LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 119 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 23:25
gerlag schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:35:
[...]

De stooklijn zelf wordt als zodanig sowieso niet aan gepast door de kamertemperatuurregeling. De stooklijn moet initieel correct zijn ingesteld. Zie ook het bericht van @Jojan265
De stooklijn is correct ingesteld wanneer, als je op alleen water stookt, de ruimtetemperatuur bij verschillende buitentemperaturen de gewenste waarde heeft. De kamertemperatuurregeling zal alleen de vigerende stooklijntemperatuur iets plussen of minnen om exact op de gewenste waarde uit te komen.
Dit lijkt wel het geval, echter blijft ook hier dan de temperatuur binnen dan steken op 20 graden, ipv gewenst 21.

Is dat dan de hysterese op lucht?( -1 +1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:54
Cees-JanH schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:47:
[...]

Dit lijkt wel het geval, echter blijft ook hier dan de temperatuur binnen dan steken op 20 graden, ipv gewenst 21.

Is dat dan de hysterese op lucht?( -1 +1)
Correct me if im wrong maar volgens mij is het enige wat regelen op lucht doet is:

Temperatuur water regelen (AI of warmte)

Uit/aan op de hysterese van de lucht.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-05 14:07
gerlag schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:35:
[...]

De stooklijn zelf wordt als zodanig sowieso niet aan gepast door de kamertemperatuurregeling. De stooklijn moet initieel correct zijn ingesteld. Zie ook het bericht van @Jojan265
De stooklijn is correct ingesteld wanneer, als je op alleen water stookt, de ruimtetemperatuur bij verschillende buitentemperaturen de gewenste waarde heeft. De kamertemperatuurregeling zal alleen de vigerende stooklijntemperatuur iets plussen of minnen om exact op de gewenste waarde uit te komen.
Als dat het geval zou zijn, zou de ruimtesensor (in Slovenië noemen we hem ook wel ruimtecorrector, omdat deze bedoeld is om de stooklijn aan te passen/corrigeren en niet alleen als aan/uit thermostaat te werken!) totaal overbodig zijn! Dit is ook in tegenspraak met mijn ervaring met de controller. Zo heb ik nu de stooklijn verhoogd en nu de ingestelde kamertemperatuur is bereikt heeft de regelaar de uitblaastemperatuur verlaagd! De manier waarop het werkt is echter inconsistent vanwege veel bugs in de firmware. Soms volgt hij de stooklijn niet eens en soms volgt hij deze perfect, maar verhoogt hij deze niet als de ingestelde kamertemperatuur lange tijd niet wordt bereikt. In de meeste gevallen wordt deze wel verlaagd zodra de ingestelde kamertemperatuur is bereikt, maar het probleem is dat de temperatuur vaak te veel en te lang wordt verlaagd, waardoor de kamertemperatuur te veel daalt (meer dan één graad onder het instelpunt). Begrijp je mijn punt? De controller werkt inconsistent!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
Iemand die nog een installateur weet die in Limburg wilt plaatsen? Heb er 2 gehad die nooit meer iets hebben laten horen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cees-JanH
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-05 23:25
Ik regel op water en lucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
Ik bedoel dat volgens mij het enige verschil is tussen regelen op water, en regelen op water + lucht is dat:

Je een lucht-hysterese toevoegt waarop de WP uit/aan gaat.
Maar ik regel zelf alleen op water, dus staar je niet blind op mijn opmerking.

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:32
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:50:
[...]

Als dat het geval zou zijn, zou de ruimtesensor (in Slovenië noemen we hem ook wel ruimtecorrector, omdat deze bedoeld is om de stooklijn aan te passen/corrigeren en niet alleen als aan/uit thermostaat te werken!) totaal overbodig zijn! Dit is ook in tegenspraak met mijn ervaring met de controller. Zo heb ik nu de stooklijn verhoogd en nu de ingestelde kamertemperatuur is bereikt heeft de regelaar de uitblaastemperatuur verlaagd! De manier waarop het werkt is echter inconsistent vanwege veel bugs in de firmware. Soms volgt hij de stooklijn niet eens en soms volgt hij deze perfect, maar verhoogt hij deze niet als de ingestelde kamertemperatuur lange tijd niet wordt bereikt. In de meeste gevallen wordt deze wel verlaagd zodra de ingestelde kamertemperatuur is bereikt, maar het probleem is dat de temperatuur vaak te veel en te lang wordt verlaagd, waardoor de kamertemperatuur te veel daalt (meer dan één graad onder het instelpunt). Begrijp je mijn punt? De controller werkt inconsistent!
Lees nog even de opmerking van @sparkly Wij zijn LG niet en kunnen niets van LG veranderen :)
Heb je wel eens een dag de warmtepomp op waterregeling en dus alleen op de stooklijn via de AI-mode gedraaid? Dan zou de ruimtemperatuur aardig op de gewenste waarde moeten zijn.
Vraag: wat is de ingestelde hysterese van de ruimtetemperatuurregeling?
Graag op de inhoud reageren, niet op de emotie. :>

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
sparkly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:47:
[...]

Constant benoemen dat iets slecht is helpt niet. Het is alleen maar irritant. We kunnen hier toch alleen maar symptoombestrijding doen, we kunnen de LG niet slimmer maken. Volgende keer dan een duurdere maar slimmere kopen.

Je afgiftesysteem, heeft die ook na-regeling?
Ik weet niet wat je bedoelt met "post-regulering".

En ik zal je advies opvolgen en de volgende keer een beter apparaat kopen. Ik denk sowieso niet dat je een apparaat met een slechtere controller kunt kopen. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
@Ma3x , stuur je op lucht+water, of alleen Water?

Als je stooklijn klopt, dan moet het met alleen water gewoon functioneren.

Je kunt ook eens proberen om heel de stooklijn en water temperatuur los te laten, en alleen op Lucht te sturen. De controller wordt dan een soort van kamerthermostaat. stel die gewoon in op 22 en kijk wat er gebeurt.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:02:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt met "post-regulering".

En ik zal je advies opvolgen en de volgende keer een beter apparaat kopen. Ik denk sowieso niet dat je een apparaat met een slechtere controller kunt kopen. >:)
Na-regeling, een vorm van regeling op je afgiftesysteem. Automatische kleppen, pompen, regelaars, TADO--knoppen, thermostaatknoppen, dat soort dingen.

Laat ons weten hoe je volgende apparaat werkt. Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
Nee, ik heb een heel eenvoudig systeem.

Geloof me, ik heb alles geprobeerd. Water, lucht+water, lucht, warmtemodus, AI-modus, verschillende stooklijnen etc. Soms werkt het bijna perfect totdat iets het verprutst en de kamertemperatuur veel te laag laat vallen, waardoor ik de instellingen opnieuw moet wijzigen.

[ Voor 18% gewijzigd door Ma3x op 05-12-2023 21:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:09:

Geloof me, ik heb alles geprobeerd. Water, lucht+water, lucht, warmtemodus, AI-modus, verschillende stooklijnen etc. Soms werkt het bijna perfect totdat iets het verprutst en de kamertemperatuur veel te laag laat vallen, waardoor ik de instellingen opnieuw moet wijzigen.
In dat geval denk ik niet dat we je kunnen helpen.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
Ik weet. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Is je systeemdruk op orde?
ergens tussen de 1.8 en 2 bar bijv?

En de flow regeling niet op "optimal flow" staan?
Heb de indruk dat dat nog wel eens tegen kan werken.

[ Voor 45% gewijzigd door paQ op 05-12-2023 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:09:

Afhankelijk van je afgifte systeem kan een verandering in bijvoorbeeld de buitentemperatuur pas na uren effect hebben. Ik had op alleen water een constante temperatuur van tegen de 22 graden wat ik te hoog vond. Ik moest vorige week 4 dagen weg en had de stooklijn 4 graden omlaag gezet. Na een dag zat ik nog steeds boven de 21 graden. Daarna begon de temperatuur te dalen in huis en na nog 3 dagen was pas de temperatuur gezakt naar net boven de 19 graden en bleef daar stabiel op.

Als je de stooklijn op een bepaalde waarde hebt afgesteld en daar prima stabiel op draait, en de wind trekt flink aan, dan zie je de temperatuur in huis na een paar uur ook langzaam zakken, ondanks dat de buitentemperatuur vrijwel gelijk blijft.

Met andere woorden, verander een instelling en heb (veel) geduld...

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

Zie hier de screenshot van vandaag. Ik had een hele stabiele binnentemperatuur van 21 graden. Ik vond dat te hoog en heb de stooklijn in stappen verlaagd, wat je kan zien aan de doeltemperatuur. Ik ging eten opwarmen en ikzelf geef warmte af, plus de tv aan en de temperatuur in huis is alleen maar gestegen. Ik wacht nu af wat de temperatuur gaat doen vannacht, dus zonder verdere aanpassing. Zou ik geen geduld hebben en nu de stooklijn nog verder omlaag brengen, dan zal je zien dat morgen de temperatuur ineens richting 19 graden gaat. Geduld, geduld, geduld...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8Yogg4I-VFHZyXZy5x4rXlQHIvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h8r4YTFoO2TtWeayp8mI44f4.jpg?f=fotoalbum_large

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico base
  • Laatst online: 06-12-2023
Swerfer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:31:
Zie hier de screenshot van vandaag. Ik had een hele stabiele binnentemperatuur van 21 graden. Ik vond dat te hoog en heb de stooklijn in stappen verlaagd, wat je kan zien aan de doeltemperatuur. Ik ging eten opwarmen en ikzelf geef warmte af, plus de tv aan en de temperatuur in huis is alleen maar gestegen. Ik wacht nu af wat de temperatuur gaat doen vannacht, dus zonder verdere aanpassing. Zou ik geen geduld hebben en nu de stooklijn nog verder omlaag brengen, dan zal je zien dat morgen de temperatuur ineens richting 19 graden gaat. Geduld, geduld, geduld...

