LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 136 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06:25
Jojan265 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Bij mij haalt hij de target net na de defrost wel, maar gaat vervolgens te ver terug regelen. Voordat hij dan weer opregelt (duurt lang door de Fuzzy Logic) is er de volgende defrost. Ik heb het idee dat door de target te manipuleren de Fuzzy Logic een beetje in de war raakt af en toe.
De oplossing is eenvoudig: verlaag het pompvermogen tot 50% en de warmtepomp zal soepeler starten. Fijnafstelling: het pompvermogen moet overeenkomen met de gemiddelde volumestroom van het systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
Jirure1984 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:20:
[...]

Dit heb je al geprobeerd of is een aanname?

Indien nog niet geprobeerd zou ik de stooklijn toch met +2/+3 hoger zetten.
:X nee dit is geen aanname,na een jaar uitproberen trek ik die conclusie ik kan hem bijwijze van 55gr zetten als hij op enig moment de 40gr niet haalt heeft dat toch geen zin! (hij riemt dan gewoonweg niet) dan is de condensor bevroren,dan begint de cyclus opnieuw......er zijn mensen op dit forum met voldoende kennis die dit willen verbeteren zelfs die hebben het ei van columbus nog niet gevonden,misschien lukt dit ooit

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 18-01-2024 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
butterkeks schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:35:
[...]

Het pompvermogen (water) heeft een directe invloed op het startgedrag van de warmtepomp.
Bij een defrost heb je de eerste 10 min geen invloed op het pompvermogen.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:37
paQ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 18:35:
[...]

Bij een defrost heb je de eerste 10 min geen invloed op het pompvermogen.
Dat klopt niet helemaal Tijdens de defrost is het debiet van de waterpomp maximaal. Tijdens de opstart na de defrost gaat de waterpomp naar de instelling max. pompcapaciteit. In mijn geval is dat dezelfde waarde als waar het vaste debiet op staat (15 L/min).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6VmUKyDgS10mbpawHMIFALB29Jk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WwP4D5teV8fZT1rALNLfcAQf.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tSRHeH9JTj5AsZ7r191h4F0-UHA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WLRewIgztn5ETpNOJjZhs9Jp.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
butterkeks schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 16:38:
[...]

De oplossing is eenvoudig: verlaag het pompvermogen tot 50% en de warmtepomp zal soepeler starten. Fijnafstelling: het pompvermogen moet overeenkomen met de gemiddelde volumestroom van het systeem.
Ik heb het pompvermogen op een waarde staan, waarbij het debiet hetzelfde is als mijn vast debiet (15 L/min) tijdens normaal bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Dat klopt niet helemaal Tijdens de defrost is het debiet van de waterpomp maximaal. Tijdens de opstart na de defrost gaat de waterpomp naar de instelling max. pompcapaciteit. In mijn geval is dat dezelfde waarde als waar het vaste debiet op staat (15 L/min).
Bij mij, heb ik een waarde gekozen tussen maximaal en mijn ingestelde vast debiet van 20 LPM.
De gedachte hier achter was om de flow geleidelijker omlaag te brengen.

Waarom zou een nog lager debiet beter zijn. Meer warmte opname, maar langzamer transport.... :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vaSzIzSaHMm0f3ubZkoqWYhmr80=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dPgQz5aP6sr1xevIp2HzcASf.png?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:26
PeteSplit schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:01:
[...]

Waarom zou een nog lager debiet beter zijn. Meer warmte opname, maar langzamer transport.... :?
Volgens mij is de gedachte dat Tuitvoer sneller oploopt en de LG dus sneller gaat terugmoduleren waardoor de opstartpiek korter wordt

… met het risico op thermo off doordat de Tuitvoer door de +4 hysterese schiet

[ Voor 10% gewijzigd door SalexSun op 18-01-2024 20:16 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 13:49
SalexSun schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:15:
[...]

Volgens mij is de gedachte dat Tuitvoer sneller oploopt en de LG dus sneller gaat terugmoduleren waardoor de opstartpiek korter wordt

… met het risico op thermo off doordat de Tuitvoer door de +4 hysterese schiet
Van daar uit weer terug naar mijn vraag, is het mogelijk het maximale pomp vermogen via modbus te veranderen?

Liters per minuut instellen was al een keer naar gekeken en helaas niet mogelijk.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:58
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Welke flow instelling gebruik je? Dit is wat ik net met optimal flow zag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-0yDFqA82freN0S9rUVJjLcYSL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ERPRpsuImeMFQ8FsmlZLwBgZ.png?f=fotoalbum_large

Mijn pompcapaciteit staat op 65%, in mijn geval is dat zo'n 26 l/min (14 kW). Toevallig weer eens een rondje dat ie naar hoog vermogen vliegt, maar je ziet hier een flow van ruim boven de 30 l/min. Voor de defrost links rond 18:15 u is de flow dik 16 l/min en na de tweede defrost 19:20 u zakt de flow ook weer naar 16 l/min. Dit is wat ik normaal zie in optimal flow.
Het kan ook door dit vreemde gedrag naar hoog vermogen komen, eerder vandaag bleef de flow na een defrost wel netjes binnen de grens van de pompcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
BernieW schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:28:
[...]

Welke flow instelling gebruik je? Dit is wat ik net met optimal flow zag:
Ik gebruik nu vast debiet op 15 L/min.
[Afbeelding]

Mijn pompcapaciteit staat op 65%, in mijn geval is dat zo'n 26 l/min (14 kW). Toevallig weer eens een rondje dat ie naar hoog vermogen vliegt, maar je ziet hier een flow van ruim boven de 30 l/min. Voor de defrost links rond 18:15 u is de flow dik 16 l/min en na de tweede defrost 19:20 u zakt de flow ook weer naar 16 l/min. Dit is wat ik normaal zie in optimal flow.
Het kan ook door dit vreemde gedrag naar hoog vermogen komen, eerder vandaag bleef de flow na een defrost wel netjes binnen de grens van de pompcapaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
[...]

ah op die fiets1
Yes, alleen moet je het boven de 4 of 5 ofzo weer terugzetten om ander gezeik mee te voorkomen :S

We kunnen het nooit winnen volgens mij :'(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Praktijk test energie verlies buffervat:

Zoals een week geleden gemeld heb ik een praktijk test gedaan hoeveel kW het kost om een buffevat op temperatuur te houden.
Je zou dit het stilstand verlies kunnen noemen.
Zelf ben ik een voorstander van een dergelijk vat. Maar daar zijn eindeloze discussies over gevoerd en zullen nog wel gevoerd worden.

Mijn situatie:
12kw 3f 400 warmte pomp aan de andere kant van het huis.

12 mtr Rehau 120 diameter in de kruipruimte
Enkelvoudige leidingen dus 2 buizen naast elkaar. Inwendige doorsnede 32mm

Komen uit in mijn buffervat in de garage.
Buffervat van Oeg 800 ltr met 125 mm PIR isolatie. Puur buffer. Dus geen pijpen/wisselaars in het vat

Mijn verwarmings installatie is met aanvoer en retourleiding op het vat aangesloten. Cv water wordt met Grundfoss Alpha 2 pomp richting huis gepompt.
Verder alleen dus de aanvoer en retour van de wp op het buffervat aangesloten.
Verder nergens verbindingen met T stukken tussen wp en cv.
Dus de waterpomp van de warmtepomp heeft geen enkele rechtstreekse verbinding met met cv installatie.

