[NVIDIA GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 39 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 25 producten

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik heb mijn customloop met hard tubing een update gegeven en opnieuw aangelegd tbv de Inno3D RTX 3090 Frostbite icm de custom Dram backplate koeler die ik al eerder had geplaatst. Die is ook van Alphacool en heb ik nog voorzien van een argb led stripje omdat het full cover block dit standaard ook heeft. Deze koeler zit niet vast aan de backplate maar blijft op zijn plek door het leidingwerk en een 7W/mK thermal pad. Als extra heb ik met een 140mm gatenboor een gat in de bodem gemaakt voor nog een 140x45 rad. Die zit verstopt onder de shroud achter de voeding en past nog net met de 420x45 push/pull in het front. Daar was eerder ook al het nodige meet- en zaagwerk voor nodig.

GPU en Backplate temperaturen blijven icm een 390W biosflash in de 40-48°C range met alle radiator fans op 750rpm. Al gebruik ik meestal wel lagere een undervolt. Het systeem blijft in ieder geval heerlijk stil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o-Wd-mWhfTaT3pGSrAOnNiCOdtM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YzHO6eD30PtFxJ0KQvdlwYVQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hFwIKYzh7-3GfRy3STAoSrILjp8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mXSn8MPDYQhJLON5grRdoqxC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iaHMQtcdj1dJ0zfImBCQyondkCc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/POme1QYN4cZRMosSjtDhRNM7.jpg?f=fotoalbum_large

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikku111
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 30-05 11:42
Gegroet medetweakers, ik heb een rare situatie en vroeg mij af of jullie hier ook last van hebben

ik heb reeds een MSI rtx 3070 ventus x2 aangeschaft en speel nu Metro Exodus ermee en merk dat mijn videokaart rond de 75°c zit wat vrij normaal is alleen heb ik mijn fancurve zo ingesteld dat het rond die temps de fans 80% gaan draaien maar het klinkt alsof het systeem op 200% draait, dit is alleen maar bij Metro Exodus

ook merk ik dat hij soms crasht maar bij geen enkel ander spel die evenveel vraagt, als ik dit vergelijk met mijn gtx 1070 (asus rog strix) maakt hij vele malen meer geluid voor ongeveer 15 fps meer, kan dit aan powerdraw liggen of ligt dit gewoon aan de MSI kaarten?

hopelijk weet iemand hier iets meer van.

Dank u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:24
-Bas schreef op zondag 17 januari 2021 @ 16:30:
[...]

Als je je eraan stoort en iets anders kan kopen, dan zeker doen. Anders is undervolten misschien ook een oplossing. Dat heb ik ook gedaan bij de Inno3d van mij. Werkt voor mij prima.

Edit:
Daarnaast is de kaart niet abnormaal luid. Ja hij is luider dan andere modellen RTX3080, maar wel minder luid als RTX3090 modellen en bijvoorbeeld 1080ti's.
Wat bedoel je met 'de kaart'? Bedoel je dan die Inno3D of de Founders Edition? Had hiervoor een GTX 1070 van Gigabyte die je nauwelijks hoorde, nu met die Inno3D 3080 lijkt het wel of er een server staat te booten als ik een game in ga (niet overdreven).

EDIT: Toch besloten de Founders Edition te bestellen :)

[ Voor 3% gewijzigd door pretpik op 17-01-2021 20:09 ]

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
rikku111 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:34:
Gegroet medetweakers, ik heb een rare situatie en vroeg mij af of jullie hier ook last van hebben

ik heb reeds een MSI rtx 3070 ventus x2 aangeschaft en speel nu Metro Exodus ermee en merk dat mijn videokaart rond de 75°c zit wat vrij normaal is alleen heb ik mijn fancurve zo ingesteld dat het rond die temps de fans 80% gaan draaien maar het klinkt alsof het systeem op 200% draait, dit is alleen maar bij Metro Exodus

ook merk ik dat hij soms crasht maar bij geen enkel ander spel die evenveel vraagt, als ik dit vergelijk met mijn gtx 1070 (asus rog strix) maakt hij vele malen meer geluid voor ongeveer 15 fps meer, kan dit aan powerdraw liggen of ligt dit gewoon aan de MSI kaarten?

hopelijk weet iemand hier iets meer van.

Dank u
Heb je de gpu met 2 kabels vanaf de voeding aangesloten?
15fps meer dan een 1070 lijkt me weinig voor een 3070.
Je kan ook met hwinfo kijken of de gpu op temp limit of power limit zit te werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William/Ax3
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-10 22:11

William/Ax3

We are Starstuff

M-spec schreef op zondag 17 januari 2021 @ 17:33:
Ik heb mijn customloop met hard tubing een update gegeven en opnieuw aangelegd tbv de Inno3D RTX 3090 Frostbite icm de custom Dram backplate koeler die ik al eerder had geplaatst. Die is ook van Alphacool en heb ik nog voorzien van een argb led stripje omdat het full cover block dit standaard ook heeft. Deze koeler zit niet vast aan de backplate maar blijft op zijn plek door het leidingwerk en een 7W/mK thermal pad. Als extra heb ik met een 140mm gatenboor een gat in de bodem gemaakt voor nog een 140x45 rad. Die zit verstopt onder de shroud achter de voeding en past nog net met de 420x45 push/pull in het front. Daar was eerder ook al het nodige meet- en zaagwerk voor nodig.

GPU en Backplate temperaturen blijven icm een 390W biosflash in de 40-48°C range met alle radiator fans op 750rpm. Al gebruik ik meestal wel lagere een undervolt. Het systeem blijft in ieder geval heerlijk stil.
Ziet er goed uit hoor netjes! _/-\o_
Misschien dat er nog een andere backplate/waterblock die past op jouw kaart komt.
Ik zag dat ekwb ook al bezig is met een active backplate koeler maar dat zal vast eerst voor de reference designs zijn. https://videocardz.com/ne...ackplate-cooling-solution

Voor evga heb ik deze op aquacomputers forum gezien:
https://forum.aquacompute...0-3090-ftw3-guten-rutsch/

|WOW Daggerspine | Troll Hunter Axejess |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-10 14:03
pretpik schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:01:
[...]

Wat bedoel je met 'de kaart'? Bedoel je dan die Inno3D of de Founders Edition? Had hiervoor een GTX 1070 van Gigabyte die je nauwelijks hoorde, nu met die Inno3D 3080 lijkt het wel of er een server staat te booten als ik een game in ga (niet overdreven).

Daarmee doelde ik op de Inno3d. Founder edition is ook een hele mooie kaart. Misschien wel beter dan een inno3d. Zeker als je hem voor minder kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 21:30
pretpik schreef op zondag 17 januari 2021 @ 20:01:
[...]

Puur uit interesse, hoeveel RPM draaien die Inno3D fans tijdens gamen gemiddeld dan wel niet dat ze zo'n herrie produceren? Of is het niet zo zeer de snelheid maar meer dat ze een irritant geluid produceren zoals bij gare lagers oid? Mogelijk een custom fan curve instellen met iets lagere RPMs en dus hogere temps als je daar ruimte voor hebt? Mogelijk ook undervolt proberen om daarmee vermogen te beperken waardoor je fansnelheid omlaag kan brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Wekko306 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:42:
[...]

Puur uit interesse, hoeveel RPM draaien die Inno3D fans tijdens gamen gemiddeld dan wel niet dat ze zo'n herrie produceren? Of is het niet zo zeer de snelheid maar meer dat ze een irritant geluid produceren zoals bij gare lagers oid? Mogelijk een custom fan curve instellen met iets lagere RPMs en dus hogere temps als je daar ruimte voor hebt? Mogelijk ook undervolt proberen om daarmee vermogen te beperken waardoor je fansnelheid omlaag kan brengen?
Hij gaat bij volle belasting naar de 80 graden, rond de 75 graden gaan de fans op 100% blazen. Fans zijn niet gaar maar draaien alle 3 op 3600 rpm(!) Ik ga sowieso een casefan er bij plaatsen, 1 in en 1 uit is blijkbaar niet voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Verkeerde topic..

[ Voor 98% gewijzigd door Remy op 18-01-2021 00:33 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
pretpik schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:21:
[...]

Hij gaat bij volle belasting naar de 80 graden, rond de 75 graden gaan de fans op 100% blazen. Fans zijn niet gaar maar draaien alle 3 op 3600 rpm(!) Ik ga sowieso een casefan er bij plaatsen, 1 in en 1 uit is blijkbaar niet voldoende.
Dan vraag ik me af of bij jouw specifieke model de koeler wel goed gemonteerd zit of dat er iets anders aan de hand is, fans op 100% en dan alsnog naar de 80 graden gaan zou toch echt niet moeten kunnen. Zou deze kaart dan sowieso terugsturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 19:59
Wekko306 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 06:32:
[...]

Dan vraag ik me af of bij jouw specifieke model de koeler wel goed gemonteerd zit of dat er iets anders aan de hand is, fans op 100% en dan alsnog naar de 80 graden gaan zou toch echt niet moeten kunnen. Zou deze kaart dan sowieso terugsturen.
Mwah, kan ook liggen aan de airflow van de kast. Hij heeft maar 1tje die erin blaast en 1tje eruit. Als de lucht in de kast niet snel genoeg wordt vervangen dan kunnen de fans draaien wat ze willen maar dan warmt de lucht binnen de kast snel op. Deze kaarten produceren ongeveer 100W meer hitte dus dat moet wel verplaatst worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Zo ziet het er nu uit. Ik ga nog een extra fan boven de intake fan plaatsen. De intake fan zat trouwens bovenin, vandaag heb ik de fan naar onder geplaatst zoals op de foto. Ook de voeding omgedraaid zodat deze ook van uit de kast de lucht naar buiten zuigt. Vooralsnog komt hij nu niet verder dan 74 graden, maar ga zo nog een benchmark draaien.
Wekko306 schreef op maandag 18 januari 2021 @ 06:32:
[...]

