LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 125 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09 07:49

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Ja inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
RVerheijden schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 12:50:

De esp32 of Elin EW11A zijn de enige adapters die op dat moment aan de modbus poort van de warmtepomp hangen.
Dat is het probleem, er mogen geen 2 masters actief zijn.
Die Elin ontkoppelen en nog eens proberen.
kan zijn dat WP een herstartnodig heeft

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
Subsidie:
ik lees net dat voor 2024 de subsidie voor A+++ warmtepompen omhoog gaat.
ik was gegevens aan het verzamelen om mijn aanvraag te doen, toen ik dit las:https://www.rvo.nl/subsid...ing/isde/wijzigingen-2024
++++++++++++++++++++++++++++
De subsidiebedragen voor warmtepompen met een energielabel A++ of hoger, zijn met € 450 verhoogd. De gelijkwaardige bonus die eerder werd gegeven voor deze energiezuinige warmtepompen, komt te vervallen. Voor warmtepompen met een energielabel A+++ geldt voortaan wel een aanvullende bonus van € 225. ++++++++++++++++++++++++++++
zou betekenen dat ik i.p.v. mijn 3750,- er nog 675,- extra bij krijg

ik wacht toch nog maar even met de aanvraag indienen.
de exacte regels zijn mij niet duidelijk.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-09 16:30

Swerfer

Hmm...

Ik heb net iemand gevraagd voor een inbedrijfstelling voor mijn warmtepomp. Ga de afspraak wel in week 1 regelen. Dank voor het delen van deze informatie...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 21:38
oxfordpelican schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 04:39:
[...]

Ik ben ook wel benieuwd of dit direct van een LG engineer komt of van een of andere installateur met z'n eigen theorie.
Als dit waar is, hebben de andere warmtepompfabrikanten dan wel dure sensoren ingebouwd? Want ik kan me niet voorstellen dat ze accepteren dat de compressor minder lang meegaat door geen opstartpiek te hebben.
Dus kom maar door met die bronnen @Luisterlijk :*)

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Swerfer schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:15:
Ik heb net iemand gevraagd voor een inbedrijfstelling voor mijn warmtepomp. Ga de afspraak wel in week 1 regelen. Dank voor het delen van deze informatie...
Lees even die info door.
Ze geven expliciet aan dat inbedrijfstelling niet voldoende is om subsidie te krijgen.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

The_KnarF schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:41:
[...]

Lees even die info door.
Ze geven expliciet aan dat inbedrijfstelling niet voldoende is om subsidie te krijgen.
Dat klopt, maar met mijn warmtepompboiler werd het ook geaccepteerd.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-09 15:05
hupie679 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:38:
[...]

Dus kom maar door met die bronnen @Luisterlijk :*)
Ga maar fijn in de schoolbanken. Als je twijfelt aan adviezen hier kun je beter elders kijken in plaats van rare vragen stellen. Geef liever zelf inhoudelijk advies. Deel je kennis en ervaring net als ik en veel anderen. Als die adviezen je niet bevallen, is het niet zo sportief om dit soort commentaar te leveren. Met gezond verstand kom je een heel eind. Gelukkig zijn de duimpjes talrijker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
Swerfer schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:47:
[...]
Dat klopt, maar met mijn warmtepompboiler werd het ook geaccepteerd.
:O volg de voorwaarden maar precies op,inbedrijfssteling factuur>koopfactuur>foto,s,materiaal kosten et c het is maar net wie het behandeld.....ik heb al meegemaakt dat ze subsidie afwijzen,dan krijgt men te maken met een jurist als je bezwaar maakt ,heeft toen een half jaar geduurd om mijn gelijk te krijgen,heb toen geluk gehad(het is en blijven bureaucraten in den haag)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hupie679
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11-09 21:38
Luisterlijk schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 14:51:
[...]

Ga maar fijn in de schoolbanken. Als je twijfelt aan adviezen hier kun je beter elders kijken in plaats van rare vragen stellen. Geef liever zelf inhoudelijk advies. Deel je kennis en ervaring net als ik en veel anderen. Als die adviezen je niet bevallen, is het niet zo sportief om dit soort commentaar te leveren. Met gezond verstand kom je een heel eind. Gelukkig zijn de duimpjes talrijker
Is het mijn toon of de inhoud van de vraag die je niet aanstaat? Als het mijn toon is dan kan ik het nog enigszins begrijpen, dus bij deze een nieuwe poging:

Zou je alsjeblieft je bronnen kunnen delen?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:33
Check even regel 228. Is door @paQ al aangepast op zijn Github ;)

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@tebogo Heb hem maar geforked.
Dat scheelt weer...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
*knip* nergens voor nodig

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 16-12-2023 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Je hebt gelijk. Beetje primair van me.

Maar ik ga hier nu wel vandaan. Ben bloedserieus en probeer alleen en vanuit 40 jaar ervaring, te helpen. Niet leuk als mensen integriteit in twijfel trekken.

[ Voor 29% gewijzigd door Luisterlijk op 16-12-2023 17:58 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 21:12
Luisterlijk schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:56:
[...]

Maar ik ga hier nu wel vandaan. Ben bloedserieus en probeer alleen en vanuit 40 jaar ervaring, te helpen. Niet leuk als mensen integriteit in twijfel trekken.
Dat vind ik jammer. Ik vind dat je vanaf het afgelopen stookzeizoen genoeg mensen goed hebt geholpen. Je laat je toch niet wegjagen door 2 vage opmerkingen? Probeer daar boven te staan. Helaas is dat tegenwoordig gemeengoed op het internet, maar ik vond in dit LG topic het tot nu toe juist erg meevallen. Ik wil dan ook graag iedereen oproepen om een beetje aardig tegen elkaar te blijven doen. Zo kunnen we nieuwe gebruikers van LG warmtepompen goed blijven helpen.

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterlijk
Jojan265 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 18:41:
[...]

Dat vind ik jammer. Ik vind dat je vanaf het afgelopen stookzeizoen genoeg mensen goed hebt geholpen. Je laat je toch niet wegjagen door 2 vage opmerkingen? Probeer daar boven te staan. Helaas is dat tegenwoordig gemeengoed op het internet, maar ik vond in dit LG topic het tot nu toe juist erg meevallen. Ik wil dan ook graag iedereen oproepen om een beetje aardig tegen elkaar te blijven doen. Zo kunnen we nieuwe gebruikers van LG warmtepompen goed blijven helpen.
Dank Jojan. Ik kijk het nog even aan en houd me in. Het is idd erg jammer om niet te kunnen delen. Dat is het leukste van wat we hier doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Luisterlijk schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:12:
[...]

Dank Jojan. Ik kijk het nog even aan en houd me in. Het is idd erg jammer om niet te kunnen delen. Dat is het leukste van wat we hier doen.
Je moet zeker niet gaan. Iedereen is welkom.

Je hebt alleen @hupie679 niet goed begrepen. Als iemand 'Bron?" post in een forum dan betekent het vaak dat de persoon graag meer wil weten over het onderwerp en het artikel 'de bron' zelf ook even wil lezen. Vaak staat er veel meer informatie in zo'n bron die ook interessant kan zijn.

En ja, soms wordt 'Bron?' gebruikt om een post in twijfel te trekken. Maar ook dan is het een normale vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:46
hupie679 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 21:23:
[...]

Wat zijn jouw bronnen voor dit verhaal?
In principe is dit algemeen van toepassing op 'alle' moderne lucht-lucht en lucht-water warmtepompen waarmee ik bekend ben. En wellicht op nog veel meer type warmtepompen, daarvoor heb ik niet de kennis om daarover te spreken.

Verder is dit iets wat in de Academy van LG over de Therma-V ook besproken wordt (al kan ik me niet herinneren uit de sessie waarbij ik aanwezig ben geweest dan LG ook benoemd heeft dat het 15 minuten duurt. Lijkt me dus verder niet nodig dat @Luisterlijk hier specifiek bronnen gaat vermelden.
Wat bij mij nog wel onduidelijk is, is waarom deze 'opstart' bij de Terma-V ongeveer 15 minuten duurt en bij andere merken en ook bij de lucht-lucht warmtepompen waarmee ik bekend ben veel korter, vaak minder dan 5 minuten.

Wellicht is dat inderdaad een software-'trucje' om minder dure sensoren toe te kunnen passen, wat op zich gewoon een slimme ontwerpoplossing kan zijn dan! Maar nu ga ik speculeren over zaken waarvan ik de kennis niet heb.

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:58
Luisterlijk schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:56:
[...]