Uitgevoerde praktijktest:
Alpha 2 pomp uitgezet en de 2 kogelkranen van de leidingen naar de centrale verwarming dicht gezet.
Van afgelopen zondag middag 15.00 tot woensdag 15.00.
Woonkamer verwarmd met houtkachel andere ruimtes hier en daar met elekr ventilator kacheltje.

Meting stroomverbruik: wp heeft een eigen 3f meter van Home Wizard waar verder geen gebruikers op aan zijn gesloten.

Resultaat: verbruik is gemiddeld zo'n 3kW per dag.

Psdaar ben ik dus heel tevreden over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
montebaldo55 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:31:

Zoals een week geleden gemeld heb ik een praktijk test gedaan hoeveel kW het kost om een buffevat op temperatuur te houden.
Zelf ben ik een voorstander van een dergelijk vat. Maar daar zijn eindeloze discussies over gevoerd en zullen nog wel gevoerd worden.

Mijn situatie:

Buffervat van Oeg 800 ltr met 125 mm PIR isolatie. Puur buffer. Dus geen pijpen/wisselaars in het vat

Mijn verwarmings installatie is met aanvoer en retourleiding op het vat aangesloten. Cv water wordt met Grundfoss Alpha 2 pomp richting huis gepompt.
Dus de waterpomp van de warmtepomp heeft geen enkele rechtstreekse verbinding met met cv installatie.

Alpha 2 pomp uitgezet en de 2 kogelkranen van de leidingen naar de centrale verwarming dicht gezet.
Woonkamer verwarmd met houtkachel andere ruimtes hier en daar met elekr ventilator kacheltje.

Meting stroomverbruik: wp heeft een eigen 3f meter van Home Wizard waar verder geen gebruikers op aan zijn gesloten.

Mooie test,
Dank voor het delen. Geeft toch een beetje een inkijkje in warmteverlies in de praktijk.

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Vanavond nog even een lage pompcapaciteit uitgeprobeerd, 55% in plaats van de 80% van de laatste dagen. Ik zie geen verschil, alleen dat het vaste debiet van 20 LPM iets lager is geworden rond de 19 LPM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8fa40PBRHh_ucBl74i49gcEoNKQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uLFtrFxRvZbISHSYo546Taeh.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:05

Mijn situatie:

Ik neem aan dat je bedoelt 3kWh per dag. Dat is 0.125kWh per uur ofwel 125W. Dat is echt een fors standby verbruik extra. Kost je jaarlijks zo'n 350 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJvee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
The__Virus schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 06:56:
[...]

Ik neem aan dat je bedoelt 3kWh per dag. Dat is 0.125kWh per uur ofwel 125W. Dat is echt een fors standby verbruik extra. Kost je jaarlijks zo'n 350 euro.
Hij staat niet het hele jaar aan toch? Maar 200 euro is het zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:05
Je hebt helemaal gelijk, je hebt natuurlijk niet jaarrond de verwarming aan. Het verlies is nu enigszins worst case met relatief lage temperaturen buiten en hoge stooklijnen daardoor. Wellicht is het dan nog minder dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomski
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07:59
Sneeuw en deze temperaturen doet de warmtepomp niet zo goed.

Woensdag bij de "sneeuwstorm" heeft ze staan defrosten van 11u 's ochtends tot 8u 's avonds. Non-Stop

Bijna 70kwh stroom erdoor getrokken die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Tomski schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:03:
Sneeuw en deze temperaturen doet de warmtepomp niet zo goed.

Woensdag bij de "sneeuwstorm" heeft ze staan defrosten van 11u 's ochtends tot 8u 's avonds. Non-Stop

Bijna 70kwh stroom erdoor getrokken die dag.
:'( het is niet anders hier ook bij -5 loopt hij nonstop maar ik hou het wel warm is toch wel een vervelende eigenschap van een warmtepomp in het algemeen maakt niet uit wat voor merk.....dat hij ook presteert bij -15gr (defrost parade) is een verkooppraatje....zalig zijn de gelovige......boven de +5 is hij overigens wel prima

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 19-01-2024 09:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Inderdaad is het 3kW per dag.
Is het veel of weinig is laat ik aan jezelf over.
Het is altijd een compromis tussen kosten en comfort.
Heb het aangenaam en kan de temperatuur in elk vertrek naar mijn eigen wensen instellen.
Tot op heden hoef ik me (gelukkig) geen zorgen te maken qua kosten.
Inderdaad gaat het om globaal 8 a 9 maand.
Al bijna 3 jaar betaal totaal niets aan mijn energie leverancier. Geen stroom geen gas.
Wel kreeg ik werkelijk riante bedragen bedragen terug voor terug geleverde stroom. Voorspellingen.
voor dit jaar zijn zelf na de flinke verlaging nog goed.
Blijf alles volgen en wellicht aanpassingen. Ben gek op verandering en nieuwe technieken
Binnenkort eerst nieuwe wp plaatsen samen met mijn vaste installateur.
Ook een andere vloerverwarming verdeler wederom om verschil te kunnen ervaren.
Gezien de hoge subsidie bedragen is dat budgettair neutraal.
Wellicht zelf licht positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
The__Virus schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 06:56:
[...]

Je kan het ook als feature beschouwen: garage vorstvrij houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@SalexSun

Inderdaad.
Twijfel nog steeds of ik het leiding werk, is maar weinig, zal isoleren of niet.
Mijn installateur zei zie het als een radiator.
Verder zuigt mijn wpb uit deze ruimte aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 13:49
montebaldo55 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 10:01:
@SalexSun

Inderdaad.
Twijfel nog steeds of ik het leiding werk, is maar weinig, zal isoleren of niet.
Mijn installateur zei zie het als een radiator.
Verder zuigt mijn wpb uit deze ruimte aan.
Dus eigenlijk wordt de warmte weer gebruikt in je SWW :)
Dat is wat moeilijker om te testen dan, eerst het hele vat af laten koelen en dan kijken hoeveel energie je wpb nodig heeft.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@Casper de Boer
Inderdaad de SWW productie heeft daar baat bij.
Testen heeft hier weinig zin.
Hier ook HWizard tussen.
Verbruik is globaal 30 kW per maand.
2 persoons huishouden.
Daar kan ik niets in verbeteren.
Bewust voor gekozen. SWW en Wp gescheiden.
Of dit überhaupt gunstig is valt te bezien.
Maar dat is een hele andere off topic discussie.
Bij mij denk ik niet. Heb mijn 2e wpb. De eerste ging na bijna 3 Jr al kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-09 13:43
Ondertussen heb ik mijn warmtepomp goed draaien op air+water, maar heb ik nog een SWW/DHW dingetje.
Wanneer we warm water gebruiken, dan wordt de boiler verwarmd door de warmtepomp en het verwarmingselement in de boiler. Ik wil eigenlijk dat het verwarmingselement in de boiler alleen gebruikt wordt als de warmtepomp niet hoger kan komen, dat is bij desinfectie. Ik heb geen boostverwarming aan de warmtepomp. Het relais voor het verwarmingselement is aangesloten op 'verhitter watertank', aansluiting 1 en 2.

Instelwaarde DHW boiler 50 graden
Tank instelling1 Min. temp = 5
Tank instelling1 Comp. limiettemp = 55
Tank instelling2 Hysterese = 3
Tank instelling2 Verwarming voorrang = DHW
Verwarming prioriteit = hoofd en versterkverwarming aan
DHW tijdsinstelling Tijd actief =30
DHW tijdsinstelling Stop tijd = 30

Ik heb de nederlandse en engelse handleiding gelezen, maar ik word er niet wijzer van. Wat mij betreft valt dat in de categorie "ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
Termaat schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:03:
[...]

Dit vraag ik me ook regelmatig af. Dacht dat het (bij mij) misschien aan de silent mode lag, maar die heb je juist uitgeschakeld.

Zou het kunnen dat de LG dit doet om defrosts te voorkomen?
hier komt ook nooit boven de 32 graden uitvoer behalve wanneer je hem boven de 40 graden zet. met als gevolg dat de retourtemp altijd rond de 26 hangt. vandaag de instellingen nog maar eens door, de fabriekinstellingen ernaast. heb hem nu weer op lucht/water staan, 22 graden en warempel hij sprong al snel naar 36 graden output. de flow staat op optimaal en die is nu ineens ook een stuk hoger dan de 19 liter die er normaal doorgaat. in 31 uit 36 is nu de stand. ik laat hem eerst eens ff zo staan want met instelling water bleef het op 32 graden doorstromen met als gevolg een huis wat net de 20 graden haalde. wanneer hij 31/36 aanhoudt zal het energieverbruik niet veel anders zijn dan 26/32 verwacht ik en wordt het wat prettiger qua temperatuur....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46

Mijn situatie:

Waarom heb je gekozen om vat geheel te gebruiken ? Dus geen T stuk tussen aanvoer en retour? Dan gaat er alleen meer energie in je vat als er minder door het afgifte systeem wordt gevraagd.

Ik meet de temperatuur in het vat en dat gaat omhoog als afgifte systeem minder vraagt. Dus verliezen op vat zijn veel minder.

Hoe jij jou systeem beschrijft is hoe men het vroeger in CV tijd deden. Verlies was toen ook niet zo boeiend.

Al met al mooie meeting en 3kw is idd niks.

Mijn prive installatie is ongeveer het zelfde alleen leiding zijn 160mm met 2x 32 en 200liter rvs vat met pit 60mm.
Watertemperatuur bij 0C is 28C. Bij-10 33C. Meer dan genoeg om huis op 21.5C te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Mdpluimers schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:22:
Ondertussen heb ik mijn warmtepomp goed draaien op air+water, maar heb ik nog een SWW/DHW dingetje.
Wanneer we warm water gebruiken, dan wordt de boiler verwarmd door de warmtepomp en het verwarmingselement in de boiler. Ik wil eigenlijk dat het verwarmingselement in de boiler alleen gebruikt wordt als de warmtepomp niet hoger kan komen, dat is bij desinfectie. Ik heb geen boostverwarming aan de warmtepomp. Het relais voor het verwarmingselement is aangesloten op 'verhitter watertank', aansluiting 1 en 2.

Ik heb de nederlandse en engelse handleiding gelezen, maar ik word er niet wijzer van. Wat mij betreft valt dat in de categorie "ik schrijf je een lange brief, want ik heb geen tijd voor een korte".
Je moet de Boosterverwarming vertragingstijd wat langer zetten. Dan gaat deze pas aan x tijd nadat de verwarming is gestart. Daarnaast is het zo, dat als de actief tijd te kort staat en de tank is nog niet op temperatuur hij overgaat op boosterverwarming voor de tank en de WP gebruikt voor je verwarming. Dus je kunt het beste de actieve tijd zodanig instellen, dat je tank op temperatuur kan komen (in jouw geval dus van 45 tot 53 graden) en de Boosterverwarming vertragingstijd nog net wat langer. Dan gaat tijdens de normale cyclus niet de Booster (hulp) verwarming aan. Men heeft de term Boosterverwarming eigenlijk verkeerd gebruikt. Men bedoeld hiermee de hulpverwarming in de boiler mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3o8ESGHcAdBEb4dUxGyc-T7uxd0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5Sjo4t1UUZsiZYkWR6KSWh95.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UH8-YDK69yOBPQBmM0PQ77IOy3U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToMtVRERo7qdCPJDf715upsy.jpg?f=fotoalbum_large
De hoeveelheid ijs aan de onderkant begint gestaagd groter te worden. Paar dagen terug plaatste @SalexSun er ook al een foto van.
Gelukkig worden de temperaturen over een paar dagen hoger. Zou echter voor de volgende koude periode wel graag een oplossing maken. Na een defrost blijft het namelijk zitten.

Extra gaatjes in de bodemplaat gaat denk ik niet helpen. Bij het verwarmingslint is geen ijs te zien.

Iemand suggesties

[ Voor 17% gewijzigd door jvanderkroon op 19-01-2024 18:51 ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pure100100
Ik heb een lg maar wat hoger staan door er balken onder te hebben gelegd. Het ijs is hier zo weg. Heb heb 40cm vd de muur staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Konijnenbats schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:17:
[...]

Waarom heb je gekozen om vat geheel te gebruiken ? Dus geen T stuk tussen aanvoer en retour? Dan gaat er alleen meer energie in je vat als er minder door het afgifte systeem wordt gevraagd.

Ik meet de temperatuur in het vat en dat gaat omhoog als afgifte systeem minder vraagt. Dus verliezen op vat zijn veel minder.

Hoe jij jou systeem beschrijft is hoe men het vroeger in CV tijd deden. Verlies was toen ook niet zo boeiend.

Al met al mooie meeting en 3kw is idd niks.

Mijn prive installatie is ongeveer het zelfde alleen leiding zijn 160mm met 2x 32 en 200liter rvs vat met pit 60mm.
Watertemperatuur bij 0C is 28C. Bij-10 33C. Meer dan genoeg om huis op 21.5C te houden.
@Konijnenbats
Helemaal met je eens vwb dat T stuk.
Heb mijn installateur daar 2 wk terug nog uitvoerig over gesproken.
Ik wou het zelf ook. Is simpel aan te brengen als hij toch bezig is.
Kogelkraan ertussen en je kunt nog kiezen ook.
Heb hem alle tekening hiervan gemaild.
Hij ziet er geen voordelen in.
Hij doet weinig met LG. Veel met Nibe en nog meer met Viesman.
Bij Viesman daarover discussie gehad. Zij adviseren ook mijn systeem.
Wie heeft het bij het rechte eind???

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:48
jvanderkroon schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 18:39:
[Afbeelding]
De hoeveelheid ijs aan de onderkant begint gestaagd groter te worden. Paar dagen terug plaatste @SalexSun er ook al een foto van.

[...]

Gelukkig worden de temperaturen over een paar dagen hoger. Zou echter voor de volgende koude periode wel graag een oplossing maken. Na een defrost blijft het namelijk zitten.

Extra gaatjes in de bodemplaat gaat denk ik niet helpen. Bij het verwarmingslint is geen ijs te zien.

Iemand suggesties
Ik zou ook de big-foots eens een kwartslag draaien..

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@Konijnenbats
Onderstaand schema had ik dan voor ogen.
Komt van Warmtepompweetjes.
Bedoel jij dit ook?
Qua T stukken leidingen moet dit te doen zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xYKTGZRzApgendITMOy6Y-WkV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZURG8JBcqV56ijvTpotaCUP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 14:49
tebogo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:54:
Goedemorgen, het is weer eens zo ver dat de HM123MR.U34 zijn doel zonder reden opeens niet haalt.
De hele nacht gaat het goed, 3 defrosts, maar na de 3de defrost haalt hij het opeens niet meer.
Benieuwd of hij het bij de lopende run wel gaat halen.

