LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 130 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
Pixal schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 12:05:
Even mijn ervaringen delen, hier en daar een sanity check en ik begrijp nog steeds niet wat ik moet doen met het debiet.

Eerst had ik 60m2 vloerverwarming beneden, in beton. Verdeeld over 4 groepen die allemaal op 2.5 L p/m stonden. Daarbij ook een tamelijk grote handdoek radiator met 9L water inhoud. Dit werd aangestuurd met een 7KW LG 44 monoblock. Iets op de groei gekocht maar ook met de gedachte dat hij toch net zo ver kon terugmoduleren als het 5KW model.

Ik dacht dat de pomp hoe dan ook niet hoger dan ~ 10 L p/min zou hoeven draaien, ik heb lang "optimaal debiet" geprobeerd, op de opstart cyclus na draaide hij dan standaard op 8.2 L p/min. De laatste tijd had ik hem op "vast" staan met 10 L / p/m maar ik merkte geen verschil in warmte\comfort en de opstartcyclus kon niet zonder hulp worden doorlopen.

Ik ben deze week bezig geweest met vloerverwarming boven en dit is inmiddels aangesloten. In totaal 11 korte groepen op 45m2. Ik wilde af van het verwarmen met de airco's en inderdaad, wat een verschil. De kamers zijn nu continue 18.x graden waardoor de ruimte veel prettiger voelt, geen geluiden meer als het 's nachts een beetje te koud wordt en de airco aansprong en eindelijk ook wat warmte op de overloop, waar geen radiator of airco hangt.

Ik had de hoop dat met het toevoegen van meer oppervlak vloerverwarming de opstartcyclus zonder externe scripts of hulp zou kunnen doorstaan. Vanwege een update en herstart van HA gisteren ging de WP uit, het leek het erop dat de opstartcyclus helemaal uit zichzelf is doorstaan maar ik wil het vaker zien lukken voordat ik het geloof.

In totaal is er 450 meter (10x1.3 mm) leiding bijgekomen. Ik realiseerde me pas tijdens het leggen dat er op deze manier slechts 20 liter (en een beetje in de verdeler etc) aan het systeem is toegevoegd. Droogbouw vloerverwarming koelt wel sneller af dan vloerverwarming in beton, misschien is dat een factor die helpt bij het opstarten?

De nieuwe verdeler kan in totaal maximaal 11L p/min kwijt. De pomp zou dus met gemak op 20 L p/min kunnen draaien. Ik heb de WP nu weer op "optimaal debiet" gezet en nog steeds draait deze op ~8 L p/min. Het huis blijft stabiel warm dus echt een probleem is het ook weer niet, ik snap gewoon niet waar ik goed aan doe en zie gewoon geen enkel effect of ik nu op 8 of op 20L p/min draai. (behalve dat de WP op 20L p/min veel meer vermogen opneemt.) Ik heb nu één kamer die iets te warm wordt (19.5gr) en zou deze iets willen knijpen, maar als er maar 8L p/min door het huis stroomt is dat best lastig draaien aan die flowmeters. Moet ik hem eerst op 20L vast zetten en dan instellen voordat ik hem weer op optimaal zet?

Overigens, onze bovenverdieping was tot nu toe altijd vrij koud. De airco's draaiden soms zo'n 12 uur per dag op 18graden en verbruikten dan zo'n 5kWh. Als de airco's uitingen daalde de temperatuur vrijwel direct. Omdat de WP 24/7 draait had ik verwacht veel meer energie te gaan verbruiken met de bovenverdieping erbij maar dit lijkt ongelofelijk mee te vallen. De WP is een fractie meer stroom gaan, van 6kWh naar 9 (buitentemp 10). Dus het verbruik voor verwarming (bij 10gr buiten) is in feite met 2kWh gedaald terwijl het comfort is verhoogd. Ben benieuwd of dit bij lagere buitentemperaturen ook lukt en het is slechts de ervaring van 2 dagen.

Hier wat foto's van de aanleg voor wie dat interessant vindt:

Het leggen van de piepschuim matten is een eitje.
[Afbeelding]

De verdeler in het meest verre hoekje van het huis gepropt, de enige plek waar ik makkelijk op aanvoer en retour kon inhaken. Wel dom geweest. Ik heb de verdeler eerst opgehangen en aangesloten en kwam er pas later achter hoe stug de groene leidingen zijn. Om recht in de verdeler te komen moest ik dus eerst een stukje onder de vloer en dan omhoog, geluk dat het kon. 11 lussen verdeeld over 8 groepen:
[Afbeelding]

Op deze foto zie je nog net de kunstof kozijnen met naar binnen openslaande deur. Kortgeleden geplaatst en het was toen even schrikken omdat ze op nog geen cm van de grond open gingen. Ik wilde immers nog vloerverwarming plaatsen. Het systeem is 15mm dik en we hadden klik PVC met daaronder standaard 9mm platen. Door deze niet meer terug te leggen in de nieuwe situatie is de hele vloer dus per saldo 6mm hoger geworden en kunnen de deuren van het kozijn nog net open. Helaas blijkt er wel teveel speling in het hele systeem te zitten, zojuist ook door wat andere tweakers op gewezen dat dit bij hen ook een probleem was. Als het kon zou hier iets stevigs tussen vvw en vloer moeten komen. Als deze klk PVC vloer hiervan volledig kapot gaat zou ik even niet weten wat ik terug moet leggen. Vloerbedekking? Of een vloer met stuggere achterkant?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De badkamer heeft zijn beste tijd gehad, de elektrische vloerverwarming heb ik uit principe losgekoppeld. Wanneer we klaar zijn voor deze verbouwing liggen de lussen al klaar. Voor deze ruimte heb ik een ander soort matten, die je opvult met specie. Over een paar jaar knip ik deze lussen door.
[Afbeelding]

Hier is goed te zien hoe belangrijk de aluminium verdelers zijn.
[Afbeelding]
:) ik heb de foto,s bekeken van boven dit is dus z,g droogbouw methode als ik het goed begrijp(ik heb me altijd afgevraagd wat dit is) in de bouwwereld is droogbouw bv gipsplaten wanden, muren,voorzetwanden plafons etc. in plaats van steen.....wat ik me nu afvraag wat komt erover heen >gietmortel afgewerkt met bijv keramische tegels (verlijmt), of hout bijv laminaat ...als het laatste is lijkt het me niet geweldig goed wat afgifte betreft(weinig massa in vergelijk met slang in beton/cement dekvloer of ingefreest)....of zie ik dit allemaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:12
Goedemiddag allen,

Heb gisteren de installatie (HM123MR.U34) van een familie lid over gezet op een ESP met software van "GitHub: altrnate32/esp-lg-control". Dat alles lijkt allemaal goed te werken. Het werd eerst gestuurd via de wifi gegevens en dat heeft maanden perfect gedraaid en had ook wel lange runs van meer dan enkele uren.

Stooklijn is ingesteld (zal nog wel wat aan gewijzigd dienen te worden) en de hysterese is ingesteld op -3/+4 (aanvoer alleen water). Doel temperatuur blijft constant tussen de 38-39 graden. De temperatuur blijft zeer stabiel in de kamer en komt niet/nauwelijks van 20.5 graad af (perfect). Alleen schakelt elke run nu uit na ongeveer 30-45 minuten met een CH14 (waterdruk is prima losse drukmeter beneden ongeveer 1.8 Bar en in het systeem (boven) op 1.1-1.3 Bar. Bij elke start van de een run is de flow ongeveer 28-30 l/m en dat gaat langzaam naar 15 l/m en dan geeft die de error. Vervolgens start die vaak tussen de 3-10 minuten later weer. Ook de frequentie van de pomp gaat niet lager dan 38-40 Hz (begint tussen de 50-60 Hz). Het systeem heeft alleen radiatoren (waarvan minimaal 8 volledig open) en in de retour leiding zit een buffervat van 300 liter.

Zal absoluut ergens wat niet goed ingesteld hebben maar heb niet direct een idee wat dan is (heb al geprobeerd om pompvermogen op 80% te zetten maar dat heeft niet/weinig geholpen). Heb het idee dat die niet ver genoeg terug moduleert (deed die wel in de oude situatie). Het opgenomen vermogen blijft nu continu tussen de 2000 - 3000, dat was in de oude situatie vaak tussen 1000 - 2000 Watt. Dat het nu hoger is natuurlijk verklaarbaar met deze temperaturen ;-)

Wie-o-wie heeft een idee waar ik dien te kijken?

Mocht iemand een grafiek van iets willen zien is dat mogelijk, het is gekoppeld met HomeAssistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

kazemo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:00:
[...]

:) ik heb de foto,s bekeken van boven dit is dus z,g droogbouw methode als ik het goed begrijp(ik heb me altijd afgevraagd wat dit is) in de bouwwereld is droogbouw bv gipsplaten wanden, muren,voorzetwanden plafons etc. in plaats van steen.....wat ik me nu afvraag wat komt erover heen >gietmortel afgewerkt met bijv keramische tegels (verlijmt), of hout bijv laminaat ...als het laatste is lijkt het me niet geweldig goed wat afgifte betreft(weinig massa in vergelijk met slang in beton/cement dekvloer of ingefreest)....of zie ik dit allemaal verkeerd?
Ja dit is droogbouw, je legt het allemaal neer en kan het meteen gebruiken. Ze hebben ook een ander type, een soort plastic matten waar je de leidingen tussen klikt en vervolgens giet je er een soort egaline in. Niet echt droog maar valt ook onder deze categorie. Voor die laatste variant heb ik nu 5m2 klaarliggen om ooit in de badkamer in te storten.

Tussen deze vloerverwarming en onze klik-pvc vloer ligt alleen een 1.3mm dun folie met dempende laag (heatfoil). Ik heb me vergist in de stevigheid van de vloerverwarming want de klik-pvc vloer is net iets te flexibel en klikt af en toe vast als je erop staat en een minuut later weer los. Aangezien de oude houten vloeren al vrij instabiel waren voordat ik begon, en daar al 4 jaar klik PVC op lag, dacht ik dat het weinig verschil zou maken. Toch danst het systeem nu iets meer. Om dit op te lossen moet er een stevige laag van het een of ander tussen. Daar heb ik echter volstrekt geen ruimte voor want dan kunnen de buitendeuren van onze slaapkamer niet meer open, die gaan nu met 1 a 2 mm speling open.

Qua massa is het inderdaad helemaal niets, de vloer werd dus heel snel warm toen ik de kranen opendraaide. Ik neem aan dat hij dus ook weer razendsnel afkoelt als de WP uit gaat. Maar in tegenstelling tot een gewone CV, draait onze WP 24/7 als het buiten kouder is dan 10 graden. De vloer is dus altijd warm en van gebrek aan massa heb ik niet zoveel last. De slaapkamers gingen binnen een paar uur van 15.5 naar 18.5 graden. Nu zit ik met het probleem dat ik niet precies weet wat ik moet doen als ik het warmer zou willen hebben.

Ik vind zelf slapen bij 18.5 graden aan de warme kant dus ik ben best tevreden, maar als mijn kinderen het koud hebben kan ik hem niet verder opendraaien. Dan moet ik wellicht de benedenverdieping een beetje knijpen en de flow van de slaapkamers hoger? In het ergste geval moet de stooklijn van de LG omhoog misschien maar dan wordt het beneden ook te warm en moet er geknepen worden.

Ik heb de zaken wat complexer gemaakt maar wel zeer tevreden mee dat ik zonder te rillen uit bed kan stappen. Of dat je geen koude rilling meer over je rug hebt als je even iets van boven haalt.

