LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 128 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00
Als je de verbinding van (bijv) de waveshare onderbreekt, dan loopt eea idd vast.
Met een esp controller overigens geen last van, want die is gewoon altijd aan en stand alone.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
123Arjan schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 21:13:
Zijn er al tweakers die de r290 model hebben draaien?(ik was wat te laat met bestellen dus krijg ze niet eerder dan maart)
Was wel benieuwd hoe die daadwerkelijk draaien (specs zien er veelbelovend uit)
Ben ook benieuwd.
Wat heb jij gevonden aan specs?
Bij welke leveranciers zie jij ze aangeboden?
Vorige week toen ik over wat anders de helpdesk van LG sprak ook gevraagd naar praktijk ervaringen.
Hij gaf aan geen ervaringen te hebben en naar zijn weten staat er nog maar 1 in Nederland. Staat er wat langer op proef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
paQ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:31:
Als je de verbinding van (bijv) de waveshare onderbreekt, dan loopt eea idd vast.
Met een esp controller overigens geen last van, want die is gewoon altijd aan en stand alone.
Het is een beperking van de lg dat dit gebeurd, blijkbaar als je ingesteld hebt dat je modbus wil gebruiken dan gaat de lg ( na een tijdje) in storing als er geen communicatie over modbus is. Ik heb verschillende andere modbus slaves die hier geen last van hebben.
Blijkbaar zijn er heel veel mensen met een onstabiele HA installatie of een brakke modbus master.
Daarom zijn de ervaringen met een espbordje beter.
Maar als je je esp uit zet gaat de lg ook in storing.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:25:
[...]

Het is een beperking van de lg dat dit gebeurd, blijkbaar als je ingesteld hebt dat je modbus wil gebruiken dan gaat de lg ( na een tijdje) in storing als er geen communicatie over modbus is. Ik heb verschillende andere modbus slaves die hier geen last van hebben.
Blijkbaar zijn er heel veel mensen met een onstabiele HA installatie of een brakke modbus master.
kan goed, maar waarom zou je die uitzetten? :)
Het esp boardje kun je ook gewoon rebooten zonder issues, dat is via HA al een probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
paQ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:25:
[...]

kan goed, maar waarom zou je die uitzetten? :)
Het esp boardje kun je ook gewoon rebooten zonder issues, dat is via HA al een probleem
Ja, waarom zou je HA uitzetten? :)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op woensdag 27 december 2023 @ 11:23:
[...]

Ja, waarom zou je HA uitzetten? :)
nou, bij elke update, reboot enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajs.rutten
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-09 18:19
Hallo, mijn LG draait op zich netjes maar moduleert niet verder terug dan 725W. Ik wil eens gaan draaien op L+W, vast debiet 15L/min (40m2 vvw, 4 radiatoren welke op 1 staan), hysterese water -4/+4, AI=0 en stooklijn 14/25, -10/35 zoals eerder wordt geadviseerd door @Niels1290 .

Ik kan het vaste debiet van de DHW apart instellen, die maar laten staan op 26?
Nog andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:49

thido

Tilburg

The_KnarF schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:25:
[...]

Bij de mijne niet hoor doet gewoon zijn dieng als de ESP uit staat, geen probleem.
Wat hij niet leuk vind is teveel data opvragen of gerommel met de verbinding.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:33
tebogo schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:32:
[...]

Voor mij, en misschien anderen niet mogelijk als je al op de ondergrens van je flow zit. Bij mij door een te grote WP t.o.v. afgiftesysteem... |:(

Bezig met een vervangende WP (HM093MR.U44) :*)
Iemand een advies voor muursteunen voor dit model?
Oke, m'n HM093MR.U44 besteld! Komt medio januari binnen. :D
Ben nog steeds op zoek naar muursteunen voor dit model. Iemand daar al ervaring mee?
De muursteunen die ik steeds vind hebben maar twee dragers en zijn te kort, waardoor de WP te dicht bij de muur komt. Ik wil me toch echt houden aan de 30 cm afstand, en drie dragers.
Iemand een tip/idee? _/-\o_

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-09 15:05
tebogo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:26:
[...]

Ben nog steeds op zoek naar muursteunen voor dit model. Iemand daar al ervaring mee?
De muursteunen die ik steeds vind hebben maar twee dragers en zijn te kort, waardoor de WP te dicht bij de muur komt. Ik wil me toch echt houden aan de 30 cm afstand, en drie dragers.
Goed om je daar aan te houden! Is erg belangrijk. Vreemd is eigenlijk dat je ip veel folders een ogenschijnlijk, veel kleinere afstand ziet....

Mag ik vragen waarom je hem niet op een bodem wilt monteren? Misschien heb ik
raad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:26
tebogo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 13:26:
[...]

Ze zijn we wel hoor. Bijvoorbeeld de Rodigas MS 201, MS 202 en MS 203. Zijn van gegalvaniseerd staal met epoxy coating. Zeg niet dat het de beste zijn die bestaan, maar roest in ieder geval niet de eerste week al.
Die 30cm tussen muur en unit ga je er net niet mee halen denk ik, moet je zelf even kijken, staan online goede tekeningen met afmetingen erin.
Iets minder dan 30cm is echt geen probleem hoor, maar alle begrip als je dat toch wilt aanhouden. Het kan natuurlijk geen kwaad

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Laatst online: 13:44

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@tebogo @M_AW Nou jullie er daarover hebben, ben ik eens op het plat dak gaan kijken hoe de installateur mijn buiten unit heeft opgehangen. Ik kom op ongeveer 18 cm van de muur, heb natuurlijk veel ruimte aan de onderkant. Maar toch erg korte beugels.... (en die van de airco zijn nog korter)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2dHOqe495-Dv2Iqp3XMJCHmeIo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4fplg89XF94ek7ygNjoqQ5Ij.jpg?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
PeteSplit schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:01:
@tebogo @M_AW Nou jullie er daarover hebben, ben ik eens op het plat dak gaan kijken hoe de installateur mijn buiten unit heeft opgehangen. Ik kom op ongeveer 18 cm van de muur, heb natuurlijk veel ruimte aan de onderkant. Maar toch erg korte beugels.... (en die van de airco zijn nog korter)

[Afbeelding]
Ben net even gaan kijken, ik heb die van mij op 19cm van de muur staan. Heb geheel niet de indruk dat het hem belemmert in werking / rendement. Vanzelfsprekend adviseer ik je hierbij niet om af te wijken van fabrikantsvoorschriften, maar bij mij werkt het naar tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9EB0Px4DyRkF7HI3pG_hzdZumxo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KZHBLmD3nU7PWx1kaQvJtskx.jpg?f=fotoalbum_large

Is dit een idee?
Foto vertekend. Staat wel degelijk waterpas.
Zag dit laatst in een wijk in aanbouw.

[ Voor 4% gewijzigd door montebaldo55 op 27-12-2023 15:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

montebaldo55 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:33:
[Afbeelding]

Is dit een idee?
Dan gewoon even waterpas zetten :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UdSkswNIeH1Bed-39Y1hFCBnLCQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZExSavx2nKHZW3B3XHR2OabR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
En 2 bigfoots eronder, dan kan dat afgrijselijke ding van de muur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Luisterlijk schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:01:
[...]

Goed om je daar aan te houden! Is erg belangrijk. Vreemd is eigenlijk dat je ip veel folders een ogenschijnlijk, veel kleinere afstand ziet....

raad
Dank voor je reactie ;)
Staat nu op m'n platte dak, en ondanks veel isolatie en 3 rubberen montage balken (1m) nog steeds veel trillingsgeluid. Nu ik van een 12kW naar een 9kW ga, durf ik deze wel aan de muur te hangen....

