LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 127 ... 180 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Gisteren telefonisch contact gehad met een van de vaste medewerkers van LG service desk. Gaat om een vraag die al maanden openstaat.
Maar daarna gevraagd of hij bekend is met de hoge stroom vraag bij het opstarten van de LG apparaten.
Is dat om de compressor oid te ontzien?

Reactie: komt mij onbekend voor. Vraag nog niet eerder gehad maar u bent de 2e die dat deze week vraagt.
Zal het eens navragen bij mijn collega's.
Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:34
montebaldo55 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:32:
Gisteren telefonisch contact gehad met een van de vaste medewerkers van LG service desk. Gaat om een vraag die al maanden openstaat.
Maar daarna gevraagd of hij bekend is met de hoge stroom vraag bij het opstarten van de LG apparaten.

Reactie: komt mij onbekend voor. Vraag nog niet eerder gehad maar u bent de 2e die dat deze week vraagt.
Wordt vervolgd.
Mogelijk ben ik de eerste die dat deze week heeft gevraagd. Wacht ook nog op antwoord.
Mail is doorgestuurd naar ae.svcsupport@lge.com.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

SCG schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:19:

Weten jullie wat überhaupt acceptabel is qua aantal uit- en aanschakelingen per dag voor een warmtepomp?

BVD. Gr. Sander
EN15450 zegt maximaal 3 starts per uur.
Uit verschillende wetenschappelijke studies gaat het om het slijten van de compressor tegen te gaan.

Met 6 per dag zit je daar ruim onder!

Pardon my dutch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:23
paQ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:11:
[...]

met welke waarde?

12? 15?
15. Externe pomp haalt ca 1m3 per uur en daar wil ik onder blijven.

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-07 22:37

Wordt vervolgd.
Hebben jullie dit forum al eens een beetje doorgenomen? Al een beetje thuis in de materie?

Wat is die hoge stroomvraag? Hoe hoog en welke apparaten bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Mijn vorige 9kW 230. Trok zo'n 4800 kW s ochtends bij paar graden vorst
Paar keer meegemaakt dat ik 's ochtends in de kou zat.
Mag er niet aan denken dat als ik in het buitenland zit dit opnieuw gebeurd
Verkocht en omgeruild voor 12kW 3F.
Liever geen discussie over 20A trage C karakteristieke automaten. Principieel tegenstander. Veilige marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
montebaldo55 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:28:
Mijn vorige 9kW 230. Trok zo'n 4800 kW s ochtends bij paar graden vorst
Paar keer meegemaakt dat ik 's ochtends in de kou zat.
Mag er niet aan denken dat als ik in het buitenland zit dit opnieuw gebeurd
Verkocht en omgeruild voor 12kW 3F.
Liever geen discussie over 20A trage C karakteristieke automaten. Principieel tegenstander. Veilige marge.
4800 kW? Paar keer in de kou? Wordt er niet veel duidelijker op. Zo kunnen we niet helpen ben ik bang. B20 is ruim voldoende voor jouw toestel.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

gerlag schreef op woensdag 20 december 2023 @ 17:25:
[...]

Die werkt niet, ik heb de mijne nog liggen, zelfs wat 'verbouwd', maar ben al gauw naar een waveshare overgestapt. Bij nader onderzoek blijken dit geen volwaardige RS485 modbus interfaces te zijn. .
Huh? Ik heb er zo één en die werkt perfect. Kabel is ook zo'n 10 meter hier.

• Luisterlijk
Casper de Boer schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:36:
[...]

Vandaar dat fixed Flow nog wel eens een oplossing wil bieden waardoor de wp 1 variabele minder heeft.
Dat is een beetje als je auto vastzetten op 70 kmh

• Luisterlijk
Speedener schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:02:
[...]

De oppervlakte/inhoud (ongeveer 275m2 / 1000m3) die verwarmd moet worden is vrij fors (hoge plafonds ook), dus we hebben liever iets warmer water erdoorheen stromen om de ruimtes sneller warm te laten worden. En ja, misschien is 45 graden wat te hoog, maar ik wil de WP het vooral eens zien doen/stabiel (voordat we 'm naar beneden tunen) - het rare is, hij heeft het gehaald maar sinds een maand of 2 niet meer.

We hebben een kleine buffervat en aangesloten in serieparallel

De zones hebben allemaal eigen naregeling, aangestuurd door Honeywell systeem.

Instellingen van vandaag zijn:
Temperatuur sensorWater
Mixing CircuitNot use
Use External PumpNot use
RMC mastermaster
Forced operationUse, Cycle: 180, Time: 5
Pump Prerun/Overrun1 & 2
Waterflow control methodOptimal Flow Rate
Pump capacity100%
Fixed flow rateHeat: 46, Cool: 46
Fixed Delta THeat & Cool: 5
Heating temp settingOutlet
Water temp34 - 55
Hysteresis Heating Water-2.0 / 2.0
Pump setting in heatingTime setting, On: 2, Off: 5

T-vraag: 45 graden

T-in: 29 graden
T-uit: 31 graden
Flow rate: 21 LPM (obv optimal flow setting)
Druk: 1.8 Bar
Stroomverbruik: 1.6kW (zie ik alleen hoger (3) als ik de WP herstart)

Mijn hoofdpijn-punt is eigenlijk: waarom gaat de WP niet harder lopen om de T-uit hoger te krijgen?
toon volledige bericht
Buffervat in parallel? Dan komt je Tr rechtstreeks uit je buffervat. Mogelijk zonder bijdrage aan het verwarmings proces. Had je al een een schema gedeeld van je installatie?

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 11:44
Pixal schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:55:
[...]

Ook al zien ze er hetzelfde uit, er zijn heel veel bedrijven (fjes) die die dingen maken. Hetzelfde geldt voor de RS485 naar TTL bordjes. En veel van die dingen hebben een ontwerpfout (nadeel van elkaar kopieren :) ).
Twee onderdelen (weerstanden) hebben een verkeerde waarde waardoor je een slechte verbindign krijgt. Als je handig bent met elektronica is het makkelijk op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:40
Luisterlijk schreef op donderdag 21 december 2023 @ 06:36:
[...]

Dat is een beetje als je auto vastzetten op 70 kmh
Mhwah... Ik weet niet of dat wel een goede vergelijking is. 70km is één enkele variabele.

De energie die een WP afgeeft is evenredig met de hoeveelheid water en het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour.

Bij regelen op optimal flow streeft de WP naar een delta-t van 5 graden en varieert de flow om de energie toevoer te reguleren. Bij fixed-flow is dat net andersom.

Nu heb ik zelf vloerverwarming en onder de huidige milde omstandigheden moet mijn aanvoer temperatuur ongeveer 26 graden zijn om het binnen op 21 graden te houden. De delta-t zit dan rond de 1.4 graad. Zou de delta-t 5 graden zijn dan moet ta omhoog voor voldoende warmte afgifte wat resulteert in een lagere COP. Bovendien krijg ik dan merkbare en onwenselijke temperatuur verschillen in mijn vloer.

Bij radiatoren en hogere water temperaturen kan een delta-t van 5 graden misschien wel beter werken, dat weet ik dan weer niet 8)

• JosHen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-10-2024

JosHen

hm091mru44

paQ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:42:
[...]

merkwaardig, maar werkt zo te zien prima voor je.
Ben wel benieuwd hoe een defrost je vergaat, want dan negeert de wp volgens mij die 25%.
dit is de grafiek van 5 dec. na de defrost start de wp als een "gewone" start

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mek-93PZutekn8pXu7tqBQAvXXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tGD4nEnWBLF5X7WQFpQOMukE.jpg?f=fotoalbum_large

• JosHen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-10-2024

JosHen

hm091mru44

BernieW schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:22:
[...]

Recent model met de laatste firmware neem ik aan? In modellen van verleden jaar krijg je met zo'n lage pompcapaciteit een flow error. Ik kan 'm niet lager instellen dan iets van 60%, met optimaal debiet daalt het debiet tot ongeveer een 40% van z'n maximale debiet.
mijn wp is van sept 22. de firm ware is nog de oude 3.0.6.4

• BernieW
KarsS schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:04:
[...]
....

Nu heb ik zelf vloerverwarming en onder de huidige milde omstandigheden moet mijn aanvoer temperatuur ongeveer 26 graden zijn om het binnen op 21 graden te houden. De delta-t zit dan rond de 1.4 graad. Zou de delta-t 5 graden zijn dan moet ta omhoog voor voldoende warmte afgifte wat resulteert in een lagere COP. Bovendien krijg ik dan merkbare en onwenselijke temperatuur verschillen in mijn vloer.

....
Heb je dit al eens gemeten? Bij een heel lage dT zal de compressor waarschijnlijk op 10 of 15 Hz draaien, het aandeel van de vaste belasting van de waterpomp en elektronica wordt dan relatief natuurlijk een stuk hoger. En dat heeft invloed op de COP.
En als de WP met een iets hogere dT werkt neemt je afgifte toe, maar zal je WP waarschijnlijk ook eerder afslaan op de thermostaat (als je die gebruikt).

