LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 132 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-09 19:22
tebogo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:24:
Nieuwe uitdaging:

Ik heb mijn Comfort Classic parallel aangesloten, met in beide aanvoeren van WP en CV een terugslagklep.
Dit volgens https://www.inventum.com/...instellingen_cv_ketel.pdf

Beide werken prima los van elkaar. WP i.c.m. CV ketel alleen voor SWW gaat ook goed.
Nu dacht ik vandaag een dagje op gas te stoken. Maar dat gaat dus mis. Niet omdat de terugslagkleppen verkeerd om zitten o.i.d. Maar omdat de WP continu staat te pomp i.v.m. de antivries regeling. Zodra ik de spanning van de WP haal draait de CV ketel prima.

Blijkbaar is de waterpomp van de WP zo krachtig dat de waterpomp van de CV ketel er niet tegen op kan draaien. Het water van de CV ketel wordt tot aan het T-stuk waar het samenkomt met de WP warm.
Ook de pompcapaciteit van de WP op 10% helpt nog niet...

Zo meteen maar weer op WP verder, anders bevriest de boel...
Ik ben hier momenteel ook mee aan het klooien. De anti-vries stand (ca eens per 10min) zorgt ervoor dat de WP op 100% pompvermogen gaat draaien ongeacht je pompsnelheid instelling tijdens verwarming. Dit duurt een minuut of 2 en dan 10min niks.
Als ik de WP aanvoer/retour fysiek kniip tot ~20l dan gaat het goed, maar dat is natuurlijk een beetje een 'hack' oplossing. Volgens mij is er helaas geen manier om die max pomp snelheid te verlagen tijdens anti-vries run. Ook geen idee waarom dit 2min moet duren? Je zou zeggen dat na 30sec het water IN de warmtepomp en leidingen buiten ook wel is vervangen door warmer water vanuit het huis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06:25
ingmar89 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:47:
Mijn buitentemperatuur voeler van de lg 7kw monobloc lijkt ca 2 graden hoger aan te geven dan de werkelijkheid. (-3.2 uitgelezen via modbus) vs -5,5 gemeten met testo meter er vlak naast.
Mijn idee is dat dit zou kunnen zorgen voor snellere ontdooiing (immers delta t tussen buitentemp en verdampings temp is groter )terwijl het in de huidige condities niet nodig is.m(blok is ook niet echt wit)

Weet iemand wat de voorwaarden zijn om te ontdooien?

Misschien die sensor maar eens vervangen.
Deze sensor heeft niets te maken met ontdooien, omdat hij geen contact heeft met de lamellen. Hiervoor is de verdampingssensor verantwoordelijk.
Mijn sensor gaf ook onjuiste waarden aan, ik heb hem vervangen en ook in een andere positie gemonteerd.
(Vertaald met deepl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:57
Volgens mij wordt het temperatuurverschil tussen aanzuig lucht en blok gebruikt om te bepalen of er ontdooit moet worden. Tevens wordt hij ook gebruikt om het toerental van de buitenventilator te bepalen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
ingmar89 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:53:
Volgens mij wordt het temperatuurverschil tussen aanzuig lucht en blok gebruikt om te bepalen of er ontdooit moet worden. Tevens wordt hij ook gebruikt om het toerental van de buitenventilator te bepalen lijkt me.
Aangezien de sensor geen contact heeft met de lamellen, heeft hij ALTIJD de temperatuur van de omgevingslucht. Dit heeft niets te maken met ontdooien, dat is fysiek niet mogelijk.

De enige reden dat de sensor achter de lamellen is gemonteerd, is dat er geen stilstaande lucht wordt gemeten die kan afwijken van de werkelijke buitenlucht.

(Vertaald met deepl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
Ik snap dat hij de temperatuur van de lamellen niet meer. Maar de buitentemperatuur bepaald wel mede wanneer een ontdooiing wordt gestart, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
tebogo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:24:
Nieuwe uitdaging:

Ik heb mijn Comfort Classic parallel aangesloten, met in beide aanvoeren van WP en CV een terugslagklep.
Dit volgens https://www.inventum.com/...instellingen_cv_ketel.pdf

Beide werken prima los van elkaar. WP i.c.m. CV ketel alleen voor SWW gaat ook goed.
Nu dacht ik vandaag een dagje op gas te stoken. Maar dat gaat dus mis. Niet omdat de terugslagkleppen verkeerd om zitten o.i.d. Maar omdat de WP continu staat te pomp i.v.m. de antivries regeling. Zodra ik de spanning van de WP haal draait de CV ketel prima.

Blijkbaar is de waterpomp van de WP zo krachtig dat de waterpomp van de CV ketel er niet tegen op kan draaien. Het water van de CV ketel wordt tot aan het T-stuk waar het samenkomt met de WP warm.
Ook de pompcapaciteit van de WP op 10% helpt nog niet...

Zo meteen maar weer op WP verder, anders bevriest de boel...
:? wat raar ik heb een nefit combi 22kw exelent is vergelijkbaar met de classic....en het werkt gewoon beide samen of apart....aangesloten met veer belaste kleppen....ergens moet er verschil zijn?....het enige wat ik constateer is ik heb de 9kw wp en jij de 12kw wp(dacht ik) en die heeft een zwaardere circulatie pomp, of er is een verschil in aansluiten waterzijdig ik heb de Tstukken direct onder CV ketel(vertakt zich met de stroomrichting mee de installatie in) de pomp in mijn wp kan max 23ltr/min als dat gelijk is met pomp in cv ketel dan is het goed(die dan ook 23ltr/min)?

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 10-01-2024 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-09 22:15
butterkeks schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:10:
[...]

Aangezien de sensor geen contact heeft met de lamellen, heeft hij ALTIJD de temperatuur van de omgevingslucht. Dit heeft niets te maken met ontdooien, dat is fysiek niet mogelijk.

De enige reden dat de sensor achter de lamellen is gemonteerd, is dat er geen stilstaande lucht wordt gemeten die kan afwijken van de werkelijke buitenlucht.

(Vertaald met deepl)
Bij mij geeft het LG display 0 graden aan nu, mijn weerstation geeft -1,3 graden en de auto zegt dat t -1,5 graden is.

Het is jammer dat deze sensoren niet zijn te calibreren, ik heb soms ook het idee van een "droge" defrost, geen ijs maar wel defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
ingmar89 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:33:
Ik snap dat hij de temperatuur van de lamellen niet meer. Maar de buitentemperatuur bepaald wel mede wanneer een ontdooiing wordt gestart, lijkt me.
waarom?
Het is de hele nacht -7, en toch maar 3 defrosts.
Het laagje rijp op de lamellen is de boosdoener, niet zo zeer de omgevingstemperatuur. Het aanvriezen kan wel een gevolg zijn ja, maar bij deze temperaturen is het eens per 3 uur. (En dan hoeft er nieteens veel rijp op te zitten) Is het minder verder onder 0, dan eens per 2 uur.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 10-01-2024 12:13 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missjessica
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10-01-2024
Goedemiddag,

Ik ben hier nieuw en heb de pagina's eens goed doorgenomen, maar ik zou graag toch wat aan jullie willen uitleggen (al ben ik niet zo'n enorme kenner als jullie allemaal).

Wij hebben de LG warmtepomp zoals in dit topic beschreven, maar nu het zo koud is buiten krijgen wij de bovenverdieping niet warm. Beneden staan alle radiatoren dicht omdat wij daar verwarmen met een houtkachel. Boven zit er een aparte thermostaat tussen die nu staat afgesteld op 20 graden, maar alle slaapkamers worden niet warmer dan 15 a 16 graden. De kamer van onze oudste zoon blijft regelmatig onder de 13 graden zakken. Ik merk ook dat als de thermostaat op 20 graden staat ingesteld, die dit niet haalt met deze kou buiten.

We hebben weer contact gezocht met onze installateur, maar dit weet het niet meer en nu komt er als het goed is binnenkort iemand van LG langs. Wellicht is dit een iets te summiere omschrijving. Maar ik weet het even niet meer en het is gewoon niet te doen op de bovenverdieping.

Ik denk zelf dat het met een instelling te maken heeft, maar geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
missjessica schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:17:
Goedemiddag,

Ik ben hier nieuw en heb de pagina's eens goed doorgenomen, maar ik zou graag toch wat aan jullie willen uitleggen (al ben ik niet zo'n enorme kenner als jullie allemaal).

Wij hebben de LG warmtepomp zoals in dit topic beschreven, maar nu het zo koud is buiten krijgen wij de bovenverdieping niet warm. Beneden staan alle radiatoren dicht omdat wij daar verwarmen met een houtkachel. Boven zit er een aparte thermostaat tussen die nu staat afgesteld op 20 graden, maar alle slaapkamers worden niet warmer dan 15 a 16 graden. De kamer van onze oudste zoon blijft regelmatig onder de 13 graden zakken. Ik merk ook dat als de thermostaat op 20 graden staat ingesteld, die dit niet haalt met deze kou buiten.

We hebben weer contact gezocht met onze installateur, maar dit weet het niet meer en nu komt er als het goed is binnenkort iemand van LG langs. Wellicht is dit een iets te summiere omschrijving. Maar ik weet het even niet meer en het is gewoon niet te doen op de bovenverdieping.

Ik denk zelf dat het met een instelling te maken heeft, maar geen idee.
Waar hangt je controller van de LG? (RMC)
En stel die hangt in de woonkamer, gebruik je dan ook de RMC als luchtsensor? (Zo ja, dan gaat je setup nooit werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:12:
[...]

waarom?
Het laagje rijp op de lamellen is de boosdoener, niet zo zeer de omgevingstemperatuur. Het aanvriezen kan wel een gevolg zijn ja, maar bij deze temperaturen is het eens per 3 uur. (En dan hoeft er nieteens veel rijp op te zitten) Is het minder verder onder 0, dan eens per 2 uur.
:) een aanvulling: als er geen luchtstroming meer mogelijk is door lammellen (door ijsvorming) komt er een defrost.,hoeveel defrost x maal is afhankelijk van de luchtvochtigheid...op dit moment vrij droog vriesweer(althans is mijn verklaring)......de condensor werkt samen met de warmtewisselaar(als condensor bevroren is werkt dit niet meer dan.is er geen warmte uitwisseling meer mogelijk(warmte uit buitenlucht halen)....defrost in en uitschakelen doet hij niet met de sensor achter de condensor(buiten lucht) die is bedoeld ondermeer voor de stooklijn te bepalen(of is dit broodje aap verhaal? van mij)

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 10-01-2024 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missjessica
paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:20:
[...]

