Ok, misschien heb ik wat gevonden. Maar ik denk even hardop. Het is belangrijk dat je weet hoe mijn systeem werkt vandaar even een snip daarvan erbij.
Mijn systeem heeft 2 groepen VVW, zeer beperkt. Staan op 2l/min flow per stuk, dus verwaarloosbaar.
Verder op totaal 13 radiatoren, al dan niet met fans. Systeempomp voedt het afgifte circuit afhankelijk van de hoeveelheid vraag, op druk. Maximaal is +/- 32l/min, minimaal is ongeveer 8 l/min.
Alle radiatoren hebben een TADO knop, waterzijdig staat alles maximaal gewoon open. Ik heb in HA een sensor (tado_output_gemiddeld) gemaakt, die het gemiddelde van de TADO- outputs weergeeft als zijnde 'warmtevraag'. Zie trend.
Hieronder een trend van 30nov t/m 5 dec.
Als je goed inzoomt op Outlet en Inlet temp zie je dat vlak voordat de compressor zo gek gaat optoeren, de Inlet temp ineens een stuk zakt.
Normaliter draai op op een dusdanige watertemperatuur dat de TADO knoppen regelend zijn. Allemaal bijna helemaal open. Externe systeempomp doet dan zo'n 25-30 l/min.
De afgelopen dagen draai ik op een wat hogere Tuit, ook ivm testen en spelen. Het effect is dat de TADO knoppen verder dicht gaan lopen om de temperatuur in de kamers niet te ver op te laten lopen. De WP gaat dan steeds meer over het buffervat circuleren.
Sommige TADO knoppen liggen dus veel dicht, en gaan af en toe +/- 20% open, waardoor er plotseling een sloot koud water vanuit de radiator naar de WP gaat. De externe pomp toert dan ook iets op, wat het nog erger maakt. Mijn theorie is dat de WP daarop 'over-reageert' om dit koude water te compenseren, maar helaas bevat een radiator niet zo veel water. Wel gek is dat hij er niet op hysterese uit gaat, maar zo erg vind ik het niet. Slecht voor de efficiëntie is het zeer zeker wel.
Wat ik nu ga testen is zonder de watertemperatuur te verlagen, bijna alle TADO-knoppen maximaal open te zetten. Als de WP dan rustig gaat draaien lijkt mij dit een duidelijk gevalletje. Mooi meegenomen is dat het vannacht misschien geen defrost-omstandigheden zijn.
Ik ben heel benieuwd of meer mensen dit wel eens ondervinden en of die dan ook na-regeling in welke vorm dan ook op hun afgiftesysteem hebben.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP