LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 134 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 21:20
Hans11 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:20:
Goedemorgen forum leden,

Ik heb al heel veel van de 500+ pagina's gelezen om mijn LG Therma V in bedrijf te krijgen.
Helaas lukt het me niet, terwijl het een heel simpele opstelling is. De installateur die me erbij zou helpen die heeft het te druk, maar weet het gewoon niet volgens mij omdat hij nooit met LG werkt.

Het is een LG THerma V HM 051 MR U44 voor enkel vloerverwarming 72m2 te verwarmen.
Ik ben tot aan de pomp test gekomen en dat doet hij goed, maar daarna gaat hij niet opstarten en verwarmen naar de gewenste temperatuur. Misschien iets simpels in de instellingen, maar ik kan het helaas niet vinden.

Ik zoek iemand die zou willen langskomen om te helpen kijken met instellingen en dip switches etc, omgeving Breda/Tilburg.
Alvast bedankt voor de tips!
Vriendelijke groet, Hans
Kijk of op deze post je probleem oplost.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
dubbel, mag weg

[ Voor 97% gewijzigd door gerlag op 14-01-2024 11:28 ]

9kW U44

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-09 15:05
atas72 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 03:15:
[...]

Ja, gewoon aan en weer uitzetten met de aan/uit "toets" op RMC.
Of was het andersom? (Sorry, inkoppertje;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 13:49
Goedemorgen forum leden,

Ik heb al heel veel van de 500+ pagina's gelezen om mijn LG Therma V in bedrijf te krijgen.
Helaas lukt het me niet, terwijl het een heel simpele opstelling is. De installateur die me erbij zou helpen die heeft het te druk, maar weet het gewoon niet volgens mij omdat hij nooit met LG werkt.

Het is een LG THerma V HM 051 MR U44 voor enkel vloerverwarming 72m2 te verwarmen.
Ik ben tot aan de pomp test gekomen en dat doet hij goed, maar daarna gaat hij niet opstarten en verwarmen naar de gewenste temperatuur. Misschien iets simpels in de instellingen, maar ik kan het helaas niet vinden.

Ik zoek iemand die zou willen langskomen om te helpen kijken met instellingen en dip switches etc, omgeving Breda/Tilburg.
Vriendelijke groet, Hans
Hoi Hans,

Mocht je het systeem niet met "warmer" water gevuld krijgen zoals sommige al aangeven kan je ook kijken niet alle lussen in 1 keer open te zetten. De wp krijgt dan een te koude slok water binnen en zal weer afslaan.

Start de wp wel een paar minuten op of helemaal niet?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
Casper de Boer schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:08:
[...]

Hoi Hans,

Mocht je het systeem niet met "warmer" water gevuld krijgen zoals sommige al aangeven kan je ook kijken niet alle lussen in 1 keer open te zetten. De wp krijgt dan een te koude slok water binnen en zal weer afslaan.

Start de wp wel een paar minuten op of helemaal niet?
:) @Hans11 een aanvulling temp omhoog brengen elec blaas kachelje tegen de vloerverw,verdeler laten blazen(een tijd) wp pomp aanzetten circulatiepomp op continu zetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 22:42
Goedemorgen forum leden,

Vriendelijke groet, Hans
Hallo Hans,

Er zijn heel veel instellingen welke roet in het eten kunnen gooien. Hoe staan bijv. je dipswitches. Je schrijft dat je een heel simpel systeem hebt, dan neem ik gemakshalve even aan, dat alle dipswitches nog op de default waarde staan.

Dan moet je nog ingeven hoe je wilt regelen. Ik zou om te beginnen gewoon beginnen op alleen water. Een stooklijn e.d. komt later wel. Water+Lucht kan ook altijd later nog.

Dan zijn er een aantal voorwaarden om de warmtepomp te kunnen laten starten. De watertemperatuur moet lager zijn dan de inschakeldrempel (deze is o.a. afhankelijk van de hysterese instellingen). Om de watertemperatuur te kunnen meten, moet de waterpomp in bedrijf zijn. Dit is dan weer afhankelijk van de instellingen hoe vaak en hoe lang je waterpomp in bedrijf is tijdens warmtebedrijf. Ook een voorwaarde is, dat de temperatuur van het water niet te laag mag zijn (zoals hiervoor al geopperd). Ik weet niet precies of hij dan helemaal niet wil starten, of dat hij na een tijdje weer uitgaat.

Als de waterpomp niet op regelmatige tijden aan/uit gaat, kan het zijn, dat het warmtebedrijf nog uit staat. Dit kun je aanzetten middels de aan/uit knop rechts van het rechter pijltje op de RMC. Voorwaarde hiervoor is dat je wel het juiste scherm voor hebt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F56adP7O5SYVo6XuZ_uRW9ItYCs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wBQh4Z46Q92TaNFQbCkiVEYn.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
Goedemorgen forum leden,

Vriendelijke groet, Hans
Ik heb zelf niet goed gelezen want ik lees nu gewoon waar je woont, sorry.

Maar belangrijker, wat is de watertemperatuur die hij nu weergeeft?

Misschien is het al gezegd, maar als die onder de 15 graden is, gaat ij niet opstarten. Da is er hulp nodig van een cv of een element o.i.d.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazemo
Luisterlijk schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:30:
[...]

Ik heb zelf niet goed gelezen want ik lees nu gewoon waar je woont, sorry.

Maar belangrijker, wat is de watertemperatuur die hij nu weergeeft?

Misschien is het al gezegd, maar als die onder de 15 graden is, gaat ij niet opstarten. Da is er hulp nodig van een cv of een element o.i.d.
:? maar ja hans zelf @Hans11 heeft nog niet gereageerd we weten nog steeds niets,het is nu wachten op reactie.....het is een typisch voorbeeld gemaakt door een vak installateur die niet weet hoe de hazen lopen

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 14-01-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
kazemo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 12:34:
[...]

:? maar ja hans zelf @Hans11 heeft nog niet gereageerd we weten nog steeds niets,het is nu wachten op reactie
Okay, ik laat het even liggen, thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
The_KnarF schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]
Hij kan het wel, afgelopen koude periode heb ik ruim 120Hz gezien.

In bovenstaande plaatje heb ik omstreeks 14:00 uur op de RMC een stop/start gegeven, dan lijkt die toch even op te toerem, maar dan loopt die toch weer terug
Wellicht al veel van geprobeerd maar wat me zo te binnen schiet:
  • staat hij op sturing op water (i.p.v. water en lucht)
  • wat is hysterese voor het verwarmingswater? ik zou een wat krapper bereik, zeker naar de onderkant nemen
  • probeer eens met een wat lagere flow, pompvermogen op 75 of 80%. Heb ergens het idee dat hij in ieder geval vermoed deze hoeveelheid water niet warm genoeg te kunnen krijgen
  • Er lijkt toch wel iets van een silent mode actief op bepaalde momenten (12-01 18:00 tot 13-01 9:00 uur) weet je zeker dat daar niets van aan staat?
  • heb je in de dipswitches ooit iets gewijzigd? dipswitch 2 van de silent mode of 3/4 van het maximale vermogen (al is dat gek omdat je aangeeft eerder deze week wel de hogere frequenties te hebben gehaald
Ik zie overigens hier dat hij nadat de buitentemp vandaag even boven de 8 graden is geweest weer heel duidelijk in rustigere modus terecht komt waarbij de compressor niet de hele tijd een golfbeweging maakt. Lijkt een heel duidelijke grens te zijn voor dit gedrag. Wellicht dat dit inschakelt onder temp x en weer uit boven de 8 dus. Ik ga dat eens even opvolgen. Lijkt gerelateerd aan het detecteren van ijsvorming / behoefte tot defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
CR1992 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Oei, wat moet je dan doen?
Is dat bij alle merken?
Dit is niet waar, je moet aleen zorgen dat de lus heel klein is, de WP gaat wel aan, maar wil dan binnen X tijd dat de retour 15°C of hoger is (i.v.m. het afvangen van een defrost.)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Wurmie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Firmware 3.0.6.7 hier, dus misschien verschilt het. Onder gebruikers menu bij mij.

[Afbeelding]
Gevonden, gistren een systeem reboot uitgevoerd, maar heeft geen verandering gebracht helaas.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
oxfordpelican schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:44:
[...]