Waar hangt je controller van de LG? (RMC)
En stel die hangt in de woonkamer, gebruik je dan ook de RMC als luchtsensor? (Zo ja, dan gaat je setup nooit werken)
Als je met controller dat kleine vierkantje kastje bedoeld, die heb ik niet. Er staat alleen een grote kast bij ons boven + een boiler voor het water (meer heb ik niet). Sorry als ik een beetje knullig overkom hoor. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H-nPj8C04udgGZxpJM4F-yKzx_A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/58QetQoFw2atFpR5bYGpJvnT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
missjessica schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:36:
[...]

Als je met controller dat kleine vierkantje kastje bedoeld, die heb ik niet. Er staat alleen een grote kast bij ons boven + een boiler voor het water (meer heb ik niet). Sorry als ik een beetje knullig overkom hoor. [Afbeelding]
en wat staat er nu op het display bijv?
Gaat ie aan als de thermostaat vraag heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missjessica
paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:41:
[...]

en wat staat er nu op het display bijv?
Gaat ie aan als de thermostaat vraag heeft?
Ja, hij gaat aan als de thermostaat vraag heeft. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qz2XHy0kEQi_7QvK7Zjuv51Da0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YlRHZmA8ES5flyx1ZMt6xzZx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L8DAekrm85joz1ExvkWg-r-mtNQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IBw8JL17Ji8EoJRwR8VeVrdb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQh5U1VZZ7b8gms_yfgca8iZApY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PoevyTyIwXlsHnbxgXAmf1dE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 11-09 09:44
Waterdruk is erg laag. 2.0 bar zou goed zijn.

En om een slaapkamer met alleen radiatoren op te warmen, is 30 graden ook aan de lage kant (lees: te laag)

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJvee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
Wanneer heeft de installateur hier voor het laatst naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missjessica
AJvee schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:02:
[...]

Wanneer heeft de installateur hier voor het laatst naar gekeken?
Net voor de feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-09 17:06
kazemo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:35:
[...]

:? wat raar ik heb een nefit combi 22kw exelent is vergelijkbaar met de classic....en het werkt gewoon beide samen of apart....aangesloten met veer belaste kleppen....ergens moet er verschil zijn?....het enige wat ik constateer is ik heb de 9kw wp en jij de 12kw wp(dacht ik) en die heeft een zwaardere circulatie pomp, of er is een verschil in aansluiten waterzijdig ik heb de Tstukken direct onder CV ketel(vertakt zich met de stroomrichting mee de installatie in) de pomp in mijn wp kan max 23ltr/min als dat gelijk is met pomp in cv ketel dan is het goed(die dan ook 23ltr/min)?
Ik heb exact zoals jij zegt ook aangesloten. Verschil zal dus echt in die zwaardere circulatie pomp zitten.
Hoop snel de 9kW versie te hebben, en dan nog een keer proberen.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJvee
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-12-2024
En je hebt verder niet aan de instellingen gezeten?
Dan zou ik hem/haar er weer bij halen en vragen of hij/zij eerst de manual door wil lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
AppieK schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:56:
Waterdruk is erg laag. 2.0 bar zou goed zijn.

En om een slaapkamer met alleen radiatoren op te warmen, is 30 graden ook aan de lage kant (lees: te laag)
Dat laaste ben ik niet met je eens. Eenmaal warm is het bij met radiatoren prima warm te houden tot ca 20.
Hangt ook erg af van je mate van isolatie en formaat radiator...

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:32
@missjessica
Het ziet er op basis van deze informatie naar uit dat de installateur nog niet helemaal klaar is. Zoals bovenstaand al geïmpliceerd.
Water van 30 graden is weinig om slaapkamers op te warmen. Tenzij er aanpassingen zijn gedaan aan de radiatoren en/of de isolatie. Lukt wel als je T22 radiatoren hebt, maar ik denk (aanname!) dat er gewoon T11 in de slaapkamers hangt. Dan heb je echt hogere temperatuur nodig.
Verder denk ik, wederom aanname, dat de thermostaat voor de slaapkamers die jij benoemt niet meer doet dan een klepje open en dicht zetten, die stuurt niet zelf actief de warmtepomp aan.

De indruk bekruipt mij dat de installateur een systeem heeft neergezet, op de startknop heeft gedrukt en het systeem heeft achtergelaten. Leuk begin, maar hij is nog niet klaar.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• missjessica
AJvee schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:06:
[...]

En je hebt verder niet aan de instellingen gezeten?
Dan zou ik hem/haar er weer bij halen en vragen of hij/zij eerst de manual door wil lezen.
Ja, dat idee krijg ik ook. Misschien toch maar wachten op de LG man, want ik heb het idee dat die meer verstand heeft van de instellingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
missjessica schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Ja, dat idee krijg ik ook. Misschien toch maar wachten op de LG man, want ik heb het idee dat die meer verstand heeft van de instellingen...
Mag hopen dat, nogmaals op basis van de de aannames die wij nu moeten doen, de LG-monteur lekker de rekening doorstuurt naar de installateur. In instellen van parameters hoort niet door een LG-servicemonteur te gebeuren.

Jouw warmtepomp staat ingesteld op het maken van water van 30 graden. Dat doet hij.
Er lijkt niks mis met je warmtepomp.

[ Voor 11% gewijzigd door M_AW op 10-01-2024 13:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• missjessica
M_AW schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:10:
@missjessica
Het ziet er op basis van deze informatie naar uit dat de installateur nog niet helemaal klaar is. Zoals bovenstaand al geïmpliceerd.
Water van 30 graden is weinig om slaapkamers op te warmen. Tenzij er aanpassingen zijn gedaan aan de radiatoren en/of de isolatie. Lukt wel als je T22 radiatoren hebt, maar ik denk (aanname!) dat er gewoon T11 in de slaapkamers hangt. Dan heb je echt hogere temperatuur nodig.
Verder denk ik, wederom aanname, dat de thermostaat voor de slaapkamers die jij benoemt niet meer doet dan een klepje open en dicht zetten, die stuurt niet zelf actief de warmtepomp aan.

De indruk bekruipt mij dat de installateur een systeem heeft neergezet, op de startknop heeft gedrukt en het systeem heeft achtergelaten. Leuk begin, maar hij is nog niet klaar.
Ja, dat klopt. Wij hebben nog geen aanpassingen gedaan aan de radiatoren (wel qua isolatie van de kamers). Ik ga dit alles eens voorleggen aan onze installateur. Bedankt en de rest ook bedankt. Ik kan hier een stuk mee verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
missjessica schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:16:
[...]

Ja, dat klopt. Wij hebben nog geen aanpassingen gedaan aan de radiatoren (wel qua isolatie van de kamers). Ik ga dit alles eens voorleggen aan onze installateur. Bedankt en de rest ook bedankt. Ik kan hier een stuk mee verder.
Mocht het gewoon echt te koud zijn in de slaapkamers, dan kan je natuurlijk makkelijk zelf de temperatuur van het water verhogen! Die staat nu op 30. Zet het eens op 35 of desnoods 40 (als je echt kleine radiatoren hebt). Besef dat je verbruik uiteraard flink omhoog zal gaan, maar op dan als vandaag kan ik me voorstellen dat comfort ook iets mag kosten.

Verder inderdaad de installateur terug laten komen. Als hij zet dat hij 'het niet meer weet' en LG gaat inschakelen, dan verdient hij het niet om warmtepompen te 'mogen' installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
tebogo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Dat laaste ben ik niet met je eens. Eenmaal warm is het bij met radiatoren prima warm te houden tot ca 20.
Hangt ook erg af van je mate van isolatie en formaat radiator...
Ik ga in dit geval uit van simpele t11 radiatoren (heb ik zelf ook) en daarmee ga je het met 30 graden niet redden.

Dit staat dan ook voor de toekomst op de to-do list. T33/Jaga/vloerverwarming/L-L Wp. Maar dat terzijde 😉

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 12:12:
[...]

waarom?
Het laagje rijp op de lamellen is de boosdoener, niet zo zeer de omgevingstemperatuur.
Precies. En hoe weet een airco unit of warmtepomp hoeveel rijp er op de lamellen zit? Door te kijken naar de verdampingstemperatuur of temperatuut van de lamellen. Maar deze temperatuur zegt niks zonder dat je de buitentemperatuur weet.
Stel het is min 5 en je verdampt op -7, delta t van 2 dus prima. Maar als je op -7 verdampt en het is buiten 1 graad, dan is er bijna geen warmteoverdracht (dus bevroren..)

Oftewel volgens mij zorgt een afwijking in de sensor voor onnodig veel ontdooiingen.