[Afbeelding]
Het is idd geduld hebben.
Maar, tegen dan kan de buitentemp ook anders zijn.
Ik heb zo wat kWhkes weg gegooid door dexdtooklijn eens een 2 uurkes +5 te zetten.
Na 2 uur was het 21° ipv normaal 20°.
Terug op 0 gezet en is nog paar uren blijven stijgen.
Sauna. Heb dan maar 2x een goed half uur alles opengezet tot de temp terug onder 19° was.
Ja. De eerste ging hij na verluchten tot 19° terug naar de +-21°.
...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
tebogo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:18:
[...]

Dit is precies wat ik ook gisteren opmerkte. Bij mij gebeurde het twee maal, zie hier...
tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
@tebogo Misschien heb jij er ook wat aan

Even in navolging op mijn vorige post, sparkly in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Het lijkt er bij mij heel sterk op dat de onrust afhankelijk is van de naregeling op het afgiftesysteem. Waarom hij dan niet uitvalt op hysterese is dan niet beantwoord misschien, maar voorkomen is beter dan genezen denk ik. Heb jij ook na-regeling?

Ik heb om 20:30 bijna alle TADO knoppen (te zien aan tado_output_gemiddeld) op 25gr C gezet zodat ze helemaal open lopen om te kijken of mijn theorie hout snijdt.

En voila, de WP is direct héél veel rustiger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4DnolHzpxrkKo0PmOoIOc1eFzlA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QXDKnPlR09s9rrtI5u8flZsZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:04

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

PvdB_BL1 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:01:
[...]

Oke, dan ga ik het systeem vullen totdat de wp druk boven de 2 komt. Dat kan ik gewoon doen wanneer de wp aan staat? Of moet ik hem eerst uitschakelen?
Bij vullen kan altijd (zie je ook meteen de druk) let wel erop dat je geen lucht in het systeem brengt (slang eerst vullen met water)

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 23:04

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:50:
[...]

Ik wil proberen uit te leggen hoe de stooklijn werkt, zoals ik het begrepen heb.
Je gaf een voorbeeld van de twee punten waardoor de stooklijn loopt.
Je kunt door deze twee punten een rechte lijn trekken, ik heb de waarden in de tabel gezet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teWew-buzEO1TD3V6bKy-FHqYZU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Xe2l1BdVDkCr5U34O7vgGkJ0.jpg?f=user_large

Je ziet nu bij welke buitentemperatuur een doel temperatuur voor water hoort. De warmte pomp rond deze doeltemperatuur af en gaat uit van de hele waarde als doel.

Als je stuurt op water en lucht heb je twee stooklijnen,
Je moet daarbij een keuze maken. De handleiding geeft je twee mogelijkheden:

Instelling watertemperatuur
Als u kiest voor de regeling van de lucht + watertemperatuur, wordt deze optie weergegeven op
het scherm met de functie-instelling. Het is de functie om de bovengrens van de watertempertatuur in te stellen terwijl de eenheid wordt geregeld op basis van de kamertemperatuur.

Je kunt bij deze functie handmatig een temperatuur voor water instellen. Of voor Auto kiezen en dan volgt de WP de ingestelde stooklijn voor water en ook voor lucht (de basis is dan lucht).

[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 05-12-2023 22:39 ]

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
sparkly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:08:
[...]
Het lijkt er bij mij heel sterk op dat de onrust afhankelijk is van de naregeling op het afgiftesysteem.
Kweenie... Ik heb hier ook een vergelijkbare onrust maar geen naregeling. Wel een vrij klein watervolume en alleen radiatoren, dus weinig thermische massa.

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
Swerfer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 21:24:
[...]
Afhankelijk van je afgifte systeem kan een verandering in bijvoorbeeld de buitentemperatuur pas na uren effect hebben. Ik had op alleen water een constante temperatuur van tegen de 22 graden wat ik te hoog vond. Ik moest vorige week 4 dagen weg en had de stooklijn 4 graden omlaag gezet. Na een dag zat ik nog steeds boven de 21 graden. Daarna begon de temperatuur te dalen in huis en na nog 3 dagen was pas de temperatuur gezakt naar net boven de 19 graden en bleef daar stabiel op.

Als je de stooklijn op een bepaalde waarde hebt afgesteld en daar prima stabiel op draait, en de wind trekt flink aan, dan zie je de temperatuur in huis na een paar uur ook langzaam zakken, ondanks dat de buitentemperatuur vrijwel gelijk blijft.

Met andere woorden, verander een instelling en heb (veel) geduld...
Ons huis is een pietsje sneller... Ik probeer nu als test met m'n experimentele PI(D) regeling nachtverlaging toe te passen, en dan is de ruimtetemperatuur aan het eind van de nacht idd die ene graad gedaald. Maar het regelt wel. . Die defrostpieken, die zie je wel terug, die krijg je ook niet weggeregeld. Had ik destijds toch vvw moeten aanleggen. |:( Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QhsErrcGcIIpHjMSxKx2rgndJpc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g6gbIbyCCCGAUf3qke7iZcU2.png?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 21:58
sparkly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:08:
[...]

@tebogo Misschien heb jij er ook wat aan

Even in navolging op mijn vorige post, sparkly in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Het lijkt er bij mij heel sterk op dat de onrust afhankelijk is van de naregeling op het afgiftesysteem. Waarom hij dan niet uitvalt op hysterese is dan niet beantwoord misschien, maar voorkomen is beter dan genezen denk ik. Heb jij ook na-regeling?

Ik heb om 20:30 bijna alle TADO knoppen (te zien aan tado_output_gemiddeld) op 25gr C gezet zodat ze helemaal open lopen om te kijken of mijn theorie hout snijdt.

En voila, de WP is direct héél veel rustiger.

[Afbeelding]
Jouw afgifte systeem lijkt veel op die van mij, maar ik heb geen naregeling. Ik wil niet dat er nog een factor bijkomt die de WP beinvloed.

Ik heb alle radiatoren waterzijdig ingeregeld op 35/30/ruimte-temperatuur. b.v. badkamer 35/30/21. hal 35/30/15, slaapkamer 35/30/18 etc.

Daarmee weet ik wat er totaal in mijn huis aan flow nodig is (lees kwijt kan) als alles openstaat.
Dat is toevallig ook ongeveer het minimale (17 l/m) wat de WP 12kW nodig heeft als flow.

Bij mij vandaag met een paar defrost, ook redelijk rust, en haalt de doel redelijk goed.
Alleen m'n COP blijft rond de 2,5 hangen..... dat is dan weer minder. Maar misschien ook niet juist, door de onnauwkeurigheid van de LG sensoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aYX05Jd_GO1g1bU39HU6uUKOk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1XwvX6TYVmh7ZeyHNnnjvMxx.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door tebogo op 05-12-2023 23:36 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenwood960
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-02 13:20
sparkly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:52:
[...]

Dat is het dus niet

Het is Elektrisch opgenomen tegenover (Thermisch geleverd - thermisch onttrokken)
En het thermisch onttrokken registreert een standaard sensor in Home Assistant dus niet, waar ik zelf ook dacht van wel.

Het kWh tje wat onttrokken wordt moet dus wel meegenomen worden, vandaar de oplossing van @paQ met powercalc.
Ik denk dat je het wat te ver zoekt, als je een kwh'tje onttrekt, moet de WP het nadien toch Electrisch bijleveren om dezelfde setpoint te halen?

Dus de COP zakt toch vanzelf bij deze berekening?

Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Bij de berekening wel, alleen moet je wel een waarde hebben voor in je som.

Je moet hebben bijv (a-d)/b=c
Maar je krijgt zonder omweg alleen a/b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-05 21:23
Hi all, ik heb een therma V monoblock warmtepomp laten installeren, maar krijg het gevoel dat de installateur niet echt weet wat hij doet. Hij heeft een driewegklep geïnstalleerd, maar krijgt hem niet huist werkend. Nu heb ik een foto gemaakt van data draden die volgens mij verkeerd zijn aangesloten, wat denken jullie? En weet iemand een bedrijfje in het oosten van het land die me zou kunnen helpen om het systeem na te lopen en die eventueel een onderhoudscontract zouden kunne afsluiten met me? Ik vertrouw de installateur niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCt4SSYzhnF8Yi5X4oZCh-midjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SNoVi36Snho4IOth9wdrMKkB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grootkarzijn
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-04 13:05
Mediokas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:25:
Hi all, ik heb een therma V monoblock warmtepomp laten installeren, maar krijg het gevoel dat de installateur niet echt weet wat hij doet. Hij heeft een driewegklep geïnstalleerd, maar krijgt hem niet huist werkend. Nu heb ik een foto gemaakt van data draden die volgens mij verkeerd zijn aangesloten, wat denken jullie? En weet iemand een bedrijfje in het oosten van het land die me zou kunnen helpen om het systeem na te lopen en die eventueel een onderhoudscontract zouden kunne afsluiten met me? Ik vertrouw de installateur niet meer.

[Afbeelding]
3-weg aangesloten met een UTP kabel? Staat gewoon 220volt op.
Zal vast werken, maar niet netjes.

LG HM123MR + 300L DHW boiler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
grootkarzijn schreef op woensdag 6 december 2023 @ 01:01:
[...]

3-weg aangesloten met een UTP kabel? Staat gewoon 220volt op.
Zal vast werken, maar niet netjes.
Nou het lijkt ook allemaal niet te werken. Sinds die driewegklep erop zit, krijgen we de vloerverwarming niet meer warm. Mijn installateur weet duidelijk niet wat hij aan het doen is. Ik moet echt op zoek naar een bedrijf dat het hele systeem voor me kan nalopen. Maar dat is nog lastig genoeg, want de meeste bedrijven willen alleen hun eigen systemen doen. Dus als iemand tips heeft... Graag. We willen daarna ook met dat bedrijf een onderhoudscontract aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico base
nico base schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:32:
[...]

Hey Tebogo,

Het is idd die afbeelding.
Zoals je kan zien heb ik al waarden tussen 1-2u teewijl het nog geen 2u is.
En deze waaeden gaan niet meer hoger als het uur dan effectief voorbij is.

Ik heb de remote (binnenunit) klok 1 uur terug (minder) gezet, de summer time on en de app gesynced met de remote.

Maar, is nog steeds hetzelfde.
Telkens omstreeks 15-30min. na het uur komen er waarden in dat lopende uur. Die dus zo blijven.
Zie foto.
[Afbeelding]

Ga nu proberen met summer time af te zetten en 1 uur klok minder.
Anders weet ik echt niet hoe dit op te kunnen lossen.

