LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Je geeft aan dat je de cursus bij LG hebt gevolgd lees ik.
Ik begin dit jaar ook.
Naar mijn bescheiden mening handel je niet naar de adviezen die zij geven.
Het wordt tijdens de cursus heel DUIDELIJK aangegeven dat het tijdens de cursus uitsluitend over het functioneren gaat van het apparaat ZELF. Daar beginnen ze direct mee in het begin.
Met het hydraulische deel hebben ze geen bemoeienis en verwijzen ze hun partners oa Centercon of anderen.
Zij hebben er namelijk geen weet van wat er op het apparaat aangesloten wordt en of dit dus goed en verantwoord is. En of er goede keuzes gemaakt zijn in vermogen etc.
Dus als het apparaat zelf goed functioneert is hebben zij een geen wanprestatie geleverd.
Verder staat mij bij dat ze altijd een buffervat adviseren.
Maar daar wordt in de praktijk niet altijd gevolg aan gegeven.
In dit forum gaat het vrijwel altijd over het vervangen van een cv ketel.
En daar is het hydraulische deel destijds bij de aanleg op berekend met de bijbehorende hogere water temperaturen.
En een warmtepomp werkt nu eenmaal anders en is aan natuurkundige principes gebonden. En dan zijn er mogelijke gevolgen waar je niet bij stilstaat.
Hoe zouden we kunnen nagaan of je niet een 9kW firmware hebt, of een 9kW hardware model met verkeerde sticker? Iemand een idee?
[ Voor 4% gewijzigd door tebogo op 12-12-2023 19:54 ]
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Ik zou deze post nog eens controlere ná dat je de cursus zelf hebt gevolgdmontebaldo55 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:43:
@M_AW
Je geeft aan dat je de cursus bij LG hebt gevolgd lees ik.
Ik begin dit jaar ook.
Naar mijn bescheiden mening handel je niet naar de adviezen die zij geven.
Het wordt tijdens de cursus heel DUIDELIJK aangegeven dat het tijdens de cursus uitsluitend over het functioneren gaat van het apparaat ZELF. Daar beginnen ze direct mee in het begin.
Met het hydraulische deel hebben ze geen bemoeienis en verwijzen ze hun partners oa Centercon of anderen.
Zij hebben er namelijk geen weet van wat er op het apparaat aangesloten wordt en of dit dus goed en verantwoord is. En of er goede keuzes gemaakt zijn in vermogen etc.
Dus als het apparaat zelf goed functioneert is hebben zij een geen wanprestatie geleverd.
Verder staat mij bij dat ze altijd een buffervat adviseren.
Maar daar wordt in de praktijk niet altijd gevolg aan gegeven.
In dit forum gaat het vrijwel altijd over het vervangen van een cv ketel.
En daar is het hydraulische deel destijds bij de aanleg op berekend met de bijbehorende hogere water temperaturen.
En een warmtepomp werkt nu eenmaal anders en is aan natuurkundige principes gebonden. En dan zijn er mogelijke gevolgen waar je niet bij stilstaat.
De waterpomp is anders bij de 5, 7, 9 kW modellen.tebogo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:44:
@M_AW hele gekke gedachte: omdat de 5, 7 en 9 kW modellen hardware-technisch vrijwel hetzelfde zijn, kan het niet zijn dat je een 9kW software versie hebt op een 5 kW model. Of nog erger, je hebt een 5kW besteldm en volgens de sticker ook gekregen, maar die is in de fabriek op een 9kW model geplakt. Sluit nooit iets uit is mij verteld.
Hoe zouden we kunnen nagaan of je niet een 9kW firmware hebt, of een 9kW hardware model met verkeerde sticker? Iemand een idee?
5kW: lagere flow, hogere opvoerhoogte
9kW: hogere flow, lagere opvoerhoogte
7kW: iet er tussen in?
[Meter waterkolom], dat heet toch opvoerhoogte?
Dus, daar zou @M_AW eens naar kunnen kijken... Wie weet, gewoon een maandag ochtend foutje, je weet het niet heSalexSun schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:53:
[...]
De waterpomp is anders bij de 5, 7, 9 kW modellen.
5kW: lagere flow, hogere opvoerhoogte
9kW: hogere flow, lagere opvoerhoogte
7kW: iet er tussen in?
[Meter waterkolom], dat heet toch opvoerhoogte?
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
@M_AW heeft bij 100% waterpomp een debiet van 22.7 L/min. Op een buffer van 200L, waar weinig restrictie is (verwacht ik) lijkt me dit te laag voor een 9 kW.tebogo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:44:
@M_AW hele gekke gedachte: omdat de 5, 7 en 9 kW modellen hardware-technisch vrijwel hetzelfde zijn, zou het niet kunnen zijn dat je een 9kW software versie, of binnenunit board hebt op/in een 5 kW model? Of nog erger, je hebt een 5kW besteldm en volgens de sticker ook gekregen, maar die is in de fabriek op een 9kW model geplakt. Sluit nooit iets uit is mij verteld.![]()
Ik neem aan dat de LG monteur dit anders ook wel had gezien.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik heb 22,7 op 75%Jojan265 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:05:
[...]
@M_AW heeft bij 100% waterpomp een debiet van 22.7 L/min. Op een buffer van 200L, waar weinig restrictie is (verwacht ik) lijkt me dit te laag voor een 9 kW.
Ik neem aan dat de LG monteur dit anders ook wel had gezien.
Kom boven de 30 op 100%
Maar de binnenunit van de 5, 7 en 9 is identiek bij de split. Ook in firmware. 100% identiek.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Je schrijft:
Ik zou deze post nog eens controlere ná dat je de cursus zelf hebt gevolgd
Bovenstaande snap ik niet.
Kun je me dit toelichten?
Je geeft een hele bende onverdiende kritiek en noemt zaken uit een cursus die je nog moet volgen. Ik heb hem ook gevolgd. Je hebt géén gelijk over welke stof er allemaal wordt behandeldmontebaldo55 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:20:
@Luisterlijk
Je schrijft:
Ik denk vanwegemontebaldo55 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:20:
@Luisterlijk
Je schrijft:
Ik begin dit jaar ook.
Ik ga dit jaar ook ermee beginnen ipv aan het begin van het jaar heb ik de cursus ook gevolgd
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Ah.M_AW schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:13:
[...]
Ik heb 22,7 op 75%
Kom boven de 30 op 100%
Maar de binnenunit van de 5, 7 en 9 is identiek bij de split. Ook in firmware. 100% identiek.
In dat geval zou ik de max. pomp snelheid instellen, zodat je bij 5 graden dT op ongeveer 5 kW uitkomt. In jouw geval zal dat 14.3 L/min zijn. Dit is dan het debiet dat gebruikt wordt bij opstart.
Ik zie net in dat bij jouw type geen vast debiet of optimaal debiet ingesteld kan worden. Je zult het dus met alleen deze instelling moeten doen (helaas). Nu snap ik ook wel waarom de unit naar 9 kW wil gaan. W.s. weet de buitenunit niet eens dat er zoveel van hem gevraagd wordt.
Met deze instelling zou de WP op stille modus niet meer hoeven te doen dan 36Hz bij opstart. De buitenunit probeert namelijk 5 graden dT te maken bij opstart.