Jammer, ik waardeer je bijdragen ook al reageer ik er vaak niet op. Maar de kennis die je deelt wordt ook hier gretig opgeslokt. Ga er maar van uit dat er veel meer zijn die je bijdrages weten te waarderen maar er niet altijd op zullen reageren of duimpjes geven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Luisterlijk
Swerfer schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:25:
[...]

Je moet zeker niet gaan. Iedereen is welkom.

Je hebt alleen @hupie679 niet goed begrepen. Als iemand 'Bron?" post in een forum dan betekent het vaak dat de persoon graag meer wil weten over het onderwerp en het artikel 'de bron' zelf ook even wil lezen. Vaak staat er veel meer informatie in zo'n bron die ook interessant kan zijn.

En ja, soms wordt 'Bron?' gebruikt om een post in twijfel te trekken. Maar ook dan is het een normale vraag.
Bronvermelding bij een stuk dat je schrijft heel gebruikelijk.

Wat zal ik zeggen, ik heb veertig jaar over de hele wereld installatiewerk gedaan waaronder veel warmtepompen en aircoinstallaties, maar ook radioactieve onderdelen in kerncentrales. In mijn jongste jaren heb ik voor Robinair apparatuur mee ontwikkeld voor de beginnende autobedrijven in Nederland (periode pre- Nissan Primera) Daarvoor ben je eigenlijk je hele leven op en af aan het reizen, leren, zelf uitvinden en lesmateriaal aan het schrijven. Je zit dus continue met je neus in de fora, boeken, best practices en RCA's, Wat is dan de bron? ben je dat dan op een gegeven moment niet zelf? Het is een beetje alsof beetje alsof je Willie Wonka vraagt waar hij geleerd heeft om chocolade te maken.

Inmiddels laat ik het installatie en servicewerk over aan een groep jonge leergierige monteurs. Prachtig om die mannen te zien leren en ontwikkelen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
The_KnarF schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 13:43:
[...]

Dat is het probleem, er mogen geen 2 masters actief zijn.
Die Elin ontkoppelen en nog eens proberen.
kan zijn dat WP een herstartnodig heeft
Hey hoi,

M.b.t. je subsidie... is er ook een voorwaarde voor datum van aanschaf?

Ik wil geen roet in het eten gooien, maar misschien checken, nu kan het nog 🫢

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Konijnenbats
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 26-07 23:46
Hallo,

Wil even delen hoe goed het allemaal werkt.
Lg 9kw 44 versie met 3.0.6.5 software.

Mijn eigen installatie.
Jaar verbruik 9kw wp met parralel buffervat en 2e pomp voor systeem.
Vloerverwarming ( betonplaat 12cm) continu open, wandverwarming 3x aparte thermostaten. 3x vloerverwarming aparte thermostaten. 3 jaga's dbe. Badkamer wandverwarming altijd open.

Woning 600m3

Warmtepomp Pomp staat 15m van het buffervat met geïsoleerde grondslang 2x32.

Buffervat staat parralel met vergrote T stukken, dus niet direct op het vat.

Temperatuur woonkamer 21c kan variëren delta van 1C op 2dagen.

Pomp draait op alleen Water op Ai.

Ik meet het afgegeven vermogen met een vermogensmeter soms wel 11.2kw.

Defrost zijn meestal 2 minuten en dan weer 40 minuten volle bak. Als het weer kouder en droger is strakke lijn.

6.4kw afgegeven vermogen en opname 1,04kw
Heel netjes allemaal denk ik.

De laatste dagen met buitentemperatuur tussen de 4 en 9 graden draait hij tussen de 9 en 13 kW per dag.

Ik moet nog 2 weken voor een jaar maar gemeten zit ik op 2300kw.

Inmiddels heb ik meerdere installaties geplaatst.
Wat me opvalt, hoe groter het buffervat hoe mooier en zuiniger het loopt.
VB:12kw wp op 1000liter draait zeer rustig, men kan eventueel zelfs bufferen gedurende de dag bij hogere buitentemperatuur./ Zonne energie.

Serie heb ik er ook geplaatst, maar dan is een grote openstaande VV een must.

Indien men gaat na Regelen is een groot paralel buffervat een must.

Van de 20 units die ik heb geplaatst. Alleen koelen en verwarmen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiIrLpK79cqXm4rUjd3cZ6xtazU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1w2HlOP16sLqQFnLO4cbjHUU.jpg?f=fotoalbum_large(5 tot 16kw) heb ik er 3 gehad die ik heb moeten herstarten door vreemde reactie/gegevens op het display. Oorzaak onbekend. En 1 met temp. Sensor die niet juist was.

Te kleine installaties en dunne leidingen tegenover het vermogen kun je maar 1 ding doen. Groot parralel buffervat met auto Adapt pomp. Je kan paralel, maar instellen en stabiliteit wens ik je veel succes.

Electrische naverwarming in buffervat is ook redelijk simpel aan te sturen door de LG. Je hebt alleen een relais en NTC nodig. Wp meet dan in het buffervat.( Uitgaande sensor vervalt dan!) Kan alleen met serie buffervat in aanvoer.

Grote installaties met radiatoren en oude gelaste leiding (die zijn dik genoeg voor genoeg flow) kan ook zonder problemen goed draaien. Afgifte is uiteraard minder. Maar pand kan je basis warme genereren en met airconditioning bijstoken waar nodig.

Mijn ervaring zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Luisterlijk schreef op zondag 17 december 2023 @ 08:55:
[...]

Hey hoi,

M.b.t. je subsidie... is er ook een voorwaarde voor datum van aanschaf?

Ik wil geen roet in het eten gooien, maar misschien checken, nu kan het nog 🫢
:) daar heb je een goed punt misschien gaan ze in 2024 wel de voorwaarde veranderen??......uit mijn hoofd aanvraag indienen binnen 1 jaar na aanschaf?., ze houden de regels strikt aan als je pech hebt! houd de amtenaar voet bij stuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 10-09 21:35
paQ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:39:
[...]

Met grote koude vlakken bedoel ik (in meander patroon) heel warm begin van de lus, 'heel koud' eind van de lus, mocht het delta te groot worden. En dat telkens naast elkaar.
hier, even plaatje gemaakt met wat ik bedoel:
[Afbeelding]
offtopic:
ik moet de tijd eens goed zetten

Het verschil begin/eind lus zal hier grofweg (op de vloer gemeten) 25.3 > 23 zijn. Als ik met deze Ta het delta zou gaan oprekken, dan wordt dat bijv 25.6 > 22.3.
Maar met een slakkenhuispatroon is dat niet heel veel anders; ook dan liggen de koudste leidingen naast de warmste.

Automatische modus volgt de stooklijn, die kan ik ook aanhouden zonder automatische modus, dus daar zit geen verschil in.
Niemand weet wat "AI" doet (als het al iets doet) behalve dat je die zelfde stooklijn kunt + en -.
Meander patroon wordt meestal enkel toegepast op muren... Waar de warmte toch stijgt over het koude uiteinde. In een vloer zou ik steeds voor slakkenhuis patroon gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:58
Konijnenbats schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:09:
Hallo,

Mijn eigen installatie.
Vloerverwarming ( betonplaat 12cm) continu open, wandverwarming 3x aparte thermostaten. 3x vloerverwarming aparte thermostaten. 3 jaga's dbe. Badkamer wandverwarming altijd open.

Woning 600m3

Defrost zijn meestal 2 minuten en dan weer 40 minuten volle bak. Als het weer kouder en droger is strakke lijn.

De laatste dagen met buitentemperatuur tussen de 4 en 9 graden draait hij tussen de 9 en 13 kW per dag.

VB:12kw wp op 1000liter draait zeer rustig, men kan eventueel zelfs bufferen gedurende de dag bij hogere buitentemperatuur./ Zonne energie.

Van de 20 units die ik heb geplaatst. Alleen koelen en verwarmen [Afbeelding](5 tot 16kw) heb ik er 3 gehad die ik heb moeten herstarten door vreemde reactie/gegevens op het display. Oorzaak onbekend. En 1 met temp. Sensor die niet juist was.

Te kleine installaties en dunne leidingen tegenover het vermogen kun je maar 1 ding doen. Groot parralel buffervat met auto Adapt pomp. Je kan paralel, maar instellen en stabiliteit wens ik je veel succes.

Electrische naverwarming in buffervat is ook redelijk simpel aan te sturen door de LG. Je hebt alleen een relais en NTC nodig. Wp meet dan in het buffervat.( Uitgaande sensor vervalt dan!) Kan alleen met serie buffervat in aanvoer.