Grts,
Met de remote (binnenunit) 1 uur terug gedraaid de summer time af en syncen dus ook nog waarden in het lopende uur.
Dan weet ik het dus niet meer vrees ik.
Ben ik de enige die dit probleem heeft in de LG ThinQ app?

Want dan denk ik dat mijn schedule voor nachtverlaging ook wel eens met 1 uur ernaaast kan zitten...?
Of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Kenwood960 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 23:58:
[...]

Ik denk dat je het wat te ver zoekt, als je een kwh'tje onttrekt, moet de WP het nadien toch Electrisch bijleveren om dezelfde setpoint te halen?

Dus de COP zakt toch vanzelf bij deze berekening?

Of zie ik het verkeerd?
Alleen als je een kwh'tje thermisch onttrekt, moet dit wel in je berekening worden meegenomen. De standaard sensor in HA snapt dit niet en onttrekt als het ware niets, terwijl je formule misschien wel klopt.De sensor kan alleen kwh optellen.

Zie: paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Hij registreert wel dat tijdens defrost geen warmte aan je huis wordt toegevoegd (trend horizontaal), maar registreert niet dat er warmte wordt onttrokken (trend zakkend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-04-2024
Mediokas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 05:37:
[...]

Nou het lijkt ook allemaal niet te werken. Sinds die driewegklep erop zit, krijgen we de vloerverwarming niet meer warm. Mijn installateur weet duidelijk niet wat hij aan het doen is. Ik moet echt op zoek naar een bedrijf dat het hele systeem voor me kan nalopen. Maar dat is nog lastig genoeg, want de meeste bedrijven willen alleen hun eigen systemen doen. Dus als iemand tips heeft... Graag. We willen daarna ook met dat bedrijf een onderhoudscontract aan.
Vervelend dat je het vertrouwen in de installateur kwijt bent. Ik zit hier in dit topic omdat ik denk dat onze installatie teveel verbruikt, maar ik vind voor zover ik het kan beoordelen dat onze installateur het wel heel netjes heeft geïnstalleerd allemaal. (Hij heeft alles in ons huis gedaan qua elektra en installaties). Misschien dat hij je kan/wil helpen. Oosten van het land is groot trouwens, ik woon in Drenthe :) weet dus niet of dat allemaal haalbaar is.

Onze installateur: installatietechniek klazienaveen
Leverancier van onze WP (doen ook onderhoud als het goed is) Tabak Installaties Ter Apel. Met die laatste zelf geen ervaring, maar wel goede dingen over gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Hallo allemaal, ik zit met een uitdaging waarbij jullie expertise erg welkom zou zijn. Ik heb een LG Therma V monoblock warmtepomp die samenwerkt met een oude CV-installatie, die nu als back-up dient. We hebben ook een buffervat, en uit de screenshot kunnen jullie zien dat het water prima op temperatuur blijft (dat komt door de CV), dus dat lijkt het probleem niet. Echter, zelfs met de 'ontdooiing' actief, zie screenshot hieronder, blijft de buitenunit bevriezen. Ik begin te vermoeden dat er iets technisch niet klopt, misschien een defecte klep of relais. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of technische tips over wat het kan zijn?

lk zal de situatie van gister beschrijven: het systeem is volledig ontdooid. We stellen de uitvoer setpoint in op 35 graden en de CV draait mee op 35 graden. De warmtepomp gaat het water dan verwarmen want het komt een paar graden lager binnen dan 35, na een uur is installatie dan bevroren en hij kan zichzelf dan niet meer ontdooien.

We hebben de installatie zelf geplaatst, en toen we installateurs om hulp vroegen, kregen we helaas nul op het rekest. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, of technische tips over wat het kan zijn? Ik zou jullie inzichten en adviezen enorm waarderen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yA1oi1MHzfh-o8qH8QDcQG4d3q0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWOWLc4m9lKZOfIwV7JSTs2H.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H_n1yjVnlAgGUAXLbsKHfJWqvMw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tH5NpW6PBQqBlFIGOD7AZpTB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 14:27
jankeesvwoezik schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:40:
Hallo allemaal, ik zit met een uitdaging waarbij jullie expertise erg welkom zou zijn. Ik heb een LG Therma V monoblock warmtepomp die samenwerkt met een oude CV-installatie, die nu als back-up dient. We hebben ook een buffervat, en uit de screenshot kunnen jullie zien dat het water prima op temperatuur blijft (dat komt door de CV), dus dat lijkt het probleem niet. Echter, zelfs met de 'ontdooiing' actief, zie screenshot hieronder, blijft de buitenunit bevriezen. Ik begin te vermoeden dat er iets technisch niet klopt, misschien een defecte klep of relais. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee of technische tips over wat het kan zijn?

lk zal de situatie van gister beschrijven: het systeem is volledig ontdooid. We stellen de uitvoer setpoint in op 35 graden en de CV draait mee op 35 graden. De warmtepomp gaat het water dan verwarmen want het komt een paar graden lager binnen dan 35, na een uur is installatie dan bevroren en hij kan zichzelf dan niet meer ontdooien.

We hebben de installatie zelf geplaatst, en toen we installateurs om hulp vroegen, kregen we helaas nul op het rekest. Heeft iemand van jullie hier ervaring mee, of technische tips over wat het kan zijn? Ik zou jullie inzichten en adviezen enorm waarderen!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoi Jankees,

Eerst even een korte uitleg over "defrosting": https://gathering.tweaker...message/77411480#77411480

Dan een vraag, staat de unit in een afgesloten schuur?
Kan je dat wat verduidelijken hoe deze precies geplaatst is...

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
Sheccy92 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:36:
[...]

Vervelend dat je het vertrouwen in de installateur kwijt bent. Ik zit hier in dit topic omdat ik denk dat onze installatie teveel verbruikt, maar ik vind voor zover ik het kan beoordelen dat onze installateur het wel heel netjes heeft geïnstalleerd allemaal. (Hij heeft alles in ons huis gedaan qua elektra en installaties). Misschien dat hij je kan/wil helpen. Oosten van het land is groot trouwens, ik woon in Drenthe :) weet dus niet of dat allemaal haalbaar is.

Onze installateur: installatietechniek klazienaveen
Leverancier van onze WP (doen ook onderhoud als het goed is) Tabak Installaties Ter Apel. Met die laatste zelf geen ervaring, maar wel goede dingen over gehoord.
Top ik woon in Ommen, dus denk dat het wel binnen hun werkgebied zal vallen. Ik kan ze zo niet vinden, kan je me misschien een telnr of website dm'en? Alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekker.app
  • Registratie: Februari 2022
Edit: Sorry verkeerde account..

[ Voor 108% gewijzigd door Stekker.app op 06-12-2023 09:09 ]

Beyond smart charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 21:09

lk zal de situatie van gister beschrijven: het systeem is volledig ontdooid. We stellen de uitvoer setpoint in op 35 graden en de CV draait mee op 35 graden. De warmtepomp gaat het water dan verwarmen want het komt een paar graden lager binnen dan 35, na een uur is installatie dan bevroren en hij kan zichzelf dan niet meer ontdooien met de 4 wegklep

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:? WP staat verkeerd om kan niet uit blazen(moet vrij weg kunnen) staat volgens mij in omkasting??....zijkanten open maken hij moet ventileren.r t...die CV ketel zijn er terug slagkleppen geplaatst??

EDIT: in de navolgende post blijkt dat het dit niet is......lijkt meer te maken te hebben met de 4wegklep

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 06-12-2023 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
Casper de Boer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 08:55:
[...]

Hoi Jankees,

Eerst even een korte uitleg over "defrosting": https://gathering.tweaker...message/77411480#77411480

Dan een vraag, staat de unit in een afgesloten schuur?
Kan je dat wat verduidelijken hoe deze precies geplaatst is...
Hoi Casper,

De warmtepomp staat buiten onder een afdak. We hebben de voor- en achterkant gescheiden, zodat hij niet zijn eigen lucht aanzuigt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:59

[Afbeelding]

[Afbeelding]
had jij hier vorig jaar ook niet last van?

Heb je inmiddels de sensoren nagemeten?
Als dat het niet is namelijk, dan lg erbij laten komen. Dan kan het je 4wegklep nog wel eens zijn in de buitenunit. (iets anders dan dat en de sensor kan het niet zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stekker.app
  • Registratie: Februari 2022
Edit: Weer verkeerde account, sorry.

[ Voor 95% gewijzigd door Stekker.app op 06-12-2023 09:25 ]

Beyond smart charging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
123Arjan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:22:
[...]

had jij hier vorig jaar ook niet last van?

Heb je inmiddels de sensoren nagemeten?
Als dat het niet is namelijk, dan lg erbij laten komen. Dan kan het je 4wegklep nog wel eens zijn in de buitenunit. (iets anders dan dat en de sensor kan het niet zijn)
Hoi @123Arjan, klopt vorig jaar hetzelfde probleem in de tussentijd is er iemand geweest die vertelde ons dat het buffervat niet goed was aangesloten, dat hebben we inmiddels aangepast.

Nog iets wat ik vergat te vermelden, gisteravond heb ik de installatie een uur op koelen gezet. Dat lijkt ook niet te werken en daarmee vriest hij zelfs nog verder dicht.

Kan jij wat meer over die 4 wegklep vertellen, waar zit hij en hoe kunnen we deze testen? Ik zie er niks over in de service manual.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
Mediokas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 00:25:

[Afbeelding]
Het eerste wat er gedaan moet worden is de kabel vervangen door een degelijke stuurstroom kabel(beste is meteen 12 aderig te pakken, heb je alle mogelijkheden om uit te breiden).
Volgens mij zie ik daar ook 2 blauwe op ext boiler contact gezet? (zal vermoedelijk wel bedoeld zijn van de installateur als boiler sensor... is het helaas niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123Arjan
jankeesvwoezik schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:26:
[...]

Hoi @123Arjan, klopt vorig jaar hetzelfde probleem in de tussentijd is er iemand geweest die vertelde ons dat het buffervat niet goed was aangesloten, dat hebben we inmiddels aangepast.

