LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 135 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
ewf schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Lees dat je een hybride opstelling hebt met je CV.
Hoe werkt dat en hoe heb je dat aangesloten? Ik wil ook een hybride opstelling en wil heb parallel aan mijn Nefit aansluiten (met keerklep) maar begreep dat de pomp van de warmtepomp vaak te sterk is en dat de ketel daar niet tegenop kan.

Vandaar mijn interesse.
:) ja hybride met nefit combi cv ketel(ik gebruik hem voor warm tapwater en als backup)

die andere vraag ik heb de 9kw WP......het schijnt zo te zijn dat het met bijv de 12kw WP niet goed gaat(ivm sterkere circulatiepomp).....deze opstelling werkt wel apart met de wp uit.....bij mij werken(9KW wp) wel samen, dit is waarschijnlijk wel een goede combinatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

kazemo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:39:
[...]

:) mooi overzicht,maar een andere vraag,wat zijn de ervaringen en testen van de backup heater die je gebruikt(ik zelf heb hem niet) ik gebruik de cv-ketel als backup,zoals gisteren met vochtige buitenlucht met gevolg veel defrosts met een tijdspanne van minder dan 1uur,waardoor de wp niet de doeltemp bereikt(die ik wil)....als ik de cv-ketel bijschakel 15min(warmte injectie tijdelijk) gaat het beter met de defrosts(haal ik ook de doeltemp 40gr) en daarna komt hij beter in zijn ritme(als de cv-ketel weer uit staat) dan haal ik de doeltemp wel tussen de defrosts......althans dat is mijn ervaring.....vandaag is het weer beter(nachtvorst geweest) RLV is nu lager dus ook minder defrosts.
Ik heb een verslagje gemaakt:

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77730932

Gisteren is de backup heater gestopt, blijkbaar is het zo, als hij heeft gewerkt en de buiten temperaturen lopen weer op, dat hij nog meerdere dagen nodig heeft om te beslissen, dat het niet meer nodig is. (Ik had na het testen de backup heater weer ingesteld op -5 graden).

Tijdens het gebruik bij een defrost wordt de temperatuur van het water met ongeveer een graad verhoogd. In deze ongeveer vijf minuten met 2500 W vermogen, kwam dat op maximaal 2 kWh per dag.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:20
kazemo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:56:
[...]

:) ja hybride met nefit combi cv ketel(ik gebruik hem voor warm tapwater en als backup)

die andere vraag ik heb de 9kw WP......het schijnt zo te zijn dat het met bijv de 12kw WP niet goed gaat(ivm sterkere circulatiepomp).....deze opstelling werkt wel apart met de wp uit.....bij mij werken(9KW wp) wel samen, dit is waarschijnlijk wel een goede combinatie?
Bij mijn ouders lukt het ook niet helemaal, ik overweeg daar onderstaande te gaan toepassen zodat de CV pomp geen tegendruk van de draaiende WP meer zal hebben (zonder buffervat overigens). Ik zie geen terugslagkleppen staan in het diagram :+ , en alleen de WP (U44 9kw) pomp lijkt hier als circulatiepomp afgebeeld. Lijkt mij dat een circulatiepomp na de open verdeler richting pomploze verdelers wel handig is? Of valt dat wel mee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K0MVT5lG21Js8qd9Spw1FUQSjx8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pw5QQnbYV9dGAIMA1Uwz3E2m.png?f=fotoalbum_large

Boodschappenlijstje:
- Pentec 1" open verdeler
- Alpha2 25-40/180
- Terugslagklep(pen)?

Het beste antwoord weet ik al, dat is nieuwe en grotere WP en full electric :) )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Pokerphase schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:09:
[...]

Bij mijn ouders lukt het ook niet helemaal, ik overweeg daar onderstaande te gaan toepassen zodat de CV pomp geen tegendruk van de draaiende WP meer zal hebben (zonder buffervat overigens). Ik zie geen terugslagkleppen staan in het diagram :+ , en alleen de WP (U44 9kw) pomp lijkt hier als circulatiepomp afgebeeld. Lijkt mij dat een circulatiepomp na de open verdeler richting pomploze verdelers wel handig is? Of valt dat wel mee?

[Afbeelding]

Boodschappenlijstje:
- Alpha2 25-40/180
- Terugslagklep(pen)?

Het beste antwoord weet ik al, dat is nieuwe en grotere WP en full electric :) )
:) met dit schema zou ook best kunnen(geen ervaring mee)...hier zie ik geen terugslagkleppen zal dan ook wel niet nodig zijn in deze opstelling?...extra pomp is volgens mij niet nodig die zit al in de LG monoblok!.......CV ketels hebben ook pompinstellingen die moeten ook goed staan wil het goed werken

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 16-01-2024 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-09 21:07
Pokerphase schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 11:09:
[...]

[Afbeelding]

Boodschappenlijstje:
- Alpha2 25-40/180
- Terugslagklep(pen)?

De open verdeler staat hier in serie met je warmtepomp circuit. Je warmtepomp moet in deze opzet altijd meedoen omdat je anders geen flow door je vloerverwarming krijgt. De andere reden dat het nodig is dat de WP mee moet blijven doen is de temperatuur van je CV water, je hebt immers geen vermenging op de vloerverwarming verdelers. Dus als je CV water redelijk aan de temperatuur is moet je mengen met water van de warmtepomp om het hete zomerstrand gevoel aan je voeten (en de eventuele schade aan je vloer) te voorkomen (staat ook niet voor niets de opmerking dat de ketel begrenst moet zijn op 36 C). Als je er een extra pomp in zet, zet je die dus in serie met de pomp van je WP. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Als je de WP en CV onafhankelijk van elkaar wilt gebruiken moet je een andere hydraulische opzet kiezen, bv een parallel buffervat cq verdeler. Kijk ook even naar de opmerkingen of je een buffervat nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
BernieW schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:05:
[...]

De open verdeler staat hier in serie met je warmtepomp circuit. Je warmtepomp moet in deze opzet altijd meedoen omdat je anders geen flow door je vloerverwarming krijgt. De andere reden dat het nodig is dat de WP mee moet blijven doen is de temperatuur van je CV water, je hebt immers geen vermenging op de vloerverwarming verdelers. Dus als je CV water redelijk aan de temperatuur is moet je mengen met water van de warmtepomp om het hete zomerstrand gevoel aan je voeten (en de eventuele schade aan je vloer) te voorkomen (staat ook niet voor niets de opmerking dat de ketel begrenst moet zijn op 36 C). Als je er een extra pomp in zet, zet je die dus in serie met de pomp van je WP. Dat lijkt mij niet de bedoeling.

Als je de WP en CV onafhankelijk van elkaar wilt gebruiken moet je een andere hydraulische opzet kiezen, bv een parallel buffervat cq verdeler. Kijk ook even naar de opmerkingen of je een buffervat nodig hebt.
Bij gebruik LG "boiler van derden" functie dan gaan de WP en CV pomp in bedrijf, plus er wordt aan/uit signaal naar CV gestuurd zodat die ook verwarmt. Temp. beveiliging is inderdaad al toegepast (in dit geval op 42 graden, grotere HOH in de betonvloer). Bedankt voor je toelichting, ik weet waar ik mee verder moet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
Pokerphase schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:21:
[...]

Bij gebruik LG "boiler van derden" functie dan gaan de WP en CV pomp in bedrijf, plus er wordt aan/uit signaal naar CV gestuurd zodat die ook verwarmt. Temp. beveiliging is inderdaad al toegepast (in dit geval op 42 graden, grotere HOH in de betonvloer). Bedankt voor je toelichting, ik weet waar ik mee verder moet!
Vraagje, gaat in dat geval de compressor wel aan? Of schakelt de compressor uit en gaat enkel de cv aan? Wat in de installatiehandleiding staat lijkt meer op het laatste, maar dat kan ik me haast niet voorstellen. ( Ik vraag het om hiermee eventueel een backup bij te schakelen)

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Kan iemand de ijsvorming rechtsonder verklaren? Dit is ontstaan toen het transportrooster er nog op zat, die heb ik zojuist verwijderd. Aanvullende info.
- Alle stoppen behalve één zitten in de bodemplaat.
- De unit is pas nog waterpas gesteld.

