Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
gisteravond laat, ineens geen stroom meer op wat stopcontacten. "internet" uit, en nog zo wat zaken.
Ik naar beneden gestrompeld, zie ik 1 automaat uit staan.
AC Kantoor / Zwembad.

Vreemd, want niet aan (uiteraard) en bovendien de ALS niet uit gegaan.
Wel zie ik dat de hoofdzekering Fase 3 uit is. Waar ook de bewuste automaat achter zit.
Ik zet de automaat van de groep weer aan, en ook de hoofdzekering.
*klik* groep woonkamer eruit (zelfde fase nog steeds)
:S
Ik zet hem weer aan en alles blijft gewoon aan alsof er niks aan de hand is.

Vanochtend toch eens op zoek gegaan, en ik vind een opgeblazen shelly in de kelder.
Ook zelfde fase, maar niet 1 van eerder genoemde groepen :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/le1DM4X2UEgulhWeaflcISXKtHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SB3sPFXOL2KLTcWfFDomWOOB.jpg?f=fotoalbum_large
Kan ik er vanuit gaan dat de shelly er gewoon geen zin meer erin had (na slechts 2 maanden) en BIEM heeft gedaan, daarmee de hoofdzekering eruit heeft doen klappen, en als collateral damage nog 1 van de groepen heeft meegnomen (behalve zijn eigen)?

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 21-12-2023 21:56 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:31

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik neem aan dat de Shelly op die van AC Kantoor / Zwembad zat? Want anders zou ik daar toch ook eens zoeken...

Want als de Shelly alleen slecht contact heeft gehad dan is dat an sich namelijk geen reden om een automaat te trippen. Zal ook nooit een andere groep meenemen, hoogstens dus dat andere groepen uit aan bij weer inschakelen van de spanning. Dus dan is er op die groep ook echt iets geweest dat sluiting heeft gemaakt.

Dat een groep direct uitschakelt bij inschakelen (of inschakelen van voorliggende automaten / (aardlek)schakelaars) is op zich ook niet gek, waarschijnlijk gewoon wat schakelende voedingen aangesloten.

Dat de aardlek er niet uit gaat is logisch, waarom denken mensen dat toch altijd? Aardlek en automaat werken voor twee compleet verschillende fouten. Alleen een keiharde sluiting naar aarde is een fout waar zowel aardlek als automaat op kunnen reageren.

En kan je de Shelly eens aan de achterkant bekijken (/ foto maken)? Niet de "standaard" module kwaal dat de soldering van de schroefklemmen slecht geworden is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 23:00

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Heb je een manier om je netspanning te meten of bekijken? Voor de zekerheid even checken.

Alles kan stuk.

• paQ
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:52:
Ik neem aan dat de Shelly op die van AC Kantoor / Zwembad zat? Want anders zou ik daar toch ook eens zoeken...
nope, dat was dus weer een andere groep
Want als de Shelly alleen slecht contact heeft gehad dan is dat an sich namelijk geen reden om een automaat te trippen. Zal ook nooit een andere groep meenemen, hoogstens dus dat andere groepen uit aan bij weer inschakelen van de spanning. Dus dan is er op die groep ook echt iets geweest dat sluiting heeft gemaakt.

Dat een groep direct uitschakelt bij inschakelen (of inschakelen van voorliggende automaten / (aardlek)schakelaars) is op zich ook niet gek, waarschijnlijk gewoon wat schakelende voedingen aangesloten.

Dat de aardlek er niet uit gaat is logisch, waarom denken mensen dat toch altijd? Aardlek en automaat werken voor twee compleet verschillende fouten. Alleen een keiharde sluiting naar aarde is een fout waar zowel aardlek als automaat op kunnen reageren.

En kan je de Shelly eens aan de achterkant bekijken (/ foto maken)? Niet de "standaard" module kwaal dat de soldering van de schroefklemmen slecht geworden is?
soldeerpunten lijken in orde verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DThe9eNlmdcUXIh0ypGeJYhqhXs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kiwpNavMgKOXXqP97TOYKSbv.jpg?f=fotoalbum_large
Er zit alleen 220 op de shelly om te voeden (met flex draad, adereindhulsjes, goed aangedraaid) en een add-on met diverse sensoren. Heel soms gebruik ik de shelly om op het schakeldeel een verwarmingsweerstand in te schakelen die zijn voeding weer uit een andere bron haalt (niet de shelly). Maar dat was nu sowieso niet het geval.

M.a.w. de groep waar de shelly op zit aangesloten is niet afgeslagen. Ik probeer daarom te volgen of eea nu is afgeslagen vanwege de ontplofte Shelly, of dat de Shelly is ontploft als gevolg van een overspanning op de fase. (De P1 meter apps laten geen storing zien en hebben in elk geval geen overspanning gedetecteerd (op tijd))

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 21-12-2023 10:15 ]

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:17
Septillion schreef op donderdag 21 december 2023 @ 09:52:

Alleen shelly kapot kan een prima oorzaak zijn dat ook de achterliggende automaat eruit knalt.
Automaten zijn niet 100% selectief.

