HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Is je delta T in optimaal debiet groter geworden? Dat verklaart dan de afkoeling in je huis. Grove benadering voor je afgifte is de gemiddelde temperatuur van je afgifte systeem tov de kamer temperatuur. Bij eenzelfde doeltemperatuur en een hogere delta T is dat gemiddelde dus lager.PvdB_BL1 schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:02:
[...]
Na de discussie van gisteren wilde ik het ook eens op optimaal debiet proberen (periode 1). Stooklijn niet veranderd, enkel de flow dus gewijzigd van vast debiet 16 naar optimaal. Waar ik het eerdere dagen prima op temperatuur kon houden binnen, zag ik nu dat het afkoelde in huis gedurende de dag met 0,5 graden.
De target temperatuur werd netjes gehaald door de wp en hij draaide voornamelijk rustig door op flow 8, maar het koelde dus wel af binnen. En het afgifte systeem was niet anders dan de dagen ervoor. Duidelijk dus dat ik met dezelfde stooklijn het binnen niet op temperatuur kan houden op optimaal debiet (waarbij hij voornamelijk op 8 draait) maar wel op een vast debiet (van 16).
Vervolgens AI +1 ingesteld (periode 2). Je ziet hem dan flinke pieken maken (debiet zag ik op het scherm rond de 20 blijven hangen). Kamertemperatuur liep weer wat op maar zoals de grafiek laat zien, met de nodige pieken en dalen
Ik zal dus of het debiet vast moeten zetten rond de 16 en een wp hebben die op en neer gaat, of een hogere stooklijn moeten hanteren op optimaal debiet waarbij de wp voornamelijk op een lagere flow draait zonder al te veel ups en downs....
[Afbeelding]
Pompje er tussen zetten die de druk opvoert?burnj schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:56:
[...]
Ja, weet ik. Maar mijn kraan geeft helaas niet meer.
LG HM123MR + 300L DHW boiler.
Om deze vraag te kunnen beantwoorden moet ik in de historie van de wp kijken denk ik? Waar ik de invoer/uitvoer overzichten zie?BernieW schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:21:
[...]
Is je delta T in optimaal debiet groter geworden? Dat verklaart dan de afkoeling in je huis. Grove benadering voor je afgifte is de gemiddelde temperatuur van je afgifte systeem tov de kamer temperatuur. Bij eenzelfde doeltemperatuur en een hogere delta T is dat gemiddelde dus lager.
HN091MR NK5 + HU071MR U44
Stooklijn zit dan rond de 28 graden bij die buitentemperatuur.nico base schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:41:
[...]
Aah ja. Zo bedoel je.
Maar dat is de 28° op de +-3° buiten dan dus dan?
Door de -2 dus op 26.
De vloer temperatuur bleef maar doorstijgen en dus ook de temperatuur in de woonkamer, vandaar even in de min gezet.
Even kijken of de stijging eruit is.
Zo ja, dan wellicht weer even met stooklijn spelen.
LG HM123MR + 300L DHW boiler.
Je kan tijdens een defrost niet het thermisch vermogen delen door het elektrisch vermogen.
Voorbeeld:
Thermisch vermogen -10kW
Elektrisch vermogen 5kW
Dat zou een negatieve cop van -2 geven.
Thermisch vermogen -10kW
Elektrisch vermogen 0.1kW (compressor uit, alleen waterpomp)
Dat geeft een negatieve cop van -100
Totaal onlogisch. Minder elektrisch vermogen, slechtere COP!
ChatGPT weet hier ook geen raad mee en zegt dat je beter de defrost kan negeren of een scop berekenen uit elektrisch vermogen en thermisch vermogen (ook voor bijvoorbeeld een dag)
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Edit:
Vorige edit was per ongeluk een eigen quote
[ Voor 81% gewijzigd door Swerfer op 04-12-2023 22:46 ]
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Ik denk dat ik je punt snap.Swerfer schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:42:
Even terugkomen op de cop-berekening tijdens een defrost:
Je kan tijdens een defrost niet het thermisch vermogen delen door het elektrisch vermogen.
Voorbeeld:
Thermisch vermogen -10kW
Elektrisch vermogen 5kW
Thermisch vermogen -10kW
ChatGPT weet hier ook geen raad mee en zegt dat je beter de defrost kan negeren of een scop berekenen uit elektrisch vermogen en thermisch vermogen (ook voor bijvoorbeeld een dag)
Maar: Hoe krijg je -10kW thermisch met alleen de waterpomp aan en de comressor uit?
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Ervaring heb ik niet, ik weet alleen dat de sturing werkt met aan/uit via relaisschakeling, dan ga ik er van uit dat de externe pomp werkt, als de interne pomp werkt. Bij een ontdooiing defrost dan ook aan.de_hardste schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:50:
Vraag aan de ervaringdeskundigen:
Wanneer je een buffervat met externe pomp gebruikt en de externe pomp laat aansturen door de LG Therma, schakelt hij bij een defrost de externe pomp dan af zodat hij puur de inhoud van je buffervat gebruikt?
Heeft vandaag al iets over gestaan in dit topic, door de externe pomp anders aan te sturen (modbus?)
Ik was zelf aan het denken aan een pompschakelaar die bij vloerverwarming gebruikt wordt. Deze heeft een temperatuur sensor en je kunt dan de temperatuur instellen waarbij de pomp aan gaat en als de pomp daar onder komt gaat hij uit. Ik heb een heel klein buffervat dan gaat dat bij mij niet werken. Dus je moet een groot buffervat hebben waarvan de inhoud gebruikt kan worden voor het ontdooien. De WP gaat altijd naar de maximale flow toe, dus inhoud van buffervat is belangrijk.
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
-10kW was een voorbeeld wat makkelijk rekent. Maar als de flow omkeert, dan heb ik ongeveer -2,5kw (delta t en waterpomp debiet).sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:54:
[...]
Ik denk dat ik je punt snap.
Maar: Hoe krijg je -10kW thermisch met alleen de waterpomp aan en de comressor uit?
Defrost neemt bij mij toch wel 10 kW piek. Negatief dan.Swerfer schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:58:
[...]
-10kW was een voorbeeld wat makkelijk rekent. Maar als de flow omkeert, dan heb ik ongeveer -2,5kw (delta t en waterpomp debiet).
/f/image/NxTqvLy7865fhj8sxtnv49HW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 23% gewijzigd door gerlag op 04-12-2023 23:09 ]
9kW U44
Ik heb een 5kW uitvoering, ik schat jij een stuk groter...gerlag schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:08:
[...]
Defrost neemt bij mij toch wel 10 kW piek. Negatief dan.
[Afbeelding]
Hmm... Ik blijkbaar ook 10kW:
:strip_exif()/f/image/efzarbCMYDV07kbXS02iACWH.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Swerfer op 04-12-2023 23:13 ]
9kW U44
Met bijvoorbeeld 1 defrost per uur wordt er dan per 24 uur 11kWh uit het huis onttrokken die de WP vervolgens extra moet leveren om het huis op temperatuur te houden.
Mijn Kamstrup zal de 11kW extra geleverd wel registreren maar de 11kW onttrokken niet. Dat betekend dat mijn huis bij 0 graden buiten (20.5 graden binnen) geen 105kWh maar 94kWh per dag nodig heeft

Edit: ik zie dat het deel onder 0 maar ca. 4 minuten is, dus onttrokken is 20% minder.
[ Voor 7% gewijzigd door KarsS op 04-12-2023 23:32 ]
niet zo maar "per"KarsS schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:28:
@gerlag Interessant plaatje! Als ik de curve even versimpel tot een driehoek, dan heeft die driehoek een basis van 5 minuten en een hoogte van 11kW. Dat is: 0.0833h * 11 / 2 = 0.46kWh per defrost.
Met bijvoorbeeld 1 defrost per uur wordt er dan per 24 uur 11kWh uit het huis onttrokken die de WP vervolgens extra moet leveren om het huis op temperatuur te houden.
Mijn Kamstrup zal de 11kW extra geleverd wel registreren maar de 11kW onttrokken niet. Dat betekend dat mijn huis bij 0 graden buiten (20.5 graden binnen) geen 105kWh maar 94kWh per dag nodig heeft
Edit: ik zie dat het deel onder 0 maar ca. 4 minuten is, dus onttrokken is 20% minder.
Ik zie ze van 300 Wh, maar ook wel eens van bijna 600 Wh als het kouder is
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Ja. Wat ik niet snap is de tekst over een onderhoudsinspectie. Dat gaat dus NIET over druk. Toch???grootkarzijn schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:16:
[...]
Waterdruk op orde?
De waarde kun je ook op de controller zien.
Bij het overzichtje op de RMC rechtsbovenin op OK klikken dacht ik.
OK dat klinkt niet helemaal onlogisch, zal eens opletten of die melding idd samenhangt met zo'n defrost actie. Wanneer het buiten erg vochtig is zie ik soms een dampwolk uit de WP komen.AppieK schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:35:
[...]
Volgens mij kun je deze melding krijgen tijdens of na een defrost wanneer je de waterpomp regeling op optimal flow hebt staan. Tijdens een defrost wordt de waterpomp op 100% gezet en daarna even uit om vervolgens weer het optimal flow regime weer op te pakken. Ergens in dit proces gaat er dan iets fout in de communicatie tussen warmtepomp en waterpomp en krijg je deze melding.
Stel dat het dat inderdaad is: hoe kan ik het voorkomen en kan het kwaad?