[ Voor 6% gewijzigd door Pixal op 06-01-2024 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21-05 18:55
Goeie middag,

Ik heb een vraag en kom er zelf nog niet helemaal uit.

Heb sinds 03-01-24 een LG warmtepomp therma V 7kw met externe buffervat van 100L aangestuurd met een grundfos alpha 2 pomp (aangestuurd door LG)

Nu heb ik al 3x meegemaakt dat de warmtepomp maar telkens op max vermogen uren lang blijft draaien tot dat ik zelf iets doe / aangeef op de thermostaat.
Dag 1 alles opwarmen + huis na 7u (22kwh) de warmtepomp uitgezet en weer aangezet en toen zag hij pas dat alles warm was en rustig ging draaien (wel springt de pomp elke 3 minuten aan om 3 minuten te draaien heb ik het gevoel. Moet dit of kan dit ook anders) dag 2 niks gedraaid / verwarmt omdat de buffervat warm genoeg was om het huis te verwarmen.
Dag 3 midden in de nacht ging de warmtepomp weer verwarmen en na 6u vol vermogen (22kwh) draaien (invoer 33 uitvoer 42) kamer temperatuur 1.5 graden warmer als ingesteld toen had ik de temperatuur 1 graden lager gezet en sprong de warmtepomp weer uit.
Dag 4 warmte pomp springt weer aan want water aanvoer/uitvoer is 22 graden stookt 7u vol vermogen aan 1 gesloten stuk (18kwh) tot het water temperatuur invoer/uitvoer 40 graden is. Kamer temperatuur staat op het ingestelde temperatuur en nu draait alleen de pomp weer elke 3 min 3 min lang.
Dit is in mijn ogen niet energie zuinig…

Even situatie uitleg hier. Ik praat momenteel alleen over het verwarmen omdat het warmwater buffervat in mijn ogen goed werkt.

3 verdiepingen vloerverwarming. Zolder en verdieping 1 verwarmd alleen als er beneden vraag naar is en de kamer te koud is (zit elektrische motortjes op van henco)
Begaande vloer zijn deze eraf gehaald en zijn alle groepen open gezet voor verwarmen.

Bouwjaar huis eind 2020 65m2 begaande grond.
Temperatuur ingesteld op 19 graden
Watertemperatuur ingesteld op 40 graden handmatig (moest volgens LG ivm externe buffervat)

Voorheen verbruikte wij 550m3 gas aan verwarmen en warmwater.

Wat moet ik doen / aanpassen om het systeem optimaal te laten draaien. Ben niet heel erg bekent in het systeem en hoop hier door meer te kunnen leren van jullie kennis om het optimaal te kunnen laten draaien.

Ik waardeer alle hulp / kennis.
Foto van de installatie heb ik erbij gezet.

Alvast bedankt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnvrAnOBMgbjkd59EON0lRxZylQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5I66drVZI02fIFVB9nywLVO8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D_Kxt_uwCn-lRL1jkE9Xg-dadfI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BaG6ZxApwLVOkuTp4ZQFqrLz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Td1CbULNDsjwVn7zX-6epVEdJhQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x9DroCaHwOZ8HBNvLAgwULmX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
Dacht plaats ook even LG energie overzicht erbij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wL5qCEtN2njvEA0syhq0OFumU9k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/aqWQaTwgHx5B4Mdj683o6eJ7.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I7cRxqpUbumXxZNBgtxTmFoVa4A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tuScRgGdtg84t0rrL45zbcLe.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Markje90 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:29:
Goeie middag,

Ik heb een vraag en kom er zelf nog niet helemaal uit.

Heb sinds 03-01-24 een LG warmtepomp therma V 7kw met externe buffervat van 100L aangestuurd met een grundfos alpha 2 pomp (aangestuurd door LG)

Nu heb ik al 3x meegemaakt dat de warmtepomp maar telkens op max vermogen uren lang blijft draaien tot dat ik zelf iets doe / aangeef op de thermostaat.
Dag 1 alles opwarmen + huis na 7u (22kwh) de warmtepomp uitgezet en weer aangezet en toen zag hij pas dat alles warm was en rustig ging draaien (wel springt de pomp elke 3 minuten aan om 3 minuten te draaien heb ik het gevoel. Moet dit of kan dit ook anders) dag 2 niks gedraaid / verwarmt omdat de buffervat warm genoeg was om het huis te verwarmen.
Dag 3 midden in de nacht ging de warmtepomp weer verwarmen en na 6u vol vermogen (22kwh) draaien (invoer 33 uitvoer 42) kamer temperatuur 1.5 graden warmer als ingesteld toen had ik de temperatuur 1 graden lager gezet en sprong de warmtepomp weer uit.
Dag 4 warmte pomp springt weer aan want water aanvoer/uitvoer is 22 graden stookt 7u vol vermogen aan 1 gesloten stuk (18kwh) tot het water temperatuur invoer/uitvoer 40 graden is. Kamer temperatuur staat op het ingestelde temperatuur en nu draait alleen de pomp weer elke 3 min 3 min lang.
Dit is in mijn ogen niet energie zuinig…

Even situatie uitleg hier. Ik praat momenteel alleen over het verwarmen omdat het warmwater buffervat in mijn ogen goed werkt.

3 verdiepingen vloerverwarming. Zolder en verdieping 1 verwarmd alleen als er beneden vraag naar is en de kamer te koud is (zit elektrische motortjes op van henco)
Begaande vloer zijn deze eraf gehaald en zijn alle groepen open gezet voor verwarmen.

Bouwjaar huis eind 2020 65m2 begaande grond.
Temperatuur ingesteld op 19 graden
Watertemperatuur ingesteld op 40 graden handmatig (moest volgens LG ivm externe buffervat)

Voorheen verbruikte wij 550m3 gas aan verwarmen en warmwater.

Wat moet ik doen / aanpassen om het systeem optimaal te laten draaien. Ben niet heel erg bekent in het systeem en hoop hier door meer te kunnen leren van jullie kennis om het optimaal te kunnen laten draaien.

Ik waardeer alle hulp / kennis.
Foto van de installatie heb ik erbij gezet.

Alvast bedankt.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:) voor te beginnen 2 opmerkingen..... alleen vloer verwarming op 40gr is te warm!!!...pomp 3min/aan/uit dit hoeft niet kan op bijv. 13min uit/ 2min aan dan schakeld per uur 4x in( totaal 8min aan)
misschien iemand anders meer opmerkingen hij heeft het verre van idiaal!
of de installateur laten oplossen dat noemen ze nazorg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donds
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 02-08 11:38
EDIT

Hi @Jojan265 , dankjewel voor je reactie.

Helaas heb ik al verschillende acties geprobeerd met het aansluiten en instellen van de thermostaat.
Momenteel heb ik nu even geen foto's doordat ik alles op de "werkende manier" aangesloten heb. Ik zal even m'n best doen om het even uit te leggen.

Ik heb dipswitch 8 op ON gezet met als gevolg dat het LG paneel thermostaat aan zal geven.
Dit is volgens LG handleidingen correct, wat niet correct is dat mijn verwarminswater uit gaat.
De mogelijkheid om dit in te schakelen wordt geblokkeerd (function not available). Volgens LG klopt het dat de functie uitgeschakeld wordt, maar je volgens de video moet het nog het wel de temperatuur weergeven.

Dit is bij mij niet het geval, ik zie een geblokkeerde icoon met geen informatie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kKcxNFv3H-uUzLaNSHWlEMmLJBU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bp1hpFGUjUtuJRFG1b0Yfqyo.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan deze functie niet meer inschakelen waardoor de temperatuur daalt naar laagst gemeten 20 graden.
De AI functie wordt ook geblokkeerd bij het aansluiten van de thermostaat.

De relay sluit ik aan volgens het diagram op de monoblok van de wp, grijs op L1 en zwart op L2 (Ik heb G op L2 en Z op L1 ook geprobeerd).
Zodra ik de thermostaat op bijvoorbeeld op 30 graden instel gebeurt er dus niks, de wp verwarmt het water niet en de pomp om de water te verplaatsen schiet niet aan. De pomp schiet alleen aan tijdens een periodieke cycle wat standaard ingesteld is. De pomp instellen op continu werkt helaas ook niet.
De pomp werkt wel als de wp op de standaard installatie staat (zonder de netatmo thermostaat).

Ik ben best technisch ingesteld en snap heel veel, maar helaas kom ik er niet uit waarom dit niet werkt haha.

Diagram van de thermostaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UprdAqFtDv4BHfRYLaJ8zQBl1hk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8cKR1V9BkcQJwHYwEM0KS5pm.jpg?f=fotoalbum_large

Complete diagram voor extra informatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tV17man9qjfNO5poBXLxzIDIDXI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3QE3SFZ8QxEGBUwbK3Hy5jK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door donds op 06-01-2024 15:00 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
kazemo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:48:
[...]

:) voor te beginnen 2 opmerkingen..... alleen vloer verwarming op 40gr is te warm!!!...pomp 3min/aan/uit dit hoeft niet kan op bijv. 13min uit/ 2min aan dan schakeld per uur 4x in( totaal 8min aan)
misschien iemand anders meer opmerkingen hij heeft het verre van idiaal!
of de installateur laten oplossen dat noemen ze nazorg!
De installateur had deze op 40 graden gezet (bij de cv ketel had ik dit ook op 40 staan dus dacht bij me zelf laat maar even staan)
maar welk advies kan u geven om in te stellen? lees ook over een stooklijn enz maar hoe waar en wat kan ik dan het beste instellen?
Kijk het gaat vriezen buiten dus de vraag is welk temperatuur kan ik dan het beste instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
Heb het water temperatuur aangepast naar 35 graden
En de pomp zoals u zei 13 uit 2 min aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Markje90 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:58:
[...]

De installateur had deze op 40 graden gezet (bij de cv ketel had ik dit ook op 40 staan dus dacht bij me zelf laat maar even staan)
maar welk advies kan u geven om in te stellen? lees ook over een stooklijn enz maar hoe waar en wat kan ik dan het beste instellen?
Kijk het gaat vriezen buiten dus de vraag is welk temperatuur kan ik dan het beste instellen?
:) dan maar een wedervraag heeft een installateur dit gemaakt en in bedrijf gesteld??
wat voor vvw verdeler heb en had je met pomp(een zg mengverdeler) of een zonder pomp een zg open verdeler(lage temp)....als je het zelf nietweet de installateur vragen!!.....ik wil niet in het vaarwater van hem komen!
als je iets veranderd altijd maar een ding te gelijk(onthouden kan je altijd weer terug) anders raak je het overzicht kwijt.....probeer dan nu maar eens op watertemp. 35gr een tijdje

[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 06-01-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
kazemo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:06:
[...]

:) dan maar een wedervraag heeft een installateur dit gemaakt en in bedrijf gesteld??
wat voor vvw verdeler heb en had je met pomp(een zg mengverdeler) of een zonder pomp een zg open verdeler(lage temp)....als je het zelf nietweet de installateur vragen!!.....ik wil niet in het vaarwater van hem komen!
Installateurs hebben het in bedrijf gesteld alleen heb ik het gevoel dat ze van de verdere instellingen geen tot weinig verstand van hebben. Ze komen maandag eind middag ook terug maar denk dat ik er dan nog niet veel verder mee kom. Vandaar dat ik er zelf ook een beetje in wil verdiepen om meer kennis op te doen / instellen om het goed en optimaal draaiend te kunnen krijgen.