Een kortsluiting op groep, kan bij automaten het gevolg dat voorliggende automaat er ook uitschakelt.

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 21-12-2023 10:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Wat schakelde je met die Shelly eigenlijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
remco_k schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:08:
Heb je een manier om je netspanning te meten of bekijken? Voor de zekerheid even checken.
yep, geen benoemenswaardige zaken.
om 22:42 werd de verbinding verbroken. Die flatline is de duur dat de meters offline zijn geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIh3z71HWXrXGGyEztR-m3FQwFE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HS2vQ9UJoq7kaZuJTn82O5V2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:09
Weet je zeker dat de "AC Kantoor / Zwembad" groep niet al langer uit stond en misschien niets met je huidige probleem te maken heeft?

• paQ
  • Nu online
com2,1ghz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:18:
Wat schakelde je met die Shelly eigenlijk?
in wezen niks
Hij hangt er voor de addon met DS18B20 sensoren eraan.
Het schakelsignaal schakelt de verwarmingsweerstand (7A) van de warmtepompboiler. Sporadisch, en toen in elk geval niet.

dus samenvattend:
Fase 3
- ALS
-- AC Kantoor / Zwembad
-- Kelder
-- Woonkamer
-- Keuken buitenverlichting

De Shelly zit op Kelder.
AC Kantoor was uit, en hoofdzekering was uit.

AC kantoor aan gezet, hoofdzekering ingeschakeld > *klik* Woonkamer uit.
Woonkamer weer aan, alles blijft aan.
Shelly kaput

• paQ
  • Nu online
Vloris schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:23:
Weet je zeker dat de "AC Kantoor / Zwembad" groep niet al langer uit stond en misschien niets met je huidige probleem te maken heeft?
De Airco was tot dat moment online dus lijkt me niet.

• Septillion

Septillion

leonbong schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:15:
[...]

Alleen shelly kapot kan een prima oorzaak zijn dat ook de achterliggende automaat eruit knalt.
Automaten zijn niet 100% selectief.
Als deze sluiting maakt, ja. Maar met alleen slecht contact niet, dan gaat hij lopen vonken maar niet genoeg vermogen vragen om de automaat te trippen.

En met een andere groep doel ik dus ook niet op een voor of achterliggende automaat maar een parallelle zoals in dit geval.

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 21-12-2023 10:47 ]

• Septillion

Septillion

paQ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:14:
Ik probeer daarom te volgen of eea nu is afgeslagen vanwege de ontplofte Shelly,
Naar mijn idee, nee. En heb je dus nog wat anders te vinden op de afgeslagen groep. Als deze nu weer aan blijft is het heftig genoeg geweest om de sluiting "weg te blazen" maar dat moet je nog wel kunnen zien.

Shelly lijkt dus gewoon toeval. Onderkant ziet er goed uit, heb je nog betere foto's van de bovenkant om te zien wat nu heet/zwart geworden is?

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
paQ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:26:
[...]

in wezen niks
Hij hangt er voor de addon met DS18B20 sensoren eraan.
Het schakelsignaal schakelt de verwarmingsweerstand (7A) van de warmtepompboiler. Sporadisch, en toen in elk geval niet.
Dus de Shelly schakelt 7A aan stroom? Of een relais die weer die 7A schakelt?

Ik heb weinig vertrouwen in slimme schakelaars waar relatief grote stromen mee worden geschakeld.

• paQ
  • Nu online
com2,1ghz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:44:
[...]

Ik heb weinig vertrouwen in slimme schakelaars waar relatief grote stromen mee worden geschakeld.
Hij schakelt een stroomkring met daar 7A last op. Het relais kan tot 16A schakelen. Ik zie daar geen probleem in. Maar goed, dat is sowieso maar een keer of 4 voor 30 min het geval geweest in de afgelopen 2 maanden. Het element is alleen maar nodig als ik snel weer warm water nodig heb. (2 x bad vullen achter elkaar bijv)

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:35

Aardedraadje

Met kabelschoen

Je schrijft consequent ALA (Aardlekautomaat). Bedoel je ALS (Aardlekschakelaar) of heb je daadwerkelijk automaten achter een aardlekautomaat zitten?

Waarschijnlijk niet echt relevant voor het probleem verder.

Het klinkt toch alsof er een of andere spanningspiek o.i.d. op de fase heeft gestaan. Twee groepen die raar doen afzonderlijk van de groep waarop een apparaat z'n stoom heeft afgeblazen. Is toch ten minste verdacht.

• paQ
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:44:
[...]

Naar mijn idee, nee. En heb je dus nog wat anders te vinden op de afgeslagen groep. Als deze nu weer aan blijft is het heftig genoeg geweest om de sluiting "weg te blazen" maar dat moet je nog wel kunnen zien.

Shelly lijkt dus gewoon toeval. Onderkant ziet er goed uit, heb je nog betere foto's van de bovenkant om te zien wat nu heet/zwart geworden is?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BUZ4pHu53DPl_YTdGf7Smokhuzs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRioJxpgTJ5XixaQjOAs6Ko8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Aardedraadje schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:50:
Je schrijft consequent ALA (Aardlekautomaat). Bedoel je ALS (Aardlekschakelaar) of heb je daadwerkelijk automaten achter een aardlekautomaat zitten?