Even een gedachtespinsel op de vroege morgen. Tijdens een defrost is ook de elektrische energie verloren. In je eerste voorbeeld gaat er dus 15kW verloren, COP is dus -15kW/0 is oneindig. Klopt ook, want er gaat geen energie de woning in, wel de woning uitSwerfer schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:42:
Voorbeeld:
Thermisch vermogen -10kW
Elektrisch vermogen 5kW
Thermisch vermogen -10kW
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Vannacht zich redelijk normaal gedragen, maar ik zet hem ook altijd op stooklijn -3 's nachts. Vanmorgen weer opgetoerd en toen weer lekker drie kwartier op -4 blijven hangen. Target 38 uitvoer 34. Nu ineens het licht gezien en met 90hz zitten we nu op 42 (met target nog steeds 38).
Ik vraag me echt af in welke situaties deze regeling getest is en op basis waarvan ze bij LG hebben besloten dat het werkt. Ik durf te wedden dat ik dit met een simpele pid regeling beter kan.
Edit: en na tien minuten 90hz een defrost en nu weer braaf consequent 1 graad onder de target.
[ Voor 6% gewijzigd door Devil op 05-12-2023 08:01 ]
After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.
Het maakt helemaal niet uit wat de COP op enig moment aan uitkomst geeft. Het is geen eenheid waarmee je kunt rekenen.Swerfer schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:42:
Voorbeeld:
Thermisch vermogen -10kW
Elektrisch vermogen 5kW
Thermisch vermogen -10kW
Al is de COP +17 bij uitschakelen bijv.
Het is de verhouding tussen opgenomen en afgegeven. Het opgenomen wordt nooit negatief, maar het thermische wel.
Daarom kan een COP ook negatief worden. Je verplaatst letterlijk warmte van binnen naar het koude buiten.
Cop -100 komt niet voor dus ik weet niet of dat zo’n handig voorbeeld is.
Deze kan ik niet helemaal plaatsen. Defrost waarbij je het elektrisch vermogen weg laat?SalexSun schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 07:14:
[...]
Even een gedachtespinsel op de vroege morgen. Tijdens een defrost is ook de elektrische energie verloren. In je eerste voorbeeld gaat er dus 15kW verloren, COP is dus -15kW/0 is oneindig. Klopt ook, want er gaat geen energie de woning in, wel de woning uit
Defrost kos energie waarvan een deel in de vorm van elektriciteit en moet je dus toch gewoon mee nemen in je berekening, niet op 0 zetten?
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Ik heb een suggestie om de berekening van de aanvoertemperatuur te verbeteren.
Helaas is een rechte lijn niet erg nauwkeurig en niet correct bij de extreme waarden van een verwarmingssysteem; het zou eerder een licht gedempte curve moeten zijn.
Ik vond deze industriestandaardformule bij Viessmann en heb hem opgenomen in mijn Node Red-script, misschien is het ook iets voor jouw HA-script?
Gisteren hadden we hier -12° en de aanvoertemperatuur berekend volgens de rechte lijn was veel te warm. Berekend met de nieuwe formule zou het prima zijn geweest.
Ik neem het gemiddelde van de laatste 3 uur als buitentemperatuur. Je moet dit variëren afhankelijk van de bouwmethode (licht of gemetseld). Ik heb gemerkt dat het direct gebruiken van de buitentemperatuur ertoe leidt dat 's ochtends te snel een lagere temperatuur wordt genomen en het te koel is.
https://www.viessmann-com...r-aus-den-vier/td-p/68843
Ik ben momenteel ook een script aan het maken dat afwijkingen tussen de insteltemperatuur van de uitlaat en de berekende aanvoertemperatuur compenseert. Hiervoor sla ik elke minuut het verschil op tussen het Ta setpoint (uitgelezen via Modbus) en de berekende aanvoertemperatuur en bereken het totaal. Als de som een drempelwaarde overschrijdt, wordt de gewenste temperatuur met 1 verhoogd of verlaagd.
(vertaald in deepl)
In mijn geval heb ik vandaag 22.57 kWhth geleverd gekregen van de WP. De WP heeft hiervoor 6.74 kWh elektrische energie voor nodig gehad. Voor de defrosten heeft hij 1.33 kWhth gebruikt uit het huis. Dit is opgewekt met een cop van 3.35 en komt dan overeen met 0,397 kWh elektrisch.
De COP voor vandaag tot nu toe is dan volgens mij:
22.57 kWhth / ( 6.74 kWh + 0,397) = 3.16
Wat ik tot nu toe gedaan heb is de verbruikte thermische energie in mindering brengen op de geleverde thermisch energie. Dit geeft een kleine rekenfout:
( 22.57 kWhth - 1.33 kWhth ) / 6.74 kWh = 3.15
Zou je de verbruikte thermische energie verwaarlozen, dan is de rekenfout groter:
22.57 kWhth / 6.74 kWh = 3.35
Ik ga dus overstappen naar berekening 1.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
sparkly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:01:
[...]
Deze kan ik niet helemaal plaatsen. Defrost waarbij je het elektrisch vermogen weg laat?
Defrost kos energie waarvan een deel in de vorm van elektriciteit en moet je dus toch gewoon mee nemen in je berekening, niet op 0 zetten?
Voor deze berekening zijn verschillende onderdelen nodig, die allemaal hun eigen moment van aanleveren van de gegevens kent, dus het kan best zijn dat er een paar (mili)seconden verschil zit tussen meten (en berekenen thermisch vermogen en het binnen krijgen van het elektrisch vermogensparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:54:
[...]
Ik denk dat ik je punt snap.
en zo kan dat natuurlijk met alle onderdelen zijn, daar kan seconden verschil tussen zitten , en dat geeft altijd een vertekend beeld, zeker bij een onrustig systeem.
dus hoe mooi alle COP berekeningen ook zijn, het zal nooit 100% kloppen en soms inderdaad onmogelijke uitschieters laten zien,
LG-HM163MR-U34
Maar waarom zo complex?Jojan265 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:41:
Volgens mij als je het heel goed wilt doen, moet je uitrekenen wat een defrost aan energie kost. Dus niet alleen de elektrische energie, maar ook de thermische energie. Er zijn ook warmtepompen die een elektrisch element gebruiken voor een defrost en dan kun je het ook goed vergelijken.
In mijn geval heb ik vandaag 22.57 kWhth geleverd gekregen van de WP. De WP heeft hiervoor 6.74 kWh elektrische energie voor nodig gehad. Voor de defrosten heeft hij 1.33 kWhth gebruikt uit het huis. Dit is opgewekt met een cop van 3.35 en komt dan overeen met 0,397 kWh elektrisch.
Wat ik tot nu toe gedaan heb is de verbruikte thermische energie in mindering brengen op de geleverde thermisch energie. Dit geeft een kleine rekenfout:
Zou je de verbruikte thermische energie verwaarlozen, dan is de rekenfout groter:
Je kan toch gewoon een grafiek maken van de daadwerkelijke thermische energie over de dag heen?
/f/image/uj0Gj6DZUuKc1wcr8MKYQnp7.png?f=fotoalbum_large)
Het opgenomen vermogen pik je zo uit je externe vermogenssensor. Die rekent ook stroom bij een defrost, of bijverwarming, of verwarmingslint op de bodem, enz. (En bij mij ook mijn danfoss kranen en en thermostaten)
Die 2 deel je door elkaar en dan ben je er.
/f/image/N75E7OF0AU4VChY6TWKoJGI4.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9Py4stiO1nOzDBt3SVCZOoYQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/HWBdtDxWYaLFH6g0Gn8TmGb6.png?f=fotoalbum_large)
Om 08:58 start de defrost, het opgenomen vermogen valt terug, dus je hebt -op papier- even een mega goed COP. Het ontdooiproces zet in en de COP keldert. Dat is ook het moment dat je thermische energie uit je woning onttrekt. (08:58)
De wp herstart net na 09:00, en zodra het aanvoer water (outlet) weer hoger wordt dan de retour (inlet) , net na 09:02, wordt het COP weer positief en is er weer sprake van thermische energie toename in de woning.
Jammer dat de compressor plot zo vertraagd binnenkomt, dat verstoort het beeld wat.
Mijn definitie van 'COP' is in beginsel het overall verschil tussen netto geleverd aan het huis en bruto opgenomen aan elektriciteit. Eerlijk gezegd ben ik minder geïnteresseerd in de tweede decimaal achter de komma zolang ik onderstaande plaatjes soms zie langskomen. Tussen defrosts soms vreemde COP verschillen. Heeft met de compressor te maken, maar waarom doet ie zo?The_KnarF schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:58:
[...]
Voor deze berekening zijn verschillende onderdelen nodig, die allemaal hun eigen moment van aanleveren van de gegevens kent, dus het kan best zijn dat er een paar (mili)seconden verschil zit tussen meten (en berekenen thermisch vermogen en het binnen krijgen van het elektrisch vermogen
en zo kan dat natuurlijk met alle onderdelen zijn, daar kan seconden verschil tussen zitten , en dat geeft altijd een vertekend beeld, zeker bij een onrustig systeem.
dus hoe mooi alle COP berekeningen ook zijn, het zal nooit 100% kloppen en soms inderdaad onmogelijke uitschieters laten zien,
/f/image/rKEOlBu5p8EYHzUNKDKz77oX.png?f=fotoalbum_large)
9kW U44
Inmiddels heb ik een PI(D) regeling werkend, (nog wel in de testfase) , die doet ongeveer wat jij wilt, maar dan 'on the fly'. Hoop eerdaags de code hier op het forum te kunnen delen. (HA zonder plug-ins)butterkeks schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:39:
[...]
