LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 118 ... 178 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:29
sparkly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:32:
[...]

True, ik heb meerdere sensoren gebruikt, ook warmtebeeldcamera. De LG sensoren zijn vrij onnauwkeurig.
De absolute waarde is ook niet zo van belang voor de COP, als de delta T maar klopt. En dat komt heel nauw.
Precies dat.
Als je zeker weet dat het verschil maar juist is voor je berekening.
En dat kun je steekproefsgewijs controleren.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jojan265
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:44
jacko222 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:45:
Hallo iedereen, ik heb vandaag een vraag over ontdooien. Ik gebruik mijn warmtepomp om water voor huishoudelijk gebruik te maken, en om dit te doen heb ik een volgorde die wordt geactiveerd met timings zodat het warmwaterreservoir niet wordt gemengd totdat de warmtepomp op temperatuur is.

Als er echter een ontdooiing plaatsvindt midden in de bereiding van het tapwater, is dat een ramp en komt de hele tank in de war.
Is het mogelijk om een ontdooiing te forceren via modbus?
Zo niet, hebt u dan een idee voor mij zodat ik de warmwatercyclus alleen kan starten na een ontdooiing (wat niet altijd regelmatig gebeurt!).
Bedankt voor uw hulp

Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)
Ik heb nog geen manier gevonden om een ontdooiing te forceren.

Ik weet wel dat ik een ontdooiing redelijk kan voorspellen. Een ontdooiing wordt geactiveerd als de temperatuur van de condensor (suction temp) 10 graden lager is dan de buiten temperatuur. Ik heb hiervoor een eigen sensor gemaakt, welke dit voor mij berekend:

temp_dif_suction_outside = lg_outdoor_air_temp - lg_suction_temp

Zie onderstaande grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ZM_t6bAuI8lARzTHf0w_JfWTwY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZXIBFuQWWfrE1JDuQX5ortlj.png?f=fotoalbum_large

LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 28-05-2024
Vandaag de gegevens van de wp eens vergeleken met de gegevens die mijn verdeler laat zien. Zit toch wel wat verschil in…

Watertemperatuur wijkt af en de druk…iemand hier een verklaring voor?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eL6nXWStVHqsTHBnFcOY1NOmAzo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4RZhVQk2OzpIyeI3GHd8ugxe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EKYHRT7ybFo1Wnwz_OwHxy2fv1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AqkArgfeKMAfoUj2uUIAHado.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1i876rprsQz9R01gY1GapdX07E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TjJpDdAkcGGfZfchlvi9oPnN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1zC6EAv-LkTgtaGO_fVJcwAoai8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cw1FK1MWAUmxbvCcmsIkW0Ca.jpg?f=fotoalbum_large

HN091MR NK5 + HU071MR U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 03-06 18:25
Jojan265 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:57:
[...]

Ik heb nog geen manier gevonden om een ontdooiing te forceren.

Ik weet wel dat ik een ontdooiing redelijk kan voorspellen. Een ontdooiing wordt geactiveerd als de temperatuur van de condensor (suction temp) 10 graden lager is dan de buiten temperatuur. Ik heb hiervoor een eigen sensor gemaakt, welke dit voor mij berekend:

temp_dif_suction_outside = lg_outdoor_air_temp - lg_suction_temp

Zie onderstaande grafiek:

[Afbeelding]
Bij mij gaat die suction temp wel veel lager
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ttTNt4caI5JfraGbifxD7ibaPhs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cPXwPqdk5TF5ddKOHatMsRnU.png?f=user_large
omstreeks 10 uur (toen de doel temp lager was en de condities buiten ook beter) was het wel ongeveer 10 graden onder de buiten temperatuur

ik zal die sensor ook eens aanmaken.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_KnarF
PvdB_BL1 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:10:
Vandaag de gegevens van de wp eens vergeleken met de gegevens die mijn verdeler laat zien. Zit toch wel wat verschil in…

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ah, je hebt een gescheiden systeem? of staat de pomp veel hoger dan je verdeler?
verdeler geeft aan bijna 2 bar en LG geeft aan 0,9

die 0,9 mag/moet wel 2 bar zijn.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sparkly
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:37
The_KnarF schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:14:
[...]

[Afbeelding]
omstreeks 10 uur (toen de doel temp lager was en de condities buiten ook beter) was het wel ongeveer 10 graden onder de buiten temperatuur

zou dit een indicatie kunnen zijn voor miin probleem?
Suction temp is bij mij vergelijkbaar met jou als de omstandigheden slecht zijn soms bijna -30 gr C

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-05 14:07
Dag iedereen!

Ik schrijf dit bericht in het Nederlands via Google Translate. Ik heb al een hele tijd problemen met het bedienen van mijn LG Therma V-warmtepomp. De firmwareversie is 3.0.5.1, wat betekent dat het een oudere FW-versie is. Het ding is gek en ik heb alles geprobeerd om het probleem op te lossen, maar helaas hielp niets.
Nu wil ik alleen weten hoe ik de warmtepomp naar de fabrieksinstellingen kan resetten. Ik heb de warmtepomp talloze keren opgestart, uiteraard zonder succes. Ik heb overal op internet gezocht, maar kon niet vinden hoe ik het ding naar de fabrieksinstellingen kon resetten.

Ik zou zeer dankbaar zijn voor alle informatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
The_KnarF schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:18:
[...]

ah, je hebt een gescheiden systeem? of staat de pomp veel hoger dan je verdeler?

En de verdeler geeft slechts 2 graden delta aan. Is het een mengverdeler?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

PvdB_BL1 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:10:

Ja, afronding en afwijking van de thermometers.

Digitaal LG afronding/afwijking 1 - 2 graden
Analoge meters (veer bimetaal) 2 graden

Ik heb al mijn thermometers eens naast elkaar gehouden, verschil tussen laagste en hoogste was 4 graden.
Ik weet nu niet meer hoe warm het is, maar wel of ik het warm of koud heb :)

LET OP het is geen CV - warmtepomp druk tussen 2,0 en 2,5 bar !!!
Display van LG aanhouden, alle andere analoge drukmeters in het circuit geven allen andere waarden aan, vaak afhankelijk van de pompdruk en de opvoer hoogte in het gebouw.

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• balosa
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-11-2024
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:33:
Dag iedereen!

Ik schrijf dit bericht in het Nederlands via Google Translate. Ik heb al een hele tijd problemen met het bedienen van mijn LG Therma V-warmtepomp. De firmwareversie is 3.0.5.1, wat betekent dat het een oudere FW-versie is. Het ding is gek en ik heb alles geprobeerd om het probleem op te lossen, maar helaas hielp niets.
Nu wil ik alleen weten hoe ik de warmtepomp naar de fabrieksinstellingen kan resetten. Ik heb de warmtepomp talloze keren opgestart, uiteraard zonder succes. Ik heb overal op internet gezocht, maar kon niet vinden hoe ik het ding naar de fabrieksinstellingen kon resetten.

in de handleiding kan je de standaardwaarden vinden, daar zou je mee kunnen starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07:28
The_KnarF schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:14:
[...]