Nog iets wat ik vergat te vermelden, gisteravond heb ik de installatie een uur op koelen gezet. Dat lijkt ook niet te werken en daarmee vriest hij zelfs nog verder dicht.

Kan jij wat meer over die 4 wegklep vertellen, waar zit hij en hoe kunnen we deze testen? Ik zie er niks over in de service manual.
de 4 wegklep zit in het koeltechnische gedeelte, deze schakelt om tussen verwarmen/koelen (en dus ook defrost)
Die vervangen is vrijwel niet te doen(je moet hem ertussen hardsolderen, wat inhoudt dat je de hele binnenunit opbrand)
Indien die niet goed is, is het wat mij betreft altijd meteen hele unit vervangen...(hoop voor je dat het geen import model is, dan kan het nog wel eens een getrouwtrek worden)

Maar begin met alle sensoren na te meten in de buitenunit, die zijn vaker stuk dan een 4 wegklep(kom zelden voor namelijk) Er zit er 1 boven op de lamellen(niet aan de achterzijden, maar onder de deksel)
Die geeft nog wel eens verkeerde waarde door waardoor de warmtepomp denkt niet te hoeven defrosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kip
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Kip

Wat zijn de flow waardes tijdens het defrosten?

Met 33 graden water zou ik wel verwachten dat deze gaat ontdooien.

Info over de 4-wegklep.
Clackl in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

Pardon my dutch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
123Arjan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:26:
[...]

Het eerste wat er gedaan moet worden is de kabel vervangen door een degelijke stuurstroom kabel(beste is meteen 12 aderig te pakken, heb je alle mogelijkheden om uit te breiden).
Volgens mij zie ik daar ook 2 blauwe op ext boiler contact gezet? (zal vermoedelijk wel bedoeld zijn van de installateur als boiler sensor... is het helaas niet)
Ok dankje. Ik ga maar gewoon wat bedrijven bellen om te kijken of iemand me kan helpen. Dit durf ik niet zelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
jankeesvwoezik schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:26:
[...]

Als hij op koelen nog verder dichtvriest lijkt een defecte vierwegklep vrij aannemelijk.
Als hij op koelen staat, kijk dan eens naar je Temp in en Temp uit. Tuit moet lager zijn dan Tin, als dat niet gebeurd dat is hij feitelijk niet aan het koelen.Als Tuit hoger is dan Tin is hij aan het verwarmen.

Als hij echt gaat koelen zou je verdamper vrij rap moeten ontdooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppieK
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 02-06 13:43
Mediokas schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:28:
[...]

Ok dankje. Ik ga maar gewoon wat bedrijven bellen om te kijken of iemand me kan helpen. Dit durf ik niet zelf aan.
Deel anders even wat meer foto's / informatie. Ik hoop maar dat er installateurs zijn die (op korte termijn) tijd hebben.... Misschien kunnen we in ieder geval helpen om het systeem op gang te krijgen.

- Wat moet de 3weg klep schakelen?
- Hoe zit deze aangesloten (foto's?)
- Hoe ziet je verdere systeem eruit? Vloerverwarming/radiatoren/buffervat/boilervat etc...

LG Therma V HM091MR.U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-06 14:29
zo, ik kan het niet meer bij benen, even niet online en zijn we zo 7 pagina's verder.

weer een update van mijn kant.

Gisteren langzaam de temperatuur verhoogd, en bij 38 leek die inderdaad wat harder te gaan werken en wel de doel temp te halen.
38 graden is veel te hoog, ik heb zojuist mijn LG weer op mijn standaard stooklijn gezet.
als ik mijn doel en water_out bij elkaar zet, lijkt die wel redelijk normaal gedrag te vertonen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qBbrY4uGCfWcCp6-pIPBjZ8fc5w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FAWhY7tiYmmgL8zjT7z8lNXd.png?f=fotoalbum_large
Echter, vind ik de COP en bijbehorend verbruik wel heel hoog. de COP schommelt tussen de 2.8 en 1.4 (laat ik de uitschieters tijdens defrost even weg) of maak ik me druk om niets en is dit normaal bij 2 graden buiten en 38 graden vragen?
ik zal ook eens wat langer op vaste flow gaan draaien, nu eigenlijk altijd op optimal flow gedraaid.

Dus qua max vermogen denk ik dat ik, als het echt koud word mij geen zorgen behoef te maken en het lijkt er op dat ik ook geen koelmiddel tekort heb.

Het punt dat blijft is als doel temperatuur +/- tussen de 33 en 37 dat dan altijd het doel niet gehaald word en de water_out eigenlijk altijd 3 a 4 graden onder doel kabbelt.
Zoals bij onderstaande plaatje van enkel dagen geleden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v3d0aV6Aw5L-njltAbkdvDurAhI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KYneam3hNd2cqf0H2Qo2inkX.png?f=user_large

ik zal voor nu hier omheen werken door stooklijn te plussen op de momenten dat doel niet gehaald word, maar het blijft raar dit gedrag.

iedereen i.i.g. bedankt voor het meedenken de afgelopen week

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Speedener schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:09:
[...]

Ik heb deze instelling doorgevoerd. Hoe snel zou dit effect moeten hebben?
O-) heb je inmiddels een beter resultaat na een dag???.......water hysterese op -2/+4

[ Voor 5% gewijzigd door kazemo op 06-12-2023 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mediokas
AppieK schreef op woensdag 6 december 2023 @ 10:40:
[...]

Deel anders even wat meer foto's / informatie. Ik hoop maar dat er installateurs zijn die (op korte termijn) tijd hebben.... Misschien kunnen we in ieder geval helpen om het systeem op gang te krijgen.

- Wat moet de 3weg klep schakelen?
- Hoe zit deze aangesloten (foto's?)
- Hoe ziet je verdere systeem eruit? Vloerverwarming/radiatoren/buffervat/boilervat etc...
Ik ben nu niet thuis, dus kan geen foto's maken. Maar het systeem is de warmtepomp en een 300l boiler. De driewegklep moet schakelen tussen SWW en vloerverwarming.

De installateur zegt dat hij het vandaag allemaal in orde gaat maken, ik moet het nog zien. Als ik thuis ben zal ik wat meer info posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jankeesvwoezik
Kip schreef op woensdag 6 december 2023 @ 09:36:
Wat zijn de flow waardes tijdens het defrosten?

Met 33 graden water zou ik wel verwachten dat deze gaat ontdooien.

Info over de 4-wegklep.
Hoi @Kip en @123Arjan, bedankt voor de tips. Ik heb de 4-wegklep gevonden, ik heb ook deze hele interessante video gevonden: YouTube: Reversing valve - Heat Pump. How it works, Operation. die legt precies uit hoe dit moet werken. Ik heb een aantal keer proberen te tikken met een schroevendraaier, maar dat gaf helaas geen verandering. De installatie staat op koelen maar hij bevriest nog steeds. Ik zet weer even de CV aan dan kan hij ontdooien en kijk zo verder. Hebben jullie tips hoe ik kan testen of deze klep kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jankeesvwoezik schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:50:
[...]

Hoi @Kip en @123Arjan, bedankt voor de tips. Ik heb de 4-wegklep gevonden, ik heb ook deze hele interessante video gevonden: YouTube: Reversing valve - Heat Pump. How it works, Operation. die legt precies uit hoe dit moet werken. Ik heb een aantal keer proberen te tikken met een schroevendraaier, maar dat gaf helaas geen verandering. De installatie staat op koelen maar hij bevriest nog steeds. Ik zet weer even de CV aan dan kan hij ontdooien en kijk zo verder. Hebben jullie tips hoe ik kan testen of deze klep kapot is?
:? komt de spoelspanning aan?.....is spoel nog goed magnetisch veld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
jankeesvwoezik schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:50:
[...]

O-) komt spoelspanning aan?....is spoel goed (magnetisch veld) EDIT sorry 2x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
The_KnarF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:14:
zo, ik kan het niet meer bij benen, even niet online en zijn we zo 7 pagina's verder.

weer een update van mijn kant.

Gisteren langzaam de temperatuur verhoogd, en bij 38 leek die inderdaad wat harder te gaan werken en wel de doel temp te halen.
38 graden is veel te hoog, ik heb zojuist mijn LG weer op mijn standaard stooklijn gezet.
als ik mijn doel en water_out bij elkaar zet, lijkt die wel redelijk normaal gedrag te vertonen.
[Afbeelding]
Echter, vind ik de COP en bijbehorend verbruik wel heel hoog. de COP schommelt tussen de 2.8 en 1.4 (laat ik de uitschieters tijdens defrost even weg) of maak ik me druk om niets en is dit normaal bij 2 graden buiten en 38 graden vragen?
ik zal ook eens wat langer op vaste flow gaan draaien, nu eigenlijk altijd op optimal flow gedraaid.

Dus qua max vermogen denk ik dat ik, als het echt koud word mij geen zorgen behoef te maken en het lijkt er op dat ik ook geen koelmiddel tekort heb.

Het punt dat blijft is als doel temperatuur +/- tussen de 33 en 37 dat dan altijd het doel niet gehaald word en de water_out eigenlijk altijd 3 a 4 graden onder doel kabbelt.
Zoals bij onderstaande plaatje van enkel dagen geleden.
[Afbeelding]

ik zal voor nu hier omheen werken door stooklijn te plussen op de momenten dat doel niet gehaald word, maar het blijft raar dit gedrag.

iedereen i.i.g. bedankt voor het meedenken de afgelopen week
Goed om te lezen. Het lijkt een regeling-issue.
Wel eens geprobeerd om op inlaat te sturen?

Maak je geen zorgen over de COP, de LG sensoren zijn daar eigenlijk te onnauwkeurig voor, in ieder geval bij veel van ons.

Zie hieronder:

1e trend.
Blauw: Actuele COP op basis van Temperaturenvan LG zelf
Roze: Actuele COP op basis van eigen DS18B20 sensoren

2e trend
Tin en Tuit van LG vergeleken met eigen sensoren.

3e Trend Thermisch vermogen modbus vergeleken met externe sensoren.

