paQ schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:51:
[...]
Zo'n shelly kan meer dan 10A schakelen. Mijn verwarmingsweerstand is minder dan dat. (7A)
Maar ook dat is verder niet heel relevant, want ze gaan stuk zonder dat er ook maar iets geschakeld wordt.
Anders gesteld: ik kan er gewoon mee schakelen, maar gaat buiten het schakelen om stuk.
Als ik jouw verhaal zo lees, moet er volgens mij meer aan de hand zijn, dan alleen een fout in de Shelly. Ook het feit dat er 3 Shelly's kapot gegaan zijn op dezelfde plek is nogal verdacht. Het zou natuurlijk kunnen dat je net een slechte batch hebt, maar aangezien er vrij veel tijd tussen zit tussen de eerste en de derde verwacht ik dat niet.
Ook het feit dat er meer apparatuur stuk is gegaan in waarschijnlijk dezelfde periode roept op z'n minst vraagtekens op.
Dan is de vraag natuurlijk, als het niet aan de Shelly's zelf ligt, waarom kunnen ze dan steeds stuk gaan? Het schakelen bij deze desbetreffende Shelly is een potentiaal vrij contact, dus daar verwacht ik geen problemen van. Ook geef je al aan, dat het niet tijdens het schakelen van de Shelly zelf gebeurd. Dan blijft nog over de voedingsaansluiting van de Shelly. Ik neem aan, dat je deze ingesteld hebt voor 230 V AC en ook zo hebt aangesloten. Dan zou het kunnen dat de Shelly stuk is gegaan doordat er een te hoge spanning op de L1 en N is gekomen. Dit kan dan ook verklaren, waarom er nog meer apparatuur stuk is gegaan, indien deze apparatuur ook die te hoge spanning heeft gehad.
Een mogelijke oorzaak voor een tijdelijke te hoge spanning kan zijn, dat er ergens een zwevende nul ontstaat. Dat kan buiten de meterkast zijn, maar ook wel in je eigen huisinstallatie. Als er dan een andere zware verbruiker inschakelt op een andere fase, kan het voorkomen dat er op jouw fase t.o.v. de niet "gezonde" N een te hoge spanning ontstaat, waardoor de Shelly stuk gaat.
Heb je nog meer apparatuur op dezelfde voeding dan de Shelly? Ik las dat eerst F13 uit was, en later bij het inschakelen F11. De Shelly zit neem ik aan op F12. Als ik dit goed inschat, verwacht ik dat F11, F12 en F13 alledrie op dezelfde fase zitten. Ik zou dan als eerste controleren of de N wel goed is doorgelust op alledrie automaten. Wat wel eens wil gebeuren, is dat men de draad of kam-rail verkeerd onder de aansluiting plaatst. Bij het meten merk je niets, want het maakt nog net verbinding, maar bij hogere vermogens kan er net teveel overgangsweerstand ontstaan.