[Afbeelding]

ik zal die sensor ook eens aanmaken.
Denk het niet, bij mij daalt de suction T ook vaak naar -20C.
Misschien toch ander gedrag van de pompen met grotere verdampers en twee fans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:33:
Dag iedereen!

Wat is het probleem eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
balosa schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:43:
[...]

in de handleiding kan je de standaardwaarden vinden, daar zou je mee kunnen starten
Bedankt voor uw suggestie, maar ik wil weten hoe ik de warmtepomp naar de fabrieksinstellingen kan resetten, zodat alles in één keer wordt gewist en gereset. Ik hoop dat ze dan beter werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sheccy92
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-04-2024
kazemo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:40:
@Sheccy92 aanwijzing in stapjes energie verbruik uitlezen op RMC

op RMC scherm links drukkken(gebogen pijl toets)
pijltoets> rechts drukken naar menu>OK >pijltoets rechts>stekkertje energie>OK>pijltoets naar onder>energie calorie>OK>pijltoets naar onder samenvatting>OK>dan is daar het verbruik.....vandaag....maandelijks.....jaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UX4Ha0PHl8fJ_urfxLIZVtZNm5U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcPinL4bFGfNLc6YT9tuwxK6.jpg?f=fotoalbum_large

Dit bedoel je toch? Is dit exact of bij benadering / schatting van het apparaat? Want dat maandelijks lijkt me niet te kloppen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LoCjibipoi-cnNbSIwIMCUFf2Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y9ZLCXBgrkWsoW1lTW2TX0iB.jpg?f=fotoalbum_large

Had dit ook nog gevonden. Ik vind het nog steeds veel, en zorgelijk dat moeite lijkt te hebben met 's ochtends en 's avonds de boel warm krijgen.

[ Voor 24% gewijzigd door Sheccy92 op 05-12-2023 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:43:
[...]

Wat is het probleem eigenlijk?
De warmtepomp werkt vreemd, volgt de stooklijn niet en past de stooklijn niet aan, ook al wordt de ingestelde temperatuur heel lang niet bereikt. Er zijn ook andere problemen, maar die houden allemaal verband met de onlogische problematische controles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-05 21:58
nico base schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:04:
[...]

Beste,

Ja, maar mijn klok staat nu juist hetzelfde als op mijn telefoon en geeft nog waarden weer in het uur dat nog niet voorbij is.
En dit maakt het dus zo raar.
Of gaat dit dan in orde zijn als ik de summer time af zet?

Dan zal ik idd de klok ook wel 2 x/jaar manueel aanpassen indien nodig.
Moet ik syncen in de app nadat ik deze aanpaassingen gemaakt heb?
Ik weet niet of het dan verdwijnt, ik herken niet wat jij ziet in mijn app... Kun je een screen shot delen wat het verduidelijkt? Of is dat deze?
[Afbeelding]

Is dan wat je bedoelt wat je onderaan ziet? Is dat niet cumulatief wat er tot op dat moment is gebruikt in dat uur? Het uur wat dus nog gaande is? 13:50 ligt immers tussen 1:00 PM en 2:00 PM

Syncen? Misschien, of misschien opnieuw koppelen?

[ Voor 23% gewijzigd door tebogo op 05-12-2023 17:14 ]

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:46:
[...]

[Afbeelding]

Dit bedoel je toch? Is dit exact of bij benadering / schatting van het apparaat? Want dat maandelijks lijkt me niet te kloppen...

[Afbeelding]

Had dit ook nog gevonden. Ik vind het nog steeds veel, en zorgelijk dat moeite lijkt te hebben met 's ochtends en 's avonds de boel warm krijgen.
dit jaar 1431 kWh
Je kan toch ook de maanden los in zien dacht ik?
Is wel aan de forse kant voor een nieuw huis gebouwd volgens hedendaagse isolatie standaarden (mag ik aannemen)

Ik zit rond de 1100kWh zelfde periode voor verwarmen en warm water.
(Nageisoleerd 1940 vrijstaand)

Wat is nu het delta T op je verdeler als die ene poosje staat te verwarmen en wat is op dat moment de flowrate (Op de RMC)

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 05-12-2023 16:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernieW
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07:28
Devil schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:39:
Mijn LG had er ook geen zin in gisteren en vandaag. Gisteren hele dag consequent 2 a 3 graden onder z'n target gedraaid op 30-40hz met silent uit. Hele dag koud in huis (maar waren weg, dus maakt niet uit). 's avonds de gashaard maar aangezet.
Vannacht zich redelijk normaal gedragen, maar ik zet hem ook altijd op stooklijn -3 's nachts. Vanmorgen weer opgetoerd en toen weer lekker drie kwartier op -4 blijven hangen. Target 38 uitvoer 34. Nu ineens het licht gezien en met 90hz zitten we nu op 42 (met target nog steeds 38).
Ik vraag me echt af in welke situaties deze regeling getest is en op basis waarvan ze bij LG hebben besloten dat het werkt. Ik durf te wedden dat ik dit met een simpele pid regeling beter kan.

Edit: en na tien minuten 90hz een defrost en nu weer braaf consequent 1 graad onder de target.
Welkom bij de club. Heb af en toe zelfde soort verschijnselen met vast debiet. Mijn dT is dan zo'n 2-3 C.
Heb 'm nu een paar dagen op optimal draaien en de stooklijn een offset van +3 gegeven (ongeveer dezelfde gemiddelde afgifte temperatuur), tot nu toe draait dat beter. Zondag 1 keer een wat langere periode tussen twee defrosts, hij draaide toen ook mooi stabiel. De dT is nu zo'n 5-6 C.
Zal ook es met de interne sensoren een pseudo COP gaan bijhouden. Kan ik beter zien wat het met het (pseudo) rendement per graaddag doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5VOQdq46oObMrKTKMQIAgxSu14=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u4BuHZpYRQQHLBgzlTpT2hca.png?f=fotoalbum_large

Wat me vandaag ineens opvalt,

Waarom gaat mijn WP eigenlijk ineens niet meer UIT op hysterese?
Hysterese is type 2, Target is 33gr C, om 13:35 wordt 39,2 aangetikt en ding blijft lekker draaien. Hij is wel erg onrustig vandaag.
Regel uit Tuit, alleen water.

Iemand een idee?

LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
BernieW schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:53:
[...]

Welkom bij de club. Heb af en toe zelfde soort verschijnselen met vast debiet. Mijn dT is dan zo'n 2-3 C.
Heb 'm nu een paar dagen op optimal draaien en de stooklijn een offset van +3 gegeven (ongeveer dezelfde gemiddelde afgifte temperatuur), tot nu toe draait dat beter. Zondag 1 keer een wat langere periode tussen twee defrosts, hij draaide toen ook mooi stabiel. De dT is nu zo'n 5-6 C.
Zal ook es met de interne sensoren een pseudo COP gaan bijhouden. Kan ik beter zien wat het met het (pseudo) rendement per graaddag doet.
Dat is precies mijn probleem. Ik heb de stooklijn flink moeten verhogen omdat de warmtepomp constant 1 tot 3 graden onder de setpoint werkt. Daarom wil ik proberen het terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Weet iemand hoe ik dit doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
BernieW schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:43:
[...]

