Welk RTX3080 model hebben we het over?ParaWM schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:02:
Ik vraag me af hoe mensen (met een 3080) stabiele clocks rapporteren ruim boven de 1 volt; zeg 1.050mV of 1.093mV. Bij mij danst hij alle kanten op dan. Zijn dit misschien allemaal kaarten met 420W of 450W biossen?
Ik heb na heel wat spelen mooie strakke UV's gevonden die redelijk standaard zijn denk ik, zie hieronder. Die vier zijn echt 100% strak (want geen power limit denk ik?). Elke game of benchmark strak altijd op die clockspeed. Bij 975mV al is hij niet meer 100% strak, maar springt alleen 15mhz op en neer. Allemaal vrij logisch met de auto boost enzo. De hoogste UV op 962mhz geeft al 3% hoger scores dan out-of-de-box trouwens. Een standaard overclock van +125mhz doet daar nog een kleine 2% bij, maar hij springt dan op en neer tussen de 1950 en 2130mhz als een gek. Voltage ook all over the place. Wat volgens mij ook nog voor slechtere 1% en 0.1% lows zorgt (niet getest nog).
Ik kan dus niet zeggen wat mijn clock is bij 1.050mV en zeker niet bij 1.093mV (die laatste haalt hij bijna nooit). Voor de UV waardes kan ik dat wel duidelijk zeggen.
750mV: 1710 mhz
825mV: 1845 mhz
900mV: 1935 mhz
962mV: 2010 mhz
EVGA 3080 FTW3. Heb nog de std 400W bios.
Sinterklaas wil bier !
Vandaag de MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC Videokaart ontvangen.
Ik zag op youtube filmpjes dan anderen bij warzone 2k ultra rond 120-130fps halen.
Ik blijf om een of ander reden hangen op ongeveer 80 fps. En dan heb ik shadows niet eens aan. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Ik zag op youtube filmpjes dan anderen bij warzone 2k ultra rond 120-130fps halen.
Ik blijf om een of ander reden hangen op ongeveer 80 fps. En dan heb ik shadows niet eens aan. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Dit is een veelgehoord probleem bij dit spel. Wanneer je even de zoekfunctie gebruikt binnen het Forum zul je hierover de nodige draadjes vinden. Zomaar een paar:Serefsiz schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 22:14:
Vandaag de MSI GeForce RTX 3060 Ti VENTUS 3X OC Videokaart ontvangen.
Na upgrade (nog steeds) lage FPS Warzone?
low fps warzone limit videokaart
Slechte FPS in warzone met de RTX 3070.
Ter leering ende vermaeck: Ik heb een vergelijkbare setup en scoor ook iets onder gemiddeld: 17833Rubenvdk schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 16:27:
Zojuist voor de lol ook eens een 3DMark gedraaid met mijn 3090. Just for fun, ik heb geen verstand van overklokken en ben het ook niet van plan voorlopig. Ik weet dat 3DMark puur statistisch is, maar is dit resultaat positief?![]()
Heb daarnaast sinds vanmorgen ook Asus Multicore Enhancement uit gezet omdat ik er toch mixed verhalen over hoor en lees.
[Afbeelding]
Ik heb alleen mijn geheugen op 3600 staan. (non oc)
Getest met een Asus TUF 3090 OC.
Ik voel ook geen noodzaak om te finetunen. Het ding brult er over.
Such is life
Nice! Goed om te weten. Zie dat we hetzelfde mobo hebben!NoStress schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 10:15:
[...]
Ter leering ende vermaeck: Ik heb een vergelijkbare setup en scoor ook iets onder gemiddeld: 17833
Ik heb alleen mijn geheugen op 3600 staan. (non oc)
Getest met een Asus TUF 3090 OC.
Ik voel ook geen noodzaak om te finetunen. Het ding brult er over.
[ Voor 4% gewijzigd door Rubenvdk op 08-01-2021 11:10 ]
i7-10700k | 32GB @3200Mhz | RTX 3090
Vraagje, is er iemand die een Inno3d 3000 series heeft?
Ik heb in een opwellign een RTX 3070 inno3d 3x gekocht omdat ik net op het juiste moment op de website keek. Op dit moment zit hij nog verzegeld in de doos terwijl ik ook de overige onderdelen koop, maar ik ben nog een klein beetje in dubio wat betreft het RGB aspect. Ik hoef zelf geen PC die alle kleuren van de regenboog uitstraalt, houd het liever wat subtieler.
Is het dus mogelijk om de a) de kleur intensiteit van de kaart zijn LED aan te passen? en b) kan je hem ook simpelweg op 1 kleur instellen?
Ik heb in een opwellign een RTX 3070 inno3d 3x gekocht omdat ik net op het juiste moment op de website keek. Op dit moment zit hij nog verzegeld in de doos terwijl ik ook de overige onderdelen koop, maar ik ben nog een klein beetje in dubio wat betreft het RGB aspect. Ik hoef zelf geen PC die alle kleuren van de regenboog uitstraalt, houd het liever wat subtieler.
Is het dus mogelijk om de a) de kleur intensiteit van de kaart zijn LED aan te passen? en b) kan je hem ook simpelweg op 1 kleur instellen?
Hopelijk kan iemand mij helpen om de volgende twee kaarten beter met elkaar te kunnen vergelijken.
- MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio
- MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X OC
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1639434;1603636/
De prijzen van beide kaarten liggen momenteel niet zo ver uit elkaar (bij Azerty.nl €515 voor de 3060, €535 voor de 3070 (of €520 voor de 2x).
De vergelijking is niet altijd eenvoudig: het betreft een eerder 'premium' 3060 ti vs een 'basic' 3070. Ik probeer een vergelijking te maken puur op performance (niet RGB of looks) en OC-mogelijkheden om het maximum uit een kaart te halen.
De performance van de 3070 zou logischerwijze beter moeten zijn, maar ik vind jammer genoeg maar weinig benchmarks die deze varianten uitlichten.
Op basis van de gegevens kan men stellen dat de standaard kloksnelheid wat lager ligt bij de 3060 (1410 vs 1500) maar de 3060 kan wel hoger boosten (1830 vs 1755). Waarschijnlijk een gevolg van de max TDP, 240W voor deze 3060 vs 3070 (220W).
- MSI GeForce RTX 3060 Ti Gaming X Trio
- MSI GeForce RTX 3070 Ventus 3X OC
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1639434;1603636/
De prijzen van beide kaarten liggen momenteel niet zo ver uit elkaar (bij Azerty.nl €515 voor de 3060, €535 voor de 3070 (of €520 voor de 2x).
De vergelijking is niet altijd eenvoudig: het betreft een eerder 'premium' 3060 ti vs een 'basic' 3070. Ik probeer een vergelijking te maken puur op performance (niet RGB of looks) en OC-mogelijkheden om het maximum uit een kaart te halen.
De performance van de 3070 zou logischerwijze beter moeten zijn, maar ik vind jammer genoeg maar weinig benchmarks die deze varianten uitlichten.
Op basis van de gegevens kan men stellen dat de standaard kloksnelheid wat lager ligt bij de 3060 (1410 vs 1500) maar de 3060 kan wel hoger boosten (1830 vs 1755). Waarschijnlijk een gevolg van de max TDP, 240W voor deze 3060 vs 3070 (220W).
Die boost zegt niets als het uit de specsheet komt.
De 3070 heeft meer CU's en meer RT cores denk. En de max tdp is ook geen vast gegeven als je gaat OC'en
De 3070 heeft meer CU's en meer RT cores denk. En de max tdp is ook geen vast gegeven als je gaat OC'en
[ Voor 21% gewijzigd door 418O2 op 08-01-2021 16:20 ]
Zojuist deze kaart in ontvangst mogen nemen en eindelijk verlost van het andere topic! Bij deze alvast bedankt voor de test. Zal er zeker gebruik van maken tijdens mijn zoektocht naar het limiet van deze kaartZelianGuy schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:12:
Ik heb enkele vrije dagen van mijn kerstvakantie besteed aan het onderzoeken van de undervolt en overclock mogelijkheden van mijn 3080 MSI Suprim X en heb toch wel opvallende resultaten behaald.
Ik ben vanaf 1995 MHz gaan testen welke snelheid op welke voltage kan totdat ik het onderste limiet van 725mV haalde.
Mijn test methodiek voor het undervolten was als volgt:Daar zijn uiteindelijk de volgende 3 grafiekjes uit gekomen:
- Alles is getest in de Gaming OS. Ik had geen zin om de verschillen met de Silent OS te gaan onderzoek want dat gaat me nog een paar dagen extra kosten
- Kloksnelheden zijn door mij arbitrair gekozen om toch een mooi setje data te krijgen maar ook niet om letterlijk elk stapje te testen. Ik wil graag ook andere dingen doen met mijn videokaart
- Het undervolten heb ik uitgevoerd door de clock speed vast te zetten op een bepaald voltage in MSI afterburner. Voorbeeld kun je hier zien: YouTube: RTX 3080 / 3090 Undervolting | 100W Less = Same Performance?
- Testen werd gedaan door een Time Spy benchmark en bij een succesvolle benchmark zijn de temps, RPM, en Power Draw opgeschreven
- Daarna de voltage verlaagt met een tik en werd bovenstaande herhaalt totdat de benchmark faalt
- Daarna gezocht naar de laagst mogelijke stabiele voltage door het uitvoeren van een Time Spy stress test
- Vervolgens de clock snelheid verlaagd en werd het bovenstaande herhaald
- Uiteindelijk zijn er game benchmarks uitgevoerd met de volgende games: Shadow of the Tomb Raider, Borderlands 3, Deus Ex: Mankind Divided en Assassins Creed: Valhalla en een nieuwe time spy benchmark voor de score
- Alle benchmarks zijn uitgevoerd op dezelfde dag (125!) en met een constante fan RPM (daarover later meer)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Uiteindelijk vind ik undervolten het wel waard. Met minimale impact op performance heb je wel grote verschillen in power draw, temps en fan RPM. Er zat merkbaar verschil tussen de verschillende opties die mij opvielen tijdens het benchmarken. 40% lagere power draw voor maar 10% performance met drastische verschil in temps en geluid vind ik het wel waard.