In het data boek van mijn MHI aircos staat dat netjes omschreven, maar ik heb deze info van LG nog niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Op die fiets, ja als de lamellen geïsoleerd raken door rijp, dan ontstaat er een temperatuurverschil ja.
Er hoeft alleen helemaal geen rijp te zijn om een defrost in te zetten, echter als er een temperatuurverschil is dan zou dat idd kunnen betekenen dat er 'dus' rijp op de lamellen zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:07:
[...]
Met optimal flow kan hij wel relatief snel ingrijpen in het deltaT door de flow te verhogen of verlagen merk ik.]
Dus dat is wel weer fijn.
Stom dat iets wat nu goed lijkt te werken, tegenwerkt als het boven 0 is :S
Heb 'm vanochtend bij wijze van test ook maar eens van Fixed flow naar Optimal flow gezet, nog steeds met het script van @paQ

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wpj6__nM0qniklBCN6qAfvAocmY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lPNW2bQbmrTt542XGXRZq7zx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
@tebogo welke modbus interval gebruik jij trouwens?
Ik zit met een defrost schijnbaar met een timinginterval zodat hij net wel net niet de defrost goed registreert, en dan dus heel even van -4 naar 0 gaat, en bij stap 2 weer terug naar -3. Het maakt in de werking niets uit zie ik, maar vraag me af waarom ik dat bij jou niet zie :)

edit:
doeltemperatuur
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KO4Xyl5ZhuzO8qXqwaK9gmoOuL0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aYhWqH0zxckCaQoNQGsufwse.png?f=fotoalbum_large
Bij die van 09:00 wordt ie wel goed (opnieuw) geregistreerd (als zijnde herstart), maar bij 2 er na niet.
Het is een beetje hit&miss, maar resultaat is hetzelfde verder.

[ Voor 43% gewijzigd door paQ op 10-01-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:25:
@tebogo welke modbus interval gebruik jij trouwens?
Ik zit met een defrost schijnbaar met een timinginterval zodat hij net wel net niet de defrost goed registreert, en dan dus heel even van -4 naar 0 gaat, en bij stap 2 weer terug naar -3. Het maakt in de werking niets uit zie ik, maar vraag me af waarom ik dat bij jou niet zie :)

edit:
doeltemperatuur
[Afbeelding]
Bij die van 09:00 wordt ie wel goed (opnieuw) geregistreerd (als zijnde herstart), maar bij 2 er na niet.
Het is een beetje hit&miss, maar resultaat is hetzelfde verder.
Volgens mij heb ik er niks aan dat gedeelte van je code aangepast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: GPIO23
  rx_pin: GPIO19
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1
  parity: NONE

modbus:
  flow_control_pin: GPIO18
  send_wait_time: 1000ms
  id: modbus_lg

modbus_controller:
  - id: lg
    ## the Modbus device addr
    address: 0x1
    modbus_id: modbus_lg
    setup_priority: -10
    update_interval: 10s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
De eerste defrost met Optimal Flow ging niet goed. Kreeg een CH14 error. Heb Pompcapciteit naar 70% gezet.
Gaat nu wel weer goed. Fingers crossed..Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H9qYRSKFwGLT6J_g6fTDpzA7EYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/upmE5tdQ2AXkSxEWdECeM39H.png?f=fotoalbum_large

Update 20:48u: nu gaat het wel goed na een defrost ;)

[ Voor 5% gewijzigd door tebogo op 10-01-2024 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 20:30
paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 06:08:
Het lijkt wel een soort noodregeling oid. Kijk ook hoever je buiten de hysterese kunt.
@oxfordpelican krijgt een thermo off bij +6 (!)
Het gekke is dat er helemaal geen reden was om op te toeren. Lijkt erg op een bug in de firmware.

Enige wat me opvalt is dat de suction temp omhoog gaat net voordat de compressor gaat optoeren. Dat lijkt me vreemd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tA8OIh82XuI3gd8Pb07GQcN59j8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HiTLf5MGL7AI7Qe0ajqX0BuB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
oxfordpelican schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:38:
[...]

Het gekke is dat er helemaal geen reden was om op te toeren. Lijkt erg op een bug in de firmware.

Enige wat me opvalt is dat de suction temp omhoog gaat net voordat de compressor gaat optoeren. Dat lijkt me vreemd.

[Afbeelding]
Alleen na een (her)start kun je zo ver buiten de hyserese. En met deze rare toeren. Lijkt wel of het “bedoeld” zo gaat. Ook omdat je die bult kunt onderbreken met silent mode, maar ook direct weer optoert als je de silent mode uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 21:38:
[...]

Alleen na een (her)start kun je zo ver buiten de hyserese. En met deze rare toeren. Lijkt wel of het “bedoeld” zo gaat. Ook omdat je die bult kunt onderbreken met silent mode, maar ook direct weer optoert als je de silent mode uitschakelt.
Ik heb de drukken er nog even naast gelegd en zie dat de hoge druk opeens een stuk lager wordt en daarna de inverter optoert. Nu was de verversingstijd van de drukken bij mij 30 sec. en die van de inverter 15 sec. maar toch lijkt de druk eerder dan de inverter. De oorzaak van het verschil in drukken kan ik nog niet verklaren.

Hieronder de grafieken (druk nog in verkeerde waarde, die moest nog maal 10):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EV-6N_7PxWuXGTKu1TXmaWzgr18=/800x/filters:strip_exif()/f/image/crkNoP5T9FhH1zEZHFrr9Gh7.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JzVNgCgVJms9IrXfsQot4jSqCb8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lACkjo4uL3BtuqKx8uYGLk3X.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09 12:44
[...]

Het is hier precies hetzelfde op een 9kW die ik volg (buurman paar huizen verderop die ik heb geholpen met installatie). In de silent mode 's nachts draait hij lekker op 40 Hz. Als die eraf gaat gaat hij enorme pieken trekken >90 Hz en gaat de Ta ook veel hoger dan ingesteld tot aan een defrost. Snap er niks van dat hij dit doet maar het is blijkbaar toch iets wat met deze omstandigheden te maken heeft. Ik krijg bijna het idee dat er idd een bepaalde logica wordt getriggered de laatste dagen. Volgens mij is zelfs de automaat eruit geslagen bij een hoge run dus die zal binnenkort wel in de lucht komen wat er aan de hand is. Dipswitch 3 maar aanzetten om hem tot 17A te beperken denk ik...

Mijn eigen Panasonic heeft hier totaal geen last van en houdt gewoon strak de Ta vast die is ingesteld op basis van de stooklijn. Toert af en toe wel een beetje op hierdoor maar is niet boven de 55Hz geweest de afgelopen dagen. Daarnaast ook alleen zondag op maandagnacht defrosts. Daarna 0 meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik denk dat het sensor hick ups zijn, waarop de WP reageert.
Hieronder een voorbeeld van een buitentemp sensor hick up.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kq2rT_N4KR4hGjR-uI8jEhRnoUw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/09tTmMLBGTXp0HbZUQqloCys.png?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Laatst online: 06-09 22:15
@PeteSplit

Kun je ook zien of je stooklijn temperatuur op deze hick up reageert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
[...]

Ik schakel voor vanacht de Overshoot Control in je script uit, om te kijken of hij dan wel de doel temperatuur haalt.
Lijkt nu elke keer in de Overshoot Control opeens niet meer verder te willen stijgen en daardoor de doeltemperatuur niet haalt. Misschien mogen we toch niet zo maar de doeltemperatuur terugzetten en dan in stapjes weer verhogen....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TTMKMumT-5CRLql0Nc09TqkwDpU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1siMw4629bDbEEA5FRVOxCy8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 20:28
Weet iemand waar men losse onderdelen kan bestellen voor de 9kw therma v monobloc?

De waterpomp, de flowmeter en een kunstof bochtje zijn door stroomuitval kapot gevroren. Het expansievat en de warmtewisselaar lijken gespaard te zijn gebleven.

En is er misschien een technische dienst of monteur die in dit soort gevallen kan helpen.

De betreffende warmtepomp is door de mensen zelf aangesloten en er zijn geen vorstkleppen gemonteerd omdat men er vanuit ging dat het risico erg klein was.

[ Voor 124% gewijzigd door jeroenst op 10-01-2024 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
jeroenst schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:24:
Weet iemand waar men losse onderdelen kan bestellen voor de 9kw therma v monobloc?

De waterpomp, de flowmeter en een kunstof bochtje zijn door stroomuitval kapot gevroren. Het expansievat en de warmtewisselaar lijken gespaard te zijn gebleven.

En is er misschien een technische dienst of monteur die in dit soort gevallen kan helpen.

De betreffende warmtepomp is door de mensen zelf aangesloten en er zijn geen vorstkleppen gemonteerd omdat men er vanuit ging dat het risico erg klein was.
Note to myself:

Ook maar eens werk van maken.
Goed veiligheidsplan en maatregelen.

Kwam ergens in een document tegen om 30 % glycol of zoiets toe te voegen aan het cv water.
Dat worden dan wel heel veel dure liters.
En dan heb ik nog niets eens een buffervat.
Vorstkleppen buiten vind ik eigenlijk ook niets eigenlijk.
Zo mijn best gedaan om alles goed te isoleren en dan 2 van die dingen open en bloot plaatsen.

Eerst maar iets bedenken dat als het water onder de 10 graden zakt dat alle alarmen en mobieltjes afgaan.
Of als stroom weg valt.

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
tebogo schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:15:
[...]

Ik schakel voor vanacht de Overshoot Control in je script uit, om te kijken of hij dan wel de doel temperatuur haalt.
Lijkt nu elke keer in de Overshoot Control opeens niet meer verder te willen stijgen en daardoor de doeltemperatuur niet haalt. Misschien mogen we toch niet zo maar de doeltemperatuur terugzetten en dan in stapjes weer verhogen....

[Afbeelding]
sja lastig te zeggen zo ver ingezoomd.
Hoe is het bij 15 min later?

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 11-01-2024 07:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 06:59:
[...]

sja lastig te zeggen zo ver ingezoomd.
Hoe is het bij 15 min later?
Ook na 15 min, zie maar de run daarvoor (vlak voor de defrost nog steeds niet op doeltemperatuur)

Resultaat van vanacht zonder Overshoot control, geen verschil. Ook dan haalt hij niet de doeltemperatuur.
Vraag is waarom. Ja het is koud, maar nog lang geen -25, wat men aangeeft dat hij dat aan zou moeten kunnen. Wel strak overigens ;)
Overshoot alleen maar nodig boven de 0 graden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YJoNJjY5cPyU0h1KON4Xb0hVrVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FJ0TLXpMYQoYuNkY80hGUK04.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-09 21:07

Al op LG klimaat gekeken? Ik weet niet of iedereen daar onderdelen kan bestellen, anders via de instalalteur die 'm geinstalleerd heeft of een service monteur van LG laten komen.

