LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 149 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
kazemo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:04:
[...]

:'( lekkende koppeling(met wartelmoer) bekend probleem! waarschijnlijk geen brede vlakdichtende koppeling mijn advies harde fiber pakkingring gebruiken met evt wat vloeibaar pakking(bij de koppeling zit waarschijnlijk een zachte pakking ring die draai je dan stuk)
Nee niet op de wartelmoer, daar heb ik idd al harde pakkingen toegepast (rode). Lekt helaas op een koppeling met loctite55. Het plan is om het morgen even te herstellen.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 11:26
kazemo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

:) goed idee je koelt de lucht dus direct zoals bij een airco met een fancoil..zonder tussenkomst van vloer verwarming of radiatoren (consatie als gevolg)....je zou er evt. ook snel mee kunnen verwarmen(mocht dat nodig zijn).....nadeel werkt alleen in ruimte waar de fancoil hangt+geluid van de ventilator blijft hoorbaar
Het geluid stoort me niet zo want de fancoil hangt in de keuken, een stukje van de zithoek verwijderd.
En het comfort is zoveel beter geworden op hete dagen dat ik dat graag voor lief neem.
Alleen de slaapkamer kan ik nu inderdaad niet koelen. Ik dub momenteel tussen het aanleggen van een dampdichte leiding naar om daar ook een fancoil op te kunnen hangen, of toch maar een split unit airco enkel voor de slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Jorgeb schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:51:
Na teleurstellende resultaten met koelen d.m.v. vloerverwaming i.c.m. htv radiatoren in mijn huis met veel glas op het zuiden, heb ik besloten het simpel te houden en een (op een airco lijkende) fancoil op te hangen. Deze zit d.m.v. een T-stuk direct aan de hoofdleidingen van mijn monoblok (ander merk dan LG). Dat stuk is dampdicht geisoleerd en condenseert daarom niet.
Op het moment dat ik (flink) wil koelen zet ik de kogelkranen naar de rest van het CV cicruit dicht en laat de WP enkel de fancoil voeden met water van 5 graden.
Het wordt nu heerlijk koel in huis en ook word de lucht ontvochtigd (slangetje vanaf de fancoil bijgevoegd bij de afvoer van de wasmachine). Ben er erg tevreden mee. Wellicht iets om eens te overwegen voor mensen die veel koelvermogen willen plus de luchtvochtigheid in huis omlaag willen brengen.
Is er een specifieke reden waarom je niet met de LG koelt via de fancoil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:54
Jojan265 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 15:38:
[...]

Ik denk inderdaad dat je warmtepomp het SWW vat afkoelt tijdens lopen van de waterpomp.

Ik weet niet hoe je de driewegklep op de LG hebt aangesloten. Kun je dit eens uittekenen incl. de veer-retour van de driewegklep? Het lijkt niet helemaal goed te zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xsSRy9I4iaTlHKbRX4-AVOevf4o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uc4H0yDha9PzjtDMKab3amM2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6likGr9o2M-TAhxz8K_sI4Mgjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LO05DgpzWZ02ac3w2T3bu3Q1.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is de aansluiting in de pomp.
De bruine draad op L1 gaat naar de bruine van de driewegklep.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DZcKjH1igiVxAW6ceGGbp4Bi3Xg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeUPlaMdxMgPSf2itjxmSkft.jpg?f=fotoalbum_large

Cv op A
Sww op B

De veerretour, hoe teken ik dat? Ik heb de klep eigenlijk alleen maar er tussen gezet volgens de handleiding 🥹

[ Voor 19% gewijzigd door maomanna op 07-08-2024 20:10 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10-06 11:23
Jorgeb schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 17:14:
[...]

Het geluid stoort me niet zo want de fancoil hangt in de keuken, een stukje van de zithoek verwijderd.
En het comfort is zoveel beter geworden op hete dagen dat ik dat graag voor lief neem.
Alleen de slaapkamer kan ik nu inderdaad niet koelen. Ik dub momenteel tussen het aanleggen van een dampdichte leiding naar om daar ook een fancoil op te kunnen hangen, of toch maar een split unit airco enkel voor de slaapkamer.
:) ja ik begrijp het, geluid van de ventilator zal best meevallen...die fancoil is die te koop in de reguliere handel (kant en klaar) of is het zelfbouw? uit verschillende onderdelen...heb je er ook een regeling op zitten bijv. thermostaat of kan het ook met de RMC van de LG.....ik had begrepen dat je een ander merk WP hebt dus geen LG....maakt in principe niet veel uit, het werkt op een LG ook wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:39
maomanna schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 19:47:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit is de aansluiting in de pomp.
De bruine draad op L1 gaat naar de bruine van de driewegklep.

[Afbeelding]

Cv op A
Sww op B
Volgens de handleiding is poort A normally closed. Dus eigenlijk zou dit goed moeten zijn. De flow is bij spanning op de klep (als de warmtepomp op verwarming staat) van AB -> A. Dus zoals bij jou.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JSeNMTF7skaZxEWyj6r5W4-XNPc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mcKA2J3BAv9SbmbHspn8Tot7.png?f=user_large

Het enige wat ik dan nog kan bedenken, is dat de spanning van de klep misschien niet juist is. Wat staat er op het deksel van de klep?

Je kunt ook nog even proberen door de spanning even van de klep te halen door de lasklem even los te halen. Als de klep dan niet gaat schakelen is er iets mis met de bedrading of met de klep. De bedrading kun je gemakkelijk even testen door te meten op de blauwe en bruine draad. Daar moet 230 V AC op staan (continue) bij verwarming en 0 V AC bij SWW.

[ Voor 10% gewijzigd door Jojan265 op 07-08-2024 20:35 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
JansenSE schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 09:58:

Dit heb ik allemaal vanuit meerdere posts bij elkaar geschraapt. @Jojan265 Kun je je HowTo post nog aanpassen? Misschien dat we het dan kunnen bijwerken met de laatste inzichten en meer plug&pray kunnen maken?
Eventueel alleen een doorverwijzing erbij naar andere posts.
Helaas kan ik de post niet meer wijzigen. Het onterechte register voor de FAN Speed had ik destijds wel in de opsomming aangepast, maar helaas niet in de code.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-06 11:08
PeteSplit schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Afgelopen winter periode, zijn wat aanpassingen in het yaml bestand ter sprake gekomen in dit forum. Ik heb een esp32 en het yaml bestand is anders dan bij een waveshare, maar misschien kun je een en ander toch veranderen.

Zoals je al schrijft is Address 19 , geen FAN speed (rpm).

code:
1
2
3
4
5
30017   Pipe in temp [0.1 °C ×10]
30018   Pipe out temp [0.1 °C ×10]
30019   Suction temp [0.1 °C ×10]
30020   INV1 dis. temp [0.1 °C ×10]
30021   HEX temp [0.1 °C ×10]

Maar is bij mij (esp-yaml) een getal lager:
Inverter aanzuig temp = Inverter suction temp = address: 18
Inverter uitblaas temp = Inverter discharge temp = address: 19
Warmtewisselaar temp = Heat exchanger temp = address: 20

Andere aanpassingen zijn (esp-yaml)

Bij Pipe in en Pipe out - deze kunnen negatief worden en daarom gewijzigd worden naar value_type: S_WORD (signed integer)

Bij HighPress [mBar] en LowPress [mBar] - deze wijken een factor 10 af en daarom zou je [Bar] kunnen kiezen met multiply: 0.01 (waarde ligt dan rond 10,00 Bar = 10000 mBar

Een esp blijft werken als HA uitvalt.
Ik heb bij allen een update_interval van 15sec (maar merk in HA dat het bij enkele wat langer duurt).
Ik heb de namen gewijzigd en een volgorde gemaakt.
Ik kan de esp benaderen via webUI, zie afbeelding

[Afbeelding]
Mooi overzicht ;)

Die van mij ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dcvN9HMBr8HxRmi7Z6JDpV1XzcY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qbDYMHEM7nTifYEGm7JugFtU.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Jojan265 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:13:
[...]

Volgens de handleiding is poort A normally closed. Dus eigenlijk zou dit goed moeten zijn. De flow is bij spanning op de klep (als de warmtepomp op verwarming staat) van AB -> A. Dus zoals bij jou.

[Afbeelding]

Het enige wat ik dan nog kan bedenken, is dat de spanning van de klep misschien niet juist is. Wat staat er op het deksel van de klep?

Je kunt ook nog even proberen door de spanning even van de klep te halen door de lasklem even los te halen. Als de klep dan niet gaat schakelen is er iets mis met de bedrading of met de klep. De bedrading kun je gemakkelijk even testen door te meten op de blauwe en bruine draad. Daar moet 230 V AC op staan (continue) bij verwarming en 0 V AC bij SWW.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X1pb9N2zTceSK4-uKI70n_OJeLc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qciaQvNR2b0IFLZYGwxVfFiG.jpg?f=fotoalbum_large

Op de klep staat hetzelfde.
Ik kan de lasklem eens losmaken. Dan moet de B open gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
maomanna schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:11:
[...]

[Afbeelding]

Op de klep staat hetzelfde.
Ik kan de lasklem eens losmaken. Dan moet de B open gaan.
De handbediening hendel kan ook nog verkeerd staan. Dan staat de klep in een soort middenstand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKs-e_-iTKMCKiyQo-mhKdrqlCY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SDJcl5wFKJIbPkYeAlL9mjj8.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Jojan265 op 07-08-2024 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Jojan265 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 21:23:
[...]

De handbediening hendel kan ook nog verkeerd staan. Dan staat de klep in een soort middenstand.
De stand krijg ik niet verder naar auto. Hij staat nu op B, DHW verwarmen, dus krijg hem niet in de manueel stand. Morgen eens doormeten.

Edit:
In de installateurs handleiding zie ik iets anders!! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P71mQbbj4HLFiDAtky9AHJh4fUI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vcKy4b9oO51rr4iKLJ9tbVwR.png?f=fotoalbum_large

Obv deze uitleg zit die verkeerd om. A moet SWW zijn en B moet CV zijn... Dit is in de installatiehandleiding en handleiding van de klep anders beschreven dan deze uitleg, toch?