Jouw grafieken zien er voor mij onverklaarbaar uit. Je gebruikt zo te zien geen scripts om de wp op enige manier te beperken. En de compressor kan hogere frequenties halen. Geen idee waarom de compressor niet optoert als de aanvoertemperatuur nog lang niet gehaald is.
Dit lijkt ook wel op ander gedrag dan bij mijn 12kw. Wat jij hebt, heb ik alleen als de silent mode in dezelfde run geactiveerd is geweest. Doe ik dat niet gaat de compressor wel los. Helaas af en toe te erg dat hij weer afslaat. Maar dat lijkt mogelijk te komen door de EEV zoals hierboven al is beschreven.
Die EEV discussie ging mij ruim boven mijn pet, zal morgen eens proberen te lezen/begrijpen.
Kun je kort (voor een leek) uitleggen wat EEV met mijn probleem te maken heeft?

p.s. omdat telkens de deltaT heel laag is (omdat aanvoertemp verkeerd gemeten word, heb ik de LG zojuist op fixed DeltaT gezet (helaas kun je dat niet op mindeer dan 5k instellen) ik houd het de komende uren in de gaten.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
maar we weten nog helemaal niets van Hans en waarom zijn WP niet aan gaat of aan blijft.
misschien is het gewoon op de powerknop op de RMC drukken.
@Hans11 mag het zeggen

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hans11
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-01-2024
Hallo allemaal,

Wow, dank voor de reacties, heel erg bedankt!

Sorry dat ik wat later reageer, want ik was meteen met de tips aan de slag gegaan.. :)
Heb nu maar 1 groep open staan met een los kacheltje erop gericht want een CV element zit niet in de installatie. En de vloer was idd nog koud (nieuwbouw schuur).

De warmtepomp blijft nu wel draaien na het opstarten dus dat is heel positief.
Mijn gevoel is dat het aan de kou ligt waarschijnlijk.
Had ik zelf nooit kunnen bedenken.. Dank aan alle tips!
Ik ga er even met een stoeltje naast zitten vanmiddag en kijken wat er gebeurt.

Wel zoek ik daarna nog hulp met finetunen van instellingen zoals stookljin, liefst iemand die wil langskomen in de buurt van Breda / Tilburg.

Wat een aardige mensen op dit forum, nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Hans11 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:35:
Hallo allemaal,

Wow, dank voor de reacties, heel erg bedankt!

Sorry dat ik wat later reageer, want ik was meteen met de tips aan de slag gegaan.. :)
Heb nu maar 1 groep open staan met een los kacheltje erop gericht want een CV element zit niet in de installatie. En de vloer was idd nog koud (nieuwbouw schuur).

De warmtepomp blijft nu wel draaien na het opstarten dus dat is heel positief.
Mijn gevoel is dat het aan de kou ligt waarschijnlijk.
Had ik zelf nooit kunnen bedenken.. Dank aan alle tips!
Ik ga er even met een stoeltje naast zitten vanmiddag en kijken wat er gebeurt.

Wel zoek ik daarna nog hulp met finetunen van instellingen zoals stookljin, liefst iemand die wil langskomen in de buurt van Breda / Tilburg.

Wat een aardige mensen op dit forum, nogmaals dank!
:) fijn om te horen het resultaat tot nu toe,je kan nu langzaam wat meer groepen open draaien

maak maar eens een foto van de RMC(bediening) dan zien we wat meer gegevens!
ik neem aan dat de slangen in een betondekvloer liggen (veel massa) dat duurt redelijk lang voor je vloer op temp. is :P....op zijn minst 15gr

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 14-01-2024 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 21:07
The_KnarF schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Die EEV discussie ging mij ruim boven mijn pet, zal morgen eens proberen te lezen/begrijpen.
Kun je kort (voor een leek) uitleggen wat EEV met mijn probleem te maken heeft?

p.s. omdat telkens de deltaT heel laag is (omdat aanvoertemp verkeerd gemeten word, heb ik de LG zojuist op fixed DeltaT gezet (helaas kun je dat niet op mindeer dan 5k instellen) ik houd het de komende uren in de gaten.
Had je vaste flow ingesteld? Als de flow erg hoog staat, krijg je een lagere delta T.
Over die lage aanvoertemperatuur, dat is toch wat jij meet met een thermometer die beter gecalibreerd is? Je warmtepomp "weet" immers niet anders dan de temperatuur die z'n eigen sensor meet. En als tov jouw thermometer een afwijking geeft kun je daar in je water temperatuur instelling of stooklijn rekening mee houden. Als je WP bv 2 graden te laag meet, verhoog je de stooklijn met 2 graden om de stooklijn te volgendie jij wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
The_KnarF schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]
Hij kan het wel, afgelopen koude periode heb ik ruim 120Hz gezien.

In bovenstaande plaatje heb ik omstreeks 14:00 uur op de RMC een stop/start gegeven, dan lijkt die toch even op te toerem, maar dan loopt die toch weer terug
Heb je ook van dezelfde periode de hoge en lage drukken van het koude circuit? Tevens graag de INV1-dis_temp en de suction_temp. Wellicht dat ik dan aan de hand daarvan misschien iets kan verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
BernieW schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:16:
[...]

Had je vaste flow ingesteld? Als de flow erg hoog staat, krijg je een lagere delta T.
Over die lage aanvoertemperatuur, dat is toch wat jij meet met een thermometer die beter gecalibreerd is? Je warmtepomp "weet" immers niet anders dan de temperatuur die z'n eigen sensor meet. En als tov jouw thermometer een afwijking geeft kun je daar in je water temperatuur instelling of stooklijn rekening mee houden. Als je WP bv 2 graden te laag meet, verhoog je de stooklijn met 2 graden om de stooklijn te volgendie jij wilt hebben.
de LG meet aanvoertemp (afhankelijk van de temperatuur 1 a 2 graden te laag, maar dat staat los van het probleem wat ik nu heb (wp pruttelt nu 8k onder doel, en doet niets om dat te verhogen.
om die reden zojuist LG op fixed deltaT gezet om te kijken wat die doet. (en doeltemp terug naar stooklijn (34°C)
vanaf vanmiddag 15:30 uur fixed DT gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kUy3fMOGy5m-roHrrpGKd_4pAE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zKUceXL408qgIenE0kLOLwY6.png?f=fotoalbum_large
Ik zie nu dat ik zelfs een keer een overshoot heb gehad omstreeks 16:30 uur.

Door 2°C en hoge luchtvochtigheid wel veel defrosts nu, maar LG lijkt wel te proberen zijn doel te halen.

We houden het in de gaten.
Als het warmter word, is die fixed DT natuurlijk niet de oplossing, maar dat zien we dan wel weer.

ik zal morgen weer een update sturen

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
Jojan265 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:01:
[...]

Heb je ook van dezelfde periode de hoge en lage drukken van het koude circuit? Tevens graag de INV1-dis_temp en de suction_temp. Wellicht dat ik dan aan de hand daarvan misschien iets kan verklaren.
ik moet die er even bij zoeken, kom ik morgen op terug.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
The_KnarF schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:31:
[...]

de LG meet aanvoertemp (afhankelijk van de temperatuur 1 a 2 graden te laag, maar dat staat los van het probleem wat ik nu heb (wp pruttelt nu 8k onder doel, en doet niets om dat te verhogen.
om die reden zojuist LG op fixed deltaT gezet om te kijken wat die doet. (en doeltemp terug naar stooklijn (34°C)
vanaf vanmiddag 15:30 uur fixed DT gezet:
[Afbeelding]
door 2°C en hoge luchtvochtigheid wel veel defrosts nu, maar LG lijkt wel te proberen zijn doel te halen.

Als het warmter word, is die fixed DT natuurlijk niet de oplossing, maar dat zien we dan wel weer.

Welk flow systeem heb je de afgelopen dagen gebruikt? het probleem wat jij ervaart herken ik van de koude periode in december, toen draaide ik met vast debiet. Afgelopen week had ik het weer met optimaal debiet, maar liet ik de doeltemperatuur na een defrost langzaam weer oplopen. Toen ik dat uit gezet had, leek het opgelost. Tussendoor de flow regeling een keer omzetten van bv vast naar optimaal loste het tijdelijk op.