Minstens zo belangrijk is de oorzaak van de stroomuitval om te voorkomen dat het nog een keer gebeurd.
Gokje, de eenfase modellen kunnen een flinke piekstroom trekken, een normale 16B automaat kan dan wel eens trippen. Als de installatie niet verzwaard kan worden (bv 20C automaat) is er een dipswitch om die piek te bperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW

Nieuwe kost kleine €4400. €2850 subsidie.
Zou me niet verbazen als nieuwe onderdelen+uren hoger gaan uitvallen. Prijzen van onderdelen kunnen verhoudingsgewijs heel hoog uitvallen. Welkom in de consumptiemaatschappij. Zeg niet dat ik er voorstander van ben, maar is het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
grootkarzijn schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 02:28:
[...]

Note to myself:

Ook maar eens werk van maken.
Goed veiligheidsplan en maatregelen.

Kwam ergens in een document tegen om 30 % glycol of zoiets toe te voegen aan het cv water.
Dat worden dan wel heel veel dure liters.
En dan heb ik nog niets eens een buffervat.
Vorstkleppen buiten vind ik eigenlijk ook niets eigenlijk.
Zo mijn best gedaan om alles goed te isoleren en dan 2 van die dingen open en bloot plaatsen.

Eerst maar iets bedenken dat als het water onder de 10 graden zakt dat alle alarmen en mobieltjes afgaan.
Of als stroom weg valt.
Interssant artikel vandaag: https://www.vakbladwarmte...onoblocks-nut-of-noodzaak

Ik zelf heb ze wel. Wil het risico niet lopen, en dat kleine stukje neit geisoleerd zal niet het verschil maken vermoed (hoop) ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
Niltag schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 22:13:
[...]

Het is hier precies hetzelfde op een 9kW die ik volg (buurman paar huizen verderop die ik heb geholpen met installatie). In de silent mode 's nachts draait hij lekker op 40 Hz. Als die eraf gaat gaat hij enorme pieken trekken >90 Hz en gaat de Ta ook veel hoger dan ingesteld tot aan een defrost. Snap er niks van dat hij dit doet maar het is blijkbaar toch iets wat met deze omstandigheden te maken heeft. Ik krijg bijna het idee dat er idd een bepaalde logica wordt getriggered de laatste dagen. Volgens mij is zelfs de automaat eruit geslagen bij een hoge run dus die zal binnenkort wel in de lucht komen wat er aan de hand is. Dipswitch 3 maar aanzetten om hem tot 17A te beperken denk ik...

Mijn eigen Panasonic heeft hier totaal geen last van en houdt gewoon strak de Ta vast die is ingesteld op basis van de stooklijn. Toert af en toe wel een beetje op hierdoor maar is niet boven de 55Hz geweest de afgelopen dagen. Daarnaast ook alleen zondag op maandagnacht defrosts. Daarna 0 meer.
Ik hoor toch wel veel problemen hier met de LG's.
Bij nader inzien had ik toch beter een Panasonic kunnen aanschaffen.
Door via HA de WP steeds even op silent mode te zettten (>2400W verbruik) is er mee te leven en, ook niet onbelangrijk, is de SCOP goed mede doordat ik alleen met vloerverwarming verwarm.

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:08
Zijn er echt zoveel problemen dan?
Meeste dingen wat ik lees zijn te herleiden naar zaken buiten de Wp om(enkel gevallen zijn er altijd bij ieder merk)
Ik heb procentueel minder storingen in lg warmtepompen dan bij een daikin of Vaillant

Die vorstkleppen snap ik sowieso niet dat een klant daarop wil bezuinigen, 2(of 1 als je moet bezuinigen) klep van 150,- op een apparaat van 5k+ installatie (vervangen is natuurlijk stuk goedkoper dan nieuw aanleggen)
Ik heb ook al warmtepompen gehad die wel gered zijn door de vorstkleppen(erna lekken de kleppen wel maar dat is simpel te vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
leow88 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:15:
[...]

Ik hoor toch wel veel problemen hier met de LG's.
Bij nader inzien had ik toch beter een Panasonic kunnen aanschaffen.
Door via HA de WP steeds even op silent mode te zettten (>2400W verbruik) is er mee te leven en, ook niet onbelangrijk, is de SCOP goed mede doordat ik alleen met vloerverwarming verwarm.
Ik blijf het verder een prima apparaat vinden hoor. De gemiddelde gebruiker die niet de hele dag alle grafiekjes zit te volgen zal hier ook verder weinig problemen mee hebben. Ik moet zeggen dat het verbruik door dit gedrag ook niet noemenswaardig veel meer is dan de 9kW Panasonic die ik heb.

Maar goed. Even door op de 'gek gedrag' theorie. Mij viel op dat de lochtvochtigheid hier de laatste 3 dagen heel laag is voor een normale vriesperiode. Bij gemiddelde dagtemperaturen onder nul ligt die steevast zo rond 98%. Nu de laatste dagen 78, 76 en gisteren zelfs 70. Hierdoor is het aanvriezen vele malen minder dan bijvoorbeeld 1 en 2 december afgelopen jaar toen het ook even onder nul was.

Nu mijn theorie; De pomp verwacht een defrost na x tijd bij temperaturen onder 0. Na een bepaalde tijd wil hij dit forceren en gaat daarom optoeren. Dit duurt vrij lang door de droge lucht waardoor de gigantische overshoots ontstaan.

Momenteel is de luchtvochtigheid 90% hier en dus flink aan het stijgen. Ben dan ook zeer benieuwd of het normale gedrag met defrosts nu weer terugkeert vandaag.

Zo'n lage luchtvochtigheid bij gemiddelde dagtemperaturen onder 0 is in nederland echt uitzonderlijk. Bij mijn lokale meetstation van de KNMI zijn sinds 2014 maar 10 dagen met een luchtvochtigheid onder de 80% geweest. Waarvan dus 3 in deze week tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Niltag schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:40:
[...]

Ik blijf het verder een prima apparaat vinden hoor. De gemiddelde gebruiker die niet de hele dag alle grafiekjes zit te volgen zal hier ook verder weinig problemen mee hebben. Ik moet zeggen dat het verbruik door dit gedrag ook niet noemenswaardig veel meer is dan de 9kW Panasonic die ik heb.

Maar goed. Even door op de 'gek gedrag' theorie. Mij viel op dat de lochtvochtigheid hier de laatste 3 dagen heel laag is voor een normale vriesperiode. Bij gemiddelde dagtemperaturen onder nul ligt die steevast zo rond 98%. Nu de laatste dagen 78, 76 en gisteren zelfs 70. Hierdoor is het aanvriezen vele malen minder dan bijvoorbeeld 1 en 2 december afgelopen jaar toen het ook even onder nul was.

Nu mijn theorie; De pomp verwacht een defrost na x tijd bij temperaturen onder 0. Na een bepaalde tijd wil hij dit forceren en gaat daarom optoeren. Dit duurt vrij lang door de droge lucht waardoor de gigantische overshoots ontstaan.

Momenteel is de luchtvochtigheid 90% hier en dus flink aan het stijgen. Ben dan ook zeer benieuwd of het normale gedrag met defrosts nu weer terugkeert vandaag.

Zo'n lage luchtvochtigheid bij gemiddelde dagtemperaturen onder 0 is in nederland echt uitzonderlijk. Bij mijn lokale meetstation van de KNMI zijn sinds 2014 maar 10 dagen met een luchtvochtigheid onder de 80% geweest. Waarvan dus 3 in deze week tot nu toe.
Als jouw theorie klopt, dan zal er software-matig iets moeten zijn opgenomen, om de verschillende klimaattypes afhankelijk van locatie te kunnen onderscheiden. Ik heb geen locatie opgegeven in mijn instellingen, volgens mij ook niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
tebogo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:30:
[...]

Ook na 15 min, zie maar de run daarvoor (vlak voor de defrost nog steeds niet op doeltemperatuur)

Resultaat van vanacht zonder Overshoot control, geen verschil. Ook dan haalt hij niet de doeltemperatuur.
Vraag is waarom. Ja het is koud, maar nog lang geen -25, wat men aangeeft dat hij dat aan zou moeten kunnen. Wel strak overigens ;)
Overshoot alleen maar nodig boven de 0 graden?

[Afbeelding]
Gekke is dat ik nu wel weer de doeltemperatuur haal, terwijl die hoger ligt dan vannacht toen deze niet werd gehaald. Lijkt dus los van het Overschoot script van @paQ te staan.
Na laaste defrost Overshiitscript weer aangezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4hYcAHh3_4V57xyGWywXMECkv4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jome2TK2VfvfcL61VZGOiMPf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
123Arjan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:34:
Zijn er echt zoveel problemen dan?
Meeste dingen wat ik lees zijn te herleiden naar zaken buiten de Wp om(enkel gevallen zijn er altijd bij ieder merk)
Ik heb procentueel minder storingen in lg warmtepompen dan bij een daikin of Vaillant

Die vorstkleppen snap ik sowieso niet dat een klant daarop wil bezuinigen, 2(of 1 als je moet bezuinigen) klep van 150,- op een apparaat van 5k+ installatie (vervangen is natuurlijk stuk goedkoper dan nieuw aanleggen)
Ik heb ook al warmtepompen gehad die wel gered zijn door de vorstkleppen(erna lekken de kleppen wel maar dat is simpel te vervangen)
Zijn vorstkleppen ook geschikt wanneer leidingwerk door de grond gaat? maw, dan kunnen de vorstkleppen dus niet op het laagste punt worden geplaatst.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
tebogo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:50:
[...]

Gekke is dat ik nu wel weer de doeltemperatuur haal, terwijl die hoger ligt dan vannacht toen deze niet werd gehaald. Lijkt dus los van het Overschoot script van @paQ te staan.