Mogelijk eindelijk een gevonden:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzUtCfEjxylctpCZf8uIi2Dn06g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NNN28dw6U55fmGAlPzYb95U8.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
PeteSplit schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:01:

[Afbeelding]
Dank voor je reactie ;)
Dit is wel een split model, daardoor maar twee dragers, ik zocht juist voor een monobloc (die heeft er 3)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
paQ schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:05:
En 2 bigfoots eronder, dan kan dat afgrijselijke ding van de muur
Bigfoots op een plat dak, heb ik dus nu wel gemerkt dat het geen succes is...
Op de grond, in een grindbed zou ik dat ook doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
montebaldo55 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 15:33:
[Afbeelding]

Is dit een idee?
Dank je ;). Wordt wel een hele constructie zo....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
Luisterlijk schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:01:
[...]

raad
In veel brochures zie je ze zelfs strak tegen de muur, zonder leidingen en beugels. Sales-people :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:17:
[...]

In veel brochures zie je ze zelfs strak tegen de muur, zonder leidingen en beugels. Sales-people :r
Ze bestaan wel, zelfs IN een muur
https://www.innovaenergie...ti/pompe-di-calore/stone/

maar dat geheel terzijde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Of gewoon plat leggen

https://www.weheat.nl/

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:12:
[...]

Dank voor je reactie ;)
Staat nu op m'n platte dak, en ondanks veel isolatie en 3 rubberen montage balken (1m) nog steeds veel trillingsgeluid. Nu ik van een 12kW naar een 9kW ga, durf ik deze wel aan de muur te hangen....
Ik heb dus een split aan de muur. De LG maakt zelf weinig geluid (altijd in stille mode), maar ik hoor toch een brom door de muur. Daarom houdt toch nog rekening met trillingsgeluiden door de muur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@tebogo
Hou ons op de hoogte van je nieuwe ontwikkelingen.
(ben er trouwens niet bang voor dat je dat niet doet)
Ben erg benieuwd wat je ervaringen tzt zullen zijn.
Zit er zelf ook aan te denken maar dan ben ik mijn grote condensor kwijt.
Lijkt me nog steeds een groot voordeel bij de defrosts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik had de afgelopen dagen het debiet wat gewijzigd, maar dit gaf weinig effect op het schommelen (oscilleren) van de compressor (en de temperatuur).
Ik zag dat er enkele tweakers de temperatuur lager hebben, dan de 30 graden die ik ingesteld heb, zodat ik vandaag de temperatuur lager heb gezet.
Eerst met 3 graden verlaagt (naar 27 graden, bij de eerste drie heuveltjes na de opstart), daarna nog een graad, waarbij de settemperatuur gelijk was aan de aanvoertemperatuur (26 graden). Wat tevoorschijn kwam, waren de smeer/olie runs ongeveer elk uur (en bij een buiten temperatuur van 10 graden).
Maar de WP bleef bij 26 graden en 315 W (10 Hz) rustig doorgaan. De binnen temperatuur was natuurlijk wel wat lager, maar toch nog 19 graden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7xxPHcDxpLXoJE12oj63bJQx5l8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qN2LWJONjVHSFRfnXrirBWzS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mcINPt7Rm5Qzi1wmODZ1_vbTSkM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WmrPUE8iv1MKSmnjUocXoetN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ja dat doet de mijne ook, zo lang hij op minimaal vermogen kan draaien doet hij dat dagen lang heel constant. Maar zodra er meer gevraagd wordt starten de oscillaties.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 14:18
Pixal schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:00:
[...]

Ik ben daar ook niet zo blij mee (hoewel mijn Home Assistant inmiddels weer erg stabiel draait en alles na een stroomstoring ook vanzelf weer goed komt) hoe heb je het nu opgelost? Is er nog een andere methode om toch te loggen\bedienen?
ESP32 bordje. Draait superstabiel standalone.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
tebogo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 16:12:
[...]

Dank voor je reactie ;)

[/URL]
Goede bekend eens veren geadviseerd. Die heeft hij verheven tot een mooie oplossing. Zijn bevinding: 0,0 trilling binnen.... Idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWIuKZLeUCtZ3xCAALfEf5Y7nsU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hpdk8bbQlH5htCW2s49Zdlrs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Luisterlijk schreef op woensdag 27 december 2023 @ 19:22:
[...]

Goede bekend eens veren geadviseerd. Die heeft hij verheven tot een mooie oplossing. Zijn bevinding: 0,0 trilling binnen.... Idee?

[Afbeelding]
Dat zou ik zeker ook nog eens kunnen proberen. Waar had hij deze spullen gekocht?
Die balken zullen niet eenvoudig te krijgen zijn denk ik.. Tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Je kan ook een beetje knap alu kokerprofiel nemen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:27
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G0ZMYg9tCWMfzcqJ12M5XqWAwnA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vGcG1TyKGFZt2ieVOtt5DeaH.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hem ook op veren staan. Totaal geen trillingen binnen.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
tebogo schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:17:
[...]

Dat zou ik zeker ook nog eens kunnen proberen. Waar had hij deze spullen gekocht?
Veren vind je bij Wasco. Als het niet lukt, meld je dan even privé. Ik kan ze voor je bestellen en naar jou laten sturen.

Voor de profielen zie ik dar er al mensen in de lucht komen 😃

Gaat je veel werk schelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:13
[...]

Als ik het goed zie op de foto van @Luisterlijk dan zijn het hardhouten piket paaltjes? Bijna elke bouwmarkt heeft die wel, de betere ook nog eens in allerlei lengtes.

[Edit]Ze lijken rechthoekig en dan zijn het geen piket paaltjes. Maar goed, piket paaltjes zijn prima voor dit doel volgens mij. Wel opletten dat je rechte koopt.

[ Voor 15% gewijzigd door KarsS op 27-12-2023 22:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

[...]

Palen zijn van recycled kunststof. Ik ga ze na een jaar controleren, of ze zijn gaan doorhangen.

De veren zijn vastgemaakt met een 8mm bout aan de balk en leunen (los) op vierkant plaatjes.

De veren (6x hetzelfde)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0g9aMKWmwMp46ZB-xOMMuh6Q_vA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wEfsJPKL87qnFE01IsH17tKP.jpg?f=user_large

Mijn u44 9kw is er blij mee.

Mocht de wp niet precies waterpas staan kan je altijd nog ballast toevoegen aan de bovenkant.

De trillingsdempers had ik besteld maar niet gebruikt

[ Voor 3% gewijzigd door markklok op 28-12-2023 11:33 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:26
Zie hier mijn low-load regeling in actie. De bron is een honeywell chronotherm IV zelflerende on/off thermostaat die ik nog had liggen. De thermostaat werkt door in de tijd te modueleren. Dit pikt de Siemens LOGO op en zet dit om in een aan/uit vraag richting de warmtepomp in periodes van 4 uur, dus 6 periodes per dag. Dit zijn geen vaste blokken van 4 uur; de meest recente periode van de honeywell is wordt direct toegepast op aan/uit tijd richting warmtepomp. Hierdoor is de reactietijd op veranderende warmtevraag maximaal binnen de beperking van periodes van 4 uur. Dit resulteerd in gemiddeld maximaal 6 periodes per dag.

