9kW U44
Je levert thermische energie in/terug.kazemo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:43:
[...]
de WP leverd niet terug,hij verbruikt alleen maar ,hoe moet dat dan werken??
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
gerlag schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:50:
Ik bedoel de warmte die hij genereert, die is normaal positief maar bij defrost negatief

ff voor mijn begrip: welk probleem wordt hier nu mee opgelost? (er zijn inmiddels zóveel berichten in dit topic dat ik de draad wat ben kwijtgeraakt, vandaar mijn nederige vraag)paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 08:09:
@beumer @tebogo @thido @joep2020
Code is bijgewerkt
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Het principe is eenvoudig:
Het zijn 5 stappen, 0-4, waarbij 0 de beginstap is, en bij 4 was alles weer volgens de initiële stooklijn.
stap 0 maakt de stooklijn -4, stap 1 stooklijn -3, etc.
9kW U44
gerlag schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:55:
Deze blijft werken, maar voor hoe lang nog? Defrosteert wel, lamellen zijn dan wel ijsvrij. Meer ervaringsdekundigen? (is overigens niet de onze)
[Afbeelding]
[ Voor 8% gewijzigd door kazemo op 08-12-2023 10:39 ]
gerlag schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:11:
[...]
ff voor mijn begrip: welk probleem wordt hier nu mee opgelost? (er zijn inmiddels zóveel berichten in dit topic dat ik de draad wat ben kwijtgeraakt, vandaar mijn nederige vraag)
Wil hem ook wel eens proberen van het weekend.paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 07:30:
Mn eps logic heeft zelfstandig vannacht zijn werk gedaan. Ik zal zo de code even bijwerken.
Effe opstaan eerst
Ik zal even bekijken hoe ik hem in kan passen in mijn huidige yaml.
Heb je toevallig grafiek van compressor Hz ter vergelijk?
Ben wel benieuwd wat het scheelt.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Lijkt mij een prima vraag. Als ik het goed heb meegekregen dan wordt na een defrost de offset op -4 gezet zodat je target lager is en de machine rustiger opstart. Daarna wordt om de x minuten (3?) de target met 1 opgehoogd tot je op 0 uitkomt.gerlag schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:11:
[...]
ff voor mijn begrip: welk probleem wordt hier nu mee opgelost? (er zijn inmiddels zóveel berichten in dit topic dat ik de draad wat ben kwijtgeraakt, vandaar mijn nederige vraag)
Doel is dus rustiger starten en niet direct op veel Hz gaan draaien en een overshoot krijgen qua temperatuur.
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Sorry hoor, ik begrijp ook wel dat @paQ druk aan het progammeren is, maar ik probeer te begrijpen welk probleem er met zijn programma wordt opgelost. Als dat @paQ stoort in zijn concentratie, dan mijn excuses, was niet de bedoeling.kazemo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:55:
[...]
@paQ is druk en intensief bezig aan het uittesten en programmeren,je stelt midden in dat proces een vraag je weet niet waar de klepel hangt!!.....vandaar begrijp ik je vraag niet dat is alleen maar storend voor hem en lost niets op!!
9kW U44
Zou het warmtelint op de bodemplaat defect zijn wellicht?gerlag schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 09:55:
Deze blijft werken, maar voor hoe lang nog? Defrosteert wel, lamellen zijn dan wel ijsvrij. Meer ervaringsdekundigen? (is overigens niet de onze)
[Afbeelding]
Dat geeft dan wel kans op dit soort taferelen lijkt mij.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Losbikken gaat het idd niet worden. Nog even geen warm water: het weer wordt warmer, we zien het nog even aan en gaan de afwatering inspecteren zodra dat mogelijk is.kazemo schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 10:16:
[...]
ik zou het ijsblok onderaan eens ontdooien met warm water(niet los bikken)......en als het beter weer is goed schoon maken uitzuigen/schoon blazen dat is toch niet zo moeilijk
Ik vroeg me alleen af of er meer LG monoblocks zijn met een vergelijkbaar ijsbeeld. De onze is overigens onberispelijk, die staat in het westen, vrij kort op de kust, maar deze WP staat 'in het midden des lands'.
@thido : Gaan we proberen te testen. Je zou het haast denken
[ Voor 4% gewijzigd door gerlag op 08-12-2023 12:11 ]
9kW U44
gehgehegerlag schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:06:
[...]
Sorry hoor, ik begrijp ook wel dat @paQ druk aan het progammeren is, maar ik probeer te begrijpen welk probleem er met zijn programma wordt opgelost. Als dat @paQ stoort in zijn concentratie, dan mijn excuses, was niet de bedoeling.
Tijdens het her-/opstarten van de wp gaat de compressor in bepaalde omstandigheden dermate hard draaien, dat er een overshoot ontstaat van je Ta. Soms wel 2-3 graden. Dat is behalve onnodig ook onwenselijk vanwege het langer duren van het terugmoduleren en het op neer gedrag om weer tot de Ta te komen.
De esp Logic laat de wp weten dat zo hard opstarten niet nodig is, waardoor de compressor minder fel begint (als het goed is) en daardoor de overshoot beperkt. Minder hoog optoeren betekent ook dat hij minder tijd kwijt is met het terugmoduleren.
thido schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 11:33:
[...]
Wil hem ook wel eens proberen van het weekend.
Ik zal even bekijken hoe ik hem in kan passen in mijn huidige yaml.
Heb je toevallig grafiek van compressor Hz ter vergelijk?
Ben wel benieuwd wat het scheelt.
/f/image/PSxEdwzmcGMQV0frzwk1JkxZ.png?f=fotoalbum_large)
Zonder de logic zou de compressor opzeker hoger in zijn toeren hebben gezeten. iig boven de 52Hz.