[Afbeelding]
Kon me ook niet voorstellen dat het daar mee te maken zou hebben. Ta = Ta

Kan bedt kloppen wat @Niltag zegt. Rlv is enorm gestegen afgelopen nacht en ondanks zelfde lage temperatuur als afgelopen dagen nu ineens ook veel meer defrosts.

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 11-01-2024 08:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:08
Ook dan zijn vorstkleppen geschikt, iig om je warmtepomp te beschermen
Het water in je leidingen kan dan nog uitzetten omdat er ruimte is
Kans op schade is natuurlijk wel groter dan als je ze op het laagste punt hebt geplaatst maar de Wp is wel leeg bij stroomuitval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leow88
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:19
Niltag schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:40:
[...]

Qua gek gedrag zie ik dat zo nu en dan, meestal als het erg koud is, dat de WP af en toe, veelal onnodig, tot wel 3500W vermogen gebruikt. Dit geen een flinke resonantie in mijn huis. Dit kun je wel onderdrukken maar toch. Dit gebeurt bijna altijd na een defrost. En omdat de LGs vaak defrosten...

LG-HM071MR-U44 (3.6.0.3) / Atlantic Explorer V4 - 270L / Zonnepanelen 7200 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
En toen sprong ineens de hoofdzekering door, op een moment dat ik tegen de 5600W aan zat op die fase...
Mja... zou kunnen, maar dat zit ik wel vaker. So fel reageert het nooit... Nu zie ik wel dat mijn 2e meter uit is, misschien kwam het onheil wel van buiten :S
Zal zo Enexis eens bellen of zij iets kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-09 21:20
[...]

[Afbeelding]
Hier geen problemen met het halen van de doeltemperatuur, met uitzondering van het stukje tussen 23.00 en 01:00. Daar ook andere compressorgedrag. Doeltemperatuur is daar ook wat lager, dat doet m'n PID regeling ivm nachtverlaging. Gedrag van de ThermaV om target niet te willen halen lijkt wel doeltemperatuurgevoelig.

Weliswaar mijn eigen script in HA, maar met hetzelfde principe en doel om rustig op te toeren na defrosts.
Thermische vermogen van 8,5 kW bij een buitentemperatuur van min 5°C en water zo rond de 40°C vind ik toch wel een prestatie van onze 9 kW machine.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L5U9U00HxgJyBpRjG6xkWZjCNwo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nO63STfwKUTw6UPA4hMUAYaE.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door gerlag op 11-01-2024 09:38 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
[...]

[Afbeelding]
toch vreemd dat enkelen daar last van hebben (lange tijd ruim omder doel pruttelen)
bij mij afgelopen 24 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLNUOKOKHZF7TU1KpaWH1eiZ55g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/siJB5r0kcj6LPcUo6EFhW11O.png?f=fotoalbum_large
bruin=aanvoer woonkamer (15 meter van LG verwijderd (er bij gezet om aan te tonen dat de aanvoertemp sensor van de LG veel te lage waarde aangeeft))

Na de defrost van omstreeks 11:30 uur, ging LG ineens op 44Hz toeren i.p.v. daarvoor rond de 100Hz (natuurlijk, het werd minder koud buiten)
deze prutteld zo door tot 17:00 uur, een defrost en toen probeerde deze wel zjn doel te halen tot de volgende defrost (rond 19:15 uur) daarna weer proberen op 44Hz.

je ziet in beide gevallen dat de temperatuur veel lager is dan doel en dat die gaande weg ook aleen maar verder terug zakt tot ruim 7k onder target, zonder dat de LG de neiging heeft om hier iets aan te gaan doen.
Waarom gaat de LG niet harder zijn best doen en waarom gebeurd dit soms wel en soms niet?
ik heb gistren omstreeks 21:00 uur de target 3k verhoogd omdat het inmiddels begon af te koelen in huis.
zojuist om 8 uur deze weer terug gezet.

Ging die bij mij maar optoeren, zoals bij velen van jullie (ik heb het liever te warm dan te koud in huis)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:20:
En toen sprong ineens de hoofdzekering door, op een moment dat ik tegen de 5600W aan zat op die fase...
Mja... zou kunnen, maar dat zit ik wel vaker. So fel reageert het nooit... Nu zie ik wel dat mijn 2e meter uit is, misschien kwam het onheil wel van buiten :S
:X zo zie je maar dat het stroomnet en huisaansluitingen in nederland eigenlijk niet geschikt zijn voor (zoveel) warmtepompen en zonnepanelen (gasloos worden) dit word in toekomst nog erger...daar moeten ze flink aan werken! (verzwaren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
kazemo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:39:
[...]

:X zo zie je maar dat het stroomnet en huisaansluitingen in nederland eigenlijk niet geschikt zijn voor (zoveel) warmtepompen en zonnepanelen (gasloos worden) dit word in toekomst nog erger...daar moeten ze flink aan werken! (verzwaren)
mja, een paar minuten 30A trekken moet ook geen probleem vormen natuurlijk.
Dat is 6900W en daar zat ik nog ver vanaf. Kan ook nergens in de logging terugvinden dat dat er aan zat te komen.
Heb enkele weken ook al zoiets gehad op een andere hoofdzekering, ook abracadabra, en zeer zeker geen piekbelasting uit mijn kant.

Heb de netbeheerder net gesproken en die komen volgende week de meter vervangen.
Overigens, "de meter meet nu niks, maar je hebt wel stroom..." hmmmmmmm })
Hij zei ook dat als het uit het net komt normaliter alle fases dan klappen en niet 1.
En nu sneuvelt zelfs een meter :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niltag
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:20:
Ik heb dit inmiddels van meerdere mensen die ik ken met een warmtepomp gehoord. Niet per se allemaal LG's maar met deze temperaturen zie je toch blijkbaar vaak dat je akelig dicht langs de max van je hoofdzekering moet bewegen. Heb zelf thuis een thuisaccu die 15A per fase kan plussen en dus tot 40A kan maar dat is wel een heel dure oplossing voor dit fenomeen.

Wat zijn voor de LG de oplossingen om het max vermogen wat te temperen? Met dipswitch 3 kun je het max vermogen structureel beperken tot 17A voor een 9kW. Weet niet wat dan de bovengrens van de compressor wordt maar dit is niet echt stuurbaar natuurlijk en vooral definitief. De silent mode is een andere oplossing maar een max. van 40 Hz i.p.v. 90 Hz is wel een hele grote terugval waardoor je dan weer op een lager vermogen kan uitkomen dan je eigenlijk nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
Niltag schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Ik heb dit inmiddels van meerdere mensen die ik ken met een warmtepomp gehoord. Niet per se allemaal LG's maar met deze temperaturen zie je toch blijkbaar vaak dat je akelig dicht langs de max van je hoofdzekering moet bewegen. Heb zelf thuis een thuisaccu die 15A per fase kan plussen en dus tot 40A kan maar dat is wel een heel dure oplossing voor dit fenomeen.

Wat zijn voor de LG de oplossingen om het max vermogen wat te temperen? Met dipswitch 3 kun je het max vermogen structureel beperken tot 17A voor een 9kW. Weet niet wat dan de bovengrens van de compressor wordt maar dit is niet echt stuurbaar natuurlijk en vooral definitief. De silent mode is een andere oplossing maar een max. van 40 Hz i.p.v. 90 Hz is wel een hele grote terugval waardoor je dan weer op een lager vermogen kan uitkomen dan je eigenlijk nodig hebt.
ik heb die dip aan staan/ Max 17A idd... En volgens mij heb ik mijn groepenkast zo ingedeeld dat ik al staat alles aan op die fase nog steeds aan iets van 28A zit.
Met een kortstondige belasting in dat geval zal die automaat niet trippen.
Bovendien... ik heb een kapotte (nieuwe) meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:46:
[...]

mja, een paar minuten 30A trekken moet ook geen probleem vormen natuurlijk.
Dat is 6900W en daar zat ik nog ver vanaf. Kan ook nergens in de logging terugvinden dat dat er aan zat te komen.
Heb enkele weken ook al zoiets gehad op een andere hoofdzekering, ook abracadabra, en zeer zeker geen piekbelasting uit mijn kant.

Heb de netbeheerder net gesproken en die komen volgende week de meter vervangen.
Overigens, "de meter meet nu niks, maar je hebt wel stroom..." hmmmmmmm })
Hij zei ook dat als het uit het net komt normaliter alle fases dan klappen en niet 1.
En nu sneuvelt zelfs een meter :')
:) bij mij broer een tijdje geleden ook de meter vervangen het schijnt zo te zijn dat bepaald merk of type meter niet goed zijn (die geven de meterstanden dan niet meer door)??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
kazemo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:57:
[...]

:) bij mij broer een tijdje geleden ook de meter vervangen het schijnt zo te zijn dat bepaald merk of type meter niet goed zijn (die geven de meterstanden dan niet meer door)??
deze is... kapot... gewoon uit...
alleen ik heb een secundair allocatie punt en volgens Enexis geeft ie sowieso wel stroom.
Zal eens even meten of dat zo is.

edit: yep, klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Niltag schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:48:
[...]

Ik heb in HA een klein scriptje toegevoegd dat de LG even kort op silent mode zet als het vermogen enige tijd dik boven de 4 kW zit. Kort genoeg om de automaat (nog net) niet te laten aanspreken, lang genoeg om korte high power pieken toch toe te staan. Na die 'silent mode.-tik op de neus houdt de LG zich weer een tijdje koest,.

[ Voor 3% gewijzigd door gerlag op 11-01-2024 10:08 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
gerlag schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:04:
[...]

Ik heb in HA een klein scriptje toegevoegd dat de LG even kort op silent mode zet als het vermogen enige tijd dik boven de 4 kW zit. Kort genoeg om de automaat (nog net) noet te laten aanspreken, lang genoeg om korte high power pieken toch toe te staan. Na die 'silent mode.-tik op de neus houdt de LG zich weer een tijdje koest,.
:) ja goede oplossing...maar het zou toch eigenlijk niet niet hoeven als de lg niet zo,n bokkesprongen maakt??(die pieken bij koud weer kortstondig naar 5KW)

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 11-01-2024 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Nou ja, liever geen spanningsuitval, Inmiddels komt het voor lezen we hier, ook bij mij twee keer, en bevriezen is niet wat je wilt. Een extra vrijwel gratis barrière zeg maar.