Meer info over het systeem hier. Henco verdelers zonder extra pomp gehad. (Zie foto)
Nu een extra pomp gekregen ivm 100l buffervat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VjFsoXpZ7pn12t5smYHdwBhlJHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9H6joudhB1Cm8KTSTbfTywDc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
Bedankt voor de tip. Ik wijzig ook niet te veel achter elkaar anders weet je ook niet wat wel en niet werkt. En schrijf op wat ik aanpas.

Daarnaast lees ik over stook schema’s. Mijn vraag hoe moet ik dit zien in welke functie moet de warmtepomp staan? (Verwarmen of al?) en waar stel je een stook schema in? Heeft u daar wat informatie over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Markje90 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:16:
[...]

Installateurs hebben het in bedrijf gesteld alleen heb ik het gevoel dat ze van de verdere instellingen geen tot weinig verstand van hebben. Ze komen maandag eind middag ook terug maar denk dat ik er dan nog niet veel verder mee kom. Vandaar dat ik er zelf ook een beetje in wil verdiepen om meer kennis op te doen / instellen om het goed en optimaal draaiend te kunnen krijgen.

Meer info over het systeem hier. Henco verdelers zonder extra pomp gehad. (Zie foto)

[Afbeelding]
:) dat zijn dan open verdelers is prima(lage temp) 35gr is ruim voldoende kan willicht nog lager er zitten meters op dan kan je temp. aflezen invoer/uitvoer(hoe hoog is dit nu??)...ik zie nu hij heeft de stel motortjes van de ventielen los gegooid waarom is dat??(is zone regeling?).....dan maar weer een wedervraag heeft hij ook een stooklijn ingesteld? als die niet goed is regeld ook niet optimaal op automatisch of AI

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 06-01-2024 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
kazemo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:22:
[...]

:) dat zijn dan open verdelers is prima(lage temp) 35gr is ruim voldoende kan willicht nog lager er zitten meters op dan kan je temp. aflezen invoer/uitvoer(hoe hoog is dit nu??)...ik zie nu hij heeft de stel motortjes van de ventielen los gegooid waarom is dat??(is zone regeling?)
Rood 23 blauw 20 momenteel omdat alles warm is en geen pomp aanstaat. (LG thermostaat geeft aan 25/25)

Reden waarom we dit eraf gehaald heb is omdat henco systeem een apart systeem is (tijdens verwarmen altijd eerst 1 vloerverwarming ring paar min open gooide deze dichte zetten en de volgende vloerverwarming ring open zette enzovoort) en wilde over naar alles tegelijk open zetten en tegelijk verwarmen en dit pas ik wel aan met de flow aanpassing. Plus henco thermostaat kan niet koelen. Dus hebben we de motoren eraf gehaald om het hele systeem open te zetten.

Stomme vraag, moet het water temperatuur niet straks omhoog aangezien ze -8 aangeven en gevoelstemperatuur -14/-16?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Markje90 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:16:
[...]

[Afbeelding]
Gewoon even als voorbeeld mijn ervaring want ik snap aanvoer temperaturen van meer dan 40 echt niet en al helemaal niet bij buitentemperaturen ver boven nul. Hier een redelijk goed geisoleerde vrijstaande woning uit 1976.

Ik heb de stooklijn een beetje gegokt vorig jaar, bij 15 graden buiten is aanvoertemp 23 graden en bij -10 buiten is de aanvoer 35 graden. Het heeft nog niet heel hard gevroren (sporadisch -5 's nachts wel prima overleefd) dus ik moet nog kijken of de temp van 35 iets moet worden gecorrigeerd maar bij 10 graden buiten is een aanvoer temperatuur nu 24 of 25 graden. Bij 5 graden buiten (nu) is de aanvoer 27 graden.

Dit zorgt er voor dat de WP nooit afslaat, 24\7 op laag vermogen dus. Ook pas ik maar 1 graad nachtverlaging toe door de stooklijn op -1 te zetten. Ik vraag me al een tijdje af of dit iets toevoegt. Als je meer nachtverlaging toepast en de woning ver afkoelt 's nachts heb je overdag wellicht hogere aanvoertemp nodig om het verlies als het ware weer in te halen.

Verder wil ik je adviseren alleen zéér kleine wijzigingen te doen bij het finetunen. Bij het afstellen van de stooklijn moest ik mezelf echt verplichten steeds maximaal 1 graad omhoog of omlaag te doen. Daarna moet je een halve dag of liefst langer wachten en kijken of dit het gewenste resultaat geeft.

Misschien een beetje basic dit maar een WP op 40 of 50 zetten en dan hard weglopen is echt verbazingwekkend stom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Markje90 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:35:
[...]

Rood 23 blauw 20 momenteel omdat alles warm is en geen pomp aanstaat. (LG thermostaat geeft aan 25/25)

Reden waarom we dit eraf gehaald heb is omdat henco systeem een apart systeem is (tijdens verwarmen altijd eerst 1 vloerverwarming ring paar min open gooide deze dichte zetten en de volgende vloerverwarming ring open zette enzovoort) en wilde over naar alles tegelijk open zetten en tegelijk verwarmen en dit pas ik wel aan met de flow aanpassing. Plus henco thermostaat kan niet koelen. Dus hebben we de motoren eraf gehaald om het hele systeem open te zetten.

Stomme vraag, moet het water temperatuur niet straks omhoog aangezien ze -8 aangeven en gevoelstemperatuur -14/-16?
:? als hij de stooklijn goed heeft ingesteld gebeurd dit aut. bij dalende buiten temp.(dat is het doel daarvan) een paar blz terug is daarnog een topic van hoef ik het niet al weer uitleggen ff goed nalezen

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 06-01-2024 15:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11:37
donds schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:54:
EDIT

Hi @Jojan265 , dankjewel voor je reactie.

Helaas heb ik al verschillende acties geprobeerd met het aansluiten en instellen van de thermostaat.
Momenteel heb ik nu even geen foto's doordat ik alles op de "werkende manier" aangesloten heb. Ik zal even m'n best doen om het even uit te leggen.

Ik heb dipswitch 8 op ON gezet met als gevolg dat het LG paneel thermostaat aan zal geven.
Dit is volgens LG handleidingen correct, wat niet correct is dat mijn verwarminswater uit gaat.
De mogelijkheid om dit in te schakelen wordt geblokkeerd (function not available). Volgens LG klopt het dat de functie uitgeschakeld wordt, maar je volgens de video moet het nog het wel de temperatuur weergeven.

Dit is bij mij niet het geval, ik zie een geblokkeerde icoon met geen informatie.[Afbeelding]

Ik kan deze functie niet meer inschakelen waardoor de temperatuur daalt naar laagst gemeten 20 graden.
De AI functie wordt ook geblokkeerd bij het aansluiten van de thermostaat.

De relay sluit ik aan volgens het diagram op de monoblok van de wp, grijs op L1 en zwart op L2 (Ik heb G op L2 en Z op L1 ook geprobeerd).
Zodra ik de thermostaat op bijvoorbeeld op 30 graden instel gebeurt er dus niks, de wp verwarmt het water niet en de pomp om de water te verplaatsen schiet niet aan. De pomp schiet alleen aan tijdens een periodieke cycle wat standaard ingesteld is. De pomp instellen op continu werkt helaas ook niet.
De pomp werkt wel als de wp op de standaard installatie staat (zonder de netatmo thermostaat).

Ik ben best technisch ingesteld en snap heel veel, maar helaas kom ik er niet uit waarom dit niet werkt haha.

Diagram van de thermostaat:
[Afbeelding]

Complete diagram voor extra informatie:
[Afbeelding]
Dit is een gevalletje van verkeerd aangesloten. Wat je beschrijft als ik het even vertaal is, het contact van de thermostaat verbinden met de klemmen 23 en 24 van de LG. Dat gaat niet werken. Klem 23 is voor het koelen en klem 24 is voor het verwarmen. Je moet dus zorgen, dat er 230 V AC op klem 24 komt. Dit doe je door een gesloten contact aan te bieden tussen klem 21 en klem 24. Je kunt dit ook goed zien in het kadertje dat erbij op staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uZASK4MuEP_-olx3yKyTYhxPTE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/NEW9I8OWmrJAwpWHwKWMZuMb.png?f=user_large

C = Cool
H = Hot
D = Domestic Hot Water DHW

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
kazemo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:40:
[...]

:? als hij de stooklijn goed heeft ingesteld gebeurd dit aut. bij dalende buiten temp.(dat is het doel daarvan) een paar blz terug is daarnog een topic van hoef ik het niet al weer uitleggen ff goed nalezen
Ik denk dat dit niet gebeurd ivm dat de water temperatuur ingesteld staat op handboek / 40 (nu aangepast naar handboek / 35) op advies van LG

Ik zal opzoeken waar ik het kan vinden de uitleg hier over enorm bedankt alvast. Alle kennis is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

123Arjan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:53:
[...]

De nieuwe r290 is momenteel enkel uitgebracht als hydrosplit
Bij de r32 hydrosplit modellen was een elektrisch backup element optioneel,
bij de r290 zit in de 1 fase 2x3kw elektrisch element in(1 fase is niet bedoeld voor de Nederlandse markt denk ik omdat afzekering moeilijk wordt), in de 3 fase modellen (9,12,14 en 16) zit 3x3kw elektrisch element in het binnendeel
Ik vermoed dat lg dit element ook zal gebruiken om de defrost sneller te kunnen afronden (vermoed, nergens op gebaseerd)
@M_AW @123Arjan Ik heb nu de eerste defrosts weer gehad en het gedrag van de back-up heater kun je hier zien. Het werkt toch tijdens de defrost, maar de aanvoertemperatuur is zo te zien maar weinig verhoogt
(met 2500 W in 5 minuten, dat is dan ongeveer 200 Wh per ontdooiing).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_XNQkbGxS9PBnXEXAB8jWwxFNg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/r0xi7XZ3CdR4l6jYOo6NoIhf.png?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Markje90 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:48:
[...]

Ik denk dat dit niet gebeurd ivm dat de water temperatuur ingesteld staat op handboek / 40 (nu aangepast naar handboek / 35) op advies van LG

Ik zal opzoeken waar ik het kan vinden de uitleg hier over enorm bedankt alvast. Alle kennis is welkom.
:) nog een laatste op merking je stuurt alles met RMC staat hij op lucht+water??
op hand dus nu 35gr dit is dan niet op stooklijn(water temp.) hysterese bijv op -2/+4 ?
lucht (kamer temp) hysterese -0,5/+1,5 dit is normaal goed
pomp voorloop/naloop 1min/2min dit is normaal goed (dit is dus iets anders als die andere pomp instelling eerder behandeld die laten staan op 13/2min)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
kazemo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:02:
[...]

:) nog een laatste op merking je stuurt alles met RMC staat hij op lucht+water??
op hand dus nu 35gr dit is dan niet op stooklijn(water temp.) hysterese bijv op -2/+4 ?
lucht (kamer temp) hysterese -0,5/+1,5 dit is normaal goed
pomp voorloop/naloop 1min/2min dit is normaal goed (dit is dus iets anders als die andere pomp instelling eerder behandeld die laten staan op 13/2min)
RMC?
Ja zover ik weet lucht water.
LG therma V r32 met een LG IWT + externe 100L buffervat met externe (grundfos alpha 2) pomp aangestuurd door LG IWT.
Instelling moest volgens LG naar handboek inplaats van automatisch.
Hysterese snap ik even niet sorry.

