HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
"Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan"
Maar het is een interessante deal
[ Voor 15% gewijzigd door tebogo op 04-02-2024 12:57 ]
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Zie hieronder 2 grafieken van deze week
/f/image/BJZwipHQPL3jyQIFLbxlw5OL.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3q6xQADwIhZvtmJQA1ilTQep.png?f=fotoalbum_large)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In januari heb ik 640kWh verbruikt met de WP (geen DHW)
Toch even benieuwd, wat is de productiedatum? (staat op de sticker op de zijkant naast het serienr.)Thijs90 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:07:
Ik heb een 9kW 1 fase warmtepomp en kan nou niet zeggen dat deze niet netjes regelt. Het weer is natuurlijk nu wel wat fijner voor hem, maar zoals ik hier op het forum lees is de WP niet aan het "zoeken".
Zie hieronder 2 grafieken van deze week
[Afbeelding]
[Afbeelding]
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
In januari heb ik 640kWh verbruikt met de WP (geen DHW)
Nieuwste ub.60 ook voor maar 4500 euro (3675 subsidie) te krijgen: https://www.vanwalraven.c...block-hm093hfx.ub60---9kwmontebaldo55 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 11:21:
Zie deals bij Comfortklimaat
"Vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan"
EAX67545205-1.1
2021.11.29
Op het binnendeel waar de 230 wordt aangesloten;
SA 4 ECO 212210110083
ABQ30171901 made in korea 22.10.11
Op de rechter printplaat
SA 2 ECO 212210110129
ABQ30054407 made in korea 22.10.11
Op de zijkant staat
13.10.2022 2K1M01EE 210KCDG0NA38
52739-2100NA38-C21S12
Dat wordt al interessanter, maar nog komt nog wel BTW bovenop, dus € 5.445,00, en niet als particulier te bestellen...freakaleek schreef op zondag 4 februari 2024 @ 14:38:
[...]
Nieuwste ub.60 ook voor maar 4500 euro (3675 subsidie) te krijgen: https://www.vanwalraven.c...block-hm093hfx.ub60---9kw
Voor zover ik weet zijn alle versie 4 modellen (eindigend op U34 of U44) een Monobloc S.openbsd schreef op zondag 4 februari 2024 @ 05:13:
Hoe kan ik zien of ik een Monobloc of een Monobloc S heb?
Zie hierook de leaflet: https://www.lgklimaat.nl/...loc-s-folder-nl-klein.pdf
De THERMA V R32 Monobloc S is de tweede generatie R32 Monobloc-serie van LG.openbsd schreef op zondag 4 februari 2024 @ 05:13:
Hoe kan ik zien of ik een Monobloc of een Monobloc S heb?
Zoals de woorden ‘stil’ en ‘superieur’ al doen vermoeden, heeft hij een lager
geluidsniveau en de beste prestaties in de THERMA V-serie.
Voor de Monobloc S worden dezelfde consumenten modelnamen (nummers) gebruikt als voor de eerste generatie. Het omgevingsgeluid zou afgenomen zijn tot een geluidsdruk drempel van 40 / 45 dB(A).
Als je geen specificaties hebt gekregen bij de koop van de warmtepomp, is het wat moeilijk te bepalen of je een tweede generatie hebt.
De afgelopen dagen worden op dit forum de produktie datums vermeld, daarvan zou je kunnen afleiden dat de tweede generatie een produktiedatum zou kunnen hebben uit het jaar 2023
Gegevens in de folder:
https://www.lgklimaat.nl/...loc-s-folder-nl-klein.pdf
Naast verschillen binnen in de warmtepomp, zijn er ook verschillen in de afstandsbediening. De nieuwste afstandsbedieningen hebben een nieuw lettertype. Bij de afstandsbediening staat wel een versie nummer in. Ik zag al een versie van 3.06.8a
:strip_exif()/f/image/kSNoc7XtAOM3avap08YgIGrL.jpg?f=fotoalbum_large)
oude / nieuwere
[ Voor 23% gewijzigd door PeteSplit op 04-02-2024 15:35 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Super stil
1 fase
16 ampere
Ra ra model werd eerst niet door LG Nederland ondersteund
Zie link voor technische gegevens.
Nog steeds super blij met dit model
:strip_exif()/f/image/NhmLeSyL2AGiWoxiDwOHodwT.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.weick-klimate...-silent-monobloc-2021.pdf
Heb jij ook de lay-out als op de rechter RMC? (post van @PeteSplit )
Daar zie ook de temp van DHW.
[ Voor 15% gewijzigd door montebaldo55 op 04-02-2024 17:36 ]
Mijne is juist een combinatie van die 2 schermen:
:strip_exif()/f/image/V5viIeLQ55JFoPd8fMFWy32N.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kSNoc7XtAOM3avap08YgIGrL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door Swerfer op 04-02-2024 19:57 ]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
dit is de 3.06.6a versieSwerfer schreef op zondag 4 februari 2024 @ 19:46:
[...]
Mijne is juist een combinatie van die 2 schermen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verschil tussen 3.06.6a en 3.06.7a versie melde ik hier al
3.06.7a is zoals rechtsonder hierboven vermeld door @montebaldo55 en @Swerfer
Links onder een oudere versie dan 3.06.6a, maar welke?
[ Voor 12% gewijzigd door tebogo op 05-02-2024 09:57 ]
tebogo schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:07:
Laatste update m.b.t. tot m'n nieuwe HM093MR.U44. Draait nu een week continue.
Hierna geen grafieken meer hoor, tenzij er bijzondere dingen zijn te melden
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Tot nu toe zeer tevreden
9kW U44
montebaldo55 schreef op zondag 4 februari 2024 @ 23:15:
@tebogo
Welk gebruik had je de afgelopen dagen?
Graag per dag.
/f/image/6gumWq7Nu0ElCfHuKkhcFqRg.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben wel erg benieuwd naar een paar basis instellingen:
1 Gebruik je AI of Warmte?
2 Regel je op Lucht, Lucht+Water of alleen Water?
3 Staat de Stille Mode aan of uit?
Misschien heb je dit al eens gedeeld, maar ik kon het niet zo snel vinden.
Alvast bedankt!
Ik heb een Therma V monobloc 7kw gekoppeld aan een Honeywell Evohome via een Honeywell BDR 91t. Ik heb ook een Boiler 200L die door de LG verwarmd wordt voor warm water. Nu de ecohome de verwarming regelt werkt het verwarmen van de boiler voor warmwater niet meer (deze is geblokkeerd) staat in het scherm van de RMC te lezen. Iemand ervaring met ditzelfde probleem en wat zou mogelijk de oplossing zijn?
Bij voorbaat dank voor jullie reacties
Aangezien je de regeling nu aanstuurt via een externe thermostaat, moet die thermostaat ook het verwarmen van de boiler aansturen. Daar is ook een aansluiting voor gemaakt. Wel zorgen dat er altijd maar 1 aansturing actief is: Koelen, verwarmen of DHW.FeathersMcGraw schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:56:
Beste LG Therma monobloc tweakers,
Ik heb een Therma V monobloc 7kw gekoppeld aan een Honeywell Evohome via een Honeywell BDR 91t. Ik heb ook een Boiler 200L die door de LG verwarmd wordt voor warm water. Nu de ecohome de verwarming regelt werkt het verwarmen van de boiler voor warmwater niet meer (deze is geblokkeerd) staat in het scherm van de RMC te lezen. Iemand ervaring met ditzelfde probleem en wat zou mogelijk de oplossing zijn?
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik ben wel erg benieuwd naar een paar basis instellingen:KarsS schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:42:
@tebogo Dat ziet er inderdaad erg mooi en rustig uit!
Ik ben wel erg benieuwd naar een paar basis instellingen:
1 Gebruik je AI of Warmte?
2 Regel je op Lucht, Lucht+Water of alleen Water?
3 Staat de Stille Mode aan of uit?
Misschien heb je dit al eens gedeeld, maar ik kon het niet zo snel vinden.
Alvast bedankt!