Denk het niet, bij mij daalt de suction T ook vaak naar -20C.
Misschien toch ander gedrag van de pompen met grotere verdampers en twee fans?
ik heb even wat lijnen over elkaar gelegd, het lijkt inderdaad bij een verschil tussen buiten temp en suction temp van 20°k dat de defrost ingezet word.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pure100100
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04 18:42
(jarig!)
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:00:
[...]

Dat is precies mijn probleem. Ik heb de stooklijn flink moeten verhogen omdat de warmtepomp constant 1 tot 3 graden onder de setpoint werkt. Daarom wil ik proberen het terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Weet iemand hoe ik dit doe?
Wanneer je hem van AI afzet op warmte dan reageert hij toch niet meer op stooklijn etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
pure100100 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:10:
[...]

Wanneer je hem van AI afzet op warmte dan reageert hij toch niet meer op stooklijn etc?
Ik ben hier niet zeker van. Zelfs als het op AI werkt en ik +1, 2, etc. kies, reageert het ding soms niet of als het wel reageert, dan maar een tijdje en dan schakelt het terug naar AI = 0. Dit is absoluut een softwarefout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 15:42
Sheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:46:
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

:) :) ja dit bedoel ik je hebt dus gevonden,maandelijks klopt volgens mij wel is van december 2023 dus 5dg......ja in november is het verbruik fors.....lijkt me reden om de installateur daar op aan te spreken!!.....als je genoeg zonnepanelen hebt kan het nog meevallen(salderen)....gas is ook duur!!

[ Voor 7% gewijzigd door kazemo op 05-12-2023 17:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
sparkly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:55:
[Afbeelding]

Hysterese is type 2, Target is 33gr C, om 13:35 wordt 39,2 aangetikt en ding blijft lekker draaien. Hij is wel erg onrustig vandaag.

Iemand een idee?
Dit is precies wat ik ook gisteren opmerkte. Bij mij gebeurde het twee maal, zie hier...
tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ma3x
Het lijkt mij dat de LG een catastrofale firmware heeft en het is volkomen onaanvaardbaar dat de fabrikant deze al jaren niet heeft verbeterd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M_AW
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-06 13:30
sparkly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:55:
[Afbeelding]

Iemand een idee?
Ik zie dat jouw pompt varieert tussen 30 en 70Hz. Ik zie hetzelfde gedrag, van 10 tot 35Hz schommelen. Werkelijkwaar onvoorstelbaar dat je een regeling zo laat functioneren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OyWMHH7V8EefqXvKdgLZ4VRbhXQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kayTC0zFLPpdQVmdIqsTxpfc.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de indruk dat de warmtepomp op de top van deze golf de hysterese wat meer ruimte geeft net als tijdens de opstart en dat hij daarom niet afslaat.

Moest nog aan een analogie denken m.b.t. deze wijze van regelen.

Ik zit in de auto en stel de cruisecontrol in op 77.
Ik rijd momenteel 50.
De auto gaat gas geven. Trek op naar 60, gaat meer gas geven, trek op naar 70, gaat meer gas geven, trekt op naar 80, gat nóg meer gas geven, dit gaat zo verder totdat de auto 150 rijdt. Op dat moment besluit de auto om langzaam gas terug te nemen. Langzaam zakt de snelheid in. De 77km/h nadert. De snelheid zakt verder in. Tot 50Km/h. Hierop blijft de auto ongeveer een uur doorrijden, om daarna weer door te gaan naar 150.

Gemiddeld ben ik met een snelheid van 77 naar Zuid-Frankrijk gereden ja.

Voor het gemak laat ik de opstartpiek er even uit, waar de auto 220 gaat rijden om daarna de motor helemaal uit te zetten.

8)7

[ Voor 9% gewijzigd door M_AW op 05-12-2023 17:33 ]

PV: 7205Wp. LW-WP: LG ThermaV HU051MR.U44 + HN0916T.NB1. LL-WP: 4x 2,5kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-04 09:27

Swerfer

Hmm...

Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:00:
[...]

Ik denk niet dat er een reset naar fabrieksinstellingen is, althans niet via de RMC. Je zou inderdaad alle instellingen volgens de handleiding naar de standaardinstellingen kunnen zetten. Daarmee staat hij in principe weer in de fabrieksinstellingen. De LG 'leert' niet, dus daar om hoef je hem niet echt volledig te resetten. Standaardinstellingen = 'fabrieksinstellingen'.

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
M_AW schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:25:
[...]

Ik zie dat jouw pompt varieert tussen 30 en 70Hz. Ik zie hetzelfde gedrag, van 10 tot 35Hz schommelen. Werkelijkwaar onvoorstelbaar dat je een regeling zo laat functioneren.

[Afbeelding]

Ik heb de indruk dat de warmtepomp op de top van deze golf de hysterese wat meer ruimte geeft net als tijdens de opstart en dat hij daarom niet afslaat.

Ik rijd momenteel 50.
De auto gaat gas geven. Trek op naar 60, gaat meer gas geven, trek op naar 70, gaat meer gas geven, trekt op naar 80, gat nóg meer gas geven, dit gaat zo verder totdat de auto 150 rijdt. Op dat moment besluit de auto om langzaam gas terug te nemen. Langzaam zakt de snelheid in. De 77km/h nadert. De snelheid zakt verder in. Tot 50Km/h. Hierop blijft de auto ongeveer een uur doorrijden, om daarna weer door te gaan naar 150.

Voor het gemak laat ik de opstartpiek er even uit, waar de auto 220 gaat rijden om daarna de motor helemaal uit te zetten.

8)7
haha :) is wel totaal ander gedrag dan bij mij, ik mag blij zijn als ik bij de opstartpiek mijn target haal.
nu heb ik ook wel een hele sloot aan water in min systeem zitten
Ik zal eens een keer de opstart alleen over het buffer doen, kijken of die dan wel piekt.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:16:
[...]

Ik ben hier niet zeker van. Zelfs als het op AI werkt en ik +1, 2, etc. kies, reageert het ding soms niet of als het wel reageert, dan maar een tijdje en dan schakelt het terug naar AI = 0. Dit is absoluut een softwarefout.
Volgens mij reset hij automatisch naar A0 na enige tijd / de volgende dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
Je hebt gelijk als je zegt dat de LG niets leert, behalve misschien kapotgaan. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:41:
[...]

Volgens mij reset hij automatisch naar A0 na enige tijd / de volgende dag.
In mijn geval gaat het in zeer korte tijd naar A0. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Bij de volgende start wellicht al?
Dan zou ik er ergens nog in kunnen komen.