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
gerlag schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:11:
Nou ja, liever geen spanningsuitval, Inmiddels komt het voor lezen we hier, ook bij mij twee keer, en bevriezen is niet wat je wilt. Een extra vrijwel gratis barrière zeg maar.
:) ja prima oplossing....maar niet iedereen heeft HA....zeg maar,,normale,, mensen, consumenten,huisvrouwen,en mensen die overdag naar hun werk gaan(0 verstand van techniek) die dan in een koud huis komen

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 11-01-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
123Arjan schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:54:
Ook dan zijn vorstkleppen geschikt, iig om je warmtepomp te beschermen
Het water in je leidingen kan dan nog uitzetten omdat er ruimte is
Kans op schade is natuurlijk wel groter dan als je ze op het laagste punt hebt geplaatst maar de Wp is wel leeg bij stroomuitval
Is één dan genoeg, of toch twee nodig. Als ik de werking goed begrijp laat een vorstklep water stromen totdat het water weer warm genoeg is. Dan sluit de klep, koelt het water weer af en gaat de klep weer open. Dit herhaalt zich totdat het CV systeem leeg is (WP op begane grond bij een huis van 2,5 verdieping).

Gaat dit goed met één of zelfs twee vorstkleppen? Het water stroomt denk ik niet uit het leidingwerk wanneer er geen luchttoevoer aanwezig is, of verzorgen de vorstkleppen ook de luchttoevoer?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:58:
[...]

deze is... kapot... gewoon uit...
alleen ik heb een secundair allocatie punt en volgens Enexis geeft ie sowieso wel stroom.
Zal eens even meten of dat zo is.

edit: yep, klopt
We gaan best well offtopic nu, maar je had laatst toch ook last van Shelly's die spontaan stuk gingen of zelfs opgeblazen werden? Klinkt toch ook alsof er in het stroomnet eea niet helemaal OK is.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:25:
[...]

Is één dan genoeg, of toch twee nodig. Als ik de werking goed begrijp laat een vorstklep water stromen totdat het water weer warm genoeg is. Dan sluit de klep, koelt het water weer af en gaat de klep weer open. Dit herhaalt zich totdat het CV systeem leeg is (WP op begane grond bij een huis van 2,5 verdieping).

Gaat dit goed met één of zelfs twee vorstkleppen? Het water stroomt denk ik niet uit het leidingwerk wanneer er geen luchttoevoer aanwezig is, of verzorgen de vorstkleppen ook de luchttoevoer?

bvd
8)7 ik weet het niet zeker volgens mij hebben ze breekplaten....ze laten bij bevriezing alle water er uit(kort bij wp) wp is dan leeg....is nood ingreep....dit alles onder voor behoud ik heb ze zelf ook niet!!(net als bij een auto die hebben vriesstoppen)

edit men kan er ook antivries in doen(glycol) ...heb ik bij mijn zonnecolector ook (zonneboiler)

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 11-01-2024 10:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
AppieK schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:28:
[...]

We gaan best well offtopic nu, maar je had laatst toch ook last van Shelly's die spontaan stuk gingen of zelfs opgeblazen werden? Klinkt toch ook alsof er in het stroomnet eea niet helemaal OK is.
klopt, staat in andere topic.
Enexis raadde soort van aan een onderzoek te laten starten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
kazemo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:31:
[...]

8)7 ik weet het niet zeker volgens mij hebben ze breekplaten....ze laten bij bevriezing alle water er uit(kort bij wp) wp is dan leeg....is nood ingreep....dit alles onder voor behoud ik heb ze zelf ook niet!!(net als bij een auto die hebben vriesstoppen)

edit men kan er ook antivries in doen(glycol) ...heb ik bij mijn zonnecolector ook (zonneboiler)
Het staat niet expliciet benoemd, maar ik lees dit alsof de klep weer dicht gaat wanneer het water weer >3 graden is. Verderop in de beschrijving raden ze aan het systeem onder druk te houden (vulautomaat). Logischerwijs gaat de vorstklep dus dicht wanneer het water weer >3 komt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SIwlzE3_N8bbHkiVEHFfVVCPRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nqNM5O4QwMKlSJ8tRsLlvuMZ.png?f=fotoalbum_large

bron: https://www.caleffi.com/n...gsklep-108-caleffi-108601

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:45:
[...]

Het staat niet expliciet benoemd, maar ik lees dit alsof de klep weer dicht gaat wanneer het water weer >3 graden is. Verderop in de beschrijving raden ze aan het systeem onder druk te houden (vulautomaat). Logischerwijs gaat de vorstklep dus dicht wanneer het water weer >3 komt

[Afbeelding]

bron: https://www.caleffi.com/n...gsklep-108-caleffi-108601
:) zoals ik het bekijk nu gaat het automatisch.....als extra onder nr 1 de breekplaat als alles faalt....alles onder voorbehoud ik weet het ook niet precies,het zal werken er is over nagedacht.....als hij gaat werken gaat de druk logisherwijs omlaag dan moet men bijvullen als hij weer sluit

bij een echte stroomstoring wp kan dan niet meer lopen(verwarmen) loopt echt alles leeg(met vulautomaat blijft het water stromen dat is dan ook weer een nadeel)

ik weet ook eigenlijk niet of de WP inwendig een vriesstop heeft?...af een ander zwakpunt wat dan kapot vriest? (kunststof deel)...bevroren water zet uit in volume

kapot vriezen is eigenlijk een verkeerde term......het gaat kapot bij het weer ontdooien maar, dat terzijde(dan merkt men het..gaat lekken)

[ Voor 23% gewijzigd door kazemo op 11-01-2024 11:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• butterkeks
gerlag schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:30:
[...]

Hier geen problemen met het halen van de doeltemperatuur, met uitzondering van het stukje tussen 23.00 en 01:00. Daar ook andere compressorgedrag. Doeltemperatuur is daar ook wat lager, dat doet m'n PID regeling ivm nachtverlaging. Gedrag van de ThermaV om target niet te willen halen lijkt wel doeltemperatuurgevoelig.

Weliswaar mijn eigen script in HA, maar met hetzelfde principe en doel om rustig op te toeren na defrosts.
Thermische vermogen van 8,5 kW bij een buitentemperatuur van min 5°C en water zo rond de 40°C vind ik toch wel een prestatie van onze 9 kW machine.
[Afbeelding]
Als je speelt met de temperatuur of de stille modus tijdens het opstarten, wordt - naar mijn ervaring - de interne vermogensberekening in de war geschopt.

Ik heb dit nu opgelost door het pompvermogen te verlagen naar een waarde (%) die ongeveer overeenkomt met het gemiddelde debiet. Ik heb 55% pompvermogen en 17lpm.

Met deze instelling start de warmtepomp na een ontdooiing zonder overshoot en blijft de compressorfrequentie constant. Ik ben zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
kazemo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:54:
[...]
bij een echte stroomstoring wp kan dan niet meer lopen(verwarmen) loopt echt alles leeg(met vulautomaat blijft het water stromen dat is dan ook weer een nadeel)
Maar wel pas wanneer al het water uit je huis is én afgekoeld is, dan zijn we een week verder.

Ik ben vast niet de enige met leidingwerk ín de grond. De warmtepomp zal wel leeglopen, maar gaat dit dan goed voor het complete leidingwerk en zo ja, met één of twee kleppen? Als er beluchting is boven in het systeem zal het hele systeem langzaam maar zeker leeglopen (vorstklep opent > sluit > opent > sluit). Daardoor wordt het leidingwerk steeds gevuld met water uit huis wat enigzins op temperatuur is. Maar is dit ook het geval wanneer er geen beluchting bovenin het systeem plaatsvind? De vorstklepppen hebben (1) een vacuumbreken die zo te zien gemaakt is om lucht toe te laten.

Aanvullend zijn er in het systeem nog een aantal automatische (microbellen)ontluchters aanwezig

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uQGW3TWp_scq_gX9W1N7zxdQS7I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VIvkBSqEA696KDHvbUQI2ANc.png?f=fotoalbum_large

Edit
Even hardop denken:
Om het leeglopen van het huis te bereiken (en dus de vostbeveiliging van het leidingwerk rechts van de vorstkleppen te garanderen) zou er boven in het systeem een vacuumbreker moeten worden geplaatst. Wanneer de vorstkleppen dan opengaan, kan het water uit het huis lopen. Het leidingwerk buiten is dan beveiligd totdat het waterniveau in huis is gezakt tot onder het punt van de vorstkleppen. Daarna zal er water in de buiten/grondleiding blijven staan waardoor er zaken kunnen stukvriezen.
https://wattswater.nl/cat...m-valve/n36-vacuum-valve/

Edit2
Dan is een vulautomaat mss een betere optie voor die paar 10tjes extra

[ Voor 19% gewijzigd door SalexSun op 11-01-2024 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11-09 21:07
SalexSun schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 10:25:
[...]

bvd
Altijd twee, een in de aanvoer de ander in de afvoer leiding, dicht bij je WP. Zorg er ook voor dat ze niet direct boven elkaar hangen. Dit is om te voorkomen dat de bovenste op de onderste gaat druppelen, met het risico dat die dichtvriest. En zo monteren dat je ze makkelijk kunt vervangen.
De handleiding van Caleffi geeft het ook duidelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:27:
[...]

Maar wel pas wanneer al het water uit je huis is én afgekoeld is, dan zijn we een week verder.

Ik ben vast niet de enige met leidingwerk ín de grond. De warmtepomp zal wel leeglopen, maar gaat dit dan goed voor het complete leidingwerk en zo ja, met één of twee kleppen? Als er beluchting is boven in het systeem zal het hele systeem langzaam maar zeker leeglopen (vorstklep opent > sluit > opent > sluit). Daardoor wordt het leidingwerk steeds gevuld met water uit huis wat enigzins op temperatuur is. Maar is dit ook het geval wanneer er geen beluchting bovenin het systeem plaatsvind? De vorstklepppen hebben (1) een vacuumbreken die zo te zien gemaakt is om lucht toe te laten.