Waarschijnlijk niet echt relevant voor het probleem verder.

Het klinkt toch alsof er een of andere spanningspiek o.i.d. op de fase heeft gestaan. Twee groepen die raar doen afzonderlijk van de groep waarop een apparaat z'n stoom heeft afgeblazen. Is toch ten minste verdacht.
je hebt gelijk!
ALS

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 16:35

Aardedraadje

Met kabelschoen

Op je foto lijkt (ik kan het niet heel goed beoordelen vanaf deze hoek) een MOV (de donkerblauwe schijf) geknald te zijn. Dat is het component wat zich als eerste op offert bij spanningspieken.

Maar het zou ook best een Y-condensatortje kunnen zijn.

• paQ
  • Nu online
OK dus als ik het goed begrijp:
misschien is er wel door regen toch (buiten) ergens water bij gekomen waar het niet moet komen, de automaat en de hoofdzekering springen af, en neemt de shelly (op een andere groep) mee als zwakste schakel?
zoiets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

I meen inderdaad dat het een MOV is. Die slijten door veel storing (hoge pieken) op de netspanning. En bij slijten gaan ze helaas steeds meer stroom te voeren. De dikke weerstand die ook heet geworden is zit daar juist als "fuseable resistor" om dus te falen als de MOV kapot gaat.

Maar ik denk dus dat het echte probleem dat de hoofdzekering heeft doen trippen dus gewoon op de groep "AC Kantoor / Zwembad" geweest is, dit moet best heftig geweest zijn als de hoofdschakelaar gaat. Echte probleem moet je dus nog wel vinden!

Kapot gaan van de Shelly lijkt mij volledig losstaand. Tenzij de fout eerst enorm (en ook wel even) heeft staan vonken ofzo waardoor er er zo veel zooi op het net heeft gestaan dat de MOV het zwaar kreeg. Maar dna moeten wel meer voedingen het zwaar gehad hebben dat het op een copleet andere groep schade heeft gedaan.

• WhiteDog
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 20:39

WhiteDog

met zwarte hond

com2,1ghz schreef op donderdag 21 december 2023 @ 10:44:
[...]

Ik had hetzelfde gevoel met het stopcontact buiten langs dewelke ik mijn plugin hybride oplaadde. Toch maar een gewone relais er tussengezet die 16A moet aankunnen. Mijn domotica bedient de relais ipv rechtstreeks het stopcontact hoewel dat geen probleem zou mogen zijn.

Na 2 maanden was het relais doorgebrand :X

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11-09 20:05

BHQ

WhiteDog schreef op donderdag 21 december 2023 @ 13:31:
[...]

Ik had hetzelfde gevoel met het stopcontact buiten langs dewelke ik mijn plugin hybride oplaadde. Toch maar een gewone relais er tussengezet die 16A moet aankunnen. Mijn domotica bedient de relais ipv rechtstreeks het stopcontact hoewel dat geen probleem zou mogen zijn.

Na 2 maanden was het relais doorgebrand :X
Niet helemaal ontopic voor dit draadje, maar bedoel je een contactor? Wat gebruikte je?

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:37
Als ik met mijn beperkte elektronica kennis de foto's bekijk dan ziet het er voor mij uit dat het probleem zich in de Shelly heeft voorgedaan en niet een probleem met de connectors is geweest.
Dan hadden deze veel meer zwartgeblakerd geweest.
7A schakelen moet geen probleem zijn, ze zijn gemaakt voor 16A zoals je aangeeft en dan zal er nog wel wat marge zijn vermoed ik zo.
Zal zeker even een mail naar de support van Shelly zelf sturen als ik jou was.
Zij weten als geen andere hoe deze dingen in elkaar zitten en wat de mogelijk oorzaak zou kunnen zijn.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Mijn vermoeden is dat een van de diodes van de gelijkrichter is gesneuveld. Die zitten veelal voor de hv condensatoren en de high-side buck converter.
Dat doen diodes wel eens. Ze zijn vooral gevoelig voor overspanning, daarom zit er een varistor.
Het kan zijn dat het schakelen van je last wat pieken veroorzaakt, zou de shelly in principe tegen moeten kunnen, maar het kan wel slijten.
Het kan ook gewoon een slechte diode of esd schade zijn geweest. Helaas.

Geen brand geweest, de fusible resistor heeft zijn werk gedaan.

Nieuwe kopen ;)

• paQ
  • Nu online
Geld was al terug van amazon, en nieuwe net ontvangen.
De add-on doet het ook nog gewoon.
Het vage is: bij de nieuwe hoef ik amper offset toe te passen op de sensoren; bij de oude wel :S

Misschien was het ding van meet af aan al niet helemaal lekker en was dit het laatste zetje?

@jeroen3 Het ding heeft misschien 4 of 5 keer aan/uit geschakeld in de afgelopen 2 maanden.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 21-12-2023 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:40
De MOV (overspanningsbeveiliging) in de Shelly is kennelijk aan het einde van z'n levensduur aangekomen. Die dingen slijten inderdaad wanneer ze met regelmaat spanningspieken te verwerken krijgen.

