LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 123 ... 181 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

de_hardste schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:20:
[...]

Bizar.. Zit al dagen het topic door te struinen op zoek naar wat antwoorden/info. Vandaag nog niet gelezen in het topic en dacht even snel mn vraag uitzetten.. Haha.

Ik zag ook dat ik mijn concrete vraag refereerde naar het verkeerde plaatje. Aangezien jij het hebt aangesloten volgens 'D'. Zie mijn opmerkingen over de mogelijk kans op flow errors. Geen issue bij jou dus?
Met "D" heb ik zelf nog geen enkele flow storing gehad.
Ik stuur wel op uitgaande temperatuur met een vaste flow.. Gaat met 16 l p/m het huis in... Met opstarten en defrosts zie ik de WP tot 28 liter gaan. Geen probleem.

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaerdenCliff
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 30-11-2024
In mijn hoofd dacht ik altijd dat een buffervat werkte zoals een boiler met een warmte wisselaar weer wat bijgeleerd hier. Ikzelf heb me laten adviseren te proberen zonder aangezien mijn radiatoren zo groot zijn dat ik ruim 425 liter sanitair water heb momenteel. Mocht het toch moeten heb ik al alles voorzien om een buffervat te zetten en heb ook de ruimte. Bij mij is het niet de bedoeling de warmtepomp te gebruiken als primaire verwarming maar eerder om de woons vorstvrij te houden dus kan ook op lage temperatuur draaien. Wat ik me wel af vroeg. Ik heb nu een 3 weg klep voorzien, hoe doet de pomp dat exact om te switchen tussen boiler en verwarming. Voor de boiler heb ik een hogere temperatuur nodig (wegens legionela) dan voor verwarming, is de pomp zo intelligent van dat te weten aan de hand van de sturing van de klep?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• balosa
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
is er een stelregel/manier om een goede vaste flow te bepalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13:44

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ik heb ook een (klein) buffervat volgends LG eisen figuur F (was ook geen probleem volgens warmtepomp.tips).
De pomp van LG is regelbaar, zorg ook voor een regelbare circuitpomp. Ik heb een Wilo Yonos PICO die traploos regelbaar is.
Ik heb alleen bij ontdooien, als door de WP veel en snel koud water het buffervat in gepompt wordt, dat het te koud wordt.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thepixel
  • Laatst online: 10-09 07:06
Dat euvel heb/had ik ook.
Heb nu de 2de pomp op een shelly plus gezet, die uitschakelt wanneer de defrost start en weer aangaat om het moment dat de TA gelijk is aan de doel temeratuur.
Nu blijven de radiatoren en de vloer tenminste op temperatuur, omdat er geen koud water elk uur door wordt geduwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xerox
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:35
Hoeveel kWh verbruik hadden de mensen met een type F schema op zaterdag 2 december?
Dan kan ik dat ook een beetje vergelijken (en misschien geruster van worden).

PSN: Redrafted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_hardste
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09-2024
thepixel schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:58:
Dat euvel heb/had ik ook.
Heb nu de 2de pomp op een shelly plus gezet, die uitschakelt wanneer de defrost start en weer aangaat om het moment dat de TA gelijk is aan de doel temeratuur.
Nu blijven de radiatoren en de vloer tenminste op temperatuur, omdat er geen koud water elk uur door wordt geduwd :)
Had je de 2e pomp ook aangesloten op de external pump aansluiting in de WP? Ik ben namelijk benieuwd of hij de 2e pomp stil houd tijdens een defrost als die wordt aangestuurd uit de WP

Wat je niet probeert, lukt je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

de_hardste schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:17:
[...]

Had je de 2e pomp ook aangesloten op de external pump aansluiting in de WP? Ik ben namelijk benieuwd of hij de 2e pomp stil houd tijdens een defrost als die wordt aangestuurd uit de WP
Ik niet, de aansluiting is een aan/uit en volgt de WP pomp die in bedrijf altijd aanstaat (en tijdens ontdooien maximaal gaat draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
de_hardste schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:17:
[...]

ja maar die gaat met de pomp van de WP mee, ook tijdens defrost.
heb die aansluiting wel aangehouden op de shelly, zodat deze verder de WP volgt (behalve bij defrost)

[ Voor 12% gewijzigd door thepixel op 11-12-2023 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_hardste
thepixel schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:55:
[...]

ja maar die gaat met de pomp van de WP mee, ook tijdens defrost.
heb die aansluiting wel aangehouden op de shelly, zodat deze verder de WP volgt (behalve bij defrost)
Goed over nagedacht van LG.... GRrrrr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
Xerox schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:59:
Hoeveel kWh verbruik hadden de mensen met een type F schema op zaterdag 2 december?
30kW lees ik af vwb 2 december
De wp heeft continue de hele dag gedraaid zie ik.
Zal wel koud zijn geweest want dat getal haal ik bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thepixel
de_hardste schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:58:
[...]

het zou inderdaad makkelijker zijn als ze dat een optie hadden gemaakt voor diegene met een buffervat.
Maargoed, voor rond de 20 euro ben je ook klaar ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
Casper de Boer schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:34:
[...]

575 vandaag met een 3-fase O-)
[Afbeelding]

Ik heb momenteel mijn parallel buffervat dicht staan trouwens.
opzet is nu:
50m2 vvw (5 zones) op 10cm gelegd met open verdeler en geen naregeling (komt nog)
47m2 vvw (4 zones) op 10cm gelegd met gesloten verdeler en naregeling
T 1.0 260x40
T 2.0 120x100
Handdoek radiator 1500x600

Optimal flow (tot nu toe altijd rond de 17L/min)
30°C
-5 / +4
uitvoer gestuurd
519...ook zo'n beetje jhet laagste wat ik gezien heb

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Txgd5chEdGagYQaftqFVGMlUVo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/sXWvQI6tlVIoMhaeZWbHDKQE.png?f=user_large

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_hardste
thepixel schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:00:
[...]

het zou inderdaad makkelijker zijn als ze dat een optie hadden gemaakt voor diegene met een buffervat.
Maargoed, voor rond de 20 euro ben je ook klaar ;)
Eens, maar het komt er wel op neer dat je HA nodig hebt om je WP installatie te optimaliseren. Nu hangt die van mij via modbus toch wel in HA, maar je wilt het liefst zo min mogelijk afhankelijkheden voor de primaire werking van je WP installatie. Dit behoort wat mij betreft bij de primaire werking. :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00
balosa schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:35:
is er een stelregel/manier om een goede vaste flow te bepalen ?
niet echt volgens, maar doorgaans moet je (met een 1 fase) tussen de 12 en 15 l/min wel goed zitten.
10 geeft dan een wat groter delta, maar op zeer lager temperaturen kan het delta dan ook 'te groot' zijn.
15 lijkt bijna een failproof snelheid.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11-09 17:09
de_hardste schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:58:
[...]

:? wat is wijs inzake buffervat.,ik heb een buffervat 50ltr in serie zonder extra pomp.,er zijn ook mensen zonder buffervat en daar werkt het ook(met buffervat is de systeem water inhoud groter de defrost is dan sneller).....er zijn ook mensen die hebben er een van 600ltr?..wat ik in normaal huis onzin vind

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taedeh
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07-09 13:15
Ik heb ook een klein buffervat in serie geschakeld. En dit werkt prima. De wp kan zijn warmte prima kwijt, en alleen de pomp van de lg wordt gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_hardste
kazemo schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:12:
[...]

:? wat is wijs inzake buffervat.,ik heb een buffervat 50ltr in serie zonder extra pomp.,er zijn ook mensen zonder buffervat en daar werkt het ook(met buffervat is de systeem water inhoud groter de defrost is dan sneller).....er zijn ook mensen die hebben er een van 600ltr?..wat ik in normaal huis onzin vind
Het gaat in dit geval over een externe pomp die je alleen gebruikt wanneer je een buffervat parallel gebruikt. Het feit dat je een externe pomp kan laten meeschakelen met de interne pomp is netjes bedacht van LG, maar bij een defrost wil je graag je externe pomp niet mee laten lopen of op z'n minst de optie hebben om te kunnen instellen of de externe pomp wel of niet moet meedraaien tijdens een defrost. Softwarematig een bijzonder makelijke uitbreiding.

Maargoed. Rome was er ook niet in een dag. Wellicht komt dat nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de_hardste
Naar aanleiding van mijn post hierboven. Ik ben best een doorgewinterd 'googler'. Maar ligt het aan mij dat er als het gaat om een eenduidige plek met installatie handleidingen, software opties etc niet zo makkelijk iets te vinden is bij LG.. Als ik mijn type nummer ga intoetsen kom ik bij een airco uit :S

Het is dat ik via andere sites wat manuals, installatie handleidingen etc heb gevonden. Wat er standaard bij de pomp zit kan je niets mee.

Ik heb software versie 3.0.6.5a in mijn controller. Is dat nog ergens te vernieuwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
de_hardste schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:21:
[...]

Het gaat in dit geval over een externe pomp die je alleen gebruikt wanneer je een buffervat parallel gebruikt. Het feit dat je een externe pomp kan laten meeschakelen met de interne pomp is netjes bedacht van LG, maar bij een defrost wil je graag je externe pomp niet mee laten lopen of op z'n minst de optie hebben om te kunnen instellen of de externe pomp wel of niet moet meedraaien tijdens een defrost. Softwarematig een bijzonder makelijke uitbreiding.