Ik lag gewoon te slapen, dus geen instellingen aan gepast of iets. Ik gebruik het script van @paQ om de opstartpiek iets te temperen, maar die draait ook altijd, dus niet anders dan bij de andere opstarts na defrost.

[Afbeelding]
Heb je hem op silent mode staan? Op het moment waarop hij het niet meer haalt daalt de buiten temperatuur ook sterk. Op silent mode red ik het ook niet met mn 12kW LG onder nul.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
jschel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:52:
[...]

Heb je hem op silent mode staan? Op het moment waarop hij het niet meer haalt daalt de buiten temperatuur ook sterk. Op silent mode red ik het ook niet met mn 12kW LG onder nul.
Nee hoor, staat uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofL4TP0APsQxwPe8uF6-_Wtw3MY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSEg47jBGn79Ilk7jX0wDeEo.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:11
tebogo schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:49:
[...]

Ik zou ook de big-foots eens een kwartslag draaien..
Want? (De onze staat ook zo, geen problemen ermee. Tot nu toe dan ;) )

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
The_KnarF schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:21:
[...]

ik heb dat vaker wel dan niet waardoor ik het nu heb opgelost door doel temperatuur consequent 4k hoger te zetten dan dat eigenlijk nodig is.
[Afbeelding]
iemand die "de" oplossing heeft is welkom ;-)
De negatieve hysteresis van de water temperatuur, waar heb je die op staan? Als die bv -4degC is dan geef je de WP ook de ruimte om dat te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
paQ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Ik heb geen enkele last van het niet halen van doelen oid, zoals je ziet heel af en toe, maar dat doet ie met de logic uitgeschakeld soms net zo goed.

Na een defrost gaat de pomp sowieso op 100%, toch?

ik zit momenteel in de meest waardeloze omstandigheden voor een warmtepomp... helaas...
koud en heel vochtig
Tijdens een defrost draait de waterpomp op 100% pomp capaciteit. Na een herstart/defrost start de WP met de ingestelde maximale pompcapaciteit om daarna op het ingestelde algoritme verder te gaan.

Ik zelf heb hem op fixed flow staan (30l/m voor 12kW) en de max pompcapaciteit aangepast aan iets wat in de buurt komt van de ingestelde flow. Ik geloof 80% of zo. Optimal flow is niet altijd handig, zeker als er een extra pomp in het systeem zit. Zonder buffer zal optimal flow vast prima werken, maar met buffer kan hij instabiel worden als de vermogensafgifte van je systeem in kakt en dan zakt de flow ineens naar het minimum, ong. 50%. Dat is niet altijd handig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
Mdpluimers schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:22:

Ik heb comp limit op 58 staan en de min temp op 3. Dan gaat de booster heater in normaal gebruik niet aan. Alleen tijdens de hygiene cycle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
Je ziet dat de compressor frequentie na een tijdje wel gaat stijgen maar dat hij wordt afgekapt door een defrost. De compressor heeft een best complex veilig werkgebied waarbinnen hij moet opereren. Misschien dwingt jou script de compressor naar een te laag frequentie regime te gaan waardoor hij vervolgens moeite heeft om naar een hoger frequentie regime te gaan. Zet je script eens uit en laat het hem zelf eens proberen.

Als je iets wilt doen aan het opstarten gebruik dan fixed flow en zet de max pomp capaciteit op iets wat een beetje klopt met de ingestelde flow en kies beide niet te laag. Als je afgifte systeem niet genoeg vermogen heeft om de WP aan de gang te houden zet dan de stooklijn wat hoger of plaats betere/meer warmte afgevers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
jschel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:14:
[...]

De negatieve hysteresis van de water temperatuur, waar heb je die op staan? Als die bv -4degC is dan geef je de WP ook de ruimte om dat te doen.
Die staat op -2 maar dat staat, als het goed is, los van dit probleem. Die - 2k zorgt er voor dat de wp bij 2k onder doel weer aan gaat.
Los van de hysteresis instelling moet de wp, als die aan is gewoon zijn doel halen.
Dat doet die bij mij dus niet bij deze temperatuur.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
The_KnarF schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Die staat op -2 maar dat staat, als het goed is, los van dit probleem. Die - 2k zorgt er voor dat de wp bij 2k onder doel weer aan gaat.
Los van de hysteresis instelling moet de wp, als die aan is gewoon zijn doel halen.
Dat doet die bij mij dus niet bij deze temperatuur.
Is dat bij jou alleen als er veel defrosts zijn, of ook bij koud weer met een lage RH? Misschien verlaagd hij zijn vermogen toch een beetje om te veel defrosts te voorkomen.

Blijft natuurlijk een apart apparaat die LG. De regelaars zijn alles behalve PI dus wat hij echt doet blijft een beetje arbitrair en 0 eindfout gaat zeker niet gebeuren. Maar goed zolang het binnen warm is is er niets aan de hand toch :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 21:35
[Afbeelding]

[...]

Iemand suggesties
Zo een ijsvorming kan de lamellen beschadigen denk ik. De ijsdruk vervormt de lamellen.

Het is in ieder geval niet normaal.

Ik heb de rubberen stoppen erin zitten en ééntje met een afvoerbuisje. Ijsvorming heb ik enkel onder de WP, niet in het toestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Kenwood960 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:13:
[...]

Zo een ijsvorming kan de lamellen beschadigen denk ik. De ijsdruk vervormt de lamellen.

Het is in ieder geval niet normaal.

Ik heb de rubberen stoppen erin zitten en ééntje met een afvoerbuisje. Ijsvorming heb ik enkel onder de WP, niet in het toestel.
:'( dat afvoerbuisje(prul) is een boosdoener(klein gat+het is een knie) met een stukje slang al hele maal,VRIEST dicht!!..... vooral als er ook nog sneeuw in waait!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
gerlag schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Want? (De onze staat ook zo, geen problemen ermee. Tot nu toe dan ;) )
Misschien dat het water slecht weg loopt en daardoor ophoopt tussen de twee bigfoots in deze opstelling..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
jschel schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:14:
[...]

EEn hystereses zorgt toch niet voor een lagere doeltemperatuur? Het bepaalt wanneer een warmtepomp in en uitschakelt. Dus hysteresepunt boven doeltemperatuur is uit. En dan wacht hij tot hysteresepunt onder doeltemperatuur wanneer hij weer inschakelt.

Waar het hier om gaat is dat hij niet boven de doek temperatuur komt als hij is ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
[Afbeelding]

[...]

Iemand suggesties
Ik heb denk ik de verklaring zelf al gegeven, maar was het alweer vergeten

https://gathering.tweaker...message/77798774#77798774

Ik zie iig vanaf 0 graden ongeveer golvend elektrisch vermogen. Als het kouder is eigenlijk niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 21:35
kazemo schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 05:58:
[...]

