LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 133 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-09 15:05
jeroenst schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:13:
[...]

LG zegt wij kunnen niks voor u doen zonder installateur te zijn.

Het lijkt wel dat er volgens de modbus data dat er nog druk staat in het r32 circuit.

Maar misschien toch overwegen de complete warmtepomp te vervangen, mogelijk is dat goedkoper en zekerder dan onderdelen te gaan vervangen en god weet wat er nog meer stuk is. De vraag is of het dan nog wel een lg wordt, het is zo een dure hobby en de service valt tegen (misschien logisch maar toch). Gree heeft een interessante prijs en kost minus subsidie 500 euro maar ik moet nog uitzoeken of dat kwalitatief iets is.
Ik kan niet precies terugvinden wat je probleem is. Om de service van LG slecht te noemen is niet terecht uit wat ik lees.

We hebben in NL nu eenmaal vrij duidelijke regels en importeurs en groothandels zijn niet verantwoordelijk voor de service aan consumenten. Dat ligt vast in consumentenrecht. De verkoper van een toestel is dat wél. Daar is de korting voor die hij heeft ontvangen. Hij kan indien nodig verhaal gaan halen. Ik ben verkoper en instalateur. Als een klant een mankement heeft komt hij bij mij. Ik handel dat dan af met de importeur.

Voor service moet je dus naar de verkoper. Of een andere verkoper of instalateur.

Als je een onderdeel nodig hebt kun je mij een bericht sturen, maar in principe kan elke instalateur je daar aan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atas72
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 00:12

atas72

LG HM123MRU34 + LG 300L SWW

Ik had ook een paar dagen problemen met het halen van de target tempratuur. Mijn 12kw kwam niet hoger dan 6 kw en 33 graden, terwijl ik target handmatig op 38 had gezet. Binnen was niet warmer te krijgen dan 19,5 graden. Het aantal beweging zat tussen 40-50 hz.

Uiteindelijk is het me gelukt om de doeltempratuur te halen. Zowel op RMC als in HA stond Silent mode op off. Ik heb in automation alles wat met Silent mode te maken had uitgeschakeld. Vervolgen de wp uitgeschakeld met RMC, dus niet van stroom af. Voila doeltepratuur werd met gemak gehaald. Bij het opstarten na defrost tikte die de 12kw gewoon aan.

Mijn vermoeden is dat Silent mode langer aanhoudt dan dat we zien op RMC en HA. Wellicht heeft het te maken net de vele defrosts van deze dagen. Silent mode moet in mijn geval volledig off als het onder vriespunt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 10:52
PeteSplit schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:49:
[...]

Mijn WP met de grafieken tijdens een defrost (onderste is HighPress)

[Afbeelding]
Heb je ook een periode waarbij de inverter zonder (nog niet bekende) reden naar hele hoge waardes gaat? Ik ben dan wel benieuwd naar de high press. Resolutie van 10s zou volgens mij niet uit mogen maken, aangezien ik het ook zie in HA, dus niet alleen in LGMV.

[ Voor 9% gewijzigd door Jojan265 op 12-01-2024 06:54 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 10-09 21:34
butterkeks schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Als je speelt met de temperatuur of de stille modus tijdens het opstarten, wordt - naar mijn ervaring - de interne vermogensberekening in de war geschopt.

Ik heb dit nu opgelost door het pompvermogen te verlagen naar een waarde (%) die ongeveer overeenkomt met het gemiddelde debiet. Ik heb 55% pompvermogen en 17lpm.

Met deze instelling start de warmtepomp na een ontdooiing zonder overshoot en blijft de compressorfrequentie constant. Ik ben zeer tevreden.
Ik merk bij mij ook dat de warmtepomp start met de ingestelde maximale pomp capaciteit en daarna pas overschakelt naar de ingestelde flow regeling. Ik heb hetzelfde gedaan als hier boven en dat lijk idd te helpen.

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:56
Cees-JanH schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 21:17:
[...]

Ik heb hier de 9 kw enkel fase, die kun je begrenzen op 17 ampère, zit bij mij op 3x25 aansluiting met een 16 ampère automaat.

De 12 kw drie fase unit zal per fase een 6 of 7 ampère opnemen en kan dus prima op 3x25 aansluiting met een 3fase automaat .

Verzwaren naar grotere aansluiting niet nodig als je de rest netjes verdeelt over de fasen.
Hoe kun je die begrenzen op 17 ampere? Ik kan in de installateurshandleiding voor de 9kw 1 fase HM091MRU44 variant geen dipswitch vinden voor peak control.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
wrapper83 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 11:03:
Hallo,

Ik ben al een tijdje aan het lezen op dit forum maar kan eigenlijk niet het juiste antwoord vinden waar de Peak control dipswitch zit voor max 17A. Het vervelende is dat de U43 en de U44 verschillende PCB boarden zijn.

Wie kan een foto sturen en bevestiging sturen:

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde probleem, in de installatie handleiding staat niet voor de HM091MRU44 welke dipswitch voor peak control is en de getoonde PCB en dipswitches komen niet overeen... Sterker nog de handleiding geeft aan dat alleen de enkelfase 12, 14 en 16kw varianten peak control ondersteunen, geen woord over 5,7 en 9kw varianten.

[ Voor 8% gewijzigd door jeroenst op 12-01-2024 08:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroenst
Gevonden in de engelse installatiehandleiding, peak control voor de 5,7 en 9kw 44U varianten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nz3EYk5Hw0V9mFhkR-chVVoHz1M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MOyvcJqnnAaowzZ8Acsve9Bw.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YQ2FzMSJhJjrnFcjYR6-92lb2kg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QeKo4iG3qb4qVGA9KbhI2Gl1.png?f=user_large

Bron: https://www.lg.com/uk/sup...t-support/cs-HM091MR.U44/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09:36
Jojan265 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 06:54:
[...]

Heb je ook een periode waarbij de inverter zonder (nog niet bekende) reden naar hele hoge waardes gaat? Ik ben dan wel benieuwd naar de high press. Resolutie van 10s zou volgens mij niet uit mogen maken, aangezien ik het ook zie in HA, dus niet alleen in LGMV.
Vergelijkbaar plaatje hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xSfCMyP21D67c_nttv3QTiB389Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/euT1UR8FpyIX6dEtmhs8Tnnq.png?f=fotoalbum_large

In dit voorbeeld is even ingezoomd één zo'n moment, High Press dipt (staat niet in dit plaatje maar in hetzelfde sample dipt ook de Pipe In temperatuur. In het volgende sample zie je de inverter frequentie omhoog gaan. In dit voorbeeld gaat ie naar 130 Hz en gaat een tijdje op vol vermogen stampen. Mijn sample rate is 30 sec, lijkt hier net genoeg om de verschillen in de timing van de parameters te vangen.

Tot nu toe eindigt dit altijd in een defrost. Normaal terugregelen naar een lagere frequentie heb ik nog niet gezien. Verlagen van de pompcapaciteit helpt maakt geen verschil in de hoogte van de inverter frequentie piek. Zie ook dat deze piek sterk kan verschillen, de ene keer 90 Hz, de volgende weer richting 130 Hz.

[ Voor 7% gewijzigd door BernieW op 12-01-2024 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-09 14:55
Het begint nu wel een groot raadsel (en koud) te worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_ah8Fa7HWrCBfuB4OWZkOMA0rBM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0Gntgxy9xxWqE19hBG8XInYR.png?f=fotoalbum_large
Een keer afgelopen 24 uur heeft de LG rond target water aangemaakt, de rest allemaal veel te koud water.
nu heb ik de stooklijn al +2 gezet gisteren, maar nu is inmiddels aanvoertemp 28.6°C terwijl de doeltemp 35°C is.