Bvd

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2onvz9nCA7dmU487rUjEiOS9wHA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VNicGPjYQSlb8kkEr2OIhvT6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pokerphase
SalexSun schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Vraagje, gaat in dat geval de compressor wel aan? Of schakelt de compressor uit en gaat enkel de cv aan? Wat in de installatiehandleiding staat lijkt meer op het laatste, maar dat kan ik me haast niet voorstellen. ( Ik vraag het om hiermee eventueel een backup bij te schakelen)
Ik heb gezien dat inderdaad de compressor uitgeschakeld blijft. Wel iets anders geprobeerd wat hier in topic beschreven werd (backup heater dip switch aan en magneetschakelaar) maar ik kreeg de magneetschakelaar niet ingeschakeld (wel getest met 230v uit stopcontact dan kan ik schakelen) en CV kreeg daardoor geen signaal. In dat geval bleef wp wel draaien (compressor + wp circulatie pomp). Kreeg wel error op RMC dat hij een temp sensor van binnenunit mistte, maar ja logisch want die heb ik niet..

Foto hieronder is RMC waarbij boiler van derden is ingeschakeld. WP pomp loopt zonder compressor maar ook de cv pomp + stoken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/al4tSp8QpJsTgIeqbGnbD4l_fWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xyQhuJhTpNgtockcKFIgO51k.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Pokerphase op 16-01-2024 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 13:49
SalexSun schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:11:
Kan iemand de ijsvorming rechtsonder verklaren? Dit is ontstaan toen het transportrooster er nog op zat, die heb ik zojuist verwijderd. Aanvullende info.

Bvd

[Afbeelding]
Waarschijnlijk veroorzaakt door wat blaadjes die in dat gootje liggen. Zodra het ontdooit is even weghalen :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJvee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
Pokerphase schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:13:
[...]

Ik heb gezien dat inderdaad de compressor uitgeschakeld blijft. Wel iets anders geprobeerd wat hier in topic beschreven werd (backup heater dip switch aan en magneetschakelaar) maar ik kreeg de magneetschakelaar niet ingeschakeld (wel getest met 230v uit stopcontact dan kan ik schakelen) en CV kreeg daardoor geen signaal. In dat geval bleef wp wel draaien (compressor + wp circulatie pomp). Kreeg wel error op RMC dat hij een temp sensor van binnenunit mistte, maar ja logisch want die heb ik niet..

Foto hieronder is RMC waarbij boiler van derden is ingeschakeld. WP pomp loopt zonder compressor maar ook de cv pomp + stoken.

[Afbeelding]
Ik heb de CV gekoppeld via een open verdeler volgens je bijgevoegde plaatje. CV nog niet gebruikt. Was van plan om de CV bij te schakelen bij extremer weer (vanaf 10 graden vorst).

De optie die jij nu aandraagt is ook interessant. Compressor uit pomp van de warmtepomp aan en CV bedienen via externe boiler functionaliteit d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Is er een hele goede reden om de LG backup heater te plaatsen ipv zoiets https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html ? Het prijsverschil is nogal namelijk en is eigenlijk in de praktijk nooit nodig. Ik overweeg het enkel om de norm van overal 20gr bij -10 te halen in stille modus. In ons geval is stille modus snachts nodig om aan de geluidsnorm bij de buren te voldoen. Voor €400 overweeg ik het toe te voegen, de LG incl toebehoren gaat richting het dubbele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo

Bvd

[Afbeelding]
:9 ik heb geen stoppen gebruikt condenswater kan dan door alle gaten weg(ik vind die onnodig) iets niet waterpas blijft het water staan in onderbak!...maar ja iedereen moet het natuurlijk zelf weten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:54
Kan iemand de ijsvorming rechtsonder verklaren?

[Afbeelding]
Bij mij zit er ook in die hoek ijs. Staat gewoon waterpas maar schijnbaar is dat hoekje toch net lager. Heb geen stoppen in de bodemplaat en zie verder op de bodem waar het warmtelint ligt ook geen water / ijs liggen.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 20:30
SalexSun schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:08:
Is er een hele goede reden om de LG backup heater te plaatsen ipv zoiets https://www.groenehoedduu...modellen-1-tot-10-kw.html ? Het prijsverschil is nogal namelijk en is eigenlijk in de praktijk nooit nodig. Ik overweeg het enkel om de norm van overal 20gr bij -10 te halen in stille modus. In ons geval is stille modus snachts nodig om aan de geluidsnorm bij de buren te voldoen. Voor €400 overweeg ik het toe te voegen, de LG incl toebehoren gaat richting het dubbele
Ik heb de 10kw versie gekocht als backup van mijn systeem. Nog geen tijd gehad om hem ertussen te zetten en nu in de winter ook niet zo handig. Maar ik had dezelfde gedachte als jij. En ik zie niet in waarom ik de dure LG zou moeten gebruiken. Aansluiten zou niet moeilijk moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
oxfordpelican schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:50:
[...]

Ik heb de 10kw versie gekocht als backup van mijn systeem. Nog geen tijd gehad om hem ertussen te zetten en nu in de winter ook niet zo handig. Maar ik had dezelfde gedachte als jij. En ik zie niet in waarom ik de dure LG zou moeten gebruiken. Aansluiten zou niet moeilijk moeten zijn.
:-( 10KW is een stroomvreter+een zware afzekering......ik zou die niet 24uur aanzetten=240KWH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 17:06

Bvd

[Afbeelding]
Waarom alle stoppen er nog in? Dat is alleen nodig als je op een riool het smeltwater wilt lozen via een buis/leiding.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Raul Pesch schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Misschien moet ik het bestaande schema via de controller eerst verwijderen of resetten?
Het valt me ook op dat het schema dat ik op de controller geconfigureerd heb niet getoond wordt in de app, en vice versa.
Misschien. Ik had daar geen schema in staan. Alleen in de wifi module.

Heb ‘m nu continu aanstaan, en dus schema in wifi module uitgeschakeld. Alleen nog aankomend ‘s-morgens opstarten mocht ik ‘m per ongeluk uit hebt gezet. Als het weer wat warmer wordt zet ik de andere schema’s ook weer aan, en die nu aan pas ik weer aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tNsjh6nxdAQ2ZLZ_sLpOa8TQySY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fupeVkpKes1QqFZDGSwSVz9P.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door tebogo op 16-01-2024 17:52 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
oxfordpelican schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 16:50:
[...]

Weet je of die door de LG is aan te sturen? Of moet daarvoor extern iets verzonnen worden? Die aansluiting voor elektrische heater in de installatiehandleiding is me niet helemaal duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-09 15:05
kazemo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:19:
[...]

:-( 10KW is een stroomvreter+een zware afzekering......ik zou die niet 24uur aanzetten=240KWH
Wil je die berekening eens delen? dat zou betekenen dat bij een COP van 2, jouw WP dan 120 kW neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luisterlijk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:24:
[...]

Wil je die berekening eens delen? dat zou betekenen dat bij een COP van 2, jouw WP dan 120 kW neemt?
:X het ging zich over een electrisch element van 10kw(cop van 1) is niet energie zuinig,in vergelijk met een WP.....ik weet ook wel dat dit niet 24u per dag aanstaat....laten we zeggen(aannemelijk) 4u is dat toch 4x10=40 KWH.....en dan afzekeren met huis installatie word een probleem

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 16-01-2024 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

.

[ Voor 99% gewijzigd door PeteSplit op 16-01-2024 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
tebogo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:26:
[...]

Waarom alle stoppen er nog in? Dat is alleen nodig als je op een riool het smeltwater wilt lozen via een buis/leiding.
Ja, dat is het geval. Alle stoppen behalve éen, die loopt leeg in het riool (of hwa, dat weet ik zo niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:53
PeteSplit schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Je kunt het horen en dan zien op het scherm (afstandsbediening) op de kast.

Je hoort een sterk lucht geluid alsof de WP snel leegloopt (kreunen) en je hoort hem schakelen.
Op het scherm staat 'ontdooiing' (of als je de taal op engels hebt staan 'defrost').
De temperaturen van in en uitvoer draaien om (de WP gebruikt de warmte uit het huis). :)

[Afbeelding]

In het installatie menu bij -informatie- (onderaan de lijst) -gegevensregistratie- (onderaan de lijst) zie je dat de WP snel uit en weer aan gegaan is.

[Afbeelding]

Ik weet niet wat je ziet op HomeWizard, maar de WP verbruikt veel na een ontdooiing/defrost (bij mij meer dan 1500 W gedurende een kwartier)

[Afbeelding]

De WP gaat tijdens defrost even helemaal naar nul, maar dat kun je bij HomeWizard niet zien (is gemiddelde van 5 minuten in grafiek)
Oké, bedankt voor de info. Dus lastig om te weten tenzij je bed en je luie stoel naast de WP staat óf je moet dus idd "iets" hebben om het te registreren.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
kazemo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:41:
[...]

:X het ging zich over een electrisch element van 10kw(cop van 1) is niet energie zuinig,in vergelijk met een WP.....ik weet ook wel dat dit niet 24u per dag aanstaat....laten we zeggen(aannemelijk) 4u is dat toch 4x10=40 KWH.....en dan afzekeren met huis installatie word een probleem
Ja dat laatste gaat niet eenvoudig lukken idd. Sowieso geen goed idee imho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

wfveennl schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:56:
[...]

Oké, bedankt voor de info. Dus lastig om te weten tenzij je bed en je luie stoel naast de WP staat óf je moet dus idd "iets" hebben om het te registreren.
Ik heb daarom maar iets aangeschaft, dan hoef ik niet meer op een (oude) stoel naast de WP te zitten, op de koude zolder.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
wfveennl schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:50:
Ik lees hier veel over defrosting van de WP. Ik heb een installatie zonder toeters en bellen, kan ik dan ergens op de WP zien wanneer deze een defrost aan het draaien is?

Ik heb wel een HomeWizard, maar niet specifiek voor de WP.
Als je naar je grafiek van homewizard kijk zal je ze er wel uit kunnen halen hoor. Vooral snachts als je gebruik verder "stabiel" is.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 19:22
SalexSun schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:45:
[...]

Ja, dat is het geval. Alle stoppen behalve éen, die loopt leeg in het riool (of hwa, dat weet ik zo niet meer)
Ehm…. Domme vraag misschien, maar zitten er standaard afvoergaten in de bodemplaat met stoppen erin die je eruit had moeten halen bij installatie? :?
Hier niks eruit gehaald toen ik de pomp installeerde ca jaar terug :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 20:30
Luisterlijk schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 19:59:
[...]

Ja dat laatste gaat niet eenvoudig lukken idd. Sowieso geen goed idee imho
Het gaat om een 3 fase element, dus 3x 16a afgezekerd. Dat zou geen probleem moeten zijn lijkt me?
Ben het wel eens dat het iets minder had gemogen achteraf want ga het eigenlijk toch niet nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
ThunderStorm schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:12:
[...]

Ehm…. Domme vraag misschien, maar zitten er standaard afvoergaten in de bodemplaat met stoppen erin die je eruit had moeten halen bij installatie? :?
Hier niks eruit gehaald toen ik de pomp installeerde ca jaar terug :X
Nee, ze worden bijgeleverd, zitten in het doosje dat in de WP zit bij levering.
Je moet ze dan onderin de gaten doen, als je dus een afvoer wilt.

Zie filmpje vanaf 2:15:
YouTube: LG Therma V R32 Monobloc Installation Guide Step 1 – Unit & Piping I...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
oxfordpelican schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 22:32:
[...]

Het gaat om een 3 fase element, dus 3x 16a afgezekerd. Dat zou geen probleem moeten zijn lijkt me?
Ben het wel eens dat het iets minder had gemogen achteraf want ga het eigenlijk toch niet nodig hebben.
Dat is inderdaad geen probleem. Wél is het een grote hap van je budget van 3 x 25A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik laad de auto op met 11 KW. Twee uurtjes laden gaat al richting de 6 euro. Moet er niet aan denken dat mensen met zo'n heater serieus iets doen tenzij er grote nood is.

Verder moet je denken aan load balancing. Als de WP en WP boiler hier draaien en je bent druk bezig in de keuken, dan kan het voor één of meerdere fases wat vol worden als je ook een element van 10Kw hebt draaien. De laadpaal van de auto kan dit zien aankomen en het laden afremmen maar dit element trekt gewoon door.

Weet iemand de lijst met mogelijke modbus error codes en bijbehorende oorzaken toevallig? Ik wil in HA \ NodeRed even notificaties maken zodat ik een pushmelding krijg als langere tijd een error wordt gemeten op sensor.error_status

[ Voor 67% gewijzigd door Pixal op 17-01-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
LET OP:
Gistermiddag update HA gedraaid.
Begin van avonds zag ik een grijs scherm en CH3 melding. Mij onbekend.
Display wou niet opstarten.
Maar buiten gegaan en hoofdschakelaar wp even omgezet en voeding modbus/R32 er uit en in.
Weer naar binnen en RMC weer aangezet
Alles werkt weer.
Voor de duidelijkheid: lees Mod bus alleen UIT. Stuur niet aan
Toeval of niet na update??
Zie zelf maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Laatst online: 10-09 21:20
Ik draai HA versie 2024.1.3, heb geen problemen ondervonden. Modbus via Waveshare, misschien is dat het verschil?

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
inmiddels al rond de 8 cm sneeuw :/

COP gezakt naar 2.3 :(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFlE6qHTPckoF7LxdettmAoy7dA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jxm21Jx5ho1sfi2YuoHqOgP3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 17-01-2024 16:08 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
SalexSun schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:35:
[...]

Weet je of die door de LG is aan te sturen? Of moet daarvoor extern iets verzonnen worden? Die aansluiting voor elektrische heater in de installatiehandleiding is me niet helemaal duidelijk
Is simpel te doen met wat electrische kennis, echter je warmtepomp kijkt naar de 2e sensor bij je element en niet meer naar de uitgaande. Je hebt dus een extra NTC nodig. (En nog meer) Kan dus alleen simpel met doorstromers. In een paralel buffervat is het wat moeilijker.
Wil je meer informatie stuur maar PM.

Ik had het in het vat, maar weer er uit gehaald, helemaal niet nodig, warmtepomp kan het goed alleen af. En zoals al vaker gemeld hier enorm extra verbruik. 1:1. In de slechtste situatie draait je wp nog 1:3
Heb er een stekker aan dat ik m zo kan insteken, bij stroomuitval . Dus 2e systeem pomp en element op een generator ;).

[ Voor 7% gewijzigd door Konijnenbats op 17-01-2024 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besson
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20-01-2024
Hallo,
Ook ik heb een LG Therma V 7kW,aangesloten op 8 groepsvloerverwarming en enkele radiatoren in combinatie met 50 liter buffervat.
Het geheel lijkt prima te werken maar krijg niet echt hoogte van de orginele controller.
Je zou het vermogen moeten kunnen uitlezen maar krijg dit niet voor elkaar.
Krijg melding geen reactie van meter interface
Iemand een idee wat voor instelling verkeerd staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Pixal schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:04:
Ik laad de auto op met 11 KW. Twee uurtjes laden gaat al richting de 6 euro. Moet er niet aan denken dat mensen met zo'n heater serieus iets doen tenzij er grote nood is.

Verder moet je denken aan load balancing. Als de WP en WP boiler hier draaien en je bent druk bezig in de keuken, dan kan het voor één of meerdere fases wat vol worden als je ook een element van 10Kw hebt draaien. De laadpaal van de auto kan dit zien aankomen en het laden afremmen maar dit element trekt gewoon door.

Weet iemand de lijst met mogelijke modbus error codes en bijbehorende oorzaken toevallig? Ik wil in HA \ NodeRed even notificaties maken zodat ik een pushmelding krijg als langere tijd een error wordt gemeten op sensor.error_status
Zie in deze tweak van @Jojan265 alle modbus-adressen:
Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik weet niet hoe ik een modbus adres moet vertalen voor ESP (in HA)

Voorbeeld

modbus register
30013 Outdoor Air temp. [0.1 °C ×10]

configurations.yaml
modbus: ##input - name: lg_outdoor_air_temp address: 12

code 30013 is dan address 12
13=12
17=16
18=17 enz...

Hoe komt dit verschil tot stand, is dit toevallig hier zo ?

Ik heb nu enkele sensors opgenomen in mijn overzicht in HA , dank voor alle publicaties _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uqeyv1Tr5aKLNZmPndSjKfh03DM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VrSjjrM8XyCBNiGP0p2dNYeS.png?f=fotoalbum_large

Een defrost met een overzicht van de sensoren waarden

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQrPqiz8gnCwEw30R9F_CkYkyHs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/evFupoOoagU7MiyXec9RvFTH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door PeteSplit op 17-01-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

besson schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 17:20:
Hallo,
Ook ik heb een LG Therma V 7kW,aangesloten op 8 groepsvloerverwarming en enkele radiatoren in combinatie met 50 liter buffervat.
Het geheel lijkt prima te werken maar krijg niet echt hoogte van de orginele controller.
Je zou het vermogen moeten kunnen uitlezen maar krijg dit niet voor elkaar.
Krijg melding geen reactie van meter interface
Iemand een idee wat voor instelling verkeerd staat?
Heb je alleen de controller en verder geen WiFi of iets anders aangesloten op de WP ?

In de WP op de controller als je gaat naar het menu zie je ernaast een E stekker .
Hier kun je bij het tweede item in het lijstje, een lijstje vinden met samenvatting erin
daar kun je het vermogen zien met een geschatte waarde (deze wijkt erg af bij mij, tot wel 7%)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUSVljh88AtAm1fyVcfZ0j0mMdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1syMKyqFmMapDN3wXBhUsGN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-DPO3D-VdNw4-HYeH4Jk1Nbeqm4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tD1bucDD75blhMsf1i23DuN2.jpg?f=fotoalbum_large

Zie je het bovenstaande niet, dan kan het zijn dat je in het Installatie menu: > Algemeen > Energiebewaking op < gebruiken > moet zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 17-01-2024 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Pixal schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 12:04:

Deze zijn terug te vinden in de service manual. Zie de post:
Doezel schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:05:
Nice! Op dezelfde site; de complete service Manual van onze Therma V Monobloccen!! https://www.irishellas.co...l_MFL68682007_GM_1217.pdf

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atas72
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 01:00

atas72

LG HM123MRU34 + LG 300L SWW

Luisterlijk schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:41:
[...]

Of was het andersom? (Sorry, inkoppertje;-)
Sscherp!!! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moparj
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 12-11-2024
Al vaker iets gepost maar ik kom er niet uit. Inmiddels is mijn monteur diverse malen langs geweest en geprobeerd van alles in te stellen maar ik blijf met mijn monoblock 9kw rond de 1;2 hangen.
200l dhw, 2 vloerblokken (9 groepen 130m2) gesloten met pomp (moeten open worden) 30liter buffer nibe. En 8 radiatoren op 2e verdieping. Ik had zone regeling initieel deze hebben we tijdelijk eruit gehaald, dit omdat wanneer vloerblok gestopt werd de wp op ch14 knalde. Temp in huis 21,5C
Wil ik wel weer terug halen.
We hebben nu de controle unit in de woonkamer gehangen en sturen op lucht temp, dit was initieel anders en voor mijn gevoel stabieler door puur op outlet te sturen en de thermostaten in woonkamer op temp te zetten zodat deze de aan/uit kleppen zone bestuurde….
Ik woon in oisterwijk en zoek eigenlijk iemand die eens super kritisch mee kijkt, of via videobellen dit wil doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
Moparj schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 06:57:
Al vaker iets gepost maar ik kom er niet uit. Inmiddels is mijn monteur diverse malen langs geweest en geprobeerd van alles in te stellen maar ik blijf met mijn monoblock 9kw rond de 1;2 hangen.
200l dhw, 2 vloerblokken (9 groepen 130m2) gesloten met pomp (moeten open worden) 30liter buffer nibe. En 8 radiatoren op 2e verdieping. Ik had zone regeling initieel deze hebben we tijdelijk eruit gehaald, dit omdat wanneer vloerblok gestopt werd de wp op ch14 knalde. Temp in huis 21,5C
Wil ik wel weer terug halen.
We hebben nu de controle unit in de woonkamer gehangen en sturen op lucht temp, dit was initieel anders en voor mijn gevoel stabieler door puur op outlet te sturen en de thermostaten in woonkamer op temp te zetten zodat deze de aan/uit kleppen zone bestuurde….
Ik woon in oisterwijk en zoek eigenlijk iemand die eens super kritisch mee kijkt, of via videobellen dit wil doen?
Misschien lees ik verkeerd, maar wat is nu eigenlijk het probleem?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moparj
Het rendement, krijg ik niet hoger dan 1 : 2
Lijkt me niet de bedoeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• besson
PeteSplit schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 18:03:
[...]
bedankt voor de reactie,
kan inmiddels wel weer direct vermogen uitlezen
alleen warmteafgifte krijg ik niet voor elkaar
Heb alleen de LG controller er op en geen wifiAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOUE9NCc0t1JZhr-3oV2ej-SJ_g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/oZOmArBSLav79AFNoLHQxpXf.jpg?f=user_large

Heb je alleen de controller en verder geen WiFi of iets anders aangesloten op de WP ?

In de WP op de controller als je gaat naar het menu zie je ernaast een E stekker .
Hier kun je bij het tweede item in het lijstje, een lijstje vinden met samenvatting erin
daar kun je het vermogen zien met een geschatte waarde (deze wijkt erg af bij mij, tot wel 7%)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zie je het bovenstaande niet, dan kan het zijn dat je in het Installatie menu: > Algemeen > Energiebewaking op < gebruiken > moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Goedemorgen even een vraag. Wanneer ik de in en uitvoer wat dichter bij elkaar wil hebben moet ik an de pompcapaciteit omhoog of omlaag brengen? Stook op radiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Jgroothedde schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:29:
Goedemorgen even een vraag. Wanneer ik de in en uitvoer wat dichter bij elkaar wil hebben moet ik an de pompcapaciteit omhoog of omlaag brengen? Stook op radiatoren
Zorgen voor meer flow

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
Moparj schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:27:
Het rendement, krijg ik niet hoger dan 1 : 2
Lijkt me niet de bedoeling
Staar je niet blind hierop.
De sensoren in de lg zijn niet de beste en kunnen er in sommige situaties ruim naar zitten.
Mijn CoP schommelt bij deze temperaturen tussen de 1 en 2.
De daadwerkelijke CoP is hoger.
Met dit weer een CoP van 2 is niet heel gek hoor. Al zouden weer het allemaal wel beter willen.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Goedemorgen, het is weer eens zo ver dat de HM123MR.U34 zijn doel zonder reden opeens niet haalt.
De hele nacht gaat het goed, 3 defrosts, maar na de 3de defrost haalt hij het opeens niet meer.
Benieuwd of hij het bij de lopende run wel gaat halen.

Ik lag gewoon te slapen, dus geen instellingen aan gepast of iets. Ik gebruik het script van @paQ om de opstartpiek iets te temperen, maar die draait ook altijd, dus niet anders dan bij de andere opstarts na defrost.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xHx6_zVIYud6O74aTKD3tFm9bUY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pGGQGuoS4qAycwaNGaUJ7RBq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Hoe kan ik dat het beste doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Wat is je flow nu?
Hoe stook je nu?
Hoe groot is nu je DeltaT?
Hoe groot wil je de DeltaT hebben?

Op fixed flow zetten en dan hoger dan dat je flow nu is.
Of op fixed DeltaT zetten.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
tebogo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:54:
Goedemorgen, het is weer eens zo ver dat de HM123MR.U34 zijn doel zonder reden opeens niet haalt.
De hele nacht gaat het goed, 3 defrosts, maar na de 3de defrost haalt hij het opeens niet meer.

[Afbeelding]
Frustrerend! Ik heb (ongeveer) hetzelfde hier met de U44 9kW. Ik stook met radiatoren en heb een doeltemp van 38gr. Soms na een defrost heb ik in het begin van de run een overshoot tot ~41 gr (normaal) en dan gaat de pomp terugmodeleren. Dan kakt hij in tot ~1500W en dat is uiteindelijk te laag om 38gr te maken en blijft hij hangen op 34/35gr..... En dat gaat dan door tot de volgende defrost. Soms gaat het daarna wel goed, maar het kan ook zijn dat het hele feest opnieuw begint. :?

Geen scripts, geen silent mode, gewoon alles 'normaal'.

Dit probleem speelt de laatste paar weken met temperaturen net onder/boven het vriespunt. Ik kan er ook nog ging vinger achter krijgen (en heb ook niet zulke mooie HA-grafieken als jullie dat wel hebben). Ik hoop dat iemand op het forum er wel achter kan komen wat speelt en een oplossing heeft.

Tot nu toe (ca 11 maanden gebruik) ben ik nog niet heel enthousiast over de LG moet ik zeggen. Niet iets wat ik snel zou aanraden aan mijn buren zeg maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
The_KnarF schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:59:
[...]

Wat is je flow nu?
Hoe stook je nu?
Hoe groot is nu je DeltaT?
Hoe groot wil je de DeltaT hebben?

Op fixed flow zetten en dan hoger dan dat je flow nu is.
Of op fixed DeltaT zetten.
:X die aan wijzingen die je geeft zijn in theorie goed,bij mij staat het op AI(op stooklijn) en optimal...hij doet dat alles redelijk goed automatisch....hij veranderd de flow naar gelang wat nodig is(het varieerd tussen 23ltr en 10ltr) en als ik de cv ketel bij schakel+- 0.5 uur af en toe komt hij beter in zijn ritme(bij dit weer heeft de WP er moeite mee) op dit moment 5 gr vorst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
ThunderStorm schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:06:
[...]

Frustrerend! Ik heb (ongeveer) hetzelfde hier met de U44 9kW. Ik stook met radiatoren en heb een doeltemp van 38gr. Soms na een defrost heb ik in het begin van de run een overshoot tot ~41 gr (normaal) en dan gaat de pomp terugmodeleren. Dan kakt hij in tot ~1500W en dat is uiteindelijk te laag om 38gr te maken en blijft hij hangen op 34/35gr..... En dat gaat dan door tot de volgende defrost. Soms gaat het daarna wel goed, maar het kan ook zijn dat het hele feest opnieuw begint. :?

Geen scripts, geen silent mode, gewoon alles 'normaal'.

Dit probleem speelt de laatste paar weken met temperaturen net onder/boven het vriespunt. Ik kan er ook nog ging vinger achter krijgen (en heb ook niet zulke mooie HA-grafieken als jullie dat wel hebben). Ik hoop dat iemand op het forum er wel achter kan komen wat speelt en een oplossing heeft.

Tot nu toe (ca 11 maanden gebruik) ben ik nog niet heel enthousiast over de LG moet ik zeggen. Niet iets wat ik snel zou aanraden aan mijn buren zeg maar :)
ik heb dat vaker wel dan niet waardoor ik het nu heb opgelost door doel temperatuur consequent 4k hoger te zetten dan dat eigenlijk nodig is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h6zJemDBLdeMD09Kw0-68rY847g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nBqvTLNGOwoajIcW6Ezxpqs6.png?f=fotoalbum_large
iemand die "de" oplossing heeft is welkom ;-)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
The_KnarF schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:53:
[...]

De sensoren in de lg zijn niet de beste en kunnen er in sommige situaties ruim naar zitten.
Met dit weer een CoP van 2 is niet heel gek hoor. Al zouden weer het allemaal wel beter willen.
Ter illustratie: COP met eigen meting(donkerblauw) komt op dit moment uit op 2,5 tot 3. COP op basis van LG sensoren (turquoise) is wel erg onrealistisch laag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZjyL5YQRQRB_FB-K3kuFTgfdND8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6K0aSTJzS4CHJCK1kMrLhyIP.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Instellen op vast debiet, een hoger debiet geeft een lagere deltaT tussen aan en afvoer.
Met pompcapaciteit lager dan 100% beperk je het debiet onder normaal gebruik.
Mijn ervaring is dat met huidige temperaturen (rond/onder het vriespunt) de deltaT een graadje hoger is maar nog steeds netjes op zo'n 4-5K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
The_KnarF schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:21:
[...]

ik heb dat vaker wel dan niet waardoor ik het nu heb opgelost door doel temperatuur consequent 4k hoger te zetten dan dat eigenlijk nodig is.
[Afbeelding]
iemand die "de" oplossing heeft is welkom ;-)
Lijkt het er niet op dat je vermogen te kort komt? De compressor kapt nogal hard op steeds dezelfde waarde

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Ik merk soms dat hij na een herstart soms 30 min, te laag blijft hangen om vervolgens toch te stijgen. Maar als je tegen die tijd alweer een defrost nadert komt ie daar dus niet (meer).
Ik denk echt niet dat er "een probleem" is, in zoverre dat er een mechanisch mankement optreedt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KKxDmgmh-8uQzgG4c9ZzgaRKAcI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TtZ8xDEhvFf5qB1NPZHaKL9g.png?f=fotoalbum_large

Maar goed... leuk enzo dat dikke pak sneeuw, maar RLV 96%, het is-5, en mijn COP is 2.0 :'(

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 18-01-2024 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW

Ik lag gewoon te slapen, dus geen instellingen aan gepast of iets. Ik gebruik het script van @paQ om de opstartpiek iets te temperen, maar die draait ook altijd, dus niet anders dan bij de andere opstarts na defrost.

[Afbeelding]
Ik heb er nu minder last van, ik had iets soortgelijks als het script van @paQ , eind verleden week wat aangepast dat ie nog maar 2 stapjes in de stooklijn omlaag gaat. Vanochtend dat deel van het script uit gezet omdat de Taanvoer toch een beetje onder de stooklijn bleef hangen. Nu is het verschil minimaal.
Heb wel weer een paar keer het andere verschijnsel gehad wat @Jojan265 eerder beschreef, out of the blue vliegt ie naar vol vermogen om te eindigen in een defrost.