[ Voor 3% gewijzigd door Jojan265 op 12-12-2023 20:32 ]
De pompdebieten schelen significant! dit is wel een goed spoor om even uit te werken denk ik. Ik studeer ook even op de cijfertjes. Interessant!!M_AW schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:13:
[...]
Ik heb 22,7 op 75%
Kom boven de 30 op 100%
@M_AW dat, en wat is de totale flow door het afgiftesysteem? Die zou volgens mij hoger moeten zijn dan de flow van de LG
Stille modus is een hele goeie, daar moet hij zeker op staan!Jojan265 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:29:
[...]
Ah.
In dat geval zou ik de max. pomp snelheid instellen, zodat je bij 5 graden dT op ongeveer 5 kW uitkomt. In jouw geval zal dat 14.3 L/min zijn. Dit is dan het debiet dat gebruikt wordt bij opstart.
Ik zie net in dat bij jouw type geen vast debiet of optimaal debiet ingesteld kan worden. Je zult het dus met alleen deze instelling moeten doen (helaas). Nu snap ik ook wel waarom de unit naar 9 kW wil gaan. W.s. weet de buitenunit niet eens dat er zoveel van hem gevraagd wordt.
Met deze instelling zou de WP op stille modus niet meer hoeven te doen dan 36Hz bij opstart. De buitenunit probeert namelijk 5 graden dT te maken bij opstart.
Maar waarom zou d pomp nit op optimaal kunen worden gezet? Kan bij mij wel op mijn 5 kW
Jij hebt w.s. een mono en geen split-IWT.Luisterlijk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:36:
[...]
Stille modus is een hele goeie, daar moet hij zeker op staan!
Maar waarom zou d pomp nit op optimaal kunen worden gezet? Kan bij mij wel op mijn 5 kW
Dat is dan inderdaad babelonisch. Maar de disclaimers die worden genoemd waren in mijn y=tijd zeer makkelijk te doorbreken. Iedereen komt met die vragen (en ze worden gewoon beantwoord) En ja natuurlijk kiezen ze de makkelijek weg om een buffervat er bij te verkopen. Maar de buffervatlozen zoals ik hebbn toch een uitstekende conversatie gehad bij LG. Erg leerzaam!PeteSplit schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:29:
[...]
Ik denk vanwege
Ik begin dit jaar ook.
Ik ga dit jaar ook ermee beginnen ipv aan het begin van het jaar heb ik de cursus ook gevolgd
Betrapt .....Jojan265 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:44:
[...]
Jij hebt w.s. een mono en geen split-IWT.
Het kan bij mij simpelweg niet. De optie is er niet.
Met deze instelling zou de WP op stille modus niet meer hoeven te doen dan 36Hz bij opstart.
Dit is geen universele waarheid. Die van mij, en anderen met een 5kW gaat op silent naar 45 Hz.
De buitenunit probeert namelijk 5 graden dT te maken bij opstart.
Die van mij lijkt toch echt gewoon een bepaald vermogen kwijt te willen en dat is significant meer dan zen rated vermogen en al helemaal veel meer dan het gevraagde vermogen. Als ik mijn flow omlaag doe, gaat gewoon de deltaT omhoog. Simpeler dan dat is het helaas niet.
De pompdebieten schelen significant! dit is wel een goed spoor om even uit te werken denk ik. Ik studeer ook even op de cijfertjes. Interessant!!
Dit is bij de split-varianten niet waar. Mijn binnendeel, de HN0916T NB1, kan op de 5, 7 en 9kw buitenunit worden aangesloten. Same voor het binnendeel zonder IWT.
Nogmaals allemaal bedankt voor het meedenken, oprecht! Maar ik merkt dat velen uitgaan van 'hun eigen' situatie. Dat is mens-eigen, doe ik ook. Maar ik heb de indruk dat er de afgelopen 2 jaar verschillende modellen (Monoblock gewoon, monobock S, split, split IWT) geleverd zijn met verschillende firmware/gedrag van het koudemiddel-deel / buitendeel en ook verschillende RMC-softwarversies. Het is dan wel eens frustrerend om voor de 3e keer de lezen "je moet gewoon de pompsettings op optimaal zetten", terwijl er al 2x eerder is aangegeven dat die optie er niet is.
Het gaat ook alweer 2 pagina's lang vooral over mij. Laten we dit even on hold zetten. Ik ben nog een spoor aan het bewandelen m.b.t. de HighPressure Trace waarde die wellicht onjuist wordt gemeten. Zou zonde van de tijd zijn als er hier van alles wordt geprobeerd, terwijl er echt gewoon een fout in de unit zit. Kan ook gewoon gebeuren he, het blijven machines!
@tebogo al vaker genoemd ja, maar zal het idd in signature zetten. HU051MR U44 + HN0916T NB1
[ Voor 23% gewijzigd door M_AW op 12-12-2023 20:57 ]
Ik heb de cursus wel gevolgd in het begin van 2023.
En die 2 punten die ik benoem zijn mij duidelijk bijgebleven.
Vanavond de aantekeningen eerst nog eens doorgelezen
Mogelijk zijn die op jouw dag niet benoemd
Verschil tussen serie 3 en serie 4 is echt groot mbt de instelling van de waterstroom controleLuisterlijk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:36:
[...]
Stille modus is een hele goeie, daar moet hij zeker op staan!
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qiwYTma1SjEXAel4pKTsArFt.jpg?f=user_large)
Ik denk dat we je vooral proberen te helpen. Maar met je kritiek op ons favoriete merk loop je wel in de kijker. Moet je niet achteraf over klagenM_AW schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:48:
We moeten, ook voor anderen die hier hun informatie zoeken, echt waken voor algemene uitspraken. Veel mogelijkheden met instellingen zijn afhankelijk van het bouwjaar.
[
Het gaat ook alweer 2 pagina's lang vooral over mij. Laten we dit even on hold zetten. Ik ben nog een spoor aan het bewandelen m.b.t. de HighPressure Trace waarde die wellicht onjuist wordt gemeten. Zou zonde van de tijd zijn als er hier van alles wordt geprobeerd, terwijl er echt gewoon een fout in de unit zit. Kan ook gewoon gebeuren he, het blijven machines!
@tebogo al vaker genoemd ja, maar zal het idd in signature zetten. HU051MR U44 + HN0916T NB1
feitelijk geef je alle helpers hier even een veeg. Lekker dan
[ Voor 3% gewijzigd door Luisterlijk op 12-12-2023 21:12 ]
Heb nog steeds de indruk dat de pomp niet opschaald om de temperatuur omhoog te krijgen.
T-in en Tuit bijven rond de 28/30 graden hangen (T gewenst = 45). Alleen 's nachts, als alle vvw zones dicht staan in de naregeling, wordt het water uiteindelijk 45 graden.
Ik heb afgelopen dagen fixed flow op 30 en 35 LPM geprobeerd (WILA circuitpomp staat op +- 15 LPM), maar dat sorteert geen effect. Het enige moment waarop de WP de temperatuur omhoog krijgt richting de 40 graden terwijl zones open staan, is als ik de WP herstart. Dan lijkt het 10 minuten lang voldoende power te zijn.
Histerese staat inmiddels op -2 en 2, volgens mij is dat voldoende want de pomp blijft wel de hele tijd draaien (de temperatuur is immers niet op gewenste temperatuur).