Wat is hier nu aan te doen, of belangrijker waarom doet de LG dit?
ik kan wel een automatisering maken dat als ik zie dat doel niet gehaald word, dat ik dan de stooklijn ophoog, maar ja, dan moet ik met eel veel dingen rekening houden (defrost/overshoot regeling, vast nog meer)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
The_KnarF schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:08:
[Afbeelding]
Een keer afgelopen 24 uur heeft de LG rond target water aangemaakt, de rest allemaal veel te koud water.
nu heb ik de stooklijn al +2 gezet gisteren, maar nu is inmiddels aanvoertemp 28.6°C terwijl de doeltemp 35°C is.

ik kan wel een automatisering maken dat als ik zie dat doel niet gehaald word, dat ik dan de stooklijn ophoog, maar ja, dan moet ik met eel veel dingen rekening houden (defrost/overshoot regeling, vast nog meer)
Als je nu optimaal debiet draait, ga een keer naar bv vast debiet, of andersom. Bij mij werkt dit die keren dat hij de target niet haalt. Ik heb nu ook de @paQ code om een overshoot na defrost te beperken uit gezet. Lijkt hier ook te helpen in het voorkomen van dit probleem. Op zich wel vreemd, want het varieert alleen de target temperatuur.

[ Voor 8% gewijzigd door BernieW op 12-01-2024 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
thanks, ik draai al op vast (omdat de aanvoertemp sensor niet goed is, gaat de flow niet omhoog bij optimal flow , deltaT blijft te klein volgens LG, terwijl dat niet zo is, maar dat is een ander verhaal). (maar misschien heeft het wel met elkaar te maken)

ik zal die overshootregeling eens uitzetten. ik heb speling zat in mijn systeem (ik gebruik inmiddels ook het "PAQ" script)
@paQ , netjes gebouwd hoor, zit vast veel bloed, zweet en tranen in.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 21:20
Waarom ging het nu plots goed? Zomaar uit het niets van de karakteristieke 'oscillaties' naar een werkelijk kaarsrechte lijn. Zo strak heb ik onze WP nog nooit zien werken. Maar, hoe kwam dat dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OBfmNjnslCq9eZCbvtFPAboT1rg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QjcDGQ3yOUJAPMpZSeN4Qxs0.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
@The_KnarF Heel veel trial and error iig ja :P
Er is maar 'zoveel' wat je kunt doen, en dat is niet heel erg veel. En dat werkt dat uitstekend van +2 tot -3 ongeveer, en daaronder gaan er weer allerlei andere zaken spelen zijn we achter gekomen deze week.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
gerlag schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:29:
Waarom ging het nu plots goed? Zomaar uit het niets van de karakteristieke 'oscillaties' naar een werkelijk kaarsrechte lijn. Zo strak heb ik onze WP nog nooit zien werken. Maar, hoe kwam dat dan?
[Afbeelding]
Kan me niets anders bedenken dan samenloop van omstandigheden. Als je net binnen of buiten een of andere drempelwaarde zit....... ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
paQ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:31:
[...]

Kan me niets anders bedenken dan samenloop van omstandigheden. Als je net binnen of buiten een of andere drempelwaarde zit....... ?
Maar hij kán het dus wel, zelfs die van ons. Komend weekend maar eens een uurtje in de data zoeken naar een 'een of andere'. Het blijft intrigeren. :)

[ Voor 4% gewijzigd door gerlag op 12-01-2024 09:37 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 22:42
kazemo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:03:
[...]

:'( ja de wet van...muphry.....de titanic is ook gezonken!(noodaggregaat misschien)?
Ik wil alleen maar duidelijk maken dat de gedachte dat je met een warmtelint "veilig zit" nu eenmaal niet zo is en dat je er goed over moet nadenken als je het toepast hoe je dat doet.
- Sluit het warmtelint aan op andere groep dan de warmtepomp
- Als het kan achter een andere aardlek schakelaar dan de warmtepomp
Je wil tenslotte dat het warmtelint actief blijft als de warmtepomp uit zou vallen!
En misschien is het nog niet zo'n gek idee om een ups te plaatsen voor het warmtelint. Wanneer deze het hardst nodig is (als het onder nul is) wordt er ook het meest gevraagd van je warmtepomp en het elektriciteitsnet (alle warmtepompen staan vol vermogen te vragen) waardoor dan ook meeste kan op uitval is!

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Nu online
gigabit schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:39:
[...]

Ik wil alleen maar duidelijk maken dat de gedachte dat je met een warmtelint "veilig zit" nu eenmaal niet zo is en dat je er goed over moet nadenken als je het toepast hoe je dat doet.
Je wil tenslotte dat het warmtelint actief blijft als de warmtepomp uit zou vallen!
En misschien is het nog niet zo'n gek idee om een ups te plaatsen voor het warmtelint. Wanneer deze het hardst nodig is (als het onder nul is) wordt er ook het meest gevraagd van je warmtepomp en het elektriciteitsnet (alle warmtepompen staan vol vermogen te vragen) waardoor dan ook meeste kan op uitval is!
Zo'n soort manier heb ik ook eens over gedacht. Het voordeel is dat je het kan testen. Een vorstklep kun je praktisch gezien niet testen, dus je weet pas dat het niet werkt wanneer het te laat is.

Mag je (van NEN1010 etc) zo'n lint dan tot in de LG kast brengen wanneer deze op een andere groep/fase/aardlek/werkschakelaar zit?

[ Voor 5% gewijzigd door SalexSun op 12-01-2024 09:48 ]

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10-09 22:42
SalexSun schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:47:
[...]

Zo'n soort manier heb ik ook eens over gedacht. Het voordeel is dat je het kan testen. Een vorstklep kun je praktisch gezien niet testen, dus je weet pas dat het niet werkt wanneer het te laat is.

Mag je (van NEN1010 etc) zo'n lint dan tot in de LG kast brengen wanneer deze op een andere groep/fase/aardlek/werkschakelaar zit?
Dat zou ik niet weten

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-09 16:09

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 06:54:
[...]

Nee, ik kan geen gegevens meer terug halen. Blijkbaar worden de uitgebreide gegevens in HA maar 10 dagen bewaard, alleen de actuele vermogens gegevens (een waarde per uur) worden langer bewaard.
Ik weet niet of dit nog te verlengen is ?

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
The_KnarF schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:08:
[Afbeelding]

Wat ik wel gemerkt heb de afgelopen dagen is dat er verschillen in de regeling ontstaat afhankelijk of je opstart met of zonder "Stille modus". Ik heb nu bij temperaturen lager dan -1 de opstart na een defrost zo gemaakt dat er geen "Stille modus" meer wordt toegepast voor een aantal minuten. Dit heeft tot gevolg dat er met hogere inverter waardes wordt geregeld. Overshoot is met die temperaturen toch niet aan de orde, dus kon dat wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jojan265
PeteSplit schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:29:
[...]

Nee, ik kan geen gegevens meer terug halen. Blijkbaar worden de uitgebreide gegevens in HA maar 10 dagen bewaard, alleen de actuele vermogens gegevens (een waarde per uur) worden langer bewaard.
Jahoor. Ik bewaar het zeker langer dan 1 jaar.