Ik heb trouwens de indruk dat AI staat voor Automatic Inverter oid, niet zo zeer voor "Artificial Intelligence"
Dat wordt volgens mij ook nergens beweerd.

https://www.manualslib.co...eries.html?page=19#manual

[ Voor 15% gewijzigd door paQ op 05-12-2023 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:45:
[...]

In mijn geval gaat het in zeer korte tijd naar A0. 8)7
Je initiële vraag was, is het mogelijk een fabriek reset te doen. daar is nog geen positief antwoord op gekomen.

Daarna ben je alleen maar aan het klagen maar geeft ons geen informatie waarmee we je eventueel kunnen helpen (of denk je echt dat een fabrieks reset voor jou de enige oplossing is?)
als je hulp wilt, geef ons dan wat meer informatie

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Er is volgens mij ook geen optie "Reset naar fabrieksinstellingen" toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:51:
Er is volgens mij ook geen optie "Reset naar fabrieksinstellingen" toch?
volgens mij wel, maar zit nu niet bij de RMC

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
Het lijkt erop dat er inderdaad geen fabrieksreset is. Wat de problemen betreft, ik denk dat ik er al genoeg over heb geschreven. Het probleem is duidelijk de kapotte LG-firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_KnarF
er is een forced reset, maar dat is een reboot, geen reset

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_KnarF
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:54:
Het lijkt erop dat er inderdaad geen fabrieksreset is. Wat de problemen betreft, ik denk dat ik er al genoeg over heb geschreven. Het probleem is duidelijk de kapotte LG-firmware.
ok, prima, dan laten we het hierbij.

LG-HM163MR-U34

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
  • Laatst online: 05-12-2023
Goedenavond ik heb ook even een vraagje 2 weken geleden met een graad of 5 draaide de warmte pomp prima zoals hieronderAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UCMM9uArDSAz3Bs4BfZ8yNNZXkw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/R4IYRLpO4odIMv8GVxWb4Xva.png?f=fotoalbum_large

Alleen nu met 0 graden draait hij niet langer dan een uur iemand tips hieronder een foto met hoe het nu isAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FCCHt3VLQ5rCbfz1xC5XdQU-ORg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n04eevb9N60BQYypYkrW0mZA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:04:
Goedenavond ik heb ook even een vraagje 2 weken geleden met een graad of 5 draaide de warmte pomp prima zoals hieronder[Afbeelding]

Alleen nu met 0 graden draait hij niet langer dan een uur iemand tips hieronder een foto met hoe het nu is[Afbeelding]
Sorry voor m'n botte reactie, maar ik maak uit je post op dat je NUL seconden hebt besteed aan het zoeken in dit topic.
Ik ga de vraag niet voor je beantwoorden. Anderen zullen het vast wel doen, maar volgens mij is het idee hier op Tweakers wel dat iedereen zelf enige moeite doet voordat er lukraak een vraag geplaatst wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
Zit hier al 5 weken mee bezig zoek alles af LG alles gebeld alles al
Geprobeerd ben alleen net nieuw op tweakers dus dat zal
Het wezen maar prima hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 14:27
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:04:
Goedenavond ik heb ook even een vraagje 2 weken geleden met een graad of 5 draaide de warmte pomp prima zoals hieronder[Afbeelding]

Alleen nu met 0 graden draait hij niet langer dan een uur iemand tips hieronder een foto met hoe het nu is[Afbeelding]
Dit is standaard gedrag van iedere warmtepomp met dit weer.
Doordat het vocht uit de buitenlucht vast vriest aan de condensor vriest deze langzaam dicht.

Als hij te ver dicht is gevroren stopt de warmtepomp en gaat deze in "de-frost".
Hierbij gebruikt hij stroom en warm water uit de woning om de condensor weer te ontdooien.

Wanneer de condensor weer ontdooit is start de warmtepomp weer op en begint het feest opnieuw :)

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
Het rare is het zijn geen defrosts want die pik ik er zo uit dan gaat hij hoger in vermogen heb een stooklijn gehanteerd van bij -10 40 graden aanvoer een hysterese van het water -6 +2 om het pendelen tegen te gaan heb een redelijk kleine installatie 70 m2 vloerverwarming 2 radiatoren en een klein schakelvat van 25 liter in serie aangesloten in de retour heb de warmte pomp hele dag in silent mode staan om het gebruik wat lager te houden maar hij draait zoals ik zij niet langer dan 1 uur ik meet op lucht water dit zijn zo’n beetje mijn instellingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Heeft iemand een stooklijn-card voor HA?

Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:17:
Heeft iemand een stooklijn-card voor HA?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LS_tckjrTFDIp5PAY4OsiS_mLbA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K0nouP78ZnOiYGoBq2eSJZQP.png?f=user_large

Zoiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casper de Boer
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-05 14:27
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:13:
Het rare is het zijn geen defrosts want die pik ik er zo uit dan gaat hij hoger in vermogen heb een stooklijn gehanteerd van bij -10 40 graden aanvoer een hysterese van het water -6 +2 om het pendelen tegen te gaan heb een redelijk kleine installatie 70 m2 vloerverwarming 2 radiatoren en een klein schakelvat van 25 liter in serie aangesloten in de retour heb de warmte pomp hele dag in silent mode staan om het gebruik wat lager te houden maar hij draait zoals ik zij niet langer dan 1 uur ik meet op lucht water dit zijn zo’n beetje mijn instellingen
Dankjewel voor de aanvullende informatie, dat maakt het allemaal wat gemakkelijker.
Hoe gaat de verwarming verder, komt de woning goed op temperatuur?

Heb je al eens gekeken wat er na een uur gebeurd met de ingaande en uitgaande temperaturen?

LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
M_AW schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:25:
[...]

[Afbeelding]

Ik rijd momenteel 50.

8)7
:'( haha,slechte cruise control geen enkele auto fabrikant kan dit verkopen,lg WP wel??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

Nee, sorry ik zal de vraag wat verduidelijken... Zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y7oBW_0jGYOqToqts8ippgbsIWE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJAPRRJuFhCTIytuR5GIRuTX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Het is een ontdooiing als dat op het scherm van afstandsbediening staat en de hoogste temperatuur van IN en UIT verwisselt. De duur is ongeveer 5 minuten (kan ook iets langer) en de volgende ontdooiing start weer 50 minuten later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Dit zijn de ontdooiingen bij mij vandaag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RsYmAzBQnmqQfl4ucRbeSe7Zkyk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8vGvGEGTr29D6qxqThzDwXBt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
Even een andere vraag tussendoor voordat ik verder ga hoe kan ik op iemand Anders zijn bericht reageren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:29:
Even een andere vraag tussendoor voordat ik verder ga hoe kan ik op iemand Anders zijn bericht reageren?
Rechtsboven bij het bericht op Quote drukken

eventueel de < quote > aanpassen en je reactie eronder plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:22:
[...]
Nee, sorry ik zal de vraag wat verduidelijken... Zo:

[Afbeelding]
doet exact hetzelfde, maar als je hem grafisch wil, zal dat nog gaan tegenvallen te vinden gok ik zo...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Als je dat doet om het pendelen tegen te gaan, dan staat ofwel je hystere icm je stooklijn niet juist ingesteld, of..... het zijn gewoon toch defrosts :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:31:
[...]

doet exact hetzelfde, maar als je hem grafisch wil, zal dat nog gaan tegenvallen te vinden gok ik zo...
Ik heb hem nog niet grafisch voorbij zien komen. Ik maak hem anders zelf wel van het weekend. Ik wil grafisch zodat ik snel kan zien wat bij welke buitentemperatuur de doeltemperatuur zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Swerfer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:34:
[...]
Ik heb hem nog niet grafisch voorbij zien komen. Ik maak hem anders zelf wel van het weekend. Ik wil grafisch zodat ik snel kan zien wat bij welke buitentemperatuur de doeltemperatuur zou zijn.
Ik houd me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:32:
[...]