Voor het overclocken heb ik eerst in stapjes de core clock verhoogt totdat een benchmark faalt, en daarna hetzelfde voor de memory clock. Krijg hem in games stabiel op +125 Core Clock/ 750 Memory Clock. In benchmarks kan ik er nog ietsje erbij persen. Ben uiteindelijk op een score van 19571 gekomen.
Ik heb een poging gedaan om een undervolt te combineren met een overclock, alhoewel dat met veel moeite lukte, waren de resultaten niet beter dan gewoon de overclock die ik al gevonden had.
Dan nog een paar observaties om deze tekst muur af te sluiten:
- Bij de overclock en de 925/1995 is de power limit slider op 116. Daarnaast een keer op stock settings om te bekijken wat de verschillen waren. Die verschullen zijn vrijwel niets maar wel met een hogere Power Draw. Bij alle andere voltages stond die slider op 100
- De power draw in Time Spy is slechts indicatief voor het in games zal zijn. In sommige games was de power draw een stuk lager dan in Time Spy, maar desondanks observeerde ik wel verschillen met stock t.o.v. een undervolt, alleen zijn die verschillen minder groot.
- Deze GPU's hebben graag de neiging om ondanks dat je een core clock instelt, zichzelf eventjes iets hoger/lager klokken afhankelijk van je temps en fan RPM's (vandaar dat ik tijdens de benchmarks een vast RPM hield). Normaal is dat geen probleem maar met een undervolt kun je soms dan net iets te hoog clocken t.o.v. je voltage zodat de boel crasht. Ik kon dit omzeilen door een stress test uit te voeren, en zodra er een balans qua temperatuur is bereikt dan de core clock in te stellen
- Ik heb tijdens het benchmarken van games ook gekeken naar een memory overclock van +500 bij alle undervolts. De verschillen zijn miniem met 1.5fps winst op zijn best met ietsje hogere power draw. Ik zal het dan ook gewoon wat dat betreft op stock houden
- Mocht je deze resultaten zelf willen uitproberen houd er dan rekening mee dat your mileage may vary! Er zitten (kleine) verschillen in de chips dus kan ik niet garanderen dat deze settings ook zullen werken op jouw kaart. Wel kun je het goed gebruiken als referentiepunt!
When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..
Gisteravond mijn EVGA XC3 RTX 3070 ULTRA geïnstalleerd, wat een toffe kaart is dat.
En het wordt allemaal nog leuker, want heb me aangemeld voor het EVGA step-up programma en kan straks (wanneer de voorraad het toelaat uiteraard) voor 27 euro ex btw upgraden naar een FTW3 3080. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn!
![]() | ![]() | ![]() |
En het wordt allemaal nog leuker, want heb me aangemeld voor het EVGA step-up programma en kan straks (wanneer de voorraad het toelaat uiteraard) voor 27 euro ex btw upgraden naar een FTW3 3080. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn!
Ik heb zowel de 3070 als de 3060Ti in handen gehad en met Port Royal (RT) gebenched. Dit waren de scores:Baats schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 16:18:

3070 GB Eagle vs een 3060 Ti GB Gaming OC.
Oftewel 3060Ti scoort 100% vs 3070 116% performance in deze benchmark.
Dit was beide met een kleine tweak (undervolt/overklok). Hopelijk heb je hier iets aan. Verschil is ergens tussen de 12-15% in performance. Dus reken uit wat het prijsverschil moet zijn om de een interessanter te maken dan de ander.. de 3060Ti voor 500 is een betere koop dan een 3070 voor 600. Just sayin.
Ik heb ook een iets luxere 3060Ti getest (MSI gaming X trio) die haalde 100 puntjes meer dan de GB.
[ Voor 31% gewijzigd door Lord_Dain op 08-01-2021 17:44 ]
Gisteren de nieuwe driver van nvidia geinstalleerd, er was een fix voor de zwartwaarden van een cx oled.
Het ziet er idd stukken beter uit nu, met hdr was het zwart wat grijzig nu weer diepzwart.
Het ziet er idd stukken beter uit nu, met hdr was het zwart wat grijzig nu weer diepzwart.
Ik wil graag met mijn gekozen Undervolt profiel nu op zoek gaan naar de juiste hoeveelheid memory OC. Hoe kan ik dat goed aanvliegen, gewoon de Time Spy non-extreme test draaien en de scores noteren totdat de score omlaaggaat? En dan als eerste test de memory op + 100 doen, als dat goed gaat +200, etc tot die omlaaggaat en dan in stappen van 25?
Yup!Thrawni schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:28:
Ik wil graag met mijn gekozen Undervolt profiel nu op zoek gaan naar de juiste hoeveelheid memory OC. Hoe kan ik dat goed aanvliegen, gewoon de Time Spy non-extreme test draaien en de scores noteren totdat de score omlaaggaat? En dan als eerste test de memory op + 100 doen, als dat goed gaat +200, etc tot die omlaaggaat en dan in stappen van 25?
Hou er wel rekening mee dat een hogere memory clock soms niet stabiel kan zijn. Draai dus ook ff een stress testje. Moet je misschien ff 100-200 terug schroeven maar dan is een marginaal effect op de score en zeker in games.
De 3070 X3 is een leuk kaartje hoor.BrianP schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:43:
Kaart is stil en koelt goed.
Ik ga zo even voor je kijken
Je kan wel het RGB gewoon uitzetten
Hier een filmpje op het RGB
YouTube: INNO3D RTX 30 Series ICHILL X3/X4 RGB TUTORIAL
[ Voor 7% gewijzigd door Aggressor op 09-01-2021 08:56 ]

Wordt denk ik tijd voor een nieuwe CPU... dit voelt alles behalve in balans

Heel tevreden met mijn 3080 Suprim X, heb er ook een mooie overclock op kunnen draaien en ik ga nooit hoger dan 70 graden.
Ik had ook zitten kijken voor een vr headset aan te sluiten maar blijkbaar zijn er Steam VR problemen met de drivers?
Ik had ook zitten kijken voor een vr headset aan te sluiten maar blijkbaar zijn er Steam VR problemen met de drivers?
Ah tof, uitzetten hoeft van mij niet perse maar ik was vooral benieuwd of je hem gewoon op 1 statische kleur kon houden. En als ik dat filmpje bekijk is dat zeker mogelijk, dus das helemaal top! ThanksAggressor schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 08:49:
[...]
De 3070 X3 is een leuk kaartje hoor.
Kaart is stil en koelt goed.
Ik ga zo even voor je kijken
Je kan wel het RGB gewoon uitzetten
Hier een filmpje op het RGB
YouTube: INNO3D RTX 30 Series ICHILL X3/X4 RGB TUTORIAL
op welke bios heb jij hem staand.. silent of de andere?vinny98 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:27:
Heel tevreden met mijn 3080 Suprim X, heb er ook een mooie overclock op kunnen draaien en ik ga nooit hoger dan 70 graden.
en waar staat hij standaard op?
Wie van jullie heeft allemaal een surpim?...en gebruiken jullie de support bracket?
Ik heb een Suprim, hele fijne kaart! De support stand past net in mijn kast naast de GPU, ik gebruik hem zeker! Opzich hing de kaart niet door wegens goede bevestiging bij de achterkant, maar vind de stand wel wat hebbenAggressor schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 15:55:
Wie van jullie heeft allemaal een surpim?...en gebruiken jullie de support bracket?
en staat de bios standaard op gaming of silent?MJPost97 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:05:
[...]
Ik heb een Suprim, hele fijne kaart! De support stand past net in mijn kast naast de GPU, ik gebruik hem zeker! Opzich hing de kaart niet door wegens goede bevestiging bij de achterkant, maar vind de stand wel wat hebben
waar heb jij hem nu op als ik vragen mag
Altijd op gaming modus, vind silent een beetje overbodig altijd. Vanwaar de vraag?Aggressor schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:05:
[...]
en staat de bios standaard op gaming of silent?
waar heb jij hem nu op als ik vragen mag
gewoon interesseMJPost97 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:30:
[...]
Altijd op gaming modus, vind silent een beetje overbodig altijd. Vanwaar de vraag?
Het enige wat het aanpas is de fancurve. Er zit geen performance verschil tussenAggressor schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 20:31:
[...]
gewoon interesseof het veel verschil uitmaakt enz
Je zou ipv een VR set eens je GPU een custom waterkoeling kunnen geven. Die heeft het meeste voordeel bij water, nog veel meer dan een processor.vinny98 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 11:27:
Tenminste dat zou mijn keuze zijn..
De stand paste niet in mijn case, dus gebruik ik een gpu bracket en een amiibo (lol) om rechtsonderaan hem wat recht te houden. Ben wel echt heel tevreden met de kaart, wat een beautyMJPost97 schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 17:05:
[...]
Ik heb een Suprim, hele fijne kaart! De support stand past net in mijn kast naast de GPU, ik gebruik hem zeker! Opzich hing de kaart niet door wegens goede bevestiging bij de achterkant, maar vind de stand wel wat hebben

Gaming. Ik vind hem sowieso heel stil.Aggressor schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 13:21:
[...]
op welke bios heb jij hem staand.. silent of de andere?
en waar staat hij standaard op?
Ik heb em ook. Intensiteit geen idee, maar kan wel uit en andere kleuren kunnen ook! Tailfin is wel heeeeeel krasgevoelig. Dus goed oppassen met het plaatsen van dat plexiglas haha.BrianP schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:43:
Heb mij alleen wel flink verkeken aangaande hoe groot de cpu koeler is.
:strip_exif()/f/image/kdAu7QNgXdkxnugOmS2tCZ3u.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door shadowkid053 op 10-01-2021 01:16 ]
Hallo allemaal,
Begin december 2020 de Asus tuf oc 3080 binnen gekregen. Alles leuk en aardig maar kreeg de FPS op warzone/call of duty op (ultra)high niet hoger dan gemiddeld 100. Nu zit ik op ruim 130.