Ik doe dat ook via ha:paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:33:
[...]
[Afbeelding]
Zonder de logic zou de compressor opzeker hoger in zijn toeren hebben gezeten. iig boven de 52Hz.
:strip_exif()/f/image/qv1L8vMpPtWOGeLlOunCEdNa.jpg?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MLdAs1rjJ9Boy5lSTKmLOpsa.jpg?f=user_large)
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
In HA supereenvoudig idd, maar niet standalone en ik ving daarmee geen opstart af.Jojan265 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:37:
[...]
Ik doe dat ook via ha:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan overigens wel, gewoon als compressor van 0 naar > 0 gaat.
Was benieuwd of ik het standalone in ESP gefixt kreeg iig
die 36Hz is dat toeval? Of silent aan?
Ik denk niet dat dat een goede oplossing is. Mijn ervaring is dat er zoveel mogelijk energie in het systeem moet worden gestopt tijdens de opstartfase, omdat de verdamper snel weer bevriest en er te weinig warmte in het systeem komt tussen twee ontdooiprocessen in. Volgens mij heeft de regelaar een PID-logica geïmplementeerd, die zodanig door deze manipulatie wordt beïnvloed dat er uiteindelijk niets klopt.paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:33:
[...]
[Afbeelding]
Mijn ervaring is dat er zo min mogelijk gemanipuleerd moet worden tijdens de startfase (dus ook geen veranderingen in de volumestroom met de mengkraanregelaar).
Maar ik ben nieuwsgierig.
Ik boek er iig prima resultaten mee, en ik meen te zien een (iets) groter interval tussen de defrostsbutterkeks schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:43:
[...]
Ik denk niet dat dat een goede oplossing is. Mijn ervaring is dat er zoveel mogelijk energie in het systeem moet worden gestopt tijdens de opstartfase, omdat de verdamper snel weer bevriest en er te weinig warmte in het systeem komt tussen twee ontdooiprocessen in. Volgens mij heeft de regelaar een PID-logica geïmplementeerd, die zodanig door deze manipulatie wordt beïnvloed dat er uiteindelijk niets klopt.
Mijn ervaring is dat er zo min mogelijk gemanipuleerd moet worden tijdens de startfase (dus ook geen veranderingen in de volumestroom met de mengkraanregelaar).
Maar ik ben nieuwsgierig.
Vergeet niet dat de compressor veel sneller weer terug is op zijn modulatiepunt nu.
In ca 20 min herstart + gemoduleerd (en kalm)
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 08-12-2023 12:47 ]
Ik denk dat het probleem eerder de regeling met constante volumestroom is. Ik ben momenteel aan het experimenteren met het deltaT regelsysteem en ik zie vlottere curves door de modulatie van de pomp. Natuurlijk moet de aanvoertemperatuur iets worden verhoogd, maar de opstartpieken zijn gelijkmatiger. Met deltaT heeft de regelaar nog een variabele die van invloed is.paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:44:
[...]
Ik boek er iig prima resultaten mee, en ik meen te zien een (iets) groter interval tussen de defrosts
Vergeet niet dat de compressor veel sneller weer terug is op zijn modulatiepunt nu.
Dit kan echter heel anders zijn voor mij, omdat ik niet rechtstreeks in het systeem ga, maar in een schakelaar. Ik heb veel snellere veranderingen in de retourtemperatuur.
Daar geldt een beetje dezelfde beperking voor.butterkeks schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:51:
[...]
Ik denk dat het probleem eerder de regeling met constante volumestroom is. Ik ben momenteel aan het experimenteren met het deltaT regelsysteem en ik zie vlottere curves door de modulatie van de pomp. Natuurlijk moet de aanvoertemperatuur iets worden verhoogd, maar de opstartpieken zijn gelijkmatiger. Met deltaT heeft de regelaar nog een variabele die van invloed is.
Dit kan echter heel anders zijn voor mij, omdat ik niet rechtstreeks in het systeem ga, maar in een schakelaar. Ik heb veel snellere veranderingen in de retourtemperatuur.
In de eerste 10-12 min kun je niks doen met de flow. (in de warmtepomp althans) Die flow is zo hoog om het teveel aan Ta weg te werken.
En zeker, bij hogere temperaturen is het A niet nodig en B is een eventuele overshoot ook lang niet zo groot.
Bij opstart altijd op Silent. Na het terugmoduleren gaat Silent eraf na een defrost of bij lage temp.paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:41:
[...]
In HA supereenvoudig idd, maar niet standalone en ik ving daarmee geen opstart af.
Kan overigens wel, gewoon als compressor van 0 naar > 0 gaat.
Was benieuwd of ik het standalone in ESP gefixt kreeg iig
die 36Hz is dat toeval? Of silent aan?
paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:31:
Tijdens het her-/opstarten van de wp gaat de compressor in bepaalde omstandigheden dermate hard draaien, dat er een overshoot ontstaat van je Ta. Soms wel 2-3 graden. Dat is behalve onnodig ook onwenselijk vanwege het langer duren van het terugmoduleren en het op neer gedrag om weer tot de Ta te komen.
9kW U44
met de automation die je hebt zou dat niet hoeven (Die silent)Jojan265 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:55:
[...]
Bij opstart altijd op Silent. Na het terugmoduleren gaat Silent eraf na een defrost of bij lage temp.
Als ik dat niet doe dan gaat hij naar 46 Hz met als gevolg te hoge temperaturen en meer dichtvriezen.paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:25:
[...]
met de automation die je hebt zou dat niet hoeven (Die silent)
Dat zal dan toch de buiten temp zijn.Jojan265 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:35:
[...]
