LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Wat me overigens opvalt is 1 verschil tussen AI mode alleen water en AI mode met lucht en water
bij lucht + water krijg je de optie om je watertemperatuur handmatig of automatisch (ik neem aan middels de stooklijn) te regelen. Zie onderstaande foto
Maar bij AI alleen water is die optie er niet (althans niet bij mij). Is dat relevant? Of staat hij hier standaard op stooklijn volgen? (ik kan hier nergens een handmatige target invoeren)
:strip_exif()/f/image/7rOzdJesQGBQT1zs9WIsDVpj.jpg?f=fotoalbum_large)
Als ik mijn stooklijn uit teken zie ik dat de doeltemp bij +3 graden 34 graden is.paQ schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:00:
[...]
De temperatuur die je wp wil gaan maken. Of opdracht toe heeft gekregen. Het setpoint van het water dus.
Maar ik zou niet weten waar ik dit kan terug zien in HA?
LG-HM071MR-U44
Ja klopt, water stooklijn water / lucht stooklijn lucht / water en lucht stooklijn lucht is basis, water vast of ook volgens stooklijnCruiseronline schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:37:
Thx Pete, ik ga jullie instellingen overnemen en kijken wat hij doet.
Wat me overigens opvalt is 1 verschil tussen AI mode alleen water en AI mode met lucht en water
Maar bij AI alleen water is die optie er niet (althans niet bij mij). Is dat relevant? Of staat hij hier standaard op stooklijn volgen? (ik kan hier nergens een handmatige target invoeren)
Dit is veruit het meest onduidelijke antwoord in lange tijdPeteSplit schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:55:
[...]
Ja klopt, water stooklijn water / lucht stooklijn lucht / water en lucht stooklijn lucht is basis, water vast of ook volgens stooklijn
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Cruiseronline schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:37:
Thx Pete, ik ga jullie instellingen overnemen en kijken wat hij doet.
bij lucht + water krijg je de optie om je watertemperatuur handmatig of automatisch (ik neem aan middels de stooklijn) te regelen. Zie onderstaande foto
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 09-12-2023 21:42 ]
daar zal een sensor voor zijn neem ik aan.gigabit schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:43:
[...]
Als ik mijn stooklijn uit teken zie ik dat de doeltemp bij +3 graden 34 graden is.
Maar ik zou niet weten waar ik dit kan terug zien in HA?
Nu blijft het gissen op welke setpoint je wp precies reageert.
Is voor deze kwestie vrij essentieel om te weten.
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Tja... dan ben ik bang dat ik daar ook niet veel meer aan toe kan voegenDevil schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:50:
[...]
Aardig dat je aanbied om te helpen!
Ik ben inmiddels alleen zo ver dat ik vrij zeker weet dat de aansturing gewoon erg slecht werkt. De setup is niet heel complex, een parallel buffer, overal convectors met fans en op de bovenverdieping thermostaatkranen. Beneden staat alles altijd open.
Inmiddels tweede stookseizoen bezig en heb zo ongeveer elke setting en combinatie van settings al eens geprobeerd. De logica van het apparaat is onvolgbaar.
Overigens zie ik zelf ook soms wel regelgedrag waarvan ik niet snap hoe de LG dat verzint. Maar de temperatuur binnen blijft toch altijd binnen een halve graad van de instelling, dus maak ik me er maar geen zorgen over.
Maar goed, mijn installatie is erg "recht toe recht aan" en de beton massa van de vloer maakt dat ik er niks van merk als het regelgedrag eens vreemd is.
Toch weer handig zo'n forum.PeteSplit schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:55:
[...]
Ik heb RMC versie 3066 (warmte afgifte alleen bij Split, Monoblock S en R290)
Op het scherm moet je naast menu ook Energie hebben staan:
[Afbeelding]
Ik heb versie 3064a en daar kan het ook.
Icoon energie staat er ook bij mij.
Is het al eens beschreven wat je er mee kunt?
montebaldo55 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:51:
[...]
Toch weer handig zo'n forum.
Ik heb versie 3064a en daar kan het ook.
Icoon energie staat er ook bij mij.
Is het al eens beschreven wat je er mee kunt?
Swerfer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:40:
[...]
Dit is veruit het meest onduidelijke antwoord in lange tijd
@kazemo Maar een onduidelijke vraag stellen mag dan weer niet van joukazemo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:55:
[...]
@paQ is druk en intensief bezig aan het uittesten en programmeren,je stelt midden in dat proces een vraag je weet niet waar de klepel hangt!!.....vandaar begrijp ik je vraag niet dat is alleen maar storend voor hem en lost niets op!!

Heb niet alles hierna gelezen, mss dubbel.Cruiseronline schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:08:
Dat is al goed nieuws!
Nu zoeken waar ik het fout heb gedaan. Bij mij als volgt
- Externe 230V aan/uit thermostaat met dip schakelaar 8 aan (yes, thermostaat werkt prima, heat mode ook)
- AI mode geselecteerd
- stooklijn -10:Tr 30, +10: Tr 22
- temperatuur sensor: alleen water
- hysterese verwarmingswater: 0/+4
- pomp actie: elke minuut aan/uit (zodat hij water temp registreert)
- actuele watertemperatuur: Ta 20 / Tr 20
Ben ik nog wat vergeten?
Met deze stooklijn gaat de compressor dus niet aan wanneer het buiten 10+ graden is
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
https://github.com/Swerfer/HA-heat-pump-heating-curve
:strip_exif()/f/image/EkSfHixlh5dZVXDqmWdwBS97.jpg?f=fotoalbum_large)
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Sja dat wil bij mij toch niet. Mijn entities zijn number, geen varSwerfer schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:36:
Voor diegene die nog geïnteresseerd zijn in de Home Assistant stooklijn card, ik heb een verbeterde versie op Github geplaatst met een installatiehandleiding:
https://github.com/Swerfer/HA-heat-pump-heating-curve
[Afbeelding]
Dus dat geeft dan dit:
/f/image/5ejgcwtg4mqKPYUGK78Iwa5G.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door paQ op 10-12-2023 10:51 ]
Hmm... numbers of var moet niet uitmaken. Wat zijn jouw stooklijnwaardes?paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:48:
[...]
Sja dat wil bij mij toch niet. Mijn entities zijn number, geen var
Dus dat geeft dan dit:
[Afbeelding]
12/26
https://github.com/paqpaqpaq/ThermaV_overshoot_logic
De logic moet werken bij elke ThermaV wanneer je stuurt op WATER OUTLET, en niet op AI staat.
AI (de stooklijn van de RMC) kun je dus nabootsen door zelf de stooklijn waarden over te nemen.
Ik heb veel gewijzigd de afgelopen dagen en uitvoerig getest, maar n=1.
De moeilijkheid zat hem er in dat ik eigenlijk geen onderscheid wilde tussen een defrost en een opstart. Bij een reguliere start treedt min of meer hetzelfde 'probleem' op namelijk.
Kortom: de logic werkt bij zowel een reguliere start als herstart, maar als het een herstart betreft na een defrost, dan wordt de silent mode automatisch uitgeschakeld.
Je kan in de logic vaste buiten temperaturen aangeven waarbij de stille modus sowieso aan of uit moet.
Als ik die waardes invul, krijg ik dit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/Fup7LV9zJpRnq1c76k8o71sv.png?f=user_large)
Nog niet perfect, maar wel de juiste waarden.
Eigenlijk hetzelfde als wat jij hebt, maar je mist de linker en rechter lijn.
[ Voor 9% gewijzigd door Swerfer op 10-12-2023 11:45 ]
Niet alleen dat, mijn lijn geeft echt wel andere temperaturen aan.Swerfer schreef op zondag 10 december 2023 @ 11:45:
[...]
Als ik die waardes invul, krijg ik dit:
[Afbeelding]
Nog niet perfect, maar wel de juiste waarden.
Eigenlijk hetzelfde als wat jij hebt, maar je mist de linker en rechter lijn.
/f/image/S8WocwI8YR9OUzCTnSG3IibU.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 10-12-2023 12:23 ]
Erg vreemd. Je linker lijn en je stooklijn kloppen, maar je rechter lijn staat veel te hoog. Klopt onderstaande regel wel bij jou?paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:18:
[...]
Niet alleen dat, mijn lijn geeft echt wel andere temperaturen aan.