Iemand nog een idee wat dit zou kunnen zijn? Begin een beetje einde raad te zijn.
Speedener schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:20:
[...]
Inmiddels een dag later, en wat instellingen veranderd, maar ook een monteur ernaar laten kijken (die heeft een data dump gemaakt en opgestuurd naar LG - hij verdenkt dat er iets niet goed zit/stuk is in de outdoor unit). De unit krijgt de tent niet warm (ook niet het buffervat) - en ook niet als ik maar 1 zone (kamer/verdieping) open zet.
Ik ben toch benieuwd of jullie iets raars zien.
Gewenste temperatuur uit: 45
T-in: 24
T-uit: 27
Flow rate: 17.3 LPM (2 zones open)
Druk: 1.3 bar (krijg momenteel niet hoger vanwege waterdruk op zolder)
Stroomverbruik momenteel (en elke keer als ik kijk): 1.6 kW (komt niet hoger). Alsof 'ie niet opschaald als ie warmte nodig heeft.
Opstelling:
Binnenunit: HN1636M NK5 12-16kW
Buitenunit: HU143MA U33 14.0kW R410A
Kleine buffervat (100l)
Set-up als Warmtepomp-weetjes optie A - ik lees op die website dat dat niet ideaal/gewenst is, maar hij zou toch wel iig warm moeten worden (misschien niet meest efficient)?
Dit zijn de instellingen:
Temperatuur sensor Water Mixing Circuit Not use Use External Pump Not use RMC master master Forced operation Use, Cycle: 180, Time: 5 Pump Prerun/Overrun 1 & 2 Waterflow control method Optimal Flow Rate Pump capacity 100% Fixed flow rate Heat: 46, Cool: 46 Fixed Delta T Head & Cool: 5 Heating temp setting Outlet Water temp 34 - 55 Hysteresis Heating Water -2.0 - 1.0 Pump setting in heating Time setting, On: 2, Off: 5
Iemand een idee?
LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5
Daar staat meer informatie over de pompmodus. Het lijkt erop dat er niet veel voodoo achter zit, maar de regeling verandert deltaT tussen 5 en 10K, afhankelijk van de gewenste temperatuur.
Ik kan me echter niet voorstellen dat dit zo "optimaal" is. Een spreiding van 10K zou betekenen dat de verwarmingscurve erg vlak moet zijn.
Anders kan de R290 nu waarschijnlijk ook ontdooien met heet gas. Dit kan tenminste worden uitgeschakeld via een DIP-schakelaar.
/f/image/hJKgofAnFRdoLRtaJGVX04y7.png?f=fotoalbum_large)
Ik weet niet, misschien al eerder vermeld. Hoe ziet je systeem eruit?Speedener schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:11:
Het is een week later en heb de waterdruk verhoogt naar 1.8 op de binnenunit, 2.0 geeft 'ie aan op het expansievat.
Heb nog steeds de indruk dat de pomp niet opschaald om de temperatuur omhoog te krijgen.
T-in en Tuit bijven rond de 28/30 graden hangen (T gewenst = 45). Alleen 's nachts, als alle vvw zones dicht staan in de naregeling, wordt het water uiteindelijk 45 graden.
Ik heb afgelopen dagen fixed flow op 30 en 35 LPM geprobeerd (WILA circuitpomp staat op +- 15 LPM), maar dat sorteert geen effect. Het enige moment waarop de WP de temperatuur omhoog krijgt richting de 40 graden terwijl zones open staan, is als ik de WP herstart. Dan lijkt het 10 minuten lang voldoende power te zijn.
Histerese staat inmiddels op -2 en 2, volgens mij is dat voldoende want de pomp blijft wel de hele tijd draaien (de temperatuur is immers niet op gewenste temperatuur).
Iemand nog een idee wat dit zou kunnen zijn? Begin een beetje einde raad te zijn.
[...]
Alleen vloerverwarming, geen radiatoren en geen sanitair warm water (SSW DHW).
Na regeling met thermostaten op vloerverwarming verdeler/groepen ?
Hoe hoog moet de tempertuur in de vloer worden, is meestal niet hoger dan 28, anders brand je je voeten ?
Ofwel, waarom wil / gebruik je 45 graden water ?
Ik zie het zo voor me dat de wp dan tegen een max COP een zo hoog mogelijk thermisch vermogen gaat opwekken, terwijl ik misschien op dat moment af kan met 3000W
[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 13-12-2023 12:38 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
De oppervlakte/inhoud (ongeveer 275m2 / 1000m3) die verwarmd moet worden is vrij fors (hoge plafonds ook), dus we hebben liever iets warmer water erdoorheen stromen om de ruimtes sneller warm te laten worden. En ja, misschien is 45 graden wat te hoog, maar ik wil de WP het vooral eens zien doen/stabiel (voordat we 'm naar beneden tunen) - het rare is, hij heeft het gehaald maar sinds een maand of 2 niet meer.PeteSplit schreef op woensdag 13 december 2023 @ 11:13:
[...]
Ik weet niet, misschien al eerder vermeld. Hoe ziet je systeem eruit?
Alleen vloerverwarming, geen radiatoren en geen sanitair warm water (SSW DHW).
Na regeling met thermostaten op vloerverwarming verdeler/groepen ?
Hoe hoog moet de tempertuur in de vloer worden, is meestal niet hoger dan 28, anders brand je je voeten ?
Ofwel, waarom wil / gebruik je 45 graden water ?
We hebben een kleine buffervat en aangesloten in serieparallel
De zones hebben allemaal eigen naregeling, aangestuurd door Honeywell systeem.
Instellingen van vandaag zijn:
Temperatuur sensor | Water |
Mixing Circuit | Not use |
Use External Pump | Not use |
RMC master | master |
Forced operation | Use, Cycle: 180, Time: 5 |
Pump Prerun/Overrun | 1 & 2 |
Waterflow control method | Optimal Flow Rate |
Pump capacity | 100% |
Fixed flow rate | Heat: 46, Cool: 46 |
Fixed Delta T | Heat & Cool: 5 |
Heating temp setting | Outlet |
Water temp | 34 - 55 |
Hysteresis Heating Water | -2.0 / 2.0 |
Pump setting in heating | Time setting, On: 2, Off: 5 |
T-vraag: 45 graden
T-in: 29 graden
T-uit: 31 graden
Flow rate: 21 LPM (obv optimal flow setting)
Druk: 1.8 Bar
Stroomverbruik: 1.6kW (zie ik alleen hoger (3) als ik de WP herstart)
Mijn hoofdpijn-punt is eigenlijk: waarom gaat de WP niet harder lopen om de T-uit hoger te krijgen?
[ Voor 0% gewijzigd door Speedener op 13-12-2023 17:56 . Reden: Buffer is niet in serie ]
Speedener schreef op woensdag 13 december 2023 @ 09:11:
Het is een week later en heb de waterdruk verhoogt naar 1.8 op de binnenunit, 2.0 geeft 'ie aan op het expansievat.
[...]
edit: ik was te laat enkele vragen al beantwoord
Speedener schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:02:
[...]
