijnt hybride zijn aangesloten(parallel) bedoelt als standby voor als het erg koud is,en word gebruikt alleen voor warm sanitair water (combiketel) hangt de bestaande kamerthermostaat nog?? deze moet je dan wel uitschakelen.....alleen de RMC gebruiken voor de ruimte temperatuur!!!...een opmerking de installateur heeft het wel onnodig complex gemaakt (extra groot buffervat pomp ect) ik vraag me af of dit alles wel nodig is(gemaakt met de beste bedoelingen)...eenvoudiger kan ook....keep it simple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frequencythomas
kazemo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:58:
[...]

8)7 als ik het goed begrijp is het gas verbruik hoog,de gasketel schijnt hybride zijn aangesloten(parallel) bedoelt als standby voor als het erg koud is,en word gebruikt alleen voor warm sanitair water (combiketel) hangt de bestaande kamerthermostaat nog?? deze moet je dan wel uitschakelen.....alleen de RMC gebruiken voor de ruimte temperatuur!!!...een opmerking de installateur heeft het wel onnodig complex gemaakt (extra groot buffervat pomp ect) ik vraag me af of dit alles wel nodig is(gemaakt met de beste bedoelingen)...eenvoudiger kan ook....keep it simple
De bestaande thermostaat is weg en de bedoeling was inderdaad dat ik gas alleen maar nodig zou hebben voor sanitair.
Naar mijn indruk klopt dat ook wel. Ik heb afgelopen maandag de warmtepomp vol laten draaien (om te testen) en mijn gasverbruik was die dag vergelijkbaar met alle andere dagen sinds de wamtepomp is geinstalleerd; ook dagen dat ik de warmtepomp (vrijwel) niet heb gebruikt.
Kortom: mijn gasverbruik neemt niet toe bij het gebruik van de warmtepomp
Het lijkt me dan meer voor de hand liggen dat het plotselinge toegenomen gasverbruik gerelateerd is aan de boiler en daar iets fout is/veranderd aan de instelleingen gegaan bij de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:23
frequencythomas schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

De bestaande thermostaat is weg en de bedoeling was inderdaad dat ik gas alleen maar nodig zou hebben voor sanitair.
Naar mijn indruk klopt dat ook wel. Ik heb afgelopen maandag de warmtepomp vol laten draaien (om te testen) en mijn gasverbruik was die dag vergelijkbaar met alle andere dagen sinds de wamtepomp is geinstalleerd; ook dagen dat ik de warmtepomp (vrijwel) niet heb gebruikt.
Het lijkt me dan meer voor de hand liggen dat het plotselinge toegenomen gasverbruik gerelateerd is aan de boiler en daar iets fout is/veranderd aan de instelleingen gegaan bij de installatie.
:? die boiler waar je het over hebt is die gekoppelt aan de CV ketel (indirect gestookt)....of aan de wp gekoppeld(niet waarschijnlijk)....dan is de cv ketel geen combi/ketel??......of met boiler bedoel je een buffervat, dat is wat anders dit heeft niets te maken met warm sanitair water....ik zou als ik jouw was uitleg vragen bij installateur over werking en bediening van WP,en instellingen laten controleren(die moeten wel kloppen)

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 03-10-2024 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-05 13:54
Ik wil mijn filter in de WP eens bekijken om te zien of er veel rotzooi in zit voordat ik op een koude winteravond de CH14 melding krijg en dan direct de kou in moet.

Waar zit de afsluiter in de WP zodat niet mijn hele CV-circuit naar buiten komt? Zie ik deze over het hoofd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sTp6hdQT0dcq20eVHtfBar3-IWU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIIuyUyZ14aEkXrI9nv4VSlM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
[...]

Probeer eens warm tap water te maken en voel dan eens aan de afgaande leidingen van je cv circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

8)7

[ Voor 99% gewijzigd door PeteSplit op 03-10-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

[...]

De huidige installatie is een hybride opstelling, waarbij de cv-ketel kan bijspringen om extra warmte te leveren wanneer dat nodig is. Hiervoor zijn de leidingen van de warmtepomp/buffervat en de cv-ketel met elkaar verbonden. Deze opstelling is handig als je twijfelt of de warmtepomp tijdens de koudste dagen voldoende capaciteit heeft om het huis op temperatuur te houden. Waarschijnlijk heb je de thermostaat van de cv-ketel nodig om dit goed af te stemmen.

Als je alleen de warmtepomp wilt gebruiken voor verwarming, kan de cv-ketel op een apart klein circuit worden aangesloten, met een expansievat en overstortventiel.

Verder zie ik rechtsonder bij de externe pomp wat lijkt op een magneetfilter.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarnold712
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 19-02 17:52
Hallo allemaal,

Vraagje. Wij hebben in huis een aantal zonekleppen van Honeywell (VC8615) die geregeld worden door thermostaten. Een aantal Honeywell thermostaten en een Nest Thermostaat. De warmtepomp moet geregeld worden via de thermostaten, wanneer 1 thermostaat aangaat, gaat de warmtepomp aan en als er geen vraag is gaat deze uit. Ik heb gezien dat je voor 24V systemen een dry contact nodig hebt of is er een andere mogelijkheid om de thermostaten met de warmtepomp te verbinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tebogo
Thijs90 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 14:38:
Ik wil mijn filter in de WP eens bekijken om te zien of er veel rotzooi in zit voordat ik op een koude winteravond de CH14 melding krijg en dan direct de kou in moet.