Wat dat betreft verheug ik me op nog een koudere periode deze winter, en om op natuurijs te kunnen schaatsen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Jojan265 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:29:
[...]

Ik denk dat we in de buurt zitten. Ik vermoed wel, dat het juist het (extra) openen is van de EEV1, aangezien de hoge druk juist zakt. Dit geeft inderdaad een drukverschil, waardoor er misschien extra koelmiddel wordt gesuppleerd.

Tijdens een defrost gaat de EEV1 volledig naar een andere stand (230), zodat deze juist de werking de andere kant op heeft. Tijdens defrost wordt immers de condensor een verdamper en andersom.
Wat me in dit geheel ook nog steeds verbaast is dat de WP in deze mode lijkt te blijven hangen tot een defrost. De plaatjes hier, maar ook mijn eigen evaring is dat ie door blijft stampen op een hoge imnverter frequentie (die niet altijd dezelfde is) tot een defrost. Vraag me af of er een technische noodzaak is dat ie zo door blijft lopen tot een defrost of dat ie al eerder weer af zou kunnen toeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balosa
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ik heb opeens een probleem, van het ene op het andere moment is het bedieningspaneel de DHW kwijt, ook alle opties die ermee te maken hebben (temperatuur instelling e.d. zijn er niet meer), er is ook geen planning of iets dergelijks wat hem uitschakelt hij is echt opeens verdwenen, wat zou dit kunnen zijn ?

hij geeft wel de melding "DHW-verwarming bediening", maar ik weet niet goed wat hij hiermee bedoelt, iemand enige tips om de DHW weer zichtbaar/actief te krijgen ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/184wLr4WH2lvELuYdRYlkf4P1vI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R6XpwqkVr3G3RCE0Z0qldrDq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10X07F33xpKIpba0m455ovqdSM4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOMNJF6wLYtflmcV8TluNYqH.jpg?f=fotoalbum_large

edit:

na een reboot via het bedieningspaneel werkt het weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuv
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-04 17:43

kuv

Ik heb onlangs mijn flow verlaagd naar 80% ipv 100%. Ik heb nog nooit zo'n strakke lijn gehad met koud weer.

Dus misschien helpt het wel.

Ik draai op uitvoer temp. water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XKk4OXEcSnBJzB8O99PflLdZ8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sxcDcSM0w4T0K9QUh0gqI3MA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Bij toestellen met een flowmeter en recente software is de COP te berekenen.
Ook kennen we allemaal de Kamstrup.
Nu ben ik benieuwd of de waardes overeenkomen.
Zijn er tweakers die beide mogelijkheden naast elkaar gebruiken?
En vanzelfsprekend de vervolgvraag: komen die getallen overeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
balosa schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:48:
Ik heb opeens een probleem, van het ene op het andere moment is het bedieningspaneel de DHW kwijt, ook alle opties die ermee te maken hebben (temperatuur instelling e.d. zijn er niet meer), er is ook geen planning of iets dergelijks wat hem uitschakelt hij is echt opeens verdwenen, wat zou dit kunnen zijn ?

hij geeft wel de melding "DHW-verwarming bediening", maar ik weet niet goed wat hij hiermee bedoelt, iemand enige tips om de DHW weer zichtbaar/actief te krijgen ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als je nergens aan hebt gezeten, dan wellicht de stroom eraf en er weer op?
Of dipswitch voor de DHW (als de stroom eraf is) een paar keer heen en weer schuiven?

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grootkarzijn
montebaldo55 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:13:
Bij toestellen met een flowmeter en recente software is de COP te berekenen.
Ook kennen we allemaal de Kamstrup.
Nu ben ik benieuwd of de waardes overeenkomen.
Zijn er tweakers die beide mogelijkheden naast elkaar gebruiken?
En vanzelfsprekend de vervolgvraag: komen die getallen overeen?
Om de COP te berekenen, dan gebruik ik:
- Voor stroom verbruik meten een Shelly 3EM (3 fase)
- Voor temperatuur meten van het ingaande en uitgaande water gebruik ik ook een Shelly met temperatuur sensoren.
- Flow haal ik uit de LG zelf via de Modbus.

De temperatuur sensoren voor in en uitgaande watertemperatuur gebruik ik niet. Daar zit te veel afwijkingen in en zijn te onnauwkeurig en maakt stappen van 0,3 graad.

Dit alles prop ik in Home Assistant en bereken ik de COP waarde.

De COP lijkt dan aardig te kloppen.
Ben ook terug aan het rekenen gegaan om dit te controleren.
Eerst naar thermische kWh en dan terug naar gas.

In het verleden veel data bijgehouden toen ik nog op gas stookte.
Vergelijkbare dag gepakt en daar kwam het aardig uit.

Zal het 100% betrouwbaar zijn, dat denk ik niet, Maar een afwijking van meer dan 10% lijkt mij ook onwaarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balosa
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
grootkarzijn schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:13:
[...]

Als je nergens aan hebt gezeten, dan wellicht de stroom eraf en er weer op?
Of dipswitch voor de DHW (als de stroom eraf is) een paar keer heen en weer schuiven?
na een reboot werkt het weer, wel vaag en hopelijk niet veel voorkomend, schijnbaar deed hij nog wel de DHW verwarmen ondanks dat hij hem niet meer zag, bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@grootkarzijn
Leuk. We hebben dezelfde wp.
Die COP is eigenlijk ook niet echt nodig om te weten. Kan er toch weinig aan veranderen.
Maar ben gek van getalletjes en grafiekjes.
Krijg over een maand een nieuwe wp.
Ik dacht als het water er toch af is kan er meteen een Kamstrup bij tussen.
Maar dan ik aan de slag met de mogelijkheid van LG zelf zoals jij.
Gaat meer om een globale indruk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
montebaldo55 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 19:44:
@grootkarzijn
Leuk. We hebben dezelfde wp.
Die COP is eigenlijk ook niet echt nodig om te weten. Kan er toch weinig aan veranderen.
Maar ben gek van getalletjes en grafiekjes.
Krijg over een maand een nieuwe wp.
Ik dacht als het water er toch af is kan er meteen een Kamstrup bij tussen.
Maar dan ik aan de slag met de mogelijkheid van LG zelf zoals jij.
Gaat meer om een globale indruk
Je hebt dezelfde als die ik heb of ga je die krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Ik heb dezelfde.
Recent verkocht. Een nieuwe besteld.
Wou een 9kW 3f 400v kopen.
Op laatste moment na wat plussen en minnen toch maar weer dezelfde gekocht.
Ben bang dat een 9kW teveel lawaai maakt toz van 12kW.
Verder liever toch een grote condensor.
Heb een Amber overwogen.
Volg dat forum vanaf het begin.
Maar er zijn diverse punten waar ik niet blij van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Ben vanmiddag trouwens een praktijk test begonnen.
Heb het huis lekker op temp gebracht en de houtkachel aangestoken.
Toen de externe pomp die na mijn buffervat zit uitgezet.
2 Kogelkranen richting cv installatie omgezet.
Dus cv is volledig afgekoppeld.
Kom dus morgen met een koude vloer beneden.
Aan de warmte pomp instellingen niets veranderd.
Die draait dus gewoon door.
Het enige wat hij nu doet is het buffervat op temperatuur houden.
Wil wel eens weten wat zijn verbruik dan is. Als ik goed beredeneer kom ik zo aan het stilstand verlies.

[ Voor 6% gewijzigd door montebaldo55 op 14-01-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
montebaldo55 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:47:
Ik heb dezelfde.
Heb een Amber overwogen.
Kon je de verkoop niet annuleren? Of was hij al weg?
Ik had achteraf ook makkelijk met een 9KW afgekund.
Was theoretisch ook mogelijk, maar ivm toekomstige aanbouw toch gekozen voor 12KW.

Maar de aanbouw zal supergoed geisoleerd zijn. Zou de 9KW er wel bij gepakt kunnen hebben.

