LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 126 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrkleze
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-10-2024
Het kan zijn dat je compressortemperatuur te hoog is geweest, ik heb dat soms ook, dan doet hij het pas de volgende dag weer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLREFC9WTdLy-v7eWqKiCwD1bTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LJW7stOf5llA6XNNLsRMxgFh.jpg?f=fotoalbum_large
gigabit schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:06:
Heb het probleem dat mijn warmtepomp hij er plots mee is gestopt en niet meer aan wil springen!
Helemaal spanningsloos gemaakt tot 2x toe helpt niet.
Geen ch03 error op display.
Waterdruk is OK
Ook gewoon nog verbinding via Modbus.
Wat kan ik nod doen verder?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ik heb ook de oscillaties. Hij draait inderdaad allen 'stabiel' als hij op 15hz de hele dag kan pruttelen. Anders is het de hele dag van 15 naar 35 en weer terug naar 15. Met een periode van ongeveer twee uur.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 11-06 21:25
paQ schreef op maandag 18 december 2023 @ 18:47:
Klopt maar dan moet je hem wel van optimal
Flow afhalen.
Optimal flow heeft als functie om de wp meer ruimte te geven om naar een efficiënte frequentie te gaan, én om hem wat lucht te geven langer aan te blijven. Hij kan er bij oventemperatuur voor kiezen om de flow wat te verhogen zodat de dT weer iets groter wordt en de Tr wat daalt. Andersom kan hij bij ondertemperatuur de flow zo ver verlagen dat Ta iets verhoogd blijft om hem net boven de uitschakelgrens te houden.

Daar wordt de grafiek vlakker van. Als hij de flow namelijk niet kan regelen, moet hij met het vermogen gaan spelen en krijg je meer onrust

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-06 11:08
Luisterlijk schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:11:
[...]

...... Andersom kan hij bij ondertemperatuur de flow zo ver verlagen dat Ta iets verhoogd blijft om hem net boven de uitschakelgrens te houden.....
Voor mij, en misschien anderen niet mogelijk als je al op de ondergrens van je flow zit. Bij mij door een te grote WP t.o.v. afgiftesysteem... |:(

Bezig met een vervangende WP (HM093MR.U44) :*)
Iemand een advies voor muursteunen voor dit model?

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:38
[...]

Optimal flow heeft als functie om de wp meer ruimte te geven om naar een efficiënte frequentie te gaan, én om hem wat lucht te geven langer aan te blijven. Hij kan er bij oventemperatuur voor kiezen om de flow wat te verhogen zodat de dT weer iets groter wordt en de Tr wat daalt. Andersom kan hij bij ondertemperatuur de flow zo ver verlagen dat Ta iets verhoogd blijft om hem net boven de uitschakelgrens te houden.

Daar wordt de grafiek vlakker van. Als hij de flow namelijk niet kan regelen, moet hij met het vermogen gaan spelen en krijg je meer onrust
Klinkt leuk op papier, alleen niet het gewenste resultaat met superlage temperaturen in de vloer.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13-06 13:44

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Weet iemand een merk voor een staand buffervat van ongeveer 40L. Heb weinig plaats aan de muur.
En is het het beste de retour dan op het laagste punt aangesloten wordt of maakt dat niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-06 22:31

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

RVerheijden schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 07:59:
Weet iemand een merk voor een staand buffervat van ongeveer 40L. Heb weinig plaats aan de muur.
En is het het beste de retour dan op het laagste punt aangesloten wordt of maakt dat niet uit.
Ik heb een DRL Cordivari maar deze heeft alleen 12 / 25 / 50 liter buffervaten en ik vind deze buffervaten erg duur. Het LG 40 liter buffervat OSHB-40KT kost ook al 700 euro, maar is vierkant (neemt misschien minder ruimte in).

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 18:13

Swerfer

Hmm...

[...]

Bij mij gaat de WP eerder pendelen met optimale flow. Tijdens de opstart gaat de flow al dik onder de 10 l/m wat resulteert in een te snel stijgende uitgang waardoor de pomp uitslaat voordat de pomp op minimale Frequentie staat. Ook bij mij is de capaciteit van de warmtepomp eigenlijk wat te hoog, maar lager dan 5kw is er niet in de Therma V serie.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Ik heb een Ferroli buffervat van 80 liter die kan staan. Volgens mij zijn er ook kleinere maten. Ik heb het buffervat in serie staan in de toevoer. Het warmteverlies van het vat gebruik ik om het toilet wat te verwarmen. De toevoer gaat onder in het vat en de uitstroom aan de bovenkant.

De 80l uitvoering kostte 350 Euro.

[ Voor 3% gewijzigd door Swerfer op 19-12-2023 09:25 ]

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
https://www.saniheat.nl/p...-hoogte-562mm-409mm-120-C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

paQ bedankt maakt het veel uit of een buffervat geisoleerd is. Ik zie namelijk dat de reflex vaten niet geisoleerd zijn. Daar is de prijs dan ook naar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13-06 12:03
Ik heb deze dagen (op optimal flow) een superstrak gedrag. Deze buitentemperaturen vindt de LG prachtig.

3 dagen achtereen mooi pruttelen.. Alleen bij verandering van de target door de stooklijn even bijregelen en weer door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sOi3TLnPJiWSRBpNmdkNaGg2qQE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YyWpfGHWizhBoxvTAvuBbeQg.png?f=fotoalbum_large

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:09
RVerheijden schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:39:
[...]

paQ bedankt maakt het veel uit of een buffervat geisoleerd is. Ik zie namelijk dat de reflex vaten niet geisoleerd zijn. Daar is de prijs dan ook naar.
Ligt eraan waar je hem neerzet, als het een ruimte is die je wilt verwarmen (kamertemperatuur) is het vat een extra afgiftepunt, Goede kans dat je dan geen radiator oid nodig hebt. In niet verwarmde ruimtes zeker het vat gaan isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
RVerheijden schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:39:
[...]

Sja, dan vouw je er wat isolatie omheen :+
Ik heb hem zelf (bewust) niet geïsoleerd in de kelder staan. Ten eerste is het maar een klein ding, ten tweede fungeert het als 'verwarminkje' voor mijn kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

BernieW schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:50:
[...]

Ligt eraan waar je hem neerzet, als het een ruimte is die je wilt verwarmen (kamertemperatuur) is het vat een extra afgiftepunt, Goede kans dat je dan geen radiator oid nodig hebt. In niet verwarmde ruimtes zeker het vat gaan isoleren.
Hij komt in het verwarmingshok op de zolder waar ook al het vat voor warm water staat van 200L. En het expansie vat e.d.
Deze ruimte zit meestal tussen de 16 en 18 graden aangezien die binnen de geisoleerde schil van het huis zit er is echter verder geen verwarming in die ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
RVerheijden schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:53:
[...]

Hij komt in het verwarmingshok op de zolder waar ook al het vat voor warm water staat van 200L. En het expansie vat e.d.
Deze ruimte zit meestal tussen de 16 en 18 graden aangezien die binnen de geisoleerde schil van het huis zit er is echter verder geen verwarming in die ruimte.
Dan zou ik hem wel isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
AppieK schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:43:
Ik heb deze dagen (op optimal flow) een superstrak gedrag. Deze buitentemperaturen vindt de LG prachtig.

3 dagen achtereen mooi pruttelen.. Alleen bij verandering van de target door de stooklijn even bijregelen en weer door.

[Afbeelding]
Zou je iets meer over je installatie kunnen vertellen? Misschien helpt het gebruikers die worstelen met oscillaties,
Wat voor afgiftesysteem heb je, radiatoren, vvw, buffervat (serieel, parallel, 2 of 4 pijps) naregeling (zone systeem, thermostaat kranen) etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

paQ schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:53:
[...]

Sja, dan vouw je er wat isolatie omheen :+
Ik heb hem zelf (bewust) niet geïsoleerd in de kelder staan. Ten eerste is het maar een klein ding, ten tweede fungeert het als 'verwarminkje' voor mijn kelder.
Prima dat zou ik ook kunnen doen het dan is die ruimte iets warmer.
paQ schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:55:
[...]

Dan zou ik hem wel isoleren.
Ok dan wordt het waarschijnlijk die Ferroli even kijken waar ik die voor een mooie prijs kan kopen. Zie dat de 40 en 60L niet veel prijs verschil hebben. Misschien dan toch maar een maatje groter pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
BernieW schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:57:
[...]