Laatste uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwltcBuMDjAJfVCkMfj38HtQxtw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zrLkjpJ25ygoKyRDCTUz4Qgn.png?f=fotoalbum_large

Dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1em9CvJNvH6vTpheDP78YUHOYw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ays7Llao8kCipQCPF4itevs.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door sparkly op 06-12-2023 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 01-01-2024
Heeft iemand idee wat voor type de connector is tussen de controller en de binnenunit van een therma-V split? Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mbizmi5_17Iis0r7kh0HA9bzfvw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sQ6JfKWVT02rgGjftWF7185u.jpg?f=fotoalbum_large

Deze week 3x therma V split geinstalleerd (2x 7KW en 1x 9kW), en nu aan het testen met een 230V aan/uit thermostaat (honeywell DT4). Wil dezelfde testen ook doen met de LG controller, maar dan moet ik hem loskoppelen en verplaatsen. Kan gebruik maken van bestaande thermostaat bedrading (4-aderig), maar wil de controller niet losknippen, dus liefste koop ik een male en female connector erbij. Zoek me suf online, maar heb nog niks gevonden. Als iemand een idee heeft zeer gewaardeerd.

Zal de testresultaten hier delen

PS: de verlengkabel van 9M had ik gevonden, maar heb de kabel niet nodig, en dan is 45 euto voor 2 stekkertjes wat stug.......

[ Voor 10% gewijzigd door Cruiseronline op 06-12-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larziepan
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-06 20:40
Hallo mede tweakers, ik hoop dat het hier mag:

Wegens te zwaar en overcompleet verkoop ik mijn LG 12 kw HM123M.U33.

Inclusief 2x vorstbeveiligingskleppen (caleffi 108601), 1x lucht- en vuilafscheider (caleffi discaldirtmag 546403) 4 RVS flexibele aansluitslangen (DN25/1" ter voorkoming van doorgifte van trillingen) en 3 opstelbalken 1 meter. Eventueel met een aantal meter 32x3 mm uponor buis erbij.

Heeft hier 1 jaar gedraaid. Aanschafdatum factuurdatum 1 april 2022. Subsidie is al gegeven. Zit nog garantie op.

Prijs €2350

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_E-60G3O6fYH76MeTiIQv3Sdu-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eAge7x07GlI2rqatuXKK1rWr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door larziepan op 06-12-2023 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57
kazemo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 11:24:
[...]

O-) heb je inmiddels een beter resultaat na een dag???.......water hysterese op -2/+4
Thanks voor de opvolging :D

Deze instelling schoot niet op - geen veranderng. Uiteindelijk gisteren met de monteur heater 2 aangesloten aan voeding. Vanaf dat moment was er wel genoeg capaciteit om Tuit naar 45 graden te krijgen (met 7-8 kW energie verbruik). Maargoed die slaat alleen aan als buiten temperatuur onder de 5 graden is (wat het gisteren was).

Vandaag is het 5+, en dan slaat heater 2 dus niet aan. En blijft 'ie moeite hebben te verwarmen (Tin/Tuit: 26/29). Dus of we hebben (te) veel warmteverlies in onze vvw, of er klopt nog iets niet.

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• paQ
edit:
zie paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

OK iedereen met een esp controller (van @AUijtdehaag :+ /commercial break) en zin heeft om wat te testen, ik denk dat ik zo rond ben met mijn C++ logic... wat een schijtzooi is dat trouwens om te programmeren, testen en troubleshooten zeg :S

Wat de stooklijn doet
er is een stooklijn setting, kan uiteraard ook in HA
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8ba-Xv7XKWvWbxUKu6UNbP5K7Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JTuiezlI1OuFY6LQ0YJl3oWm.png?f=fotoalbum_large
en een raket 8)

stooklijn YAML
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
# offset op stooklijn. Handig voor nachtverlaging of buiten de deur? Kijk uit met hysterese settigns van de controller!
  - platform: template
    name: "Stooklijn offset"
    id: wp_stooklijn_offset
    min_value: -4
    max_value: 4
    initial_value: 0
    step: 1
    restore_value: yes
    unit_of_measurement: "°C"
    optimistic: true
    set_action:
      then:
        - lambda: |-
            id(force_update_stooklijn) = true;

# offset op de stooklijn voor simultaan gebruik
    name: "Stooklijn offset Overshoot"
    id: overshoot_stooklijn_offset
    internal: true  # verberg voor HA, wordt alleen gebruikt voor overshoot logic
    min_value: -4
    initial_value: 0
    set_action:
      then:
            id(force_update_stooklijn) = true;

Wat het doet is dat je met stooklijn aan/uit je stooklijn kunt bepalen. Hiervoor moet je RMC op warmte, Water (outlet) staan. Niet op AI dus. (Alhoewel je hem zou kunnen omkatten om hetzelfde gedrag op AI toe te passen met AI - en + )

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
number:
    id: stooklijn_min_oat
    name: "Stooklijn Minimum Buitentemperatuur"
    min_value: -15
    initial_value: -5
    icon: mdi:thermometer-minus
    on_value:
      then:
            static unsigned long last_publish_time = 0;
            // static unsigned long defrosting_last_off_time = 0;
            // static unsigned long compressor_last_off_time = 0;
            static bool compressorHzLessThanEqualOneInLastMinute = false; 

static bool OvershootLogic = false;

if(id(bedrijfsmodus).state != 2 ) return;
            if(isnan(id(buiten_temp).state)) return;
            if(!id(stooklijn_on_off).state) return;

if (millis() - last_publish_time < 10000) {
              return;
            }
            last_publish_time = millis();

static float prev_oat = 0;                                 // hold previous script run ota value to check if it changed since last run
            static float prev_tr = id(water_temp_retour).state;
            float temp_new_target = id(watertemp_target).state;   //new anti-pendel target
            static bool target_reached = false;                        //system logic (to switch off after target is reached)

static int state = 0;  // State variable to track the current step
            static unsigned long last_offset_publish_time = 0;

float oat = round(id(buiten_temp).state);
            const float Z = ((float)id(stooklijn_min_wtemp).state-(float)id(stooklijn_max_wtemp).state) / ((float)id(stooklijn_max_oat).state - (float)id(stooklijn_min_oat).state);
              ESP_LOGD("stooklijn", "verwarmen volgens stooklijn, met buitentemp: %.1f, Z: %.1f",oat, Z);

// Check compressor_hz in the past minute
            // ESP_LOGD("debug", "Initial Compressor Hz value: %.0f", id(compressor_hz).state);

unsigned long currentTime = millis();
            // bool compressorHzLessThanEqualOneInLastMinute = false; 
            ESP_LOGD("debug", "Controlleer status compressor");

for (unsigned long time = currentTime - 100 * 1000; time <= currentTime; time += 1000) {

// Check if compressor_hz was less than or equal to 1 at any moment in the past minute
              if (id(compressor_hz).raw_state <= 0.00) {
                compressorHzLessThanEqualOneInLastMinute = true;
                ESP_LOGD("debug", "Compressor Hz is 0.00, (her)start");
                break;  // No need to continue checking
               }
            }

// --------warmtepomp is actief ----------------------
            if (id(compressor_running).state) {
                ESP_LOGD("debug", "Compressor is running - checking overshoot control");
                ESP_LOGD("debug", "overshootcontrol_on_off.state: %s", id(overshootcontrol_on_off).state ? "true" : "false");
                ESP_LOGD("debug", "OvershootLogic: %s", OvershootLogic ? "true" : "false");
              if ((id(overshootcontrol_on_off).state && compressorHzLessThanEqualOneInLastMinute) || (id(overshootcontrol_on_off).state && OvershootLogic)) {

float temp_target_incremented = 0.0;

switch (state) {
                  case 0:
                    // als defrost stille modus uit
                    if (id(defrosting).state) {
                      id(silent_mode_switch).turn_off();
                      ESP_LOGD("debug", "Silent Mode switch set to OFF");
                    }

ESP_LOGD("debug", "gaat naar case 0");
                    id(overshoot_stooklijn_offset).publish_state(-4); // stooklijn verlaging in aantal graden Ta
                    OvershootLogic = true;

last_offset_publish_time = millis();
                    state++;

id(stooklijn_target) = (int)round(Z * (oat - id(stooklijn_min_oat).state) + id(stooklijn_max_wtemp).state) +
                                          (id(wp_stooklijn_offset).state) + (id(overshoot_stooklijn_offset).state);

ESP_LOGD("stooklijn", "gecorrigeerd target stap 1 overshoot: %.1f", id(stooklijn_target));
                    id(watertemp_target).publish_state(id(stooklijn_target));

break;

case 1:
                    ESP_LOGD("debug", "gaat naar case 1");
                    ESP_LOGD("debug", "Millis difference: %lu", millis() - last_offset_publish_time);
                    if (millis() - last_offset_publish_time >= 3 * 60 * 1000) { // duur van 1e verlaging in minuten
                      ESP_LOGD("debug", "bezig met timer case 1");
                      ESP_LOGD("debug", "Millis difference: %lu", millis() - last_offset_publish_time);
                      ESP_LOGD("debug", "Seconds difference: %.2f", (millis() - last_offset_publish_time) / 1000.0);

id(overshoot_stooklijn_offset).publish_state(-3); // stooklijn verlaging in aantal graden Ta, 1 hoger dan vorige stap
                      ESP_LOGD("debug", "Published -3, millis: %lu", millis());

state++;

id(stooklijn_target) = (int)round(Z * (oat - id(stooklijn_min_oat).state) + id(stooklijn_max_wtemp).state) +

ESP_LOGD("stooklijn", "gecorrigeerd target stap 2 overshoot: %.1f", id(stooklijn_target));
                    }
                    break;

case 2:
                    ESP_LOGD("debug", "gaat naar case 2");
                    if (millis() - last_offset_publish_time >= 4 * 60 * 1000) { // duur van 2e verlaging in minuten
                      ESP_LOGD("debug", "bezig met timer case 2");

ESP_LOGD("debug", "Seconds difference: %.2f", (millis() - last_offset_publish_time) / 1000.0);

id(overshoot_stooklijn_offset).publish_state(-2); // stooklijn verlaging in aantal graden Ta, 1 hoger dan vorige stap
                      ESP_LOGD("debug", "Published -2, millis: %lu", millis());

state++;