Onderstaande toevoegen aan configuraties.yaml

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6973ClOOEK9RoT83h6s-ZY4Bp5g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cVJadTSWb3kIFU4eqpUkUm5q.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Jojan265 op 12-01-2024 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AJvee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xm4AxDODXQxtLveGpZrRAXCLE38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HiylhdOcPL162Dt9Is2TBCms.png?f=fotoalbum_large

Het is sowieso al te laat als de vorstklep moet ingrijpen.
Zou dit iets kunnen zijn om een trigger te krijgen dat er iets mis gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
PeteSplit schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:29:
[...]

in je recorder settings in je configuration.yaml (of in je recorder.yaml als je die hebt)
**discalamer, ik gebruik dit zelf niet, ik weet niet wat die include doet met al je andere data.
ik gebruik zelf mariadb voor 7 dagen en Infux DB voor oneindige history
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
recorder:
  purge_keep_days: 500
  include:
  entity_globs:
  - sensor.temperature_*
  - sensor.zolder_klimaatsensor*
  - sensor.humidity_*
  - sensor.*_temperature

Maar houd er wel rekening mee dat dan deze database snel gaat groeien, dus zet in die include alleen de dingen die je echt lanhger witl zien.

maar google even op bijvoorbeeld InfluxDB, om daarin jet HA history te zetten.
er zijn meerdere oplossingen hiervoor.

[ Voor 8% gewijzigd door The_KnarF op 12-01-2024 10:46 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 09-09 13:40
gigabit schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:39:
[...]

8)7 is nogal logisch dat warmtelint op een andere groep moet(waarom zou dat niet mogen) voor mijn part met een verlengkabel ......wat is een ups (wat doet dat).....in warmtelint zit een thermoschakelaar(clickson) die schakeld onder 4gr in(HIJ MEET DUS DE LEIDING TEMP.) lint zit op leiding,als de WP loopt is het lint uit(warmer als 4gr) en inderdaad als de hoofdzekering(1fase aansluiting) eruit klapt werkt het niet meer ,daar is men dan snel achter dan is er meer aan de hand(dat word dan aftappen handmatig).......met een eenvoudige koelkast thermostaat is ook iets te maken mocht dat nodig zijn......er zijn ook schakelkast verwarmingen te koop bijv. RITTAL

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 12-01-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Jojan265 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:32:
[...]

Wat ik wel gemerkt heb de afgelopen dagen is dat er verschillen in de regeling ontstaat afhankelijk of je opstart met of zonder "Stille modus". Ik heb nu bij temperaturen lager dan -1 de opstart na een defrost zo gemaakt dat er geen "Stille modus" meer wordt toegepast voor een aantal minuten. Dit heeft tot gevolg dat er met hogere inverter waardes wordt geregeld. Overshoot is met die temperaturen toch niet aan de orde, dus kon dat wel.
ik heb silentmode al sinds de kou intrad (ruime een week) niet meer aan staan.
Ik heb voor nu het "opstart script" uitgezet, en de stooklijn +4 gegeven, het moet warmer worden in huis.
ik kijk even wat dit doet de komende uren.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Jojan265 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding]
gebruik je de standaard sqllite? word sterk afgeraden om dit langer dan 10 dagen te zetten.
is de performance nog wel goed?
als je aleen de aansturing van je LG regeld, kan ik me voorstellen dat dit geen probleem is.
Ik zelf gebruik al jaren HA en heb er inmiddels 13 espbordjes aan hangen, 43 zigbee "dingen", 21 integraties, 19 automations. etc.

ik merkte op een gegeven moment dat alles wat stroperiger werd en heb toen sqllite overgezet naar mariadb, nu is alles weer lekker snel.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
dubbel, verwijderd

[ Voor 97% gewijzigd door The_KnarF op 12-01-2024 11:02 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

[Afbeelding]
Ik heb het (denk ik) gevonden bij services en ik heb het van de standaard 10 dagen op 150 dagen gezet (ik heb in de HA green 32 Gb eMMC opslag). ;)

edit
Dank voor jullie reacties (ik had ze voor deze post nog niet gezien), ik heb een HA Green en zie zo snel geen configuratie.yaml, maar heb bij developer tools > services een UI gevonden waar ik de recorder kan vergroten (recorder.purge) .

[ Voor 18% gewijzigd door PeteSplit op 12-01-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:44
[...]

[Afbeelding]
En dan nog iets "includen" zoals @The_KnarF aangeeft?

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
AppieK schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 11:19:
[...]

En dan nog iets "includen" zoals @The_KnarF aangeeft?
als je niets include, gaat alles mee in deze instelling

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
The_KnarF schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 10:58:
[...]

gebruik je de standaard sqllite? word sterk afgeraden om dit langer dan 10 dagen te zetten.
is de performance nog wel goed?
[...]
als je aleen de aansturing van je LG regeld, kan ik me voorstellen dat dit geen probleem is.
Ik zelf gebruik al jaren HA en heb er inmiddels 13 espbordjes aan hangen, 43 zigbee "dingen", 21 integraties, 19 automations. etc.

ik merkte op een gegeven moment dat alles wat stroperiger werd en heb toen sqllite overgezet naar mariadb, nu is alles weer lekker snel.
Performance is goed. Het werd in het begin afgeraden, maar net toen ik wou overstappen naar MariaDB, is er het één en ander veranderd met Sqllite in HA en had het geen voordelen meer. Ik heb nu ca. 9 maanden aan data en merk geen problemen.

[ Voor 12% gewijzigd door Jojan265 op 12-01-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
gerlag schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:29:
[Afbeelding]
Herkenbaar, heb hier dezelfde ervaring.Na de koudere periode in december liep ie hier ook ineens ook mooi met optimaal debiet. Het enige verschil was dat ik de stooklijn een offset van 2 K heb gegeven.
Het gaf mij de indruk dat de regeling wel adaptief is maar eerst een werkpunt nodig heeft om de regelparameters te kunnen optimaliseren. Blijkbaar was die 2K offset voldoende. Heb nu nog een offset van 1K, voorheen liep m'n LG hier niet stabiel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@The_KnarF @BernieW Ik denk echt dat het samenloop is en niets verder met mijn logic te maken heeft.

Hier ongewijzigde settings sinds gistermiddag.
Fixed flow, 'script' aan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZEgwKN1qdlAD2WoitAnIpYN4sU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OzYqfUi3ML4wFknyGQW3jEyI.png?f=fotoalbum_large

Ik ben nergens aan geweest

ik zie:
- haalt het
- blijft er schijnbaar opzettelijk onder
- gaat er vreemd overheen
- zit er strak op

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 12-01-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:47:
[...]

:) ja je kan het testen ,eenvoudig leg het lint 1uur in de diepvries,steek hem in en kijk of het werkt?....bij conrad.nl verkopen het spul ook de betere merken bijv. danfoss.....die andere vraag waarom zou dat niet mogen met apparte kabel

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 12-01-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
algemeen door weers omslag is de WP bij mij ook compleet van de wap, boven nul en mistig veel van die klote defrosts tot gevolg....its all in de game....ik blijf gewoon op AI en optimal hij is aan het zoeken naar de juiste balans lijkt het!

[ Voor 23% gewijzigd door kazemo op 12-01-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
kazemo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:08:
[...]

:) ja je kan het testen ,eenvoudig leg het lint 1uur in de diepvries,steek hem in en kijk of het werkt?....bij conrad.nl verkopen het spul ook de betere merken bijv. danfoss.....die andere vraag waarom zou dat niet mogen met apparte kabel
Ik kan me voorstellen (maar weet het niet) dat het verwarmingslint (kabel) niet in de LG kast mag komen wanneer deze op een andere fase + automaat zit. Dat zou betekenen dat wanneer je de werkschakelaar uit zet er nog steeds 230V in de LG kast aanwezig is, welliswaar geen open contacten en meestal zelfs dubbel geisoleerd lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Gedachtenspinsel: Ik vraag me af of het golvende regelgedrag niet een keuze van LG is.