[Afbeelding]
1
| --heating-curve-right-position: translate({{left2 | string + '%'}},{{(top2 | float + 10) | string + '%'}}) scale(0.4); |
Kun je dat eens uitleggen? Stooklijn grafisch gezien hieronder. Dat lijkt erop dat hij bij meer dan 10 graden op 22 graden blijft schakelen? Of moet ik stooklijn oprekken naar +15?SalexSun schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:18:
[...]
Heb niet alles hierna gelezen, mss dubbel.
Met deze stooklijn gaat de compressor dus niet aan wanneer het buiten 10+ graden is
Inmiddels zijn Ta en Tr gezakt tot 17 graden. Wanneer ik de mode overzet naar heat met vast target 22 (Tr) gaat hij gewoon aan, maar niet in AI (water). Overigens stooklijn ook al verhoogd naar 40 graden, verandert niets.
:strip_exif()/f/image/IyjnEc1ZIYJGyQHPX1MsKJW2.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Cruiseronline op 10-12-2023 13:00 ]
Staat je water dan wel op "Automatisch" bij settings?Cruiseronline schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:45:
[...]
Kun je dat eens uitleggen? Stooklijn grafisch gezien hieronder. Dat lijkt erop dat hij bij meer dan 10 graden op 22 graden blijft schakelen? Of moet ik stooklijn oprekken naar +15?
Inmiddels zijn Ta en Tr gezakt tot 17 graden. Wanneer ik de mode overzet naar heat met vast target 22 (Tr) gaat hij gewoon aan, maar niet in AI (water). Overigens stooklijn ook al verhoogd naar 40 graden, verandert niets.
[Afbeelding]
Of heb je daar nog een manueel (handboek) instelling staan.
yep, maar de stooklijn klopt ook niet hoorSwerfer schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:31:
[...]
Erg vreemd. Je linker lijn en je stooklijn kloppen, maar je rechter lijn staat veel te hoog. Klopt onderstaande regel wel bij jou?
YAML:
1 --heating-curve-right-position: translate({{left2 | string + '%'}},{{(top2 | float + 10) | string + '%'}}) scale(0.4);
Hij zit 10 graden te laag
Cruiseronline schreef op zondag 10 december 2023 @ 12:45:
[...]
Kun je dat eens uitleggen? Stooklijn grafisch gezien hieronder. Dat lijkt erop dat hij bij meer dan 10 graden op 22 graden blijft schakelen? Of moet ik stooklijn oprekken naar +15?
[Afbeelding]
Als je de coordinaten naar rechts trekt, dan wordt de stooklijn minder steil en zal hij nog later aanspringen.kazemo schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:12:
[...]
ja natuurlijk oprekken naar +15 liever naar +18.........en top ook hoger met 30 op -10 krijg het wss niet warm
En vanaf achter onze computer valt nooit vast te stellen of hij het warm (genoeg) krijgt bij -10 met 30 graden.
Maar daar zit het probleem niet als hij zonder AI op warmte 22 wel gewoon aan gaat natuurlijk.
paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:16:
[...]
Als je de coordinaten naar rechts trekt, dan wordt de stooklijn minder steil en zal hij nog later aanspringen.
En vanaf achter onze computer valt nooit vast te stellen of hij het warm (genoeg) krijgt bij -10 met 30 graden.
Maar daar zit het probleem niet als hij zonder AI op warmte 22 wel gewoon aan gaat natuurlijk.
yes correct, alleen op handmatig 22 gaat ie wel aankazemo schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:21:
[...]
het is buiten nu 11gr hij heeft hem nu op 10gr de voet van de lijn dan kan hij toch niet aan gaan
Wat hetzelfde is. (want de voet van de stooklijn is ook 22)
Er is dan wellicht ergens een setting die dat tegenhoudt.
[ Voor 5% gewijzigd door paQ op 10-12-2023 13:23 ]
paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:22:
[...]
yes correct, alleen op handmatig 22 gaat ie wel aan
Wat hetzelfde is.
Er is dan wellicht ergens een setting die dat tegenhoudt.
O ja, nu je het zegt. Geen idee wat er fout gaat. Ik ga het later van de week even in een andere browser proberen. Misschien dat het daar dan fout gaat. Ik gebruik zelf Edge en denk dat de App de standaard browser op mijn telefoon gebruikt, wat ook Edge is.paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:12:
[...]
yep, maar de stooklijn klopt ook niet hoor
Hij zit 10 graden te laag
Als je de regeling instelt op water + lucht, kun je het kamertemperatuurregister van de afstandsbediening via Modbus overschrijven en zo een virtuele regelaar programmeren. Hierdoor kun je de watertemperatuur nauwkeuriger regelen dan met alleen de watertemperatuur.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
| type: custom:plotly-graph title: Stooklijn defaults: entity: show_value: false line: shape: line width: 2 mode: lines+markers+text texttemplate: '%{y}' textposition: top center layout: xaxis: type: number autorange: true entities: - entity: '' name: Stooklijn unit_of_measurement: Watertemperatuur x: - -20 - $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_oat'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_oat'].state - 30 'y': - $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_wtemp'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_wtemp'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_wtemp'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_wtemp'].state - entity: '' name: Stooklijn + Offset unit_of_measurement: Watertemperatuur x: - -20 - $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_oat'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_oat'].state - 30 'y': - >- $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_wtemp'].state - hass.states['input_number.stooklijn_offset'].state * -1 - >- $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_wtemp'].state - hass.states['input_number.stooklijn_offset'].state * -1 - >- $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_wtemp'].state - hass.states['input_number.stooklijn_offset'].state * -1 - >- $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_wtemp'].state - hass.states['input_number.stooklijn_offset'].state * -1 hours_to_show: 24 refresh_interval: 10 |
LG Therma V MonoBloc HM091MR.U44 hybride | Bosch Compress 3000i (split) 5kW hybride | Home Assistant met WAF
@SalexSun , en wellicht ook anderen, hadden gelijk. Als stooklijn staat ingesteld bij min 10 en plus 10, doet hij voorbij de plus 10 niets. Ik heb net stooklijn opgerekt naar plus 15 (dus nu buiten -10: Tr 30 en buiten +15: Tr 20. Nu gaat hij gewoon aan.
Ik ging uit van grafische weergave in schermpje controller, niet echt intuitief.
bedankt iedereen!
wut?butterkeks schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:45:
Er viel me iets interessants op.
Als je de regeling instelt op water + lucht, kun je het kamertemperatuurregister van de afstandsbediening via Modbus overschrijven en zo een virtuele regelaar programmeren. Hierdoor kun je de watertemperatuur nauwkeuriger regelen dan met alleen de watertemperatuur.
hihihihihi $exbvw schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:46:
Ik heb de stooklijn zo grafisch opgelost:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 type: custom:plotly-graph title: Stooklijn defaults: entity: show_value: false line: shape: line width: 2 mode: lines+markers+text texttemplate: '%{y}' textposition: top center layout: xaxis: type: number autorange: true entities: - entity: '' name: Stooklijn unit_of_measurement: Watertemperatuur x: - -20 - $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_oat'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_oat'].state - 30 'y': - $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_wtemp'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_wtemp'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_wtemp'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_wtemp'].state - entity: '' name: Stooklijn + Offset unit_of_measurement: Watertemperatuur x: - -20 - $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_oat'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_oat'].state - 30 'y': - >- $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_wtemp'].state - hass.states['input_number.stooklijn_offset'].state * -1 - >- $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_wtemp'].state - hass.states['input_number.stooklijn_offset'].state * -1 - >- $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_wtemp'].state - hass.states['input_number.stooklijn_offset'].state * -1 - >- $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_wtemp'].state - hass.states['input_number.stooklijn_offset'].state * -1 hours_to_show: 24 refresh_interval: 10
ik ga die ook even tjekken
echt?Cruiseronline schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:47:
allright, mysterie opgelost.
@SalexSun , en wellicht ook anderen, hadden gelijk. Als stooklijn staat ingesteld bij min 10 en plus 10, doet hij voorbij de plus 10 niets. Ik heb net stooklijn opgerekt naar plus 15 (dus nu buiten -10: Tr 30 en buiten +15: Tr 20. Nu gaat hij gewoon aan.
Ik ging van grafische weergave uit in schermpje controller, niet echt intuitief.
bedankt iedereen!
damn dat had ik nooit verwacht
Is het geen toeval?
Want dan zou de WP ook niet aan gaan beneden de -10?
Waarom loopt de stooklijn grafisch dan door?
Cruiseronline schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:47:
allright, mysterie opgelost.