Als ik dat niet doe dan gaat hij naar 46 Hz met als gevolg te hoge temperaturen en meer dichtvriezen.
Ik heb met Ta 30 iig geen 46Hz in de opstart, en eveneens een 7kW U44.
Hieronder waar ik aan het experimenteren ben geweest. Om 2 uur stond de Silent aan voor 2 min. Dit geeft dan af en toe een piek naar 46 Hz. Om 6:51 verandert naar 4 min. Vanaf dan alleen nog maar pieken van 36 Hz.paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:42:
[...]
Dat zal dan toch de buiten temp zijn.
Ik heb met Ta 30 iig geen 46Hz in de opstart, en eveneens een 7kW U44.
/f/image/j2ld7oDpNx9F5sk9dALri7aM.png?f=fotoalbum_large)
(en dan zonder silent)
Ik denk dat het niet uitmaakt hoor of die silent aan staat in het getoonde voorbeeld.
Normaal als ik hem van een silent afhaal en de Ta met rust laat, jakkert de compressor van 36 zo naar 52 Hz nog in de opstart. M.a.w.: probeer eens Ta-4 silent uit.
Duurt wel weer 3 dagen zo te zien aan de weersverwachtingen
Dat zou dan bij mij het verschil tussen de eerste en derde en de tweede defrost kunnen verklaren. Bij de tweede defrost is het verschil tussen Ta en setpoint veel kleiner dan bij de 1e en 3e. Bij de 1 een 3e defrost moet inderdaad mijn automatisering 'te_warm' ingrijpen om afslaan te voorkomen.paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 12:31:
Opvallend: de COP na de 2e defrost is veeel beter dan na de 1e en 3e. Dat geeft kansen op een betere overall COP onder defrost-omstandigheden.
Ik heb dit nog niet in mijn HA geautomatiseerd, maar het moet goed maakbaar zijn.
Ik las dat @Jojan265 al zoiets in HA heeft gemaakt. Heb je wellicht een stukje code beschikbaar ter inspiratie?
/f/image/SLK3khOmRPH2YCWdkYQBaRNo.png?f=fotoalbum_large)
9kW U44
Dit is (was) mijn automation in HA
Doet in wezen hetzelfde
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
| alias: uit de defrost 2 description: test 1 trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.defrosting from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.silent_mode_2 - service: number.set_value data: value: "-4" target: entity_id: number.stooklijn_offset - delay: hours: 0 minutes: 6 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: number.set_value data: value: "-3" target: entity_id: number.stooklijn_offset - delay: hours: 0 minutes: 4 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: number.set_value data: value: "-2" target: entity_id: number.stooklijn_offset - delay: hours: 0 minutes: 4 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: number.set_value data: value: "-1" target: entity_id: number.stooklijn_offset - delay: hours: 0 minutes: 4 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: number.set_value data: value: "0" target: entity_id: number.stooklijn_offset mode: single |
Gedaan. Even wachten op de volgende defrost. Hier is de temperatuur nog laag en hebben we natte sneeuw. Ideaal weer voor een defrost.paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:54:
Trek hem eens een graad lager?
(en dan zonder silent)
Ik denk dat het niet uitmaakt hoor of die silent aan staat in het getoonde voorbeeld.
Normaal als ik hem van een silent afhaal en de Ta met rust laat, jakkert de compressor van 36 zo naar 52 Hz nog in de opstart. M.a.w.: probeer eens Ta-4 silent uit.

W.s. doordat er minder aanvriezing is.gerlag schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:00:
Opvallend: de COP na de 2e defrost is veeel beter dan na de 1e en 3e. Dat geeft kansen op een betere overall COP onder defrost-omstandigheden.
oh echt!Jojan265 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:14:
[...]
Gedaan. Even wachten op de volgende defrost. Hier is de temperatuur nog laag en hebben we natte sneeuw. Ideaal weer voor een defrost.
dit is hier
:fill(white):strip_exif()/f/image/9JNJXCwAnYPEDe8NT91Tvpj8.png?f=user_large)
Dichter bij Dubai he
Zoiets heb ik ook ingesteld. Maar na deze automation staat de AI dan weer op 0. Is er ook een workaround te verzinnen dat de AI weer terug gezet wordt op de waarde van voor de defrost?paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:08:
@gerlag
Doet in wezen hetzelfde
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 alias: uit de defrost 2 description: test 1 trigger: - platform: state entity_id: - binary_sensor.defrosting from: "off" to: "on" condition: [] action: - service: switch.turn_off data: {} target: entity_id: switch.silent_mode_2 - service: number.set_value data: value: "-4" target: entity_id: number.stooklijn_offset - delay: hours: 0 minutes: 6 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: number.set_value data: value: "-3" target: entity_id: number.stooklijn_offset - delay: hours: 0 minutes: 4 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: number.set_value data: value: "-2" target: entity_id: number.stooklijn_offset - delay: hours: 0 minutes: 4 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: number.set_value data: value: "-1" target: entity_id: number.stooklijn_offset - delay: hours: 0 minutes: 4 seconds: 0 milliseconds: 0 - service: number.set_value data: value: "0" target: entity_id: number.stooklijn_offset mode: single
LG Therma V HM091MR.U44
Hier inderdaad ook. Dikke prut..Jojan265 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:14:
[...]
Gedaan. Even wachten op de volgende defrost. Hier is de temperatuur nog laag en hebben we natte sneeuw. Ideaal weer voor een defrost.
LG Therma V HM091MR.U44
een tweede stooklijn offset aanmakenAppieK schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:25:
[...]
Zoiets heb ik ook ingesteld. Maar na deze automation staat de AI dan weer op 0. Is er ook een workaround te verzinnen dat de AI weer terug gezet wordt op de waarde van voor de defrost?