Maar of een 9KW nou echt voordelen gehad zou hebben? Geen idee. Wellciht het formaat, maar bij mij staat hij aan alle kanten uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 17:06
montebaldo55 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:47:
Ik heb dezelfde.
Heb een Amber overwogen.
Waarom zou een 9kW 3F meer lawaai moeten maken dan een 12kW 3F?
Volgens specs is hij juist stiller:
Zie specs uit https://www.lgklimaat.nl/...-_def_digital_spreads.pdf (pagina 49 en 55)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ALdCKCiu3CQYxVPbXGJtUK5xYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LsVhE7yr6J524ksSrvP1JFpR.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MjqEh5I1nCBBaOW2_q2iapEh5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UWh3EfPtj1nTy8uhrcZvk59p.png?f=fotoalbum_large

Ik ga juist van een HM123MR.U34 naar een HM093MR.U44. Niet zo zeer om het geluid en fysiek afmetingen., maar omdat ik hij energetisch te groot is voor mij. Ik kan amper de warmte kwijt.
Ik verwacht hem deze week!

[ Voor 7% gewijzigd door tebogo op 14-01-2024 23:12 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 22:15
Ik heb hier de 9 kW met enkele fan gehad, die kon ons huis bij de huidige buitentemperatuur niet warmhouden, door de vele defrosts stond de unit vaak "volgas" te draaien. Hij leverde daardoor ook maar 6kW

De 12kW met dubbele fan had vandaag tot nu toe maar 5 defrosts, het benodigde vermogen ca 7kW levert deze unit veel makkelijker. Daarom is deze dus véél stiller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Bewust besteld. Wil niet van aankoop af.
Heb hiervoor een 9kW 230 gehad.
Verkocht omdat ik geen hoog vermogen door mijn huisinstallatie wil hebben.
Mijn huis is uitgerekend met warmteverlies op 8.9 bij -10
Dus een 9kW kan het wel aan vooral met de huidige winters.
Maar dan moet hij er flink "aan trekken" als het koud is. En toen kon ik hem duidelijk horen. Mijn buurman op 6 meter van de erfgrens onder zijn carport ook. (alleen als het koud is) Niet hinderlijk maar toch.
De huidige 12kW kan het op zijn slofjes af en hoor je amper. Mijn buren horen deze ook helemaal niet meer
Heb nog ook ff kontakt gehad met LG.
Zij mogen geen advies bij de servicedesk geven maar tussen de regels door kon ik wel vaststellen dat 12kW een goede beslissing was en is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@Cees-JanH
Leuk om te horen. Zelfde ervaring.
Al die tabellen zeggen mij niet zoveel.
De dagelijkse praktijk des te meer.
Maar LG vroeg mij wel of mijn buffervat groot genoeg was. Anders kan hij met zijn zwaardere waterpomp zijn energie niet kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Cees-JanH schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:19:
Ik heb hier de 9 kW met enkele fan gehad, die kon ons huis bij de huidige buitentemperatuur niet warmhouden, door de vele defrosts stond de unit vaak "volgas" te draaien. Hij leverde daardoor ook maar 6kW

De 12kW met dubbele fan had vandaag tot nu toe maar 5 defrosts, het benodigde vermogen ca 7kW levert deze unit veel makkelijker. Daarom is deze dus véél stiller.
Even voor het beeld: bij mij was het vandaag met een 12kW 3f anders wel defrost day:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9hwfj_tEm41cWL__Fb7tNd0KXpI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vSrK7LjabPqIeZFLZXNMamSr.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Bij mij 4x
Maar spiegelen of vergelijken met een ander is bijna niet te doen.
Er is zo'n variëteit aan systemen en verwachtingen en die zijn niet 1 op 1 te vergelijken.
En het bij ons allemaal vervanging. Bij nieuwbouw kun je het veel beter berekenen en de hydraulische er op berekenen.
Maar het was vandaag zeker een echte defrost dag. Hoge vochtigheid graad.
Op het Amber forum hetzelfde verhaal.
En die hebben hier nog geen weet van omdat zij pas d e eerste winter aan het meemaken zijn

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuJ4xBMpaKqruCXGNpHWi1pDAns=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hFjt5Qp9qECYheWDuQQSL3OK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sil-vur
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:05
Ik heb eigenlijk alleen de afgelopen 3 uur defrosts, 24 uur daarvoor geen. Maar heeft er natuurlijk ook mee te maken hoeveel vermogen die moet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Cees-JanH schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:19:

Wat mij opvalt is dat in de basis de 12kw meer gebruikt. De 9kw kan verder terug moduleren, en dus zuiniger bij bepaalde temperatuur.
Leg ik alles naast elkaar kom ik met de 9 kw zuiniger uit, alleen loopt deze wel op zijn tenen me dit vochtige weer. Rond de 0. Maar -10 is totaal geen probleem.
De 9kw levert makkelijk 9kw bij -10 op de warmtemeter.en trekt 3 kw Rond de nul trekt hij dan 2.4kw al met al zeer nette waarde.
2 warmtepompen van 5 kw zou mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:43

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Bij mij 12x vandaag (nu gisteren)
Mijn WP hangt aan de muur aan de noordkant van het huis (geen zon en in de wind),
misschien ook een reden voor de vele defrosts.

Amber van Itho Daalderop met R290
Ben ook benieuwd of de nieuwe warmtepompen met R290 beter, of prettiger werken.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
tebogo schreef op zondag 14 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Even voor het beeld: bij mij was het vandaag met een 12kW 3f anders wel defrost day:
[Afbeelding]
Ik met ook een 12KW maar 2 defrost gehad zondag. Dus erg afhankelijk van vele configuratie en omgevings factoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
Konijnenbats schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:20:
[...]

Wat mij opvalt is dat in de basis de 12kw meer gebruikt. De 9kw kan verder terug moduleren, en dus zuiniger bij bepaalde temperatuur.
Leg ik alles naast elkaar kom ik met de 9 kw zuiniger uit, alleen loopt deze wel op zijn tenen me dit vochtige weer. Rond de 0. Maar -10 is totaal geen probleem.
De 9kw levert makkelijk 9kw bij -10 op de warmtemeter.en trekt 3 kw Rond de nul trekt hij dan 2.4kw al met al zeer nette waarde.
Ik zat op 2kWh bij -7 onlangs. Wel in silent mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
grootkarzijn schreef op maandag 15 januari 2024 @ 01:00:
[...]

Ik zat op 2kWh bij -7 onlangs. Wel in silent mode.
Dit was woensdag 10 Jan -8
Na de nacht , om 7 gaat hij hiervan Silent af en een deel van de wandverwarming open.

Dan trek je wel wat vermogen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XGFbe05ZEo-wn4QqW5ASmvgypdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dZ6LvhoGyUreBszpllvSOBVX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 13:49
grootkarzijn schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:51:
[...]

Ik met ook een 12KW maar 2 defrost gehad zondag. Dus erg afhankelijk van vele configuratie en omgevings factoren.
Ik ook een 12kW maar dan 24 defrosts in 24 uur.
Omgeving Bergen op Zoom. Was hier heel de dag erg vochtig buiten.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Konijnenbats
Casper de Boer schreef op maandag 15 januari 2024 @ 06:58:
[...]

Ik ook een 12kW maar dan 24 defrosts in 24 uur.
Omgeving Bergen op Zoom. Was hier heel de dag erg vochtig buiten.
Zodra het vochtig is is het defrost festival.
Hier een 9kw. Bij 0 graden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmCfgUf653BbEdbu1CUdHE9bHZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kEIjkFxeEKMTjffVW4jirtqw.jpg?f=fotoalbum_large
Dit was gisteren.
Ben benieuwd wat de r290 modellen doen met dit weer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:11
Konijnenbats schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:33:
[...]

Zodra het vochtig is is het defrost festival.
Hier een 9kw. Bij 0 graden
[Afbeelding]
Dit was gisteren.
Ben benieuwd wat de r290 modellen doen met dit weer?
Geen idee waarom R290 modellen ander defrostgedrag zouden hebben. COP verder ook ongeveer hetzelfde. Verwacht er dus niks anders van dan R32 of R410.
Wat kan, en wat ik ook hoop van LG, maar niet durf te verwachten, is dat het algemene regelgedrag verbeterd is. Tijd zal het leren.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Konijnenbats schreef op maandag 15 januari 2024 @ 00:20:
[...]

ik hoop met die 9kW 3f verhoudingsgewijs hetzelfde geluidsniveau (of minder :) ) te halen, waarbij ik niet m'n hele huis van kelder tot zolder (750 mˆ3)aan het verwarmen ben op 20,5 graden. Één radiator dicht en ik heb een probleem. Dit omdat ik dan onder de minimale flow kom.
Bijkomend voordeel is dan ook minder eletriciteitsverbruik... (hoop ik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 22:15
Vannacht ook bij mij om het uur ongeveer een defrost, maar Ta wordt gewoon gehaald en huis blijft dus lekker warm.