1 Gebruik je AI of Warmte? Op warmte, en middels script van @paQ stooklijn aansturing.
2 Regel je op Lucht, Lucht+Water of alleen Water? Alleen water
3 Staat de Stille Mode aan of uit? Stille modus nu, onder de 5 graden zou via het script van @paQ stille modus automatisch uitgezet moeten worden.
Zijn het Ali Ds18B20?paQ schreef op zondag 28 januari 2024 @ 21:18:
[...]
ik sta daar ook van te kijken....
Heb 3 DS18B20 sensoren aan een shelly hangen. Die waarden lagen ook compleet uit elkaar.
Shelly kapot, vervangen, ineens amper nog afwijking
Shelly weer kapot, vervangen, weer afwijking, maar anders dan de eerste 2 keren
Het is echt bedroevend eigenlijk....
Er word beweert dat dit niet de originele zijn, en flink afwijken...
amazon, maar kan goed Chinese meuk zijn.DjAntoon schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:29:
[...]
Zijn het Ali Ds18B20?
Er word beweert dat dit niet de originele zijn, en flink afwijken...
Hoe dan ook, de Shelly bepaalt hoeveel afwijking er optreedt... dat is natuurlijk merkwaardig. 3 Shelly's, 3 verschillende afwijkingen.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De variatie tussen shelly's kan voldoende zijn om met fake-ds18b20 onverklaarbare afwijkingen te hebben. Ik heb aardig wat uren van mijn leven weggegooid om tegen beter weten in deze sensoren te kalibreren.paQ schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:38:
[...]
amazon, maar kan goed Chinese meuk zijn.
Hoe dan ook, de Shelly bepaalt hoeveel afwijking er optreedt... dat is natuurlijk merkwaardig. 3 Shelly's, 3 verschillende afwijkingen.
De supply voltage, de power up sequence en timing hebben effect op het verdere verloop van de temperatuurmeting. Zelfs kleine afwijkingen die gewoon te maken hebben met productvariatie (ik had 10 verschillende esp32 modules, overal dezelfde software) maakt het verschil.
Had ik maar eerder deze gelezen: https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20?tab=readme-ov-file
Het is echt zo erg als daar beschreven staat...
LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF
Ik kan je hier helaas niet mee helpenFeathersMcGraw schreef op maandag 5 februari 2024 @ 08:56:
Beste LG Therma monobloc tweakers,
Verwarmen van tapwater met je LG. Alleen op de compressor of ook met een elektrisch element??
Zowel R32 als propaan kunnen toch warm genoeg om tapwater te maken?
Ik lees hier vaak over een elektrisch element of zelfs een warmtepompboiler. Waarom als je warmtepomp zelf al water van 60-70 graden maakt??
Ik heb zelf nu voor het dertiende jaar een ('oer') Elga draaien. Heeft nog nooit een verkeerde klap gegeven.
cv ketel alleen voor warm water en als het langdurig rond of onder nul graden is.
Ben aan het kijken naar een opvolger. Mn oog laten vallen op LG. 9Kw. R32.
Maar propaan komt er aan. Is er al voor 12Kw en groter. Maar er blijkt een hele nieuwe uitvoering aan te komen. Ziet er redelijk gelikt uit. Met een goed verhaal.
https://www.lg.com/global...g/therma-v-r290-interview
Lijkt me het wachten waard. Hopelijk dit jaar en anders hopen dat mn Elga het nog een jaar uithoudt. Warmtewisselaar lekt een beetje....
Maar zeker met een propaan warmtepomp moet je toch ook je tapwater op de compressor kunnen maken?
Overigens heb ik ook Evohome op mn verlanglijstje staan...
grateful for your expert views ,
groeten, Hans.
De R32 komt niet veel verder dan 55degC. Prima voor tapwater hoor, maar ik gebruik toch een 1.5kW heater voor de hygiene cyclus. Ik heb het DHW op 50deg staan, en een keer in de week doe ik een hygiene cyclus tot ong 60degC. Dat kost ongeveer 3uur voor 300l water dus 4.5kWh extra. Kan het minder vaak of lagere temp, waarschijnlijk, maar de RMC ondersteund volgens mij alleen maar een wekelijkse cyclus en ik vertrouw 55deg toch niet.hans_u schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:15:
[...]
Ik kan je hier helaas niet mee helpenmaar je geeft me wel een bruggetje naar een onderwerp waar ik zelf graag meer van weten wil
![]()
Verwarmen van tapwater met je LG. Alleen op de compressor of ook met een elektrisch element??
Ik lees hier vaak over een elektrisch element of zelfs een warmtepompboiler. Waarom als je warmtepomp zelf al water van 60-70 graden maakt??
Ik heb zelf nu voor het dertiende jaar een ('oer') Elga draaien. Heeft nog nooit een verkeerde klap gegeven.
cv ketel alleen voor warm water en als het langdurig rond of onder nul graden is.
Ben aan het kijken naar een opvolger. Mn oog laten vallen op LG. 9Kw. R32.
Maar propaan komt er aan. Is er al voor 12Kw en groter. Maar er blijkt een hele nieuwe uitvoering aan te komen. Ziet er redelijk gelikt uit. Met een goed verhaal.
https://www.lg.com/global...g/therma-v-r290-interview
Lijkt me het wachten waard. Hopelijk dit jaar en anders hopen dat mn Elga het nog een jaar uithoudt. Warmtewisselaar lekt een beetje....
Maar zeker met een propaan warmtepomp moet je toch ook je tapwater op de compressor kunnen maken?
Overigens heb ik ook Evohome op mn verlanglijstje staan...
grateful for your expert views ,
groeten, Hans.
Ook niet onderschatten wat de standverliezen zijn van een boiler. En een CoP van 2.5 voor een warm water cyclus is niet abnormaal. Een hybride opstelling is dus waarschijnlijk goedkoper.
Maar als je all electric wilt kan dat prima. Zeker met de R290 versie. De R290 versie gaat tot 75deg dus die kun je wel echt gebruiken om de hygiene cyclus te draaien.
LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos
Mijn 9 kW LG krijgt het bij een gemiddelde dagtemperatuur van -5 nog wel warm, maar als hij dan ook nog een vat SWW moet gaan verwarmen dan wordt het net even te gek. Vooral tijdens de defrost mania's. Maar als je WP nog vermogen over heeft, dan is het een ander verhaal.
LG Therma V HM091MR.U44
AppieK schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 09:05:
Ik gebruik de LG op dit moment alleen voor CV. Maar mocht ik ooit overstappen naar full electric, dan ga ik ook voor een warmtepomp boiler.
Mijn 9 kW LG krijgt het bij een gemiddelde dagtemperatuur van -5 nog wel warm, maar als hij dan ook nog een vat SWW moet gaan verwarmen dan wordt het net even te gek. Vooral tijdens de defrost mania's. Maar als je WP nog vermogen over heeft, dan is het een ander verhaal.

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 06-02-2024 11:38 ]
Dank voor je reactie weet je misschien ook welke aansluiting? De volgorde aangeven doe je dat in de RMC van LG of in de Honeywell Evohome?Jojan265 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:27:
[...]
Aangezien je de regeling nu aanstuurt via een externe thermostaat, moet die thermostaat ook het verwarmen van de boiler aansturen. Daar is ook een aansluiting voor gemaakt. Wel zorgen dat er altijd maar 1 aansturing actief is: Koelen, verwarmen of DHW.
ESP niet meer bereikbaar, RMC geeft elke minuut een foutmelding van CH003 in de log. Zal 'm volledig spanningsloos maken voor 10 minuten en dan opnieuw opstarten..
:strip_exif()/f/image/4lmf2dMjZKePwJ4ZqYd8sPbW.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rR9XzKI1qz3sGZ3PhXvd1IUq.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ehrdi5VDDWZRR0lrZq6GWUTn.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/10RSkr3X8pAKlIWDNuFUj7oZ.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 74% gewijzigd door tebogo op 09-02-2024 08:18 ]
CH03 kan (ook) ontstaan door communicatie storing tussen RMC en Indoor PCB
Meet je 12V op de RMC?