Het zou zomaar kunnen dat met het vervangen van de MOV en de serieweerstand de Shelly het weer doet, mits de achterliggende componenten geen grote klappen hebben gehad.

Wanneer je veel elektronica in huis hebt, en dat is denk ik zo ongeveer iedereen op dit forum, dan kan het geen kwaad om in de meterkast een overspanningsbeveiliging te installeren. Tot enkele jaren geleden was dit geen thema maar met de huidige hoeveelheid geschakelde voedingen in 'connected' apparaten is het naar mijn mening geen overbodige luxe. De overspanningsbeveiliging in de meterkast is ter ondersteuning van al die kleine overspanningsbeveiligingen in al je apparaten. De beveiliging in je meterkast vangt de grote klappen op waardoor je apparaten veel minder spanningspieken te verwerken krijgen en dus langer meegaan. Wat mij betreft is dat een investering die zichzelf terugverdient.

De reden waarom die ene groep eruit is geklapt, en de hoofdzekering heeft meegenomen, is mij vooralsnog een raadsel. Het moet een flinke kortsluitstroom zijn geweest als beide zekeringen gesprongen zijn.

• paQ
  • Nu online
FrankHe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:01:
De MOV (overspanningsbeveiliging) in de Shelly is kennelijk aan het einde van z'n levensduur aangekomen. Die dingen slijten inderdaad wanneer ze met regelmaat spanningspieken te verwerken krijgen.
Na 2 maanden al :?

ik heb helaas totaal geen plek meer in de groepenkast voor een 4 breed module ;(
Ik heb 4 rijen van 12 en alles zit vol...

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 21-12-2023 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
Wellicht had de MOV een productiefout of deze heeft in die korte tijd daadwerkelijk heel veel overspanningspieken te verwerken gehad? Lastig te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankHe
paQ schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:02:
[...]

ik heb helaas totaal geen plek meer in de groepenkast voor een 4 breed module ;(
Ik heb 4 rijen van 12 en alles zit vol...
Ik heb er eentje die twee units breed is.

3P+N Type 2 overspanningsbeveiliging

Die past in een kleine behuizing naast je hoofdkast. Geen extra zekering nodig wanneer je hoofdzekering 25 A is.

Een Type 2 beveiliging in je meterkast vangt grotere klappen op, de MOV in apparatuur is een Type 3 beveiliging ook wel fijnbeveiliging genoemd. Ze vullen elkaar aan.

Een Type 1 beveiliging hebben we in Nederland doorgaans niet nodig omdat elektriciteitskabels standaard onder de grond liggen.

[ Voor 7% gewijzigd door FrankHe op 21-12-2023 22:16 ]

• Looney11
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:19
De fusible resistor (FR) is geknald, hoogstwaarschijnlijk doordat er ergens verderop in het ciruit iets is gaan kortsluiten.

FR zijn rare dingen met een aantal gebieden waarin ze werkzaam kunnen zijn als je stroom en tijd tegen elkaar afzet in een grafiek. Ze kunnen;
1. netjes hun werk doen en rustig doorbranden zonder te exploderen, dit gebeurd meestal bij een geringe overstroom situatie
2. ze kunnen veel te heet worden en brand veroorzaken, dit gebeurd meestal als gedurende langere tijd de stroom langzaam steeds meer wordt, bijvoorbeeld bij een MOV die steeds minder weerstand gaat hebben.
3. of, als ze heel veel energie in korte tijd te verduren krijgen, explosief van de PCB afknallen.

Bij jou is denk ik nummer 3 aan bod, gelet op de zwarte tekening op de behuizing op de foto. Wat er dan kapot is gegaan is moeilijker te zeggen. Beetje maandagochtend productje ben ik bang, inderdaad nieuwe kopen en hope dat ie het langer volhoudt.

• FrankHe
Sluiting in een diode of condensator in het voedingsgedeelte kunnen inderdaad ook de serieweerstand in rook doen opgaan.

• paQ
  • Nu online
FrankHe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:14:
[...]

Die past in een kleine behuizing naast je hoofdkast. Geen extra zekering nodig wanneer je hoofdzekering 25 A is.

Een Type 2 beveiliging in je meterkast vangt grotere klappen op, de MOV in apparatuur is een Type 3 beveiliging ook wel fijnbeveiliging genoemd. Ze vullen elkaar aan.

Een Type 1 beveiliging hebben we in Nederland doorgaans niet nodig omdat elektriciteitskabels standaard onder de grond liggen.
En die gaat dan tussen de Leverende hoofdschakelaar en de 3xALS? (Heb ook nog een Teruglever hoofdschakelaar voor SAP namelijk, en nog een omschakelaar die daartussen kan schakelen voor invoeding)

edit: ah nee ze vangen gewoon af zie ik?
Ze offeren zichzelf op als een anode meer?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 21-12-2023 22:32 ]

• FrankHe
Overspanningsbeveiliging gaat normaal gesproken parallel aan de hoofdschakelaar, aan jouw kant van de installatie, niet de kant van de netbeheerder.

