Wat je niet probeert, lukt je niet.
PeteSplit schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:46:
[...]
En ik had iets gelezen dat je dan een optie hebt voor drie backup heaters van 2 kW en dat deze alle drie, twee of een in te stellen zijn.
Ervaring heb ik niet, ik weet alleen dat de sturing werkt met aan/uit via relaisschakeling, dan ga ik er van uit dat de externe pomp werkt, als de interne pomp werkt. Bij een ontdooiing defrost dan ook aan.de_hardste schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:50:
Vraag aan de ervaringdeskundigen:
Wanneer je een buffervat met externe pomp gebruikt en de externe pomp laat aansturen door de LG Therma, schakelt hij bij een defrost de externe pomp dan af zodat hij puur de inhoud van je buffervat gebruikt?
Heeft vandaag al iets over gestaan in dit topic, door de externe pomp anders aan te sturen (modbus?)
[ Voor 8% gewijzigd door PeteSplit op 04-12-2023 17:56 ]
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant
3 fase 3x 25Akazemo schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:50:
[...]
ja wat heb eraan3 als je maar een kan gebruiken ivm hoofdzekering van 25A
Is toch logisch, je wil begrijpen wat er aan de hand is.The_KnarF schreef op maandag 4 december 2023 @ 14:08:
na de defrost is de flow weer richting het minimale aan het kruipen.
thermisch 10K
compressor 77Hz
[Afbeelding]
hoe kan ik nu de LG nog meer pushen om meer vermogen op te leveren?
of zou die dat nu al moeten doen? (had ik wel verwacht)
ga zo switchen van optimal naar fixed op 39l/m ben benieuwd
even opgezocht:
[Afbeelding]
Zou nu thermisch 13kw moeten kunnen zijn en opgenomen 3.8kw
[Afbeelding]
ah, flow kan nog hoger ik dacht dat 40 de grens was voor een 16kw
update m.b.t. flow op 39l/m zetten.
LG is stabiel nu helaas is de water_out flink ingezakt en thermisch haal ik nu 8.4kw
het elektrisch vermogen lijkt wel te passen bij de specs zoals hierboven staat.
[Afbeelding]
excuses voor het vele spammen hier, maar ik word er gek van dat ik er niet achter kom wat hier het probleem is.
Ik heb een 16kW U33 en deze draait strak op 35l/min en zonder problemen.
Hoe bereken je het thermische vermogen? Wat is je formule?
Want Flow 39 l/min en dT van 3.8 is volgens mijn berekeningen 10.4kW en bij jou 8.4kw?
Edit: @The_KnarF Ik heb je grafieken eens vergeleken met de mijne en ik zie heel vergelijkbaar gedrag. Ik zie dan ook niet zoveel geks aan jouw grafieken.
Zet je WP eens op vaste flow, op 'verwarmen' 40gr. Stille modus:uit en laat hem zo eens 12 uur trenden.
Want op de momenten dat jj zegt dat hij zijn target niet haalt is de temperatuur wel degelijk aan het oplopen, welliswaar niet zo snel als jij wil, maar dat gebeurd bij mij ook wel eens.
Hou je ook niet te veel vast aan je LG sensoren. Als sommige 10% afwijken zit je al gauw in de buurt van het nominale vermogen dat hij kan leveren. En dat is in kW, niet in kWh
[ Voor 13% gewijzigd door sparkly op 04-12-2023 18:23 ]
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
[ Voor 10% gewijzigd door kazemo op 04-12-2023 18:17 ]
Nee, als jij een 3 fase wil aanschaffen kun je dat instellen in de afstandsbediening.kazemo schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:01:
[...]
is die WP van jouw dan 3fase zoniet word het nog moeilijk 1 fase is dan over belast(waarop de WP is aangesloten) dus 2 backup heaters van 2kw zou nog wel kunnen op de andere 2fase bijv S enT
Ik heb de heaters standaard en ik wist het niet bij aanschaf en heb toen de instructie gekregen van de installateur om een tweede groep te gebruiken. Mijn split zit dus op twee groepen, een groep naar de buiten unit met een stuur voeding kabel naar binnen voor de binnen unit. En in de binnen unit op de klemmen voor de backup heaters een groep aangesloten voor de voeding van de heaters (een fase, dan een heater van 3 kW)
Op de INV1 discharge temperatuur. Ik kan me voorstellen als deze langere tijd hoog is, dat hij niet meer verder gaat optoeren. Als je de flow dan verhoogt, zou de temperatuur weer naar beneden kunnen en is er weer ruimte voor meer vermogen.The_KnarF schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:26:
@Jojan265
wat bedoel je, waar zit dan een begrenzing op?
Andersom gezegd: Ik kan me voorstellen dat de dT niet ongelimiteerd omhoog kan. Om wel het vermogen te halen, moet of de Dt omhoog of de flow.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
PeteSplit schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:17:
[...]
Nee, als jij een 3 fase wil aanschaffen kun je dat instellen in de afstandsbediening.
Ik heb de heaters standaard en ik wist het niet bij aanschaf en heb toen de instructie gekregen van de installateur om een tweede groep te gebruiken. Mijn split zit dus op twee groepen, een groep naar de buiten unit met een stuur voeding kabel naar binnen voor de binnen unit. En in de binnen unit op de klemmen voor de backup heaters een groep aangesloten voor de voeding van de heaters (een fase, dan een heater van 3 kW)
:strip_exif()/f/image/FcgbLnHNok1BUSrNhMbItcHh.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan me voorstellen dat je er helemaal flauw van wordt.
Proberen structuur in je probleem te krijgen. Het moet toch samen op te lossen zijn.
Vertel eens hoelang je probleem bestaat.
Is het vanaf het begin of later opgetreden?
Ben benieuwd waar je wp staat. Mogelijk is daar een aandachtspunt.
Heb je daar een foto van of kun je dat beschrijven?
Wat is je afgiftesysteem.Jgroothedde schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:28:
Heeft iemand een idee waarom de wp steeds piekt dan door de hysterese gaat van 4 en dan weer even uit gaat. Wat heb ik dan niet goed staan? Stook op water temperatuur staat op 36 graden hysterese +4 en pomp capaciteit op 85%. Hij gaat steeds naar 41 graden door en dan stop tie weer. Heb liever dat hij mooi rustig doorloopt. [Afbeelding]
Quick fix: stille modus aan en pompcapaciteit maximaal.
LG Therma V HM163M U33 / 5kWp Zuid - 7,2kWp West - 2,8kWp Oost / 48HP 300l / 3x Multiplus 2/5000, 20kWh LFP
Radiatorensparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:31:
[...]