Om te kijken wat onder de streep het meest efficient is, zou je totaal opgenomen energie per graaddag kunnen vergelijken door bv naar mindergas.nl te gaan loggen.

Heb zelf ook lang gedraaid met vast debiet, ben nu weer aan het spelen met optimale flow. Met voornamelijk vloerverwarming draait ie bij mij nu rustig en constant met een dt van 3K. Met vast debiet draaide de WP veel meer uren op een dT van 1.5-2 K op minimale frequentie.
De reden dat ik hier toch weer mee bezig ben is dat je een vast debiet ook regelmatig aan moet passen aan het weer (of stndaard op een hoge waarde gaan zitten (=inefficient). Het is als met @Luisterlijk zijn auto, met de cruisecontrol op 70 ga je niet de snelweg op, dan zet je 'm op 100 en in de bebouwde kom ga je terug naar 30 (dorpen hebben al jaren 30 km/u als max in de bebouwde kom, welkom bij de club A'dam)

• BernieW
JosHen schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:25:
[...]

mijn wp is van sept 22. de firm ware is nog de oude 3.0.6.4
Dat is van de RMC, zegt niet zoveel over de software inde WP zelf. Daar is aankoopdatum/serienummer/produktie datum meer een indicatie. Gekocht in september zal je firmware recenter zijn, daar kun je best blij mee zijn

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:32
JosHen schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:16:
[...]

dit is de grafiek van 5 dec. na de defrost start de wp als een "gewone" start

[Afbeelding]
Ja prima toch, je zit ook meteen op een 'hoog' Ta, hoog genoeg om geen overshoot te hebben iig :)
Wat er anders is tov een gewone start is zoals je ziet de flow. Die is 10 min 100% pompcapaciteit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• M_AW
  • Registratie: November 2017

Wordt vervolgd.
Ik correspondeer al anderhalf jaar met LG over deze eigenschap (ik durf het in dit topic geen probleem meer te noemen, want dan word ik verweten negatief te zijn, dus noem ik het maar een eigenschap). Dus hetzij was deze specifieke medewerker er niet van op de hoogte, of het is een leugen.
De reactie van de medewerkers vind ik toch opvallend, zelfs als ik een zip-file met LGMV-logging meestuur en nadrukkelijk vraag wáárom mijn 5kW meer dan 8kW thermisch levert en daarna nóg verder optoert terwijl het setpoint al overschreden is, dan wordt er alleen maar gesproken over mijn afgiftesysteem. Nog geen enkele keer is er inhoudelijk gereageerd op de vraag / constatering. Als je er op gaat letten dan zou je bijna gaan vermoeden dat ze geïnstrueerd zijn er niet over te praten. Maar nu zal ik wel weer te negatief zijn :+

M.b.t. split-airco systemen niks dan goeds over de servicedesk-medewerkers! Atlijd prima geholpen. Maar m.b.t. de ThermaV ligt mijn ervarin (meer dan eens) helaas anders.

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

• paQ
[...]
Mhwah... Ik weet niet of dat wel een goede vergelijking is. 70km is één enkele variabele.

De energie die een WP afgeeft is evenredig met de hoeveelheid water en het temperatuurverschil tussen aanvoer en retour.

Bij regelen op optimal flow streeft de WP naar een delta-t van 5 graden en varieert de flow om de energie toevoer te reguleren. Bij fixed-flow is dat net andersom.

Bij radiatoren en hogere water temperaturen kan een delta-t van 5 graden misschien wel beter werken, dat weet ik dan weer niet 8)
Het pakt bij iedereen net wat anders uit, en dan is het prima dat we de opties hebben ;)
Hier gaat ie lekker rond de 11.5-12l/min. En met een goed afgemeten stooklijn hoeft ie met wat headroom echt geen 20l te draaien als het kouder wordt.

• Luisterlijk
[...]

Ik maak de vergelijking juist om het vierkant te maken. Je fixt inderdaad één variabele. Maar dat doe je met dT ook. En daar zit nog een addertje aan, omdat dT feitelijk een resultaat is. Geen stuurbare variabele. Voor fuxed dT heb je minimaal 2 andere variabelen nodig die je wél kunt sturen. Je afgifte heb je namelijk niet helemaal zelf in de hand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
BernieW schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:28:
[...]

Heb je dit al eens gemeten? Bij een heel lage dT zal de compressor waarschijnlijk op 10 of 15 Hz draaien, het aandeel van de vaste belasting van de waterpomp en elektronica wordt dan relatief natuurlijk een stuk hoger. En dat heeft invloed op de COP.
En als de WP met een iets hogere dT werkt neemt je afgifte toe, maar zal je WP waarschijnlijk ook eerder afslaan op de thermostaat (als je die gebruikt).

Om te kijken wat onder de streep het meest efficient is, zou je totaal opgenomen energie per graaddag kunnen vergelijken door bv naar mindergas.nl te gaan loggen.

Heb zelf ook lang gedraaid met vast debiet, ben nu weer aan het spelen met optimale flow. Met voornamelijk vloerverwarming draait ie bij mij nu rustig en constant met een dt van 3K. Met vast debiet draaide de WP veel meer uren op een dT van 1.5-2 K op minimale frequentie.
De reden dat ik hier toch weer mee bezig ben is dat je een vast debiet ook regelmatig aan moet passen aan het weer (of stndaard op een hoge waarde gaan zitten (=inefficient). Het is als met @Luisterlijk zijn auto, met de cruisecontrol op 70 ga je niet de snelweg op, dan zet je 'm op 100 en in de bebouwde kom ga je terug naar 30 (dorpen hebben al jaren 30 km/u als max in de bebouwde kom, welkom bij de club A'dam)
toon volledige bericht
Als je een vast debiet gaat veranderen, is het geen vast debiet meer. Dan ben je handmatig een optimal flow aan het regelen in mijn ogen.

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 10:21
Pixal schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:55:
[...]

Deze heb ik ook gebruikt en werkte verder prima. Wat ik echter een groot nadeel vond: zodra mijn odroid met Home Assistant vastliep of bijvoorbeeld een update deed, dan sprong de WP in error omdat de communicatie via Modbus dan niet meer werkte. Oftewel wanneer HA niet stabiel draait, dan heb je kans op een koud huis. En dat vond ik een no go.

LG Therma V HM091MR.U44

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 10:38
Luisterlijk schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:47:
[...]

Als je een vast debiet gaat veranderen, is het geen vast debiet meer. Dan ben je handmatig een optimal flow aan het regelen in mijn ogen.
:) voor alle duidelijkheid ik stuur op optimal flow daar kan hij de hele trukendoos gebruiken (dat zijn zijn tools) voor het beste resultaat te bereiken.,een belangrijke variabele is de buitentemp. dat is een natuurwet die kunnen we niet vast zetten ik laat de WP gewoon zijn gang gaan(het resultaat ben ik tevreden over,al kan ik het af en toe niet begrijpen).....met alle respect voor diegene die met HA zelf een optimale regeling( met veel kunst en vliegwerk en denkwerk) maken voor hun installatie .,wat niet wil zeggen dat het bij anderen ook werkt......wat we ook niet weten de software wat op de hoofdprint(in WP)staat en wat die doet(die word schijnbaar geupdate af fabriek om de zoveel tijd) volgens mij kan je ook met HA er niet aankomen??(veranderen)........ik ben ook wel zelfkritisch onder het motto....,,Als je Weet dat je niets Weet dan begin je al iets te Weten ,dat zouden anderen misschien ook eens wat meer moeten doen(in algemene zin gesproken en niet op 1persoon) het is tenslotte een discussie forum iedereen mag daar zijn zegje doen! en ja het kan wel eens fout gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:44:
[...]

Ik maak de vergelijking juist om het vierkant te maken. Je fixt inderdaad één variabele. Maar dat doe je met dT ook. En daar zit nog een addertje aan, omdat dT feitelijk een resultaat is. Geen stuurbare variabele. Voor fuxed dT heb je minimaal 2 andere variabelen nodig die je wél kunt sturen. Je afgifte heb je namelijk niet helemaal zelf in de hand.
Er zijn echter ook variabelen die we niet kunnen sturen, waaronder de buitentemperatuur.
Dus 70 per uur op de cruisecontrol kost 'niks' berg af, en veel berg op.
Of bijv de inhoud van je systeem.

Het is dikke prima als optimal flow bij mensen werkt, maar het is intussen op dit forum ook wel duidelijk dat dat lang niet bij/voor iedereen het geval is. Er is veel meer 'ruimte' ook voor die optimal flow regeling mijns inziens bij de wat hogere aanvoertemperaturen. Simpelweg omdat je dan afkunt/wegkomt met een groter deltaT.
Mijn WP draait nu al sinds gistermiddag op Ta27 (deltaT 2.9, COP 6.1). Wat moet ik in hemelsnaam met een deltaT van 6+ dan? Dan worden delen van mijn vloer voelbaar koud(er) en sta ik te trekken aan een dood paard.