Ik ging van grafische weergave uit in schermpje controller, niet echt intuitief.
bedankt iedereen!
/f/image/3Fn8F27j7pWQM4kRtcwPYodb.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/n7T5TrLLhcMYJ9OYzPk4PaRN.png?f=fotoalbum_large)
HN091MR NK5 + HU071MR U44
Ik heb bijna een miljoen instellings combinaties getest om het op te lossen, en ik het hier 3 units hangen (2x 7KW en 1x 9KW). op alledrie van alles geprobeerd.......niks hielp........alleen oprekken stooklijn naar +15. Vraag me niet waarom, want het is inderdaad niet logischpaQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:56:
[...]
echt?
damn dat had ik nooit verwacht
Is het geen toeval?
Want dan zou de WP ook niet aan gaan beneden de -10?
Waarom loopt de stooklijn grafisch dan door?
1. overschakelen naar ruimtelucht/water-regelmethode (Modbus FC6/1 tot 1)
2. stel de gewenste temperatuur van 20°C in: (Modbus FC6/2 tot 200).
20° is dan 100% vermogensniveau (kan ook elke andere waarde zijn)
Als Modbus FC6/3 nu is ingesteld op 195 of 205, wordt de temperatuur van de afstandsbedieningssensor overschreven en wordt de compressor iets verhoogd of verlaagd. Hoe verder de waarden van 200 af liggen, hoe sterker de invloed van de regeling.
Misschien kan het opstartgedrag hier beter worden geregeld, omdat niet alleen hele graden als ruimtetemperatuur worden geaccepteerd.
In ieder geval kan de kamertemperatuur worden geregeld zonder een bedrade thermostaat en zonder een extra afstandsbediening. Bijvoorbeeld met een draadloze thermometer van Shelly of iets dergelijks.
Ik ga eens kijken of ik dat hier kan testen ook idd.Cruiseronline schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:00:
[...]
Ik heb bijna een miljoen instellings combinaties getest om het op te lossen, en ik het hier 3 units hangen (2x 7KW en 1x 9KW). op alledrie van alles geprobeerd.......niks hielp........alleen oprekken stooklijn naar +15. Vraag me niet waarom, want het is inderdaad niet logisch
Wel interessante, maar vreemde, configuratie dan.
Temeer reden om het via modbus te regelen dan.
Ik mis wat stappen volgens mij.butterkeks schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:03:
[...]
1. overschakelen naar ruimtelucht/water-regelmethode (Modbus FC6/1 tot 1)
2. stel de gewenste temperatuur van 20°C in: (Modbus FC6/2 tot 200).
20° is dan 100% vermogensniveau (kan ook elke andere waarde zijn)
Als Modbus FC6/3 nu is ingesteld op 195 of 205, wordt de temperatuur van de afstandsbedieningssensor overschreven en wordt de compressor iets verhoogd of verlaagd. Hoe verder de waarden van 200 af liggen, hoe sterker de invloed van de regeling.
Misschien kan het opstartgedrag hier beter worden geregeld, omdat niet alleen hele graden als ruimtetemperatuur worden geaccepteerd.
In ieder geval kan de kamertemperatuur worden geregeld zonder een bedrade thermostaat en zonder een extra afstandsbediening. Bijvoorbeeld met een draadloze thermometer van Shelly of iets dergelijks.
Wat is FC?
ah Sorry, de Modbus-registers worden zo genoemd in Node Red. FC6 is het ingangsregister 0x04 (4000x)
40002 Regelmethode (0/1/2) Node Red FC6-1
40003 Gewenste temperatuur (0,1C x 10) Node Red FC6-2
40004 Temperatuur ruimtelucht (0,1C x 10) Node Red FC6-3
En op die manier enige sturing geven hoe fel de compressor moet op- of aftoeren?
Cruiseronline schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:00:
[...]
Ik heb bijna een miljoen instellings combinaties getest om het op te lossen, en ik het hier 3 units hangen (2x 7KW en 1x 9KW). op alledrie van alles geprobeerd.......niks hielp........alleen oprekken stooklijn naar +15. Vraag me niet waarom, want het is inderdaad niet logisch
Aha. Wellicht is dat dus dat roze gebied.Cruiseronline schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:00:
[...]
Daarbinnen is het verwarmen. In het blauwe gebied (hier niet actief) koelen. Zo kun je een “gat” creëren tussen koelen en verwarmen.
:strip_exif()/f/image/casKy2TKw8Cvy6xIsstGzdU5.jpg?f=fotoalbum_large)
Heb hem op 9 gezet. Het is 11. Blijft wel draaien nu. (Was al wel aan overigens)
Maar voor het aan GAAN kan dat dus idd een grens vormen.
Bijzonder.
#weerwatgeleerd
Is op basis van een HW verbruiksgrafiek niet te zeggenPvdB_BL1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:59:
Het ziet er naar uit dat mijn wp instellingen tot circa 8/9 graden buitentemperatuur goed werken. Dan draait hij nagenoeg constant op 400-500. Maar boven deze buitentemperatuur krijg ik weer kortere cycli van ongeveer 1.5 uur. Je ziet het in de grafiek vanaf afgelopen vrijdag 12:00 uur. Slaat de wp dan af omdat hij hysterese +4 bereikt? Een andere reden kan er niet zijn toch? De externe thermostaten hebben vraag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Informatiescherm in de RMC laat je zien waarom de wp aan of uit gaat
edit:
@PvdB_BL1
Maar as de thermostaat vraag houdt, kan de hysterese niet overschreden zijn lijkt me, tenzij je een te lage watertemperatuur vraagt. 23 bijv, en hij die afgiftemogelijkheid niet heeft, 'dichtloopt' en zo de hysterese overschrijdt.
[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 10-12-2023 14:36 ]
Ja. Het water wordt dan beïnvloed door de lucht in de kamer. Je zou de warmtepomp ook alleen met lucht kunnen regelen, maar dat is vrij moeilijk.paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:19:
Ah volgens mij snap ik nou wat je bedoelt; je kunt zowel Target kamer (lucht) als Target Water bepalen. (?)
En op die manier enige sturing geven hoe fel de compressor moet op- of aftoeren?
[ Voor 19% gewijzigd door butterkeks op 10-12-2023 14:34 ]
[...]
Aha. Wellicht is dat dus dat roze gebied.
Daarbinnen is het verwarmen. In het blauwe gebied (hier niet actief) koelen. Zo kun je een “gat” creëren tussen koelen en verwarmen.
[URL="https://tweakers.net/i/IniMhPi8r_VRJ7o9fkthC-bYFsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/casKy2TKw8Cvy6xIsstGzdU5.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/,URL]
Heb hem op 9 gezet. Het is 11. Blijft wel draaien nu. (Was al wel aan overigens)
Bijzonder.
#weerwatgeleerd
[/quote
naja dat koelen is bij mij net wat anders hekazemo schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:34:
[quote]paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:24:
[...]
[URL="https://tweakers.net/i/IniMhPi8r_VRJ7o9fkthC-bYFsQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/casKy2TKw8Cvy6xIsstGzdU5.jpg?f=user_large",,"1"][Afbeelding][/,URL]
Bijzonder.
#weerwatgeleerd
[/quote
ja er zit meer in het vat..hij kan aut. gaan koelen boven een bepaalde temp. buiten bijv. boven 28gr als de dip ook op koelen staat.....ik heb het ook wel geprobeerd maar het werkt miserabel
Ben benieuwd als het weer warm wordt hoe hij het hier gaat doen nou na alle fw aanpassingen afgelopen zomer.
wel complex hoorbutterkeks schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:33:
[...]
Ja. Het water wordt dan beïnvloed door de lucht in de kamer. Je zou de warmtepomp ook alleen met lucht kunnen regelen, maar dat is vrij moeilijk.
Had @gerlag een soortgelijk iets, maar dan eenvoudiger?
Die + en - volgens mij de Ta op basis van het delta tussen de daadwerkelijke kamertemperatuur van de thermostaat en de kamersetpoint toch? M.a.w.: op de luchthysterese als het ware.
Hierbij de gegevens die de wp laat zien. Heb gekeken naar 1 periode, van 12:34 tot 13:57 uur. Je ziet dat hij start op 23/22 en afslaat op 24/33. Stooklijn die ik nu hanteer is -10 / 34 en +18 / 22.paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:32:
[...]