Wat is je afgiftesysteem.
Hoe zit het met je afgifte? Kan het zijn dat de flow hierdoor geknepen wordt (zones afgesloten?) en daardoor de temperatuur oploopt?Jgroothedde schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:28:
Heeft iemand een idee waarom de wp steeds piekt dan door de hysterese gaat van 4 en dan weer even uit gaat. Wat heb ik dan niet goed staan? Stook op water temperatuur staat op 36 graden hysterese +4 en pomp capaciteit op 85%. Hij gaat steeds naar 41 graden door en dan stop tie weer. Heb liever dat hij mooi rustig doorloopt. [Afbeelding]
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Vermoedelijk dan te weinig afgiftemogelijkheid tijdens de opstart. STaan ze allemaal maximaal open?
Dit had ik ook met radiatoren (deels vvw). Buffervat parallel en hogere flow loste dat op
Probeer de quick fix maar.
[ Voor 4% gewijzigd door sparkly op 04-12-2023 18:36 ]
Heel flauw gezegd. Dat gebeurt omdat je een LG hebt. Deal with it.Jgroothedde schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:28:
Ergens hebben wijze heren besloten dat de warmtepomp hard opstart, zelfs als je setpoint bereikt is of zelfs overschreden doet hij er nog een schepje bovenop. Je zou natuurlijk verwachten dat een warmtepomp gaat moduleren zodra setpoint bereikt is, maar dat gebeurt dus nadrukkelijk niet. In dit topic wordt het ook wel 'de opstartpiek' genoemd. Een aanzienlijk deel van dit topic gaat dan ook niet over het optimaliseren voor maximaal rendement, maar over wat voor kunst- en vliegwerk je kan toepassen om deze piek te overleven.
Sturen op retour in plaats van aanvoer (soms onwenselijk wegens trage feedback)
Extra hoge flow (en dus hoger verbruik van je circulatiepomp)
Je zult nu reacties gaan krijgen als 'je afgiftesysteem kan de warmte niet kwijt'. Wat feitelijk correct is, maar daarmee wordt 'het probleem' bij jouw afgiftesysteem gelegd terwijl het probleem eigenlijk bij LG ligt.
Ik heb momenteel een ingebrekestelling lopen bij LG o.a. wegens het niet regelen zoals geadverteerd en zoals je als gebruiker redelijkheid mag verwachten (dat is: moduleren zodra setpoint bereikt is, lijkt me geen hogere wiskunde toch?).
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
Probeer een de sensor eens op uitvoer te zetten ipv invoer. Ik heb deze afgelopen dagen op uitvoer gezet en hij start een stuk rustiger op en daardoor ook minder defrosts.
Ja een beetjekazemo schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:24:
[...]
dus als ik het goed begrijp heb geen voedingskabel 3fase+n in de kast.....maar 2kabels 1kabel R+n+pe ....andere kabel S+n+pe dus in feite 2fases in kast.......word nu een beetje spraakverwarring?
Begin dit jaar waren er nog geen kleine WP op drie fasen. Ik heb dan ook geen drie fase kabel aan laten leggen naar de zolder en de 1 fase WP van 5 kW op bestaande groepen aangesloten. De 5 kW was ook de enige van LG die op 16A aangesloten kon worden. De installateur bood mij een 9 kW aan, maar ik heb deze afgewezen en bij de 5,5 kW een airco van 3,5 kW laten plaatsen (is samen ook 9 kW). Maar tot nu toe geen 9kW nodig, 5,5 kW volstaat.
Thanks, ik zal dat nu doen en morgen hier het resultaat laten weten.sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:59:
[...]
Is toch logisch, je wil begrijpen wat er aan de hand is.
Ik heb een 16kW U33 en deze draait strak op 35l/min en zonder problemen.
Hoe bereken je het thermische vermogen? Wat is je formule?
Want Flow 39 l/min en dT van 3.8 is volgens mijn berekeningen 10.4kW en bij jou 8.4kw?
Edit: @The_KnarF Ik heb je grafieken eens vergeleken met de mijne en ik zie heel vergelijkbaar gedrag. Ik zie dan ook niet zoveel geks aan jouw grafieken.
Zet je WP eens op vaste flow, op 'verwarmen' 40gr. Stille modus:uit en laat hem zo eens 12 uur trenden.
Want op de momenten dat jj zegt dat hij zijn target niet haalt is de temperatuur wel degelijk aan het oplopen, welliswaar niet zo snel als jij wil, maar dat gebeurd bij mij ook wel eens.
Hou je ook niet te veel vast aan je LG sensoren. Als sommige 10% afwijken zit je al gauw in de buurt van het nominale vermogen dat hij kan leveren. En dat is in kW, niet in kWh
LG-HM163MR-U34
PeteSplit schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:43:
[...]
Ja een beetjeIk heb drie fase 3x 25A in de meterkast maar alleen de zonnepanelen zijn op drie fasen aangesloten.
Begin dit jaar waren er nog geen kleine WP op drie fasen. Ik heb dan ook geen drie fase kabel aan laten leggen naar de zolder en de 1 fase WP van 5 kW op bestaande groepen aangesloten. De 5 kW was ook de enige van LG die op 16A aangesloten kon worden. De installateur bood mij een 9 kW aan, maar ik heb deze afgewezen en bij de 5,5 kW een airco van 3,5 kW laten plaatsen (is samen ook 9 kW). Maar tot nu toe geen 9kW nodig, 5,5 kW volstaat.

Thanks, ik hoop wel op een oplossing inderdaad voordat het echt koud gaat worden.montebaldo55 schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:30:
@The_KnarF
Kan me voorstellen dat je er helemaal flauw van wordt.
Proberen structuur in je probleem te krijgen. Het moet toch samen op te lossen zijn.
Vertel eens hoelang je probleem bestaat.
Is het vanaf het begin of later opgetreden?
Ben benieuwd waar je wp staat. Mogelijk is daar een aandachtspunt.
Heb je daar een foto van of kun je dat beschrijven?
Dit probleem kwam naar voren vorige week toen het kouder begon te worden.
WP staat op ecact de zelfde plek waar vorig stookseizoen de 5KW staat. maar die behoefde maar een ruimte met 45m2 VVW te verwarmen, daar heb ik dit nooit gemerkt.
LG-HM163MR-U34
Ik ga de quick fix proberen er zit een 120 liter buffervat achter en heb 6 radiatoren open kamer en badkamer.sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:36:
[...]
