LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 151 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 21:50

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

reablom schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 19:36:
[...]
Ik weet niet wat de flow van je WP op dat moment was. Maar met 25lpm zou 3kW een deltaT tussen in en uitgang van de heater van 3000/(25/60*4160) = 1.7 graad opleveren.

Per passage is het niet veel, maar als je die 3kW niet afgeeft via de verwarming loopt de watertemperatuur uiteraard na verloop van tijd wel verder op dan 1.7graad.
Dat klopt wel ongeveer, wat ik zie in de grafieken, bij een defrost met en zonder backup heater.
Tijdens de defrost is de flow altijd maximaal (25 LPM).
Ik vind dat, die kleine verhoging van het water, niet veel verschil maakt voor de defrost en dat het verbruik in verhouding erg hoog is.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

• SuperKris
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-06 09:37
Jojan265 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:12:
[...]

1). Houdt rekening met ca. 25..30%, waarbij die 25% is bij de lagere buitentemperaturen en 30% bij hogere buitentemperaturen (juist als je het minimumvermogen nodig bent).
2). Ik verwacht inderdaad dat je in jouw situatie een buffervat nodig bent. Maar waarom zou je maar 1 kamer willen verwarmen voor langere tijd. Ik heb geen buffer en verwarm beneden met vvw met alles open en boven met radiatoren indien nodig en dan met thermostaat kranen. Ik heb dus altijd wel genoeg afgifte.
3). De LG is zeker niet luidruchtig als je hem alleen voor verwarming wilt gebruiken. Het probleem is, dat je in de berekening het maximale geluidsnivo moet invullen (ook al gebruik je dat niet).
4). Er zit in dat type geen ingebouwde heater. Ik ben dat tot nu toe (2 stookjaren) niet nodig geweest.
Thanks, dat zijn duidelijke antwoorden!

Betreffende het buffervat voorzie ik dat de verwarming beneden in temperatuur een X aantal graden terug mag vallen vanaf het moment dat we naar bed gaan, tot we de volgende dag weer terug zijn van werk. We hebben echter ook nog een pelletkachel die beneden goed kan verwarmen. Dan kan de warmtevraag beneden helemaal wegvallen of laag zijn, hoewel de pelletkachel wel mogelijk op termijn wegvalt. Anyway, gedurende bedtijd wil ik wel de slaapkamer warm houden, terwijl de andere kamers op een lagere temperatuur mogen. Of dat in de praktijk straks ook zo zal werken weet ik niet. Met de CV ketel werk dit systeem nu goed, ben ben ik er overtuigd van dat het gas bespaart.

De berekening van het geluid moet ik nog gaan doen.. Dat vindt alleen best lastig. Maar sowieso wil ik voorkomen dat ik of andere er last van ervaren, dus stiller is altijd beter!
CR1992 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 18:16:
Ik ben bezig met een panasonic monobloc.
Komt qua prijs en specificaties in de buurt van LG volgens mij.

Maar is 9 kw niet wat veel voor 110 m2?
Heb je het uitgeteld?
Welke Panasonic kijk jij naar? Ik heb de WH-MDC09J3E5 vooralsnog meegenomen in mijn vergelijking. De COP lijkt nagenoeg gelijk maar het max vermogen zakt onder de 7 graden in t.o.v. de LG. Tevens lijkt de Panasonic op papier igg meer geluid te maken en id deze iets duurder. Wat zijn jouw afwegingen om voor Panasonic te kiezen en niet LG?

Qua vermogen heb ik verschillende vuistregels en berekeningen geprobeerd. Ik kom dan meestal rond de 7-8 kw uit, maar ik wil zeker niet tekort komen (en uiteraard ook niet te veel). Ik kijk dan ook in de range van 8 tot 10kw, maar het vermogen bij de wat koudere temperaturen is vooral belangrijk denk ik en dat verschilt met uitzondering van de LG flink tussen de verschillende modellen.

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 21:48

CR1992

Thor

Ja deze bedoel ik WH-MDC09J3E5

Anders moet je uw gasverbruik is meten bij warmer weer dan weet je wat je nodig hebt bij 30 procent vermogen.

Ik vond dat er bij panasonic meer positieve reacties waren.
Maar ben nog geen expert op dit vlak.
LG is wel iets voordeliger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:35
jvanderkroon schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:47:
@paQ is het scriptje dat op GitHub staat nog up to date? https://github.com/paqpaq...overshoot_logic/tree/main

Paar weken terug heb ik de code ingeladen en vanochtend de warmtepomp eens aangeslingerd.
Wat mij opvalt is dat `stooklijn_target` op 28 blijft staan. Dit is de initial_value.

Als ik de code bekijk dan denk ik dat hij nooit verder dan deze regel komt.
code:
1
if(id(bedrijfsmodus).state != 2 ) return;

Geen idee wat modus 2 is maar ik verwacht dat hier 4 moet staan wat verwarmen is?

Wanneer ik op de RMC het target bekijk staat deze niet op 28.
Ik heb geen therma v meer. Ik kan het niet voor je nakijken eigenlijk.

Maar als je modus 4 is, dan != 2.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:57
Even een crosspost uit hetlucht/waterpomp om mee te verwarmen topic omdat dit weer het merk is waarvoor ik wil gaan.

Met de huidige prijzen van energie (VEH contract afgesloten a max 0.19ct de KW de komende 3 jaar) en toch nog een kleine 2000m3 gas per jaar, wordt een een WP wel heel interessant, helemaal omdat ik aanbiedingen voor bijvoorbeeld een LG therma V 9kw (r32, niet de r290) voor 4000 euro ex subsidie voorbij zie komen, netto is dat dus een kleine 1000 euro, wat erg valt te overzien.

Ik stook de benedenverdieping nog gewoon via radiatoren op 55 graden CV temp, 3 vd 4 slaapkamers hebben sinds deze zomer airco en geen radiatoren meer, de bedoeling is de overige slaapkamer en de badkamer (zeg de hele bovenverdieping) via airco's te doen en de benedenverdieping te voorzien van vloerverwarming ergens in de komende 2 jaar. Het gaat qua benedenverdieping dan om ongeveer 115m2, qua bovenverdieping erbij momenteel zal het 150m2 zijn wat via de CV wordt verwarmd, benedenverdieping heeft grotendeels vloerisolatie, overal hr++ gas en grotendeels muurisolatie, nog wel aardig wat tochtgaten via kieren, maar die worden elke winter wanneer ik ze weer vindt minder.

Nu heb ik wat ingelezen en er moet een buffervat in komen van minimaal 50 liter in serie zoals ik had begrepen, maar is meer beter? Gas houden we voorlopig nog even voor warm water is de bedoeling en even aankijken of we de boel nog warm krijgen op alleen de WP.
Huis is deels geïsoleerd, benedenverdieping zo goed als, bovenverdieping niet helemaal nog. Maar met mijn nieuwe energiecontract per 1 januari en de verdere planning en teruglopende subsidies ben ik toch nog even aan het kijken voor dit jaar een WP te installeren.

*edit*
Aangezien het een monoblok is kan ik zelf het installeren, redelijk plug en play en heb nog een 2 groepen over en 2 3-fase automaten zijn ook nog vrij, moet denk ik alleen van 16 naar 40 amp automaten laten plaatsen. Heb ook zelf de airco's geïnstalleerd, alleen afpersen en vullen door een professional gedaan, moet alleen worden afgetekend voor subsidie zoals ik had begrepen dus hier moet ik nog wat voor vinden, Hij komt naast het stookhok te staan waar nu de CV inhangt en waar ook nog plek is voor een buffervat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:20
CrazyOne schreef op zondag 15 september 2024 @ 21:08:
Even een crosspost uit hetlucht/waterpomp om mee te verwarmen topic omdat dit weer het merk is waarvoor ik wil gaan.

Met de huidige prijzen van energie (VEH contract afgesloten a max 0.19ct de KW de komende 3 jaar) en toch nog een kleine 2000m3 gas per jaar, wordt een een WP wel heel interessant, helemaal omdat ik aanbiedingen voor bijvoorbeeld een LG therma V 9kw (r32, niet de r290) voor 4000 euro ex subsidie voorbij zie komen, netto is dat dus een kleine 1000 euro, wat erg valt te overzien.

Ik stook de benedenverdieping nog gewoon via radiatoren op 55 graden CV temp, 3 vd 4 slaapkamers hebben sinds deze zomer airco en geen radiatoren meer, de bedoeling is de overige slaapkamer en de badkamer (zeg de hele bovenverdieping) via airco's te doen en de benedenverdieping te voorzien van vloerverwarming ergens in de komende 2 jaar. Het gaat qua benedenverdieping dan om ongeveer 115m2, qua bovenverdieping erbij momenteel zal het 150m2 zijn wat via de CV wordt verwarmd, benedenverdieping heeft grotendeels vloerisolatie, overal hr++ gas en grotendeels muurisolatie, nog wel aardig wat tochtgaten via kieren, maar die worden elke winter wanneer ik ze weer vindt minder.

Nu heb ik wat ingelezen en er moet een buffervat in komen van minimaal 50 liter in serie zoals ik had begrepen, maar is meer beter? Gas houden we voorlopig nog even voor warm water is de bedoeling en even aankijken of we de boel nog warm krijgen op alleen de WP.
Huis is deels geïsoleerd, benedenverdieping zo goed als, bovenverdieping niet helemaal nog. Maar met mijn nieuwe energiecontract per 1 januari en de verdere planning en teruglopende subsidies ben ik toch nog even aan het kijken voor dit jaar een WP te installeren.

*edit*
Aangezien het een monoblok is kan ik zelf het installeren, redelijk plug en play en heb nog een 2 groepen over en 2 3-fase automaten zijn ook nog vrij, moet denk ik alleen van 16 naar 40 amp automaten laten plaatsen. Heb ook zelf de airco's geïnstalleerd, alleen afpersen en vullen door een professional gedaan, moet alleen worden afgetekend voor subsidie zoals ik had begrepen dus hier moet ik nog wat voor vinden, Hij komt naast het stookhok te staan waar nu de CV inhangt en waar ook nog plek is voor een buffervat.
Eerst zat ik ook te denken aan een buffervat, dat is mij toen op tweakers afgeraden. Met zo'n grote oppervlakte lijkt het mij helemaal niet nodig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NbysFnyI7H3p6k6DB9A-DEmZqG4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NPotXI1HYJpJ1WkyiyszsplW.jpg?f=fotoalbum_large
Dat gaat het uiteindelijke schema worden, maar op dit moment zit de WP alleen aangesloten op de begane grond, 1e verdieping hoop ik dit jaar nog te doen en zolder is nog niet zeker.