Maargoed. Rome was er ook niet in een dag. Wellicht komt dat nog.
:) installatie handleiding is gewoon te downlownd bij LG nederland boekwerk van +200 pag daar staat alles in!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 14:26
paQ schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:12:
[...]

niet echt volgens, maar doorgaans moet je (met een 1 fase) tussen de 12 en 15 l/min wel goed zitten.
10 geeft dan een wat groter delta, maar op zeer lager temperaturen kan het delta dan ook 'te groot' zijn.
Hangt ook van de hoogte van de startpiek af.
Als je 8500W thermisch te verwerken krijgt en je draait op 15LPM, dan heb je al een deltaT van 8. Zelfs bij oneindige buffer en afgifte kan je problemen krijgen dan.
Gelukkig lijkt het dat de nieuwere exemplaren toch wat minder agressief opstarten. Wat een vooruitgang is!

Het ADVIES van LG is 3LPM per kW nominaal. Dus inderdaad 15LPM voor een 5kW.
de_hardste schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:25:

Ik heb software versie 3.0.6.5a in mijn controller. Is dat nog ergens te vernieuwen?
Er is mij door LG verteld dat dit niet mogelijk is. Men kon mij niet uitleg waarom. Wel zou het mogelijk zijn om een nieuwe controller te kopen met nieuwere software. Zal wel wat moeite kosten want worden niet zomaar overal aangeboden en moet je nog goed afstemmen welke versie je geleverd krijgt.

[ Voor 29% gewijzigd door M_AW op 11-12-2023 18:05 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Ik heb geen buffervat, alleen een vloer van 60m2 en en ultra grote badkamerradiator op een 7kw LG. Op 2 december heb ik 19.75 kWh verbruikt. Op badkamer na is de bovenverdieping daar echter niet in meegenomen, geen radiatoren, ik ga in januari vloerverwarming aansluiten. De 3 airco's hebben een groot gedeelte van die dag de slaapkamers op 18 graden gehouden en dat heeft nog eens 8.8 kWh verbruik opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balosa
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
[...]

bedankt voor de toelichting, de keren dat ik keek zat hij op 17 l/min overigens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 02-09 16:25
[...]

Klopt, bij mijn 7kw op optimaal debiet kwam hij uiteindelijk op zijn favo 8l/min. Bij temperaturen onder de 8 graden buiten ging dit perfect (lekkere rustig doordraaien de hele dag) maar boven de 8 graden buiten zorgde dit voor afslaan van de wp.

Nu sinds vanochtend op vast debiet van 15l/min en hij draait nu wel lekker rustig de hele dag door.

HN091MR NK5 + HU071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
M_AW schreef op maandag 11 december 2023 @ 17:32:
[...]

Als je 8500W thermisch te verwerken krijgt en je draait op 15LPM, dan heb je al een deltaT van 8. Zelfs bij oneindige buffer en afgifte kan je problemen krijgen dan.
Gelukkig lijkt het dat de nieuwere exemplaren toch wat minder agressief opstarten. Wat een vooruitgang is!

[...]
Dat zou bij mijn 7kw dus 21l/min zijn. Zal morgen eens kijken wat hij voor gedrag laat zien op vast debiet 21.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
[...]

Er is mij door LG verteld dat dit niet mogelijk is. Men kon mij niet uitleg waarom. Wel zou het mogelijk zijn om een nieuwe controller te kopen met nieuwere software. Zal wel wat moeite kosten want worden niet zomaar overal aangeboden en moet je nog goed afstemmen welke versie je geleverd krijgt.
LG kan de sw van de RMC lokaal flashen.
Dat gaat op een EEPROM in de binnenunit.

Maar dat bepaalt alleen wat je wel en niet kunt zien op de RMC. Niet de FW van de wp zelf. Die zit op het buitendeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
paQ schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:18:
[...]

LG kan de sw van de RMC lokaal flashen.
Dat gaat op een EEPROM in de binnenunit.

Maar dat bepaalt alleen wat je wel en niet kunt zien op de RMC. Niet de FW van de wp zelf. Die zit op het buitendeel.
Ik had al mijn twijfels bij de uitspraak van de medewerker van LG.
FW van de WP zelf verandert uiteraard niet mee, maar nieuwere software biedt mij toch wel meer mogelijkheden mbt aansturing van de pomp en instellen van de hysterese? Dit zit toch wel in de RMC? En mooiere plaatjes van de stooklijn. Niet dat dat er toe doet, maar even voor mijn idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hupie679
  • Laatst online: 11-09 21:38
Xerox schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:59:
Dit is even een ventilatie van mij... Misschien krijg ik goede tips, misschien is dat uiteindelijk niet nodig maar het zit mij niet helemaal lekker.
Hoeveel m2 vloerverwarming heb je? Hoeveel groepen? Kan je eens een foto van je verdeler posten?

https://github.com/hubertjanhickinson/OrconWifiController/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
PeteSplit schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:27:
[...]

Ik heb ook een split, maar dan 5 kW. Mijn WP slaat af als het verschil tussen in- en uitvoer 7 graden is. Ik zie bij jou een verschil tussen in- en uitvoer bij afslaan van 9 graden.
Ik heb bij mijn afgifte systeem alle radiatoren en vloerverwarming afgesteld op een verschil van 3 tot 5 graden. Om het verschil verder onder controle te krijgen heb ik voor de waterstroom gekozen voor vaste flow. Ik heb een buffervat met een externe pomp. Deze pomp heb ik een lagere flow gegeven dan de WP pomp, zodat er een stroming in het vat is, van boven naar beneden, waardoor ook het retour water beter de uitvoer temperatuur volgt.
Voor vandaag een grafiek (waarden zijn van 5 minuten gemiddeld) met bij dit weer nog hoge schommelingen.

[Afbeelding]
Ben wel benieuwd hoe jij je externe circulatiepomp hebt ingesteld t.o.v. je wp. Ik heb namelijk ook een Wilo Yonos. Je zegt een lagere flow, maar hoeveel lager?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

PvdB_BL1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:54:
[...]

Ben wel benieuwd hoe jij je externe circulatiepomp hebt ingesteld t.o.v. je wp. Ik heb namelijk ook een Wilo Yonos. Je zegt een lagere flow, maar hoeveel lager?
Ik heb een 5 kW met maximum van ongeveer 25 LPM. Ik heb hem een tijd op 20 LPM gehad en nu staat de WP op 18 LPM (komt overeen met capaciteit van 60%).
De Wilo heb ik ongeveer op de helft staan van Δ P-V. Ik heb een groene knop die ik kan verdraaien. De Wilo stond eerst op 3 m. Later na het inregelen van de radiatoren moest hij wat omhoog naar 5 m. Het is wat lastig, na het instellen, laat de Wilo de stroomsnelheid zien en het vermogen. Bij mij komt 5 m, ongeveer overeen met 25 W en 0,8 m3/uur (dit is dan 13 LPM). Ik heb de Wilo dus 5 LPM lager staan. (1 LPM = 0,06 m3/uur)

Mijn instellingen, zie:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:34
PvdB_BL1 schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:18:
[...]

Dat zou bij mijn 7kw dus 21l/min zijn. Zal morgen eens kijken wat hij voor gedrag laat zien op vast debiet 21.
Ik draai al een paar weken 12 kW model fixed op 20 l/min. Daarvoor problemen gehad met flow errors i.c.m. optimaal debiet. Dus het advies van @paq opgevolgd en overgestapt op fixed flow.

Dat het bij de huidige temperaturen goed zou werken had ik wel verwacht, maar toen het kouder werd en het beest wel wat aan de bak moest ging die over naar 30 l/min. Geen tussenstap gezien (monitoring werkt helaas nog niet, lig in de clinch met modbus).

Verbruik is nu tussen 495 W en 750 W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 10:58
M_AW schreef op maandag 11 december 2023 @ 19:50:
[...]

Ik had al mijn twijfels bij de uitspraak van de medewerker van LG.
FW van de WP zelf verandert uiteraard niet mee, maar nieuwere software biedt mij toch wel meer mogelijkheden mbt aansturing van de pomp en instellen van de hysterese? Dit zit toch wel in de RMC? En mooiere plaatjes van de stooklijn. Niet dat dat er toe doet, maar even voor mijn idee
Qua instelmogelijkheden kun je denk ik het best vergelijken met mensen hier die de nieuwere RMC FW draaien zoals op de recente split systemen.

Ben eigenlijk meer benieuwd of de nieuwere firmware van de warmtepomp zelf ook nog meer verbeteringen heeft. Met een minder felle opstartpiek heb je mogelijk de +4 in de hysterese niet meer nodig. Dat is voor velen hier al een enrome stap vooruit. Maar misschien is nog meer aangepakt, het niet halen van de doeltemperatuur van het water is ook een dingetje wat hier de afgelopen weken al langs kwam . En zo zijn err vast nog wel wat meer voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeetje90
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 31-05 16:08
Hier 11,07 kWh met een 5kW wp. Alleen vloerverwarming (60m2) met een watertemperatuur <30 graden, zonder buffervat of externepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
[...]