Vermoedelijk dan te weinig afgiftemogelijkheid tijdens de opstart. STaan ze allemaal maximaal open?
Dit had ik ook met radiatoren (deels vvw). Buffervat parallel en hogere flow loste dat op
Probeer de quick fix maar.
Staat hij opkuv schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:43:
@Jgroothedde
Probeer een de sensor eens op uitvoer te zetten ipv invoer. Ik heb deze afgelopen dagen op uitvoer gezet en hij start een stuk rustiger op en daardoor ook minder defrosts.
Ik doe dat inderdaad.The_KnarF schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:34:
Even tussendoor een andere vraag.
Ik heb 2 warmte meters die ik ook graag wil uitlezen, deze gebruiken mbus (dat is helaas wat anders dan modbus.)
Nu lees ik dat de meeste kamstup ook MBUS praten.
Is er iemand die deze Kamstup MBUS uitleest en gebruikt in esphome of HA?
Op Tweakers een draadje over:
Kamstrup Multical 302 met Pi uitlezen en domoticz
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
https://gathering.tweaker...message/77387452#77387452
Anders ga ik weer terug naar externe thermostaten. Vandaag even snel een proefje gedaan om energystate 0 ipv de externe thermostaat-functie te gebruiken. Tot mu nog beperkte ervaring, maar het ziet er veel beter uit op die manier. Dan blijft de power-led op de rmc gwn aan en krijg je ook geen grijze bolletjes. Alles blijft ook gwn instelbaar. Mss heeft iemand er iets aan
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
M_AW schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:43:
[...]
Heel flauw gezegd. Dat gebeurt omdat je een LG hebt. Deal with it.
Ergens hebben wijze heren besloten dat de warmtepomp hard opstart, zelfs als je setpoint bereikt is of zelfs overschreden doet hij er nog een schepje bovenop. Je zou natuurlijk verwachten dat een warmtepomp gaat moduleren zodra setpoint bereikt is, maar dat gebeurt dus nadrukkelijk niet. In dit topic wordt het ook wel 'de opstartpiek' genoemd. Een aanzienlijk deel van dit topic gaat dan ook niet over het optimaliseren voor maximaal rendement, maar over wat voor kunst- en vliegwerk je kan toepassen om deze piek te overleven.
Sturen op retour in plaats van aanvoer (soms onwenselijk wegens trage feedback)
Extra hoge flow (en dus hoger verbruik van je circulatiepomp)
Je zult nu reacties gaan krijgen als 'je afgiftesysteem kan de warmte niet kwijt'. Wat feitelijk correct is, maar daarmee wordt 'het probleem' bij jouw afgiftesysteem gelegd terwijl het probleem eigenlijk bij LG ligt.
Ik heb momenteel een ingebrekestelling lopen bij LG o.a. wegens het niet regelen zoals geadverteerd en zoals je als gebruiker redelijkheid mag verwachten (dat is: moduleren zodra setpoint bereikt is, lijkt me geen hogere wiskunde toch?).
Ik volg het Panasonic, MHI/Nibe en Mitsubishi Electric Lucht-water-warmtepomp ook dagelijks.kazemo schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:16:
[...]
inderdaad daar zit een waarheid in........LG hardware is goed.....software complex ....instellingen moeilijk te begrijpen vooral voor een beginner te VEEL valkuilen.....ik weet niet of het bij andere merken beter is??.... en .kortom LG je blijft er mee bezig men moet er gewoon een punt aandraaien en zeggen nu is het goed en laat het zo
Allemaal hebben ze hun eigenaardigheden, zeker. Maar geen van allen leveren ze consequent meer warmte dan gevraagd, zodanig dat ze uitgaan op hysterese. Vooral ME laat hele mooie vloeiende curve lijnen zijn, rustig opstarten, rustig oproeren, rustig gas terugnemen als setpoint bijna bereikt is en vrijwel nooit meer dan 0,5°C overshoot. Nogmaals, het is echt geen hogere wiskunde om dat in de regeling in te bouwen.
Dat gekke golvende regelen als je eenmaal door de start heen bent, waar meerdere gebruikers in dit topic ook over spreken, zie ik elders ook niet terug.
Dat punt aan draaien dat lukt mij dus niet. Nota bene een 200L buffervat parallel, en nog steeds kom ik, op silent, niet door de start heen bij temperaturen boven 5°C.
LG komt binnenkort kijken. Benieuwd wat zij er van gaan vinden.
[ Voor 6% gewijzigd door M_AW op 04-12-2023 19:28 ]
PV: 7205Wp. LW-WP: ME SUZ-SWM40VA2 + EHST20D-VM2D. LL-WP: 3x MHI SRK20ZS-S
En als het kan fixed flowsparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:31:
[...]
Wat is je afgiftesysteem.
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
Waar kun je dat precies instellen volgens mij heeft mijn WP software dat niet namelijk. heb 3.05.6. En het lijkt er ook hier op dat hij niet door zn opstart heen komt. Ga nu proberen met 100% pomp capaciteit en dan stille modus
Hoe kan ik zien of hij door zn opstart heen komt en hoelang duurt dat ongeveer?
[ Voor 9% gewijzigd door Jgroothedde op 04-12-2023 19:34 ]
Nee,nico base schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:14:
[...]
Op 26° op de -10 buitentemperatuur van de stooklijn bij u dan bedoel je?
Want bij mij staat deze nu op 37° target outlet temp op het -10° buitentemp punt en op 24° op het +18° buitentemp punt.
Stooklijn bepaalde 28, handmatig afgeschaald met 2 graden.
Zie foto's
:strip_exif()/f/image/Hpdy5E4newy8Y0yB7XNVwDu3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Jdl2B8oX5GmHjBhX1SBWev6w.jpg?f=fotoalbum_large)
LG HM123MR + 300L DHW boiler.
Welk type heb je? Zet het even in je signature, dan weten we direct waar we het over hebben.Jgroothedde schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:34:
[...]
Waar kun je dat precies instellen volgens mij heeft mijn WP software dat niet namelijk. heb 3.05.6. En het lijkt er ook hier op dat hij niet door zn opstart heen komt. Ga nu proberen met 100% pomp capaciteit en dan stille modus
Hoe kan ik zien of hij door zn opstart heen komt en hoelang duurt dat ongeveer?
Het lijkt dat de type 3 (U33 en U43( dit niet kunnen. Alleen de type 4 (U34 en U44) lijken dit te kunnen.
HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb
1. Warmtepomp te resetten door de stroom er af te halen.
2. Dipswitch 8 op block 1 op "aan" gezet en de bridge CN_ANTI_SW eraf gehaald. Dit in de hoop dat hij uit de antivries zou gaan, maar helaas.