Maar wat ik je wilde meegeven is dat de 9kW online een stuk goedkoper te verkrijgen is, 3450 incl btw. https://aircoplazazwolle....091mr-u44-230v-aanbieding

Daar heb ik 'm toevallig ook gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
Dat gezegd hebbende, die wp komt gok ik uit Slowakije want het display is in het Nederlands, maar als ik naar het menu ga waar ik het energieverbruik kan controleren staat er iets volgens google translate in het Slowaaks. Zijn die waarden een beetje betrouwbaar? En klopt het dat als ik in de samenvatting van energieverbruik kijk, tweede tab dat ik het thermisch vermogen kan bekijken (en dan dus de COP kan berekenen?).

Want volgens mij is het verbruik vandaag 1.6kWh en het thermisch vermogen 10.2kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:53
Even een controle vraag, ik doe vast iets fout..

Ik heb deze slang, en wil de bocht aansluiten op deze kraan.
Waarom blijft deze dan lekken, en als ik nog vaster draai, komt de fiber ring er aan de achterkant bij de moer eruit. Zou toch vlakdichtend moeten zijn?

Slang: https://www.sani-flex.de/...jzJ-wYk0pg7ANaSpHLh5MOBFR

Kraan: https://www.fitting-shop....p-pn30-8717845923365.html

Of zie ik het verkeerd? |:(

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 23:11
tebogo schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:44:
Even een controle vraag, ik doe vast iets fout..

Ik heb deze slang, en wil de bocht aansluiten op deze kraan.
Waarom blijft deze dan lekken, en als ik nog vaster draai, komt de fiber ring er aan de achterkant bij de moer eruit. Zou toch vlakdichtend moeten zijn?

Slang: https://www.sani-flex.de/...jzJ-wYk0pg7ANaSpHLh5MOBFR

Kraan: https://www.fitting-shop....p-pn30-8717845923365.html

Of zie ik het verkeerd? |:(
De kraan is niet vlak. Je moet echt zoiets hebben:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yfN2MrLF3pEZ10yA-asSvkSKToc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/biSfH4YQjMcyImj8zKjuKlEk.png?f=user_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:55:
[...]

De kraan is niet vlak. Je moet echt zoiets hebben:

[Afbeelding]
Dank! Ik was er al bang voor, moet dus een verloopstuk bi 1" x bu 1" vlak dichtend hebben :-(
Iets als dit, maar is niet vlakdichtend ben ik bang...
https://www.techniekwebsh...-1-inch.html?gad_source=1

[ Voor 16% gewijzigd door tebogo op 16-09-2024 21:25 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
@Antonl91
Bedankt voor de tip, inderdaad nog goedkoper! Maar ik neem aan dat jullie hem op 35 graden hebben draaien, ik zal hem in ieder geval het de eerste 2 jaar op 55 graden hebben draaien, dan wel een buffervat nodig (meer expansie ook vanwege warmer water.
En is het qua installtie inderdaad gewoon plug en play? Ik zag dat het een 230V system was ipv 3 fase, maar zit er dan nog een 2de verwarmingselement bij in welke ook een aparte groep nodig heeft? Ik kwam er qua aansluitschema nog niet helemaal achter hoe dat zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
CrazyOne schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:30:
@Antonl91
Bedankt voor de tip, inderdaad nog goedkoper! Maar ik neem aan dat jullie hem op 35 graden hebben draaien, ik zal hem in ieder geval het de eerste 2 jaar op 55 graden hebben draaien, dan wel een buffervat nodig (meer expansie ook vanwege warmer water.
En is het qua installtie inderdaad gewoon plug en play? Ik zag dat het een 230V system was ipv 3 fase, maar zit er dan nog een 2de verwarmingselement bij in welke ook een aparte groep nodig heeft? Ik kwam er qua aansluitschema nog niet helemaal achter hoe dat zat.
Die van mij is alleen voor vloerverwarming, dus ik hoop niet eens tot 35 graden te hoeven te stoken maar ik zal het deze winter meemaken.

Het is inderdaad gewoon plug en play. Er is een kabel van de warmtepomp naar binnen getrokken (kabel was meegeleverd, denk zo'n 10-15 meter) voor de display en een kabel vanuit de meterkast naar een werkschakelaar en die vervolgens weer op de warmtepomp aangesloten. Daarnaast zou je afhankelijk van de wensen nog een extra kabel kunnen trekken vanaf de warmtepomp naar een plek in het huis (zou misschien zelfs nog wel intern in de wp kunnen) voor een verbinding met je modem.

Een extra verwarmingselement is volgens mij niet nodig, het ontdooien kan ook door warmte uit het systeem (buffervat, vloerverwarming) te onttrekken. Maar mocht je dat willen, dan is die los van lg te bestellen en is dacht ik 3kW, dus aparte groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:08:
[...]

Dank! Ik was er al bang voor, moet dus een verloopstuk bi 1" x bu 1" vlak dichtend hebben :-(
Iets als dit, maar is niet vlakdichtend ben ik bang...
https://www.techniekwebsh...-1-inch.html?gad_source=1
Klopt. Is ook niet vlakdichtend.

Ik heb deze gebruikt:

https://www.heima24.de/ro...x-1-ag-flachdichtend.html

Ik heb daarbij een 1¼" slang gebruikt (ook beter, doordat de binnendiameter beter past bij 32 mm meerlagenbuis).

Maar met een beetje dichtmiddel zou het volgens mij ook wel moeten lukken om hem dicht te krijgen in jouw geval. Een beetje pasta en dan niet te strak aandraaien.

Bijv. dit middel:

https://www.heima24.de/in...laeufe-flasche-75-ml.html

[ Voor 19% gewijzigd door Jojan265 op 16-09-2024 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op maandag 16 september 2024 @ 21:54:
[...]

Ik heb deze gebruikt:

Ik heb daarbij een 1¼" slang gebruikt (ook beter, doordat de binnendiameter beter past bij 32 mm meerlagenbuis).
Dank, ik ga het eens met deze proberen, denk dat dit wel gaat werken, lijkt me iig vlakdichtend:
https://www.fitting-shop....-l10mm-8717845461645.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 00:55
Ik zit sterk te twijfelen of ik een Therma V aan moet gaan schaffen of een Quatt duo oplossing. Ik heb in de range van 12-16kw nodig en ga alle radiatoren uitrusten met Heatboosters.

Nou zie ik in de ISDE lijst dat de Therma 16KW staat genoteerd als 12 KW. Datzelfde geldt voor de 14Kw en ook de 12kw uitvoering. Daardoor is het subsidie bedrag op alle apparaten gelijk. Heeft iemand een idee waarom?

De LG is al te krijgen voor ca. 4800 incl. BTW (aircotogo) en met de huidige subsidie zou de machine 'maar' 800 euro netto kosten. Bij mij ligt het leidingwerk al dus ik betaal dan alleen nog iemand voor de inbedrijfstelling. De Quatt duo zit al op (vanaf) 3599 euro maar dan is het wel het plaatje compleet.

Ik ben benieuwd waarom 16KW Wp's op de RVO lijst als 12kw staan vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
saabfanatic schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 08:37:
Ik zit sterk te twijfelen of ik een Therma V aan moet gaan schaffen of een Quatt duo oplossing. Ik heb in de range van 12-16kw nodig en ga alle radiatoren uitrusten met Heatboosters.

Nou zie ik in de ISDE lijst dat de Therma 16KW staat genoteerd als 12 KW. Datzelfde geldt voor de 14Kw en ook de 12kw uitvoering. Daardoor is het subsidie bedrag op alle apparaten gelijk. Heeft iemand een idee waarom?

De LG is al te krijgen voor ca. 4800 incl. BTW (aircotogo) en met de huidige subsidie zou de machine 'maar' 800 euro netto kosten. Bij mij ligt het leidingwerk al dus ik betaal dan alleen nog iemand voor de inbedrijfstelling. De Quatt duo zit al op (vanaf) 3599 euro maar dan is het wel het plaatje compleet.

Ik ben benieuwd waarom 16KW Wp's op de RVO lijst als 12kw staan vermeld.
De LG heeft een dipje in vermogen rond de 2/5c vandaar lagere subsidie.

Alsnog zou ik wel de LG nemen, ga er vanuit dat je naar 3fase modellen keek?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
[...]

Ik heb deze gebruikt:

Maar met een beetje dichtmiddel zou het volgens mij ook wel moeten lukken om hem dicht te krijgen in jouw geval. Een beetje pasta en dan niet te strak aandraaien.

Bijv. dit middel:

Heb ik ook eens gedaan een paar jaar later ging het toch nog weer wat lekken.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Laatst online: 00:55
Powrskin schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:02:
[...]

De LG heeft een dipje in vermogen rond de 2/5c vandaar lagere subsidie.

Alsnog zou ik wel de LG nemen, ga er vanuit dat je naar 3fase modellen keek?
Ik kijk inderdaad naar de 3fase modellen. Ik heb al een kabel liggen (2.5mm) naar de plek waar de WP moet komen, alleen nog een werkschakelaar er tussen. Enige nadeel is dat ik dan in 1 stap naar Full Electric moet, de Quatt kan mooi samen met de gasketel mocht er een keer een elfstedenwinter komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
saabfanatic schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 09:50:
[...]

Ik kijk inderdaad naar de 3fase modellen. Ik heb al een kabel liggen (2.5mm) naar de plek waar de WP moet komen, alleen nog een werkschakelaar er tussen. Enige nadeel is dat ik dan in 1 stap naar Full Electric moet, de Quatt kan mooi samen met de gasketel mocht er een keer een elfstedenwinter komen.
dat kan met een andere warmtepomp ook, heb ik ook een jaartje gedaan. gewoon een terugslapklep installeren en ze samen laten draaien. Ik heb het met een 7Kw warmtepomp helemaal niet nodig gehad ook niet met -13.