Zou je iets meer over je installatie kunnen vertellen? Misschien helpt het gebruikers die worstelen met oscillaties,
Wat voor afgiftesysteem heb je, radiatoren, vvw, buffervat (serieel, parallel, 2 of 4 pijps) naregeling (zone systeem, thermostaat kranen) etc.
80m2 vvw (8 groepen met 16x2 mm buis) rechtstreeks aangesloten op de wp met 32mm flex buizen. en nog wat radiatoren die wat meedoen. Geen buffervat oid, in de vloer zit genoeg buffer.

Zoals gezegd op optimal flow en dit bevalt prima. Over het algemeen is er in dit topic wat weerstand hiertegen, maar ik heb er doorgaans goede ervaring ermee. Het enige nadeel is dat je na een defrost vaak kortstondig error 14 krijgt, maar dat is dan ook alles.

Voor de rest regel ik op AI en de kamertemperatuur wordt eventueel begrenst door een externe thermostaat.

Hier is het de afgelopen dagen constant 6-8 graden buiten geweest en dan draait de LG prachtig mooi. Maar zo gauw de T < 4 wordt, dan begint hier ook defrost mania.

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
The_KnarF schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:20:
MIJLPAAL: we zitten op pagina 500 inmiddels
Het gaat de laatste weken ook hard. Mooi, een levendig en leerzaam topic!!

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-06 11:08
Opstart vanochtend met het script van paQ: :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AJ8bSagPQpbIH4QuneAfxKQab7c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t6Jva8py3c3WJFodMaeVaGTP.png?f=fotoalbum_large

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

tebogo schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:26:
Opstart vanochtend met het script van paQ: :)

[Afbeelding]
Dat is mooi die temperatuur die je bij opstart krijgt die krijg ik ook. Echter valt dat bij mij buiten de hysterese omdat ik maar 26 graden vraag. Dit los ik nu handmatig op door eerst 30 graden te vragen als ik die dan door de eerste opstart heen is en het vermogen begint te zakken bouw ik langzaam mijn vraag temperatuur af tot de gewenste 26 graden. Daarna draait de warmtepomp rustig tot een defrost of DHW opwarmen. Als een van beide gebeurd doe ik weer hetzelfde. Hoop dat als ik het buffervat er tussen heb zitten dat ik dan ook dit soort grafieken krijg. Deze handmatige acties kan ik alleen doen als ik tijd heb om de boel in de gaten te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 04-06 11:24
paQ schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:45:
Nou, eindelijk een defrost gehad met gebruik van de overshootlogic. Hij detecteert 2 x een compressorstop (is ook zo natuurlijk) waardoor State 0 in wezen meteen weer herstart wordt.

[Afbeelding]

Maar het lijkt voor de werking eigenlijk geen kont uit te maken :+
Als ik die periode oprek, zit je weer met een veel te lange pauze bij een reguliere start.
Ik heb deze startcontrole opnieuw opgebouwd met Node Red (althans ongeveer), het resultaat na de eerste nacht was niet goed. De start was nu vlak, maar het was te koud in huis, het lijkt erop dat de temperatuurverandering bij de start de interne warmte-integraal van de regeling teniet doet.
Helaas was er ook geen verschil in het ontdooigedrag.
Ik heb dit weer verwijderd en heb de indruk dat de COP ook iets is verbeterd, omdat er nu meer energie wordt geleverd als de verdamper wordt ontdooid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Nu online
https://www.warmteservice...uffervat-volumax/p/LVE070 .....deze misschien is geisoleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
https://www.saniheat.nl/p...ing-40-liter-met-isolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

RVerheijden schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:58:

Ok dan wordt het waarschijnlijk die Ferroli even kijken waar ik die voor een mooie prijs kan kopen. Zie dat de 40 en 60L niet veel prijs verschil hebben. Misschien dan toch maar een maatje groter pakken.
Hou wel rekening met het aantal aansluitingen. Bij het buffervat worden geen stoppen geleverd en de niet gebruikte moet je zelf nog afsluiten. Voor de openingen die je wel wilt gebruiken moet je ook nog verlopen zoeken, want de openingen zijn erg groot. Maar ik neem aan dat dat bij elk buffervat zo is...

[ Voor 4% gewijzigd door Swerfer op 19-12-2023 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 14:16
Hebben jullie er ook last van dat modbuswaardes ook traag kunnen zijn met updaten?
sommige hebben de laatste wijziging op 11 uur geleden staan, terwijl de interval op 30 of 60 seconde staat in de config yaml.

Is hier iets aan te doen?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Swerfer schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:54:
[...]
Hou wel rekening met het aantal aansluitingen. Bij het buffervat worden geen stoppen geleverd en de niet gebruikte moet je zelf nog afsluiten. Voor de openingen die je wel wilt gebruiken moet je ook nog verlopen zoeken, want de openingen zijn erg groot. Maar ik neem aan dat dat bij elk buffervat zo is...
Ok bedankt dat wordt dan even zoeken naar de juiste combo.
Het bedrijf dat de warmtepomp heeft geplaatst kan het ook leveren en aansluiten maar dat vond ik erg duur. Stond niet op hun originele offerte bleek achteraf dus wel nodig om de warmtepomp langer te laten lopen.
Men vraagt 800 Euro voor vat incl aansluiten.
Het leiding deel waar deze er tussen moet heeft aan beide kanten knel koppelingen de rest is geperst.

[ Voor 27% gewijzigd door RVerheijden op 19-12-2023 14:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oxfordpelican
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-06 19:05
maomanna schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:02:
Hebben jullie er ook last van dat modbuswaardes ook traag kunnen zijn met updaten?
sommige hebben de laatste wijziging op 11 uur geleden staan, terwijl de interval op 30 of 60 seconde staat in de config yaml.

Kan het niet gewoon zijn dat de waarde niet veranderd is? Mijn doeltemperatuur staat ook af en toe uren op dezelfde waarde en wordt dus ook niet geupdate in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

wat staat er in je log?
Kan me niet voorstellen dat er 11 uur lang geen communicatie of net afwijkende waarde is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:04
RVerheijden schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:09:
[...]

Ok bedankt dat wordt dan even zoeken naar de juiste combo.
Het bedrijf dat de warmtepomp heeft geplaatst kan het ook leveren en aansluiten maar dat vond ik erg duur. Stond niet op hun originele offerte bleek achteraf dus wel nodig om de warmtepomp langer te laten lopen.
Men vraagt 800 Euro voor vat incl aansluiten.
Het leiding deel waar deze er tussen moet heeft aan beide kanten knel koppelingen de rest is geperst.
rekening houdend met alles wat je nog extra nodig hebt en de tijd die het kost, vind ik die 800,- nog wel meevallen (e.a. is ook afhankelijk natuurlijk welk vat hij dan aanbied)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Laatst online: 12-06 22:14

Zeker weten dat de hardware van de modbus communicatie goed is? Hoe heb je de communicatie bedraad en en wat voor interface gebruik je?

Als het de communicatie in orde is, en het (kennelijk) een niet veranderende waarde betreft, een die je toch graag wilt verversen, dan zou je geforceerd kunnen verversen door iets als hieronder in automation,yaml van HA te knutselen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
- id: 'kiesjeid'
  alias: update_modbus_sensors
  description: dwing update modbus sensors af
  trigger:
  - platform: time_pattern
    minutes: /01
  condition: []
  action:
     # force update of below sensors at each trigger. 
  - service: homeassistant.update_entity
    target:
      entity_id: sensor.naam1

target:
      entity_id: sensor.naam2

target:
      entity_id: sensor.naam3  

target:
      entity_id: sensor.naam4
# etc.    

mode: restart 

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF

over welke waardes heb je het hier?
als sommige waardes traag zijn is er technisch i.i.g. niets mis met je modbus koppeling.
Hoe is de koppeling tussen modbus en HA (esp of iets anders?)
als sommige waardes niet veranderen zal HA dat niet als een update zien.
kijkend in de modbus logging zou je er achter moeten komen of er wel info komt vanuit de LG m.b.t. desbetreffende waardes

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
de log zegt niet zoveel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Logger: homeassistant.components.modbus.modbus
Source: components/modbus/modbus.py:415
Integration: Modbus (documentation, issues)
First occurred: December 18, 2023 at 6:44:50 PM (1 occurrences)
Last logged: December 18, 2023 at 6:44:50 PM

modbus lg_modbus communication closed

2023-12-18 18:43:17.923 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.modbus.modbus] `retry_on_empty`: is deprecated and will be removed in version 2024.4
2023-12-18 18:44:50.463 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.modbus.modbus] modbus lg_modbus communication closed

maar waarom dit zo is, geen idee. verder is er geen info. hoe kan ik daar achter komen?