Iemand tips? Hij doet dus eigenlijk helemaal niets meer! Ik lees op andere draadjes dat hij misschien in een beveiliging is geschoten, maar hoe krijg ik hem daaruit?
Geeft wel de aanvoer en retour nog aan, die zijn beiden 26 graden. Druk is 1.0-1.4 bar.
Nu ben ik een nieuweling, maar druk is heel erg laag.burnj schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:51:
Mijn LG Therma V split 9kw is vanmiddag in de anti vries stand gesprongen en wil er niet meer uitkomen. Display is "greyed out" en op elke knop waarop ik druk krijg ik een melding dat de functie niet beschikbaar is. Wat ik verder geprobeer heb:
2. Dipswitch 8 op block 1 op "aan" gezet en de bridge CN_ANTI_SW eraf gehaald. Dit in de hoop dat hij uit de antivries zou gaan, maar helaas.
Iemand tips? Hij doet dus eigenlijk helemaal niets meer! Ik lees op andere draadjes dat hij misschien in een beveiliging is geschoten, maar hoe krijg ik hem daaruit?
Geeft wel de aanvoer en retour nog aan, die zijn beiden 26 graden. Druk is 1.0-1.4 bar.
Mag gewoon tot 2.0 zoals ik begrepen heb.
[ Voor 0% gewijzigd door grootkarzijn op 04-12-2023 19:53 . Reden: Kleine taalcorrectie ]
LG HM123MR + 300L DHW boiler.
Ja, weet ik. Maar mijn kraan geeft helaas niet meer.grootkarzijn schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:52:
[...]
Nu ben ik een nieuweling, maar druk is heel erg laag.
Mag gewoon tot 2.0 zoals ik begrepen heb.
Over langdurige overbelasting zit er geen enkel verschil tussen een B en een C automaat en dan is de definitie van langdurig 6 seconde:gerlag schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 11:31:
[...]
Had ik maar automaten als hoofdzekering, Dan had ik het wel geweten. Maar in ons geval moet je bellen naar (en betalen aan) de netbeheerder als er een hoofdzekering uitvalt. Die 16A C-automaat in mijn groepenkast blijft overigens lang in als je er 20A doorheen jast. Maar na een tijdje gaat ie. En zo heurt het.
Ik heb besloten om vooralsnog in HA het opgenomen vermogen te monitoren en als dat boven de 3680 watt komt, eventueel met een tijdvertraging, dan wordt de WP een paar minuten in stille mode gezet. Dat beperkt het vermogen instantaan (en dan hoef ik vandaag niet in de kou een paneeltje van de wp los te schroeven)
Kijk je naar het andere eind van het spectrum dan zie je dat je volgens de norm een B16 automaat een uur lang minimaal op 18A moet kunnen belasten zonder dat deze uitschakelt, met als maximum 23A voor een uur. Maar goed daar kan je natuurlijk beter niet op ontwerpen.
Een smeltzekering kan kortstondig een hogere overbelasting hebben dan een automaat. Dus je 3x 25A zekering vliegt er echt niet uit als je even 27A trekt.
burnj schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:51:
Mijn LG Therma V split 9kw is vanmiddag in de anti vries stand gesprongen en wil er niet meer uitkomen. Display is "greyed out" en op elke knop waarop ik druk krijg ik een melding dat de functie niet beschikbaar is. Wat ik verder geprobeer heb:
:strip_exif()/f/image/G0OBkZxNRQjPIB1HtlBEDzbV.jpg?f=fotoalbum_large)
Er branden wel 2 lampjes, trouwens....
[ Voor 6% gewijzigd door burnj op 04-12-2023 20:08 ]
Je mag vier groepen op een fase aansluiten in de meterkast. Ik had nog ruimte en de mogelijkheid voor een extra groep, maar het kwam wel plotseling van de installateur en alleen omdat ik er naar vroeg.kazemo schreef op maandag 4 december 2023 @ 18:55:
[...]
het punt is nu toch waar sluit ik de backup heaters op aan....moet eigenlijk op een andere fase als waar de WP (buiten) is aangesloten anders red je het niet met 16A .....anders moet je een extra kabel vanuit meterkast leggen op een aparte groep op een andere fase als WP
De backup heater is nu nog niet gebruikt (de kWh meter geeft niets aan) dus dat valt op zich wel mee.
Een als je gewoon op de powerknop drukt op je rmc?burnj schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:51:
LG-HM163MR-U34
Aan het witte kabeltje aan de onderzijde van de foto zit een afstandsbediening, daarvan moet achter het aan/uit knopje een wit lampje branden. Dan gaat de tekst antivries weg en werkt de WP weer.burnj schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:07:
Ok dank. [Afbeelding]
Er branden wel 2 lampjes, trouwens....
Andere vraag, heb jij geen witte kast meer om jou binnen unit en staat deze zo naast de wasmachine ?
PeteSplit schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:09:
[...]
Je mag vier groepen op een fase aansluiten in de meterkast. Ik had nog ruimte en de mogelijkheid voor een extra groep, maar het kwam wel plotseling van de installateur en alleen omdat ik er naar vroeg.
De backup heater is nu nog niet gebruikt (de kWh meter geeft niets aan) dus dat valt op zich wel mee.
Is zelfs achterhaald dacht ik in de nieuwste nen1010kazemo schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:15:
[...]
ja officieel 4groepen op 1 aardlek schakelaar(maar nood breekt wet kijkt toch niemand naar 5 kan ook nog wel) of met alamat is aardlekautomaat (2 in een) 16A
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Dank voor jullie antwoorden. Ik heb de witte kast er even afgehaald om de dipswitch om te zetten. De remote control zit er gewoon aan. Die geeft ook een melding als ik hem uitzet. Zie plaatje..PeteSplit schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:15:
[...]
Aan het witte kabeltje aan de onderzijde van de foto zit een afstandsbediening, daarvan moet achter het aan/uit knopje een wit lampje branden. Dan gaat de tekst antivries weg en werkt de WP weer.
Andere vraag, heb jij geen witte kast meer om jou binnen unit en staat deze zo naast de wasmachine ?
:strip_exif()/f/image/grHVoQuBImOTcSnz3KgkIqdk.jpg?f=fotoalbum_large)
Wat is je bron daarvan?PeteSplit schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:09:
[...]
Je mag vier groepen op een fase aansluiten in de meterkast. Ik had nog ruimte en de mogelijkheid voor een extra groep, maar het kwam wel plotseling van de installateur en alleen omdat ik er naar vroeg.