Grote installaties met radiatoren en oude gelaste leiding (die zijn dik genoeg voor genoeg flow) kan ook zonder problemen goed draaien. Afgifte is uiteraard minder. Maar pand kan je basis warme genereren en met airconditioning bijstoken waar nodig.

Mijn ervaring zover.
Interessant wat je zegt over buffervaten en verbruik. Ik gebruik een parallel 300l buffervat (aangsloten met 2 standpijpen) met m'n 14kW WP, maar heb geen warmtemeter en kan dus niet echt goed meten (115 m2 vvw en 7 T33 radiatoren). Ik kan m'n buffervat met een kogelkraan afsluiten en kan ook de secundaire pomp bypassen, Verleden winter wel wat geexperimeteerd en had ook de indruk dat met buffervat zuiniger was, al gaat dat tegen m'n gevoel in. Afgelopen week ook zonder buffer gedraaid, maar heb 'm nu maar weer open gezet.

Vraag, wat zijn jpuw ervaringen met flow control? Heb nu weer es optimale flow draaien, maar laatste paar dagen begint ie weer wat te oscilleren (zonder buffervat). Afgelopen koudere periode op vast debiet gedraaid maar had ie af en toe een glitch waarmee de doeltemperatuur niet gehaald werd. Ben dus nog zoekende,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Konijnenbats schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:09:
Hallo,

Mijn eigen installatie.

Woning 600m3

Van de 20 units die ik heb geplaatst. Alleen koelen en verwarmen [Afbeelding](5 tot 16kw) heb ik er 3 gehad die ik heb moeten herstarten door vreemde reactie/gegevens op het display. Oorzaak onbekend. En 1 met temp. Sensor die niet juist was.

Mijn ervaring zover.
:) wat me opvalt in jouw bevinding afgeven vermogen(op kamstrum meter) 11,2KW met een 9kw WP(nominaal) hij presteert dus beter als opgegeven onder omstandigheden(hij kan het dus wel...alleen maar positief)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:11
kazemo schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:39:
[...]

:) wat me opvalt in jouw bevinding afgeven vermogen(op kamstrum meter) 11,2KW met een 9kw WP(nominaal) hij presteert dus beter als opgegeven onder omstandigheden(hij kan het dus wel...alleen maar positief)
... Dat is ook wel mijn bevinding. Piekvermogen dan. Ik meet met eigen meting thermisch soms bijna 11kW piek bij best lage buitentemperaturen. (rond nul). Helder 'hands-on' overzicht overigens, @Konijnenbats !

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kostas2911
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-05-2024
Jojan265 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 09:19:
[...]

@cptbill
This is a part of my automation in HA, which regulates the restart after a defrost:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
- id: '1676731122476'
  alias: 'Warmtepomp: Stille modus aan/uit'
  description: 'Warmtepomp: Stille modus aan/uit omschakeling'
  trigger:
  - platform: state
    entity_id:
    - binary_sensor.lg_defrosting_status
    for:
      hours: 0
      minutes: 0
      seconds: 0
    from: 'off'
    to: 'on'
    id: 'Trigger_ID01: Defrost gestart'
  - alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID01: Defrost gestart'
    if:
    - condition: trigger
      id: 'Trigger_ID01: Defrost gestart'
    - condition: and
      conditions:
      - condition: state
        entity_id: input_boolean.lg_via_stooklijn
        state: 'on'
    then:
    - service: input_number.set_value
      data:
        value: 0
      target:
        entity_id: input_number.lg_defrost_offset_uitschakelen
    - alias: Wachttijd
      delay:
        minutes: 0
        seconds: 1
        milliseconds: 0
      data:
        value: -4
      target:
        entity_id: input_number.box_target_offset
      delay:
        minutes: 4
    - service: switch.turn_on
      target:
        entity_id:
        - switch.lg_silent_mode_set
        device_id: []
        area_id: []
      data: {}
      delay:
        minutes: 5
    - service: switch.turn_off
      target:
        entity_id: switch.lg_silent_mode_set
      delay:
        minutes: 2
      data:
        value: -3
      target:
      delay:
        minutes: 3
      data:
        value: -2
      target:
      delay:
      data:
        value: -1
      target:
      data:
        value: 1
      target:
        entity_id: input_number.lg_defrost_offset_uitschakelen
      delay:
      data:
        value: 0
      target:
    enabled: true
  - alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID11: Suction temperatuur
      onder 0'
    if:
    - condition: trigger
      id:
      - 'Trigger ID11: Aanzuigtemperatuur onder 0'
      entity_id: binary_sensor.lg_silent_mode_status
      state: 'on'
    - condition: numeric_state
      entity_id: sensor.lg_outdoor_air_temp
      below: 6
      entity_id: binary_sensor.lg_defrosting_status
      state: 'off'
      for:
        minutes: 20
    then:
    - service: switch.turn_off
      target:
        entity_id: switch.lg_silent_mode_set
  trace:
    stored_traces: 30
  mode: single
Could you please share the full HA automation?
Not only the defrost one.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kostas2911
Paulluijken schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 06:42:
[...]

Keep in mind the registers are different (33-model) and not all sensors are available.
Maybe I can provide a list with registers that work for me. I work with a waveshare, but put the logic in a PLC instead of HA.
Indeed
these are what i have found for hm121m.u33

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
modbus:
  - type: tcp
    host: 192.168.10.77
    port: 502
    name: "lg_modbus"
    #retry_on_empty: true
    retries: 10
    sensors:
      ##input

- name: Heat Pump Outdoor Temperature
        scale: 0.1
        precision: 1
        scan_interval: 15
        address: 12
        slave: 1
        unit_of_measurement: °C
        input_type: input

- name: Heat Pump Water IN
        address: 15

- name: Heat Pump Water Out
        address: 16

- name: Heat Pump Compressor Speed
        scale: 1
        address: 20
        unit_of_measurement: "Hz"

- name: Heat Pump Power
        address: 23
        unit_of_measurement: W

- name: Heat Pump Room Temperature
        address: 24

##holding

- name: Heat Pump Target Temperature
        input_type: holding

- name: Heat Pump Operation Mode
        address: 26

binary_sensors:
      ##coil
      - name: Heat Pump Silent Mode Status
        address: 2

- name: Heat Pump Compressor Status
        address: 3

- name: Heat Pump Water Pump Status
        address: 4

##discrete_input
      - name: Heat Pump Defrost Status
        address: 6
        input_type: discrete_input

Do you have more?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
M.b.t. discussies over Optimal flow, fixed flow etc., hebben we wel eens gekeken of er een relatie is m.b.t. welke pomp er zit in je Warmtepomp? Er zijn n.l. twee type waterpompen; Grundfos of Oh Sung. Heb nog niet gevonden, hoe je nu kunt zien aan type nr. , modbus of LG Thinq app, welke pomp je hebt. En ook niet dat je er op kunt bestellen volgens mij. Is het willekeur welke je krijgt? :?

De enige manier dat je het volgens mij kunt zien is fysiek in de Warmtepomp gaan kijken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Idco6MxUtMlxG2A63YpuOPBotmQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K6eeGATz0q7C75haGD7MJCp4.png?f=fotoalbum_large

Zelf heb ik dus een Oh Sung… (moet ik daar blij mee zijn?)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EUFs1kyVgE0Z2qd27yrMfb4uFrk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EfwmEGQ4pY0f7jgmPhbGGPhz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door tebogo op 17-12-2023 13:26 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tebogo
Ander opmerkelijk iets:

Ik gebruik een SDM630-wifi van HomeWizard om het electrisch verbruik van de WP te monitoren.
Heb daarnaast in HA middels HACS de ha-smartthinq-sensors plugin (https://github.com/ollo69/ha-smartthinq-sensors) geinstalleerd.

Wat me opvalt is dat de ha-smartthinq-sensors een veel hoger verbruik aangeven. Ik vertrouw de HomeWizard maar ;)
Maar denk dus dat de indicatie van Energy monitoring op de RMC en in de app waarschijnlijk te hoog aangeven.

In onderstaande afbeeldingen:
Elektrisch vermogen WP = HomeWizard
Lucht-water H/P Energy current = ha-smartthinq-sensors

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjPg9g3mldyq7AElWpCIFZJY7fA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/O6CvhBM3U20QLoU1GbnPA56I.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0jocgIGaNWSgmV_8oYiCyjYqU1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BIwEWPP2P4gqczbuwGeCcgdz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:07:
M.b.t. discussies over Optimal flow, fixed flow etc., hebben we wel eens gekeken of er een relatie is m.b.t. welke pomp er zit in je Warmtepomp? Er zijn n.l. twee type waterpompen; Grundfos of Oh Sung. Heb nog niet gevonden, hoe je nu kunt zien aan type nr. , modbus of LG Thinq app, welke pomp je hebt. En ook niet dat je er op kunt bestellen volgens mij. Is het willekeur welke je krijgt? :?