Aanvullend zijn er in het systeem nog een aantal automatische (microbellen)ontluchters aanwezig

[Afbeelding]

Edit
Even hardop denken:
Om het leeglopen van het huis te bereiken (en dus de vostbeveiliging van het leidingwerk rechts van de vorstkleppen te garanderen) zou er boven in het systeem een vacuumbreker moeten worden geplaatst. Wanneer de vorstkleppen dan opengaan, kan het water uit het huis lopen. Het leidingwerk buiten is dan beveiligd totdat het waterniveau in huis is gezakt tot onder het punt van de vorstkleppen. Daarna zal er water in de buiten/grondleiding blijven staan waardoor er zaken kunnen stukvriezen.
https://wattswater.nl/cat...m-valve/n36-vacuum-valve/

Edit2
Dan is een vulautomaat mss een betere optie voor die paar 10tjes extra
:? geisoleerde leiding in de grond bevriezen?? we zitten niet op de noordpool....je wilt het allemaal idiotezeker..gaat allemaal je kunt er ook een trace verwarmingslint er naast leggen..in de wp zit ook al een verwarmingslint!....glicol erin enz hoever wil je gaan?(ik heb al 40jaar een geisoleerde koud waterleiding in de grond op 40cm diep die is nog nooit bevroren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
butterkeks schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 11:11:
[...]

Als je speelt met de temperatuur of de stille modus tijdens het opstarten, wordt - naar mijn ervaring - de interne vermogensberekening in de war geschopt.

Ik heb dit nu opgelost door het pompvermogen te verlagen naar een waarde (%) die ongeveer overeenkomt met het gemiddelde debiet. Ik heb 55% pompvermogen en 17lpm.

Met deze instelling start de warmtepomp na een ontdooiing zonder overshoot en blijft de compressorfrequentie constant. Ik ben zeer tevreden.
Je had het meen ik eerder genoemd, dank! Is in de veelheid van berichten kennelijk onder gesneeuwd. In ieder geval reden om ook hier eens met die gedachte te experimenteren.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
The_KnarF schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:30:
[...]

toch vreemd dat enkelen daar last van hebben (lange tijd ruim omder doel pruttelen)
bij mij afgelopen 24 uur:
[Afbeelding]
bruin=aanvoer woonkamer (15 meter van LG verwijderd (er bij gezet om aan te tonen dat de aanvoertemp sensor van de LG veel te lage waarde aangeeft))

Na de defrost van omstreeks 11:30 uur, ging LG ineens op 44Hz toeren i.p.v. daarvoor rond de 100Hz (natuurlijk, het werd minder koud buiten)
deze prutteld zo door tot 17:00 uur, een defrost en toen probeerde deze wel zjn doel te halen tot de volgende defrost (rond 19:15 uur) daarna weer proberen op 44Hz.

je ziet in beide gevallen dat de temperatuur veel lager is dan doel en dat die gaande weg ook aleen maar verder terug zakt tot ruim 7k onder target, zonder dat de LG de neiging heeft om hier iets aan te gaan doen.
Waarom gaat de LG niet harder zijn best doen en waarom gebeurd dit soms wel en soms niet?
ik heb gistren omstreeks 21:00 uur de target 3k verhoogd omdat het inmiddels begon af te koelen in huis.
zojuist om 8 uur deze weer terug gezet.

Ging die bij mij maar optoeren, zoals bij velen van jullie (ik heb het liever te warm dan te koud in huis)
Hierbij ook weer een update van mijn kant van de het verloop. Nadat ik iets na de defrost van 7:07 het @paQ Overschoot-script weer had aangezet (7:31), zakte direct de doeltemperatuur, en liep daarna weer in stapjes op. Maar daarna ging hij door, tot 95 Hz. Volgende run (9:10)haalt hij doel temperatuur weer niet, en de derde (11:17) weer wel, en zelfs iets er boven. 8)7 Buitentemperatuur wel opgelopen ondertussen...
Draai overigens nog steeds op optimal debiet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z5DVtHttFGhT3uT-31N7oTMkHaI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gbw19fZSEw6lP8qvcvGevgUZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Nu online
kazemo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 12:59:
[...]

:? geisoleerde leiding in de grond bevriezen?? we zitten niet op de noordpool....je wilt het allemaal idiotezeker..gaat allemaal je kunt er ook een trace verwarmingslint er naast leggen..in de wp zit ook al een verwarmingslint!....glicol erin enz hoever wil je gaan?(ik heb al 40jaar een geisoleerde koud waterleiding in de grond op 40cm diep die is nog nooit bevroren)
Die waterleiding in de grond bevriest niet, maar die komt ook weer een keer boven de grond.

Halve veiligheden ben ik niet zo’n voorstander van; we kunnen het namelijk ook omdraaien. 5kW die bij ons staat kun je na subsidie kopen voor €750. Gwn alle voorzorgsmaatregelen achterwege laten en een reserve in de schuur zetten (of afnemen wanneer er een probleem is)

Ik ga het zo niet doen, subsidie mag ook niet op die manier natuurlijk, maar even om het in perspectief te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online
tebogo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:06:
[...]

Hierbij ook weer een update van mijn kant van de het verloop. Nadat ik iets na de defrost van 7:07 het @paQ Overschoot-script weer had aangezet (7:31), zakte direct de doeltemperatuur, en liep daarna weer in stapjes op. Maar daarna ging hij door, tot 95 Hz. Volgende run (9:10)haalt hij doel temperatuur weer niet, en de derde (11:17) weer wel, en zelfs iets er boven. 8)7 Buitentemperatuur wel opgelopen ondertussen...
Draai overigens nog steeds op optimal debiet.

[Afbeelding]
Even voor de volledigheid: Mijn 'script' doet niets anders dan wat je in je controller kunt doen he.
Temperatuur omlaag en terug omhoog zetten, meer is het niet. Kunnen ook zomaar toevalligheden/omstandigheden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:07:
[...]

Die waterleiding in de grond bevriest niet, maar die komt ook weer een keer boven de grond.

Halve veiligheden ben ik niet zo’n voorstander van; we kunnen het namelijk ook omdraaien. 5kW die bij ons staat kun je na subsidie kopen voor €750. Gwn alle voorzorgsmaatregelen achterwege laten en een reserve in de schuur zetten (of afnemen wanneer er een probleem is)

Ik ga het zo niet doen, subsidie mag ook niet op die manier natuurlijk, maar even om het in perspectief te zetten
:) hij komt bij mij binnen omhoog (was voorbeeld maar dat terzijde)....een alternatief voor wp leiding waardie naarboven komt een trace verwarmings lint ernaast die schakelen met clixon bij 4gr in overal te koop bij bv hornbach of zo(+- 6tientjes)......maar nu sluit ik het conclaaf https://www.hornbach.nl/s/verwarmingslint ....op leiding onder isolatie...dan is het vorstvrij

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 11-01-2024 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Cees-JanH schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 23:09:
@PeteSplit

Kun je ook zien of je stooklijn temperatuur op deze hick up reageert?
Ik had hem (gelukkig maar) niet op Auto AI staan, maar op Warmte...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik was aan het kijken, of de WP in deze periode ook wat zuiniger kan werken.
Ik verbruik rond de 25 kWh, als de WP op stille mode staat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vx2Ftt35bLRiLwFpPDaAA14gcGw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RBoatYNRvwuCrGOU1DZ3ggqa.png?f=user_large

Als ik de doeltemperatuur (target) verlaag, dan heeft dat maar weinig effect, door de ontdooiingen (defrosts),
pas als ik de doeltemperatuur nog verder verlaag zie ik iets effect, maar dan wordt de binnentemperatuur ook erg laag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CCbhxOJSqt9aOXLglio_1zX2CYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JyLBLAiUeUQZp5FzmChWXqBd.png?f=fotoalbum_large

Mijn conclusie is, dat je eigenlijk de WP de hele dag op een temperatuur kunt laten staan (via stooklijn).
Het verschil bij een verlaging is bij mij maar rond de 2 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:09:
[...]

Even voor de volledigheid: Mijn 'script' doet niets anders dan wat je in je controller kunt doen he.
Temperatuur omlaag en terug omhoog zetten, meer is het niet. Kunnen ook zomaar toevalligheden/omstandigheden zijn.
Ik weet het, was ook niet m.b.t. je script bedoeld ;)
Het blijft soms vreemd hoe de LG werkt, even alle sensoren toegevoegd:
Wie het weet waarom hij opeens zo hoog optoert tussen 07:00 en 09:00 die mag het zeggen..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbs343xgWTRA7n9Hf_WwSMOMGfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mCbKAcK0iNquTlIg1b6agScy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDUXgeBfg0CA6JqytnqFOd69LKQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KldcI4sqCePCPGQRZKVY3heM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qv4GKsccU3OweLulUdcNQ7syFZk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3Nc42Q7I3dZMFTthevtPPual.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door tebogo op 11-01-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dobrie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-01 15:54

dobrie

x 220 330 010

[quote]tebogo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:04:
[...]

Wie het weet waarom hij opeens zo hoog optoert tussen 07:00 en 09:00 die mag het zeggen..

Je ruimtetemp stort ff in lijkt wel...

LG 9KW U44 (3.064)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
dobrie schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:31:
[quote]tebogo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:04:
[...]

Je ruimtetemp stort ff in lijkt wel...
Bedoel je 30008 Room Air Temp. (Circuit 1)? Ik zie het niet....
Als je 40003 Target temp (Heating/Cooling) Circuit 1, bedoelt, dat klopt, dat was de bedoeling. Wordt gedaan door het script van @paQ, maar dat zou juist niet een stijging moeten veroorzaken. Lijkt mij tenminste.