[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 06-02-2024 12:45 ]
Nu eerst maar even "gewoon herstart". Heeft meer dan een week normaal gelopen, ga er vanuit dat dat nu ook weer gewoon gaat.paQ schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:44:
als je hem reboot met ESP afgekoppeld?
CH03 kan (ook) ontstaan door communicatie storing tussen RMC en Indoor PCB
Meet je 12V op de RMC?
tebogo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 12:51:
[...]
Nu eerst maar even "gewoon herstart". Heeft meer dan een week normaal gelopen, ga er vanuit dat dat nu ook weer gewoon gaat.

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 06-02-2024 13:39 ]
dank voor jullie reacties hierop. Verhelderend. Toch nog wat kanttekeningen en vragen ;-)hans_u schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:15:
[...]
.......
.........
-R32 gaat dus niet verder dan 55 graden. Als het niet al te koud is. Kan dus niet zonder hulp....
- Cv ketel aanhouden voor alleen warm water ? Nope. Zelfs met een cop van 2.5 is een warmtepomp efficienter/goedkoper. Zeker als je zelf stroom opwekt (heb een klein overschot) en zeker als ooit de saldering op de schop gaat.
- Inderdaad, capaciteit moet groot genoeg zijn. Bijkomend voordeel van propaan : capaciteit blijft ook bij lagere temperaturen op peil. Pas bij kouder dan -7 loopt de capaciteit iets terug... M'n Elga(tje) stort helemaal in als het onder nul is
- Defrosts bij -5? Heb je dan toch niet of amper? Weinig vocht in de lucht bij vorst......
- Stilstandverliezen bij een boiler? Mijn (indirect cv-gestookte) boiler van 120 liter heeft ongeveer 1 kuub gas aan stilstandverliezen per week. Ik ben ELIN boilers tegengekomen met 33W/40W stilstandverlies per uur (200L/300L). Lijkt me niet verkeerd. Is toevallig ook een van de weinige boilers die past in de ruimte die ik heb (minder dan 60cm diep)
Op welke basis warm je een boiler op met een warmtepomp?
Ik kwam bij Itho/Daalderop de aanbeveling tegen om 1 keer per dag de boiler op te warmen (kan het overigens niet meer terugvinden...). Graad of 55?
Zoals je met een electrische boiler doet (of deed?) elke nacht op nachtstroom....
En dan 1 keer in de week naar 60 graden? Volgens mijn installateur mag het overigens best ietsje langer dan 1 week zijn.
Mijn ideale scenario zou zijn :
-dagelijks 's middags (liefst als de zon schijnt) opwarmen tot 55 graden
-eenmaal in de 7-10 dagen, ook 's middags (liefst als de zon schijnt) opwarmen tot 60 graden
Ik kan me zo voorstellen dat het efficienter is om 1 enkele, langere run te hebben dan meerdere kortere runs. En het verstoort je verwarming minder....
Iemand hier ervaring mee? Of kan er iets zinnigs over zeggen?
hierbij een redelijk uitgebreide folder die ik vond over de propaan Therma V in het Nederlands
https://www.lgklimaat.nl/...nobloc-leaflet-online.pdf
(overigens niet helemaal gerust op het gewicht van 181kg op mn houten, platte dakje....)
en een nòg uitgebreidere folder over het gehele leveringspakket van LG. In het Duits.
Op blz 60 vind je de propaan capaciteiten bij diverse buitentemperaturen.
https://lgthermav.de/medi...-thermav_katalog-2024.pdf
groeten, Hans.
Heb ook 300L boiler + 100L buffer combi vat van Elin, deze heeft 45w/ uur stilstandsverlies. Merk er eigenlijk weinig van, laat het vat dagelijks vanaf 13 uur opwarmen naar 47 graden en in de avond rond 19 uur voor we gaan douchen staat er alsnog 47 graden op de RCM.hans_u schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:39:
[...]
- Defrosts bij -5? Heb je dan toch niet of amper? Weinig vocht in de lucht bij vorst......
- Stilstandverliezen bij een boiler? Mijn (indirect cv-gestookte) boiler van 120 liter heeft ongeveer 1 kuub gas aan stilstandverliezen per week. Ik ben ELIN boilers tegengekomen met 33W/40W stilstandverlies per uur (200L/300L). Lijkt me niet verkeerd. Is toevallig ook een van de weinige boilers die past in de ruimte die ik heb (minder dan 60cm diep)
groeten, Hans.
En inderdaad met -5 en een lage luchtvochtigheid bijna geen defrosts.
Dat is denk ik CH14, ik had een CH03 (communicatie-fout met RMC/modbus)kazemo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:33:
[...]
is bij mij ook af en toe(onderhoud) zijn van die nukken...gewoon wegdrukken met OK en het is gewoon weer weg.....of filter is daadwerkelijk verstopt(onderhoud schoon maken....systeemdruk?)
Is isoleren of je afgiftesysteem aanpassen geen mogelijkheid?kazemo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:50:
[...]
mijn lg 9KW heeft het ook inderdaad ook moelijk mee bij -5gr (hoofdzakelijk radiatoren) dan haalt hij de doeltemp niet(word niet warmer dan 40 a 45gr) ik ga er dus een backupheater(doorstroom apparaat ...helpt ook mee als vorst beveiliging) tussen zetten dan kan ik tijdelijk er een 12KW(thermisch vermogen )van maken mocht dat nodig zijn.....bij temp. boven nul is er geen probleem....ik heb er geen boiler op daar gebruik de CV ketel voor in combinatie met een zonneboiler...vol doende zonnepanelen(energie neutraal) het word een ander verhaal als ze de salderingsregeling gaan afschaffen (dan zitten we slecht met warmtepomp...weg voordeel met full electric)...het word een politiek verhaal ze missen de energiebelasting(onder het mom van mensen die geen zonnepanelen betalen de rekening maarja ze willen van het gas af....hoe dan?).....het zal nog wel een tijdje duren ze moeten nog eerst 800K oude meters vervangen door slimme meters(technisch probleem)

Mijn 12kw.u34 (r32) kan ik instellen op max 58C, wat hij ook makkelijk haalt als het niet koud is. En misschien als het wel koud is ook.hans_u schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:39:
[...]
dank voor jullie reacties hierop. Verhelderend. Toch nog wat kanttekeningen en vragen ;-)
-R32 gaat dus niet verder dan 55 graden. Als het niet al te koud is. Kan dus niet zonder hulp....
- Cv ketel aanhouden voor alleen warm water ? Nope. Zelfs met een cop van 2.5 is een warmtepomp efficienter/goedkoper. Zeker als je zelf stroom opwekt (heb een klein overschot) en zeker als ooit de saldering op de schop gaat.
- Inderdaad, capaciteit moet groot genoeg zijn. Bijkomend voordeel van propaan : capaciteit blijft ook bij lagere temperaturen op peil. Pas bij kouder dan -7 loopt de capaciteit iets terug... M'n Elga(tje) stort helemaal in als het onder nul is
Op welke basis warm je een boiler op met een warmtepomp?
Ik kwam bij Itho/Daalderop de aanbeveling tegen om 1 keer per dag de boiler op te warmen (kan het overigens niet meer terugvinden...). Graad of 55?
Zoals je met een electrische boiler doet (of deed?) elke nacht op nachtstroom....
En dan 1 keer in de week naar 60 graden? Volgens mijn installateur mag het overigens best ietsje langer dan 1 week zijn.
Mijn ideale scenario zou zijn :
-dagelijks 's middags (liefst als de zon schijnt) opwarmen tot 55 graden
-eenmaal in de 7-10 dagen, ook 's middags (liefst als de zon schijnt) opwarmen tot 60 graden
Ik kan me zo voorstellen dat het efficienter is om 1 enkele, langere run te hebben dan meerdere kortere runs. En het verstoort je verwarming minder....