Rechte lijn betekent defrosts.

Golvende lijn kan betekenen: rijpvorming -> ontdooien (door lager vermogen/temp) -> rijpvorming -> ontdooien etc. Op die manier kunnen defrosts mogelijk voorkomen worden

[ Voor 18% gewijzigd door SalexSun op 12-01-2024 12:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:44:
[...]

Ik kan me voorstellen (maar weet het niet) dat het verwarmingslint (kabel) niet in de LG kast mag komen wanneer deze op een andere fase + automaat zit. Dat zou betekenen dat wanneer je de werkschakelaar uit zet er nog steeds 230V in de LG kast aanwezig is, welliswaar geen open contacten en meestal zelfs dubbel geisoleerd lijkt me.
:) je hoeft toch ook niet perse met het verwarmings lint in de kast te komen(zou overigens niet weten waarom dit niet mag er is toch immers niets aangesloten op de printplaten in de WP zelf(vreemde spanning of fase) is toch gescheiden......trouwens nood breekt wet niemand controleerd het.en ook niet onveilig.....het is stopcontact buiten de kast of in de kast!

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 12-01-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:46:
Gedachtenspinsel: Ik vraag me af of het golvende regelgedrag niet een keuze van LG is.

Rechte lijn betekent defrosts.

Golvende lijn kan betekenen: rijpvorming -> ontdooien (door lager vermogen/temp) -> rijpvorming -> ontdooien etc. Op die manier kunnen defrosts mogelijk voorkomen worden
:? defrosts voorkomen gaat gewoon niet bij temp buiten onder 5gr.....nu zelfs veel meer als toen het buiten -6 vroor

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 12-01-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
kazemo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:08:
[...]

:? defrosts voorkomen gaat gewoon niet bij temp buiten onder 5gr
Onzin, hangt allemaal van dauwpunt en temperatuur vd warmtewisselaar af
https://gathering.tweaker...message/77199902#77199902

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:25:
[...]

:) dan heb jij het prima voor mekaar dus houden zo,je verwijst naar een conclusie van je zelf :9

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 12-01-2024 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:49
paQ schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 09:30:
@The_KnarF Heel veel trial and error iig ja :P
Er is maar 'zoveel' wat je kunt doen, en dat is niet heel erg veel. En dat werkt dat uitstekend van +2 tot -3 ongeveer, en daaronder gaan er weer allerlei andere zaken spelen zijn we achter gekomen deze week.
Is het een idee om het script aan te passen, dat onder -1 b.v. de Overshoot-logic wordt uitgezet, en boven -1 weer aan?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
tebogo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:31:
[...]

Is het een idee om het script aan te passen, dat onder -1 b.v. de Overshoot-logic wordt uitgezet, en boven -1 weer aan?
Ja dat kan, maar ik heb nou niet de indruk dat dat zomaar altijd gewenst is of altijd het gewenste resultaat oplevert. We zitten natuurlijk ook heel dwars tegen de fuzzy logic in te gaan :P

D'r gebeuren soms gewoon wat rariteiten waarvan ik niet geloof dat dat iets met het aanpassen van de Ta heeft te maken.
Zo heb ik 2 piekjes waarbij hij besluit harder te starten dan alle andere keren, en rond 13:00 besluit hij zomaar dat hij wel kan terugtoeren. Geen idee waarom, hijzelf ook niet, en past daarna ook weer netjes bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7VCwFyk5r7RhXynl2m1sQ0Tovk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vkTMCXBGwZz9ftdSIdVLbhEs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door paQ op 12-01-2024 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:58
atas72 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 01:24:
Ik had ook een paar dagen problemen met het halen van de target tempratuur. Mijn 12kw kwam niet hoger dan 6 kw en 33 graden, terwijl ik target handmatig op 38 had gezet. Binnen was niet warmer te krijgen dan 19,5 graden. Het aantal beweging zat tussen 40-50 hz.

Uiteindelijk is het me gelukt om de doeltempratuur te halen. Zowel op RMC als in HA stond Silent mode op off. Ik heb in automation alles wat met Silent mode te maken had uitgeschakeld. Vervolgen de wp uitgeschakeld met RMC, dus niet van stroom af. Voila doeltepratuur werd met gemak gehaald. Bij het opstarten na defrost tikte die de 12kw gewoon aan.

Mijn vermoeden is dat Silent mode langer aanhoudt dan dat we zien op RMC en HA. Wellicht heeft het te maken net de vele defrosts van deze dagen. Silent mode moet in mijn geval volledig off als het onder vriespunt is.
Dit is inderdaad precies hetzelfde als wat ik eerder met mijn 12kw heb geconstateerd.
De max frequentie nadat silent mode wordt gedeactiveerd blijft een tijd lang beperkt. Hoe lang heb ik niet kunnen ontdekken maar ik heb wel gezien dat hij heel langzaam omhoog kruipt. Maar meestal komt er dan al een defrost. Dus het is moeilijk vast te stellen of de limiet de uiteindelijk vanaf gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

[...]

[Afbeelding]
Wat ik gevonden had (developer tools > services) is niet de toegang tot de configuration.yaml

Ik heb nu bij add ons, de studio code server gebruikt en de recorder purge toegevoegd.
Wel raar is dat deze configuration.yaml helemaal leeg is, maar het is geaccepteerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5IZPCbitwAZCYKxcnjBWG0rMEh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JsW2fcWI3ec14wdgLHTbAu0t.jpg?f=fotoalbum_large

Jojan _/-\o_

Ik heb ook sqlite

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2s8aOrE8awu9ZyH_6F_zaKkQEtM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a7Pg08tSgjPQl5colgk9Bxw9.jpg?f=user_large

sorry was wel erg off topic vandaag :?

[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 12-01-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuv
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-04 17:43

kuv

Goedenavond Tweakers,

Ik heb een LG 16kw u33.
Als backup heb ik de ketel ook aangesloten dmv terugslagkleppen. Toen het van de week zo koud was wilde ik mijn cv aan doen. Maar die kon zijn water niet kwijt omdat de wp, ook wanneer de wp uitstaat, het water doorpompt ivm vorstbeveiliging.

Hebben jullie misschien advies hiervoor?

Mijn mooie tekening ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gs8CNNQWI6ktlasEKAU6krQDBNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSPZuUBz94wTKCLJ4Nrm9cSx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l-F0wdDrJf0rK4vnbbLBUX2NgA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CkM7lFwYgoRlABBh2gT3h2Et.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is toch echt wel een probleem inmiddels, doel 39 (dat is 6 graden boven stooklijn).
Maar lg blijft rustig op 39/40Hz draaien met een ta van 30.
Ik heb vanmiddag de lg al even van het stroom gehad, leek daarna het bijna goed te doen, maar helaas.

Stooklijn op ta
Fixed flow op 30 l/min
Silent off
Pomp capaciteit op 100%

Iemand de Gouden tip?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
kuv schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:42:
Goedenavond Tweakers,

Ik heb een LG 16kw u33.
Als backup heb ik de ketel ook aangesloten dmv terugslagkleppen. Toen het van de week zo koud was wilde ik mijn cv aan doen. Maar die kon zijn water niet kwijt omdat de wp, ook wanneer de wp uitstaat, het water doorpompt ivm vorstbeveiliging.