Wat is SAP?

edit: Een overspanningsbeveiliging offert zichzelf inderdaad op. Afhankelijk van hoeveel klappen deze krijgt kan die heel lang mee gaan.

[ Voor 30% gewijzigd door FrankHe op 21-12-2023 22:38 ]

• paQ
  • Nu online
FrankHe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:35:
Overspanningsbeveiliging gaat normaal gesproken parallel aan de hoofdschakelaar, aan jouw kant van de installatie, niet de kant van de netbeheerder.

Wat is SAP?
Secundair AllocatiePunt
(ik heb 2 meters)

• FrankHe
Ah ok, is dat een extra meter voor je PV?

• paQ
  • Nu online
FrankHe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:51:
Ah ok, is dat een extra meter voor je PV?
Bijv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
FrankHe schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:14:
[...]

Met beetje puzzelen kan ik nog 1 2breed module kwijt. De trafo kan trapje naar beneden (kan ik daar meteen de juiste unifi trafo inzetten) en dat komt er een plekje van 2 vrij. De 2 blinde plekken ernaast zitten kamrailklemmen dus geen plek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWyMgCHCitVd4QWgBDDtwn0kjAg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aLb3RunBa8m6srVOWmeHOYVw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 22-12-2023 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
paQ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:47:
[...]

Met beetje puzzelen kan ik nog 1 2breed module kwijt. De trafo kan trapje naar beneden (kan ik daar meteen de juiste unifi trafo inzetten) en dat komt er een plekje van 2 vrij. De 2 blinde plekken ernaast zitten kamrailklemmen dus geen plek.

[Afbeelding]
Als het te vol wordt kunt je een kleine behuizing strak naast je huidige kast zetten.

Voorbeeld: groepenkast 2 modules

Zorg ervoor dat de draden zo kort mogelijk zijn, bij voorkeur minder dan 1m dan werk de overspanningsbeveiliging het meest effectief.

In het geval van twee circuits zou ik 'PAP' en 'SAP' ieder een eigen overspanningsbeveiliging geven. Maar check dit even met een 'echte' elektricien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Je mist ook best wek een REM automaat... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinkerer84
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 16:38
Verbaast mij niets. Mijn eigen ervaring is dat Shelly nou niet echt kwaliteits spul is. Ik had twee Shelly S plugs en na minder dan een jaar met weinig gebruik gaf eentje de geest met kenmerkende sterke verbrande electronica geur en de andere doet het vaker niet dan wel als ik hem insteek.

Voor mij geen Shelly meer in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Septillion schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:58:
Je mist ook best wek een REM automaat... :/
Heeft de elektricien het nooit over gehad. Moet ik die hebben dan met alle PV's achter hun eigen ALA, op eigen fase?
In juni pieken de PV's samen ca 11.5~12 kW vermogen.

Gaat een behoorlijke puzzel worden dan met 2 hoofdschakelaars en een omschakelaar ertussen.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 22-12-2023 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
De nieuwe Shelly same same...
poef... :S out of the blue

Geen automaten om, niets van dat alles.
Plotseling op een willekeurig tijdstip offline, en kapot.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYKGo4GPoMcjVWBhIP-MioZoBA0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SNvt4FZVvlPGKXXZTTFPMu1e.png?f=fotoalbum_large

Ik ga hem maar weer indienen bij de verkoper, maar misschien moet ik eens zoeken naar een alternatief.
Zijn er meer van die controllertjes waar je meerdere DS18B20 op kunt aanhaken?

[ Voor 32% gewijzigd door paQ op 01-01-2024 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:23

pistole

Frutter

paQ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:58:
De nieuwe Shelly same same...
poef... :S out of the blue

Geen automaten om, niets van dat alles.
Plotseling op een willekeurig tijdstip offline, en kapot.

[Afbeelding]

Ik ga hem maar weer indienen bij de verkoper, maar misschien moet ik eens zoeken naar een alternatief.
Ook gefrituurd? 8)7

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Hij rammelt, dus looks like it.

Amazon heeft het al direct (weer) vergoed.
Dat is nice, maar het is dan de vraag: hoe lang houdt de volgende het vol? :P

Aansluiting:
groep automaat
- stopcontact naar kelder
-- verdeeldoos
--- HW stekker met WPB
--- stekker met Shelly

zo een ertussen?
https://www.amazon.de/-/n...ng%2Caps%2C82&sr=8-3&th=1

[ Voor 18% gewijzigd door paQ op 01-01-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Als je alleen wilt meten met die ds18b20 sensoren, zou een ESP met voeding al volstaan, voor dat schakelen is er iets meer nodig, bijvoorbeeld een relais bordje. Of een smart plug om beide gescheiden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
_ferry_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:24:
Als je alleen wilt meten met die ds18b20 sensoren, zou een ESP met voeding al volstaan, voor dat schakelen is er iets meer nodig, bijvoorbeeld een relais bordje. Of een smart plug om beide gescheiden te houden.
Dat was nou net het mooie van deze switch + add on

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

paQ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Dat was nou net het mooie van deze switch + add on
Snap ik helemaal.
Misschien dat een alternatief een langer leven beschoren is, zoals de Sonoff TH;
https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/th-origin/
(Valt ook te flashen enzo vermoed ik, heb ik verder nog niet naar gekeken)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

paQ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 11:58:

Met basics elektro-skills:
https://smarthomescene.co...ure-sensor-with-an-esp32/

https://everythingsmartho...with-ds18b20-build-guide/

Grote voordeel is dat je niet met 230V hoeft te kloten.