Volgens mij mag je op een 1 fase groepenkast 12 groepen hebben.
Waarom zou je dan bij 3 fase groepenkast ook maar 12 groepen mogen hebben?
Als ik dan mijn dagvermogen thermisch en elektrisch van elkaar aftrek, kom ik op een hogere COP uit dan met de berekende COP gedurende de dag.
Ik houd nu de cop op 1 gedurende de defrost en dan klopt mijn dag-COP wel vergeleken met de vermogensberekening.
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
Klopt. Je mag echter maar 4 groepen op één aardlek schakelaar aansluiten.sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:22:
[...]
Wat is je bron daarvan?
Home Assistant | Unifi | LG 51MR.U44 | Volvo EX30 SMER+ Vapour Grey, trekhaak | SmartEVSE V3 | Cronos Crypto.com
sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:22:
[...]
Wat is je bron daarvan?
Ik heb aardlekschakelaars dan maximaal 4 (anders meer)sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:22:
[...]
Wat is je bron daarvan?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JrQYVSPdYA7FpGcwtaV6TJO5.jpg?f=user_large)
Hier heb ik nog drie mogelijkheden voor een groep (bij gele waarschuwingsplaatjes)
[ Voor 6% gewijzigd door PeteSplit op 04-12-2023 20:34 ]
Heb je de juiste DIPswitch omgezet (standaard allemaal uit / omlaag), lijkt een melding van een niet aangesloten externe controller ?burnj schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:22:
[...]
Dank voor jullie antwoorden. Ik heb de witte kast er even afgehaald om de dipswitch om te zetten. De remote control zit er gewoon aan. Die geeft ook een melding als ik hem uitzet.
Wil je ons op de hoogte houden, want die amateuristische regeling is weleen dingetje. Het is niet alleen het opstarten, maar ook op willekeurige momenten het target niet willen halen en het oscilleergedrag.M_AW schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:25:
[...]
Ik volg het Panasonic, MHI/Nibe en Mitsubishi Electric Lucht-water-warmtepomp ook dagelijks.
Allemaal hebben ze hun eigenaardigheden, zeker. Maar geen van allen leveren ze consequent meer warmte dan gevraagd, zodanig dat ze uitgaan op hysterese. Vooral ME laat hele mooie vloeiende curve lijnen zijn, rustig opstarten, rustig oproeren, rustig gas terugnemen als setpoint bijna bereikt is en vrijwel nooit meer dan 0,5°C overshoot. Nogmaals, het is echt geen hogere wiskunde om dat in de regeling in te bouwen.
Dat gekke golvende regelen als je eenmaal door de start heen bent, waar meerdere gebruikers in dit topic ook over spreken, zie ik elders ook niet terug.
Dat punt aan draaien dat lukt mij dus niet. Nota bene een 200L buffervat parallel, en nog steeds kom ik, op silent, niet door de start heen bij temperaturen boven 5°C.
LG komt binnenkort kijken. Benieuwd wat zij er van gaan vinden.
Als ie eenmaal draait kan ie wel ver terugmoduleren, en dat is dan weer wel heel lekker voor ons klimaat.
PeteSplit schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:32:
[...]
Ik heb aardlekschakelaars dan maximaal 4 (anders meer)
[Afbeelding]
Hier heb ik nog drie mogelijkheden (bij gele waarschuwingsplaatjes)
Onder de 3x3=9 automaten heb ik 3x aardlekschakelaars, drie fasen meterkast !kazemo schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:38:
[...]
officieel zit je vol 4 op een aardlek......zet er maar 1 bij op plek van gele plaatjes (het worden er dus 5) zoals ik al zei nood breekt wet kijkt toch niemand naar en is ook niet onveilig
PeteSplit schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:41:
[...]
Onder de 3x3=9 automaten heb ik 3x aardlekschakelaars, drie fasen meterkast !
[ Voor 9% gewijzigd door kazemo op 04-12-2023 20:50 ]
Dat lijkt me helder, maar is heel wat andersSwerfer schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:28:
[...]
Klopt. Je mag echter maar 4 groepen op één aardlek schakelaar aansluiten.
Maar daar kan wel de verwarring vandaan komen met 1-fase 4 groepen...sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:54:
[...]
Dat lijkt me helder, maar is heel wat anders
Mijn cop berekening is gewoon heel basic.Swerfer schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:26:
Wat doen jullie met jullie COP-berekening op het moment van een defrost? Het thermisch vermogen is dan negatief maar de compressor draait wel, wat een hoge negatieve COP geeft (soms meer dan -40). Is wel maar 3 minuten, maar haalt de dag-COP erg omlaag.
Als ik dan mijn dagvermogen thermisch en elektrisch van elkaar aftrek, kom ik op een hogere COP uit dan met de berekende COP gedurende de dag.
Ik houd nu de cop op 1 gedurende de defrost en dan klopt mijn dag-COP wel vergeleken met de vermogensberekening.
Dag - Kwh thermisch uit / Dag - Kwh elektrisch in = Dag COP
Tijdens een defrost inderdaad heel erg negatief, maar dat hoort nou eenmaal bij een L/W waterpomp.
Ik wil gewoon een realistisch beeld van de dag-cop, niet alleen tijdens stabiele runs of iets dergelijks, want dat vind ik jezelf voor de gek houden.
Bedankt! Ik had blijkbaar inderdaad de CN_CC poort geactiveerd via het menu! Dat bleek nu de enige setting te zijn waar ik nog wel in kon komen zonder blokkade. Heel erg bedankt Peter. Hij draait weer! Nu verder met de volgende uitdaging ;-)PeteSplit schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:37:
[...]
Heb je de juiste DIPswitch omgezet (standaard allemaal uit / omlaag), lijkt een melding van een niet aangesloten externe controller ?
Draait hij? Hoe warm is je water nu volgens de WP?Jgroothedde schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:02:
HELP mijn warmtepomp is helemaal dichtgesneeuwd ben net wezen kijken het lijkt erop dat hij geen ontdooing meer doet is dit een instelling of hoe kan dat?
zie: paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Gewoon maar meten met COP1 bij een defrost is je zelf (onwijs!) voor de gek houden.
Je levert namelijk thermische energie in tijdens een defrost, en ook in mindere mate bij een opstart of voorloop.
De blauwe lijn is namelijk het verloop van je thermische energie bij defrosts (de kuiltjes)
De oranje lijn hoe een nutsmeter of Kamstrup daar mee omspringt (geen kuiltjes)
/f/image/L5Cjrd03cdR5J3wgEluzeT2W.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 04-12-2023 21:08 ]
Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.