Iemand hier ervaring mee? Of kan er iets zinnigs over zeggen?
hierbij een redelijk uitgebreide folder die ik vond over de propaan Therma V in het Nederlands
https://www.lgklimaat.nl/...nobloc-leaflet-online.pdf
(overigens niet helemaal gerust op het gewicht van 181kg op mn houten, platte dakje....)
en een nòg uitgebreidere folder over het gehele leveringspakket van LG. In het Duits.
Op blz 60 vind je de propaan capaciteiten bij diverse buitentemperaturen.
https://lgthermav.de/medi...-thermav_katalog-2024.pdf
groeten, Hans.
:strip_exif()/f/image/sZitl42KvQDdbAbYHdTBUczk.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door oxfordpelican op 06-02-2024 15:25 ]
Het gaat niet om de volgorde, maar om het signaal. Hieronder de aansluitingen voor een 4 series LG 7 kW:FeathersMcGraw schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 11:27:
[...]
Dank voor je reactie weet je misschien ook welke aansluiting? De volgorde aangeven doe je dat in de RMC van LG of in de Honeywell Evohome?
:fill(white):strip_exif()/f/image/s4i9pChfVLh7AbKgvcZiLfH8.png?f=user_large)
/f/image/WO4xG9K6nRbEy9SniP2dfBNi.png?f=fotoalbum_large)
Wel de aansluitingen nog even goed controleren met je eigen schema aan de binnenkant van de kast. Er zijn wat verschillende schema's en ze zijn niet allemaal even correct.
Voor verwarmen moet je dus zorgen voor 230 volt op klem 24 en voor DHW op 230 volt op klem 25. Op dat moment moet er even geen 230 V meer staan op klem 24.
Je kunt hem wel instellen op 58 graden maar dan duurt het wel heel lang voor het water in de boiler ook 58 graden is. in theorie zelfs oneindig lang;-) Verder als je een verwarmings element aansluit op de LG als DHW heater dan kun je de RMC niet meer instellen zo dat de WP warmer wordt dan 55 graden zonder dat de heater aan gaat tijdens een water cyclus...oxfordpelican schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:17:
[...]
Mijn 12kw.u34 (r32) kan ik instellen op max 58C, wat hij ook makkelijk haalt als het niet koud is. En misschien als het wel koud is ook.
[Afbeelding]
Mijn 12kW verwarmt mijn huis ook prima zelfs bij -7 en doet DHW er bij. Zonder problemen onder alle weersomstandigheden van afgelopen januari en december. Wel vloer verwarming en zet het verwarmings water niet heter dan 40 deg.
[ Voor 11% gewijzigd door jschel op 07-02-2024 07:54 ]
Bij mij duurt het niet oneindig lang, je bent in de war met de doeltemperatuur van je vat en de uitgaande temperatuur van de warmtepomp.jschel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:51:
[...]
Je kunt hem wel instellen op 58 graden maar dan duurt het wel heel lang voor het water in de boiler ook 58 graden is. in theorie zelfs oneindig lang;-) Verder als je een verwarmings element aansluit op de LG als DHW heater dan kun je de RMC niet meer instellen zo dat de WP warmer wordt dan 55 graden zonder dat de heater aan gaat tijdens een water cyclus...
Mijn 12kW verwarmt mijn huis ook prima zelfs bij -7 en doet DHW er bij. Zonder problemen onder alle weersomstandigheden van afgelopen januari en december. Wel vloer verwarming en zet het verwarmings water niet heter dan 40 deg.
LG heeft ervoor gekozen, zoals veel andere fabrikanten, om de doeltemperatuur m.b.v. de compressor op maximaal 58 graden te zetten, maar de uitgaande temperatuur loopt bij mij gewoon op tot 63 graden als ik m'n vat naar 58 wil brengen. En is nadrukkelijk zonder COP1 element.
PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW
yep, maar je hebt er een 1.5Kw elektrisch element bij. Word die alleen gebruikt om 1 keer in de week de hygiene run te doen? En verder alleen op de compressor?jschel schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 07:51:
[...]
.......
In mijn geval : ik kijk naar de (9Kw) propaan variant die ook op de compressor tapwater moet gaan maken.
9Kw moet ruim voldoende zijn. Nu een oud Elga'tje dat het redt tot net boven nul.
Max temperatuur van 35 graden zou genoeg moeten zijn. Haalt m'n Elga niet als het onder nul is....
En dit gaat met een 5Kw R32 unit?M_AW schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:17:
[...]
Bij mij duurt het niet oneindig lang, je bent in de war met de doeltemperatuur van je vat en de uitgaande temperatuur van de warmtepomp.
LG heeft ervoor gekozen, zoals veel andere fabrikanten, om de doeltemperatuur m.b.v. de compressor op maximaal 58 graden te zetten, maar de uitgaande temperatuur loopt bij mij gewoon op tot 63 graden als ik m'n vat naar 58 wil brengen. En is nadrukkelijk zonder COP1 element.
Eerder werd gemeld dat R32 niet verder komt dan 55 graden.
En excuus voor m'n onbegrip, maar compressor doeltemperatuur 58 graden en uitgaande temperatuur 63 graden?
Speelt buitentemperatuur hier nog een rol ?
Ik heb even gemist waar gemeld werd dat R32 niet verder komt dan 55 graden, maar dit is gewoon onzin. Onjuist. Wellicht zijn er fabrikanten / modellen die ervoor kiezen in de software / firmware, maar dit heeft niets met het koudemiddel te maken.hans_u schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:48:
[...]
En dit gaat met een 5Kw R32 unit?
Eerder werd gemeld dat R32 niet verder komt dan 55 graden.
En excuus voor m'n onbegrip, maar compressor doeltemperatuur 58 graden en uitgaande temperatuur 63 graden?
Speelt buitentemperatuur hier nog een rol ?
Ja, dat gaat met mijn 5kW unit met IWT. Geen enkele garantie voor andere apparaten, aangezien de regeling / firmware soms per productiemaand wel lijkt te wijzigen. Merk verder ook op dat mijn 5kW tijdens een SWW-run meer dan 3000W trekt en tot wel meer dan 9kW thermisch afgeeft.
Wat ik bedoel met 58 en 63:
Op de RMC kan je instellen tot welke temperatuur van het SWW-vat je zelf wilt dat de compressor de verwarming op zicht neemt. Dit kan ik niet hoger instellen dan 58 graden. Dus als ik m'n vat op 60 graden wil stoken, dan kan dit laatste deel niet met de compressor.
Echter, tijdens het opwarmen van het vat tot 58 graden, loopt de uitgaande temperatuur van de platenwisselaar (condensor) tot 63 graden op. Dus de warmtepomp maakt water van 63 graden met R32, maar ik kan hem niet hoger instellen dan 58.
[ Voor 9% gewijzigd door M_AW op 07-02-2024 11:09 ]
Is dat niet de instelling in de Installateursinstellingen, die de begrengzingen aangeeft waar tussen de gebruiker kan kiezen?M_AW schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:07:
[...]
....
Op de RMC kan je instellen tot welke temperatuur van het SWW-vat je zelf wilt dat de compressor de verwarming op zicht neemt. Dit kan ik niet hoger instellen dan 58 graden. Dus als ik m'n vat op 60 graden wil stoken, dan kan dit laatste deel niet met de compressor.
Echter, tijdens het opwarmen van het vat tot 58 graden, loopt de uitgaande temperatuur van de platenwisselaar (condensor) tot 63 graden op. Dus de warmtepomp maakt water van 63 graden met R32, maar ik kan hem niet hoger instellen dan 58.
/f/image/8FHy28WPJzAMQHdiy4BpxGJD.png?f=fotoalbum_large)
Nee.tebogo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:43:
[...]
Is dat niet de instelling in de Installateursinstellingen, die de begrengzingen aangeeft waar tussen de gebruiker kan kiezen?
[Afbeelding]
Ik bedoel Tank setting1 en dan Comp Limit temp.
Zo heet het dan op mijn RMC met mijn IWT unit. Geen idee of het overal zo is.
Oke, dat is voor DHWM_AW schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:51:
[...]
Nee.
Ik bedoel Tank setting1 en dan Comp Limit temp.