:'( dat afvoerbuisje(prul) is een boosdoener(klein gat+het is een knie) met een stukje slang al hele maal,VRIEST dicht!!..... vooral als er ook nog sneeuw in waait!
Nee hoor,

Zie hem bij elke defrost goed "plassen" langs het Buisje 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Ik had de 1e winter op het platdak van 60m2 een ijsbaan zoveel water kwam eruit de lg. Toen in het dak grind paden gemaakt na de afvoer. Onder de lg een schuine plaat zodat het aan de voorkant wegloopt het pad in. Er komt dan een enorme plas water uit de lg. Dus met 1 stop kan het zijn dat er veel water in de lg blijft staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
montebaldo55 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 19:51:
@Konijnenbats
Onderstaand schema had ik dan voor ogen.
Komt van Warmtepompweetjes.
Bedoel jij dit ook?
Qua T stukken leidingen moet dit te doen zijn.
[Afbeelding]
Neem aan dat je deze blog ook al kent.
Hier is meer naar het systeem rendement met een buffervat gekeken. Jammer genoeg is er geen opstelling met buffervat met 2 standpijpen getest.

Ik heb een kogelkraan naar m'n (parallel) vat zodat ik kan kiezen deze uit het circuit te schakelen (met via een andere kraan een bypass over de secundaire pomp). Meet nu alleen een momentane pseudo COP (op LG Temp sensors) verschil met of zonder vat lijkt heel klein, maar zal m'n pseudo COP scripts nog es verbeteren om ook over langere tijd verschilt te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

BernieW schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:41:
Neem aan dat je deze blog ook al kent.
Hier is meer naar het systeem rendement met een buffervat gekeken. Jammer genoeg is er geen opstelling met buffervat met 2 standpijpen getest.
Ik vind het nog steeds moeilijk om te begrijpen, wat het beste debiet in het systeem is en wat de juiste gedachte hierachter is.
Hieruit volgt dan een instelling van de WP waterpomp (hoog debiet?), instelling van de externe/circuit waterpomp en instelling van alle radiatoren/vvw ventielen (laag debiet?) voor de juiste warmte opname en afgifte.
Ik heb een kogelkraan naar m'n (parallel) vat zodat ik kan kiezen deze uit het circuit te schakelen (met via een andere kraan een bypass over de secundaire pomp). Meet nu alleen een momentane pseudo COP (op LG Temp sensors) verschil met of zonder vat lijkt heel klein, maar zal m'n pseudo COP scripts nog es verbeteren om ook over langere tijd verschilt te kunnen zien.
Kun je dan het buffervat en de pomp uit het circuit halen ?
Zie je dan verbeteringen in de prestaties en het gedrag van de compressor en de aanvoer temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Hierbij een afbeelding van het bevriezen van mijn 5 kW split hangend aan de muur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RrJguowkgnnluIAInbxIKYjh8_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YnuWxeB2pzswpaJOSKyNgbY1.jpg?f=fotoalbum_large

Met ook wat bevroren condens (of sneeuw) aan de kast...

[ Voor 5% gewijzigd door PeteSplit op 20-01-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickgevers
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-01 07:40
Goedemiddag,

Wij hebben al 2 jaar de 7kw versie van lg staan, en bevalt prima, wij gebruiken ook nog een pelletkachel in de woonkamer erbij,

nu heb ik een vraag, het viel mij op dat WP het wat slecht warm kreeg in huis de laaste dagen,, (heb ook een slecht geisoleerd huis ) dus ik dacht ik heb een hybride opstelling dus dan maar even wat gas gebruiken. dus ik in de instellingen ingesteld dat de ketel van derden gebruikt kan worden vanaf 0 graden, en ja hoor dat werkte. het huis in no time weer warm.. alleen hij stopt niet meer met verwarmen ook niet als de temperatuur , ingesteld op 16 graden , allang bereikt is, (22.5) , Heeft iemand van jullie hier toevallig ervaring mee.? en/of een oplossing.?

ik heb de instalateur er al bij gehad en die heeft alles bekeken en alles schijnt goed te zijn, en die neemt nu contact op met Lg zelf .

maar ik dacht ik probeer het eens hier.

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:20
rickgevers schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:16:
Goedemiddag,

Wij hebben al 2 jaar de 7kw versie van lg staan, en bevalt prima, wij gebruiken ook nog een pelletkachel in de woonkamer erbij,

nu heb ik een vraag, het viel mij op dat WP het wat slecht warm kreeg in huis de laaste dagen,, (heb ook een slecht geisoleerd huis ) dus ik dacht ik heb een hybride opstelling dus dan maar even wat gas gebruiken. dus ik in de instellingen ingesteld dat de ketel van derden gebruikt kan worden vanaf 0 graden, en ja hoor dat werkte. het huis in no time weer warm.. alleen hij stopt niet meer met verwarmen ook niet als de temperatuur , ingesteld op 16 graden , allang bereikt is, (22.5) , Heeft iemand van jullie hier toevallig ervaring mee.? en/of een oplossing.?

ik heb de instalateur er al bij gehad en die heeft alles bekeken en alles schijnt goed te zijn, en die neemt nu contact op met Lg zelf .

alvast bedankt!
Kan zijn dat je hysterese grens nog niet bereikt, welke hysterese heb je ingesteld?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/50U6IK-sV8PoUV1ZyRfufOCJEEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Alyuw2AnDFd75EK8u5dO5XSN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Mijn LG is vandaag op hol geslagen. Hij draait ineens de hele dag op een vast toerental netjes op de ingestelde aanvoertemperatuur 8)7
Hele vreemde gewaarwording, want ik ben gewend dat hij de hele tijd oscilleert tussen maximaal en minimaal toerental :X

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mdpluimers
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 10-09 13:43
Jojan265 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 17:49:
[...]

Je moet de Boosterverwarming vertragingstijd wat langer zetten. Dan gaat deze pas aan x tijd nadat de verwarming is gestart. Daarnaast is het zo, dat als de actief tijd te kort staat en de tank is nog niet op temperatuur hij overgaat op boosterverwarming voor de tank en de WP gebruikt voor je verwarming. Dus je kunt het beste de actieve tijd zodanig instellen, dat je tank op temperatuur kan komen (in jouw geval dus van 45 tot 53 graden) en de Boosterverwarming vertragingstijd nog net wat langer. Dan gaat tijdens de normale cyclus niet de Booster (hulp) verwarming aan. Men heeft de term Boosterverwarming eigenlijk verkeerd gebruikt. Men bedoeld hiermee de hulpverwarming in de boiler mee.

[Afbeelding]
Het is dus gewoon een instelling kom ik net achter:
Installateur>configuratie>gebruik de tankverwarmer moet staan op 'gebruik desinfecteren'

Waarden zoals aangegeven ook ingesteld, hij doet nu zoals verwacht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 11:24
Devil schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 15:25:
Mijn LG is vandaag op hol geslagen. Hij draait ineens de hele dag op een vast toerental netjes op de ingestelde aanvoertemperatuur 8)7
Hele vreemde gewaarwording, want ik ben gewend dat hij de hele tijd oscilleert tussen maximaal en minimaal toerental :X
Grappig, had ik gisteren ook een paar uur. Was totaal verbaasd. Vandaag helaas weer voorbij.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Zijn dat software bugs? Hier presteert de LG beter wanneer ik hem op lucht/water zet. Op water is 32 graden out ongeveer de standaard, wat ik ook probeer. Zet ik hem boven de 40 dan doet ie vaak wel wat meer. Op lucht water loopt ie naar de 36... raar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickgevers
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-01 07:40
Pokerphase schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 14:51:
[...]