[ Voor 44% gewijzigd door maomanna op 07-08-2024 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:01

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Dank je, jij hebt het op adres nummer gezet, ook een idee.

Ik heb twee vragen/opmerkingen
Bij 30009 Flow Rate heb je 0 LPM staan. Ik heb bij mij altijd, als het nul is, 5 LPM staan. Hoe heb jij dit aangepast ?

Bij 20023 en 30024 heb jij in deze voorbeeld afbeelding staan 1,454 en 1,392 Bar, zie mijn post, je zou dit met 10 moeten vermenigvuldigen voor de juiste waarde.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 09:36:
[...]

Dank je, jij hebt het op adres nummer gezet, ook een idee.

Ik heb twee vragen/opmerkingen
Bij 30009 Flow Rate heb je 0 LPM staan. Ik heb bij mij altijd, als het nul is, 5 LPM staan. Hoe heb jij dit aangepast ?
Met het volgende filter: Als de pomp niet draait is de flow 0 ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[code]- platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "30009 Current Flow Rate"
#    id: current_flow_rate
    id: sidu_awhp_flow_sensor
    register_type: read
    address: 08
    unit_of_measurement: "LPM"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 1
    filters:
      - multiply: 0.1
    lambda: |-
      if (id(sidu_awhp_main_pump).state) return x;
      else return 0.0;[/code]
Bij 20023 en 30024 heb jij in deze voorbeeld afbeelding staan 1,454 en 1,392 Bar, zie mijn post, je zou dit met 10 moeten vermenigvuldigen voor de juiste waarde.
Ik gebruik dezelfde uitlees- en bewerking- methode als @Jojan265 in Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
   - name: lg_high_press
        scale: 1
        precision: 0
        scan_interval: 60
        address: 22
        slave: 1
        unit_of_measurement: mBar
        input_type: input

- name: lg_low_press
        address: 23

Volgens mij wel juist, maar als het niet klopt hoor ik het graag :)

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:10:

Ik gebruik dezelfde uitlees- en bewerking- methode als @Jojan265 in Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
   - name: lg_high_press

- name: lg_low_press

Daar zaten helaas nog een paar foutjes in (zijn nu niet meer aan te passen door mij). Je moet inderdaad deze waardes maal 10 doen om in mBar uit te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:42:
[...]

Daar zaten helaas nog een paar foutjes in (zijn nu niet meer aan te passen door mij). Je moet inderdaad deze waardes maal 10 doen om in mBar uit te komen.
Aangepast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrdaDFDTszTf_c7zXl1T6PbxPmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7S3oRhOiOPNm93Dre98GaPyI.png?f=fotoalbum_large

Maar dan deel ik liever, vind ik netter/mooier, door 100 en dan in Bar

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  - platform: modbus_controller
    name: "30023 HighPress Trace"
    id: highpress_trace
    unit_of_measurement: "Bar"
    accuracy_decimals: 3
    filters:
      - multiply: 0.01

name: "30024 LowPress Trace"
    id: lowpress_trace
    unit_of_measurement: "Bar"
    accuracy_decimals: 3
    filters:
      - multiply: 0.01

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xxeyxb5meX81bPmHp6fVy-ix2B0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vHcY5g7cXTT3JsA8mtFUyiyy.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-06 11:24
kazemo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

:) goed idee je koelt de lucht dus direct zoals bij een airco met een fancoil..zonder tussenkomst van vloer verwarming of radiatoren (consatie als gevolg)....je zou er evt. ook snel mee kunnen verwarmen(mocht dat nodig zijn).....nadeel werkt alleen in ruimte waar de fancoil hangt+geluid van de ventilator blijft hoorbaar
Ik heb een radiator in één kamer met een doe-het-zelf aanjaagventilator voor verwarming.
Maar je zou het eigenlijk kunnen gebruiken om de koude lucht beter te verdelen.
Ik wil er nu een Shelly-schakelaar voor aansluiten en de koelmodus van de warmtepomp eraan koppelen.

Je zou ook een Shelly Plus schakelaar plus de Shelly AddOn kunnen gebruiken en de gecombineerde hygrometer/thermometer erop kunnen aansluiten, zodat je een dauwpuntmonitor kunt realiseren.

Op dit moment is dit slechts een hersenspinsel, zolang de warmtepomp zo slecht werkt in de koelmodus, heeft het geen zin.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 11:10:

Met het volgende filter: Als de pomp niet draait is de flow 0 ;)

De code van Jojan werkt bij mij niet, ik dacht dat dit komt omdat ik geen waveshare heb, maar een esp32, maar weet dat niet zeker. Ben pas sinds eind november met de esp bezig en sinds eind december in HA.

Ik heb de stroomsnelheid aangepast en heb de wp nu op koelen staan en al gezien dat het werkt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    name: "07 Stroomsnelheid"
    id: flow
    address: 8
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "l/min"
    filters:
      if (id(pump_running).state) return x;
      else return 0.0;

Voor HA heb ik er [state_class: measurement] bij gezet, zodat de waarde ook in HA bewaard blijft (LTS)

Ik heb bij de drukken in Bar de decimalen op 2 gezet, omdat de derde decimaal altijd nul aangeeft.

Dank voor de tip (5 LPM was maar raar) _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 08-08-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgeb
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-05 11:26
kazemo schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:11:
[...]

:) ja ik begrijp het, geluid van de ventilator zal best meevallen...die fancoil is die te koop in de reguliere handel (kant en klaar) of is het zelfbouw? uit verschillende onderdelen...heb je er ook een regeling op zitten bijv. thermostaat of kan het ook met de RMC van de LG.....ik had begrepen dat je een ander merk WP hebt dus geen LG....maakt in principe niet veel uit, het werkt op een LG ook wel
Ja, heb ik in Nederland gekocht in de reguliere handel. Kostte rond de 500 euro. Ik wil niet onbedoeld reclame maken.. maar als je googled op "fancoil warmptepomp" kom je hem wel tegen. Er zit een thermostaat op in de vorm van de temperatuur selectie (net als op een airco zie je de geselecteerde streef temperatuur in digitale cijfers voorop). Er zou een 3 weg klep in zitten die zorgt dat hij een bypass ingeschakelt als de gewenste temperatuur bereikt is.

Ik heb geen LG inderdaad (maar lees hier toch een beetje mee en zag de posts over het koelen :) )
Dat is ook meteen een antwoord op de post van @SalexSun

Waar ik nog aan moest denken.. mijn (Midea variant) monoblock heeft een ingebouwd expansievat. Ik weet niet zeker of een LG dat ook heeft? Wellicht is dat nog iets om rekening mee te houden wanneer je hem bij hard koelen van de rest van je CV circuit af sluit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Jorgeb schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:06:
[...]

Ja, heb ik in Nederland gekocht in de reguliere handel. Kostte rond de 500 euro. Ik wil niet onbedoeld reclame maken.. maar als je googled op "fancoil warmptepomp" kom je hem wel tegen. Er zit een thermostaat op in de vorm van de temperatuur selectie (net als op een airco zie je de geselecteerde streef temperatuur in digitale cijfers voorop). Er zou een 3 weg klep in zitten die zorgt dat hij een bypass ingeschakelt als de gewenste temperatuur bereikt is.

Ik heb geen LG inderdaad (maar lees hier toch een beetje mee en zag de posts over het koelen :) )
Dat is ook meteen een antwoord op de post van @SalexSun

Waar ik nog aan moest denken.. mijn (Midea variant) monoblock heeft een ingebouwd expansievat. Ik weet niet zeker of een LG dat ook heeft? Wellicht is dat nog iets om rekening mee te houden wanneer je hem bij hard koelen van de rest van je CV circuit af sluit.
:) Bedankt voor het verhelderend antwoord,zo,n ,,faincoil,, zou een oplossing kunnen zijn voor de LG warmtepomp die in de koelmodus(wat betreft regeling) niet geweldig is hij koelt veel te fors(5gr koud water maken geen probleem) en gaat maar door(condensatie problemen tot gevolg).....de LG heeft een klein ingebouwd expansievat+overdrukventiel+filter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
op tweakers is er ook een fancoil topic voor diegene die er intresse in heeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 16:58:
[...]

De code van Jojan werkt bij mij niet, ik dacht dat dit komt omdat ik geen waveshare heb, maar een esp32, maar weet dat niet zeker. Ben pas sinds eind november met de esp bezig en sinds eind december in HA.
Ik bedoelde niet de code, maar de manier van berekenen. Maar Jojan heeft het ook al aangepast zoals hij zei. Ik heb het dus nu wel in Bar. met de derde decimaal met twee decimalen, en werkt ook goed. Voor code zie vorig bericht.
Ik heb de stroomsnelheid aangepast en heb de wp nu op koelen staan en al gezien dat het werkt.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
    name: "07 Stroomsnelheid"
    id: flow
    address: 8
    state_class: measurement
    unit_of_measurement: "l/min"
    filters:
      if (id(pump_running).state) return x;
      else return 0.0;

Voor HA heb ik er [state_class: measurement] bij gezet, zodat de waarde ook in HA bewaard blijft (LTS)

Ik heb bij de drukken in Bar de decimalen op 2 gezet, omdat de derde decimaal altijd nul aangeeft.

Dank voor de tip (5 LPM was maar raar) _/-\o_
Graag gedaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Goedemorgen

Ik weet dat we nog midden in de zomer zitten maar was even wat instellingen aan het nakijken voor de winter. Ik wil deze winter met een stooklijn gaan werken. Heeft iemand hiervoor een soort handleiding hoe ik dit kan instellen? Temperatuur op stooklijn met water en buitentemperatuur heb ik al ingesteld. Maar hoe zet ik de modus aan dat hij op deze stooklijn gata draaien? Is dat de ai modus? En kan ik ook nog op binnentemperatuur erbij stoken dus dat ik het zeg maar 21 graden wil hebben of moet ik dan met de stooklijn wat finetunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 21:30
Jgroothedde schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:10:
Goedemorgen

Ik weet dat we nog midden in de zomer zitten maar was even wat instellingen aan het nakijken voor de winter. Ik wil deze winter met een stooklijn gaan werken. Heeft iemand hiervoor een soort handleiding hoe ik dit kan instellen? Temperatuur op stooklijn met water en buitentemperatuur heb ik al ingesteld. Maar hoe zet ik de modus aan dat hij op deze stooklijn gata draaien? Is dat de ai modus? En kan ik ook nog op binnentemperatuur erbij stoken dus dat ik het zeg maar 21 graden wil hebben of moet ik dan met de stooklijn wat finetunen?
Als je in het controllerscherm "auto" kiest (ipv heat) dan gebruikt hij de stooklijn.