Ik ben momenteel ook een script aan het maken dat afwijkingen tussen de insteltemperatuur van de uitlaat en de berekende aanvoertemperatuur compenseert. Hiervoor sla ik elke minuut het verschil op tussen het Ta setpoint (uitgelezen via Modbus) en de berekende aanvoertemperatuur en bereken het totaal. Als de som een drempelwaarde overschrijdt, wordt de gewenste temperatuur met 1 verhoogd of verlaagd.
9kW U44
ik weet niet of ik mijn vraag in het juiste topic stel, zo niet dan verplaats ik hem wel
Ik heb al eerder iets gepost, maar dat was vooral in het smarthome platform. Ik zal me dus even kort voorstellen hier, ik ben Claudia, 31 jaar oud en woon samen met mijn hond en vriend in een nieuwbouwwoning die augustus dit jaar is opgeleverd.
Meteen relevante informatie dus
Ik val alleen stiekem stijl achterover van ons verbruik... Als ik in het topic hier spit zie ik toch mensen met veel lager verbruik en ik heb nou niet het idee dat we heel gekke dingen doen. Misschien dat jullie eens mee willen kijken? We gaat sowieso een P1 meter en zo'n KWH meter op de warmtepomp groep doen, maar zover zijn we nog niet.
Ons verbruik de afgelopen maanden:
Netto verbruik Teruggeleverd Bruto verbruik Rechtstreeks verbruik
September 104 kWh 179 kWh 283 kWh 102,1 kWh
Oktober 426 kWh 58 kWh 484 kWh 66,24 kWh
November 732 kWh 12 kWh 744 kWh 41,27 kWh
Decemb.(loopt) 112 kWh 0 kWh 112 kWh 4,26 kWh
Voor November zouden we dus op bijna 800 kWh zitten, en als ik naar de eerste dagen van december kijk schat ik in dat we daar deze maand nog wel overheen gaan...
Wat informatie:
- We hebben een LG monoblock 5KW;
- Vloerverwarming beneden (+/- 70m2) en badkamer (+/- 12m3)
- 300 liter boiler voor warm water;
- Quooker (verbruik al gemeten heeft in nov. 20.3 kWh gedaan)
- Ik werk soms thuis. Komt neer op 3 middagen in de week 4 uur elektrisch 3 standen 1500 watt kacheltje aan op zolder)
- We koken elke dag op inductie;
- We douchen beide 1x 's avonds 10 minuten, ik 2x in de week 20 minuten om mijn haar te wassen;
- Vriend gaat 1x per week in bad;
- We hebben 8 zonnepanelen totaal. 6 van Growatt hoog rendement ligging zuidwest en 2 EMA panelen met micro omvormers (zelfinstallatie) ligging zuid.
Ik heb vol belangstelling dit topic dus al doorgescrolt en ben ook wat dingetjes tegengekomen die ik al heb geprobeerd, maar ik zie daar eigenlijk niks van terug in het dagelijkse verbruik nog. (heb de boel nu ingesteld op AI) Ik zou ook niet weten hoe ik zo'n mooi grafiekje krijg als jullie. Dat staat ook nog op mijn kerstvakantie lijstje.
Maar voor nu, na dit immens lange verhaal. Denken jullie dat dit verbruik normaal is? Want als dat salderen eraf gaat houd ik mijn hart vast voor de kosten.
je hebt gelijk hoor, de wp kan het net wel net niet doen, al met al is hij te licht. gelukkig gebruik ik hem niet ook voor tapwater maar door de externe pomp iets langzamer te draaien blijft de output van de wp op 33 graden, dan is het net 20 graden in huis. de installateur noemde als optie een electrische backup in de wp of in het vat maar een zwaardere wp die rustig het water op temperatuur kan houden spreekt me meer aan. in de 30kw zie ik alleen niet heel veel keuze, veel onbekende merken en een nefit/bosch. dat spreekt me meer aan dan al die onbekende namen...de lg gaat dus van het dak en de nieuwe komt er voor in de plek. naast het enorme gewicht is het een kwestie van ompluggen en de nieuwe thermostaat in huis aansluiten...sparkly schreef op donderdag 30 november 2023 @ 14:02:
[...]
5/6 graden verschil haal ik hier niet eens op een JAGA van 250cm met 15 fans van 15cm op maximaal vermogen. op pak m beet 3l/min voor die radiator en aanvoertemp 30gr.
[...]
De externe pomp moet minstens hetzelfde doen als die van de LG. Zwaarder maakt in principe geen ene moer uit ivm je buffervat, behalve dat het iets meer stroom vreet.
Het enige probleem wat jij hebt is dat je WP niet genoeg vermogen kan leveren omdat je huis meer warmte opsnoept dan je WP kan leveren. Of je dan met 10.000 l/min of 40/min met je afgiftesysteem circuleert op je buffervat maakt praktisch niets uit.
Een te lichte externe pomp kan wel problemen geven en je LG feitelijk begrenzen. Maar aan de waarde's die jij net doorgeeft is te zien dat de LG zijn vermogen haalt, daarnaast zou dan je buffervat zonder problemen warm moeten worden.
Aanvulling, ik denk dus dat het vooral aan de warmtepomp ligt, vandaar hier de vraag gesteld. Ook was ik het dak even opgegaan en de warmtepomp is 1 blok ijs. Dat hebben we eraf gehaald, maar vriest uiteraard zo weer aan. Hij staat volgens de controller ieder half uur te defrosten en haalt 's ochtends en 's avonds de gewenste binnen temperatuur (bijna) niet. Staat ingesteld op 21 graden en haalt vaak max. 20. Niet erg maar voor mij wel een teken dat hij het niet kan doen.Sheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:34:
Goedemorgen tweakers,
ik weet niet of ik mijn vraag in het juiste topic stel, zo niet dan verplaats ik hem wel.
Ik heb al eerder iets gepost, maar dat was vooral in het smarthome platform. Ik zal me dus even kort voorstellen hier, ik ben Claudia, 31 jaar oud en woon samen met mijn hond en vriend in een nieuwbouwwoning die augustus dit jaar is opgeleverd.
Meteen relevante informatie dushet is een BENG woning. We hebben dus geen gas, alles wordt verwarmd met de WP en elektrische kacheltjes indien nodig.
Ik val alleen stiekem stijl achterover van ons verbruik... Als ik in het topic hier spit zie ik toch mensen met veel lager verbruik en ik heb nou niet het idee dat we heel gekke dingen doen. Misschien dat jullie eens mee willen kijken? We gaat sowieso een P1 meter en zo'n KWH meter op de warmtepomp groep doen, maar zover zijn we nog niet.
Voor November zouden we dus op bijna 800 kWh zitten, en als ik naar de eerste dagen van december kijk schat ik in dat we daar deze maand nog wel overheen gaan...
Wat informatie:
- Ik werk soms thuis. Komt neer op 3 middagen in de week 4 uur elektrisch 3 standen 1500 watt kacheltje aan op zolder)
- We douchen beide 1x 's avonds 10 minuten, ik 2x in de week 20 minuten om mijn haar te wassen;
- We hebben 8 zonnepanelen totaal. 6 van Growatt hoog rendement ligging zuidwest en 2 EMA panelen met micro omvormers (zelfinstallatie) ligging zuid.
Ik heb vol belangstelling dit topic dus al doorgescrolt en ben ook wat dingetjes tegengekomen die ik al heb geprobeerd, maar ik zie daar eigenlijk niks van terug in het dagelijkse verbruik nog. (heb de boel nu ingesteld op AI) Ik zou ook niet weten hoe ik zo'n mooi grafiekje krijg als jullie. Dat staat ook nog op mijn kerstvakantie lijstje.
Maar voor nu, na dit immens lange verhaal. Denken jullie dat dit verbruik normaal is? Want als dat salderen eraf gaat houd ik mijn hart vast voor de kosten.
Waarom niet een 2de er naast in cascade? Is volgens mij standaard mogelijk bij LG.pure100100 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:36:
[...]
je hebt gelijk hoor, de wp kan het net wel net niet doen, al met al is hij te licht. gelukkig gebruik ik hem niet ook voor tapwater maar door de externe pomp iets langzamer te draaien blijft de output van de wp op 33 graden, dan is het net 20 graden in huis. de installateur noemde als optie een electrische backup in de wp of in het vat maar een zwaardere wp die rustig het water op temperatuur kan houden spreekt me meer aan. in de 30kw zie ik alleen niet heel veel keuze, veel onbekende merken en een nefit/bosch. dat spreekt me meer aan dan al die onbekende namen...de lg gaat dus van het dak en de nieuwe komt er voor in de plek. naast het enorme gewicht is het een kwestie van ompluggen en de nieuwe thermostaat in huis aansluiten...
Beiden op het vat aansluiten (wel even keerkleppen er tussen) en gaan met die banaan
Voordeel van vermogen als je het nodig hebt en juist weinig als je het niet nodig hebt.
Tevens een stukje redundacy
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Als het aan de warmtepomp lag had ik nog meer verbruik in december verwacht. Ik heb in elk geval al meer verbruikt dan jij in de eerste paar dagen van december terwijl november juist een stuk lager ligt dan bij jou.Sheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:39:
[...]