Wellicht weten jullie dit, maar ben hier pas achter gekomen. Heb dit ook gelijk toegepast met dus goed resultaat! Zie afbeelding. Indien je dus je 3080 PCIe kabel verkeerd insteekt zoals op afdeling te zien is, dan lijkt het alsof je een lamborghini wilt rijden met handrem erop. Doe je voordeel ermee indien je dit nog niet wist, ik kwam er zelf dus pas laat achter! Tevens kan je je voeding, of sterker nog je videokaart, beschadigen als je hem verkeerd insteekt!
Begin december 2020 de Asus tuf oc 3080 binnen gekregen. Alles leuk en aardig maar kreeg de FPS op warzone/call of duty op (ultra)high niet hoger dan gemiddeld 100. Nu zit ik op ruim 130.
Wellicht weten jullie dit, maar ben hier pas achter gekomen. Heb dit ook gelijk toegepast met dus goed resultaat! Zie afbeelding. Indien je dus je 3080 PCIe kabel verkeerd insteekt zoals op afdeling te zien is, dan lijkt het alsof je een lamborghini wilt rijden met handrem erop. Doe je voordeel ermee indien je dit nog niet wist, ik kwam er zelf dus pas laat achter! Tevens kan je je voeding, of sterker nog je videokaart, beschadigen als je hem verkeerd insteekt!
/f/image/rbu9ByKOPLfGu8DRctB2tZvP.png?f=fotoalbum_large)
@Aggressor @MJPost97 @ZelianGuy
Ik zou zeggen kijk hier eens naar:
reviews: Vier nieuwe RTX 3080's - Twee topmodellen en twee budgetkaarten
Silent mode scoort gek genoeg overal beter in prestaties
.
Silent mode scoort gek genoeg overal beter in prestaties
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠
Even een sanity check. Ik denk dat ik last heb van GPU coilwhine bij een RTX 3090, maar kan het moeilijk isoleren tegenover de PSU. Het geluid komt sterk naar voren in menus, in game, minder sterk in furmark (lagere boostclock). Verschil tussen furmark met of zonder cpu stresstest is nihil. Undervolten helpt wat, maar niet genoeg (ik hoor het door mijn gesloten Define C heen op een meter afstand)
Dit doet mij concluderen dat het de GPU is en niet de PSU (RM750 van 3 jaar oud). Voorheen met een GTX 1060 6GB ook geen probleem mee gehad. Iemand andere ideeen? Ik denk dat ik hem helaas moet retourneren
Framecap op 30 fps haalt het weg, 60 is het nauwelijks merkbaar, hoger steeds meer.
Dit doet mij concluderen dat het de GPU is en niet de PSU (RM750 van 3 jaar oud). Voorheen met een GTX 1060 6GB ook geen probleem mee gehad. Iemand andere ideeen? Ik denk dat ik hem helaas moet retourneren
Framecap op 30 fps haalt het weg, 60 is het nauwelijks merkbaar, hoger steeds meer.
[ Voor 6% gewijzigd door Bonsaiboom op 10-01-2021 09:09 ]
Dat zijn marginale verschillen dus het verschil in games zal er vrijwel niet zijn. Daarnaast passen de BIOS instellingen de fan curves en dergelijke aan, en game boost 3.0 past de snelheid van je GPU aan op basis van fan snelheden en temperaturen. Daar vermoed ik dat de verschillen vandaan komen. Uiteindelijk zal je dezelfde prestaties moeten krijgen. Het zal nooit 100% exact worden maar dit is dichtbij genoeg in mijn mening.temp00 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 08:46:
@Aggressor @MJPost97 @ZelianGuy
Silent mode scoort gek genoeg overal beter in prestaties.
Ligt er aan welke chip je hebt. 3060 en 3070 kun je direct wel met +1000 beginnen. Ik ben gestopt bij +1250.Thrawni schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 21:28:
Verschillen zijn marginaal, dat ben ik met je eens maar het verschil er is wel duidelijk en dat vind ik voor een quiet mode tov een game mode opmerkelijk. Ik zou eerder andersom verwachten namelijk.
Dat vind ik een aparte stelling, dan kunnen ze net zo goed die switch weglaten.Uiteindelijk zal je dezelfde prestaties moeten krijgen.
♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch ♠
De ene BIOS legt de nadruk op lagere temperaturen maar met hogere fan RPMs. De andere legt nadruk op hogere temperaturen met daardoor lagere fan RPM's.temp00 schreef op zondag 10 januari 2021 @ 17:03:
Verschillen zijn marginaal, dat ben ik met je eens maar het verschil er is wel duidelijk en dat vind ik voor een quiet mode tov een game mode opmerkelijk. Ik zou eerder andersom verwachten namelijk.
[...]
Dat vind ik een aparte stelling, dan kunnen ze net zo goed die switch weglaten.
Het is maar wat je trouwens duidelijk noemt. Het zal hoogstens 1 FPS uitmaken. Dus wat dat betreft gewoon prima in mijn ogen.
Haha dat was al een “issue” bij de aankondiging begin september. Pagina’s en pagina’s aan posts over de kabeltjes. Er kwam zelfs een topic warning om de hoek kijken.ganicus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 02:08:
Hallo allemaal,
[Afbeelding]
Wat een mooie tijden waren dat. Toen we nog geen idee hadden dat de levertijden zo dramatisch zouden zijn. Ipv ons daar druk om te maken, maakten we ons druk over 1 of 2 pci-e kabels...
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Wie kan mij helpen? Ik heb een Gigabyte GeForce RTX 3090 Gaming OC 24G - Videokaart, nu tijdens het gamen viel alle beeldschermen uit en ging de computer extreem hard blazen, communicatie via headset bleef wel. Nu na opnieuw opstarten nog steeds black screen. Wat betekend dit? Krijg niet eens de bios scherm ervoor
Er komt wel signaal binnen, maar scherm blijft zwart
[ Voor 8% gewijzigd door Soppyscroll op 10-01-2021 19:43 ]
Windows toets+P geprobeerd? Klinkt eigenlijk alsof het een stroomprobleem betreft (PSU) of CPU OC issue.Soppyscroll schreef op zondag 10 januari 2021 @ 19:13:
Wie kan mij helpen? Ik heb een Gigabyte GeForce RTX 3090 Gaming OC 24G - Videokaart, nu tijdens het gamen viel alle beeldschermen uit en ging de computer extreem hard blazen, communicatie via headset bleef wel. Nu na opnieuw opstarten nog steeds black screen. Wat betekend dit? Krijg niet eens de bios scherm ervoor
EDIT: Zie jouw aanpassing nu, RIP.
[ Voor 3% gewijzigd door Wazzim op 10-01-2021 20:54 ]
RIP... succes met de RMA! Ik lees toch wel meer over problemen met 3090s in reviews en op YouTube. Die kaarten lijken toch niet echt tegen een stootje te kunnen.Soppyscroll schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:53:
Net onderzoeken opgezocht en geprobeerd bij andere persoon, conclusie videokaart is kapot gegaan. Amper 20 dagen in huis
Fotografie: Sony A7RIV + Canon P + DJI Mini 2 Flickr - PC: Ryzen 5600X | Gigabyte RX6800XT Aorus Master | Dell U4320Q 4K
Wat was hier de conclusie van? Klopt het wat ik heb geschreven of zijn mensen daar niet mee eens?MazeWing schreef op zondag 10 januari 2021 @ 18:54:
[...]
Haha dat was al een “issue” bij de aankondiging begin september. Pagina’s en pagina’s aan posts over de kabeltjes. Er kwam zelfs een topic warning om de hoek kijken.
Wat een mooie tijden waren dat. Toen we nog geen idee hadden dat de levertijden zo dramatisch zouden zijn. Ipv ons daar druk om te maken, maakten we ons druk over 1 of 2 pci-e kabels...![]()
Zat gewoon in potje Call of duty en ineens boemzzzzz schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:05:
[...]
RIP... succes met de RMA! Ik lees toch wel meer over problemen met 3090s in reviews en op YouTube. Die kaarten lijken toch niet echt tegen een stootje te kunnen.
Ja. Het is "verplicht" bij de 3080/3090 (en volgens mij de hele 3000-serie) en eigenlijk ook al bij de 2080Ti. of het daadwerkelijk schade kan geven is afhankelijk van de kwaliteit van de voeding en gebruikte kabels (die volgens mij praktisch allemaal hetzelfde zijn).ganicus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:19:
[...]
Wat was hier de conclusie van? Klopt het wat ik heb geschreven of zijn mensen daar niet mee eens?
Het komt er op neer dat er veel en veel te veel stroom door 1 kabel gaat, met alle gevolgen van dien. Zeker wanneer de 3080/3090 op vol vermogen draaien is dit simpelweg niet toereikend.
Dus je post is verder 100% correct!
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX5070 Ti) | PS5 Pro | Switch 2 | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z8 + 14-30, 24-120, 100-400 | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Goed om te weten, had hem juist aangesloten aan 1 kabel, maar dat zou nooit zn ding kapot maken toch? Staat niet eens in handleiding van gigabyteMazeWing schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:44:
[...]
Ja. Het is "verplicht" bij de 3080/3090 (en volgens mij de hele 3000-serie) en eigenlijk ook al bij de 2080Ti. of het daadwerkelijk schade kan geven is afhankelijk van de kwaliteit van de voeding en gebruikte kabels (die volgens mij praktisch allemaal hetzelfde zijn).
Het komt er op neer dat er veel en veel te veel stroom door 1 kabel gaat, met alle gevolgen van dien. Zeker wanneer de 3080/3090 op vol vermogen draaien is dit simpelweg niet toereikend.
[ Voor 8% gewijzigd door Soppyscroll op 10-01-2021 21:51 ]
Oke dank voor je bevestiging! Zelf merkte ik gelijk het verschil zoals eerder benoemd, normaal had ik vaak FPS drops (bij warzone of cold wards), nu is mijn FPS vele male hoger (op ultra high) en geen FPS drops meer!MazeWing schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:44:
[...]
Ja. Het is "verplicht" bij de 3080/3090 (en volgens mij de hele 3000-serie) en eigenlijk ook al bij de 2080Ti. of het daadwerkelijk schade kan geven is afhankelijk van de kwaliteit van de voeding en gebruikte kabels (die volgens mij praktisch allemaal hetzelfde zijn).