Je kunt in de settings instellen dat hij regelt op "water & air", maar dat doet alleen iets voor de hysterese. (Als één van beiden buiten het ingestelde bereik valt gaat de ODU aan dan wel uit).

Als je bij "configuration" de "temperature sensor" op "air+water" zet krijg je er ook een stooklijn voor de binnentemperatuursensor bij. Die staat dan bijvoorbeeld vlak op 20C (want onafhankelijk van de buitentemperatuur wil je het binnen 20C hebben).

Hoe dat dan echter werkt: geen idee. Ik gebruik zelf tot nu toe alleen de stooklijn voor de watertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JansenSE
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 04-06 11:29
Jgroothedde schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 08:10:
Goedemorgen

Goedemorgen,

Zoals ik het begrijp stel je met de stooklijn (in het installateursmenu) alleen de watertemperatuur in van je verwarming t.o.v. de buitentemperatuur. Dit om met zo laag mogelijke watertemperatuur toch je huis warm te kunnen houden, wat dan weer het meest efficiënt gebruik is van je warmtepomp.

Als je de RMC (besturing van de LG) gebruikt voor het aansturen en niet Home Assistant of andere aansturing, moet je dit inderdaad op AI zetten. Pas dan wordt de ingestelde watertemperatuur volgens de stooklijn genomen als setpoint.

Vervolgens de instelling in het installateursmenu voor schakelen op water+lucht. (bij gebruik verlengde RMC als thermostaat in de woonkamer) Als de kamertemperatuur(lucht) dan vraagt om bijstoken, gaat je waterpomp aan en stroomt er water door je systeem met de temperatuur ingesteld volgens de stooklijn. Als je kamer op temperatuur blijft gaat je waterpomp (af en toe) aan volgens de instellingen om de temperatuur van het water te meten. Als het water in je systeem te koud gemeten wordt, volgens je stooklijn (en hysterese) gaat de warmtepomp verwarmen.

Dan kun je met AI plussen of minnen met de watertemperatuur om nog iets te tunen met je stooklijn. Dat een beetje bijhouden en het volgende seizoen misschien de stooklijn nog iets aanpassen.

Als je een externe thermostaat gebruikt zal die de functie overnemen van je RMC en de (lucht)thermometer.

Dan kun je de warmtepomp laten regelen met de pompsnelheid zodat je een verschil in temperatuur tussen je uitgaande water en je retourwater (dT) hebt van 5* voor je afgifte. Retourwater is 5* kouder dan uitgaand water en er is dus 5* "afgegeven" met een bepaalde hoeveelheid water aan je huis. Stroomt het water te snel, dan komt het water te warm terug (kleinere dT) en gaat je pomp minder water pompen. Dan moet je warmtepomp vervolgens gaan modeleren zodat het al het langskomende water weer 5* warmer maakt om weer je huis in te sturen.

Hopelijk leg ik het zo correct uit. Je snapt pas iets als je het uit kan leggen toch? :P

TLDR; Op AI zetten voor stooklijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@Jgroothedde

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aISodTy4AY_hsa8-E4d8AAQ1FV8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YCuUMcFUTGhCePtT42lXHFQt.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt in het installatie menu de stooklijnen instellen voor water EN/OF lucht.
Ik weet niet welke versie van Warmtepomp jij hebt en ook het menu hebt met bovenstaand scherm, want in dit scherm kun je makkelijk de waarden instellen.
Je kunt kiezen uit water en ook water+lucht (bij koelen en verwarmen, totaal dan vier stooklijnen)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bgbz-oPIJBrevfCJ05Ii8fPAEzE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/svDpNIXYdosFBBaTaVX6Dq5C.png?f=user_large

Instelling van water + lucht

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rIBCNDi8Cb86ovEHoPEvhMQdoP4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JAYUVg2cIuWJCsbpzFNwYgEl.jpg?f=fotoalbum_large

handboek = manual (eng) = handmatig

Je kunt dus bij water+lucht instellen, of de warmtepomp de stooklijn van water en lucht moet volgen (lucht heeft voorrang), of de warmtepomp de stooklijn van lucht volgt met een maximale temperatuur van het water.

Heb je het bovenstaande menu scherm niet dan stel je de stooklijn anders in, maar dit geeft hetzelfde resultaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ku4Iho1junVUipL4yxa2HMzp-o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WNVthTzFUdHUceq3GVkzSjKS.png?f=fotoalbum_large

Voor het gemak zou je zelf een schets kunnen maken hoe je de wp hebt ingesteld.
Ik heb nu de stooklijn voor verwarmen ingesteld tussen de buitentemperaturen van -15 tot 20 en voor koelen de buitentemperaturen van 25 tot 40 graden.
Op deze vier buitentemperaturen moet je zelf de water (of lucht) temperatuur kiezen.
Bij water kies je als het buiten kouder is een hogere temperatuur. Bij lucht wil je binnen een constante temperatuur van bijvoorbeeld 21 graden hebben en dan stel je dus dezelfde temperatuur in. De lijn loopt dan dus vlak (ook bij koelen stel je bij water en lucht dezelfde temperatuur in). Op deze manier krijg je een schets die lijkt op de bovenste afbeelding.

Als je ook op deze manier de stooklijnen instelt, heb je alleen een wisselende temperatuur van het water bij verwarmen, die de warmtepomp bij elke buitentemperatuur zelf berekend (de lijn in de grafiek daalt tussen -15 en 20).
Je moet zelf bekijken, als het buiten kouder wordt, of je de stooklijn van lucht moet aanpassen, als het te koud binnen gaat worden, door een hoger warmteverlies door de koude buiten.
Bij de buitentemp van -15 stel je dan bijvoorbeeld 23 graden in, je krijgt dan ook hier een dalende lijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICRYpzAGq8W_LOMEWUUcnpGwAiA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7A8CoNBnfcrzW4j2sfX2dYcY.png?f=fotoalbum_large

In het menu kiest je dan voor AUTO > AI (menu heeft paarse kleur) de warmtepomp volgt de ingestelde stooklijn, je kunt deze in stappen verhogen of verlagen, als dat nodig moet zijn (een stap is een graad).

[ Voor 122% gewijzigd door PeteSplit op 09-08-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Jojan265 schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 20:13:
[...]

[Afbeelding]

Net doorgemeten bij de CV stand, en die staat op een spanning van 240V AC.
ik krijg de neiging om de aansluitingen om te draaien, dus CV op B (altijd open) en SWW op A. in de LG de bruine op de L (W) te zetten, om zo bij spanning het DHW te triggeren. Hoe kijken jullie daar tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
maomanna schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:17:
[...]

Net doorgemeten bij de CV stand, en die staat op een spanning van 240V AC.
ik krijg de neiging om de aansluitingen om te draaien, dus CV op B (altijd open) en SWW op A. in de LG de bruine op de L (W) te zetten, om zo bij spanning het DHW te triggeren. Hoe kijken jullie daar tegen?
Ik zou proberen om de stand wanneer er spanning op staat te gebruiken voor de minst lange periode die nodig is.

(warmte ontwikkeling en defect door langdurig gebruik vermijden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Kenwood960 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:57:
[...]

Ik zou proberen om de stand wanneer er spanning op staat te gebruiken voor de minst lange periode die nodig is.

(warmte ontwikkeling en defect door langdurig gebruik vermijden)
dat was ook mijn idee. Het CV deel zal de meeste tijd water moeten hebben, dus als die standaard open staat, zou dat mijn voorkeur hebben. scheelt ook 6w continue. Beter dan in de LG kiezen voor sturing op de SWW ipv CV. ik ga het proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
maomanna schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:27:
[...]

dat was ook mijn idee. Het CV deel zal de meeste tijd water moeten hebben, dus als die standaard open staat, zou dat mijn voorkeur hebben. scheelt ook 6w continue. Beter dan in de LG kiezen voor sturing op de SWW ipv CV. ik ga het proberen.
En als je de klep er toch uit hebt, even testen of deze wel schakelt met/zonder spanning. Misschien dat de hendel achter het haakje is blijven hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Zojuist gemeten doorgemeten met multimeter, bij DHW staat er inderdaad 0 tussen.
Als die op spanning staat (CV) en ik maak de nul los, hoor je de klep draaien.
ik zal, als die er zo tussenuit gaat, ook even in de binnenkant kijken wat er gebeurd.

Maar als de klep SWW dicht is omdat er spanning op staat, hoe koelt de pomp dan het vat weer af? Dat zou suggereren dat de klep niet goed sluit. Dit is speculeren, straks even checken.
De watertemp bij mijn vader's installatie, zie je dat de inlet gelijk terugvalt naar een lage temp, die van mij gaat gelijk mee met de afkoeling van het vat.

[ Voor 15% gewijzigd door maomanna op 09-08-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
maomanna schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:08:
Zojuist gemeten doorgemeten met multimeter, bij DHW staat er inderdaad 0 tussen.
Als die op spanning staat (CV) en ik maak de nul los, hoor je de klep draaien.
ik zal, als die er zo tussenuit gaat, ook even in de binnenkant kijken wat er gebeurd.