Ik zou mezelf de moeite besparen en voor 10e een elektrisch kacheltje van de kringloop halen als je het niet vertrouwd. ethanol kacheltje kan ook nog als je denkt dat de stroom ook nog uit gaat vallen.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
@powerskin
Zie mijn posts boven, ik zit ook er ook aan te denken om er 1 te installeren, maar hoe ziet de installatie met teruglsagklep eruit dan? Gaat de retour via de CV ketel, boilervat of WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

CrazyOne schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 10:17:
@powerskin
Zie mijn posts boven, ik zit ook er ook aan te denken om er 1 te installeren, maar hoe ziet de installatie met teruglsagklep eruit dan? Gaat de retour via de CV ketel, boilervat of WP?
Je kunt op internet van LG schema's vinden, bijvoorbeeld voor het aansluiten van CV (Nr 17), zie
https://www.lgklimaat.nl/...andleiding-whitepaper.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:51:
Dat gezegd hebbende, die wp komt gok ik uit Slowakije want het display is in het Nederlands, maar als ik naar het menu ga waar ik het energieverbruik kan controleren staat er iets volgens google translate in het Slowaaks. Zijn die waarden een beetje betrouwbaar? En klopt het dat als ik in de samenvatting van energieverbruik kijk, tweede tab dat ik het thermisch vermogen kan bekijken (en dan dus de COP kan berekenen?).

Want volgens mij is het verbruik vandaag 1.6kWh en het thermisch vermogen 10.2kWh.
Ik heb met een kWh meter een verschil van ongeveer 7%. Als het aangegeven thermisch vermogen dezelfde afwijking heeft, dan zou de COP kunnen kloppen. Ik heb het afgelopen winter per dag bijgehouden, de laagste COP was 2,5 en de hoogste 6,0 . Gemiddelde sCOP 4,1 . Ik denk dat dat wel zou kunnen kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op zondag 15 september 2024 @ 22:46:

Eerst zat ik ook te denken aan een buffervat, dat is mij toen op tweakers afgeraden. Met zo'n grote oppervlakte lijkt het mij helemaal niet nodig.
LG adviseert altijd een parallel buffervat (bij sommige LG warmtepompen zit standaard een 40 Ltr buffervat).
Als je geen na regeling op de verdelers hebt zitten, dan zou het eventueel kunnen (een na regeling zou de waterstroom kunnen afsluiten en de warmtepomp kan dan in storing gaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-06 08:22
[...]

Ik heb deze gebruikt:

Bijv. dit middel:

@Jojan265 zijn die EPDM slangen voldoende zuurstofdicht ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-05 12:31

Doezel

Ond

Energy State?

Vraag: mijn warmtepomp draait nu al een hele tijd stabiel. DHW gaat overdag rond 13:00 aan en 's nachts als de stroomprijs het goedkoopst is.

Echter, de warmtepomp draait altijd op de AI stand met een stooklijn. Ik doe niets met de Energy State functie van de Therma-V.

Gebruikt iemand die wel? Zou het zinvol zijn om deze energy state aan de stroomprijs te koppelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8ygyaLkZi79g8R_P8_B0N5j4wU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a6ZOVu4fuOFkEPiLoLu7oEeo.png?f=user_large

LG Therma V Monobloc 12KW U34. | 24 zonnepanelen x 380WP | Gasloos | Unifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Doezel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 13:43:
Energy State?

Vraag: mijn warmtepomp draait nu al een hele tijd stabiel. DHW gaat overdag rond 13:00 aan en 's nachts als de stroomprijs het goedkoopst is.

Echter, de warmtepomp draait altijd op de AI stand met een stooklijn. Ik doe niets met de Energy State functie van de Therma-V.

Gebruikt iemand die wel? Zou het zinvol zijn om deze energy state aan de stroomprijs te koppelen?

[Afbeelding]
De Energy State functie staat achterin de handleiding met de opmerking over de verbinding met een ESS. Nu is ESS een Energy Storage System, een batterij. Ik vermoed dat de verschillende schema's doelen op het samenwerking met energie opslag en het verbruik door de warmtepomp en de SWW voorziening.
Of er meerdere koppelingen mogelijk zijn, zoals met de energie prijs, is mij niet bekend.

Uit de handleiding:
Energy state
This function is to control the product according to the energy state. When the charged state of
ESS is transmitted, it changes the target temperature of heating, cooling and DHW by setting
value according to energy state.
Select either Signal Mode or Modbus Mode according to the connection type between the
product and the ESS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doezel

Doezel

Ond

Klopt wat je daar noemt, zo staat het inderdaad in de handleiding.

Je kunt dus het energieverbruik verhogen of verlagen in bepaalde situaties. Stroomprijs is een van die situaties, dan moet je echter de stroomprijs ergens vandaan halen (ENTSO-e integratie in Home Assistant?) en op basis daarvan de energy-state mode van je warmtepomp aanpassen (bijv. via modbus integratie in Home Assistant)

Vraag is dus of iemand dat al eens gedaan heeft en/of daar wat zinnigs over te zeggen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
@PeteSplit
Zoals ik uit het schema lees zal ik dan ook de wp aan de ketel moeten knopen met een schakeling voor het aan/uit zetten, of heeft @Powrskin gewoon het schema gevolgd en verder niks electronisch aan elkaar geknoopt? Ik zal vanavond mijn technisch tekenen lessen weer eens afstoffen en even kijken of ik een schema kan maken welke (volgens mij) het dan moet worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:26
Doezel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:28:

Je kunt dus het energieverbruik verhogen of verlagen in bepaalde situaties. Stroomprijs is een van die situaties, dan moet je echter de stroomprijs ergens vandaan halen (ENTSO-e integratie in Home Assistant?) en op basis daarvan de energy-state mode van je warmtepomp aanpassen (bijv. via modbus integratie in Home Assistant)

Vraag is dus of iemand dat al eens gedaan heeft en/of daar wat zinnigs over te zeggen heeft.
Ik gebruik energy state om bij de tweede zone een hogere aanvoertemperatuur in te schakelen. De eerste zone krijgt in dat geval ook de hogere temperatuur (tot de ruimtethermostaat de zoneklep dichtstuurt).

Energy state werk goed en zoals je verwacht. Echter let op dat bij energy state off (0?) 1 de vorstbeveiliging niet actief is, dus die zou ik vermijden.
Tevens kun je bij es 5, 6, 7 en 8 afwijkende waardes instellen, echter kun je bij 5 en 6 enkel een verhogen instellen en bij 7 en 8 enkel een verlaging (of net andersom, weet ik zo niet)

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyOne
Goed, mijn slechtste technische tekening ooit (hielp ook dat ik in het jaar dat ik technisch tekenen op school had, iets had met de dochter van de leraar, maakte mijn cijfer wel makkelijker).
In serie of parallel dus, met allebei 2 terugslagkleppen erin. Nu is de vraag nog of de warmtepomp en de CV ketel regeltechnisch aan elkaar moeten worden geknoopt, of gewoon 2 terugslagkleppen plaatsen en lang leve de lol?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2NU6JfJcHMHppYSg6f8D0-BILOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cxMAZdzY7J6f3jAn8VSxpUS3.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jp35Yx3-CYhi0TlSEeP2pXsmMNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gQ8y37D93YyRWbb9R3K5Pqf5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Buffervat serie (in retour voor volume) parallel (als kortsluiting met pomp)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JWGbQZ618qCV8wohIqxUTpF0mLk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/esQcPfqo6lAXae8ZPqSQpaqP.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jzFHU4Lf8jnAOQFoPZVqAyiYwn0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/56B9uHNofUweuOKhVD1fJPqO.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Niet online
CrazyOne schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:26:
@PeteSplit
Zoals ik uit het schema lees zal ik dan ook de wp aan de ketel moeten knopen met een schakeling voor het aan/uit zetten, of heeft @Powrskin gewoon het schema gevolgd en verder niks electronisch aan elkaar geknoopt? Ik zal vanavond mijn technisch tekenen lessen weer eens afstoffen en even kijken of ik een schema kan maken welke (volgens mij) het dan moet worden.
Ik had hem zo op de cv buis zitten. Zonder aansturing ofzo. Dacht als hij het niet trekt dan zet ik de warmtepomp wel uit en pompt het cv water ook door de warmtepomp heen. Samen aan wilde ook gewoon alleen dat heb ik alleen een half uurtje getest, temperatuur loopt dan natuurlijk helemaal uit de stooklijn dus die zou je dan uit moeten zetten.

Heb ook geen buffervat, want redelijk wat vloerverwarming.

Ik zou het zo simpel mogelijk houden, met zo dik mogelijke slangen aansluiten. 32mm (flexibel) op de warmtepomp naar binnen en dan voor cv buis een snelkoppeling met kogelkraan. Paar keer eenrichtings klep en een buffervat

Nukezone FTW

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:59
CrazyOne schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 20:41:
Goed, mijn slechtste technische tekening ooit (hielp ook dat ik in het jaar dat ik technisch tekenen op school had, iets had met de dochter van de leraar, maakte mijn cijfer wel makkelijker).
In serie of parallel dus, met allebei 2 terugslagkleppen erin. Nu is de vraag nog of de warmtepomp en de CV ketel regeltechnisch aan elkaar moeten worden geknoopt, of gewoon 2 terugslagkleppen plaatsen en lang leve de lol?[Afbeelding][Afbeelding]
Met terugslagkleppen verwarm je in principe of met je warmtepomp of je CV ketel. Als je beide tegelijk wilt, is het maar net welke pomp het sterktst is, de CV pomp of de extra circulatie pomp vanaf je parallel buffervat.
Je zult dus zelf (of via een extra automation in bv Home Assistant) moeten omschakelen. En als de buitentemperaturen rond het vriespunt liggen moet je WP het water natuurlijk wel kunnen circuleren.

Wil je dit niet dan kun je beter bivalent aansluiten met een open verdeler (of ook de CV als warmtebron aan je parallel buffervat).

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:07
ik zou de warmtepomp aansluiten op het buffervat, retour uit de installatie op onderkant buffervat, en dan bovenkant buffervat naar retourleiding van de cv ketel. de ketel pomp de secundaire kant dan rond.
dan heb je geen keerkleppen.

• CR1992

CR1992

Thor

ingmar89 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 09:20:
ik zou de warmtepomp aansluiten op het buffervat, retour uit de installatie op onderkant buffervat, en dan bovenkant buffervat naar retourleiding van de cv ketel. de ketel pomp de secundaire kant dan rond.
dan heb je geen keerkleppen.
Een stom vraagje misschien.
Stel dat je uw gasketel op de warmtewisselaar van je buffervat zet.
Zodat je buffervat iets warmer wordt?