Hierbij het resultaat. Hij gaat zonder Silent tot 46 Hz optoeren, ondanks een lagere target temperatuur.paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 13:54:
Trek hem eens een graad lager?
(en dan zonder silent)
/f/image/0FUJVU2bhFjMX4mb6KaUmuUX.png?f=fotoalbum_large)
Misschien zitten er toch wat dingen anders in.
Als jij een opstart zonder silent tot 36 Hz kunt beperken, dan heeft dat best voordelen. Dat beperkt het aanvriezen een beetje en is dus wenselijk.paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:40:
Hmm. Zo zie je maar hoe het bij iedereen net iets anders reageert. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik de FW in de wp heb van afgelopen zomer. (Even los van het koelen)
Misschien zitten er toch wat dingen anders in.
Kun jij navragen of dit inderdaad door jouw FW komt?
Swerfer schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 17:21:
Ik ben al aardig op weg met mijn grafische stooklijn-card voor HA:
[Afbeelding]
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Zonder silent kom ik na een defrost nu tot 38Hz elke keer.Jojan265 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:43:
[...]
Als jij een opstart zonder silent tot 36 Hz kunt beperken, dan heeft dat best voordelen. Dat beperkt het aanvriezen een beetje en is dus wenselijk.
Kun jij navragen of dit inderdaad door jouw FW komt?
Is er iemand die dat ook heeft gedaan en heeft tips voor mij hoe dit zo goed mogelijk kan doen?
LG-HM163MR-U34
Ik heb ze bij binnenkomst in het huis op de afsluiters geplaatst. Ca 3 m na uitgang wp.The_KnarF schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:56:
Ik wil in de wp ds18b20 sensoren op water_out en water_in plakken.
Is er iemand die dat ook heeft gedaan en heeft tips voor mij hoe dit zo goed mogelijk kan doen?
Met tiewraps aan de afsluiters bevestigd, en aan allebei een spuitje thermische pasta leeggedrukt voor goed contact. Afgetapet, en daarover buisisolatie. De sensoren zitten op een Shelly Add On, en registreert elke.1 gr verschil. Reageert verbazingwekkensd snel.
Is het bij de modernere variant mogelijk om voor water bijvoorbeeld -1 +7 in te stellen? Wat zijn de uitersten?
En wat zijn de uitersten voor lucht? Is bijvoorbeeld -0,5 en +1 mogelijk?
Alvast bedankt!
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Ik heb binnen alleen meerlaags buis kunststof dat lijkt te veel afwijking te geven.paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:59:
[...]
Ik heb ze bij binnenkomst in het huis op de afsluiters geplaatst. Ca 3 m na uitgang wp.
Met tiewraps aan de afsluiters bevestigd, en aan allebei een spuitje thermische pasta leeggedrukt voor goed contact. Afgetapet, en daarover buisisolatie. De sensoren zitten op een Shelly Add On, en registreert elke.1 gr verschil. Reageert verbazingwekkensd snel.
En Ik vraag me af of zon buis wel tegen thermal paste kan.
LG-HM163MR-U34
4 plus een 4 min voor water, lucht weet ik nietM_AW schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:12:
Even kort vraagje voor diegenen met een controller waar je de onder en boven-hysterese onafhankelijk van elkaar kan instellen. Wat zijn voor water en voor lucht de maximaal instelbare waarden? Ik heb er zelf eentje waar ik alleen nog maar 'type 0' t/m 'type 3' kan instellen.
Is het bij de modernere variant mogelijk om voor water bijvoorbeeld -1 +7 in te stellen? Wat zijn de uitersten?
Alvast bedankt!
LG-HM163MR-U34
Jammer,The_KnarF schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:14:
[...]
4 plus een 4 min voor water, lucht weet ik niet
Had gehoopt dat -1 +7 ofzo mogelijk was. Helaas. Tnx.
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
ah, nee je moet wel op metaal contact zitten lijkt me, en anders IN het water.The_KnarF schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:12:
[...]
Ik heb binnen alleen meerlaags buis kunststof dat lijkt te veel afwijking te geven.
En Ik vraag me af of zon buis wel tegen thermal paste kan.
@M_AW Voor lucht is er een minimum tussen de onder- en bovengrens van 2. Je kunt de ondergrens van -3..0 instellen en de bovengrens van 0..4.The_KnarF schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:14:
[...]
4 plus een 4 min voor water, lucht weet ik niet
Ik heb deze gevonden (misschien niet voor alle modellen)M_AW schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:12:
Even kort vraagje voor diegenen met een controller waar je de onder en boven-hysterese onafhankelijk van elkaar kan instellen. Wat zijn voor water en voor lucht de maximaal instelbare waarden? Ik heb er zelf eentje waar ik alleen nog maar 'type 0' t/m 'type 3' kan instellen.
Alvast bedankt!
:strip_exif()/f/image/h0NpZvmcqdFRRCYtIvJ7V5EM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4YRHZd2U5Jpc1T7mK5w2kTMZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/61u2vM1tBbrHpQyAIAwmDZnp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/u4ItwoOZRA8t9bjs2QEooI1M.jpg?f=fotoalbum_large)
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
Bij mij toert ie ondanks defrost script toch op naar 51HZ!Jojan265 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 15:33:
[...]
Hierbij het resultaat. Hij gaat zonder Silent tot 46 Hz optoeren, ondanks een lagere target temperatuur.
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/DjlsX9gaYdVFgVWTTV1Mpe5g.jpg?f=fotoalbum_large)
LG-HM071MR-U44
zo zit het bij mij ongeveer..The_KnarF schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:56:
Ik wil in de wp ds18b20 sensoren op water_out en water_in plakken.