Maar als de klep SWW dicht is omdat er spanning op staat, hoe koelt de pomp dan het vat weer af? Dat zou suggereren dat de klep niet goed sluit. Dit is speculeren, straks even checken.
De watertemp bij mijn vader's installatie, zie je dat de inlet gelijk terugvalt naar een lage temp, die van mij gaat gelijk mee met de afkoeling van het vat.
Als de hendel niet goed terugkomt, gaat de klep in een soort middenstand staan. Dan heb je zowel naar de CV als SWW stroming. Kun je een foto maken van de hendel, indien er geen spanning op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Jojan265 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Als de hendel niet goed terugkomt, gaat de klep in een soort middenstand staan. Dan heb je zowel naar de CV als SWW stroming. Kun je een foto maken van de hendel, indien er geen spanning op staat.
Daar lijkt het op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF76FdhFesXSAn2w4OBXBL20E9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYVkj5hiqu24WqXM0qg0XTEN.jpg?f=fotoalbum_large dit is spanningsvrij.

Als die straks open is, zal ik nog eens fotos maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VoouOitlxE2y8cKHIK3haMDTOBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J3kS6Kgd6SCQocd4s6zcxZvK.png?f=fotoalbum_large

de pipe-in geeft een heel andere temperatuur aan dan de water inlet. ook wel bijzonder.

[ Voor 21% gewijzigd door maomanna op 09-08-2024 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
maomanna schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:19:
[...]

Daar lijkt het op.

[Afbeelding] dit is spanningsvrij.

Als die straks open is, zal ik nog eens fotos maken.
Mooi dat het raadsel is opgelost. Je kunt het hendeltje (als er spanning op de klep staat) een beetje naar beneden buigen, zodat hij niet per ongeluk kan blijven haken bij spanningsloos gaan. W.s. is hij een beetje te ver naar boven gebogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Jojan265 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Mooi dat het raadsel is opgelost. Je kunt het hendeltje (als er spanning op de klep staat) een beetje naar beneden buigen, zodat hij niet per ongeluk kan blijven haken bij spanningsloos gaan. W.s. is hij een beetje te ver naar boven gebogen.
De stand van de hendel stond op auto, bij de eerste post hierover en nu is die in dezelfde positie gebleven.

Zojuist mijn vader gesproken en de installatie bekeken. Die heeft de klep inderdaad andersom (A is SWW en B is CV). De bedrading in de LG wordt nog ff bekeken. koste hem wat meer moeite :) dus dat komt zo. obv daarvan weet ik wat ik moet doen en is dus heel anders dan hoe de handleidingen het aangeven.

Edit: fotos binnen van de juiste aansluiting. SWW moet op A en CV op B. In de pomp moet bruin op L ipv L1. Vermoedelijk is dit bij elke LG eigenaar met SWW voorziening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y20WIrrVCg4PkpFrIHI0v_ik-mw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJ5lKNLLhqvyWPeSQbXtgUKS.jpg?f=fotoalbum_large

B met spanning

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ru9LSMc0w9bHQot_roM00enC8Yk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t8wSMy2ep3l2AmYgkBK2onwO.jpg?f=fotoalbum_large

A met spanning

Edit:
Ik begin te denken dat mijn 3wegklep kapot is. De pomp gaat in temp omhoog, maar mijn vloerverwarming gaat ook omhoog.zucht.

Edit: hebben jullie de 3 wegklep wel eens gesmeerd? Ga de werking van de veer morgen maar eens controleren. Wellicht zit die vast/gaat die stroef

[ Voor 44% gewijzigd door maomanna op 09-08-2024 20:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PvO76
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 10-06 15:22
Goededag, ik lees hier al een tijdje mee, nu me toch maar geregistreerd.
Een mooi moment voor een korte introductie.

Sind april dit jaar eigenaar van een Therma V 7 kw monoblock.
Aangesloten op ongeveer 60m2 vloerverwarming en nog wat radiatoren op de slaapkamers.
Sinds kort ook de modbus verbinding werkend met behulp van een arduino nano die via mqtt communiceerd met NodeRed.
De warmtepomp wordt alleen voor verwarming en koeling gebruikt.
Warm water wordt gemaakt door een atlantic warmtepomp boiler.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik ben met de WP aan het koelen. Met als ingestelde temperatuur 18 graden.
Geen condensvorming op de leidingen.
Nu heb ik soms dat de binnentemperatuur naar 10 graden zakt en na een minuut weer de juiste waarde aangeeft. Temperatuur uitlezing via modbus en esp32 in HA.
Kan dit komen door de LG temperatuur sensor in de RMC, los contact ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PoAmzENf9FRd5aCUsNzJMxHfP1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGTcF7l8ou4R6MuGzBUjD6Na.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb dit nu vier keer gehad deze zomer, waarvan een keer dat ik niet aan het koelen was (wp uit).
Er zijn geen log meldingen.

[ Voor 10% gewijzigd door PeteSplit op 11-08-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22:50
PeteSplit schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:51:
Nu heb ik soms dat de binnentemperatuur naar 10 graden zakt en na een minuut weer de juiste waarde aangeeft. Temperatuur uitlezing via modbus en esp32 in HA.

[Afbeelding]

Ik heb dit nu vier keer gehad deze zomer, waarvan een keer dat ik niet aan het koelen was (wp uit).
Ik heb dat ook al vaker gezien. Ik denk dat het een software fout is in het modbus protocol. Of misschien dat hij het pollen van Modbus even niet bij kan houden. Je zou eens kunnen proberen om de polling frequentie omlaag te zetten.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
@PeteSplit Is dit misschien een enkele waarde die verkeerd gelezen is door modbus? Uitleesinterval van 60 seconden?
De warmtepomp heeft er ook niet op gereageerd denk ik. En als je dus toevallig op je RMC had gekeken, dan had je daar de juiste waarde gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
PvO76 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 20:05:
Sinds kort ook de modbus verbinding werkend met behulp van een arduino nano die via mqtt communiceerd met NodeRed.
Welkom! Klinkt ook als een stabiele setup. Kun je daar wat meer over vertellen? Heb je je eigen MQTT broker draaien? Gebruik je de modbus verbinding alleen om te monitoren of ook voor aansturing? Hoe voed je je arduino, waar en hoe heb je dit ingebouwd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-06 04:25
PeteSplit schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 18:51:

[Afbeelding]

Heb dit in het verleden ook wel eens gezien (ook met modbus/esp32). Om de grafieken "netjes" te houden heb ik een template sensor aangemaakt waar ik de waarde van 10 er uit haal en die gebruik voor de grafieken. Ik filter zowel waarde "10" als "1" er uit (Waarde "1" heb ik wel eens gehad bij het herstarten van HA/ESP).

- platform: template
sensors:
kamertemperatuur_2:
value_template: >-
{% set waarde = states.sensor.kamertemperatuur.state | float(1) %}
{% if waarde > 10 or waarde < 10 and waarde > 1 or waarde < 1%}
{{ waarde }}
{% endif%}
#state_class: measurement
unit_of_measurement: °C
device_class: temperature

ps denk wel om de spaties in de yaml bestand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
JansenSE schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Welkom! Klinkt ook als een stabiele setup. Kun je daar wat meer over vertellen? Heb je je eigen MQTT broker draaien? Gebruik je de modbus verbinding alleen om te monitoren of ook voor aansturing? Hoe voed je je arduino, waar en hoe heb je dit ingebouwd?
Dank je.

Ik heb al een heel home automation installatie gebouwd in NodeRed.
NodeRed communiceert, voornamelijk via MQTT met allerlei Shelly apparaten.
Zowel NodeRed als de MQTT broker draaien op een Pi.

De modbus verbinding wordt ook gebruikt om de de warmtepomp aan te sturen.
Momenteel alleen nog maar om in de AI stand de gewenste temperatuur met 1 graad te verhogen of te verlagen. Zo schakel ik de warmtepomp uit zodra de uitgaande temperatuur van de vloer de dauwpunt temperatuur bereikt (n.a.v. een tip in dit draadje).
Ik kan via modbus ook de warmtepomp aan of uit zetten en de silentmodus aan of uit, maar dit gebruik ik momenteel nog niet actief.

De arduino heb ik samen met een LAN shield en RS485 converter in een klein kastje binnenhuis geplaatst.
Wel zo makkelijk met het updaten van het programma.
De voeding van de arduino kom van een AC/DC converter die ik in de warmtepomp heb geplaatst.
Eerst had ik een andere voeding in gedachte, maar het blijkt dat de warmtepomp in (communicatie) storing valt zodra de arduino zijn voeding verliest. Om het aantal points of failure te verminderen leek het mij handig de arduino op dezelfde voeding te laten werken als de warmtepomp.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@jschel @JansenSE
De update_interval stond op 10s. Ik heb deze al een tijdje op 15s staan,
maar geeft toch deze 10 graden (gedurende een minuut) nog aan.

Heeft de LG modbus ook een bepaalde uitlees frequentie ?

Ik heb een zonnepanelen omvormer, die kan je ook niet onder de 20s uitlezen, zonder leesfouten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvO76
PeteSplit schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 17:51:
@jschel @JansenSE

Ik heb een zonnepanelen omvormer, die kan je ook niet onder de 20s uitlezen, zonder leesfouten.
Ik lees een aantal (5) adressen elke 5 seconden uit, 2 adressen elke 30 seconden en nog 2 eens per minuut.
Dit draait nu een week zonder problemen.

HM071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
@jschel @JansenSE

Ik heb 12 registers op 15 sec. en 18 op 30 sec. Ik heb voor de minder belangrijke metingen of metingen welke toch niet snel veranderen deze op 30 sec. gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JansenSE
Even een headsup voor diegene die net als ik Home Assistant wil updaten naar een versie > 2024.4:
De modbus integratie is wat veranderd en kent geen retry_on_empty meer en het aantal retries staat standaard op 3 en kan niet hoger dan 5.
Als je deze twee key's weglaat, gaat het goed:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
modbus:
  - type: tcp
    host: 111.111.111.111
    port: 502
    name: lg_modbus
#    retry_on_empty: true
#    retries: 10
    sensors: 

##input
      - name: lg_error_code
...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
@jschel @JansenSE

Ik lees 18 registers uit elke 14 seconde. Verder heb ik nog 2 climates. En 3 switches. (coils)

Ik zou me niet te druk maken om die leesfouten, en als je er last van hebt kun je de data altijd filteren met een template sensor zoals eerder voorgesteld.