Nu sneeuwt het met Tb 1,3 en RV 76% ben benieuwd hoe het zal verlopen., vooralsnog is de LG nu bijna dichtgevroren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
M_AW schreef op maandag 15 januari 2024 @ 07:51:
[...]

Geen idee waarom R290 modellen ander defrostgedrag zouden hebben. COP verder ook ongeveer hetzelfde. Verwacht er dus niks anders van dan R32 of R410.
Wat kan, en wat ik ook hoop van LG, maar niet durf te verwachten, is dat het algemene regelgedrag verbeterd is. Tijd zal het leren.
:? er zit alleen ander gas in volgens mij is R290 propaangas(goedkoper en beter voor milieu) ik denk dat de werking niet veel beter is(dat is afwachten!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05:17
Sneeuw, RLV 95% en 0 graden is killing :X
elk uur defrost sinds gisteravond

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Vannacht hier drie. Viel aan zee erg mee. (1,5 graad buiten. wit grastapijt,.)

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• montebaldo55
Hieronder een post van Carboy in het Amber topic over ervaringen tot nu toe.
Ik heb de hele tekst maar gekopieerd omdat ik niet weet hoe ik dit als link of zo kan posten hier (tips, hulp hierover zou fijn zijn)
Wel een zeer lezenswaardig stuk

Itho Amber R290 versus Panasonic J series R32 ervaringen en verschillen:

Inmiddels na een half jaar te hebben gedraaid met de Amber 9.5 kw ook bij -8 en meerdere jaren met een Panasonic 9 Kw J serie onder vergelijkbare omstandigheden deel ik hier mijn ervaringen ook op verzoek van @
Vooropgesteld ik lever beide merken en heb dus geen specifieke voorkeur voor een van de merken.

De Amber heeft het in de koude periode ook prima gedaan. Mijn grote vrijstaande woning met radiatoren loopt bij beide merken bij -8 en een koude oosten wind tegen de grens aan van wat mogelijk is met 9 Kw. Iets wat minder speelt met vloerverwarming als warmtebuffer. Er zijn verschillen merkbaar ja. De Amber komt sneller op temperatuur met aanzienlijk minder geluid hier bij -8 tot 40 graden watertemperatuur zonder backup. De Panasonic doet daar langer over en gebruikte na iedere defrost zijn backup gedurende ongeveer 5 minuten om uiteindelijk ook op 40 graden te belanden. Bij een hoge vochtigheidsgraad is de Amber met zijn kortere maar veelvuldige defrosts zonder backup in het voordeel. Bij een lage vochtigheidsgraad zoals de afgelopen week is de Panasonic met aanzienlijk minder defrosts zeker in het voordeel. Ondanks het aantal defrosts van de Amber en het onnodig gebruik van het bodem warmtelint ( update gewenst ) is het stroomverbruik niet hoger geweest bij deze omstandigheden. ( Bij beide excl. verbruik van de backup heater )

Ik kan hieruit een aantal conclussies trekken. Ik ben van mening dat het voordeel van hogere temperaturen met een R290 warmtepomp niets anders is dan een marketingverhaal van producenten. Dit gaat alleen op indien je 1,5 tot 2x de capaciteit in gewenst vermogen plaatst met een veel te hoog minimum vermogen tot gevolg in 85% van de wintertijd. Iets waar adviseurs terdege rekening mee moeten houden. Als voorbeeld kwam ik met mijn Panasonic met uitsluitend radiatoren en bij -8 graden nooit hoger dan 40 graden watertemperatuur en met de Amber met dank aan de vele defrosts ook niet hoger. Het zal best lukken bij 10 graden boven nul maar dan heb je niets aan 70 graden behalve voor een legionella run.

Verder blijkt bij veel van mijn klanten dat met lage buiten temperaturen de combinatie vloerverwarming beter blijft presteren. Een jaren 70 huis zonder ingrijpende aanpassingen blijft beter op temperatuur met vvw dan met radiatoren wat ook wel logisch is. Het inzakken bij lage buitentempertaturen van R290 heb ik niet
kunnen constateren in vergelijking met de Panasonic. Ik kwam met beide merken tot maximaal 40 graden bij -8 met de Amber iets sneller zonder backup heater dan de Panasonic.

De Panasonic J serie loopt op het einde van zijn ontwikkelingsfase en zal in 2024 worden opgevolgd door een nieuwe M serie. De Amber staat nog aan het begin en Itho Nederland staat open voor suggesties voor eventuele verbeteringen. Voor de niet tweaker is het Windows scherm aanzienlijk gebruiksvriendelijker dan de controller van Panasonic en is de duurdere Amber ook veel completer uitgerust. ( meerprijs Panasonic ) Daar staat tegenover dat de Panasonic door de installateur op afstand is uit te lezen en een simpele App heeft. Iets waar wij bij de Amber nog op moeten wachten tot wellicht eind 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
The_KnarF schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:31:
[...]

Ik zie nu dat ik zelfs een keer een overshoot heb gehad omstreeks 16:30 uur.

Door 2°C en hoge luchtvochtigheid wel veel defrosts nu, maar LG lijkt wel te proberen zijn doel te halen.

ik dacht gistren even snel te concluderen dat ik veel defrost had, nu ik er even in duik, blijken dat geen defrosts te zijn maar error 14 (flow probleem) die lijkt op te treden sinds ik de LG op Fixed DT had gezet, dat is vreemd, niets veranderd aan afgifte systeem.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ErOsgZpz2GyXF36c9m8u5N6utcs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nRkMuhW0aDU67WZTwptjtaKy.png?f=fotoalbum_large
vanochtend omstreeks 9 uur de LG maar weer eens op optimal flow gezet (en de doel temp verhoogd, want inmiddels weer koud in huis). nu trouwens op fixed flow ook al een erro 14 gezien.

ik houd het in de gaten.
als ik tijd heb zal ik me eens gaan inlezen in dat EEV verhaal

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

montebaldo55 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:17:
Hieronder een post van Carboy in het Amber topic over ervaringen tot nu toe.
Ik heb de hele tekst maar gekopieerd omdat ik niet weet hoe ik dit als link of zo kan posten hier (tips, hulp hierover zou fijn zijn)
Wel een zeer lezenswaardig stuk

Itho Amber R290 versus Panasonic J series R32 ervaringen en verschillen
Misschien is het onderstaande ook interessant.
Uit https://docs.lib.purdue.edu/iracc/1577/ :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ztsm1iTy2JolQl_lnL17_CZ_OHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1Gx44ERBAvIZOOo9dfS1XJ4k.png?f=fotoalbum_large

R32 zou volgens het onderzoek een 12% betere SCOP bereiken vergeleken met R290 en R410A

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Jojan265 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 18:01:
[...]

Ik heb i.i.g. de waardes gevonden in modbus, maar nog niet van die periode.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UEJrEX20GEIyYLcUw3MsuFHr_qI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uQ66z7NypdkGx83B25fdDG4g.png?f=fotoalbum_large
heb ik de multiplicity zo goed staan?
wat zijn de "te verwachten waardes" van deze sensoren?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 04-09 02:39
Draai nu ruim een week met een ESP (@Devil software) aan de HM123MR.U34. In het begin nog redelijk aantal CH14 error's (flow te laag). Staat nu vanaf afgelopen donderdag 14:00 op vaste flow van 16 l/m (ging donderdag om 00:40 spontaan na 15,2 en staat er nog op). Door de lagere flow de stooklijn wel op +1 en +2 gehad (nu +1).