Dat lijkt me wel, zodra de load er af is gaat hij direct terug naar 50 graden.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/rRX8R8FT/IMG-6421.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door pretpik op 18-01-2021 08:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikku111
  • Laatst online: 30-05 11:42
Goofy1978 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:21:
[...]

Heb je de gpu met 2 kabels vanaf de voeding aangesloten?
15fps meer dan een 1070 lijkt me weinig voor een 3070.
Je kan ook met hwinfo kijken of de gpu op temp limit of power limit zit te werken
GPU is inderdaad met 2 kabels aangesloten,
zo ongeveer in Metro Exodus ja, 15-20 fps,
ik heb ook rond gekeken op andere fora's en hun hebben ook het probleem dat de fan RPM bij 90% mechanische geluiden vertoond, denk dat het gewoon aan de Ventus lijn licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
pretpik schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:27:
Zo ziet het er nu uit. Ik ga nog een extra fan boven de intake fan plaatsen. De intake fan zat trouwens bovenin, vandaag heb ik de fan naar onder geplaatst zoals op de foto. Ook de voeding omgedraaid zodat deze ook van uit de kast de lucht naar buiten zuigt. Vooralsnog komt hij nu niet verder dan 74 graden, maar ga zo nog een benchmark draaien.

[...]

[Afbeelding]
Ja die temperaturen verbazen me niet met een kast zoals die. Die kaart wordt inderdaad erg warm en die warmte moet ergens naartoe.

Trouwens het wordt aangeraden om de fan van de koeling zo te zetten dat hij altijd verse lucht krijgt. Anders loop je het risico op oververhitting en dan ben je helemaal ver van huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08-10 16:32

Phntm

Tlingelingeling

pretpik schreef op maandag 18 januari 2021 @ 08:27:

[...]

[Afbeelding]
Ik zou toch zorgen voor wat meer fans. Voorin het maximale aan grootte die je kunt hebben toepassen met goeie CFM. Noctua maakt erg goeie fans, kosten wat, maar ze zijn het waard als je een goeie airflow wilt met geen geluid. Kan je wat schelen. Welke kast gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Phntm schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:40:
[...]

Ik zou toch zorgen voor wat meer fans. Voorin het maximale aan grootte die je kunt hebben toepassen met goeie CFM. Noctua maakt erg goeie fans, kosten wat, maar ze zijn het waard als je een goeie airflow wilt met geen geluid. Kan je wat schelen. Welke kast gebruik je?
Ik heb een NZXT H510 . Als ik twee van deze als intake plaats moet dat toch voldoende zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

pretpik schreef op maandag 18 januari 2021 @ 09:58:
[...]

Ik heb een NZXT H510 . Als ik twee van deze als intake plaats moet dat toch voldoende zijn?
pricewatch: Noctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm

Ik zou eerder deze 2 willen aanraden, ook esthetisch gezien de beter keus. Het is trouwens ook maar de vraag of je dit wilt uitgeven aan een ventilator, ik kan ze wel echt aanraden. Velen die ik ken zweren erbij, waaronder ikzelf ook. :P (Disclaimer: Heb geen aandelen of iets bij Noctua)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Phntm schreef op maandag 18 januari 2021 @ 10:02:
[...]

pricewatch: Noctua NF-F12 PWM chromax.black.swap, 120mm

Ik zou eerder deze 2 willen aanraden, ook esthetisch gezien de beter keus. Het is trouwens ook maar de vraag of je dit wilt uitgeven aan een ventilator, ik kan ze wel echt aanraden. Velen die ik ken zweren erbij, waaronder ikzelf ook. :P (Disclaimer: Heb geen aandelen of iets bij Noctua)
Dank voor je advies, bij deze heb ik ze besteld :) .

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/kg5bVW7t/Screenshot-at-jan-18-10-38-13.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bas
pretpik schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:21:
[...]

Ik heb ook een Inno3d X3 3080, die van mij gaat in 3DMark naar fanspeed: max 52%.
Tussen de 1400-1800rpm tijdens TimeSpy. Dan snap ik nu direct waarom jij hem zoveel geluid vond maken. :+

Vraag me af of die extra fans veel impact gaan maken. Laat het ons weten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:59
Makkelijk te testen of het verschil zal maken. Even kast open laten en weer testen. Als de temp dan drastisch lager is, weet je dat het je airflow is.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-10 08:48
De Inno3D 3080 Frostbite heeft een vaste 340W limiet en standaard ref PCB. Nu heeft Asus ook een ref bord met EK blok en een bios met 320W met een +14% instelbare powerlimit tot ~365W.

https://www.techpowerup.com/vgabios/227854/227854

Hoewel er ook Gigabyte/Asus TUF biossen zijn met hogere powerlimit, zijn er berichten dat er door de afwijkende video outputs configuratie bepaalde outputs niet werken. Hier heb je dan met de Asus EK variant geen last van.

De effecten zijn beperkt, waar het ori Inno3D bios de kaart tussen de 320 en 340 houdt, is dat met het Asus meer tussen de 330 en 340W met kortstondige pieken richting de 350W. Het Asus bios klokt ook minder agressief terug, wanneer de powerlimit geraakt wordt.

Ik heb er meer bench stable resultaten mee weten te halen, maar tot op heden geen echt meerdere uren gameload stabiliteit.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pakkiwakki
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23:50
Ik heb mijn 1060 6GB vervangen en had gedacht geen kosten te hebben.
Maar zal toch een nieuwe PSU moeten aanschaffen.

De 600w 80 plus silver voeding voldoet net niet aan wat de kaart nodig heeft.
Of de stroomvoorzienining is niet optimaal.

Ik moet hem nog vervangen en testen. Of dit uiteindelijk mijn crashes in zware games oplost (BSOD)

Buiten dat de PSU problemen geeft, is de kaart best een beest!

Voor 1440p op medium is hij zeer nice met een 240hz scherm. Niet dat ik dat nodig heb, maar ik had een cadeaubon.

Ik maak nog een update, als het vervangen van de PSU mijn probleem zou oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-10 03:03
Eindelijk kan ik hier ook wat posten i.p.v. het levertijden topic, ik ga morgen eindelijk een RTX 3080 ontvangen, een MSI Ventus 3x OC.. Ik weet dat het een budget kaart is qua specs maar wel met redelijk goede koeler en vroeg me af of iemand hier al ervaring heeft met die kaart en het eventueel flashen van de bios naar die van de MSI Gaming X Trio i.v.m. de iets hogere powerlimiet? Of dat überhaupt zin heeft? Ik ga hem sowieso undervolten en de fancurve aanpassen.. Alvast bedankt voor de info..

[ Voor 3% gewijzigd door Inflatable op 18-01-2021 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
William/Ax3 schreef op zondag 17 januari 2021 @ 22:17:
[...]

Ziet er goed uit hoor netjes! _/-\o_
Misschien dat er nog een andere backplate/waterblock die past op jouw kaart komt.
Ik zag dat ekwb ook al bezig is met een active backplate koeler maar dat zal vast eerst voor de reference designs zijn. https://videocardz.com/ne...ackplate-cooling-solution

Voor evga heb ik deze op aquacomputers forum gezien:
https://forum.aquacompute...0-3090-ftw3-guten-rutsch/
Nog bedankt! En anderen ook voor alle thumbs up! Misschien dat ik de case nog eens in het build topic zet met hoe het in elkaar zit. Standaard is een Phanteks Evolv in elk geval geen aanrader voor waterkoeling.

Er lijken inderdaad meer fabrikanten te komen met een actief gekoelde backplate maar vaak past dit helaas alleen met de koeleraansluiting van het merk zelf. En om nu de Alphacool GPX-N koeler die af fabriek op de kaart zit weer te vervangen gaat mij iets te ver. :+ Dram koeler doet ook prima wat dat betreft. De 3090 Frostbite is trouwens ook een reference design met een 2x8 pin aansluiting.
Razkin schreef op maandag 18 januari 2021 @ 16:07:
De Inno3D 3080 Frostbite heeft een vaste 340W limiet en standaard ref PCB. Nu heeft Asus ook een ref bord met EK blok en een bios met 320W met een +14% instelbare powerlimit tot ~365W.

https://www.techpowerup.com/vgabios/227854/227854

Hoewel er ook Gigabyte/Asus TUF biossen zijn met hogere powerlimit, zijn er berichten dat er door de afwijkende video outputs configuratie bepaalde outputs niet werken. Hier heb je dan met de Asus EK variant geen last van.

De effecten zijn beperkt, waar het ori Inno3D bios de kaart tussen de 320 en 340 houdt, is dat met het Asus meer tussen de 330 en 340W met kortstondige pieken richting de 350W. Het Asus bios klokt ook minder agressief terug, wanneer de powerlimit geraakt wordt.