ESP_LOGD("stooklijn", "gecorrigeerd target stap 3 overshoot: %.1f", id(stooklijn_target));
                    }
                    break;

case 3:
                    ESP_LOGD("debug", "gaat naar case 3");
                    if (millis() - last_offset_publish_time >= 4 * 60 * 1000) {
                      ESP_LOGD("debug", "bezig met timer case 3");

id(overshoot_stooklijn_offset).publish_state(-1);
                      ESP_LOGD("debug", "Published -1, millis: %lu", millis());
                      state++;

ESP_LOGD("stooklijn", "gecorrigeerd target stap 4 overshoot: %.1f", id(stooklijn_target));
                    }
                    break;

case 4:
                    ESP_LOGD("debug", "gaat naar case 4");
                    if (millis() - last_offset_publish_time >= 4 * 60 * 1000) {
                      ESP_LOGD("debug", "bezig met timer case 4");

id(overshoot_stooklijn_offset).publish_state(-0);
                      ESP_LOGD("debug", "Published -0, millis: %lu", millis());
                      OvershootLogic = false;
                      ESP_LOGD("debug", "KLAAR");

ESP_LOGD("stooklijn", "origineel target: %.1f", id(stooklijn_target));

last_offset_publish_time = millis();  // Update the last offset publish time
                    }

break;
                }
              }

temp_new_target = std::min(temp_new_target, id(stooklijn_target));

ESP_LOGD("target", "RETURN_TEMP: %.1f OUTLET_TEMP: %.1f TARGET: %.1f NEW_TARGET: %.1f ",
                      id(water_temp_retour).state, id(water_temp_aanvoer).state, id(stooklijn_target), temp_new_target);

id(pendel_watertemp_target).publish_state(temp_new_target);
              id(water_temp_target_output).set_level(temp_new_target * 0.01);
            } else if (!id(compressor_running).state) {
              id(water_temp_target_output).set_level(id(stooklijn_target) * 0.01);
              target_reached = false;
            }

// ----------------calculate stooklijn target---------------------------------

if(prev_oat != oat || id(force_update_stooklijn)){      // if no oat change, no update needed, unless forced or first run
              prev_oat = oat;
              id(force_update_stooklijn) = false;                       //reset force boolean

const float Z = ((float)id(stooklijn_min_wtemp).state-(float)id(stooklijn_max_wtemp).state) / ((float)id(stooklijn_max_oat).state - (float)id(stooklijn_min_oat).state);
              ESP_LOGD("stooklijn", "verwarmen volgens stooklijn, met buitentemp: %.1f, Z: %.1f",oat, Z);
              if(oat < id(stooklijn_min_oat).state) {                       //if oat below minimum oat, clamp to minimum value
                oat = id(stooklijn_min_oat).state;
              } else if(oat > id(stooklijn_max_oat).state) {                //if oat above max value, clamp to maximum value
                oat = id(stooklijn_max_oat).state;
              }
              id(stooklijn_target) = (int)round(Z * (oat - id(stooklijn_min_oat).state) + id(stooklijn_max_wtemp).state) + (id(wp_stooklijn_offset).state) + (id(overshoot_stooklijn_offset).state); 

ESP_LOGD("stooklijn", "New stooklijn target value (after correction): %.1f", id(stooklijn_target));
              id(watertemp_target).publish_state(id(stooklijn_target));              //publish new stooklijn value to watertemp value sensor
            }

OPMERKING
Ik zit nog met een fout, en dat is wanneer je dit upload tijdens het draaien van de wp, dat je in een soort loop terecht komt van dit stukje:
[code=yaml] if (id(compressor_running).state) { // want de compressor draait
if ((id(overshootcontrol_on_off).state && id(defrosting).state) || // er is een defrost
(id(overshootcontrol_on_off).state && // of aangenomen dat er een opstart is
!id(defrosting).state && millis() - defrosting_last_off_time > 5 * 60 * 1000)) { // en in de afgelopen 5 min geen defrost[/code]

Regels 3 en 4 zijn dan altijd waar natuurlijk. Ik kan nog niet echt een betere manier vinden om te isoleren dat het om een opstart gaat. Misschien nog een conditie toevoegen dat in de afgelopen minuut de compressor <1Hz was. (?)

aangepast, lijkt te werken

edit 7-12: eea aangepast, nog veel logging troep :+

edit 8-12: trigger vereenvoudigd. Geen onderscheid meer tussen defrost (herstart) of opstart

Als na testen (en afstellen) blijkt dat het goed werkt, kun je de stooklijn offset beter niet in HA tonen, en een duplicaat ervan in esphome juist weer wel. Ze werken simultaan overigens.

edit 9-12: wijze van vaststellen op-/herstart
15:05: debugging

[ Voor 38% gewijzigd door paQ op 10-12-2023 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
Speedener schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:01:
[...]

Thanks voor de opvolging :D

Deze instelling schoot niet op - geen veranderng. Uiteindelijk gisteren met de monteur heater 2 aangesloten aan voeding. Vanaf dat moment was er wel genoeg capaciteit om Tuit naar 45 graden te krijgen (met 7-8 kW energie verbruik). Maargoed die slaat alleen aan als buiten temperatuur onder de 5 graden is (wat het gisteren was).

Vandaag is het 5+, en dan slaat heater 2 dus niet aan. En blijft 'ie moeite hebben te verwarmen (Tin/Tuit: 26/29). Dus of we hebben (te) veel warmteverlies in onze vvw, of er klopt nog iets niet.
hoi hier hetzelfde met een 16kw 3fasen variant. ik laat hem nu alleen het buffervat van 600 liter opwarmen naar 38 graden (alle verdelers dicht) maar dan blijft hij een hele tijd op 32/33 hangen terwijl de pomp 100% draait (± 40 liter p.min) en hij bijna 3 kw stroom verbruikt. er is iets niet lekker in de LG, of het hardware of software is weet ik niet, maar buiten het enorme stroomverbruik is het geen topper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Cruiseronline schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:14:
Heeft iemand idee wat voor type de connector is tussen de controller en de binnenunit van een therma-V split? Zie foto.

[Afbeelding]

Deze week 3x therma V split geinstalleerd (2x 7KW en 1x 9kW), en nu aan het testen met een 230V aan/uit thermostaat (honeywell DT4). Wil dezelfde testen ook doen met de LG controller, maar dan moet ik hem loskoppelen en verplaatsen. Kan gebruik maken van bestaande thermostaat bedrading (4-aderig), maar wil de controller niet losknippen, dus liefste koop ik een male en female connector erbij. Zoek me suf online, maar heb nog niks gevonden. Als iemand een idee heeft zeer gewaardeerd.

PS: de verlengkabel van 9M had ik gevonden, maar heb de kabel niet nodig, en dan is 45 euto voor 2 stekkertjes wat stug.......
je kan het korte kabeltje in de RMC los schroeven en in de RMC aansluiting op het moederbord van de WP pluggen. Dat past. Kroonsteente in de WP op dat kabeltje aansluiten, andere kant kroonsteentje op je eigen verlengkabel aansluiten, en die verlenglabel onder de schroefjes van de RMC zetten.

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casper de Boer
pure100100 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:33:
[...]

hoi hier hetzelfde met een 16kw 3fasen variant. ik laat hem nu alleen het buffervat van 600 liter opwarmen naar 38 graden (alle verdelers dicht) maar dan blijft hij een hele tijd op 32/33 hangen terwijl de pomp 100% draait (± 40 liter p.min) en hij bijna 3 kw stroom verbruikt. er is iets niet lekker in de LG, of het hardware of software is weet ik niet, maar buiten het enorme stroomverbruik is het geen topper.
Ik was je nog een foto verschuldigd een post of 100 geleden :)
Dit betreft een cascade opstelling van 2 16kW split units.
Worden gebruikt om 800m2 vloerverwarming aan te sturen voor een loods temperatuur van 17 graden.
Met de kou van afgelopen week kost dit rond de 60/70 kWh per dag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IA-4Ebatoh5I2UtASzPwQwZc7Go=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXQpwUociM0uGNU62iA4nbdD.jpg?f=fotoalbum_large

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Casper de Boer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:41:
[...]

Ik was je nog een foto verschuldigd een post of 100 geleden :)
Dit betreft een cascade opstelling van 2 16kW split units.
Worden gebruikt om 800m2 vloerverwarming aan te sturen voor een loods temperatuur van 17 graden.
Met de kou van afgelopen week kost dit rond de 60/70 kWh per dag.

[Afbeelding]
dank u, zitten er ook nog ketels tussen als backup?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
paQ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:32:
OK iedereen met een esp controller (van @AUijtdehaag :+ /commercial break) en zin heeft om wat te testen, ik denk dat ik zo rond ben met mijn C++ logic... wat een schijtzooi is dat trouwens om te programmeren, testen en troubleshooten zeg :S
'k Heb er helaas niks aan, geen ESP hier, maar ik vind het wel knap wat je doet. _/-\o_ Testen of 'het werkt' neemt nu eenmaal veel tijd. En de WP moet natuurlijk ook nog min of meer zijn kunstje blijven doen, althans, wil je geen klachten van huisgenoten krijgen. Herkenbaar je laatste zin....

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
pure100100 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:47:
[...]

dank u, zitten er ook nog ketels tussen als backup?
Nee, pand is volledig gasloos.
Ik kan het net wel / net niet op 17 graden houden op 1 wp.
(voornamelijk doordat het een 30cm betonnen vloer is die nogal wat warmte vast kan houden)

Als het langer dan een week vriest moet ik de 2de bijschakelen maar dit doe ik door die handmatig gewoon aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Casper de Boer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:57:
[...]

Nee, pand is volledig gasloos.
Ik kan het net wel / net niet op 17 graden houden op 1 wp.
(voornamelijk doordat het een 30cm betonnen vloer is die nogal wat warmte vast kan houden)

Als het langer dan een week vriest moet ik de 2de bijschakelen maar dit doe ik door die handmatig gewoon aan te zetten.
dan vraag ik me echt wat wat er loos is met mijn 16kw, ding krijgt het vat met gesloten vloerverdelers amper op 38 graden, blijftt op 32/33 heel lang hangen, 40 liter per minuut doorstroom en bijna 3kw verbruik.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
pure100100 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:03:
[...]

dan vraag ik me echt wat wat er loos is met mijn 16kw, ding krijgt het vat met gesloten vloerverdelers amper op 38 graden, blijftt op 32/33 heel lang hangen, 40 liter per minuut doorstroom en bijna 3kw verbruik.....
Niet veel zou ik zeggen, deze staat ook van defrost tot defrost op 3,5kW te stampen met een gewenste uitvoer van 35 graden (helaas niet gekeken wat de daadwerkelijke uitvoer is geweest... Als we weer zo een periode ingaan zal ik er proberen aan te denken)

Dit systeem haalt het dus ook niet op 1 wp maar door de warmte in de dikke vloer kan ik (meestal) de koude periode overbruggen.