Het systeem heeft alleen radiatoren en heeft een buffervat van 300 liter in de retourleiding. RMC staat op uitvoer temperatuur met AI (heb geen idee of dat goed is met de software van de ESP)

Nu lees ik dat sommige nog al wat defrosten hebben gehad. Afgelopen tijd was dat hier ook het geval, maar nu met de huidige instellingen is de laatste defrost geweest van afgelopen donderdag 14:00 (waar ik positief verrast mee ben).

Alleen krijg ik de uitvoer temperatuur nog niet stabiel. Het buffervat van 300 liter is daar natuurlijk ook niet bevordelijk in (zodra aanvoer verhoogd wordt duurt het alleen al 20 minuten voordat het buffervat door is en dat de retour hoger word). Op zich maakt mij dat niet zoveel uit, de temperatuur in de woning is zeer stabiel (m.u.v. als de zon de kamer indraait). Kan ik met een instelling de pieken/dalen verkleinen?

Zal ook nog aantal grafiekjes er aan plakken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQ5vF1F7ihCJdab34nLys4k8L9o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U2aHffL8IkWNqTPuLwXl62zY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZKDAosZtuSBjM20qB_FnA2v85jQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qL1qKtPQdRVjVZVIZf6IcU2V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ab1375H8L_qynHncO0aHD0nrcdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwJZRuGj32k60UIsXrMffJNa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Met defrosts ziet het er bij mij zo uit (stuur wel alleen op water).
Ik ben wat met de doeltemperatuur aan het spelen geweest, om te zien hoeveel effect dit heeft op het aantal defrosts, de temperatuur in huis en het verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mT8eSaWPGz-O5QTfdjB3b2__5bA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Qne2Bf6enFZZ4wdeOcbU4Abc.png?f=fotoalbum_large

Duidelijkere verschillen van vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1iSqXma_7SeOJFw6nRjvHbz7mY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3e9vXZc3PjQZxxwDFKQHSfg6.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door PeteSplit op 15-01-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
The_KnarF schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:24:
[...]

Ik heb i.i.g. de waardes gevonden in modbus, maar nog niet van die periode.
[Afbeelding]
heb ik de multiplicity zo goed staan?
wat zijn de "te verwachten waardes" van deze sensoren?
De waardes staan aangegeven in kPa. Ik heb nu in HA deze waardes als scale 0.01 en precision 2 staan. Dan worden de waardes in Bar en vind ik prettiger dan hoge waardes in kPa. De lage druk zal dan ergens tussen 5 en 10 Bar liggen en de hoge druk tussen 15 en 30 Bar.

Het voordeel om ze in Bar uit te lezen is, dat er dan ook andere waardes in dezelfde grafiek gezet kunnen worden met ongeveer dezelfde schaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhNTN_Cq5I8TU5uQq5R0EgMM8H8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3IgD3CerzCK6o47RMtVTa7u5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06:25
PeteSplit schreef op maandag 15 januari 2024 @ 12:55:
Met defrosts ziet het er bij mij zo uit (stuur wel alleen op water).
Ik ben wat met de doeltemperatuur aan het spelen geweest, om te zien hoeveel effect dit heeft op het aantal defrosts, de temperatuur in huis en het verbruik.

[Afbeelding]

Duidelijkere verschillen van vandaag

[Afbeelding]
Het systeem draait op volle snelheid na het ontdooien en regelt dan te snel af en komt dan niet meer op snelheid omdat het systeem bevroren is.
Probeer de pompcapaciteit (%) op een lagere waarde in te stellen, bijv. 60%. De pompopbrengst (%) moet ongeveer overeenkomen met het debiet dat nodig is in het systeem na modulatie.

(Vertaald met deepl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Kip schreef op maandag 15 januari 2024 @ 11:07:
[...]

Misschien is het onderstaande ook interessant.
Uit https://docs.lib.purdue.edu/iracc/1577/ :

[Afbeelding]

R32 zou volgens het onderzoek een 12% betere SCOP bereiken vergeleken met R290 en R410A
@Kip
Dank. Een sterk argument om niet over te stappen.
Had de aanschaf al doorgehaald.
Zijn veel meer dingen die me niet aanstaan bi. Begrijp me niet verkeerd. Wil hem niet "afkraken" zeker niet.
Het is een persoonlijke keus. Er zijn een hoop mensen tevreden over.
Ook een heel stille machine. Horen draaien bij Itho zelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Jojan265 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:13:
[...]
Het voordeel om ze in Bar uit te lezen is, dat er dan ook andere waardes in dezelfde grafiek gezet kunnen worden met ongeveer dezelfde schaal:
Nooit geweten dat dat kan.
Hoe doe je dat?
meestal combineerd HA op `unit_of_measurement`

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
The_KnarF schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:08:
[...]

Nooit geweten dat dat kan.
Hoe doe je dat?
meestal combineerd HA op `unit_of_measurement`
Met een custom history explorer card:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
type: custom:history-explorer-card
defaultTimeRange: 24h
refresh:
  interval: 30
  automatic: true
header: Drukken WP
uiLayout:
  toolbar: top
  selector: hide
axisAddMarginMin: false
axisAddMarginMax: false
combineSameUnits: true
showCurrentValues: true
lineGraphHeight: 600
lineMode: stepped
graphs:
  - type: line
    options:
      height: 600
      showTimeLabels: true
    entities:
      - entity: sensor.temp_condensatie
        color: red
      - entity: sensor.lg_high_press
        color: orange
      - entity: sensor.lg_low_press
        color: lightblue
      - entity: sensor.lg_suction_temp
        color: limegreen
      - entity: sensor.wp_compression_ratio
        color: black
      - entity: sensor.temp_verdamping
        color: blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:13:
[...]

De waardes staan aangegeven in kPa. Ik heb nu in HA deze waardes als scale 0.01 en precision 2 staan. Dan worden de waardes in Bar en vind ik prettiger dan hoge waardes in kPa. De lage druk zal dan ergens tussen 5 en 10 Bar liggen en de hoge druk tussen 15 en 30 Bar.
Ik gebruik een ESP32 om uit te lezen met een yaml-bestand van @paQ
Daarin staan de hoge en lage druk in mBar en een factor 10 kleiner dan je aangeeft.
Moet dit ook met 10 vermenigvuldigd worden of is dat per WP verschillend ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uH5vBjF0XOg2cOyxSkBzCoLaE5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OXMARxr91bu91wi4rTT3VTfr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
Voor de liefhebbers:

Dauwpunt berekening aan de hand van relatieve luchtvochtheid en buitentemperatuur. Het voordeel van deze sensor in HA is dan dat je weet dat als de aanzuigtemperatuur onder het dauwpunt is en onder 0, het aanvriezen begint:

code:
1
2
3
4
5
  - sensor:
      - name: temp_dauwpunt
        unique_id: id_temp_dauwpunt
        state: "{{ ((243.04 * ((( (log((states('sensor.shellyplusht_buiten_humidity') | float) / 100.0 ))) | float) + (((states('sensor.shellyplusht_buiten_temperature') | float) * 17.625) / ((states('sensor.shellyplusht_buiten_temperature') | float) + 243.04)))) / (17.625 - ((( (log((states('sensor.shellyplusht_buiten_humidity') | float) / 100.0 ))) | float) + (((states('sensor.shellyplusht_buiten_temperature') | float) * 17.625) / ((states('sensor.shellyplusht_buiten_temperature') | float) + 243.04)))))  | round(1) }}"
        unit_of_measurement: °C

Verdampingstemperatuur aan de hand van de lage druk van het koude middel:

code:
1
2
3
4
5
  - sensor:
      - name: temp_verdamping
        unique_id: id_temp_verdamping
        state: "{{ (11.87 * (((states('sensor.lg_low_press') | float)*100)**0.3066) - 88.81) | float | round(2) }}"

Condensatietemperatuur aan de hand van de hoge druk van het koude middel:

code:
1
2
3
4
5
  - sensor:
      - name: temp_condensatie
        unique_id: id_temp_condensatie
        state: "{{ (11.87 * (((states('sensor.lg_high_press') | float)*100)**0.3066) - 88.81) | float | round(2) }}"

Hiermee kun je dus bepalen welke temperatuur het water kan worden en welke temperatuur van de aanzuiglucht nodig is om warmte op te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
PeteSplit schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:29:
[...]

Daarin staan de hoge en lage druk in mBar en een factor 10 kleiner dan je aangeeft.