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-07 11:02

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Ik kom zoals gevraagd even terug op de inhoud van mij verwarmingssysteem:
Totale inhoud Radiatoren/Convectors Jaga is 17.72L
Deze staan allemaal volledig open.

Daarnaast nog:
22m Dikwandige CV leiding 3/4 inch
10m Dikwandige CV leiding 1/2 inch
12m CV Leiding 15mm

Helaas nog geen info van de installateur m.b.t. welk buffervat men zou plaatsen.

[ Voor 13% gewijzigd door RVerheijden op 21-12-2023 17:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• montebaldo55
Luisterlijk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:36:
[...]

4800 kW? Paar keer in de kou? Wordt er niet veel duidelijker op. Zo kunnen we niet helpen ben ik bang. B20 is ruim voldoende voor jouw toestel.
Het forum volg ik al vele jaren.
Volg diverse voor mij vaste topics.
Ik vind het gaaf om te lezen hoe een ieder hier op zijn eigen wijze mee om gaat.

Zoals je eerder hebt kunnen lezen wil ik principieel geen B20 in mijn meterkast.
Veiligheid voor alles.
In het seizoen voor het huidige 3x meegemaakt dat dat de belasting te hoog was.
Daarom de 9kW vervangen door een 12kW 3 fasen. Nu geen centje pijn.
Met de subsidie erbij kost dat maar heel weinig.
Wacht even af hoe de nieuwe 9kW 3 fasen met R290 het doet in de praktijk.
Dat moet voor mijn huis eigenlijk genoeg zijn
Wellicht dat ik dan weer switch.
Vgl de de service desk staat er nog maar 1 in NL.
Heb er veel plezier om deze nieuwe ontwikkelingen te volgen en daar in mee te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Laatst online: 08-07 16:18
montebaldo55 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:48:
[...] Zoals je eerder hebt kunnen lezen wil ik principieel geen B20 in mijn meterkast.
Bij ons ook geen B20. Ik meende dat het wel mee zou vallen, maar het is onze 9kW wp toch gelukt om de C16 automaat er begin december een paar keer uit te blazen. Heb er toch maar een klein scriptje omheen gebreid, als het te gek wordt dan maar even kort in silent mode. Dan is het gelijk over. Ik heb wel rekening gehouden met de afschakeltijd van een C16, die kan gedurende enige tijd een wat groter stroom voeren zonder dat hij aanspreekt.
Uiteraard hoort daar ook een vermogensmeting bij, maar de meesten hier met HA zullen er wel een hebben geïnstalleerd.

Ter inspiratie voor hen die hier mee willen experimenteren, en voor wat het waard is, onderstaand een code snippet:

In configuration.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
template:

# detectie te veel vermogen uit net
  - sensor:
    - name: "LG_te_veel_vermogen"
      state: >-  
        {% set epwr =  states('sensor.electrical_power') | float(0) %}
        {% if epwr > 4.100 %}
                On
        {% else %}
                Off
        {% endif %}

In automations.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
- id: '167437807'
  alias: Silent_mode_after_power_peak
  description: Bij te lang te hoog vermogen zet Silent mode voor xx seconden  aan. 
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - sensor.LG_te_veel_vermogen
    from: 'Off'
    to: 'On'
    for:
      minutes: 4
      seconds: 15
  condition: []
  action:
  - service: switch.turn_on
    data: {}
    target:
      entity_id: switch.lg_silent_mode_set
  - delay:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 30
      milliseconds: 0
  - service: switch.turn_off
    data: {}
    target:
      entity_id: switch.lg_silent_mode_set
  mode: single

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 17:23
paQ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:36:
[...]

even uit nieuwsgierirgheid: hoe zijn de gedragingen als je een fixed flow gebruikt?
Met fixed flow op 15 l/min loopt de 9kW lekker rustig door bij deze temperaturen tussen 8 en 12 graden.
De golfbeweging in vermogen dempt na de opstart sneller uit.

Met een ca 50% hogere flow krijg je een ca 50% lagere dT.
Dankzij de 15 l/min en dT van ongeveer 3 graden in plaats van 8 l/min met dT van 5 graden is de gemiddelde temperatuur in het systeem hoger en heb ik de stooklijn offset op -1 moeten zetten om de temperatuur niet te hard op te laten lopen.

Ik laat het eens een poosje zo om te zien of het ook goed gaat bij lagere temperaturen.

LG HU091MR+HN091MR.NK5

• paQ
Het is trial and error. :)
Kun je zo een half seizoen mee zoet zijn, maar eenmaal goed ingesteld op
Stooklijn hoef je er ook niet meer aan te komen. Misschien eens af en toe een +1 als het nat en guur is.

• montebaldo55
@paQ @mjvdkolk
Dank voor ondersteunende reacties.
Toen dat probleem destijds speelde (3jr terug) stond HA met alle R32 ers nog in de kinderschoenen. Dat was de tijd van Mouse. Die had een een mogelijke oplossing in petto. Destijds uitgebreid gevolgd. Heb me toen opgegeven als testgebruiker. Zover is het nooit gekomen omdat hij problemen voorzag met aansprakelijkheid en licenties. En gelijk had hij.
Daarom toen de 12kW geplaatst terwijl mijn warmteverlies berekening uitkomt op 8.8kW en Koevlaas idem.
Maar mijn huidige 12kW heeft ook een bijzonderheid.
De linker printplaat (met de led s) heeft een andere lay-out dan de gebruiksaanwijzing. Er missen 2 dipswitches die wel in de gebruiksaanwijzing staan afgebeeld.
Met die dipswitches kun je de peakcontrol instellen.
Dat zou voor mij heel handig zijn omdat mijn wp aan de grote kant is.
Daar zijn al maanden mee aan het worstelen bij de service desk. Zou nieuwe printplaten toegestuurd krijgen.
Maar sinds vorige week heb ik te horen gekregen dat ze er niet op horen te zitten.
Ze gaan nu intercollegiaal overleggen hoe ze dit gemis kunnen tackelen.

@Luisterlijk
Jouw oordeel dat ik het forum beter moet volgen/lezen lijkt me .....
Elke bladzijde heb ik gelezen.
Maar ik begin hier zeker geen polemiek over.

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 10:42
montebaldo55 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 23:34:
@paQ @mjvdkolk
Dank voor ondersteunende reacties.
Toen dat probleem destijds speelde (3jr terug) stond HA met alle R32 ers nog in de kinderschoenen. Dat was de tijd van Mouse. Die had een een mogelijke oplossing in petto. Destijds uitgebreid gevolgd. Heb me toen opgegeven als testgebruiker. Zover is het nooit gekomen omdat hij problemen voorzag met aansprakelijkheid en licenties. En gelijk had hij.
Daarom toen de 12kW geplaatst terwijl mijn warmteverlies berekening uitkomt op 8.8kW en Koevlaas idem.
Maar mijn huidige 12kW heeft ook een bijzonderheid.
De linker printplaat (met de led s) heeft een andere lay-out dan de gebruiksaanwijzing. Er missen 2 dipswitches die wel in de gebruiksaanwijzing staan afgebeeld.
Met die dipswitches kun je de peakcontrol instellen.
Dat zou voor mij heel handig zijn omdat mijn wp aan de grote kant is.
Daar zijn al maanden mee aan het worstelen bij de service desk. Zou nieuwe printplaten toegestuurd krijgen.
Maar sinds vorige week heb ik te horen gekregen dat ze er niet op horen te zitten.
Ze gaan nu intercollegiaal overleggen hoe ze dit gemis kunnen tackelen.

@Luisterlijk
Jouw oordeel dat ik het forum beter moet volgen/lezen lijkt me .....
Elke bladzijde heb ik gelezen.
Maar ik begin hier zeker geen polemiek over.
toon volledige bericht
M.b.t. die printplaat. Volgens mij zitten die niet op de 3fase versie.
Ik had de nl handleiding daar stonden ze ook in beschreven. Ik heb ergens een andere handleiding gezien, waarbij die er niet waren.
Bij mij op de printplaat is wel de ruimte maar de dipswitches zitten er niet op.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Q5PdmEfEwvlYK-zGPCTYR-eSuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K10QRi2FQZbRts0FitEhTCEM.jpg?f=fotoalbum_large
Toevallig toen een foto van gemaakt

[ Voor 11% gewijzigd door The_KnarF op 21-12-2023 23:41 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
Inderdaad. Heb zelf ook vele foto's hiervan. Gemaakt om van gedachten te kunnen wisselen met de service desk.