Als je dat doet om het pendelen tegen te gaan, dan staat ofwel je hystere icm je stooklijn niet juist ingesteld, of..... het zijn gewoon toch defrosts :+
Voor mijn gevoel als de warmte pomp afslaat zakt de aanvoer temperatuur heel snel naar die hysterese van -6 en dan gaat hij weer aan heb er 2 x voor gestaan en dan als hij ontdooid geeft hij het aan dat hij aan het defrosten is dan verbruikt hij ook meer zo kan ik het zien maar wat hij nu de hele dag deed waren geen defrosts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:32:
[...]

Heb jij ook een monoblock dan met een vergelijkbare installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:37:
[...]

Voor mijn gevoel als de warmte pomp afslaat zakt de aanvoer temperatuur heel snel naar die hysterese van -6 en dan gaat hij weer aan heb er 2 x voor gestaan en dan als hij ontdooid geeft hij het aan dat hij aan het defrosten is dan verbruikt hij ook meer zo kan ik het zien maar wat hij nu de hele dag deed waren geen defrosts
Je water in je hele CV systeem is niet zomaar 6 graden afgekoeld hoor vlak na het afslaan. Kan zomaar 45 min duren.
Ik zou je voorloop eens op 2 of 3 min zetten bijv. Als die op 1 min staat, kan hij niet lang genoeg meten, en dan is het al vaak direct weer aanslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:38:
[...]

Je water in je hele CV systeem is niet zomaar 6 graden afgekoeld hoor vlak na het afslaan. Kan zomaar 45 min duren.
Ik zou je voorloop eens op 2 of 3 min zetten bijv. Als die op 1 min staat, kan hij niet lang genoeg meten, en dan is het al vaak direct weer aanslaan.
Die staat op 2 voor de start en erna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:38:
[...]

Heb jij ook een monoblock dan met een vergelijkbare installatie?
7kW mono, 120m2 vvw, grote FCU, voorschakelvat 40 liter.
Met Thermo ON op -4.5, duurt het minimaal 30 min voordat hij weer aan slaat bij voorloop van 3 min.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:40:
[...]

Die staat op 2 voor de start en erna
sja als het met 3 min voorloop niet wijzigt, dan denk ik toch echt dat we hier met defrosts te maken hebben

[ Voor 19% gewijzigd door paQ op 05-12-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:41:
[...]

7kW mono, 120m2 vvw, grote FCU, voorschakelvat 40 liter.
Met Thermo ON op -4.5, duurt het minimaal 30 min voordat hij weer aan slaat bij voorloop van 3 min.
Je bedoelt toch de voorloop van de pomp?
Je installatie is indd 2x zo groot😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
yep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_AW
Het zijn geen defrosts? Dus je hebt afgelopen nacht de hele nacht gedraaid zonder defrostst? Op silent mode. Ik denk dat jij de enige warmtepomp-eigenaar in Nederland bent. Hoe zou een defrost er dan uit zien in deze grafiek?

Nee het zijn, voor zover ik kan inschatten, gewoon defrosts. Dat het water in je systeem daarna afkoelt is logisch, dat komt niet omdat je warmtepomp afslaat, maar omdat je water gebruikt wordt om warmte af te geven aan de warmtepomp, om die te ontdooien. Een defrost dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
[quote]paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:42:
[...]

sja als het met 3 min voorloop niet wijzigt, dan denk ik toch echt dat we hier met defrosts te maken hebben
[YouTube: Droog Brood - Smurfenlied]
[/quo

Hoe kun jij zo precies zien dan dat het defrosts zijn

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jojan265
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:54:
Ik heb je 9 posts even terug gelezen. Het enige wat je hebt geschreven is dat je WP de stooklijn niet volgt. Wellicht zijn er andere factoren die dit veroorzaken waar je (nu) nog geen weet van hebt. Ik vind het niet echt constructief van je dat je niet beter je probleem beschrijft en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

In dit topic zijn behoorlijk wat mensen die al redelijk weten hoe de LG werkt (met zijn nukken af en toe). Men is hier ook erg bereidwillig, maar dan moet je wel wat meer delen en er voor open staan. Roepen dat de firmware niet deugt helpt echt niet. De meeste problemen van de LG gebruikers zit hem in instellingen en met name de afgifte.

Heel af en toe komen er gevallen voorbij, waarbij een sensor defect is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M_AW
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:43:
\
Zoals gezegd, het is vrijwel uitgesloten dat je afgelopen nacht continu hebt kunnen draaien zonder defrosts. niet onmogelijk, dat is niets, wel hoogst onwaarschijnlijk.

@paQ , geniaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Ik ook!! Als het in HA is tenminste.

Uiteraard met een dikke stip die Target + offset weergeeft als je dan toch aan de gang gaat!

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:43:
[quote]paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:42:
[...]

[YouTube: Droog Brood - Smurfenlied]
[/quo

Zie filmpje van het smurfenlied

Ik heb de smurfen niet bij jou gezien, maar je HW grafiek (die ronden enorm af) toont exact het ritme van smurfen defrosts. Zonder verdere grafieken kunnen we iig niet zien dat het geen defrosts zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Nu online

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

Ja, HomeWizard geeft in de grafiek maar een punt om de vijf minuten, dan is mijn WP alweer met heel iets anders bezig, maar de kleur is wel erg blauw (van de grafiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:47:
[...]

Zie filmpje van het smurfenlied

Ik heb de smurfen niet bij jou gezien, maar je HW grafiek (die ronden enorm af) toont exact het ritme van smurfen defrosts. Zonder verdere grafieken kunnen we iig niet zien dat het geen defrosts zijn
Aha duidelijk ik dacht al dat het aan mijn flow lag want als ik die namelijk op optimale flow zet en de warmte pomp draait op vol vermogen zit ik op 8 liter soms terwijl het niet aan mijn afgifte ligt lijkt mij is het ook een idee om het waterdebiet op vaste flow te zetten van een liter of 18 want zodra de aanvoer helemaal oploopt tot een graad of 30 des te minder flow heb ik😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:50:
[...]