Mijn mooie tekening ;)

[Afbeelding]
Driewegklep, dat betekend toch of open van wp of open van ketel, kan niet beide zijn.
Maar met kou moet de wp inderdaad wel kunnen circuleren, is de wp echt zo aangesloten?
Of zit er nog een buffervat en secundaire pomp tussen? Zonder gaat dit niet werken denk ik.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kuv
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 17-04 17:43

kuv

Nee, buffervat heb ik staan maar nog niet aangesloten. Dus dat ga ik maar snel doen.

Bedankt, helemaal duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
The_KnarF schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:00:
[Afbeelding]
Dit is toch echt wel een probleem inmiddels, doel 39 (dat is 6 graden boven stooklijn).
Maar lg blijft rustig op 39/40Hz draaien met een ta van 30.
Ik heb vanmiddag de lg al even van het stroom gehad, leek daarna het bijna goed te doen, maar helaas.

Stooklijn op ta
Fixed flow op 30 l/min
Silent off
Pomp capaciteit op 100%

Iemand de Gouden tip?
Wat heb je zelf al geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:42
Stooklijn even vergeten en handmatig op 40 graden zetten? Voorlopig blijft het koud dus die 40 graden kan je wel even hanteren lijkt mij.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jojan265
BernieW schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Vergelijkbaar plaatje hier:

[Afbeelding]

In dit voorbeeld is even ingezoomd één zo'n moment, High Press dipt (staat niet in dit plaatje maar in hetzelfde sample dipt ook de Pipe In temperatuur. In het volgende sample zie je de inverter frequentie omhoog gaan. In dit voorbeeld gaat ie naar 130 Hz en gaat een tijdje op vol vermogen stampen. Mijn sample rate is 30 sec, lijkt hier net genoeg om de verschillen in de timing van de parameters te vangen.

Tot nu toe eindigt dit altijd in een defrost. Normaal terugregelen naar een lagere frequentie heb ik nog niet gezien. Verlagen van de pompcapaciteit helpt maakt geen verschil in de hoogte van de inverter frequentie piek. Zie ook dat deze piek sterk kan verschillen, de ene keer 90 Hz, de volgende weer richting 130 Hz.
Ik heb de LGMV data nog even verder ge-analyseert en vond de reden voor de plotselinge hoge druk daling:

De EEV1 (Electronic Expansion Valve) gaat plots naar 30 i.p.v. 0. Normaal gesproken wordt deze alleen gebruikt tijdens een defrost (tenminste wat ik kan zien), maar in dit geval dus ook tussendoor. Tijdens een defrost gaat de waarde trouwens telkens naar 230. Ik heb ook oudere data bekeken en daar nooit buiten de defrosts een waarde gezien op de EEV1.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/67tE4J451_mLtgEWUgkWgsrbdRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fCWlElhVb1IdOZ3VpSVhMijs.png?f=fotoalbum_large

Voor de liefhebbers hieronder het plaatje waar deze klep zich bevindt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCOqbRRcdUdClvEN0eEPZC649q8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H6aMCrwNdPz35HNncQrSwFTK.png?f=fotoalbum_large

Dus mijn veronderstelling van eerst, dat de expansie klep plots een beweging maakt klopt dus wel, maar waarschijnlijk vanuit de LG als gewild. Waarom dit gebeurt is nog een raadsel voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
hupie679 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Stooklijn even vergeten en handmatig op 40 graden zetten? Voorlopig blijft het koud dus die 40 graden kan je wel even hanteren lijkt mij.
Ik heb de stooklijn al losgelaten, staan nu al een hele tijd op 39.
Ik kan deze op 40 zetten, kan zijn dat ik dan een graadje hoger uot komt,
Het gaat er mij om, om er achter te komen waarom de lg heel ruim zijn doel niet haalt.
In de afgelopen koude periode deed die het wel gewoon.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Jojan265 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:36:
[...]

Ik heb de LGMV data nog even verder ge-analyseert en vond de reden voor de plotselinge hoge druk daling:

De EEV1 (Electronic Expansion Valve) gaat plots naar 30 i.p.v. 0. Normaal gesproken wordt deze alleen gebruikt tijdens een defrost (tenminste wat ik kan zien), maar in dit geval dus ook tussendoor. Tijdens een defrost gaat de waarde trouwens telkens naar 230. Ik heb ook oudere data bekeken en daar nooit buiten de defrosts een waarde gezien op de EEV1.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus mijn veronderstelling van eerst, dat de expansie klep plots een beweging maakt klopt dus wel, maar waarschijnlijk vanuit de LG als gewild. Waarom dit gebeurt is nog een raadsel voor mij.
Knap werk, kun je met de LGMV ook de temperatuur sensoren op de grote verdamper/condensor lezen? Als het uit de aansturing komt zou je verwachten dat deze op deze temperaturen reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
BernieW schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:13:
[...]

Wat heb je zelf al geprobeerd?
Veel al wel geprobeerd, maar weet niet waar ik het moet zoeken.
Optimal flow gaat nu niet werken omdat mijn ta sensor veel te weinig aangeeft waardoor de lg denkt dat deltaT nog niet hoog genoeg is om op te toeren en met deze temperaturen heb ik echt meer dan 17l/min nodig.

Nu is ta volgens lg 30,1 terwijl op de vloerverwarming ( 15 meter verderop) nog 32 gemeten wordt.
Maar los van die afwijking is de afgelopen dagen de ta wel 6 tot 8 graden onder doel.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik had ook wat afwijkend gedrag vandaag toen de buitentemp boven de 3 graden kwam (minder oscilleren en met olie terug pieken).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kcz10QLWleU7Cbw5u3A4TfUZa-I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vdcdElQE3Y2fiiuBCPZ2E8eB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
The_KnarF schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Veel al wel geprobeerd, maar weet niet waar ik het niet zoeken.
Optimal flow gaat nu niet werken omdat mijn ta sensor veel te weinig aangeeft waardoor de lg denkt dat deltaT nog niet hoog genoeg is om op te toeren en met deze temperaturen heb ik echt met dan 17l/min nodig.

Nu is ta volgens lg 30,1 terwijl op de vloerverwarming ( 15 meter verderop) nog 32 gemeten wordt.
Maar los van die afwijking is de afgelopen dagen de ta wel 6 tot 8 graden onder doel.
de logica van de LG kabouters is soms niet te volgen, ik zou optimaal debiet gewoon proberen.Helpt het niet dan kan het veranderen van die setting misschien ook al wat doen. Heb tijdens de vorstperiode afgelopen week van optimaal naar vast gegaan, bij mij hielp het op dat moment. Later in optimaal wel weer hetzelfde probleem gekregen, dus de oorzaak was het niet. Het script om de doeltemperatuur na een defrost langzaam op te laten lopen ook al eens uit gezet? Bij mij deed dat meer, maar de koude periode was net te kort. Hopelijk kunnen we komende maand nog een keer schaatsen, dan gaat de zoektocht weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Mooi speurwerk! Benieuwd waarom dit gebeurt, en wat we kunnen bedenken om dit te omzeilen

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
kuv schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:42:
Goedenavond Tweakers,

Ik heb een LG 16kw u33.

Mijn mooie tekening ;)

[Afbeelding]
Lijkt aangesloten zoals in deze handleiding aangesloten:
https://www.inventum.com/...instellingen_cv_ketel.pdf
Normaliter zou het moeten werken.

Probleem is dat de Therma V een zeer krachtige circulatiepomp heeft, waar tegen de CV circulatie niet in kan pompen. Als je de WP spanningsloos maakt werkt het waarschijnlijk prima. Maar ja, dan bevriezen wel je leidingen...