Kan zijn dat je hysterese grens nog niet bereikt, welke hysterese heb je ingesteld?

[Afbeelding]
Ik bedoel eigenlijk dat de cv ketel niet meer stopt met draaien, en dus door gaat met verwarmen.? of heeft dat met de hysterese te maken.? ik dacht dat ik die op 2 had staan zo uit mijn hoofd. Ik neem aan dat als de wp heeft gemeten dat de cv ketel aan moet , dat de cv ketel wel de thermostaat respecteert zeg maar

bedankt voor je antwoord in iedergeval .!

[ Voor 8% gewijzigd door rickgevers op 20-01-2024 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

M_AW schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Grappig, had ik gisteren ook een paar uur. Was totaal verbaasd. Vandaag helaas weer voorbij.
Ja inmiddels ook weer voorbij, hij is lekker na ruim 7 uur op 40hz gedraaid te hebben ineens naar 90+ gegaan met als gevolg een kamertemperatuur die zo ver opliep dat de thermostaat uit ging.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Devil schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 19:02:
[...]

Ja inmiddels ook weer voorbij, hij is lekker na ruim 7 uur op 40hz gedraaid te hebben ineens naar 90+ gegaan met als gevolg een kamertemperatuur die zo ver opliep dat de thermostaat uit ging.
Ik heb dat ook geregeld, hangt bij mij vooral af van de buitentemperatuur...
Jammer dat hij het niet beter voor elkaar krijgt bij elke buitentemperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Nieuwe LG HM093MR.U44 binnen gekregen. Komende woensdag hoop ik deze te kunnen plaatsen.

Alvast de RMC vervangen, van 3.06.6a naar 3.06.7a gegaan. Zal weinig uitmaken verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJvee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
De LG kan wel goed regelen .......onder de juiste omstandigheden. Afgelopen nacht een snaarstrakke lijn.

Normaliter zie ik alleen een sinus voorbij komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Beste Tweakers,

Een beetje off topic...
Ik heb nu een maand HA en heb daar de HomeWizard meter en stekkers geintegreerd. Dit ging goed en ik moest daarbij het IP-adres invullen voor alle apparaten (devices). Nu heb ik vannacht omstreeks 4 uur een router storing, of update gehad waardoor de IP adressen zijn gewijzigd. HA kan daardoor de sensoren (entities) niet meer vinden en laat geen gegevens meer zien (unavailable). In HA kan ik nergens een IP adres wijzigen. Ik moest de HomeWizard geintegreerde apparaten verwijderen en opnieuw toevoegen.
Ik ben nu de historie van de apparaten kwijt, omdat ik de sensoren niet meer kan selecteren. Alleen in mijn gemaakte dashboard zie ik nog oude sensor gegevens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/66fZD7MGJaPELNuEcyDRZw4lLaE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wm8tEGwGAMF7P7qNqkNVNi2l.jpg?f=user_large

Hebben jullie een IP-wijziging ook al eens gehad en is daar geen simpele oplossing voor in HA ?

Mijn ESP32 is ook van IP-adres gewijzigd, maar dat is gewoon door HA aangepast.
Is het vermogen (power) van de WP ook via modbus uit te lezen ?
(Het direct vermogen kun je namelijk ook vinden in de RMC)

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 21-01-2024 10:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BernieW
Ben de verdampings- en condensatietemperatuur samen met het dauwpunt ook gaan monitoren (zie de scripts van @Jojan265)

Vanaf gistermiddag ging het dauwpunt flink naar beneden, verdampingstemperatuur blijft mooi boven het dauwpunt en ondanks temperaturen rond het vriespunt geen defrosts. Dit plaatje laat dat mooi zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFyGp469UPsnzMsrcL0mECoXmzc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TrYwrFxBqzWDwYx3iDUpQfAI.png?f=fotoalbum_large

En als de verdampingstemperatuur onder het dauwpunt ligt kun een defrost bijna voorspellen zoals dit grafiekje laat zien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gflWrXZ8j7UrpWXK8XVjbc6Ap20=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qogxyzMgaQ6RxzT3f04kn0b4.png?f=fotoalbum_large

Vind de plaatjes te leuk en verhelderend over defrost om ze niet even te delen.

Heb m'n WP nu ook weer op vaste flow draaien (22 l/min, pompcapaciteit 55%). De gekke pieken met compressorfrequenties > 100 Hz niet mee gezien, maar verder ook weinig verschil met optimaal debiet. Hou het er maar op dat met vast debiet de Koreaanse kabouters één parameter minder hebben om zich in te verslikken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:26:
Beste Tweakers,

Een beetje off topic...
Ik heb nu een maand HA en heb daar de HomeWizard meter en stekkers geintegreerd. Dit ging goed en ik moest daarbij het IP-adres invullen voor alle apparaten (devices). Nu heb ik vannacht omstreeks 4 uur een router storing, of update gehad waardoor de IP adressen zijn gewijzigd. HA kan daardoor de sensoren (entities) niet meer vinden en laat geen gegevens meer zien (unavailable). In HA kan ik nergens een IP adres wijzigen. Ik moest de HomeWizard geintegreerde apparaten verwijderen en opnieuw toevoegen.
Ik ben nu de historie van de apparaten kwijt, omdat ik de sensoren niet meer kan selecteren. Alleen in mijn gemaakte dashboard zie ik nog oude sensor gegevens.

[Afbeelding]

Hebben jullie een IP-wijziging ook al eens gehad en is daar geen simpele oplossing voor in HA ?

Mijn ESP32 is ook van IP-adres gewijzigd, maar dat is gewoon door HA aangepast.
Is het vermogen (power) van de WP ook via modbus uit te lezen ?
(Het direct vermogen kun je namelijk ook vinden in de RMC)
In je router/DHCP-server, de mac-adressen koppelen aan een ip-adres. Dan krijgen ze altijd hetzelfde adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:37:
[...]

In je router/DHCP-server, de mac-adressen van koppelen aan een ip-adres. Dan krijgen ze altijd hetzelfde adres.
Helaas is dit in de router (van mijn provider) niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
rickgevers schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 13:16:
Goedemiddag,

alvast bedankt!
:? ik heb zelf ook een backup cv-ketel(daar kan je de keteltemp instellen bijv 50gr die respecteerd die
aansluiting ketel van derde(wp) schakeld dan bijv bij -5gr de ketel bij het is mij ook een beetje vaag of hij ook uitschakeld op ruimte temp RMC...of alleen op buiten temp.(als dat zo is dan vind ik dat raar)

DUS ik gebruik de ketel van derde aansluiting niet meer
ik schakel de CV-ketel bij met de bestaande ruimtethermostaat van de cv-ketel(die heb ik laten hangen) bijv ingesteld op 18gr.. de RMC thermostaat op 21gr,ketel schakeld dan bij als de wp het niet haald.....als het buiten boven 0gr is zet ik de cv kamer- thermostaat uit of heel laag bijv op 15gr.....de ketelthermostaat van cv-ketel heb ik laag staan op bijv 50gr(cv-ketel moduleerd dan terug)....zo werkt het goed bij mij....ik bepaal zelf of de CV-ketel aan of uit moet.....toen het koud was liet ik hem af en toe meelopen en dat werkte goed....ik heb het hele spul op nacht verlaging,morgens ff cv-ketel bij schakelen 0.5 uurtje( snel warm) en dan weer uit dan neemt de WP het weer helemaal over....alles omvattend cv -ketel staat bijna aan nooit behalve als het echt koud is dit jaar 2x voor gekomen(en als nood mocht de WP niet werken) ..verder gebruik ik de cv- ketel alleen voor warm tapwater

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 21-01-2024 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sil-vur
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-09 20:05
Ik heb wat theorieën die ik jullie voor wil leggen mbt het oscilleren en de "olie return cycle"

Van de week keek ik en toen zag ik dat lichte ijs aangroei weer was verdwenen zonder dat er een defrost is geweest.
Kan het zijn dat de LG bij bepaalde omstandigheden tijdelijk bewust lager gaat draaien om eventuele lichte ijs aangroei te laten verdwijnen? En dan later te compenseren door iets harder te draaien?
Dit zodat er langer door gedraaid kan worden zonder defrost?