Ik heb er meer bench stable resultaten mee weten te halen, maar tot op heden geen echt meerdere uren gameload stabiliteit.
Dat klopt van de video outputs. Van een config van DP/HDMI 3x/1x naar een bios flashen van een 2x/2x kaart werkt die 3e DP poort niet meer. Bios flashen is ook niet geheel zonder risico en niet nodig/merkbaar voor de game ervaring zonder fps counter in beeld. Alleen als je per sé met iets meer power wilt spelen. ;)

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweetCu
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-09 13:35
Inflatable schreef op maandag 18 januari 2021 @ 19:34:
Eindelijk kan ik hier ook wat posten i.p.v. het levertijden topic, ik ga morgen eindelijk een RTX 3080 ontvangen, een MSI Ventus 3x OC.. Ik weet dat het een budget kaart is qua specs maar wel met redelijk goede koeler en vroeg me af of iemand hier al ervaring heeft met die kaart en het eventueel flashen van de bios naar die van de MSI Gaming X Trio i.v.m. de iets hogere powerlimiet? Of dat überhaupt zin heeft? Ik ga hem sowieso undervolten en de fancurve aanpassen.. Alvast bedankt voor de info..
Heb geen ervaringen met de flashen BIOS op Ventus 3X OC (ik gebruik zelf een 3060 TI Gaming X Trio), maar misschien is deze Reddit thread wat voor jou?
https://www.reddit.com/r/...to_rtx_3070_ventus_3x_oc/

Let wel dat als je ooit de kaart RMA doet dat de orginele BIOS terug moet zonder dat ze sporen merken, als ze hiernaar gaan kijken en dit problemen geeft.
Zoals poster boven mij aangeeft kan zijn dat het niet eens de moeite waard is en je maar een erg zeer marginaal verschil gaat merken voor een risico.

Btw, sinds je de temperaturen omlaag wilt halen, heb je ooit nagedacht over een deshroud?
De Ventus kaarten blijken helemaal platte heatsinks te hebben (veel kaarten tegenwoordig hebben van die uitsteksels op de heatsink voor schroeven om de shroud vast te houden), je kan daardoor leuk 2 of meer 120/140mm ventilators dicht tegen de heatsink plaatsen.

Als je dan ook een mini 4pin>normale 4 pin fan kabeltje hebt (highflow.nl heeft ze) en eventueel een 4 pin y splitter kabel, kan je de fans direct aan je videokaart aansluiten (let wel dat meeste fan poorten maar 1A aankan, blijf dus liefs onder 0.8A per poort).
Als je hier lekker een Noctua fan aan vast maakt, krijg je potentieel een veel stillere en koelere kaart, doe je in Afterburner handmatig fancurves en undervolt+OC, kom je nog verder.

Let uiteraard wel op om niet de fan en RGB kabels te breken, anders ben je garantie kwijt (sowieso proberen zoveel mogelijk geen sporen achter te laten van een deshroud).

Hier is een leuke video erover:
YouTube: Optimizing RTX 3080 Air Cooling in SFF (feat. the MSI Ventus OC 3080...

Het wordt voornamelijk gedaan voor SFF kasten omdat het weghalen van de shroud de videokaart minder hoog maakt en plaats creëer voor veel interessantere ventilators.

Zelf heb ik bij mijn MSI GTX 1060 6GB een deshroud gedaan en de koelpasta vervangen met gc-extreme (garantie was al voorbij en oude fabriek koelpasta was dacht ik al oud), op de videokaart 2*Noctua 14cm ippc 2000 ventilators, aangesloten direct aan de GPU en vastgehouden met taairip, samen met een undervolt+OC voor temperaturen van 53-56°C in Furmark met snelheden hoger dan stock.

[ Voor 16% gewijzigd door TweetCu op 18-01-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
TweetCu schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:03:
[...]

Heb geen ervaringen met de flashen BIOS op Ventus 3X OC (ik gebruik zelf een 3060 TI Gaming X Trio), maar misschien is deze Reddit thread wat voor jou?
https://www.reddit.com/r/...to_rtx_3070_ventus_3x_oc/

Let wel dat als je ooit de kaart RMA doet dat de orginele BIOS terug moet zonder dat ze sporen merken, als ze hiernaar gaan kijken en dit problemen geeft.
Zoals poster boven mij aangeeft kan zijn dat het niet eens de moeite waard is en je maar een erg zeer marginaal verschil gaat merken voor een risico.

Btw, sinds je de temperaturen omlaag wilt halen, heb je ooit nagedacht over een deshroud?
De Ventus kaarten blijken helemaal platte heatsinks te hebben (veel kaarten tegenwoordig hebben van die uitsteksels op de heatsink voor schroeven om de shroud vast te houden), je kan daardoor leuk 2 of meer 120/140mm ventilators dicht tegen de heatsink plaatsen.

Als je dan ook een mini 4pin>normale 4 pin fan kabeltje hebt (highflow.nl heeft ze) en eventueel een 4 pin y splitter kabel, kan je de fans direct aan je videokaart aansluiten (let wel dat meeste fan poorten maar 1A aankan, blijf dus liefs onder 0.8A per poort).
Als je hier lekker een Noctua fan aan vast maakt, krijg je potentieel een veel stillere en koelere kaart, doe je in Afterburner handmatig fancurves en undervolt+OC, kom je nog verder.

Let uiteraard wel op om niet de fan en RGB kabels te breken, anders ben je garantie kwijt (sowieso proberen zoveel mogelijk geen sporen achter te laten van een deshroud).

Hier is een leuke video erover:
YouTube: Optimizing RTX 3080 Air Cooling in SFF (feat. the MSI Ventus OC 3080...

Het wordt voornamelijk gedaan voor SFF kasten omdat het weghalen van de shroud de videokaart minder hoog maakt en plaats creëer voor veel interessantere ventilators.

Zelf heb ik bij mijn MSI GTX 1060 6GB een deshroud gedaan en de koelpasta vervangen met gc-extreme (garantie was al voorbij en oude fabriek koelpasta was dacht ik al oud), op de videokaart 2*Noctua 14cm ippc 2000 ventilators, aangesloten direct aan de GPU en vastgehouden met taairip, samen met een undervolt+OC voor temperaturen van 53-56°C in Furmark met snelheden hoger dan stock.
Bedankt, ik ga sowieso eerst undervolten aangezien ik daar met mijn huidige MSI Ventus RTX 2080 ook het meeste uit de kaart haal en dat met minder warmte en stroom.. Als dat bij de RTX 3080 hetzelfde werkt heb ik ook geen hogere powerlimiet nodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Inflatable schreef op maandag 18 januari 2021 @ 20:30:
[...]

Bedankt, ik ga sowieso eerst undervolten aangezien ik daar met mijn huidige MSI Ventus RTX 2080 ook het meeste uit de kaart haal en dat met minder warmte en stroom.. Als dat bij de RTX 3080 hetzelfde werkt heb ik ook geen hogere powerlimiet nodig..
Ja hoor, werkt net zo goed bij de 3060 TI Gaming X Trio als bij de MSI GTX 1060 6GB, gewoon Afterburner pakken, -100Mhz met die curve, of lager in ieder geval gewoon zodat jou voltage naar keuze de hogere Mhz heeft later als je op opslaan klikt, bij mij 0.875V omhoog naar 1870Mhz, 260 Watt en 66°C in een NR200 zonder bodem ventilators, stock snelheid wel 3% lager, maar ik werk er nog aan :).
Stock is 72°C en 320 Watt.

Oha, als je een undervolt doet, zet gelijk je Memory OC aan, kijk waar je stabiel op kan komen in Unigine Superposition (onstabiel is als je na een paar keer de test uitvoeren groene sterren of glitches ziet, of crashes), krijg je potentieel paar FPS extra.
Sowieso test je waarschijnlijk je OC wel uitvoerig en verstel je het steeds stapje bij beetje hoop ik.

Eventueel kijk je online of iemand al eens jou kaart heeft undervolt, OC'd en eventueel mem OC deed, en zijn settings heeft gedeeld, deze kan je willicht niet 1op1 gebruiken door sillicon lottery kwaliteit verschillen, maar is leuk als basis of wat al getest is als meest ideaal voor een bepaald doel (minder stroom of hoger stabiele OC).

Edit:
Ik heb een thread voor je gezocht waar mensen ermee bezig zijn, misschien leuk voor jou?
https://www.reddit.com/r/..._3x_oc_undervolt_testing/

Undervolten is in ieder geval een leuk en geduldig taakje van het balans zoeken tussen warmte ontwikkeling, stroomverbruik en goede kloksnelheden. Hoe hoger de voltage, hoe hoger de stabiele plafond van de Mhz, hoe lager de voltage, hoe lager de plafond.
Des te warmer een kaart, hoe meer het zich meer downclockt met thermal throttling, ventilator harder moet draaien en meer geluid maakt, en de warmte mogelijk je kast vult en de CPU potentieel warmer maakt.

Allemaal in het naam van het alles eruit halen wat de kaart te bieden heeft!

[ Voor 52% gewijzigd door TweetCu op 18-01-2021 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
-Bas schreef op maandag 18 januari 2021 @ 12:37:
[...]

Ik heb ook een Inno3d X3 3080, die van mij gaat in 3DMark naar fanspeed: max 52%.
Tussen de 1400-1800rpm tijdens TimeSpy. Dan snap ik nu direct waarom jij hem zoveel geluid vond maken. :+

Vraag me af of die extra fans veel impact gaan maken. Laat het ons weten!
Een uurtje Forza Horizon 4 gespeeld, fans weer op standje windtunnel. Dit profiel aangemaakt in TuneIT, fans blijven nu op 50% draaien. Kaart gaat nu naar 78 graden, scheelt maar 4 graden. Maar wel 3 keer minder herrie 8)7 . Onderstaand screenshot is vlak na de 3DMark Time Spy. Rechtsonder de load/temp.