Is op basis van een HW verbruiksgrafiek niet te zeggen
Informatiescherm in de RMC laat je zien waarom de wp aan of uit gaat
edit:
@PvdB_BL1
Maar as de thermostaat vraag houdt, kan de hysterese niet overschreden zijn lijkt me, tenzij je een te lage watertemperatuur vraagt. 23 bijv, en hij die afgiftemogelijkheid niet heeft, 'dichtloopt' en zo de hysterese overschrijdt.
/f/image/DRpVfZ7vuUpBEf2j7LThFAAz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Gj0CGYWl6zUXRce8FPUU0EeH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PJbNVdWmTmxUEo7bOM3zQrkJ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door Cruiseronline op 10-12-2023 15:17 ]
WaterdebietpaQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:07:
en wat zijn je settings dan?
Besturing: optimale debiet
Pomp cap.: 100%
Verwarming temp.instelling: Uitvoer
Waterverwarming temp.: 15/40
Hysteresis verwarmingswater: -2 en +4
Pompinstelling in verwarming: 2/28
Stille modus staat uit
AI: -10 / 34 en + 18 / 22
paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:24:
[...]
[Afbeelding]
Bijzonder.
#weerwatgeleerd
Correct. Ik hoop eerdaags de code te kunnen delen. Code is nog in alpha staat, die kan je beter nog maar niet openbaar delen.paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:40:
[...]
Had @gerlag een soortgelijk iets, maar dan eenvoudiger?
Die + en - volgens mij de Ta op basis van het delta tussen de daadwerkelijke kamertemperatuur van de thermostaat en de kamersetpoint toch? M.a.w.: op de luchthysterese als het ware.
Maar de vondst van @butterkeks is wat mijn betreft zeker interessant, Het zou het regelbereik van mijn op AI-mode gestoelde regeling kunnen vergroten.
Onderstaand alvast een voorbeeld van mijn PI(D) regeling in actie.
De luchttemperatuursensor is extern, in mijn geval 'Toon' van Eneco.
Het setpoint wordt in mijn geval ook via 'Toon' ingegeven, maar dat kan je natuurlijk ook direct in HA ingeven als je dat zou willen.
Het duurt even, dat was te verwachten met de inherent kleine temperatuurverschillen van een warmtepomp, maar de doeltemperatuur na een staprespons wordt uiteindelijk netjes bereikt. De rimpelingen zijn het gevolg van de onrust in de WP zelf, die zijn er ook zonder m'n PI(D) regeling en waarschijnlijk het gevolg van de vrij kleine overall warmte-inhoud van mijn verwarmingssystem. (radiatoren, geen buffervat)
/f/image/hUeA4pJphGALLQBvZ0lRh5rq.png?f=fotoalbum_large)
Opstartpiekcontrole zit overigens in hetzelfde script.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jY0VhZjKpBYXUYUHwuqOfdrt.png?f=user_large)
9kW U44
Kwam deze post van @paQ tegen (dank daarvoor): https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71645848
Uitvoering:
direct om compressor heen? (warmteafvoer compressor in de zomer tijdens koelen?) Of cover plates aan binnenkant beplakken?
Materiaal:
@paQ gebruikt armaflex. Wordt veel genoemd, maar ik kan de geluidsisolatie waardes niet vinden.
De fabrikant van Armaflex heeft wel een materiaal specifiek tegen geluid: Armasound.
Zie hieronder wat absorptiewaardes van Armasound en een andere materiaal. Weet iemand de geluidsfrequentie van de compressor die we af moeten dekken?
https://local.armacell.co...undRD_ProductRange_NL.pdf
:fill(white):strip_exif()/f/image/6bxZpSwDmVgge2v8oackgH3v.png?f=user_large)
https://www.akoestiekwinkel.nl/merfodem-combinatie-1
:fill(white):strip_exif()/f/image/h7x0GoX5lPVNIOZJnDwNRZey.png?f=user_large)
Armaflex 'muffled' de 'ratel' van een rotatiecompressor.Cruiseronline schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:36:
Beste tweakers, heeft er iemand inzicht in beste materiaal en uitvoering geluidsisolatie compressor?
Kwam deze post van @paQ tegen (dank daarvoor): https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/71645848
Uitvoering:
direct om compressor heen? (warmteafvoer compressor in de zomer tijdens koelen?) Of cover plates aan binnenkant beplakken?
Materiaal:
@paQ gebruikt armaflex. Wordt veel genoemd, maar ik kan de geluidsisolatie waardes niet vinden.
De fabrikant van Armaflex heeft wel een materiaal specifiek tegen geluid: Armasound.
Zie hieronder wat absorptiewaardes van Armasound en een andere materiaal. Weet iemand de geluidsfrequentie van de compressor die we af moeten dekken?
https://local.armacell.co...undRD_ProductRange_NL.pdf
[Afbeelding]
https://www.akoestiekwinkel.nl/merfodem-combinatie-1
[Afbeelding]
Bij mijn zwembad wp haalt het een irritant 'tik' als het ware uit het aanwezige geluid. De enorme fan maakt natuurlijk het meeste geluid, zeker icm het rooster aan de voorzijde waar het dan weer langs moet razen.
Volgens mij scheelde het bij mijn zwembad wp iets van 2 of 3 dB dus ik was er tevreden mee : (buren ook denk ik )
Geen vreemde getallen.PvdB_BL1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 15:51:
[...]
Waterdebiet
Besturing: optimale debiet
Pomp cap.: 100%
Verwarming temp.instelling: Uitvoer
Waterverwarming temp.: 15/40
Hysteresis verwarmingswater: -2 en +4
Pompinstelling in verwarming: 2/28
Stille modus staat uit
AI: -10 / 34 en + 18 / 22
Mits het toch echt niet je externe thermostaat is die de vraag (echt) niet onderbreekt, en je alleen op water stuurt (en niet ook lucht) dan zou ik de hystere voor thermo ON verder verlagen. -2 is aan de krappe kant.
Ergo; hij kan daardoor eigenlij kweer te snel aanspringen waardoor de wp eigenlijk niet tijd genoeg heeft om buiten de hysterese te blijven.
Geen oververhitte compressor in zomer?paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:42:
[...]
Armaflex 'muffled' de 'ratel' van een rotatiecompressor.
Bij mijn zwembad wp haalt het een irritant 'tik' als het ware uit het aanwezige geluid. De enorme fan maakt natuurlijk het meeste geluid, zeker icm het rooster aan de voorzijde waar het dan weer langs moet razen.
Volgens mij scheelde het bij mijn zwembad wp iets van 2 of 3 dB dus ik was er tevreden mee : (buren ook denk ik )
Dit is heel interessant en opent nieuwe mogelijkheden, maar ben het met @paQ eens, kan het ook wat complexer maken.butterkeks schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:17:
De truc is dat je 40004 (ruimteluchttemperatuur) kunt overschrijven en dan de compressor kunt beïnvloeden via 40003, hoe meer de waarde afwijkt van 40004, hoe sterker.
Even hardop denken. De trigger voor aan en uitschakelen zal neem ik aan uit de RMC komen. De WP lekker het uitschakelen laten bepalen dus. En als je de - hysterese op lucht lager zet dan je wilt kun je in HA of ESP bepalen wanneer de WP weer aan moet. Dus zodra de WP uit is zet je hem in 40002 op regelen op water om de bekende routines om overshoot in het opstarten te voorkomen te gerbuiken. Inschakelen doe je via HA/ESP op je eigen favoriete hysterese. Zodra de WP door de opstart cyclus is, zet je 40002 op regelen op lucht.
Na een defrost dezelfde truc uithalen door weer eerst op water te regelen.
Maar dit betekent dan ook dat de stooklijn in HA/ESP gelijk moet zijn aan die in je RMC. Maar ja, als de WP zo mooier regelt en ook mooi gelijkmatig terugmoduleert is het dat wel waard.
En begin me nu ook af te vragen in hoeverre een stooklijn in HA/ESP en de stooklijn in de RMC elkaar kunnen bijten, ook als je alleen op water regelt. Eerder deze week bleef m'n Ta een paar keer lager hangen dan op m'n ingestelde stooklijn in ESP. M'n stooklijn in de RMC is wat lager dan ik nu in ESP gebruik ....
M'n stooklijnn in de RMC eens heel veel lager zetten zal niet door de ballotage komen vrees ik. Misschien toch maar eens een stuk hoger zetten
niet dat ik weet, maar maakt dat uit? (bij verwarmen)Cruiseronline schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:45:
[...]
