ste_ri schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:39:
Hallo, ik zou graag willen weten, op basis van jullie ervaring met een LG 9KW Therma V R32 Split IWT lucht-water warmtepomp met een 200L tank (HU091MR / HN0913T), of deze voldoende is om een huis met 13 standaard radiatoren (geen vloerverwarming) te verwarmen, en of de 200L tank voldoende is voor 6 personen met een normaal gebruik. Het huis is niet erg goed geïsoleerd, moet ik zeggen. Momenteel hebben we een oude Nefit Smartline HR 24, die ik heb geprobeerd op 55 graden te laten werken. Op dagen boven het vriespunt was de verwarming redelijk. We verbruiken momenteel ongeveer 1500 kubieke meter gas per jaar. We hebben onlangs 15 zonnepanelen en een driefasige stroominstallatie geïnstalleerd. Als iemand advies heeft over deze LG 9KW, zou ik dat zeer op prijs stellen. Dank je wel!
Ik heb een 9kW IWT met 200L, 1 fase.
Betreft de aansluiting: Ik heb nu nog een 1 x 35A huisaansluiting, maar ik krijg in november als het goed is 3x 25A.
De buitenunit heb ik in de hoofdmeterkast gezekerd met een 20A automaat en er ligt een eigen 3 x 4mm2 kabel voor de buitenunit. De binnenunit is gezekerd met een 16A automaat en heeft een eigen 3 x 2,5mm2 kabel.
De buitenunit kan beperkt worden tot een piek van 17A door een DIP-switch om te zetten in de buitenunit. Daarmee knijp je het geheel wel en ik weet niet zo goed of je dan niet beter wat anders kunt kiezen. De 9kW was er toch wel in 3 fase tegenwoordig? Dat lijkt mij in ieder geval al beter passen bij je huisaansluiting.
Dan over de IWT:
Hiervan weet ik nog niet wat ik ervan vind. Ik las hier bijvoorbeeld nog iets over een geëmailleerd vat en dat daar een veel te dure magnesium anode in hangt?? Moet ik ook nog verder uitzoeken.
200L warm water is voor ons thuis ruim voldoende, maar we zijn maar met twee volwassenen. Ik merk dat een DHW-run mijn verwarming helemaal onderbreekt en dat is echt stom. Logisch, je kunt maar 1 ding tegelijk, maar de aansturing/logica is echt stom. Niet alleen krijg je een tweede opstart-crisis waar je doorheen moet komen, hij gaat ook opnieuw kijken naar je kamertemperatuur / warmtevraag. Dus als de thermostaat nog binnen zijn hysterese zit, maar nog niet de bovendrempel heeft gehaald, wacht het net zo lang tot de onderdrempel is bereikt
Ik ben nu aan het nadenken of ik het niet zelf wil gaan sturen met Home Assistant en dan de warmtepomp sturen op watertemperatuur met een eigen kamerthermostaat.
Als je dus voor 6 personen douchewater moet maken, zou ik dat wel in 1 run willen doen. Weet niet of 200L dan voldoende is.
Dus als je de ruimte hebt, waarom niet een losse split, met los buffervat, en losse DHW boiler (RVS) met 3kW heater voor de legionella run?