[Afbeelding]
Moet maal 10.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_KnarF
PeteSplit schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:29:
[...]

[Afbeelding]
in ESP dit aanpassen aan low en highpress:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "LowPress"
    id: LowPress
    register_type: read
    address: 23
    unit_of_measurement: "Bar"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 2
    filters:
      - multiply: 0.01
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: lg
    name: "HighPress"
    id: HighPress
    register_type: read
    address: 22
    unit_of_measurement: "Bar"
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 2
    filters:
      - multiply: 0.01

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 14:32:
Voor de liefhebbers:

Dauwpunt berekening aan de hand van relatieve luchtvochtheid en buitentemperatuur. Het voordeel van deze sensor in HA is dan dat je weet dat als de aanzuigtemperatuur onder het dauwpunt is en onder 0, het aanvriezen begint:

Verdampingstemperatuur aan de hand van de lage druk van het koude middel:

Condensatietemperatuur aan de hand van de hoge druk van het koude middel:

Hiermee kun je dus bepalen welke temperatuur het water kan worden en welke temperatuur van de aanzuiglucht nodig is om warmte op te nemen.
Ik heb het toegevoegd en gewijzigd. Dank je.
Kloppen de waarden ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3cgtQa-ndGiHiw0_qINy0mzgKZI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Iyv7wYLlKHGknUO08KiR92sN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
PeteSplit schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:12:
[...]

Ik heb het toegevoegd en gewijzigd. Dank je.
Kloppen de waarden ?

[Afbeelding]
Ja, Klopt. Je kunt het ook heel gemakkelijk zelf controleren. De verdampingstemperatuur moet in de buurt liggen van de aanzuigtemperatuur (suction) en de condensatietemperatuur moet iets hoger zijn dan je Ta.

Zo te zien krijg je zo weer een defrost. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Jojan265 op 15-01-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:11
Jojan265 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Ja, Klopt. Je kunt het ook heel gemakkelijk zelf controleren. De verdampingstemperatuur moet in de buurt liggen van de aanzuigtemperatuur (suction) en de condensatietemperatuur moet iets hoger zijn dan je Ta.

Bij mij ligt Ta structureel hoger dan de condensatietemperatuur. Denk dat ik een hele efficiënte warmtepomp heb.

Zal waarschijnlijk komen door toegestane meetonnauwkeurigheid.

[ Voor 6% gewijzigd door M_AW op 15-01-2024 17:59 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:20:
[...]

Defrost net gehad, compressor al maximaal, pomp gaat langzamer lopen, temperatuur oplopend.

Ta net iets hoger dan condensatie temp. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menara23
  • Laatst online: 31-03-2024
Ik merk vandaag op dat de invoertemperatuur lager is dan de uitvoertemperatuur. Kon er in dit forum niks op vinden. Vind het zelf wel bijzonder. Iemand een idee wat hiervoor een verklaring kan zijn?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MeSebhvwXxbbak9UQpIU8utW_EM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kwzgCFSw9sdBNG3BsnKxQscT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:30
Menara23 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:13:
Ik merk vandaag op dat de invoertemperatuur lager is dan de uitvoertemperatuur. Kon er in dit forum niks op vinden. Vind het zelf wel bijzonder. Iemand een idee wat hiervoor een verklaring kan zijn?[Afbeelding]
Omdat de wp warmer water uitvoert dan wat hij binnenkrijgt? Zodat hij je huis kan opwarmen denk ik ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Gheghe.

Invoer is wp in (retour dus)
Uitvoer is wp uit (aanvoer in je huis)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Menara23
paQ schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:22:
Gheghe.

Invoer is wp in (retour dus)
Uitvoer is wp uit (aanvoer in je huis)
😳. Nu voel ik me echt blond. Wel een geruststelling 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menara23
.

[ Voor 96% gewijzigd door Menara23 op 15-01-2024 20:04 . Reden: Dubbele invoer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wfveennl
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-09 19:53
Ik lees hier veel over defrosting van de WP. Ik heb een installatie zonder toeters en bellen, kan ik dan ergens op de WP zien wanneer deze een defrost aan het draaien is?

Ik heb wel een HomeWizard, maar niet specifiek voor de WP.

LG Therma V Split: binnen : HN091MR; buiten : HU071MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

wfveennl schreef op maandag 15 januari 2024 @ 20:50:
Ik lees hier veel over defrosting van de WP. Ik heb een installatie zonder toeters en bellen, kan ik dan ergens op de WP zien wanneer deze een defrost aan het draaien is?

Ik heb wel een HomeWizard, maar niet specifiek voor de WP.
Je kunt het horen en dan zien op het scherm (afstandsbediening) op de kast.

Je hoort een sterk lucht geluid alsof de WP snel leegloopt (kreunen) en je hoort hem schakelen.
Op het scherm staat 'ontdooiing' (of als je de taal op engels hebt staan 'defrost').
De temperaturen van in en uitvoer draaien om (de WP gebruikt de warmte uit het huis). :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w_yGOepp4-IsQYiaY58PB-vxXfo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fxox9rvMsxlMGKBbsj0NYK3N.jpg?f=fotoalbum_large

In het installatie menu bij -informatie- (onderaan de lijst) -gegevensregistratie- (onderaan de lijst) zie je dat de WP snel uit en weer aan gegaan is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/feNXO6VrKe2ptW_3AYWv4ppH91Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cXxRkgBHaegl2IK79DtKAHk2.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet wat je ziet op HomeWizard, maar de WP verbruikt veel na een ontdooiing/defrost (bij mij meer dan 1500 W gedurende een kwartier)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Q-XtbrHlsGG6GzUxXgG8Y1bDZk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D7Z46GbPWa0BzIlUU4LHUwyl.jpg?f=fotoalbum_large

De WP gaat tijdens defrost even helemaal naar nul, maar dat kun je bij HomeWizard niet zien (is gemiddelde van 5 minuten in grafiek)

[ Voor 56% gewijzigd door PeteSplit op 15-01-2024 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wrapper83
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:57
@balosa , ik dacht dat ik de enige was dit dit verschijnsel had… maar na het lezen van je bericht heb ik dit ook een keer gehad. En nee bij mij was de boiler echt kouder en ging hij hem niet meer verwarmen! Na een reboot weer opgelost. Maar erg raar en hopelijk blijft dit verschijnsel eenmalig.

Zie hier mijn post:
wrapper83 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

LG HM091MR.U44 - OEG 300liter 516005190 warmte wisselaar boiler - Solaredge / Growatt 4800 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Menara23 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 19:13:
Ik merk vandaag op dat de invoertemperatuur lager is dan de uitvoertemperatuur. Kon er in dit forum niks op vinden. Vind het zelf wel bijzonder. Iemand een idee wat hiervoor een verklaring kan zijn?[Afbeelding]
Waarschijnlijk vlak na een defrost ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Konijnenbats
The_KnarF schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:43:
[...]

ik dacht gistren even snel te concluderen dat ik veel defrost had, nu ik er even in duik, blijken dat geen defrosts te zijn maar error 14 (flow probleem) die lijkt op te treden sinds ik de LG op Fixed DT had gezet, dat is vreemd, niets veranderd aan afgifte systeem.
[Afbeelding]
vanochtend omstreeks 9 uur de LG maar weer eens op optimal flow gezet (en de doel temp verhoogd, want inmiddels weer koud in huis). nu trouwens op fixed flow ook al een erro 14 gezien.

ik houd het in de gaten.
als ik tijd heb zal ik me eens gaan inlezen in dat EEV verhaal
E14 bekend verschijnsel, ook al gezien bij 2 machines. Even hoofdschakelaar uit aan en machine werkt weer naar behoren.
Lijkt een bug, heb de vinger nog niet op kunnen leggen. Zijn 2 Machines die parallel op buffervat staan, dus heeft niets met flow te maken gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 26-08 20:36
Ik zag gisteren dat mijn WP ook iets "geks" doet om een defrost te "starten". De WP heeft vanaf 15.07 t/m 22.13 uur uit gestaan. De buitentemperatuur was die tijd tussen de +4 en +2,5°C. 's middags zag ik geen rijp op de machine en in de tussentijd kan er ook geen rijp zijn ontstaan. Toch ging de WP om 22.24 al in een defrost. De sunction temp zat op -6,3 graden terwijl dit bij andere defrosts later op de avond rond de -20 ligt.