[...]

:) ik heb een 9kw,als ik het bereken is dat 9x3=27ltr/lpm...dat haalt hij niet eens het is bij mij 22 max?? dus het is allemaal met een korreltje zout!! dat advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stereohead
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 15:43
kazemo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:46:
[...]

:) ik heb een 9kw,als ik het bereken is dat 9x3=27ltr/lpm...dat haalt hij niet eens het is bij mij 22 max?? dus het is allemaal met een korreltje zout!! dat advies
Is ook afhankelijk van het leidingwerk lijkt me, welken diameter heb je? Staan de verdelers voldoende open?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:04
Hallo,

Ik heb een actuele Duitse handleiding voor de 9kw Silent U44 (3066) ontvangen van het supportteam. Hierin staat expliciet dat de "optimale pompmodus" onbeperkt wordt aanbevolen.
Het vaste debiet wordt alleen aanbevolen bij gebruik van een overloopventiel (en hydraulische afscheiders of parallelle buffers).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SxdQdAbgwOyoVlZAuyHiRE9DdUU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5jCZCrvCOQJyBpLs9HZqkHJz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
stereohead schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:23:
[...]

Is ook afhankelijk van het leidingwerk lijkt me, welken diameter heb je? Staan de verdelers voldoende open?
:) ja natuurlijk.....pomp testrun gedaan met alles open max 22,5ltr/min....in ideaal toestand zou men(weinig leiding weerstand)zou men in theorie 27ltr kunnen halen....gebruikt als hoofdleiding 32x3mm kunststof het aantal kniestukken etc. spelen ook een rol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
butterkeks schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:32:
Hallo,

Ik heb een actuele Duitse handleiding voor de 9kw Silent U44 (3066) ontvangen van het supportteam. Hierin staat expliciet dat de "optimale pompmodus" onbeperkt wordt aanbevolen.
Het vaste debiet wordt alleen aanbevolen bij gebruik van een overloopventiel (en hydraulische afscheiders of parallelle buffers).

[Afbeelding]
:) ik gebruik al altijd optimal flow blijft ook zo staan bevalt goed,buffer in serie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• butterkeks
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:04
kazemo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:45:
[...]

:) ik gebruik al altijd optimal flow blijft ook zo staan bevalt goed
Is je warmtepomp rechtstreeks aangesloten op het verwarmingscircuit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
butterkeks schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:47:
[...]

Is je warmtepomp rechtstreeks aangesloten op het verwarmingscircuit?
:) ja rechtstreeks wel extra expansie vat en terugslagkleppen in backup cv-ketel,in feite cascade opstelling

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 12-12-2023 09:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 08-09 15:05
kazemo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:46:
[...]

Mijn 5kW moet 18 Lpm kunnen leveren anders gaat hij in storing bij opstart. Dit debiet loopt er eigenlijk nooit, ook niet bij maximale belasting, maar tijdens het inschakelen test hij of hij dit wél kan halen. Dit is een veiligheid die hij checkt voor als hij ineens vermogen kwijt moet. Als ik één van de strings van mijn vloerverwarming knijp haalt hij het niet en gaat hij in storing. (jep, ik zit op de rand)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
butterkeks schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:32:
Hallo,

[Afbeelding]
Als ik dat doe, krijg ik een deltaT van soms wel 6.5 graden op mijn vloerverwarming. Het komt dan echt te koud retour om (warmte) afgifte te hebben.
Als ik mijn kamer 22 wil hebben en het retourwater is maar 22,5, dan heb ik enorme vlakken met 'koud water'.
Tenzij je warmer gaat stoken natuurlijk, maar ook dan zijn de verschillen op woonkameroppervlakken echt (te) groot, bovendien ga je dan ook weer meer vermogen verbruiken om onnodig veel thermisch vermogen (op papier) op te wekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
kazemo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:51:
[...]

:) ja rechtstreeks wel extra expansie vat en terugslagkleppen in backup cv-ketel,in feite cascade opstelling
Hier idem. Werkt super! regel uitsluitend op stooklijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
Luisterlijk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:45:
[...]

Mijn 5kW moet 18 Lpm kunnen leveren anders gaat hij in storing bij opstart. Dit debiet loopt er eigenlijk nooit, ook niet bij maximale belasting, maar tijdens het inschakelen test hij of hij dit wél kan halen. Dit is een veiligheid die hij checkt voor als hij ineens vermogen kwijt moet. Als ik één van de strings van mijn vloerverwarming knijp haalt hij het niet en gaat hij in storing. (jep, ik zit op de rand)
:) het bewijst in feite dat het waterzijdig ook moet kloppen wil de WP goed kunnen werken,als dat alles niet zo is word hij storings gevoelig....buiten temp speelt in dat proces een grote rol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:46:
[...]

Als ik dat doe, krijg ik een deltaT van soms wel 6.5 graden op mijn vloerverwarming. Het komt dan echt te koud retour om (warmte) afgifte te hebben.
Als ik mijn kamer 22 wil hebben en het retourwater is maar 22,5, dan heb ik enorme vlakken met 'koud water'.
Tenzij je warmer gaat stoken natuurlijk, maar ook dan zijn de verschillen op woonkameroppervlakken echt (te) groot, bovendien ga je dan ook weer meer vermogen verbruiken om onnodig veel thermisch vermogen (op papier) op te wekken.
Heb je hem dan wel op Ai staan? Jou ervaring is beslist niet wat ik hier waarneem. dT keurig tussen 2 en 4 graden met optimale flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:59:
[...]

Heb je hem dan wel op Ai staan? Jou ervaring is beslist niet wat ik hier waarneem. dT keurig tussen 2 en 4 graden met optimale flow
nee, maar wat zou dat moeten uitmaken?
daarbij vind ik dT "tussen de 2-4 graden" ook nogal een verschil (scheelt 50%)
Als het kouder wordt (niet met deze lente temperatuur) en ik draai op optimaal debiet, dan keldert de flow en dus schiet het deltaT omhoog. Met fixed flow pak ik dan ook al ca 4 graden dT, wat helemaal prima werkt.

Ik probeer me niet af te laten leiden door de getallen en opbrengsten bij dit superzachte weer met 10 graden buiten. Als je dan het delta 1 graad verhoogt, omdat je bijv 1 graad warmer stookt, gaat je COP al van 4.2 naar 5.6 bij wijze van spreken. Een lage(re) temperatuur retourwater is gewoon 'moeilijk' als er amper warmteverlies optreedt.

[ Voor 42% gewijzigd door paQ op 12-12-2023 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Afgelopen nacht was een mooi voorbeeld daarvan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPmufU6GYG-ppNxdWyDguNOOxXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3bqcpOYeAXG2sr0fLgD96WSF.png?f=fotoalbum_large

tot 05:30 520W, COP 5.3
daarna 1 graad lager, 376W COP 4.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:01:
[...]

nee, maar wat zou dat moeten uitmaken?
daarbij vind ik dT "tussen de 2-4 graden" ook nogal een verschil (scheelt 50%)
Als het kouder wordt (niet met deze lente temperatuur) en ik draai op optimaal debiet, dan keldert de flow en dus schiet het deltaT omhoog. Met fixed flow pak ik dan ook al ca 4 graden dT, wat helemaal prima werkt.

Ik probeer me niet af te laten leiden door de getallen en opbrengsten bij dit superzachte weer met 10 graden buiten. Als je dan het delta 1 graad verhoogt, omdat je bijv 1 graad warmer stookt, gaat je COP al van 4.2 naar 5.6 bij wijze van spreken. Een lage(re) temperatuur retourwater is gewoon 'moeilijk' als er amper warmteverlies optreedt.
Ai maakt zéker uit. Het toestel regelt volledig anders. Als je Ai niet aan hebt staan is het doel van de unit om de thermostaat zo snel mogelijk tevreden te stellen. Als jet Thermostaat in de best verwarmde ruimte staat, bliven grote vlakken onvoldoende verwarmd. Dit is overigens vrij basic meet en regeltechniek.

In Ai, is zijn doel juist om de stooklijn te volgen, en die stooklijn heb je zo ingesteld dat je woning precies even veel vermogen krijgt, als hij door emissie verliest. Wël belangrijk is om de stooklijn te verhogen de eerste keer anders krijg je he natuurlijk niet warm. Een keer op temperatuur kun je het meerdere dagen overlaten aan de stoooklijn en af en toe eens een graadje plussen of mijnnen met je water. Werkt hiet fantastisch en ik stook mijn woning met een kleinen 2000 kWh het hele jaar op 22 graden.

Een verschil in dT is niet vreemd ogf groot. Dit is hoe alles werkt. Je hebt een verschil nodig om een meting te doen. Vanuit her verschil regelt de WP ferquentie en debiet om po de ingestelde stookijn te blijven

[ Voor 6% gewijzigd door Luisterlijk op 12-12-2023 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Luisterlijk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:33:
[...]

Ai maakt ALLES uit. Het toestel regel volledig anders. Als je Ai niet aan hebt staan is het doel van de unit om de thermostaat zo snel mogelijk tevreden te stellen. Als jet Thermostaat in de best verwarmde ruimte staat, bliven grote vlakken onvoldoende verwarmd. Dit is overigens vrij basic meet en regeltechniek.