Moet ik nu de pomp instelling terug zetten naar 3/3 of op 2/13 laten staan?
En als het terug moet naar 3/3 wat is hier dan de reden van als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
  • Laatst online: 11:11
Pixal schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Ja dit is droogbouw, je legt het allemaal neer en kan het meteen gebruiken.
Toevallig een lopend projectje alhier voor een van de slaapkamers. Bij een van onze kinderen ook al toegepast, hetzelfde matige vloergevoel met heatfoil icm klikpvc. We gaan nu voor een vloer zonder die heatfoil en met klikpvc met geïntegreerde ondervloer. Op beton, dus dat zal sowieso wat stijver worden.
Well een beetje off topic zo hè...
Benieuwd hoe dat met warmtepomp gaat werken.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Markje90 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:13:
[...]

RMC?
Ja zover ik weet lucht water.
LG therma V r32 met een LG IWT + externe 100L buffervat met externe (grundfos alpha 2) pomp aangestuurd door LG IWT.
Instelling moest volgens LG naar handboek inplaats van automatisch.
Hysterese snap ik even niet sorry.

Moet ik nu de pomp instelling terug zetten naar 3/3 of op 2/13 laten staan?
En als het terug moet naar 3/3 wat is hier dan de reden van als ik vragen mag?
:? dan heb je niet goed begrepen sorry....er zijn 2 pomp instellingen:(13/2 laten staan is interval)
1) interval pomp instelling,als de WP uit staat 4x per uur 2min aan(dient voor water temp,meting )13/2
2) pomp voorloop/naloop als de WP aangaat 1min voorloop..en als die uitgaat 2min naloop
RMC=remote control =is dat bedienings schermpje wat je in de kamer hebt hangen is ook kamerthermostaat
ik begrijp dat het moelijk is als je begint die installateurs instellingen(handleiding is moeilijk te snappen)
er zijn dan ook tig mogelijkheden...je komt er dus wel in met wachtwoord(softwareversie nr inloggen)?

heb je trouwens een monoblok of een splitmodel ik heb zelf mono ,daar zit dan ook weer verschil in!

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 06-01-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markje90
kazemo schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:44:
[...]

:? dan heb je niet goed begrepen sorry....er zijn 2 pomp instellingen:(13/2 laten staan is interval)
1) interval pomp instelling,als de WP uit staat 4x per uur 2min aan(dient voor water temp,meting )13/2
2) pomp voorloop/naloop als de WP aangaat 1min voorloop..en als die uitgaat 2min naloop

ik begrijp dat het moelijk is als je begint die installateurs instellingen(handleiding is moeilijk te snappen)
er zijn dan ook tig mogelijkheden

heb je trouwens een monoblok of een splitmodel ik heb zelf mono ,daar zit dan ook weer verschil in!
Geeft niet ben al blij dat u mij wilt helpen met het uitleggen.
Ik zal eens kijken hoe alle andere instellingen van de pompen staan als hier de kinderen op bed liggen.

Maar als ik het goed begrijp moet de warmtepomp dus 4x per uur 2 min draaien om de temperaturen in de gaten te houden van het water en moet de moet ik de voorloop en naloop controleren of dit op -1/+2 staat en dit houd ik als hij moet gaan verwarmen dan springt de pomp eerst aan en schakelt deze 2 min later uit. (Dit gebeurd volgens mij wel maar zal na kijken.

Ik heb een ZHUW076A0 model. Als ik het goed heb is dit een split unit. Wat is dan het verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Markje90 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:46:
[...]

Geeft niet ben al blij dat u mij wilt helpen met het uitleggen.
Ik zal eens kijken hoe alle andere instellingen van de pompen staan als hier de kinderen op bed liggen.

Maar als ik het goed begrijp moet de warmtepomp dus 4x per uur 2 min draaien om de temperaturen in de gaten te houden van het water en moet de moet ik de voorloop en naloop controleren of dit op -1/+2 staat en dit houd ik als hij moet gaan verwarmen dan springt de pomp eerst aan en schakelt deze 2 min later uit. (Dit gebeurd volgens mij wel maar zal na kijken.

Ik heb een ZHUW076A0 model. Als ik het goed heb is dit een split unit. Wat is dan het verschil?
:) verschil is split heeft binnen en buiten unit....mono is :alles staat buiten ook waterzijdig
split heeft koelleidingen naar binnen(moet na installatie koelgas gevuld worden dat kan en mag je zelf niet.....mono is gas afgevuld in fabriek dan kan men evt zelf installeren

maar goed als de mannen maandag komen kijken heb je enkele vragen paraat(als ze niet kunnen antwoorden moeten ze maar een cursus gaan volgen bij LG)...succes er mee

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 06-01-2024 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 13:15
SalexSun schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:50:
Een alternatief voor de thermostaatfunctie van de warmtepomp, is de energiestatus gebruiken. Door over de juiste contacten 230v te zetten kan de LG in energy state 1 (off) worden gezet. Ik weet overigens niet in hoeverre dit invloed op dhw bedrijf heeft, die functie gebruik ik niet.

Het voordeel is dat alle functie op de RMC gewoon toegankelijk zijn

Op de fotos is de LG dus door de thermostaat in energy state 1 (off) gezet.
[Afbeelding][Afbeelding]
Dit lijkt me ook mooi voor mij.
Welke aansluitingen heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:27
Ik zie dat de warmtepomp op de "smeer piek" te hoog komt qua temperatuur waardoor hij uitvalt :(
Stille mode: UIT
Buiten temperatuur: 3.9 graden continu
Is hier nog iets aan te doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sCV7yoQTXCMAGKU3LqqLoPK7zAs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bH9YtrVbwry689avHiyScBDC.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Niet goed gekeken, was wat anders (denk ik) 8)7

[ Voor 87% gewijzigd door Noordhorn op 06-01-2024 20:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 13:41
gigabit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:06:
Ik zie dat de warmtepomp op de "smeer piek" te hoog komt qua temperatuur waardoor hij uitvalt :(

[Afbeelding]
Nee. Duidelijk Oil Return Cycle.
Welkom bij de club.
Je zou debiet kunnen verhogen, dan wordt de sprong in temperatuur ook kleiner tijdens de Oil Return Cycle. Maar werkt ook in heel veel andere variabelen door.
Bovenhysterese ruimer zetten kan natuurlijk ook helpen als je die ruimte nog hebt.
Weet overigens niet waarom het hier smeerpiek wordt genoemd. LG noemt het Oil Return Cycle. Laten wij dat ook doen.
En ja, bedroevend dat de WP zichzelf uitzet op overschrijden hysterese op dat moment. 8)7
Klassiek voorbeeld teleurstellend samenwerking tussen verschillende ontwerpafdelingen

[ Voor 18% gewijzigd door M_AW op 06-01-2024 20:35 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:58
Noordhorn schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:00:
Goedemiddag allen,

Heb gisteren de installatie (HM123MR.U34) van een familie lid over gezet op een ESP met software van "GitHub: altrnate32/esp-lg-control". Dat alles lijkt allemaal goed te werken. Het werd eerst gestuurd via de wifi gegevens en dat heeft maanden perfect gedraaid en had ook wel lange runs van meer dan enkele uren.

Stooklijn is ingesteld (zal nog wel wat aan gewijzigd dienen te worden) en de hysterese is ingesteld op -3/+4 (aanvoer alleen water). Doel temperatuur blijft constant tussen de 38-39 graden. De temperatuur blijft zeer stabiel in de kamer en komt niet/nauwelijks van 20.5 graad af (perfect). Alleen schakelt elke run nu uit na ongeveer 30-45 minuten met een CH14 (waterdruk is prima losse drukmeter beneden ongeveer 1.8 Bar en in het systeem (boven) op 1.1-1.3 Bar. Bij elke start van de een run is de flow ongeveer 28-30 l/m en dat gaat langzaam naar 15 l/m en dan geeft die de error. Vervolgens start die vaak tussen de 3-10 minuten later weer. Ook de frequentie van de pomp gaat niet lager dan 38-40 Hz (begint tussen de 50-60 Hz). Het systeem heeft alleen radiatoren (waarvan minimaal 8 volledig open) en in de retour leiding zit een buffervat van 300 liter.

Zal absoluut ergens wat niet goed ingesteld hebben maar heb niet direct een idee wat dan is (heb al geprobeerd om pompvermogen op 80% te zetten maar dat heeft niet/weinig geholpen). Heb het idee dat die niet ver genoeg terug moduleert (deed die wel in de oude situatie). Het opgenomen vermogen blijft nu continu tussen de 2000 - 3000, dat was in de oude situatie vaak tussen 1000 - 2000 Watt. Dat het nu hoger is natuurlijk verklaarbaar met deze temperaturen ;-)

Wie-o-wie heeft een idee waar ik dien te kijken?

Mocht iemand een grafiek van iets willen zien is dat mogelijk, het is gekoppeld met HomeAssistant.
Dit is de code van forumlid @Devil, ik draai dezelfde code al ruim een jaar.
Was jouw familielid ook data aan het meten voor je de ESP geinstalleerd hebt? Foutmelding CH14 is een flow error, dit komt niet door de software in de ESP. De flow is sowieso niet te beinvloeden via modbus code. Heeft jouw familielid deze fout niet eerder gehad? Behalve door water druk, kan de fout ook ontstaan door te dunnne leidingen of een niet (slecht ontlucht afgifte systeem).
Bij een instelling op optimaal debiet zoekt de LG een optimum in dT en flow, als de dT laag genoeg is resulteert dit in draaien op minimale flow. Voor de 12kW versie zal dit dus ergens rond 15 l/mij zijn (bij mijn 14kW exemplaar is dit 16.8 l/min).
Als je de pomp capaciteit te laag instelt krijg je ook een flow error, met 80% pomp capaciteit zit je hiermee trouwens nog niet in het kritische gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag

[Afbeelding]
Hoger debiet, zoals gezegd, werkt vaak wel, en anders zou je kunnen proberen te regelen op aanvoertemperatuur i,p.v. uitvoertemperatuur. In dat geval wel je stooklijn aan beide kanten wat verhogen, ongeveer met de deltaTvan je systeem.

Of, als je HA gebruikt, zou je wat code snippets van de 'overdeheuvelhulp' kunnen lenen uit m'n script op github. Dat stukje was bedoeld om de startpiek te pareren, maar het werkt ook voor de oil return piek. Het doet niets anders dan het setpoint van de watertemperatuur de tepmeratuur van het water tijdens de piek zodanig te laten volgen dat het verschil tussen die twee net binnen de hysteresis blijft.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
gerlag schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:46:
[...]

Hoger debiet, zoals gezegd, werkt vaak wel, en anders zou je kunnen proberen te regelen op aanvoertemperatuur i,p.v. uitvoertemperatuur. In dat geval wel je stooklijn aan beide kanten wat verhogen, ongeveer met de deltaTvan je systeem.

Of, als je HA gebruikt, zou je wat code snippets van de 'overdeheuvelhulp' kunnen lenen uit m'n script op github. Dat stukje was bedoeld om de startpiek te pareren, maar het werkt ook voor de oil return piek. Het doet niets anders dan het setpoint van de watertemperatuur de tepmeratuur van het water tijdens de piek zodanig te laten volgen dat het verschil tussen die twee net binnen de hysteresis blijft.
Is een goed idee ik gebruik HA alleen draai ik op lucht+water.
Werkt het dan ook?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:26
taedeh schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:02:
[...]