Er is nog een tweede thermostaat aangesloten en in theorie is het aantal toepasbare thermostaten eindeloos. De Siemens LOGO pikt ook die op en past uiteindelijk degene met de hoogste duty cycle (lees meeste warmtevraag) toe op de warmtepomp. Één zone kan dichtgezet worden middels een zoneklep welke ook door de LOGO wordt aangestuurd.

Nog een aantal begrenzingen die ik heb ingebouwd.
- minimale aan tijd: 45min
- minimale uit tijd: 60min
- te lange aan-tijd (15min) van de thermostaat: warmtepomp aan
- te lange uit-tijd (15min) van de thermostaat: warmtepomp uit

Die laatste twee maken dat een on/off thermostaat welke niet in de tijd moduleerd, maar met hysterese werkt ook kan worden aangesloten.

De temperatuur is op 20graden ingesteld wat in de meting in home assistant rond de 20,2 ~ 20,3 zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmGc0ucAMjxNJGMMaFyZy7zGyxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xgFrM5n5HM3f9qV2WJnqSM2N.png?f=fotoalbum_large

Ik verwacht dat bij lagere temperaturen het resultaat constanter zal zijn.

In eerste instantie had ik een simpele honeywell round on/off gebruikt, maar de regelt eigenlijk te snel op en af en is niet zelflerend. Deze is al eens stuk beter, maar ik heb nog de optie een nieuwere honeywell thermostaat (vision of vision touch) aan te sluiten waarbij de regelsnelheid instelbaar is.

Rond 0 graden zouden we een Ta van zo’n 26 graden nodig hebben. Met 10 graden dus 23, dat betekent pendel-mania. De watertemperatuur staat nu vast op 28 graden.

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

• tebogo
@Luisterlijk, @gigabit, @KarsS, @markklok Ik ga denk ik de trillingsveren op de bigfoots monteren, lijkt mij prima oplossing.
Vraagje over die trillings veren: de gewichtsindicatie (kg), zijn die per stuk?
Dus een HM123MR.U34 = 119 kg, dus 20 kg/veer?
En m'n nieuwe HM093MR.U44 = 90 kg, dus 15 kg/veer?

Ik zie n.l. bij warmteservice 4 typen:
10-25 kg, 35 -75 kg, 45 -110 kg en 60-120 kg
Het gewicht moet er tussen in zitten denk ik per veer..
Twijfel dus nu over de eerste, of de een van de twee laatsten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lWUUlEnYaVC21ddmBqoNI2LuvZA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/57JCWS0ZnfDUL0TxCUIEtY8u.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door tebogo op 28-12-2023 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
tebogo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:46:
@Luisterlijk, @gigabit Ik ga de trillingsveren op de bigfoots monteren, lijkt mij prima oplossing.

[Afbeelding]
:) goede oplossing veren boven op de bigfoots dan heb je een dubbele geluiddemping(bigfoots heb je al).... metaal(koker) op metaal(veren) lijkt me inderdaad niet zo goed

edit bij de nieuwe WP zitten standaart 6x rubber dempers bij (doorgaand gat 10mm) misschien kan je daar nog iets mee??......als ik moest kiezen zou ik 20/50kg nemen(veer)

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 28-12-2023 11:55 ]

• tebogo
kazemo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 10:54:
[...]

:) goede oplossing veren boven op de bigfoots dan heb je een dubbele geluiddemping(bigfoots heb je al).... metaal(koker) op metaal(veren) lijkt me inderdaad niet zo goed

edit bij de nieuwe WP zitten standaart 6x rubber dempers bij (doorgaand gat 10mm) misschien kan je daar nog iets mee??
Die heb ik in gebruik, bovenop de bigfoots, maar werken dus niet voldoende...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:54:
[...]

Die heb ik in gebruik, bovenop de bigfoots, maar werken dus niet voldoende...
:) oke is eigenlijk ook een dom ding is niet gescheiden is nog metaal op metaal....er zijn betere met 2 draadeinden gescheiden door rubber https://www.rubbermagazij...50mm-m10_zwart_15348.html

[ Voor 11% gewijzigd door kazemo op 28-12-2023 12:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Byorn
  • Laatst online: 11-09 18:49
De buiten unit is doorgaans aan de compressorzijde(meestal rechts) zwaarder dan aan de andere zijde.

handig is dan om aan de zwaardere zijde 20-50kg veren te nemen en dan aan de lichtere zijde bijv de 10-25kg.

zo staat de unit doorgaans gelijk weer waterpas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Byorn schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:01:
De buiten unit is doorgaans aan de compressorzijde(meestal rechts) zwaarder dan aan de andere zijde.

handig is dan om aan de zwaardere zijde 20-50kg veren te nemen en dan aan de lichtere zijde bijv de 10-25kg.

Dank voor de tip, bestelling aangepast. Hoop ze morgen te hebben..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
tebogo schreef op donderdag 28 december 2023 @ 13:30:
[...]

Dank voor de tip, bestelling aangepast. Hoop ze morgen te hebben..
Dat zou ook mijn tip zijn inderdaad. te sterke veren geeft ook weer herrie en zorgt dat de WP scheef gaat staan. de Compressor kant is alleen zwaar om op te tillen en de andere kant een makkie.

Ik heb het met rvs kokerbuizen op veren, dan rubbers en bigfoots staan. Op een oud heel licht houten dak bijna niet te horen (kunststof plafondbedekking ook nog).

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigabit
@Luisterlijk, @gigabit, @KarsS, @markklok Ik ga denk ik de trillingsveren op de bigfoots monteren, lijkt mij prima oplossing.

[Afbeelding]
Ik heb 6x type 10-25 kg en warmtepomp staat netjes recht :)
Daarnaast 2x AircoBase recycled opstellingsbalk 1200x100x50

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Byorn schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:01:

Daarom is de middelste steun ook dichter bij de compressor unit geplaatst. Ik zou de veren gelijk houden voor alle steunen.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
PeteSplit schreef op woensdag 27 december 2023 @ 17:13:
[...]

Ik heb dus een split aan de muur. De LG maakt zelf weinig geluid (altijd in stille mode), maar ik hoor toch een brom door de muur. Daarom houdt toch nog rekening met trillingsgeluiden door de muur...
Herken ik van mijn beide airco's (ook LG). Goed te verklaren als je relatief stijve rubbers er onder hebt net als ik. Ik heb er tijdens de aanleg destijds niet voldoende aandacht aan besteed, maar als ik weer een steiger bij huis heb, ga ik de rubbers beslist vervangen door veren. (niet vergeten dan ook de leidingen zo flexibel mogelijk ta laten lopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk

[Afbeelding]
Zonder het te hebben geprobeerd, zou ik vermoeden dat het niet heel vel uitmaakt. Belangrijk is de ontkoppeling, en die is bij elke flexibele opstelling al voorzien. Beetje technisch geleuter, maar de trillingen komen vooral voort uit energie, en niet uit beweging. Hij hoeft dus niet echt in te zakken. Iets te stijve veren zullen ook heel veel oplossen, mede door dat de beweging (amplitude) van de compressor in het horizontale vlak ligt (heen en weer). Dat is de voornaamste richting van de energie, en zal ook door iets te stijve veren worden ontkoppeld. Te lichte veren kan leiden tot instabiliteit in de wind, ben ik kbang.

De oplossing die ik eerder postte, is daarom wel een hele mooie (niet van mezelf)

Goed uiteinde allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Kwam recent een app tegen van LG in de play store.
Weet niet of dit een bekend iets is.
Je kunt er allerlei dingen mee bv geluidsberekeningen en kostenplaatjes maken.
Bekijk zelf maar of je er iets aan hebt.