ik gebruik de waveshare rs485 utp. bedraad aangesloten volgens de stappen hier in het topic (via starttopic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
maomanna schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:20:
de log zegt niet zoveel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Logger: homeassistant.components.modbus.modbus
Source: components/modbus/modbus.py:415
Integration: Modbus (documentation, issues)
First occurred: December 18, 2023 at 6:44:50 PM (1 occurrences)
Last logged: December 18, 2023 at 6:44:50 PM

modbus lg_modbus communication closed

2023-12-18 18:43:17.923 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.modbus.modbus] `retry_on_empty`: is deprecated and will be removed in version 2024.4
2023-12-18 18:44:50.463 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.modbus.modbus] modbus lg_modbus communication closed

maar waarom dit zo is, geen idee. verder is er geen info. hoe kan ik daar achter komen?

ik gebruik de waveshare rs485 utp. bedraad aangesloten volgens de stappen hier in het topic (via starttopic)
Pak gewoon even een willekeurige sensorwaarde die je aangemaakt had in HA en kijk of er historie is, en zo ja, met welke intervallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
paQ schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:24:
[...]

Pak gewoon even een willekeurige sensorwaarde die je aangemaakt had in HA en kijk of er historie is, en zo ja, met welke intervallen.
Er is historie.
De interval is echt heel wisselvallig.
Soms per minuut en soms per 3 uur.
Hij valt dus totaal willekeurig uit en schiet dan weer, zonder dat ik iets doe, in de reguliere interval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
maomanna schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:30:
[...]

Er is historie.
De interval is echt heel wisselvallig.
Soms per minuut en soms per 3 uur.
Hij valt dus totaal willekeurig uit en schiet dan weer, zonder dat ik iets doe, in de reguliere interval.
Maar wat zie je aan communicatie als je inlogt op je waveshare dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Zal dat straks thuis ff bekijken.

edit:
Via webinterface van de waveshare vind ik geen logs.
alleen instellingen.
zal zo thuis via vircom.exe even kijken

[ Voor 65% gewijzigd door maomanna op 19-12-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Eigenlijk is er weinig tot geen verschil als je wel of niet het opstart script gebruikt qua overshoot van de temperatuur. (maar dat kan komen door mijn grote volume qua water in het systeem)
m.b.t. die starts zie rond 9:30 uur (met opstart script actief) en zojuist (zonder opstart script)
bij de oranje lijn zie je duidelijk dat in het eerste geval de doeltemp verlaagd word naar 25°c en dan in stapjes weer omhoog gaat.
echter de paarse lijn (water aanvoer) is in beide gevallen nagenoeg hetzelfde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbQwCgW_Uez68jLjn8dIqO5WkMA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rizxB6RWTf9JliGgwoChnE9Z.png?f=fotoalbum_large
Ik was vandaag mijn flow in de gaten aan het houden omdat ik af en toe als er een klep dicht gaat een error 14 krijg, sinds ik het buffervat er tussenuit heb gehaald.
de kamertemperatuur van 1 van de woon units is verlaagd naar 16 graden, waardoor deze groep veel vaker dicht gaat.
Dat gaat eigenlijk al dagen goed, maar vandaag 2X een error 14 gehad.
wat kan de oorzaak zijn dat dit soms wel en soms niet een probleem is?
je ziet dat er vannacht geen probleem was toen die klep dicht ging, je ziet de retourtemp oplopen, dat is logisch, zo zou die het altijd moeten doen :P

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Je wp lijkt zich er idd weinig van aan te trekken :+
Althans, bij deze temperatuur. Er is natuurlijk altijd een minimum wat sowieso eruit moet. 16Kw is gewoon een forse wp.
Kan goed dat het bij een hoger Ta wel effect heeft. Misschien pas bij Ta 33 ofzo.
Daarnaast IS je water al warm... snap de start dan ook niet zo goed eigenlijk? Met reeds warm water opstarten geeft hoe dan ook overshoot.

Mijn wp zal altijd starten tot Ta29~30 ongeveer. of dat nou met een setpoint van 27 is, of met silent aan. Starten tot 27 zal me gewoon niet lukken.
Bij Ta 30 heeft het echter duidelijk effect.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 19-12-2023 17:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

The_KnarF schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:29:
[...]

rekening houdend met alles wat je nog extra nodig hebt en de tijd die het kost, vind ik die 800,- nog wel meevallen (e.a. is ook afhankelijk natuurlijk welk vat hij dan aanbied)
Ik heb hen gemaild welk vat zij dan zouden gebruiken zodra ik reactie eb stuur ik een update. Indien een geisoleerd vat is het 400 Euro voor aansluiten en klein materiaal. Als het zo'n reflex vat is vind ik het te veel dan ga ik wel zelf aan de gang met knel koppelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
paQ schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:07:
Je wp lijkt zich er idd weinig van aan te trekken :+
Althans, bij deze temperatuur. Er is natuurlijk altijd een minimum wat sowieso eruit moet. 16Kw is gewoon een forse wp.
Kan goed dat het bij een hoger Ta wel effect heeft. Misschien pas bij Ta 33 ofzo.
Daarnaast IS je water al warm... snap de start dan ook niet zo goed eigenlijk? Met reeds warm water opstarten geeft hoe dan ook overshoot.

Mijn wp zal altijd starten tot Ta29~30 ongeveer. of dat nou met een setpoint van 27 is, of met silent aan. Starten tot 27 zal me gewoon niet lukken.
Bij Ta 30 heeft het echter duidelijk effect.
start is dankzij die error 14, (modbus error 14, is neem ik aan c14 op de RMC (heb dat niet gecontroleerd op dat moment)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Hmmm ja das wel een dingetje dan

Te lage systeemdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Zou kunnen, 1.8 op lg,
Zal eens iets hoger zetten

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
RVerheijden schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:12:
[...]

Ik heb hen gemaild welk vat zij dan zouden gebruiken zodra ik reactie eb stuur ik een update. Indien een geisoleerd vat is het 400 Euro voor aansluiten en klein materiaal. Als het zo'n reflex vat is vind ik het te veel dan ga ik wel zelf aan de gang met knel koppelingen.
Algemene term geïsoleerd vat zegt niet zoveel.
Gaat om de dikte en soort isolatie.
Is mede prijsbepalend.
Ik heb een OEG vat, weliswaar groot, maar wel 10cm dikke isolatie en echte PIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
montebaldo55 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:36:
[...]

Algemene term geïsoleerd vat zegt niet zoveel.
Gaat om de dikte en soort isolatie.
Is mede prijsbepalend.
Ik heb een OEG vat, weliswaar groot, maar wel 10cm dikke isolatie en echte PIR.
Buffervaten hebben energielabels, 't zijn verder passieve dingen, dus het label is een goede indicatie over de hoeveelheid isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
RVerheijden schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:33:
[...]

Dat is mooi die temperatuur die je bij opstart krijgt die krijg ik ook. Echter valt dat bij mij buiten de hysterese omdat ik maar 26 graden vraag. Dit los ik nu handmatig op door eerst 30 graden te vragen als ik die dan door de eerste opstart heen is en het vermogen begint te zakken bouw ik langzaam mijn vraag temperatuur af tot de gewenste 26 graden. Daarna draait de warmtepomp rustig tot een defrost of DHW opwarmen. Als een van beide gebeurd doe ik weer hetzelfde. Hoop dat als ik het buffervat er tussen heb zitten dat ik dan ook dit soort grafieken krijg. Deze handmatige acties kan ik alleen doen als ik tijd heb om de boel in de gaten te houden.
Hier had ik vandaag ook last van.
Hij is even uit geweest ivm SWW run.

Mijn watertemp staat ook op 26 en dan wordt mijn huis uiteindelijk toch te warm met de huidige buitentemperaturen.

De SWW startte net vlak voor dat HA hem uit zou hebben gezet, omdat het huis 21 graden was.

Toen SWW klaar was, was de vloer nog erg warm en dus het water te snel te warm en door de opstartpiek en ging de pomp weer uit.

Ging een paar keer achter elkaar door.

Handmatig uitgezet, totdat minimum temperatuur in huis weer bereikt was en de vloer wat afgekoeld.