9kW U44
ja maar je vraagt ook een behoorlijk hogere temp.gigabit schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:03:
[...]
Bij mij toert ie ondanks defrost script toch op naar 51HZ!
[Afbeelding]
Hij moet er wel aan kunnen komen he
Verder lastig te zeggen zonder doel temp er bij.
edit:
@gigabit Geen idee of je mijn Logic bedoelde, maar heb zojuist nog wat foutjes eruit gesloopt in geval van een opstart (ipv defrost)
paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
edit 2:
Je moet eigenlijk eens een (her)start ZONDER stille modus doen om te zien hoe snel Ta stijgt, en daarop het aantal minuten aanpassen.
[ Voor 30% gewijzigd door paQ op 08-12-2023 20:26 ]
Hoe staat je flow van de waterpomp? Ook die heeft invloed op de opstartpiek. Bij mij staat de flow als volgt:gigabit schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:03:
[...]
Bij mij toert ie ondanks defrost script toch op naar 51HZ!
[Afbeelding]
/f/image/kw7zRFFKQkMCg5DjQatLmZAc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/qSTUV6oRlt8YEvcakb4h5VeE.png?f=fotoalbum_large)
Is daar wat aan te doen?
Edit: parallel buffer, aangesloten zoals aangeraden op warmtepomp-tips.
[ Voor 9% gewijzigd door Devil op 08-12-2023 22:41 ]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Ja, dat is het nadeel van optimaal met een parallel buffet,Devil schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:39:
Ik had vandaag m'n flow bij wijze van experiment eens op optimaal gezet ipv fixed. Waar ik tegenaan liep is dat hij dan helemaal terug regelt naar 17l/m en vervolgens m'n CV pomp m'n 200l buffer helemaal leeg trekt. Op een gegeven moment was Ta 36 en de temperatuur van het CV water nog maar 33, omdat de buffer op 30 graden stond.
Is daar wat aan te doen?
Wat was jou fixed flow?
Ik draai nog steeds op optimal, ook met parallel buffer, rekening houdend met die mindere flow dan de stooklijn iets hoger zetten.
Ik heb sinds gisteren het buffet er tussenuit gehaald, ik verwacht dan dat de pomp sneller en hogere flow aanneemt als dat nodig is.
En als het kan lekker rustig op die 17l/m te pruttelen.
Verschil is lastig aan te geven, vannacht vroor het nog een nu is het bijna 10°c.
Vannacht heeft de lg op het koudste moment een tijdje op 25l/m gedraaid, en het was niet afgekoeld in huis.
Ik ben benieuwd hoe het loopt de komende tijd.
LG-HM163MR-U34
LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5
Ik heb dit aangezet. Dit heeft geen invloed op gedrag WP, is voor monitoring, geeft dan mooiere plaatjes :Speedener schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:09:
Vraag aan de mensen waar het wel goed (genoeg) draait: hebben jullie instellingen "aan" staan bij de energy settings (outdoor unit capacity, target instantaneous, target power consumption)? Bij mij staat alles op "off".
:strip_exif()/f/image/na6F7JWlR77TScXdMKUYlUob.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9ZTbmLnJZvIWFRj5FJj36qw5.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb een parallel buffer en heb gemerkt dat de flow op optimaal erg daalt waardoor de flow door het buffervat omkeert en afkoelt. ook had ik een grote deltaT soms 7 graden en ook dat de WP snel afsloeg (waarschijnlijk ook door de overschrijding van de doeltemp met 7 graden).Devil schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 22:39:
Ik had vandaag m'n flow bij wijze van experiment eens op optimaal gezet ipv fixed. Waar ik tegenaan liep is dat hij dan helemaal terug regelt naar 17l/m en vervolgens m'n CV pomp m'n 200l buffer helemaal leeg trekt. Op een gegeven moment was Ta 36 en de temperatuur van het CV water nog maar 33, omdat de buffer op 30 graden stond.
Is daar wat aan te doen?
Ik heb de flow vast gezet en die van de circuitpomp nu verlaagt tot onder die van de WP, zodat het buffervat altijd boven warm en onder koud is. Het water mengt nu alleen onder waardoor de deltaT invoer (retour) niet meer zo hoog wordt en de invoer (retour) sneller de uitvoer (aanvoer) volgt.
Ik heb het buffervat parallel en door het vat.
zie:
Hoe komt het dat jij van die mooie grafische afbeeldingen hebt?PeteSplit schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:32:
[...]
Ik heb dit aangezet. Dit heeft geen invloed op gedrag WP, is voor monitoring, geeft dan mooiere plaatjes :
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je een nieuwere software versie of zo?
Of moet ik een instelling aanpassen?
montebaldo55 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:44:
[...]
Hoe komt het dat jij van die mooie grafische afbeeldingen hebt?
Speedener schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 09:09:
Vraag aan de mensen waar het wel goed (genoeg) draait: hebben jullie instellingen "aan" staan bij de energy settings (outdoor unit capacity, target instantaneous, target power consumption)? Bij mij staat alles op "off".
Mijn flow van de waterpomp staat op: Vast waardebiet 9 l/mJojan265 schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 20:31:
[...]
Hoe staat je flow van de waterpomp? Ook die heeft invloed op de opstartpiek. Bij mij staat de flow als volgt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik zie dat bij mij de silentmode direct geactiveerd wordt bij start defrost maar bij jou start deze pas na de defrost. Dan stopt mijn silentmode ook eerder na een defrost. Misschien ook een oorzaak van de piek.