Dit lijkt me ook mooi voor mij.
Welke aansluitingen heb je gebruikt?
TB_SG1 of TB_SG2. Sla er de installatiehandleiding wel even op na. Dit moet ook ingeschakeld worden in het installateursmenu. Als ik me niet vergis kan ipv via bovenstaande aansluitingen de enregiestatus ook via modbus worden geschakeld, maar daar heb ik geen ervaring mee

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
gigabit schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:49:
[...]

Is een goed idee ik gebruik HA alleen draai ik op lucht+water.
Werkt het dan ook?
Geen idee eigenlijk. heb het script nooit in die vorm gebruikt. Het script doet niets anders dan plussen of minnen van de AI mode. Als je in jouw situatie met de hand door plussen en minnen het setpoint van het water kan verhogen of verlagen, dan zou het beste kunnen werken. Ik heb hier helaas niet de optie om dat uit te proberen, de RMC hangt in de gangkast en de temperatuur daar is bepaald niet maatgevend voor de kamertemperatuur... Dus dat wordt eventueel pionieren ;)

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

BernieW schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:40:
[...]

Was jouw familielid ook data aan het meten voor je de ESP geinstalleerd hebt? Foutmelding CH14 is een flow error, dit komt niet door de software in de ESP. De flow is sowieso niet te beinvloeden via modbus code. Heeft jouw familielid deze fout niet eerder gehad? Behalve door water druk, kan de fout ook ontstaan door te dunnne leidingen of een niet (slecht ontlucht afgifte systeem).
Bij een instelling op optimaal debiet zoekt de LG een optimum in dT en flow, als de dT laag genoeg is resulteert dit in draaien op minimale flow. Voor de 12kW versie zal dit dus ergens rond 15 l/mij zijn (bij mijn 14kW exemplaar is dit 16.8 l/min).
Als je de pomp capaciteit te laag instelt krijg je ook een flow error, met 80% pomp capaciteit zit je hiermee trouwens nog niet in het kritische gebied.
Als het goed is dan komt dat inderdaad niet door de software, omdat die niets doet met de waterpomp aansturing.
Ik heb zelf hetzelfde euvel op optimale flow als de pomp capaciteit niet op 100% staat.
Mijn theorie is dat hij dan de pomp zover terugregelt dat de (fysieke) low flow switch triggered.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Ik lees regelmatig over de Oil Return Cycle. Ik heb die nog nooit gehad. Ik heb mijn WP wel altijd in stille modus staan. Zijn er dan soms geen Oil Return Cycles (nodig)?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:28

[Afbeelding]
welke debietregeling? (en met hoeveel flow?)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 22:37:
Ik lees regelmatig over de Oil Return Cycle. Ik heb die nog nooit gehad. Ik heb mijn WP wel altijd in stille modus staan. Zijn er dan soms geen Oil Return Cycles (nodig)?
dat zijn deze spikes.
Doorgaans alleen als je hem van Stille modus afhaalt idd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r0ZlHu-2pbF_KHHfPKjMRVaNtcc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/v1ljDBCPBH2k5C6PiWy5I6Ox.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Na maandenlang (op AI - water) tussen 19 en 19.5 binnentemp te hebben geschommeld werd het vandaag samen met de dalende buitentemp wat kouder in huis en bleef het rond de 18.5 hangen.

Ik twijfelde of ik de stooklijn moest aanpassen of, omdat ik deze week vloerverwarming boven heb toegevoegd, nu een te lage flow had.

Op optimale flow blijft hij altijd op 8.1 L/min steken, ik heb hem er nog nooit boven gezien, en wordt het nu net niet warm genoeg. Vanmiddag vaste flow geprobeerd (15L/min), de temperatuur binnen steeg en ging net iets te ver door. Teruggezet op optimale flow en staat meteen weer terug op 8.1L/min

Heb ik nu een stooklijn probleem of een flow probleem?

Ik kan natuurlijk een flow tussen 8.1 en 15 zoeken die wèl werkt maar dan sta ik bij hogere buitentemperaturen dus weer af te stellen en heb ik het idee dat ik het werk van dat apparaat aan het doen ben.

Zijn er ook goede ervaringen met water / lucht regeling, andere tips die ik kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
paQ schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 23:39:
[...]

welke debietregeling? (en met hoeveel flow?)
Optimaal debiet. Op dat moment rond de 8 l/m

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gigabit schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:02:
[...]

Optimaal debiet. Op dat moment rond de 8 l/m
Dan krijg je die stoot warmte niet oo tijd kwijt. Kan goed dat je met fixed 11 bijv geen probleem meer hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
paQ schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:03:
[...]

Dan krijg je die stoot warmte niet oo tijd kwijt. Kan goed dat je met fixed 11 bijv geen probleem meer hebt.
Is het ook mogelijk om een automation te maken om bij zo'n piek de flow te verhogen. Of bij zijn piek tijdelijk op invoer ipv uitvoer te sturen?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-09 20:30
gigabit schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:06:
[...]

Is het ook mogelijk om een automation te maken om bij zo'n piek de flow te verhogen. Of bij zijn piek tijdelijk op invoer ipv uitvoer te sturen?
Helaas is de debietregeling niet aan te passen via modbus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
Bedankt voor het meedenken en reacties _/-\o_
BernieW schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:40:
[...]

Heb het niet gehoord dat er eerder ook last van was, zelf ook niet geconstateerd van de CH14. Toen was de aansturing ook niet op AI, maar "handmatig" met HA. Kon toen ook niet de flow monitoren en weet niet hoe dat toen ging. In de grafieken van toen leek het geen probleem te zijn.

Of de fout kan ontstaan door te dunne leidingen weet ik niet, maar het eerst half uur draait die altijd keurig op +/- 28-30 l/m dus dat lijkt mij niet. Had de pomp capaciteit al weer terug gezet op 100% en het "probleem" blijft
Devil schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:57:
[...]

Als het goed is dan komt dat inderdaad niet door de software, omdat die niets doet met de waterpomp aansturing.
Ik heb zelf hetzelfde euvel op optimale flow als de pomp capaciteit niet op 100% staat.
Mijn theorie is dat hij dan de pomp zover terugregelt dat de (fysieke) low flow switch triggered.
Denk ook zeker niet dat het aan de software in de ESP ligt ;)

Jou theorie klinkt mij dan wel heel erg logisch dat het gebeurd. Heb de grafieken nogmaals bekeken en het gebeurd volgens mij zodra temp in/uit de 5 graden delta passeert en dan terug gaat regelen (tot de onder de "Low Flow Switch" komt. Zal vandaag eens de "Delta T" (staat nu volgens mij op 5) eens veranderen en kijken wat er dan gebeurd. Of zal dat niet uitmaken?

Dan is de vraag natuurlijk dien ik dan de delta T verhogen of verlagen ;-) Volgens mij zijn er voor beiden opties wel wat te zeggen.

Zijn er ook opties dat die terug gaat regelen door de compressor frequentie te verlagen i.p.v. de optimale flow te verlagen (tot onder "Low Flow Switch" komt en activeert)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVQ6z4Voczp8mCdpOkfG8S1F8HM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jJiuszUfAFQ5PgsLp4Wj5YEG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/knsZdMhZKIT6LCv0XqyyGVOwqZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAyEaj9zCusAi03OGNdaRkMo.jpg?f=fotoalbum_large

Bij elke keer als de Delta T de 5 graden passeert gaat die de flow "hard' terug regelen tot onder het minimum.

[ Voor 13% gewijzigd door Noordhorn op 07-01-2024 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Staat ie niet te pendelen?
En kijken we naar een vertekende situatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Pixal schreef op zondag 7 januari 2024 @ 01:14:
Na maandenlang (op AI - water) tussen 19 en 19.5 binnentemp te hebben geschommeld werd het vandaag samen met de dalende buitentemp wat kouder in huis en bleef het rond de 18.5 hangen.

Ik twijfelde of ik de stooklijn moest aanpassen of, omdat ik deze week vloerverwarming boven heb toegevoegd, nu een te lage flow had.

Op optimale flow blijft hij altijd op 8.1 L/min steken, ik heb hem er nog nooit boven gezien, en wordt het nu net niet warm genoeg. Vanmiddag vaste flow geprobeerd (15L/min), de temperatuur binnen steeg en ging net iets te ver door. Teruggezet op optimale flow en staat meteen weer terug op 8.1L/min

Heb ik nu een stooklijn probleem of een flow probleem?

Ik kan natuurlijk een flow tussen 8.1 en 15 zoeken die wèl werkt maar dan sta ik bij hogere buitentemperaturen dus weer af te stellen en heb ik het idee dat ik het werk van dat apparaat aan het doen ben.

Zijn er ook goede ervaringen met water / lucht regeling, andere tips die ik kan proberen?
Een lage flow geeft een hogere dT tussen Ta en Tr. Bij voldoende flow is je dT < 5K, is ie (veel hoger) dan is je flow te laag en is dit de eerste knop on aan te draaien.
Maar er zijn ook redenen dat je je stooklijn kunt gaan fijnreglelen, het weer van vandaag (er ligt hier een dun laagje sneeuw) en verandering in je afgiftesysteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Noordhorn schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:37:

[...]

Heb het niet gehoord dat er eerder ook last van was, zelf ook niet geconstateerd van de CH14. Toen was de aansturing ook niet op AI, maar "handmatig" met HA. Kon toen ook niet de flow monitoren en weet niet hoe dat toen ging. In de grafieken van toen leek het geen probleem te zijn.

Of de fout kan ontstaan door te dunne leidingen weet ik niet, maar het eerst half uur draait die altijd keurig op +/- 28-30 l/m dus dat lijkt mij niet. Had de pomp capaciteit al weer terug gezet op 100% en het "probleem" blijft

[...]

Jou theorie klinkt mij dan wel heel erg logisch dat het gebeurd. Heb de grafieken nogmaals bekeken en het gebeurd volgens mij zodra temp in/uit de 5 graden delta passeert en dan terug gaat regelen (tot de onder de "Low Flow Switch" komt. Zal vandaag eens de "Delta T" (staat nu volgens mij op 5) eens veranderen en kijken wat er dan gebeurd. Of zal dat niet uitmaken?

Dan is de vraag natuurlijk dien ik dan de delta T verhogen of verlagen ;-) Volgens mij zijn er voor beiden opties wel wat te zeggen.

Zijn er ook opties dat die terug gaat regelen door de compressor frequentie te verlagen i.p.v. de optimale flow te verlagen (tot onder "Low Flow Switch" komt en activeert)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Bij elke keer als de Delta T de 5 graden passeert gaat die de flow "hard' terug regelen tot onder het minimum.
Heb je de pompcapaciteit ook wat lager staan? Een debiet van 28-30 l/min bij het opstarten is nogal laag voor de 12 kW versie met pompcapaciteit van 100%. Ik zou dan rond de 35 l/min verwachten.
Hoe is het systeem verder opgebouwd? Wat voor leidingdiameters, afgiftesysteem, buffervat (parallel, serieel) etc ?
Begrijp ik het goed dat je met optimale flow draait? Heb je ook al met vast debiet geprobeerd, bv op 20 l/min?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 21:35
Pixal schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:26:
[...]

Ja dit is droogbouw, je legt het allemaal neer en kan het meteen gebruiken. Ze hebben ook een ander type, een soort plastic matten waar je de leidingen tussen klikt en vervolgens giet je er een soort egaline in. Niet echt droog maar valt ook onder deze categorie. Voor die laatste variant heb ik nu 5m2 klaarliggen om ooit in de badkamer in te storten.