Zoekbegrip: LG Energie Payback

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
Ik had het probleem(meer voorbij zien komen) dat mijn stooklijn nu 26 graden watertemperatuur wil.
Na een SWW run of max woonkamer temp bereikt had hij soms moeite om weer op gang te komen vanwege de opstartpiek.

Water temperatuur steeg dan +4 tov stooklijn (dus 30+) graden door en sloeg hij weer af.
Zojuist met een Home Assistant Automation het afslaan weten te voorkomen. Hopen dat het nu definitief opgelost.

Na 15 minuten verhoog ik hem naar 29 graden.
daar laat ik hem even een uurtje op staan.
Dan terug naar 27 voor 30 minuten. (misschien nog een keer een stapje 28 tussen zetten)
Daarna weer naar stooklijn(26)
Dit alles doet hij alleen als de buitentemperatuur boven de 5 graden is.

[ Voor 0% gewijzigd door grootkarzijn op 30-12-2023 01:04 . Reden: Typo's ]

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Een van de dames heeft vannacht een ongebruikelijk siri commando gegeven, vast wel iets van
"Hey siri, zet de woonkamer op 10" (ipv "licht woonkamer op 10%")

}:|

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QHof7YspWy1T98JkaLLVUOI-XM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b0XODziiATHUnMPuohPG1YLp.png?f=fotoalbum_large

ben weer bijna op temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoo
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 02-08 17:03
Even voostellen
Lees goed 7 maanden mee, heb erg veel geleerd en heb in september een LG 12 kw in Spanje gekocht en zelf geïnstalleerd.
Tot een week geleden pruttelde die op ca 750 w, maar sinds een paar dagen 4 starts en stops per uur. Had niets aangepast.
Systeem 250 liter vloerverwarming, geen tapwater, heb zonneboiler.
LG staat op lucht+water hysterese 4/-4, temp in huis 20 Gr. Pomp auto met 100%, delta T 5
Stooklijn -10/42 naar 20/20. Volgde hij ook goed tot nu toe.
Kanl wellicht door de wat hoge buitentemperatuur komen, maar heeft in november we bij dat soort temperaturen rustig gedraaid.
Enig ldee? Of hoort dit bij het bijzonder karakter van de LG software.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 16:53
hkoo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:01:
Even voostellen
Lees goed 7 maanden mee, heb erg veel geleerd en heb in september een LG 12 kw in Spanje gekocht en zelf geïnstalleerd.
Tot een week geleden pruttelde die op ca 750 w, maar sinds een paar dagen 4 starts en stops per uur. Had niets aangepast.
LG staat op lucht+water hysterese 4/-4, temp in huis 20 Gr. Pomp auto met 100%, delta T 5
Kanl wellicht door de wat hoge buitentemperatuur komen, maar heeft in november we bij dat soort temperaturen rustig gedraaid.
Beetje een vreemde stooklijn voor vloerverwarming. Waarschijnlijk zit er nog veel warmte in je vloer en dan bij deze stooklijn en buitentemperaturen gaat hij waarschijnlijk uit op te hoge temperatuur.

Ik heb ook vloerverwarming en gebruik de volgende stooklijn: -15/31 naar 8/26. Lager dan 26 heeft geen zin, want dan heb ik geen warmteafgifte meer. Dus bij hogere buitentemperaturen kan de warmtepomp niet meer de hele dag draaien en gaat dan 's nachts uit.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tebogo
Luisterlijk schreef op vrijdag 29 december 2023 @ 10:15:
[...]Zonder het te hebben geprobeerd, zou ik vermoeden dat het niet heel vel uitmaakt. Belangrijk is de ontkoppeling, en die is bij elke flexibele opstelling al voorzien. Beetje technisch geleuter, maar de trillingen komen vooral voort uit energie, en niet uit beweging. Hij hoeft dus niet echt in te zakken. Iets te stijve veren zullen ook heel veel oplossen, mede door dat de beweging (amplitude) van de compressor in het horizontale vlak ligt (heen en weer). Dat is de voornaamste richting van de energie, en zal ook door iets te stijve veren worden ontkoppeld. Te lichte veren kan leiden tot instabiliteit in de wind, ben ik kbang.

De oplossing die ik eerder postte, is daarom wel een hele mooie (niet van mezelf)

Goed uiteinde allemaal
Dit gaat het worden, 4 x 20-50 kg en 2 x 10-25 kg. Denk de 2 x 10-25 kg in het midden.
Bevestiging op de volgende manier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CaxUxadmM3KbW3p_kKbh77714I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WrMg01544Xn0BUW5poE7ORxC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
tebogo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:45:
[...]

Dit gaat het worden, 4 x 20-50 kg en 2 x 10-25 kg. Denk de 2 x 10-25 kg in het midden.

[Afbeelding]
Ik gebruik wel maar 4 veren zelf.
Je kan kijken hoe stabiel en recht het vanzelf gaat staan. Ik heb de veren nog op 2x 1meter kokerbuis zodat het schommelen erg verminderde. De warmtepomp staan dan wel op een plat dak vol in de wind.

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
tebogo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:45:
[...]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Ben benieuwd naar je bevindingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Powrskin schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:58:
[...]

Ik gebruik wel maar 4 veren zelf.
Je kan kijken hoe stabiel en recht het vanzelf gaat staan. Ik heb de veren nog op 2x 1meter kokerbuis zodat het schommelen erg verminderde. De warmtepomp staan dan wel op een plat dak vol in de wind.
Waarom 4 als LG duidelijk 6 adviseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
hkoo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:01:
Even voostellen
Stops zijn niet abnormaal of slecht. Je WP lijkt aan de grote kant. De 12 kW kan vlgs mij niet lager dan 700 W en gaat er dan uit op de +4 van je hysterese.

Ik zou dáár mee tweaken. Zelf zou ik als eerste naar +5/-2 hysterese gaan en de stooklijn -10/33 en +18/20 doen en even een poosje op alleen water draaien om de instellingen te leren kennen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
-2? Ik zou juist van -4 naar -5 gaan zodat ie minder snel weer aanspringt en je uit het pendelen komt.(en +5 is er niet)
@hkoo welke debietsturing gebruik je?

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 31-12-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Powrskin schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:58:
[...]Ik gebruik wel maar 4 veren zelf.
Heb je een monobloc of een split unit? Monobloc hebben 6 ondersteuningen, en voorzover ik weet/zie splits 4.
Klopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Allemaal een veilige roetsj naar het nieuwe jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
Gelukkig 2024 voor allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ajs.rutten
  • Laatst online: 11-09 18:19
Een gezond en veilig nieuwjaar voor iedereen.
Ik wil graag even delen waar ik tegenaan gelopen ben gisteren. Het viel me op dat de uitgaande temperaturen niet overeenkwamen met mijn stooklijn. Altijd rond de 37 graden. Toevallig kwam ik bij Menu, Instelling, Functie, Instelling watertemperatuur de opties tegen dat je de watertemperatuur nog eens apart kunt instellen op auto of - en daar stond deze bij mij op - Handboek (vertaald van Manual). Deze stond op handboek 35 graden waardoor ik nu de aanvoer temperaturen snap. Na dit op auto gezet te hebben volgt hij de stooklijn en ligt mijn verbruik rond de 350 a 400wh ipv 750 a 1000 wh en volgt hij de stooklijn. Installateur heeft hier niets aan veranderd dus zal standaard zo staan vermoed ik. Misschien de moeite waard om ff te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Aan allen een gelukkig,voorspoedig en vooral gezond nieuwjaar 2024

een dingetje tijd stond vanmorgen op RMC 1uur verkeerd waarom en hoe weet ik ook niet?
zal wel met zomer en winter tijd te maken hebben(dit werkt voor geen meter automatish !!)