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/B6FZ2hVt/2021-01-18-1.png

Zodra ik de nieuwe fans en/of de nieuwe kaart binnen heb laat ik het uiteraard weten.

[ Voor 9% gewijzigd door pretpik op 18-01-2021 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
pretpik schreef op maandag 18 januari 2021 @ 21:32:
[...]

Een uurtje Forza Horizon 4 gespeeld, fans weer op standje windtunnel. Dit profiel aangemaakt in TuneIT, fans blijven nu op 50% draaien. Kaart gaat nu naar 78 graden, scheelt maar 4 graden. Maar wel 3 keer minder herrie 8)7 . Onderstaand screenshot is vlak na de 3DMark Time Spy. Rechtsonder de load/temp.

[Afbeelding]

Zodra ik de nieuwe fans en/of de nieuwe kaart binnen heb laat ik het uiteraard weten.
En als je eens test zonder zijpaneel van je case, zijn je temps bij gelijke fansnelheid dan veel lager?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
[...]

[Afbeelding]

Het kan mogelijk pech zijn en je hebt net heel erg pech met de sillicon lottery of er is iets mis mee, zoals een defect onderdeel, koelpasta verkeerd aangebracht, etc, maar je zou een foto kunnen delen van inhoud van je kast, dan zien we de kaart en zijn leuke RGB, en misschien wel wat mis is in jou kast, misschien is het namelijk niet de kaart, maar dat je iets hebt gedaan dat de kaart als het ware stikt :+.

Airflow weten zou daarnaast ook handig zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door TweetCu op 18-01-2021 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
@TweetCu zie een paar posts terug van vanmorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
pretpik schreef op maandag 18 januari 2021 @ 22:46:
@TweetCu zie een paar posts terug van vanmorgen.
Gevonden, zijn zoveel posts, ik keek er blijkbaar overheen.

Een ventilator die de onderkant van de GPU voed en ook nog de bodem die open is waar lucht vandaan gezogen kan worden mocht de kaart meer willen.
Ook een rear ventilator waar lucht eruit gezogen wordt zodat de lucht in de kast niet opwarmt.

Ziet er ok uit, ik denk dat het inderdaad dan de kaart kan zijn.

Btw, ik zou inderdaad nog een intake fan toevoegen, ik weet niet of ik het goed zie, maar de rear lijkt op 120cm en de intake 90cm, dat kan negatieve druk veroorzaken, als de GPU warm wordt, gaat warmte mogelijk eerder de ventilators van de CPU in voordat het bij de rear komt.
Daarnaast moeten zowel de CPU als GPU vechten voor de intake.

[ Voor 3% gewijzigd door TweetCu op 18-01-2021 23:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZelianGuy
[...]

[Afbeelding]

Weinig verschil tussen 50% en 100% betekent dat de hoeveelheid lucht die wordt verplaatst door de GPU fans groter is dan de hoeveelheid lucht die wordt verplaatst door je case fans.

Aka meer case flow inbouwen en dan zul je zien de verschillen groter worden en je temperaturen sowieso zullen zakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xera
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-05 09:41
nvm

[ Voor 109% gewijzigd door xera op 19-01-2021 11:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

[...]

[Afbeelding]

Ik wil aanraden om over te stappen naar msi afterburner, zodat mocht je na betere caseflow nog steeds ontevreden zijn met je koeling, dat je nog aan undervolting kan doen. Hiervoor zijn er tig guides, waaronder deze. Ik heb dit gebruikt voor mijn Gigabyte 3070 Aorus master, temperaturen zijn gezakt met 10 hele graden en als mooie voordeel dat ik een stabielere coreclock behaal (1960@925mV, kan beter maar moet de tijd vinden om te finetunen) Forza Horizon 4 speel ik lachend weg op max settings 2560x1440 met 63C als hoogste temperatuur. Idem voor cyberpunk. Fans hoeven ook minder fanatiek op dat moment te draaien. Maar wellicht dat betere caseflow al enorm veel zal schelen, want iChill koelers zijn niet alleen groot, maar ook echt goed als ik de verhalen mag geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:53
Vet! Dank je hier voor. Ik heb onlangs een Lian Li TU150 gekocht met een MSI 3060 Ventus 2x. Vind het nog een beetje een lawaaiig ding, maar dat lijkt perfect voor een deshroud. Heb ik weer wat te doen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Cyleo schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 14:21:
[...]

Vet! Dank je hier voor. Ik heb onlangs een Lian Li TU150 gekocht met een MSI 3060 Ventus 2x. Vind het nog een beetje een lawaaiig ding, maar dat lijkt perfect voor een deshroud. Heb ik weer wat te doen :9
https://www.reddit.com/r/...ase_m1_rtx_3080_ventus_3x

Hier heb ik nog een Reddit thread voor jou met mensen die met jou kaart (min de OC) bezig zijn, maar dan met de Ncase M1, kan je gelijk zien hoe zoiets eruit zou zien.

Ik zeg het maar nogmaals, maar zorg ervoor dat de ventilators zo dicht mogelijk tegen de heatsink zit, anders zal de lucht zichzelf als een muur gedragen en 40% van de lucht niet langs de heatsink komen, denk maar alsof je een waterleiding hebt die onder druk staat, maar er ontstaat een lek, je wilt liever zoveel mogelijk positieve druk, ook is het best als de ventilator zoveel mogelijk binnen de surface van de heatsink blijft om zoveel mogelijk van de airflow daardorheen te forceren.
In een SFF kast zoals NR200P kan het mogelijk wel beter zijn om 14cm te gebruiken en groter dan de surface van de heatsink (zelfs al is dat ietsje minder optimaal voor de GPU), omdat dan alle componenten verse lucht krijgen vanaf de bodem en de videokaart sowieso ietsje koeler is.

Kies ook ventilators die goed zijn in het verplaatsen van veel lucht met goede statische druk.
Zelf ben ik fan van iPPC ventilators (vooral de 14cm), maar die kunnen lawaaierig zijn op hogere snelheden, met handmatige fan curves heb ik persoonlijk geen problemen met die dingen, en als alles goed heet wordt, laat ik ze wel 100% draaien, ik denk erbij van, waarom een ventilator kopen die expres langzamer is voor de stilte, als ik gewoon zelf fancurves kan instellen, en die extra airflow kan benutten wanneer mijn systeem het echt hard nodig heeft of ik dat wens.

Maar willigt zijn de normale voor jou fijner, vooral als stilte belangrijk is.

[ Voor 14% gewijzigd door TweetCu op 19-01-2021 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
--oeps--

[ Voor 99% gewijzigd door TweetCu op 19-01-2021 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
Even een update aan mijn kant.

Zojuist de kaart er uit gehaald en de schroeven rondom de core even strak gezet, 3 schroeven kon ik zonder veel geweld nog 3 slagen aandraaien. Uiteraard kruislings gedaan.

De kast open gelaten, TuneIT er af gekieperd en MSI Afterburner er op gezet. 2 rondes Superposition benchmark en de kaart komt niet hoger dan 73 graden. Wel weer de fans die op 100% gaan blazen. Na het benchmarken zakt de temperatuur gelijk naar 42 graden om geleidelijk af te dalen naar 32 graden. Koeling lijkt me dus in orde fan de kaart, alleen de default fancurve is niet mijn smaak.
Phntm schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 13:54:
[...]
iChill koelers zijn niet alleen groot, maar ook echt goed als ik de verhalen mag geloven.
Dit statement strookt niet met de Tweakers Review. Ik krijg meer het idee dat het normaal is dat deze kaart zo warm en luidruchtig wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZelianGuy
pretpik schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:22:

Zojuist de kaart er uit gehaald en de schroeven rondom de core even strak gezet, 3 schroeven kon ik zonder veel geweld nog 3 slagen aandraaien. Uiteraard kruislings gedaan.

De kast open gelaten, TuneIT er af gekieperd en MSI Afterburner er op gezet. 2 rondes Superposition benchmark en de kaart komt niet hoger dan 73 graden. Wel weer de fans die op 100% gaan blazen. Na het benchmarken zakt de temperatuur gelijk naar 42 graden om geleidelijk af te dalen naar 32 graden. Koeling lijkt me dus in orde fan de kaart, alleen de default fancurve is niet mijn smaak.

[...]

Dit statement strookt niet met de Tweakers Review. Ik krijg meer het idee dat het normaal is dat deze kaart zo warm en luidruchtig wordt.
Klinkt gewoon meer en meer als het feit dat je te weinig airflow hebt. Je hebt een kleine kast waarin je 400 (CPU + GPI) aan warmte creeert. Tja, dan wordt het erg warm. Dat zijn de nadelen van een kleine kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweetCu
ZelianGuy schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:57:
[...]

Klinkt gewoon meer en meer als het feit dat je te weinig airflow hebt. Je hebt een kleine kast waarin je 400 (CPU + GPI) aan warmte creeert. Tja, dan wordt het erg warm. Dat zijn de nadelen van een kleine kast.
Ik denk dat het in dit geval mogelijk niet zijn kast is, tja airflow kan beter want zie dat de CPU en GPU 1 90cm intake delen, maar de GPU zal genoeg lucht krijgen sinds de fan meer naar beneden gericht is, en de onderkant van de kast is open.
Ik zou eerder de CPU warmer zien worden sinds er te weinig airflow daar komt, de warme lucht van de videokaart daarnaartoe gaat.