Geen oververhitte compressor in zomer?
Ik heb mijn zwembadwater eigenlijk nog nooit teruggekoeld.
Als je RMC niet op AUTO staat, maar gewoon op warmte, dan wordt er helemaal niet naar de stooklijn gekeken ga ik van uit. De stooklijn in HA / ESP regelt gewoon zelf een warmte-instelling in de RMC. Die komt 100% van de keren gewoon netjes overeen.BernieW schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:45:
[...]
Dit is heel interessant en opent nieuwe mogelijkheden, maar ben het met @paQ eens, kan het ook wat complexer maken.
Even hardop denken. De trigger voor aan en uitschakelen zal neem ik aan uit de RMC komen. De WP lekker het uitschakelen laten bepalen dus. En als je de - hysterese op lucht lager zet dan je wilt kun je in HA of ESP bepalen wanneer de WP weer aan moet. Dus zodra de WP uit is zet je hem in 40002 op regelen op water om de bekende routines om overshoot in het opstarten te voorkomen te gerbuiken. Inschakelen doe je via HA/ESP op je eigen favoriete hysterese. Zodra de WP door de opstart cyclus is, zet je 40002 op regelen op lucht.
Na een defrost dezelfde truc uithalen door weer eerst op water te regelen.
Maar dit betekent dan ook dat de stooklijn in HA/ESP gelijk moet zijn aan die in je RMC. Maar ja, als de WP zo mooier regelt en ook mooi gelijkmatig terugmoduleert is het dat wel waard.
En begin me nu ook af te vragen in hoeverre een stooklijn in HA/ESP en de stooklijn in de RMC elkaar kunnen bijten, ook als je alleen op water regelt. Eerder deze week bleef m'n Ta een paar keer lager hangen dan op m'n ingestelde stooklijn in ESP. M'n stooklijn in de RMC is wat lager dan ik nu in ESP gebruik ....
M'n stooklijnn in de RMC eens heel veel lager zetten zal niet door de ballotage komen vrees ik. Misschien toch maar eens een stuk hoger zetten
ik heb er zeker geen verstand van, maar ging ervan uit de compressor sowieso warm wordt als hij actief is (of hij nu verwarmt of koelt). In winter geen probleem vermoed ik, maar in zomer met dikke jas aan? Maar als bij jou geen probleem geeft zal t wel meevallen.paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:46:
[...]
niet dat ik weet, maar maakt dat uit? (bij verwarmen)
Ik heb mijn zwembadwater eigenlijk nog nooit teruggekoeld.
[ Voor 6% gewijzigd door Cruiseronline op 10-12-2023 16:52 ]
Sja eigenlijk zit ie nu ook al in een (herfst)jas. Heb hem alleen nog een slaapzak gegevenCruiseronline schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:51:
[...]
ik heb er zeker geen verstand van, maar ging ervan uit de compressor sowieso warm wordt als hij actief is (of hij nu verwarmt of koelt). In winter geen probleem vermoed ik, maar in zomer met dikke jas aan? Maar als bij jou geen probleem geeft zal t wel meevallen.
Eigenlijk weet ik niet of het wat zou uitmaken.
De ThermaV heeft in de zomer natuurlijk de tegenovergestelde werking dan die van de zwembad wp.
Hier wel, in Dubai niet hoorde ik heel recent in het nieuws. . Woonde jij daar niet het dichtste van alle tweakers hier bij in de buurt?paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:55:
De ThermaV heeft in de zomer natuurlijk de tegenovergestelde werking dan die van de zwembad wp.
9kW U44
@BjornHero woont nog dichter bij Dubaigerlag schreef op zondag 10 december 2023 @ 17:09:
[...]
Hier wel, in Dubai niet hoorde ik heel recent in het nieuws. . Woonde jij daar niet het dichtste van alle tweakers hier bij in de buurt?
overigens heb ik vorig jaar zomer wel een keer op het punt gestaan om het water terug te koelen. Als het 39-42 graden is, dan wil je niet in water van 34 zitten...

je koelt er niks van af
[ Voor 25% gewijzigd door paQ op 10-12-2023 17:12 ]
Ik weet uit persoonlijke ervaring wel dat in Qatar zwembaden gekoeld worden in de zomer. (Naar 30-35C...)
2050vandaag, waarom wachten?
Het zijn sowieso niet de externe thermostaten die afslaan, die heb ik in de gaten gehouden.paQ schreef op zondag 10 december 2023 @ 16:44:
[...]
Geen vreemde getallen.
Mits het toch echt niet je externe thermostaat is die de vraag (echt) niet onderbreekt, en je alleen op water stuurt (en niet ook lucht) dan zou ik de hystere voor thermo ON verder verlagen. -2 is aan de krappe kant.
Ergo; hij kan daardoor eigenlij kweer te snel aanspringen waardoor de wp eigenlijk niet tijd genoeg heeft om buiten de hysterese te blijven.
Het moet dan inderdaad de hysterese zijn die ervoor zorgt dat de wp afslaat. Blijkbaar kan hij bij buitentemperaturen onder de 8/9 graden de watertemperatuur uren achter elkaar onder de hysterese drempel houden (de defrost momenten bij buitentemp onder de 2 dan niet meegenomen) maar bij buitentemperaturen van boven de 8/9 graden lukt hem dit maar max 1.5 uur. Daarna schiet hij er boven en schakelt hij uit.....
@paQ ik zet de hysterese instelling op -4 en +4 en kijk de komende dagen wat het gedrag van de wp gaat zijn.
Dank voor de tip:bvw schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:46:
Ik heb de stooklijn zo grafisch opgelost:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 type: custom:plotly-graph title: Stooklijn defaults: entity: show_value: false line: shape: line width: 2 mode: lines+markers+text texttemplate: '%{y}' textposition: top center layout: xaxis: type: number autorange: true entities: - entity: '' name: Stooklijn unit_of_measurement: Watertemperatuur x: - -20 - $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_oat'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_oat'].state - 30 'y': - $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_wtemp'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_wtemp'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_wtemp'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_wtemp'].state - entity: '' name: Stooklijn + Offset unit_of_measurement: Watertemperatuur x: - -20 - $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_oat'].state - $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_oat'].state - 30 'y': - >- $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_wtemp'].state - hass.states['input_number.stooklijn_offset'].state * -1 - >- $ex hass.states['input_number.stooklijn_max_wtemp'].state - hass.states['input_number.stooklijn_offset'].state * -1 - >- $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_wtemp'].state - hass.states['input_number.stooklijn_offset'].state * -1 - >- $ex hass.states['input_number.stooklijn_min_wtemp'].state - hass.states['input_number.stooklijn_offset'].state * -1 hours_to_show: 24 refresh_interval: 10
Dit is nu mijn grafische weergave van de stooklijn:
:strip_exif()/f/image/NUggvev00zWz9Jz5EZhxMn8L.jpg?f=fotoalbum_large)
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Net nog even in mijn logboek gekeken, tussen 12 en 14 uur gaf de wp een buitentemperatuur van 11 graden. Wanneer ik dit vergelijk met mijn stooklijn, dan zou dat een setpoint van 25 graden aanvoer geven. Bij een hysterese instelling van +4, geeft dat 29 graden om af te slaan. In de gegevensregistratie zie ik echter 33 graden staan bij afslaanPvdB_BL1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 14:57:
[...]
Hierbij de gegevens die de wp laat zien. Heb gekeken naar 1 periode, van 12:34 tot 13:57 uur. Je ziet dat hij start op 23/22 en afslaat op 24/33. Stooklijn die ik nu hanteer is -10 / 34 en +18 / 22.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/Mnopie3BEv81nDFr51W2Q12K.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Gj0CGYWl6zUXRce8FPUU0EeH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 17% gewijzigd door PvdB_BL1 op 10-12-2023 20:22 ]
Ik heb ook een split, maar dan 5 kW. Mijn WP slaat af als het verschil tussen in- en uitvoer 7 graden is. Ik zie bij jou een verschil tussen in- en uitvoer bij afslaan van 9 graden.PvdB_BL1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:14:
Net nog even in mijn logboek gekeken, tussen 12 en 14 uur gaf de wp een buitentemperatuur van 11 graden. Wanneer ik dit vergelijk met mijn stooklijn, dan zou dat een setpoint van 25 graden aanvoer geven. Bij een hysterese instelling van +4, geeft dat 29 graden om af te slaan. In de gegevensregistratie zie ik echter 33 graden staan bij afslaanDit klopt toch niet dan? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb bij mijn afgifte systeem alle radiatoren en vloerverwarming afgesteld op een verschil van 3 tot 5 graden. Om het verschil verder onder controle te krijgen heb ik voor de waterstroom gekozen voor vaste flow. Ik heb een buffervat met een externe pomp. Deze pomp heb ik een lagere flow gegeven dan de WP pomp, zodat er een stroming in het vat is, van boven naar beneden, waardoor ook het retour water beter de uitvoer temperatuur volgt.