[ Voor 12% gewijzigd door jschel op 13-08-2024 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijmeng
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:11

tijmeng

Panasonic 7J

Een dubbelcheck.

De 9kw 1f is goedkoper te vinden dan de 5kw en 7kw.

Ik heb max ~5.5kw nodig bij -10. En heb bij W35 3000w aan Jagas, 3000w aan vloerverwarming en nog een 50L buffervat in serie.

Als ik op de 9kw de begrenzing aanzet op 15A en ook nog silent mode dan verschilt deze toch weinig van de de 5/7kw versie? Of is het minimaal vermogen toch anders. Ik lees tegenstrijdige berichten: de 1 zegt 20% van de capaciteit als minimum (1.8kw dus of 20% van de 15A cap?). De ander zegt dat 5/7/9 allemaal gelijk zijn met rond de 350w opgenomen vermogen.

Heb weinig zin in gependel omdat de 9kw z'n vermogen niet kwijt kan tijdens de opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tijmeng schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:34:
Een dubbelcheck.

Ik heb max ~5.5kw nodig bij -10. En heb bij W35 3000w aan Jagas, 3000w aan vloerverwarming en nog een 50L buffervat in serie.

Als ik op de 9kw de begrenzing aanzet op 15A en ook nog silent mode dan verschilt deze toch weinig van de de 5/7kw versie? Of is het minimaal vermogen toch anders. Ik lees tegenstrijdige berichten: de 1 zegt 20% van de capaciteit als minimum (1.8kw dus of 20% van de 15A cap?). De ander zegt dat 5/7/9 allemaal gelijk zijn met rond de 350w opgenomen vermogen.

Heb weinig zin in gependel omdat de 9kw z'n vermogen niet kwijt kan tijdens de opstart.
Het probleem zit hem in de waterpomp. Deze moet bij de 9 kW een hoger minimum hebben dan bij bijvoorbeeld de 7 kW. Hierdoor heb je ook automatisch een hoger minimum vermogen.

Dit is ook het probleem bij de split 5 kW. Deze heeft dezelfde binnenunit als de 9 kW en dus een te grote waterpomp.

Reken op 25% tot 30% van het maximum vermogen. Op het moment dat je het minimum vermogen gebruikt is het w.s. buiten iets warmer en zit je dus aan de 30% (= 2.7 kWth).

Dus ik weet niet je benodigde warmtecapaciteit, maar dit steekt bij LG nogal nauw, aangezien je een opstartpiek (15 min) moet overbruggen. Ga dus niet onnodig hoog zitten omwille van een paar €.

[ Voor 4% gewijzigd door Jojan265 op 13-08-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265

[ Voor 75% gewijzigd door Jojan265 op 13-08-2024 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:37
De opstartpiek van de 9 kW is echt (iets meer) dan 9 kWth, en in de stille modus pakweg 6kWth. Die piek duurt 15 minuten en je moet hem gewoon 'uitzitten'. Er zijn via HA truukjes bedacht om de WP niet uit te laten vallen tijdens de opstartpiek. Eenmaal door de piek geloodst, dan regelt de 9kW versie (bij mij) terug naar circa 380W elektrisch. De thermische output op dat moment is afhankelijk van de thermische omstandigheden en instellingen. Inderdaad, overdimensioneer niet om wille van een paar euro. Dat prijsverschil ben je een jaar later vergeten, de troubles die je wellicht in huis haalt niet.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:02
Vandaag toch maar weer eens proberen te koelen. Paar ventilatoren op de vloerverwarming gericht en koelen maar. Krijg uiteraard het pendel gedrag te zien zoals we hier wel kennen. ± 10 minuten aan en dan weer 3 minuten uit. Nu vraag ik mij af hoe je die 3 minuten uit kan verlengen? 1 keer per uur zou mooi zijn.

Dacht dat dit bij de pomp tijd te regelen was met 3 minuten aan en dan x minuten uit. Echter lijkt dat niks te doen. Denk dat hij nu gewoon wacht tot het water 3 graden onder setpoint komt en dan weer volle bak aan gaat.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 20:18
jvanderkroon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:43:
Vandaag toch maar weer eens proberen te koelen. Paar ventilatoren op de vloerverwarming gericht en koelen maar. Krijg uiteraard het pendel gedrag te zien zoals we hier wel kennen. ± 10 minuten aan en dan weer 3 minuten uit. Nu vraag ik mij af hoe je die 3 minuten uit kan verlengen? 1 keer per uur zou mooi zijn.

Dacht dat dit bij de pomp tijd te regelen was met 3 minuten aan en dan x minuten uit. Echter lijkt dat niks te doen. Denk dat hij nu gewoon wacht tot het water 3 graden onder setpoint komt en dan weer volle bak aan gaat.
Ik zou je hysterese verder vergroten waardoor hij verder kan opwarmen voordat hij weer opstart.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Hysterese kan bij koelen maar tot -3 en +3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
jvanderkroon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:43:

W.s. heb je de waterpomp bij koelen op continue of op 3 minuten uit. Als je deze langer op uit zet, zou het volgens mij moeten kunnen. Zet hem bijv. maar eens op 2 minuten aan en 28 minuten uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
@jvanderkroon @Jojan265 ik heb wel gemerkt dat als je ‘pump overrun’ te lang is waarbij de hysterese weer wordt bereikt, de ODU aangaat voordat die 28min (voorbeeld van jojan) om zijn.
Ik merkte dit op bij een pump overrun van 10min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Heb hem op 3 minuten aan 60 minuten uit staan. Wat @SalexSun zegt lijkt wel te kloppen. Hij gaat eerder weer aan.

Al gaat hij misschien ook wel uit op de te lage water temperatuur beveiliging. En dat hij dan zelf weer aan gaat als de temperatuur wat hoger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
jvanderkroon schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 19:10:
Heb hem op 3 minuten aan 60 minuten uit staan. Wat @SalexSun zegt lijkt wel te kloppen. Hij gaat eerder weer aan.

Al gaat hij misschien ook wel uit op de te lage water temperatuur beveiliging. En dat hij dan zelf weer aan gaat als de temperatuur wat hoger is.
Om te testen kun je eens die pump overrun uit zetten. Op 10min zag ik dat gebeuren, maar op 1min niet. Alles ertussen heb ik niet getest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 22-05 13:54
Hallo allemaal,

Sinds een 2-tal weken ben ik ook bezig om te gaan koelen met mijn warmtepomp, maar zoals (bijna) iedereen op dit forum haalt de warmtepomp zijn setpoint gewoon niet. Uiteindelijk gaat hij uit op hysterse, maar waarom hij niet naar zijn setpoint regelt is voor iedereen een raadsel. Ik heb contact opgenomen met lg.klimaat@lge.com, maar hier krijg ik als antwoord

"Uw installateur (of een andere LG installateur) kan bij ons garantie claimen als blijkt dat het aan de apparatuur ligt. Wij kunnen dan onder garantie voor de defecte onderdelen nieuwe onderdelen leveren."

Echter probeer ik bij hen aan te geven dat het niet zozeer aan de onderdelen ligt, maar aan de software. Helaas willen ze hier nog niet aan geloven.

Wat zijn julie ervaringen met het delen van de klacht naar LG? Ik heb het idee dat ze bij deze helpdesk nog niet echt op de hoogte zijn van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hugo4
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22-05 01:20
Thijs90 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:30:
Hallo allemaal,

Sinds een 2-tal weken ben ik ook bezig om te gaan koelen met mijn warmtepomp, maar zoals (bijna) iedereen op dit forum haalt de warmtepomp zijn setpoint gewoon niet. Uiteindelijk gaat hij uit op hysterse, maar waarom hij niet naar zijn setpoint regelt is voor iedereen een raadsel. Ik heb contact opgenomen met lg.klimaat@lge.com, maar hier krijg ik als antwoord

"Uw installateur (of een andere LG installateur) kan bij ons garantie claimen als blijkt dat het aan de apparatuur ligt. Wij kunnen dan onder garantie voor de defecte onderdelen nieuwe onderdelen leveren."

Echter probeer ik bij hen aan te geven dat het niet zozeer aan de onderdelen ligt, maar aan de software. Helaas willen ze hier nog niet aan geloven.

Wat zijn julie ervaringen met het delen van de klacht naar LG? Ik heb het idee dat ze bij deze helpdesk nog niet echt op de hoogte zijn van het probleem.
Ik kreeg exact hetzelfde antwoord van ze, helaas. Ik wil het via mijn installateur gaan aankaarten maar daar is het nog niet van gekomen.

Mijn unit (7kW U44) is eind mei geplaatst, ik neem aan dat ik dan de laatste firmware heb. Dus dit probleem lijkt ook op nieuwe units nog actueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dextersj
  • Laatst online: 08-12-2024
*knip* werkspot

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 14-08-2024 20:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maomanna
Jojan265 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Vandaag de driewegklep vervangen. A is nu SWW/DHW en B is CV. In de pomp op L gezet ipv L1. Tot nu toe gaat het een heel stuk beter. Koeling werkt nu ook, zonder dat het vat afkoelt. Energie lijkt beter. Even weekje aankijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:26
*verkeerde topic

[ Voor 97% gewijzigd door M_AW op 14-08-2024 19:48 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Allemaal dank voor jullie reacties met het uitlezen van de modbus.
Ik heb alleen voor alle sensoren dezelfde frequentie (nu 15s).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
modbus:
  send_wait_time: 1000ms
  id: modbus_lg

modbus_controller:
  - id: lg
    address: 0x1
    modbus_id: modbus_lg
    setup_priority: -10
    update_interval: 15s

Ik laat het even zo staan.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Voor de pomp instelling tijdens het koelen, heb ik overal drie minuten genomen. Bij een instel temperatuur van 19 / 20 graden werkt de compressor drie keer (soms vier keer) per uur gemiddeld maar 5 minuten. Totaal dan 15 of 20 minuten koeling per uur. (zie ook mijn post op pagina 592 met history uit HA)

Ik heb de hysterese aangepast, maar dat blijkt geen invloed te hebben, de compressor schakelt elke keer bij -3,3 graden uit (hij is dan precies 5 minuten aan geweest).