En mocht men het echt niet zeker weten, dan is er altijd nog de benchtable oplossing, gewoon de moederbord en spul uit de kast, op een houten tafel leggen in een redelijk koele en niet vochtige kamer, voeding ernaast en aansluiten, een 120cm fan pakken, aansluiten, op 100% zetten en richting de onderkant van de GPU richten.

En dan aanzetten en lekker Furmark en eventueel voor de CPU als gewenst Prime95 (Small FFTs) erop afvuren.

Als zo een RTX 3080 nog steeds kuren geeft, dan valt er weinig te doen, ongeacht de kast, behalve misschien een deshroud of koelpasta en koeling pads vervangen, maar als je sowieso toch een andere neemt, zou ik dat nog niet doen als er straks hierom gezeurd wordt bij de winkel.

[ Voor 13% gewijzigd door TweetCu op 19-01-2021 19:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Darksteel83
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-09 21:41
pretpik schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 18:22:

[...]

Zelf heb ik ook de Ventus 3060 TI OC 2x met 2 voedings kabels. Ook last dat de ventilatoren op de kaart veel herrie maakten. Wat nog het beste leek te werken is een extra ventilator die van onder de grafische kaart naar boven blaast. En heb het fanprofiel aangepast in MSI afterburner. Ook heb ik de kaart gelimiteerd op 73 graden de fanspeed op 50%. Het zal vast een paar FPS schelen. Maar ik heb geen herrie meer.

Deze Ventus kaart kan echt herrie maken. De ASUS strix 970 die ik hiervoor had heb ik nog nooit gehoord. Verder is een 3060 TI wel echt top. Maar dit model is vast niet de beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 21:55
Voor degene met een watergekoelde RTX 3090 en een bakplaat als achter kant (iedereen dus :') ) : zag dit net voorbij komen op internet :

https://mp5works.com/

Ziet er interessant uit : geen geboor in je backplate maar wel waterkoeling voor de achterste VRAM modules.

Snap alleen niet helemaal hoe en waar je dit ding op je loop moet aansluiten maar okay

[ Voor 3% gewijzigd door dierkx36 op 19-01-2021 22:53 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:38
WB voor de 3080 FE is binnen...

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/GWsb1EB.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Q1lffVD.png

Mooi dingetje, zwaar en voelt degelijk en is ijskoud in de hand.. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Lord_Dain schreef op zondag 17 januari 2021 @ 13:26:
[...]

Interessant en indrukwekkend. Hij is idd zwaarder met dit blok dan de FE koeling.
Heel benieuwd hoe je ervaringen zijn met het ombouwen van de GPU en welke temps je haalt.

Ik twijfel namelijk nog tussen deze en die van Alphacool, Alphacool schijnt een delta van slechts 9 graden tussen temperatuur in de loop en op de GPU te kunnen behalen.

Waar had je deze besteld? NL lijkt de zilveren versie niet verkrijgbaar.
Mijn temps na een vol uur Red Dead Redemption, maxed out op 3440x1440.
Let wel op dat dit in een SFFPC is van 13.6 liter, met de 3080 FE en een i9 10900k in 1 loop.
2 slim (30mm) radiators van 240mm met totaal 4x Noctua NF-A12x25 PWM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r30vohcOCrOiderRRkfbRigop6k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sCAZ3XrJCxiIfYJnyztLxk62.png?f=fotoalbum_large

Delta van zo’n 11-12 graden dus. Absolute temperatuur zegt niet alles, ik vind deze temps prima, en m’n PC blijft hierbij doodstil (1200RPM noctua’s hoor je niet als je gamed).

Ik heb trouwens wel liquid metal op m’n GPU core. Simpelweg omdat ik m’n MX4 kwijt was B)

Owh en technisch gezien heb ik de in/outlets verwisseld (de spleet boven de lamellen boven de core is nu de uitgang zegmaar), maar EKWB zegt dat het niks uit maakt bij hun blokken, dus.... Dit kwam mij beter uit. :9

[ Voor 16% gewijzigd door _eLMo_ op 20-01-2021 16:41 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inflatable
Sinds gisteren de MSI RTX 3080 Ventus 3x OC in mijn PC zitten en ik moet zeggen dat ik tot nu toe erg tevreden ben over die kaart.. De fans zijn echt veel stiller dan die op de dual fan MSI Ventus RTX 2080, ik hoor ze zelfs onder full load amper tot niet.. Nog niet echt veel getweakt ofzo maar heb hem nu draaien op 975mV en 1950Mhz met geheugen op +1000 wat tot nu toe stabiel is gebleven in een paar gamesessies.. Hij wordt niet warmer dan 68c en zoals ik al zei fans hoor ik niet.. Geen idee wat er mis was met het exemplaar in de Tweakers review, maar die van mij presteert dus gewoon goed.. Ik zal er waarschijnlijk nog wel meer uit kunnen halen als ik er wat meer tijd aanbesteed maar voorlopig vind ik het goed zo..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lord_Dain
_eLMo_ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 16:34:
[...]

Mijn temps na een vol uur Red Dead Redemption, maxed out op 3440x1440.
Let wel op dat dit in een SFFPC is van 13.6 liter, met de 3080 FE en een i9 10900k in 1 loop.
2 slim (30mm) radiators van 240mm met totaal 4x Noctua NF-A12x25 PWM.

[Afbeelding]

Delta van zo’n 11-12 graden dus. Absolute temperatuur zegt niet alles, ik vind deze temps prima, en m’n PC blijft hierbij doodstil (1200RPM noctua’s hoor je niet als je gamed).

Ik heb trouwens wel liquid metal op m’n GPU core. Simpelweg omdat ik m’n MX4 kwijt was B)

Owh en technisch gezien heb ik de in/outlets verwisseld (de spleet boven de lamellen boven de core is nu de uitgang zegmaar), maar EKWB zegt dat het niks uit maakt bij hun blokken, dus.... Dit kwam mij beter uit. :9
Haha top man. Dat is dan toch prima? Ik heb sinds vanavond ook het EKWB blok op de 3080 gemonteerd. Draai hier met front 280mm en top 360mm rads en noctua static pressure fans.

Ik heb even wat benchmarks gedaan om te testen en de temps zijn echt super. Ik blijf ongeveer rond 45 graden onder stress, maar dit is een korte bench van een paar minuten, op langere sessie zal de temp in de loop stijgen en het iets warmer worden, maar tot zover super tevreden:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/WQxU7Ak.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iISqAGJ.png

Niet zo strak als ik zou willen dus dat moet ik een andere keer nog aanpassen.

Ik had een lekkende fitting bij de andere terminal en ik heb het idee dat de schroefdraad van het acryl niet helemaal lekker was. Dus dat was even schrikken maar ik merkte sowieso dat ik met die terminal bijna niet bij de CPU kon komen dus deze terminal is het voor de komende tijd.

Edit: Ik heb overigens Thermal Grizzly Kryonaut gebruikt, kon niet kiezen tussen deze, Arctic Silver, Noctua NH-1 en de bijgeleverde. Zou goed moeten zijn hoop ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Lord_Dain op 20-01-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:36
dierkx36 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 22:50:
Voor degene met een watergekoelde RTX 3090 en een bakplaat als achter kant (iedereen dus :') ) : zag dit net voorbij komen op internet :

https://mp5works.com/

Ziet er interessant uit : geen geboor in je backplate maar wel waterkoeling voor de achterste VRAM modules.

Snap alleen niet helemaal hoe en waar je dit ding op je loop moet aansluiten maar okay
Met kleinere slangen parallel over je in en out van je gpu block dacht ik.

EK komt ook met gekoelde backplates volgens het EVGA forum.
EK confirmed to me that they will be making the active backplate for our FTW3 cards. They could not give me a date though.
https://forums.evga.com/E...or-FTW3-m3161816-p33.aspx

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 21:55
BlaBla1973 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Met kleinere slangen parallel over je in en out van je gpu block dacht ik.

EK komt ook met gekoelde backplates volgens het EVGA forum.

[...]

https://forums.evga.com/E...or-FTW3-m3161816-p33.aspx
Heb vanmiddag al even gemaild met iemand van MP5Works en hij vertelde het :Y

Dacht dat Alphacool ook bezig was een gekoelde backplate voor hun series.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik wilde nog even mijn eerste resultaten 'onder water' delen alhier met de FE 3080:

https://www.3dmark.com/pr/798669
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DzXU56n.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eN83QES.png

Al met al zeer tevreden. Verbruik ligt tussen de 340-350W tijdens deze benchmark. Er is dus nog genoeg headroom tot de 370W om de klok stabiel op 2115 Mhz te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 21-01-2021 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4rKy21
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-05 14:20
Heeft er iemand hier trouwens metro exodus al geprobeerd onder dx12 met rtx dat dan spontaan de game random crashed en vastloopt ? Heb het al 4 of 5x meegemaakt, maar als ik op dx11 speel is er niks aan de hand. Mijn core clock wordt niet hoger als 1900 mhz in deze game op 73 graden dus daar ligt het niet aan. Lees wel vaker dat deze game vaker vastloopt maar mijn vraag is dus. Is dit gerelateerd in combinatie met de rtx 3080 kaarten of gewoon een buggy game ? andere games lopen namelijk niet vast onder dx12. Voor de duidelijkheid ik gebruik een 10700k stock in combinatie met een msi rtx 3080 gaming x trio. en 64 gb aan ram geheugen op 3000 mhz op een msi z490 ace.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-10 18:48

ParaWM

Pro Prutser

Lord_Dain schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 09:14:
Ik wilde nog even mijn eerste resultaten 'onder water' delen alhier met de FE 3080:

https://www.3dmark.com/pr/798669
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Al met al zeer tevreden. Verbruik ligt tussen de 340-350W tijdens deze benchmark. Er is dus nog genoeg headroom tot de 370W om de klok stabiel op 2115 Mhz te houden.
2115, dat is flink!