Zou dit ook kunnen werken voor iets hogere temperatuur moest het echt heel koud zijn.
Dan heb je weinig extra sturing nodig en geen weerstand van een andere pomp enzo.

• ingmar89
Das ook een mogelijkheid. Afhankelijk van je mogelijkheden qua leidingwerk. Hoofdleidingen gaan dan dus vanaf je buffervat. Uitgaande dat die nu bij de ketel vertrekken, betekend dat 4 leidingen tussen (locatie)ketel en buffer. (2* buffer - installatie en 2* ketel - buffer)

• CrazyOne
Jullie maken het er niet makkelijker op! Kan het ook in een schema of is dat iets teveel gevraagd? Begin wel meer te neigen naar gewoon 2 terugslagkleppen, boiler en andere dingen even vergeten en dan volgend jaar kijken hoe en wat precies handig is, ook met de winter die dan is geweest. Heb ik nog altijd CV als back-up.
En dan de volgende vraag, hoe hebben jullie het met subsidie geregeld, want officieel moet een bedrijf het allemaal installeren.

[ Voor 16% gewijzigd door CrazyOne op 18-09-2024 16:00 ]

• ingmar89
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dnx8Ncw8zydX7OtLKNq7SaYEQr0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IwKTKtq2YRPfMuE6dOwrZqPH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZMxTAL_rs26x-zDATejB-GLLK8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ypPjUqR9ziMvyIXraVeo6T28.png?f=fotoalbum_large

• jschel
  • Laatst online: 00:01
SalexSun schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 17:37:
[...]

Ik gebruik energy state om bij de tweede zone een hogere aanvoertemperatuur in te schakelen. De eerste zone krijgt in dat geval ook de hogere temperatuur (tot de ruimtethermostaat de zoneklep dichtstuurt).

Energy state werk goed en zoals je verwacht. Echter let op dat bij energy state off (0?) de vorstbeveiliging niet actief is, dus die zou ik vermijden.
Tevens kun je bij es 5, 6, 7 en 8 afwijkende waardes instellen, echter kun je bij 5 en 6 enkel een verhogen instellen en bij 7 en 8 enkel een verlaging (of net andersom, weet ik zo niet)
is dat niet bij EES state 1 -> forced off?

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
Doezel schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 14:28:

Ik doe dat voor DHW. Precies zoals je beschrijft dus de Entso-e integratie en dan de ESS state aanpassen via modbus afhankelijk van de elektriciteitsprijs. Ik heb dat ook eens geprobeerd met verwarmen maar dat is niet handig want dan lever je veel comfort in. Het is gewoon veel comfortabeler om de warmte pomp de hele dag te laten draaien op een laag pitje. Verder was het het afgelopen jaar iig. zo dat de elektriciteitsprijs overdag niet genoeg varieerde om het heel nuttig te maken. DHW werkt best oké, in de zomer zeker. Is het heel nuttig/win je er heel veel mee? Ik vraag het me af, zoveel verbruik zit er nu ook weer niet in de DHW cycli en je kunt het met een timer oid. afdwingen naar tijden die over het algemeen goedkoper zijn zoals jij al doet. Het is meer spielerei dus, kortom leuk om te doen:-D

• CR1992

CR1992

Thor

Is de onderste op de warmtewisselaar aangesloten of gewoon op het buffervat?

• SalexSun
jschel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:08:
[...]

is dat niet bij EES state 1 -> forced off?
Ja die moet het zijn

• ingmar89
CR1992 schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:51:
[...]

Is de onderste op de warmtewisselaar aangesloten of gewoon op het buffervat?
Kan beide. Een spiraal geeft wat verlies, dus zou ik niet doen als het niet nodig is.

• Doezel

Doezel

Ond

jschel schreef op woensdag 18 september 2024 @ 22:19:
[...]

Ik doe dat voor DHW. Precies zoals je beschrijft dus de Entso-e integratie en dan de ESS state aanpassen via modbus afhankelijk van de elektriciteitsprijs. Ik heb dat ook eens geprobeerd met verwarmen maar dat is niet handig want dan lever je veel comfort in. Het is gewoon veel comfortabeler om de warmte pomp de hele dag te laten draaien op een laag pitje. Verder was het het afgelopen jaar iig. zo dat de elektriciteitsprijs overdag niet genoeg varieerde om het heel nuttig te maken. DHW werkt best oké, in de zomer zeker. Is het heel nuttig/win je er heel veel mee? Ik vraag het me af, zoveel verbruik zit er nu ook weer niet in de DHW cycli en je kunt het met een timer oid. afdwingen naar tijden die over het algemeen goedkoper zijn zoals jij al doet. Het is meer spielerei dus, kortom leuk om te doen:-D
Bedankt voor je feedback, WP zelf draait hier ook 24/7 op stooklijn. Dat werkt prima comfortabel en zelfs prima samen met de houtkachel (als in: die 2 trekken zich niets van elkaar aan :-))

Heeft dus geen zin om daar iets aan de automatiseren.

DHW schakel ik gewoon in en uit op 2 momenten: Dus niet met ESS.
1) goedkoopste 2 uur 's nachts
2) van 13:00 tot 15:00 overdag als de stroomprijs (bijna) altijd het laagst is.

In die 2 uur wordt alle water weer 55 graden, en met ons 4en gebeurt het zelden dat we allemaal zo kort op elkaar douchen dat het warm water op is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrazyOne
@ingmar89 @PeteSplit
Bedankt voor het meedenken! Uiteindelijk besloten dat ik het voorlopig zonder buffervat ga proberen, op de manier zoals @Antonl91 het had uitgelegd, gewoon 2 non return valves op de toevoerleidingen en de boel op deze manier gebruiken. Dan zie ik komende zomer, als we een winter hebben gedraaid wel hoe ik het beste de boel kan optimaliseren en eventueel ook een boilervat kan aanleggen en helemaal van het gas af gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
dan zou ik het als volgt doen. dan weet jeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ql17GJy7_iRCveFnrAh3rk6r6UM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tK8TdcCkdOnzcmIGL9dOOb0D.png?f=fotoalbum_large zeker dat je altijd flow hebt over je warmtepomp:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 06-06 08:52
ingmar89 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 10:01:
dan zou ik het als volgt doen. dan weet je[Afbeelding] zeker dat je altijd flow hebt over je warmtepomp:
Dan is de WP toch een bypass?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
bypass?
De warmtepomp circuleert in dit geval water over de installatie (radiatoren)
De cv ketel kan daar warmte aan toevoegen, indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRT
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 21:37

GRT

Ik heb sinds 2022 een 14kW U34.
De afgelopen twee winters heeft deze gelopen zonder ondersteuning van de cv. Dat gaat over het algemeen prima, maar ik merk wel dat bij een langere periode van kou het huis langzaam wat afkoelt. Nu ben ik niet zeker of dit komt doordat de (vloer)verwarming niet voldoende afgiftecapaciteit heeft of omdat de warmtepomp aan zijn max zit.

Als ik naar het stroomverbruik van de WP op de koudste momenten kijk, zit dit maximaal rond de 1500W per fase, ~6.5A. Ik heb geen directe kWh meter op de warmtepomp, dus daar zit wat marge op. Dit is wel ruim hoger dan de nominale stroom van 4.3A per fase die de 14kW volgens de datasheet gebruikt.

Heeft het eventueel zin om te upgraden naar een 16kW? is deze daadwerkelijk krachtiger dan de 14kW of maakt dat in praktijk nauwelijks uit? De 16kW zou volgens de datasheet nominaal op 5.0A zitten, dus dat is nog steeds een stuk lager dan mijn geschatte stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
GRT schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 13:35:
Ik heb sinds 2022 een 14kW U34.
De afgelopen twee winters heeft deze gelopen zonder ondersteuning van de cv. Dat gaat over het algemeen prima, maar ik merk wel dat bij een langere periode van kou het huis langzaam wat afkoelt. Nu ben ik niet zeker of dit komt doordat de (vloer)verwarming niet voldoende afgiftecapaciteit heeft of omdat de warmtepomp aan zijn max zit.

Als ik naar het stroomverbruik van de WP op de koudste momenten kijk, zit dit maximaal rond de 1500W per fase, ~6.5A. Ik heb geen directe kWh meter op de warmtepomp, dus daar zit wat marge op. Dit is wel ruim hoger dan de nominale stroom van 4.3A per fase die de 14kW volgens de datasheet gebruikt.

Heeft het eventueel zin om te upgraden naar een 16kW? is deze daadwerkelijk krachtiger dan de 14kW of maakt dat in praktijk nauwelijks uit? De 16kW zou volgens de datasheet nominaal op 5.0A zitten, dus dat is nog steeds een stuk lager dan mijn geschatte stroom.
Zelf kijk ik naar deze tabellen voor het afgifte vermogen van vloerverwarming:
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_14x2_LR.pdf

Maar ik denk dat het vooral belangrijk is om in kaart te brengen wat het oppervlakte is van de woning, oppervlakte vloerverwarming, hoeveel verwarming is er nodig maar ook wat zou zoiets kosten? Want dat zal best wat kosten, voor maar 2kW extra. Is het dan niet handiger om aan een alternatief te denken? 2.5kW airco heb je al (inclusief installatie) voor iets van 1500 euro (eerste adv die ik tegen kom op marktplaats; https://www.marktplaats.n...systemen-incl-installatie)

Maar je kunt voor bijvoorbeeld 8.000 euro want zoiets zal het gok ik zeker wel kosten ook kijken of je niet wat aan de woning kunt verbeteren waardoor je minder hoeft te stoken. Ramen vervangen, kieren dichten (brievenbus, ventilatieroosters etc), isolatie, (decentrale) WTW, bijvoorbeeld voor de badkamer. Mij lijkt de warmtepomp vervangen voor een klein beetje meer vermogen de minst efficiënte oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Die 4,3 a per maximaal klopt niet, dat is maximaal vermogen bij 7 graden buiten.
Wat voor watertemperatuur heb je ingesteld? Of stooklijn? En haalt hij die ingestelde waarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 08-06 10:11
ingmar89 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 11:41:
bypass?
De warmtepomp circuleert in dit geval water over de installatie (radiatoren)
De cv ketel kan daar warmte aan toevoegen, indien nodig.
:X het is inderdaad geen bypass mits er terugslagkleppen op de juiste manier bij de cv-ketel zijn geplaatst ...hoe? is afhankelijk van merk en type van cv-ketel is niet altijd hetzelfde ..op dit forum is er een lijstje van de verschillende merken en type cv-ketels(waar de terugslagkleppen te plaatsen)....de lg wp is voorzien van een pontenciaal vrij contact(om de cv-ketel hybride bij te schakelen in dien nodig) genaamd ketel van derde(inschakelen bijv onder de -10gr C) of kan ook gewoon bijschakelen met bestaande cv thermostaat

[ Voor 16% gewijzigd door kazemo op 20-09-2024 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GRT
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 21:37

GRT

Antonl91 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:25:
[...]