De oppervlakte/inhoud (ongeveer 275m2 / 1000m3) die verwarmd moet worden is vrij fors (hoge plafonds ook), dus we hebben liever iets warmer water erdoorheen stromen om de ruimtes sneller warm te laten worden. En ja, misschien is 45 graden wat te hoog, maar ik wil de WP het vooral eens zien doen/stabiel (voordat we 'm naar beneden tunen) - het rare is, hij heeft het gehaald maar sinds een maand of 2 niet meer.
We hebben een kleine buffervat en aangesloten in serie
Temperatuur sensor Water Mixing Circuit Not use Use External Pump Not use RMC master master Forced operation Use, Cycle: 180, Time: 5 Pump Prerun/Overrun 1 & 2 Waterflow control method Optimal Flow Rate Pump capacity 100% Fixed flow rate Heat: 46, Cool: 46 Fixed Delta T Heat & Cool: 5 Heating temp setting Outlet Water temp 34 - 55 Hysteresis Heating Water -2.0 / 2.0 Pump setting in heating Time setting, On: 2, Off: 5
Mijn hoofdpijn-punt is eigenlijk: waarom gaat de WP niet harder lopen om de T-uit hoger te krijgen?

Ik heb sinds een aantal maanden een Split systeem voor 50 m2 vloerverwarming beneden (en wat radiatoren boven). Ik heb op dit topic veel informatie gevonden en mijn WP loopt nu redelijk.Speedener schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:02:
[...]
De oppervlakte/inhoud (ongeveer 275m2 / 1000m3) die verwarmd moet worden is vrij fors (hoge plafonds ook), dus we hebben liever iets warmer water erdoorheen stromen om de ruimtes sneller warm te laten worden. En ja, misschien is 45 graden wat te hoog, maar ik wil de WP het vooral eens zien doen/stabiel (voordat we 'm naar beneden tunen) - het rare is, hij heeft het gehaald maar sinds een maand of 2 niet meer.
We hebben een kleine buffervat en aangesloten in parallel (voorbeeld A)
Mijn vraag / doeltemperatuur is 30 graden. Beneden gaat ongeveer 28 graden gemiddeld de vloer in.
Tuit is nu 33 en Tin 29 (verschil van 4 graden), Dus ik haal nu makkelijk mijn doel, maar als het kouder wordt gaat het wat moeizamer. Mijn WP schommelt ook veel, de temperaturen zijn nu oplopend. Als de WP het genoeg vindt, gaan de temperaturen zakken tot 28/26 verschil van 2 graden.
Jij geeft temp. van 31/29 blijven deze bij jou gelijk of zijn deze ook (na ongeveer een half uur) hoger ?
Ik gebruik geen hoge flow. In het afgifte systeem maar 13 LPM de WPpomp laat ik sneller draaien, 18 LPM zodat in mijn buffervat altijd de bovenzijde warm is en onder koud (behalve dan tijdens ontdooien).
Ik zie dat je de flow verlaagd hebt, naar 21 LPM. Lijkt mij ook beter.
Weet je of je " onderweg" veel warmte verlies hebt ? Kun je op de verdelers ook de temperatuur zien ?
Is er veel verschil tussen Tin en Tuit ten opzicht van de WP ?
edit
LG adviseerd altijd een buffervat en het beste is bij een buffervat om fixed flow te gebruiken. De flow kan dan niet te laag worden, zodat er kouder retour water terug het circuit ingaat.
[ Voor 4% gewijzigd door PeteSplit op 13-12-2023 13:33 ]
Probeer hem maar eens op fixed flow rate te zetten. W.s. is er ergens een temperatuurgrens welke bereikt wordt, waardoor er niet meer vermogen gemaakt kan worden. Met een hogere flow kan er met dezelfde temperaturen meer kW gemaakt worden. Het is nu klaarblijkelijk een 8 kW machine. Waarom de flow dan niet omhoog gaat in optimaal debiet is mij een raadsel. Ik zou hem eerst eens op 30 L/min. zetten en dan kijken wat hij dan kan doen.Speedener schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:02:
[...]
We hebben een kleine buffervat en aangesloten in serie
Temperatuur sensor Water Mixing Circuit Not use Use External Pump Not use RMC master master Forced operation Use, Cycle: 180, Time: 5 Pump Prerun/Overrun 1 & 2 Waterflow control method Optimal Flow Rate Pump capacity 100% Fixed flow rate Heat: 46, Cool: 46 Fixed Delta T Heat & Cool: 5 Heating temp setting Outlet Water temp 34 - 55 Hysteresis Heating Water -2.0 / 2.0 Pump setting in heating Time setting, On: 2, Off: 5
Jojan265 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:28:
[...]
Probeer hem maar eens op fixed flow rate te zetten. W.s. is er ergens een temperatuurgrens welke bereikt wordt, waardoor er niet meer vermogen gemaakt kan worden. Met een hogere flow kan er met dezelfde temperaturen meer kW gemaakt worden. Het is nu klaarblijkelijk een 8 kW machine. Waarom de flow dan niet omhoog gaat in optimaal debiet is mij een raadsel. Ik zou hem eerst eens op 30 L/min. zetten en dan kijken wat hij dan kan doen.
edit: ja warmte pompweetjes is dit niet inmiddels achterhaald met moderne WP (ik begrijp nooit zo goed die oplossingen)
[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 13-12-2023 13:59 ]
Vraag me ineens af of we het al over je radiatoren hebben gehad.....PeteSplit schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:23:
[...]
Ik heb sinds een aantal maanden een Split systeem voor 50 m2 vloerverwarming beneden (en wat radiatoren boven). Ik heb op dit topic veel informatie gevonden en mijn WP loopt nu redelijk.
Mijn vraag / doeltemperatuur is 30 graden. Beneden gaat ongeveer 28 graden gemiddeld de vloer in.
Tuit is nu 33 en Tin 29 (verschil van 4 graden), Dus ik haal nu makkelijk mijn doel, maar als het kouder wordt gaat het wat moeizamer. Mijn WP schommelt ook veel, de temperaturen zijn nu oplopend. Als de WP het genoeg vindt, gaan de temperaturen zakken tot 28/26 verschil van 2 graden.
Hoe zijn die geregeld?
Punt is dat theromstaatkranen ver open kunnen. Je hebt dan terplekke een "kortsluiting" . Dientengevolge vliegt je debiet omhoog en krijgt de WP een Tr die hij niet verwacht. Bovendien gaat in dat geval het vermogen gewoon aan je woonkamer voorbij.
Do I make sense?
Die staan allemaal open en met een voetventiel ingeregeld op een delta van 2-3 graden.Luisterlijk schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:13:
[...]
Vraag me ineens af of we het al over je radiatoren hebben gehad.....
Hoe zijn die geregeld?
Punt is dat theromstaatkranen ver open kunnen. Je hebt dan terplekke een "kortsluiting" . Dientengevolge vliegt je debiet omhoog en krijgt de WP een Tr die hij niet verwacht. Bovendien gaat in dat geval het vermogen gewoon aan je woonkamer voorbij.
Do I make sense?
Vloerverwarming is niet geregeld en voor 95% open met een delta van 5-6 graden
Beide komen bij elkaar met een delta van 4 voor en delta 2 na het buffervat
In "rustige" stand na op/her-start piek delta 2 bij WP in/uit, tijdens op/her-start delta 4-5 graden.
