Even mijn ervaringen delen, hier en daar een sanity check en ik begrijp nog steeds niet wat ik moet doen met het debiet.
Eerst had ik 60m2 vloerverwarming beneden, in beton. Verdeeld over 4 groepen die allemaal op 2.5 L p/m stonden. Daarbij ook een tamelijk grote handdoek radiator met 9L water inhoud. Dit werd aangestuurd met een 7KW LG 44 monoblock. Iets op de groei gekocht maar ook met de gedachte dat hij toch net zo ver kon terugmoduleren als het 5KW model.
Ik dacht dat de pomp hoe dan ook niet hoger dan ~ 10 L/min zou hoeven draaien, ik heb lang "optimaal debiet" geprobeerd, op de opstart cyclus na draaide hij dan standaard op 8.2 L/min. De laatste tijd had ik hem op "vast" staan met 10 L / p/m maar ik merkte geen verschil in warmte\comfort en de opstartcyclus kon niet zonder hulp worden doorlopen.
Ik ben deze week bezig geweest met vloerverwarming boven en dit is inmiddels aangesloten. In totaal 11 korte groepen op 45m2. Ik wilde af van het verwarmen met de airco's en inderdaad, wat een verschil. De kamers zijn nu continue 18.x graden waardoor de ruimte veel prettiger voelt, geen geluiden meer als het 's nachts een beetje te koud wordt en de airco aansprong en eindelijk ook wat warmte op de overloop, waar geen radiator of airco hangt.
Ik had de hoop dat met het toevoegen van meer oppervlak vloerverwarming de opstartcyclus zonder externe scripts of hulp zou kunnen doorstaan. Vanwege een update en herstart van HA gisteren ging de WP uit, het leek het erop dat de opstartcyclus helemaal uit zichzelf is doorstaan maar ik wil het vaker zien lukken voordat ik het geloof.
In totaal is er 450 meter (10x1.3 mm) leiding bijgekomen. Ik realiseerde me pas tijdens het leggen dat er op deze manier slechts 20 liter (en een beetje in de verdeler etc) aan het systeem is toegevoegd. Droogbouw vloerverwarming koelt wel sneller af dan vloerverwarming in beton, misschien is dat een factor die helpt bij het opstarten?
De nieuwe verdeler kan in totaal maximaal 11L/min kwijt. De pomp zou dus met gemak op 20 L/min kunnen draaien. Ik heb de WP nu weer op "optimaal debiet" gezet en nog steeds draait deze op ~8 L/min. Het huis blijft stabiel warm dus echt een probleem is het ook weer niet, ik snap gewoon niet waar ik goed aan doe en zie gewoon geen enkel effect of ik nu op 8 of op 20L/min draai. (behalve dat de WP op 20L/min veel meer vermogen opneemt.) Ik heb nu één kamer die iets te warm wordt (19.5gr) en zou deze iets willen knijpen, maar als er maar 8L/min door het huis stroomt is dat best lastig draaien aan die flowmeters. Moet ik hem eerst op 20L vast zetten en dan instellen voordat ik hem weer op optimaal zet?
Overigens, onze bovenverdieping was tot nu toe altijd vrij koud. De airco's draaiden soms zo'n 12 uur per dag op 18graden en verbruikten dan zo'n 5kWh. Als de airco's uitingen daalde de temperatuur vrijwel direct. Omdat de WP 24/7 draait had ik verwacht veel meer energie te gaan verbruiken met de bovenverdieping erbij maar dit lijkt ongelofelijk mee te vallen. De WP is een fractie meer stroom gaan, van 6kWh naar 9 (buitentemp 10). Dus het verbruik voor verwarming (bij 10gr buiten) is in feite met 2kWh gedaald terwijl het comfort is verhoogd. Ben benieuwd of dit bij lagere buitentemperaturen ook lukt en het is slechts de ervaring van 2 dagen.
Hier wat foto's van de aanleg voor wie dat interessant vindt:
Het leggen van de piepschuim matten is een eitje.
De verdeler in het meest verre hoekje van het huis gepropt, de enige plek waar ik makkelijk op aanvoer en retour kon inhaken. Wel dom geweest. Ik heb de verdeler eerst opgehangen en aangesloten en kwam er pas later achter hoe stug de groene leidingen zijn. Om recht in de verdeler te komen moest ik dus eerst een stukje onder de vloer en dan omhoog, geluk dat het kon. 11 lussen verdeeld over 8 groepen:
Op deze foto zie je nog net de kunstof kozijnen met naar binnen openslaande deur. Kortgeleden geplaatst en het was toen even schrikken omdat ze op nog geen cm van de grond open gingen. Ik wilde immers nog vloerverwarming plaatsen. Het systeem is 15mm dik en we hadden klik PVC met daaronder standaard 9mm platen. Door deze niet meer terug te leggen in de nieuwe situatie is de hele vloer dus per saldo 6mm hoger geworden en kunnen de deuren van het kozijn nog net open. Helaas blijkt er wel teveel speling in het hele systeem te zitten, zojuist ook door wat andere tweakers op gewezen dat dit bij hen ook een probleem was. Als het kon zou hier iets stevigs tussen vvw en vloer moeten komen. Als deze klk PVC vloer hiervan volledig kapot gaat zou ik even niet weten wat ik terug moet leggen. Vloerbedekking? Of een vloer met stuggere achterkant?
De badkamer heeft zijn beste tijd gehad, de elektrische vloerverwarming heb ik uit principe losgekoppeld. Wanneer we klaar zijn voor deze verbouwing liggen de lussen al klaar. Voor deze ruimte heb ik een ander soort matten, die je opvult met specie. Over een paar jaar knip ik deze lussen door.
Hier is goed te zien hoe belangrijk de aluminium verdelers zijn.
[
Voor 8% gewijzigd door
Pixal op 06-01-2024 16:00
]