TriestSoppyscroll schreef op zondag 10 januari 2021 @ 20:53:
Net onderzoeken opgezocht en geprobeerd bij andere persoon, conclusie videokaart is kapot gegaan. Amper 20 dagen in huis
jaah dankje, Heb de smoor in! Gelukkig heb ik nog een MSI Laptop met RTX2060, kan dus nog wel wat gamen maar nooit zo fijn als de 3090bierschuit schreef op zondag 10 januari 2021 @ 22:56:
[...]
Triesthopelijk heb je redelijk snel een vervanger in huis. Sterkte!
@Soppyscroll
Welke voedingen heb jij en die vriend in gebruik.
Jouw probleem is namelijk ook typisch een fenomeen dat optreedt bij voedingen die niet goed kunnen omgaan met de snelle stroomwisselingen bij dit soort videokaarten. Kan ook optreden bij voedingen die 'goed' getest zijn.
Meestal werkt je pc/gpu weer (tijdelijk) door je bios te resetten.
Zou me niks verbazen als je in je windows event viewer kijkt dat je Critical Errors met EventID 41 ziet (Kernel Power).
Of wellicht heb je een multirail voeding en de pci-e kabels niet goed verdeelt.
Jouw probleem is namelijk ook typisch een fenomeen dat optreedt bij voedingen die niet goed kunnen omgaan met de snelle stroomwisselingen bij dit soort videokaarten. Kan ook optreden bij voedingen die 'goed' getest zijn.
Zou me niks verbazen als je in je windows event viewer kijkt dat je Critical Errors met EventID 41 ziet (Kernel Power).
[ Voor 43% gewijzigd door Help!!!! op 11-01-2021 16:27 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
Contact gehad met informatique, Krijg gelijk nieuwe videokaart opgestuurd wanneer ze hem binnen krijgen. Wss Doa Issue
heb voeding Seasonic Focus GX-850 is dat dan wel goeie voeding icm videokaart etc?, anders koop ik vanneweek ook gelijk een nieuwe (betere) voeding. Gebruikte deze al tijdje icm 2080tiHelp!!!! schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:17:
@Soppyscroll
Jouw probleem is namelijk ook typisch een fenomeen dat optreedt bij voedingen die niet kunnen omgaan met de snelle stroomwisselingen bij dit soort videokaarten. Kan ook optreden bij voedingen die 'goed' getest zijn.
[ Voor 10% gewijzigd door Soppyscroll op 11-01-2021 14:23 ]
De voedingen met een Seasonic platform komen volgensmij helaas bovengemiddeld in beeld bij problemen met de spanningswisselingen die moderne high-end videokaarten vragen. Het wattage van je voeding zou wel voldoende moeten zijn.Soppyscroll schreef op maandag 11 januari 2021 @ 13:51:
[...]
heb voeding Seasonic Focus GX-850 is dat dan wel goeie voeding icm videokaart etc?, anders koop ik vanneweek ook gelijk een nieuwe (betere) voeding. Gebruikte deze al tijdje icm 2080ti
Het lastige is dat zelfs de beste reviews deze suppersnelle spanningswisselingen/pieken onvoldoende schijnen te kunnen testen / de realworld nabootsen.
Voor voedingadvies en input op je huidige voeding zou je hier ook even kunnen vragen: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Wellicht is je videokaart echt DOA. Dat komt natuurlijk helaas gewoon voor.
Welke voeding had die vriend van je? Als dat een 'goede' voeding is, is de kans op DOA groter.
[ Voor 8% gewijzigd door Help!!!! op 11-01-2021 16:04 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift
duik hier gelijkHelp!!!! schreef op maandag 11 januari 2021 @ 16:03:
[...]
De voedingen met een Seasonic platform komen volgensmij helaas bovengemiddeld in beeld bij problemen met de spanningswisselingen die moderne high-end videokaarten vragen. Het wattage van je voeding zou wel voldoende moeten zijn.
Het lastige is dat zelfs de beste reviews deze suppersnelle spanningswisselingen/pieken onvoldoende schijnen te kunnen testen / de realworld nabootsen.
Voor voedingadvies en input op je huidige voeding zou je hier ook even kunnen vragen: Voeding advies en informatie topic - Deel 34
Wellicht is je videokaart echt DOA. Dat komt natuurlijk helaas gewoon voor.
Welke voeding had die vriend van je? Als dat een 'goede' voeding is, is de kans op DOA groter.
In; zal even op
Onderzoek want wil sowieso wel een goeie voeding in de pc voor high end gaming
Er moet ongeveer 300 watt door die ene kabel, die kan veel te warm worden en doorfikken, 1 kabel vanaf de voeding is niet aan te raden.Soppyscroll schreef op zondag 10 januari 2021 @ 21:47:
[...]
Goed om te weten, had hem juist aangesloten aan 1 kabel, maar dat zou nooit zn ding kapot maken toch? Staat niet eens in handleiding van gigabyte
We hebben ook zijn videokaart (radeon😨) even in mijn pc gehad, toen ging die wel gelijk weer aan. Daarna mijn videokaart erin en weer mis. Dus dan weet je zelf al genoeg . Zoals vermeld zelfde manier ook in zijn pc gedaanHelp!!!! schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:17:
@Soppyscroll
Het helpt ook als je wat meer concrete info geeft / antwoord op vragen.Soppyscroll schreef op maandag 11 januari 2021 @ 19:14:
[...]
We hebben ook zijn videokaart (radeon😨) even in mijn pc gehad, toen ging die wel gelijk weer aan. Daarna mijn videokaart erin en weer mis. Dus dan weet je zelf al genoeg . Zoals vermeld zelfde manier ook in zijn pc gedaan
Welke Radeon dan? En welke voeding dan bij hem. Want als die voeding ook in de risico categorie valt.....
Helaas weet je dit niet zeker want niet elke videokaart triggert dit issue (even snel).
Maar goed ik hoop dat je snel een nieuwe kaart hebt en het probleem niet meer optreed.
PC Specs
Het was geen Radeon, maar een 1080, en als voeding een Rm750x van 3 jaar oud die perfect werkt, hij sinds gister mijn 6900 XT binnen dus daarom is die beetje verward met Radeon,Help!!!! schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 12:01:
[...]
Het helpt ook als je wat meer concrete info geeft / antwoord op vragen.
Welke Radeon dan? En welke voeding dan bij hem. Want als die voeding ook in de risico categorie valt.....
Helaas weet je dit niet zeker want niet elke videokaart triggert dit issue (even snel).
Maar goed ik hoop dat je snel een nieuwe kaart hebt en het probleem niet meer optreed.
Aldus de vriend die hier spreekt, Rgb en Fans draaiden wel op de GPU, maar helaas geen beeld.
^
Kijk dat is nuttige info.
Een RM750x is inzake dit issue een 'goed' bekend staand platform (CWT, geen seasonic).
750W zou, zolang de overige hardware aan die voeding niet te exorbitant is, ook min of meer voldoende moeten zijn voor een 3090.
Als die 3090 niet werkt met een RM750x denk ik ook eerder aan een issue met de 3090.
Een 1080 is volgensmij minder veeleisend qua spanningspieken dus dat zegt dan weer minder.
Dat een voeding 3 jaar goed werkt zegt helaas niets omdat dit probleem voornamelijk afhankelijk is van het type videokaart dat je ermee gebruikt(e).
Een RM750x is inzake dit issue een 'goed' bekend staand platform (CWT, geen seasonic).
750W zou, zolang de overige hardware aan die voeding niet te exorbitant is, ook min of meer voldoende moeten zijn voor een 3090.
Als die 3090 niet werkt met een RM750x denk ik ook eerder aan een issue met de 3090.
Een 1080 is volgensmij minder veeleisend qua spanningspieken dus dat zegt dan weer minder.
Dat een voeding 3 jaar goed werkt zegt helaas niets omdat dit probleem voornamelijk afhankelijk is van het type videokaart dat je ermee gebruikt(e).
PC Specs
Ik kon op mijn RM750x uit oktober 2017 met een stock 8700k prima een stock TUF 3090 draaien in ieder geval.Help!!!! schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 13:35:
^
Hier een Gigabyte RTX 3080 gaming oc met een probleem dat met de dag erger werd. Ik merkte dat de kaart bij een steeds lagere temperatuur al begon terug te klokken terwijl die nog lang niet aan z;n power limit zit. In het begin was dat pas bij zo'n 60 graden en inmiddels gebeurd dit al bij 45 graden. HWinfo64 geeft aan dat de kaart aan zijn "thermal limit" zit.
Na een tijdje zoeken / lezen erachter gekomen dat dit waarschijnlijk het geheugen is dat te warm wordt. Undercocken van het geheugen hielp hier al tegen, maarja dat is niet echt een oplossing.
Dus toch de backplate en koeler er maar even afgehaald en zag heel veel "olie" rond de thermal pads. Ze waren ook wat "te plat" gedrukt zeg maar. Alles schoongemaakt en beter op z'n plek geduwd. En ja hoor het probleem is weer (even) weg.
Nu is het plan om alles te vervangen door betere kwaliteit thermal pads. Ik verwacht daarmee het probleem echt op te lossen.
Wel ernstig dat dit zo snel al nodig is. Het lijkt erop dat meerdere kaarten dit hebben, maar gigabyte in het bijzonder.
Na een tijdje zoeken / lezen erachter gekomen dat dit waarschijnlijk het geheugen is dat te warm wordt. Undercocken van het geheugen hielp hier al tegen, maarja dat is niet echt een oplossing.
Dus toch de backplate en koeler er maar even afgehaald en zag heel veel "olie" rond de thermal pads. Ze waren ook wat "te plat" gedrukt zeg maar. Alles schoongemaakt en beter op z'n plek geduwd. En ja hoor het probleem is weer (even) weg.
Nu is het plan om alles te vervangen door betere kwaliteit thermal pads. Ik verwacht daarmee het probleem echt op te lossen.
Wel ernstig dat dit zo snel al nodig is. Het lijkt erop dat meerdere kaarten dit hebben, maar gigabyte in het bijzonder.