Fixed flow 60% 18LPM delta5 op Uitvoer (sinds gisteren) stooklijn -12/37 + 18/27
Doel temperatuur nu 30 graden hysterese -3 / +3 dan water temp 27 / 33
Huiskamer 20 graden (deur naar boven open) vloer gemiddeld 27 graden
/f/image/buatHEgoPcmezUuWT2Spz0I4.png?f=fotoalbum_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/BRalTt5qOBXSIJoQJG1xnZ7T.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door PeteSplit op 13-12-2023 15:25 ]
Die delta's zijn geregeld den ik? Wat me opvalt is de golf. Het ziet er niet uit als defrosts, maar de unit is steeds aan het corrigeren. Op de een of andere manier krjg je oscillatie met een frequentie van circa een uur. Dat is misschien niet vervelend, maar ook niet goed. Something's off....PeteSplit schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:31:
[...]
Die staan allemaal open en met een voetventiel ingeregeld op een delta van 2-3 graden.
In "rustige" stand na op/her-start piek delta 2 bij WP in/uit, tijdens op/her-start delta 4-5 graden.
Fixed flow 60% 18LPM delta5 op Uitvoer (sinds gisteren) stooklijn -12/37 + 18/27
Huiskamer 20 graden (deur naar boven open) vloer gemiddeld 27 graden![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt een cruise-controle regeling, telkens even gas bij. Mischien moet ik de hysterese iets verkleinen...Luisterlijk schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:37:
[...]
Die delta's zijn geregeld den ik? Wat me opvalt is de golf. Het ziet er niet uit als defrosts, maar de unit is steeds aan het corrigeren. Op de een of andere manier krjg je oscillatie met een frequentie van circa een uur. Dat is misschien niet vervelend, maar ook niet goed. Something's off....
![]()
Als hij niet afslaat, dan staat de hysterese hier geheel buiten.PeteSplit schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:45:
[...]
Lijkt een cruise-controle regeling, telkens even gas bij. Mischien moet ik de hysterese iets verkleinen...
Zorgen voor constante flow bij voldoende inhoud, en dan moet het zicht toch echt zetten na hooguit 2 golfjes.
/f/image/eSCe4CIv75mcla5ag5gwdSBV.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/DeVfOOId8mgLGsxRr5SAHPx1.png?f=fotoalbum_large)
Als ik ga wijzigen (waterzijdig) door bijv een verdeler te openen of sluiten, dan begint het zoeken weer opnieuw.
[ Voor 51% gewijzigd door paQ op 13-12-2023 16:23 ]
Ik zie bij mij zelfde gedrag. Betreft ook een split. Toeval?Luisterlijk schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:37:
[...]
Die delta's zijn geregeld den ik? Wat me opvalt is de golf. Het ziet er niet uit als defrosts, maar de unit is steeds aan het corrigeren. Op de een of andere manier krjg je oscillatie met een frequentie van circa een uur. Dat is misschien niet vervelend, maar ook niet goed. Something's off....
![]()
Hysterese aanpassen heeft bij mij geen invloed. Pompsnelheid staat bij bij altijd op fixed. Wel gespeeld met het percentage maar dan zie ik geen verschil in de oscillatie.
Per saldo maakt het niet echt uit, huis wordt prima warm, maar het valt wel op. Ik regel overigens op aanvoer, @PeteSplit ook dacht ik.
Dat oscilleren is een bekend verschijnsel. Kreeg het ooit rustig door op vaste flow over te stappen, maar toen ging ie op 1 doeltemperatuur in m'n WAR alsnog oscilleren. Sinds verleden week draai ik op optimale flow (ja, ja mono block) met een offset op m'n stooklijn. Heb > 100 m2 vvw (zonder mengverdelers) en 7 radiatoren (T33). Parallel buffervat bij- of afschakelen maakt bij mij niet zoveel uit.PeteSplit schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:45:
[...]
Lijkt een cruise-controle regeling, telkens even gas bij. Mischien moet ik de hysterese iets verkleinen...
Lang verhaal kort, ga spelen met flow instellingen en probeer de doorstroming in je afgifte circuit zo constant mogelijk te houden.
PeteSplit schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:31:
[...]
Die staan allemaal open en met een voetventiel ingeregeld op een delta van 2-3 graden.
Huiskamer 20 graden (deur naar boven open) vloer gemiddeld 27 graden![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat is wat je espcontroller standaard uitpoeptkazemo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:30:
[...]
mooi "DASCHBORD" in het nederlands.,overzichtelijk en makkelijk te begrijpen
Fan in RPM zal INV discharge temp zijn. bij jou nu 55,0 graden. Delen door 10
Interssant dat jij Pipe In en Pipe Out temp kunt lezen.
Bij mij geeft Pipe Out altijd 1200.... Defect of standaard voor monobloc?
[ Voor 45% gewijzigd door tebogo op 13-12-2023 16:48 ]
was er niet iets dat dat S_WORD moest zijn ofzo?tebogo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:47:
[...]
Fan in RPM zal INV discharge temp zijn. bij jou nu 55,0 graden. Delen door 10
Interssant dat jij Pipe In en Pipe Out temp kunt lezen.
Bij mij geeft Pipe Out altijd 1200.... Defect of standaard voor monobloc?
Tin/Tuit blijven stabiel rond de 29/31. Buffervat thermometer staat op 30 graden. Vloerverdelers zijn ongv in: 30/uit: 25.PeteSplit schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:23:
[...]
[...]
Jij geeft temp. van 31/29 blijven deze bij jou gelijk of zijn deze ook (na ongeveer een half uur) hoger ?
Ik gebruik geen hoge flow. In het afgifte systeem maar 13 LPM de WPpomp laat ik sneller draaien, 18 LPM zodat in mijn buffervat altijd de bovenzijde warm is en onder koud (behalve dan tijdens ontdooien).
Ik zie dat je de flow verlaagd hebt, naar 21 LPM. Lijkt mij ook beter.
Weet je of je " onderweg" veel warmte verlies hebt ? Kun je op de verdelers ook de temperatuur zien ?
Is er veel verschil tussen Tin en Tuit ten opzicht van de WP ?
edit
LG adviseerd altijd een buffervat en het beste is bij een buffervat om fixed flow te gebruiken. De flow kan dan niet te laag worden, zodat er kouder retour water terug het circuit ingaat.
Ik heb de flow rate fixed gezet de laatste 3 uur naar 32 LPM (en dan ook de circuit pomp naar 27 LPM). Scheelt een graden (lager): nu 28/30. Energieverbruik blijft op 1.7KW hangen.Jojan265 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:28:
[...]
Probeer hem maar eens op fixed flow rate te zetten. W.s. is er ergens een temperatuurgrens welke bereikt wordt, waardoor er niet meer vermogen gemaakt kan worden. Met een hogere flow kan er met dezelfde temperaturen meer kW gemaakt worden. Het is nu klaarblijkelijk een 8 kW machine. Waarom de flow dan niet omhoog gaat in optimaal debiet is mij een raadsel. Ik zou hem eerst eens op 30 L/min. zetten en dan kijken wat hij dan kan doen.
Excuus je hebt gelijk, is in parallel volgens de juiste terminologie.kazemo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:12:
[...]
1.6 kw is wel erg weinig voor een 16kw WP ....staat er ergens een begrenzing aan? je zegt buffervat in serie ......dit is helemaal niet in serie!