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lord_Dain
Hij kan nog een tandje harder @2200Mhz target, 975mv, 115% PL. Verbruik 345W.

https://www.3dmark.com/3dm/57097413?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rd7F8FC.png
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rt1IFL8.png

[ Voor 16% gewijzigd door Lord_Dain op 21-01-2021 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phntm

Phntm

Tlingelingeling

Even mijn huidige resultaten ook delen van mijn 3070 Aorus Master:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05fsLCmMnxJDR2sUnu_NNkUiuws=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Jt4dOq9UyZb7UEAWAIjZ8SiS.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DA4hSOnOszqAQM1lrHg7KeuMssA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/pAXf6scxRLeXovGQ2ngKAgWF.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9BZ8rrgkyRQJP5qGQNgS42u9MI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7rkmPTeioppFsRCdhgZa3n3R.png?f=fotoalbum_tile

Draait nu op 1980 (boost zelf van 1965 naar 1980, gpu boost doet vervelend maar blijft stabiel) op 931mV met +950 memory clock boost.

Beetje kleine zelfde route gevolgd in Cyberpunk (waar ik in de eerste run dood ging). Eerste run is stock, altijd links op de plaatjes en rechts is mijn huidige undervolt met lichte OC. Beide runs met +950 boost op memory gedraait. Wattage verschil: Stock gemiddeld 220 vs undervolt gemiddeld 170. Heel duidelijk zie je dat bij "stock" de perfcap alle kanten opgaat, power problemen, vRel, VOP. Niet goed dus. een klein stukje later zie je een kleine maar lange heuvel van 931mV en die draait zonder perfcap problemen. Disclaimer: Grote dip in de afterburner shots komt omdat ik doodging in Cyberpunk (je kent het wel, bugs) oeps, dus die run gauw erna opnieuw kunnen doen.

Nvidia heeft met Ampere een mooie chip neergezet, maar man man man man. GPU Boost kan hier totaal niet meer omgaan. Alles is overigens op Silent BIOS gedaan. Ik moet de OC bios ooit testen, maar vooralsnog zie ik geen reden om daar naar over te stappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y3cYW04V14FZb1gfRXmPEShBL8g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/umC9m6liMSXPpjrtFcYo1U7v.png?f=fotoalbum_large

Mijn settings op dit moment. Ga dit weekend nog beetje hobbyen weer. Ik kan makkelijk de 2000mhz overschrijden lijkt mij. Natuurlijk wel op een hogere voltage. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Phntm op 21-01-2021 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
https://www.highflow.nl/w...lver-special-edition.html

Ouch! Prijzig voor de 3090. En ze zeggen unieke hybrid backplate, maar hij ziet er hetzelfde uit als de passieve van de 3080 special edition?

-Edit: Ah, ik zie dat dit geen nieuws is, haha. Excuus :p
https://www.ekwb.com/shop...rgb-black-special-edition
The "active" cooling part is achieved through a section of the backplate contacting the coldplate, which is then directly cooled by the liquid. The Black variant of this Special Edition water block has a natural anodized aluminum backplate.
Aka, zelfde passieve backplate dus 8)7

[ Voor 76% gewijzigd door _eLMo_ op 21-01-2021 15:29 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaBla1973
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:36
Lord_Dain schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 12:30:
[...]

Hij kan nog een tandje harder @2200Mhz target, 975mv, 115% PL. Verbruik 345W.

https://www.3dmark.com/3dm/57097413?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice!

Ik heb eindelijk bericht dat mijn ek blok onderweg is voor mijn EVGA 3080 FTW3, hoop dat ik ook op 2100/2200 uitkom :P

Computer nr 486 denk ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockxas
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 04-10 16:45
Ik heb vandaag mijn RTX 3090 binnen gekregen en ik probeerde even Warzone te spelen om te checken of het werkt. Alleen slaat mijn computer uit op een gegeven moment. Ik heb de laatst NVIDIA driver geinstraleerd. Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen? Alvast bedankt

i9 core
64 GB RAM
PSU 850 watt
ASUS prime X299 Deluxe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:53
Darksteel83 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:50:
[...]

Zelf heb ik ook de Ventus 3060 TI OC 2x met 2 voedings kabels. Ook last dat de ventilatoren op de kaart veel herrie maakten. Wat nog het beste leek te werken is een extra ventilator die van onder de grafische kaart naar boven blaast. En heb het fanprofiel aangepast in MSI afterburner. Ook heb ik de kaart gelimiteerd op 73 graden de fanspeed op 50%. Het zal vast een paar FPS schelen. Maar ik heb geen herrie meer.

Deze Ventus kaart kan echt herrie maken. De ASUS strix 970 die ik hiervoor had heb ik nog nooit gehoord. Verder is een 3060 TI wel echt top. Maar dit model is vast niet de beste.
Welke kast heb jij? Ik heb namelijk een ITX-kast, en merkte weinig verschil met mijn fans onderin (zitten er ook praktisch tegenaan), vandaar dat ik naar een deshroud kijk. Voor nu heb ik het opgelost met een ondervolt op 875mV/1875 MHz, welke de GPU stil maakt en geen noemenswaardige perfomance lijkt in te leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Rockxas schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:54:
Ik heb vandaag mijn RTX 3090 binnen gekregen en ik probeerde even Warzone te spelen om te checken of het werkt. Alleen slaat mijn computer uit op een gegeven moment. Ik heb de laatst NVIDIA driver geinstraleerd. Weet iemand hoe ik dit het beste kan oplossen? Alvast bedankt

i9 core
64 GB RAM
PSU 850 watt
ASUS prime X299 Deluxe
Heb je DDU gedraaid en een complete reinstall gedaan?
Bij uitslaan denk ik aan een power issue. Welk merk/type PSU is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockxas
Lord_Dain schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:17:
[...]

Heb je DDU gedraaid en een complete reinstall gedaan?
Bij uitslaan denk ik aan een power issue. Welk merk/type PSU is het?
Andere games zoals GTA5 en Witcher 3 op 4K ultra loopt me PC gewoon prima, Ik krijg ook een melding over een safe mode in Warzone?

Het merk is van Cooler Master (850 watt)

Nee ik heb geen DDU gedraaid omdat geforce me kaart meteen updated toen ik me computer opstartte, me vorige kaart was een 2080

[ Voor 12% gewijzigd door Rockxas op 21-01-2021 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Hoi, heeft iemand misschien ervaring met de MSI 3080 Suprim X en de Asus 3080 TUF OC (ik verwacht niet met beiden, maar ik probeer het toch), ik zou graag aanbeveling willen tussen beiden met een NR200 kast, beide ga ik sowieso undervolten en dan OC'en, als nodig is zelfs deshrouden.

Ik heb nu een MSI 3060 TI Gaming X Trio, de RGB Neon op de PCB van de kaart blijkt erg leuk te zijn bij kennisen, met de Suprim zou ik nog steeds zo een RGB ding hebben, met andere kaarten zoals de TUF zou die er niet zijn, maar ik zou dan een RGB Neon strip met 5v 3 pin kabel kunnen kopen, vraag mij wel af of zoiets hetzelfde zou zijn.

De reden is, heb vandaag op een advertentie gereageerd voor een Asus TUF OC 3080 en heb bijna een deal, maar hoopte dat iemand mogelijk nog mij advies of weetjes kon geven wat ik niet wist.

De kaart was blijkbaar gekocht bij Amazon, op hardware.info staat een artikel dat garantie bij Asus overdraagbaar kan zijn als RMA nodig is, maar heb geen ervaring met beide omtrent dit als dat nodig is in de toekomst.

Sowieso ga ik de kaart natuurlijk zien of deze werkt. Voordat ik hem over koop, ik zal gelukkig niet dezelfde ellende meemaken denk ik als met die Gigabyte Gaming OC 3080 en zijn goedkope brakke molex actige PCI-E connector waar pinnen naar achteren gaan.

De kaart is dan €999, en kan ik gelijk morgen ophalen, maar de Suprim bij Azerty ook €999?

Misschien slimmer om te wachten tot de prijzen zijn gedaald tot msrp over paar maanden, of zal dat niet meer gebeuren volgens je magische bol?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5zZNLjstriyir9RbOXm0-ZE01sU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cs9PKN9h4yWo1w60BD17WqW8.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is mijn huidige kast als je wilt weten hoe dat eruit ziet.

[ Voor 22% gewijzigd door TweetCu op 21-01-2021 22:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

i9 core
64 GB RAM
PSU 850 watt
ASUS prime X299 Deluxe
Check voor de zekerheid het volgende:

1) Je Windows Logs - daar staat met uitroeptekens of alertdingen best wel wat nuttigs, hopelijk
2) is de voeding echt voldoende voor je setup? Zie https://outervision.com/power-supply-calculator
3) check je BIOS van je moederbord: het kan zijn dat je kaart zo nieuw is, dat je BIOS het 'spannend' vindt - even wat instellingen checken of een update, en het is geregeld.