De enige manier dat je het volgens mij kunt zien is fysiek in de Warmtepomp gaan kijken...

[Afbeelding]

Zelf heb ik dus een Oh Sung… (moet ik daar blij mee zijn?)
[Afbeelding]
:X ik denk zelf dat zelfs mogelijk is dat er ook een ander merk compressor word gebruikt......chinese merken WP gebruiken bijv. panasonic compressors(heb ik ergens gelezen).....dit is bijv. in de autoindustrie ook zo zelfde type auto andere productie datum. ander merk van bijv. rembekrachtiger.....die werken op chassisnr veelal (beetje off topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:12
Kenwood960 schreef op zondag 17 december 2023 @ 11:15:
[...]

Meander patroon wordt meestal enkel toegepast op muren... Waar de warmte toch stijgt over het koude uiteinde. In een vloer zou ik steeds voor slakkenhuis patroon gaan.
niet alle varianten kunnen in slakkenhuis gelegd worden. Zeker niet van de droogbouwvarianten.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kostas2911 schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:17:
[...]

Indeed
these are what i have found for hm121m.u33

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
modbus:
  - type: tcp
    host: 192.168.10.77
    port: 502
    name: "lg_modbus"
    #retry_on_empty: true
    retries: 10
    sensors:
      ##input

- name: Heat Pump Outdoor Temperature
        address: 12

- name: Heat Pump Water IN
        address: 15

- name: Heat Pump Water Out
        address: 16

- name: Heat Pump Compressor Speed
        address: 20
        unit_of_measurement: "Hz"

- name: Heat Pump Power
        address: 23
        unit_of_measurement: W

- name: Heat Pump Room Temperature

##holding

- name: Heat Pump Target Temperature

- name: Heat Pump Operation Mode
        address: 26

binary_sensors:
      ##coil
      - name: Heat Pump Silent Mode Status
        address: 2

- name: Heat Pump Compressor Status
        address: 3

- name: Heat Pump Water Pump Status
        address: 4

##discrete_input
      - name: Heat Pump Defrost Status
        address: 6
        input_type: discrete_input

Do you have more?
& @Paulluijken

dips 1 and 2 need to be set to on
in RMC:
Settings > connectivity > central 0/0
Settings > connectivity > modbus address 0/1

it should then comply with the mapping as stated in the manual

It might be that not all sensors are available, but what is present should be in compliance with your manual.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 17-12-2023 17:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:44

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

tebogo schreef op zondag 17 december 2023 @ 13:19:
Ander opmerkelijk iets:

Ik gebruik een SDM630-wifi van HomeWizard om het electrisch verbruik van de WP te monitoren.
Heb daarnaast in HA middels HACS de ha-smartthinq-sensors plugin (https://github.com/ollo69/ha-smartthinq-sensors) geinstalleerd.

Wat me opvalt is dat de ha-smartthinq-sensors een veel hoger verbruik aangeven. Ik vertrouw de HomeWizard maar ;)
Maar denk dus dat de indicatie van Energy monitoring op de RMC en in de app waarschijnlijk te hoog aangeven.

In onderstaande afbeeldingen:
Elektrisch vermogen WP = HomeWizard
Lucht-water H/P Energy current = ha-smartthinq-sensors
Ik gebruik sinds kort de HomeWizard Energy meter en heb ook de Energie in de RMC genoteerd. De WP geeft een 7% hogere waarde op. Misschien een slechte meter, of er wordt nog iets bij opgeteld ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58f0aTx2QV5nHTdpmmkjzVAnFc0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/btYUfJxZNIKmucZgTjtoEe44.jpg?f=user_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kostas2911
I will try this also.
But I think the manual mapping is for u34 and i have u33

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

PeteSplit schreef op zondag 17 december 2023 @ 15:03:
[...]

Ik gebruik sinds kort de HomeWizard Energy meter en heb ook de Energie in de RMC genoteerd. De WP geeft een 7% hogere waarde op. Misschien een slechte meter, of er wordt nog iets bij opgeteld ??
Misschien de power factor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Swerfer schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:11:
[...]

Misschien de power factor die bij één van de 2 meters roet in het eten gooit?
Hmm. Weer eens een keer per ongeluk op quote geklikt in plaats van wijzig...

[ Voor 15% gewijzigd door Swerfer op 17-12-2023 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Swerfer schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:11:
[...]

Misschien de power factor?
Wat bedoel je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Verschil tussen schijnbaar en werkelijk vermogen. De WP geeft dan het schijnbare vermogen en het werkelijke vermogen lees je af op een goede kWh meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Bij wisselspanning en een niet-ohms blasting kunnen spanning en stroom uit fase lopen, waardoor er een verschil in het werkelijke en schijnbare vermogen kan optreden. Als de ene meter het werkelijke vermogen weergeeft en de andere het schijnbare, dan kan je een verschil krijgen. Elke elektromotor, spoel of capaciteit kan de power factor beïnvloeden en laat de warmtepomp daar nou vol mee zitten...

https://emb-consultancy.nl/?page_id=449

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Swerfer schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:27:
[...]

Bij wisselspanning en een niet-ohms blasting kunnen spanning en stroom uit fase lopen, waardoor er een verschil in het werkelijke en schijnbare vermogen kan optreden. Als de ene meter het werkelijke vermogen weergeeft en de andere het schijnbare, dan kan je een verschil krijgen. Elke elektromotor, spoel of capaciteit kan de power factor beïnvloeden en laat de warmtepomp daar nou vol mee zitten...

https://emb-consultancy.nl/?page_id=449
Dat kan goed kloppen: Even snel gekeken: m'n SM120 monitort ook de blindenergie. Bij onze WP blijkt dat er vanaf scratch zo'n 25 procent aan blindenergie werd 'verbruikt'. Nooit eerder naar gekeken overigens Als je een simpele stroom- of energiemeter meter hebt, dan leest die daarom wat meer af dan de daadwerkelijke actief verbruikte energie. Dat is overigens niet de volle 25 procent in dit voorbeeld. . Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OfqssoKvcF9aW8YMuuOqCtN6S8c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FX5OqK8WG68evb9tZr37fdhI.png?f=fotoalbum_large

De actuele power factor van dit moment valt dan wel weer erg mee. Nog geen procent afwijking
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DneIVxOm0dzP1JJ6HAebiAZgoWI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SvXgzBz6Mcj7LoPCDnRdoz9W.png?f=user_large

[ Voor 13% gewijzigd door gerlag op 17-12-2023 23:11 ]

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

gerlag schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:50:
[...]

Dat kan goed kloppen: Even snel gekeken: m'n SM120 monitort ook de blindenergie. Bij onze WP blijkt dat er vanaf scratch zo'n 25 procent aan blindenergie werd 'verbruikt'. Nooit eerder naar gekeken overigens Als je een simpele stroom- of energiemeter meter hebt, dan leest die daarom wat meer af dan de daadwerkelijke actief verbruikte energie. Dat is overigens niet de volle 25 procent in dit voorbeeld. . [Afbeelding]
Blindenergie is weer wat anders, dat is het verlies over kabels (in 2 richtingen) en zal nooit 25% zijn. Maar dat terzijde, je SDM120 meet dus ook de schijnbare energie en samen met de werkelijke energie geeft dat een power factor die bij warmtepompen altijd kleiner dan 1 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Swerfer schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:00:
[...]
Blindenergie is weer wat anders, dat is het verlies over kabels (in 2 richtingen) en zal nooit 25% zijn. Maar dat terzijde, je SDM120 meet dus ook de schijnbare energie en samen met de werkelijke energie geeft dat een power factor die bij warmtepompen altijd kleiner dan 1 is.
Heb power factor toegevoegd aan mijn vorige post. Blindenergie is de reactieve energie en dus niet 'het verlies over kabels'. .Er loopt wegens blindenergie wel meer stroom en daardoor is er meer kabelverlies, maar dat is een gevolg, niet de oorzaak. Voor industriële grootverbruikers is blindenergie meestal een extra kostenpost, voor thuisgebruikers gelukkig niet.

[ Voor 20% gewijzigd door gerlag op 17-12-2023 23:07 ]

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rolf Breuer
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-06 09:46
kazemo schreef op zondag 3 december 2023 @ 16:03:
[...]