[ Voor 5% gewijzigd door savale op 13-01-2021 00:51 ]
Goedemorgen allemaal,
Tijdje terug kwam ik erachter dat bij mijn 3060 Ti de Fan Curve niet op 0RPM gezet kan worden bij MSI afterburner. Nu zat ik de patch notes te lezen van de nieuwe Beta en kwam dit tegen:
"Now MSI Afterburner is forcibly disabling Zero RPM when applying new fixed fan speed in order to bypass AMD driver bug
preventing fan control from working when Zero RPM mode is enabled on some systems. If Zero RPM is working properly on your
system and you still want to keep it enabled when adjusting fan speed, you may disable forcible Zero RPM override with power
oriented switch in application configuration file"
Zal dit gaan over AMD Ryzen drivers en waar kan ik die power oriented switch vinden bij MSI Afterburner?
Of heeft iemand een andere oplossing gevonden, momenteel is mijn fancurve niet lager te krijgen dan 30% 1000 RPM terwijl mijn kaart 0 RPM mode heeft als ik handmatige fancurve uit zet.
Alvast bedankt!
Tijdje terug kwam ik erachter dat bij mijn 3060 Ti de Fan Curve niet op 0RPM gezet kan worden bij MSI afterburner. Nu zat ik de patch notes te lezen van de nieuwe Beta en kwam dit tegen:
"Now MSI Afterburner is forcibly disabling Zero RPM when applying new fixed fan speed in order to bypass AMD driver bug
preventing fan control from working when Zero RPM mode is enabled on some systems. If Zero RPM is working properly on your
system and you still want to keep it enabled when adjusting fan speed, you may disable forcible Zero RPM override with power
oriented switch in application configuration file"
Zal dit gaan over AMD Ryzen drivers en waar kan ik die power oriented switch vinden bij MSI Afterburner?
Of heeft iemand een andere oplossing gevonden, momenteel is mijn fancurve niet lager te krijgen dan 30% 1000 RPM terwijl mijn kaart 0 RPM mode heeft als ik handmatige fancurve uit zet.
Alvast bedankt!
Bij deze ook mijn input in dit topic. Toen ik mijn kaart kreeg haalde deze een graphics score van ongeveer 17500 stock in 3DMark. Na driverupdates is deze gezakt.
Ik ben begonnen met underclocken en overclocken van mijn kaart, resultaten hieronder:
/f/image/7rLi5GAcvbIEnLTUQzMxJA8g.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de hoogste Graphics Score die ik op dit moment behaald heb. Hoger dan stock, met minder voltage.
Daarnaast heb ik ook getest met 2050 op core met 1050mv. De graphics score van die test was 16500. Veel lager dan met minder voltage en een lager ingestelde frequency.
Ik ben begonnen met underclocken en overclocken van mijn kaart, resultaten hieronder:
/f/image/7rLi5GAcvbIEnLTUQzMxJA8g.png?f=fotoalbum_large)
Dit is de hoogste Graphics Score die ik op dit moment behaald heb. Hoger dan stock, met minder voltage.
Daarnaast heb ik ook getest met 2050 op core met 1050mv. De graphics score van die test was 16500. Veel lager dan met minder voltage en een lager ingestelde frequency.
Voor degenen met een FE, Corsair iCUE heeft een update waarmee je nu ook de helderheid van de led op de zijkant kunt instellen. En de instelling wordt ook onthouden! (met EVGA's X1 kon je helderheid ook instellen maar dit werd niet onthouden na ontwaken uit sleep of reboot):
/f/image/JhO1LfXs1PCy9TkzmRkPT6Cy.png?f=fotoalbum_medium)
Ik vind de led standaard nml. te helder, nu eindelijk een werkende oplossing
/f/image/JhO1LfXs1PCy9TkzmRkPT6Cy.png?f=fotoalbum_medium)
Ik vind de led standaard nml. te helder, nu eindelijk een werkende oplossing
Just pick a dead end and chill out 'till you die.
Weet iemand wat voor een PCB gebruikt wordt bij de Inno3D GeForce RTX 3080 iChill X3?
Ik sta ik de wachtrij voor deze kaart en ik hoop dat het hier om een ref. PCB gaat.
Als ik dit waterblock van Alphacool mag geloven gebruikt de Inno3D een ref. design PCB. Echter, staat het niet op de website van EK waar ik het waterblock van wil hebben. Het kan natuurlijk zijn dat men dit nog niet heeft getest, maar ik kan ook geen enkele afbeelding vinden van het PCB van de Inno3D 3080 X3....
Wellicht is hier iemand met een Inno3D die het niet erg vind zijn of haar koelblok eraf te trekken?
Ik sta ik de wachtrij voor deze kaart en ik hoop dat het hier om een ref. PCB gaat.
Als ik dit waterblock van Alphacool mag geloven gebruikt de Inno3D een ref. design PCB. Echter, staat het niet op de website van EK waar ik het waterblock van wil hebben. Het kan natuurlijk zijn dat men dit nog niet heeft getest, maar ik kan ook geen enkele afbeelding vinden van het PCB van de Inno3D 3080 X3....
Wellicht is hier iemand met een Inno3D die het niet erg vind zijn of haar koelblok eraf te trekken?
Ik vraag mij af voor de mensen die de heatsink van hun kaart afhalen en niet bang zijn voor de garantie, hoeveel verschil zie je wanneer je met 99% alcohol de GPU core schoonmaakt en gc-extreme pasta toepast op de hele oppervlakte van de core en thermal pads vervangt met je eigen betere.
En als je daarbij wat deftige 120cm of 140cm Noctua ventilators plaatst als je alleen de heatsink terugplaatst, en ook nog een undervolt+OC doet?
En als je daarbij wat deftige 120cm of 140cm Noctua ventilators plaatst als je alleen de heatsink terugplaatst, en ook nog een undervolt+OC doet?
[ Voor 11% gewijzigd door TweetCu op 13-01-2021 17:29 ]
Hm dat zou idd slordig zijn van gigabyte, heb een 3080 aorus master hopelijk heeft die geen problemen.savale schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 00:50:
Hier een Gigabyte RTX 3080 gaming oc met een probleem dat met de dag erger werd. Ik merkte dat de kaart bij een steeds lagere temperatuur al begon terug te klokken terwijl die nog lang niet aan z;n power limit zit. In het begin was dat pas bij zo'n 60 graden en inmiddels gebeurd dit al bij 45 graden. HWinfo64 geeft aan dat de kaart aan zijn "thermal limit" zit.
Hoe lang heb je de gpu al?
Ja die pads zijn echt niet best... Dit is al na 2 maanden.Goofy1978 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:02:
[...]
Hm dat zou idd slordig zijn van gigabyte, heb een 3080 aorus master hopelijk heeft die geen problemen.
Hoe lang heb je de gpu al?

Dag Allen,
Ben even wat aan het spelen geweest met de settings van mijn 3070! Dit gaat op zich best goed, heb een undervolt staan waarmee mijn 3070 2055mhz loop op 987mV met daarnaast het memory op 8000mhz volgens mij is dat best netjes!?! Deze avond een soort van stresstest gegeven in Cyberpunk 2077 en dit lijkt goed stabiel te lopen, geen rare dingen en geen crashes! Ook blijft de kaart onder de 60 graden!
Nu heb ik momenteel de stresstest FurMark lopen maarhierbij zie ik dat de GPU maar naar 1950mhz klimt met een gpu voltage van 931mV. Hoe kan het dat de stresstest niet naar de 2055 klimt? is dit normaal?
(Maak voor het eerst gebruik van undervolten/stresstesten etc.
)
Daarnaast ben ik benieuwd wat jullie van deze resultaten vinden!
Ben even wat aan het spelen geweest met de settings van mijn 3070! Dit gaat op zich best goed, heb een undervolt staan waarmee mijn 3070 2055mhz loop op 987mV met daarnaast het memory op 8000mhz volgens mij is dat best netjes!?! Deze avond een soort van stresstest gegeven in Cyberpunk 2077 en dit lijkt goed stabiel te lopen, geen rare dingen en geen crashes! Ook blijft de kaart onder de 60 graden!
Nu heb ik momenteel de stresstest FurMark lopen maarhierbij zie ik dat de GPU maar naar 1950mhz klimt met een gpu voltage van 931mV. Hoe kan het dat de stresstest niet naar de 2055 klimt? is dit normaal?
(Maak voor het eerst gebruik van undervolten/stresstesten etc.
Ik heb de pasta vervangen door volgens mij arctic mx4. In ieder geval een goede pasta. De core temps zijn denk een graad of 2 tot 4 gedaald. Leuk meegenomen, maar niet zo heel schokkend. Het grootste probleem op mijn gigabyte zijn echt de thermal pads om de andere componenten te koelen. Ik zal morgen wel wat foto's maken als ik de boel vervang.TweetCu schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:27:
Ik vraag mij af voor de mensen die de heatsink van hun kaart afhalen en niet bang zijn voor de garantie, hoeveel verschil zie je wanneer je met 99% alcohol de GPU core schoonmaakt en gc-extreme pasta toepast op de hele oppervlakte van de core en thermal pads vervangt met je eigen betere.
Ok hopelijk komt het probleem dan niet meer terug, succes ermeesavale schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:21:
[...]
Ja die pads zijn echt niet best... Dit is al na 2 maanden.Softwarematig lost het probleem zich wel aardig op omdat ze gewoon de boel wat terugklokken, maar het is gewoon zonde van de performance. Morgen komt er thermal grizzly minus 8 pads van 2mm en 3mm binnen. Ik doe ook meteen wat thermal pads aan de achterkant van de pcb naar de backplate. Op die manier kan de warmte ook aan de achterkant van de chips weg.
Heb je nu nog garantie als je de koeler eraf hebt gehad?
Dat is een goede vraag. Als je er weer "witte" koelpasta op doet ben je knap als je kunt zien dat de koeler er ooit af is geweest. Er zit geen zegel oid. Mochten ze het vragen en je zegt eerlijk: ja ik heb de koeler eraf gehad dan gok ik wel dat ze moeilijk gaan doen.Goofy1978 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:34:
[...]
Ok hopelijk komt het probleem dan niet meer terug, succes ermee
Heb je nu nog garantie als je de koeler eraf hebt gehad?