Tijdens aanspringen zojuist toch de temperatuur van het water handmatig wat hoger gezet en toen hij ging moduleren weer naar beneden gezet.

Was trouwens de eerste keer dat hij dit meermalen achter elkaar deed.

Toch ook maar wat freubelen om dit te voorkomen.
Verbaas me wel met dit oude huis dat ik het zo makkelijk warm krijg met 26 graden watertemperatuur.

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10:06
RVerheijden schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 17:12:
[...]

Overweeg je 40 l extra buffer tbv "looptijd verlenging en over de opstartpiek heenkomen"?

Verwacht er niet te veel van....
40 liter met 10 graden verwarmen kost 0,46 kwh/thermisch.

Met een warme start (warmtepomp is eerder uitgeschakeld omwille van overshoot) heb je met een hysterese van -2, +4 we. Delta T van 6.

Dan heb je door die 40 l extra nog maar 0,27 kwh/thermisch extra.

Stel je wp start op met 4 kwh thermisch, dan wint je wp 4minuten...

De regeling van de LG qua terugmoduleren is traag, heeeeeeel traag (over het algemeen)..
Veel trager dan alle andere wp's waar ik ervaring mee heb..

Als die 4 minuten je veel brengen is het zeker de moeite waard maar ik betwijfel het...

Ps Nefit heeft een klein 50l staand buffervaatje.
Kospel heeft een klein staand 100l model

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

BjornHero schreef op woensdag 20 december 2023 @ 01:38:
[...]

Overweeg je 40 l extra buffer tbv "looptijd verlenging en over de opstartpiek heenkomen"?

Verwacht er niet te veel van....
40 liter met 10 graden verwarmen kost 0,46 kwh/thermisch.

Met een warme start (warmtepomp is eerder uitgeschakeld omwille van overshoot) heb je met een hysterese van -2, +4 we. Delta T van 6.

Dan heb je door die 40 l extra nog maar 0,27 kwh/thermisch extra.

Stel je wp start op met 4 kwh thermisch, dan wint je wp 4minuten...

De regeling van de LG qua terugmoduleren is traag, heeeeeeel traag (over het algemeen)..
Veel trager dan alle andere wp's waar ik ervaring mee heb..

Als die 4 minuten je veel brengen is het zeker de moeite waard maar ik betwijfel het...

Ps Nefit heeft een klein 50l staand buffervaatje.
Kospel heeft een klein staand 100l model
Hallo BjornHero,

Ik heb een 5KW warmte pomp die tijdens de opstart max 2kw aan elektrisch vermogen gebruikt. Ik vond op internet dat je buffer - systeeminhoud minimaal je opstart vermogen x 20 moest zijn. Vandaar ook de 40L als een 50 of 60L vat niet veel scheelt zal ik daarvoor opteren. Als de warmtepomp het onder de 3 graden met dezelfde gevraagde watertemperatuur wel red om door de opstartpiek of een defrost of wat dan ook heen te komen is het mijn inziens alleen kijken hoeveel buffer ik extra nodig heb om bij hogere temperaturen door die hogere opstart temperatuur heen te komen. Bij onder de 3 graden haalt hij bij opstarten max 31 graden water temperatuur dat past nog net binnen de hysterese. Bij buiten temperaturen er boven heeft hij tot nu toe max 35 graden water temperatuur berijkt bij de opstart terwijl hij al omlaag ging moduleren. Het gaat dus om 4-5 graden die teveel worden opgewekt heb niet gemeten hoeveel tijd dat dat laatste stukje kost.

[ Voor 21% gewijzigd door RVerheijden op 20-12-2023 04:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
tebogo schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:32:
[...]

Voor mij, en misschien anderen niet mogelijk als je al op de ondergrens van je flow zit. Bij mij door een te grote WP t.o.v. afgiftesysteem... |:(
Dat is de start ook geweest van dit sub-onderwerp. De unit heeft zijn minimale flow nodig (als de omstandigheden van een fietspad veranderen waardoor je steeds lagnzamer miet fietsen, is fietsen op een gegeven moment ook niet meer mogelijk) . Daar moet links of rechtsom rekening mee gehouden worden in het ontwerp van de installatie.

In een woning met uitsluitend vloerverwarming is dat overigens geen probleem als hij een paar uur in rust gaat. Als je deels radiatoren hebt kan dat vervelend zijn. De WP kan daar niets aan doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Luisterlijk op 20-12-2023 06:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Heb je al gezocht? Ik google je vraag en er komt een Reflex V uit. Atikelnummer 1270646 bij Wasco. Misschien kun je die kwijt.

Plaatsing kun je niet zo algemeen adviseren. Ligt er aan wat je van het buffervat verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 00:00:
[...]

Klinkt leuk op papier, alleen niet het gewenste resultaat met superlage temperaturen in de vloer.
Kwestie van verwachtingen.

Als je vloer zo koud is, dan is de verwarming klaar. Als je een warmere vloer wilt, kun je een raam open zetten.

Bij mij is het 22 graden. Visite vraagt soms op sokken: héb jij geen vloerverwarming ?

Jawel, maar mij huis is gewoon enorm geisoleerd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Luisterlijk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 06:04:
[...]

Heb je al gezocht? Ik google je vraag en er komt een Reflex V uit. Atikelnummer 1270646 bij Wasco. Misschien kun je die kwijt.

Plaatsing kun je niet zo algemeen adviseren. Ligt er aan wat je van het buffervat verwacht
Luisterlijk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 06:04:
[...]

Hallo Luisterdijk ik heb er inmiddels op aanraden van mede forum genoten al verschillende gevonden. Al dan niet met isolatie er omheen. Ben nog op het bedrijf aan het wachten dat de warmtepomp heeft geplaatst om te kijken welk buffervat zij plaatsen voor de opgegeven prijs en dan beslis ik op ik het zelf ga plaatsen of laat doen en welke buffer het wordt. Allemaal bedankt voor het mee denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Heeft weinig met verwachting te maken.
Dat is gewoon trial and error.
Ik heb een uitstekend resultaat met Ta 28 en een dT van 3.5~4. (en Ta29 dT4)

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 20-12-2023 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
RVerheijden schreef op woensdag 20 december 2023 @ 04:23:
[...]

Hallo BjornHero,

Ik heb een 5KW warmte pomp die tijdens de opstart max 2kw aan elektrisch vermogen gebruikt. Ik vond op internet dat je buffer - systeeminhoud minimaal je opstart vermogen x 20 moest zijn. Vandaar ook de 40L als een 50 of 60L vat niet veel scheelt zal ik daarvoor opteren. Als de warmtepomp het onder de 3 graden met dezelfde gevraagde watertemperatuur wel red om door de opstartpiek of een defrost of wat dan ook heen te komen is het mijn inziens alleen kijken hoeveel buffer ik extra nodig heb om bij hogere temperaturen door die hogere opstart temperatuur heen te komen. Bij onder de 3 graden haalt hij bij opstarten max 31 graden water temperatuur dat past nog net binnen de hysterese. Bij buiten temperaturen er boven heeft hij tot nu toe max 35 graden water temperatuur berijkt bij de opstart terwijl hij al omlaag ging moduleren. Het gaat dus om 4-5 graden die teveel worden opgewekt heb niet gemeten hoeveel tijd dat dat laatste stukje kost.
Die 2 kw die je aanhaalt is elektrisch opgenomen, vermenigvuldig dat met een cop van 3-4-5? En je komt ineens bij 6-8-10 kw vermogen (thermisch).

Ja, een 5kw warmtepomp kan meer dan 5 kw produceren.

Waar de "regel" opstart vermogen maal 20 vandaan komt weet ik niet, ik zie het verband ook niet.
Dat hangt veel meer samen met de totale hoeveelheid watervolume in combinatie met het afgiftevermogen.

Zoals gezegd, die 40-60 liter gaan je na een opstart maximaal enkele minuten respijt geven.

Wil je er toch voor gaan?

Laat je installateur zwart op wit geven dat dat het probleem oplost...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

BjornHero schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:43:
[...]

Die 2 kw die je aanhaalt is elektrisch opgenomen, vermenigvuldig dat met een cop van 3-4-5? En je komt ineens bij 6-8-10 kw vermogen (thermisch).

Ja, een 5kw warmtepomp kan meer dan 5 kw produceren.

Waar de "regel" opstart vermogen maal 20 vandaan komt weet ik niet, ik zie het verband ook niet.
Dat hangt veel meer samen met de totale hoeveelheid watervolume in combinatie met het afgiftevermogen.