Nu ik je opmerking nog een keer lees...
Heb je een afsluiter waarmee je je hoofdleiding dicht kan zetten? (dus niet de onderverdelers sluiten maar het vat afsluiten van de standleiding)

[ Voor 11% gewijzigd door Casper de Boer op 06-12-2023 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseronline
gerlag schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:39:
[...]

je kan het korte kabeltje in de RMC los schroeven en in de RMC aansluiting op het moederbord van de WP pluggen. Dat past. Kroonsteente in de WP op dat kabeltje aansluiten, andere kant kroonsteentje op je eigen verlengkabel aansluiten, en die verlenglabel onder de schroefjes van de RMC zetten.
Dank u. Had RMC nog niet uit de houder gehaald, omdat dat erg lastig gaat. Ben bang dat ik de houder (of de RMC) kapot gaat. Nog tips hoe de RMC uit de houder te halen? (wellicht alleen van toepassing voor split unit bezitters, daar zit de RMC met een houder in de binnenunit geklikt). Heb al met schroevendraaier lopen wrikken, maar geen krimp. Zie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GIAE285fA0QE9VQr5rocNXokRjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oAyLBOU1odD30VFf9FiqA30a.jpg?f=fotoalbum_large

edit: nog even geprobeerd en hij zit (muur) vast op die twee uitstekende ronde punten. Verder kan ik hem eroveral gemakkelijk uit drukkken

[ Voor 7% gewijzigd door Cruiseronline op 06-12-2023 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Casper de Boer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:11:
[...]

Niet veel zou ik zeggen, deze staat ook van defrost tot defrost op 3,5kW te stampen met een gewenste uitvoer van 35 graden (helaas niet gekeken wat de daadwerkelijke uitvoer is geweest... Als we weer zo een periode ingaan zal ik er proberen aan te denken)

Dit systeem haalt het dus ook niet op 1 wp maar door de warmte in de dikke vloer kan ik (meestal) de koude periode overbruggen.

Nu ik je opmerking nog een keer lees...
Heb je een afsluiter waarmee je je hoofdleiding dicht kan zetten? (dus niet de onderverdelers sluiten maar het vat afsluiten van de standleiding)
ja op het vat zitten 4 afsluiters, aanvoer en retour wp en aanvoer en retour vloerverdelers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
pure100100 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:24:
[...]

ja op het vat zitten 4 afsluiters, aanvoer en retour wp en aanvoer en retour vloerverdelers
Heb je met testen de afsluiters aanvoer én retour naar de vloerverdelers dicht gehad?
(ik heb al eens meegemaakt dat er bij iemand een hele hoop energie verloren ging aan de transport leiding naar een vloerverdeler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
Casper de Boer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:27:
[...]

Heb je met testen de afsluiters aanvoer én retour naar de vloerverdelers dicht gehad?
(ik heb al eens meegemaakt dat er bij iemand een hele hoop energie verloren ging aan de transport leiding naar een vloerverdeler)
hoi dat is een leiding van 3 meter hier, geisoleerd en wel....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
Casper de Boer schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:11:
[...]

Niet veel zou ik zeggen, deze staat ook van defrost tot defrost op 3,5kW te stampen met een gewenste uitvoer van 35graden (helaas niet gekeken wat de daadwerkelijke uitvoer is geweest... Als we weer zo een periode ingaan zal ik er proberen aan te denken)

:) we praten dus over een gebouw van 800m2 met een hoogte van misschien wel 10m dan tellen de m3 ook mee,,dit is niet te vergelijken met een normaal huis dat is bij @pure100100 ook het geval het vermogen van de WP is gewoon te klein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
kazemo schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:29:
[...]

:) we praten dus over een gebouw van 800m2 met een hoogte van misschien wel 10m dan tellen de m3 ook mee,,dit is niet te vergelijken met een normaal huis dat is bij @pure100100 ook het geval het vermogen van de WP is gewoon te klein
hoi hier is het een super geisoleerd huis, nog geen 300m2 te verwarmen en net 3 meter hoog....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Cruiseronline schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:23:
[...]

Dank u. Had RMC nog niet uit de houder gehaald, omdat dat erg lastig gaat. Ben bang dat ik de houder (of de RMC) kapot gaat. Nog tips hoe de RMC uit de houder te halen? (wellicht alleen van toepassing voor split unit bezitters, daar zit de RMC met een houder in de binnenunit geklikt). Heb al met schroevendraaier lopen wrikken, maar geen krimp.
ik heb een mono. Voorste deel RMC kan ik met de hand naar voren trekken (klik) en zo los nemen van de muurplaat. Zojuist wat foto's gemaakt. (RMC zit bij ons in de technische ruimte)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l_ijicfoMuCIsI8sq7sNoMGciHo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DgFGIvbEOWj4uiNTCIWIaVM8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1xF46Z89l49CHzboirgKUJsjsHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/efiZXDnIEHOI2FGWu9x687Bj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ilJJcl2mtMJc_tYGkOoIPvk3j_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WBkyz3U4K6fhRVecv7ja1DNu.jpg?f=fotoalbum_large

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:52:
[...]

'k Heb er helaas niks aan, geen ESP hier, maar ik vind het wel knap wat je doet. _/-\o_ Testen of 'het werkt' neemt nu eenmaal veel tijd. En de WP moet natuurlijk ook nog min of meer zijn kunstje blijven doen, althans, wil je geen klachten van huisgenoten krijgen. Herkenbaar je laatste zin....
bestel gewoon zo'n ding en flash hem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerlag
paQ schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:43:
[...]

bestel gewoon zo'n ding en flash hem :P
Nou... Ik heb HA op een odroid draaien en ook daar kan je lekker mee hobbyen. O-) Ik ben al lang blij dat ik daar nu een heel klein beetje mee uit de voeten kan. ;)

9kW U44

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
Cruiseronline schreef op woensdag 6 december 2023 @ 13:14:

[Afbeelding]

Als je de RMC opent kun je dat korte stekkertje daar los schroeven m dat kabeltje gebruik je dan in de WP
de andere draad sluit je aan op de RMC
natuurlijk wel je juiste kleuren koppelen.
ik had dat zo werkend toen ik de RMC ver weg moest plaatsen.
alle stekkertjes en kabels blijven intact zo

edit: oh, dat was al vaker geantwoord, nu dubbel antwoord ;-)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
gerlag schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:46:
[...]

Nou... Ik heb HA op een odroid draaien en ook daar kan je lekker mee hobbyen. O-) Ik ben al lang blij dat ik daar nu een heel klein beetje mee uit de voeten kan. ;)
Voordeel van esp is dat het stand alone werkt, en niet afhankelijk van HA, of verbinding op het netwerk of wat dan ook.

Nadeel: HELEMAAL KUT om te programmeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseronline
gerlag schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:42:
[...]

ik heb een mono. Voorste deel RMC kan ik met de hand naar voren trekken (klik) en zo los nemen van de muurplaat. Zojuist wat foto's gemaakt. (RMC zit bij ons in de technische ruimte)
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
thx again. Dat verklaart een hoop. Ze hadden de controller van binnenuit in het kapje geschroefd, dat los je niet op met wrikken :-) Dus morgen testen met de RMC in plaats van de honeywell DT4 die ik tot nu toe gebruikt heb. Daarna post ik hier even een vergelijking van de testresultaten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5W5avYwh60eqCQjQOhBVEhoyG7Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tL4uPTMAgoAgqNAI2FMaA68S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
[...]

mhh, dat lijkt op mijn probleem (bij mij treed dat alleen op als de doel temp (water_out) tussen de 33 en 37 is.

Hoe hoog is jou doel temp op dat moment?

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cruiseronline
The_KnarF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:47:
[...]

Als je de RMC opent kun je dat korte stekkertje daar los schroeven m dat kabeltje gebruik je dan in de WP
de andere draad sluit je aan op de RMC
natuurlijk wel je juiste kleuren koppelen.
ik had dat zo werkend toen ik de RMC ver weg moest plaatsen.
alle stekkertjes en kabels blijven intact zo
Yep, thx. Morgen gaat ie verhuizen en dan testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:57
[...]

Onze set-up is ook 14-16kw split 3 fasen.

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
PeteSplit schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 22:36:
[...]

Ik wil proberen uit te leggen hoe de stooklijn werkt, zoals ik het begrepen heb.
Je gaf een voorbeeld van de twee punten waardoor de stooklijn loopt.
Je kunt door deze twee punten een rechte lijn trekken, ik heb de waarden in de tabel gezet:

[Afbeelding]

Je ziet nu bij welke buitentemperatuur een doel temperatuur voor water hoort. De warmte pomp rond deze doeltemperatuur af en gaat uit van de hele waarde als doel.

Als je stuurt op water en lucht heb je twee stooklijnen,
Je moet daarbij een keuze maken. De handleiding geeft je twee mogelijkheden:

Instelling watertemperatuur
Als u kiest voor de regeling van de lucht + watertemperatuur, wordt deze optie weergegeven op
het scherm met de functie-instelling. Het is de functie om de bovengrens van de watertempertatuur in te stellen terwijl de eenheid wordt geregeld op basis van de kamertemperatuur.