Als je puur de pasta en de thermal pads vervangt en het netjes doet vind ik dat eerlijk gezegd zelf een slechte reden om geen garantie te geven, maarja je weet hoe dat gaat.
Als je met extreme koeling zoals ln2 en extreme overclocks gaat zitten doen dan vind ik het een ander verhaal. Dan neem je bewust een risico en moet je niet piepen als de kaart kapot gaat imo.
Netjes, dacht wel dat het ook wel zou helpen op de RTX 3080 kaarten, want de koelpasta die ze vaak gebruiken is meer het soort dat lang goed blijft in plaats van dat het geweldig thermisch conductive is.savale schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:21:
[...]
Ja die pads zijn echt niet best... Dit is al na 2 maanden.Softwarematig lost het probleem zich wel aardig op omdat ze gewoon de boel wat terugklokken, maar het is gewoon zonde van de performance. Morgen komt er thermal grizzly minus 8 pads van 2mm en 3mm binnen. Ik doe ook meteen wat thermal pads aan de achterkant van de pcb naar de backplate. Op die manier kan de warmte ook aan de achterkant van de chips weg.
Ik zou wel oppassen met Thermal Grizzly's galium spul, het werkt geweldig, krijg je makkelijk dat laatste -1°C eruit, maar gaat zich waarschijnlijk in de surface vreten, sinds het actief reageert met andere metalen.
Je krijgt dan op gegeven moment een permanente verkleuring op de Die. Zulk metaal gebasseerde koeling is ook electrisch conductief, dus mag niet andere componenten aanraken dat signalen in de war worden gegooid.
Hun normale koelpasta spul is dan wel ok en heeft die nadelen weer niet.
Ik zou zelf liever gebruik maken van Gelid gc-extreme, krijg je ook geweldige prestaties, in ieder geval stuk beter dan artic Mx4. Heb ik gedaan met mijn oude MSI 1060 6GB, ging temperatuur 5-7°C omlaag (mogelijk ook omdat de kaart sindsdien 3 jaar oude koelpasta van fabriek had...), met een undervolt naar 1V en OC naar 1910Mhz, een Memory OC van 480Mhz en 2 14cm Noctua iPPC 2000 ventilators, behaalt de kaart 52°C in Furmark, misschien zou het ietsje lager gaan met andere thermal pads.
Ik zou ook iets dergelijks verwachten met de nieuwe kaarten, maar mogelijk minder drastisch.
Ik zou het geweldig vinden als fabrikanten GPU's als CPU's deden, waarbij je een losse chip krijgt en zelf een koelblok, metalen backplate (niet dat plastic/graphene laagje spul wat MSI doet) en eigen koelpastaa kan selecteren, en het zelf in elkaar kan schroeven, dan heb je het gezeik niet met de vaak matige of ok kwaliteit van componenten van de fabrikanten omdat je je eigen ideale hebt gekozen, maar garantie moet dan wel sterk verbeterd worden en op een of ander manier mogelijk zijn te tonen dat het niet de koper zijn schuld is, verwacht dat dit moeilijk is...
Ook willen GPU fabrikanten meerdere lijnen om extra geld te verdienen, zou ook een verandering in moeten komen dan...
Btw, ik heb zelf eerder kort een RTX 3080 Gaming OC overgekocht van een Tweaker, alleen had deze een verbogen pin en een pin dat naar achteren was gegaan, blijkbaar is dit iets wat kan gebeuren bij alle eerste uitgaves van veel verschillende modellen van Gigabyte's 3070 en 3080 kaarten, ze hadden namelijk zo een super goedkope molex achtige PCI-E aansluiting geplaatst met van die losse pinnen vergelijkbaar met die goedkope ventilators die je niet altijd in en keer in een molex aansluiting krijgt.
De kaart had ik inmiddels verkocht (met uiteraard kennis van mijn probleem aan de koper) omdat ik niets met die ellende te maken wilde hebben en niet maandenlang met Gigabyte's slechte klantenservice bezig wil zijn.
De Tweaker gaf aan dat het bij hem gewoon werkte en hij er niets van af wist, dat hij het verkocht om een RTX 3090 te kopen.
Anyway, hier 2 threads voor meer informatie:
https://linustechtips.com...connector-issue-reported/
https://www.overclockers....nector-concerns.18900176/
Wat er dus gebeurd is dat als je de stroom aansluit, de pinnen niet goed uitgelijnd kunnen zijn op dat moment, of dat het ringetje achterin verzwakt is, dan gaat de pin naar achteren, kan ook zijn dat het niet goed uitgelijnd is en het voorste deel van de pin verbogen raakt.
Dus je kaart doet het misschien nu wel, maar als jij zo een kaart hebt, is er kant dat als je het gaat herinstalleren, je kaart een RMA moet, of dat een pin niet goed contact maakt en daarmee dan problemen ontstaan zoals artifacts, crashes, of erger.
Gigabyte zou dit hebben opgelost in een nieuwe revisie, waar ze een bepaalde latere week in de serienummer hebben geplaatst, maar volgens die persoob bij Overclockers bleef Gigabyte zelfs dan toch nog eventjes kaarten met die slechte aansluiting verkopen.
Voor een ieder dit dit leest, pas heel erg op bij V&A bij kopen van een Gigabyte kaart, de kaart kan dit probleem hebben en bij jou ellende brengen, omdat mogelijk veel daar uit die slechte batch kan komen.
Voor mij in ieder geval geen Gigabyte videokaarten meer, ik vertrouw ze helemaal niet kwa kwaliteit en lees iets meer slechte dingen over hun RMA en klantenservice dan zelfs Asus die al een hele slechte reputatie heeft, misschien gaat de kaart na 5 maanden stuk gaat of dat het in de brand vliegt, andere merken vertrouw ik een stuk meer dan.
[ Voor 60% gewijzigd door TweetCu op 14-01-2021 08:14 ]
@TweetCu Inderdaad een soort "moederbord" principe voor je videokaart zou een gave ontwikkeling zijn: je selecteert zelf je gddr modules, je "processor" chip en koeler. Ik ben echter bang dat het juist precies de andere kant op zal gaan in de toekomst: alles zoveel mogelijk op 1 chip stoppen...
Ik ben zelf ook nooit echt fan geweest van Gigabyte wat betreft moederborden / ondersteuning. Nu was ik met de RTX 30xx release, natuurlijk allang blij dat ik een kaart heb weten te bemachtigen voor een normale prijs. Met de nieuwe pads erop zal deze kaart het wel weer prima gaan doen, maar je merkt aan alles dat het allemaal flink gerushed / weinig getest is. Ik ga wel even kijken of deze thermal pads inderdaad ook op de achterkant van de PCB mogen. Als ze de spoortjes / soldeerpunten gaan aantasten is dat foute boel natuurlijk. Bedankt voor de waarschuwing!
Ik wil de thermal pads in ieder geval op de witte rechthoeken plaatsen omdat daarachter ongeveer de memory chips zitten. Indien mogelijk wellicht ook de achterkant van de gpu, maar dan gaan de thermal pads over elektrische componenten heen.
:strip_exif()/f/image/3bKKZNOiFs71g2RxbGwjhZaj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga Thermal Grizzly even contacten. Het lijkt erop dat het wel mag, maar ik ga het ze toch maar even vragen...
Ik ben zelf ook nooit echt fan geweest van Gigabyte wat betreft moederborden / ondersteuning. Nu was ik met de RTX 30xx release, natuurlijk allang blij dat ik een kaart heb weten te bemachtigen voor een normale prijs. Met de nieuwe pads erop zal deze kaart het wel weer prima gaan doen, maar je merkt aan alles dat het allemaal flink gerushed / weinig getest is. Ik ga wel even kijken of deze thermal pads inderdaad ook op de achterkant van de PCB mogen. Als ze de spoortjes / soldeerpunten gaan aantasten is dat foute boel natuurlijk. Bedankt voor de waarschuwing!
Ik wil de thermal pads in ieder geval op de witte rechthoeken plaatsen omdat daarachter ongeveer de memory chips zitten. Indien mogelijk wellicht ook de achterkant van de gpu, maar dan gaan de thermal pads over elektrische componenten heen.
:strip_exif()/f/image/3bKKZNOiFs71g2RxbGwjhZaj.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga Thermal Grizzly even contacten. Het lijkt erop dat het wel mag, maar ik ga het ze toch maar even vragen...
[ Voor 30% gewijzigd door savale op 14-01-2021 10:08 ]
Wordt dit gedrag ook herhaald in andere benching tools zoals 3DMark timespy (demo) en/of Unigine heaven(Gratis)? Zou je dit kunnen testen.mfneed schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 22:22:
Dag Allen,
(Maak voor het eerst gebruik van undervolten/stresstesten etc.)
Dat gaan we vanavond even testen:) gekke is dat ik gewoon ingame gewoon 2055mhz zie staan in de overlay van msi afterburner en ook in de gpu-z sensor tab. Ik houd het sowieso nog in de gaten in andere games maar Cyberpunk 2077 0 crashes gehad over een speeltijd van 3-4 u op 3440x1440p resoPhntm schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:07:
[...]
Wordt dit gedrag ook herhaald in andere benching tools zoals 3DMark timespy (demo) en/of Unigine heaven(Gratis)? Zou je dit kunnen testen.
Als het stable draait en je hebt nergens last van, zou ik niet eens druk maken over resultaten uit synthetische stress tools zoals furmark. Maar je zou het altijd kunnen testen, baat het niet, dan schaadt het nietmfneed schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 10:21:
[...]
Dat gaan we vanavond even testen:) gekke is dat ik gewoon ingame gewoon 2055mhz zie staan in de overlay van msi afterburner en ook in de gpu-z sensor tab. Ik houd het sowieso nog in de gaten in andere games maar Cyberpunk 2077 0 crashes gehad over een speeltijd van 3-4 u op 3440x1440p reso
Ik zie het hier nog niet voorbij komen maar NVIDIA schijnt de plannen voor een 3080Ti voor onbepaalde tijd uitgesteld te hebben. Bron is dit dit filmpje van Gamer Nexus. Ik was van plan om een EVGA 3080 te kopen en daarna een step-up naar 3080Ti te doen. Aangezien de 3060 pas eind februari komt denk ik niet dat we binnen 3 maanden een 3080TI gaan zien.