Maar de fabrikant kan de papieren versie van de gebruiksaanwijzing nooit bijhouden. Er zullen altijd verbeteringen en veranderingen toegepast worden in de productie cyclus. Ook kunnen er toeleveringsproblemen of tekorten zojn
Daarom zou het handig zijn dat er een digitale versie zou zijn met mutaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15:59

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8IqQ7KuAsPKMctWkU3dbeO9Utws=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/j4rvAlbbHllDPkz2gJY0ddL4.gif?f=user_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buCgDfFMV29HdFJT1X15aDjUwFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xwbBdFBB124k7RjjF3sPlLY0.png?f=fotoalbum_large Dit is de grafiek van de laatste paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
RVerheijden schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 16:47:
[Afbeelding] Dit is de grafiek van de laatste paar dagen.
mooi, of niet?
wat wil je hiermee duidelijk maken?
Heb jij gisteren maar 2 uurtjes verwarming nodig gehad?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

The_KnarF schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:20:
[...]

mooi, of niet?
wat wil je hiermee duidelijk maken?
Heb jij gisteren maar 2 uurtjes verwarming nodig gehad?
Ja dat is mooi.
In de nacht van de 20e naar de 21 begon de warmtepomp te pendelen toen heb ik hem op een gegeven moment uitgezet het was toch nog warm genoeg in huis.
Om 16:00 heb ik hem weer aangezet en weer was hij aan het pendelen.
Dus uiteindelijk weer uitgezet.
De 22e heeft is het gelukkig wel gelukt en loop hij nu nog steeds op 328 Watt met af en toe een kort piekje.
Het is het daarmee 21.5 graden geworden in huis.
Wat ik dus nog poog te realiseren is dat hij niet zo pendeld als hij op de 21e meerdere keren heeft gedaan. En liefst dat ik de gevraagde water temperatuur omlaag kaan zetten zodat de temperatuur minder oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sil-vur
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-04 00:03
RVerheijden schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 19:45:
[...]

Ja dat is mooi.
In de nacht van de 20e naar de 21 begon de warmtepomp te pendelen toen heb ik hem op een gegeven moment uitgezet het was toch nog warm genoeg in huis.
Om 16:00 heb ik hem weer aangezet en weer was hij aan het pendelen.
Dus uiteindelijk weer uitgezet.
De 22e heeft is het gelukkig wel gelukt en loop hij nu nog steeds op 328 Watt met af en toe een kort piekje.
Het is het daarmee 21.5 graden geworden in huis.
Wat ik dus nog poog te realiseren is dat hij niet zo pendeld als hij op de 21e meerdere keren heeft gedaan. En liefst dat ik de gevraagde water temperatuur omlaag kaan zetten zodat de temperatuur minder oploopt.
Ik hetzelfde of vergelijkbaar probleem, als mijn systeem nog iets rest warmte heeft krijg ik de wp niet door zn opstart heen.
Dit omdat de stooklijn om een te lage temperatuur vraagt en de wp dus waarschijnlijk uitgaat op hysterese.

Omdat ik mijn afgifte systeem op dit moment nog aan het aanpassen ben, is mijn tijdelijke oplossing de stooklijn een paar graden te verhogen tijdens de opstart.

Na de opstart zet ik hem weer een paar graden omlaag. Gelukkig is het mij bij de laatste tijd stabiel genoeg om dagen achter elkaar te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Sil-vur schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:24:
[...]

Ik hetzelfde of vergelijkbaar probleem, als mijn systeem nog iets rest warmte heeft krijg ik de wp niet door zn opstart heen.
Dit omdat de stooklijn om een te lage temperatuur vraagt en de wp dus waarschijnlijk uitgaat op hysterese.

Omdat ik mijn afgifte systeem op dit moment nog aan het aanpassen ben, is mijn tijdelijke oplossing de stooklijn een paar graden te verhogen tijdens de opstart.

Na de opstart zet ik hem weer een paar graden omlaag. Gelukkig is het mij bij de laatste tijd stabiel genoeg om dagen achter elkaar te draaien.
Ik weet het tijdsverloop niet van wat je hier beschrijft, maar wat is je ingestelde max pompcapaciteit bijvoorbeeld? Of is je wp simpelweg te groot? (Of je CV systeem te klein)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sil-vur
paQ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:36:
[...]

Ik weet het tijdsverloop niet van wat je hier beschrijft, maar wat is je ingestelde max pompcapaciteit bijvoorbeeld? Of is je wp simpelweg te groot? (Of je CV systeem te klein)
Ik heb een 5kw u44 monoblock met 45m2 vloerverwarming zonder naregeling.
Boven verdieping 3 radiatoren en een beetje vloerverwarming in de badkamer.
De 2 van de 3 radiatoren worden deze week vervangen door jaga's met ventilatoren.
Ik draai op 75% pomp capaciteit waarbij ik ook nog eens de flow naar de bovenverdieping knijp. Dit is natuurlijk 1 grote bypass.

Niet ideaal maar voor nu werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sil-vur schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:53:
[...]

De 2 van de 3 radiatoren worden deze week vervangen door jaga's met ventilatoren.
Ik draai op 75% pomp capaciteit waarbij ik ook nog eens de flow naar de bovenverdieping knijp. Dit is natuurlijk 1 grote bypass.

Je zou in plaats daarvan ook eens kunnen proberen een vaste flow te kiezen die overeenkomt met die 75% pompcapaciteit, en vervolgens je pomp op 100% te zetten.
Zo heb je met een opstart in elk geval 10 min lang 100% pompcapaciteit, waarna hij terugtoert tot de ingestelde flow. Kan zomaar genoeg zijn om door die opstartfase te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Sil-vur schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:53:
[...]

Waarom 75% pomp capaciteit? Heb je wel eens een andere instelling geprobeerd?
Knijpen richting radiatoren is goed.
Wat is je debiet als je op 75% draait?
Wat is je verbruik, wat is je DeltaT?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sil-vur
paQ schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:58:
[...]

Je zou in plaats daarvan ook eens kunnen proberen een vaste flow te kiezen die overeenkomt met die 75% pompcapaciteit, en vervolgens je pomp op 100% te zetten.
Zo heb je met een opstart in elk geval 10 min lang 100% pompcapaciteit, waarna hij terugtoert tot de ingestelde flow. Kan zomaar genoeg zijn om door die opstartfase te komen.
Ik ga dit eens testen, volgens mij had dit een negatief effect ergens anders.
Sowieso haal ik de maximale flow nu niet omdat ik mn bovenverdieping knijp.

Ik verwacht ook dat het vervangen van de standaard radiatoren voor jaga's (minder water meer afgifte) alles straks weer anders zal reageren en het probleem misschien weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sil-vur
The_KnarF schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 21:59:
[...]

Waarom 75% pomp capaciteit? Heb je wel eens een andere instelling geprobeerd?
Knijpen richting radiatoren is goed.
Wat is je debiet als je op 75% draait?
Wat is je verbruik, wat is je DeltaT?
Mijn oude CV leidingen maken lawaai bij te veel flow.
Volgens mij haal ik bij opstart en debiet van 15l/m, momenteel 8l/m
Draai op optimal flow dt 2,3k met 357w verbruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sil-vur schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:28:
[...]

die 15l/min komen voort uit de 75% pompcapaciteit.
Maar je draait dus op optimal flow. Dat zorgt voor een hoog delta, en als het systeem zijn warmte niet snel genoeg kwijt raakt daardoor tot overshoot en uiteindelijk thermo off.

De oplossing kan dus heel goed zitten in het sneller afvoeren van die (opstart)warmte. Bijv door het debiet te verhogen om zo de warmtepomp de tijd te gunnen tot het terugmoduleren te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Sil-vur schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:28:
[...]

Wat zijn je hysterese settings?
Moet de pomp gewoonm niet langer uitblijven?
Waarom gaat die uit een waarom gaat die weer aan?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
montebaldo55 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 19:48:
[...]

Het forum volg ik al vele jaren.
Volg diverse voor mij vaste topics.
Ik vind het gaaf om te lezen hoe een ieder hier op zijn eigen wijze mee om gaat.

Zoals je eerder hebt kunnen lezen wil ik principieel geen B20 in mijn meterkast.
Veiligheid voor alles.
In het seizoen voor het huidige 3x meegemaakt dat dat de belasting te hoog was.
Daarom de 9kW vervangen door een 12kW 3 fasen. Nu geen centje pijn.
Met de subsidie erbij kost dat maar heel weinig.
Wacht even af hoe de nieuwe 9kW 3 fasen met R290 het doet in de praktijk.
Dat moet voor mijn huis eigenlijk genoeg zijn
Wellicht dat ik dan weer switch.
Vgl de de service desk staat er nog maar 1 in NL.
Heb er veel plezier om deze nieuwe ontwikkelingen te volgen en daar in mee te gaan.
toon volledige bericht
Je zegt: zoals je kunt lezen. Maar je had het eerde oven een C20. Dat is weer andere koek. Aan B20 is niets onveilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
gelieve niet te blijven hangen in geneuzel.... en doorrrrrrr....

[ Voor 134% gewijzigd door teacher op 23-12-2023 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Luisterlijk schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 23:02:
[mbr]gelieve niet te blijven hangen in geneuzel.... en doorrrrrrr....[/mbr]
Nee moderator, dan is het klaar. Je spreekt nu de verkeerde aan.