Je kunt bij deze functie handmatig een temperatuur voor water instellen. Of voor Auto kiezen en dan volgt de WP de ingestelde stooklijn voor water en ook voor lucht (de basis is dan lucht).
Wat nog eenvoudiger werkt
https://www.desmos.com/calculator/da1g0chd8s

1. even de coordinaten daar zetten waar je start en eind zitten
2. formule aanpassen in rotatie (2.56) en hoogte (6.75) zodat de lijn precies op je coordinaten ligt
3. klik met je muis op een willekeurig punt op de lijn om te zien wat de bijhorende temperaturen dan zijn

Die uit je laatste tabel (visueel ingesteld) wordt dan:
https://www.desmos.com/calculator/ggoyssr4wo

[ Voor 7% gewijzigd door paQ op 06-12-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
The_KnarF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:56:
[...]

mhh, dat lijkt op mijn probleem (bij mij treed dat alleen op als de doel temp (water_out) tussen de 33 en 37 is.

Hoe hoog is jou doel temp op dat moment?
Hoi die is 36 graden. Was net bij een collega met een lg 12kw variant, 1 fase. 240m2 en ook nog tapwater draairichting hij erop. Dat doe ik niet. Bij hem loopt de lg als een zonnetje. Wat is bij jou het probleem? De diagnose via de app geeft by my niks aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Ik besef me nu dat ik nooit een opstart piek heb, ik zal later eens een test opstart doen dat de LG alleen over het buffer loopt (500L)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
The_KnarF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:11:
Ik besef me nu dat ik nooit een opstart piek heb, ik zal later eens een test opstart doen dat de LG alleen over het buffer loopt (500L)
Leek my ook een mooie test

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
pure100100 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:09:
[...]

Hoi die is 36 graden. Was net bij een collega met een lg 12kw variant, 1 fase. 240m2 en ook nog tapwater draairichting hij erop. Dat doe ik niet. Bij hem loopt de lg als een zonnetje. Wat is bij jou het probleem? De diagnose via de app geeft by my niks aan
Het probleem is kort in mijn reactie al geschreven (bij mij treed dat alleen op als de doel temp (water_out) tussen de 33 en 37 is)
wat de oorzaak is, probeer ik achter te komen, nog niets gevonden.
de boel word wel gewoon warm dus als ik water van 38°C vraag.

zo jammer dat jij niet meer kunt monitoren (geen HA,MODBUS) had graag wat grafiekjes van jou LG gezien

kun jij zien of jij bij een opstart wel een enorme piek hebt als je aleen over het bufffer draait?

[ Voor 6% gewijzigd door The_KnarF op 06-12-2023 17:18 ]

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
The_KnarF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:16:
[...]

Het probleem is kort in mijn reactie al geschreven (bij mij treed dat alleen op als de doel temp (water_out) tussen de 33 en 37 is)

zo jammer dat jij niet meer kunt monitoren (geen HA,MODBUS) had graag wat grafiekjes van jou LG gezien
Ik heb er helaas niks aan gekoppeld, alleen de lg app maar daar staat weinig tot niets in

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerlag
Cruiseronline schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:55:
thx again. Dat verklaart een hoop. Ze hadden de controller van binnenuit in het kapje geschroefd, dat los je niet op met wrikken :-)
Bij mij zit ie op het hout van de achterplaat van de technische ruimte geschroefd. Zelf gedaan, dus dat wist ik ;) .Goed dat je niet ben wezen doorwrikken! Succes met het verlengen. Ik heb bij mij het plugje direct in het moederboard geplugd. Er zit meen ik ook een kabeltje met een contrastekker voor dat plugje. Je ziet het bijna niet, maar er zit een blindkapje op, dat moet je er eerst afhalen en dan past het stekkertje van de RMC daar in. Bij jouw split zit het misschien anders. :?

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
The_KnarF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:16:
[...]

kun jij zien of jij bij een opstart wel een enorme piek hebt als je aleen over het bufffer draait?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YDDeHMJyNTHQwPdhyeCJiFzsSQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/q0NJwcPm2cok0OglwzrWvYJ3.png?f=user_large

Hier duidelijk mijn probleem: (loopt al een uur zo, zonder enige vorm van actie)
target 33
water out 29,7
een COP van 1.39
elektrisch verbruik 1.9 kW
vaste flow (met Optimal, zelfde resultaat)
inverter kabelt rustig op 40Hz (dat is 1/3 van wat de max is dacht ik)
waarom de freaking fuck gaat dat ding niet iets beter zijn best doen?
ik laat de LG deze nacht wel hierop staan (ga niet bewust verhogen), morgenochtend maar weer kijken hoe het er bij staat.

Op lagere en hogere temperaturen draait die wel goed (of i.i.g. beter)
Als ik dan nu de vraag verhoog naar 38°C dan haalt hij dat wel (dat heb ik de afgelopen dagen getest)

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
The_KnarF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:33:
[...]

[Afbeelding]

Hier duidelijk mijn probleem: (loopt al een uur zo, zonder enige vorm van actie)
target 33
water out 29,7
een COP van 1.39
ik laat de LG deze nacht wel hierop staan (ga niet bewust verhogen), morgenochtend maar weer kijken hoe het er bij staat.

Als ik dan nu de vraag verhoog naar 38°C dan haalt hij dat wel (dat heb ik de afgelopen dagen getest)
Je probleem is duidelijk en afwijkend met mijn 16kW. Die wijkt soms wel eens 1gr C af van de stooklijn maar corrigeert dat vrijwel altijd.

Stuur je op in of uitlaat.
Probeer dat eens een nachtje om te draaien kijken wat ie dan doet. Wel rekening houden dat je uitlaat temp dan wat hoger is met een zelfde stooklijn.

En geen zorgen met 35l/min doet een 16kw echt meer dan een dT van 1.1 grC op 1.9kW electrisch, zie mijn vorige post voor de afwijking tussen LG sensoren en bijvoorbeeld DS18b20's. Maar dezelfde dT afwijking zie ik ook met mijn warmtebeeldcamera. Vooral bij lagere belastingen, zoals bij jou nu. Je COP is in werkelijkheid waarschijnlijk 2a 2,5 keer zo hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
The_KnarF schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:33:
[...]

[Afbeelding]

target 33
water out 29,7
een COP van 1.39

Deed ie dat hier maar . Alleen vat duurt 38 al eeuwig, zet ik 1 groep open , nog geen 100m2 dan schommelt out tussen 30 en 32, invoer is nu zelfs 28

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 30-01 16:05

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

Vraagje ik stook momenteel op water 36 graden 85% pompcapaciteit en stille modus hysterese - 4 +4. Wat ik zie is dat hij een hele tijd keurig op 36 graden blijft en soms ineens doorgaat naar 40/41. Iemand enig idee hoe zit zit of kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
sparkly schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:41:
[...]

Je probleem is duidelijk en afwijkend met mijn 16kW. Die wijkt soms wel eens 1gr C af van de stooklijn maar corrigeert dat vrijwel altijd.

Probeer dat eens een nachtje om te draaien kijken wat ie dan doet. Wel rekening houden dat je uitlaat temp dan wat hoger is met een zelfde stooklijn.

En geen zorgen met 35l/min doet een 16kw echt meer dan een dT van 1.1 grC op 1.9kW electrisch, zie mijn vorige post voor de afwijking tussen LG sensoren en bijvoorbeeld DS18b20's. Maar dezelfde dT afwijking zie ik ook met mijn warmtebeeldcamera. Vooral bij lagere belastingen, zoals bij jou nu. Je COP is in werkelijkheid waarschijnlijk 2a 2,5 keer zo hoog.
Zou je op inlaat water laten sturen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Jgroothedde schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:45:
Vraagje ik stook momenteel op water 36 graden 85% pompcapaciteit en stille modus hysterese - 4 +4. Wat ik zie is dat hij een hele tijd keurig op 36 graden blijft en soms ineens doorgaat naar 40/41. Iemand enig idee hoe zit zit of kan?
Met zo weinig informatie niet.
Wat is je type? Afgiftesysteem? Naregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

sparkly schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:47:
[...]

Met zo weinig informatie niet.
Wat is je type? Afgiftesysteem? Naregeling?
Excuses met met een buffervat van 120 liter heb een 9kw lg warmtepomp. En werk met radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Jgroothedde schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:52:
[...]

Excuses met met een buffervat van 120 liter heb een 9kw lg warmtepomp. En werk met radiatoren.
Heb je naregeling op de radiatoren?
Thermostaatknoppen of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

sparkly schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:53:
[...]

Heb je naregeling op de radiatoren?
Thermostaatknoppen of iets anders?
Nee ze staan gewoon open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Ok dus er zitten geen knoppen op. Het buffervat, hoe is die aangesloten, heb je een externe pomp? Zakt je retourtemeratuur plotseling voordat hij ineens zo ver oploopt? Heb je grafieken of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jgroothedde

Jgroothedde

LG-HM091MR-U44

sparkly schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:57:
[...]

Ok dus er zitten geen knoppen op. Het buffervat, hoe is die aangesloten, heb je een externe pomp? Zakt je retourtemeratuur plotseling voordat hij ineens zo ver oploopt? Heb je grafieken of iets dergelijks?
Heb geen externe pomp buffervat zit op de blauwe leiding van de retour. Ik zie niet dat de invoer erg zxakt zit gemiddeld zo'n 4/5 graden tussen. Dit is van vandaag. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JI6rBUVujOv-XSd6oa0TnS6MO8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jq7IBk9X3mBLu6ByEZA8OLpr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
sparkly schreef op woensdag 6 december 2023 @ 17:41:
[...]

ik zal proberen op inlet, maar verwacht er niets van (maar ik hoop het wel)
done, loopt nu op inlet stooklijn -3 gedaan

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Jgroothedde schreef op woensdag 6 december 2023 @ 18:01:
[...]

Heb geen externe pomp buffervat zit op de blauwe leiding van de retour. Ik zie niet dat de invoer erg zxakt zit gemiddeld zo'n 4/5 graden tussen. Dit is van vandaag. [Afbeelding]
Buffervat in serie dus?

Een dT dus van 4-5 graden, met radiatoren. Dat haal ik hier nét met 15 flinke fans op een 2.5m lange JAGA en pak m beet 3-4l/min op dat ding.
Op een van mijn gewone T22 radiatoren (2,5m) haal ik met 15 fans (heatfan) een dT van 2..

Weet je 100% zeker dat er geen naregeling op je radiatoren zit in welke vorm dan ook? Of dat ze sterk geknepen zijn? Anders zou ik het ook niet kunnen verklaren.

Pagina: 1 ... 119 ... 178 Laatste