Zoals gezegd, die 40-60 liter gaan je na een opstart maximaal enkele minuten respijt geven.

Wil je er toch voor gaan?

Laat je installateur zwart op wit geven dat dat het probleem oplost...
Hallo BjornHero,

Dat zal ik vragen.
Hier in het forum zie ik regelmatig dat men een vat heeft tussen de 40L en 60L.
Wat zou jij dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:44
RVerheijden schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:20:
[...]

Hallo BjornHero,

Dat zal ik vragen.
Wat zou jij dan doen?
Het is echt van heel veel factoren afhankelijk. Daarbij lijkt de ThermaV zich ook nog eens anders te gaan gedragen als er een buffer bijkomt. Zeker iets om rekening mee te houden! Zo kan het bijvoorbeeld langer duren voordat de retourtemperatuur oploopt door de buffer. Dat is natuurlijk heel mooi! Maar betekent ook dat er minder minder vlug gereageerd wordt door de warmtepomp zelf op een oplopende T_out.

In mijn specifieke situatie: Ik had niet genoeg afgifte om een 7-8kW opstartpiek van 15 minuten kwijt te kunnen. Draai nu met een 200L (!) buffervat. Maar de opstartpiek loop nu op naar 10kW en duurt zomaar 30 minuten.

Uiteindelijk is het me gelukt om instellingen te vinden waarbij mijn systeem er meestal wel doorheen komt (soms ook pas na de 2e poging) en daarna rustig gaat draaien. Niet optimaal, wel rustig. Blijft een mooi apparaat als hij eenmaal rustig staat te pruttelen!! Daarbij heb ik het gevoel (nog niet objectief bepaald) dat de defrosts vlugger zijn afgerond. Dat is fijn!

Wat ik maar wil zeggen: een buffer toevoegen aan het systeem kán zeker nuttig zijn! Genoeg positieve ervaringen ermee in dit topic! Maar het is niet per definitie een kwestie van 'vat opnemen in circuit en klaar'. Het gaat om veel meer factoren dan alleen het vat.

[ Voor 12% gewijzigd door M_AW op 20-12-2023 10:32 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BjornHero
Ik zou eerst pogen de LG-eigen regeling zo ruim mogelijk te stellen mbt je opstartpiek.

Ervan uitgaande dat je dat hebt gedaan;

Makkelijke(re) weg
Bepalen hoeveel thermische energie hij te veel opwekt gedurende een opstart. Bij ca. 10C?
--> makkelijkste manier is door naast de wp (controller) te gaan staan en je flow, aanvoer en retour temperatuur in de gaten houden en op te schrijven iedere 30s. Eeventueel je doeltemp. "Opplussen" om te voorkomen dat hij uitspringt.
Dan op basis van je metingen uitrekenen hoeveel vermogen dat thermisch is.

Daarmee terugrekenen hoeveel water je kunt opwarmen met je delta T (inschakel-uitschakel hysterese) en op basis daarvan een formaat vat kiezen +10-20%. (Waarschijnlijk schrik je van het formaat)

Andere oplossing (meer tweaker-manier).
Je wp actief middels modbus gaan sturen, vervolgens het scriptje van paq gaan gebruiken waarbij de doeltemperatuur gedurende de opstartpiek de temperatuur volgt, op die manier heeft je de regeling een stuk meer respijt, heb je geen vat nodig.
Nadeel; je moet zelf klussen/regelen.

Optie 3 (ervan uitgaande dat je nog geen LG hebt);
Een ander model kopen waarbij deze Regelproblemen zich niet voordoen.
Ja, iedere wp heeft een opstartpiek, maar bij andere merken spreken we vaak maar over 1-3-5 minuten met vervolgens een heel snelle reductie van vermogen.
Bij lg spreekt met van ca. 15? Min en vervolgens een zeeeeeer trage reductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
RVerheijden schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:20:
[...]

Hallo BjornHero,

Dat zal ik vragen.
Wat zou jij dan doen?
:) het werkt hier prima met een komfort buffervat van 40l in serie(nooit opstart problemen 9KW WP) een en ander is afhankelijk van de systeem inhoud.......die 20 is een advies per kw bijv 5kw WP 5x20=100ltr buffer(het is een indicatie voor wat het waard is) nefit werkt standaard met 80ltr bijv......bij oude installaties dikke gelaste pijpen dat geeft meer systeem inhoud werkt het ook zonder buffervat

[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 20-12-2023 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

BjornHero schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:30:
Ik zou eerst pogen de LG-eigen regeling zo ruim mogelijk te stellen mbt je opstartpiek.

Ervan uitgaande dat je dat hebt gedaan;

Makkelijke(re) weg
Bepalen hoeveel thermische energie hij te veel opwekt gedurende een opstart. Bij ca. 10C?
--> makkelijkste manier is door naast de wp (controller) te gaan staan en je flow, aanvoer en retour temperatuur in de gaten houden en op te schrijven iedere 30s. Eeventueel je doeltemp. "Opplussen" om te voorkomen dat hij uitspringt.
Dan op basis van je metingen uitrekenen hoeveel vermogen dat thermisch is.

Daarmee terugrekenen hoeveel water je kunt opwarmen met je delta T (inschakel-uitschakel hysterese) en op basis daarvan een formaat vat kiezen +10-20%. (Waarschijnlijk schrik je van het formaat)

Andere oplossing (meer tweaker-manier).
Je wp actief middels modbus gaan sturen, vervolgens het scriptje van paq gaan gebruiken waarbij de doeltemperatuur gedurende de opstartpiek de temperatuur volgt, op die manier heeft je de regeling een stuk meer respijt, heb je geen vat nodig.
Nadeel; je moet zelf klussen/regelen.

Optie 3 (ervan uitgaande dat je nog geen LG hebt);
Een ander model kopen waarbij deze Regelproblemen zich niet voordoen.
Ja, iedere wp heeft een opstartpiek, maar bij andere merken spreken we vaak maar over 1-3-5 minuten met vervolgens een heel snelle reductie van vermogen.
Bij lg spreekt met van ca. 15? Min en vervolgens een zeeeeeer trage reductie.
Hallo BjornHero ik heb al een ESP32 er tussen zitten aan modbus met de ESPHome code van paQ en gisteren heeft hij de hele dag op een laag vermogen staan pruttelen. Vandaag echter lukt dat niet terwijl het maar twee graden buiten warmer was toen hij aan ging. Het electrisch vermogen dat wordt gebruikt loopt alweer naar beneden op het moment dat de warmtepomp uitgaat de temperatuur van het water dat de warmtepomp dan levert stijgt nog even door. Waardoor hij buiten de Hysterse valt en toch uit schakeld als hij daarna weer onder de laagste hysterese waarden uit komt gaat hij weer aan. Voor de esp32 met modbus lukte het alleen onder de 3 graden nu haal ik het meestal al bij 6 graden. Maar daar boven nog steeds niet. Ik ben ook benieuwd waar de installateur mee komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

kazemo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:33:
[...]

:) het werkt hier prima met een komfort buffervat van 40l in serie(nooit opstart problemen 9KW WP) een en ander is afhankelijk van de systeem inhoud.......die 20 is een advies per kw bijv 5kw WP 5x20=100ltr buffer(het is een indicatie voor wat het waard is) nefit werkt standaard met 80ltr bijv
Als ik alleen al mijn Jaga Tempo convectors tel dan gaat daar ongeveer 12L water in.
Jaga gebruikt alleen een dun buisje wat heen en weer loop tussen de dunneplaatjes.
Verder is alles aangeloten op de oude dikwandige buizen die geisoleerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:17:
[...]

Heeft weinig met verwachting te maken.
Dat is gewoon trial and error.
Ik heb een uitstekend resultaat met Ta 28 en een dT van 3.5~4. (en Ta29 dT4)
Jij verwactte eenwarmere vloer, of begreep ik je niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
RVerheijden schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:44:
[...]

Als ik alleen al mijn Jaga Tempo convectors tel dan gaat daar ongeveer 12L water in.
Jaga gebruikt alleen een dun buisje wat heen en weer loop tussen de dunneplaatjes.
:? heb je een pomp testrun gedaan hij moet wel de max. flow kunnen halen daar helpt een buffervat in serie ws ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
[...]

Ehm? Is je probleem nu;

Het niet-traag-genoeg zijn om over de opstartpiek te komen?