:)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
TweetCu schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:12:
Hoi, heeft iemand misschien ervaring met de MSI 3080 Suprim X en de Asus 3080 TUF OC (ik verwacht niet met beiden, maar ik probeer het toch), ik zou graag aanbeveling willen tussen beiden met een NR200 kast, beide ga ik sowieso undervolten en dan OC'en, als nodig is zelfs deshrouden.

Ik heb nu een MSI 3060 TI Gaming X Trio, de RGB Neon op de PCB van de kaart blijkt erg leuk te zijn bij kennisen, met de Suprim zou ik nog steeds zo een RGB ding hebben, met andere kaarten zoals de TUF zou die er niet zijn, maar ik zou dan een RGB Neon strip met 5v 3 pin kabel kunnen kopen, vraag mij wel af of zoiets hetzelfde zou zijn.

De reden is, heb vandaag op een advertentie gereageerd voor een Asus TUF OC 3080 en heb bijna een deal, maar hoopte dat iemand mogelijk nog mij advies of weetjes kon geven wat ik niet wist.
[Afbeelding]
Dit is mijn huidige kast als je wilt weten hoe dat eruit ziet.
Appels met peren;

TUF (OC?) heeft een 1710Mhz boost clock, en 375W power limit, 2x 8pins connector.
Suprim (X) heeft een 1905Mhz boost clock, een 430W power limit, 3x 8pins connector.

Suprim is dus een iets meer premium kaart met echt een joekel van een koelblok, bijna 34cm lang..
Oh en de Suprim heeft 1 HDMI poort minder. Misschien dat dit je helpt in je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Lord_Dain schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:20:
[...]

Appels met peren;

TUF (OC?) heeft een 1710Mhz boost clock, en 375W power limit, 2x 8pins connector.
Suprim (X) heeft een 1905Mhz boost clock, een 430W power limit, 3x 8pins connector.

Suprim is dus een iets meer premium kaart met echt een joekel van een koelblok, bijna 34cm lang..
Oh en de Suprim heeft 1 HDMI poort minder. Misschien dat dit je helpt in je keuze.
Ik zou denken dat de Suprim een stukje koeler zou blijven met de ijzeren backplate en die grotere heatsink, de stock kloksnelheid is ietsje hoger, maar de power limit zou toch niet zoveel moeten uitmaken als ik toch een undervolt en dan een OC doe?

Ik heb wel foto's gezien waar de Suprim in een NR200 past, maar is zo een enorme en zware kaart het wel waard tegenover de Asus TUF kwa performance en temperatuur als beide voor dezelfde prijs zijn?

Ik dacht ook aan een Ventus 3X OC, waarbij ik dan een deshroud doe en de ventilators aan de GPU plug (met eem mini 4 pin>normale 4 pin adapter) kaart zou een stuk koeler zijn, bij de TUF had ook iemand een deshroud gedaan, alleen moest een paar ijzeren flappen verbogen worden richting de heatsink.

De extra HDMI poort is wel handig, maar niet perse nodig, ik heb een Denon receiver en een LG TV, ik gebruik momenteel 1 HDMI 2.1 kabel voor 4K@120 en VRR/Gsync, en een displayport>HDMI naar de receiver voor Dolby Atmos/TrueHD, DTS:X en 5.1.

Ik heb trouwens gekeken bij MSI hoe het werkte kwa garantie, maar ze laten dat volledig via de winkel gebeuren, bij Asus lijkt het alsof ik het zelf bij hun website kon doen? Heb alleen nog geen mobiel nummer gezien omtrent videokaarten en garantie, en MSI doet alleen vragen over hun laptops met dat Nederlandse nummer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
TweetCu schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:37:
[...]

Ik zou denken dat de Suprim een stukje koeler zou blijven met de ijzeren backplate en die grotere heatsink, de stock kloksnelheid is ietsje hoger, maar de power limit zou toch niet zoveel moeten uitmaken als ik toch een undervolt en dan een OC doe?

Ik heb wel foto's gezien waar de Suprim in een NR200 past, maar is zo een enorme en zware kaart het wel waard tegenover de Asus TUF kwa performance en temperatuur als beide voor dezelfde prijs zijn?

Ik dacht ook aan een Ventus 3X OC, waarbij ik dan een deshroud doe en de ventilators aan de GPU plug (met eem mini 4 pin>normale 4 pin adapter) kaart zou een stuk koeler zijn, bij de TUF had ook iemand een deshroud gedaan, alleen moest een paar ijzeren flappen verbogen worden richting de heatsink.

De extra HDMI poort is wel handig, maar niet perse nodig, ik heb een Denon receiver en een LG TV, ik gebruik momenteel 1 HDMI 2.1 kabel voor 4K@120 en VRR/Gsync, en een displayport>HDMI naar de receiver voor Dolby Atmos/TrueHD, DTS:X en 5.1.

Ik heb trouwens gekeken bij MSI hoe het werkte kwa garantie, maar ze laten dat volledig via de winkel gebeuren, bij Asus lijkt het alsof ik het zelf bij hun website kon doen? Heb alleen nog geen mobiel nummer gezien omtrent videokaarten en garantie, en MSI doet alleen vragen over hun laptops met dat Nederlandse nummer....
Ik ken iemand op discord die heet @gilla013 en die heeft hele goede ervaringen met undervolt op de Suprim.. fanspeed max 33%. Misschien dat hij het kan/wil toelichten. Voor dezelfde prijs zou ik altijd het meer premium product kopen, in dit geval is dat de Suprim. Bij ASUS is TUF het 'instap' model en is de STRIX het premium model. Bij MSI is het juist andersom en is de Suprim meer het premium model over de Ventus / Gaming Trio modellen. Dus als ik jou was en het past, zou ik voor de Suprim gaan, dan hoef je ook niet te klooien met leds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Lord_Dain schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:49:
[...]

Ik ken iemand op discord die heet @gilla013 en die heeft hele goede ervaringen met undervolt op de Suprim.. fanspeed max 33%. Misschien dat hij het kan/wil toelichten. Voor dezelfde prijs zou ik altijd het meer premium product kopen, in dit geval is dat de Suprim. Bij ASUS is TUF het 'instap' model en is de STRIX het premium model. Bij MSI is het juist andersom en is de Suprim meer het premium model over de Ventus / Gaming Trio modellen. Dus als ik jou was en het past, zou ik voor de Suprim gaan, dan hoef je ook niet te klooien met leds.
Aha, dan zou ik hem om zijn ervaring kunnen vragen.
Welke Discord kanaal vindt ik hem, of wat is zijn volledige Discord naam (dus met die nummers) zodat ik hem direct kan berichten? Uiteraard moet hij het wel goed vinden dat ik hem direct bericht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online

i9 core
64 GB RAM
PSU 850 watt
ASUS prime X299 Deluxe
Klinkt als de voeding die in Over Current Protection gaat door de hoge stroompieken in milliseconden die een 3090 (en 3080) kan vragen. De OCP trigger is bij sommige voedingen niet zo hoog of iets te snel afgesteld. Komt vaker voor en heb ik zelf gehad met de 3090 icm een Seasonic Titanium Ultra 650W (850W Seasonic komt het soms ook voor). Het begrenzen van de boostcurve bij een spanning tot 1000mV in MSI Afterburner loste het met de 650W Titanium op maar uiteindelijk heb toch een zwaardere 1000W voeding geplaatst omdat ik meer uit de kaart wilde halen.

Dus ik wil je adviseren eens de boostcurve in Afterburner af te vlakken op 850 of 900mV om te zien of je voeding dan niet uitschakelt. Alleen het limiteren van de power limit heeft geen effect op de transient pieken van de GPU, schakelde bij mij alsnog uit, dus even de spanning limiteren. Hetzelfde als een undervolt plaatsen maar nog zonder de standaard clocks te verhogen. Daarmee zou je dat probleem kunnen traceren.

[ Voor 3% gewijzigd door M-spec op 22-01-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockxas
M-spec schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Klinkt als de voeding die in Over Current Protection gaat door de hoge stroompieken in milliseconden die een 3090 (en 3080) kan vragen. De OCP trigger is bij sommige voedingen niet zo hoog of iets te snel afgesteld. Komt vaker voor en heb ik zelf gehad met de 3090 icm een Seasonic Titanium Ultra 650W (850W Seasonic komt het soms ook voor). Het begrenzen van de boostcurve bij een spanning tot 1000mV in MSI Afterburner loste het met de 650W Titanium op maar uiteindelijk heb toch een zwaardere 1000W voeding geplaatst omdat ik meer uit de kaart wilde halen.

Dus ik wil je adviseren eens de boostcurve in Afterburner af te vlakken op 850 of 900mV om te zien of je voeding dan niet uitschakelt. Alleen het limiteren van de power limit heeft geen effect op de transient pieken van de GPU, schakelde bij mij alsnog uit, dus even de spanning limiteren. Hetzelfde als een undervolt plaatsen maar nog zonder de standaard clocks te verhogen. Daarmee zou je dat probleem kunnen traceren.
Ik heb maar een nieuwe voeding besteld van 1000 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
M-spec schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 10:03:
[...]

Oudere Seasonic Prime en Focus Plus hadden inderdaad last van stroompiek problemen, vooral met de RTX 3000 series, op Reddit hadden mensen zelfs uitval problemen met de 1000 Watt Prime's, de nieuwe revisies van deze twee die genoemd Focus GX en Prime TX was dit probleem opgelost, meerdere mensen hadden ook goede ervaringen met de RTX 3080 met deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuner_111
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09-06 10:34
hey all :)

is Inno3D eigenlijk een beetje een goed merk ?

na maanden wachten op een 3080 ben ik het beu en ga ik kijken voor een 3090...