Met alle andere berichten hier op het forum kan ik ook nog geen logica uit de software van LG halen. Misschien dat anderen iets aan mijn ervaring hebben zodat we de software beter gaan begrijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Thijs90 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:56:
Ik zag gisteren dat mijn WP ook iets "geks" doet om een defrost te "starten". De WP heeft vanaf 15.07 t/m 22.13 uur uit gestaan. De buitentemperatuur was die tijd tussen de +4 en +2,5°C. 's middags zag ik geen rijp op de machine en in de tussentijd kan er ook geen rijp zijn ontstaan. Toch ging de WP om 22.24 al in een defrost. De sunction temp zat op -6,3 graden terwijl dit bij andere defrosts later op de avond rond de -20 ligt.

Met alle andere berichten hier op het forum kan ik ook nog geen logica uit de software van LG halen. Misschien dat anderen iets aan mijn ervaring hebben zodat we de software beter gaan begrijpen
Bij de 7 kW U44: Als de suction temperatuur 10 graden onder de buitentemperatuur zit en de suction temperatuur is onder 0, dan krijg je een defrost.

Ik heb begrepen dat het bij de dubbele condensors wellicht iets anders zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:21:
[...]

Waarschijnlijk vlak na een defrost ;)
kijk nog eens goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@Jojan265 Hier een overzicht, net voor een defrost

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9VukwEbh8K6vykmoagUkbz3ToEQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NpEvCxPSeqXAJZxHVHnTOuH0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Je hebt gelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raul Pesch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-01-2024
Ik heb hier een 16kW LG Therma V met Wi-Fi module.

Is het iemand gelukt om een schema in te stellen via de LG Therma V app?

Als ik in de app naar de planner ga, dan kan ik een schema toevoegen maar de WP doet daar niets mee. Andere functies zoals aan/uit, temperatuur omhoog/omlaag, vakantie modus activeren of aanzetten van silent mode werken wel via de app. Het schema kan ik echter alleen werkend krijgen via de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Raul Pesch schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:27:

Als ik in de app naar de planner ga, dan kan ik een schema toevoegen maar de WP doet daar niets mee. Andere functies zoals aan/uit, temperatuur omhoog/omlaag, vakantie modus activeren of aanzetten van silent mode werken wel via de app. Het schema kan ik echter alleen werkend krijgen via de controller.
Vreemd, werkt(e) prima bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raul Pesch
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-01-2024
tebogo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:37:
[...]

Vreemd, werkt(e) prima bij mij.
Misschien moet ik het bestaande schema via de controller eerst verwijderen of resetten?
Het valt me ook op dat het schema dat ik op de controller geconfigureerd heb niet getoond wordt in de app, en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 09-09 19:07
Ruud C. schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:09:
Hoi,

Maakt jullie LG nu het vriest ook zoveel herrie. Staat netjes op blokken en op de garage. 60 cm verwijderd van de muur (huis). Wij slapen er naast. Maar man man wat een kabaal. We liggen er wakker van. Wij hebben een nieuwbouw huis vrijstaand 2023 opgeleverd. Hebben jullie nog tips?

Aanvoer staat op 40 graden.

Groet. Ruud
ja je hoort hem wel, eerder had ik er geen buffervat tussen, toen steeg hij bijna op. nu met buffervat is hij een stuk rustiger en neemt ook wat minder stroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Raul Pesch schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:41:
[...]

Misschien moet ik het bestaande schema via de controller eerst verwijderen of resetten?
Het valt me ook op dat het schema dat ik op de controller geconfigureerd heb niet getoond wordt in de app, en vice versa.
Ik heb geen WiFi maar als ik een schema in de WP heb staan, kan ik dit niet bewerken/aanpassen.
Ik moet een nieuw schema maken en de oude verwijderen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Konijnenbats schreef op maandag 15 januari 2024 @ 21:55:
[...]

E14 bekend verschijnsel, ook al gezien bij 2 machines. Even hoofdschakelaar uit aan en machine werkt weer naar behoren.
Lijkt een bug, heb de vinger nog niet op kunnen leggen. Zijn 2 Machines die parallel op buffervat staan, dus heeft niets met flow te maken gehad.
e14 kreeg ik toen ik de flow onder de 50% zette. hele klus hem weer goed te krijgen want je moet snel door het menu en hem hoger zetten voordat de melding weer komt. heb hem weer op optimaal gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Cees-JanH schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:07:
[...]

Bij mij geeft het LG display 0 graden aan nu, mijn weerstation geeft -1,3 graden en de auto zegt dat t -1,5 graden is.

Het is jammer dat deze sensoren niet zijn te calibreren, ik heb soms ook het idee van een "droge" defrost, geen ijs maar wel defrost.
LG vertelde mij dat door de warmte die de LG zelf opwekt, door draaien en water wat hij verwarmt de temperatuur iets hoger waardoor de sensoren soms wat afwijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Raul Pesch schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 09:27:

de app is niet echt spannend van LG, alleen wat basisdingen zitten erin idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
oxfordpelican schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:08:
[...]

Staat op max 40. Daar heb ik hem nu ook even op ingesteld om te kijken of er iets gebeurt. Maar tot nu toe blijft hij steken op 47hz.
hier leidt hij ook een eigen leven, echter zet ik hem op 45 graden dan gaat ie wel harder werken, hij moet even over een drempel heen, maar ik kan niet vinden waarom hij niet luistert. ik stook niet op stooklijn, maar soms lijkt hij zelf aanpassingen te doen wanneer het buiten kouder wordt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
hi, dit is een mooi overzicht, is dat een standaard module die zo te koop is en aan de LG gekoppeld kan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
:) mooi overzicht,maar een andere vraag,wat zijn de ervaringen en testen van de backup heater die je gebruikt(ik zelf heb hem niet) ik gebruik de cv-ketel als backup,zoals gisteren met vochtige buitenlucht met gevolg veel defrosts met een tijdspanne van minder dan 1uur,waardoor de wp niet de doeltemp bereikt(die ik wil)....als ik de cv-ketel bijschakel 15min(warmte injectie tijdelijk) gaat het beter met de defrosts(haal ik ook de doeltemp 40gr) en daarna komt hij beter in zijn ritme(als de cv-ketel weer uit staat) dan haal ik de doeltemp wel tussen de defrosts......althans dat is mijn ervaring.....vandaag is het weer beter(nachtvorst geweest) RLV is nu lager dus ook minder defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

pure100100 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:33:
[...]

hi, dit is een mooi overzicht, is dat een standaard module die zo te koop is en aan de LG gekoppeld kan worden?
Dit heb ik samengesteld in Home Assistant, meeste gegevens komen uit de WP via een ESP32 minicontroller met RS485 modbus lezer.

https://demo.home-assistant.io/

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 16-01-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewf
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 11:49

ewf

kazemo schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:39:
[...]

:) mooi overzicht,maar een andere vraag,wat zijn de ervaringen en testen van de backup heater die je gebruikt(ik zelf heb hem niet) ik gebruik de cv-ketel als backup,zoals gisteren met vochtige buitenlucht met gevolg veel defrosts met een tijdspanne van minder dan 1uur,waardoor de wp niet de doeltemp bereikt(die ik wil)....als ik de cv-ketel bijschakel 15min(warmte injectie tijdelijk) gaat het beter met de defrosts(haal ik ook de doeltemp 40gr) en daarna komt hij beter in zijn ritme(als de cv-ketel weer uit staat) dan haal ik de doeltemp wel tussen de defrosts......althans dat is mijn ervaring.....vandaag is het weer beter(nachtvorst geweest) RLV is nu lager dus ook minder defrosts.
Lees dat je een hybride opstelling hebt met je CV.
Hoe werkt dat en hoe heb je dat aangesloten? Ik wil ook een hybride opstelling en wil heb parallel aan mijn Nefit aansluiten (met keerklep) maar begreep dat de pomp van de warmtepomp vaak te sterk is en dat de ketel daar niet tegenop kan.

Vandaar mijn interesse.
Pagina: 1 ... 134 ... 181 Laatste