Aanvulling, ik denk dus dat het vooral aan de warmtepomp ligt, vandaar hier de vraag gesteld. Ook was ik het dak even opgegaan en de warmtepomp is 1 blok ijs. Dat hebben we eraf gehaald, maar vriest uiteraard zo weer aan. Hij staat volgens de controller ieder half uur te defrosten en haalt 's ochtends en 's avonds de gewenste binnen temperatuur (bijna) niet. Staat ingesteld op 21 graden en haalt vaak max. 20. Niet erg maar voor mij wel een teken dat hij het niet kan doen.
Wat nog zou kunnen is dat je warmtepomp inderdaad erg krap bemeten is, en het in november al zwaar had (met lage COP) Dan zal het in elk geval niet snel meer verbruiken (maar misschien wel kouder worden binnen als het echt gaat vriezen)
-'sin
de 2e wp is dan een naverwarmer bedoel je? die moet het water dan nog even ± 8 graden warmer maken in ons geval. het schijnt ook dat je het water van de ene wp naar de andere kan laten lopen en dan naar de buffer, maar jouw idee leg ik voor aan de installateur, ik neem aan dat er dan een kleine wp bij kan want zo groot is mijn dak nou ook weer niet..Casper de Boer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:48:
[...]
Waarom niet een 2de er naast in cascade? Is volgens mij standaard mogelijk bij LG.
Beiden op het vat aansluiten (wel even keerkleppen er tussen) en gaan met die banaan![]()
Voordeel van vermogen als je het nodig hebt en juist weinig als je het niet nodig hebt.
Tevens een stukje redundacy
doel temperatuur op 40°C gezet:
hij lijkt het maximale er wel uit te kunnen halen, maar door de hoge luchtvochtigheid vannacht ieder 45 minuten een defrost gehad, dat vertekend het beeld enigszins, zou die langer op max kunnen draaien?
:fill(white):strip_exif()/f/image/FMWiSDuAsNMIwCJ5gbCiGX64.png?f=user_large)
de hoogste peik wat 12,8 thermisch wat wel ongeveer het max is verwacht ik met 2 °C en vraag 40°C water_out. (maar bij Sparkly zag ik wel 16kW thermisch)
zojuist naar de dipswitches gekeken, die staan allen uit, dus pomp zou max vermogen moeten kunnen geven.
vanochtend om 8 uur de LG weer op water 35 gezet, en dan komt eigenlijk weer direct mijn initiële probleem om de hoek kijken.
doel 35, water_out na opstart 35,7°C, en zakt dan vrij snel terug naar 32°C tot de volgende defrost.
/f/image/GrahizfiSecX5VODWPHqZc2D.png?f=fotoalbum_large)
de compressor gaat niet tot het maximale maar pruttelt in die periode rond de 34 Hz
Waarom doet die dit?
ik ga er nu telkens een graadje bij zetten, kijken wat het punt is dat die wel harder wil werken.
in alle gevallen is mijn COP dieptriest te noemen (ik heb nog geen dag COP grafiekje, maar afgelopen week was de COP (los van de defrostst) tussen de 1 en 2.8
en op die momenten zoals vanochtend na 8 uur, is het het ergst, dan schommelt de COP tussen de 2 en 1.2
/f/image/3aPhneK9PmEaVBEHT3rqrON1.png?f=fotoalbum_large)
LG-HM163MR-U34
Sheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:34:
Goedemorgen tweakers,
ik weet niet of ik mijn vraag in het juiste topic stel, zo niet dan verplaats ik hem wel.
Meteen relevante informatie dushet is een BENG woning. We hebben dus geen gas, alles wordt verwarmd met de WP en elektrische kacheltjes indien nodig.
Wat informatie:
dat kacheltje is een stroom vreter (cop 1) wat ik bereken aan de hand van de uren dat je hem aan hebt 100kwh per maand.......grafiekje gaat met homewissard P1 meter...electrische boiler? cop1 verbruikt ook relatief veel!!!
Het belangrijktste is om te weten wat de WP zelf gebruikt. Ik heb een nog hoger netto verbruik, maar dat komt vooral door een EV. Ik neem aan dat je die niet hebt of thuis laadt, anders had je dat w.s. wel vermeld.Sheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:39:
[...]
Aanvulling, ik denk dus dat het vooral aan de warmtepomp ligt, vandaar hier de vraag gesteld. Ook was ik het dak even opgegaan en de warmtepomp is 1 blok ijs. Dat hebben we eraf gehaald, maar vriest uiteraard zo weer aan. Hij staat volgens de controller ieder half uur te defrosten en haalt 's ochtends en 's avonds de gewenste binnen temperatuur (bijna) niet. Staat ingesteld op 21 graden en haalt vaak max. 20. Niet erg maar voor mij wel een teken dat hij het niet kan doen.
Als ik het verbruik van de elektrische kachel er even afhaal (72 kWh) en de Quooker (20 kWh), blijft er nog 640 kWh over. Neem ik voor het gemak voor alle andere apparatuur ca. 10 kWh per dag, dan blijft er nog 340 kWh over voor de WP. Dat is rijkelijk veel voor een 5 kW.
Je schrijft dat hij op het dak staat. Kun je daar eens een foto van delen, waar ook duidelijk zichtbaar is waar de lucht wordt aangezogen en waar heen geblazen. Het is namelijk erg belangrijk dat hij de erg koude lucht dat uitgeblazen wordt, niet zelf weer kan aanzuigen.
Hoe is het je test verlopen met de hogere flow en een beperkt aantal zones open?pure100100 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:51:
[...]
de 2e wp is dan een naverwarmer bedoel je? die moet het water dan nog even ± 8 graden warmer maken in ons geval. het schijnt ook dat je het water van de ene wp naar de andere kan laten lopen en dan naar de buffer, maar jouw idee leg ik voor aan de installateur, ik neem aan dat er dan een kleine wp bij kan want zo groot is mijn dak nou ook weer niet..
Kwam toen de temperatuur uiteindelijk wel op zijn setpoint?
dat haalde niet veel uit, wat wel hielp is de flow verlagen, toen liep de temperatuur op, het huis was daarna een stukje aangenamer. deze week gaan ze de oude mge71 industriepomp welke 0,5kw/u neemt vervangen door een nieuwe grundfos, die beter te regelen is en 40w/u neemt. de mge71 zat al in de woning samen met een aardwarmtesysteem uit 2007 met een enorme cv ketel erachter om het water naar 40 graden te brengen voordat het de vloer in ging. 20.000kw stroom per jaar en 15m3 gas per dag ging er door. de bronnen waren maar 60m diep geboord en feenstra die het had aangelegd wou er niks aan doen qua upgrade. alleen priva die de besturingsunit had geinstalleerd kon er op afstand nog eea aan doen. toen alles eruit gegooid en de LG geplaatst. de mge71 is nog het laatste wat er van de oude installatie over is.Jojan265 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:57:
[...]
Hoe is het je test verlopen met de hogere flow en een beperkt aantal zones open?
Kwam toen de temperatuur uiteindelijk wel op zijn setpoint?
Heeft er iemand een idee hoe de tijd en summer time correct in te stellen om geen waarden meer te krijgen in de LG ThinQ app in het uur dat nog niet voorbij is?
Het enerveerd me dus mateloos.
Of is dit normaal dat er al waarden staan op het uur dat nog niet voorbij is?
Maw kan de app dan voorspellen hoeveel het verbruik zal zijn. Wat mij niet echt logisch lijkt te zijn.
Ik krijg nl waarden in de LG ThinQ app in het uur dat nog niet voorbij is.
Staat dus ergens 1 uur verschil. maar hoe dan in te stellen?
Mijn klok op de WP staat correct met mijn telefoon. Winteruur dus.
Summer time staat on van ik dacht 3-31 tot 10-27.
Bedankt allen,
Sorry, ik weet zo even niet wat je bedoelt met bruto en rechtstreeks. Ik heb het onder elkaar gezet zoals ik dat zelf doe:Sheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:34:
Goedemorgen tweakers,
November
Zon opgewekt 53
Terug geleverd 12
Zon gebruikt 41
Elektra afgenomen 732
Elektra verbruik totaal 773
Alleen is het verbruik van de LG hiervan niet af te leiden.
Je kunt het geschatte verbruik op de LG warmtepomp bekijken, in het energie menu.
Menu >> Energie >> Energie(warmte) afgifte >> Samenvatting
:strip_exif()/f/image/m1syMKyqFmMapDN3wXBhUsGN.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb in november 250 kWh verbruikt (geschat door LG WP) met een 5 kW warmtepomp (geen warmwater en maar 50 m2 vloerverwarming)
:strip_exif()/f/image/tD1bucDD75blhMsf1i23DuN2.jpg?f=fotoalbum_large)
Het kan geen kwaad, lijkt me. Het valt mij nu ook op dat ik deze error alleen krijg in silent mode.Paul Joosten schreef op maandag 4 december 2023 @ 23:57:
[...]
OK dat klinkt niet helemaal onlogisch, zal eens opletten of die melding idd samenhangt met zo'n defrost actie. Wanneer het buiten erg vochtig is zie ik soms een dampwolk uit de WP komen.
Stel dat het dat inderdaad is: hoe kan ik het voorkomen en kan het kwaad?
LG Therma V HM091MR.U44
Ik had in november 380kWh verbruik.PeteSplit schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:10:
[...]
Sorry, ik weet zo even niet wat je bedoelt met bruto en rechtstreeks. Ik heb het onder elkaar gezet zoals ik dat zelf doe:
November
Zon opgewekt 53
Terug geleverd 12
Zon gebruikt 41
Elektra afgenomen 732
Elektra verbruik totaal 773
Alleen is het verbruik van de LG hiervan niet af te leiden.
Je kunt het geschatte verbruik op de LG warmtepomp bekijken, in het energie menu.