@paQ pac Mijn target temp instellingen zijn +18 > 29 en -10 > 37
En ik gebruik momenteel met het opstart defrost script van Jojan265
:strip_exif()/f/image/blP9nMN5rEHPk9dyJRX7vj7x.jpg?f=fotoalbum_large)
LG-HM071MR-U44
Nederlandskazemo schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:37:
[...]
zet hem eens op nederlands dat praat wat makkelijker!
:strip_exif()/f/image/yhDhrsBx7wpKp6wALCICZCeG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb RMC versie 3066 (warmte afgifte alleen bij Split, Monoblock S en R290)montebaldo55 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 10:44:
[...]
Hoe komt het dat jij van die mooie grafische afbeeldingen hebt?
Op het scherm moet je naast menu ook Energie hebben staan:
:strip_exif()/f/image/m1syMKyqFmMapDN3wXBhUsGN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie daar dus exact wat er bij mij ook na een defrost zou gebeuren.gigabit schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 11:39:
[...]
Mijn flow van de waterpomp staat op: Vast waardebiet 9 l/m
Ik zie dat bij mij de silentmode direct geactiveerd wordt bij start defrost maar bij jou start deze pas na de defrost. Dan stopt mijn silentmode ook eerder na een defrost. Misschien ook een oorzaak van de piek.
@paQ pac Mijn target temp instellingen zijn +18 > 29 en -10 > 37
En ik gebruik momenteel met het opstart defrost script van Jojan265
[Afbeelding]
Zolang de silent mode aan is 36Hz, als je die uitzet maar de opstart nog bezig is, dan vliegt de compressor omhoog.
Doeltemp van je Ta staat helaas niet op de grafiek, dus nog steeds geen idee welke method eje daar nou toepast (If any at all)
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 09-12-2023 12:11 ]
Wat wordt er bedoeld met Doeltemp Ta?paQ schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 12:10:
[...]
Ik zie daar dus exact wat er bij mij ook na een defrost zou gebeuren.
Zolang de silent mode aan is 36Hz, als je die uitzet maar de opstart nog bezig is, dan vliegt de compressor omhoog.
Doeltemp van je Ta staat helaas niet op de grafiek, dus nog steeds geen idee welke method eje daar nou toepast (If any at all)
LG-HM071MR-U44
De temperatuur die je wp wil gaan maken. Of opdracht toe heeft gekregen. Het setpoint van het water dus.
Nogmaals dank, de reden waarom en het principe is me nu helder.paQ schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 14:08:
@gerlag
Doet in wezen hetzelfde
Ik heb het in mijn script nu proberen op te lossen door te 'verbieden' een meer dan 1 graad hoger setpoint dan de actuele watertemperatuur toe te staan. Wel binnen de grenzen van wat de AI mode aan kan helaas. Voorlopig heb ik deze limitering altijd aan staan, misschien dat daarmee de onrust in m'n systeem ook wat is te temperen. Immers, de therma V reageert naar mijn beleving behoorlijk (te?) fanatiek op grote verschillen tussen werkelijke waarde en setpoint.
Nu maar weer wachten op defrosts.

9kW U44
Eenzelfde situatie treedt op bij een reguliere start.gerlag schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 13:03:
[...]
Nogmaals dank, de reden waarom en het principe is me nu helder.
Ik heb het in mijn script nu proberen op te lossen door te 'verbieden' een meer dan 1 graad hoger setpoint dan de actuele watertemperatuur toe te staan. Wel binnen de grenzen van wat de AI mode aan kan helaas. Voorlopig heb ik deze limitering altijd aan staan, misschien dat daarmee de onrust in m'n systeem ook wat is te temperen. Immers, de therma V reageert naar mijn beleving behoorlijk (te?) fanatiek op grote verschillen tussen werkelijke waarde en setpoint.
Nu maar weer wachten op defrosts.
Hoi ik heb een monoblock HM051MR.U44. Van de week bij lage temperatuur (2 graden) valt warmtepomp uit, start niet vanzelf weer op en in display staat antivries. Warmtepomp is met aan/uit knop op rmc weer te starten.kazemo schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:57:
[...]
dan is hij uitgegaan op externe thermostaat dan word het veld grijs aan/uit knop is dan ook uit(lampje brand dan ook niet op RMC)......is bij mij ook zo met externe thermostaat ....druk aub op 2bar......remedy externe thermostaat hoger zetten
Kazemo adviseert externe thermosstaat hoger te zetten maar hoe doe ik dat en wat is de achtergrond van deze oplossing?
Groet Paul Wauters
Puur kijkend naar de radiatoren met thermostaat knoppen zou ik zeggen proportionele druk. Maar misschien verpest dat wel het samenspel met de WP en het buffervat?
Ik zit trouwens weer de hele dag in de kou, omdat hij vrolijk 2 a 3 graden onder de target blijft hangen lekker terug gemoduleerd. Nu tweede seizoen met de LG en begin het steeds meer een klote ding te vinden. Ik blijf er mee bezig en het heeft eigenlijk nog nooit consequent goed gewerkt.
[ Voor 28% gewijzigd door Devil op 09-12-2023 14:25 ]
Als de unit terug moduleert voordat de ingestelde temperatuur bereikt is verwacht ik toch dat dat met de instellingen te maken heeft. Misschien even "back to basics" en eenvoudige instellingen kiezen met een voldoende hoge ta zodat hij wel full power moet gaan?
https://github.com/Swerfer/HA-Stooklijn-card
:strip_exif()/f/image/6JuGF7sFqRIxQ2jLk4PhvuLX.jpg?f=fotoalbum_large)
Natuurlijk moet je wel even je eigen entities gebruiken...