Nee dat zou ik niet doen. Dat lijdt tot stops, en dat wil je juist niet. Het ziet er echt uit alsof 2 systemen tegen elkaar in aan het regelen zijn. Als je dat 2e systeem vindt (thermostaat kraan, pompregeling, etc) dan krijg je hem strak. Gegarandeerd, ze zijn gemaakt om een vlakke of rustige lijn te laten zien.PeteSplit schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:45:
[...]
Zie mij WP gisteren:
:strip_exif()/f/image/q3GYCqKB7GAKQrrB8BuUtguk.jpg?f=fotoalbum_large)
Speedener schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:55:
[...]
Tin/Tuit blijven stabiel rond de 29/31. Buffervat thermometer staat op 30 graden. Vloerverdelers zijn ongv in: 30/uit: 25.
[...]
Ik heb de flow rate fixed gezet de laatste 3 uur naar 32 LPM (en dan ook de circuit pomp naar 27 LPM). Scheelt een graden (lager): nu 28/30. Energieverbruik blijft op 1.7KW hangen..
[...]
Excuus je hebt gelijk, is in parallel volgens de juiste terminologie.
[ Voor 28% gewijzigd door kazemo op 13-12-2023 19:37 ]
Ik gebruik inderdaad de console: "direct opgenomen vermogen". En ik verwacht niet dat dat nog x3 moet, want zoveel kWh gebruiken we nu ook weer niet volgens de meterkast. Ook het totale verbruikte vermogen volgens de RMC is vandaag rond de 35 kwh, en niet x3 (gelukkigkazemo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:25:
[...]
hoe meet je dat opgenomen vermogen van 1.7kw met een 3fase kwh meter of met een 1fase meter........je kan ook kijken op RMC>energie>direct opgenomen vermogen????....kan zijn dat daar 3x1.7=5.1kw is lijkt me aannemelijker....het is immers een 3fase WP!

Speedener schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:25:
[...]
Ik gebruik inderdaad de console: "direct opgenomen vermogen". En ik verwacht niet dat dat nog x3 moet, want zoveel kWh gebruiken we nu ook weer niet volgens de meterkast. Ook het totale verbruikte vermogen volgens de RMC is vandaag rond de 35 kwh, en niet x3 (gelukkig💸)

dat is hij al ;-), dus lijkt niet de oorzaak...paQ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:37:
[...]
was er niet iets dat dat S_WORD moest zijn ofzo?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| - platform: modbus_controller modbus_controller_id: lg name: "Pipe Out Temp" id: temp17 register_type: read address: 17 unit_of_measurement: "°C" value_type: S_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1 |
Misschien is die sensor gewoon afwezig bij monoblocs.tebogo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:58:
[...]
dat is hij al ;-), dus lijkt niet de oorzaak...
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - platform: modbus_controller modbus_controller_id: lg name: "Pipe Out Temp" id: temp17 register_type: read address: 17 unit_of_measurement: "°C" value_type: S_WORD accuracy_decimals: 1 filters: - multiply: 0.1
Ben er bang voor...paQ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:14:
[...]
Misschien is die sensor gewoon afwezig bij monoblocs.
Iemand die deze Pipe Out Temp (register_type: read ; address: 17) wel kan uitlezen op een Monobloc?
Nee bij mij is de waarde ook altijd 1200.tebogo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:49:
[...]
Ben er bang voor...![]()
Iemand die deze Pipe Out Temp (register_type: read ; address: 17) wel kan uitlezen op een Monobloc?

https://github.com/paqpaqpaq/ThermaV_overshoot_logic
Doe er je voordeel mee… of niet natuurlijk
Ik ga het proberen zodra HA weer start....paQ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:04:
Ik durf wel te stellen dat de overshootlogic nou werkt na twee miljoen miljard aanpassingen
".... # mee aan het kutten ..."
[ Voor 5% gewijzigd door tebogo op 13-12-2023 23:12 ]
Hier werkt het (HM071M.U43).tebogo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:49:
[...]
Ben er bang voor...![]()
hahaha staat dat er nog in?tebogo schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:56:
[...]
Ik ga het proberen zodra HA weer start....
".... # mee aan het kutten ..."
wh00ps... zal het even deleten
edit:
ohja daar....
[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 13-12-2023 23:17 ]
Ik heb de lange voorgeschiedenis gemist, maar kun je kort uitleggen wat het doet?paQ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:04:
Ik durf wel te stellen dat de overshootlogic nou werkt na twee miljoen miljard aanpassingen
LG HM123MR + 300L DHW boiler.
Click and readgrootkarzijn schreef op donderdag 14 december 2023 @ 00:04:
[...]
Ik heb de lange voorgeschiedenis gemist, maar kun je kort uitleggen wat het doet?
16 en 17 read. Exact zoals in jouw configuratie op GitHub.
hmmm, dan lijkt het erop dat Ux4 monobloccers pech hebbenrichardtrip schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:54:
[...]
16 en 17 read. Exact zoals in jouw configuratie op GitHub.
(lekker belangrijk ook verder)
Ik heb nu een EW11A met de modbus zaken in de configuration.yaml van HomeAssistant vind jouw implementatie echter mooier.
Heb nu ook geen overshoot logica in HA.
Ik moet namelijk beide gaan aanschaffen heb geen ESP32 meer liggen die niet in gebruik is en dan is een ESP32 met juist de juiste seriele interface het makelijkste.
Ander bestel ik bij Ali en dan is het wachten en daarna even solderen.
@AUijtdehaag kom er maar inRVerheijden schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:03:
@paQ Is er een ESP32 device met geintegreerde RS485 modus controller waarop ik jou ESPHOME code kan draaien.
Ik heb nu een EW11A met de modbus zaken in de configuration.yaml van HomeAssistant vind jouw implementatie echter mooier.
Heb nu ook geen overshoot logica in HA.
Ik moet namelijk beide gaan aanschaffen heb geen ESP32 meer liggen die niet in gebruik is en dan is een ESP32 met juist de juiste seriele interface het makelijkste.
Ander bestel ik bij Ali en dan is het wachten en daarna even solderen.
(Die heeft ze)
Dank je ga een kijken of ik de juiste link kan vinden :-)
Gewoon even berichtje sturenRVerheijden schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:08:
[...]
Dank je ga een kijken of ik de juiste link kan vinden :-)
Hallo paQ net gedaan bedankt.
4 draadjes zolderen de code flashen en klaar ben je.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Dank je daar heb je helemaal gelijk in.jvanderkroon schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:02:
@RVerheijden Als je alleen maar modbus wilt doen is een simpele ESP32 van €3 + een max485 printje van €3 voldoende.
4 draadjes zolderen de code flashen en klaar ben je.
Ik wacht toch even @AUijtdehaag af.
Die levert namelijk netjes in behuizing en weet niet wat bij hem de levertijd zal zijn.
Daarna kan ik altijd nog bij Ali bestellen.
2 x uart (zit die max485 op)
i2c port (kan ik bijvoorbeeld een schermpje op aansluiten)
wat + - en data poorten voor bijvoorbeeld WS2812 led om iets met kleur aan te geven,
en rechts onder heb ik pin headers voor 10 x 18b20 temp sensoren.