Draai momenteel met optimaal debiet, maar het is moeilijk inschatten of dit invloed heeft. Zal de komende nacht eens met vast debiet gaan draaien, eens zien of het iets uit maakt (al blijft vergelijken erg lastig).

Gelukkig neemt gaat nu het dauwpunt iets omhoog, defrosts zullen dus minder worden zo meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:50:
Ik merk soms dat hij na een herstart soms 30 min, te laag blijft hangen om vervolgens toch te stijgen. Maar als je tegen die tijd alweer een defrost nadert komt ie daar dus niet (meer).
Ik denk echt niet dat er "een probleem" is, in zoverre dat er een mechanisch mankement optreedt.
[Afbeelding]

Maar goed... leuk enzo dat dikke pak sneeuw, maar RLV 86%, het is-5, en mijn COP is 2.0 :'(
:) is correct als hij tussen de defrosts zijn doel niet meer haalt is het over(word alleen maar erger) vooral bij mensen met radiatoren doel 40gr(dat haalt hij niet meer bij -5)....toch wel een nadeel van WP...daarom geef ik hem af en toe een hotshot met cv ketel

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 18-01-2024 10:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06:25
[Afbeelding]

Maar goed... leuk enzo dat dikke pak sneeuw, maar RLV 96%, het is-5, en mijn COP is 2.0 :'(
De regelaar heeft een integrale regelaar, die wordt gestoord of gereset door de temperatuur te verlagen bij het starten. Deactiveer dit script en verlaag in plaats daarvan de pompcapaciteit tot bijvoorbeeld 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
butterkeks schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:10:
[...]

De regelaar heeft een integrale regelaar, die wordt gestoord of gereset door de temperatuur te verlagen bij het starten. Deactiveer dit script en verlaag in plaats daarvan de pompcapaciteit tot bijvoorbeeld 50%.
Ik heb geen enkele last van het niet halen van doelen oid, zoals je ziet heel af en toe, maar dat doet ie met de logic uitgeschakeld soms net zo goed.

Na een defrost gaat de pomp sowieso op 100%, toch?

ik zit momenteel in de meest waardeloze omstandigheden voor een warmtepomp... helaas...
koud en heel vochtig

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 18-01-2024 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJvee

[Afbeelding]
Ik heb niet zulke mooie grafieken als jullie. Maar ook hier had ik er last van onder het vriespunt. Ik heb de hysterese van mijn T outlet veranderd naar 0 + 3 (was -2 + 4)

Sindsdien lijkt het beter te werken. Maar zoals ik in mijn openingszin aan gaf. Ik kan het niet zo goed verifieren zonder grafieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
AJvee schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:23:
[...]

Ik heb niet zulke mooie grafieken als jullie. Maar ook hier had ik er last van onder het vriespunt. Ik heb de hysterese van mijn T outlet veranderd naar 0 + 3 (was -2 + 4)

Sindsdien lijkt het beter te werken. Maar zoals ik in mijn openingszin aan gaf. Ik kan het niet zo goed verifieren zonder grafieken.
Dat staat echt (echt) los van hysterese.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJvee
paQ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Dat staat echt (echt) los van hysterese.
Zou kunnen. Maar ik het blijft wel warmer zonder dat ik de stooklijn aangepast heb :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
paQ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:14:
[...]

Ik heb geen enkele last van het niet halen van doelen oid, zoals je ziet heel af en toe, maar dat doet ie met de logic uitgeschakeld soms net zo goed.

ik zit momenteel in de meest waardeloze omstandigheden voor een warmtepomp... helaas...
koud en heel vochtig
100% van het maximaal opgegeven vermogen.

Nu kan het debiet niet aangepast worden via modbus, dit had ik al eens gevraagd.
Kan het maximale pomp vermogen wel aangepast worden eigenlijk? (heb zelf geen modbus)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
AJvee schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Zou kunnen. Maar ik het blijft wel warmer zonder dat ik de stooklijn aangepast heb :*)
omstandigheden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Casper de Boer schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:45:
[...]

100% van het maximaal opgegeven vermogen.

Nu kan het debiet niet aangepast worden via modbus, dit had ik al eens gevraagd.
Kan het maximale pomp vermogen wel aangepast worden eigenlijk? (heb zelf geen modbus)
zover ik zie is een defrost 100% ongeacht wat je instelt bij max vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
paQ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:14:
[...]

koud en heel vochtig
De pomp draait op 100% tijdens het ontdooien.
Wanneer het systeem opnieuw opstart, start het met de opgegeven pompcapaciteit. Als deze te hoog is, schiet het systeem door.
Ik heb een constante volumestroom van 17 lpm en een pompvermogen van 50%.
Sindsdien draait het systeem perfect zonder door te schieten en behoudt het de doeltemperatuur. Ik heb ook geen sterke schommelingen meer in de frequentie van de compressor na een start.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
butterkeks schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:01:
[...]

De pomp draait op 100% tijdens het ontdooien.
Wanneer het systeem opnieuw opstart, start het met de opgegeven pompcapaciteit. Als deze te hoog is, schiet het systeem door.
Ik heb een constante volumestroom van 17 lpm en een pompvermogen van 50%.
Sindsdien draait het systeem perfect zonder door te schieten en behoudt het de doeltemperatuur. Ik heb ook geen sterke schommelingen meer in de frequentie van de compressor na een start.

Vertaald met DeepL.com (gratis versie)
we hebben het hier over verschillende zaken.
Ik heb geen overshoots. Daarbij: als je overshoots zou hebben, dan is een hoge flow na opstart juist beter omdat je sneller de warmte afvoert.

Ik heb nu elke 50 min een defrost, dan heeft pompdruk verlagen totaal geen zin omdat ie altijd naar het volle vermogen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:26

thido

Tilburg

Ik heb een U43 en die gaat niet naar 100% pompvermogen bij een defrost.
Draait altijd op dezelfde ingestelde waarde (verder ook geen instellingen aan mogelijk dan percentage).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

besson schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:29:
[...]
bedankt voor de reactie,
kan inmiddels wel weer direct vermogen uitlezen
alleen warmteafgifte krijg ik niet voor elkaar
Warmte afgifte is alleen op de laatste nieuwe modellen (daar is een extra sensor ingebouwd).

Kun je wel de hoeveelheid Energie zien, want in je afbeelding staat alles nog op nul ?

Heb je energie bewaking aangezet ( gebruik ) ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wo590EU-Z-xM8CJGgowge4Tques=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4iPhGOrDwe7D8s4iF3Iv3t8q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
paQ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:09:
[...]

we hebben het hier over verschillende zaken.
Ik heb geen overshoots. Daarbij: als je overshoots zou hebben, dan is een hoge flow na opstart juist beter omdat je sneller de warmte afvoert.

Ik heb nu elke 50 min een defrost, dan heeft pompdruk verlagen totaal geen zin omdat ie altijd naar het volle vermogen gaat.
Nee, want de 100% zorgt ervoor dat de warmtepomp zoveel warmte produceert!
Als dit vermogen wordt verlaagd, start de warmtepomp veel soepeler en heeft hij daarna minder problemen om zichzelf te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• besson
PeteSplit schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:23:
[...]

Warmte afgifte is alleen op de laatste nieuwe modellen (daar is een extra sensor ingebouwd).

Kun je wel de hoeveelheid Energie zien, want in je afbeelding staat alles nog op nul ?

Heb je energie bewaking aangezet ( gebruik ) ?