[ Voor 22% gewijzigd door kazemo op 01-01-2024 10:37 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tebogo
Gelukkig nieuw jaar allemaal, dat het maar weer een mooi Thema V jaar mag worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
De beste wensen allemaal.

Ik wil graag de waarde die de compressor weergeeft op mijn HA dashboard in hele getallen.
Dus als voorbeeld 16Hz i.p.v. 16,0Hz

Hoe krijg ik dat voor mekaar? Onderstaande staat in configuration.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
      - name: Compressor
        scale: 1
        precision: 1
        scan_interval: 15
        address: 24
        slave: 1
        unit_of_measurement: Hz
        input_type: input
        state_class: measurement

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
scale: 0

[ Voor 61% gewijzigd door paQ op 01-01-2024 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Is het zo simpel :)

Werkt helaas niet na het opnieuw laden van de yaml dus moet HA herstarten wat weer tot gevolg heeft dat mijn rustig draaiende LG een opstart piek krijgt :(
Daar wacht ik nog even mee maar bedankt zover paQ.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Kan het ook mis hebben :p maar volgens mij is dat het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gigabit
Volgens ChatGPT:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Graag onderstaande wijzigen naar een uitkomst met 0 decimalen
  precision: 1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Natuurlijk! Hier is de gewijzigde configuratie met 0 decimalen:

precision: 0

Met deze wijziging zal de sensor "Compressor" nu gehele getallen zonder decimalen
leveren. Als je nog verdere vragen hebt, laat het me dan gerust weten!

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mipo
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 11-09 12:32

mipo

LG HM071M.43 - jaar 2020

grootkarzijn schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 01:03:
Ik had het probleem(meer voorbij zien komen) dat mijn stooklijn nu 26 graden watertemperatuur wil.
Na een SWW run of max woonkamer temp bereikt had hij soms moeite om weer op gang te komen vanwege de opstartpiek.

Water temperatuur steeg dan +4 tov stooklijn (dus 30+) graden door en sloeg hij weer af.
Zojuist met een Home Assistant Automation het afslaan weten te voorkomen. Hopen dat het nu definitief opgelost.

Na 15 minuten verhoog ik hem naar 29 graden.
daar laat ik hem even een uurtje op staan.
Dan terug naar 27 voor 30 minuten. (misschien nog een keer een stapje 28 tussen zetten)
Daarna weer naar stooklijn(26)
Dit alles doet hij alleen als de buitentemperatuur boven de 5 graden is.
Hallo, ik heb hetzelfde probleem. Ik dacht erover om zoiets in HA te doen, maar ik ben niet zo goed in programmeren. Kunt u de automatisering alstublieft delen?

Tsjechische Republiek, LG HM071M.43 productie datum januari 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
Allereerst: De beste wensen voor 2024 allemaal!!!

Nadat ik begin vorig jaar de Therma-V heb geïnstalleerd wil ik nu de volgende stap maken, een SWW boiler plaatsen. Dan kan de 26 jaar oude CV ketel eindelijk met pensioen :)

Voorlopig is mijn keuze gevallen op een OSO Delta Geocoil van 200 liter. (DGC-200).

200 liter leek mij voldoende voor meestal 2, en af en toe 3 of 4 personen. Verder werd mijn keuze vooral bepaald doordat ik maar een hoogte van ca. 1.30m beschikbaar heb.

Daarnaast heb ik gekeken naar een spiraal met voldoende afgifte oppervlak omdat ik begrepen heb dat dat bij een WP belangrijk is. De DGC-200 lijkt met 2.6m2 daar wel een van de betere.

Het stilstand verlies van de DGC-200 is 58W (energie label B ). Ik had dat graag wat minder gehad maar kon niet iets vinden wat aan mijn overige eisen voldeed. Ik ben nu van plan zelf een glaswol deken o.i.d. om de boiler te maken in de hoop dat dat ook flink helpt.

Graag hoor ik jullie opmerkingen of suggesties over mijn keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:58
KarsS schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:01:
Allereerst: De beste wensen voor 2024 allemaal!!!

Nadat ik begin vorig jaar de Therma-V heb geïnstalleerd wil ik nu de volgende stap maken, een SWW boiler plaatsen. Dan kan de 26 jaar oude CV ketel eindelijk met pensioen :)

Voorlopig is mijn keuze gevallen op een OSO Delta Geocoil van 200 liter. (DGC-200).

200 liter leek mij voldoende voor meestal 2, en af en toe 3 of 4 personen. Verder werd mijn keuze vooral bepaald doordat ik maar een hoogte van ca. 1.30m beschikbaar heb.

Daarnaast heb ik gekeken naar een spiraal met voldoende afgifte oppervlak omdat ik begrepen heb dat dat bij een WP belangrijk is. De DGC-200 lijkt met 2.6m2 daar wel een van de betere.

Het stilstand verlies van de DGC-200 is 58W (energie label B ). Ik had dat graag wat minder gehad maar kon niet iets vinden wat aan mijn overige eisen voldeed. Ik ben nu van plan zelf een glaswol deken o.i.d. om de boiler te maken in de hoop dat dat ook flink helpt.

Graag hoor ik jullie opmerkingen of suggesties over mijn keuzes.
Heb je ook een warmtepomp boiler overwogen? Aanluiten is erg eenvoudig en je kunt er ook subsidie op aanvragen.
Houd er verder rekening mee dat het water in de boiler minder heet is (afhankelijk van wat je instelt maar meestal hooguit 60C), gevolg is dat je meer warm water nodig hebt voor eenzelfde douchebeurt als voorheen.
Of je 5 miunuten douchet of er "uren" onder staat maakt natuurlijk veel uit.Bij twijfel kun je beter een groter vat kiezen (als je de ruimte hebt).

Extra isoleren van een vat metglaswol zal best kunnen, je ben tzeker niet de eerste die dat zal doen. Hoewel het oppervlak kleiner is, kijk dan ook even wat je aan de boven en onderkant kunt doen. Onderkant zou OSB of MDF op PIR waarschijnlijk wel kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
mipo schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 09:52:
[...]

Hallo, ik heb hetzelfde probleem. Ik dacht erover om zoiets in HA te doen, maar ik ben niet zo goed in programmeren. Kunt u de automatisering alstublieft delen?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
- id: '1703585571892'
  alias: AAA_test_verwarming aan
  description: ''
  trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
    - sensor.shellyplusht_441793d0df84_temperature
    for:
      hours: 0
      minutes: 20
      seconds: 0
    below: input_number.temp_low
  - platform: time_pattern
    minutes: /5
  condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.shellyplusht_441793d0df84_temperature
    below: input_number.temp_low
  action:
  - if:
    - condition: and
      conditions:
        entity_id: sensor.lg_target_temp_circuit1
        below: 27
        enabled: false
      - condition: state
        entity_id: binary_sensor.lg_compressor_status
        state: 'off'
        enabled: true
        entity_id: sensor.lg_outdoor_air_temp
        above: 5
    then:
    - service: switch.turn_on
      target:
        entity_id: switch.shellyplus1_a8032abe97b8_switch_0
      data: {}
      enabled: false
      target:
        entity_id: switch.enable_disable_heating_cooling
    - delay:
        minutes: 15
        milliseconds: 0
    - service: climate.set_hvac_mode
      target:
        entity_id: climate.lg_therma_verwarming
      data:
        hvac_mode: heat
    - delay:
        minutes: 0
        seconds: 10
    - service: climate.set_temperature
      target:
      data:
        temperature: 29
    - delay:
        minutes: 59
    - service: climate.set_temperature
      target:
      data:
        temperature: 27
    - delay:
        minutes: 30
    - service: climate.set_hvac_mode
      target:
      data:
        hvac_mode: auto
    else:
      target:
        entity_id: switch.enable_disable_heating_cooling
  mode: single