:strip_exif()/f/image/nAoXJ9obW7HtJcsoa8mq3dZl.jpg?f=fotoalbum_large)
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Sjips. Had het stukje tekst gemist onder de afbeelding.

RTFMgrootkarzijn schreef op donderdag 14 december 2023 @ 19:01:
[...]
Sjips. Had het stukje tekst gemist onder de afbeelding.
Werkt hier vooralsnog feilloos met starts. Ik ga er daarom ook vanuit dat het met defrosts net zo goed werkt. Bij een soortgelijke logic die ik anderhalve week geleden had gemaakt werkte het in elk geval. Het was even zoeken naar een methode om geen onderscheid te maken tussen een defrost en een reguliere start.
Fingers crossed dus voor de eerstvolgende defrost.
Waarom stopt hij niet bij 21,5 bv en gaat weer lekker pruttelen op 360 watt?
Therma v HM071 U43 7kw
Sturing op lucht en invoer min 22 max 45 graden.
Geen opstartproblemen of capaciteitsproblemen. Kan geen andere dingen meten dan verbruik op P1 meter. Meestal rond de 360 watt behalve als het kouder wordt.
Het enige wat ik vervelend buiten dit probleem om is de herrie die hij maakt als er echt wat gevraagd wordt.
[ Voor 33% gewijzigd door Rene1967 op 15-12-2023 09:45 ]
Welke instellingen? Zonder verdere info kunnen we je niet helpen...Rene1967 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:36:
Even een vraag, na dagenlang de temperatuur op 21 graden (daar staat de standaard lg controller op) is hij vannacht opeens bij gaan verwarmen. Vanmorgen was de temperatuur opgelopen tot bijna 23 graden. Ik heb dit al een paar keer eerder gehad maar snap niet waarom?
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
:strip_exif()/f/image/1f1CM3W5jFSPLyPiTjghhhXI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dU5CibycTvrCaqY9Ex2vXsZE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A22eHMfdlYgXBObny7ha03pv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/fadvN9Tr4oscIkaRe669Q2xg.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb de gehele regeling zelf overgenomen in HA. RMC op alleen water uitlaat en 10l/m pompdebiet. Sturen/regelen op luchttemperatuur doe ik met eigen sensoren. Vermogen/cop ook met eigen sensoren.
[ Voor 54% gewijzigd door Swerfer op 15-12-2023 09:33 ]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cnmJuEV0wjBLZWzlmmta9L88.webp?f=user_large)
buffervat in serie
:strip_exif()/f/image/xeZvflFfKbCdwUkRgIsLTQBm.jpg?f=fotoalbum_large)
serie buffer vat welke ik heb gebruikt zonder extra pomp(pomp zit al in Wp).....eenvoudigste manier in hoofdleiding aanvoer of retour......er zijn 4 manieren mogelijk.
[ Voor 56% gewijzigd door kazemo op 15-12-2023 10:34 ]
Wat zijn die licht-blauwe en gele lijn? Want die reageren meteen op de niet-stille modus.butterkeks schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:36:
Vanavond trouwens het verschil tussen de stille en de normale modus.
Buitentemperatuur 4°C, relatieve vochtigheid ongeveer 90%.
Vanochtend vanaf 6 uur stond "Stil" uit en was de looptijd tussen twee ontdooiingen drie keer zo lang.
9KW U44 (3066) op hydr. Schakelaar, deltaT 5k.[Afbeelding]
Wat zijn je hysterese settings?Rene1967 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 07:36:
Even een vraag, na dagenlang de temperatuur op 21 graden (daar staat de standaard lg controller op) is hij vannacht opeens bij gaan verwarmen. Vanmorgen was de temperatuur opgelopen tot bijna 23 graden. Ik heb dit al een paar keer eerder gehad maar snap niet waarom?
Therma v HM071 U43 7kw
Sturing op lucht en invoer min 22 max 45 graden.
Geen opstartproblemen of capaciteitsproblemen. Kan geen andere dingen meten dan verbruik op P1 meter. Meestal rond de 360 watt behalve als het kouder wordt.
Het enige wat ik vervelend buiten dit probleem om is de herrie die hij maakt als er echt wat gevraagd wordt.
Bijna identiek met die van mij ook van 13 december. Loopt jouw wp non-stop? Ben nu aan het testen zonder nachtverlaging op AI. De WP draait hier nu nonstop vanaf 11 dec. 02:10.Luisterlijk schreef op woensdag 13 december 2023 @ 18:42:
[...]
Nee dat zou ik niet doen. Dat lijdt tot stops, en dat wil je juist niet. Het ziet er echt uit alsof 2 systemen tegen elkaar in aan het regelen zijn. Als je dat 2e systeem vindt (thermostaat kraan, pompregeling, etc) dan krijg je hem strak. Gegarandeerd, ze zijn gemaakt om een vlakke of rustige lijn te laten zien.
Zie mij WP gisteren:
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/zFIfF5lUpWk0Ygg5dQ1HBiGQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Jirure1984 op 15-12-2023 11:52 ]
Dit zijn mijn waarden van Node Red.Swerfer schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:03:
[...]
Wat zijn die licht-blauwe en gele lijn? Want die reageren meteen op de niet-stille modus.
Groene uitlaat WP
Rode inlaat WP
Lichtblauw: Retourradiator (één ventiel staat nog volledig open, vandaar de snelle toename)
Oranje / paars: aanvoer radiator / vloerverwarming
/f/image/pHWShfjfaIbLTr2JP2BidWWM.png?f=fotoalbum_large)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| template: - sensor: - name: temp_stooklijn_round unique_id: id_temp_stooklijn_round state: > {% if (-0.3 < ((states('sensor.temp_stooklijn_2') | float | round(0)) - (states('sensor.temp_stooklijn_2') | float | round(1))) < 0.3) %} {% set lghp_stooklijn_round = states('sensor.temp_stooklijn_2') | float | round(0) %} {% elif states('sensor.temp_stooklijn_round') != 'unavailable' %} {% set lghp_stooklijn_round = states('sensor.temp_stooklijn_round') | float | round(0) %} {% else %} {% set lghp_stooklijn_round = (states('sensor.temp_stooklijn_2') | float) | round(0) %} {% endif %} {{ lghp_stooklijn_round | float | round(0) }} unit_of_measurement: °C |
Wat zijn jouw bronnen voor dit verhaal?Luisterlijk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:54:
[...]
De reden voor de opstartpiek, die wij een overshoot noemen is een designtechnisch verhaal. het is geen glitch of foutje, maar een routine om te waarborgen dat na elke stilstand (gepland of defrost) alle PAG olie weer helemaal door de compressor heen wordt verspreid. Deze olie bepaalt de levensduur, maar jet kunt er niet veel aan meten. Opstart piek is de enige garantie voor die waarborg zonder dure sensoren.
https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/
PaQ and the rest of the people of the forum, sorry for my English.paQ schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:04:
Been on the forum for ages and I have the LG HM123M.U33
Of course it's suffering from the overshoot problem and it causes several on/off
I have a nest thermostat and the lg is running on water only.
I sometimes prevent the overshoot by standing next to the controller and I follow the logic "don't go over +4C"
I was one of the people that was waiting @mouse86 solution but things didn't end well. I hope mouse is doing ok regarding his health.