[ Voor 33% gewijzigd door Swerfer op 09-12-2023 15:57 ]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
oeSwerfer schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:55:
Mijn stooklijn card is voorlopig goed genoeg. Je kunt hem downloaden op:
https://github.com/Swerfer/HA-Stooklijn-card
[Afbeelding]
Natuurlijk moet je wel even je eigen entities gebruiken...
die ga ik meteen even checken
Over het opstart overshoot blablaa.
Kijk, als je 'te vroeg' aan de setpoint gaat trekken:
/f/image/MSJ3dW9VxPzf2SPvq1hFKQif.png?f=fotoalbum_large)
Dan heeft heel de exercitie geen zin
Hoe kan ik naast deze sensoren ook de LG Therma Warmtepomp bedienen via Modbus?
In de handleiding staat welk modbus-register read-only of read-write zijn. Je kan dus kijken welke registers je allemaal kan schrijven en wat dat doet. Ik gebruik zelf alleen de stille-modus als button in HA en met een stooklijn automation/sensor bepaal ik de doeltemperatuur.RVerheijden schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:58:
Ik heb nu een middels Modbus diverse sensoren in HomeAssistant beschikbaar.
Hoe kan ik naast deze sensoren ook de LG Therma Warmtepomp bedienen via Modbus?
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
GHB installaties Rijssen?Mediokas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:28:
[...]
Ok dankje. Ik ga maar gewoon wat bedrijven bellen om te kijken of iemand me kan helpen. Dit durf ik niet zelf aan.
LG 9KW U44 (3.064)
Heb je ook in de code in de YAML de entiteiten aangepast? min_water is overigens de temperatuur wat bij de minimum buitentemperatuur hoort.paQ schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:10:
@Swerfer , als ik de entiteiten aanpas naar de mijne, dan gebeurt er eigenlijk nog niets. Mis ik nog ergens code die niet op git staat?
ergo: hoe definieer ik de gebruikte variables?
:strip_exif()/f/image/IEKffWfkG1a2MRk1HR05elLn.jpg?f=fotoalbum_large)
Daar heb ik heel wat uurtjes mee verbrand, om de lengte van de stooklijn goed te krijgen. Nog steeds niet dus
[ Voor 10% gewijzigd door Swerfer op 09-12-2023 16:36 ]
Ja als ik de target 4 graden verhoog dan gaat hij weer gas geven en komt uiteindelijk weer goed uit. Maar ik wil niet de hele dag elk uur op m'n telefoon kijken of ik iets moet doen om ervoor te zorgen dat m'n huis niet afkoelt.KarsS schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:33:
Hmm, hier zitten we er warmpjes bij omdat de LG consequent 1.2 graden hoger gaat dan de target![]()
Als de unit terug moduleert voordat de ingestelde temperatuur bereikt is verwacht ik toch dat dat met de instellingen te maken heeft. Misschien even "back to basics" en eenvoudige instellingen kiezen met een voldoende hoge ta zodat hij wel full power moet gaan?
Het is ook niet dat hij de target niet haalt, hij overshoot vaak iets en moduleert dan te ver terug en blijft daar in hangen.
[ Voor 8% gewijzigd door Devil op 09-12-2023 16:44 ]
Ja daarom zet mijn script hem eenmalig (iets lager bij hoge buitentemperatuur) en laat ik hem eerst stabiliseren.paQ schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 15:57:
[...]
oe
die ga ik meteen even checken
Over het opstart overshoot blablaa.
Kijk, als je 'te vroeg' aan de setpoint gaat trekken:
[Afbeelding]
Dan heeft heel de exercitie geen zin
Naar mijn bescheiden mening zijn dan, of je instellingen niet goed zijn, of je installatie is niet in orde. Ik begrijp dat je met een parallel buffervat en thermostaatkranen werkt? Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar het lijkt mij wel lastig te regelen door de vele variabelen.
Vandaar mijn suggestie de zaken om te beginnen zo simpel mogelijk te houden en de LG zo min mogelijk zelf te laten bepalen (vast debiet b.v.).
Maar goed, waarschijnlijk heb je dat zelf ook allemaal al wel bedacht...
Als je wat meer informatie hebt wil ik wel proberen mee te denken. Van warmtepompen heb ik nog maar weinig verstand maar ben wel veel bezig geweest met regel circuits.
Kun je met externe thermostaat AI mode draaien met alleen water sensor?
Heat mode op alleen water werkt prima met de externe thermostaat, en AI mode met de controller op water + lucht ook.
Maar nu ik AI mode alleen water met externe thermostaat wil proberen gaat unit wel aan als thermostaat aan gaat, maar geeft AI mode geen actie. Water temperatuur in systeem is onder hysterese grens van de stooklijn. AI verhogen naar +5 helpt niet.
Stooklijn (AI=0):
- min 10: Tr 30
- plus 10: Tr 22
hysterese water: 0/+4
Tr actual: 20
Zou dat graag eens proberen. Ik ben niet zo'n fan van de lucht hysterese van 2 graden die de controller minimaal handhaaft........wil eens kijken of ik wat kan experimenteren met externe thermostaat met een krappere hysterese (als dat werkt)
[ Voor 12% gewijzigd door Cruiseronline op 09-12-2023 18:36 ]
Cruiseronline schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:16:
Hallo tweakers, ik heb al gezocht op dit forum, maar op deze vraag heb ik nog geen antwoord gevonden:
Kun je met externe thermostaat AI mode draaien met alleen water sensor?
Heat mode op alleen water werkt prima met de externe thermostaat, en AI mode met de controller op water + lucht ook.
Maar nu ik AI mode alleen water met externe thermostaat wil proberen slaat hij niet aan. Water temperatuur in systeem is onder hysterese grens van de stooklijn. AI verhogen naar +5 helpt niet.