Tussen deze vloerverwarming en onze klik-pvc vloer ligt alleen een 1.3mm dun folie met dempende laag (heatfoil). Ik heb me vergist in de stevigheid van de vloerverwarming want de klik-pvc vloer is net iets te flexibel en klikt af en toe vast als je erop staat en een minuut later weer los. Aangezien de oude houten vloeren al vrij instabiel waren voordat ik begon, en daar al 4 jaar klik PVC op lag, dacht ik dat het weinig verschil zou maken. Toch danst het systeem nu iets meer. Om dit op te lossen moet er een stevige laag van het een of ander tussen. Daar heb ik echter volstrekt geen ruimte voor want dan kunnen de buitendeuren van onze slaapkamer niet meer open, die gaan nu met 1 a 2 mm speling open.

Qua massa is het inderdaad helemaal niets, de vloer werd dus heel snel warm toen ik de kranen opendraaide. Ik neem aan dat hij dus ook weer razendsnel afkoelt als de WP uit gaat. Maar in tegenstelling tot een gewone CV, draait onze WP 24/7 als het buiten kouder is dan 10 graden. De vloer is dus altijd warm en van gebrek aan massa heb ik niet zoveel last. De slaapkamers gingen binnen een paar uur van 15.5 naar 18.5 graden. Nu zit ik met het probleem dat ik niet precies weet wat ik moet doen als ik het warmer zou willen hebben.

Ik vind zelf slapen bij 18.5 graden aan de warme kant dus ik ben best tevreden, maar als mijn kinderen het koud hebben kan ik hem niet verder opendraaien. Dan moet ik wellicht de benedenverdieping een beetje knijpen en de flow van de slaapkamers hoger? In het ergste geval moet de stooklijn van de LG omhoog misschien maar dan wordt het beneden ook te warm en moet er geknepen worden.

Ik heb de zaken wat complexer gemaakt maar wel zeer tevreden mee dat ik zonder te rillen uit bed kan stappen. Of dat je geen koude rilling meer over je rug hebt als je even iets van boven haalt.
Wat betreft het nog warmer stoken op de slaapkamers, bij mij houd de WP het allemaal op 18° boven. Eventjes snel een kamer naar 22° is er niet bij.

De kinderen gebruiken er een infrarood paneel bij om tot de 22° te stoken.

Ik heb ingepleisterde muurverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

BernieW schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:08:
[...]

Een lage flow geeft een hogere dT tussen Ta en Tr. Bij voldoende flow is je dT < 5K, is ie (veel hoger) dan is je flow te laag en is dit de eerste knop on aan te draaien.
Maar er zijn ook redenen dat je je stooklijn kunt gaan fijnreglelen, het weer van vandaag (er ligt hier een dun laagje sneeuw) en verandering in je afgiftesysteem.
Ik zie een dT tussen 3 en 5. En dat is grotendeels met zeer lage flow (optimaal). Die was voor de verbouwing volgens mij kleiner. Maar ondanks de vele meters extra leiding is dat dus in orde?

Dan ga ik vandaag gewoon eens een plusje doen op de stooklijn aan de -10 kant van de grafiek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQ1P4xX06gpLEwK-g4pTKWKz0x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HzKonACMcLBprvfsmlTya3WX.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Pixal op 07-01-2024 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
Pixal schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:14:
[...]

Ik zie een dT tussen 3 en 5. En dat is grotendeels met zeer lage flow (optimaal). Die was voor de verbouwing volgens mij kleiner. Maar ondanks de vele meters extra leiding is dat dus in orde?

Dan ga ik vandaag gewoon eens een plusje doen op de stooklijn aan de -10 kant van de grafiek.

[Afbeelding]
Dat het nu iets kouder is kan komen door de iets grotere dT. Als de Ta gelijk gebleven is, is je afgifte in je woonkamer iets lager. Met dezelfde flow en iets hogere dT is je afgegeven thermisch vermogen wel wat hoger.
Maar het is nu ook een stuk kouder, je WP zal er dus wat harder aan moeten trekken.
Is denk ik een persoonlijke voorkeur aan welke knop je wilt draaien, hogere Ta of de flow. Als optimaal bij jou rustig draait, zou ik de Ta iets verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@Pixal
Je schrijft dat je op AI stookt:
Na maandenlang (op AI - water) tussen 19 en 19.5 binnentemp

Dan is het toch heel simpel om op de RMC de AI met + 1 of 2 te verhogen.
Kijken wat hij dan doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

montebaldo55 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 11:58:
@Pixal
Je schrijft dat je op AI stookt:
Na maandenlang (op AI - water) tussen 19 en 19.5 binnentemp

Dan is het toch heel simpel om op de RMC de AI met + 1 of 2 te verhogen.
Kijken wat hij dan doet.
Tuurlijk, maar dan werkt de stooklijn blijkbaar niet en dat vind ik moeilijk om toe te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Pixal schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:02:
[...]

Tuurlijk, maar dan werkt de stooklijn blijkbaar niet en dat vind ik moeilijk om toe te geven.
Niet te streng zijn voor jezelf, je afgiftesysteem is ook veranderd. En een stooklijn is ook niet zaligmakend, hij is immers alleen maar aan de buitentemperatuur gekoppeld, windsnelheid of zon instraling worden niet meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
oxfordpelican schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:22:
[...]

Helaas is de debietregeling niet aan te passen via modbus.
Ok dan toch de flow naar vast debiet zetten en iets verhogen. Begin eens met 9,5 l/min

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Jojan265 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:12:
[...]

Dat weet ik niet precies (heb het zelf nooit uitgeprobeerd). Op de training bij LG werd duidelijk aangegeven, dat het regelen met een externe thermostaat eigenlijk een volledige aan/uit regeling is. Ik kan me dus best voorstellen, dat de controller dat op dezelfde manier aangeeft. Dus gelijk aan alsof je via de controller het systeem uitzet.

Zolang er spanning op het systeem staat, werkt de vorstbeveiliging nog wel gewoon.
Weet iemand of de vorstbeveiliging ook werkt wanneer energiestatus 1 (uit) actief is? In de installatiehandleiding kan ik het niet helemaal terugvinden, enkel dit, maar dit gaat over slim raster/smart grid en niet over energiestatus. De smart grid instellingen kan ik in het installatiemenu verder ook niet terugvinden. Verder weet ik ook niet hoe ik dit moet interpreteren; juist wel of geen vorstbeveiliging.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jQun_Zkf9Z_tbYYc-LTIuOqgNeg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XAzSKVInKq4UPjkIH7HqhWqI.png?f=fotoalbum_large

Aanvullend, weet iemand welke temperaturen van toepassing zijn? En bij Type 1, is het en/en of of/of
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IY_7FslLxZuJ5U2_QF9Fgq7VuOM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qynPmx7Gs2eHRIVl7rXbxbdM.png?f=fotoalbum_large

bvd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BernieW
SalexSun schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:47:
[...]

Weet iemand of de vorstbeveiliging ook werkt wanneer energiestatus 1 (uit) actief is? In de installatiehandleiding kan ik het niet helemaal terugvinden, enkel dit, maar dit gaat over slim raster/smart grid en niet over energiestatus. De smart grid instellingen kan ik in het installatiemenu verder ook niet terugvinden. Verder weet ik ook niet hoe ik dit moet interpreteren; juist wel of geen vorstbeveiliging.

[Afbeelding]

Aanvullend, weet iemand welke temperaturen van toepassing zijn? En bij Type 1, is het en/en of of/of
[Afbeelding]

bvd
Hij is alleen echt uit als je hem met de externe hoofdschakelaar spaningsloos maakt.
"Uit" met de RMC of een externe thermostaat is een stand-by mode. De vorstbeveiliging door de waterpomp af en toe even te laten draaien werkt dan gewoon.
En 's zomers zal die ook om de x uur (afhankelijk van je instelling) de waterpomp even laten draaien om te voorkomen dat de schoepen vast komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noordhorn
BernieW schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Heb je de pompcapaciteit ook wat lager staan? Een debiet van 28-30 l/min bij het opstarten is nogal laag voor de 12 kW versie met pompcapaciteit van 100%. Ik zou dan rond de 35 l/min verwachten.
Hoe is het systeem verder opgebouwd? Wat voor leidingdiameters, afgiftesysteem, buffervat (parallel, serieel) etc ?
Begrijp ik het goed dat je met optimale flow draait? Heb je ook al met vast debiet geprobeerd, bv op 20 l/min?
Dacht dat ik het pomp vermogen terug had gezet na 100%, maar zal dat checken vandaag. Mocht die wel op 100% staan dan ga ik proberen of ik een vast debiet van 20 l/m kan krijgen.

Het systeem is volledig met radiatoren uitgerust en de leidingen van buiten naar binnen zijn 35 mm en in huis verder met 22 mm (direct binnen een T-stuk, boven- en beneden verdieping). Er staan altijd 8 volledig open en en aantal met thermostaat kranen (Zigbee). Verder zit in de retour een buffervat van 300 liter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
BernieW schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Hij is alleen echt uit als je hem met de externe hoofdschakelaar spaningsloos maakt.
"Uit" met de RMC of een externe thermostaat is een stand-by mode. De vorstbeveiliging door de waterpomp af en toe even te laten draaien werkt dan gewoon.
En 's zomers zal die ook om de x uur (afhankelijk van je instelling) de waterpomp even laten draaien om te voorkomen dat de schoepen vast komen te zitten.
Weet je misschien ook of de externe pomp aangaat tijdens vorstbeveiligingsbedrijf? Die log ik namelijk, maar zie ik nog niet (periodiek) aangaan. De buitenlucht hier ligt nu rond het vriespunt

[ Voor 8% gewijzigd door SalexSun op 07-01-2024 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
SalexSun schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:47:

[Afbeelding]

bvd
Het moet wel en/en zijn, aangezien er anders geen verschil zou zitten tussen eerste en tweede regel bij type 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Jojan265 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:25:
[...]

Het moet wel en/en zijn, aangezien er anders geen verschil zou zitten tussen eerste en tweede regel bij type 1.
Ja natuurlijk |:( . De opmerking erboven bracht me in de war, maar het verschil zit hem in de waterpomp permanent of met tussenpozen inschakelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BG6ITWn9JwQcvz0YgqqFedXiuLQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WNOJZQemPvvgvJAz25L8MHIF.png?f=fotoalbum_large

Wanneer nu de luchtsensor defect zou raken zou dus ook de vorstbeveiliging mogelijk niet in werking treden. Ik had toch graag gezien dat de vorstbeveiling ook in werking zou treden wanneer Twater < x graden komt. Misschien doet die dat intern wel zo natuurlijk

[ Voor 15% gewijzigd door SalexSun op 07-01-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:32:
[...]

Wanneer nu de luchtsensor defect zou raken zou dus ook de vorstbeveiliging mogelijk niet in werking treden. Ik had toch graag gezien dat de vorstbeveiling ook in werking zou treden wanneer Twater < x graden komt. Misschien doet die dat intern wel zo natuurlijk
Ik heb een split en ik vind het niet nodig dat de pomp (alle waterleidingen zijn binnen huis) altijd aan is en heb gekozen voor type 2, met tussenpozen aan.
Het bleek dat de pomp dan elke 10 minuten (bij mij onder de 7 graden) gaat draaien (antivries regeling bij WP uit). Nu zet ik de WP niet meer uit, maar verlaag ik de temperatuur 's nachts.
De pauze van de pomp is dan maximaal een uur en daar heb ik hem nu dan opgezet. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
PeteSplit schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:14:
[...]