Zelf kijk ik naar deze tabellen voor het afgifte vermogen van vloerverwarming:
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_16x2_LR.pdf
https://www.albrand.nl/up...Warmteafgifte_14x2_LR.pdf

Maar ik denk dat het vooral belangrijk is om in kaart te brengen wat het oppervlakte is van de woning, oppervlakte vloerverwarming, hoeveel verwarming is er nodig maar ook wat zou zoiets kosten? Want dat zal best wat kosten, voor maar 2kW extra. Is het dan niet handiger om aan een alternatief te denken? 2.5kW airco heb je al (inclusief installatie) voor iets van 1500 euro (eerste adv die ik tegen kom op marktplaats; https://www.marktplaats.n...systemen-incl-installatie)

Maar je kunt voor bijvoorbeeld 8.000 euro want zoiets zal het gok ik zeker wel kosten ook kijken of je niet wat aan de woning kunt verbeteren waardoor je minder hoeft te stoken. Ramen vervangen, kieren dichten (brievenbus, ventilatieroosters etc), isolatie, (decentrale) WTW, bijvoorbeeld voor de badkamer. Mij lijkt de warmtepomp vervangen voor een klein beetje meer vermogen de minst efficiënte oplossing.
De investering valt goed mee. Bij Aircoplaza betaal je €5000 voor een 16kW monoblock en daar zit €3950 subsidie op. Dus met verzenden en installatie (is enkel omwisselen) ben je netto ca. €1200 kwijt en dan kan ik mijn 14kW eventueel nog verkopen.
Maar je hebt gelijk dat 2kW verschil niet veel is. Met een paar convectorkacheltjes verspreid door het huis voor die paar allekoudste dagen is het probleem gemakkelijk opgelost. Die heb ik trouwens ook wel al staan. Voordat je daar voor €1200 aan stroom doorheen gejast hebt, ben je wel weer een paar jaar verder.
ingmar89 schreef op vrijdag 20 september 2024 @ 18:43:
Die 4,3 a per maximaal klopt niet, dat is maximaal vermogen bij 7 graden buiten.
Wat voor watertemperatuur heb je ingesteld? Of stooklijn? En haalt hij die ingestelde waarde?
Hoeveel Ampere is dan wel het maximum? Toch wel gek dat ze niet het daadwerkelijke maximum vermogen ergens zetten. Dat je compressor een piek trekt bij inschakeling is niet gek, maar langere tijd boven het opgegeven vermogen werken, kan in (huis)installaties toch gemakkelijk tot problemen leiden.

Op dit moment is het moeilijk om zaken te controleren, maar voorzover ik me kan herinneren haalt hij de watertemperatuur wel redelijk. De regeling zit sowieso wel vaker een paar graden naast de ingestelde temperatuur, ook op momenten dat de pomp zeker voldoende vermogen heeft. Ik werk met een stooklijn.
De flow is wel redelijk laag, rond de 28 l/min (pomp staat op continu) Er zit dus redelijk wat weerstand in mijn systeem. Zou het helpen als ik de flow kan verhogen of helpt dat weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Ik kon niet terug vinden of het eerder is gepost. LG heeft een product brochure uit 2024 met alle handige cijfers in meer detail dan vorige versies.

Zowel voor de R32, R290 modellen en hydrosplits..

Een mooi overzicht van de warmteafgifte bij verschillende buiten temps. Met als melding dat dit de afgifte inclusief defrosts is.

9KW R32 monoblock:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gXZzkmRY2juQu6DqrmbOkPJEmHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FIWM7UuydwZodZnXVjYJcqSv.png?f=fotoalbum_large

9KW R290 met indoor hydrounit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ng9ZMC0SYUjn64-8WAk66HmpX7w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3yuWqGw44xPH66AIqBO8sokA.png?f=fotoalbum_large

https://www.lgklimaat.nl/...product-catalogue_fin.pdf

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:06
Weet niet of dit nu een vooruitgang is @Kip . In de oude brochure zag je naast de heating capacity ook nog de cop staan die zie ik nu niet meer terug in de tabel.

Bijvoorbeeld deze uit een oudere catalogus
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kfmWlsGyIdcllG_ixr-vA-wooUY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GbFYjKkLZcXzX0UlHwxcxjwN.png?f=user_large

ook inclusief defrosts dacht ik.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JH Veenstra
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 31-05 17:41
Beste Medetweakers,

Ook ik heb een LG therma V U44 9kwh met boiler vat geinstalleerd in onze woonboerderij uit 1757 geinstalleerd. Alles werkt, dankzij jullie input op Tweakers, behalve krijg ik de desinfectie run niet werkend. Ik heb een elektrisch element in de boilervat. Na mijn weten heb ik alles goed ingesteld, maar helaas.

Is er iemand die bereidt is om mij te helpen met een aantal foto's van de controller hoe jullie het hebben ingesteld?

• BuNNy_RaBBiT
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-06 09:50
Goedenavond,
even ter bevestiging, backup heater in buffervat warmtepomp.
Als ik de backup heater out wil gebruiken op een Therma V R290 dan moet ik:

- L1 op "COMMON" en L1(geschakeld A1) van het relais op "HEATER 1" + NUL(A2) op het relais.

- 10K NTC op "Backup heater outlet temperature" stekkertje "CN_TH3" Sensor op uitgang van het buffervat.

- Option dipswitch 2 6 "ON" 7 "OFF"

- Setpoint instellen in RMC. "Backup heater release temp."

Is de NTC echt nodig of kan het ook zonder? Stel je plaatst een 10k weerstand, hierdoor denkt de LG dat hij 25* meet. Werkt dit?

Alvast bedankt!

Blaaaaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:22
Het wordt weer wat kouder dus ik dacht mijn LG weer aan te zetten hier. Geen monoblock, maar split unit en hij gaat in storing op CH14.
De waterdruk was wat laag (1,5 bar) en dit bijgevuld naar 2 bar. Alle radiatoren open gezet en ontlucht en het tf1 filter schoongemaakt. Het water was schoon dus dat zag er keurig uit. Het apparaat een dag van de stroom gehaald, maar wat ik ook doe; hij gaat niet starten. De waterpomp gaat draaien als hij wil starten, pompt even en stopt vervolgens. Daarna is het gelijk weer CH14.

Er zijn geen instellingen veranderd oid na de vorige winter. De afgelopen jaren heeft hij goed gedraaid, maar ik lijk dit niet opgelost te krijgen.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 20:18
Wimlem schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:46:
Het wordt weer wat kouder dus ik dacht mijn LG weer aan te zetten hier. Geen monoblock, maar split unit en hij gaat in storing op CH14.
De waterdruk was wat laag (1,5 bar) en dit bijgevuld naar 2 bar. Alle radiatoren open gezet en ontlucht en het tf1 filter schoongemaakt. Het water was schoon dus dat zag er keurig uit. Het apparaat een dag van de stroom gehaald, maar wat ik ook doe; hij gaat niet starten. De waterpomp gaat draaien als hij wil starten, pompt even en stopt vervolgens. Daarna is het gelijk weer CH14.

Er zijn geen instellingen veranderd oid na de vorige winter. De afgelopen jaren heeft hij goed gedraaid, maar ik lijk dit niet opgelost te krijgen.
Heb je al geprobeerd een pomp test-run te draaien voor een tijdje zodat het hele systeem goed doorstroomt?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
Casper de Boer schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 09:58:
[...]

Heb je al geprobeerd een pomp test-run te draaien voor een tijdje zodat het hele systeem goed doorstroomt?
ik heb software versie 3031, die optie heb ik er niet in zitten zover ik weet.

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

Er kan mogelijk nog lucht in het systeem zitten. Zowel in de binnenunit als de buitenunit bevinden zich ontluchters die je kunt proberen te gebruiken.
Geeft je controller flow waardes aan als je de WP start? Liters per minuut.

In de servicemanual vind je een stappenplan dat je kunt volgen. Kort samengevat:

Controleer de waterdruk en eventuele lekkages in de leidingen.
Controleer het filter.
Gebruik je een externe pomp? > Zijn de instellingen hiervan correct?
Controleer de CN-FLOW-connector op de printplaat (PCB).
Meet de CN-FLOW-waarden met een multimeter.
Enzovoort.

Edit: Check ook even je pomp instellingen. Als je handmatig de flow op een lage waarde heb gezet is dat misschien door omstandigheden nu opeens te laag om de minimale drempelwaarde te bereiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Kip op 27-09-2024 10:46 ]

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
Kip schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 10:37:
Er kan mogelijk nog lucht in het systeem zitten. Zowel in de binnenunit als de buitenunit bevinden zich ontluchters die je kunt proberen te gebruiken.
Geeft je controller flow waardes aan als je de WP start? Liters per minuut.

In de servicemanual vind je een stappenplan dat je kunt volgen. Kort samengevat:

Controleer de waterdruk en eventuele lekkages in de leidingen.
Controleer het filter.
Gebruik je een externe pomp? > Zijn de instellingen hiervan correct?
Controleer de CN-FLOW-connector op de printplaat (PCB).
Meet de CN-FLOW-waarden met een multimeter.
Enzovoort.

Edit: Check ook even je pomp instellingen. Als je handmatig de flow op een lage waarde heb gezet is dat misschien door omstandigheden nu opeens te laag om de minimale drempelwaarde te bereiken.
als t goed is heeft de binnenunit een automatische ontluchter. Zojuist de interne filter schoongemaakt. Hier zat best nog wat troep in en het water was vies dat er uit kwam. Helaas heeft het niet geholpen.

ik heb firmware 3031, flow waardes kan ik niet zien.

Waterdruk 2 bar
filters schoon
Geen externe pomp.
Connector aangedrukt op cn-flow1. Doormeten heb niet echt verstand van en de spullen.

Pompinstelling (RPM) staat op 0 (standaard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Niet online

Kip

In de service manual staan de stappen duidelijk uitgelegd om verschillende zaken uit te meten met een multimeter.