In Ai, is zijn doel juist om de stooklijn te volgen, en die stooklijn heb je zo ingesteld dat je woning precies even veel vermogen krijgt, als hij door emissie verliest. Wël belangrijk is om de stooklijn te verhogen de eerste keer anders krijg je he natuurlijk niet warm. Een keer op temperatuur kun je het meerdere dage overlaten aan de stoooklijn en af en toe eens een graadje plussen of mijnnen met je water. Werkt hiet fantastiesch en ik stook mijn woning met een kleinen 2000 kWh het hele jaar op 22 graden.
Met grote koude vlakken bedoel ik (in meander patroon) heel warm begin van de lus, 'heel koud' eind van de lus, mocht het delta te groot worden. En dat telkens naast elkaar.
hier, even plaatje gemaakt met wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VLpk_oEtbFZmYLLUItV_DSSPkp4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/y5xZ2LPIr7KtMElrA7nW8bzY.jpg?f=user_large
offtopic:
ik moet de tijd eens goed zetten

Het verschil begin/eind lus zal hier grofweg (op de vloer gemeten) 25.3 > 23 zijn. Als ik met deze Ta het delta zou gaan oprekken, dan wordt dat bijv 25.6 > 22.3.
Maar met een slakkenhuispatroon is dat niet heel veel anders; ook dan liggen de koudste leidingen naast de warmste.

Automatische modus volgt de stooklijn, die kan ik ook aanhouden zonder automatische modus, dus daar zit geen verschil in.
Niemand weet wat "AI" doet (als het al iets doet) behalve dat je die zelfde stooklijn kunt + en -.

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 12-12-2023 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 16:28
disclaimer: Ik heb met deze setup nog geen heel seizoen gestookt wie weet kom ik nog terug op onderstaande) maar tot nu toe:

Het is allemaal nogal wisselend bij de een of bij de ander, ik heb zelf ook de beste ervaring op optimal flow.
Bij mij geeft vaste flow (hogere flow meestal) veel meer elektrisch verbruik, terwijl het binnen niet aangenamer word.
Ook als ik de doel temp aanpas aan de hoger flow (lagere doel temperatuur) is verbruik nog veel hoger.
Ik kan het niet verklaren. (mijn pomp is aan de grote kant verwacht ik, misschien heeft dat er ook wel invloed op) bij iemand met een relatief kleine pomp kan ik me voorstellen dat op vaste flow rustiger loopt.

Het enige wat ik ervaar met Optimal flow is dat de LG bij target rond de 26/28 het soms niet weet, dan maakt die water golvend tussen de 26 en 30°C aan, verder eigenlijk altijd een goed terug modulerende LG op Optimal flow.
Los van alles wat we kunnen meten en inzien, voelt het huis behaaglijk.
Misschien m(w)eten we te veel en worden we daar zenuwachtig van.

Afgelopen 24 uur water out loopt mooi mee met target (eind van de nacht werd het wat kouder buiten, target omhoog)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NuGqJOh0NLir1R0DnunBuEOZJ9Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tTGoHhXsg56E4QiikCUMMOkR.png?f=fotoalbum_large

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
Luisterlijk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:33:
[...]

Ai maakt ALLES uit. Het toestel regel volledig anders. Als je Ai niet aan hebt staan is het doel van de unit om de thermostaat zo snel mogelijk tevreden te stellen. Als jet Thermostaat in de best verwarmde ruimte staat, bliven grote vlakken onvoldoende verwarmd. Dit is overigens vrij basic meet en regeltechniek.

In Ai, is zijn doel juist om de stooklijn te volgen, en die stooklijn heb je zo ingesteld dat je woning precies even veel vermogen krijgt, als hij door emissie verliest. Wël belangrijk is om de stooklijn te verhogen de eerste keer anders krijg je he natuurlijk niet warm. Een keer op temperatuur kun je het meerdere dage overlaten aan de stoooklijn en af en toe eens een graadje plussen of mijnnen met je water. Werkt hiet fantastiesch en ik stook mijn woning met een kleinen 2000 kWh het hele jaar op 22 graden.
Dit geldt alleen maar als je AI op lucht hebt, dan zal die proberen wat jij omschrijft.
AI op water, probeert die gewoon de stooklijn te volgen, verder niets (is niet Artificial aan)
ik stook soms op stooklijn LG (AI) en soms op stooklijn HA, maakt geen verschil in gedrag van de LG.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:39:
[...]

Met grote koude vlakken bedoel ik (in meander patroon) heel warm begin van de lus, 'heel koud' eind van de lus, mocht het delta te groot worden. En dat telkens naast elkaar.
hier, even plaatje gemaakt met wat ik bedoel:
[Afbeelding]
offtopic:
ik moet de tijd eens goed zetten

Het verschil begin/eind lus zal hier grofweg (op de vloer gemeten) 25.3 > 23 zijn. Als ik met deze Ta het delta zou gaan oprekken, dan wordt dat bijv 25.6 > 22.3.

Automatische modus volgt de stooklijn, die kan ik ook aanhouden zonder automatische modus, dus daar zit geen verschil in.
Niemand weet wat "AI" doet (als het al iets doet) behalve dat je die zelfde stooklijn kunt + en -.
:? wat bedoel je met meander patroon.....ik heb slakken huis patroon dan licht een warme slang altijd naast een koude slang in de zelfde loop(slakken huis patroon is algemeen gebruikelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:49:
[...]

:? wat bedoel je met meander patroon.....ik heb slakken huis patroon dan licht een warme slang altijd naast een koude slang in de zelfde loop(slakken huis patroon is algemeen gebruikelijk)
Afbeeldingslocatie: https://huisa.nl/wp-content/uploads/2018/05/legpatroon-vloerverwarming.png

Maar het maakt niet bijster veel uit als bij het slakkenhuispatroon de eerst en laatste (naast elkaar liggende) bijv 15m1 ook het warmst en het koudst zijn. De uitwerking is hetzelfde. Als je te dicht op je kamertemperatuur zit (of zelfs eronder!) dan is er geen afgifte op die meters leiding.

offtopic:
van de meander is er ook nog een dubbele variant

[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 12-12-2023 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
paQ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:53:
[...]

[Afbeelding]

Maar het maakt niet bijster veel uit als bij het slakkenhuispatroon de eerst en laatste (naast elkaar liggende) bijv 15m1 ook het warmst en het koudst zijn. De uitwerking is hetzelfde. Als je te dicht op je kamertemperatuur zit (of zelfs eronder!) dan is er geen afgifte op die meters leiding.
:? maakt niet veel uit dat ben ik toch niet helemaal met je eens,maar goed dat dat is een verschil van opvatting zal beide wel een kern van waarheid zijn.....boven dien de lengte van de slang speelt een rol

[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 12-12-2023 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:59:
[...]

:? maakt niet veel uit dat ben ik toch niet helemaal met je eens,maar goed dat dat is een verschil van opvatting zal beide wel een kern van waarheid zijn.....boven dien de lengte van de slang speelt een rol
er is gewoon een ander delta verloop.
In theorie zal bij het slakkenhuis -op de vloer- het verschil tussen buiten naar binnen toe minder groot zijn dan bij meander van voor naar achter.
Beiden hebben hun voor- en nadelen.
Zo kun je met meander makkelijker om obstakels heen, nisjes, pilaren etc, en beter 'richten'. Zo heb ik langs de voorgevel bij bijv ramen, deur naar de gang, kelder enz, op de eerste meter uit de gevel
8 x een warme leiding
0 x een koude leiding

Bij slakkenhuis heb je dan
4 x een warme leiding
4 x een koude leiding

Alleen tegen het eind heb ik dus 8 x een koude leiding, en slakkenhuis min of meer onveranderd.

Hoe je het ook bekijkt, retourwater te dicht bij je kamertemperatuur heeft geen afgiftevermogen, en werkt de naastliggende warme leiding tegen.

[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 12-12-2023 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
The_KnarF schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:48:
[...]

Dit geldt alleen maar als je AI op lucht hebt, dan zal die proberen wat jij omschrijft.
AI op water, probeert die gewoon de stooklijn te volgen, verder niets (is niet Artificial aan)
ik stook soms op stooklijn LG (AI) en soms op stooklijn HA, maakt geen verschil in gedrag van de LG.
Ik heb Ai op water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
kazemo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:59:
[...]

Het maakt alleen uit voor het gevoel aan je voeten én heeft een klein beetje invloed op de luchtcirculatie in de ruimte. Lengte x debiet x dT is de formule voor de energie die de kamer inkomt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterlijk
paQ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:10:
[...]