Zo heet het dan op mijn RMC met mijn IWT unit. Geen idee of het overal zo is.
Die gaat ook niet verder dan 58, zie hieronder..
/f/image/ZD1BvbPPlntf7kypoUwNwmIB.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 41% gewijzigd door tebogo op 07-02-2024 11:54 ]
Uhhh, is het niet heel simpel: om 58 graden in je vat te halen, vindt LG dat je met minstens 5 graden verschil aan moet komen?M_AW schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:07:
[...]
Ik heb even gemist waar gemeld werd dat R32 niet verder komt dan 55 graden, maar dit is gewoon onzin. Onjuist. Wellicht zijn er fabrikanten / modellen die ervoor kiezen in de software / firmware, maar dit heeft niets met het koudemiddel te maken.
Ja, dat gaat met mijn 5kW unit met IWT. Geen enkele garantie voor andere apparaten, aangezien de regeling / firmware soms per productiemaand wel lijkt te wijzigen. Merk verder ook op dat mijn 5kW tijdens een SWW-run meer dan 3000W trekt en tot wel meer dan 9kW thermisch afgeeft.
Lijkt ook wel logisch, om met 58 graden aanvoer tot 58 graden in je vat te komen, gaat wel even duren.....
Bedankt voor de info hoor !
Ja alleen voor de hygiëne cyclus. Die zit in het DHW vat. De 12kW is voldoende voor het verwarmen van het huis en WW onder alle omstandigheden. En in geval van nood kan ik het WW alleen met de heater doen. Wel zo handig als er iets niet werkt. De heater kan via de WP aangestuurd worden en via HA.hans_u schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:27:
[...]
yep, maar je hebt er een 1.5Kw elektrisch element bij. Word die alleen gebruikt om 1 keer in de week de hygiene run te doen? En verder alleen op de compressor?
In mijn geval : ik kijk naar de (9Kw) propaan variant die ook op de compressor tapwater moet gaan maken.
9Kw moet ruim voldoende zijn. Nu een oud Elga'tje dat het redt tot net boven nul.
Max temperatuur van 35 graden zou genoeg moeten zijn. Haalt m'n Elga niet als het onder nul is....
/f/image/FgFcpbKOvZqCDp4ZC3jxStFs.png?f=fotoalbum_large)
Nu ben ik ook nog op zoek naar een temperatuur afhankelijke schakeling, maar die heb ik nog niet gevonden. De generic thermostat leek me wel iets, maar ik heb geen climate entity.
Misschien je iets (aan delen) uit mijn script? Is puur Home Assistant. Het script bevat startpiekcontrole en een PI(D) regeling.PeteSplit schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:56:
Nu ben ik ook nog op zoek naar een temperatuur afhankelijke schakeling, maar die heb ik nog niet gevonden. De generic thermostat leek me wel iets, maar ik heb geen climate entity.
9kW U44
Ik zal er zeker naar kijken.gerlag schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:47:
[...]
Misschien je iets (aan delen) uit mijn script? Is puur Home Assistant. Het script bevat startpiekcontrole en een PI(D) regeling.
Ik had dit gevonden, maar ik wil eigenlijk ook iets hebben, wat ik kan bedienen in het dashboard.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| - id: '' alias: Temperature Switch Off description: '' trigger: - platform: numeric_state entity_id: - sensor.04_water_aanvoer for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 20 value_template: '{{ states(''sensor.04_water_aanvoer'') | float(0) }}' below: 26 condition: - condition: state entity_id: sensor.13_bedrijfsmodus state: '2' for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 2 action: - service: switch.turn_off metadata: {} data: {} target: entity_id: - switch.energy_socket_5 mode: single |
[ Voor 30% gewijzigd door PeteSplit op 11-02-2024 15:38 ]
Dank! In mijn geval staat het in Engels. De optie "System Reboot" onder settings > user heeft het verholpen.Ajs.rutten schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:53:
Ik heb regelmatig zoiets.. even een systeem reset geven op de RMC en dan is alles weer normaal
Pardon my dutch
balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage
edit: ik vind die nieuwe weheat er wel kek uitzien by the way... maar dat is offtopic
[ Voor 52% gewijzigd door paQ op 09-02-2024 11:58 ]
(even off-topic blijvend, ziet er wel "anders" uit met een EPP behuizing in het echt. ik heb nog nagevraagd hoe dat zit met ongedierte maar omdat er geen visolie in verwerkt zit hebben ze tot nu toe nog nooit gehad dat het aangevreten werd door vogels / ander klein gedierte.)paQ schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:43:
hij is iig minder lelijk dan de huidige
edit: ik vind die nieuwe weheat er wel kek uitzien by the way... maar dat is offtopic
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Een een update, nu het gisteren een dag kouder was. Na het opstarten na de CH03 error (zie hier https://gathering.tweaker...message/78052532#78052532) kreeg ik een dag later Enexis op bezoek. Er moest een aanpassing worden gedaan in de Slimme meter voor de brandveiligheid (iets in de aansluiting), waardoor de spanning er af moest. (15 min). Dit was rond 13:00.gerlag schreef op zondag 4 februari 2024 @ 22:25:
[...]
Mooi hoor. Goed gelukte 'downgrade'! Tegen de tijd dat het serieus kouder en/pf vochtiger wordt zou een grafiekje toch wel erg welkom zijn. Nog steeds erg geïnteresseerd.
Ik kreeg daarna de warmtepomp eerst niet opgestart Dit leek door de buitentemperatuursensor te komen. Deze was zeer hoog, boven de 25 graden

Helaas sloeg hij elke keer weer snel af bij het opstarten, ondanks het script van @paQ. Nader onderzoek bleek, omdat ik nog geen enkele aanpassing in de settings had gedaan met uitzondering van de pompcapaciteit naar 50%, de Hysteresis Heating Water op -2.0 en 2.0 staat. Dit aangepast naar -2.0 en 4.0 waarna hij goed opstart. (7-2 20:00)
Vervolgens liep hij weer soepel, met in de nacht/ochtend een aantal defrost, waar hij ook prima doorheen komt met het script van @paQ.
Toch vroeg ik me af, wat er gebeurt als ik de Overshoot Control uit het script van @paQ uitzet. Dit gedaan op 8-2 om 09:00, en ziet, hij ook loopt prima door. Helaas maar 1x, daarna geen defrosts meer om te testen, wachten op de volgende defrost
Gisteren (8-2) om 18:30 "Silent on" aangezet. Dit gaat nog niet automatisch met het script van @paQ . Heb ik ingesteld op >5. Nog even uitzoeken
Al met al denk ik dat hij dus ook wel goed opstart met de default Hysteresis Heating Water setting (-2.0 en 2.0) en zonder Overshoot Control. Juist omdat het Overshoot Control script de doeltemperatuur 4 graden omlaag zet om vervolgens in stappen weer omhoog te gaan, ontstaat er in begin dus een verschil groter dan 4 tussen doel en daadwerkelijke temperatuur.
Ik ben echt verrast en erg blij met hoe goed de LG (met deze fw-versie, welke is het?) HM093MR.U44 de doeltemperatuur volgt zonder overshoot, en met de default instellingen, behalve dan de pompcapaciteit
Instellingen:
Stuur op warmte (stooklijn middels script van @paQ op boardje van @AUijtdehaag )
Temperature Sensor: Water (default)
Control Method: Optimal Flow Rate (default)
Pump Capacity: 50% (aangepast van 100%, default)
Fixed Flow Rate: 26 (default)
Fixed dT: 5 (default)
Heating temp. setting: Outlet (default)
Hysteresis Heating Water: -2.0 en 2.0 (default)
/f/image/gGy9W3fONAJ8sXNqMEfx6oKN.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/6dIbiyNdVIPJwqxHlwtNnkNB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/kY2z8k1IWDTrndDFa0M86s3F.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door tebogo op 09-02-2024 13:11 . Reden: kleine edits met datum en tijdsaanduidingen ]
Zie in sommige brochures ook een (nog niet leverbare) binnen unit staan bij deze lijn monoblocs.Casper de Boer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:20:
Gisteren in het wild gespot op de VSK bij van Walraven, een R290 wp.