Hi Paq,paQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:05:
@sparkly en @Swerfer paQ in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
Gewoon maar meten met COP1 bij een defrost is je zelf (onwijs!) voor de gek houden.
Je levert namelijk thermische energie in tijdens een defrost, en ook in mindere mate bij een opstart of voorloop.
De blauwe lijn is namelijk het verloop van je thermische energie
De oranje lijn hoe een nutsmeter daar mee omspringt (of een Kamstrup)
[Afbeelding]
Een defrost is noodzakelijk, niet te voorkomen en onttrekt daarmee energie uit je huis die vervolgens weer gecompenseerd moet worden. Waarom zou je dat NIET in je COP willen mee nemen?
Of begrijp ik je verkeerd?
volgens mij zijn wij het prima eenssparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:08:
[...]
Hi Paq,
Een defrost is noodzakelijk, niet te voorkomen en onttrekt daarmee energie uit je huis die vervolgens weer gecompenseerd moet worden. Waarom zou je dat NIET in je COP willen mee nemen?
Met de voetnoot dat een utilitymeter / nutsmeter / kamstrup warmte, alle 3 geen defrosts meerekenen.
Ik denk dat je hem verkeerd begrijpt, hij neemt hem mee. Ik nu ook weer.sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:08:
[...]
Hi Paq,
heb hem even zoveel mogelijk schoon gemaakt aan de achterkant. Water zat op 32 graden. heeft geholpen de ontdooing is nu bezig. Gelukkig hahasparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:03:
[...]
Draait hij? Hoe warm is je water nu volgens de WP?
Nu ik het nog eens teruglees, daar heb je wel een hele goede vondst gedaan. Dat was me nog niet eens opgevallen! Dat neemt hij bij mij dus inderdaad ook niet mee in de dag-cop dan.paQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:09:
[...]
volgens mij zijn wij het prima eens
Met de voetnoot dat een utilitymeter / nutsmeter / kamstrup warmte, alle 3 geen defrosts meerekenen.
Ga het gelijk aanpassen. Tnx!
maar je schrijft dat je de COP gewoon op 1 zet gedurende een defrostSwerfer schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:10:
[...]
Ik denk dat je hem verkeerd begrijpt, hij neemt hem mee. Ik nu ook weer.
Hoe dan ook, ik vind dat HA wel enorm te kort schiet bij de berekening voor de echte COP van een warmtepomp.
Je kunt het niet uitrekenen door een nutsmeter dagelijks standen te laten doorgeven.
Je kunt evenmin een gemiddelde nemen uit de COP waarden die je zo over de dag verzamelt.
Een dag-COP kun je alleen correct berekenen als je je thermische vermogen deelt door het opgenomen vermogen tot op dat moment. Dat werkt hetzelfde als wanneer je de verbruiksmeter van je auto op 0 zet bij aanvang van een rit.
Het kan alleen via een (best wel grote) omweg zoals ik beschrijf in die post die ik aanhaalde.
Waarom ik het vroeg: als hij niet had gedraaid en je water koelt te veel af, dan doet hij ook geen ontdooicyclus meer en heb je dus een uitdaging (als in: systeem vullen met warm water om te kunnen starten)Jgroothedde schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:11:
[...]
heb hem even zoveel mogelijk schoon gemaakt aan de achterkant. Water zat op 32 graden. heeft geholpen de ontdooing is nu bezig. Gelukkig haha
Gelukkig is er dus eigenlijk niets aan de hand
sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:14:
[...]
Nu ik het nog eens teruglees, daar heb je wel een hele goede vondst gedaan. Dat was me nog niet eens opgevallen! Dat neemt hij bij mij dus inderdaad ook niet mee in de dag-cop dan.
Ga het gelijk aanpassen. Tnx!
Ben ergens wel teleurgesteld nu, haha. 2 jaar naar verkeerde dag-cop zitten staren.paQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:17:
[...]
heb er ook een paar dagen op gezeten hoe het toch kon dat ik steeds van die afwijkende gegevens verzamelde
![]()
#metoosparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:17:
[...]
Ben ergens wel teleurgesteld nu, haha. 2 jaar naar verkeerde dag-cop zitten staren.

naja, het actuele COP kun je gewoon tonen natuurlijk. Kun je vaak toch best al iig uithalen of je 'een beetje goed bezig bent' kwa settings enzo. Maar het echte dag COP zal ws lager uitvallen ja...
Ik heb met dagen als afgelopen weekend, veel defrosts enzo, een afwijking te pakken aan het eind van de dag van bijna 10kWh. Dat is een serieus aandeel (van de vermeende 78kWh bijv), die er dus helemaal niet zijn.
Naja, ze zijn weliswaar opgewekt, maar de defrosts zijn er niet vanaf getrokken.
[ Voor 26% gewijzigd door paQ op 04-12-2023 21:21 ]
En een 24h average van de actuele-cop met de Average sensor integratie, zou dat werken?paQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:19:
[...]
#metoo![]()
naja, het actuele COP kun je gewoon tonen natuurlijk. Kun je vaak toch best al iig uithalen of je 'een beetje goed bezig bent' kwa settings enzo. Maar het echte dag COP zal ws lager uitvallen ja...
Ik heb de COP op 1 bij defrost weggehaald. Ik meet nu nog in en uitlaat met de LG-interne sensoren. Straks met eigen sensoren. Vermogen meet ik met een HomeWizard. Ik kom met mijn COP net op 2 uit en hoop dat de interne sensoren de metingen verpesten.paQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:16:
[...]
maar je schrijft dat je de COP gewoon op 1 zet gedurende een defrost
Hoe dan ook, ik vind dat HA wel enorm te kort schiet bij de berekening voor de echte COP van een warmtepomp.
Je kunt het niet uitrekenen door een nutsmeter dagelijks standen te laten doorgeven.
Je kunt evenmin een gemiddelde nemen uit de COP waarden die je zo over de dag verzamelt.
Een dag-COP kun je alleen correct berekenen als je je thermische vermogen deelt door het opgenomen vermogen tot op dat moment. Dat werkt hetzelfde als wanneer je de verbruiksmeter van je auto op 0 zet bij aanvang van een rit.
Het kan alleen via een (best wel grote) omweg zoals ik beschrijf in die post die ik aanhaalde.
Allemaal al geprobeerd.sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:21:
[...]
En een 24h average van de actuele-cop met de Average sensor integratie, zou dat werken?