• Jojan265
PeteSplit schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:38:
Allemaal dank voor jullie reacties met het uitlezen van de modbus.
Ik heb alleen voor alle sensoren dezelfde frequentie (nu 15s).

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
modbus:
  send_wait_time: 1000ms
  id: modbus_lg

modbus_controller:
  - id: lg
    address: 0x1
    modbus_id: modbus_lg
    setup_priority: -10
    update_interval: 15s

Ik laat het even zo staan.
Ik heb eergisteren ook even het koelen gebruikt (anderhalf uur), aangezien het heel erg benauwd was en het leek niet te gaan regenen bij ons.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XcdvCFcjiR6pILyC20UkhcofrtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BN8i9bovqlo6e32v3nU67F0T.png?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk begon het heel hard te waaien en te regenen en kon de warmtepomp weer uit. Maar ik was niet ontevreden met deze run van anderhalf uur. Als ik hem niet uit had gezet, had het w.s. nog wel een half uur door kunnen gaan.

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:59:
[...]

Ik heb eergisteren ook even het koelen gebruikt (anderhalf uur), aangezien het heel erg benauwd was en het leek niet te gaan regenen bij ons.

[Afbeelding]

Uiteindelijk begon het heel hard te waaien en te regenen en kon de warmtepomp weer uit. Maar ik was niet ontevreden met deze run van anderhalf uur. Als ik hem niet uit had gezet, had het w.s. nog wel een half uur door kunnen gaan.
Ik denk dat het bij mij zo kort duurt, doordat het koude water te snel retour gaat. Ofwel mij afgifte is te klein. Het rare is dat de radiatoren ook niet helemaal koud worden, terwijl dat met verwarmen wel gebeurd.

Start van vandaag (start is 9 minuten en daarna draait de compressor maar 5 minuten op 20Hz).
Start gaat automatisch met HA als de buitentemp boven 25 graden komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Som0lSECq8xRdYxmt_1M2opn_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VrClPkeqFRVmhsz9tUbcZDWX.png?f=fotoalbum_large

• Casper de Boer
PeteSplit schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:13:
[...]

Ik denk dat het bij mij zo kort duurt, doordat het koude water te snel retour gaat. Ofwel mij afgifte is te klein. Het rare is dat de radiatoren ook niet helemaal koud worden, terwijl dat met verwarmen wel gebeurd.

Start van vandaag (start is 9 minuten en daarna draait de compressor maar 5 minuten op 20Hz).
Start gaat automatisch met HA als de buitentemp boven 25 graden komt.
[Afbeelding]
Niet meer dan logisch ook, als het koude water je radiator binnen komt stroomt het direct weer naar beneden richting de retour.

Eigenlijk zou je voor koelen je hydraulische circuit om moeten draaien.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Casper de Boer schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:49:
[...]

Niet meer dan logisch ook, als het koude water je radiator binnen komt stroomt het direct weer naar beneden richting de retour.

Eigenlijk zou je voor koelen je hydraulische circuit om moeten draaien.
Zoiets dacht ik al. Ik heb geen ventilatoren want die zou je ook moeten omdraaien.
Het werkt dus alleen goed met de vloerverwarming.
Die heb ik alleen beneden en zonder de radiatoren heb ik dan minder inhoud.
Toch een idee dan, om enkele radiatoren te vervangen door een JAGA (die ook kan koelen)

Tijdelijke "verbetering" op zolder ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pqlcxp9qRS9zJlFo8kTE1M-t2J4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQ06Kv4Iy5vjRgCqAu28ZZnM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door PeteSplit op 15-08-2024 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
PeteSplit schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 19:56:
[...]

Zoiets dacht ik al. Ik heb geen ventilatoren want die zou je ook moeten omdraaien.
Het werkt dus alleen goed met de vloerverwarming.
Die heb ik alleen beneden en zonder de radiatoren heb ik dan minder inhoud.
Toch een idee dan, om enkele radiatoren te vervangen door een JAGA (die ook kan koelen)

Tijdelijke "verbetering" op zolder ;)
[Afbeelding]
Hoeveel m2 vloerverwarming heb je?
Ik kreeg een 12kW stabiel draaiend op 48m2 vloerverwarming:)

Gewone radiatoren heel ver geknepen zodat ze nog iets van een delta T veroorzaakten. Let als je naregeling op je vloerverwarming hebt dat deze of kan koelen, of de temperatuur hoger zetten zodat de ventielen open gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Icebear1079
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-06 15:59
Voor de mensen die geintersseerd zijn in de kleine versie van de R290 warmtepompen. Er is blijkbaar een 7kW en een 9kW versie. Serie heeft UB40 als aanduiding, tegen UB60 voor de 9, 12, 14 en 16 kW machines.
Rendements test staat online:
https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tcr37IEk-xBLalY5y1Lwq_w4wl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Ur8lgQUhmhcy5A8d6TfZYST.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUzweU7IijR1oAnsgXL4YbxUAm4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xW4vwN8KpKTd5Lm63zeyz5E9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
hallo allemaal, een beetje vreemd gedrag bij een 9kw monoblok 1 fase bij mijn broer,hij had een 1 fase hoofd aansluiting afgelopen week veranderd in 3fase+N (3x 25a....had eerst 1x35A) door netbeheerder enexis....heb nu nieuwe verdeling gemaakt in meterkast de WP stond op fase R+N (l1).....en staat nu op fase T+N(L3) nu het volgende de instellingen op de RMC waren weg....op zich een raar fenomeen kan het zijn omdat ik van fase verwisseld ben staat nu op L3+N.....stond op L1+N......misschien weet iemand de oorzaak????.....overigens na opnieuw instellen werkt alles weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:07
Jojan265 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 18:59:
[...]

[Afbeelding]

maar toch gaat ie veeeel te diep....
Wat je kunt doen (zelf getest :+ ) is de wp actief koelen met water. (gewoon sproeier erop met de tuinslang) Dan zul je zien dat hij moduleert 8)7
Zet je de kraan uit, dan duikt ie weer gewoon naar Ta 12 :|

edit: dat gezegd hebbende.... weerstand van de thermistor misschien aanpassen om een andere ambient temp te forceren?

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 17-08-2024 12:53 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:43:
hallo allemaal, een beetje vreemd gedrag bij een 9kw monoblok 1 fase bij mijn broer,hij had een 1 fase hoofd aansluiting afgelopen week veranderd in 3fase+N (3x 25a....had eerst 1x35A) door netbeheerder enexis....heb nu nieuwe verdeling gemaakt in meterkast de WP stond op fase R+N (l1).....en staat nu op fase T+N(L3) nu het volgende de instellingen op de RMC waren weg....op zich een raar fenomeen kan het zijn omdat ik van fase verwisseld ben staat nu op L3+N.....stond op L1+N......misschien weet iemand de oorzaak????.....overigens na opnieuw instellen werkt alles weer!
Hij is fasegevoelig. Misschien (tijdelijk) verkeerd om aangesloten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Thijs90 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 20:30:
Hallo allemaal,

jammer wel... Ze zijn er prima van op de hoogte maar doen gewoon: O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:51:
[...]

Hij is fasegevoelig. Misschien (tijdelijk) verkeerd om aangesloten?
Nee niet verkeerd aangesloten alleen van fase verwisseld +N, was en is 230V aansluiting maar goed het werkt weer :)....de oorzaak zal dan toch zijn dat ik de fase gewisseld heb, in die zin heb je gelijk ik vind het toch raar.....het zal met het draaiveld te maken hebben??normaliter rechtsom......hij had probleem met hoofdzekering 35A(stuk) veroorzaakt door teveel zonnepanelen (2 omvormers) dit is nu opgelost door 3 fase aansluiting!....voordeel nu hoofdzekeringen met automaten daar kan hij zelf aan/uit zetten

[ Voor 39% gewijzigd door kazemo op 17-08-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 12:52:
[...]

jammer wel... Ze zijn er prima van op de hoogte maar doen gewoon: O-)
Gelijk heb je ze weten het zelf niet(geen oplossing) en geven de hete aardappel door aan de installateur dan zijn zij er vanaf ....toegeven doen ze niet aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reablom
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08-06 21:30
Vreemde vraag misschien, maar ik heb geen installatiehandleiding en kan het zo snel niet vinden.

Ik heb een 3f 9kW (monoblock).
Staat er sinds eind maart, lijkt vooralsnog te doen wat ie moet doen (na wat geklooi/getune aan de hysterese, pompsnelheid en andere settings). Ik ben benieuwd of ie in de winter ook door de opstartpiek heen komt als hij niet op silent mode staat. Anyhow, daar gaat de vraag niet over.

Zoals gezegd: het is een 3f model. Maakt het daarbij nog uit hoe de fases worden aangesloten? Of detecteert het unit dat zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
reablom schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:23:
Vreemde vraag misschien, maar ik heb geen installatiehandleiding en kan het zo snel niet vinden.
https://www.lgklimaat.nl/...ype-lucht-waterwarmtepomp
Staat er sinds eind maart, lijkt vooralsnog te doen wat ie moet doen (na wat geklooi/getune aan de hysterese, pompsnelheid en andere settings). Ik ben benieuwd of ie in de winter ook door de opstartpiek heen komt als hij niet op silent mode staat. Anyhow, daar gaat de vraag niet over.

Zoals gezegd: het is een 3f model. Maakt het daarbij nog uit hoe de fases worden aangesloten? Of detecteert het unit dat zelf?
Als het fout is aangesloten geeft de unit dat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
reablom schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:23:

De fasevolgorde maakt volgensmij niets uit. Dat detecteert hij zelf. Als je een keer stroomuitval op 1 of 2 fases hebt kan hij een foutmelding geven. Dan moet je de spanning er even afhalen en dan na ong. 60s weer aan zetten en dan is alles weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Nog een leuke tweaker-update van mijn kant.