:) ja precies potenciaal vrij contact NO
Ik heb deze methode van hybride schakeling al een paar keer beschreven in dit forum en werkt gewoon. Wat is het verschil of ik nu een electrisch element gebruik of de gasketel. Beide is een hulp verwarming als de lg het niet zou trekken. Stel de temp in het installer menu maar eens op 5 graden en vraag een aanvoer temp van bv 40 graden. De lg zal dan de gasketel aan uit bij schakelen.
Gr rolf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

gerlag schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:04:
[...]

Heb power factor toegevoegd aan mijn vorige post. Blindenergie is de reactieve energie en dus niet 'het verlies over kabels'. .Er loopt wegens blindenergie wel meer stroom en daardoor is er meer kabelverlies, maar dat is een gevolg, niet de oorzaak. Voor industriële grootverbruikers is blindenergie meestal een extra kostenpost, voor thuisgebruikers gelukkig niet.
Sorry, ik haal termen door elkaar. Je hebt gelijk dat blindvermogen gelijk is aan reactief vermogen.

Blijft lastige materie :?

Betere maar daarmee nog ingewikkelder uitleg vanwege nog meer vermogenssoorten:

https://duurzaammbo.nl/index.php/power-quality

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Bedankt @Swerfer @gerlag @PeteSplit voor alle uitleg, weer heel wat bijgeleerd ;)

Maar als ik het goed begrijp kunnen we dus voor COP bepaling beter uitgaan van het vermogen van een aparte vermogensmeter (HomeWizard b.v.), en niet de vermogens die de WP aangeeft.
Dan heb ik ook m'n vraagtekens bij de Energy monitoring op het bedieningspaneel (RMC).

Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:20
Rolf Breuer schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:14:
[...]

Ik heb deze methode van hybride schakeling al een paar keer beschreven in dit forum en werkt gewoon. Wat is het verschil of ik nu een electrisch element gebruik of de gasketel. Beide is een hulp verwarming als de lg het niet zou trekken. Stel de temp in het installer menu maar eens op 5 graden en vraag een aanvoer temp van bv 40 graden. De lg zal dan de gasketel aan uit bij schakelen.
Gr rolf
Wat ik wel gemerkt heb is bij dat bij 'ketel van derden' de WP uitschakelt en CV volledig overneemt totdat de buitentemperatuur + hysterese weer wordt overschreden. Met een (kachel op temperatuur) relais op aansluitblok heb ik gemerkt dat de WP wel actief blijft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXUP-3t6tucxoTKnJq_WyybYVAs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JNDvBw5qILmagDz9boY8hhF5.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wZXPFk_LYAmGw2ZJ51xIuOEfdsM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/H180SuX8O9Un4upzGqrMrIzJ.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Pokerphase op 18-12-2023 09:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
tebogo schreef op maandag 18 december 2023 @ 01:19:
Bedankt @Swerfer @gerlag @PeteSplit voor alle uitleg, weer heel wat bijgeleerd ;)

Maar als ik het goed begrijp kunnen we dus voor COP bepaling beter uitgaan van het vermogen van een aparte vermogensmeter (HomeWizard b.v.), en niet de vermogens die de WP aangeeft.
Dan heb ik ook m'n vraagtekens bij de Energy monitoring op het bedieningspaneel (RMC).

Eens?
Je warmtelint (bijv) dat aangaat beneden 5 graden, wordt ook niet meegenomen bij je opgenomen vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Nou, eindelijk een defrost gehad met gebruik van de overshootlogic. Hij detecteert 2 x een compressorstop (is ook zo natuurlijk) waardoor State 0 in wezen meteen weer herstart wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EYJ1eLIU6AwGevSDqb-EPn3Oj5A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LsVkCxLcxun746IfEAJ7yAAh.png?f=fotoalbum_large

Maar het lijkt voor de werking eigenlijk geen kont uit te maken :+
Als ik die periode oprek, zit je weer met een veel te lange pauze bij een reguliere start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
tebogo schreef op maandag 18 december 2023 @ 01:19:

Eens?
Er speelt naast dat blind vermogen nog iets mee, en dat is de zgn 'crestfactor' Eenvoudige wisselstroommeters kunnen daar niet mee omgaan en rekenen alsof de gemeten stroom altijd sinusvormig is. En bij systemen met veel elektronica aan boord is dat lang niet altijd het geval. De meetfout kan behoorlijk significant zijn. Als professional heb ik jaren geleden ook aan deze materie gewerkt.
Al met al denk ik inderdaad dat je mag aannemen dat de waarden die de RMC aangeeft van het type 'eenvoudig' is en dus (best wel sterk} kan afwijken van de werkelijkheid . Totdat het tegendeel bewezen is natuurlijk, want niemand weet hoe er onderliggend wordt gemeten. Maar de signalen spreken niet in het voordeel van de RMC.
Een aparte, bij voorkeur MID gekwalificeerde, vermogensmeter zou het goed moeten doen. Die is specifiek ontworpen voor dit doel, heeft specificaties, en zeker als het een MID meter is zou deze meettechnisch toch wel op orde moeten zijn,

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Swerfer schreef op zondag 17 december 2023 @ 23:19:
[...]
Sorry, ik haal termen door elkaar. Je hebt gelijk dat blindvermogen gelijk is aan reactief vermogen.

Blijft lastige materie :?

Betere maar daarmee nog ingewikkelder uitleg vanwege nog meer vermogenssoorten:

https://duurzaammbo.nl/index.php/power-quality
:? inderdaad moeilijke materie P=UxIXCOSphi moesten we vroeger al uitrekenen op lts met vectordiagrammen etc....dus niet nieuw.....ik weet niet of op de LG een KEMA keur of TUV heeft bij een keuring word daar naar gekeken anders word het niet toegelaten op nederlands netwerk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Het enige vermogen waar ik in geïnteresseerd ben is het vermogen waarvoor ik moet betalen. Dus heb ik het liefst een energiemeter die hetzelfde meet als de energiemeter in huis.

Ik denk dat de HomeWizard die ik in mijn meterkast heb geplaatst het dichtste in de buurt komt:

Wi-Fi kWh meter 1-fase MID

Dit is een Mid zoals @gerlag aangeeft...

[ Voor 6% gewijzigd door Swerfer op 18-12-2023 10:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

@paQ Ik wilde jou esp-wp-control bestand wijzigen in een andere volgorde en flashen naar de esp32.
Dat is mij gisteren gelukt. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5aZRd2k2GKyzxrqi0EtzREdQQ9w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4luDSjcCdA0s8gUE9cf69oAv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Swerfer schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:59:
Het enige vermogen waar ik in geïnteresseerd ben is het vermogen waarvoor ik moet betalen. Dud heb ik het liefst een energiemeter die hetzelfde meet als de energiemeter in huis.

Ik denk dat de HomeWizard die ik in mijn meterkast heb geplaatst het dichtste in de buurt komt:

Wi-Fi kWh meter 1-fase MID

Dit is een Mid zoals @gerlag aangeeft...
:) daar heb je gelijk in,de homewissard meet exact hetzelfde als wat slimme meter doorgeeft(dus wat je moet betalen) uiteindelijk betaal je toch de volle mep want energie maatschapijen houden daar rekening mee (blind vermogen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Luisterlijk schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:42:
[...]

Nee dat zou ik niet doen. Dat lijdt tot stops, en dat wil je juist niet. Het ziet er echt uit alsof 2 systemen tegen elkaar in aan het regelen zijn. Als je dat 2e systeem vindt (thermostaat kraan, pompregeling, etc) dan krijg je hem strak. Gegarandeerd, ze zijn gemaakt om een vlakke of rustige lijn te laten zien.

Zie mij WP gisteren:

[Afbeelding]
Wat een mooie strakke lijn. Ook ik heb die golven er altijd in zitten. Temperatuur binnen overigens perfect stabiel. Maar wat ik zie is dat hij steeds zn temperatuur even omhoog gooit en dan weer naar het ingestelde punt. Ik krijg het er niet uit. Hij staat op sturen op water temp. staat op 31 graden maar zie steeds dat hij even omhoog gaat richting 34 en dan weer terug. Hoe zijn jou instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jgroothedde schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:11:
[...]

Wat een mooie strakke lijn. Ook ik heb die golven er altijd in zitten. Temperatuur binnen overigens perfect stabiel. Maar wat ik zie is dat hij steeds zn temperatuur even omhoog gooit en dan weer naar het ingestelde punt. Ik krijg het er niet uit. Hij staat op sturen op water temp. staat op 31 graden maar zie steeds dat hij even omhoog gaat richting 34 en dan weer terug. Hoe zijn jou instellingen?
Van die piekjes?
Bedoel je de oilreturn cycle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

paQ schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:23:
[...]