Een COP heeft een logaritme. Daar kun je niet in middelen.
Prima om je actuele COP te toetsen, maar een dag COP vereist echt wel een juiste registratie van het daadwerkelijke thermische vermogen incl defrosts. (de kuiltjes)Swerfer schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:21:
[...]
Ik heb de COP op 1 bij defrost weggehaald. Ik meet nu nog in en uitlaat met de LG-interne sensoren. Straks met eigen sensoren. Vermogen meet ik met een HomeWizard. Ik kom met mijn COP net op 2 uit en hoop dat de interne sensoren de metingen verpesten.
Die heb ik nu wel zo ingesteld op een Apexchart.sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:21:
[...]
En een 24h average van de actuele-cop met de Average sensor integratie, zou dat werken?
Gemiddeld vermogen (2x) en gemiddelde cop over een dag. Dus morgen heb ik pas de juiste gegevens van vandaag.
[ Voor 17% gewijzigd door Swerfer op 04-12-2023 21:24 ]
dat heb ik vorig seizoen zo gedaan met minigraph. Die neemt ook heel netjes uit vele datapunten een gemiddelde.Swerfer schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:23:
[...]
Die heb ik nu wel zo ingesteld op een Apexchart.
MAAR! een (laag) COP bij hoog vermogen, weegt veel zwaarder dan een (hoog) COP bij laag vermogen.
En daar zit de crux. Daarom kun je geen gemiddelde nemen uit een 'grootheid' als COP.
en dat gaat dus nietGemiddeld vermogen (2x) en gemiddelde cop over een dag. Dus morgen heb ik pas de juiste gegevens van vandaag.
[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 04-12-2023 21:40 ]
Dit is momenteel mijn COP, en mijn echte COP over de dag sinds middernacht.
/f/image/rJJ9pGoTsLN2CoRM5XqOu43d.png?f=fotoalbum_large)
Daar is dit de grafiek van
/f/image/DEfll2CcAkIXt7H4vEghdYmd.png?f=fotoalbum_large)
En dit put uit deze grafiek met het thermische vermogen van alleen vandaag. Dit is belangrijk, want die zul je elke dag moeten resetten. (de gemiddeld verbruik meter van je auto zeg maar
/f/image/uj0Gj6DZUuKc1wcr8MKYQnp7.png?f=fotoalbum_large)
Dit is mijn minigraph methode, die dus 'het gemiddelde neemt uit alle verzamelde COP punten van vandaag
:fill(white):strip_exif()/f/image/VH6pqsdrqF2sx5ZVOfzDBKvj.png?f=user_large)
Met zacht weer zit ie overigens juist weer ca 0.7 te hoog, momenteel 0.23 te laag.
En dan heb je nog de methode met de nutsmeters. Dus al het opgeplust vermogen / opgenomen vermogen. Dat kom ik uit op COP 3.63
[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 04-12-2023 21:38 ]
Mijn vermogen is vrij constant en ik heb de hoogte COP tijdens de opstart volgens de interne sensoren (onbetrouwbaar).paQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:24:
[...]
dat heb ik vorig seizoen zo gedaan met minigraph. Die weegt ook heel netjes uit vele datapunten een gemiddelde.
MAAR! een (laag) COP bij hoog vermogen, weegt veel zwaarder dan een (hoog) COP bij laag vermogen.
En daar zit de crux. Daarom kun je geen gemiddelde nemen uit een 'grootheid' als COP.
[...]
en dat gaat dus niet
Maar ik bepaal de 'echte' COP een dag later met de gemiddelde 2 vermogens, de gemiddelde COP is voor referentie en wijkt nu nauwelijks af.
na me rot gezocht te hebben op google zonder duidelijk resultaat hoop ik dat hier iemand me kan helpen :-) zoals ik zie zitten hier toch wel de echte kenners..
Nu is het zo dat ik een 12 kw monoblock heb voor 160m2 vloerverwarming, heb buffervat van 1000l en evohome systeem.
nu heb ik de wp op inlaat temp aan het werken nu maar ik heb mezelf de dhw sensor gekocht wil deze op de buffer plakken om een nauwkeurigere meting te krijgen en hopelijk nog beetje betere resultaten.
Echter zie echt niet hoe en waar ik alles activeer?
hopelijk zit hier iemand die me kan helpen waar en wat, heb de handleiding gelezen maar kom er echt niet uit.
in het moto durf te vragen.
Aah ja. Zo bedoel je.grootkarzijn schreef op maandag 4 december 2023 @ 19:46:
[...]
Nee,
Stooklijn bepaalde 28, handmatig afgeschaald met 2 graden.
Zie foto's
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar dat is de 28° op de +-3° buiten dan dus dan?
naja, dat klopt ergens ook wel, alleen daar vlak aan vooraf gaat altijd 'het laagste COP'.Swerfer schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:34:
[...]
Mijn vermogen is vrij constant en ik heb de hoogte COP tijdens de opstart volgens de interne sensoren (onbetrouwbaar).
Bij een start zijn ze redelijk (!) tegen elkaar weg te strepen, maar bij een defrost duurt het dal helaas wel wat langer dan de piek.
Misschien gekke vraag zie al tijden hier die mooie schemas enzo voorbij komen.Ben opzich redelijk technisch onderlegd waar maken jullie die mee? Is daar een handleiding voor of?paQ schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:33:
Het kan overigens beide kanten opvallen hoor met die 'gemiddeldes'
Dit is momenteel mijn COP, en mijn echte COP over de dag sinds middernacht.
[Afbeelding]
Daar is dit de grafiek van
[Afbeelding]
En dit put uit deze grafiek met het thermische vermogen van alleen vandaag. Dit is belangrijk, want die zul je elke dag moeten resetten. (de gemiddeld verbruik meter van je auto zeg maar)
[Afbeelding]
Dit is mijn minigraph methode, die dus 'het gemiddelde neemt uit alle verzamelde COP punten van vandaag
[Afbeelding]
Met zacht weer zit ie overigens juist weer ca 0.7 te hoog, momenteel 0.23 te laag.
En dan heb je nog de methode met de nutsmeters. Dus al het opgeplust vermogen / opgenomen vermogen. Dat kom ik uit op COP 3.63
Home Assistant en een leercurveJgroothedde schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:46:
[...]
Misschien gekke vraag zie al tijden hier die mooie schemas enzo voorbij komen.Ben opzich redelijk technisch onderlegd waar maken jullie die mee? Is daar een handleiding voor of?
En hoe koppel je hem dan aan home assistance?