Sommige mensen hebben last van de situatie waarbij de LG ineens harder gaat draaien wat uiteindelijk in een defrost resulteert.
Van andere merken warmtepompen weet ik dat sommige apparaten moeite hebben met het bepalen wanneer er een defrost nodig is.
Ik vermoed dat de LG met deze pieken controleert of er nog voldoende energie uit de verdamper te halen is, zo nee: ingevroren dus defrost.

Wat zijn jullie ideeën hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Man ik ben superblij met deze cijfers momenteel, na bijna een week van -6, RLV 96%, en een dik pak sneeuw, en elke 45 min een defrost... Mijn COP was gezakt tot een miezerige 2.2 :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aG2RxicQUbYkXfDutceDplR_VBw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ho8s484OpTJNE5YC2aU5FEoU.png?f=fotoalbum_large

maar die gaat nu rap omhoog (gelukkig)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSPC8448W_H_15OqQ7mr6KARA6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bvx701SqpddEKRES2qQCuQHj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pure100100
PeteSplit schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:42:
[...]

er een eigen router tussen zetten die t wel kan dan ben je van de ellende af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
pure100100 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 13:39:
[...]

er een eigen router tussen zetten die t wel kan dan ben je van de ellende af.
dat... ik heb hier altijd tussen de 75 en 85 wifi clients die allemaal wat willen... dat geeft echt ellende als die in elkaars vaarwater zitten
Inderdaad zelf een DHCP range opgeven, en de rest een vast IP toekennen.

Een goed (wifi) netwerk kan ook wel echt veel moeite kosten daarom.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 21-01-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Ik heb sinds 2 dagen de wp op automatisch staan op stooklijn met hysterese - 4 +4. Echter slaat de wp steeds uit iemand enig idee hoe dat kan? Hij gaat steeds te hoog in temperatuur en komt dan boven de hysterese uit. Regel op water. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqfSl2OP-uUaJhX8-QymcMqz22c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gJQTE4UrdWLmyepW2Ze76iDC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Jgroothedde op 21-01-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tebogo schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 21:11:
Nieuwe LG HM093MR.U44 binnen gekregen. Komende woensdag hoop ik deze te kunnen plaatsen.

Alvast de RMC vervangen, van 3.06.6a naar 3.06.7a gegaan. Zal weinig uitmaken verwacht ik.
Iig is de lay-out iets veranderd😉
3.06.6a:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HjrErK8rbpNZ6RYm04VX3DuS7E0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/viWpwAN4y9ZhzzbsAAQqqmG2.jpg?f=fotoalbum_large

3.06.7a:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDYwVImnqt_cd6C3i5351Dufv4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huQ3jQjwz2npgND8kuTJmVfh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op zondag 21 januari 2024 @ 10:42:
[...]

Vreemd model dan! Dan in elk device hard het up-adres instellen , en dhcp uitzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
Inmiddels weer een stukje verder gekomen met de puzzel m.b.t. het plotseling hoog optoeren van de compressor. Vannacht was het weer zover en had ik gelukkig de LGMV nog op recording staan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KOp3M2__SpCKsd98uCy_qE1ekg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cmgCIzkj3ZyNVRKnV52WViZN.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3uzlBLO-mMQyKl5pRS3SijTG3A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/V38ZVQuCRdW2tiPtW9dmMFPe.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOpOkZhzQj2HwnaTZT8v-Y5CaWM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bvbKIbmkyRC7lkBodDfU5PWp.png?f=fotoalbum_large

Mijn theorie is nu als volgt:

Doordat de condensatietemperatuur ca. 12 K boven de Ta temperatuur is opgelopen voor ca. 10 min., gaat de WP ervan uit, dat er te weinig warmteoverdracht mogelijk is in de warmtewisselaar. Om de warmteoverdracht weer te verbeteren wordt er wat koudemiddel gesuppleerd middels het openen van de EEV (om drukverlaging te creëren, zodat injectie mogelijk wordt) en het 4 sec. eerder openen van het injectie ventiel V1 EEV voor ca. 4 min. Doordat de target van de hogedruk niet wordt verlaagd (wellicht had dit wel gemoeten), vindt de WP dat de compressor flink moet optoeren. De EEV regelt echter langzaam terug (net als bij een normale start) wat ervoor zorgt dat de hoge inverter snelheid een tijdje aanhoudt. Doordat ik automatisch de "Stille modus" inschakel (5 min. boven 40 Hz) beperk ik de inverter snelheid tot 36 Hz. Dit zorgt ervoor dat de Ta niet te hoog wordt met een Thermo Off tot gevolg. Ik had dus de "Stille modus" weer kunnen uitschakelen na ca. 17 min. net als bij een normale start. Dat heb ik nu dus ook in HA ingebouwd.

Voorzichtige conclusie:

Het is zeker noodzakelijk dat er koudemiddel wordt ge-injecteerd, alleen zijn de zuid-Koreaanse kabouters vergeten om de Target van de Hoge druk mee te verlagen. Ondanks dat de warmteoverdracht meteen verbetert is (Ta gaat meteen mee omhoog na injectie), wordt er nog steeds verwacht dat er een hogere druk noodzakelijk is. Dit laatste is naar mijn mening niet het geval en dus niet gehoeven en had gemakkelijk voorkomen kunnen worden door de Target mee te verlagen met het openen van de EEV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Is er een handleiding hoe de ai modus stooklijn in te stellen op lucht + water? Op water lukt prima maar bij lucht + water wat stel je dan in bij luchtverwarming temperatuur instelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Jgroothedde schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:30:
Ik heb sinds 2 dagen de wp op automatisch staan op stooklijn met hysterese - 4 +4. Echter slaat de wp steeds uit iemand enig idee hoe dat kan? Hij gaat steeds te hoog in temperatuur en komt dan boven de hysterese uit. Regel op water. [Afbeelding]
Wat is je debiet? Heb je ook na-regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Jojan265 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:49:
[...]

Wat is je debiet? Heb je ook na-regeling?
Waar kan ik dat zien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Vanuit het schermpje zoals hierboven bij @tebogo op het OK knopje drukken. Dan zie je het debiet van dat moment. Er zijn echter 3 manieren om het debiet in te stellen en elk heeft zo zijn eigen voorkeuren. Een juist debiet is echter wel erg belangrijk om bijv. pendelen te voorkomen. Ik vermoed dat die van jou veel te laag staat, want met de huidige temperaturen een Thermo Off te krijgen is echt niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Jojan265 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:53:
[...]