[Afbeelding]
Heb idd de energie bewaking aangezet en hij telt nu wel op
Mijn broer heeft de 5 kw versie en heeft hem al een half jaar en die geeft wel warmteafgifte in beeld
Zijn versie zal idd dan wel nieuwer zijnAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPMVq5QmRpIZLq6qc1pga2qlZnQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1CfqbHEsdleyoHjNBPSG71ha.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

butterkeks schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Als dit vermogen wordt verlaagd, start de warmtepomp veel soepeler en heeft hij daarna minder problemen om zichzelf te regelen.
Bij mij gaat de WP (waterpomp) tijdens defrost, automatisch naar 100%.
Daarna gaat de WP (waterpomp) naar het ingestelde capaciteits % percentage.
Daarna gaat de WP (waterpomp) naar het ingestelde vaste debiet LPM (indien regeling op vast debiet staat)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HT_u_AdJ-5NWIX83QBx1lOZP5No=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XBVIzhDpEsth1eb7Jiaxer78.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
[Afbeelding]

Ik moet overigens zeggen dat het prima warm blijft binnen, dus het is ook niet echt een probleem direct.
Blijft alleen dus vreemd...

Ander iets. Mijn buitensensor hangt soms in de zon, waardoor buitentemperatuur natuurlijk stijgt, maar niet de echte buitentemperatuur is. De WP wordt daardoor onrustig (zie na 10:30) Kan ik deze zomaar verplaasten naar een andere plek (zijkant van de WP)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANBSKT1Enus3bfCUTDF1EvymmsU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1TirXmYgWZLjHQMy6UHf9FQ5.png?f=fotoalbum_large[/URL]

[ Voor 6% gewijzigd door tebogo op 18-01-2024 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Ik heb geen problemen. Mijn script is (denk ik) vergelijkbaar met wat @paQ heeft gemaakt, maar de target wordt toch wel goed gehaald. Misschien is het hier niet koud genoeg?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_3qxQArKvJaYVxB4DHR0sD4zd0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Tt003MdI4YOLtkH9bdgniAB5.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

gerlag schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:48:
Ik heb geen problemen. Mijn script is (denk ik) vergelijkbaar met wat @paQ heeft gemaakt, maar de target wordt toch wel goed gehaald. Misschien is het hier niet koud genoeg?
[Afbeelding]
Mag ik iets vragen, ik zie dat je target erg wisselt, komt dit door je script, of komt dit omdat je op lucht stuurt ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
butterkeks schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:28:
[...]

De 100% refereert aan de WATERpomp, niet de warmtepomp

ondertussen de wp uitgezet, want de zon schijnt als een malle. sneeuw everywhere dus er komt veel het huis in :) en warmt nu op zonder de wp aan *O*

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 18-01-2024 11:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
PeteSplit schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:52:
[...]

Mag ik iets vragen, ik zie dat je target erg wisselt, komt dit door je script, of komt dit omdat je op lucht stuurt ?
Scherp opgemerkt!
Dat is inderdaad het gevolg van m'n script dat volgasgeven beperkt door de target maximaal 1 graad boven de actuele watertemperatuur te houden, en bij een overshoot juist de target wat te verhogen zodat deze minimaal 4 graden onder de watertemperatuur blijft. Daarnaast trekt de PI(D)-regeling die ik HA heb zitten zo nodig ook nog eens aan de target. En (vermoedelijk) heeft ook de vrij steile stooklijn nog invloed op de onrust in de target.

In de basis in de LG ingesteld op 'water' en AI volgens de stooklijn die in de in de RMC zit. Mijn script doet in principe niets anders de het plussen en minnen van de target die uit de stooklijn volgt. Het werkt alleen maar goed als de stooklijn tevoren goed is ingesteld. Je hebt immers 'maar' plus en min 5 K aan regelbereik. In mijn geval, ben radiatorstoker zonder buffer, heb je dat regelbereik ook wel nodig heb ik gemerkt.

Ziet er inderdaad wat chaotisch uit zo, maar het resultaat is best wel bevredigend. Ik hoef nergens handmatig iets aan te passen, en binnen is de temperatuur wat het zijn moet. Zelfs de 'avondverhoging' van 1 graad die ik vanuit Toon heb ingesteld wordt aardig gevolgd.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
gerlag schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 09:38:
[...]

Lijkt er niet op dat je vermogen te kort komt? De compressor kapt nogal hard op steeds dezelfde waarde
Geen idee wat de max van de 16kw is, maar strak afkappen op 135Hz misschien is dat wel de max

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
gerlag schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:48:
[Afbeelding]
Het niet halen van de doeltemperatuur bij lagere buitentemperaturen lijkt typisch iets van de 12 - 16 kW versies. Dat zijn de enige met dit probleem die hier de afglopen tijd langskwamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
BernieW schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Het niet halen van de doeltemperatuur bij lagere buitentemperaturen lijkt typisch iets van de 12 - 16 kW versies. Dat zijn de enige met dit probleem die hier de afglopen tijd langskwamen.
Hier een U44 9kW en die doet het dus ook helaas.
Ik zal vanavond eens de hysterese water instellen op 0, +4 en kijken of dat iets doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
ThunderStorm schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Ik zal vanavond eens de hysterese water instellen op 0, +4 en kijken of dat iets doet.
:? komt gewoon door de vele defrosts,de tijd er tussenin is te kort(hoge luchtvochtigheid en koud -5) ik heb ook de 9kw die doet het onder die omstandigheden ook

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 18-01-2024 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
BernieW schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Ik heb een 7 kW en die doet het ook bij lagere temperaturen, weliswaar in mindere mate, maar ik zie wel verschil. Ik heb het vermoeden dat het komt, omdat ik de target beïnvloedt bij het opstarten na een defrost. Dat heb ik nu uitgeschakeld bij temperaturen lager dan -1, aangezien ik dan toch geen grote overshoot verwacht.

Nu even weer afwachten.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderStorm
kazemo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:12:
[...]

:? komt gewoon door de vele defrosts,de tijd er tussenin is te kort(hoge luchtvochtigheid en koud -5)
Nee, helaas. Het is niet zo dat de WP stampend z'n best doet om te komen tot doeltemp, maar deze niet haalt door een defrost. Nee, de WP toert op tot 3300W (=max vermogen met beperking dipswitch), schiet z'n target (van 38gr) voorbij met ca 3 graden tot zo'n 41gr. Daarna toert de WP af tot ca. 1500W en hij blijft vervolgens op die ca 1500W hangen terwijl langzaam aan de uitvoer daalt tot zo'n 34/35gr. En dan blijft hij dus vrolijk een half uur doordraaien (zonder defrost) en zonder het vermogen te verhogen. En dit terwijl de doeltemp dus 3 tot 4 graden hoger ligt.

Hij wordt dus niet gelimiteerd door defrosts, niet door silent-mode, maar door...... <one million dollar question> :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:15:
[...]

Ik heb een 7 kW en die doet het ook bij lagere temperaturen, weliswaar in mindere mate, maar ik zie wel verschil. Ik heb het vermoeden dat het komt, omdat ik de target beïnvloedt bij het opstarten na een defrost. Dat heb ik nu uitgeschakeld bij temperaturen lager dan -1, aangezien ik dan toch geen grote overshoot verwacht.

Nu even weer afwachten.....
:? als hij de target niet eens haalt is er geen sprake van overshoot volgens mij(hij blijft gewoon onder de ingestelde stooklijn die hoger zetten heeft ook geen zin en hysterise veranderen ook niet)....het is zoals de dokter zegt mee leren leven

[ Voor 12% gewijzigd door kazemo op 18-01-2024 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
kazemo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:21:
[...]

:? als hij de target niet eens haalt is er geen sprake van overshoot volgens mij(hij blijft gewoon onder de ingestelde stooklijn die hoger zetten heeft ook geen zin en hysterse veranderen ook niet)....het is zoals de dokter zegt mee leren leven
Ik vrees dat je gelijk hebt dat de hysterese instellingen hier niet veel aan zouden moeten veranderen.... Maarja, je blijft proberen. Ik las dat iemand anders hier wel mogelijk profijt van heeft gehad dus ik ga het proberen.
Het is zo'n vaag probleem.... en blijkbaar alleen op/rondom het vriespunt zoals het nu lijkt.