[ Voor 0% gewijzigd door grootkarzijn op 02-01-2024 15:52 . Reden: Even de programmering als code erin gezet. Wat netter ]

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
BernieW schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Heb je ook een warmtepomp boiler overwogen? Aanluiten is erg eenvoudig en je kunt er ook subsidie op aanvragen.
Houd er verder rekening mee dat het water in de boiler minder heet is (afhankelijk van wat je instelt maar meestal hooguit 60C), gevolg is dat je meer warm water nodig hebt voor eenzelfde douchebeurt als voorheen.
Of je 5 miunuten douchet of er "uren" onder staat maakt natuurlijk veel uit.Bij twijfel kun je beter een groter vat kiezen (als je de ruimte hebt).

Extra isoleren van een vat metglaswol zal best kunnen, je ben tzeker niet de eerste die dat zal doen. Hoewel het oppervlak kleiner is, kijk dan ook even wat je aan de boven en onderkant kunt doen. Onderkant zou OSB of MDF op PIR waarschijnlijk wel kunnen.
Een warmtepomp boiler heb ik zeker overwogen. Met de subsidie er af hoeft dat niet duurder te zijn dan een los boilervat met driewegklep en overig aansluitmateriaal materiaal om het op de WP aan te sluiten. Maar goed, ook dan zit ik met het probleem dat de lucht aanzuiging en afvoer niet gemakkelijk te realiseren is. Verder bestaan warmtepomp boilers meestal uit een boilervat met daar bovenop de warmtepomp en dat maakt ze al snel hoger dan 1.30m.

Wij gebruiken zelf zo'n 30 a 40 liter water van 38 graden voor een douche beurt. Bezoek (vooral de kleinkinderen) zouden wel eens fors meer kunnen gebruiken, maar ja, dan geldt de regel op=op 8)

Overigens, gaat de Therma-V niet meteen bijspringen als de boiler temperatuur onder de ingestelde grens raakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:03
BernieW schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Persoonlijk wat huiverig voor een warmtepompboiler. Zie er zeker voordelen van, zoals dubbele subsidie, gescheiden systeem SWW, maar weer als nadeel de extra herrie en die kan best fors zijn voor een warmtepomp die binnen staat.
Meer water is inderdaad correct, maar in de praktijk kun je juist andersom denken. Er is nl. bijna niemand die weet hoeveel liter warm water je verbruikt met douchen met nog een gasketel. Wél hoeveel water een douchebeurt ongeveer kost. Maar voor dat laatste heb je dus niet 1 op 1 water uit je boiler nodig, dus de inhoud van de boiler is feitelijk groter dan wat je aan douchewater gebruikt. Je hebt dus helemaal gelijk, maar meestal kom je de redenering vanaf een andere invalshoek tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

gigabit schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:48:

Werkt helaas niet na het opnieuw laden van de yaml dus moet HA herstarten wat weer tot gevolg heeft dat mijn rustig draaiende LG een opstart piek krijgt :(
Huh? Ik kan zelfs mijn HA-NUC rebooten zonder dat mijn warmtepomp daar zich iets van aantrekt. En ik regel alles met HA en via modbus bedraad, zonder Esp-modules of zo..

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Zit me wat verder in te lezen in de R290 monoblock. Misschien is het even langs mij heen gegaan, maar lijkt eigenlijk geen monoblock te zijn maar een hydro-split. Was even langs mij heen gegaan. Wellicht dat de sales-people het per ongeluk vergeten waren te vermelden, of dat ik gewoon niet goed heb opgelet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uy9hPuk278--RKE-Fy9wMkhwFtk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a46RE9um68l4kjuMsJ8CY7wQ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Laatst online: 07:08
Enige die momenteel uit is is idd een hydro split
Er komt nog een hydro iwt uit en een monoblock
Wat mij eerder opviel, ze hebben prijzen uitgezocht wat in de buurt van een Nibe komt, als de kwaliteit net zo goed is, is dat niet erg maar als het de brouwkwaliteit is van de huidige r32 en r410 modellen is, dan is de enige die ik zal plaatsen bij mij thuis zijn(huidige modellen zijn voor het geld goed te noemen maar niet als de bruto prijs x2 gaat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
123Arjan schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:03:
Enige die momenteel uit is is idd een hydro split
Er komt nog een hydro iwt uit en een monoblock
Wat mij eerder opviel, ze hebben prijzen uitgezocht wat in de buurt van een Nibe komt, als de kwaliteit net zo goed is, is dat niet erg maar als het de brouwkwaliteit is van de huidige r32 en r410 modellen is, dan is de enige die ik zal plaatsen bij mij thuis zijn(huidige modellen zijn voor het geld goed te noemen maar niet als de bruto prijs x2 gaat)
Ja valt mij ook op dat de -mijn- inkoopprijzen fors zijn! Ik laat deze modellen zichzelf eerst even bewijzen voordat ik deze zelf of bij een ander ga plaatsen.
Zie verder dat de 14kW en de 16kW ook gewoon enkel-fan zijn? Niet echt wat je wil in het vochtige Nederlandse winterklimaat. -defrosts-.

Ben positief benieuwd naar de eerste ervaringen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
Daarom heb ik hem besteld voor thuis de huidige Wp om te wisselen
Ik noemde Nibe niet voor niets in mijn vorige post, specs en looks(enkel fan) heeft hij wel wat van een nibe(de 21 serie)
Die doen met de enkele fans het prima bij een defrost maar lg misschien nu ook door de 9kw element

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Swerfer schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 19:14:
[...]
Huh? Ik kan zelfs mijn HA-NUC rebooten zonder dat mijn warmtepomp daar zich iets van aantrekt. En ik regel alles met HA en via modbus bedraad, zonder Esp-modules of zo..
Ik kan waarschijnlijk ook wel herstarten zonder ch03 error als er niets mis is.
Maar bij een update van ha krijg ik zeker de ch03 error omdat de communicatie dan te lang wegvalt.
Ik heb HA draaien op een Synology ds220+ met virtual machine.

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
@123Arjan
Ben zelf me ook aan het oriënteren om mijn 12kW te vervangen.
Ben erg benieuwd wat je nu besteld hebt, dat is me niet duidelijk. Ook niet bij terug lezen.
Zou je dit willen toelichten en wat je bedoelt met: lg misschien nu ook door de 9kw element?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op zondag 31 december 2023 @ 08:41:
-2? Ik zou juist van -4 naar -5 gaan zodat ie minder snel weer aanspringt en je uit het pendelen komt.(en +5 is er niet)
@hkoo welke debietsturing gebruik je?
Het hangt ook van je stooklijn af. Als je in de daling moet wachten tot hij onder de -4 uitkomt, is het wel flink afgekoeld in je woning. De positieve kant van de Hysteresis heb je nodig om je opstartpiek op te vangen. De WP gaat altijd regelen naar de stooklijn, en hij zoekt de lijn op en niet de grens. Als de temperatuur bereikt is moet er iets gebeuren. De Ta moet dan iets omlaag anders gaat de stijging door. Ook de Ta loopt dan labgzaam op tot dat je aan de bovengrens van je Hysteresis komt. Dan heb je zeker oventemperatuur in je woonkamer.