Stooklijn (AI=0):
- min 10: Tr 30
- plus 10: Tr 22
hysterese water: 0/+4
Tr actual: 20
Zou dat graag eens proberen. Ik ben niet zo'n fan van de lucht hysterese van 2 graden die de controller minimaal handhaaft........wil eens kijken of ik wat kan experimenteren met externe thermostaat met een krappere hysterese (als dat werkt)
[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 09-12-2023 18:00 ]
To be clear: AI staat dan op alleen water, dus alleen water stooklijn.
[ Voor 26% gewijzigd door Cruiseronline op 09-12-2023 19:40 ]
Cruiseronline schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 17:59:
Hoi. Ja de externe thermostaat werkt perfect (dipschakelaar 8 aangezet), maar dan geeft de AI mode niet thuis. Reboot gedaan. AI verhoogd. stooklijn verhoogd. Maar slaat niet aan. Zou AI alleen werken met de controller misschien? Zou jammer zijn........
To be clear: AI staat dan op alleen water, dus alleen water stooklijn.
[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 09-12-2023 18:06 ]
Nu zoeken waar ik het fout heb gedaan. Bij mij als volgt
- Externe 230V aan/uit thermostaat met dip schakelaar 8 aan (yes, thermostaat werkt prima, heat mode ook)
- AI mode geselecteerd
- stooklijn -10:Tr 30, +10: Tr 22
- temperatuur sensor: alleen water
- hysterese verwarmingswater: 0/+4
- pomp actie: elke minuut aan/uit (zodat hij water temp registreert)
- actuele watertemperatuur: Ta 20 / Tr 20
Ben ik nog wat vergeten?
[ Voor 10% gewijzigd door Cruiseronline op 09-12-2023 18:10 ]
Cruiseronline schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:08:
Dat is al goed nieuws!
Nu zoeken waar ik het fout heb gedaan. Bij mij als volgt
- Externe 230V aan/uit thermostaat met dip schakelaar 8 aan (yes, thermostaat werkt prima, heat mode ook)
- AI mode geselecteerd
- stooklijn -10:Tr 30, +10: Tr 22
- temperatuur sensor: alleen water
- hysterese verwarmingswater: 0/+4
- pomp actie: elke minuut aan/uit (zodat hij water temp registreert)
- actuele watertemperatuur: Ta 20 / Tr 20
Ben ik nog wat vergeten?

[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 09-12-2023 18:16 ]
Zoals gezegd, gecombineerd met heat mode doet thermostaat gewoon zn ding. Unit gaat aan, en heat mode begint te draaien
maar datzelfde in AI mode (alleen water) resulteert in ..........geen actie
[ Voor 3% gewijzigd door Cruiseronline op 09-12-2023 19:41 ]
op water op uitvoer sturen ....stooklijn is goed??? of hoger zetten......staat lampje op RMC dat moment uit??Cruiseronline schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:15:
Thermostaat doet goed, dat is volgens mij probleem niet. Zit op aansluiting 23 en 26. Doet wat hij moet doen (schakelt unit aan en ujit)
Zoals gezegd, gecombineerd met heat mode doet thermostaat gewoon zn ding. Unit gaat aan, en heat mode begint te draaien
maar datzelfde in AI mode resulteert in ..........geen actie
[ Voor 3% gewijzigd door kazemo op 09-12-2023 18:25 ]
En bij jou staat dus op AI alleen water, sturen op uitvoer? Wat is je huidige stooklijn (die werkt)?
Cruiseronline schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:25:
ik ga aantal dingen proberen ja, bedankt!
En bij jou staat dus op AI alleen water, sturen op uitvoer? Wat is je huidige stooklijn (die werkt)?
[ Voor 4% gewijzigd door kazemo op 09-12-2023 18:45 ]
Aardig dat je aanbied om te helpen!KarsS schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 16:57:
@Devil Snap ik, maar dat kan ook niet de bedoeling zijn, om steeds handmatig in te moeten grijpen. Er moet naar mijn mening een verklaring zijn waarom de LG terug moduleert ver voor je target temperatuur bereikt is.
Naar mijn bescheiden mening zijn dan, of je instellingen niet goed zijn, of je installatie is niet in orde. Ik begrijp dat je met een parallel buffervat en thermostaatkranen werkt? Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar het lijkt mij wel lastig te regelen door de vele variabelen.
Vandaar mijn suggestie de zaken om te beginnen zo simpel mogelijk te houden en de LG zo min mogelijk zelf te laten bepalen (vast debiet b.v.).
Maar goed, waarschijnlijk heb je dat zelf ook allemaal al wel bedacht...
Als je wat meer informatie hebt wil ik wel proberen mee te denken. Van warmtepompen heb ik nog maar weinig verstand maar ben wel veel bezig geweest met regel circuits.
Ik ben inmiddels alleen zo ver dat ik vrij zeker weet dat de aansturing gewoon erg slecht werkt. De setup is niet heel complex, een parallel buffer, overal convectors met fans en op de bovenverdieping thermostaatkranen. Beneden staat alles altijd open.
Inmiddels tweede stookseizoen bezig en heb zo ongeveer elke setting en combinatie van settings al eens geprobeerd. De logica van het apparaat is onvolgbaar.
Devil schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 18:50:
[...]
Aardig dat je aanbied om te helpen!
Ik ben inmiddels alleen zo ver dat ik vrij zeker weet dat de aansturing gewoon erg slecht werkt. De setup is niet heel complex, een parallel buffer, overal convectors met fans en op de bovenverdieping thermostaatkranen. Beneden staat alles altijd open.
Inmiddels tweede stookseizoen bezig en heb zo ongeveer elke setting en combinatie van settings al eens geprobeerd. De logica van het apparaat is onvolgbaar.