Gegroet, en veel plezier nog allen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smartmailer
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 14:19
Bedankt allemaal voor alle geleverde input.
Positief of negatief maar vast goed bedoelde informatie heeft mij veel geholpen bij het finetunen van de installatie. Nog steeds niet af want het is ondertussen een hobby geworden om te spelen met alle variabelen.

Dit jaar wat minder tijd kunnen besteden dan ik zou willen.

Modbus spullen zijn nog niet in gebruik.
Homeassistant nog niet up and running

Dit jaar wel een buffervat gemonteerd in serie met de aanvoer waaruit met een externe pomp de verdeelstations worden gevoed.
Daarmee zoneverdeling goed kunnen gebruiken zonder dat de LG overstuur raakt.

Behalve de groep van de schuur. Deze is goed geïsoleerd en de aanvoerleiding is 20 meter.
Met heropenen van deze groep komt er veel koud water bij de lg sensoren binnen en daar heeft het apparaat geen goed antwoord op.

Mijn plan is om de retour van deze groep te laten mengen in het buffervat maar ik zal dat nog verder moeten uitwerken.

Iets voor volgens jaar samen met het uitlezen van de sensoren en deze op een fraaie manier grafisch laten weergeven.

Groeten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k_NJJV-oyGpCY79kv62uh7Svahw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2zhFN51sbBZY2kwpDPQztDHc.jpg?f=fotoalbum_large

Stille modus aan
Optimale flow
Invoer
Warmwater 300 liter opwarmen start op 12:00

LG HM071 MR U44 ~ 14x260WP Black ~ SMA 3000TL ~ 8.1 kWp Solaredge ~ Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Helemaal dikke prima toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-06 11:28
Heeft er iemand een installatie schema waarin én een SWW-boiler én ruimteverwarming wordt gedaan door de Warmtepomp, met voor beide backup middels een CV ketel (bivalent)

Ik zie alleen maar de opties:
  1. WP alleen ruimteverwarming. Dan CV ketel alleen voor de SWW-boiler.
    (in onderstaande link installatie schema #8)
  2. WP alleen ruimteverwarming, CV ketel als backup
    (in onderstaande link installatie schema #14)
  3. WP voor ruimteverwarming en SSW-boiler, middels 3-wegklep.
    Daarbij dan de CV-ketel als backup voor de ruimteverwarming
    (in onderstaande link installatie schema #11)
https://www.lgklimaat.nl/...awing-for-application.pdf

Backup voor beide kan dus niet? Door complexiteit aansturing 2de 3wegklep?
Ik zat zelf te denken aan installatie schema #13, maar dan i.p.v. de back-up-heater de CV-ketel, en dan met aparte 3-wegklep om te kunnen schakelen tussen WP en CV.

Iemand een idee?

Dank!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:26
tebogo schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:58:
Heeft er iemand een installatie schema waarin én een SWW-boiler én ruimteverwarming wordt gedaan door de Warmtepomp, met voor beide backup middels een CV ketel (bivalent)

Daarbij dan de CV-ketel als backup voor de warmteverwarming

Ik zat zelf te denken aan installatie schema #13, maar dan i.p.v. de back-up-heater de CV-ketel, en dan met aparte 3-wegklep om te kunnen schakelen tussen WP en CV.

Iemand een idee?

Dank!
toon volledige bericht
Je kan toch gwn optie 3 doen, en dan het warme water uit je boiler op de koud water invoer van de cv-sww. Of zou dat zo niet werken?

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Iemand een idee?

Dank!
was het niet. kan toch niets vinden waarbij beide voorkomen

[ Voor 25% gewijzigd door PeteSplit op 23-12-2023 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:05

Daarbij dan de CV-ketel als backup voor de warmteverwarming

Iemand een idee?

Dank!
toon volledige bericht
Zoals @SalexSun zegt, optie 3 en warm water uit je boiler is koud water in je cv ketel (sommige cv ketels moet je nog wel een sensor oid tussen zetten om warm water toe te kunnen voeren, meestal gezien als zonneboiler oplossing)
Temperatuur van je ketel op 50 zetten en dan je sww boiler iets hoger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Vraagje, ik heb gisteren en vandaag, dat de WP afslaat op een te hoge Ta. Ik denk dat dit komt door een "olie-run". Klopt het dat deze voorkomen als de WP maximaal werkt en is het dan ook de bedoeling dat de WP moet stoppen om goed te smeren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fXssRjJH_uLuyaXlFFxPY7lx9YE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1K2Ix9wp6v5ZoKvqzJQ2O2v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
PeteSplit schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:33:
Vraagje, ik heb gisteren en vandaag, dat de WP afslaat op een te hoge Ta. Ik denk dat dit komt door een "olie-run". Klopt het dat deze voorkomen als de WP maximaal werkt en is het dan ook de bedoeling dat de WP moet stoppen om goed te smeren...

[Afbeelding]
Ook hier vaak een thermo off op oil return cycle. Tijdens deze 30 seconde loopt de Ta op, soms komt hij dan buiten zn hysterese en gaat hij uit. Beetje teleurstellend dat tijdens deze zeer korte periode niet een voorwaarde is geprogrammeerd om niet thermo off te gaan. Zeker bij deze buitentemperaturen gebeurt dat vaak bij mij, meerdere keren per dag. Erg jammer, als je gewoon een mooie run aan het maken bent. Ineens alles uit, wachten tot hij weer aan gaat onder zn hysterese, weer een opstartpiek die je moet verwerken.

Door de flow wat hoger te zetten verlaag je de DeltaT tijdens de oil return cycle en verklein je de kans op een thermo off. Vandaar dat ik op 22LPM draai, met een 5kW. Al leidt dat ook weer tot ander ongewenst gedrag. Blijft beetje uitzoeken, aanvoelen, zoeken naar juiste combinatie van instellingen.
Bij mijn is het 'probleem' vrijwel afwezig als de Buitentemperatuur 6 graden of lager is. Boven de 10 graden is een oil return cycle bijna gegarandeerd een thermo off hier.

Edit. Om je vraag te beantwoorden. Het is niet de bedoeling dat de warmtepomp uit gaar na een oil return cycle. Niet nodig voor de smering. Meer en ongelukkig gevolg.

[ Voor 22% gewijzigd door M_AW op 23-12-2023 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
123Arjan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:26:
[...]

Zoals @SalexSun zegt, optie 3 en warm water uit je boiler is koud water in je cv ketel (sommige cv ketels moet je nog wel een sensor oid tussen zetten om warm water toe te kunnen voeren, meestal gezien als zonneboiler oplossing)
Temperatuur van je ketel op 50 zetten en dan je sww boiler iets hoger
:) ik heb dit ongeveer zo met de zonneboiler.,vanuit de zonneboiler stuur ik het verwarmde water(door de zon is nu wel weinig) via de koudwater aansluiting de kleine boiler in (25ltr) van mijn nefit combiketel via bestaande kamer thermostaat kan ik de ketel ook bijzetten voor verwarming ter ondersteunining van de WP mocht dat nodig zijn(warm sanitair en verwarmings water door mekaar gebruiken dat gaat niet of men moet een warmte platen wisselaar of spiraal er tussen hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-06 22:35
Hmmm. Bijna 24 uur geen post😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:33:

[Afbeelding]
Heeft een split unit die dan ook in stille modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:03:
[...]

Heeft een split unit die dan ook in stille modus?
Die van mij sowieso wel. Ik weet niet of het specifiek verschilt tussen split / mono of gewoon met bouwjaar / firmware te maken heeft.

Monteur die hier laatst was die herkende de piekjes overigens niet en was er van overtuigd dat het defrosts waren. Dat waren het zeer zeker niet.

[ Voor 20% gewijzigd door M_AW op 24-12-2023 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:15:
[...]

Die van mij sowieso wel. Ik weet niet of het specifiek verschilt tussen split / mono of gewoon met bouwjaar / firmware te maken heeft.

Monteur die hier laatst was die herkende de piekjes overigens niet en was er van overtuigd dat het defrosts waren. Dat waren het zeer zeker niet.
Ik heb een nieuwe PCB met laatste fw.
0 oil returns (in stille modus)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4RUTDD0uTOsKN7wGJpnPIII6CM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4I7rtxUT0k2NBOQSP9A5YMdw.png?f=fotoalbum_large

Ik blijf het maar vreemd vinden dat die splitunits niet onder controle te krijgen zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 24-12-2023 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:29:
[...]

[Afbeelding]

Ik blijf het maar vreemd vinden dat die splitunits niet onder controle te krijgen zijn.
Had jij nou een monoblock S of 'gewone'?

Ja, vraag me ook af of e.e.a. wat beter zou gaan met nieuwe PCB. Of misschien is er nog geen nieuwere voor de split.
Laatste keer dat ik de vraag stelde aan de servicedesk konden ze het helaas niet beantwoorden. Binnenkort nog eens proberen misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
M_AW schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:34:
[...]

Had jij nou een monoblock S of 'gewone'?