Van die piekjes?
Bedoel je de oilreturn cycle?
Dit is bijvoorbeeld gisteren met instellingen :
Sturen op water temperatuur
Water temperatuur : 31 graden
Pompcapaciteit 100%
Hysterese - 4 +4
Stille modus 22:00 tot 7:00
Stook op radiatoren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGfpjeaDy-SJRLDNznE27Cf7BzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TkoIXmmvwoZNxW7kMilhEVac.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
oh zo
sja kan goed dat het met 1 graad meer of minder niet meer, of veel minder erg voorkomt.
Je kunt je ook afvragen wat het uitmaakt :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Jgroothedde schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:27:
[...]

Pompcapaciteit 100%
Hysterese - 4 +4
Stook op radiatoren
[Afbeelding]
Ik ben bang dat @paQ een uitzondering op de regel is. Mij valt op dat vrijwel iedereen die oscillaties heeft, maar paQ niet. Bij @paQ zie je alleen een uitslingerende regeling, een paar (nou ja, paar) posts terug nog een voorbeeld. Naar mijn inschatting heeft dit alles te maken met de grootte van de thermische massa in het systeem. Veel betonmassa in de vvw of veel water in het systeem, al of niet in een grote buffer, laten we maar zeggen. Bij (te) weinig thermische massa wordt het regelsysteem in de LG te wenig 'gedempt' en raakt het in oscillatie. Gisteren bij mij zelfs zo heftig (na een staprespons) dat de delta T te hoog werd en de WP toch even afsloeg.

[ Voor 4% gewijzigd door gerlag op 18-12-2023 10:40 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:38:
[...]

Ik ben bang dat @paQ een uitzondering op de regel is. Mij valt op dat vrijwel iedereen die oscillaties heeft, maar paQ niet. Bij @paQ zie je alleen een uitslingerende regeling, een paar (nou ja, paar) posts terug nog een voorbeeld. Naar mijn inschatting heeft dit alles te maken met de grootte van de thermische massa in het systeem. Veel beton of veel water al of niet in de buffer, laten we maar zeggen. Bij (te) weinig thermische massa wordt het regelsysteem in de LG te wenig 'gedempt' en raakt het in oscillatie. Gisteren bij mij zelfs zo heftig (na een staprespons) dat de delta T te hoog werd en de WP toch even afsloeg.
mwa het hangt echt af van de omstandigheden. Belangrijkste is dat je een strak Ta lijntje hebt uiteindelijk.
"achter de schermen" ziet het er bij mij dan zo uit: (gisteren)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ax1-1fgpD1sXqkv2OU1hkJPbGPQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HBUEiwkt8NnWbuHL9F0r4Zo1.png?f=fotoalbum_large
Dit was bijna allemaal Water Ta 28 en Ta27
Andere dagen heb ik 10 uur lang 350~380W bijv :?

Afgelopen vrijdag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DbwiBDzprJncQ45XrFY_btPpE-g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZpNZfpDwhS3k2bOoUbZBeku8.png?f=fotoalbum_large

overigens:
pompcapaciteit: 90%
debietsturing vast debiet 12l/min

[ Voor 13% gewijzigd door paQ op 18-12-2023 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik was een beetje wat aan het wijzigen. Gisteren van vaste flow naar optimaal debiet gezet.
Nog steeds heuveltjes, maar minder hoog (en minder verbruik)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J6K5wWHQVFEYJt_dI6B4p6VI38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1L5hbQOgigLdlgnoZEilosk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Pokerphase schreef op maandag 18 december 2023 @ 09:33:
[...]

Wat ik wel gemerkt heb is bij dat bij 'ketel van derden' de WP uitschakelt en CV volledig overneemt totdat de buitentemperatuur + hysterese weer wordt overschreden. Met een (kachel op temperatuur) relais op aansluitblok heb ik gemerkt dat de WP wel actief blijft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:) bij mij niet ketel en wp blijven samen doorlopen(heb je wel terugslag kleppen gemonteerd??)....misschien is dit met elec. heaters wel anders??....ketel van derde contact NO kan geen hoge vermogens schakelen bijv elec. heater(dus zonder relais)...dus oppassen

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 18-12-2023 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:49

thido

Tilburg

Jgroothedde schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:27:
[...]

Pompcapaciteit 100%
Hysterese - 4 +4
Stook op radiatoren
[Afbeelding]
Weet niet hoeveel l/min je verpompt op 100% pompcapaciteit maar ik ervaar minder hobbels bij een gematigde flow (ca 900-1000l/min). Ook de Ta en Tb zijn van invloed natuurlijk maar ik zou zeggen probeer eens een keer op 60 of 70% pompcapaciteit te draaien voor de gein.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
paQ schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:41:
[...]

mwa het hangt echt af van de omstandigheden. Belangrijkste is dat je een strak Ta lijntje hebt uiteindelijk.
"achter de schermen" ziet het er bij mij dan zo uit: (gisteren)
[Afbeelding]
Dit was bijna allemaal Water Ta 28 en Ta27
Andere dagen heb ik 10 uur lang 350~380W bijv :?

Afgelopen vrijdag:
[Afbeelding]
Die 'strakke Ta' zit er bij mij toch echt niet in. Voor de kamertemperatuur maakt het niet zoveel uit, er zit een rimpel op van pakweg 0,1 graad, maar het rendement wordt er niet bepaald beter van.
Plaatje hieronder: nadat Toon 'comfort verhoging' vraagt en m'n experimentele regeling in HA op basis daarvan het setpoint van Ti verhoogt gaat het los. Bij mij draait de WP eigenlijk alleen stabiel als de compressor op z'n laagste stand van 10 Hz loopt. Te wijt het voorlopig nog aan te weinig thermische inhoud. Eigen schuld dikke bult.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTdCMgBuGFSrSYoSe84StEDQMqE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mk0RNOMu78ZxVJIFdfDpajY8.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
PeteSplit schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:50:
Ik was een beetje wat aan het wijzigen. Gisteren van vaste flow naar optimaal debiet gezet.
Nog steeds heuveltjes, maar minder hoog (en minder verbruik)...

[Afbeelding]
:X maakt dat wat uit die heuveltjes?? misschien optisch mooier met minder bobbeltjes(wat het dan ook waard is) het gaat toch uit eindelijk over het gebruik met een constante binnen temperatuur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:19:
[...]

Die 'strakke Ta' zit er bij mij toch echt niet in. Voor de kamertemperatuur maakt het niet zoveel uit, er zit een rimpel op van pakweg 0,1 graad, maar het rendement wordt er niet bepaald beter van.
Plaatje hieronder: nadat Toon 'comfort verhoging' vraagt en m'n experimentele regeling in HA op basis daarvan het setpoint van Ti verhoogt gaat het los. Bij mij draait de WP eigenlijk alleen stabiel als de compressor op z'n laagste stand van 10 Hz loopt. Te wijt het voorlopig nog aan te weinig thermische inhoud. Eigen schuld dikke bult.
[Afbeelding]
Ik heb ook relatief weinig inhoud, maar de FCU maakt dat bij mij helemaal goed.
Die pakt momenteel 2.6l van mijn compleet debiet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mv3BLl5_HXYzLoBMn5IZPR1wMp8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0ICL2Mm4Jib0BRhyCg6Krw5m.png?f=fotoalbum_large

En in no time gewoon dT3 (en dan knijp ik al behoorlijk) Dus voor de wp komt dat wel goed uit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-Bm78crlCtMt2BRcvjlWFV5Aok=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7HNw6Sg23XvQ9BW7M3CvMUb8.jpg?f=user_large

Verder heb ik dezelfde fw vwb verwarmen waarmee de nieuwe warmtepompen sinds afgelopen zomer worden uitgeleverd. Wellicht dat daar toch nog eea in zit waardoor de boel wat fijner loopt. Dat is me zo in elk geval uitgelegd. "beter moduleren tijdens verwarmen"

[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 18-12-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Maar qua stille modus wat is nu wijsheid wel of niet altijd aan laten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
Jgroothedde schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:31:
Maar qua stille modus wat is nu wijsheid wel of niet altijd aan laten?
mijn ervaring:
zolang /zodra het buiten boven de 4 is, stille modus aan.
Zodra er een defrost komt, stille modus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jirure1984
  • Laatst online: 08-09 08:43
Luisterlijk schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 00:09:
[...]