Mogelijk is het iets met de waterpomp/circulatiepomp ("CV pomp"). Als de warmtepomp lang van de stroom is geweest zou de circulatiepomp vast kunnen gaan zitten.

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Wimlem schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 13:27:
[...]

als t goed is heeft de binnenunit een automatische ontluchter. Zojuist de interne filter schoongemaakt. Hier zat best nog wat troep in en het water was vies dat er uit kwam. Helaas heeft het niet geholpen.

ik heb firmware 3031, flow waardes kan ik niet zien.

Waterdruk 2 bar
filters schoon
Geen externe pomp.
Connector aangedrukt op cn-flow1. Doormeten heb niet echt verstand van en de spullen.

Pompinstelling (RPM) staat op 0 (standaard)
Heb je de warmtepomp lange tijd van het stroom gehad? Normaal gesproken moet dat niet. Je kunt in de instellingen kiezen om de hoeveel uur je waterpomp even een minuutje moet gaan draaien (tenminste vanaf versie 3). Dit is een behoud voor je waterpomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
Jojan265 schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:07:
[...]

Heb je de warmtepomp lange tijd van het stroom gehad? Normaal gesproken moet dat niet. Je kunt in de instellingen kiezen om de hoeveel uur je waterpomp even een minuutje moet gaan draaien (tenminste vanaf versie 3). Dit is een behoud voor je waterpomp.
Nee hij staat altijd op stroom. Vanwege de ch14 stroomloos gemaakt. Heb begrepen van lgklimaat dat de flow sensor (art EBD62586402) waarschijnlijk kapot is.

De waterpomp hoor ik wel aan slaan, dus die lijkt in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

Wimlem schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 16:50:
[...]

Nee hij staat altijd op stroom. Vanwege de ch14 stroomloos gemaakt. Heb begrepen van lgklimaat dat de flow sensor (art EBD62586402) waarschijnlijk kapot is.

De waterpomp hoor ik wel aan slaan, dus die lijkt in orde.
9 van de 10 keer is er echt wat aan de hand met de flow. Een verstopping of lucht in het systeem. Krijg je Ch14 vrijwel direct of na een minuut of meer?

Je zegt dat de warmtepomp altijd aan de stroom heeft gezeten. Dan moet de pomp zijn blijven draaien of je hebt dan dus al heel lang Ch14 gehad. Of had je de warmtepomp uit gezet met de afstandbediening. Dan is er grote kans dat je pomp toch vastzit omdat hij sinds het uitzetten van de warmtepomp niet meer gedraaid heeft. Wat je kan proberen is met een hamer stevig maar niet keihard tegen de pomp blijven slaan op het moment dat je de warmtepomp aanzet. Vaak schiet de waterpomp dan los.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

• jschel
Als de waterpomp draait dan zou ik er niet tegen aan slaan. Ik denk idd lucht of toch ergens een flow beperking bv in de warmtewisselaar. Of de pomp settings te strak. Jammer dat je de flow niet terug kunt zien op de remote. Anders wist je zo wat er aan de hand is.

• ingmar89
Je hebt dan waarschijnlijk een flow switch ipv een sensor. (Lepeltje in de waterstroom). Die kun je even demonteren, schoonmaken, controleren op werking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
@Wimlem zit er niet ergens in je systeem/vvw flowmeter waaraan je kan zien dat er werkelijk wel/geen flow is?

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:35
Heren,

Ik ben met een monteur al een half jaar bezig met het aansluiten van mijn warmtepomp.
Zelf een onbekende op dit gebied was ik overgeleverd aan de kennis van de ingehuurde specialist.

Echter kom ik er nu achter dat het buffervat waarschijnlijk helemaal niet nodig is, en zelfs negatief is voor het rendement. Telkens kom ik achter zaken waar ik niet echt over te spreken ben.
Terwijl mijn wens vrij simpel is:

* Monoblock LG Therma 6kW unit staat op de schuur. SWW van van 300 liter is nodig voor douche etc.
* Naast SWW is er een vloerverwarminglus in de woonkamer, en een 4tal radiatoren voor de bovenverdieping, welke niet eens gebruikt worden momenteel.
* Het zooitje moet de stadsverwarming van Vattenfal vervangen.
* Ik wil zo veel mogelijk mijn warmtepomp laten draaien tijdens hoge opbrengst van mijn zonnepanelen of tijdens lage stroomprijs in mijn dynamische contract. Hier heb ik al domotica scripts voor liggen.

Veel gedoe gehad met het vat waar LG blijkbaar een zeer specifieke thermometer nodig heeft in het SWW vat. Die is nu besteld en levertijd was 6 weken.

Al met al twijfel ik over de aangeboden oplossing. Graag heb ik jullie professionele inzicht hier over. Is mijn wens überhaupt haalbaar, en is dat vat inderdaad een verlies aan rendement?

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:30
elbizarre schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:43:
Heren,

Ik ben met een monteur al een half jaar bezig met het aansluiten van mijn warmtepomp.
Zelf een onbekende op dit gebied was ik overgeleverd aan de kennis van de ingehuurde specialist.

Echter kom ik er nu achter dat het buffervat waarschijnlijk helemaal niet nodig is, en zelfs negatief is voor het rendement. Telkens kom ik achter zaken waar ik niet echt over te spreken ben.

* Monoblock LG Therma 6kW unit staat op de schuur. SWW van van 300 liter is nodig voor douche etc.
* Naast SWW is er een vloerverwarminglus in de woonkamer, en een 4tal radiatoren voor de bovenverdieping, welke niet eens gebruikt worden momenteel.
* Ik wil zo veel mogelijk mijn warmtepomp laten draaien tijdens hoge opbrengst van mijn zonnepanelen of tijdens lage stroomprijs in mijn dynamische contract. Hier heb ik al domotica scripts voor liggen.

Veel gedoe gehad met het vat waar LG blijkbaar een zeer specifieke thermometer nodig heeft in het SWW vat. Die is nu besteld en levertijd was 6 weken.

Al met al twijfel ik over de aangeboden oplossing. Graag heb ik jullie professionele inzicht hier over. Is mijn wens überhaupt haalbaar, en is dat vat inderdaad een verlies aan rendement?
Er mist echt heel veel informatie om hier een zinnig antwoord op te kunnen geven.
- of het systeem juist gedimensioneerd is is natuurlijk al niet te beoordelen zonder dat we weten hoe groot het te verwarmen op is en hoe goed het geïsoleerd is.
- over het buffervat verschillen de meningen waarschijnlijk, als je WP gaat pendelen omdat deze de warmte niet kwijt kan tijdens de opstart piek, dan verbetert een buffervat het rendement. Als je zonder vat door de opstartpiek komt is het in principe een extra plek waar warmte verloren gaat.
- ik heb zelf geen SWW op de WP, maar 300L boilervat en een 6kW WP. Dat zou in de winter wel eens krap kunnen zijn, afhankelijk van de warmtevraag van de woning.
- radiatoren icm een All-electrix WP zijn m.i. niet zo'n geweldig idee tenzij ze alleen nodig zijn om de kou te breken. Als ze echt moeten verwarmen (werkkamer/studeerkamer) moet je WP naar 55C of zo óf je moet ZLTV radiatoren hebben. Ook hier wel weer afhankelijk van hoe goed de woning geïsoleerd is.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

elbizarre schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 18:43:
Heren,

Je kunt al veel lezen over een buffervat in dit topic.
Even kort,
- LG adviseert een buffervat (garantie)
- Buffervat nodig als je een kleine systeem inhoud hebt
- Tijdens een defrost heeft de WP veel warmwater nodig
- Buffervat (of kortsluiting) bij (automatische) na regeling

Ik heb bij mijn WP niet de indruk dat het rendement met het buffervat lager is dan zou moeten.
(50 m2 vvw / 7 radiatoren / klein buffervat en geen na regeling )

• Antonl91
PeteSplit schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 19:40:
[...]
- LG adviseert een buffervat (garantie)
Dit zeker vanwege de hoeveelheid start/stops van de compressor. Enig idee hoe ik dat kan controleren bij mijn warmtepomp? Want daar ben ik wel benieuwd naar. Ik heb het idee dat de cycle best lang is in ieder geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:26:
[...]

Dit zeker vanwege de hoeveelheid start/stops van de compressor. Enig idee hoe ik dat kan controleren bij mijn warmtepomp? Want daar ben ik wel benieuwd naar. Ik heb het idee dat de cycle best lang is in ieder geval.
Ik dacht eerder vanwege het in storing gaan van de WP.

Over het pendelen en de overmatige slijtage, lees je veel op internet, zo heb ik gevonden dat er een soort norm is voor compressoren, waarbij er werd geschreven, dat er maar maximaal drie starts/stops per uur mogen zijn en een run tenminste 10 minuten moest duren.

Je kunt op de WP in het menu bij gegevensregistratie zien of er meerdere starts/stops zijn geweest en hoe lang ze waren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQBEWOCTzX-Mpdr-pXJt_8GxhFM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/abfHpVGmdz91OIND8jhOrGDp.jpg?f=fotoalbum_large

14:11 uit / 14:33 aan (altijd 3 meldingen) / 14:45 uit (= run van 12 minuten)
aan / uit en een eventuele storingscode staan op het tweede scherm (pijltje naar rechts)

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 28-09-2024 21:46 ]

• Antonl91
PeteSplit schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:38:
[...]

Ik dacht eerder vanwege het in storing gaan van de WP.

Over het pendelen en de overmatige slijtage, lees je veel op internet, zo heb ik gevonden dat er een soort norm is voor compressoren, waarbij er werd geschreven, dat er maar maximaal drie starts/stops per uur mogen zijn en een run tenminste 10 minuten moest duren.

Je kunt op de WP in het menu bij gegevensregistratie zien of er meerdere starts/stops zijn geweest en hoe lang ze waren.

[Afbeelding]

14:11 uit / 14:33 aan (altijd 3 meldingen) / 14:45 uit (= run van 12 minuten)
aan / uit en een eventuele storingscode staat op het tweede scherm (pijltje naar rechts)
Bedankt! Sinds 17:36 staat die blijkbaar aan zonder een stop, temperatuur instelling staat op 28 met een redelijk hoge hysterese. Hij lijkt wel op een vrij laag vermogen te draaien en ik ben nog aan het uitvogelen of low noise mode en/of energie instellingen daar wat mee te maken heeft. Want het is juist de bedoeling om het vermogen zo laag mogelijk te houden.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:47:
[...]