Ja, vraag me ook af of e.e.a. wat beter zou gaan met nieuwe PCB. Of misschien is er nog geen nieuwere voor de split.
Laatste keer dat ik de vraag stelde aan de servicedesk konden ze het helaas niet beantwoorden. Binnenkort nog eens proberen misschien.
71MRU44

De nieuwe PCB is alleen maar nieuw omdat het flashen niet wilde lukken. Het is dezelfde als dat er in zat.

Overigens is het flashen uiteindelijk wel gelukt. Dus heb nog een nieuwe 7kw buiten pcb staan met laatste fw :D

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 24-12-2023 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:46:
[...]

71MRU44

De nieuwe PCB is alleen maar nieuw omdat het flashen niet wilde lukken. Het is dezelfde als dat er in zat.

Overigens is het flashen uiteindelijk wel gelukt. Dus heb nog een nieuwe 7kw buiten pcb staan met laatste fw :D
HU of HM? Split of mono.

Wel interessant om te zien wat de pcb in mijn unit zou doen. Is wat mij betreft wel vastgesteld dat de 5, 7 en 9kW alleen verschillen in firmware voor de split units

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Mono.
Kan me niet voorstellen dat dat goed gaat in een split.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:02:
Mono.
Kan me niet voorstellen dat dat goed gaat in een split.
Ondanks dat de mono eigenlijk ook een verkapte split is met een 'indoor' pcb en een outdoor, toch maar beter niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
paQ schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:29:
[...]

Nu je het zegt.... Hier ook geen oil returns in stille modus. En mijn firmware, althans die van de WP, is van eerdere datum neem ik aan,. In ieder geval niet gemodificeerd na aanschaf.

9kW U44

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_KnarF
Het blijft raar die oilruns.
Vorig jaar een u44 5kw nooit een oilrun gezien.
Nu met de u34 16kw het zelfde.
Nu is het wel dat ik zo veel het kan op silent mode draai.

P.s. als je voor 24 personen en kerstdiner aan het voorbereiden bent, heb je helemaal geen verwarming nodig.🥵

Fijne dagen allemaal!

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
[b]The_KnarF in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
P.s. als je voor 24 personen en kerstdiner aan het voorbereiden bent, heb je helemaal geen verwarming nodig.🥵

Fijne dagen allemaal!
... En met dit weer helpt het raam open zetten ook al niet. |:(

Iedereen fijne dagen ook!

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels1290
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02 12:02
Dag beste mensen,

Deze vraag komt waarschijnlijk vaker voorbij, ik heb echter na 50 pagina's door te scrollen nog geen goed antwoorde gevonden, dus stel 'm even:

Heb een HM071 U44 monoblock, parallel buffervat 50L en 60 m2 vloerverwarming. Hij staat nu op AI met regeling op air + water. Temperatuur water is geregeld op de uitgaande flow en lucht op de meegeleverde LG thermostaat in de woonkamer. Hysterese water 2, -2, air 1,-1 en een stooklijn van water 20 -> 45 (buitentemp 20 -> -15). Water flow control staat op 'Ideal water flow' (oid ;)). Binnentemperatuur is op dit moment ingesteld op 18C (nog aan het klussen, dus warm zat).

Ik blijf echter de bekende 'overshoots' krijgen. Wat zijn typisch, en wellicht specifiek in mijn situatie de beste instellingen om dit zoveel mogelijk te vermijden?

Hoor het heel graag, alvast dank! En een fijne kerst.

[ Voor 4% gewijzigd door Niels1290 op 24-12-2023 22:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
@Niels1290 Met dergelijk beperkte inhoud lijkt optimal flow niet de beste optie.
45 is denk eveneens (veel) te warm; 20 zal je nooit halen.

Probeer eens:
Aansturen op Vast debiet 15l/min
Pompcapaciteit 100%
Hysterese water -4/+4
Stooklijn 14/25, -10/35

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 24-12-2023 23:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterlijk
Niels1290 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:49:
Dag beste mensen,

Deze vraag komt waarschijnlijk vaker voorbij, ik heb echter na 50 pagina's door te scrollen nog geen goed antwoorde gevonden, dus stel 'm even:

Heb een HM071 U44 monoblock, parallel buffervat 50L en 60 m2 vloerverwarming. Hij staat nu op AI met regeling op air + water. Temperatuur water is geregeld op de uitgaande flow en lucht op de meegeleverde LG thermostaat in de woonkamer. Hysterese water 2, -2, air 1,-1 en een stooklijn van water 20 -> 45 (buitentemp 20 -> -15). Water flow control staat op 'Ideal water flow' (oid ;)). Binnentemperatuur is op dit moment ingesteld op 18C (nog aan het klussen, dus warm zat).

Ik blijf echter de bekende 'overshoots' krijgen. Wat zijn typisch, en wellicht specifiek in mijn situatie de beste instellingen om dit zoveel mogelijk te vermijden?

Zo lang je op lucht regelt, is het hoogste doel van het toestel om de ingestelde temperatuur te bereiken. Dit is niet de sterkste kant van LG. Als je hem in Stille Modus zet en op water regelt wordt hij rustig. De kunst is dan om een stooklijn te vinden die past bij de emissie van je woning. Ik help je daar desgrvraagd graag bij. Moeilijk is het niet, maar geduld kost khet wel. Perfect is het ook niet. Je zult af en toe bij moeten sturen met ee plusje of een mannetje. Bij mij werkt het alb2 jaar perfect. Als er geen defrosts zijn is mijn wp gewoon dagen aaneen aan het regelen op 300 Watt. Geen uitval, geen overshoots

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
Niels1290 schreef op zondag 24 december 2023 @ 22:49:
Dag beste mensen,

Wat bij mij helpt om het probleem minder frequent te maken is hysterese water op -4 +4, (type 3, afhankelijk van welke software je op de RMC hebt). Hysterese lucht -0,5 +1. Zou graag op 0 +1 zetten, maar dat kan ik niet. Pomp van de warmtepomp maar 1x per uur 2 minuten laten draaien als de compressor uit staat. Circulatiepomp van afgiftesysteem altijd aan.
Wat ik met deze instellingen bereik is dat de warmtepomp pas aan gaat als buffer + vloer flink zijn afgekoeld en dus meer kans dat hij de opstart overleeft. Verder heb ik de pomp van de warmtepomp op 22LPM staan. Hoe hoger de flow, hoe lager de overshoot bij gelijk vermogen. Eigenlijk helemaal geen ideale instellingen, normaal gesproken zou ik ze zeker ook niet adviseren, maar bij mij is dit momenteel het best haalbare. Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan.

Overigens, met temperaturen buiten ruim boven 10 graden, en dus setpoint aanvoer net boven de 25 graden, lukt het mij meestal ook niet. Ik heb pendelen bij deze omstandigheden geaccepteerd. Bij temperaturen onder de 7-8 graden gaat het pas echt lekker hier. Verder lijkt het dat mijn warmtepomp iets agressiever is dan vele anderen waarover ik lees in dit topic. Wellicht dat jij met bovenstaand tips jouw systeem lekker onder controle krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Luisterlijk schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:09:
[...]

Zo lang je op lucht regelt, is het hoogste doel van het toestel om de ingestelde temperatuur te bereiken. Dit is niet de sterkste kant van LG. Als je hem in Stille Modus zet en op water regelt wordt hij rustig. De kunst is dan om een stooklijn te vinden die past bij de emissie van je woning. Ik help je daar desgrvraagd graag bij. Moeilijk is het niet, maar geduld kost khet wel. Perfect is het ook niet. Je zult af en toe bij moeten sturen met ee plusje of een mannetje. Bij mij werkt het alb2 jaar perfect. Als er geen defrosts zijn is mijn wp gewoon dagen aaneen aan het regelen op 300 Watt. Geen uitval, geen overshoots
Zou graag willen ruilen van warmtepomp, zelfde instellingen werken bij mij voor geen meter. Blijkt maar weer, 8 miljoen woningen, 8 miljoen adviezen. Mijn warmtepomp gaat niet eens lager dan 360W. En start consequent op met 15 minuten boven 1500W, soms oplopend naar 2000. Met 200L buffer en instellingen zoals boven beschreven, weet ik dit inmiddels beter te beheersen. Waarmee ik niet zeg dat de warmtepomp rustiger wordt, wel kan ik het beter opvangen.
Gek genoeg ben ik dan weer best tevreden over de lucht-water regeling van LG. Ondanks dat ik daar weinig vertrouwen in had, werkt het voor mijn specifieke situatie beter dan alleen op water. Nu nog een buitenunit die gewoon luistert naar de RMC en niet meer vermogen levert dan gevraagd. Het gaat steeds een beetje beter.

[ Voor 9% gewijzigd door M_AW op 24-12-2023 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luisterlijk schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:09:
[...]