Voor de zone-regeling had ik al een Siemens LOGO in gebruik. Nu heb ik deze uitgebreid met een Waveshare ETH to RS485 module. Deze twee communiceren via modbus tcp. De Waveshare kost een paar tientjes terwijl een LOGO communicatiemodule met RS485 een paar honderd euro kost.

LOGO en Waveshare hangen beide aan internet, maar kunnen ook direct verbonden worden zonder internet/router

Ik heb de indruk dat de modbus communicatie erg stabiel is, default draait de modbus update-rate zsm (80ms). Op die snelheid heeft het 20min gedraaid en werd maar één register uitgelezen, maar dat ging vooralsnog goed. Inmiddels de interval op 20sec om op safe te spelen. Ik wil nog een keer een proefje doen met meer registers op hoge snelheid

Momenteel gebruik ik enkel nog de gemeten buitentemperatuur om te schakelen tussen low-load mode (warmtepomp RMC on/off) of stooklijn-correctie mode (stooklijn hoger/lager afhankelijk van on/off Nest thermostaat). Warmtepomp RMC on/off kon via de thermostaat-functie, maar gebeurt nu ook via modbus

Het voordeel van deze oplossing ten opzichte van home assistant/esp-home is, vind ik, dat het uit kant en klare industriële componenten bestaat. Prijs vind ik ook meevallen, een tweedehands moderne LOGO kon ik voor iets van €40 op de kop tikken en een Mean Well voeding was ook maar iets van €15

Home assistant communiceert op zijn beurt weer met de logo voor wat monitoring, en debugging, maar is verder overbodig.

[ Voor 3% gewijzigd door SalexSun op 23-08-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajs.rutten
  • Laatst online: 07-06 10:20
In juni dit jaar is LG eindelijk langs geweest vanwege de haperende verbinding met de thinQ. Hij heeft een prompt update uitgevoerd en sindsdien geen problemen meer met de verbinding. Nu ben ik benieuwd of en welke dingen deze update nog meer brengt. Heeft iemand hier ervaring mee?

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Mijn LG Therma V warmtepomp (monoblock) is voorzien van een 1 inch aansluiting (PT 1 inch, mannelijk). Deze dicht af op de schroefdraad en is naar mijn beleving conisch. Nu wil ik een flexibele slang (diffusiedicht) gebruiken naar “de vaste wereld”. Deze slangen hebben vaak een 1” of 5/4” aansluiting (vrouwelijk), alleen is deze (bij mijn weten) niet conisch en dicht deze af op een “vlak” middels een pakking of rubberafdichtring. Daarbij loop ik tegen een paar vragen aan:
• Wat voor verloopstuk/-nippel heb ik hiervoor nodig? Bij bijvoorbeeld een Bonfix of VSH vind ik deze niet (althans ik niet 😉).
• Mijn leidingwerk heeft een binnendiameter van 25 à 26 mm. Ik wil dan een flexibele slang kiezen van 1”, DN25, echter deze hebben vaak (ter plekke van de aansluiting) een behoorlijke vernauwing van meer dan 40% van het doorstroomoppervlak (reductie van 25 naar 19 mm in diameter). Dit is natuurlijk een beperkte afstand waarover deze dunnere diameter geldt, maar de vraag is: Geeft dit een aanzienlijke beperking in het debiet? Of beter voor een 5/4”DN32 slang kiezen?
• Zijn er nog goede suggesties voor dit soort flexibele slangen, die dampdicht zijn en van een Isolatie zijn voorzien?
• Iemand ervaring met https://www.wasco.nl/artikel/3320002? Is deze dampdicht? Het betreft een “Comfort Line aansluitset monoblock warmtepomp, flexibel, 1" binnendraad x 28 mm knel, lengte 75 cm, geïsoleerd, 2 stuks”

Alvast hartelijk dank .

M.vr.gr.

Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
SCG schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:08:
Mijn LG Therma V warmtepomp (monoblock) is voorzien van een 1 inch aansluiting (PT 1 inch, mannelijk). Deze dicht af op de schroefdraad en is naar mijn beleving conisch. Nu wil ik een flexibele slang (diffusiedicht) gebruiken naar “de vaste wereld”. Deze slangen hebben vaak een 1” of 5/4” aansluiting (vrouwelijk), alleen is deze (bij mijn weten) niet conisch en dicht deze af op een “vlak” middels een pakking of rubberafdichtring. Daarbij loop ik tegen een paar vragen aan:
• Wat voor verloopstuk/-nippel heb ik hiervoor nodig? Bij bijvoorbeeld een Bonfix of VSH vind ik deze niet (althans ik niet 😉).
• Mijn leidingwerk heeft een binnendiameter van 25 à 26 mm. Ik wil dan een flexibele slang kiezen van 1”, DN25, echter deze hebben vaak (ter plekke van de aansluiting) een behoorlijke vernauwing van meer dan 40% van het doorstroomoppervlak (reductie van 25 naar 19 mm in diameter). Dit is natuurlijk een beperkte afstand waarover deze dunnere diameter geldt, maar de vraag is: Geeft dit een aanzienlijke beperking in het debiet? Of beter voor een 5/4”DN32 slang kiezen?
• Zijn er nog goede suggesties voor dit soort flexibele slangen, die dampdicht zijn en van een Isolatie zijn voorzien?
• Iemand ervaring met https://www.wasco.nl/artikel/3320002? Is deze dampdicht? Het betreft een “Comfort Line aansluitset monoblock warmtepomp, flexibel, 1" binnendraad x 28 mm knel, lengte 75 cm, geïsoleerd, 2 stuks”

Alvast hartelijk dank .

M.vr.gr.

Sander
Zie mijn antwoord in het algemene warmtepomp installatie topic: https://gathering.tweaker...message/79976520#79976520

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Ajs.rutten schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:00:
In juni dit jaar is LG eindelijk langs geweest vanwege de haperende verbinding met de thinQ. Hij heeft een prompt update uitgevoerd en sindsdien geen problemen meer met de verbinding. Nu ben ik benieuwd of en welke dingen deze update nog meer brengt. Heeft iemand hier ervaring mee?
De eprom heeft de software voor de controller.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Vandaag de lamellen en filters schoongemaakt. Heb een aantal foto's gemaakt van de interne filter. Hopelijk heeft iemand er iets aan.

Voor de warmtepomp heb ik een tweede filter zitten.
Wat troep in de eerste filter ondanks dat het verwarmingssysteem volledig nieuw is aangelegd twee jaar geleden.

De filter in de warmtepomp is simpel te verwijderen met de hand. Dit is het 9KW model.

De filter zit links als je de wp open maakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EwIdFydxTWDmBaOKIUHMXv-YmxM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KhQVCRNsrypaTXogHwcwpucz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pCs5N8riDtnPsEsN53X-Zo6o2Kw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GDijWIQP7d0MyVRZn6KkC4l6.jpg?f=fotoalbum_large

Vergelijking tussen de twee filters. Ik zou een zogenaamde fijne filter hebben voor de wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hXpzFHOLudEsPrTTU1ruKar9ZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RU8OuBAfnNY6RYnRFnf0RHYP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5loIdElqiw8DgkDEhUZiQ6tOVqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Sqe0hMP7Zq6rmYPhpNCzpD2b.jpg?f=fotoalbum_large

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:54
@Kip , bedankt voor het delen van de foto's! Wat ik me afvraag; ook al sluit je het water in de toevoer en retour van de WP af, komt dan nog steeds de -8 liter- inhoud van het expansievat in de LG er uit zodra je het filter openmaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
Je krijgt in ieder geval een aardige douche als je dat filter los maakt terwijl er nog druk op de leiding staat. Ik had naar binnen in huis alles afgesloten en dacht dan komt er niet zoveel water uit maar dat viel tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09-06 09:14
SCG schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:08:

Alvast hartelijk dank .

M.vr.gr.

Sander
Je kan gewoon een vlakke wartelmoer gebruiken, dat stukje van de koppelingen wat dunner is doet helemaal niets.
Belangrijk, zuurstof dichte slang vinden van 25 mm inwendig. Glad en niet geribbeld. Die geribbelde is inwendig in rvs en Pe. De gladde en Epdm, maar vaak niet zuurstof dicht. Dus goed kijken wat je koopt.

Die link van Wasco is trouwens aardig aan de prijs.

Voor minder geld heb je custom made en gegarandeerd zuurstof dicht. Eventueel met haakse bocht, en ook andere aansluitingen aan uitgaande kant.
Na montage isoleren met Armaflex (19mm) en Pvc.

Verstandig om deze slang na 10 jaar te vervangen.

Stuur maar bericht indien interesse, dan deel ik de link wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Kip schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:31:
Vandaag de lamellen en filters schoongemaakt. Heb een aantal foto's gemaakt van de interne filter. Hopelijk heeft iemand er iets aan.

Voor de warmtepomp heb ik een tweede filter zitten.
Wat troep in de eerste filter ondanks dat het verwarmingssysteem volledig nieuw is aangelegd twee jaar geleden.

De filter in de warmtepomp is simpel te verwijderen met de hand. Dit is het 9KW model.

De filter zit links als je de wp open maakt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Vergelijking tussen de twee filters. Ik zou een zogenaamde fijne filter hebben voor de wp.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed dat je dit deelt! En slim dat je dit onderhoud doet.

Maar, zie ik nu metaal in je filter?

Belangrijk is dat je een goed vuilfilter gebruikt met magneet. In de retour na je warmtepomp. Die worden vaak wegbezuinigd.
Ook te vaak verkeerd gekozen, dus niet geschikt voor de hoeveelheid water wat door de warmtepomp gaat.

Ten 2e ook een must een microbellen ontluchter. " Ja maar ik heb geen metaal in de installatie".
1. Je buffervat met appendages van waarschijnlijk ander materiaal..suk6 met zuurstof in je systeem
2 bacterie groei, ja ook in kunststof.

Ook hier onderzoek welke max doorstroom!

Voor beide filters geld een recht stuk buis van minimaal 20 Cm ervoor. Anders is de werking bij sommige systemen niet gegarandeerd.
Werk je met staal, dan braam de naar binnen gedrukt rand af, die komt door je pijpsnijder. Ook die veroorzaakt geluid en stromings verschillen.