Hoe je het ook bekijkt, retourwater te dicht bij je kamertemperatuur heeft geen afgiftevermogen, en werkt de naastliggende warme leiding tegen.
Regeltechnisch, is het heel gunstig als je uitstroom dicht bij je kamerthemperatuur ligt. Je hebt dan aan warmte invoer de meest gunstige situatie. Je voert aan met een temperatuur die nét voldoende is om je kamer te verwarmen en een gunstige CoP toelaat. Het feit dat je dit voor elkaar krijgt, betekent tevens dat je huis goed is geisoleerd. Met restwarmte je huis uit is lekker aan je voeten, maar kost geld, mede omdat het de emissie in de Wramtepomp naar de buitenlucht verhoogt én de CoP nadelig beinvloedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:26
paQ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:11:
Afgelopen nacht was een mooi voorbeeld daarvan:

[Afbeelding]

tot 05:30 520W, COP 5.3
daarna 1 graad lager, 376W COP 4.4
Wat is de resulterende COP wanneer je het vermogen van de waterpomp (en eventueel fan) er af telt? Dus puur de compressor. Het lijkt me dat het dan heel dicht bij elkaar moet liggen. Dat zou bevestigen wat ik al dacht; dat op minimaal vermogen proberen te draaien niet altijd loont

LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
SalexSun schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:50:
[...]

Wat is de resulterende COP wanneer je het vermogen van de waterpomp (en eventueel fan) er af telt? Dus puur de compressor. Het lijkt me dat het dan heel dicht bij elkaar moet liggen. Dat zou bevestigen wat ik al dacht; dat op minimaal vermogen proberen te draaien niet altijd loont
Ben ik wel met je eens, op 10Hz loopt het ding doorgaans minder efficient dan op 14 Hz bijv. Bij die 10Hz zit je vaak al op een punt van: "ik kan niet NOG lager"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SalexSun
paQ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:51:
[...]

Ben ik wel met je eens, op 10Hz loopt het ding doorgaans minder efficient dan op 14 Hz bijv. Bij die 10Hz zit je vaak al op een punt van: "ik kan niet NOG lager"
Ja precies, puur de compressor zal het elkaar niet veel ontlopep, maar op het geheel (compressor + waterpomp + fan + overige) zal de COP wel inzakken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
[...]

In theorie zal bij het slakkenhuis -op de vloer- het verschil tussen buiten naar binnen toe minder groot zijn dan bij meander van voor naar achter.
Zo kun je met meander makkelijker om obstakels heen, nisjes, pilaren etc, en beter 'richten'. Zo heb ik langs de voorgevel bij bijv ramen, deur naar de gang, kelder enz, op de eerste meter uit de gevel
8 x een warme leiding
0 x een koude leiding

4 x een warme leiding
4 x een koude leiding

Alleen tegen het eind heb ik dus 8 x een koude leiding, en slakkenhuis min of meer onveranderd.

:) d:)b ja het is maar net hoe je het legplan maakt,je kan ook een mix maken van beide....maar goed nou hou ik er over op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Maar goed, we zitten ook wel een partij te mieren in de marge hoor 8)7
Zo ben ik er ook achter dat de externe sensoren met kouder weer een beter COP geven dan de internet,
En met weer als vandaag (11 graden) scheelt het behoorlijk in het voordeel van de interne sensoren.
(absolute waarden maken we niet bijster veel uit, het delta is belangrijk)

bijv 33.7 kWh thermisch vs 35kWh thermisch. Met COP van 4.9 scheelt dat 15 cent
Zet ik hem 16 min eerder uit, ben je ook aan die 15 cent.

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 12-12-2023 12:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
kazemo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 12:18:
[...]

:) d:)b ja het is maar net hoe je het legplan maakt,je kan ook een mix maken van beide....maar goed nou hou ik er over op
gebeurt bijna vanzelf... die mix
Met 11 groepen zijn er veel distributiestroken waarbij er steeds een warm begin naast een koud retour ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZhejpP_sjYqVj1vIboa3c-7ezTE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nv01CWmHfmxv6HOAKfQVKl2N.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 12-12-2023 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paul01!
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-01-2024
PeteSplit schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:15:
[...]

Aan het witte kabeltje aan de onderzijde van de foto zit een afstandsbediening, daarvan moet achter het aan/uit knopje een wit lampje branden. Dan gaat de tekst antivries weg en werkt de WP weer.

Andere vraag, heb jij geen witte kast meer om jou binnen unit en staat deze zo naast de wasmachine ?
burnj schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:07:
Ok dank. [Afbeelding]

Er branden wel 2 lampjes, trouwens....
Is je warmtepomp nu niet meer uitgevallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
[...]

8 x een warme leiding
0 x een koude leiding

4 x een warme leiding
4 x een koude leiding

Met een meander ten opzichte van een slakkenhuis, krijg je méér wervelingen in de lucht. Dat is het belangrijkste verschil. Dat kán gustig zijn als je dat graag voelt, óf als je hele koude ramen hebt. Je kunt dan een "luchtgordijn" of miniwerveling bij je raam creëren. Mensen op leeftijd zullen dit patroon echter mogelijk als tocht ervaren, omdat het geen warme lucht is die wervelt, maar kamer lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Meer en meer raak ik teleurgesteld in de regeling van LG.
De opstartpiek, die kennen we nu wel. Het soms golvende patroon rond z'n setpoint heen, is wat het is. Uitgaan op hysterese tijdens oil-return-cycle, jammer maar helaas. Maar nu zie ik weer het volgende:

Gisteren om experimentele redenen de WP een paar uur uit gezet. Temperatuur in huis bleef boven 18 graden op thermostaat (geen idee wat het echt is, voor mn gevoel meer dan dat) dus was prima comfortabel.

Vloer en 200L buffer was 19 graden.
WP rond 21u weer aan op stooklijn. Stooklijn vroeg om 28 graden.

Zowaar, na het eerste kwartier jakkeren was setpoint nog niet eens bereikt! Dus geen thermo-off door de opstartpiek. Ideaal zou je zeggen, dan kan hij echt gewoon lekker doorblazen tot setpoint en dan gewoon z'n ding doen.

Zie grafiek van opgenomen vermogen. De run begint dus rond 21:10. Wat maakt dat hij rond 21:25 uit z'n startregeling komt en z'n normale regeling in gaat. Wat ook lijkt te gebeuren, want hij hing lekker rond de 1500W en ineens denk hij "ow ik ben er nog iet, gas erop!".
Om op 2kW door te blazen om daarna patsboem uit te gaan omdat T_out 3 graden boven z'n setpoint was. Hier kan je toch als fabrikant niet trots op zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lo-HnTHVtxraUaFpv2_hBs1aVWw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jRajkO6JzViX0ITpA6I5UVtp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
M_AW schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:13:
De opstartpiek, die kennen we nu wel. Het soms golvende patroon rond z'n setpoint heen, is wat het is. Uitgaan op hysterese tijdens oil-return-cycle, jammer maar helaas. Maar nu zie ik weer het volgende:

Gisteren om experimentele redenen de WP een paar uur uit gezet. Temperatuur in huis bleef boven 18 graden op thermostaat (geen idee wat het echt is, voor mn gevoel meer dan dat) dus was prima comfortabel.

Zowaar, na het eerste kwartier jakkeren was setpoint nog niet eens bereikt! Dus geen thermo-off door de opstartpiek. Ideaal zou je zeggen, dan kan hij echt gewoon lekker doorblazen tot setpoint en dan gewoon z'n ding doen.

Zie grafiek van opgenomen vermogen. De run begint dus rond 21:10. Wat maakt dat hij rond 21:25 uit z'n startregeling komt en z'n normale regeling in gaat. Wat ook lijkt te gebeuren, want hij hing lekker rond de 1500W en ineens denk hij "ow ik ben er nog iet, gas erop!".
Om op 2kW door te blazen om daarna patsboem uit te gaan omdat T_out 3 graden boven z'n setpoint was. Hier kan je toch als fabrikant niet trots op zijn.

[Afbeelding]
Er zou toch een service monteur van LG langskomen? Wat heeft die geconstateerd?

Je kunt ons wel elke keer leuk vertellen wat je er allemaal niet goed aan vindt, maar als die van jou een probleem heeft, dan is het logisch dat hij niet doet wat jij verwacht. Een electrisch vermogen van 2 kW bij een 5 kW machine is niet normaal.

Ik kan alleen maar aangeven, dat ik tot nu toe best tevreden ben. De unit doet wat ik verwacht dat hij moet doen. Het enige is de opstartpiek, maar die heb ik nu ook aardig onder controle en wel zodanig dat ik ook tijdens defrosts de temperatuur goed kan handhaven.

[ Voor 13% gewijzigd door Jojan265 op 12-12-2023 13:29 ]

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Jojan265 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:24:
[...]

Er zou toch een service monteur van LG langskomen? Wat heeft die geconstateerd?
Daar ga ik nog over posten, maar dat wil ik doen nadat de emoties verwerkt zijn en nadat er meer data verzameld is.
Was erg deskundig monteur. Complimenten daarvoor, wist goed uit te leggen hoe e.e.a. werkte. Maar is zelf natuurlijk ook niet in staat om de werking aan te passen.
Kort samengevat: Ja, het apparaat regelt slecht, ja het apparaat lever 2x zoveel vermogen als nominaal. Deal with it, het gaat niet veranderen.
Mij apparaat regelt niet anders dan andere apparaten. Doel is dus om er alles aan te doen om mijn afgifte en alle parameters zodanig in te stellen om maximaal overweg te kunnen gaan met de grillen van de regeling, in plaats van voor maximaal rendement.