Ziet er prachtig uit! Ja mijn WP loopt volcontinue, tot dat de stooklijn lager dwingt dan de pomp kan lopen. In de praktijk komt dat er op neer dat hij nu blijft lopen tot half maart of zo. Tenzij we weer rond het vriespunt komen en de relatieve luchtvochtigheid omhoog gaat. Dan gaan we ook hier de defrosts in, en is het plaatje zoek.
wat is jouw reden om het zo te doen ipv werken met nachtverlaging?
Luisterlijk schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 00:09:
[...]

tot dat de stooklijn lager dwingt dan de pomp kan lopen.
Herkenbaar. dit zal bij mij liggen rond 11 graden buitentemp verwacht ik met de stooklijn die ik nu hanteer 18 25 -7 37. Al ben ik er nog niet helemaal met tweaken.

Heb jij of iemand ook het idee dat een defrost minder snel optreedt als een een systeem al draaiende en de weer condities veranderen tov een systeem dat net is opgestart en binnen een uur een defrost optreedt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:55
gerlag schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:19:
[...]

[Afbeelding]
Hier ook een (niet actieve) coil unit die achter mijn Orcon WtW zit gemonteerd.
Gegevens zijn van 8 november, gemiddelde temperatuur van 9°C die dag.
De bypass klep hing al een aantal weken vast blijkbaar waardoor de lucht koud genoeg was om een dT van 3 te halen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vlIVsAmEz5eIlYwRS32f4rWrqCY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O6mwktxOCis6W9ENt70z6Ww7.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tUQFY8aSGBcogEkZQ7xLsrydy3c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IwHHjCrx7wsMy7rMWCyqOhHa.jpg?f=fotoalbum_tile

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Jirure1984 schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:55:
[...]

wat is jouw reden om het zo te doen ipv werken met nachtverlaging?
Nachtverlaging geeft comfortverlies en kost meer energie

[ Voor 3% gewijzigd door Luisterlijk op 18-12-2023 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
Jgroothedde schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:11:
[...]

Belangrijk is "stille modus aan"

Heb jij radiatoren met thermostaatknoppen?

Of een pompregeling of iets dergelijks? Het "golfbeeld" is in de meet en regeltechniek een typische waarschuwing voor twee regelingen die elkaar in de weg zitten. Ze versterken de verschillen dan. Dat is geen defect, maar behoeft wel aandacht, want suboptimaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Luisterlijk schreef op maandag 18 december 2023 @ 12:23:

Het "golfbeeld" is in de meet en regeltechniek een typische waarschuwing voor twee regelingen die elkaar in de weg zitten. Ze versterken de verschillen dan. Dat is geen defect, maar behoeft wel aandacht, want suboptimaal
Ik heb geen thermostaatknoppen (alleen vast ingestelde voetventielen) en de pompen hebben een "vaste flow".
Kan het ook zijn dat de WP tegen zichzelf regelt. Dat het afgiftesysteem een reactie terug geeft, op de actie van de WP. Bijvoorbeeld door de retour via het buffervat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
PeteSplit schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:29:
[...]

Ik heb geen thermostaatknoppen (alleen vast ingestelde voetventielen) en de pompen hebben een "vaste flow".
Kan het ook zijn dat de WP tegen zichzelf regelt. Dat het afgiftesysteem een reactie terug geeft, op de actie van de WP. Bijvoorbeeld door de retour via het buffervat ?
Wat bedoel je met vaste flow?

Ik weet wat het us hoor, maar als het een eenvoudige vernauwing is dan gaatbdie flow op en neer met de pompcapaciteit. Als hij echt de flow regelt, dan zit daar je probleem.

Kun je dat eens checken? Of weet je het antwoord. Als het zo is, dan leg ik je uit hoe dat zit. Moet nu weer in overleg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Luisterlijk schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:35:
[...]

Wat bedoel je met vaste flow?

Ik weet wat het is hoor, maar als het een eenvoudige vernauwing is dan gaat die flow op en neer met de pompcapaciteit. Als hij echt de flow regelt, dan zit daar je probleem.

Kun je dat eens checken? Of weet je het antwoord. Als het zo is, dan leg ik je uit hoe dat zit. Moet nu weer in overleg
Ik heb gisteren de hele dag de WP van vaste flow gezet op optimale flow, maar dat gaf geen verschil in de schommelingen.
Als het aan de nauwe buizen ligt, dan kan ik daar weinig zo aan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
PeteSplit schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:54:
[...]

Ik heb gisteren de hele dag de WP van vaste flow gezet op optimale flow, maar dat gaf geen verschil in de schommelingen.
Als het aan de nauwe buizen ligt, dan kan ik daar weinig zo aan veranderen.
Okay, dat zegt al wát.

Maar ik bedoelde eigenlijk je voetventielen. Zijn dat van die kleine kranen die je vast kunt zetten op een bepaalde opening? Of zijn het kranen die de flow echt bijsturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Luisterlijk schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:27:
[...]

Okay, dat zegt al wát.

Maar ik bedoelde eigenlijk je voetventielen. Zijn dat van die kleine kranen die je vast kunt zetten op een bepaalde opening? Of zijn het kranen die de flow echt bijsturen
Voor afstelling van de flow door de radiator (T22)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPHiuMDPs_IB9dp-hCCaKP7OyDE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YOJpxMOY0UjyiNbtNWcT0RlH.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
PeteSplit schreef op maandag 18 december 2023 @ 14:43:
[...]

Voor afstelling van de flow door de radiator (T22)

[Afbeelding]
Duidelijk. En geen thermostaat kranen dus. Hij staat wel op Ai én stille modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Luisterlijk schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:21:
[...]

Duidelijk. En geen thermostaat kranen dus. Hij staat wel op Ai én stille modus?
Ik heb sinds 7 september een WP en dacht, dat ik het afgiftesysteem waterzijdig moest inregelen.
Voor de HR-ketel was nooit iets ingeregeld, was altijd warm. Ik heb alleen de ketel goed ingesteld.

Omdat jij dacht aan de voetkranen, heb ik ze nu maar meteen even allemaal helemaal open gezet
en het resultaat is dat de WP blijft hangen op 21 HZ en 767 W, dus een rechte lijn trekt in de figuur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2pNQTU8Dshmw96zwN5mm79SWAxQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KGqzo2BT8IhCXdqDKUawYH8O.jpg?f=user_large

Op Auto AI en in Stille mode (regeling water en uitvoer)

[ Voor 13% gewijzigd door PeteSplit op 18-12-2023 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
PeteSplit schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:48:
[...]

Ik heb sinds 7 september een WP en dacht, dat ik het afgiftesysteem waterzijdig moest inregelen.
Voor de HR-ketel was nooit iets ingeregeld, was altijd warm. Ik heb alleen de ketel goed ingesteld.

Omdat jij dacht aan de voetkranen, heb ik ze nu maar meteen even allemaal helemaal open gezet
en het resultaat is dat de WP blijft hangen op 21 HZ en 767 W, dus een rechte lijn trekt in de figuur:

[Afbeelding]

Oh dat is bijzonder.... Het lijkt dan dat hij eerder onvoldoende flow zou hebben gehad, maar dat zou eigenlijk tot een "C14" moeten hebben geleid.

Nu zou ik zeggen dat hij steeds aan het stoeien is geweest met warmte afgifte, maar daar moet ik nog even over nadenken.

Er is een downside aan de huidige instelling. Je radiatoren worden nu kortsluitingen. Dat leidt enerzijds tot verminderde stroming in je vloer, maar ook tot eerder uitschakelen.

Lijkt me goed om het even zo te laten lopen en je temperatuur te monitoren in de woonkamer. Als je nu ergens problemen mee krijgt, ku je de voetvenielen elke uur een beetje dichter draaien.

Nou, zou mooi zijn als je hier een oplossing in hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Luisterlijk schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:00:
[...]

Oh dat is bijzonder.... Het lijkt dan dat hij eerder onvoldoende flow zou hebben gehad, maar dat zou eigenlijk tot een "C14" moeten hebben geleid.

Nu zou ik zeggen dat hij steeds aan het stoeien is geweest met warmte afgifte, maar daar moet ik nog even over nadenken.

Er is een downside aan de huidige instelling. Je radiatoren worden nu kortsluitingen. Dat leidt enerzijds tot verminderde stroming in je vloer, maar ook tot eerder uitschakelen.

Lijkt me goed om het even zo te laten lopen en je temperatuur te monitoren in de woonkamer. Als je nu ergens problemen mee krijgt, ku je de voetvenielen elke uur een beetje dichter draaien.

Nou, zou mooi zijn als je hier een oplossing in hebt!
Ja, hoop dat de WP niet uitschakelt. De delta T is ongeveer 1,5 graden, doeltemperatuur is bereikt. Temperatuur van de kamer blijft gelijk. Vloerverwarming heeft altijd open gestaan en blijft nu ook goed warm.
:)

Ik heb een klein buffervat, dat is toch eigenlijk ook een "kortsluiting" ?