Aha duidelijk ik dacht al dat het aan mijn flow lag want als ik die namelijk op optimale flow zet en de warmte pomp draait op vol vermogen zit ik op 8 liter soms terwijl het niet aan mijn afgifte ligt lijkt mij is het ook een idee om het waterdebiet op vaste flow te zetten van een liter of 18 want zodra de aanvoer helemaal oploopt tot een graad of 30 des te minder flow heb ik😅
Ik haal zelf de beste resultaten (over uren) met een flow van tegen de 11.5-12l/min. (fixed flow)
Met optimale flow kan het delta in de vloer te groot worden bij erg lage temperaturen. Bij Ta 40 zal dat minder snel een probleem vormen.

Doorgaans hebben de meesten volgens mij wel een redelijk probleemloze installatie met fixed flow.
Quatt levert op die wijzen duizenden warmtepompen af, waar het gros het ook goed van doet volgens mij.

Ik zeg niet dat het niets anders kan zijn hoor, maar zonder data of 'er naast gaan zitten en kijken wat er gebeurt' is het gissen.

[ Voor 10% gewijzigd door paQ op 05-12-2023 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swerfer

Swerfer

Hmm...

sparkly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:47:
[...]

Ik ook!! Als het in HA is tenminste.

Uiteraard met een dikke stip die Target + offset weergeeft als je dan toch aan de gang gaat!

_/-\o_
Oei... De druk ligt nu wel erg hoog :)

Ik zal kijken wat ik kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:52:
[...]

Ik haal zelf de beste resultaten (over uren) met een flow van tegen de 11.5-12l/min. (fixed flow)
Met optimale flow kan het delta in de vloer te groot worden bij erg lage temperaturen. Bij Ta 40 zal dat minder snel een probleem vormen.

Ik zeg niet dat het niets anders kan zijn hoor, maar zonder data of 'er naast gaan zitten en kijken wat er gebeurt' is het gissen.
Waar Heb jij je waterdebiet controle of staan dan ook op optimale debiet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:54:
[...]

Waar Heb jij je waterdebiet controle of staan dan ook op optimale debiet?
zoals ik al schreef 11.5-12l/min fixed flow :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:52:
[...]

Doorgaans hebben de meesten volgens mij wel een redelijk probleemloze installatie met fixed flow.
Quatt levert op die wijzen duizenden warmtepompen af, waar het gros het ook goed van doet volgens mij.

Aha want fixed flow staat er bij mij niet tussen kan aan de software liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:29:
Zoals @PeteSplit aangeeft.
Helpt ook als je even je type warmtepomp aangeeft in je signature van je profiel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:55:
[...]

optimaal debiet, vast debiet, vast deltaT, vaste pompdruk. Dat zijn de opties bij de U44 modellen.
Als je optimaal debiet hebt, dan zul je de rest ook wel hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:55:
[...]

Dan heb je vast een U33 of een U43 .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICxMjElPcvrJwwhr8dh3qt6_RjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/YQuiI39dzRXsENewCseRwT3R.png?f=fotoalbum_large dit is hem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
kazemo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:40:
@Sheccy92 aanwijzing in stapjes energie verbruik uitlezen op RMC

op RMC scherm links drukkken(gebogen pijl toets)
pijltoets> rechts drukken naar menu>OK >pijltoets rechts>stekkertje energie>OK>pijltoets naar onder>energie calorie>OK>pijltoets naar onder samenvatting>OK>dan is daar het verbruik.....vandaag....maandelijks.....jaar
Ben toch even benieuwd wat jij hier invult.
Ik had deze nog nooit bekeken, en ben verbaasd dat ik de "Outdoor Unit Capacity Setting" moet invullen. DAt zou de software toch moeten weten zou ik denken 8)7.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jyFDNTlxAgj_64V-Kde7xGyoVJ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yf12shOEfhnmXO6cHUnbeMq1.png?f=fotoalbum_large

Target Instantaneuous Consumption? Doel wat er gemiddeld kW gebruikt moet worden?
Target Power Consumption? Doel wat er totaal aan kWh gebruikt moet worden?

Jammer dat de handleiding er niet verder op ingaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:57:
[...]

optimaal debiet, vast debiet, vast deltaT, vaste pompdruk. Dat zijn de opties bij de U44 modellen.
Als je optimaal debiet hebt, dan zul je de rest ook wel hebben toch?
Optimaal debiet vast debiet vast delta t en pompcapaciteit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
Jojan265 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 18:45:
[...]

Ik heb je 9 posts even terug gelezen. Het enige wat je hebt geschreven is dat je WP de stooklijn niet volgt. Wellicht zijn er andere factoren die dit veroorzaken waar je (nu) nog geen weet van hebt. Ik vind het niet echt constructief van je dat je niet beter je probleem beschrijft en wat je allemaal al hebt geprobeerd.

In dit topic zijn behoorlijk wat mensen die al redelijk weten hoe de LG werkt (met zijn nukken af en toe). Men is hier ook erg bereidwillig, maar dan moet je wel wat meer delen en er voor open staan. Roepen dat de firmware niet deugt helpt echt niet. De meeste problemen van de LG gebruikers zit hem in instellingen en met name de afgifte.

Heel af en toe komen er gevallen voorbij, waarbij een sensor defect is.
Oké, kun je me alsjeblieft uitleggen hoe de controller van LG werkt? Als ik een stooklijn instel, bijvoorbeeld fabrieksinstelling: 16 °C buitentemperatuur = 28 °C verwarmingswater, -10 °C buitentemperatuur = 35 °C verwarmingswater, en ik stel een kamertemperatuur in van 23 °C, hoe moet de controle werken?

In mijn geval start de warmtepomp ongeveer twee graden onder de stooklijn en bij kamertemperatuur rond de 21,5 °C. Na ruim 24 uur is de gewenste kamertemperatuur nog niet bereikt, maar het verwarmingswater blijft nog steeds ca. 2 graden °C onder de streefwaarde van de stooklijn. Waarom past de warmtepomp de stooklijn niet aan om de gewenste kamertemperatuur te bereiken en waarom blijft deze op de stooklijn zelfs 2 graden onder het instelpunt? Moet de warmtepomp in de verwarmingsmodus de stooklijn niet zo aanpassen dat deze de doeltemperatuur sneller of, zoals in mijn geval, volledig bereikt?

Zelfs als de doeltemperatuur wordt bereikt, daalt deze binnen een dag met één graad of meer en stijgt vervolgens de volgende dag weer naar de streefwaarde. Waarom is dat?

[ Voor 7% gewijzigd door Ma3x op 05-12-2023 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tebogo
Alberttotec schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:12:
[...]

Optimaal debiet vast debiet vast delta t en pompcapaciteit
Zou toch verwachten dat jouw menu er zo uit ziet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f-e4PAh_Dhf5cQs7f8fbA7SDS0g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/A9ha0RYKSsnFwiko4uChIR0o.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
tebogo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:21:
[...]