Keuzes, of toch voor een duurdere 3080 gaan met de kans dat er geen upgrade naar 3080Ti mogelijk is of gewoon direct voor de 3090 gaan. In VR scoort de 3090 sowieso wel beter maar zelfs met de huidige prijzen is de 3080 nog 40% goedkoper dan de 3090 voor 10%/20% meer performance.
Keuzes, of toch voor een duurdere 3080 gaan met de kans dat er geen upgrade naar 3080Ti mogelijk is of gewoon direct voor de 3090 gaan. In VR scoort de 3090 sowieso wel beter maar zelfs met de huidige prijzen is de 3080 nog 40% goedkoper dan de 3090 voor 10%/20% meer performance.
Precies. Al die 3080ti stepups uit het raam lijkt het zo.Teknoviking schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 11:35:
Ik zie het hier nog niet voorbij komen maar NVIDIA schijnt de plannen voor een 3080Ti voor onbepaalde tijd uitgesteld te hebben. Bron is dit dit filmpje van Gamer Nexus. Ik was van plan om een EVGA 3080 te kopen en daarna een step-up naar 3080Ti te doen. Aangezien de 3060 pas eind februari komt denk ik niet dat we binnen 3 maanden een 3080TI gaan zien.
Sinterklaas wil bier !
Ik heb even een hele andere vraag over de ASUS 3080 TUF (OC) varianten.
Is er hier bekend of dit probleem (luister filmpje) veel vaker voor komt? Die high pitched fan noise? Ik zal wel gevoelige oren hebben maar wel irritant als je juist een stille kast gekozen hebt.
YouTube: ASUS TUF 3080 annoying high pitched fan noise
Ik hoop volgende week een tweede te ontvangen (na 3 maanden) en als die het probleem niet heeft dan stuur ik deze die ik nu heb terug
Is er hier bekend of dit probleem (luister filmpje) veel vaker voor komt? Die high pitched fan noise? Ik zal wel gevoelige oren hebben maar wel irritant als je juist een stille kast gekozen hebt.
YouTube: ASUS TUF 3080 annoying high pitched fan noise
Ik hoop volgende week een tweede te ontvangen (na 3 maanden) en als die het probleem niet heeft dan stuur ik deze die ik nu heb terug
^
Ik heb die high pitched fan noise gelukkig nog niet opgemerkt bij mijn 3080 TUF OC.
Wel draai ik alles standaard en heb een goed gekoelde case dus misschien draait mijn fan op minder hoge RPM.
Ik heb die high pitched fan noise gelukkig nog niet opgemerkt bij mijn 3080 TUF OC.
Wel draai ik alles standaard en heb een goed gekoelde case dus misschien draait mijn fan op minder hoge RPM.
[ Voor 39% gewijzigd door Help!!!! op 15-01-2021 18:16 ]
PC Specs
Het geluid begint op te doen vanaf 50%, ik heb zelf een minder aggresieve fancurve ingesteld om het probleem deels te verhelpen. Vanaf zo'n 80-90% begint de luchtstroom kwa geluid ook mee te doen, echter hoor IK het nog steeds.
[ Voor 4% gewijzigd door DJOEKRedBull op 15-01-2021 12:00 ]
Ik kan je melden dat mijn kaart (gister geinstalleerd) dit ook heeft. Maar vanaf 75% begint het pas heel licht hoorbaar te worden. Fan op 100% dan hoor je het duidelijk.
Dit is wel vanaf de desktop, via msi afterburner.
Dit is wel vanaf de desktop, via msi afterburner.
Hmm, dit geeft met niet veel hoop voor die andere, misschien dat het minder is. Deze kan ik altijd nog terug sturen naar amazonNL of op V&A gooien.
Moet je de processor niet volledig bedekken met pasta, zodat je zeker weet dat alles bedekt is?savale schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:10:
Zoals hier eerder in het draadje een beetje klaar met dat geheugen throttle probleem. Denk ook serieus dat de olie uit die "oude" thermal pads je kaart op een gegeven moment onklaar maakt...
Anyway hier de plaatjes met Thermal Grizzly minus 8 op mijn gigabyte RTX 3080 Gaming OC:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder mooi project hopelijk is het probleem opgelost.
Hier geen problemen met een hoog geluid op mijn 3080 TUF OC.
Wel een vervelend probleem waarbij het signaal leek weg te vallen, meestal als ik aan het youtuben ben, maar nooit tijdens het gamen. Ook als de PC aanstond en de TV (LG OLED65B9) niet, dan kreeg ik soms pas weer signaal als ik de HDMI-kabel eruit haalde en er weet instopte. Van alles geprobeerd. HDMI-kabel nog vervangen ook al had ik al een hele goede, aangezien ik 4k 120Hz 12bits draai, maar niets hielp. Tot ik de NVidia HD audio driver deïnstalleerde, nu doet hij het goed. Wellicht heeft iemand anders ook iets aan deze info.
Wel een vervelend probleem waarbij het signaal leek weg te vallen, meestal als ik aan het youtuben ben, maar nooit tijdens het gamen. Ook als de PC aanstond en de TV (LG OLED65B9) niet, dan kreeg ik soms pas weer signaal als ik de HDMI-kabel eruit haalde en er weet instopte. Van alles geprobeerd. HDMI-kabel nog vervangen ook al had ik al een hele goede, aangezien ik 4k 120Hz 12bits draai, maar niets hielp. Tot ik de NVidia HD audio driver deïnstalleerde, nu doet hij het goed. Wellicht heeft iemand anders ook iets aan deze info.
Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 9800X3D | NZXT Kraken Z63 | 64GB DDR5 6000C28 | NVIDIA RTX 4090 FE | LG 83G4 4K 144Hz | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ja ik heb het nog uitgesmeerd voor de zekerheid. Temps zijn heerlijk laag. 56 graden onder load (zonder overclock). Ook geen thermal limit meer door het geheugen wat te warm werd. Binnenkort maar eens kijken hoe ver die nu klokt.Goofy1978 schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:03:
[...]
Moet je de processor niet volledig bedekken met pasta, zodat je zeker weet dat alles bedekt is?
Verder mooi project hopelijk is het probleem opgelost.
Netjes gedaan, ik heb even gekeken naar het materiaal, het bestaat gelukkig uit een goedje dat de pads bij elkaar houd, warmte overdraagt en uitdroging voorkomt, het zal niet onwenselijk reageren met andere metalen of electrische verbindingen in de war gooien.savale schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:10:
Zoals hier eerder in het draadje een beetje klaar met dat geheugen throttle probleem. Denk ook serieus dat de olie uit die "oude" thermal pads je kaart op een gegeven moment onklaar maakt...
Anyway hier de plaatjes met Thermal Grizzly minus 8 op mijn gigabyte RTX 3080 Gaming OC:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar je wel mee wilt opletten, is dat de pads niet te dun worden als je de heatsink erop gaat schroeven en veel ervan uit de weg geperst wordt, sommige pads zouden stugger zijn dan de andere en daarom mogelijk beter geschikt voor jou doel.
In ieder geval zou dit sowieso een veel betere resultaat geven dan die van Gigabyte, welke zoooo zwak dun en klein (wel lang) zijn, als je de heatsink eraf haalt, valt van alles los, ook is het super makkelijk te scheuren.
Nu je de kaart trouwens open hebt, kjjk is of jou kaart die hele slechte Molex connector heeft met die losse pinnen in plaats van die gesoldeerde pinnen, kan zijn dat jij in de toekomst ook die ellende kan krijgen die ik had als je de stroomkabel er net niet goed in krijgt omdat de pinnen op dat moment niet perfect waren uitgelijnd.
Wel vervelend voor jullie die verhalen met die Asus Tuf 3080 met geluid (handmatige fancurves in Afterburner kan dat oplossen) en kleine bugs, ik had het idee om die te bestellen als ik de kans vindt en deze voor een beetje normale prijs (ik wacht wel paar maanden af als nodig) maar klinkt toch alsof al die 3080 die uit zijn een beetje beta modellen zijn waar een nieuwe revisie voor kan komen.Julian schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:19:
Hier geen problemen met een hoog geluid op mijn 3080 TUF OC.
Ik gebruik zelf een 3060 TI Gaming Trio X, heb onlangs de Reelwood Demo Disc vol met Dolby TrueHD, Atmos and DTS HD,X met 4K en een paar BT.2020 demo bestanden uitgeprobeerd met 1 HDMI kabel naar de LG C9 en een Displayport>HDMI naar een Denon receiver met goede 5 speakers en dikke sub, heerlijk geluid surround en bioscoop geluid en TV werkte uitstekend met VLC en Windows 10 video app.
Voor de displayport komt er wel een uitbreiding van het scherm, maar heb de resolutie op zen laagst gezet en uitvoer audio naar de Denon, bij gebruik van de PC stel ik de Denon op Aux2.
Ook Youtube of die UFO test website liep de TV niet vast of geen zwart scherm.
Heb ook ren game zoals MotherGunship met beeld uitvoer ingesteld op 4K@120FPS 10bit HDR, RGB en volledige kleuren, gespeeld met Gsync aan, scherm liep ook niet vast.
Wel heb ik een firmware update uitgevoerd op de LG C9 omdat er wat veranderingen waren gaande Gsync en 4K@120fps bugs, maar alles werkt verder ok.
Wat ook soms kan helpen, is kijken of de fabrikant van de HDMI kabel op hdmi.org staat als officieel gecertificeerd voor HDMI 2.1, sommige fabrikanten van HDMI kabels zouden zich niet helemaal aan standaarden houden en dan problemen kunnen brengen, Belkin is in ieder geval een bedrijf die daar staan en waar ik een kabel van 2 meter van gebruik.
En de nieuwste Nvidia drivers installeren en de oude goed verwijderen (misschien met DDU als nodig) kan ook helpen (mits die geen nieuwe fouten bevatten die weer andere ellende brengen).