Het is puzzelen zonder open therm zoals we gewend waren helaas. Maar een WP heeft nu eenmaal een ondergrens en een opstartpiek. Je hoeft hier echter geen last van te hebben als je de warmte in je vloer slim gebruikt. Dat moet je configuratie dan wel weer toelaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Het hangt ook van je stooklijn af. Als je in de daling moet wachten tot hij onder de -4 uitkomt, is het wel flink afgekoeld in je woning.
Welnee, het gaat over watertemperatuur.
Het water van (bijv) 30 'afkoelen' naar 28 is niks. Als je 'te warm' weer herstart, dan ligt een overshoot in het vizier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
montebaldo55 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:04:
@123Arjan
Ben zelf me ook aan het oriënteren om mijn 12kW te vervangen.
Ben erg benieuwd wat je nu besteld hebt, dat is me niet duidelijk. Ook niet bij terug lezen.
Zou je dit willen toelichten en wat je bedoelt met: lg misschien nu ook door de 9kw element?
De nieuwe r290 is momenteel enkel uitgebracht als hydrosplit
Bij de r32 hydrosplit modellen was een elektrisch backup element optioneel,
bij de r290 zit in de 1 fase 2x3kw elektrisch element in(1 fase is niet bedoeld voor de Nederlandse markt denk ik omdat afzekering moeilijk wordt), in de 3 fase modellen (9,12,14 en 16) zit 3x3kw elektrisch element in het binnendeel
Ik vermoed dat lg dit element ook zal gebruiken om de defrost sneller te kunnen afronden (vermoed, nergens op gebaseerd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:27:
[...]

Welnee, het gaat over watertemperatuur.
Het water van (bijv) 30 'afkoelen' naar 28 is niks. Als je 'te warm' weer herstart, dan ligt een overshoot in het vizier.
Het water koelt af tot de minimale grens vanaf de stooklijn. Als jouw stioklijn vandaag (zoals bij mij) nu 25 vraagt, dan koelt hij af naar 21 als je -4 hebt ingesteld.

Dit gebeurt Óok als hij vanaf de bovengrens komt als hij daar op is uitgeschakeld, maar dan moet je dat er bij optellen. Van +4 zou hij dan 8° moeten zakken voor hij bij de ondergrens is.

[ Voor 17% gewijzigd door Luisterlijk op 03-01-2024 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Het water koelt af tot de minimale grens vanaf de stooklijn. Als jouw stioklijn vandaag (zoals bij mij) nu 25 vraagt, dan koelt hij af naar 21 als je -4 hebt ingesteld.

Dit gebeurt Óok als hij vanaf de bovengrens komt als hij daar op is uitgeschakeld, maar dan moet je dat er bij optellen. Van +4 zou hij dan 8° moeten zakken voor hij bij de ondergrens is.
Ja, dat is ook precies het doel?
Als je Ta nu 25 is, je zet hem uit, en laat hem (al) bij 23 weer aanspringen, en zegt dan: "hey... ik heb een enorme overshoot", dan is het toch te verwachten dat die overshoot ongeveer 2 graden lager uitvalt als je wacht tot het water 21 is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:16:
[...]

Als je Ta nu 25 is, je zet hem uit, en laat hem (al) bij 23 weer aanspringen, en zegt dan: "hey... ik heb een enorme overshoot", dan is het toch te verwachten dat die overshoot ongeveer 2 graden lager uitvalt als je wacht tot het water 21 is?
Zeker, maar dan gaat je gemiddelde watertemperatuur wél omlaag.

En een overshoot is eigenlijk nooit enorm. We mopperen daar allemaal heerlijk op maar kopen wél en masse deze LG's die het altijd hebben. Het is gewoon een korte periode van een kwartier, die eigenlijk nooit in de weg zit als je hem de ruimte geeft. Het gaat pas fout als we ofwel bezuinigen op spullen, ofwel proberen te knijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:16:
[...]

In mijn ervaring niet helemaal, er lijken achter de schermen meer variabelen te spelen.
Zelfs als ik m'n vloer + buffer laat afkoelen naar 19 graden en dan weer aanzet op Ta 30, blaas hij op 45Hz (gelimiteerd door silent mode) en met 1500-2250W elektrisch door naar > 30 graden en gaat dan tergend langzaam aftoeren.
Wat jij zegt zóú je verwachten, maar lijkt dus niet bij alle apparaten het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:32:
[...]

In mijn ervaring niet helemaal, er lijken achter de schermen meer variabelen te spelen.
Zelfs als ik m'n vloer + buffer laat afkoelen naar 19 graden en dan weer aanzet op Ta 30, blaas hij op 45Hz (gelimiteerd door silent mode) en met 1500-2250W elektrisch door naar > 30 graden en gaat dan tergend langzaam aftoeren.
Wat jij zegt zóú je verwachten, maar lijkt dus niet bij alle apparaten het geval.
De splits zijn een verhaal apart.
De monoblocks werken naar mijn idee toch wat rechtlijniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:30:
[...]

Zeker, maar dan gaat je gemiddelde watertemperatuur wél omlaag.

En een overshoot is eigenlijk nooit enorm. We mopperen daar allemaal heerlijk op maar kopen wél en masse deze LG's die het altijd hebben. Het is gewoon een korte periode van een kwartier, die eigenlijk nooit in de weg zit als je hem de ruimte geeft. Het gaat pas fout als we ofwel bezuinigen op spullen, ofwel proberen te knijpen.
@hkoo heeft 250 liter vloerverwarming.
het huis koelt echt niet af van die extra marge die je onderin inbouwt in zo'n geval. Het gaat ook niet (nooit) om de overshoot tijdens het opstarten, maar om de problemen die het geeft als je die 'grace period' niet doorkomt. Als een systeem nog te warm is zo gezegd, of te lang te warm blijft tijdens en na het opstarten, dan treedt de warmtepomp buiten zijn hysterese met thermo off tot gevolg. Tijdens het opstarten kan dat ook 5 en zelfs 5.5 graden zijn, maar na een minuut of 10 niet meer.
Even wachten tot het systeem iets koeler is kan dus zomaar al het verschil maken.

Het hele punt is dat het bij de casus in kwestie de boel verergert als je er -2 van maakt ipv de huidige -4.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 03-01-2024 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 10:42:
[...]

De splits zijn een verhaal apart.
De monoblocks werken naar mijn idee toch wat rechtlijniger.
Ja wel balen dat dat zo lijkt te zijn, zou niet zo hoeven lijkt me.
Zitten een een 4kW en een 6kW split aan te komen. Deze gebruiken de U20 body voor het buitendeel. Dezelfde als de MU3R19 en MU4R25 multisplit airco. Wel benieuwd hoe deze zich in praktijk gaan gedragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Luisterlijk schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 08:32:
[...]

Het hangt ook van je stooklijn af. Als je in de daling moet wachten tot hij onder de -4 uitkomt, is het wel flink afgekoeld in je woning. De positieve kant van de Hysteresis heb je nodig om je opstartpiek op te vangen. De WP gaat altijd regelen naar de stooklijn, en hij zoekt de lijn op en niet de grens. Als de temperatuur bereikt is moet er iets gebeuren. De Ta moet dan iets omlaag anders gaat de stijging door. Ook de Ta loopt dan labgzaam op tot dat je aan de bovengrens van je Hysteresis komt. Dan heb je zeker oventemperatuur in je woonkamer.