Zou toch verwachten dat jouw menu er zo uit ziet:
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XBgLmjUsfyTTrRuPGBMeE8P4zU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYE9voHtG6OoqRnj9rRDUIFy.jpg?f=fotoalbum_large

Klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ciJ8ZyKN6TQPTnPzjBgsx7hUZPA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aj4nvEwkyhdLposDPi4P97vh.jpg?f=fotoalbum_large

Hier mijn stooklijn lijkt mij niks mis mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alberttotec
Ik denk dat ik silent mode maar eens uit zet overdag dat zal de defrost naar mijn weten een stuk verlagen kijken of het gedrag dan verandert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
The_KnarF schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:18:
[...]

De pomp en de verdelers (2 stuks) staan rechtstreeks met elkaar in verbinding voor zover ik weet/kan zien. Er zit een buffervat van 100l tussen waarbij warm bovenin gaat en koud onderin. Na het vat zie ik een circulatiepomp op de warme leiding aangesloten zitten.
De pomp staat buiten op big foots....waarschijnlijk wel iets hoger dan de verdeler maar is echt geen halve meter verschil.... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
Omdat het ding te dom is om de streefwaarde op de stooklijn te halen, heb ik zelf de stooklijn zo aangepast dat de kamertemperatuur daadwerkelijk stijgt. Mijn huidige stooklijn is: 16 °C buitentemperatuur = 32 °C verwarmingswater, -10 °C buitentemperatuur = 37 °C verwarmingswater. Deze stooklijn is beslist te hoog, maar noodzakelijk om de warmtepomp naar de hogere uitblaastemperatuur te dwingen.

[ Voor 67% gewijzigd door Ma3x op 05-12-2023 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:40:
[...]

En de verdeler geeft slechts 2 graden delta aan. Is het een mengverdeler?
Ik heb geen idee. Hoe kan ik dat nakijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PvdB_BL1
PeteSplit schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:40:
[...]

Ja, afronding en afwijking van de thermometers.

Digitaal LG afronding/afwijking 1 - 2 graden
Analoge meters (veer bimetaal) 2 graden

Ik heb al mijn thermometers eens naast elkaar gehouden, verschil tussen laagste en hoogste was 4 graden.
Ik weet nu niet meer hoe warm het is, maar wel of ik het warm of koud heb :)

LET OP het is geen CV - warmtepomp druk tussen 2,0 en 2,5 bar !!!
Display van LG aanhouden, alle andere analoge drukmeters in het circuit geven allen andere waarden aan, vaak afhankelijk van de pompdruk en de opvoer hoogte in het gebouw.
Oke, dan ga ik het systeem vullen totdat de wp druk boven de 2 komt. Dat kan ik gewoon doen wanneer de wp aan staat? Of moet ik hem eerst uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojan265
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:17:
[...]

Oké, kun je me alsjeblieft uitleggen hoe de controller van LG werkt? Als ik een stooklijn instel, bijvoorbeeld fabrieksinstelling: 16 °C buitentemperatuur = 28 °C verwarmingswater, -10 °C buitentemperatuur = 35 °C verwarmingswater, en ik stel een kamertemperatuur in van 23 °C, hoe moet de controle werken?

In mijn geval start de warmtepomp ongeveer twee graden onder de stooklijn en bij kamertemperatuur rond de 21,5 °C. Na ruim 24 uur is de gewenste kamertemperatuur nog niet bereikt, maar het verwarmingswater blijft nog steeds ca. 2 graden °C onder de streefwaarde van de stooklijn. Waarom past de warmtepomp de stooklijn niet aan om de gewenste kamertemperatuur te bereiken en waarom blijft deze op de stooklijn zelfs 2 graden onder het instelpunt? Moet de warmtepomp in de verwarmingsmodus de stooklijn niet zo aanpassen dat deze de doeltemperatuur sneller of, zoals in mijn geval, volledig bereikt?

Zelfs als de doeltemperatuur wordt bereikt, daalt deze binnen een dag met één graad of meer en stijgt vervolgens de volgende dag weer naar de streefwaarde. Waarom is dat?
Je moet ervoor zorgen dat je stooklijn zo goed mogelijk bij je huis past. Het beste is ook om eerst op alleen water te regelen en de luchttemperatuur even te vergeten. Je kunt dan bij verschillende buitentemperaturen de stooklijn zo goed mogelijk in te stellen.

Ik heb soms ook het idee dat de WP de watertemperatuur niet aanpast indien op Lucht+Water wordt geregeld.

Kun je aangeven wat voor afgifte systeem je hebt? De default stooklijn is voor een goed geisoleerd huis met vvw eigenlijk te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazemo
tebogo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 19:10:
[...]

Ben toch even benieuwd wat jij hier invult.
Ik had deze nog nooit bekeken, en ben verbaasd dat ik de "Outdoor Unit Capacity Setting" moet invullen. DAt zou de software toch moeten weten zou ik denken 8)7.
[Afbeelding]

Target Instantaneuous Consumption? Doel wat er gemiddeld kW gebruikt moet worden?
Target Power Consumption? Doel wat er totaal aan kWh gebruikt moet worden?

Jammer dat de handleiding er niet verder op ingaat...
:) gewoon met gebruikers menu(inloggen installatie niet nodig) volg orde in stappen heb ik zelf bedacht als je zo een paar keer doet word het routine(taal op nederlands zetten ik vind technisch engels voor een beginner verwarrend) op energie/calorie kan men van alles wat vinden op de nieuwste versie software staat ook het thermisch vermogen de experts onder ons zeggen dat dat niet klopt....dan zou men bijwijze van die gegevens makkelijk de COP kunnen uitrekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma3x
Jojan265 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:03:
[...]

Je moet ervoor zorgen dat je stooklijn zo goed mogelijk bij je huis past. Het beste is ook om eerst op alleen water te regelen en de luchttemperatuur even te vergeten. Je kunt dan bij verschillende buitentemperaturen de stooklijn zo goed mogelijk in te stellen.

Ik heb soms ook het idee dat de WP de watertemperatuur niet aanpast indien op Lucht+Water wordt geregeld.

Kun je aangeven wat voor afgifte systeem je hebt? De default stooklijn is voor een goed geisoleerd huis met vvw eigenlijk te hoog.
Nou, zie je, dat is wat ik een extreem slechte controller noem. Als zelfs experts niet begrijpen hoe het precies werkt, weet je dat de fabrikant slecht werk heeft geleverd. Een goede regelaar zou de stooklijn aanpassen aan de ingestelde kamertemperatuur.

Ik woon in een blokhut, 9 cm sparrenhout, 10 cm steenwol in de muren, 15-20 cm stenen muur op zolder, dubbele beglazing, niets bijzonders, ongeveer 82,3 m2 woonoppervlak in totaal (97 m2 inclusief alle woonruimte boven tot 72 cm kniewand op zolder). Ik heb vloerverwarming en wandverwarming, overal dezelfde verwarmingswateruitlaattemperatuur. Ik woon echter in Slovenië op een heuvel zo'n 530 meter boven de zeespiegel, dus het klimaat is wat koeler dan in Nederland en ook hier in Slovenië hebben we liever hogere kamertemperaturen dan in West-Europa, ongeveer 23 °C is hier standaard, sommige mensen verwarmen hun huis zelfs tot 25 °C.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nico base
  • Laatst online: 06-12-2023
tebogo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 16:51:
[...]