Tip was ook nog om eventueel gewoon met het buffervat van 200L op 50 graden te stoken en dan met een mengverdeler te gaan werken. Heb de vriendelijke man uitgelegd dat ik dat geen goed idee vond. Hij wist veel van het apparaat, maar dit vond ik geen goede suggestie 8)7

[ Voor 43% gewijzigd door M_AW op 12-12-2023 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
M_AW schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:25:
[...]

Daar ga ik nog over posten, maar dat wil ik doen nadat de emoties verwerkt zijn en nadat er meer data verzameld is.
Was erg deskundig monteur. Complimenten daarvoor, wist goed uit te leggen hoe e.e.a. werkte. Maar is zelf natuurlijk ook niet in staat om de werking aan te passen.
Kort samengevat: Ja, het apparaat regelt slecht, ja het apparaat lever 2x zoveel vermogen als nominaal. Deal with it, het gaat niet veranderen.
Mij apparaat regelt niet anders dan andere apparaten. Doel is dus om er alles aan te doen om mijn afgifte en alle parameters zodanig in te stellen om maximaal overweg te kunnen gaan met de grillen van de regeling, in plaats van voor maximaal rendement.

Tip was ook nog om eventueel gewoon met het buffervat van 200L op 50 graden te stoken en dan met een mengverdeler te gaan werken. Heb de vriendelijke man uitgelegd dat ik dat geen goed idee vond. Hij wist veel van het apparaat, maar dit vond ik geen goede suggestie 8)7
Er is dus niet geconstateerd dat er iets defect was (sensor oid)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
M_AW schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:25:
Mij apparaat regelt niet anders dan andere apparaten.
Ik kan me dat niet voorstellen als jij aangeeft dat er 10 kW thermisch geleverd wordt bij een 5 kW machine. Hoe weet je trouwens dat het 10 kW thermisch is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Jojan265 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:33:
[...]

Ik kan me dat niet voorstellen als jij aangeeft dat er 10 kW thermisch geleverd wordt bij een 5 kW machine. Hoe weet je trouwens dat het 10 kW thermisch is?
Als er een sensortje niet doet wat het moet doen kun je dat soort waardes krijgen ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Jojan265 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:31:
[...]

Er is dus niet geconstateerd dat er iets defect was (sensor oid)?
Correct. LG zegt dat die gedrag 'gangbaar' is voor een 5kW.
Dus inderdaad, 2kW elektrisch en 10kW thermisch is 'gangbaar' voor een 5kW unit.

Fijn dat de monteur geweest is. Ingebrekestelling blijft staan. Ga nu met de uitleg van de monteur wat nieuwe loggings maken met de LGMV en die weer overhandigen aan LG.

10 kW thermisch is een inschatting op basis van 2 metingen.
Enerzijds de flow en deltaT door ThermaV zelf gemeten. Ik weet dat die onnauwkeurig worden geacht te zijn, maar ik heb met geijkte temperatuurmeter de T_in en T_out van de binnenunit zelf gecontroleerd en deze komen in mijn geval -toevallig- erg goed overeen met wat de WP zelf zegt. Flowmeter moet ik maar van uit gaan, maar zelfs als ik 20% is zit, is 10kW nog steeds te veel.
DeltaT van 6,6 op een debiet van 22,7 geeft 10,5kW thermisch

~2000W elektrisch bij buitentemperatuur van 9 graden (COP>5) geeft ook >10kW
paQ schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:36:
[...]

Als er een sensortje niet doet wat het moet doen kun je dat soort waardes krijgen ja.
De high_pressure_trace wijkt meer dan 0,5bar af van wat ik heb gemeten met 4 geijkte drukmeters. 0,5bar afwijkin in de druk van het koudemiddel noemt LG 'niet noemenswaardig'. Ik Vind dat erg veel als je op een DeltaT van ~4 probeert te regelen als warmtepomp. Je kan zomaar 25% afwijken dan. Bijzonder ook om te zien is dat de T_out van de binnenunit HOGER is dan de condensatietemperatuur (afgeleid van de druk) van het koudemiddel. Dat zou volgens mij helemaal niet mogelijk kunnen zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door M_AW op 12-12-2023 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Wel lekker :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M_AW
Ik heb het gewoon niet nodig en ik kan het ook niet kwijt.
de 5, 7 en 9kW zijn natuurlijk ook gewoon dezelfde machines met andere vrijgave van compressorfrequenties in de software. Dus dat het apparaat technisch in staat is 9 of 10kW te leveren, daar is niks geks aan. Maar ik kan het gewoon niet kwijt en ik vraag er ook helemaal niet om.

Maar ik neem weer even afstand. Heb best goed gesprek gehad met de monteur dus. Ben bezig met dat allemaal samen te vatten en samen te voegen met nieuwe metingen en die aan LG te overleggen. Hiervan zal ik tzt weer een filtering maken met bruikbare informatie waarvan ik dan denk / hoop dat anderen er wat aan kunnen hebben om hun apparaat beter te gaan begrijpen en die zal ik hier posten. Beter begrip kan immers leiden tot betere instellingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun

[Afbeelding]
Beetje afhankelijk van je flow heb je dus in de ordegrootte ook 10kW thermisch nodig om die 19 naar 28 te krijgen.

Zodra die buffer dan vol is na 20min komt er opeens 28 graden water terug ipv 19, waar op dat moment nog steeds 10kW aan thermische energie aan wordt toegevoegd. Daar kan geen enkele pid regelaar tegenop. Ik weet niet hoe je waterzijdig systeem eruit ziet (ik las iets over een platenwisselaar), maar dit lijkt er gewoon op de warmte voornamelijk in de buffer terecht komt ipv niet in de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
SalexSun schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:51:
[...]

Beetje afhankelijk van je flow heb je dus in de ordegrootte ook 10kW thermisch nodig om die 19 naar 28 te krijgen.

Zodra die buffer dan vol is na 20min komt er opeens 28 graden water terug ipv 19, waar op dat moment nog steeds 10kW aan thermische energie aan wordt toegevoegd. Daar kan geen enkele pid regelaar tegenop. Ik weet niet hoe je waterzijdig systeem eruit ziet (ik las iets over een platenwisselaar), maar dit lijkt er gewoon op de warmte voornamelijk in de buffer terecht komt ipv niet in de vloer
Geen platenwisselaar. Ik denk inderdaad dat bovenstaande wel is wat er gebeurt. Maar dat zou niet moeten gebeuren.
Op eerste plaats moet de unit gewoon geen 10kW leveren.
Daarnaast is er altijd wel wat menging in de buffer, komt er koud retourwater terug uit de vloer in de buffer, dus het is niet zo dat er ineens van een op andere moment water van 28 graden komt terwijl het een minuut geleden nog 19 was. Dat gaat wel vloeiender. Daarbij kan iedere goede regeling dit juist wél opvangen, gewoon bam frequentie van compressor omlaag. Dat hoeft niet met 1hz per minuut ofzo. Kan prima in 5 seconde 30Hz eraf doen ofzo. Zie je bij andere warmtepompen ook.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luisterlijk

[Afbeelding]
Ik begrijp er niets van. Zie je meer van dit soort problemen in dit forum? Ik ben hartstikke tevreden en velen met mij hebben juist om de regeling en de prijs toch voor deze gekozen.

Kan het zijn dat je vermogen gewoon niet bij je installatie past? Waarom zou hij in hemelsnaam patsboem uit gaan? Dat geberut alleen maar als hij zin vermogen niet kwijt kan en als dat zo is heb je niet de juiste WP installatie, zo simpel is het echt. Er staan miljioenen van deze units over de hele wereld en jij schiet het merk gewoon af omdat het bij jou niet werkt. Een opmerking als Deal with it, vind ik moeilijk om te geloven. Ze zijn daar bij LG Europe hartstikke serieus, en als er iets niet goed is wordt het gewoon opgelost. Daar mogen ze best trots op zijn.

Mind you, een cursus is gratis daar....

[ Voor 20% gewijzigd door Luisterlijk op 12-12-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
Ik vind persoonlijk een parallelbuffer in het algemeen een slecht idee, behalve als iemand warmte wil opslaan voor later of hele specifieke behoefte heeft mbt zoneregeling.

Wij hebben ook een 5kW, 40m2 vloerverwarming in 3 groepen en 3 radiatoren op de eerste verdieping geschikt voor deze lage temperaturen. Verder enkel een 40l seriebuffer in de retour.

Door de thermostaatknoppen op de radiatoren kan ik bij het opstarten vaker niet dan wel de flow volledig kwijt in de vloer. Deze loopt dan deels door een bypass door de buffer terug de warmtepomp in. Zelfs hier komt de LG door de opstartpiek heen bij 28graden water, buiten 10graden, regelen op uitvoer.

@M_AW hoezo is je buffer trouwens in een paar uur afgekoeld naar 19graden terwijl je Ta 28 hebt ingesteld?

[ Voor 7% gewijzigd door SalexSun op 12-12-2023 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
SalexSun schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:03:
Ik vind persoonlijk een parallelbuffer in het algemeen een slecht idee, behalve als iemand warmte wil opslaan voor later of hele specifieke behoefte heeft mbt zoneregeling.

