Jgroothedde schreef op woensdag 11 september 2024 @ 21:16:
Waarom mijn bovenstaande vraag? Ik heb de wp nu op ai modus staan. En wil graag dat het minimaal 19 en maximaal naar 21 graden gaat verwarmen. Als test omdat het nu 21.5 in huis is even die waarde van luchtverwarming temperatuur naar 24 gezet. Echter slaat de warmtepomp niet aan. Waar mis ik een instelling. Heb alle instellingen even als foto bijgevoegd.
====
Uit mijn handleiding:
Temperatuursensor selecteren Lucht+water / Afstandsbediening
- Het product kan worden bediend op basis van de luchttemperatuur of de watertemperatuur.
De selectie voor het instellen van de temperatuur wanneer de luchttemperatuur of de watertemperatuur wordt bepaald.
Luchtverwarming temp. inst. 18 / 24
Waterverwarming temp.inst. 25 / 40
- Bepaal het temperatuurbereik van de verwarmingsinstelling wanneer lucht/watertemperatuur wordt
geselecteerd als insteltemperatuur
Binnenlucht temp. voor autom.modus 19 / 24
Buitentemp. voor autom.modus -10 / 15
- In deze modus volgt de temperatuurinstelling automatisch de binnenlucht/buitentemperatuur.
LWT voor autom. modus 28 / 39
- Vloerdroging ?
====
Je vraag:
minimaal 19 en maximaal naar 21 graden verwarmen
luchtverwarming temperatuur naar 24
====
Ik mis de instelling van de hysterese bij lucht (en water)
Hysteresis Kamerlucht (Verwarming) -0,5 / 1,5 (standaard)
Ik ga even uit van de standaard.
Je wilt gaan verwarmen met de Auto-AI instelling (paarse bol), hier kun je de temperatuur alleen minnen of plussen ( -2 -1 0 1 2 enz.). De WP haalt de temperatuur uit je stooklijn. Je moet dan een stooklijn instellen.
Een stooklijn instellen voor binnenlucht tussen twee waarden van de buitenlucht. De waarden van de twee punten van de buitenlucht kies je bijvoorbeeld -10 en +20. Als de buitenlucht -10 is wil je dat de binnenlucht bijvoorbeeld +24 graden is en bij een buitenlucht van 20 graden dat deze 19 graden is.
Op deze manier heb je een stooklijn tussen twee punten gemaakt.
Vandaag was het 15 graden buiten, de temperatuur binnen zou dan worden volgens stooklijn -10/24 en 20/19 zijn (30/5=6/1) ongeveer 20 graden.
Je hebt een binnentemperatuur van 21,5 de waarde van de WP is 20 en de hysterese is -0,5 / 1,5
De WP gaat pas verwarmen als de lucht onder 20-0,5= 19,5 graden is en verwarmt tot 20+1,5= 21,5 graden.
Je hebt dus al de maximale temp bereikt en de WP zal pas weer starten als de temp onder de 19,5 graden is gekomen.
Het bereik van de warmte pomp is totaal (tussen -10 en 20) 24+1,5 en 19-0,5
Luchtverwarming temp. inst. 18 / 26
het bereik moet dan liggen tussen 18 en 26 graden (halve graden kun je niet instellen en moet je afronden)
Ik heb het punt van de buitenlucht in het voorbeeld veranderd van 15 graden naar 20 graden, omdat je wilt verwarmen totdat het buiten 20 graden is, daarna stopt de WP met verwarmen, daarom is 15 graden te laag.
[
Voor 3% gewijzigd door
PeteSplit op 11-09-2024 22:47
]