[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 18-12-2023 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:56
Heb het probleem dat mijn warmtepomp hij er plots mee is gestopt en niet meer aan wil springen!
Helemaal spanningsloos gemaakt tot 2x toe helpt niet.
Geen ch03 error op display.
Waterdruk is OK
Ook gewoon nog verbinding via Modbus.
Wat kan ik nod doen verder?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t2km-4LTYHC-mYoA17cyodrn88Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfeB64QAOkfDvJmKa2TUFeC7.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5bRbP0AemnupwypvzEyEsFuCNms=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3QvKcmF9P7j22C605XJ0RJgG.jpg?f=user_large

[ Voor 53% gewijzigd door gigabit op 18-12-2023 16:08 ]

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
PeteSplit schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:48:
[...]

[Afbeelding]

Dan is het duidelijk dat die zijn warmte niet kwijt kan, flow zal nog wel gaan anders had je wel een ch014(uit mijn hoofd) gehad.

EDITL ja wat @Luisterlijk ook zegt.
die golfjes zijn vermoedelijk gewoon uit/aan golfjes (Helaas laat die homewizzard dat afgeflakt zien)
Als het inderdaad uit/aan is dan zou ik als ik jou was je aanvoer temperatuur verlagen, blijkbaar is die te hoog nu (of is dat te kort door de bocht?)

[ Voor 13% gewijzigd door The_KnarF op 18-12-2023 16:13 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
gigabit schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:06:
Heb het probleem dat mijn warmtepomp hij er plots mee is gestopt en niet meer aan wil springen!
Waterdruk is OK
[Afbeelding]
[Afbeelding]
vreemd, wat staat er op je RMC?
ah, kamer temp is 19,5 doel is 21, je stookt op lucht dan neem ik aan?
is de RMC de kamerthermostaat?

[ Voor 5% gewijzigd door The_KnarF op 18-12-2023 16:31 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron36
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:51
Kort vraagje ik denk dat een 7kw ons goed past, maar de 9kw is nauwelijks duurder en als de ondergrens hetzelfde is dan is dat extra vermogen dus "gratis".

Ik kan uit de onderstaande handleiding/tabel niet uithalen wat hun minimale vermogen is.
Iemand die dit wel zo snel kan zien? Bedankt alvast.
Hebben de 7 en 9kw het zelfde minimale vermogen?
https://myshop.s3-externa...n-T-CAP-brochure-2022.pdf

EDIT: Shit verkeerde topic, had ze beide open staan 8)7 Moest in het panasonic deel natuurlijk

[ Voor 8% gewijzigd door ron36 op 18-12-2023 16:18 ]

Panasonic 9J monobloc, vaillant arostor 270 Wpb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

gigabit schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:06:
Waterdruk is OK
Je stuurt op water en lucht ?
De WP staat helemaal uit, gaat pas aan, als hij onder de hysterese komt.
Wat is je pomp instelling bij verwarming ?
Deze wachttijd van de pomp kun je lager zetten zodat de WP eerder aangaat,
ook kun je de hysterese kleiner maken.
Nu staat alles rond de 21 graden en dat is goed genoeg voor de WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
The_KnarF schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:08:
[...]

Dan is het duidelijk dat die zijn warmte niet kwijt kan, flow zal nog wel gaan anders had je wel een ch014(uit mijn hoofd) gehad.

die golfjes zijn vermoedelijk gewoon uit/aan golfjes (Helaas laat die homewizzard dat afgeflakt zien)
Als het inderdaad uit/aan is dan zou ik als ik jou was je aanvoer temperatuur verlagen, blijkbaar is die te hoog nu (of is dat te kort door de bocht?)
Daar lijkt het idd op. Net defrosts. Hoe ziet je stooklijn er uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

The_KnarF schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:08:
[...]

Erg kort :) Het is nu in de woonkamer 20 graden. De WP lager zetten, dan is het snel 19 graden, dat is voor de woonkamer iets te laag... brrrr :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gigabit
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:56
PeteSplit schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:19:
[...]

Je stuurt op water en lucht ? Water
De WP staat helemaal uit, gaat pas aan, als hij onder de hysterese komt.
Wat is je pomp instelling bij verwarming ? 3 aan 10 uit
Deze wachttijd van de pomp kun je lager zetten zodat de WP eerder aangaat,
ook kun je de hysterese kleiner maken.
Water -1 en + 4
Kamer lucht -0,5 en +1,5
Nu staat alles rond de 21 graden en dat is goed voor de WP
Heb het probleem gevonden hij stond nu alleen op WATER.
Wat wel raar is ik hem daar niet op heb gezet!!

LG-HM071MR-U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Luisterlijk schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:37:
[...]

Daar lijkt het idd op. Net defrosts. Hoe ziet je stooklijn er uit?
De WP is niet uit geweest (alleen even tijdens de drie ontdooiingen).

Zo zag het er gisteren uit (geen ontdooiingen):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5J6K5wWHQVFEYJt_dI6B4p6VI38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u1L5hbQOgigLdlgnoZEilosk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door PeteSplit op 20-12-2023 23:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
PeteSplit schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan een stuk aangebleven van 9 tot 19 uur.
Ok, ik zit precies 4 graden lager, maar dat is misschien appels met peren. Ik denk dat je het een dag of 2 moet geven om weer even te settelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
ron36 schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:16:
Kort vraagje ik denk dat een 7kw ons goed past, maar de 9kw is nauwelijks duurder en als de ondergrens hetzelfde is dan is dat extra vermogen dus "gratis".

Ik kan uit de onderstaande handleiding/tabel niet uithalen wat hun minimale vermogen is.
Iemand die dit wel zo snel kan zien? Bedankt alvast.
Hebben de 7 en 9kw het zelfde minimale vermogen?
https://myshop.s3-externa...n-T-CAP-brochure-2022.pdf

EDIT: Shit verkeerde topic, had ze beide open staan 8)7 Moest in het panasonic deel natuurlijk
:) :) OKE je verwijzing is brochure panasonic ., dit is LG ., heb evengoed in gekeken verschil tussen 7kw en 9*kw is circulatiepomp de 9kw heeft een zwaardere ...meer ltr/min maar ook meer opgenomen vermogen....dit verschil is bij LG idemdito

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

PeteSplit schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:40:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Aan een stuk aangebleven van 9 tot 19 uur.
Toevallig vanochtend ook al even aangehaald, bij mij zie ik dat onrustige terugkomen bij hogere flow.
Je zou eens kunnen proberen dat wat terug te schroeven (alleen ter lering en vermaak, niet direct je hele systeem erop af regelen). @paQ jij ervaarde hetzelfde als ik mij niet vergis? (onrustig gedrag bij hogere flow).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The_KnarF
MIJLPAAL: we zitten op pagina 500 inmiddels

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

thido schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:15:
[...]

Toevallig vanochtend ook al even aangehaald, bij mij zie ik dat onrustige terugkomen bij hogere flow.
Je zou eens kunnen proberen dat wat terug te schroeven (alleen ter lering en vermaak, niet direct je hele systeem erop af regelen). @paQ jij ervaarde hetzelfde als ik mij niet vergis? (onrustig gedrag bij hogere flow).
Ik heb nu de ventielen van de radiatoren open gezet, dus de flow door de radiator verhoogt en de druk in het afgifte systeem verlaagt (opvoerhoogte van 5m naar 2m).
Blijft nu mooi lopen, behalve tijdens defrosts, zojuist weer een gehad. Even afwachten wat er gaat gebeuren :o

Drie graden boven doeltemp en wordt al weer rustiger (34 Hz 1430 W)

[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 18-12-2023 17:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
thido schreef op maandag 18 december 2023 @ 17:15:
[...]

Ik heb dat juist bij 'optimal flow'.
Het loopt gewoon steady bij een steady flow.
In mijn geval pompcapaciteit 90% (100 kan ook, maakt geen drol meer uit) en dan sturen op fixed flow 12l /min

MAAR! daar hoort ook bij een goede waterzijdige afstelling/verdeling.
En daar moet je dus ook rekening houden dat wanneer je een radiator of afsluiter dicht zet, de druk verdeeld wordt over de overgebleven openingen. De wp gaat dan ws harder pompen om weer de ingestelde flow te halen.

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 18-12-2023 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Er zit wel wat verschil tussen 20 l/min of 12 l/min. Daar zou eens mee gespeeld kunnen worden om te kijken of het wat stabieler wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Klopt maar dan moet je hem wel van optimal
Flow afhalen.

Pagina: 1 ... 125 ... 181 Laatste