[ Voor 22% gewijzigd door fsfikke op 01-01-2024 13:01 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
_ferry_ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 12:41:
[...]

Snap ik helemaal.
Misschien dat een alternatief een langer leven beschoren is, zoals de Sonoff TH;
https://sonoff.tech/product/diy-smart-switches/th-origin/
(Valt ook te flashen enzo vermoed ik, heb ik verder nog niet naar gekeken)
oh die is wel nice, maar zo te zien slechts 1 sensor per apparaat?
(Moet er minimaal 3 kunnen aansluiten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

paQ schreef op maandag 1 januari 2024 @ 13:07:
[...]

oh die is wel nice, maar zo te zien slechts 1 sensor per apparaat?
(Moet er minimaal 3 kunnen aansluiten)
In theorie werken ze via een bus, en kun je er een heleboel op aansluiten. De standaard software zal dat wellicht niet ondersteunen, maar aangezien het een ESP gebaseerd ding is kun je er vast ook wel ESPhome of Tasmota oid op flashen. Net zoals met de Shelly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11-09 23:00
hoeveel vermogen trek je door die shelly heen? Mijn ervaring is dat ze erg heet worden. Bij mij met 1500 watt liep de temperatuur naar de 70graden toe. Wanneer ze dan ook de warmte niet kwijt kunnen kan dit wel een probleem worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Hij schakelt alleen die 8A weerstand.
Voeding daarvan komt niet van de shelly zelf.

Maar goed. Hij heeft 20 min aan gestaan, toen 7 uur later kaput.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xah5kiDe
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 07-09 21:53

xah5kiDe

Usernaam=wachtwoord

Twee keer kan bijna geen toeval zijn. Zijn er in je kelder apparaten die afschakelen? Uiteraard zijn die er, maar in jouw geval doet dat apparaat dat nogal abrupt bijvoorbeeld met een relais. De stroom die liep in de leiding moet toch nog even verder en doet dat via de Shelly. Het kan ook de 8A zijn die de Shelly zelf afschakelt. Een MOV is er om dit soort inductie pieken op te vangen. Ze zitten in heel veel apparaten en werken samen. Mogelijk hebben ze in de Shelly ondermaatse componenten gebruikt? Gevalletje Chinese rommel?

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
En daar ging Shelly nummer 3
:')
Wat een troep zeg

@xah5kiDe
Krijg wederom een nieuwe van Amazon (anders is de add on useless)
Hij is er zojuist mee genokt op exact het moment dat de warmtepompboiler startte.
Zelfde groep, maar uh... sja... apparaten starten en stoppen nou eenmaal :S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5XBpiTg3xqM0HYXPWicP152lQmU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C4vlGPxFBdfFdXAM2BbvEEeq.png?f=fotoalbum_large

Laatste terugkoppeling van Shelly in HA was om 09:55:36

Voor de duidelijkheid: ik bedien niet het starten en stoppen van de WPB he ;)
Hij "happens to be" op hetzelfde stopcontact.

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 09-01-2024 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Die ook al bekeken? Als deze ook rond de terminals is dan zou ik ze ens nalopen. Terminals her-solderen en zeker niet met solide draad aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:35:
Die ook al bekeken? Als deze ook rond de terminals is dan zou ik ze ens nalopen. Terminals her-solderen en zeker niet met solide draad aansluiten.
Laatste twee hebben geen sporen van ontploffing oid... gewoon kaput.
Verder gebruik ik flexibele draad en een adereindhulsje. Er past bijna niets in die terminals,

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 09-01-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zonder schade is wel "bijzonder", dan zou het ook een software issue kunnen zijn natuurlijk. Zou je voor de grap eens Tasmota of ESPhome moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 13:56:
Zonder schade is wel "bijzonder", dan zou het ook een software issue kunnen zijn natuurlijk. Zou je voor de grap eens Tasmota of ESPhome moeten proberen.
Heb het ding al tig keer proberen te resetten, maar er gebeurt helemaal niets.
De oude uit de prullenbak gegraven, en daarbij hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

"proberen te resetten" als in USB-serial converter eraan gehangen? Of alleen een Shelly reset iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:06

DukeBox

loves wheat smoothies

Meet voor de zekerheid eens de AC spanning? Je zal niet de eerste zijn met 400V door een zwevende nul o.i.d.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Septillion schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:01:
"proberen te resetten" als in USB-serial converter eraan gehangen? Of alleen een Shelly reset iets?
Via de reset knop op het ding zelf.
Ik heb geen converter... denk ik...