Vond het wel apart, een 16kW op 1 fase.
Enfin, een stuk groter in format en maar 1 fan welke beduidend groter is.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Vraag me af of die nu wel of niet noodzakelijk is. Wilde deze week ook even naar de VSK maar is er niet van gekomen helaas.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Wel een mooier design en mooie kleur. Die 1-fase 23A is eigenlijk niet voor de Nederlandse markt. Diverse landen in de wereld hebben in huizen vaak maar 1 (zware) fase. Hier heb je toch echt wel een 3-fase nodig of een bedrijfspand die tientallen op een dak zetten en netjes verdelen over de fasen, maar zelfs dat is onlogisch...Casper de Boer schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 11:20:
Gisteren in het wild gespot op de VSK bij van Walraven, een R290 wp.
Vond het wel apart, een 16kW op 1 fase.
Enfin, een stuk groter in format en maar 1 fan welke beduidend groter is.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Dat is toch wel een fantastisch bericht. Bam, gelijk 'on target' na een defrost. De vraag dringt zich (bij mij althans) op of het nu om een firmware of toch een hardware verschil gaat tussen de éénfasige broertjes (of zusjes?) van jouw LG ,.Jammer dat een firmware upgrade door een monteur ter plaatse moet worden uitgevoerd en -dus- relatief kostbaar is. Het zou LG sieren als ze iets konden bedenken om het zelf of door een lokale installateur te laten doen. Als het inderdaad aan de firmware ligt, natuurlijk.tebogo schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:58:
[...]
Een een update, nu het gisteren een dag kouder was. [...]
Ik ben echt verrast en erg blij met hoe goed de LG (met deze fw-versie, welke is het?) HM093MR.U44 de doeltemperatuur volgt zonder overshoot, en met de default instellingen, behalve dan de pompcapaciteit
Het lijkt er zelfs op dat je het @paQ script, althans de peak control, niet eens nodig hebt.
Ben nog wel even benieuwd naar de thermische massa van je afgiftesysteem, vvw, buffer, e.d. Heb ik even niet mee helder tussen alle subdiscussies hier in dit topic.
9kW U44
Op silent mode?PeteSplit schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 15:48:
Rustig vandaag, weinig nieuws, loopt rustig door... (op 320W-10Hz met orc's)
[Afbeelding]
Ik heb op silent mode juist niet die orc’s.
Je moet altijd waakzaam zijn en je gezonde verstand gebruiken hier. Er worden inderdaad vaak ongefundeerde aanames gedaan af en toe die na een eigen leven ineens als waarheid worden aangehouden. Dat gaat zo ver dat tweakers er onderling woorden over krijgen. Erg spijtig.M_AW schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:07:
[...]
Ik heb even gemist waar gemeld werd dat R32 niet verder komt dan 55 graden, maar dit is gewoon onzin. Onjuist. Wellicht zijn er fabrikanten / modellen die ervoor kiezen in de software / firmware, maar dit heeft niets met het koudemiddel te maken.
Goed opgemerkt!
Dan heb je ook nog de condenseer- en verdamptemperaturen. Dat bepaald uiteindelijk ook hoe hoog of laag je kan komen met een goed rendement. Als het koudemiddel bij 10 graden al verdampt, dan kan je er bijvoorbeeld niet fatsoenlijk mee koelen.
Goed lezen helpt ook. Ik had het over “ De R32 komt niet veel verder dan 55degC” niet over R32 in het algemeen. Ik kan er niks aan doen dat je hem voor warm water niet hoger kunt zetten dan 58deg. En dat als je een DHW heater aanstuurt met de WP dat die dan vanaf 55deg bijspringt. Allemaal de schuld van de matige programmeurs van LGLuisterlijk schreef op zondag 11 februari 2024 @ 08:01:
[...]
Je moet altijd waakzaam zijn en je gezonde verstand gebruiken hier. Er worden inderdaad vaak ongefundeerde aanames gedaan af en toe die na een eigen leven ineens als waarheid worden aangehouden. Dat gaat zo ver dat tweakers er onderling woorden over krijgen. Erg spijtig.
Goed opgemerkt!
Dank wederom voor de reactie. Op klem D SWW verwarmingssignaal van PCB (van therma V) naar thermostaat. Dat is een BDR 91Jojan265 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:17:
[...]
Het gaat niet om de volgorde, maar om het signaal. Hieronder de aansluitingen voor een 4 series LG 7 kW:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Wel de aansluitingen nog even goed controleren met je eigen schema aan de binnenkant van de kast. Er zijn wat verschillende schema's en ze zijn niet allemaal even correct.
Voor verwarmen moet je dus zorgen voor 230 volt op klem 24 en voor DHW op 230 volt op klem 25. Op dat moment moet er even geen 230 V meer staan op klem 24.
:strip_exif()/f/image/vqv8Ty2AJxEtCoYFpm2ckYEs.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat zal niets uithalen. Die BDR91 heeft op klem C helemaal niets zitten. Het lijkt er dus op, dat je thermostaat niet in staat is, om ook SWW aan te sturen. Dat zul je dan dus op een andere manier moeten doen. Ik weet niet of je kunt instellen in de LG, dat je SWW vanuit de LG laat aansturen en de verwarming vanaf de thermostaat.FeathersMcGraw schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:03:
[...]
Dank wederom voor de reactie. Op klem D SWW verwarmingssignaal van PCB (van therma V) naar thermostaat. Dat is een BDR 91[Afbeelding] Gaat die dan naar C in de BDR91?
Ik reageerde niet op jouw post. Over goed lezen gesproken....jschel schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:03:
[...]
Goed lezen helpt ook. Ik had het over “ De R32 komt niet veel verder dan 55degC” niet over R32 in het algemeen. Ik kan er niks aan doen dat je hem voor warm water niet hoger kunt zetten dan 58deg. En dat als je een DHW heater aanstuurt met de WP dat die dan vanaf 55deg bijspringt. Allemaal de schuld van de matige programmeurs van LG
Je bent van harte welkom bij LG Nederland om even met de "matige" programeurs te spreken. Je hebt er verstand van, lees ik
[ Voor 10% gewijzigd door Luisterlijk op 11-02-2024 16:36 ]
Dank als ik er uit ben zal ik hier de oplossing delen.Jojan265 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:25:
[...]
Dat zal niets uithalen. Die BDR91 heeft op klem C helemaal niets zitten. Het lijkt er dus op, dat je thermostaat niet in staat is, om ook SWW aan te sturen. Dat zul je dan dus op een andere manier moeten doen. Ik weet niet of je kunt instellen in de LG, dat je SWW vanuit de LG laat aansturen en de verwarming vanaf de thermostaat.
:strip_exif()/f/image/ZXapOIXVpWe4wimjE7Ez6DXL.jpg?f=fotoalbum_large)
Laat jij de BDR de wp aansturen of een een cv pomp?
[ Voor 5% gewijzigd door montebaldo55 op 11-02-2024 17:20 ]
Ja, op stille mode.tebogo schreef op zondag 11 februari 2024 @ 01:24:
[...]
Op silent mode?
Ik heb op silent mode juist niet die orc’s.
Ik heb de temperatuur wat lager staan, nu het buiten meer dan 10 graden is en dan komen bij mij deze orc's (oil return cycles) te voorschijn. Vannacht maar weer eens een "nachtverlaging" gedaan.
/f/image/YZNMIQiuRSy1nv0qPiyChi7F.png?f=fotoalbum_large)
Als je dat kunt regelen graag want ik probeer het al een tijdje maar ik krijg geen reactie van ze.Luisterlijk schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:34:
[...]
Ik reageerde niet op jouw post. Over goed lezen gesproken....
Je bent van harte welkom bij LG Nederland om even met de "matige" programeurs te spreken. Je hebt er verstand van, lees ik
Zou overigens verwachten dat de programmeurs eerder in Zuid-Korea zitten maar blijkbaar doet LG Nederland ook aan firmware ontwikkeling.