Hoe het dan op te lossen? Waarschijnlijk CV parallel aan afgifte zijde van buffervat aansluiten met terugslagklep aan afgifte kant van het buffervat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
BernieW schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:04:
[...]

Knap werk, kun je met de LGMV ook de temperatuur sensoren op de grote verdamper/condensor lezen? Als het uit de aansturing komt zou je verwachten dat deze op deze temperaturen reageert.
Ik kan het volgende uitlezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wz7RcqM0bryJFY7tLeT0CIjSZj4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yRw6G1MPfV0RSFwNBCh1WfCI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uCvMLBxzHS6S6eMkodnKHGnsQJg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZ2PhnJBChpGT4fVeiTKYutB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/of4OEf5GgjJ8Av0WxTcz9ULgsog=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sRYckKcui20iYzrmjdiIRAR4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NqDsN9mpBShsQqekBJklze4UQqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D1GCEcwnxI8jSHbJqGysDzn4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YjQlkJ3TR2Btvl4Du0gIUeE3nhU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoqu6rtr1Eg17uJSUmgVt91v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_FsVa1wndKN3zPuKXt6Xa7nEaZI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kK2YQ4ZzTdtr4qcyVhVI1yEd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a2W2NSRUX0lOvFVq2PzAnGeCCDQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wfoo4FNuqCS02OsZUPoq0aMf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Jojan265 op 12-01-2024 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:17:
[...]

Mooi speurwerk! Benieuwd waarom dit gebeurt, en wat we kunnen bedenken om dit te omzeilen
Misschien moeten we dit niet willen omzeilen en doet de LG dit met een bewuste reden. Dit is wat misschien wel de reden is:
De Injectie EEV heeft, naast de basisfuncties van een reguliere EEV, ook een injectiefunctionaliteit.
Het kan een extra hoeveelheid vloeistof injecteren in het koelmiddel dat de verdamper binnenkomt.
Dit injecteren van vloeistof kan worden gebruikt om het koelmiddel te verzadigen met vloeistof, wat handig is bij situaties met lage belasting of lage temperaturen.
Door extra vloeistof toe te voegen, kan de Injectie EEV de efficiëntie handhaven, zelfs bij lagere belastingen, en kan het systeem beter presteren in koude omstandigheden.

bron: ChatGPT 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Het zou zo mooi zijn als we van al deze sensoren etc. de modbus adressen weten te achterhalen....
Ik heb ook een LGMV, dus wil best helpen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
tebogo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:47:
[...]

Het zou zo mooi zijn als we van al deze sensoren etc. de modbus adressen weten te achterhalen....
Ik heb ook een LGMV, dus wil best helpen..
Niet alles hoeft perse via modbus beschikbaar te zijn. De programmeur van LG moet per modbus register aangeven welke variabele er aan gekoppeld moet worden. De modbus lijst zoals nu bekend is, zullen waarschijnlijk de enige waardes zijn, welke gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:42
The_KnarF schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:57:
[...]

Het gaat er mij om, om er achter te komen waarom de lg heel ruim zijn doel niet haalt.
Ah oke. Ik zag het opstartscript in je screenshot, en meende me te herinneren dat die alleen werkt met de stooklijn. Maar ik zie nu in je eerdere posts dat je dat script vanochtend hebt uitgezet.

Het enige wat ik nog kan bedenken is een power-cycle en eventueel een flink hoge handmatige temperatuur vragen.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Veel mensen gebruiken Mod bus icm HA.
Zelf gebruik dit alleen maar om uit te lezen.
Wat mij opvalt dat HA bij mij niet super stabiel is.
Ik moet hem nogal eens opnieuw opstarten.
Zo om de 4 weken of zoiets
HA heb ik op een Rasberry Pi staan.
Graag hoor ik van jullie hoe jullie dit ervaren.
Mogelijk ligt de fout bij mij en moet ik aanpassingen doen.
Verder lees ik dat HA de nodige veiligheids instellingen vereist met name in de netwerk instellingen omdat je deur dan open hebt staan.
Dat voelt niet prettig.
Ben geen expert op dit gebied dus laat me graag bijpraten op dit gebied.
Mogelijk off topic maar waar dan wel?

[ Voor 18% gewijzigd door montebaldo55 op 12-01-2024 23:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_KnarF
montebaldo55 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:36:
Verder lees ik dat HA de nodige veiligheids instellingen vereist met name in de netwerk instellingen omdat je deur dan open hebt staan.
Dat voelt niet prettig.
Gaan wel heel erg of topic nu, maar ook op een rpi moet ha gewoon stabiel draaien.
HA, er gaat niets naar buiten je netwerk als het goed is, of je moet integraties gebruiken die dat wel doen, ik kan me voorstellen dat tuya en andere cloud based oplossingen wel via buiten gaan.
Bij mij staat er niets naar buiten open behalve als ik dat wil via een vpn server.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atas72

atas72

The_KnarF schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:57:
[...]

Van de Silent mode afhalen en opnieuw opstarten. Eventueel ook automation die Silent mode aanroept ook uitzetten. Herstatten via RMC, dus niet uitgeschakelen. Dit heeft bij mij gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:16
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou het kunnen zijn dat hij eev3 wil gebruiken voor extra koeling van de compressor, en dan eev1 een stukje sluit om drukverschil te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
ingmar89 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 07:32:
[...]

Zou het kunnen zijn dat hij eev3 wil gebruiken voor extra koeling van de compressor, en dan eev1 een stukje sluit om drukverschil te krijgen?
Ik denk dat we in de buurt zitten. Ik vermoed wel, dat het juist het (extra) openen is van de EEV1, aangezien de hoge druk juist zakt. Dit geeft inderdaad een drukverschil, waardoor er misschien extra koelmiddel wordt gesuppleerd.

Tijdens een defrost gaat de EEV1 volledig naar een andere stand (230), zodat deze juist de werking de andere kant op heeft. Tijdens defrost wordt immers de condensor een verdamper en andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@montebaldo55
Sorry voor offtopic.
Stop met die sd kaartjes
Ik heb hele goede ervaringen met odroid en emmc. Te koop bij sossolutions als voorgeïnstalleerd met HA.
Verder een domeinnaam nemen bij transip en reverse proxy instellen.
Dan staat alleen poort 80 en 443 open en niet je HA direkt naar de buitenwereld. Maar is dan toch bereikbaar via je domein naam.

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-01-2024 09:02 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
AUijtdehaag schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:00:
@montebaldo55
Sorry voor offtopic.
Stop met die sd kaartjes
Ik heb hele goede ervaringen met odroid en emmc. Te koop bij sossolutions als voorgeïnstalleerd met HA.
Verder een domeinnaam nemen bij transip en reverse proxy instellen.
Dan staat alleen poort 80 en 443 open en niet je HA direkt naar de buitenwereld. Maar is dan toch bereikbaar via je domein naam.
Ik kan de zeer goede stabiliteit van odroid met emmc geheugen bevestigen. Voor de domeinnaam doe ik het anders: Ik neem een gratis domeinnaam op https://www.dynu.com. Naast dat dat echt gratis is verloopt het ook nooit, ook niet na langdurig niet gebruiken. Ze ondersteunen zelfs de DNS-01 challenge om https via Let's encrypt te maken. Dan kan je home systemen bereiken via https. Ik gebruik dit bijvoorbeeld om mijn Toon extern via https te kunnen bereiken. (script) Werkt al jaren naar volle tevredenheid,
Beetje off topic wellicht, maar aangezien er hier veel HA gebruikers zijn acht ik het toch wel opportuun en durf ik het hier dunnetjes te vermelden.