Firmware updaten zit er ook niet in helaas. Het lijkt op sommige onderdelen toch wel een on-af product te zijn hoor... Het scheelt dat er zoveel subsidie op zat, maar als ik hier de volle mep (4000+ euri) voor had betaald zou ik me ondertussen wel een beetje bekocht voelen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
[...]

:? als hij de target niet eens haalt is er geen sprake van overshoot volgens mij
Bij mij haalt hij de target net na de defrost wel, maar gaat vervolgens te ver terug regelen. Voordat hij dan weer opregelt (duurt lang door de Fuzzy Logic) is er de volgende defrost. Ik heb het idee dat door de target te manipuleren de Fuzzy Logic een beetje in de war raakt af en toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
ThunderStorm schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:32:
[...]

Ik vrees dat je gelijk hebt dat de hysterese instellingen hier niet veel aan zouden moeten veranderen.... Maarja, je blijft proberen. Ik las dat iemand anders hier wel mogelijk profijt van heeft gehad dus ik ga het proberen.
Het is zo'n vaag probleem.... en blijkbaar alleen op/rondom het vriespunt zoals het nu lijkt.

Firmware updaten zit er ook niet in helaas. Het lijkt op sommige onderdelen toch wel een on-af product te zijn hoor... Het scheelt dat er zoveel subsidie op zat, maar als ik hier de volle mep (4000+ euri) voor had betaald zou ik me ondertussen wel een beetje bekocht voelen :(
:X kijk maar op andere forums nu van andere merken precies het zelfde probleem(e) dus aan de LG alleen licht het niet,is nu eenmaal WP kwaal.bij lagere temperaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moparj
The_KnarF schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:53:
[...]

Helaas is dit ook bij hoge temp :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 14:34:
[...]

Bij mij haalt hij de target net na de defrost wel, maar gaat vervolgens te ver terug regelen. Voordat hij dan weer opregelt (duurt lang door de Fuzzy Logic) is er de volgende defrost. Ik heb het idee dat door de target te manipuleren de Fuzzy Logic een beetje in de war raakt af en toe.
O-) ik fop hem af en toe door de CV-ketel bij te schakelen(kort) zou ook kunnen met een elec. heater...ik zie dus wel verschil in gedrag als ik dat doe!....nu met hogere buiten temp. haalt hij wel de target weer..DT van 8gr retour 33..aanvoer 41(radiatoren)....defrost zeer snel....als het koud word-6 ik ga er niet om liegen verbruik al gezien van 60KWH per dag(inl huis andere verbruikers)...zonnepanelen doen dan helaas niet mee

[ Voor 15% gewijzigd door kazemo op 18-01-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJvee
ThunderStorm schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 13:58:
[...]

Zoals gezegd geen mooie plaatjes hier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie7Yb1h0nzQkrW31T31F6I7R2G4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/v6rCFCGWIRyhSghAIFKzJ8z8.png?f=user_large

Dit is een typisch beeld tijdens defrost periodes. Ik heb ze in het meest extreme geval 1 x per uur maar zoals vanochtend meestal 1x in de 2 uur. Doel temperatuur wordt na een defrost altijd gehaald maar daarna zakte de temperatuur te ver (naar mijn smaak weg)
Door de onderkant van de hysterese aan te passen lijkt dat opgelost. Temperatuur zakt niet meer zover weg. Eenmaal uit de defrost periode schommelt de watertemperatuur tussen de hysterese lijnen totdat vanaf +/-7 graden en hoger de Japanners het in 1x lijken te snappen en dan wordt het een strakke lijn

Btw dit is opgenomen vermogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Ik probeer nog even in te zoomen op het probleem waarom hij de soms de doel temperatuur niet haalt.
Ik heb de runs met defrosts (5x)van vandaag ingezoomd. Vreemde is dat het script in de 4de een dubbele stap naar beneden lijkt te doen, en in de 5de lijk het script weer helemaal niet te werken. Als of er toch nog door de WP zelf ook invloed wordt uitgeoefend op doel temperatuur. Zie ik dit goed, en wat zou daar de reden van kunnen zijn. Voor de goede orde, ik pas zelf nergens wat aan.

5 defrosts:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PPWFqx6wAxc0Cks3VPLfOJeesic=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oP5ZyXJSwtpqYmwg8XaAL5Yx.png?f=fotoalbum_large

1ste Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa962sHUEuUqF6jELxY93S32fx4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vqHxqN1kaQyVoesATLq9Ppd5.png?f=fotoalbum_large

2de Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/akgj0oHGgIiSJap0rUXk3MFEmn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KBXygGRAldrUXWxNifFfBYEY.png?f=fotoalbum_large

3de Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xh8DVsW79pnffM94OcwrlneDmQU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tSWmY6CzaGoKazT2MyQthK3L.png?f=fotoalbum_large

4de Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JFpQrQdoWePiru5zI0LlfEGadJE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6j30VgRD81BoBYJEBGHtyKD3.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o5qvXxnwOMkHaew5Z51R5UcMYRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTEDFmTPKoyxyT4AcNYDFDd9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-09 08:43
[...]

de ingestelde stooklijn die hoger zetten heeft ook geen zin
Dit heb je al geprobeerd of is een aanname?

Indien nog niet geprobeerd zou ik de stooklijn toch met +2/+3 hoger zetten.

[ Voor 21% gewijzigd door Jirure1984 op 18-01-2024 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
AJvee schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:09:
[...]

Zoals gezegd geen mooie plaatjes hier
[Afbeelding]

Dit is een typisch beeld tijdens defrost periodes. Ik heb ze in het meest extreme geval 1 x per uur maar zoals vanochtend meestal 1x in de 2 uur. Doel temperatuur wordt na een defrost altijd gehaald maar daarna zakte de temperatuur te ver (naar mijn smaak weg)
Door de onderkant van de hysterese aan te passen lijkt dat opgelost. Temperatuur zakt niet meer zover weg. Eenmaal uit de defrost periode schommelt de watertemperatuur tussen de hysterese lijnen totdat vanaf +/-7 graden en hoger de Japanners het in 1x lijken te snappen en dan wordt het een strakke lijn

Btw dit is opgenomen vermogen
*(Zuid-)Koreanen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
tebogo schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:12:
Ik probeer nog even in te zoomen op het probleem waarom hij de soms de doel temperatuur niet haalt.
Ik heb de runs met defrosts (5x)van vandaag ingezoomd. Vreemde is dat het script in de 4de een dubbele stap naar beneden lijkt te doen, en in de 5de lijk het script weer helemaal niet te werken. Als of er toch nog door de WP zelf ook invloed wordt uitgeoefend op doel temperatuur. Zie ik dit goed, en wat zou daar de reden van kunnen zijn. Voor de goede orde, ik pas zelf nergens wat aan.

5 defrosts:
[Afbeelding]

1ste [Afbeelding]

2de [Afbeelding]

3de [Afbeelding]

4de [Afbeelding][Afbeelding]
Enige verschil welke ik zo snel zie en die invloed heeft is de buiten temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
paQ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:56:
[...]

De 100% refereert aan de WATERpomp, niet de warmtepomp

ondertussen de wp uitgezet, want de zon schijnt als een malle. sneeuw everywhere dus er komt veel het huis in :) en warmt nu op zonder de wp aan *O*
Het pompvermogen (water) heeft een directe invloed op het startgedrag van de warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJvee
Is ook zo _/-\o_

Dit regelgedrag was de Japanners niet overkomen
Pagina: 1 ... 135 ... 181 Laatste