Voor vandaag een grafiek (waarden zijn van 5 minuten gemiddeld) met bij dit weer nog hoge schommelingen.
:strip_exif()/f/image/cecs1r2EsYqCWU7c0yXFX17B.jpg?f=fotoalbum_large)
----------------------------------------------------------------------------------
De LG heeft bij mijn weten geen forceer mode voor een DHW run.
Nu ik het ESP bordje gebruik van (AUijtdehaag) waar een relais op zit, heb ik het volgende bedacht.
De sensor van de boiler laat ik via het relais lopen (COM + NC). Deze staat default dicht en is er signaal van de boiler temperatuur sensor.
Wanneer ik nu een DHW run wil forceren zet ik het relais uit en na x seconden weer aan. Voila WP springt over op verwarmen DHW
:strip_exif()/f/image/qHLWcbZu0NUngCCj5SEHgYgj.jpg?f=fotoalbum_large)
Mocht het makkelijker kunnen, dan hoor ik het uiteraard graag
[ Voor 21% gewijzigd door markklok op 13-12-2023 14:48 ]
Legion 7i i9 3080 32gb
Je hebt een setting waarbij je de temp kan invoeren wanneer hij aan moet springen..stereohead schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:15:
Mooie hack 😉. Kan de dhw setpoint niet veranderd worden via Modbus? Wat op die manier een run triggered (en dan daarna weer terugzetten op wat het was)
min 10
max 55
Dan springt hij bij 45 aan...
Die 10 graden aanpssen zou dan de truck zijn. Ik kan die echter niet terugvinden in de modbus opties
Legion 7i i9 3080 32gb
Heb niet alles doorgenomen dus ik weet niet of het antwoord al gegeven is. Je warmtepomp slaat af omdat de hysterese overschreden wordt tijdens een oil-return cycle.PvdB_BL1 schreef op zondag 10 december 2023 @ 13:59:
Het ziet er naar uit dat mijn wp instellingen tot circa 8/9 graden buitentemperatuur goed werken. Dan draait hij nagenoeg constant op 400-500. Maar boven deze buitentemperatuur krijg ik weer kortere cycli van ongeveer 1.5 uur. Je ziet het in de grafiek vanaf afgelopen vrijdag 12:00 uur. Slaat de wp dan af omdat hij hysterese +4 bereikt? Een andere reden kan er niet zijn toch? De externe thermostaten hebben vraag.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De compressor gaat 30 seconden hard draaien om olie lekker rond te blazen (terug te winnen). Tijdens deze 30 seconden loopt Ta dus kort op. LG heeft niet bedacht dat het misschien handig zou zijn om tijdens deze 30 seconden even niet af te schakelen op overshoot van de hysterese. Een van de vele vele onbegrijpelijkheden helaas.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
In de manual vindt ik :markklok schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:23:
[...]
Je hebt een setting waarbij je de temp kan invoeren wanneer hij aan moet springen..
min 10
max 55
Dan springt hij bij 45 aan...
Die 10 graden aanpssen zou dan de truck zijn. Ik kan die echter niet terugvinden in de modbus opties
"40009 DHW Target temp."
Geen idee of dat hem is, ben zelf nog niet met Modbus aan de gang. Maar het klinkt als iets wat er mee te maken heeft
Afgelopen zomer onze nieuw aangekochte woning (uit 1934) laten verbouwen, onder andere een warmtepomp laten plaatsen (7KW split unit met IWT). (Qua isolatie zijn vloer-, spouw- en dakisolatie aanwezig. Glas is dubbel glas, in de toekomst willen wij dit laten vervangen door HR++(+?).)
Ik wist weinig van de werking van een warmtepomp af tot ik hem had en mij steeds meer ben gaan inlezen. Hij is aangesloten zoals schema F op onderstaande foto:

De reden van de installateur zou zijn dat wij een naregeling hebben in de woning, waarmee we iedere kamer apart kunnen instellen qua temperatuur en de warmtepomp hierdoor nooit in de problemen komt. We hebben de bgg met VVW en op de verdiepingen Jaga Strada Hybrid radiatoren. Op iedere radiator zit een Wavin Sentio thermostaatknop die in verbinding staat met een kamerthermostaat. De radiatorknop gaat open of dicht, afhankelijk van de temperatuur van de thermostaat. De VVW heeft ook een thermostaatknop.
Aanvankelijk had ik er niet zo'n probleem mee, want hij werkte in september en oktober nog wel goed. Echter was het eind november een stuk minder fijn met het koude weer. De temperatuur in de woning is gewoon goed, alleen de stroomverbruik een stuk minder.
Ik merk dat de temperatuur die de vloer in gaat toch een graad of 4 of 5 lager is dan wat de WP uitstuurt. Als de warmtepomp bezig is met verwarmen, zie ik bijvoorbeeld 28 uitvoer en 24 invoer, de vvw lijkt ook 24 graden door te pompen wat dus een verlies is van 4 graden. Hierdoor zal de WP toch een stuk minder efficiënt werken vergeleken met schema D.
Maar wat nu?
Ik vind het moeilijk van de installateur te 'eisen' de WP aan te sluiten via schema D (of desnoods E), maar vind de huidige opstelling ook niet fijn.
Ik heb de neiging liever zelf een perstang met bijbehorende bek te kopen en zelf maar wat te kloten aan de installatie, het grootste deel ligt er tenslotte al en dan hoef ik maar een deel aan te passen. Echter heb ik totaal geen ervaring met WP en/of CV installaties.. (Ik heb een idee hoe het moet en wat voor problemen zo'n naregeling kan hebben, maar ik kan er dan voor kiezen die van de VVW weg te halen en dus altijd één circuit open te houden óf één van de radiatoren altijd open te laten, maar die eerste heeft dan de voorkeur.)
Ik las ook iemand hier op het forum die dezelfde aansluiting had en de WP harder liet pompen dan de pomp na het buffervat, om zo de WP het buffervat sneller en beter op te laten warmen, waardoor wel de juiste temperatuur door de woning ging.
Zoals gezegd, even een ventilatie... Morgen is mijn vrouw erbij als ze langskomen om de naregeling bij te werken, die werkt helaas niet zoals het hoort. We waren van plan dan onze zorgen uit te spreken (althans, zij is erbij om eventueel het gesprek op te starten) en hopen dat ik wat rustiger kan worden.
PSN: Redrafted
Ik probeerde gisteravond eerst de tip van @paQ, hysterese instelling naar -4 en +4 maar hierdoor kreeg ik enkel langere periodes dat de wp uit bleef tussen de aan momenten. Dit was het dus niet.PeteSplit schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:27:
[...]
Ik heb ook een split, maar dan 5 kW. Mijn WP slaat af als het verschil tussen in- en uitvoer 7 graden is. Ik zie bij jou een verschil tussen in- en uitvoer bij afslaan van 9 graden.
Ik heb bij mijn afgifte systeem alle radiatoren en vloerverwarming afgesteld op een verschil van 3 tot 5 graden. Om het verschil verder onder controle te krijgen heb ik voor de waterstroom gekozen voor vaste flow. Ik heb een buffervat met een externe pomp. Deze pomp heb ik een lagere flow gegeven dan de WP pomp, zodat er een stroming in het vat is, van boven naar beneden, waardoor ook het retour water beter de uitvoer temperatuur volgt.
Voor vandaag een grafiek (waarden zijn van 5 minuten gemiddeld) met bij dit weer nog hoge schommelingen.
[Afbeelding]
Toen ik vanochtend jouw post las, direct het waterdebiet aangepast van optimaal naar vaste flow (15). En zie hier het resultaat:
/f/image/qY9oh0G7THQZmjEJoAc9RgEk.png?f=fotoalbum_large)
Hij blijft nu lekker doordraaien op circa 350w en slaat niet af…zal vanavond thuis eens in de wp zelf kijken welke temperaturen hij nu haalt qua in/uit.