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:31:
[...]

Lijkt aangesloten zoals in deze handleiding aangesloten:
https://www.inventum.com/...instellingen_cv_ketel.pdf
Normaliter zou het moeten werken.

Probleem is dat de Therma V een zeer krachtige circulatiepomp heeft, waar tegen de CV circulatie niet in kan pompen. Als je de WP spanningsloos maakt werkt het waarschijnlijk prima. Maar ja, dan bevriezen wel je leidingen...

Hoe het dan op te lossen? Waarschijnlijk CV parallel aan afgifte zijde van buffervat aansluiten met terugslagklep aan afgifte kant van het buffervat..
:) dit kan misschien de oplossing zijn https://www.luttershandel...uit-bi-bi-fig-131-1-40383 dit is een stroom Tstuk met de stroom mee injecteerd de cv ketel stroom(is beter als een haaks Tstuk dat botst tegen elkaar).....daar word het water gemengt

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 13-01-2024 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groen
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 10-09 18:55
montebaldo55 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:36:
Zo om de 4 weken of zoiets
Mogelijk ligt de fout bij mij en moet ik aanpassingen doen.
Dat voelt niet prettig.
Ben geen expert op dit gebied dus laat me graag bijpraten op dit gebied.
Mogelijk off topic maar waar dan wel?
Even naar aanleiding van bovenstaande...
Ik was vorige week aan het klooien met m'n Pi en daardoor was het ip-adres een nacht niet bereikbaar. Dit leverde een CH3 error op in de warmtepomp. Dus omdat hij z'n data niet kwijt kan stopt hij met verwarmen.. 8)7
Dus ik heb de dipswitches maar weer omgezet. Dan maar geen data via modbus..
Of is er een instelling waardoor hij niet 'afhankelijk' wordt van de modbus-verbinding?

LG-HM123MR.U34 / LG-WH27S.F5 / 1245 Wp (zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Groen schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:39:
[...]

Even naar aanleiding van bovenstaande...
Ik was vorige week aan het klooien met m'n Pi en daardoor was het ip-adres een nacht niet bereikbaar. Dit leverde een CH3 error op in de warmtepomp. Dus omdat hij z'n data niet kwijt kan stopt hij met verwarmen.. 8)7
Dus ik heb de dipswitches maar weer omgezet. Dan maar geen data via modbus..
Of is er een instelling waardoor hij niet 'afhankelijk' wordt van de modbus-verbinding?
Heeft dit misschien iets te maken met de instelling master/slave ?
Ik zou dit eens nakijken en als het niet zo is de modbus eens op slave zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
atas72 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 04:21:
[...]

Van de Silent mode afhalen en opnieuw opstarten. Eventueel ook automation die Silent mode aanroept ook uitzetten. Herstatten via RMC, dus niet uitgeschakelen. Dit heeft bij mij gewerkt.
allemaal al geprobeerd, behalve dat ik niet begrjp wat jij met herstart via RMC bedoeld.
als dat is warmte vraag uit en weer aan zetten via de RMC, dan ja, dat heb ik ook al geprobeerd.
fijn dat het bijjou gewerkt heeft, had jij ook hetzelfde gedrag?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wurmie
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-09 22:16
In de RMC zit een restart optie, dan start het systeem opnieuw op. Niet in installateursmenu, maar gebruikersmenu ergens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmie
Dubbel

[ Voor 97% gewijzigd door Wurmie op 13-01-2024 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
The_KnarF schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:42:
[...]

allemaal al geprobeerd, behalve dat ik niet begrjp wat jij met herstart via RMC bedoeld.
als dat is warmte vraag uit en weer aan zetten via de RMC, dan ja, dat heb ik ook al geprobeerd.
Kun je een grafiek posten van een start waar de doeltemperatuur niet wordt gehaald? Met een legenda erbij wat welke lijn is. In een vorige post kan ik dat niet goed zien namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
oxfordpelican schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:03:
[...]

Kun je een grafiek posten van een start waar de doeltemperatuur niet wordt gehaald? Met een legenda erbij wat welke lijn is. In een vorige post kan ik dat niet goed zien namelijk.
ja, sorry, vorige post was laat en op mijn telefoon.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zDppUnFlvDaQCkppGsFXWK6sbuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8W34sZd44oFn8pdMzY9pgVu5.png?f=fotoalbum_large
hier de grafiek van afgelopen 1.5 dag.
iedere start gebeurd dit.
vanochtend de belachlijk hoge doel temp van 39 naar 34 gezet. nog steeds te hoog.
opmerking: de water aanvoer geeft wel ongeveer 2k te koud aan, maar dan nog word telkens het doel met ruim 7k niet gehaald.
ik lees temp sensor ergens in de aanvoer uit met een analoge meter en kijk daar af en toe op om te vergelijken (ds18b20's liggen klaar, maar wacht nog op een warmer moment om ze in de leidingen te bouwen)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
The_KnarF schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:16:
[...]

ja, sorry, vorige post was laat en op mijn telefoon.
[Afbeelding]
hier de grafiek van afgelopen 1.5 dag.
iedere start gebeurd dit.
vanochtend de belachlijk hoge doel temp van 39 naar 34 gezet. nog steeds te hoog.
opmerking: de water aanvoer geeft wel ongeveer 2k te koud aan, maar dan nog word telkens het doel met ruim 7k niet gehaald.
ik lees temp sensor ergens in de aanvoer uit met een analoge meter en kijk daar af en toe op om te vergelijken (ds18b20's liggen klaar, maar wacht nog op een warmer moment om ze in de leidingen te bouwen)
Zou je ook nog de compressor frequentie erbij willen doen? Zo kunnen we zien of de compressor op een bepaald moment gelimiteerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
oxfordpelican schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 14:54:
[...]

Zou je ook nog de compressor frequentie erbij willen doen? Zo kunnen we zien of de compressor op een bepaald moment gelimiteerd wordt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bvwge9iR5kybBhM0ThT1hVvN3fU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c5bpN9ApRfvkksQkmQmii4fL.png?f=fotoalbum_large
Hij kan het wel, afgelopen koude periode heb ik ruim 120Hz gezien.

In bovenstaande plaatje heb ik omstreeks 14:00 uur op de RMC een stop/start gegeven, dan lijkt die toch even op te toerem, maar dan loopt die toch weer terug

[ Voor 10% gewijzigd door The_KnarF op 13-01-2024 16:29 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Wurmie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:52:
In de RMC zit een restart optie, dan start het systeem opnieuw op. Niet in installateursmenu, maar gebruikersmenu ergens
Niet gevonden ik heb 3.0.6.6 versie van d RMC

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wurmie
The_KnarF schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Niet gevonden ik heb 3.0.6.6 versie van d RMC
Firmware 3.0.6.7 hier, dus misschien verschilt het. Onder gebruikers menu bij mij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTmc7Pb5t9-0LsFmMrCDgIEbVE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3ODhHIMdKzRcm6lBX5qYbTs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Wurmie schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:36:
[...]

Firmware 3.0.6.7 hier, dus misschien verschilt het. Onder gebruikers menu bij mij.