Can anyone please help me how to get started with the solution you provided? I am newbie so please dont shoot me
At the moment I already have home assistant running on a server.
And I have a Waveshare RS485 to RJ45 Ethernet Converter Module but I guess that ain't gonna do the job so it's useless.
From what I have understand first I need an esp32 device? Then I have to flash it?
And then try the yaml code you provided on home assistant?
How do I connect the esp32 to the lg?
Replace the waveshare by an esp module and connect in the same way.
Why is this useless? I do the same with Home Assistant and this is working very well.cptbill schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:22:
[...]
And I have a Waveshare RS485 to RJ45 Ethernet Converter Module but I guess that ain't gonna do the job so it's useless.
Ziet er prachtig uit! Ja mijn WP loopt volcontinue, tot dat de stooklijn lager dwingt dan de pomp kan lopen. In de praktijk komt dat er op neer dat hij nu blijft lopen tot half maart of zo. Tenzij we weer rond het vriespunt komen en de relatieve luchtvochtigheid omhoog gaat. Dan gaan we ook hier de defrosts in, en is het plaatje zoek.Jirure1984 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 11:51:
[...]
Bijna identiek met die van mij ook van 13 december. Loopt jouw wp non-stop? Ben nu aan het testen zonder nachtverlaging op AI. De WP draait hier nu nonstop vanaf 11 dec. 02:10.
[Afbeelding]
Ik ben ook wel benieuwd of dit direct van een LG engineer komt of van een of andere installateur met z'n eigen theorie.
Als dit waar is, hebben de andere warmtepompfabrikanten dan wel dure sensoren ingebouwd? Want ik kan me niet voorstellen dat ze accepteren dat de compressor minder lang meegaat door geen opstartpiek te hebben.
Keep in mind the registers are different (33-model) and not all sensors are available.paQ schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:24:
Yep that’s it
Replace the waveshare by an esp module and connect in the same way.
Maybe I can provide a list with registers that work for me. I work with a waveshare, but put the logic in a PLC instead of HA.
With the waveshare and HomeAssistant you can do the same.cptbill schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:22:
[...]
From what I have understand first I need an esp32 device? Then I have to flash it?
And then try the yaml code you provided on home assistant?
How do I connect the esp32 to the lg?
If you understand the logic of paq's script.
You can translate that to HA.
LG-HM163MR-U34
@cptbillThe_KnarF schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 08:59:
[...]
With the waveshare and HomeAssistant you can do the same.
If you understand the logic of paq's script.
You can translate that to HA.
This is a part of my automation in HA, which regulates the restart after a defrost:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
| - id: '1676731122476' alias: 'Warmtepomp: Stille modus aan/uit' description: 'Warmtepomp: Stille modus aan/uit omschakeling' trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.lg_defrosting_status for: hours: 0 minutes: 0 seconds: 0 from: 'off' to: 'on' id: 'Trigger_ID01: Defrost gestart' - alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID01: Defrost gestart' if: - condition: trigger id: 'Trigger_ID01: Defrost gestart' - condition: and conditions: - condition: state entity_id: input_boolean.lg_via_stooklijn state: 'on' then: - service: input_number.set_value data: value: 0 target: entity_id: input_number.lg_defrost_offset_uitschakelen - alias: Wachttijd delay: hours: 0 minutes: 0 seconds: 1 milliseconds: 0 - service: input_number.set_value data: value: -4 target: entity_id: input_number.box_target_offset - alias: Wachttijd delay: hours: 0 minutes: 4 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: switch.turn_on target: entity_id: - switch.lg_silent_mode_set device_id: [] area_id: [] data: {} - alias: Wachttijd delay: hours: 0 minutes: 5 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.lg_silent_mode_set - alias: Wachttijd delay: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: input_number.set_value data: value: -3 target: entity_id: input_number.box_target_offset - alias: Wachttijd delay: hours: 0 minutes: 3 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: input_number.set_value data: value: -2 target: entity_id: input_number.box_target_offset - alias: Wachttijd delay: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: input_number.set_value data: value: -1 target: entity_id: input_number.box_target_offset - service: input_number.set_value data: value: 1 target: entity_id: input_number.lg_defrost_offset_uitschakelen - alias: Wachttijd delay: hours: 0 minutes: 2 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: input_number.set_value data: value: 0 target: entity_id: input_number.box_target_offset enabled: true - alias: 'Perform an action if: When triggered by Trigger_ID11: Suction temperatuur onder 0' if: - condition: trigger id: - 'Trigger ID11: Aanzuigtemperatuur onder 0' - condition: state entity_id: binary_sensor.lg_silent_mode_status state: 'on' - condition: numeric_state entity_id: sensor.lg_outdoor_air_temp below: 6 - condition: state entity_id: binary_sensor.lg_defrosting_status state: 'off' for: hours: 0 minutes: 20 seconds: 0 then: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.lg_silent_mode_set trace: stored_traces: 30 mode: single |
[11:40:02][D][modbus_controller:043]: Modbus command to device=1 register=0x02 countdown=0 no response received - removed from send queue
[11:40:04][W][modbus_controller:136]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=1 count=3
[11:40:04][W][modbus_controller:136]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=16 count=2
[11:40:04][W][modbus_controller:136]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=19 count=1
[11:40:04][W][modbus_controller:136]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=22 count=3
[11:40:07][D][modbus_controller:043]: Modbus command to device=1 register=0x02 countdown=0 no response received - removed from send queue
[11:40:12][D][modbus_controller:043]: Modbus command to device=1 register=0x01 countdown=0 no response received - removed from send queue
[11:40:14][W][modbus_controller:136]: Duplicate modbus command found: type=0x3 address=2 count=1
[11:40:14][W][modbus_controller:136]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=1 count=3
[11:40:14][W][modbus_controller:136]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=16 count=2
[11:40:14][W][modbus_controller:136]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=19 count=1
[11:40:14][W][modbus_controller:136]: Duplicate modbus command found: type=0x4 address=22 count=3
The Elin is disconnected atm.
Also most of the sensors don't show up :
/f/image/TXyPZCxR6rT3GmOmtHBxsmgX.png?f=fotoalbum_large)
What am i doing wrong.
When i use the controller the ESP32 shuts it off again. The values i used in the dashboard are the same i used when the Elin EW11A was used.
Het mag weer gewoon in het Nederlands hoor. ;-)
Wat heb je veranderd?
ik ken die EW11a niet, maar dat is een utp<-> modbus adaptor?
ik vermoed dat je Modbus adres niet goed is, of de toewijzing van de pins naar de interface.
of heb je meerdere modbus slaves aangesloten?
LG-HM163MR-U34
De Elin EW11A is inderdaad een modbus naar tcp adapter die via de configuration yaml werkt.
Ik heb de ESP32 met modbus adapter van @AUijtdehaag.
De esp32 of Elin EW11A zijn de enige adapters die op dat moment aan de modbus poort van de warmtepomp hangen.
Dit zijn my UART instellingen in de LG_WP.YAML:
uart:
id: mod_bus
tx_pin: 16
rx_pin: 12
baud_rate: 9600
stop_bits: 1
parity: NONE
Op basis van deze dus:
https://github.com/fonske/ThermaV_overshoot_logic
[ Voor 78% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-12-2023 15:31 ]