Het is puzzelen zonder open therm zoals we gewend waren helaas. Maar een WP heeft nu eenmaal een ondergrens en een opstartpiek. Je hoeft hier echter geen last van te hebben als je de warmte in je vloer slim gebruikt. Dat moet je configuratie dan wel weer toelaten...
:) ik heb de hysterese op -2/+4 en ik heb nooit op start problemen(dan heeft hij 6gr de ruimte is in feite deltaT van 6) mijn afgifte ws is dan in orde(slang in beton /cement dekvoer) er zijn ook mensen met z.g droog bouw wat dat dan is weet ik ook niet?? +radiatoren met speedventilatoren...watertemp word bepaald door stooklijn..optimal debiet en op Ai....wp schakeld in/uit met externe kamerthermostaat(klok) hysterese 0,4/04 (is instelbaar)...houd de woonkamer op 20,6 gr(als ik wil ook hoger of lager) s,nachts op 18gr(met klok en stillemode)....ik moet er bij zeggen ik stook op hogere temp 30gr>40gr....is een 9KW Monoblok

edit: ik kan bij wijze van de stooklijn op 55gr zetten dit heeft weinig zin dit haalt hij sowieso never nooit het is geen gas cv ketel die kan tot 90gr(maar die is dan ook 22KW.....de wp is 9kw thermisch)

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 03-01-2024 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Een overshoot op 40 zul je ook niet snel krijgen nee.
Het gaat juist om dit zachte weer bij huishoudens die 26 willen. Dat is een aanzienlijk lagere temperatuur, en daar is de warmtepomp bij dit weer in 2 min. De hele kwestie is de temperatuur zo snel mogelijk af te staan, zodat je na 10 min (weer) onder de 30 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:22:
Het gaat juist om dit zachte weer bij huishoudens die 26 willen. Dat is een aanzienlijk lagere temperatuur, en daar is de warmtepomp bij dit weer in 2 min. De hele kwestie is de temperatuur zo snel mogelijk af te staan, zodat je na 10 min (weer) onder de 30 komt.
:) ja dat zal het zijn je stookt op lagere temp non stop dan komt het allemaal veel precieser wil je hem aan de gang houden,bij mij anders hij loopt met tussen posen gestuurd door RMC en externe kamerthermostaat als hij een tijdje stop heeft gestaan(laten we zeggen 1,5 uur) is de temperatuur in het systeem(watertemp.) vanzelf gedaald naar de temperatuur in de kamer tussen 20a21gr omdat hij 4x per uur het water rond pompt(is toch logisch) hij begint bij opstart met 21gr watertemp. ook bij mij(dan heeft hij voldoende ruimte voor de opstartpiek)....ik moet er bij zeggen in kamer vloer verwarming+2 t2 radiators de vloer word doorgaans niet warmer als +- 24>25gr de balans is goed

[ Voor 6% gewijzigd door kazemo op 03-01-2024 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
paQ schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:22:
Ik heb het inmiddels aardig onder controle:

Opstart vandaag na 12 uur uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C2qkAAGTD7zY9UgabzAt15EpWHg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lDWIH4MeMnHeesRQCsZUmgph.png?f=fotoalbum_large

Opstart nadat warmtepomp per ongeluk uit was gegaan door een bedieningsfoutje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5hOMj4hv-Uo0gqQZHXP3r4m_Ncs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EeuovEQU8btCRjJBHwfDDH9c.png?f=fotoalbum_large

Het is dus wel mogelijk bij een LG met een Ta van 26 graden. Je afgifte moet er natuurlijk wel geschikt voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

123Arjan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:53:
[...]

Ik vermoed dat lg dit element ook zal gebruiken om de defrost sneller te kunnen afronden (vermoed, nergens op gebaseerd)
Ik heb een split met twee 3kW back-up heaters (een heb ik er uitgezet, omdat ik deze op 1 fase heb aangesloten. ze hebben namelijk een aparte voeding nodig) en deze heeft in de koude periode van eind november, maar twee keer 300 Wh verbruikt. Ik heb de instelling gewijzigd van de standaard -5 graden naar 0 graden. Mijn vermoeden is dus dat de back-up heaters niets tijdens een defrost doen. Volgens handleiding zouden ze alleen in actie komen als de WP de gewenste temperatuur van het aanvoer water niet zou kunnen halen. Ik heb de back-up heater nu in een HomeWizard zitten, om te zien wanneer deze in actie komt en hoeveel deze dan verbruikt. Nu nog even wachten op lagere (onder 0 graden) temperaturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
PeteSplit schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:43:
[...]

Ik heb een split met twee 3kW back-up heaters (een heb ik er uitgezet, omdat ik deze op 1 fase heb aangesloten. ze hebben namelijk een aparte voeding nodig) en deze heeft in de koude periode van eind november, maar twee keer 300 Wh verbruikt. Ik heb de instelling gewijzigd van de standaard -5 graden naar 0 graden. Mijn vermoeden is dus dat de back-up heaters niets tijdens een defrost doen. Volgens handleiding zouden ze alleen in actie komen als de WP de gewenste temperatuur van het aanvoer water niet zou kunnen halen. Ik heb de back-up heater nu in een HomeWizard zitten, om te zien wanneer deze in actie komt en hoeveel deze dan verbruikt. Nu nog even wachten op lagere (onder 0 graden) temperaturen.
Interessant, ik heb er 3 van 2kW. Ze schakelen hier zeker wel bij een defrost. Heb ze nu niet aangesloten. Verschilt nogal per type en bouwjaar dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
123Arjan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 09:53:
[...]

De nieuwe r290 is momenteel enkel uitgebracht als hydrosplit
Bij de r32 hydrosplit modellen was een elektrisch backup element optioneel,
bij de r290 zit in de 1 fase 2x3kw elektrisch element in(1 fase is niet bedoeld voor de Nederlandse markt denk ik omdat afzekering moeilijk wordt), in de 3 fase modellen (9,12,14 en 16) zit 3x3kw elektrisch element in het binnendeel
Verhelderend Arjan.
Het is/was voor mij onduidelijk welke modellen er inmiddels zijn of gaan komen.
Ben namelijk van plan om terug te gaan van 12kW naar 9kW.
Deze laatste is namelijk sinds een paar maand ook in 3F 400V leverbaar.
Dat van dat backup element was mij niet duidelijk maar dat is bij die wp niet van toepassing.
Of zijn er zwaar wegende argumenten om te wachten en een R290 9kW te plaatsen?
Gebruik de wp alleen voor verwarming, dus geen SWW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
montebaldo55 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Verhelderend Arjan.
Het is/was voor mij onduidelijk welke modellen er inmiddels zijn of gaan komen.
Ben namelijk van plan om terug te gaan van 12kW naar 9kW.
Deze laatste is namelijk sinds een paar maand ook in 3F 400V leverbaar.
Dat van dat backup element was mij niet duidelijk maar dat is bij die wp niet van toepassing.
Of zijn er zwaar wegende argumenten om te wachten en een R290 9kW te plaatsen?
Gebruik de wp alleen voor verwarming, dus geen SWW.
Enige waarom ik eventueel zou wachten(ik wacht wel maar dat is puur om te kijken hoe het draait en dat weet ik bij de huidige wel, en heb nu nog een goed draaiende Wp) is geluidsniveau indien je in een rijtjeshuis woont, de vrouw niet zo’n ’lelijke ‘ buitenunit wilt (de reden dat ik het r290 model waarschijnlijk al 3x verkocht heb)
Rendement is niet noemenswaardig verbeterd tov een monoblock
Pagina: 1 ... 128 ... 181 Laatste