Menu >> Energie >> Energie(warmte) afgifte >> Samenvatting
[Afbeelding]
Ik heb in november 250 kWh verbruikt (geschat door LG WP) met een 5 kW warmtepomp (geen warmwater en maar 50 m2 vloerverwarming)
[Afbeelding]
Wel met +- 150m2 vloerverwarming en nog redelijk wat aanpassingen aan de stooklijn + 1 x de +5 getest tot ze dan binnen bijna 23° gaf ipv de gewenste 20°. Resultaat veel te warm en alle ramen open gezet om terug zo snel mogelijk af te willen koelen enz, ...
Welk dan eigenlijk nog redelijk goed meevalt bij mij... :-)
En dit zonder nachtverwarming te gebruiken wat ik ergens 1 deze dagen zal instellen in schema met dan -2 te verlagen s'nachts.
Grts,
Inmiddels een dag later, en wat instellingen veranderd, maar ook een monteur ernaar laten kijken (die heeft een data dump gemaakt en opgestuurd naar LG - hij verdenkt dat er iets niet goed zit/stuk is in de outdoor unit). De unit krijgt de tent niet warm (ook niet het buffervat) - en ook niet als ik maar 1 zone (kamer/verdieping) open zet.sparkly schreef op zondag 3 december 2023 @ 18:23:
[...]
Een split heb ik geen ervaring mee. Enkel monoblock. Geef eens een paar keer door:
Tin
Tuit
Flow
Op een moment dat je verwacht dat hij maximaal werkt en zn temperatuur niet haalt, wellicht heb je gewoon heel veel afgifte.
Als hij naar 19 graden springt, is dat niet gewoon tijdens defrost?
Ik ben toch benieuwd of jullie iets raars zien.
Gewenste temperatuur uit: 45
T-in: 24
T-uit: 27
Flow rate: 17.3 LPM (2 zones open)
Druk: 1.3 bar (krijg momenteel niet hoger vanwege waterdruk op zolder)
Stroomverbruik momenteel (en elke keer als ik kijk): 1.6 kW (komt niet hoger). Alsof 'ie niet opschaald als ie warmte nodig heeft.
Opstelling:
Binnenunit: HN1636M NK5 12-16kW
Buitenunit: HU143MA U33 14.0kW R410A
Kleine buffervat (100l)
Set-up als Warmtepomp-weetjes optie A - ik lees op die website dat dat niet ideaal/gewenst is, maar hij zou toch wel iig warm moeten worden (misschien niet meest efficient)?
Dit zijn de instellingen:
Temperatuur sensor | Water |
Mixing Circuit | Not use |
Use External Pump | Not use |
RMC master | master |
Forced operation | Use, Cycle: 180, Time: 5 |
Pump Prerun/Overrun | 1 & 2 |
Waterflow control method | Optimal Flow Rate |
Pump capacity | 100% |
Fixed flow rate | Heat: 46, Cool: 46 |
Fixed Delta T | Head & Cool: 5 |
Heating temp setting | Outlet |
Water temp | 34 - 55 |
Hysteresis Heating Water | -2.0 - 1.0 |
Pump setting in heating | Time setting, On: 2, Off: 5 |
Iemand een idee?
LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5
Waarom staat "forced operation" aan?Speedener schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:20:
[...]
Inmiddels een dag later, en wat instellingen veranderd, maar ook een monteur ernaar laten kijken (die heeft een data dump gemaakt en opgestuurd naar LG - hij verdenkt dat er iets niet goed zit/stuk is in de outdoor unit). De unit krijgt de tent niet warm (ook niet het buffervat) - en ook niet als ik maar 1 zone (kamer/verdieping) open zet.
Stroomverbruik momenteel (en elke keer als ik kijk): 1.6 kW (komt niet hoger). Alsof 'ie niet opschaald als ie warmte nodig heeft.
Opstelling:
Kleine buffervat (100l)
Set-up als Warmtepomp-weetjes optie A - ik lees op die website dat dat niet ideaal/gewenst is, maar hij zou toch wel iig warm moeten worden (misschien niet meest efficient)?
Temperatuur sensor Water Mixing Circuit Not use Use External Pump Not use RMC master master Forced operation Use, Cycle: 180, Time: 5 Pump Prerun/Overrun 1 & 2 Waterflow control method Optimal Flow Rate Pump capacity 100% Fixed flow rate Heat: 46, Cool: 46 Fixed Delta T Head & Cool: 5 Heating temp setting Outlet Water temp 34 - 55 Hysteresis Heating Water -2.0 - 1.0 Pump setting in heating Time setting, On: 2, Off: 5
Iemand een idee?

Forced operation Use, Cycle: 180, Time: 5
[ Voor 0% gewijzigd door Casper de Boer op 05-12-2023 11:54 . Reden: Foutief antwoord ]
LG-HM123MR-U34 | LG-G12WL (ARTCOOL Stylist) | Orcon HRC-500 MaxComfort | 4.160 WP Oost-West
Nee, nog simpeler eigenlijk. Puur de invoer en uitvoer splitsen (uiteraard dus wel met terugslagkleppen) naar 2 pompen ipv 1. Wordt vaker gebruikt, ik zal morgen eens een foto nemen van een dergelijke opstelling.pure100100 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:51:
[...]
de 2e wp is dan een naverwarmer bedoel je? die moet het water dan nog even ± 8 graden warmer maken in ons geval. het schijnt ook dat je het water van de ene wp naar de andere kan laten lopen en dan naar de buffer, maar jouw idee leg ik voor aan de installateur, ik neem aan dat er dan een kleine wp bij kan want zo groot is mijn dak nou ook weer niet..
Speedener schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:20:
[...]
Inmiddels een dag later, en wat instellingen veranderd, maar ook een monteur ernaar laten kijken (die heeft een data dump gemaakt en opgestuurd naar LG - hij verdenkt dat er iets niet goed zit/stuk is in de outdoor unit). De unit krijgt de tent niet warm (ook niet het buffervat) - en ook niet als ik maar 1 zone (kamer/verdieping) open zet.
Opstelling:
Kleine buffervat (100l)
Temperatuur sensor Water Mixing Circuit Not use Use External Pump Not use RMC master master Forced operation Use, Cycle: 180, Time: 5 Pump Prerun/Overrun 1 & 2 Waterflow control method Optimal Flow Rate Pump capacity 100% Fixed flow rate Heat: 46, Cool: 46 Fixed Delta T Head & Cool: 5 Heating temp setting Outlet Water temp 34 - 55 Hysteresis Heating Water -2.0 - 1.0 Pump setting in heating Time setting, On: 2, Off: 5
Iemand een idee?
Jojan265 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:55:
[...]
Het belangrijktste is om te weten wat de WP zelf gebruikt. Ik heb een nog hoger netto verbruik, maar dat komt vooral door een EV. Ik neem aan dat je die niet hebt of thuis laadt, anders had je dat w.s. wel vermeld.
Als ik het verbruik van de elektrische kachel er even afhaal (72 kWh) en de Quooker (20 kWh), blijft er nog 640 kWh over. Neem ik voor het gemak voor alle andere apparatuur ca. 10 kWh per dag, dan blijft er nog 340 kWh over voor de WP. Dat is rijkelijk veel voor een 5 kW.
Je schrijft dat hij op het dak staat. Kun je daar eens een foto van delen, waar ook duidelijk zichtbaar is waar de lucht wordt aangezogen en waar heen geblazen. Het is namelijk erg belangrijk dat hij de erg koude lucht dat uitgeblazen wordt, niet zelf weer kan aanzuigen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/rxCJybEBsicEP08lYzcSUwvt.png?f=user_large)
/f/image/pfs5jAwEsyj23vMC7egx1tx2.png?f=fotoalbum_large)
De warmtepomp zuigt dus aan over de ene kant van het dak en blaast uit over de andere kant. Behalve een iets opstaande dakrand dus geen mogelijkheid om zijn eigen koude lucht weer aan te zuigen lijkt me. Het uitstekende ding achter de warmtepomp is het dakluik, die is normaliter natuurlijk dicht.
Defrosten is normaal met dit weer, frequentie klinkt alleen erg hoog. Energieverbruik is mogelijk ook hoog, maar dat kan ook aan andere zaken liggen.Sheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:39:
[...]
Welke watertemperatuur wordt het CV circuit nu ingepompt? Waar hangt de RMC? In de woonkamer?
Heb je een vloerverwarmingverdeler zonder pomp?
Andere stuk van de puzzel. Hoe wordt het tapwater verwarmd, via de LG? Zo ja op welke temperatuur wordt de boiler gehouden?
Netto verbruik Bruto verbruikSheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:34:
[Ons verbruik de afgelopen maanden:
September -178 kWh 263 kWh
Oktober 187 kWh 370 kWh
November 695 kWh 772 kWh
Decemb.(loopt) 222 kWh 233 kWh
In september stookten we niet. Ons maandverbruik zonder stoken ligt idd zo rond de 260 kWh. Voor november, de eerste volle maand stoken zou de onze WP dan ongeveer 772-260 = 512 kWh verbruikt moeten hebben. Volgens de aparte kWh meter die we voor de WP hebben staan is ons werkelijk WP-verbruik over november 503 kWh, 2 persoons, hele dagen warm 21 grC, geïsoleerd fors uitgebouwd hoekhuis. Sanitairwater op gas, dus niet helemaal 1 op 1 te vergelijken
Je zou dus jouw WP verbruik ongeveer zo kunnen inschatten: trek het september verbruik (of gemiddeld zomerverbruik per maand) af van het novemberverbruik. In jouw situatie zou het WP-verbruik over november dus ongeveer zijn 744 - 283 = 462 kWh. Ligt aardig in lijn met wat je elders op het forum ziet. toch?