[Afbeelding]
Onder user, daar had ik niet gekeken, die verwachte ik daar niet. Zal later eens kijken daar

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Aan alle "meedenkers" over mijn HA vraag.
Dat dit mogelijk off topic zou kunnen zijn realiseerde me heel goed.
Maar gezien het feit dat heel veel mensen HA toepassen leek me de vraag wel legitiem.
Ik denk dat er toch weer een hoop informatie is gedeeld waarvoor dank.
Ga me bezinnen wat te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

montebaldo55 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:49:
Aan alle "meedenkers" over mijn HA vraag.
Dat dit mogelijk off topic zou kunnen zijn realiseerde me heel goed.
Maar gezien het feit dat heel veel mensen HA toepassen leek me de vraag wel legitiem.
Ik denk dat er toch weer een hoop informatie is gedeeld waarvoor dank.
Ga me bezinnen wat te doen.
Hier al eens gekeken? Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 5

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-09 15:05
SalexSun schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Onzin is het niet hoor. Het hangt zeker af van die grootheden, maar voorkomen kun je het alleen door hem uit te schakelen. Zodra er meer an 85% RH is dan ga je vanaf 5 graden en lager defrosts krijgen in de praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atas72

atas72

The_KnarF schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:42:
[...]

Ja, het gedrag komt op het zelfde neer. Mijn wilde maar niet verder gaan de max dat hoort Silent mode = On. Hierdoor was het huis niet warmer dan 19,5 graden.

Ja, gewoon aan en weer uitzetten met de aan/uit "toets" op RMC.

[ Voor 5% gewijzigd door atas72 op 14-01-2024 03:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans11
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 15-01-2024
Goedemorgen forum leden,

Ik heb al heel veel van de 500+ pagina's gelezen om mijn LG Therma V in bedrijf te krijgen.
Helaas lukt het me niet, terwijl het een heel simpele opstelling is. De installateur die me erbij zou helpen die heeft het te druk, maar weet het gewoon niet volgens mij omdat hij nooit met LG werkt.

Het is een LG THerma V HM 051 MR U44 voor enkel vloerverwarming 72m2 te verwarmen.
Ik ben tot aan de pomp test gekomen en dat doet hij goed, maar daarna gaat hij niet opstarten en verwarmen naar de gewenste temperatuur. Misschien iets simpels in de instellingen, maar ik kan het helaas niet vinden.

Ik zoek iemand die zou willen langskomen om te helpen kijken met instellingen en dip switches etc, omgeving Breda/Tilburg.
Alvast bedankt voor de tips!
Vriendelijke groet, Hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 09:44
Hans11 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:20:
Goedemorgen forum leden,

Ik heb al heel veel van de 500+ pagina's gelezen om mijn LG Therma V in bedrijf te krijgen.
Helaas lukt het me niet, terwijl het een heel simpele opstelling is. De installateur die me erbij zou helpen die heeft het te druk, maar weet het gewoon niet volgens mij omdat hij nooit met LG werkt.

Het is een LG THerma V HM 051 MR U44 voor enkel vloerverwarming 72m2 te verwarmen.
Ik ben tot aan de pomp test gekomen en dat doet hij goed, maar daarna gaat hij niet opstarten en verwarmen naar de gewenste temperatuur. Misschien iets simpels in de instellingen, maar ik kan het helaas niet vinden.

Ik zoek iemand die zou willen langskomen om te helpen kijken met instellingen en dip switches etc, omgeving Breda/Tilburg.
Vriendelijke groet, Hans
Hoe regel je de warmtevraag? Met de RMC van de LG of een externe thermostaat?

Welke instellingen heb je al geprobeerd?

Waarschijnlijk kunnen we je met wat meer informatie al goed op weg helpen.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:05
Goedemorgen forum leden,

Vriendelijke groet, Hans
Komt dit niet gewoon omdat de water temp < 15 graden is? Dan start de LG niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
The_KnarF schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:27:
[...]

[Afbeelding]
Hij kan het wel, afgelopen koude periode heb ik ruim 120Hz gezien.

In bovenstaande plaatje heb ik omstreeks 14:00 uur op de RMC een stop/start gegeven, dan lijkt die toch even op te toerem, maar dan loopt die toch weer terug
Jouw grafieken zien er voor mij onverklaarbaar uit. Je gebruikt zo te zien geen scripts om de wp op enige manier te beperken. En de compressor kan hogere frequenties halen. Geen idee waarom de compressor niet optoert als de aanvoertemperatuur nog lang niet gehaald is.
Dit lijkt ook wel op ander gedrag dan bij mijn 12kw. Wat jij hebt, heb ik alleen als de silent mode in dezelfde run geactiveerd is geweest. Doe ik dat niet gaat de compressor wel los. Helaas af en toe te erg dat hij weer afslaat. Maar dat lijkt mogelijk te komen door de EEV zoals hierboven al is beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
Wel type LGMV heb jij en waar zou ik die eventueel kunnen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CR1992
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-09 07:35

CR1992

Thor

Pokerphase schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:41:
[...]

Komt dit niet gewoon omdat de water temp < 15 graden is? Dan start de LG niet op.
Oei, wat moet je dan doen?
Is dat bij alle merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Goedemorgen forum leden,

Vriendelijke groet, Hans
:) zoals @Pokerphase zegt als de binnen temp(dus ook systeem water)onder 15gr is start hij niet op...dus binnentemp verhogen of warm water vullen(elec kacheltje etc.).....hoe warm is het binnen?.....en oei,zat er er al water in vorige week met strenge nachtvorst(bevriezings gevaar).....als het een monoblok is?.....wat instellingen betreft hebben de forumleden echt meer informatie nodig,voor goede aanwijzingen te geven!

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 14-01-2024 11:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
oxfordpelican schreef op zondag 14 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Wel type LGMV heb jij en waar zou ik die eventueel kunnen kopen?
Ik had een zoek opdracht op marktplaats gezet. Ik heb zelf deze: PLGMVW100

https://www.lgklimaat.be/...teurs-de-lgmv-en-lg-sims/
https://lghvac.com/reside...l=false&class=Accessories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
CR1992 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Is dat bij alle merken?
Is je CV-ketel nog aangesloten? Dan Warmtepomp van de spanning halen, half uurtje cv ketel aan, zodat het CV-water opgewarmd is. Dan warmtevraag naar de cv-ketel weer omlaag, en je WP op spanning zettten, en de opstart beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Goedemorgen forum leden,

Vriendelijke groet, Hans
Als aanvulling op eerder opmerkingen. Houdt er rekening mee dat de compressor enkel inschakelt nadat/tijdens de pomp interval. Dit zal nooit de bron van je probleem zijn, maar meer dat je niet te snel zaken uitsluit bij je verder testen. Mss handig om om die reden op dit moment de pomp op continue te zetten ipv een interval

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
CR1992 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:04:
[...]

Is dat bij alle merken?
Als je vloer nog enigzins op temperatuur is, dan is het een kwestie van de waterpomp een tijdje laten draaien zodat de vloer het water opwarmt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
Luisterlijk schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 23:36:
[...]

Onzin is het niet hoor. Het hangt zeker af van die grootheden, maar voorkomen kun je het alleen door hem uit te schakelen. Zodra er meer an 85% RH is dan ga je vanaf 5 graden en lager defrosts krijgen in de praktijk.
Mee eens hoor. Ik heb het gisteren een beetje in de gaten proberen te houden en zie dus wel dat rijp toe- en afneemt in de pieken en dalen van het vermogen. Of dit een bewuste keuze is en of dit uiteindelijk in minder defrosts resulteert weet ik natuurlijk ook niet. Een nadeel ervan is iig dat er lichte ijsvorming tegen (dus niet tussen) de warmtewisselaar ontstaat op het laagste punt. Wss doordat rijp weer ontdooit, naar beneden loopt en daar vervolgens ophopend aanvriest. Het levert iig gelukkig nog geen functionele problemen op

Pagina: 1 ... 133 ... 181 Laatste