[ Voor 42% gewijzigd door TweetCu op 16-01-2021 17:59 ]
----dubbel----
[ Voor 99% gewijzigd door TweetCu op 16-01-2021 17:49 ]
Nou ja, vanaf de desktop draaien de andere fans op halve kracht en hoor je ze bijna niet, ja een slaap opwekkend ruisje lol. Tijdens gamen zie ik de tuf oc naar max 78% gaan, heb flink gestressed op een overclock van 150 voor de gpu. Dan overstemmen de andere fans het toch nog. alleen als het stil is, en ik de fan boven de 75% zet via AB hoor ik het high pitched geluid toenemen.DJOEKRedBull schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 13:59:
Hmm, dit geeft met niet veel hoop voor die andere, misschien dat het minder is. Deze kan ik altijd nog terug sturen naar amazonNL of op V&A gooien.
Op 100% doet het denken aan een 5000rpm fan voor een cpu .
Tot 75% hoor ik het totaal niet, dus misschien dat de kaart die je verwacht het ook beter doet. Deze kaarten koelen al erg goed op halve kracht, dus. Ben nog niet boven de 64°C gekomen met auto fan curve.
ps. dit is met de kaart in performance mode. Heb quiet mode nog niet geprobeerd.
[ Voor 4% gewijzigd door Bisquit op 16-01-2021 18:00 ]
Hier liep ik met mijn kaart ook tegenaan. Ik had de thermal pads vervangen en vervolgens was mijn kaart niet meer stabiel. (hij viel af en toe van de pcie bus) Ik dacht eerst dat ik iets gesloopt had, maar er bleken er inderdaad 2 voedingspennetjes naar binnen gedrukt te zijn. Wat een knullige constructiefout. Ik heb daar wat hotglue aan de achterkant gedaan. Dat smelt nog niet bij 50 a 60 graden (mocht het daar ooit zo heet worden...). Dat zorgt ervoor dat je ze niet meer zomaar naar binnen drukt. Verder is het goed "aanvoelen" bij het aansluiten van de connectors of hij er goed invalt en er niet een pennetje iets scheef zit. Wel echt heel knullig vind ik zelf.TweetCu schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:34:
[...]
Nu je de kaart trouwens open hebt, kjjk is of jou kaart die hele slechte Molex connector heeft met die losse pinnen in plaats van die gesoldeerde pinnen, kan zijn dat jij in de toekomst ook die ellende kan krijgen die ik had als je de stroomkabel er net niet goed in krijgt omdat de pinnen op dat moment niet perfect waren uitgelijnd.
[...]

Thermal grizzly minus 8 is vrij stug / rubberachtig. Die druk je niet zomaar plat De thermal pads die erop zaten waren echt super slap / zwak / zacht. Echt niet geschikt. Het is inderdaad zaak om de goede dikte te kiezen. Ik denk zelf dat 2mm op de voorkant en 3mm op de achterkant prima is. Wellicht werkt 1,5mm op de voorkant ook nog wel, maar 2mm werkt hier prima. De core temps zijn namelijk ook meer dan prima, dus die sluit blijkbaar nog goed aan.TweetCu schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 17:34:
[...]
Netjes gedaan, ik heb even gekeken naar het materiaal, het bestaat gelukkig uit een goedje dat de pads bij elkaar houd, warmte overdraagt en uitdroging voorkomt, het zal niet onwenselijk reageren met andere metalen of electrische verbindingen in de war gooien.
Waar je wel mee wilt opletten, is dat de pads niet te dun worden als je de heatsink erop gaat schroeven en veel ervan uit de weg geperst wordt, sommige pads zouden stugger zijn dan de andere en daarom mogelijk beter geschikt voor jou doel.
In ieder geval zou dit sowieso een veel betere resultaat geven dan die van Gigabyte, welke zoooo zwak dun en klein (wel lang) zijn, als je de heatsink eraf haalt, valt van alles los, ook is het super makkelijk te scheuren.
Als je de posts op die ene overclockers link leest can mijn eerdere comment, zie je dat dit een wereldwijd fenomeen was van Gigabyte's idiote beslissing, in latere revisies hebben ze goede connectors geplaatst (waarschijnlijk omdat gebruikers keihard begonnen te klagen en ze bijna lynchen), ze zouden volgens een bepaalde comment een RMA accepteren en dit repareren of de kaart vervangen.savale schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:19:
[...]
Hier liep ik met mijn kaart ook tegenaan. Ik had de thermal pads vervangen en vervolgens was mijn kaart niet meer stabiel. (hij viel af en toe van de pcie bus) Ik dacht eerst dat ik iets gesloopt had, maar er bleken er inderdaad 2 voedingspennetjes naar binnen gedrukt te zijn. Wat een knullige constructiefout. Ik heb daar wat hotglue aan de achterkant gedaan. Dat smelt nog niet bij 50 a 60 graden (mocht het daar ooit zo heet worden...). Dat zorgt ervoor dat je ze niet meer zomaar naar binnen drukt. Verder is het goed "aanvoelen" bij het aansluiten van de connectors of hij er goed invalt en er niet een pennetje iets scheef zit. Wel echt heel knullig vind ik zelf.
Wel is het zo dat het repareren/solderen van de nieuwe connector soms erg slordig was gedaan en nieuwe problemen bracht, maarja misschien was dat nog een optie, kijk in ieder geval uit met die pinnen, want behalve dat ze naar binnen kunnen gaan, kan de voorkant van de pin ook verbogen raken van de slechte kwaliteit.
Omdat jij de pads hebt vervangen en nieuwe koelpasta hebt geplaatst heb je wel wat sporen achtergelaten dat iemand erin is geweest, maar het is maar een idee.
Daarom nogmaals, iedereen die van plan is Gigabyte kaarten te kopen op V&A, kijk aub uit, je kan heel makkelijk zo een slechte kaart kopen...
[ Voor 9% gewijzigd door TweetCu op 16-01-2021 19:47 ]
Mijn kaart doet het verder prima, dus neem de gok nu maar wbt garantie. Als die connector sneuvelt dan soldeer ik er zelf wel een knappe connector aan. Wil hem ook niet een paar weken (of langer) missen.TweetCu schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 19:30:
[...]
Als je de posts op die ene overclockers link leest can mijn eerdere comment, zie je dat dit een wereldwijd fenomeen was van Gigabyte's idiote beslissing, in latere revisies hebben ze goede connectors geplaatst (waarschijnlijk omdat gebruikers keihard begonnen te klagen en ze bijna lynchen), ze zouden volgens een bepaalde comment een RMA accepteren en dit repareren of de kaart vervangen.
Wel is het zo dat het repareren/solderen van de nieuwe connector soms erg slordig was gedaan en nieuwe problemen bracht, maarja misschien was dat nog een optie, kijk in ieder geval uit met die pinnen, want behalve dat ze naar binnen kunnen gaan, kan de voorkant van de pin ook verbogen raken van de slechte kwaliteit.
Omdat jij de pads hebt vervangen en nieuwe koelpasta hebt geplaatst heb je wel wat sporen achtergelaten dat iemand erin is geweest, maar het is maar een idee.
Daarom nogmaals, iedereen die van plan is Gigabyte kaarten te kopen op V&A, kijk aub uit, je kan heel makkelijk zo een slechte kaart kopen...
Moet zeggen dat ie het nu echt perfect doet. Ik laat hem nu wat warmer omdat hte kan, ipv de fan op 100%.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Interessant en indrukwekkend. Hij is idd zwaarder met dit blok dan de FE koeling._eLMo_ schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 23:18:
Awhhhhhh yeahhhhhh. Morgen m’n loop afmaken!
1.6 kilogram aan special edition koelblok.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heel benieuwd hoe je ervaringen zijn met het ombouwen van de GPU en welke temps je haalt.
Ik twijfel namelijk nog tussen deze en die van Alphacool, Alphacool schijnt een delta van slechts 9 graden tussen temperatuur in de loop en op de GPU te kunnen behalen.
Waar had je deze besteld? NL lijkt de zilveren versie niet verkrijgbaar.
[ Voor 3% gewijzigd door Lord_Dain op 17-01-2021 13:26 ]
Bij EKWB zelf. In November al ergens.Lord_Dain schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:26:
[...]
Interessant en indrukwekkend. Hij is idd zwaarder met dit blok dan de FE koeling.
Heel benieuwd hoe je ervaringen zijn met het ombouwen van de GPU en welke temps je haalt.
Ik twijfel namelijk nog tussen deze en die van Alphacool, Alphacool schijnt een delta van slechts 9 graden tussen temperatuur in de loop en op de GPU te kunnen behalen.
Waar had je deze besteld? NL lijkt de zilveren versie niet verkrijgbaar.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Met veel geluk heb ik vorige week een Inno3D RTX 3080 X3 kunnen kopen. Op zich werkt deze prima, alleen vind ik het geluid van de fans zeer storend.
Nu kan m'n vriendin een 3080 FE bemachtigen, is deze ook dermate luid dat dit gewoon hinderlijk is?
Ik heb wel diverse video's gezien en ook geluidsmetingen gezien maar dit zegt niks over hoe storend een geluid is of niet.
Nu kan m'n vriendin een 3080 FE bemachtigen, is deze ook dermate luid dat dit gewoon hinderlijk is?
Ik heb wel diverse video's gezien en ook geluidsmetingen gezien maar dit zegt niks over hoe storend een geluid is of niet.
PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]
Als je je eraan stoort en iets anders kan kopen, dan zeker doen. Anders is undervolten misschien ook een oplossing. Dat heb ik ook gedaan bij de Inno3d van mij. Werkt voor mij prima.pretpik schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:23:
Met veel geluk heb ik vorige week een Inno3D RTX 3080 X3 kunnen kopen. Op zich werkt deze prima, alleen vind ik het geluid van de fans zeer storend.
Edit:
Daarnaast is de kaart niet abnormaal luid. Ja hij is luider dan andere modellen RTX3080, maar wel minder luid als RTX3090 modellen en bijvoorbeeld 1080ti's.
[ Voor 11% gewijzigd door -Bas op 17-01-2021 19:01 ]
Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:
• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
• en ook niet voor levertijden en prijzen!
Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:
• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
• en ook niet voor levertijden en prijzen!
Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.