Wat wel opvalt is dat het lijkt dat op dat vlak (7:23) daarvoor de buitentemp (30013 Outdoor Air temp.) zakt van -4,51 naar -4,8. Of vlak daarna (7:51) onder de -5.0 zakt. Zou dat trigger zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hzNtPDZxkw0Yh6ZA4fLSdYP-Q5E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cPo1qVRv73pZH2ZakkcHqPLY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door tebogo op 11-01-2024 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22:11
kazemo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 13:22:
[...]
:) hij komt bij mij binnen omhoog (was voorbeeld maar dat terzijde)....een alternatief voor wp leiding waardie naarboven komt een trace verwarmings lint ernaast die schakelen met clixon bij 4gr in overal te koop bij bv hornbach of zo(+- 6tientjes)......maar nu sluit ik het conclaaf https://www.hornbach.nl/s/verwarmingslint ....op leiding onder isolatie...dan is het vorstvrij
Maar wat als de totale stroom uitvalt!
Dan dien je ook weer een UPS te plaatsen die dat (tijdelijk) opvangt zodat warmtelint blijft werken..

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tinusit
  • Laatst online: 01-03 19:28
Misschien een beetje offtopic. Maar sinds vandaag zie ik dat de Homewizard P1 meter naast het vermogen per fase nu ook de spanning en stroomsterkte doorgeeft.

Je zou deze informatie kunnen gebruiken om je LG WP op silent mode te zetten als je ziet dat het kwa vermogen kantje boord wordt voor je hoofdzekering(en).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gj8_gnEB30LZm6NVoEf8NqqZws8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GYWRbYjZJiKZIsOwR7uVuETb.png?f=user_large

LG-HM123MR.U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst

Bedankt voor de comments. LG Klimaat levert alleen onderdelen aan monteurs. Airco plaza Zwolle levert geen onderdelen en de monteur die hun aanwijzen wil zijn vingers er niet aan branden.

We gaan de kunststof onderdelen aan elkaar lijmen en eerst eens testen of het systeem überhaupt nog werkt. Als we dadelijk voor honderden euro's onderdelen hebben vervangen en de warmtewisselaar is toch kapot gevroren is het weggegooid geld en kunnen ze net zo goed een nieuwe bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tinusit schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:40:
Misschien een beetje offtopic. Maar sinds vandaag zie ik dat de Homewizard P1 meter naast het vermogen per fase nu ook de spanning en stroomsterkte doorgeeft.

Je zou deze informatie kunnen gebruiken om je LG WP op silent mode te zetten als je ziet dat het kwa vermogen kantje boord wordt voor je hoofdzekering(en).

[Afbeelding]
Ik had een mail ontvangen, ik wil geen reclame maken, maar hier enkele nieuwe features

Nieuw jaar, nieuwe features ✨
Heb jij als goed voornemen in 2024 te besparen op energiekosten? Oók in 2024 gaan we bij HomeWizard door met nieuwe functionaliteiten in de app die je daarbij helpen. Eén daarvan stond hoog op jullie wensenlijstje. En dat is...

Schakelen op dynamische tarieven
Jullie hebben er massaal om gevraagd en nu is het zo ver. Je kan schakelen op dynamische tarieven! Ga in de app naar instellingen en druk in het menu op 'EnergySaver'. Kies voor 'Dynamisch tarief' en kies de duur van je taak.

Live voltage inzichtelijk
De P1 Meter, Energy Socket én kWh Meter geven sinds de laatste update live voltage weer. Ga naar ‘Meters’ bij je instellingen, kies een meter en je vindt de voltages onder ‘Spanning’ bij het kopje ‘Meterstanden’. De volgende stap is om de voltages ook in een grafiek in de app weer te geven. Die functionaliteit volgt op een moment later dit jaar.

HomeWizard gaat samenwerking aan met Home Assistant
Vanaf nu maken we deel uit van het “Works With Home Assistant” programma! Dit betekent dat we nauw samenwerken met Home Assistant om onze producten perfect te laten werken met hun platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
gigabit schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 17:57:
[...]

Maar wat als de totale stroom uitvalt!
Dan dien je ook weer een UPS te plaatsen die dat (tijdelijk) opvangt zodat warmtelint blijft werken..
:'( ja de wet van...muphry.....de titanic is ook gezonken!(noodaggregaat misschien)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

kazemo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:03:
[...]

:'( ja de wet van...muphry.....de titanic is ook gezonken!(noodaggregaat misschien)?
Een automation die bij stroomuitval en watertemperatuur onder 10 graden een klep opent en het systeem leeg laat lopen. Ook daar heb je natuurlijk backupstroom voor nodig in de vorm van een batterij of zo. Zonder backup Kan ook, met een klep die met stroom dicht houd en bij spanninguitval opent. We storingsgevoelig en lastig als je zelf de stroom eraf moet halen. Extra handkraan nodig.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:34
jeroenst schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:26:
[...]

Bedankt voor de comments. LG Klimaat levert alleen onderdelen aan monteurs. Airco plaza Zwolle levert geen onderdelen en de monteur die hun aanwijzen wil zijn vingers er niet aan branden.

We gaan de kunststof onderdelen aan elkaar lijmen en eerst eens testen of het systeem überhaupt nog werkt. Als we dadelijk voor honderden euro's onderdelen hebben vervangen en de warmtewisselaar is toch kapot gevroren is het weggegooid geld en kunnen ze net zo goed een nieuwe bestellen.
Wellicht eerst even de drukken meten (koudemiddel) in huidige toestand... En dan ahv de huidige temperatuur (waar het apparaat staat) bepalen of die drukken in orde zijn.

Je hebt er wel een F-gas monteur voor nodig (meterset/drukmeter) maar om eerst alles te lijmen lijkt me ver gezocht...

Daarnaast...
Al eens bij LG gevraagd?

Ik ben geen fan van hun service maar onderdelen versturen kunnen ze wel...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenst
BjornHero schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:47:
[...]

Wellicht eerst even de drukken meten (koudemiddel) in huidige toestand... En dan ahv de huidige temperatuur (waar het apparaat staat) bepalen of die drukken in orde zijn.

Je hebt er wel een F-gas monteur voor nodig (meterset/drukmeter) maar om eerst alles te lijmen lijkt me ver gezocht...

Daarnaast...
Al eens bij LG gevraagd?

Ik ben geen fan van hun service maar onderdelen versturen kunnen ze wel...
LG zegt wij kunnen niks voor u doen zonder installateur te zijn.

Het lijkt wel dat er volgens de modbus data dat er nog druk staat in het r32 circuit.

Maar misschien toch overwegen de complete warmtepomp te vervangen, mogelijk is dat goedkoper en zekerder dan onderdelen te gaan vervangen en god weet wat er nog meer stuk is. De vraag is of het dan nog wel een lg wordt, het is zo een dure hobby en de service valt tegen (misschien logisch maar toch). Gree heeft een interessante prijs en kost minus subsidie 500 euro maar ik moet nog uitzoeken of dat kwalitatief iets is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
tebogo schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 16:04:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb vandaag met LGMV maar eens wat data verzameld. En ook 2 periodes kunnen vangen, waarbij de inverter tot ca. 70 Hz optoerde vanuit het niets. Helaas wel meteen daarna een defrost. Wat ik zie is dat de hoge druk van het koudemiddel plotseling ca. 5 bar naar beneden gaat en vlak daarna gaat de inverter optoeren. Dit gisteren ook al gezien, alleen toen met een slechtere resolutie (15 s). Nu met LGMV elke 2 seconden nieuwe data:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CqLmEe87k_33T6KTf5v5Wx4qZnE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3HeaFfjciGEEekTYJcvSY2UF.png?f=fotoalbum_large

Zou het kunnen, dat het expansieventiel plotseling een beweging maakt?

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01:34
jeroenst schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:13:
[...]

LG zegt wij kunnen niks voor u doen zonder installateur te zijn.

Het lijkt wel dat er volgens de modbus data dat er nog druk staat in het r32 circuit.

Maar misschien toch overwegen de complete warmtepomp te vervangen, mogelijk is dat goedkoper en zekerder dan onderdelen te gaan vervangen en god weet wat er nog meer stuk is. De vraag is of het dan nog wel een lg wordt, het is zo een dure hobby en de service valt tegen (misschien logisch maar toch). Gree heeft een interessante prijs en kost minus subsidie 500 euro maar ik moet nog uitzoeken of dat kwalitatief iets is.
bij deze temperaturen (-3) zou je ca 7.5 bar moeten zien.

even met een koudemiddelschuif kijken...

Ik begrijp je gevoel.. Voor het geld (na subsidie) kun je bijna niets gaan repareren...

Persoonlijk plaats ik (ook) geen nieuwe LG's meer...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Jojan265 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:15:
[...]

Ik heb vandaag met LGMV maar eens wat data verzameld. En ook 2 periodes kunnen vangen, waarbij de inverter tot ca. 70 Hz optoerde vanuit het niets. Helaas wel meteen daarna een defrost. Wat ik zie is dat de hoge druk van het koudemiddel plotseling ca. 5 bar naar beneden gaat en vlak daarna gaat de inverter optoeren. Dit gisteren ook al gezien, alleen toen met een slechtere resolutie (15 s). Nu met LGMV elke 2 seconden nieuwe data:

[Afbeelding]

Ik zie bij mij niet in de Hi-press trace, maar dat kan natuurlijk komen door de resolutie van HA (elke 10s?), die veel lager is dan van LGMV (elke 2 sec?).

Overigens zien we veel meer sensoren inn LGMV. Zouden er niet veel meer modbus-adressen moeten zijn? Ik heb wel eens wat ztiten experimenteren met willekeurige adressen, maar lijkt allemaal verder niet te bestaan, dan die we nu kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Jojan265 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:15:
[...]

[Afbeelding]

Mijn WP met de grafieken tijdens een defrost (onderste is HighPress)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OQA0Mwz-mLvPPuqLN7RUpLiGtk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FKnLBlIRxLVPwKHPnHCn2iLi.png?f=fotoalbum_large

Pagina: 1 ... 132 ... 181 Laatste