Helder verhaal! Dat verklaart dus waarom hij qua temperatuur hoger komt dan de set +4.M_AW schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:48:
[...]
Heb niet alles doorgenomen dus ik weet niet of het antwoord al gegeven is. Je warmtepomp slaat af omdat de hysterese overschreden wordt tijdens een oil-return cycle.
De compressor gaat 30 seconden hard draaien om olie lekker rond te blazen (terug te winnen). Tijdens deze 30 seconden loopt Ta dus kort op. LG heeft niet bedacht dat het misschien handig zou zijn om tijdens deze 30 seconden even niet af te schakelen op overshoot van de hysterese. Een van de vele vele onbegrijpelijkheden helaas.
[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 11-12-2023 13:25 ]
Dat verschilt nogal per type en bouwjaar, maar kan je zeker zo stellig niet zeggen.paQ schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:24:
gewoon op stille modus zetten bij deze temperaturen, dan krijg je die piekjes ook niet.
Bij mij gebeurt het namelijk ongeacht stille modus of niet. De trigger is als de compressor 60minuten op minder dan 1000W opgenomen vermogen draait, dan gaat hij even 30 seconden naar 45Hz en weer terug.
dan keer ik het om:M_AW schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:29:
[...]
Dat verschilt nogal per type en bouwjaar, maar kan je zeker zo stellig niet zeggen.
Bij mij gebeurt het namelijk ongeacht stille modus of niet. De trigger is als de compressor 60minuten op minder dan 1000W opgenomen vermogen draait, dan gaat hij even 30 seconden naar 45Hz en weer terug.
Hij kan hier uuuuuren op <1000W (320W bijv) draaien zonder enige oilreturn. (op stille modus)
/f/image/aYCiIXDbmjXb99KmG6IzdxvR.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 11-12-2023 13:41 ]
Mooie getallen hoor!paQ schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:35:
[...]
dan keer ik het om:
Hij kan hier uuuuuren op <1000W (320W bijv) draaien zonder enige oilreturn. (op stille modus)
[Afbeelding]
Heb zelfs wel eens gelezen hier bij iemand dat hij op 280W draaide?
Mijn split komt niet lager dan 360W (voor de compressor, incl waterpomp en printplaat enzo ongeveer 400W) en dan altijd om het uur die korte piek.
[ Voor 4% gewijzigd door paQ op 11-12-2023 14:19 ]
Het is zo anders.paQ schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:35:
[...]
dan keer ik het om:
[Afbeelding]
Vaak draait de machine urenlang en zie ik alleen elk uur korte excursies van de compressor en doet het systeem verder niets.
Soms echter, naar schatting één keer per dag, draait de machine dan wild omhoog totdat de bovenste hysteresis is overschreden en schakelt dan uit.
Het maakt niet uit of ik de pomp regel volgens inlaat of uitlaat, optimale regeling of constante regeling.
575 vandaag met een 3-fase

/f/image/FmHTpczXtVdpSiKzPA5ONoX0.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb momenteel mijn parallel buffervat dicht staan trouwens.
opzet is nu:
50m2 vvw (5 zones) op 10cm gelegd met open verdeler en geen naregeling (komt nog)
47m2 vvw (4 zones) op 10cm gelegd met gesloten verdeler en naregeling
T 1.0 260x40
T 2.0 120x100
Handdoek radiator 1500x600
Optimal flow (tot nu toe altijd rond de 17L/min)
30°C
-5 / +4
uitvoer gestuurd
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Bij mij is stille modus vanmorgen uit gegaan. Wel een vermoeden waarom.paQ schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:24:
gewoon op stille modus zetten bij deze temperaturen, dan krijg je die piekjes ook niet.
Scheelt 100watt.
Silent weer aan gezet.
Verder geen effect op rpm compressor, flow of uitgaande watertemperatuur
LG HM123MR + 300L DHW boiler.
yep, bij mijn 7 kW scheelt het 70-90Wgrootkarzijn schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:57:
[...]
Bij mij is stille modus vanmorgen uit gegaan. Wel een vermoeden waarom.
Scheelt 100watt.
Silent weer aan gezet.
Verder geen effect op rpm compressor, flow of uitgaande watertemperatuur
Fan draait ook harder bij stille modus uit.
paQ schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:59:
[...]
yep, bij mijn 7 kW scheelt het 70-90W
Fan draait ook harder bij stille modus uit.
:fill(white):strip_exif()/f/image/xr9yh6kRbIW0bRu1SNB8kD5x.png?f=user_large)
LG HM123MR + 300L DHW boiler.
Ik val onder kaartje D ipv F.Xerox schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:59:
Dit is even een ventilatie van mij... Misschien krijg ik goede tips, misschien is dat uiteindelijk niet nodig maar het zit mij niet helemaal lekker.
Afgelopen zomer onze nieuw aangekochte woning (uit 1934) laten verbouwen, onder andere een warmtepomp laten plaatsen (7KW split unit met IWT). (Qua isolatie zijn vloer-, spouw- en dakisolatie aanwezig. Glas is dubbel glas, in de toekomst willen wij dit laten vervangen door HR++(+?).)
Ik wist weinig van de werking van een warmtepomp af tot ik hem had en mij steeds meer ben gaan inlezen. Hij is aangesloten zoals schema F op onderstaande foto:
[Afbeelding]
De reden van de installateur zou zijn dat wij een naregeling hebben in de woning, waarmee we iedere kamer apart kunnen instellen qua temperatuur en de warmtepomp hierdoor nooit in de problemen komt. We hebben de bgg met VVW en op de verdiepingen Jaga Strada Hybrid radiatoren. Op iedere radiator zit een Wavin Sentio thermostaatknop die in verbinding staat met een kamerthermostaat. De radiatorknop gaat open of dicht, afhankelijk van de temperatuur van de thermostaat. De VVW heeft ook een thermostaatknop.
Aanvankelijk had ik er niet zo'n probleem mee, want hij werkte in september en oktober nog wel goed. Echter was het eind november een stuk minder fijn met het koude weer. De temperatuur in de woning is gewoon goed, alleen de stroomverbruik een stuk minder.
Ik merk dat de temperatuur die de vloer in gaat toch een graad of 4 of 5 lager is dan wat de WP uitstuurt. Als de warmtepomp bezig is met verwarmen, zie ik bijvoorbeeld 28 uitvoer en 24 invoer, de vvw lijkt ook 24 graden door te pompen wat dus een verlies is van 4 graden. Hierdoor zal de WP toch een stuk minder efficiënt werken vergeleken met schema D.
Maar wat nu?
Ik vind het moeilijk van de installateur te 'eisen' de WP aan te sluiten via schema D (of desnoods E), maar vind de huidige opstelling ook niet fijn.
Ik heb de neiging liever zelf een perstang met bijbehorende bek te kopen en zelf maar wat te kloten aan de installatie, het grootste deel ligt er tenslotte al en dan hoef ik maar een deel aan te passen. Echter heb ik totaal geen ervaring met WP en/of CV installaties.. (Ik heb een idee hoe het moet en wat voor problemen zo'n naregeling kan hebben, maar ik kan er dan voor kiezen die van de VVW weg te halen en dus altijd één circuit open te houden óf één van de radiatoren altijd open te laten, maar die eerste heeft dan de voorkeur.)
Ik las ook iemand hier op het forum die dezelfde aansluiting had en de WP harder liet pompen dan de pomp na het buffervat, om zo de WP het buffervat sneller en beter op te laten warmen, waardoor wel de juiste temperatuur door de woning ging.
Zoals gezegd, even een ventilatie... Morgen is mijn vrouw erbij als ze langskomen om de naregeling bij te werken, die werkt helaas niet zoals het hoort. We waren van plan dan onze zorgen uit te spreken (althans, zij is erbij om eventueel het gesprek op te starten) en hopen dat ik wat rustiger kan worden.
WP pompt iets harder dan de 2de Grundfos voor de rest van het huis.
Mijn gedachte hierover: Voor de koudere dagen wil ik het buffervat altijd vol met energie hebben (niet te snel) voor een mogelijke defrost.
Mijn WP staat op de aanbouw.. 1,5 meter van de WP vandaan meet ik met een kamstrup de temperatuur.
Nu is de aanvoer 27,56 graden
Mijn Vloerverdeler beneden (dit is circa 15a 20meter aan pijp verder ontvangt 27,25 graden
Ik snap je gedacht heel goed dat het verschil te groot is en dat je hier veel efficientie mee misloopt
Hoeveel pomp jij aan water rond na het buffervat ? (beter gezegd, wat heb je nodig)
Stel dat je circuit na je buffervat een hogere doorstroom volume nodig heeft dan dat je WP kan leveren. Dan weet ik niet of je er met optie D aan uit gaat komen.