Ik heb een split en ik vind het niet nodig dat de pomp (alle waterleidingen zijn binnen huis) altijd aan is en heb gekozen voor type 2, met tussenpozen aan.
Het bleek dat de pomp dan elke 10 minuten (bij mij onder de 7 graden) gaat draaien (antivries regeling bij WP uit). Nu zet ik de WP niet meer uit, maar verlaag ik de temperatuur 's nachts.
De pauze van de pomp is dan maximaal een uur en daar heb ik hem nu dan opgezet. :P
Ja split is natuurlijk weer anders. Bij mij geeft de rmc nu 2 graden buitentemperatuur, water in en uit 12 graden. De waterpomp is/lijkt nu enkele uren niet aan te zijn geweest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:19:
[...]

Ja split is natuurlijk weer anders. Bij mij geeft de rmc nu 2 graden buitentemperatuur, water in en uit 12 graden. De waterpomp is/lijkt nu enkele uren niet aan te zijn geweest
Je hebt de WP uit staan (lampje brand niet), dan heb je de antivries regeling (volgens de twee typen).

Als het lampje brand, dan volgt de WP de instellingen en zou de pomp minimaal een keer per uur moeten draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

SalexSun schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:19:
[...]

Of je zit onder de 15 graden !!! Bij een monobloc werkt de WP dan niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
PeteSplit schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Ik gebruik energy state 1 om de warmtepomp wel/niet in te schakelen (ipv thermostaat). Zodra de waterpomp aan gaat zal de watertemperatuur meteen oplopen. Water in de vloer is natuurlijk rond 20 of meer.

Bij energy state 1 blijft het lampje dus gewoon branden

[ Voor 6% gewijzigd door SalexSun op 07-01-2024 14:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noordhorn
BernieW schreef op zondag 7 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Heb net gekeken hoe het pomp vermogen stond/staat, was dus 100%. Heb nu ingesteld op vast debiet van 20 l/m. Had verwacht dat die dan altijd op 20 zal gaan draaien, maar begint nu op 29-30 en regelt dan langzaam na de ingestelde waarde van 20. Dat werkt nu perfect en nu moduleert die de compressor ook lekker terug naar (nu) op 27 Hz.

Geweldig @BernieW en @Devil ben er erg blij mee met jullie hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Ik en niet overtuigd van de vorstbeveiliging in mijn setup. Met de vorst op komst heb ik daarom het programma aangepast:

Energystate 1 (off): niet in gebruik (mogelijk geen vorstbeveiliging)
Energystate 2 (normal operation): wanneer er warmtevraag van een van de thermostaten
Energystate 7 (watertemperatuur -10): wanneer er geen warmtevraag is

Hierdoor zal (zou moeten) de normale vorstbeveiliging actief zijn + nu draait de waterpomp iedere 15min 1min zoals normaal tijdens regelen op water.

Mogelijk ga ik dus toch weer terug naar de externe thermostaat functie, maar dat laat ik even bezinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:48
Noordhorn schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:37:

[...]

[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik kan het niet goed uit je voorgaande berichten halen. Heb je 'm ingesteld op optimal Flow? Dan heb je hetzelfde probleem als is ik. In optimal flow, wil hij wel eens onder z'n eigen minimale flow (12kW = 15lpm) regelen, en komt dan dus vanzelf in CH14. Ik draai daarom op Fixed flow, van 17lpm, met een pompcapaciteit van 70%. Sindsdien nooit meer dat probleem van CH14...

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
SalexSun schreef op zondag 7 januari 2024 @ 14:50:
Ik en niet overtuigd van de vorstbeveiliging in mijn setup. Met de vorst op komst heb ik daarom het programma aangepast:

Energystate 1 (off): niet in gebruik (mogelijk geen vorstbeveiliging)
Energystate 2 (normal operation): wanneer er warmtevraag van een van de thermostaten
Energystate 7 (watertemperatuur -10): wanneer er geen warmtevraag is

Hierdoor zal (zou moeten) de normale vorstbeveiliging actief zijn + nu draait de waterpomp iedere 15min 1min zoals normaal tijdens regelen op water.

Mogelijk ga ik dus toch weer terug naar de externe thermostaat functie, maar dat laat ik even bezinken.
:P ik zou me er niet zo druk over maken vorst beveiliging werkt gewoon als de werkschak in staat(spanning op de WP) temp op bijv 12gr in 12gr uit kan gewoon op momenten dat de pomp en WP toevallig uit staat en koelt nu buiten snel af met buiten temp rond 0gr hij meet op sensor buiten unit(lijkt toch logisch)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:21:
[...]

Ik kan het net goed uit je voorgaande berichten halen. Heb je 'm ingesteld op optimal Flow? Dan heb je hetzelfde probleem als is ik. In optimal flow, wil hij wel eens onder z'n eigen minimale flow (12kW = 15lpm) regelen, en komt dan dus vanzelf in CH14. Ik draai daarom op Fixed flow, van 17lpm, met een pompcapaciteit van 70%. Sindsdien nooit meer dat probleem van CH14...
:) :? heel af toe heb ik het ook wel eens(onderhoud plegen CH14) kort moment van mis communicaties.....gaat vanzelf direct weg of je zegt OK/drukt dan is het ook weg....en algemeen als het weer omslaat dan onmiddelijk alles gaan veranderen heeft geen zin laat de LG gewoon zijn ding doen komt vanzelf goed.....bij mij staat hij op optimal en Ai en dat verander ik ook niet!

alleen maar blindstaren op grafieken ieder zijn hobby,voor mij is constante binnen temperatuur belangrijk :X

[ Voor 17% gewijzigd door kazemo op 07-01-2024 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 06:25
Excuses voor de DeepL vertaling...

Ik heb de afgelopen dagen geëxperimenteerd met de pompmodus. Ik heb een hydraulische schakelaar, die vergelijkbaar is met een kleine parallelle buffer.

Ik heb een vloerverwarmingssysteem zonder individuele kamerregeling.

Oorspronkelijk had ik een maximale pompopbrengst van 90% en een constant pompdebiet van 17 lpm.

In de schakelaar had ik een spreiding van ca. 3K, terwijl er in de vloerverwarming een spreiding was van ca. 5K.

Ik heb toen het constante pompdebiet verlaagd naar 12,5lpm, nu had de schakelaar dezelfde spreiding als de vloerverwarming.

Toen de warmtepomp echter opstartte, leverde hij ca. 30lpm, de spreiding ging toen terug naar 2K. Dit is niet echt logisch, want dit betekent dat de spreiding in de schakelaar veel kleiner is dan nodig en dat de compressorfrequentie hoger is dan nodig.
Daarom heb ik de maximale pompopbrengst verlaagd naar 45%, wat neerkomt op ongeveer 13,6 lpm.

Sindsdien start de warmtepomp niet meer zo sterk op en neemt dan langzamer af.

Het spannende is dat ik voorheen een COP van ongeveer 3-3,5 had bij deze buitentemperaturen, maar vandaag was dat ongeveer 4,5!

Ik kan dus alleen maar aanraden om het maximale vermogen van de pomp te beperken tot een waarde die iets hoger is dan de minimaal vereiste waarde van de constante pompvolumestroom of om een waarde te kiezen die net hoog genoeg is voor het systeem om de startpiek aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
kazemo schreef op zondag 7 januari 2024 @ 15:22:
[...]

:P ik zou me er niet zo druk over maken vorst beveiliging werkt gewoon als de werkschak in staat(spanning op de WP) temp op bijv 12gr in 12gr uit kan gewoon op momenten dat de pomp en WP toevallig uit staat en koelt nu buiten snel af met buiten temp rond 0gr hij meet op sensor buiten unit(lijkt toch logisch)
Ja wss heb je gelijk, maar door die opmerking in de handleiding twijfelde ik, dus ging ik het in de gaten houden. Nu ben ik nog niet overtuigd en aan het aftellen naar onze tweede baby :*) , dus neem nu maar even het zekere voor het onzekere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:13
BernieW schreef op zondag 7 januari 2024 @ 12:59:
[...]

Naar aanleiding van wat de LG wel en niet doet als hij op de RMC "Uit" staat, zou ik ook nog graag een vraagje willen stellen. Als 's zomers de Therma-V uitstaat op de RMC, wordt de SWW tank dan wel op temperatuur gehouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
KarsS schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:04:
[...]

Naar aanleiding van wat de LG wel en niet doet als hij op de RMC "Uit" staat, zou ik ook nog graag een vraagje willen stellen. Als 's zomers de Therma-V uitstaat op de RMC, wordt de SWW tank dan wel op temperatuur gehouden?
Ja. Je kunt verwarming en SWW apart van elkaar aan/uit zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:53

thido

Tilburg

[...]

Haha, dat zou wat zijn ja.
Ik vermoed dat je wat anders bedoeld dan wat je schrijft. Als je met een monobloc opstart terwijl de watertemperatuur erg laag is loop je het risico dat er te weinig warmte in het systeem zit om een defrost naar behoren uit te voeren. Antivries blijft gewoon werken zoals het hoort als de monobloc uit staat en het is koud genoeg ervoor.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

thido schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:34:
[...]

Haha, dat zou wat zijn ja.
Ik vermoed dat je wat anders bedoeld dan wat je schrijft. Als je met een monobloc opstart terwijl de watertemperatuur erg laag is loop je het risico dat er te weinig warmte in het systeem zit om een defrost naar behoren uit te voeren. Antivries blijft gewoon werken zoals het hoort als de monobloc uit staat en het is koud genoeg ervoor.
Ik had in dit topic eens gelezen dat er een WP was die niet werkte en de oplossing was het afgiftesysteem te vullen met warm water. Ik heb er niet meer van onthouden, alleen dat 15 graden een grens was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:45:
[...]

Ik had in dit topic eens gelezen dat er een WP was die niet werkte en de oplossing was het afgiftesysteem te vullen met warm water. Ik heb er niet meer van onthouden, alleen dat 15 graden een grens was.
:) ja nou zeg het goed(als de binnen ruimte onder de 15gr is bijv 12gr) dan start hij niet meer op,het is dus niet verstandig als je lange tijd van huis gaat de binnen temp onder 15gr te zetten....daarom kan je met RMC niet lager dan 15....wel met aan/uit knop dus niet doen...met split model zal dit misschien anders zijn die bevriest buiten niet!...als je heel lang weg gaat ms binnen ook?

ms off topic buiten kranen afsluiten>aftappen..hoge druk reiniger vorst vrij zetten die kan er slecht tegen

[ Voor 21% gewijzigd door kazemo op 07-01-2024 19:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 07:08
[...]

Werkt zeker wel, hij wil alleen zijn retour binnen een kwartier boven de 16 graden hebben , anders gaat hij in storing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
SalexSun schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:12:
[...]

Weet je misschien ook of de externe pomp aangaat tijdens vorstbeveiligingsbedrijf? Die log ik namelijk, maar zie ik nog niet (periodiek) aangaan. De buitenlucht hier ligt nu rond het vriespunt
Weet ik niet, heb wel een parallel buffervat maar stuur de secundaire pomp niet met de LG aan. Log je ook de flow van de LG? Dan kun je zien of de secundaire pomp meedraait met de vorstbeveiliging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
defrost logic lijkt zijn werk prima te doen :)
Over heel de dag 14 defrosts, en het is niet boven de +1 geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TXrfL2oawYowjizZYQbZsy6Sc8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BhBiTsnewxzurosjwvCuRa0E.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:48
paQ schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:46:
[Afbeelding]
@paQ gebruik jouw script ook al een paar weken. Lijkt bij mij ook prima te werken!