Waar zit de afsluiter in de WP zodat niet mijn hele CV-circuit naar buiten komt? Zie ik deze over het hoofd?

[Afbeelding]
Ik hoop voor je dat er twee afsluiters/kogelkranen direct buiten je WP zitten. Daarmee Aan- en Afvoer afsluiten.
Dan links in je foto de klem losschuiven, filter eruit trekken, schoonmaken, filter er weer in, klem terugschuiven en kranen weer openen. Eventueel nog wat water toevoegen en pomp-test-run draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Jarnold712 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:11:
Hallo allemaal,

Vraagje. Wij hebben in huis een aantal zonekleppen van Honeywell (VC8615) die geregeld worden door thermostaten. Een aantal Honeywell thermostaten en een Nest Thermostaat. De warmtepomp moet geregeld worden via de thermostaten, wanneer 1 thermostaat aangaat, gaat de warmtepomp aan en als er geen vraag is gaat deze uit. Ik heb gezien dat je voor 24V systemen een dry contact nodig hebt of is er een andere mogelijkheid om de thermostaten met de warmtepomp te verbinden?
Kan met een simpel relais zoals in de link. Let even op of je coil voltage ac of dc moet zijn
https://www.reichelt.com/...er_contact_24_v_dc-229679

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jscheffers
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10-06 19:24
De filter zit voor aan op de foto de gouden klikring die je vanaf moet schuiven,
Voor dat de filter losmaakt even de druk er afhalen anders schiet de filter er uit er zit een aftapkraan achter het filter

[ Voor 24% gewijzigd door jscheffers op 03-10-2024 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
tebogo schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 18:27:
[...]

Ik hoop voor je dat er twee afsluiters/kogelkranen direct buiten je WP zitten. Daarmee Aan- en Afvoer afsluiten.
Dan links in je foto de klem losschuiven, filter eruit trekken, schoonmaken, filter er weer in, klem terugschuiven en kranen weer openen. Eventueel nog wat water toevoegen en pomp-test-run draaien..
Helaas zijn we dat vergeten te plaatsen. Net als een magneetfilter. Ik moet dat dus nog een keer gaan aanpakken zodat ik beide kan plaatsen.

Ik zie veel verschillende magneetfilters op het internet. Ook wat betreft prijs. Hebben jullie een voorkeur wat hier veel wordt gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Thijs90 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 21:53:
[...]
Helaas zijn we dat vergeten te plaatsen. Net als een magneetfilter. Ik moet dat dus nog een keer gaan aanpakken zodat ik beide kan plaatsen.

Ik zie veel verschillende magneetfilters op het internet. Ook wat betreft prijs. Hebben jullie een voorkeur wat hier veel wordt gebruikt?
Bij mij hebben ze een Caleffi XF (serie 577) geplaatst, het schoonmaken gaat makkelijk
(maar je moet er wel goed bij kunnen) :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z4xiZAHkv6li5ZbRyehE2oWskH4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OLfA56DcT7EEkiGkGej2xFls.jpg?f=user_large

edit: zie wel dat deze erg prijzig is...

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 03-10-2024 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wodan89
ik ben zelf erg fan van de Fernox Total Filter TF1.

naar mijn ervaring met meerdere afscheiders filtert deze het meeste er uit.

hij is wel wat prijziger, voor 28mm buis zit deze op 175 euro
https://www.cv-sanitairko...uid-Protector-500ml-62240

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:57
Bij mij op de warmtepomp heb ik alleen de interne filters en nog twee handafsluiters met filters. Maar ik heb het op dit moment alleen ongeveer +-70 liter vloerverwarming en er komt nog ongeveer 60 liter bij. Maar dan kan er toch eigenlijk geen vuil ontstaan? Het blijft hetzelfde water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 21:30
Een heel andere vraag: heeft er nog iemand een goede oplossing om het stroomverbruik van een 3 fase warmtepomp te meten?

Ik had verwacht dat de WP dat zelf wel zou kunnen, maar wat deze rapporteert is hopeloos onnauwkeurig.

Er zijn natuurlijk de 3 fase stroommeters dienjenop de DIN rail in de meterkast kan plaatsen (zoals bijv die van Homewizard), maar die zijn allemaal 4 slots breed voor zo ver ik kan zien en in het meterkastje bij de WP heb ik nog maar 3 slots vrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon_1984
reablom schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 22:37:
Een heel andere vraag: heeft er nog iemand een goede oplossing om het stroomverbruik van een 3 fase warmtepomp te meten?

Ik had verwacht dat de WP dat zelf wel zou kunnen, maar wat deze rapporteert is hopeloos onnauwkeurig.

Er zijn natuurlijk de 3 fase stroommeters dienjenop de DIN rail in de meterkast kan plaatsen (zoals bijv die van Homewizard), maar die zijn allemaal 4 slots breed voor zo ver ik kan zien en in het meterkastje bij de WP heb ik nog maar 3 slots vrij.
Die dinrail kwh meter kan je ook in de warmtepomp plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265

Shelly heeft deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/13Lhwc1NC-RtCTB2oarIc1wOa2Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M8kYBSfSIxv6iAjBKB6Cqp63.png?f=user_large

https://www.shelly.com/en...w/shelly-pro-3-em-3-ct-63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90

Of deze;
https://www.shelly.com/en/products/shop/shelly-pro-3em-120a
Pagina: 1 ... 152 ... 178 Laatste