Er zijn zeer mooie systemen die het combineren, deze in retour na de pomp toe.

Je kan ze er tussen uit laten en spaar je 200.300 euro, de kosten na aantal jaar bij storingen zijn vaak meervoudige hiervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
tijmeng schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 11:34:
Een dubbelcheck.

Plaats een buffervat, en niet te klein. Van alle installaties die ik nu heb gemaakt, werken die met de grootste buffervaten het mooiste.
Dagenlang draaien ze op minimaal. Opstart pieken zijn er natuurlijk, kom je niet onderuit, maar daarna perfect.

9 kw is 200l minimaal. Regel je na, dan groter!
Gebruik een 2e systeem pomp dus buffer parallel.
Vloerverwarming altijd geheel open. Sturen op buitentemperatuur.

12kw heb ik al uitgevoerd met 2x 500liter. Optioneel Kun je tijdens zon uren bufferen om de avond nacht en ochtend door te komen. Moet je wel naregelen, ivm hogere temperatuur die je overdag in buffervat stuurt.

Beter idee dan een Eboiler te gebruiken als opslag om je zonnepanelen rendabel te maken.

Geen gependel, en stabiele installatie.
Niet vergeten, grotere buffer ook extra expansievat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
KarsS schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 18:32:
@Kip , bedankt voor het delen van de foto's! Wat ik me afvraag; ook al sluit je het water in de toevoer en retour van de WP af, komt dan nog steeds de -8 liter- inhoud van het expansievat in de LG er uit zodra je het filter openmaakt?
Je kan vooraf gwn het aftapkraantje openzetten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDod9KYcbpqmTFStyeUj7juzVLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c8bD3TR0XJUrGwuFyXSOWwLy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door SalexSun op 01-09-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:42
Sinds gister ook een LG Therma V warmtepomp 9kW versie, in het energieinstelling menu kan zie Instelling buitenunitcapaciteit staan, als ik daar 1kW invul is het maximale vermogen die de warmtepomp dan levert maar 1kW? Want zou pendelen kunnen tegengaan als de warmtevraag in huis nog niet zo hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Konijnenbats schreef op zondag 1 september 2024 @ 07:25:
[...]

Plaats een buffervat, en niet te klein. Van alle installaties die ik nu heb gemaakt, werken die met de grootste buffervaten het mooiste.
Dagenlang draaien ze op minimaal. Opstart pieken zijn er natuurlijk, kom je niet onderuit, maar daarna perfect.

9 kw is 200l minimaal. Regel je na, dan groter!
Gebruik een 2e systeem pomp dus buffer parallel.
Vloerverwarming altijd geheel open. Sturen op buitentemperatuur.

12kw heb ik al uitgevoerd met 2x 500liter. Optioneel Kun je tijdens zon uren bufferen om de avond nacht en ochtend door te komen. Moet je wel naregelen, ivm hogere temperatuur die je overdag in buffervat stuurt.

Beter idee dan een Eboiler te gebruiken als opslag om je zonnepanelen rendabel te maken.

Geen gependel, en stabiele installatie.
Niet vergeten, grotere buffer ook extra expansievat.
Heb je ook cijfers van de scop van zo'n installatie?

Ik geloof graag dat met een grote buffer het systeem heel mooi stabiel is, maar ik denk ook dat het verbruik iets hoger is. Ik ben alleen benieuwd naar hoeveel. Het is dus geen commentaar op je advies. Is dit substantieel of geneuzel in de marge.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Antonl91 schreef op zondag 1 september 2024 @ 10:29:
Sinds gister ook een LG Therma V warmtepomp 9kW versie, in het energieinstelling menu kan zie Instelling buitenunitcapaciteit staan, als ik daar 1kW invul is het maximale vermogen die de warmtepomp dan levert maar 1kW? Want zou pendelen kunnen tegengaan als de warmtevraag in huis nog niet zo hoog is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cJ-9ThfER07RLEqZHSrukYppD60=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na6F7JWlR77TScXdMKUYlUob.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QefLkfkkQ7Hj46NAIwaO2cQt_6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZTbmLnJZvIWFRj5FJj36qw5.jpg?f=fotoalbum_large

Als je bovenstaande energie overzicht bedoelt in het gebruikersmenu, dan is dat alleen voor jezelf, om een overzicht te krijgen van de warmtepomp prestaties door deze schermen, de instellingen hebben geen invloed op de werking van de warmtepomp.

Over pendelen kun je heeeel veeel terugvinden in dit topic.
Ik gebruik de pomp instellingen in het installatiemenu om het pendelen te verminderen. Ook is de temperatuur instelling (en andere zoals hysterese) van invloed. Deze instellingen zijn per warmtepomp verschillend, omdat niemand hetzelfde afgiftesysteem heeft (verschillen in bijvoorbeeld vloerverwarming, LTradiatoren, buffervat).
Ik kan bijvoorbeeld vandaag (of op een andere dag) met een temperatuur boven 20 graden niet gaan verwarmen, boven de 20 graden wil mijn warmtepomp dat niet. Je kunt ook beter gaan koelen... :*)

Weet je hoe je in het installatiemenu moet komen en heb je een installatiehandleiding ?

[ Voor 48% gewijzigd door PeteSplit op 01-09-2024 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Konijnenbats schreef op zondag 1 september 2024 @ 06:45:
[...]

Je kan gewoon een vlakke wartelmoer gebruiken, dat stukje van de koppelingen wat dunner is doet helemaal niets.
Belangrijk, zuurstof dichte slang vinden van 25 mm inwendig. Glad en niet geribbeld. Die geribbelde is inwendig in rvs en Pe. De gladde en Epdm, maar vaak niet zuurstof dicht. Dus goed kijken wat je koopt.

Die link van Wasco is trouwens aardig aan de prijs.

Voor minder geld heb je custom made en gegarandeerd zuurstof dicht. Eventueel met haakse bocht, en ook andere aansluitingen aan uitgaande kant.
Na montage isoleren met Armaflex (19mm) en Pvc.

Verstandig om deze slang na 10 jaar te vervangen.

Stuur maar bericht indien interesse, dan deel ik de link wel.
Hi Konijnenbats,

Dank voor je bericht. Ik ontvang graag de link. Het is altijd goed om te kijken wat er in de wereld gebruikt wordt en of dat dan ook nog voordelig is. Persoonlijk vond ik die van Wasco niet heel duur. Maar wellicht dat dat komt omdat ik nog duurdere alternatieven had gevonden.

Wat bedoel je met "PVC" in het stukje "Na montage isoleren met Armaflex (19mm) en Pvc." PVC tape gebruiken??

Gr. Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
PeteSplit schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Als je bovenstaande energie overzicht bedoelt in het gebruikersmenu, dan is dat alleen voor jezelf, om een overzicht te krijgen van de warmtepomp prestaties door deze schermen, de instellingen hebben geen invloed op de werking van de warmtepomp.

Ik gebruik de pomp instellingen in het installatiemenu om het pendelen te verminderen. Ook is de temperatuur instelling (en andere zoals hysterese) van invloed. Deze instellingen zijn per warmtepomp verschillend, omdat niemand hetzelfde afgiftesysteem heeft (verschillen in bijvoorbeeld vloerverwarming, LTradiatoren, buffervat).
Ik kan bijvoorbeeld vandaag (of op een andere dag) met een temperatuur boven 20 graden niet gaan verwarmen, boven de 20 graden wil mijn warmtepomp dat niet. Je kunt ook beter gaan koelen... :*)

Weet je hoe je in het installatiemenu moet komen en heb je een installatiehandleiding ?
Je zou wel kunnen verwarmen. Dan moet je in het installatie menu boven de 20c verwarmen aanzetten. Denk dat het nooit nodig is of anders meer ramen open overdag of juist beter isoleren.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Powrskin schreef op zondag 1 september 2024 @ 15:38:
[...]

Je zou wel kunnen verwarmen. Dan moet je in het installatie menu boven de 20c verwarmen aanzetten. Denk dat het nooit nodig is of anders meer ramen open overdag of juist beter isoleren.
Ik heb de wp op 40 graden staan en de wp stopt voordat de temp bereikt is... 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door PeteSplit op 01-09-2024 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
PeteSplit schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:08:
[...]

Ik heb de wp op 40 graden staan en de wp stopt gewoon als de ingestelde temp nog niet bereikt is.
Voorbeeld, ingesteld water 32 graden (hysterese +4), en de wp stopt bij 31,8 graden... ipv 36.
Buitentemp 21 graden.
Heb je ook de hoge druk meting indien dat gebeurd? Ook de INV1_Dis temperatuur kan interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op zondag 1 september 2024 @ 16:22:
[...]

Heb je ook de hoge druk meting indien dat gebeurd? Ook de INV1_Dis temperatuur kan interessant zijn.
Nee, ik zal dat komende winter periode eens in de gaten houden.

Ik heb zo het idee dat de warmtepomp bij elke buitentemperatuur iets ander doet, terwijl de wp gewoon op warmte staat en niet op auto-ai 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door PeteSplit op 01-09-2024 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonl91
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:42
PeteSplit schreef op zondag 1 september 2024 @ 13:48:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik bedoelde deze setting, die staat ook wel in het overzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyF19V2kn_CTaOrrBqIX8sRbMDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7psap2nZQhyu6g1XlWr8VV9L.jpg?f=fotoalbum_large

En pendelen heb ik geen ervaring mee, maar ik kijk uit naar het moment dat het iets kouder is zodat ik er beetje mee kan spelen. Maar dit leek wel een interessante manier om dat tegen te gaan. Tijdens het eerste keer opstarten gaat het vermogen ook heel langzaam omhoog dus ik had gehoopt/verwacht dat het misschien zo makkelijk zou zijn om dat te voorkomen.

En net gekeken hoe ik erin kom, blijkbaar met het paswoord van de software versie 8)

[ Voor 4% gewijzigd door Antonl91 op 01-09-2024 21:58 ]

Pagina: 1 ... 149 ... 178 Laatste