Of heb je het over de totale waterinhoud? (12l+ buisjes is heeeeel weinig, bij een langere defrost trekt kan je wp zomaar ineens het water te koud maken en vervolgens in storing gaan)

(Of toch een (onontdekt) flow probleem?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:52:
[...]

Jij verwactte eenwarmere vloer, of begreep ik je niet goed?
Ik doelde er op dat het sturen op optimaal debiet de beste methode zou zijn.
Er zijn niet voor niks diverse mogelijkheden om het debiet mee te regelen. "optimaal" is niet per se de beste methode is gebleken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
Klopt wel wat er hier gezegd word, ik heb een extra pomp op parallelle buffer van 80l.

Ik heb gisteravond de pomp van de LG van vast 100% naar 'release' delta gezet en sindsdien vlakke curves..

De externe circulatiepomp blijft op constante druk 15l per minuut

Mijn berekende cop waarde is ook gestegen van 3,5 naar 4
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6Emrwhz1Ae0I4vRCzK8uLeLSvdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0l5a7byXb3uzjUo4SPt1nAKQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Kenwood960 op 20-12-2023 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:00:
[...]

Ik doelde er op dat het sturen op optimaal debiet de beste methode zou zijn.
Er zijn niet voor niks diverse mogelijkheden om het debiet mee te regelen. "optimaal" is niet per se de beste methode is gebleken.
Optimaal ís toch de beste methode? Dat is wat het woord betekent. De flow is niet het hoogst of het laagst, maar prcies zo, dat het proces het beste gediend wordt.

Ik wil niet betweterig overkomen, maar het is vrij basic meet en regeltechniek dat alle regelbare parameters van belang zijn voor de regeling. Als je aan een uiteinde komt met de ene regeling (bijvoorbeeld pomcapaciteit) Zijn er andere parameters aan de beurt. In de meeste gevallen zijn de ventielen vast, en dan is het debiet (flow) het enige dat je nog kunt regelen to alles goed blijft functioneren. Lukt dat niet, dan gaat de unit uit (aan de onderkant) of stopt de temperatuur stijging (aan de boven kant)

[ Voor 34% gewijzigd door Luisterlijk op 20-12-2023 11:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08:59
Optimaal voor de WP zelf mss ja, voor de radiatoren en vloerverwarming is het een ander verhaal.

Ik merk dat ik de doeltemperatuur hoger moet zetten, omdat de WP een lagere flow blijft aanhouden (voor grotere deltaT) om de rest in huis nog op temperatuur te houden.

Een vaste flow (lees hogere flow) geeft een kleinere DeltaT, maar veel meer comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:03:
[...]

Optimaal ís toch de beste methode? Dat is wat het woord betekent. De flow is niet het hoogst of het laagst, maar prcies zo, dat het proces het beste gediend wordt.

Ik wil niet betweterig overkomen, maar het is vrij basic meet en regeltechniek dat alle regelbare parameters van belang zijn voor de regeling. Als je aan een uiteinde komt met de ene regeling (bijvoorbeeld pomcapaciteit) Zijn er andere parameters aan de beurt. In de meeste gevallen zijn de ventielen vast, en dan is het debiet (flow) het enige dat je nog kunt regelen to alles goed blijft functioneren. Lukt dat niet, dan gaat de unit uit (aan de onderkant) of stopt de temperatuur stijging (aan de boven kant)
Ik heb het toch echt over de manieren van (alleen) debiet regelen. En daar zijn diverse methoden voor in de WP zelf, t.w.:
1. optimaal debiet
2. vaste pompcapaciteit
3. vast debiet
4. vast deltaT
Optimaal voor de wp hoeft niet te betekenen optimaal voor mij. (ik wil geen dT 7 als de retourtemperatuur daardoor 21.8 wordt bijv)

Die andere 3 opties zijn er niet voor niets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sil-vur
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-04 00:03
[...]

Is het een optie ventilatoren te gebruiken bij je jaga's om hiermee je afgifte te vergroten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-K_fAKLx6BzDaeaolaxKITDTY_k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mpnxKeEj9NJXxJfSXw9TdIqk.png?f=fotoalbum_large
Max flow wat ik heb gezien is 22l/m.
Dit is de grafiek sinds 19 dec.
Hij staat nu op 27 graden water vraag ingesteld verder is er sinds 19 dec niet aangepast.De de twee pieken in het plaatje tussen 19:00 en 20:30 was het verwarmen van warm tap water.
Tussen 7 en 10:20 vanochtend ging het even mis daarna na de opstart piek loopt hij nu weer rustig.
Ik wil dus dat hij bij het opstarten niet meerdere pogingen nodig heeft om uiteindelijk rustig te pruttelen. Bij lage temperaturen is het na de opstart peik direct goed en soms heeft hij tot 4 pogingen nodig als tijdens die pogingen een defrost komt duur het nog minimaal een poging extra. Eigenlijk zou 25 tot 26 graden water al genoeg zijn alleen dan komt hij nooit door de opstart piek.

[ Voor 4% gewijzigd door RVerheijden op 20-12-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Sil-vur schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:18:
[...]

Is het een optie ventilatoren te gebruiken bij je jaga's om hiermee je afgifte te vergroten?
Die ventilatoren zitten er al op de woning is ook gewoon aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
RVerheijden schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:21:
[Afbeelding]
Hij staat nu op 27 graden water vraag ingesteld verder is er sinds 19 dec niet aangepast.De de twee pieken in het plaatje tussen 19:00 en 20:30 was het verwarmen van warm tap water.
Tussen 7 en 10:20 vanochtend ging het even mis daarna na de opstart piek loopt hij nu weer rustig.
Ik wil dus dat hij bij het opstarten niet meerdere pogingen nodig heeft om uiteindelijk rustig te pruttelen. Bij lage temperaturen is het na de opstart peik direct goed en soms heeft hij tot 4 pogingen nodig als tijdens die pogingen een defrost komt duur het nog minimaal eeen poging extra.
Die max flow zal zijn na een defrost.
De pomp gaat 100% draaien na een defrost; bij een reguliere start net zo hard als de door jouw ingestelde max

Daarna toert ie af tot de ingestelde setting.
Als die te laag wordt (bijv door 'optimaal debiet' ;) ) kun je ook eens proberen wat ie juist doet met een hoge flow. Zo houd je het groeiend delta wat in toom.

Voor dit soort troubleshooting / finetuning is grafiek data uit HA echt wel waardevol.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 20-12-2023 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

paQ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:24:
[...]

Die max flow zal zijn na een defrost.
De pomp gaat 100% draaien na een defrost; bij een reguliere start net zo hard als de door jouw ingestelde max

Daarna toert ie af tot de ingestelde setting.
Als die te laag wordt (bijv door 'optimaal debiet ;) ) kun je ook eens proberen wat ie juist doet met een hoge flow. Zo houd je het groeiend delta wat in toom.
paQ Dat zal ik vanavond gaan proberen. Hij bouwt van 22 l/m af naar 8 l/m voor zover ik via modbus kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:29
Hoe werkt bij 'optimal flow' de regeling eigenlijk? Want als ik mn WP instel op Ta=30, dan kan die dat op 2 manieren voor elkaar krijgen lage flow+laag vermogen, of hoge flow + hoog vermogen. Er zijn meerdere 'oplossingen' zegmaar...

Iemand die hier inzicht in heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
RVerheijden schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:26:
[...]

paQ Dat zal ik vanavond gaan proberen. Hij bouwt van 22 l/m af naar 8 l/m voor zover ik via modbus kan zien.
klinkt als "optimaal debiet"

Zodra hij de flow gaat afbouwen, gebeurt dat vrij rap, en kan de daling van de compressorsnelheid dat niet op tijd bijbenen > overshoot tot gevolg. De max flow houdt namelijk ca 10 min aan; de compressor laten terugtoeren duurt net iets langer.
Het kan OOK komen doordat de max flow daar aan voorafgaand net niet hoog genoeg was, waardoor hij van minder hoog hoeft te komen en dus ook eerder (te vroeg) die 8l bereikt.

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 20-12-2023 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
stereohead schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:26:
Hoe werkt bij 'optimal flow' de regeling eigenlijk? Want als ik mn WP instel op Ta=30, dan kan die dat op 2 manieren voor elkaar krijgen lage flow+laag vermogen, of hoge flow + hoog vermogen. Er zijn meerdere 'oplossingen' zegmaar...

Wisten we het maar.