9kW U44
De druk, gisteren ook gelezen dat er problemen waren bij een lage druk.Speedener schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:20:
[...]
Opstelling:
Kleine buffervat (100l)
Iemand een idee?
De druk moet van LG handleiding liggen tussen 2 en 2,5 bar !
Omdat ik dit nu in twee berichten lees, zou ik gaan denken dat de WP een beveiliging heeft bij lage druk.
[ Voor 3% gewijzigd door PeteSplit op 05-12-2023 11:55 ]
Zijn deze leidingen ongeïsoleerd of zie ik dat verkeerd?Sheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:33:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De warmtepomp zuigt dus aan over de ene kant van het dak en blaast uit over de andere kant. Behalve een iets opstaande dakrand dus geen mogelijkheid om zijn eigen koude lucht weer aan te zuigen lijkt me. Het uitstekende ding achter de warmtepomp is het dakluik, die is normaliter natuurlijk dicht.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4CguifGDonSydp2Mma56pcdD.png?f=user_large)
dat is best pittig, maar ook erg afhankelijk van situatie.gerlag schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:37:
[...]
Volgens de aparte kWh meter die we voor de WP hebben staan is ons werkelijk WP-verbruik over november 503 kWh, 2 persoons, hele dagen warm 21 grC, geïsoleerd fors uitgebouwd hoekhuis.
Mijn 7 kW mono heeft 292 verbruikt in november, op 120 m2 vvw en een grote FCU.
Temp 21.5-22
Maar je schrijft 300l boiler voor warm water, en later gas voor SWW?
Alle verbruiken, gezin van 4, regelmatig in bad, vrij vaak logees. Vloerkoeling in zomer.
/f/image/U8627WmbNF3mC6wl5I8qBvDH.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 36% gewijzigd door paQ op 05-12-2023 11:45 ]
vvw maakt waarschijnlijk het verschil. Wij dat hebben wij effectief niet. Vind het overigens ook wel pittig, daar niet van. Onze Ta is waarschijnlijk gemiddeld (veel) hoger dan jouw Ta. Ik zie nog niet direct hoe ik hier echt verbetering in kan aanbrengen, vvw is voor ons geen optie, dat vergt een te grote investering.paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:41:
[...]
dat is best pittig, maar ook erg afhankelijk van situatie.
Mijn 7 kW mono heeft 292 verbruikt in november, op 120 m2 vvw en een FCU>
Temp 21.5-22
9kW U44
Oh sorry... ik dacht dat ik weer op @Sheccy92 reageerdegerlag schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:46:
[...]
vvw maakt waarschijnlijk het verschil. Wij dat hebben wij effectief niet. Vind het overigens ook wel pittig, daar niet van. Onze Ta is waarschijnlijk gemiddeld (veel) hoger dan jouw Ta. Ik zie nog niet direct hoe ik hier echt verbetering in kan aanbrengen, vvw is voor ons geen optie, dat vergt een te grote investering.

my bad. Vandaar de verwarring met gas enzo

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 05-12-2023 11:48 ]
9kW U44
Op de controller staat bij invoer 27 graden. De controller (bedoel je dat met RMC?) Hangt in de keuken, keuken en woonkamer is 1 grote ruimte. Ik weet niet of we een vloerverwarmingverdeler zonder pomp hebben. In de hal hebben we alleen die buizen staan met een drukmetertje, geen pomp. Maar die kan misschien ook op zolder zitten? Geen idee eigenlijk.Oilman schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:36:
[...]
Defrosten is normaal met dit weer, frequentie klinkt alleen erg hoog. Energieverbruik is mogelijk ook hoog, maar dat kan ook aan andere zaken liggen.
Welke watertemperatuur wordt het CV circuit nu ingepompt? Waar hangt de RMC? In de woonkamer?
Heb je een vloerverwarmingverdeler zonder pomp?
Andere stuk van de puzzel. Hoe wordt het tapwater verwarmd, via de LG? Zo ja op welke temperatuur wordt de boiler gehouden?
@Speedener Ik zat er zelf even naast, ik dacht je de "noodloop" functie aan had staan maar deze functie is om de pomp af en toe te laten draaien dat hij niet vast gaat zitten. (staat bij mij op 10 minuten draaien iedere 20 uur)Casper de Boer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:26:
[...]
Waarom staat "forced operation" aan?![]()
Forced operation Use, Cycle: 180, Time: 5
Je kan ook in de controller instellen dat je bijv op temperatuur uitvoer stuurt ipv invoer.Sheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:53:
[...]
Op de controller staat bij invoer 27 graden. De controller (bedoel je dat met RMC?) Hangt in de keuken, keuken en woonkamer is 1 grote ruimte. Ik weet niet of we een vloerverwarmingverdeler zonder pomp hebben. In de hal hebben we alleen die buizen staan met een drukmetertje, geen pomp. Maar die kan misschien ook op zolder zitten? Geen idee eigenlijk.
Waarop staat je RMC doorgaans?
op AI? of stel je een luchttemperatuur in van de ruimte?
Verwarm met radiatoren met fans.
Wp 16kw versie
Ik denk dat het wel zuiniger kan, ben nog steeds aan het finetunen.
Ik zou dat even moeten checken op het dak, maar dat kan ik me niet voorstellen eigenijk. Wat je daar dan wel zo ziet is me ook even een raadsel. Ik zal even een nieuwe foto maken vanmiddag en het eens checken haha.Casper de Boer schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:40:
[...]
Zijn deze leidingen ongeïsoleerd of zie ik dat verkeerd?
[Afbeelding]
Nee wij hebben geen gas, ik denk dat dat Gerlag is. Wij hebben wel een 300L boiler. Dat komt vooral omdat we dus een bad hebben, en ik bij de installateur had aangegeven dat ik capaciteit genoeg wilde om na het badderen ook nog met 3 personen te kunnen douchen (stel dat er nog eens kinderen komen).paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:41:
[...]
dat is best pittig, maar ook erg afhankelijk van situatie.
Mijn 7 kW mono heeft 292 verbruikt in november, op 120 m2 vvw en een grote FCU.
Temp 21.5-22
Maar je schrijft 300l boiler voor warm water, en later gas voor SWW?
Alle verbruiken, gezin van 4, regelmatig in bad, vrij vaak logees. Vloerkoeling in zomer.
[Afbeelding]
Ik weet dus niet hoe pittig het verbruik is, en moet ook zeggen dat ik voor zo'n dure installatie de uitleesmogelijkheden zonder zelf nog weer vanalles aan te schaffen ook beroerd vind. Daar zijn we nu dus wel mee bezig, maar het voelt een beetje als gokken dit. Gelukkig is dit forum er
Hij stond dus tot voor kort op luchttemperatuur van de ruimte = 20 graden. Maar ik had dit topic doorgespit en kwam vanalles tegen over AI. Dus toen hebben we dat eens geprobeerd en daar staat hij nog op. Qua defrosten is er niet veel veranderd, het stroomverbruik lijkt wel iets lager te zijn in de app van de energiemaatschappij. Maar dat is van zoveel variabelen afhankelijk, dat ik daarover geen uitspraak durf te doen.paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:57:
[...]
Je kan ook in de controller instellen dat je bijv op temperatuur uitvoer stuurt ipv invoer.
Waarop staat je RMC doorgaans?
op AI? of stel je een luchttemperatuur in van de ruimte?
Ik heb het ook allemaal wel gelezen, maar het ging in dat stukje over -2 +4 en weet ik het haha. Geen idee wat dat allemaal betekent. Ik moet me er echt nog meer in verdiepen. Dus hij staat nu op AI 0 als het goed is. Want die plussen en minnen begreep ik niet. Wou het eens proberen
Wat betreft de uitleesmogelijkheden is dat juist bij deze warmtepomp best prima voor elkaar hoorSheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:02:
[...]
Hij stond dus tot voor kort op luchttemperatuur van de ruimte = 20 graden. Maar ik had dit topic doorgespit en kwam vanalles tegen over AI. Dus toen hebben we dat eens geprobeerd en daar staat hij nog op. Qua defrosten is er niet veel veranderd, het stroomverbruik lijkt wel iets lager te zijn in de app van de energiemaatschappij. Maar dat is van zoveel variabelen afhankelijk, dat ik daarover geen uitspraak durf te doen.
Ik heb het ook allemaal wel gelezen, maar het ging in dat stukje over -2 +4 en weet ik het haha. Geen idee wat dat allemaal betekent. Ik moet me er echt nog meer in verdiepen. Dus hij staat nu op AI 0 als het goed is. Want die plussen en minnen begreep ik niet. Wou het eens proberen
Maar als je in depth data wilt, dan moet je wel aan de slag zelf.
Op zich kan het geen kwaad om toch eens te kijken naar een losse energiemeter in je groepenkast waar (alleen?) de warmtepomp op zit. Dat kun je iig duidelijk zien en bijhouden wat hij nou verbruikt.
Zie de website van HomeWizard
Klopt dat had ik inderdaad al gezien, die gaan we bestellenpaQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:03:
[...]
Wat betreft de uitleesmogelijkheden is dat juist bij deze warmtepomp best prima voor elkaar hoorZo;n fancy controller is geen vanzelfsprekendheid.
Maar als je in depth data wilt, dan moet je wel aan de slag zelf.