Vanuit het schermpje zoals hierboven bij @tebogo op het OK knopje drukken. Dan zie je het debiet van dat moment. Er zijn echter 3 manieren om het debiet in te stellen en elk heeft zo zijn eigen voorkeuren. Een juist debiet is echter wel erg belangrijk om bijv. pendelen te voorkomen. Ik vermoed dat die van jou veel te laag staat, want met de huidige temperaturen een Thermo Off te krijgen is echt niet nodig.
Welk scherm bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
tebogo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:43:
[...]

Vreemd model dan! Dan in elk device hard het up-adres instellen , en dhcp uitzetten.
Er zijn zat routers van providers waarbij dat niet kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Jgroothedde schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:55:
[...]

Welk scherm bedoel je precies?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3Zcbf5SdDqiV5Uvaht2rWnufso=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Q3S5wKcpx3Hhc5mg4Ca4oc2f.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Ik heb een andere software versie 3056

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Jgroothedde schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:14:
[...]

Ik heb een andere software versie 3056
Dan lukt het inderdaad niet.

Hoe heb je de instellingen van je debiet staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Jojan265 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:18:
[...]

Dan lukt het inderdaad niet.

Hoe heb je de instellingen van je debiet staan?
Welke zijn dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yAHz0qi2CSbSy_YenKEFqg4WS9s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UhdA8B21jysVGvx4RvtQ9tfX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

kun je trouwens een nieuwe binnenuit met nieuwere software versie kopen voor je warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Heb ook al op 100% getest dat was met die grafiek van net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Jgroothedde schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:58:
[...]

Heb ook al op 100% getest dat was met die grafiek van net
Ok.

Had je geen problemen dan met een vaste Temperatuur? Hoe hoog stond dan je temperatuur en hoe staat nu de stooklijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

stooklijn staat nu zoals hieronder. Verder staat de sensor op warmte. Als ik hem op lucht + warmte zet werkt het niet. Misschien dat daar iets verkeerd heb staan. Weet ook niet wat de ideale pompcapaciteit is met radiatoren. Op vaste temperatuur met deze dagen stond hij 36 tot 38 graden ongeveer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F2mbLxcyHMLoMjhQ3X86CROpm0s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gNFou2b7mUmmGGUMifsYOqdZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Heb de instellingen voor de stooklijn bij lucht + water zo staan maar hij slaat dan niet aan. Mis ik iets?? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fA-MzfuW5fb4Y1wxLj5LzLc3la4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjevOIa5znL9EWUu5GOtydJs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bFQEHRGT2sM1imt7Id7vdyz8N5A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZEvQny0JaMnwZ0xUPlgKnLm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SKZATfbMP915mfSR3YMMV3rw_7g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/umwIFVJlopwVjFqkC57p26yZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umc37nL3UdIjxYBfLnFliEzJIwk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuBlf49jMb88U2FFwHrJu4zi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuWb4ywcHYojNkYj_-u_lGJ0s6s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DFXksXqO0isZ3nNPkBiLYd0m.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWiamhQbqAkA0OsamKSZN1jIGS8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpo4i5nhqmnIFWwAl3rxa2KB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yYjU3xhSArbgzcSqwzqEnoWPp7A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dt0qTlp21eTuLVpDkmOL3hJV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Jgroothedde schreef op zondag 21 januari 2024 @ 15:50:
kun je trouwens een nieuwe binnenuit met nieuwere software versie kopen voor je warmtepomp?
Lg heeft hier op locatie de wp geüpdatet naar 3064 ivm wifi problemen. Dat was kosteloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
pure100100 schreef op zondag 21 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Lg heeft hier op locatie de wp geüpdatet naar 3064 ivm wifi problemen. Dat was kosteloos
Waar vind je deze versie?

Ik zie alleen maar de RMC versie, nu 3.06.7a.
In de ThinQ app zie ik Firmwareversie SAA42121706,0000CB1A.0

Update: ik zie het al, je bedoetl 3.06.4 ;)
Dat is de versie van de RMC. Die Firmware staat los van de firmware op de buitenunit.
De RMC geeft alleen maar weer wat er is ingesteld op de WP.

[ Voor 21% gewijzigd door tebogo op 21-01-2024 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Ik wil in mijn WP een Shelly Uni plaatsen met 3 Shelly DS18B20 temperatuursensoren. 2 sensoren voor in- en uitlaat en 1 sensor voor buitentemperatuur.

De Shelly Uni heeft 12-24 VAC of 12-36 VDC nodig. Waar kan ik dat aftappen in de LG, als het al mogelijk is? Ik kan in de handleiding niets vinden en ook niet van het schema in de zijdeksel van de WP...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bo_3hunOE03P3RQHFFDS70LXxvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C4Q7KjH5B4CkInLb8LgZ6ZTs.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ba-2XIN8yQoAlWisjmY-5n6eUr8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vjxfrRlwf4Ih6XeuF0brI1Ty.webp?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Swerfer op 21-01-2024 18:11 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Laatst online: 11:11
Swerfer schreef op zondag 21 januari 2024 @ 17:50:
Ik wil in mijn WP een Shelly Uni plaatsen met 3 Shelly DS18B20 temperatuursensoren. 2 sensoren voor in- en uitlaat en 1 sensor voor buitentemperatuur.

De Shelly Uni heeft 12-24 VAC of 12-36 VDC nodig. Waar kan ik dat aftappen in de LG, als het al mogelijk is? Ik kan in de handleiding niets vinden en ook niet van het schema in de zijdeksel van de WP...

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ik heb de voeding voor mijn modbus sensoren parallel gezet aan de voeding die naar de RMC gaat. Dat is 12 volt em werkt prima voor zeer lage vermogens. Ik vermoed dat dit voor jou een (de) oplossing kan zijn.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-09 22:46
Is het mogelijk om de driewegklep te bedienen en het DHW vat op temperatuur te brengen via modbus en esphome (met een aantal ds18b20 sensoren), maar zonder de temp sensor in de warmtepomp zelf? Aansturing via Home Assistant

[ Voor 7% gewijzigd door maomanna op 21-01-2024 19:20 ]

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
tebogo schreef op zondag 21 januari 2024 @ 14:41:
[...]

Iig is de lay-out iets veranderd😉
3.06.6a:[Afbeelding]

3.06.7a:
[Afbeelding]
ziet er hetzelfde uit, waarschijnlijk heb je op de1 het contrast wat groter staan.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
maomanna schreef op zondag 21 januari 2024 @ 19:20:
Is het mogelijk om de driewegklep te bedienen en het DHW vat op temperatuur te brengen via modbus en esphome (met een aantal ds18b20 sensoren), maar zonder de temp sensor in de warmtepomp zelf? Aansturing via Home Assistant
Ik vermoed van wel. Je moet dan de driewegklep ook via een eigen besturing aansturen en niet via de WP. Je geeft dan via Modbus een gewenste waarde van Ta, welke noodzakelijk is voor je DHW vat.

De WP weet dan niet dat hij iets anders aan het verwarmen is, maar dat hoeft ook niet. Je zit wel even met de terugschakeling van de driewegklep naar je reguliere verwarming. Je zou dit kunnen oplossen door de gewenste waarde van Ta dan ca. 3 graden onder Ta te houden. Daardoor zal de inverter langzaam aftoeren. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om even de WP uit te schakelen. Het inschakelen kan dan weer als Ta weer onder de inschakel-hysterese komt.

Pagina: 1 ... 136 ... 181 Laatste