:X het is inderdaad zoeken naar de juiste instellingen het is niet standaard bij iedereen hetzelfde(helaas)
helemaal idiaal krijgt het men toch niet(af en toe bijsturen) met buiten temp. boven 10gr gaat het allemaal wel goed., onder de 4gr word het helaas allemaal anders(defrosts) dan zal men van stille modus af moeten gaan bijv.(vooral als het gaat vriezen) dat is nu eenmaal een verschil tussen een WP en een gas CV ketel (dat is een gewennings proces)

er zijn ook mensen die hebben jaga,s dat zijn lage temp convectors die hebben het nadeel weinig water inhoud,de totale systeem inhoud word dan kleiner dat is ook een buffer...mijn inziens moet er dan altijd een buffervat geplaatst worden voor dat te compenseren....anders komen er opstart problemen(de WP kan zijn warmte niet snel genoeg kwijt!! bij op start)

en ook belangrijk is hij moet zijn nominale flow kunnen halen(pomp test run)....die het bij mij in bedrijf gesteld heeft ....het eerste wat hij deed is dat testen middels pomp test run...als je teveel geknepen hebt haal je dat niet

[ Voor 19% gewijzigd door kazemo op 25-12-2023 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

AppieK schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:50:
[...]

Deze heb ik ook gebruikt en werkte verder prima. Wat ik echter een groot nadeel vond: zodra mijn odroid met Home Assistant vastliep of bijvoorbeeld een update deed, dan sprong de WP in error omdat de communicatie via Modbus dan niet meer werkte. Oftewel wanneer HA niet stabiel draait, dan heb je kans op een koud huis. En dat vond ik een no go.
Ik ben daar ook niet zo blij mee (hoewel mijn Home Assistant inmiddels weer erg stabiel draait en alles na een stroomstoring ook vanzelf weer goed komt) hoe heb je het nu opgelost? Is er nog een andere methode om toch te loggen\bedienen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KarsS
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 07:40
M_AW schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:19:
[...]

Zou graag willen ruilen van warmtepomp, zelfde instellingen werken bij mij voor geen meter. Blijkt maar weer, 8 miljoen woningen, 8 miljoen adviezen. Mijn warmtepomp gaat niet eens lager dan 360W. En start consequent op met 15 minuten boven 1500W, soms oplopend naar 2000. Met 200L buffer en instellingen zoals boven beschreven, weet ik dit inmiddels beter te beheersen. Waarmee ik niet zeg dat de warmtepomp rustiger wordt, wel kan ik het beter opvangen.
Gek genoeg ben ik dan weer best tevreden over de lucht-water regeling van LG. Ondanks dat ik daar weinig vertrouwen in had, werkt het voor mijn specifieke situatie beter dan alleen op water. Nu nog een buitenunit die gewoon luistert naar de RMC en niet meer vermogen levert dan gevraagd. Het gaat steeds een beetje beter.
Bij mij regelt het ook minder mooi bij temperaturen boven 11 a 12 graden. Dan is de minimum afgifte teveel. Eind september, toen het nog te warm was voor langere runs, had ik goede ervaringen met een tijd in te stellen (Menu/Schedule). Ik was begonnen met 10 uur 's ochtends "aan" en 6 uur 's middags "uit". Dan mis je de koude nacht met z'n lagere COP en als er overdag nog een zonnetje staat en je hebt PV dan komt dat maximaal ten goede aan de WP. Toen het kouder werd heb ik de "uit" tijd een aantal keren later gezet.

Op deze manier geef je de WP wat te doen tijdens de "aan" tijd. Het liep mooi en regelmatig en zonder pendelen in "aan" periode. Meestal lag het vermogen tussen de 400W en 700W. Ik regelde op lucht+water.

Dit werkt natuurlijk alleen als je voldoende massa in je huis hebt om het in de "uit" tijd niet teveel af te laten koelen. Bij een snellere afkoeling zullen meerdere "aan/uit" periodes op een dag waarschijnlijk ook goed werken, maar dat heb ik niet geprobeerd.

Op dit moment heb ik even geen tijd ingesteld omdat ik aan het experimenteren ben met stoken op alleen water. Maar ik merk dat het bij deze buiten temperaturen eigenlijk wel weer wenselijk zou zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thijs90
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-07 08:57
Ik wil graag op dit forum ook mijn positieve ervaringen delen met de LG warmtepomp. Ik kan mij ook aansluiten bij andere tweakers die zeggen tevreden te zijn met de LG.

Al met al kan ik ook zeggen best wel tevreden te zijn met mijn warmtepomp van LG. Natuurlijk onder de 4 á 5 graden buitentemperatuur komen de defrost (om de 45 minuten bij 0 graden en vochtig weer) en komt het "beruchte opstartprobleem" tevoorschijn waardoor je veel energie gebruikt, maar als hij door de opstartfase heen is regelt hij keurig naar zijn setpoint en blijft deze mooi rond de 320W. Setpoint rond de 30°C.

Als je de D-actie van de regelaar zou kunnen aanpassen zou mijn inziens het hele opstart probleem opgelost zijn zonder alle trucs uit te halen met HA.

Dit is mijn energie verbruik van de laatste dagen waarbij het huis (60m² vloerverw, geen DHW) op temperatuur blijft 20,5 graden (+/- 0,3K).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qulAq-Bdn_S94R_KTQ58jejS3zQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SWwsflCaiuwMeRu6mBbu9TKw.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:53
Ik wil graag op mijn dashboard een "Statistieken grafiek" toevoegen van verschillende sensors van de LG Warmtepomp Water_In en Water_Uit maar die staan daar niet bij?
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gigabit schreef op maandag 25 december 2023 @ 14:48:
Ik wil graag op mijn dashboard een "Statistieken grafiek" toevoegen van verschillende sensors van de LG Warmtepomp Water_In en Water_Uit maar die staan daar niet bij?
Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?
Via de wifi module?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Mijn vraag was niet duidelijk zie ik nu. Ik bedoelde in HA kun je op je dashboard een "Statistieken grafiek" toevoegen. Dat lukt wel "Defrosts, Zolder garage en Zolder garage luchtvochtigheid" zijn zo gemaakt maar ik kan daar niet kiezen voor Water_In en Water_Uit?
Het lukt wel om deze via een "Sensor Kaartconfiguratie" toe te voegen zoals hieronder maar dan krijg je niet zo'n mooi overzicht vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AqUPNut2-HZjFXbbiDVvasVbdAg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJs47kwCMM0O8Fh62mUUOxLb.jpg?f=fotoalbum_large

Nu eerst kerstdiner :)

[ Voor 6% gewijzigd door gigabit op 25-12-2023 15:20 ]

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Je bedoelt zo?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pz7e3nm6rgsWGRWqq_RYH8jOalI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a7yJULmkeMexhDNLnlV5InEs.jpg?f=fotoalbum_large
#lekkersaai

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niels1290
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06-02 12:02
Alle mensen die antwoorden op mn vraag, hartelijk dank! De volgende instellingen gebruikt:
paQ schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:03:
@Niels1290 Met dergelijk beperkte inhoud lijkt optimal flow niet de beste optie.
45 is denk eveneens (veel) te warm; 20 zal je nooit halen.

Probeer eens:
Aansturen op Vast debiet 15l/min
Pompcapaciteit 100%
Hysterese water -4/+4
Stooklijn 14/25, -10/35
Warmtepomp loopt nu na de bekende aanloop netjes te regelen op inkomende watertemp en zelfs met deze buitentemp (12c) nog niet afgeslagen. Die van mij regelt terug tot 220 watt, vroeger gebruikte je dat voor 3 gloeilampjes! :) Binnen is het als gevolg van deze instellingen nu 19,5 graden. Perfect!

Al met al een enorme verbetering!

Wat me overigens opviel: tijdens de aanloop negeert de LG de flow instellingen. Hij ramde er netjes 30 L/min doorheen. Eenmaal gestabiliseerd pakt hij de instelling van 15L/min.

Mss goed om de tips qua instellingen in de 1e post van dit topic te zetten? Scheelt veel zoekwerk voor de anderen.

[ Voor 8% gewijzigd door Niels1290 op 25-12-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Klopt.
Hoort zo. (Dat is je max pomp capaciteit setting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

M_AW schreef op zondag 24 december 2023 @ 23:19:
[...]

Ik heb vandaag als laagste ongeveer 330 W. Maar de WP schommelt tussen ongeveer 1150 en 330, het gemiddelde is dan ongeveer 700 W. (Ik heb een klein buffervaatje..)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9nPquB7ye7Ng-qAKVHZj8R-Y2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mun5Ydk24hsTT6t2dYKei70Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:39:
[...]

Ik heb vandaag als laagste ongeveer 330 W. Maar de WP schommelt tussen ongeveer 1150 en 330, het gemiddelde is dan ongeveer 700 W. (Ik heb een klein buffervaatje..)

[Afbeelding]
Sja. Bijzonder blijf ik het vinden.
Zit het vaatje parallel? Of in serie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
Ja die bedoel ik. Ik kan die niet kiezen

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:35
@gigabit ik vermoed dat je meting geen device_class en state_class heeft. Als je device_class aanwezig is kan je deze waarde in een statistieken grafiek plotten, als deze ontbreekt lukt dat niet.