Op zich kan het geen kwaad om toch eens te kijken naar een losse energiemeter in je groepenkast waar (alleen?) de warmtepomp op zit. Dat kun je iig duidelijk zien en bijhouden wat hij nou verbruikt.
Zie de website van HomeWizard
Zo niet, dan zou ik even een foto van je verdeler posten. Als dat gewoon IN > UIT is zonder appendages ertussen, dan even kijken wat daar je delta is van het water in en uit, en dan denk ik dat ik de wp persoonlijk op outlet zou sturen, en eens kijken op een dag als vandaag hoe hij loopt met 28 graden WP OUTLET. (dus aanvoer huis)
De pest is alleen dat je niets hebt om mee te meten, dus het wordt gissen wat het verschil zal zijn.
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:07:
Heb je boven nog radiatoren?
Zo niet, dan zou ik even een foto van je verdeler posten. Als dat gewoon IN > UIT is zonder appendages ertussen, dan even kijken wat daar je delta is van het water in en uit, en dan denk ik dat ik de wp persoonlijk op outlet zou sturen, en eens kijken op een dag als vandaag hoe hij loopt met 28 graden WP OUTLET. (dus aanvoer huis)
De pest is alleen dat je niets hebt om mee te meten, dus het wordt gissen wat het verschil zal zijn.
Ik zal vanmiddag even een foto posten van de verdeler. 2 vast heel domme vragen, wat is delta van het water? hoe zie ik dat? En wat bedoel je met appendagespaQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:07:
Heb je boven nog radiatoren?
edit; ik heb verder geen radioteren nergens. Alleen vvw gehele benedenverdieping en badkamer en op mijn werkkamer op zolder dus een elektrisch kacheltje.
[ Voor 9% gewijzigd door Sheccy92 op 05-12-2023 12:11 ]
Dat zijn afgeronde hele getallen.
Ik ben groot voorstander van verdelers met zowel flow indicators als thermometertjes.
Die verdelers kosten echt geen fuck en die wijzertjes kunnen zeer waardevol zijn!
https://www.amazon.de/dp/...kZ2V0TmFtZT1zcF9tdGY&th=1
incl 2 automatische ontluchters.... met dubbelfunctie aftappen / vullen
Ik lees zoveel topics op tweakers "mijn woonkamer wordt niet warm voor de helft"
En dan volgt er een foto met 8 knoppen en dat was het....
[ Voor 11% gewijzigd door paQ op 05-12-2023 12:15 ]
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:13:
[...]
Dat zijn afgeronde hele getallen.
Ik ben groot voorstander van verdelers met zowel flow indicators als thermometertjes.
Die verdelers kosten echt geen fuck en die wijzertjes kunnen zeer waardevol zijn!
https://www.amazon.de/dp/...kZ2V0TmFtZT1zcF9tdGY&th=1
incl 2 automatische ontluchters....
Delta betekent het verschil in temperatuur tussen het water dat je huis in gaat en er weer uit.Sheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:10:
[...]
Ik zal vanmiddag even een foto posten van de verdeler. 2 vast heel domme vragen, wat is delta van het water? hoe zie ik dat? En wat bedoel je met appendages![]()
edit; ik heb verder geen radioteren nergens. Alleen vvw gehele benedenverdieping en badkamer en op mijn werkkamer op zolder dus een elektrisch kacheltje.
Het aantal graden verschil, is dus achter gebleven in je huis.
appendages:
pomp, by-pass dat soort zaken
Hoe minder, hoe makkelijker
[ Voor 6% gewijzigd door paQ op 05-12-2023 12:20 ]
Weten we nog niet hekazemo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:15:
[...]
dat heeft ze nu niet als ze op de RMC kijkt weet ze alvast tenminste iets
Zelfde hier +/- 4000kwh met een 16kwkuv schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:58:
Ik heb een jaarlijks verbruik van 3900kw. Alleen om het huis warm te krijgen. Vrijstaand, àlles geïsoleerd behalve de spouw.
Verwarm met radiatoren met fans.
Wp 16kw versie
Ik denk dat het wel zuiniger kan, ben nog steeds aan het finetunen.
Vrijstaand huis (+/- 140m2) overal isolatie volgens 1992 standaarden
Deels radiatoren (waarvan deel met fans)
Deels vloerverwarming
Garage 9x6 op 14 gr C en zolder daarvan op 18 gr C (werkkamer)
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:16:
[...]
Delta betekent het verschil in temperatuur tussen het water dat je huis in gaat en er weer uit.
Het aantal graden verschil, is dus achter gebleven in je huis.
appendages:
pomp, by-pass dat soort zaken
Hoe minder, hoe makkelijker
:strip_exif()/f/image/ns5np1pMpuB8b4jMFB8jQSFW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de verdeler
:strip_exif()/f/image/9a73Y5egbQEvZMdaGllSJcD4.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit zegt de controller
[ Voor 21% gewijzigd door Sheccy92 op 05-12-2023 12:40 ]
Ik pas een filter toe op de delta t. Deze kan niet in de negatieve waarden.Jojan265 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 08:41:
Volgens mij als je het heel goed wilt doen, moet je uitrekenen wat een defrost aan energie kost. Dus niet alleen de elektrische energie, maar ook de thermische energie. Er zijn ook warmtepompen die een elektrisch element gebruiken voor een defrost en dan kun je het ook goed vergelijken.
Uiteindelijk is het toch Electrisch verbruik tegenover thermisch geleverd.
Als er een kwh'tje uit het huis wordt onttrokken moet het daarna toch weer Electrisch geleverd worden....
[ Voor 194% gewijzigd door PeteSplit op 05-12-2023 13:07 ]
Kan het zijn, dat hij nu net met een SWW run bezig is?PeteSplit schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:48:
@paQ Is net te zien 22 / 30 dT van 8 en controller dT van 4 . Flow aanpassen ?
Dat is het dus nietKenwood960 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:41:
[...]
Ik pas een filter toe op de delta t. Deze kan niet in de negatieve waarden.
Uiteindelijk is het toch Electrisch verbruik tegenover thermisch geleverd.
Als er een kwh'tje uit het huis wordt onttrokken moet het daarna toch weer Electrisch geleverd worden....
Het is Elektrisch opgenomen tegenover (Thermisch geleverd - thermisch onttrokken)
En het thermisch onttrokken registreert een standaard sensor in Home Assistant dus niet, waar ik zelf ook dacht van wel.
Het kWh tje wat onttrokken wordt moet dus wel meegenomen worden, vandaar de oplossing van @paQ met powercalc.
De foto van de controller is net terwijl deze de boiler begint op te warmen. De invoer van de vloerverwarming staat op 30 graden, dat zou niet nodig moeten zijn met een nieuw huis. De retour kan ik niet goed aflezen, maar ik zou zeggen dat die ruim onder de 25 graden staat, dat is wel een forse delta T. Ik vraag mij af of de pomp wel constant loopt. Of dat deze op een gegeven moment uitschakelt vanwege de temperatuur die de controller in de kamer meet.Sheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:38:
[...]
[Afbeelding]
Dit is de verdeler
[Afbeelding]
Dit zegt de controller
AI kan je wel makkelijk selecteren, maar de stooklijn moet wel goed staan. Je kunt beter met die weer 24/7 water van 25 graden erin pompen, dan een paar uur water dan 30 (+) graden.
paQ schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:17:
@kazemo heb je idd een punt. Verbruik is na wat tikken af te lezen op de RMC.
Staat er dan niet DHW actief of in werking ?Jojan265 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:52:
[...]
Kan het zijn, dat hij nu net met een SWW run bezig is?
@Sheccy92
Allereerst wees welkom.
Een paar opmerkingen (lost je probleem niet direct op)
Een nieuwbouw Beng woning schrijf je.
Heb je overlegd met je aannemer en/of installateur over deze ervaring? Zo'n zwaar geïsoleerde woning moet toch met weinig energie toe kunnen?
En een elektrische kacheltje gebruiken moet dan helemaal niet nodig zijn en erg duur zoals een ander al opgemerkt heeft.
Het is nog niet eens echt koud geweest en al een kachel.
Zijn er in de buurt of naast je vergelijkbare woningen waarmee je ervaringen kunt uitwisselen?
Inderdaad bij de huidige temperaturen ontkom je niet aan een defrost.
Omdat jij een kleine wp hebt is jouw condensor ook kleiner. Een kleinere condensor is gevoeliger voor dichtgroeien
Wel zou ik het rek achter op de machine verwijderen. Dit is alleen bedoeld voor transport. Het is niet de oorzaak maar kan de defrost wel versterken. Tussen de condensor en het rek kunnen namelijk ijsbruggetjes ontstaan.
Ik heb deze instelling doorgevoerd. Hoe snel zou dit effect moeten hebben?kazemo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:32:
[...]
zet hysterese water eens op -2 en +4 hysterese is te krap
LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5
metertjes en wijzertjesSheccy92 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:38:
[...]
[Afbeelding]
Dit is de verdeler
[Afbeelding]
Dit zegt de controller

Delta 8 oid? En vrij grote flow zo te zien.
Dan zou je het toch met gemak warm moeten krijgen in huis?
Althans, met 30 in. Als retour idd 22 is, dan zit je zo dicht op je kamertemperatuur dat de einden van je lussen eigenlijk geen afgifte capaciteit meer hebben, en zelfs averechts kunnen werken. (Je vloer zal toch wel rond de 24 moeten zijn wil je afgifte hebben)
Check de flow eens op je RMC als je DHW run klaar is en weer overgaat op je verwarming. Als je in het huidige scherm nog eens op OK drukt zie je de waarde in LPM. De wp moet dan wel echt al 15 min draaien, anders krijg je nog de flow waarde van de opstart.