Wij hebben ook een 5kW, 40m2 vloerverwarming in 3 groepen en 3 radiatoren op de eerste verdieping geschikt voor deze lage temperaturen. Verder enkel een 40l seriebuffer in de retour.

Door de thermostaatknoppen op de radiatoren kan ik bij het opstarten vaker niet dan wel de flow volledig kwijt in de vloer. Deze loopt dan deels door een bypass door de buffer terug de warmtepomp in. Zelfs hier komt de LG door de opstartpiek heen bij 28graden water, buiten 10graden, regelen op uitvoer.

@M_AW hoezo is je buffer trouwens in een paar uur afgekoeld naar 19graden terwijl je Ta 28 hebt ingesteld?
hier ook 40l in serie op de retour

Nu moet ik wel zeggen dat sinds ik een FCU er aan heb (parallel), ik zeer eenvoudig een 'teveel' kan afsnoepen. Niets kwa inhoud verder, maar gewoon vanwege het hoge vermogen van zo'n ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Laatst online: 11:11
M_AW schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:37:
[...]
Correct. LG zegt dat die gedrag 'gangbaar' is voor een 5kW.
Dus inderdaad, 2kW elektrisch en 10kW thermisch is 'gangbaar' voor een 5kW unit.
Ik heb het me nooit gerealiseerd, maar dat zou best wel kunnen. Ik was op sinterklaasdag verrast door het hoge piekvermogen van 10,5 kW bij een compressorvemogen van slechts 63 Hz , Ta 42 graden (!) en een buitentemperatuur van nog net geen 2 graden. Aangezien de 9kW (de onze) en de 5 kW uitvoeringen warmtetechnisch eigenlijk identiek zijn uitgevoerd zou die 10kW piek voor een 5kW WP best wel kunnen. Maar, aan de ander kant ons 9kW exemplaar zal, neem ik aan, nooit 18kW thermisch gaan leveren.
Inderdaad vreemd dat de firmware die 10 kW niet gewoon 'kapt' naar 5 kW als het nodig is.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalexSun
gerlag schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:38:
[...]

Ik heb het me nooit gerealiseerd, maar dat zou best wel kunnen. Ik was op sinterklaasdag verrast door het hoge piekvermogen van 10,5 kW bij een compressorvemogen van slechts 63 Hz , Ta 42 graden (!) en een buitentemperatuur van nog net geen 2 graden. Aangezien de 9kW (de onze) en de 5 kW uitvoeringen warmtetechnisch eigenlijk identiek zijn uitgevoerd zou die 10kW piek voor een 5kW WP best wel kunnen. Maar, aan de ander kant ons 9kW exemplaar zal, neem ik aan, nooit 18kW thermisch gaan leveren.
Inderdaad vreemd dat de firmware die 10 kW niet gewoon 'kapt' naar 5 kW als het nodig is.
Totdat de volgende gebruiker de hoek om komt waar de LG slechts een onderdeel is van het totale verwarmingsvermogen. In dat geval wil je wss dat de LG gewoon het max mogelijke vermogen levert en niet begrensd is op rated vermogen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luisterlijk
[...]

De reden voor de opstartpiek, die wij een overshoot noemen is een designtechnisch verhaal. het is geen glitch of foutje, maar een routine om te waarborgen dat na elke stilstand (gepland of defrost) alle PAG olie weer helemaal door de compressor heen wordt verspreid. Deze olie bepaalt de levensduur, maar jet kunt er niet veel aan meten. Opstart piek is de enige garantie voor die waarborg zonder dure sensoren.

In Nederland zijn we erg zuinig. We willen die energie niet besteden (de warmte blijft overigens in de woning) en we vinden het ook niet fijn om leidingwerk ook maar een streep meer of dikker aan te leggen dan absoluut strikt noodzakelijk. Dat zit veelal in onze aard. De work around van een buffervat vinden we ook vaak te duur. Het resultaat is dan vaak een debiet dat nét op de grens ligt en dichte theromstaatkranen.

Dan is die opstart piek lastig, maar dat ligt niet aan het toestel.

Ik zou niet bang zijn voor een wijde hystere. Ik heb hem op -1 en + 4 staan. Hij valt nooit uit en mikt prachtig op de stooklijn. De bovenkant gebruikt hij uitsluitend voor de opstar, die nooit langer dan 15 minuten duurt (mits het niet 0 graden is )

[ Voor 7% gewijzigd door Luisterlijk op 12-12-2023 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
[...]

:? er word in de laatste 10 post vanalles door mekaar gehusseld......heeft niets te maken met uitvoering 5...7 of 9kw COP is gewoon een deling: thermisch vermogen/opgenomen vermogen... een 5KW kan goed 10KW thermisch maken op enig moment met een hoge COP bijv 2kw opgenomen.>COP>5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
Tja... Als je je verwarming en huis hebt uitgelegd voor 5 kW, dan koop je 'dus' een bijbehorend 5 kW systeem dat daar op zal passen. Dan wordt je toch wel overvallen door een -soms onbeheerst- vermogen van 10 kW lijkt me. Er zijn hier op forum gelukkig truukjes gevonden om de ergste pijn te verzachten, dus de meesten van ons kunnen er mee dealen, maar verrassend blijft het. Ik heb met onze WP overigens geen echte problemen hoor, hij doet wat hij moet doen. Ieder merk WP heeft zo zijn eigen vage vraagtekens. En een COP van 5, @kazemo, daar teken ik voor. Dat haal ik zelden.

[ Voor 6% gewijzigd door gerlag op 12-12-2023 15:07 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
gerlag schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:06:
Tja... Als je je verwarming en huis hebt uitgelegd voor 5 kW, dan koop je 'dus' een bijbehorend 5 kW systeem dat daar op zal passen. Dan wordt je toch wel overvallen door een -soms onbeheerst- vermogen van 10 kW lijkt me. Er zijn hier op forum gelukkig truukjes gevonden om de ergste pijn te verzachten, dus de meesten van ons kunnen er mee dealen, maar verrassend blijft het. Ik heb met onze WP overigens geen echte problemen hoor, hij doet wat hij moet doen. Ieder merk WP heeft zo zijn eigen vage vraagtekens. En een COP van 5, @kazemo, daar teken ik voor. Dat haal ik zelden.
:) ja daar teken ik ook voor.....was een makkelijke voorbeeld berekening ter verduidelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
  • Nu online
kazemo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:03:
[...]

:? er word in de laatste 10 post vanalles door mekaar gehusseld......heeft niets te maken met uitvoering 5...7 of 9kw COP is gewoon een deling: thermisch vermogen/opgenomen vermogen... een 5KW kan goed 10KW thermisch maken op enig moment met een hoge COP bijv 2kw opgenomen.>COP>5
Ik heb mijn 7 kW machine bij buitentemperaturen onder de 10 graden nog nooit meer dan 7 kW zien maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
kazemo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:20:
[...]

:) ja daar teken ik ook voor.....was een makkelijke voorbeeld berekening ter verduidelijking
Een CoP van 5 ? we kunnen inmiddels al veel verder hoor

[ Voor 34% gewijzigd door Luisterlijk op 12-12-2023 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
gerlag schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:06:
Ik vind je hier echt te streng. Een 5 kW systeem heeft ook (veel) meer nodig om op te warmen. Vergeet svp niet dat deze systemen met vloerverwarming uitgaan van een maximaal continue vermogen van 5kW. Als een piek van 10 kW tot problemen leidt, dan is het systeem niet goed berekend.

Ook dat je je CoP van 5 nooit haalt, duidt op een te klein systeem ben ik bang. Hij lijkt zijn warmte dan niet kwijt te kunnen en blijft aan de hoge kant zitten om aan de temperatuur te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Jojan265 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:25:
[...]

Ik heb mijn 7 kW machine bij buitentemperaturen onder de 10 graden nog nooit meer dan 7 kW zien maken.
:? @M_AW noemde 2Kw op genomen vermogen(vandaar)...hij heeft split met elec.heaters 4x2,5kw kan het misschien zijn dat onbedoeld er 2 of 1 ook aanstaan, en inderdaad ik vind alles ook raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09 07:49

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Ik ben nog aan het zoeken naar de juiste afstelling van mij 5KW warmtepomp.
Op dit moment draait die op
Optimaal Debiet
Uitvoer Water
Pomp 100%
Als afgifte systeem heb ik alleen maar 10 Jaga Tempo convectoren met DBE units erop.
Met 25/26 graden water kan ik mijn woning op temperatuur houden (350/380 watt).
Om echter door de opstartpiek heen te komen moet ik deze op 28 of 29 graden water zetten( max 1.6kw).
Dan loop de temperatuur op tot boven de 20 soms 21 graden dat willen we niet.
Toen het vorige week redelijk koud was kon ik de warmte pomp instellen op water van 26 graden en liep hij enige tijd door tot er een aantal defrosts achter elkaar kwamen en hij weer uit zijn hysterese liep en afschakelde.
Zou het toevoegen van een buffervat in serie ervoor kunnen zorgen dat de warmtepomp ook met een lagere gevraagde water temperatuur door de opstart heen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Luisterlijk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:32:
Ik vind je hier echt te streng. Een 5 kW systeem heeft ook (veel) meer nodig om op te warmen. Vergeet svp niet dat deze systemen met vloerverwarming uitgaan van een maximaal continue vermogen van 5kW. Als een piek van 10 kW tot problemen leidt, dan is het systeem niet goed berekend.
Deels eens. enige overcapaciteit is niet verkeerd. Enige. Maar een factor 2? Een WP is natuurlijk geen CV met z'n normaal gesproken erg hoge piekvermogen. Een WP wordt i.h.a gebruikt in situaties waarbij de woning min of meer op constante temperatuur wordt gehouden. Dan heb je ook een goede COP, en dat is het sterke punt van een WP. En, ja, een vvw op temperatuur krijgen bij - 10 buiten wordt idd een uitdaging als je al je vermogen nodig hebt om de warmteverliezen van de woning op dat moment te compenseren.
Luisterlijk in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Ook dat je je CoP van 5 nooit haalt, duidt op een te klein systeem ben ik bang. Hij lijkt zijn warmte dan niet kwijt te kunnen en blijft aan de hoge kant zitten om aan de temperatuur te komen.
Dat is de prijs die een radiatorstoker betaalt voor het niet hebben van een vvw :)

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
kazemo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:38:
[...]