Maar goed dan nog, het is gewoon 3 x flut natuurlijk als zo'n ding de geest geeft of brickt zodra er een apparaat inschakelt. Komen meteen weer vraagtekens bij de eerste die de geest gaf.
Nog even in de historie gegraven van 31 december, maar om 19:36 liep de warmtepompboiler gewoon al. Vandaag KAN dus ook gewoon toeval zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door paQ op 09-01-2024 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
DukeBox schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 14:06:
Meet voor de zekerheid eens de AC spanning? Je zal niet de eerste zijn met 400V door een zwevende nul o.i.d.
is netjes 232~234

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Absoluut dat het flut is natuurlijk. Probeerde alleen even buiten de kaders te denken daar met alleen de reset knop kan het als nog software kan zijn want die reset is puur software.

Maar goed, er is wel heel verschil tussen een module die niet meer reageert of een module met een melt down...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Het begint een vreemd verhaal te worden...
Zojuist weer een hoofdzekering er uit (een andere), alle groepen verder aan. Ik kan in mijn logging niets zien wat dat zou moeten triggeren; ik zat elke keer zo net op en tegen de 24A. (En dan ook maar een piekje) Volgens mij haal ik op die fase nieteens 30A bijv.
'piekjes' veroorzaakt door eht herstarten van de warmtepomp, maar die is begrenst op 17A.
Ik zet alles een voor een weer aan, en toen zag ik dat mijn secundaire allocatiepunt uit is... kaput...
Sinds wanneer kan Enexis niet zeggen, terwijl ik zou verwachten dat ze kunnen zien wanneer die het laatst geüpdatet heeft. M.a.w. Kan goed zijn dat ie bij de eerste ontplofte Shelly er al uit lag (Ik gebruik hem momenteel niet namelijk en niet eerder opgevallen.)
Het gesprek kwam dus een beetje op het punt dat hij aangaf dat ik een onderzoek kon laten doen als ik nog de tijd en datums had op de momenten dat eerdere hoofdzekeringen er uit zijn gevlogen. het zou kunnen dat er dus iets in het net zit / zat, alhoewel dan normaliter alle zekeringen er uit klappen en niet steeds 1 fase.
Een kapotte meter adds to the confusion in elk geval.
Overigens "Je hebt nu wel stroom, maar de meter meet niks..." .... :/ >:) })
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 11-01-2024 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@paQ Lekker verhaal ja. Gezien je in de log niet echt hoog verbruik ziet zou het dus machnetisch trippen geweest moeten zijn ofwel harde sluiting. Maar dan is het wel heeeeel raar dat er geen afgaande groep uit is...

Voor je SAP, ik neem aan dat je slimme meter uit is maar je wel spanning hebt? Zo niet, dan heb je denk ik wel je veroorzaker gevonden... Nederlandse meters hebben niets om te schakelen dus als er geen spanning meer uit komt is er wel iets heftig misgegaan.

Dat Enexis niet kan zeggen wanneer klinkt mij meer als "de helpdesk kan het niet" en niet zo zeer als "het is echt niet mogelijk".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Als de meter stuk is kan dat komen door overspanning.
Dat komt ook overeen met de de manier waarom de shellys defect raken.
Dus dat onderzoek lijkt mij erg zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:19:
@paQ Lekker verhaal ja. Gezien je in de log niet echt hoog verbruik ziet zou het dus machnetisch trippen geweest moeten zijn ofwel harde sluiting. Maar dan is het wel heeeeel raar dat er geen afgaande groep uit is...

Voor je SAP, ik neem aan dat je slimme meter uit is maar je wel spanning hebt? Zo niet, dan heb je denk ik wel je veroorzaker gevonden... Nederlandse meters hebben niets om te schakelen dus als er geen spanning meer uit komt is er wel iets heftig misgegaan.

Dat Enexis niet kan zeggen wanneer klinkt mij meer als "de helpdesk kan het niet" en niet zo zeer als "het is echt niet mogelijk".
Ze komen de meter dinsdag vervangen. Hij geeft wel gewoon stroom overigens. (Geeft alleen niks door aan de leverancier) Mja...heb geen verbruikers op de PAP.

Shelly 4 zojuist aangesloten :P
nogmaals verzekerd dat de spanning klopt, en "je weet maar nooit" de schakeling laat ik voorlopig even achterwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
jeroen3 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:25:
Als de meter stuk is kan dat komen door overspanning.
Dat komt ook overeen met de de manier waarom de shellys defect raken.
Dus dat onderzoek lijkt mij erg zinvol.
#metoo

maar dan wil ik eerst even zien te achterhalen wanneer dat die Spaanse meter de geest heeft gegeven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galaxis
  • Laatst online: 11:13
Ik heb je topic gelezen. Maar dit kan toch allemaal geen toeval zijn ? Ik zou echt een onderzoekje doen, begin bij het begin.

Hoofdschakelaars uit en kast open. Alle bedrading checken of verkleuringen en of alles nog vast zit. Als dat een ja is dan zou ik eens met een megger/installatietester gaan zoeken. Er moet ergens iets zijn in de installatie wat gewoon niet in orde is.