LG schrijft in de handleiding dat het het optimale debiet nastreeft dat past bij de vraagtemperatuur.
:S

Ik heb mijn debiet (bij Ta28) dus wel eens zien oplopen tot 6.7 graden. Geen idee waarom ik dat zou willen en heb het toen ook afgebroken. Dan ligt/komt het retourwater zelfs onder mijn kamertemperatuur namelijk.

Overigens: Veel flow laag delta, en weinig flow hoog delta hoeft geen verschil in COP te geven.
Beiden zijn een variabele in de berekening er van.

[ Voor 9% gewijzigd door paQ op 20-12-2023 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
RVerheijden schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:26:
[...]

Als je modbus hebt dus even alle grafieken onder elkaar plotten, dan kun je het goed zien / herleiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
RVerheijden schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:21:
[Afbeelding]
Ik wil dus dat hij bij het opstarten niet meerdere pogingen nodig heeft om uiteindelijk rustig te pruttelen. Bij lage temperaturen is het na de opstart peik direct goed en soms heeft hij tot 4 pogingen nodig als tijdens die pogingen een defrost komt duur het nog minimaal een poging extra. Eigenlijk zou 25 tot 26 graden water al genoeg zijn alleen dan komt hij nooit door de opstart piek.
:) als hij 22ltr flow haalt,dan is een buffervat een goede manier om de systeem inhoud te vergroten alles overziend is die bij jouw te klein nu(komfort buffervat kan men op 4manieren aansluiten....de makkelijkste is in serie)

edit: nagekeken buffervat 40l bij mij
energie label: B (isolatie)
inhoud: 39ltr
vermogen: 28watt

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 20-12-2023 16:42 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BjornHero

Geen inzicht in, wel ervaring met.

LG medewerkers stellen over het algemeen "bij optimal flow streeft de wp een delta T van 5na".

Als je ze voorlegt "waarom zie ik dan soms een lange run bij 7K, lage pompsnelheid"

Is het antwoord "omdat de wp besloten heeft dat dat dan zo het meest efficiënt is".

Vervolgens heb ik met warmtemeters (kamstrup) de efficiëntie gemeten en waargenomen dat de efficiëntie niet altijd het hoogst is bij optimal flow --> dit wederom voorgelegd.
Antwoord "ja, dan moet je met een parallel buffer gaan werken"

Bjorn bouwt een testsysteem om naar parallelbuffer; zelfde verhaal, ik leg dat weet aan LG voor.

Lg stelt "ja, soms vergist ie zich"

Na vele van dit soort ervaringen met LG, waarbij er telkens naar de installateur en het systeem wordt verwezen met als argument "waarom zijn anderen er wel tevreden mee"?

Als ik dan vraag "omdat ze niet monitoren en daardoor niet weten wat er fout gaat, wat ze missen". Is het stil of wordt er gezegd dat je niet alles kunt verwachten van een wp, tis immers geen cv ketel.

Lang verhaal kort;
Hoe de regeling exact werkt weet ik niet.
Maar dat weten (de meeste?) Lg medewerkers ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
BjornHero schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:00:
[...]

Ehm? Is je probleem nu;

Het niet-traag-genoeg zijn om over de opstartpiek te komen?

Of heb je het over de totale waterinhoud? (12l+ buisjes is heeeeel weinig, bij een langere defrost trekt kan je wp zomaar ineens het water te koud maken en vervolgens in storing gaan)

(Of toch een (onontdekt) flow probleem?)
OK, met 22L is het geen flowprobleem.

Maar heb je echt maar 12l + buisjes systeeminhoud?
en heeft je installateur daar zomaar een wp ingebouwd?

Dan zou ik mij niet zozeer zorgen maken om de opstartpiek maar over het zeer beperkte volume in combinatie met defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Nu online
BjornHero schreef op woensdag 20 december 2023 @ 11:45:
[...]

Geen inzicht in, wel ervaring met.

LG medewerkers stellen over het algemeen "bij optimal flow streeft de wp een delta T van 5na".

Als je ze voorlegt "waarom zie ik dan soms een lange run bij 7K, lage pompsnelheid"

Is het antwoord "omdat de wp besloten heeft dat dat dan zo het meest efficiënt is".

Vervolgens heb ik met warmtemeters (kamstrup) de efficiëntie gemeten en waargenomen dat de efficiëntie niet altijd het hoogst is bij optimal flow --> dit wederom voorgelegd.
Antwoord "ja, dan moet je met een parallel buffer gaan werken"

Bjorn bouwt een testsysteem om naar parallelbuffer; zelfde verhaal, ik leg dat weet aan LG voor.

Lg stelt "ja, soms vergist ie zich"

Na vele van dit soort ervaringen met LG, waarbij er telkens naar de installateur en het systeem wordt verwezen met als argument "waarom zijn anderen er wel tevreden mee"?

Als ik dan vraag "omdat ze niet monitoren en daardoor niet weten wat er fout gaat, wat ze missen". Is het stil of wordt er gezegd dat je niet alles kunt verwachten van een wp, tis immers geen cv ketel.

Lang verhaal kort;
Hoe de regeling exact werkt weet ik niet.
Maar dat weten (de meeste?) Lg medewerkers ook niet.
:X optimal flow is altijd al een discussie punt geweest op dit forum....bij mij staat hij altijd op optimal en het werkt gewoon....bij opstart gaat hij altijd eerst naar max flow 22ltr en bouwt dan af naar gelang de warmtevraag....wel merk ik als ik hem op stille mode zet dit proces aftoeren/optoeren (moduleren) sneller sneller en frequenter gaat......hoe een en ander precies werkt is voor mij een vraag? wie het weet mag het zeggen!!....voor alsnog ben ik tevreden ik merk het in de beurs en ik heb warm!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Morgen komt er een extra Jaga Tempo radiator binnen dan kan ik de precieze binnen diameter met van de buisjes van een Jaga Tempo en dan de precieze inhoud berekenen. Wordt vervolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
maomanna schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 15:36:
Zal dat straks thuis ff bekijken.

edit:
Via webinterface van de waveshare vind ik geen logs.
alleen instellingen.
zal zo thuis via vircom.exe even kijken
Ook in vircom staan geen logs. Dus dat is even jammer.
Ook na de automation blijven de waardes niet geupdate. Nu zitten er willekeurige tijdsspanne tussen. Zou het dan alleen een wijziging doorsturen en dus als de waardes gelijk blijven niks? Want alleen bij verandering zie ik een andere tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
maomanna schreef op woensdag 20 december 2023 @ 15:34:
[...]

Ook in vircom staan geen logs. Dus dat is even jammer.
Ook na de automation blijven de waardes niet geupdate. Nu zitten er willekeurige tijdsspanne tussen. Zou het dan alleen een wijziging doorsturen en dus als de waardes gelijk blijven niks? Want alleen bij verandering zie ik een andere tijd.
Ja, klopt, dat is ook zo.
Vermoedelijk is er dus niet aan de hand.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:33
Hier op aanhakende, ik krijg heel vaak de melding dat er entities unavailable zijn. Dit geldt voor al mijn modbus entities (warmtepomp + kwh meter), en ze zijn allemaal tegelijkertijd unavailable en worden allemaal tegelijkertijd weer available:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oCF04znC-7OKTB8fA7xEELa44aI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eln7MG00hqa3FRs5c7nNFcI2.png?f=fotoalbum_large

Hebben meer mensen hier last van? Ik heb een simpele RS485-USB adapter in mijn Raspberry Pi zitten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gskdz-oggSH1_JJcohWtAfN67I4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VNnnCGEPbjoFt5k8q0HqzApF.jpg?f=user_large

Lengte van de kabel is ongeveer 10 meter.

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
hupie679 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:25:
Hier op aanhakende, ik krijg heel vaak de melding dat er entities unavailable zijn. Dit geldt voor al mijn modbus entities (warmtepomp + kwh meter), en ze zijn allemaal tegelijkertijd unavailable en worden allemaal tegelijkertijd weer available:
[Afbeelding]

Hebben meer mensen hier last van? Ik heb een simpele RS485-USB adapter in mijn Raspberry Pi zitten:

[Afbeelding]

Lengte van de kabel is ongeveer 10 meter.
Die werkt niet, ik heb de mijne nog liggen, zelfs wat 'verbouwd', maar ben al gauw naar een waveshare overgestapt. Bij nader onderzoek blijken dit geen volwaardige RS485 modbus interfaces te zijn. .