Ik weet niet of het dan verdwijnt, ik herken niet wat jij ziet in mijn app... Kun je een screen shot delen wat het verduidelijkt? Of is dat deze?
[Afbeelding]

Is dan wat je bedoelt wat je onderaan ziet? Is dat niet cumulatief wat er tot op dat moment is gebruikt in dat uur? Het uur wat dus nog gaande is? 13:50 ligt immers tussen 1:00 PM en 2:00 PM

Syncen? Misschien, of misschien opnieuw koppelen?
Hey Tebogo,

Het is idd die afbeelding.
Zoals je kan zien heb ik al waarden tussen 1-2u teewijl het nog geen 2u is.
En deze waaeden gaan niet meer hoger als het uur dan effectief voorbij is.

Ik heb de remote (binnenunit) klok 1 uur terug (minder) gezet, de summer time on en de app gesynced met de remote.

Maar, is nog steeds hetzelfde.
Telkens omstreeks 15-30min. na het uur komen er waarden in dat lopende uur. Die dus zo blijven.
Zie foto.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8776djtER1kbQGou-id0IfUkCj0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/o6omPlgpUleeIu2i1WhhHrfF.png?f=fotoalbum_large

Ga nu proberen met summer time af te zetten en 1 uur klok minder.
Anders weet ik echt niet hoe dit op te kunnen lossen.

Grts,

[ Voor 4% gewijzigd door nico base op 05-12-2023 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
tebogo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:18:
[...]

Dit is precies wat ik ook gisteren opmerkte. Bij mij gebeurde het twee maal, zie hier...
tebogo in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Ok, misschien heb ik wat gevonden. Maar ik denk even hardop. Het is belangrijk dat je weet hoe mijn systeem werkt vandaar even een snip daarvan erbij.

Mijn systeem heeft 2 groepen VVW, zeer beperkt. Staan op 2l/min flow per stuk, dus verwaarloosbaar.
Verder op totaal 13 radiatoren, al dan niet met fans. Systeempomp voedt het afgifte circuit afhankelijk van de hoeveelheid vraag, op druk. Maximaal is +/- 32l/min, minimaal is ongeveer 8 l/min.

Alle radiatoren hebben een TADO knop, waterzijdig staat alles maximaal gewoon open. Ik heb in HA een sensor (tado_output_gemiddeld) gemaakt, die het gemiddelde van de TADO- outputs weergeeft als zijnde 'warmtevraag'. Zie trend.

Hieronder een trend van 30nov t/m 5 dec.

Als je goed inzoomt op Outlet en Inlet temp zie je dat vlak voordat de compressor zo gek gaat optoeren, de Inlet temp ineens een stuk zakt.

Normaliter draai op op een dusdanige watertemperatuur dat de TADO knoppen regelend zijn. Allemaal bijna helemaal open. Externe systeempomp doet dan zo'n 25-30 l/min.
De afgelopen dagen draai ik op een wat hogere Tuit, ook ivm testen en spelen. Het effect is dat de TADO knoppen verder dicht gaan lopen om de temperatuur in de kamers niet te ver op te laten lopen. De WP gaat dan steeds meer over het buffervat circuleren.

Sommige TADO knoppen liggen dus veel dicht, en gaan af en toe +/- 20% open, waardoor er plotseling een sloot koud water vanuit de radiator naar de WP gaat. De externe pomp toert dan ook iets op, wat het nog erger maakt. Mijn theorie is dat de WP daarop 'over-reageert' om dit koude water te compenseren, maar helaas bevat een radiator niet zo veel water. Wel gek is dat hij er niet op hysterese uit gaat, maar zo erg vind ik het niet. Slecht voor de efficiëntie is het zeer zeker wel.

Wat ik nu ga testen is zonder de watertemperatuur te verlagen, bijna alle TADO-knoppen maximaal open te zetten. Als de WP dan rustig gaat draaien lijkt mij dit een duidelijk gevalletje. Mooi meegenomen is dat het vannacht misschien geen defrost-omstandigheden zijn.

Ik ben heel benieuwd of meer mensen dit wel eens ondervinden en of die dan ook na-regeling in welke vorm dan ook op hun afgiftesysteem hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6z1YBaxj3piehmzmcExQ0EQH1I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hNnbqSnQutDU73CAQ4woYfLX.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1iWV8kSPFMGib5WaHjrUdZksV0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DJn3tZZhpFNERuJIgYEGewwo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerlag
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-06 22:58
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:24:
[...]
Een goede regelaar zou de stooklijn aanpassen aan de ingestelde kamertemperatuur.
De stooklijn zelf wordt als zodanig sowieso niet aan gepast door de kamertemperatuurregeling. De stooklijn moet initieel correct zijn ingesteld. Zie ook het bericht van @Jojan265
De stooklijn is correct ingesteld wanneer, als je op alleen water stookt, de ruimtetemperatuur bij verschillende buitentemperaturen de gewenste waarde heeft. De kamertemperatuurregeling zal alleen de vigerende stooklijntemperatuur iets plussen of minnen om exact op de gewenste waarde uit te komen.

[ Voor 8% gewijzigd door gerlag op 05-12-2023 20:36 ]

9kW U44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparkly
Ma3x schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 20:24:
[...]

Nou, zie je, dat is wat ik een extreem slechte controller noem. Als zelfs experts niet begrijpen hoe het precies werkt, weet je dat de fabrikant slecht werk heeft geleverd. Een goede regelaar zou de stooklijn aanpassen aan de ingestelde kamertemperatuur.

Ik woon in een blokhut, 9 cm sparrenhout, 10 cm steenwol in de muren, 15-20 cm stenen muur op zolder, dubbele beglazing, niets bijzonders, ongeveer 82,3 m2 woonoppervlak in totaal (97 m2 inclusief alle woonruimte boven tot 72 cm kniewand op zolder). Ik heb vloerverwarming en wandverwarming, overal dezelfde verwarmingswateruitlaattemperatuur. Ik woon echter in Slovenië op een heuvel zo'n 530 meter boven de zeespiegel, dus het klimaat is wat koeler dan in Nederland en ook hier in Slovenië hebben we liever hogere kamertemperaturen dan in West-Europa, ongeveer 23 °C is hier standaard, sommige mensen verwarmen hun huis zelfs tot 25 °C.
Constant benoemen dat iets slecht is helpt niet. Het is alleen maar irritant. We kunnen hier toch alleen maar symptoombestrijding doen, we kunnen de LG niet slimmer maken. Volgende keer dan een duurdere maar slimmere kopen.

Je afgiftesysteem, heeft die ook na-regeling?

Pagina: 1 ... 118 ... 178 Laatste