Bedankt! Sinds 17:36 staat die blijkbaar aan zonder een stop, temperatuur instelling staat op 28 met een redelijk hoge hysterese. Hij lijkt wel op een vrij laag vermogen te draaien en ik ben nog aan het uitvogelen of low noise mode en/of energie instellingen daar wat mee te maken heeft. Want het is juist de bedoeling om het vermogen zo laag mogelijk te houden.
De instelling van de temperatuur en de hysterese (en het temperatuur bereik) bepalen hoe lang de WP blijft draaien zonder te stoppen. Het stoppen wordt hier ook wel thermo off genoemd.

Met low noise / stille mode wordt de werking van de compressor beperkt, zodat deze stiller is. Ik heb bij mijn WP een max verbruik gezien van 3000W, met stille mode is dat ongeveer 1800W.

Energie instellingen zijn er voor het energie menu, je kunt daar de plaatjes wat mooier en meer kloppend maken. Deze hebben geen invloed op de werking van de warmtepomp.

[ Voor 9% gewijzigd door PeteSplit op 28-09-2024 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonl91
PeteSplit schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:51:
[...]

Met low noise / stille mode wordt de werking van de compressor beperkt, zodat deze stiller is. Ik heb bij mijn WP een max verbruik gezien van 3000W, met stille mode is dat ongeveer 1800W.

Energie instellingen zijn er voor het energie menu, je kunt daar de plaatsjes wat mooier en meer kloppend maken. Deze hebben geen invloed op de werking van de warmtepomp.
Oke, dan is low noise dus een interessante mode om het vermogen te beperken en daarmee dus ook direct eventueel pendelen tegen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:55:
[...]

Oke, dan is low noise dus een interessante mode om het vermogen te beperken en daarmee dus ook direct eventueel pendelen tegen te gaan.
ik had nog wat toegevoegd:

De instelling van de temperatuur en de hysterese (en het temperatuur bereik) bepalen hoe lang de WP blijft draaien zonder te stoppen. Het stoppen wordt hier ook wel thermo off genoemd.

• Antonl91
PeteSplit schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 21:56:
[...]

ik had nog wat toegevoegd:

Die had ik al wat verhoogd, volgens mij staat die op 5.5/6 graden. Maar ook hier moet ik nog even mee spelen, ik heb tot nu toe de warmtepomp altijd handmatig aangezet en op het moment dat het warm genoeg was ook weer handmatig uitgezet via de display. Zodra het echt kouder word gaat dat natuurlijk wel veranderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 22:05:
[...]

Die had ik al wat verhoogd, volgens mij staat die op 5.5/6 graden. Maar ook hier moet ik nog even mee spelen, ik heb tot nu toe de warmtepomp altijd handmatig aangezet en op het moment dat het warm genoeg was ook weer handmatig uitgezet via de display. Zodra het echt kouder word gaat dat natuurlijk wel veranderen.
Ik heb de temperatuur staan op 29 graden (vanwege vloerverwarming)
de hysterese bij verwarming heb ik ingesteld op -2 / +4 (+4 is maximum)
het bereik heb ik ingesteld op +15 / +40 (temperatuur plus ruime hysterese)

Het is nu nog rond de 15 graden en ik zet de WP alleen overdag even aan. Met de instellingen draait de WP de hele tijd zonder te stoppen.

Ik heb een afstandsbediening met serienr. 3.06.6a (er zijn verschillende instel mogelijkheden per type WP)

[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 28-09-2024 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
@PeteSplit heb je de watertemperatuur vast op 29 staan? Geen stooklijn dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

Vergis je niet, er zijn hier ook dames...
Ook als je een hoge opbrengst hebt is het alsnog voordeliger om de laagste prijs van je dynamisch energiecontract te pakken. Als je 20 cent krijgt voor je opgewekte stroom maar bijvoorbeeld 's avonds door windenergie de prijs 15 cent is dan wist ik het wel. (Zo regel ik het laden van mijn auto op de laagste prijzen per dag, onafhankelijk van de opbrengst van mijn zonnepanelen).

Maar in principe probeer je je warmtepomp 24/7 te laten draaien waarbij de warmtepomp gaat moduleren. Een warmtepomp heeft een lager rendement als hij hard moet werken om de temperatuur (snel) omhoog te brengen, waarna hij daarna weer uitgeschakeld wordt door je script. Constant op een laag pitje draaien geeft een hogere COP.

Nu zal dat waarschijnlijk nog niet lukken omdat de buitentemperatuur nog wat te hoog ligt.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
Nog even vraagje over buffervat voor mijn R290 12kW, gezien het eigenlijk een verplichting is voor garantie een A-label RVS vat van 100l aangekocht.
Nu volgens de LG handleiding moet deze volledig parallel in-lijn worden aangesloten, is dit wat jullie ook aanbevelen ? Gezien er dan meer vermenging is dacht ik ?
Nu als ik parallel maar enkel zou aansluiten (met t-stuk) lijkt me dit dan weer minder goed voor de defrosts ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:59
GeertV78 schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:24:
Nog even vraagje over buffervat voor mijn R290 12kW, gezien het eigenlijk een verplichting is voor garantie een A-label RVS vat van 100l aangekocht.
Nu volgens de LG handleiding moet deze volledig parallel in-lijn worden aangesloten, is dit wat jullie ook aanbevelen ? Gezien er dan meer vermenging is dacht ik ?
Nu als ik parallel maar enkel zou aansluiten (met t-stuk) lijkt me dit dan weer minder goed voor de defrosts ?
Waarom? Tijdens defrost haal je toch ook nog energie uit je huis? Dat gaat dan ook met minder vermenging in je buffer de WP in.
Hier draait ie al een paar jaar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

GeertV78 schreef op zondag 29 september 2024 @ 10:24:
Ik heb de pomp na het buffervat, bijna op dezelfde stroming-snelheid staan als de waterpomp in de WP (beide ongeveer 20 LPM). De menging is dan minimaal (gelaagdheid).
Het zou niet veel uit moeten maken, als je het water boven en onder door het vat laat lopen, of dat je boven en onder een T-stuk gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op zondag 29 september 2024 @ 09:10:
@PeteSplit heb je de watertemperatuur vast op 29 staan? Geen stooklijn dus?
Ik heb het vorige stookseizoen (mijn eerste met de WP) , zowel auto-AI gebruikt als ook op warmte gestookt. Ik ben daarbij bezig geweest om een goede stooklijn te vinden en de beste temperatuur voor de werking van de WP met mijn afgiftesysteem.
Ik ben erachter gekomen, dat mijn WP grofweg drie gebieden heeft, waar de WP anders reageert. Deze zijn, boven de 15 graden, tussen 7 en 15 graden en onder de 7 graden buitentemperatuur.
Boven de 15 graden vind de WP het wel genoeg en heeft de WP er niet zoveel zin in. Tussen de 7 en 15 graden wil de WP goed gesmeerd worden en voert de WP elk uur een 'oil return cycle' uit. Onder de 7 graden heeft de WP het te koud en voert elk uur een defrost uit om buiten te ontdooien.
Het is moeilijk, als je een stooklijn wilt maken, die goed werkt in alle drie de gebieden.
Omdat de WP anders reageert in de gebieden, heb ik het idee, dat de WP, ook met het stoken op warmte, voor een goede werking een eigen stooklijn gebruikt.
Ik heb met het zoeken naar een stooklijn, ook de temperatuur gevonden, waarbij de WP (in combinatie met mijn afgiftesysteem met vloerverwarming) het beste werkt in alle drie de gebieden en stook daarmee nu op de instelling warmte. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
@PeteSplit opzich wel herkenbaar, maar bij ons in mindere mate. Is 29 ook genoeg bij -10, of zet je hem handmatig wat omhoog als het zo koud wordt? Je gebruikt neem ik aan dan ook een (externe) ruimtethermostaat.

Deels door vergelijkbaar gedrag heb ik eea aangepast.
Onder 6 graden Tbuiten
1) stooklijn zo goed mogelijk ingesteld
2) ruimtethermostaat geen vraag -> stooklijn -2 (middels energy state)
3) 2e zone thermostaat wel vraag -> stooklijn +3
Boven 6 graden Tbuiten
1) geen vraag van thermostaten -> RMC off

- 2e zone zijn slaapkamers en de thermostaat zal in de praktijk weinig aanslaan.
- bonus van energy state gebruiken is dat de AI +/- 5 instelling bruikbaar blijft voor fine tuning vd stooklijn en correctie als ik een hogere ruimtetemperatuur wil kunnen halen

‘Probleem’ waar ik nu tegen aan loop is dat de gemeten luchttemperatuur vd LG afwijkt, mogelijk als gevolg van de omkasting (achterkant open). De afwijking is niet constant, maar vervalt praktisch wanneer de fan gaat draaien (niet zichtbaar op screenshot). Ik heb een 10k ntc klaarliggen om buiten de kast te plaatsen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZbFft7vyWvY32xYleTwYi59VBAI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LmtmMdIM3TqIkfSwUVCLTKgv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door SalexSun op 29-09-2024 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op zondag 29 september 2024 @ 17:03:
@PeteSplit opzich wel herkenbaar, maar bij ons in mindere mate. Is 29 ook genoeg bij -10, of zet je hem handmatig wat omhoog als het zo koud wordt? Je gebruikt neem ik aan dan ook een (externe) ruimtethermostaat.
Ik stook niet op lucht alleen op water.
De temperatuur (hysterese) ligt tussen de 26 en 34 graden watertemperatuur (aanvoer). De vloertemperatuur is ongeveer in-uit : 30-25 graden.
Toen ik met een lagere temperatuur ging stoken (eerst met de gasketel, sinds vorig jaar met de WP) heb ik de vloerverwarming hoofdverwarming gemaakt. Daardoor heb ik een klein bereik, de vloer moet warm zijn, maar niet te heet. Ik wissel niet veel met de temperatuur.
Ik heb gemerkt dat de WP zelf het vermogen verhoogt, als het buiten kouder wordt.
Ik heb de WP niet de hele dag aanstaan, als de WP aanstaat, werkt deze aan een stuk door, tot de 'nachtverlaging'.
‘Probleem’ waar ik nu tegen aan loop is dat de gemeten luchttemperatuur vd LG afwijkt
Ik heb het idee, dat soms de LG temp.sensoren wel 2 graden afwijken. De buiten en binnen temperatuur (gemeten in de WP) zie je gewoon veranderen, omdat de WP werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 29-09-2024 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
Swerfer schreef op vrijdag 27 september 2024 @ 22:30:
[...]
9 van de 10 keer is er echt wat aan de hand met de flow. Een verstopping of lucht in het systeem. Krijg je Ch14 vrijwel direct of na een minuut of meer?