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Registratie: Juli 2008
  • Nu online

Het blijft een wisselwerking. Na opstartpiek nemen pomp en compressor bij mij gas terug. Als daardoor Ta lager wordt dan doelwaarde gaat de compressor harder werken. Als vervolgens de delta t groter wordt begint de pomp harder te pompen. Etc..

In afbeelding: watertemperaturen, pomp capaciteit, compressor frequentie en drukken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4L0QslqaL7cOZ6m5jVt5diCFTgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6CSr5O62pVVZXfEf0ajfcpQh.jpg?f=fotoalbum_large

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
lekker optimaal...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Dat is typisch gedrag van een PI(D) regelaar die niet optimaal op het te regelen proces is ingesteld. Die PI(D) regelaar zit helaas in de black box van LG, het enige dat 'wij' kunnen doen is 'het proces' zodanig aanpassen dat het regelalgoritme van LG er wel enigszins bij past, En dat blijkt in de praktijk niet zo eenvoudig en eenduidig, Niet zo gek als je bedenkt dat ieder verwarmingssysteem zo ongeveer unieke dynamische eigenschappen heeft. Al gauw komen buffervaten, waterinhoud, VvW of radiatoren , regelen op Ta of Ti, e.d langs. Niet onterecht overigens. Het halve forum is er aan gewijd.

9kW U44

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Nu online
Ter verdediging van de LG: ons afgiftesysteem is ook verre van optimaal :)

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JosHen
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13-10-2024

JosHen

hm091mru44

aan mjvdkolk

ik heb in mijn instellingen bij
algemeen/waterdebietcontrole/ pompcapaciteit : 25% ingevuld
daarbij stuur ik op delta T 7
het geeft bij mij de volgende grafiek

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79v5eFeFNR71cm3xj-9MUXZRv2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xtO5gmU8yjFHc1ckNwPLTTwR.jpg?f=fotoalbum_large

de pomp start op een lager debiet; toert daarna op; als T uit =34 wordt behaald gaat de pomp terug naar 8,7l/min

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13-06 14:40
gerlag schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:50:
Dat is typisch gedrag van een PI(D) regelaar die niet optimaal op het te regelen proces is ingesteld. Die PI(D) regelaar zit helaas in de black box van LG, het enige dat 'wij' kunnen doen is 'het proces' zodanig aanpassen dat het regelalgoritme van LG er wel enigszins bij past, En dat blijkt in de praktijk niet zo eenvoudig en eenduidig, Niet zo gek als je bedenkt dat ieder verwarmingssysteem zo ongeveer unieke dynamische eigenschappen heeft. Al gauw komen buffervaten, waterinhoud, VvW of radiatoren , regelen op Ta of Ti, e.d langs. Niet onterecht overigens. Het halve forum is er aan gewijd.
Vandaar dat fixed Flow nog wel eens een oplossing wil bieden waardoor de wp 1 variabele minder heeft.

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mjvdkolk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:35:
[...]

Ter verdediging van de LG: ons afgiftesysteem is ook verre van optimaal :)
even uit nieuwsgierirgheid: hoe zijn de gedragingen als je een fixed flow gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
JosHen schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:36:
aan mjvdkolk

[Afbeelding]

de pomp start op een lager debiet; toert daarna op; als T uit =34 wordt behaald gaat de pomp terug naar 8,7l/min
merkwaardig, maar werkt zo te zien prima voor je.
Ben wel benieuwd hoe een defrost je vergaat, want dan negeert de wp volgens mij die 25%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjvdkolk
  • Nu online
paQ schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:36:
[...]

even uit nieuwsgierirgheid: hoe zijn de gedragingen als je een fixed flow gebruikt?
Nog niet geprobeerd. Ik ben al blij dat ik het huis op temperatuur kan krijgen en houden en dat de wp continue doorpruttelt op laag tempo. Sinds vorige week pas de data via modbus om te bestuderen.

Ik heb hem nu op vast debiet gezet. Vrijdag meer info.

LG HU091MR+HN091MR.NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-06 11:57
Speedener schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:02:
[...]

De oppervlakte/inhoud (ongeveer 275m2 / 1000m3) die verwarmd moet worden is vrij fors (hoge plafonds ook), dus we hebben liever iets warmer water erdoorheen stromen om de ruimtes sneller warm te laten worden. En ja, misschien is 45 graden wat te hoog, maar ik wil de WP het vooral eens zien doen/stabiel (voordat we 'm naar beneden tunen) - het rare is, hij heeft het gehaald maar sinds een maand of 2 niet meer.

We hebben een kleine buffervat en aangesloten in serieparallel

De zones hebben allemaal eigen naregeling, aangestuurd door Honeywell systeem.

Instellingen van vandaag zijn:
Temperatuur sensorWater
Mixing CircuitNot use
Use External PumpNot use
RMC mastermaster
Forced operationUse, Cycle: 180, Time: 5
Pump Prerun/Overrun1 & 2
Waterflow control methodOptimal Flow Rate
Pump capacity100%
Fixed flow rateHeat: 46, Cool: 46
Fixed Delta THeat & Cool: 5
Heating temp settingOutlet
Water temp34 - 55
Hysteresis Heating Water-2.0 / 2.0
Pump setting in heatingTime setting, On: 2, Off: 5

T-vraag: 45 graden

T-in: 29 graden
T-uit: 31 graden
Flow rate: 21 LPM (obv optimal flow setting)
Druk: 1.8 Bar
Stroomverbruik: 1.6kW (zie ik alleen hoger (3) als ik de WP herstart)

Mijn hoofdpijn-punt is eigenlijk: waarom gaat de WP niet harder lopen om de T-uit hoger te krijgen?
Update: mijn case (incl. metingen, datalog en observaties van installateur, etc) ligt inmiddels bij Centercon, die het weer bij LG heeft neergelegd. Kortom, er klopt iets niet, maar wat weet ik nog niet. Ik hoop dat ze voor de kerst nog met een conclusie en oplossing komen...

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mjvdkolk schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:02:
[...]

Nog niet geprobeerd. Ik ben al blij dat ik het huis op temperatuur kan krijgen en houden en dat de wp continue doorpruttelt op laag tempo. Sinds vorige week pas de data via modbus om te bestuderen.

Ik heb hem nu op vast debiet gezet. Vrijdag meer info.
met welke waarde?

12? 15?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCG
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-01 21:08

SCG

Goedenavond.

Op dit moment zet ik mijn LG WP nog handmatig aan en laat ik de temperatuur in de verschillende ruimtes (vloerverwarming beneden en radiator in de badkamer die altijd open staat en soms een radiator op de slaapkamer) alleen regelen door mijn Honeywell Evohome (middels Honeywell zoneregelklep en Honeywell thermostaatkranen). Dat werkt op zich goed, waarbij ik in de afgelopen twee-en-halve week max. zo'n 11 keer op een dag heb gehad, waarop de WP uit- en aanschakelde (WP wordt gestuurd op de watertemperatuur, boilervat van 120 liter zit in het systeem). Over het algemeen is dit zelfs 6 keer of minder per dag. Ik neem aan dat dit acceptabel is. Wat vinden jullie? Dit is overigens los van het aantal defrosts, waarbij ik niet weet, of de compressor helemaal uitschakelt of niet...

Nu overweeg ik om de warmtepomp te laten in- en uitschakelen door het BDR91T ketelrelais. Hoe ziet bij jullie het afgenomen vermogen op het net eruit, kunnen jullie daar voorbeelden van laten zien (bijv. screenshot Homewizzard app o.i.d.)? Ben namelijk benieuwd naar het aantal keren dat de WP echt uit- en aanschakelt. Schijnbaar (afhankelijk van de instellingen van het Evohome systeem) is dit minimaal één keer per uur. Is dat wel acceptabel? Anderzijds neem ik aan dat hier bij Honeywell ook over nagedacht is...

Weten jullie wat überhaupt acceptabel is qua aantal uit- en aanschakelingen per dag voor een warmtepomp?

BVD. Gr. Sander

LG HM091MRU44 | LG WH20S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
JosHen schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:36:
aan mjvdkolk

[Afbeelding]

Recent model met de laatste firmware neem ik aan? In modellen van verleden jaar krijg je met zo'n lage pompcapaciteit een flow error. Ik kan 'm niet lager instellen dan iets van 60%, met optimaal debiet daalt het debiet tot ongeveer een 40% van z'n maximale debiet.
Pagina: 1 ... 126 ... 178 Laatste