Log je ook de spanning toevallig van je installatie per fase ?

Je hoofdzekering zijn 1 polige automaten. Die trippen alleen maar door kortsluiting of overbelasting. Een kappote of gefrituurde shelly zou enkel de automaat van de betreffende groep mogen laten trippen en of de ALS die daar weer achter zit.

30A voor een 25A hoofdzekering is ineens voor een korte periode ook geen probleem, meestal schakelen die traag af ( D karakteristiek of nog hoger ) Laat staan langdurig 24A , dat is geen probleem.

Ik zou voor mijn eigen gemoedsrust toch een iets uitgebreider onderzoek doen in je installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Het zou inderdaad kunnen dat er spanningspieken zijn. Heb je ook loging van de spanningen? Nu zou het kunnen dat de pieken te klein zijn voor de loging maar kan altijd even kijken wat de loging van verschillende devices (incl P1) zeggen.

@Galaxis Een harde sluiting kan best zowel de groep als de hoofdzekering doen trippen. Maar juist alleen hoofdzekering is raar als het niet door langduring hoog vermogen is geweest.

@paQ Voor die stroom die je noemde, die las je uit door de P1 van je PAP? En aan je SAP hangt nu echt niets? Aka, hoofdschakelaar uit? Want voor de totale stroom moet je natuurlijk SAP en PAP optellen en ook zeker zijn dat je de juiste fases optelt. L1 op je PAP hoeft niet L1 op je SAP te zijn als je een luie monteur had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@Septillion HS SAP staat wel nog aan, geen idee waarom eigenlijk, zal hem idd uit zetten.
er hangt iig niets aan momenteel.

edit:
Ah, de omschakelaar staat op PAP, dus er kan helemaal niets naar de SAP ook.
De hoofdschakelaar doet in wezen helemaal niets nu, behalve stroom doorgeven tot aan de omschakelaar, en daar eindigt het.

De stroom spanning die ik meet heb ik met een multimeter op de polen gedaan van zowel de HS als de Shelly.

[ Voor 59% gewijzigd door paQ op 11-01-2024 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Heb je een transfer switch voor de hoofdschakelaar? :? Volgens mij mag dat niet...

En de stroom, multimeter met current clamp ofzo?

De P1's log je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:58:
Heb je een transfer switch voor de hoofdschakelaar? :? Volgens mij mag dat niet...

En de stroom, multimeter met current clamp ofzo?

De P1's log je niet?
P1 via Home wizard (maar resolutie is... mwa....)
Multimeter gewoon wisselspanning op de polen.

Ik heb een omschakelaar tussen de PV's en de Hoofdschakelaar.
In de omschakelaar zit een 0-stand waar je altijd langs moet. De meters komen aan 'mijn zijde' nooit met elkaar in verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Multimeter is de spanning dus, niet de stroom. De stroom kwam van de HomeWizard aan de P1 van de PAP?

Ah, zo, dus de transfer switch hangt wel echter de hoofdschakelaar. Maar die switch (met PV) is enige achter je SAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:15:
Multimeter is de spanning dus, niet de stroom. De stroom kwam van de HomeWizard aan de P1 van de PAP?
:F spanning... snap niet dat ik echt stroom heb geschreven :X
en yep
Ah, zo, dus de transfer switch hangt wel echter de hoofdschakelaar. Maar die switch (met PV) is enige achter je SAP?
yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Dan zou de hoofdschakelaar van je SAP niets moeten doen maar kan geen kwaad voor de zekerheid natuurlijk.

Het blijft dan namelijk raar dat je hoofdzekering geklapt is. Omdat er geen automaat uit is kan dat eigenlijk alleen maar door gewone overstroom (zeg tijdje tot 3x nominaal = 75A). Maar dat moet je dan wel echt kunnen zien in je loging. En bij een harde sluiting bij je verbruikers zou ook gewoon een groep uitgesprongen moeten zijn. Zou je dus bijna de meter van je SAP gaan verdenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Septillion schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:24:
Dan zou de hoofdschakelaar van je SAP niets moeten doen maar kan geen kwaad voor de zekerheid natuurlijk.

Het blijft dan namelijk raar dat je hoofdzekering geklapt is. Omdat er geen automaat uit is kan dat eigenlijk alleen maar door gewone overstroom (zeg tijdje tot 3x nominaal = 75A). Maar dat moet je dan wel echt kunnen zien in je loging. En bij een harde sluiting bij je verbruikers zou ook gewoon een groep uitgesprongen moeten zijn. Zou je dus bijna de meter van je SAP gaan verdenken...
Daarom wil ik intussen best wel weten wanneer die het laatst heeft gecommuniceerd.
Ik zal Enexis klantenservice nog eens bellen om te zien of ze dat kunnen nakijken voor me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Vattenfall heeft de laatste uitlezing op de SAP op 8 december (man dat had een goedkope winter kunnen zijn 8)7 )
Maar dat zegt nog niet dat de meter toen ook al stuk was natuurlijk.
19 dec knalde hij voor het eerst er uit (zover ik me herinner :+ )

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 11-01-2024 14:25 ]

Pagina: 1