Je zegt dat de warmtepomp altijd aan de stroom heeft gezeten. Dan moet de pomp zijn blijven draaien of je hebt dan dus al heel lang Ch14 gehad. Of had je de warmtepomp uit gezet met de afstandbediening. Dan is er grote kans dat je pomp toch vastzit omdat hij sinds het uitzetten van de warmtepomp niet meer gedraaid heeft. Wat je kan proberen is met een hamer stevig maar niet keihard tegen de pomp blijven slaan op het moment dat je de warmtepomp aanzet. Vaak schiet de waterpomp dan los.
Nee niet gelijk. Hij staat aan en ik hoor de waterpomp starten en in stappen meer toeren maken. Verbruik gaat naar de 96 watt en dan stopt hij en geeft hij vrijwel gelijk ch14 op de display.

Half augustus heeft hij nog gedraaid om te koelen. Hij staat wel op spanning, maar "uit" via afstandsbediening.
jschel schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 00:20:
Als de waterpomp draait dan zou ik er niet tegen aan slaan. Ik denk idd lucht of toch ergens een flow beperking bv in de warmtewisselaar. Of de pomp settings te strak. Jammer dat je de flow niet terug kunt zien op de remote. Anders wist je zo wat er aan de hand is.
Wat is te strak? ik kan de RPM kiezen, maar staat op "0" wat standaard is en altijd gewerkt heeft.
ingmar89 schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 06:24:
Je hebt dan waarschijnlijk een flow switch ipv een sensor. (Lepeltje in de waterstroom). Die kun je even demonteren, schoonmaken, controleren op werking.
2 draads Flow switch inderdaad (die schijnen vaker kapot gaan, zit er tegenwoordig niet meer in als het goed begrepen heb van LG Klimaat) Die zit bovenop het apparaat volgens mij. Dan zal hij weer leeg moeten gok ik ?
SalexSun schreef op zaterdag 28 september 2024 @ 06:35:
@Wimlem zit er niet ergens in je systeem/vvw flowmeter waaraan je kan zien dat er werkelijk wel/geen flow is?
Nee dat zit er niet tussen helaas....

[ Voor 7% gewijzigd door Wimlem op 29-09-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Wimlem schreef op zondag 29 september 2024 @ 18:58:

Wat is te strak? ik kan de RPM kiezen, maar staat op "0" wat standaard is en altijd gewerkt heeft.
De standaard instelling is 3500 RPM volgens de handleiding, misschien eens proberen ?

https://www.lgklimaat.nl/...handleiding-hn1616nk3.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scholten45
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:13
Als je dit forum doorleest, durf ik haast mijn lg 9kw niet aan te sluiten.😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
scholten45 schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:48:
Als je dit forum doorleest, durf ik haast mijn lg 9kw niet aan te sluiten.😁
Waarom niet? Ik heb de LG inmiddels 2 jaar en ben er best tevreden mee. Destijds ooit aangeschaft als alternatief, omdat er geen Panasonic te krijgen was en mijn HR-ketel op instorten stond. Ik dacht toen, dat op het moment de Panasonics weer te verkrijgen waren, ik de LG zou verkopen en de Pana zou installeren. Intussen veel meegelezen op de Pana forums en volgens mij doet de LG er niet voor onder. Het enige nadeel van de LG is de hoge opstartpiek, maar dat heeft Pana ook. In mijn geval is dat niet erg, aangezien ik genoeg warmte-afgifte heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Goedemorgen,

Na vorig seizoen redelijk tevreden gestookt te hebben met m'n HM093MR.U44 heb ik er afgelopen zomer toch een buffervat tussen gezet, en een tweede pomp in de aanvoer naar het afgifte circuit (combi van vloerverwarming en grote radiatoren).

Zonder de instellingen te hebben veranderd afgelopen weekend de warmtepomp opgestart. Had verwacht een nog betere opstart, en minder herstarts. Niks is minder waar. Helaas staat hij nu continue te pendelen. De doeltemperatuur wordt te snel gehaald waardoor hij de opstart niet doorkomt. Ook niet met het script van @Devil. Buffervat wordt te snel te warm, terwijl toch ook het afgifte circuit warm wordt. Het lijkt dat er te veel water direct retour door het vat teruggaat naar de WP..

Instellingen WP: optimal flow; sturen alleen op water; en op outlet.
Afgiftecircuit pomp: Grundfos Alpha 3 pomp draait op 17,51 l/m, wordt niet aangestuurd door de WP, maar draait continu.
Stooklijn: -20 => 46; 15 => 27
Totale inhoud circuit 300l, buffervat 200l.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8VT1xJv4KB-9StkEfcaaNJwMA9A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2NDfrJRqLa25oHuNJ8xnwbC8.png?f=fotoalbum_large

Onderste grafiek zijn de temperatuur sensoren op het buffervat.

Vanmorgen maar de WP uitgezet :O

Graag advies/tips

[ Voor 29% gewijzigd door tebogo op 30-09-2024 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
PeteSplit schreef op zondag 29 september 2024 @ 21:37:
[...]

De standaard instelling is 3500 RPM volgens de handleiding, misschien eens proberen ?

https://www.lgklimaat.nl/...handleiding-hn1616nk3.pdf
Hij heeft altijd op 0 gestaan. Handmatig op 3500 doet hij helaas hetzelfde :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jschel
tebogo schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:08:
Goedemorgen,

Na vorig seizoen redelijk tevreden gestookt te hebben met m'n HM093MR.U44 heb ik er afgelopen zomer toch een buffervat tussen gezet, en een tweede pomp in de aanvoer naar het afgifte circuit (combi van vloerverwarming en grote radiatoren).

Zonder de instellingen te hebben veranderd afgelopen weekend de warmtepomp opgestart. Had verwacht een nog betere opstart, en minder herstarts. Niks is minder waar. Helaas staat hij nu continue te pendelen. De doeltemperatuur wordt te snel gehaald waardoor hij de opstart niet doorkomt. Ook niet met het script van @Devil. Buffervat wordt te snel te warm, terwijl toch ook het afgifte circuit warm wordt. Het lijkt dat er te veel water direct retour door het vat teruggaat naar de WP..

Afgiftecircuit pomp: Grundfos Alpha 3 pomp draait op 17,51 l/m, wordt niet aangestuurd door de WP, maar draait continu.

[Afbeelding]

Graag advies/tips
Probeer eens op fixed flow te draaien. Ik heb nog niet echt naar je plaatjes gekeken maar mijn LG heeft met optimal flow en een buffervat de neiging om de flow te blijven verlagen ondanks dat hij prima meer vermogen kwijt kan in het systeem. Daarom heb im hem altijd op fixed flow staan en net als een paar posts eerder vermeld de flow van beide pompen ongeveer gelijk staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Goedemorgen,

[Afbeelding]

Graag advies/tips
Op welke waarde staat je waterpomp capaciteit. Tijdens de opstartpiek doet hij namelijk nog niets met optimal flow, maar gaat naar die waarde. Het lijkt erop, dat die veel te laag staat.

Waar staan je hysterese waardes op? Ik zou deze zo hoog mogelijk zetten voor Thermo off.

Kun je ook de flow nog in je grafiek even tonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Goedemorgen,

[Afbeelding]

Graag advies/tips
Ik heb hetzelfde, dus ik ga maar eens even debuggen.
Zie twee dingen gebeuren bij mij: target wordt niet veranderd, terwijl uitvoer temperatuur wel oploopt tot > 4 graden boven target. Dus pomp gaat uit. Dat zou niet mogen gebeuren.
En: uitvoer temperatuur 3 graden boven target (met hysterese op 4) -> pomp gaat uit. Dat mag natuurlijk ook niet gebeuren, maar is normaal LG gedrag.

Net als dat het normaal LG gedrag is dat ik vanmorgen in een lekker warme woonkamer binnenkom met een uitvoer temperatuur van 41 graden, terwijl de initiele target 30 was. En geen enkele aanstalte tot moduleren (na een uur op vol vermogen rammen). |:( 8)7

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeertV78
BernieW schreef op zondag 29 september 2024 @ 14:50:
[...]

Waarom? Tijdens defrost haal je toch ook nog energie uit je huis? Dat gaat dan ook met minder vermenging in je buffer de WP in.
Hier draait ie al een paar jaar zo.
@BernieW
Dus opstelling D ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2i0z48LfRFTdDZ6m0L6mMBAzlY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eBr2pK2JWYQ8lhXibPjMrVgl.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Devil schreef op maandag 30 september 2024 @ 09:03:
[...]

Ik heb hetzelfde, dus ik ga maar eens even debuggen.
Zie twee dingen gebeuren bij mij: target wordt niet veranderd, terwijl uitvoer temperatuur wel oploopt tot > 4 graden boven target. Dus pomp gaat uit. Dat zou niet mogen gebeuren.
En: uitvoer temperatuur 3 graden boven target (met hysterese op 4) -> pomp gaat uit. Dat mag natuurlijk ook niet gebeuren, maar is normaal LG gedrag.

Net als dat het normaal LG gedrag is dat ik vanmorgen in een lekker warme woonkamer binnenkom met een uitvoer temperatuur van 41 graden, terwijl de initiele target 30 was. En geen enkele aanstalte tot moduleren (na een uur op vol vermogen rammen). |:( 8)7
Zou het kunnen zijn dat het script niet meer werkt door een update van ESPhome? Ik draai nu op 2024.9.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
jschel schreef op maandag 30 september 2024 @ 08:43:
[...]

Probeer eens op fixed flow te draaien. Ik heb nog niet echt naar je plaatjes gekeken maar mijn LG heeft met optimal flow en een buffervat de neiging om de flow te blijven verlagen ondanks dat hij prima meer vermogen kwijt kan in het systeem. Daarom heb im hem altijd op fixed flow staan en net als een paar posts eerder vermeld de flow van beide pompen ongeveer gelijk staan.
Ga ik vanavond proberen...

Pagina: 1 ... 151 ... 178 Laatste