[ Voor 3% gewijzigd door markklok op 11-12-2023 15:11 ]
Legion 7i i9 3080 32gb
In verband met wat aanpassingen moet ik mijn buffertvat (100 liter) nog gaan plaatsen. Maar al enkele weken blijf ik in de gedachte bezig over welke opzet nu het beste is. Doel is om het buffervat op te nemen in de installatie van mijn LG Therma Monoblock.
Zie het volgende plaatje:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Wx6bqnf3PF2OGYGM6LWNi9nL.jpg?f=user_large)
Volgens de instructies en het advies van LG moet het buffervat parallel worden opgenomen conform afbeelding F, maar er is aanzienlijke kans op menging van warm en koud water (zeker met een klein vat als 100L in mijn geval). Een welbekende website met advies over warmtepompen schrijft dat aansluiten conform plaatje D het beste is, want beperkt kans op mengen van warm en koud water etc. Dezelfde website beschrijft ook dat aansluiten volgens F vooral werd gedaan bij installaties met een aanzienlijk groter volume. Op zich volg ik die redeneringen wel, maar het is niet zoals op het advies van LG.
Aansluiten volgens plaatje D zou ook betekenen dat er 2 pompen (die van de WP zelf en de externe) in één leiding zitten. Aangezien de LG nogal gevoelig is voor Flow errors (CH14 etc) zou ik mij kunnen voorstellen dat dit ook een aandachtpunt kan zijn.
De vraag concreet: Zijn er mensen die het volgens plaatje D hebben aangesloten en wat zijn de bevindingen/ervaringen.
Alvast bedankt!
Marcel
Wat je niet probeert, lukt je niet.
Zie een aantal post naar abovende_hardste schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:10:
Hi All,
In verband met wat aanpassingen moet ik mijn buffertvat (100 liter) nog gaan plaatsen. Maar al enkele weken blijf ik in de gedachte bezig over welke opzet nu het beste is. Doel is om het buffervat op te nemen in de installatie van mijn LG Therma Monoblock.
[Afbeelding]
Volgens de instructies en het advies van LG moet het buffervat parallel worden opgenomen conform afbeelding F, maar er is aanzienlijke kans op menging van warm en koud water (zeker met een klein vat als 100L in mijn geval). Een welbekende website met advies over warmtepompen schrijft dat aansluiten conform plaatje D het beste is, want beperkt kans op mengen van warm en koud water etc. Dezelfde website beschrijft ook dat aansluiten volgens F vooral werd gedaan bij installaties met een aanzienlijk groter volume. Op zich volg ik die redeneringen wel, maar het is niet zoals op het advies van LG.
Aansluiten volgens plaatje D zou ook betekenen dat er 2 pompen (die van de WP zelf en de externe) in één leiding zitten. Aangezien de LG nogal gevoelig is voor Flow errors (CH14 etc) zou ik mij kunnen voorstellen dat dit ook een aandachtpunt kan zijn.
De vraag concreet: Zijn er mensen die het volgens plaatje F hebben aangesloten en wat zijn de bevindingen/ervaringen.
Alvast bedankt!
Marcel
Xerox in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Legion 7i i9 3080 32gb
Afhankelijk welke systemen open staan, wordt de pomp na het buffervat nu aangestuurd door de naregeling Wavin Sentio: een vvw met 6 groepen (rond de 2 l/min per groep?) gebruikt ongeveer 12l/min en de radiatoren zo'n 1,5l/min. Maximaal komt ik nu rond de 1,1 m3/uur, dus 18,5 l/min.markklok schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:06:
[...]
Ik val onder kaartje D ipv F.
WP pompt iets harder dan de 2de Grundfos voor de rest van het huis.
Mijn gedachte hierover: Voor de koudere dagen wil ik het buffervat altijd vol met energie hebben (niet te snel) voor een mogelijke defrost.
Mijn WP staat op de aanbouw.. 1,5 meter van de WP vandaan meet ik met een kamstrup de temperatuur.
Nu is de aanvoer 27,56 graden
Mijn Vloerverdeler beneden (dit is circa 15a 20meter aan pijp verder ontvangt 27,25 graden
Ik snap je gedacht heel goed dat het verschil te groot is en dat je hier veel efficientie mee misloopt
Hoeveel pomp jij aan water rond na het buffervat ? (beter gezegd, wat heb je nodig)
Stel dat je circuit na je buffervat een hogere doorstroom volume nodig heeft dan dat je WP kan leveren. Dan weet ik niet of je er met optie D aan uit gaat komen.
Als de kamers geen warmtebehoefte heeft, kan de WP dus lager werken en, wanneer de kamers tijdelijk open gaan, even wat sneller, maar binnen de 20-25 l/min die de WP maximaal doet.
Bizar.. Zit al dagen het topic door te struinen op zoek naar wat antwoorden/info. Vandaag nog niet gelezen in het topic en dacht even snel mn vraag uitzetten.. Haha.markklok schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:12:
[...]
Zie een aantal post naar aboven
Xerox in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Ik zag ook dat ik mijn concrete vraag refereerde naar het verkeerde plaatje. Aangezien jij het hebt aangesloten volgens 'D'. Zie mijn opmerkingen over de mogelijk kans op flow errors. Geen issue bij jou dus?
Wat je niet probeert, lukt je niet.
Ik heb aangesloten zoals F. Werkt hier prima. Wel belangrijk te beseffen dat ik pomp van de warmtepomp alleen op vast percentage kan zetten. Om door de startpiek te komen staat hij op 75%. Resulteert in 22,7 LPM.de_hardste schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:10:
Hi All,
[Afbeelding]
De vraag concreet: Zijn er mensen die het volgens plaatje D hebben aangesloten en wat zijn de bevindingen/ervaringen.
Alvast bedankt!
Marcel
Mijn beperkte afgifte heeft geen naregeling. Hydraulisch ingeregeld. De circulatiepomp staat altijd aan. Draait op ongeveer 7LPM.
Dus als LG weer eens onnodig besluit uit te gaan, tap ik rustig warmte uit mn 200 liter vat. Als deze voldoende is afgekoeld dan gaat de warmtepomp weer aan en gaat het vat weer opwarmen. Afhankelijk van de omstandigheden lukt het daarna om op laag vermogen te blijven draaien en soms ook niet.
Deze setup, met deze instellingen, werkt naar behoren in mijn specifieke situatie laat mijn beperkte afgiftesysteem zo goed mogelijk omgaan met de grillen van de warmtepomp. Ik probeer het te accepteren. Het huis wordt lekker warm en verbruik is acceptabel.
[ Voor 3% gewijzigd door M_AW op 11-12-2023 15:28 ]
Zou je jouw instellingen kunnen delen?M_AW schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:25:
[...]
Ik heb aangesloten zoals F. Werkt hier prima. Wel belangrijk te beseffen dat ik pomp van de warmtepomp alleen op vast percentage kan zetten. Om door de startpiek te komen staat hij op 75%. Resulteert in 22,7 LPM.
Mijn beperkte afgifte heeft geen naregeling. Hydraulisch ingeregeld. De circulatiepomp staat altijd aan. Draait op ongeveer 7LPM.
Dus als LG weer eens onnodig besluit uit te gaan, tap ik rustig warmte uit mn 200 liter vat. Als deze voldoende is afgekoeld dan gaat de warmtepomp weer aan en gaat het vat weer opwarmen. Afhankelijk van de omstandigheden lukt het daarna om op laag vermogen te blijven draaien en soms ook niet.
Deze setup, met deze instellingen, werkt naar behoren in mijn specifieke situatie laat mijn beperkte afgiftesysteem zo goed mogelijk omgaan met de grillen van de warmtepomp. Ik probeer het te accepteren. Het huis wordt lekker warm en verbruik is acceptabel.
Ik heb een 80liter buffervat en de pomp erna staat op maximaal 18 l/min, dit kan ik verlagen maar verlies daardoor ook wat flow in mijn vvw. Op deze manier heb ik zelf na 4 minuten het hele buffervat ververst en afgekoeld
Edit: wat was bijvoorbeeld jouw verbruik op de koude dagen eind november/begin december?
[ Voor 11% gewijzigd door Xerox op 11-12-2023 15:29 ]