Iets anders: mijn WP staat nu al een tijdje uit (stand-by) omdat ik de haard aan heb. Nu pompte eerst de WP een paar keer per uur te voorkoming van vastvriezen. Maar nu het onder 0 is loopt hij continue. Dit ter info mbt de eerdere vragen hierover.

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
paQ schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:46:
[Afbeelding]
14 defrosts?
Ik kom niet verder dan 7.
Ook grotendeels 1 graad. Vanmiddag even 1,5 met een kort piekje van 2

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
grootkarzijn schreef op maandag 8 januari 2024 @ 00:22:
[...]

14 defrosts?
Ik kom niet verder dan 7.
Ook grotendeels 1 graad. Vanmiddag even 1,5 met een kort piekje van 2
Sja. Omstandigheden he :)

0 of 1,5 kan alle verschil maken.
icm benodigde vermogen.

edit:
Over de hele nacht slechts 4 (Bij -2.5 zo ongeveer de hele nacht)

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 08-01-2024 08:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 20:37

sanzut

It's always christmas time

Ik twijfel even over de AI setting. Met plus/min 0/1/2 kan je de stooklijn verhogen/verlagen, maar wat pas je dan aan? Ik stuur op water uitgaand

Als ik AI op min 1 zet, verlaag ik dan de temperatuur grenzen(de verticale lijnen) of de targettemperatuur van water uitgaand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:55
@sanzut met een -1 gaat er heel simpel 1 van je target temperatuur af.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
sanzut schreef op maandag 8 januari 2024 @ 08:03:
Ik twijfel even over de AI setting. Met plus/min 0/1/2 kan je de stooklijn verhogen/verlagen, maar wat pas je dan aan? Ik stuur op water uitgaand

Als ik AI op min 1 zet, verlaag ik dan de temperatuur grenzen(de verticale lijnen) of de targettemperatuur van water uitgaand?
Het betekend in de practijk toch hetzelfde, of begrijp ik je vraag niet?
voorbeeld:
volgens stooklijn zou water doel temp 30°C moeten zijn, ik doe min1 doel temp word 29°C
maar die min1 gaat mee met je stooklijn:
Als het buiten kouder word, gaat volgens stooklijn de doel temp naar 31°C, door de min 1 gaat dan de doeltemp van 29°C naar 30°C.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
-2.5 & sneeuw
Dag COP :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Het betekend in de practijk toch hetzelfde, of begrijp ik je vraag niet?
voorbeeld:
volgens stooklijn zou water doel temp 30°C moeten zijn, ik doe min1 doel temp word 29°C
maar die min1 gaat mee met je stooklijn:
Als het buiten kouder word, gaat volgens stooklijn de doel temp naar 31°C, door de min 1 gaat dan de doeltemp van 29°C naar 30°C.
Hij doelt op de grenswaarden van de kop en de voet van de stooklijn. Niet helemaal hetzelfde dus.
de + en - trekt heel de lijn omhoog of omlaag op dezelfde positie.
Als je de 'verticale lijnen' (aan 1 kant) gaat verschuiven, dan wijzigt de hoek van de stooklijn.
Het hele 'blok' opschuiven zal niet direct wat doen bij + of - 1, maar wellicht pas bij 2 of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
BernieW schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:19:
[...]

Weet ik niet, heb wel een parallel buffervat maar stuur de secundaire pomp niet met de LG aan. Log je ook de flow van de LG? Dan kun je zien of de secundaire pomp meedraait met de vorstbeveiliging.
Nee, ik heb modbus niet in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Heeft iemand ervaring met het verplaatsen van de buitenlucht temperatuursensor. Bij voorkeur vervangen voor een met een langere kabel (heb ik meteen een reserve liggen mocht die stuk gaan)

Sinds er bij ons een ombouw omheen staat is de gemeten buitentemperatuur hoger dan de werkelijke. Op zich een goed indicatie dat de lucht niet ín de kast circuleert, maar nu kom ik met de stooklijn niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:22:
[...]

Hij doelt op de grenswaarden van de kop en de voet van de stooklijn. Niet helemaal hetzelfde dus.
de + en - trekt heel de lijn omhoog of omlaag op dezelfde positie.
Als je de 'verticale lijnen' (aan 1 kant) gaat verschuiven, dan wijzigt de hoek van de stooklijn.
Het hele 'blok' opschuiven zal niet direct wat doen bij + of - 1, maar wellicht pas bij 2 of meer.
:) ja precies zo werkt het,wat ik jammer vind dat de schuine lijn(tussen voet en top) altijd een rechte lijn is.....het zou fijn zijn als er een kromming in gemaakt zou kunnen worden bijv bij 0gr(dat gaat nu niet) misschien wel met software in HA(ik heb er 0 verstand van programmeren in HA) ik bedoel dus een nieuwe stooklijn maken waar dit wel kan?.....het moet wel een aaneen gesloten lijn blijven!...ik weet ook niet of dit mogelijk is,of de inwendige software van WP dit verbied! ...misschien doet hij het al in AI maar dat is moeilijk vast te stellen(een soort van zelflerende functie) hij geageerd af en toe onverklaarbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het kan, alleen blijft de 'resolutie' van de wijziging natuurlijk 1 graad.
En 29,6~30,4 zit al in die 1 graad verwerkt.
Het is gerommel in de marge....

Misschien kun je dan nog beter op de luchtsensor van RMC draaien.

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 08-01-2024 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:55:
Het kan, alleen blijft de 'resolutie' van de wijziging natuurlijk 1 graad.
En 29,6~30,4 zit al in die 1 graad verwerkt.
Het is gerommel in de marge....

Misschien kun je dan nog beter op de luchtsensor van RMC draaien.
:) voor de goede orde ik heb een externe thermostaat het draait goed bij mij ,ik heb ook geen problemen het werkt goed op stook lijn...het was een hersenspinsel van mij voor het misschien te verbeteren..ik denk dat je me niet goed begrepen hebt je zet er gelijk getallen bij(van de situatie bij jouw wat dan ook prima werkt).....het ging zich over het principe zoals de stooklijn nu is ,de voorgaande uitleg van jouw was en is correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:20
kazemo schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:52:
[...]

:) bij mij niet ketel en wp blijven samen doorlopen(heb je wel terugslag kleppen gemonteerd??)....misschien is dit met elec. heaters wel anders??....ketel van derde contact NO kan geen hoge vermogens schakelen bijv elec. heater(dus zonder relais)...dus oppassen
Terugslagkleppen gemonteerd inderdaad, ik heb het nog een keer geprobeerd (heb trouwens geen elektrische backup heaters of binnenunit (monoblock 051MRU44). Had magneetschakelaar op COMMON en HEATER1, daar gebeurde al niet zoveel ik vermoed dat deze normaal gesproken ook nog een relais schakelt? De schakelaar verwacht 230 v stuurspanning, waar haal ik die vandaan?

Met "Kachel op Temperatuur" (Heater on Temperature) blijft de WP draaien en stuurt signaal naar Heater 1 (dip 6 omgezet op SW2). Echt hybride dus, maar het relais schakelt bij mij nog niet.

Met Boiler van Derden springt wel de circulatiepomp van de WP aan, maar hij gaat niet bijverwarmen zoals met backup heater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:49:
[...]

:) voor de goede orde ik heb een externe thermostaat het draait goed bij mij ,ik heb ook geen problemen het werkt goed op stook lijn...het was een hersenspinsel van mij voor het misschien te verbeteren..ik denk dat je me niet goed begrepen hebt je zet er gelijk getallen bij(van de situatie bij jouw wat dan ook prima werkt).....het ging zich over het principe zoals de stooklijn nu is ,de voorgaande uitleg van jouw was en is correct.
Nee begreep het prima hoor, doelde ook niet per se op jouw situatie. Gewoon meer in het algemeen.
Volgens mij zit in de Yaml van Devil een optie om er een curve van te trekken ipv een rechte stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Pokerphase schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:49:
[...]

Terugslagkleppen gemonteerd inderdaad, ik heb het nog een keer geprobeerd (heb trouwens geen elektrische backup heaters of binnenunit (monoblock 051MRU44). Had magneetschakelaar op COMMON en HEATER1, daar gebeurde al niet zoveel ik vermoed dat deze normaal gesproken ook nog een relais schakelt? De schakelaar verwacht 230 v stuurspanning, waar haal ik die vandaan?

Met "Kachel op Temperatuur" (Heater on Temperature) blijft de WP draaien en stuurt signaal naar Heater 1 (dip 6 omgezet op SW2). Echt hybride dus, maar het relais schakelt bij mij nog niet.

Met Boiler van Derden springt wel de circulatiepomp van de WP aan, maar hij gaat niet bijverwarmen zoals met backup heater.
8)7 boiler van derde is een slechte vertaling uit het engels ...daar word mee bedoeld de backup cv ketel geschakeld met een potenciaal NO vrij contact in de WP(dus vanuit cv ketel 24v) aan/uit en geen 230v.....dat gaat mis daar is het niet voor bedoeld,dit alles uit mijn hoofd het is te lang geleden allemaal

je verhaal zijn allemaal losse einden ik begrijp het niet helemaal.....wil je een gas cv ketel bij schakelen als backup bij bijv. -7gr ? of iets anders? als dit zo is (cv ketel)dit is per merk verschillend @Jojan265 heeft daar een mooi lijstje van

[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 08-01-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12:54
SalexSun schreef op maandag 8 januari 2024 @ 10:50:
Heeft iemand ervaring met het verplaatsen van de buitenlucht temperatuursensor. Bij voorkeur vervangen voor een met een langere kabel (heb ik meteen een reserve liggen mocht die stuk gaan)

Sinds er bij ons een ombouw omheen staat is de gemeten buitentemperatuur hoger dan de werkelijke. Op zich een goed indicatie dat de lucht niet ín de kast circuleert, maar nu kom ik met de stooklijn niet uit.
Die sensor zit in de flow van de lucht die de condensator in gaat, die lucht an sich zou niet warmer moeten zijn geworden door die ombouw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Nee begreep het prima hoor, doelde ook niet per se op jouw situatie. Gewoon meer in het algemeen.
Volgens mij zit in de Yaml van Devil een optie om er een curve van te trekken ipv een rechte stooklijn.
:) ja precies jij noemt het curve ik kromming maar we bedoelen het zelfde....bij curve moet de voet blijven staan(dat gaat ook niet anders).....maar dan kan of( misschien moet wel) de top hoger zetten....het idee er achter dan heeft men 2 aaneen gesloten stooklijnen een soort van trapswijze verhoging vanaf een bepaalde buiten temp(dan hoeft men niet meer handmatig te ++ of--)....maar nogmaals het is blijft een idee...is ms ook wel niets(niet geschoten is altijd mis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jontweak
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-09 21:35
Hallo Tweakers, sorry dat ik DeepL gebruik om te vertalen:
Ik stuur de 16kw Monobloc S voor water + lucht, met de watertemperatuur (Menu Functie) ingesteld op handmatig. 21 graden - loopt te koud.... Moet ik hier de luchttemperatuur (RMC) instellen of de gewenste watertemperatuur voor belastingscompensatie ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
@jontweak , what is your native language, because your translation does not make sense.

LG-HM163MR-U34

Pagina: 1 ... 130 ... 181 Laatste