Modbus/ Wifi module/ Externe sensoren / energiemeters via Wifi of Zigbee Of ZwaveJgroothedde schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:50:
[...]
Ik zou beginnen met Home Assistant draaiend krijgen. En van daaruit stap voor stap verder.
EDIT: En vergeet je vrouw niet te vertellen dat je de komende jaren bezig bent.
[ Voor 10% gewijzigd door sparkly op 04-12-2023 21:53 ]
Ik zal eens kijken. De gewone lg wifi module of?sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:51:
[...]
Modbus/ Wifi module/ Externe sensoren / energiemeters via Wifi of Zigbee Of Zwave
Ik zou beginnen met Home Assistant draaiend krijgen. En van daaruit stap voor stap verder.
Daarmee kun je hem inderdaad via WiFi bedienen + via home assistant.Jgroothedde schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:54:
[...]
Ik zal eens kijken. De gewone lg wifi module of?
Het geeft je in HA met de LG integratie:
- Silent mode bediening
- Temp in
- Temp uit
- Keuze mode en temperatuur
Meer niet
Modbus is wel wat moeilijker, zeker als beginner.
maar 10x goedkoper ongeveer en je hebt 20x zoveel data en mogelijkheden.
sparkly schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:51:
[...]
@AUijtdehaag verkoopt kant en klare toverdoosjes.
Daar knal je eenmalig wat data op, hangt ham aan je wp, en dan kun je alle data binnentrekken in HA.
Na de discussie van gisteren wilde ik het ook eens op optimaal debiet proberen (periode 1). Stooklijn niet veranderd, enkel de flow dus gewijzigd van vast debiet 16 naar optimaal. Waar ik het eerdere dagen prima op temperatuur kon houden binnen, zag ik nu dat het afkoelde in huis gedurende de dag met 0,5 graden.kazemo schreef op maandag 4 december 2023 @ 08:11:
gisteren discussie gevolgd .....flow? optimal,vast debiet,deltaT enz....ik heb standaard optimaal flow aan al maanden en dat bevalt goed....het gaat mij helemaal niet of de WP nu rustig of onrustig loopt voor mij is belangrijk dat de binnen temp. constant blijft,en dat is nu zo met optimaal flow....ik heb er geen omkijken naar optimal flow bepaald de flow random tussen 22ltr/min en8ltr/min....maw ik hoef niet constant de flow aan te passen als het buiten kouder word.....de software bepaald dat meestal wel goed en ook soms ook wel onverklaarbaar.....ik laat hem gewoon zijn ding doen!!! en hij gaat nooit in storing dan zal het toch wel goed zijn....en het verbruik is ook wel verklaarbaar als het buiten kouder word moet er gewoon meer energie het huis in!! het gewoon niet anders.....ik heb het ding nu een jaar ik heb het echt wel allemaal uitgeprobeert
De target temperatuur werd netjes gehaald door de wp en hij draaide voornamelijk rustig door op flow 8, maar het koelde dus wel af binnen. En het afgifte systeem was niet anders dan de dagen ervoor. Duidelijk dus dat ik met dezelfde stooklijn het binnen niet op temperatuur kan houden op optimaal debiet (waarbij hij voornamelijk op 8 draait) maar wel op een vast debiet (van 16).
Vervolgens AI +1 ingesteld (periode 2). Je ziet hem dan flinke pieken maken (debiet zag ik op het scherm rond de 20 blijven hangen). Kamertemperatuur liep weer wat op maar zoals de grafiek laat zien, met de nodige pieken en dalen
Ik zal dus of het debiet vast moeten zetten rond de 16 en een wp hebben die op en neer gaat, of een hogere stooklijn moeten hanteren op optimaal debiet waarbij de wp voornamelijk op een lagere flow draait zonder al te veel ups en downs....
/f/image/mZxfSsCYFnxsBj0Cs1fBu4le.png?f=fotoalbum_large)
HN091MR NK5 + HU071MR U44
16:22 tot 16:34 en 20:14 tot 20:24
De wateraanvoer gaat daar voorbij de doeltemp (34), de INV temp maakt vooraf een korte piek, daalt vervolgens, maar gaat daarna weer omhoog. Doeltemp stijgt dan tot 40, terwijl hysteres op +4 staat, dus bij 28 al uit zou moeten gaan. WP schakelt vervolgens uit..
Vraag 1, waarom stopt hij niet eerder met opwarmen, zoals om 18:06..
Vraag 2, waarom stopt hij niet bij 38, doeltemp +4?
/f/image/vSORcgkwgHPHVqwO6YXEvkE5.png?f=fotoalbum_large)
Nee nog niet geprobeerd, zal daar morgen eens op draaien. Ben wel benieuwd, want als hij bij optimal flow ook delta 5 probeert aan te houden, dan verwacht ik niet heel veel verschil. Maar wie weet...Swerfer schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:06:
@PvdB_BL1 Heb je ook vaste delta-T geprobeerd op 5 graden? Dat probeert de AI bij optimale flow ook, maar had er wel rustigere grafieken bij.
HN091MR NK5 + HU071MR U44
Ik heb zo'n toverkastje gekocht en aangesloten. In het doosje een ESP32 voorgeinstalleerd met een YAML programma van paQ. Home Assistant is een open source platform voor domotica. Het kan geinstalleerd worden op een NUC of een RPi . Het OS is geen Windows maar Linux, bijvoorbeeld Ubuntu. De programma's worden geschreven in Python waarin je ook ESPhome kunt installeren.Jgroothedde schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:50:
[...]
Om de YAML bestand te flashen op de ESP32 gebruik je de commando's in Python. Helaas is er geen UI en werk je op een manier als in het oude DOS van MS.
Ik veel waardering respect voor alle tweakers hier die bordje PCB's kunnen samenstellen en programeren. Of ik dat onder de knie ga krijgen ... denk het niet. Ik hoop dat het mij lukt om via Python/ESPhome te flashen, maar je moet eerst compileren vanaf de juiste locatie naar de goede poort ??
EEN HELE LANGE LEERCURVE en dan nog in technisch Engels (Google vertaling nope)
wat @sparkly @paQ @Jojan265 @PeteSplit en @gerlag zeggen, gewoon beginnen en veel leren.Jgroothedde schreef op maandag 4 december 2023 @ 21:54:
[...]
Ik zal eens kijken. De gewone lg wifi module of?
@Jojan265 heeft ook een hele handleiding gemaakt, Jojan265 in "LG Therma (Monoblock) warmtepompen topic - Deel 1"
@AUijtdehaag heeft ook leuke kant en klaar kastjes