Overigens, waarmee 'meet' je je kamer temperatuur?
21 op de RMC, zal bij de meesten 22.2 graden zijn. (Daar zit een vage afwijking in bij het leeuwendeel lijtk het)
:fill(white):strip_exif()/f/image/VRmUnPlmrt9U5ebMOuPK6rQA.png?f=user_large)
Ja dat denk ik ook.Jojan265 schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:52:
[...]
Kan het zijn, dat hij nu net met een SWW run bezig is?
35 uit, 31 in, en op de verdeler 30 in, 22? uit. Komen niet overeen.
Maar goed.
Je verwarmt dus ook een 300l boiler vat met de WP.
dan heb ik in dat geval 385kWh verbruik in November als referentie eventueel
je kan op de RMC bij energiebwaking aflezen wat het verbruik van je Therma V is zoals @kazemo aangeeft.
[ Voor 56% gewijzigd door paQ op 05-12-2023 13:37 ]
Speedener schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:09:
[...]
Ik heb deze instelling doorgevoerd. Hoe snel zou dit effect moeten hebben?
[ Voor 14% gewijzigd door kazemo op 05-12-2023 13:44 ]
Als je alleen de hysterese aanpast, werkt dat direct. Het n.l. alleen een punt waarop wordt ingeschakeld en uitgeschakeld t.o.v. de doeltemperatuur, die kun je ook direct omhoog/omlaag zetten, het zijn instellingen.Speedener schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:09:
[...]
Ik heb deze instelling doorgevoerd. Hoe snel zou dit effect moeten hebben?
Het resultaat daarvan zoals Water inlet/outlet etc. duren langer, die meet je n.l. met sensoren, die zullen dus eerst het effect moeten meten, voordat je het ziet op het display, of locale thermometers..
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Omdat je deze setting niet automatisch (datum aanpassing) gaat, en je dus elke keer bij het klok verzetten de datum waarop dat gebeurt moet aanpassen, heb ik deze setting op off gezet.nico base schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:09:
Hey allemaal,
Heeft er iemand een idee hoe de tijd en summer time correct in te stellen om geen waarden meer te krijgen in de LG ThinQ app in het uur dat nog niet voorbij is?
Het enerveerd me dus mateloos.
Of is dit normaal dat er al waarden staan op het uur dat nog niet voorbij is?
Maw kan de app dan voorspellen hoeveel het verbruik zal zijn. Wat mij niet echt logisch lijkt te zijn.
Ik krijg nl waarden in de LG ThinQ app in het uur dat nog niet voorbij is.
Staat dus ergens 1 uur verschil. maar hoe dan in te stellen?
Mijn klok op de WP staat correct met mijn telefoon. Winteruur dus.
Summer time staat on van ik dacht 3-31 tot 10-27.
Bedankt allen,
:fill(white):strip_exif()/f/image/QN8qZdHOq55n7mJLviHlED1P.png?f=user_large)
Ik pas dan liever 2 x per jaar de gewoon de klok goedzettten, net zoals veel klokken in mijn huis
Temp binnen blijft redelijk goed op 20° beneden en 19° boven hangen voor de laatste 5 tal uren.
Met het verbruik dalende van 1,45kWh naar 0.67kWh. (groen omcirkeld).
De piek van 10kWh kan ik niet verklaren.
Is toen een stroompanne geweest en heeft de pomp +- 2,5u plat gelegen.
Denk niet dat dit 10kWh op dat uur was...
Zo ja is daar mijn zekering dan mss door afgesprongen geweest?
/f/image/IUODLk9R0HSGtltfsYr7HsQ3.png?f=fotoalbum_large)
Beste,tebogo schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 13:57:
[...]
Omdat je deze setting niet automatisch (datum aanpassing) gaat, en je dus elke keer bij het klok verzetten de datum waarop dat gebeurt moet aanpassen, heb ik deze setting op off gezet.
[Afbeelding]
Ik pas dan liever 2 x per jaar de gewoon de klok goedzettten, net zoals veel klokken in mijn huis
Ja, maar mijn klok staat nu juist hetzelfde als op mijn telefoon en geeft nog waarden weer in het uur dat nog niet voorbij is.
En dit maakt het dus zo raar.
Of gaat dit dan in orde zijn als ik de summer time af zet?
Dan zal ik idd de klok ook wel 2 x/jaar manueel aanpassen indien nodig.
Moet ik syncen in de app nadat ik deze aanpaassingen gemaakt heb?
[ Voor 3% gewijzigd door nico base op 05-12-2023 14:58 ]
Waarschijnlijk heeft de energie meter een tijdje geen connectie gehad en laat die daarom die piek zien op het moment dat er weer connectie is.nico base schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:00:
Mijn verbruik van vandaag.m met +-150m enkel vvw.
Temp binnen blijft redelijk goed op 20° beneden en 19° boven hangen voor de laatste 5 tal uren.
Denk niet dat dit 10kWh op dat uur was
[Afbeelding]
mijn solaredge heeft hetzelfde gedrag
LG-HM163MR-U34
Dat denk ik dus ook. Want er zijn geen waarden van de voorgaande +-12u te zien in de app. :-)The_KnarF schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:10:
[...]
Waarschijnlijk heeft de energie meter een tijdje geen connectie gehad en laat die daarom die piek zien op het moment dat er weer connectie is.
mijn solaredge heeft hetzelfde gedrag
Wel mooi, al dat gedoe over een juiste COP berekening. Zeker als dat dan vervolgens is gebaseerd op de interne opnemers of op leiding geplakte sensoren. Als ik op dit moment de interne sensoren vergelijk met de Kamstrup waarden zie ik een Ta die 0.9c te laag is en een Tr die er zelfs 1.7c naast zit...sparkly schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 12:52:
[...]
Dat is het dus niet
Het is Elektrisch opgenomen tegenover (Thermisch geleverd - thermisch onttrokken)
En het thermisch onttrokken registreert een standaard sensor in Home Assistant dus niet, waar ik zelf ook dacht van wel.
Het kWh tje wat onttrokken wordt moet dus wel meegenomen worden, vandaar de oplossing van @paQ met powercalc.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Volgende (Laatste uur tussen 13-14u dan) was zelfs maar een verbruik van 0.59kWh. Met nog steeds de binnentemp beneden op exact 20° en boven op 19,1°.nico base schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:00:
Mijn verbruik van vandaag met +-150m2 enkel vvw.
Denk niet dat dit 10kWh op dat uur was...
[Afbeelding]
Als het zo blijft denk ik dat het wel (redelijk) goed zit bij me?
:-)
op RMC scherm links drukkken(gebogen pijl toets)
pijltoets> rechts drukken naar menu>OK >pijltoets rechts>stekkertje energie>OK>pijltoets naar onder>energie calorie>OK>pijltoets naar onder samenvatting>OK>dan is daar het verbruik.....vandaag....maandelijks.....jaar
/f/image/cYbRgO0kPbuUfR37LPV3e99A.png?f=fotoalbum_large)
lastig te bepalen of er iets mis gaat en hoe erg dat is.
als je iedere 45 minuten en defrost hebt, is lastig in te schatten of het nu wel lukt of niet.
ik ga zo doel op 38 zetten (weer een graadje hoger.)
p.s. ik heb voor de leesbaarheid negatief thermisch uit de grafiek gelaten.
Het is inmiddels behoorlijk aan het afkoelen in huis (vandaag ook null zon, wat daar ook aan mee helpt)
terwijl doel eigenlijk nu al 4 graden boven stooklijn is.
LG-HM163MR-U34
Respect. Een PID-regelaar is niet eenvoudig te implementeren. Misschien stap ik volgend seizoen over op HA :-) Mijn Node Red werkt echter op een batterijomvormer, dus ik heb een andere microcomputer nodig voor HA.gerlag schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:21:
[...]
Inmiddels heb ik een PI(D) regeling werkend, (nog wel in de testfase) , die doet ongeveer wat jij wilt, maar dan 'on the fly'. Hoop eerdaags de code hier op het forum te kunnen delen. (HA zonder plug-ins)
True, ik heb meerdere sensoren gebruikt, ook warmtebeeldcamera. De LG sensoren zijn vrij onnauwkeurig.thido schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 14:30:
[...]
Wel mooi, al dat gedoe over een juiste COP berekening. Zeker als dat dan vervolgens is gebaseerd op de interne opnemers of op leiding geplakte sensoren. Als ik op dit moment de interne sensoren vergelijk met de Kamstrup waarden zie ik een Ta die 0.9c te laag is en een Tr die er zelfs 1.7c naast zit...
De absolute waarde is ook niet zo van belang voor de COP, als de delta T maar klopt. En dat komt heel nauw.
Wat de cop op dag-cop ook is voor absolute waarde, vind ik op zich niet ook zo heel belangrijk, als ik maar kan zie wat het effect is na aanpassingen die ik doe.
Als er echter een ontdooiing plaatsvindt midden in de bereiding van het tapwater, is dat een ramp en komt de hele tank in de war.
Is het mogelijk om een ontdooiing te forceren via modbus?
Zo niet, hebt u dan een idee voor mij zodat ik de warmwatercyclus alleen kan starten na een ontdooiing (wat niet altijd regelmatig gebeurt!).
Bedankt voor uw hulp
Vertaald met www.DeepL.com/Translator (gratis versie)