Het is een beetje van beide. Seoul en Amsterdamoxfordpelican schreef op zondag 11 februari 2024 @ 20:03:
[...]
Als je dat kunt regelen graag want ik probeer het al een tijdje maar ik krijg geen reactie van ze.
Zou overigens verwachten dat de programmeurs eerder in Zuid-Korea zitten maar blijkbaar doet LG Nederland ook aan firmware ontwikkeling.
Er worden cursussen gegeven door LG academy. Daar kun je gratis aan deelnemen
De bedoeling is het evohome systeem te gebruiken om de warmtepomp te sturen. Dat doet ie goed voor verwarming maar mijn WP verwarmt ook een SWW en die werkt niet meer als ik de verwarming via de bdr91 laat sturen.montebaldo55 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:18:
[Afbeelding]
Laat jij de BDR de wp aansturen of een een cv pomp?
Laat RMC de warmte pomp aansturen.
Weersafhankelijk. Via AI.
Geen modbus aansturing of dergelijke.
Evo home regelt de binnen temperatuur per kamer.
Via de bdr laat ik een cv pomp aansturen welke het warme water uit de buffer haalt.
Dus Evohome heeft niets van doen met de wp.
Boiler heb ik niet. Heel bewust voor een warmtepomp boiler gekozen voor dhw.
FeathersMcGraw schreef op zondag 11 februari 2024 @ 15:03:
[...]
Dank wederom voor de reactie. Op klem D SWW verwarmingssignaal van PCB (van therma V) naar thermostaat. Dat is een BDR 91[Afbeelding] Gaat die dan naar C in de BDR91?
[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 12-02-2024 09:42 ]
Hahaha ik werk wel in de techniek en embedded software idd maar heb prima werk hoorLuisterlijk schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:34:
[...]
Ik reageerde niet op jouw post. Over goed lezen gesproken....
Wat maakt het dat er op dit forum regelmatig gezegd of gesteld wordt dat er bij LG geen goede programmeurs werken. Of ze nu in Korea zitten of in Amstelveen.
Zou het boeiend vinden dat dit dan ondersteund kan worden met bewijsvoering hiervan.
De werking van een wp is altijd gebonden aan natuurkundige principes die vaststaan.
In de aansturing moet een technicus rekening houden met vele vele factoren en dan moeten er keuzes gemaakt worden.
Een tijd terug heb ik eens bij mijn installateur gepolst, en hij zou het willen uitvoeren, maar wist verder ook niet hoe en wat.
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Of dat helpt weet ik niet, maar ik zou het ook graag zien. Mijn achtergrond is meet en regeltechniek. Er worden veel aannames gedaan in dit forum en vragen die beginnen met "waarom zorgen ze niet dat.... " Natuurkunde, versterkinsfactor, hysterese, droop, demping etc wordt some helemaal genegeerd. De afkorting PID staat hier nog al eens waarbij vervolgens integratie en differentiatie wordt verwisseld en proportioneel helemaal niet wordt besproken.montebaldo55 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:06:
Zou het boeiend vinden dat dit dan ondersteund kan worden met bewijsvoering hiervan.
Vooral met die natuurkunde sla je de spijker op zijn kop. We zijn hier in een poging om te leren en te helpen, maar shaming lijkt meer voorbij te komen. Ik vind dat jammer
Wat me dan blijft verbazen en niemand mij kan uitleggen is dat als je naar andere WP topics gaat en daar de grafieken bekijkt. Dan zie je geen enorme oscillaties bij de compressor frequentie. Ook geen rare acties zoals compressor optoeren en compleet boven de hysterese vliegen (terwijl doeltemperatuur al behaald is) en afslaan.montebaldo55 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:06:
Over leuke discussie gesproken:
Wat maakt het dat er op dit forum regelmatig gezegd of gesteld wordt dat er bij LG geen goede programmeurs werken. Of ze nu in Korea zitten of in Amstelveen.
De werking van een wp is altijd gebonden aan natuurkundige principes die vaststaan.
In de aansturing moet een technicus rekening houden met vele vele factoren en dan moeten er keuzes gemaakt worden.
Er worden in dit topic vaak theoriën voor gegeven maar waarom hebben andere wp's hier geen last van?
Al deze warmtepompen werken met hetzelfde principe en dezelfde natuurkundige wetten.
Met die gedachte krijg je niet uitgelegd waarom de LG er zo'n rare regeling op na houdt.
Of zouden ze bij LG gewoon geniaal zijn en hebben de andere fabrikanten dat niet door?
Nadat @paQ een nieuwe versie met een fix voor het koelen had gekregen heb ik LG verzocht bij mij ook nieuwe firmware te installeren die dit probleem oplost. Dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad, de vraag moest per se via de installateur of de leverancier komen. Mijn stelling dat die twee daar niets in kunnen doen werd niet in meegegaan. Uiteindelijk heb ik AircoPlaza, waar ik hem gekocht had (parallel import volgens mij) gevraagd het verzoek voor een firmware upgrade bij LG te doen. En ik moet zeggen, ondanks dat het wel een beetje een cowboy club is volgens mij, hebben ze mijn verzoek snel en adequaat opgepakt!SalexSun schreef op maandag 12 februari 2024 @ 13:30:
Over software gesproken. Het einde van het stookseizoen is in zicht. Weet iemand of een software update beschikbaar is welke het probleem met te hard koelen oplost? En hoe we die in de machines krijgen?
Een tijd terug heb ik eens bij mijn installateur gepolst, en hij zou het willen uitvoeren, maar wist verder ook niet hoe en wat.
Ik heb nu de toezegging van LG dat ze een datum gaan voorstellen. Sinds die toezegging (half januari) is het stil, maar ik had ook zelf aangegeven dat ik er geen haast mee heb en alles voor juni prima is.
Ik zal het hier laten weten als ze geweest zijn.
Weet je toevallig of de software versie met fix is beschikbaar is gesteld door LG? Of zit die nog in een of ander formeel vrijgave proces?KarsS schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:41:
[...]
Nadat @paQ een nieuwe versie met een fix voor het koelen had gekregen heb ik LG verzocht bij mij ook nieuwe firmware te installeren die dit probleem oplost. Dat heeft wel wat voeten in de aarde gehad, de vraag moest per se via de installateur of de leverancier komen. Mijn stelling dat die twee daar niets in kunnen doen werd niet in meegegaan. Uiteindelijk heb ik AircoPlaza, waar ik hem gekocht had (parallel import volgens mij) gevraagd het verzoek voor een firmware upgrade bij LG te doen. En ik moet zeggen, ondanks dat het wel een beetje een cowboy club is volgens mij, hebben ze mijn verzoek snel en adequaat opgepakt!
Ik heb nu de toezegging van LG dat ze een datum gaan voorstellen. Sinds die toezegging (half januari) is het stil, maar ik had ook zelf aangegeven dat ik er geen haast mee heb en alles voor juni prima is.
Ik zal het hier laten weten als ze geweest zijn.
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Hmmm, een goede bekende van mij heeft een Daikin/Intergas hybride installatie en geeft ook aan dat de Daikin wegen ondoorgrondelijk zijn. In het Daikin/Intergas topic wordt daar ook uitgebreid over gediscussieerd begrijp ik van hem.oxfordpelican schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:21:
[...]
Wat me dan blijft verbazen en niemand mij kan uitleggen is dat als je naar andere WP topics gaat en daar de grafieken bekijkt. Dan zie je geen enorme oscillaties bij de compressor frequentie. Ook geen rare acties zoals compressor optoeren en compleet boven de hysterese vliegen (terwijl doeltemperatuur al behaald is) en afslaan.
Er worden in dit topic vaak theoriën voor gegeven maar waarom hebben andere wp's hier geen last van?
Al deze warmtepompen werken met hetzelfde principe en dezelfde natuurkundige wetten.
Met die gedachte krijg je niet uitgelegd waarom de LG er zo'n rare regeling op na houdt.
Of zouden ze bij LG gewoon geniaal zijn en hebben de andere fabrikanten dat niet door?