:? @M_AW noemde 2Kw op genomen vermogen(vandaar)...hij heeft split met elec.heaters 4x2,5kw kan het misschien zijn dat onbedoeld er 2 of 1 ook aanstaan, en inderdaad ik vind alles ook raar
Ik heb een split met 3x 2kW heaters. Die staan absoluut 100% zeker uit. Die moeten namelijk apart worden aangesloten en dat heb ik niet gedaan. Het betreft hier het opgenomen vermogen van de buitenunit. De binnenunit (printplaat + waterpomp) wordt ook gevoed vanuit buitenunit en dit is er dus ook bij inbegrepen.
Ik heb overigens ook wel al eens 2200W opgenomen vermogen gezien. Doorgaans duiden dat soort getallen op koudemiddeltekort, maar dat is zeker niet aan de hand. COP is gewoon in orde, hoog opgenomen vermogen is in mijn geval gewoon hoog afgegeven vermogen.
Tijdens een SWW run loopt hij overigens richting de 3300W opgenomen vermogen. En dat is alleen maar omdat ik de peak-current-control heb ingeschakeld.

Ik heb er veel contact over gehad met LG. Zij houden vol dat het product naar behoren functioneert. Ik wordt er helaas beetje moedeloos van.
Zoals hierboven ook opgemerkt. Voor de meesten is het alleen maar leuk als je 5kW unit meer vermogen kan leveren. Ik had hem speciaal geselecteerd omdat ik wist dat mijn afgifte beperkt is én omdat mijn woning gewoon niet meer nodig heeft. Dat het apparaat meer dan 5kW kán leveren dat vind ik prima. Dat hij dat ongevraagd doet, is in mijn specifieke situatie gewoon balen.

@Luisterlijk
"Kan het zijn dat je vermogen gewoon niet bij je installatie past?"
Dat is ook zo. Het vermogen past niet bij mijn afgifte. 10kW is echt te veel voor mij. Ik kan ongeveer 3kW kwijt. Een 5kW modulerende warmtepomp en een buffer van 200L leek me wel voldoende. Ik heb de 5kW. Kleiner levert LG niet (meer).

Ik heb de cursus bij LG ook gevolgd enige tijd geleden (Therma V lucht-water warmtepomp
In de Therma V lucht-water warmtepomp training ligt de focus op het configureren, opstarten en instellen van de Therma V lucht-water warmtepomp
) Waarna ik besloten heb dit model te kopen en conform de presentatie van de cursus en de installatiehandleiding aan te sluiten, waarbij natuurlijk altijd ook nog gezond boeren verstand gebruikt is. LG heeft ook bevestigd dat de afgiftge beperkt is, maar dat de installatie gewoon goed is aangesloten.

[ Voor 3% gewijzigd door M_AW op 12-12-2023 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
RVerheijden schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:46:
Ik ben nog aan het zoeken naar de juiste afstelling van mij 5KW warmtepomp.
Op dit moment draait die op
Optimaal Debiet
Uitvoer Water
Pomp 100%
Als afgifte systeem heb ik alleen maar 10 Jaga Tempo convectoren met DBE units erop.
Met 25/26 graden water kan ik mijn woning op temperatuur houden (350/380 watt).
Om echter door de opstartpiek heen te komen moet ik deze op 28 of 29 graden water zetten( max 1.6kw).
Dan loop de temperatuur op tot boven de 20 soms 21 graden dat willen we niet.
Toen het vorige week redelijk koud was kon ik de warmte pomp instellen op water van 26 graden en liep hij enige tijd door tot er een aantal defrosts achter elkaar kwamen en hij weer uit zijn hysterese liep en afschakelde.
Zou het toevoegen van een buffervat in serie ervoor kunnen zorgen dat de warmtepomp ook met een lagere gevraagde water temperatuur door de opstart heen komt?
ja dan mis je duidelijk wel volume, een buffervat toevoegen kan helpen in deze.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazemo
M_AW schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:00:
[...]

Ik heb een split met 3x 2kW heaters. Die staan absoluut 100% zeker uit. Die moeten namelijk apart worden aangesloten en dat heb ik niet gedaan. Het betreft hier het opgenomen vermogen van de buitenunit. De binnenunit (printplaat + waterpomp) wordt ook gevoed vanuit buitenunit en dit is er dus ook bij inbegrepen.
Ik heb overigens ook wel al eens 2200W opgenomen vermogen gezien. Doorgaans duiden dat soort getallen op koudemiddeltekort, maar dat is zeker niet aan de hand. COP is gewoon in orde, hoog opgenomen vermogen is in mijn geval gewoon hoog afgegeven vermogen.
Tijdens een SWW run loopt hij overigens richting de 3300W opgenomen vermogen. En dat is alleen maar omdat ik de peak-current-control heb ingeschakeld

Ik heb er veel contact over gehad met LG. Zij houden vol dat het product naar behoren functioneert. Ik wordt er helaas beetje moedeloos van.
Zoals hierboven ook opgemerkt. Voor de meesten is het alleen maar leuk als je 5kW unit meer vermogen kan leveren. Ik had hem speciaal geselecteerd omdat ik wist dat mijn afgifte beperkt is én omdat mijn woning gewoon niet meer nodig heeft. Dat het apparaat meer dan 5kW kán leveren dat vind ik prima. Dat hij dat ongevraagd doet, is in mijn specifieke situatie gewoon balen.

@Luisterlijk
Dat is ook zo. Het vermogen past niet bij mijn afgifte. 10kW is echt te veel voor mij. Ik kan ongeveer 3kW kwijt. Een 5kW modulerende warmtepomp en een buffer van 200L leek me wel voldoende. Ik heb de 5kW. Kleiner levert LG niet (meer).

Ik heb de cursus bij LG ook gevolgd enige tijd geleden (Therma V lucht-water warmtepomp
In de Therma V lucht-water warmtepomp training ligt de focus op het configureren, opstarten en instellen van de Therma V lucht-water warmtepomp
) Waarna ik besloten heb dit model te kopen en conform de presentatie van de cursus en de installatiehandleiding aan te sluiten, waarbij natuurlijk altijd ook nog gezond boeren verstand gebruikt is. LG heeft ook bevestigd dat de afgiftge beperkt is, maar dat de installatie gewoon goed is aangesloten.
:) dat hoog opgenomen vermogen kan ik beamen...ik heb 9kw monoblock als het erg koud is heb ik ook al gezien 4000watt maar toch geen probleem hij blijft gewoon doorlopen COP zal dan wel laag zijn het is niet anders met radiatoren(hogere temp.)......bij jouw op stille mode zetten helpt ook niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RVerheijden
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09-09 07:49

RVerheijden

HU051MR.U44 HN091MR.NK5

Welk merk buffervat raden jullie aan en is het handig om deze in de retour achter de drieweg klep te plaatsen of ervoor.
Er achter zorgt ervoor dat deze ook de warmte zou kunnen opslaan van een DHW run.
Zou een 40 liter vat groot genoeg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Dat zou raar gedrag zijn, hoezo zou de LG rekening houden met jou thermostaat als je op water stookt?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leonp
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19-04 12:59
[...]

Tijdens een SWW run loopt hij overigens richting de 3300W opgenomen vermogen. En dat is alleen maar omdat ik de peak-current-control heb ingeschakeld.

@Luisterlijk

Vraagje, je zegt dat je de cursus bij LG gedaan hebt. Is er mogelijk een syllabus beschikbaar die gedeeld kan worden. Leren we mogelijk allemaal iets van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterlijk
The_KnarF schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:26:
[...]

Dat zou raar gedrag zijn, hoezo zou de LG rekening houden met jou thermostaat als je op water stookt?
Ik schreef: als je Ai NIET op water hebt staan... DAN kijkt hij alleen naar je thermostaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterlijk
[...]

@Luisterlijk
Ikbegrijp je frustratie, maar toch kun je eea wel in de handleiding vinden.

Ik ben het even kwijt in de ruis. Stook jij op Ai of warmte?

\met 200L vind ik ook dat er mogelijkheden zijn
Pagina: 1 ... 123 ... 181 Laatste