Niet helemaal de juiste pagina maar de uitleg klopt wel voor je grafiek https://www.home-assistan...shooting-missing-entities

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
jvanderkroon schreef op maandag 25 december 2023 @ 20:58:
@gigabit ik vermoed dat je meting geen device_class en state_class heeft. Als je device_class aanwezig is kan je deze waarde in een statistieken grafiek plotten, als deze ontbreekt lukt dat niet.

Niet helemaal de juiste pagina maar de uitleg klopt wel voor je grafiek https://www.home-assistan...shooting-missing-entities
Ok wat moet ik dan aanpassen? Hieronder een deel van mijn Configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes/

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include sensors.yaml

template:
  - sensor:

- name: "Delta-T"
        device_class: temperature
        unit_of_measurement: °C
          {% if states('binary_sensor.compressor') == "on" %} 
          {% set o = states('sensor.water_uit') | float %}
          {% set i = states('sensor.water_in') | float %}
          {{ (o-i) | round(2) }}
          {% else %}
          0.0
          {% endif %}

modbus:
  - type: tcp
    host: xxx.xxx.xxx.xxx
    port: 6009
    timeout: 30
    name: "lg_modbus"

switches:
      ##coil
      - name: Inschakelen/uitschakelen (verwarming/koeling)
        address: 0
        slave: 1
        write_type: coil
        verify:

- name: Silent_mode
        address: 2
        verify:

sensors: 

- name: Bedrijfs_status (0:Stand-by UIT  1:Koel  2:Verw.)
        scan_interval: 60
        address: 1
        input_type: input

- name: Water_in
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 10

- name: Water_uit
        address: 3

- name: Huiskamer
        address: 7

- name: Huidige_flow
        scan_interval: 15
        address: 8
        unit_of_measurement: l/min

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Het blijft een wonderlijk apparaat. Heeft hij net drie dagen redelijk netjes gedraaid. Denk ik net 'wat hoor ik toch voor herrie'. Heeft hij besloten om na drie dagen met target op 34 graden gedraaid te hebben nu even volgas naar 40+ aanvoer te gaat (terwijl de target nog op 34 staat).
Ja en dan slaat hij uit.
Misschien was hij even aan rust toe en is dit zijn manier om dat te laten weten :+

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:44
gigabit schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:08:
[...]

Ok wat moet ik dan aanpassen? Hieronder een deel van mijn Configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
# Loads default set of integrations. Do not remove.
default_config:

# Load frontend themes from the themes folder
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes/

# Text to speech
tts:
  - platform: google_translate

automation: !include automations.yaml
script: !include scripts.yaml
scene: !include scenes.yaml
sensor: !include sensors.yaml

template:
  - sensor:

- name: "Delta-T"
          {% if states('binary_sensor.compressor') == "on" %} 
          {% set o = states('sensor.water_uit') | float %}
          {% set i = states('sensor.water_in') | float %}
          {{ (o-i) | round(2) }}
          {% else %}
          0.0
          {% endif %}

modbus:
  - type: tcp
    host: xxx.xxx.xxx.xxx
    port: 6009
    timeout: 30
    name: "lg_modbus"

switches:
      ##coil
      - name: Inschakelen/uitschakelen (verwarming/koeling)
        address: 0
        verify:

- name: Silent_mode
        verify:

sensors: 

- name: Bedrijfs_status (0:Stand-by UIT  1:Koel  2:Verw.)
        address: 1

- name: Water_uit
        address: 3

- name: Huiskamer
        address: 7

- name: Huidige_flow
        scan_interval: 15
        address: 8
        unit_of_measurement: l/min
toon volledige bericht
Device class moet je nog toevoegen, zoals zie onder :*)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - name: "Therma V heat exchanger temperature"
    scan_interval: 14
    address: 20
    unit_of_measurement: '°C'

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
Devil schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:05:
Het blijft een wonderlijk apparaat. Heeft hij net drie dagen redelijk netjes gedraaid. Denk ik net 'wat hoor ik toch voor herrie'. Heeft hij besloten om na drie dagen met target op 34 graden gedraaid te hebben nu even volgas naar 40+ aanvoer te gaat (terwijl de target nog op 34 staat).
Ja en dan slaat hij uit.
Misschien was hij even aan rust toe en is dit zijn manier om dat te laten weten :+
Herkenbaar, na de koudere periode draait ie hier nu met optimale flow (toch maar weer eens mee spelen). Om oscilleren te voorkomen heb ik de Ta wel 2 K moeten verhogen, en het lijkt dat ie met buffervat (parallel) het rustigst is.Maar dan krijg je zo tussendoor opeens dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/He_ZZCoyVJVT9POA56eOEOdJudw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qtZqQU3h4nhFawAzKtfZEQLj.png?f=fotoalbum_large

Geen idee wat die kabouters op dat moment hebben gesnoven.
Draait trouwens nog steeds in optimaal, ben nu wat aan het spelen met het debiet van de secundaire pomp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
Gisteren tijdens de bereiding van het kerstdiner twee keer kort na elkaar een outage gehad. Oorzaak overigens buiten de WP gelegen, maar het resulteerde toevallig wel in een aardig plaatje dat weergeeft hoe mijn script voor PI(D) regeling en startpiek- en oliereturn hulp functioneert.

Onderstaand:
Rood: iemand zet de ramen open. Het ging kennelijk te hard met het bereiden van het kerstdiner. Kamertemperatuur zakt, PI(D) regeling in HA grijp in, WP volgt kort daarna braaf. Heeft overigens niets te maken met 'blauw', hierna.
Blauw; twee keer een outage. (De oorzaak bleek achteraf door een (ik vermoed) aardlekfout in een nog heel nieuwe Siemens high-end oven.) Goed te zien is dat HA tijdens de startpiek het setpoint ongeveer 4 graden onder de werkelijk Tout houdt opdat de WP niet zal afslaan.
Groen: oilreturn piekje. Ook hier past HA het setpoint iets aan zodat het verschil tussen Tout en en sepont onder de 4 K blijft.

Al met al ben ik wel tevreden met dit resultaat. Ik ben het script nu wat aan het opschonen en hoop het eerdaags publiek te kunnen maken. (Waarschijnlijk het gemakkelijkst via github.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WH-qhjv_FT0z97L12YLKbUYXTOA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/27bEeTBTj1evvWjWIYAyR70l.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
jschel schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 10:37:
[...]

Device class moet je nog toevoegen, zoals zie onder :*)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
  - name: "Therma V heat exchanger temperature"
    scan_interval: 14
    address: 20
    unit_of_measurement: '°C'
Dan werkte het nog niet bij mij.
Na zoek werk en try en error blijkt dat ik "state_class: measurement" ook moet toevoegen daarna werkt het wel :)
Bedankt allen voor het meedenken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
        state_class: measurement

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschel
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 14:44
Ik dacht dat de device class voldoende zou zijn. Maar blij dat ik je op het goede spoor heb gezet, en ik heb het meteen ook aangepast in mijn Yaml :-D

LG HM123MR | Goodwe GW8K-DT | Homeassistant | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zz0bEZrhlnkSrp4F2G0r7bTZqnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/awxKlQDoutUKiYtIplCNIHqQ.jpg?f=fotoalbum_large

05 .44 heerlijk aan het snorren elke dag. Vanmorgen nog 301 Watt en nu met iets lagere buitentemperatuur op 326 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 17:05
Zijn er al tweakers die de r290 model hebben draaien?(ik was wat te laat met bestellen dus krijg ze niet eerder dan maart)
Was wel benieuwd hoe die daadwerkelijk draaien (specs zien er veelbelovend uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atas72
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-05 19:00

atas72

LG HM123MRU34 + LG 300L SWW

Pixal schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:00:
[...]

Ik ben daar ook niet zo blij mee (hoewel mijn Home Assistant inmiddels weer erg stabiel draait en alles na een stroomstoring ook vanzelf weer goed komt) hoe heb je het nu opgelost? Is er nog een andere methode om toch te loggen\bedienen?
Ik ben ook benieuwd naar de oplossing. HA wel of niet online, warmtepomp moet gewoon blijven werken. Een paar keer de error meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:35
Ben wel benieuwd waar je warmtepomp dan op vastloopt. Moet haast wel een communicatie probleem zijn. Als alleen HomeAssistant vastloopt draait de pomp rustig door. Dit is dan met een esp.

Zolang de esp niet als een malle berichten op de modbus gaat versturen blijft alles werken.

Vorige week een WiFi storing waardoor de esp niet met HA kon communiceren en dan gas de warmtepomp netjes door.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:33
Wat het zou kunnen zijn is dat ie geen 'ping'/bereikbaarheid over Modbus krijgt. Dat is het geval van jouw ESP wel zo, maar als je rechtstreeks aan je HA koppelt misschien niet meer zo.

@123Arjan ook erg benieuwd naar. Bij ons komt ie waarschijnlijk ergens in mei.

[ Voor 18% gewijzigd door The__Virus op 27-12-2023 08:00 ]

Pagina: 1 ... 127 ... 180 Laatste