We hadden al gefilosofeerd: Daikin en LG zijn beide Koreaans, misschien gebruiken beide wel het zelfde software bureau voor de firmware
Hoe erg is het dat de compressor af en toe even optoert om weer een juiste frequentie te vinden? Ik denk dat het inherent is aan de Fuzzy logic regeling waar LG voor gekozen heeft. In mijn geval werkt het in de meeste gevallen goed.oxfordpelican schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:21:
[...]
Wat me dan blijft verbazen en niemand mij kan uitleggen is dat als je naar andere WP topics gaat en daar de grafieken bekijkt. Dan zie je geen enorme oscillaties bij de compressor frequentie.
Dit lijkt inderdaad raar, maar ik heb er wel al een theorie voor gegeven:Ook geen rare acties zoals compressor optoeren en compleet boven de hysterese vliegen (terwijl doeltemperatuur al behaald is) en afslaan.
https://gathering.tweaker...message/77881460#77881460
Ik heb al in veel warmtepomp topics meegelezen en ieder merk heeft zo zijn eigen eigenaardigheden. Heel veel problemen hebben echter niet zo zeer met de warmtepomp zelf te maken, maar met de afgifte al of niet incl. naregeling.Er worden in dit topic vaak theoriën voor gegeven maar waarom hebben andere wp's hier geen last van?
Het enige nadeel van de LG vind ik de agressieve start (ook na een defrost). Dit kan ik nu redelijk in de hand houden met HA, maar dit zou voor mij echt een verbeterpunt zijn. Voor de rest ben ik niet ontevreden. Ik heb de warmtepomp in juli 2022 aangeschaft met de veronderstelling om deze te zijne tijd te vervangen voor een Pana. DIe waren destijds niet te verkrijgen en ik moest een alternatief hebben voor de Hr-ketel. Nu na twee stookseizoenen (bijna dan), ben ik van het idee afgestapt om hem te vervangen. Ik ben eigenlijk wel tevreden nu en zie niet echt meer een noodzaak.
Nee, dat weet ik niet. Misschien dat er daarom nog niet zo snel een afspraak voor de firmware upgrade komt. Ik vind dat prima, hoe later in tijd, hoe meer kans dat het een substantiable verbetering geeft (hoop ik).SalexSun schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:51:
[...]
Weet je toevallig of de software versie met fix is beschikbaar is gesteld door LG? Of zit die nog in een of ander formeel vrijgave proces?
Zou dat echt zo zijn?oxfordpelican schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:21:
[...]
maar waarom hebben andere wp's hier geen last van?
Ik heb niets nageregeld aan mijn 5kW. Ik stook uitsluitend op water en moet eens in de maand een graadje plussen of minnen. Ik heb een heerlijk snorrende WP, zelf geïnstalleerd, en ben dik tevreden.
Kan het beter? Ja, dat weet ik zeker. Maar niet voor dat geld. 좋은 저녁이에요
Ik heb een 5,5 kW en vind het een moeilijk apparaat (te warm of te koud) 안녕히 주무세요Luisterlijk schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:41:
[...]
Zou dat echt zo zijn?
Ik heb niets nageregeld aan mijn 5kW. Ik stook uitsluitend op water en moet eens in de maand een graadje plussen of minnen. Ik heb een heerlijk snorrende WP, zelf geïnstalleerd, en ben dik tevreden.
Kan het beter? Ja, dat weet ik zeker. Maar niet voor dat geld. 좋은 저녁이에요
Dat hoor ik van veel klanten. Wij zijn gewend geraakt aan de fantastische opentherm regelingen van honeywell. Die regelden geweldig tot achter de comma. Daar zijn we zo aan gewend, dat als de zon ineens ging schijnen en het in huis te earm werd, de zon de schuld kreeg. (niet de verwarming)PeteSplit schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:44:
[...]
Ik heb een 5,5 kW en vind een moeilijk apparaat (te warm of te koud) 안녕히 주무세요
Ik heb bij mij de thermostaat en alle thermometers weggehaald en iedereen gevraagd om het een kans te geven. Zelf heb ik een sensor die ik uit kan lezen.
Aan het begin ergerde ik met kapot aan de fluctuaties, maar niemand klaagde en vond het altijd lekker in huis. Behalve als het warm te warm was. Aanbdebhand van die feedback nben ik mijn stooklijn aanbgaan passen vorige winter, en regel dus uitsluitend op water.
Dat heeft geleid tot een enorme rust. In werkelijkheid fluctueert de temperatuur nu tussen 20° en 21,5° en niemand die het merkt.
Aleen als de emissie van de woning verandert moet ik iets doen. Als het stormt moet ik een graadje plussen want de WP heeft immers geen feedback.
Wij zijn tevreden en mijn klanten ook. (de WP is hier nooit gespreksonderwerp)
[ Voor 97% gewijzigd door Luisterlijk op 13-02-2024 07:01 ]
Dat heb ik opgelost door de gevoelstemperatuur mee te nemen in de berekening voor de stooklijn. Tot nu toe gaat dat goed (1 maand ervaring hiermee). Dit betekende dus wel dat ik de stooklijn extern moet berekenen.Luisterlijk schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:58:
[...]
Dat heeft geleid tot een enorme rust. In werkelijkheid fluctueert de temperatuur nu tussen 20° en 21,5° en niemand die het merkt.
Aleen als de emissie van de woning verandert moet ik iets doen. Als het stormt moet ik een graadje plussen want de WP heeft immers geen feedback.
[ Voor 33% gewijzigd door Jojan265 op 13-02-2024 07:35 ]
Dat is denk ik te wijten aan het feit dat je een split hebt. Daar lijkt de waterpomp veel te groot voor de 5 kW warmtepomp.PeteSplit schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:44:
[...]
Ik heb een 5,5 kW en vind een moeilijk apparaat (te warm of te koud) 안녕히 주무세요
tussen de 20 en 21,5 gr dat licht gewoon aan de hysterese van de RMC ruimte thermostaat bijv 0,5/1.5 verschil kan niet kleiner dan 2.....een externe thermostaat doet dat echt beter.....maar dat heeft dan ook weer nadelen schakelt RMC compleet uit(grijs veld) ...pomp interval werkt niet meer.....maar wel weer als hij in antivriesstand gaat ...warmtelint aan en pomp interval bijv 13min uit 2min aan onder de 5gr buitentemp(vorst beveiliging blijft wel werken) al met al een beetje raar geregeld ik vraag me dan ook af of dat perse zo moet??.....met boiler aansturing DHW word het ook moeilijk met externe thermostaat(ik zelf heb geen DHW) andere wel hoe lossen die dat dan op.....je hebt gelijk andere merken dat niet,alleen je zelf als je er op gaat letten(monitoren op momenten dat je denkt er klopt iets niet).......ik denk wel dat LG bijgeleerd heeft in de nieuwste versies, ik denk toch dat de interne software aangepast is(verbeterd de techniek staat niet stil).....op het punt van defrosts is LG niet uniek dit is bij andere merken precies zo dat zijn nu eenmaal natuurwetten!Luisterlijk schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 06:58:
[...]
Dat hoor ik van veel klanten. Wij zijn gewend geraakt aan de fantastische opentherm regelingen van honeywell. Die regelden geweldig tot achter de comma. Daar zijn we zo aan gewend, dat als de zon ineens ging schijnen en het in huis te earm werd, de zon de schuld kreeg. (niet de verwarming)
Ik heb bij mij de thermostaat en alle thermometers weggehaald en iedereen gevraagd om het een kans te geven. Zelf heb ik een sensor die ik uit kan lezen.
Aan het begin ergerde ik met kapot aan de fluctuaties, maar niemand klaagde en vond het altijd lekker in huis. Behalve als het warm te warm was. Aanbdebhand van die feedback nben ik mijn stooklijn aanbgaan passen vorige winter, en regel dus uitsluitend op water.
Dat heeft geleid tot een enorme rust. In werkelijkheid fluctueert de temperatuur nu tussen 20° en 21,5° en niemand die het merkt.![]()
[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 13-02-2024 09:28 ]