Mvg, Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Rockxas schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 14:50:
[...]

Ik heb maar een nieuwe voeding besteld van 1000 watt
Oke dat heb je snel besloten. Hopelijk daarmee opgelost.
TweetCu schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 15:54:
[...]

Oudere Seasonic Prime en Focus Plus hadden inderdaad last van stroompiek problemen, vooral met de RTX 3000 series, op Reddit hadden mensen zelfs uitval problemen met de 1000 Watt Prime's, de nieuwe revisies van deze twee die genoemd Focus GX en Prime TX was dit probleem opgelost, meerdere mensen hadden ook goede ervaringen met de RTX 3080 met deze.
Ja het is best zonde van de voedingen. Het effect krijg je met een agressieve boost afstelling op een grote chip, om die laatste paar extra frames op het beeld te krijgen. Het is ook niet iets nieuws maar de 3080 en 3090 doen er weer een stap bovenop. De samenstelling van het systeem als geheel doet uiteraard net zo goed mee maar de voeding adviezen van fabrikanten gaan ook niet over nominale belasting zoals veel mensen denken. 'Mijn voeding heeft dan nog 300W over dus moet zat kunnen' maar de pieken zijn niet zichtbaar zonder speciale meetapparatuur. Sommigen hebben weer geen problemen met een oudere 550W gold voeding en trage OCP instelling. Of het wenselijk is is weer en ander verhaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Optimus1982
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 07-02-2021
Nou heb de RTX 3080 FE nu al een tijdje in mijn NZXT H210i case en ben er zeer tevreden mee, geweldig om alles op max en op 4K te spelen ☺️

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X_W3FwL74dcp6nTMZJWuAqbVgSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gAsdElAp7xOKTdnOEPyuJRvB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or-aOIBY--RA1ydBNsWm_0a3C2c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nAePpkYh77LFyZJWKmWenGFL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ie-lahrTcHiwoeUzDiy-fbVe7K8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4aKUKUekc32cOl1tKU2wiiY0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9uRlETkR5Q0kAa4gv2znJCNCmM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fyuQGItLhJutt2jmHVPJRkkE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I61TiUOus-o7EHJMsNcII6Ba2CI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OZhIUcTt7RlSjlDCaJcDegfn.jpg?f=fotoalbum_large

YouTube: RTX 3080 FE (H210i)

Hier wat enkele snel genomen fotos en korte filmpje van mijn systeempje. Let niet op het omgekeerde NZXT kraken X52 logo van de koeler, kreeg hem er niet op de andere manier op want dan drukte de tubes het geheugen aan elkaar wat me niet gezond leek ☺️

En 3dmark linkje:

http://www.3dmark.com/pr/806283

[ Voor 19% gewijzigd door Optimus1982 op 23-01-2021 01:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soppyscroll
  • Laatst online: 00:46
Jaaaah ;') Informatique heeft mijn vervangende RTX 3090 binnen(vorige was kapot), kreeg net nieuwe track en trace link, Hope soo dat die morgen binnen komt. had voor mezelf 2 maanden gegeven maar duurde gelukkig maar anderhalf week.

[ Voor 25% gewijzigd door Soppyscroll op 23-01-2021 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:00
Ik heb net een nieuw systeem in elkaar gezet met een MSI 3070 Suprim X. Nu wil ik met de instelling gaan spelen, maar ben daar nog niet in thuis. MSI Afterburner en 3DMark (de gratis versie) heb ik geïnstalleerd, en nu?
Is het een kwestie van die sliders op standaard waardes zetten en de GPU regelt het daarna allemaal zelf?
Mijn doel zou een ideale performance/warmte/verbruik build zijn. Ik hoef geen topscore te halen.

Wat ik zelf heb gevonden is dit:
https://www.reddit.com/r/...ng_guide_for_rtx_3070_fe/

Maar ik neem aan dat een Suprim X wat meer kan met die huge koeler :+

[ Voor 19% gewijzigd door TheBrut3 op 23-01-2021 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bas
TheBrut3 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 11:49:
Ik heb net een nieuw systeem in elkaar gezet met een MSI 3070 Suprim X. Nu wil ik met de instelling gaan spelen, maar ben daar nog niet in thuis. MSI Afterburner en 3DMark (de gratis versie) heb ik geïnstalleerd, en nu?
Is het een kwestie van die sliders op standaard waardes zetten en de GPU regelt het daarna allemaal zelf?
Mijn doel zou een ideale performance/warmte/verbruik build zijn. Ik hoef geen topscore te halen.

Testen testen testen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@TheBrut3
open Nvidia control panel en voor benchmark draaien:

- Low Latency Mode : off
- Monitor Technology : fixed refresh
- Power Management Mode : prefer maximum performance
- Preferred Refresh Rate : highest available
-Texture Filtering - Quality : high performance

Opnieuw opstarten van computer en dan:

Als je Antivirus hebt -> uitzetten
Windows defender Antivirus -> realtime scannen uitzetten

Benchmark draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306

Met mijn Ventus 3X draai ik nu op 1940Mhz op 875mV, geheugen op +900.
Misschien eens met zulke waarden beginnen en daarvan kijken of je verder kunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TweetCu

Leuk om te zien dat je een Suprim X 3070 hebt kunnen krijgen.
Nou om te beginnen, undervolten en OC is een heel goede manier om alles uit je kaart te halen en de temperatuur en stroomverbruik omlaag haalt, waardoor je kaart minder hard thermal thottled.

Je wilt inderdaad dan Afterburner gebruiken, sinds dit vaak de best werkende programma's is voor dit doel, en met Rivatuner kan je gelijk zo een tekst met informatie toevoegen in games en andere grafische programma's om real-time te volgen wat je huidige temperatuur, kloksnelheid, voltage, etc is.

Wat voor kloksnelheid je kan halen voor een undervolt is gebaseerd of je net een goede batch hebt (ofwel silicon lottery), ook je power limit, maar met undervolt verlaag je het verbruik, dus die maakt niet zo veel uit, en uiteraard de airflow van je kast, de heatsink design, stock of eigen betere ventilators (deshroud), de kwaliteit van de koelpasta en thermal pad op de kaart, kwaliteit van componenten, etc.

De maximale kloksnelheid die je kan halen voordat er crashes of glitches onstaan gaat omlaag als een helling des te lager de voltage, maar des te hoger de voltage, de meer stroom de kaart zuipt en meer warmte genereert, en dus zichzelf automatisch downklokt (thermal throttling).
Undervolten kan met een doel, lage stroom kosten, stilte en lage temperaturen, waarbij andere componenten in de kast ook koel blijven of de hoogste kloksnelheid die je stabiel kan vasthouden (willicht hoger dan stock) vootdat je gaat thermal throttlen en de kaart zichzelf downklokt.

In Afterburner zet je de kloksnelheid lekker 120mhz omlaag, zodat als je jou gekozen voltage de kloksnelheid omhoog zet, deze hoger in de curve boven alle hogere voltage uit springt, op het moment dat je de kloksnelheid dan hebt neergezet waar jij wilt en je op opslaan klikt, veranderd de curve en worden alle daaropvolgende voltages op dezelfde kloksnelheid gezet, je ziet dan een 1 strakke lijn.
wat er dan gebeurd is dat je kaart nooit op een hogere voltage springt dan wat jij hebt gekozen (eg, undervolt), de voltages na 1.093V hoef je niet naar te kijken.

Om snel een mooie voltage te vinden, raad ik je aan om even te googlen op de naam van jou kaart, samen met "undervolt setting", zodat je de settings en moeite van andere kan zien op verschillende fora's zoals Reddit, met hun ervaring en hoe ver ze al zijn gegaan, en deze kan stelen :D, je kan deze setting als base gebruiken en stapjes wijs (20-50mhz) iets lager of hoger gaan gebasseerd op of dit niet stabiel is of je willicht iets hoger kan.
Uiteraard mag je je eigen voltage uitproberen, vele zijn blijkbaar gelukkig op vele kaarten tussen 0.85-0.9V

Om te testen of dit stabiel is, zou ik Unigen Superposition pakken, en dan 1080p High gebruiken, misschien zelfs Medium, omdat je kaart minder hard moet werken, waarom niet Extreme? omdat ik heb gemerkt des te meer frames de kaart eruit pompt, des te warmer het wordt en ik sneller instabiliteit op heb gemerkt, willicht is dit ook voor jou.
Je doet de test dan paar keer, alleen al meer dan 1 keer zodat de kaart warm kan worden, de volgende om te zien wanneer het gaat crashen of je van die groene sterretjes of glitches ziet.

Als je snel de plafond wilt weten hoeveel je kaart kan gebruiken kwa stroom en hoe warm het maximaal gaat worden, wanneer je een of ander game hebt en die je kaart tot het maximale pusht, zou ik Furmark pakken, MSAA uit laten zodat je kaart zoveel mogelijk frames gaat produceren, hoogste resolutie kiezen wat je scherm kan, en dan aan zetten (fullscreen of windowed maakt niet uit).

Oja, ook handig om HWINFO te hebben, handig programma om zeer veel informatie te kunnen lezen kwa de gang van je hele systeem en kaart, klik bij eerste opstart "Sensors Only".

Veel plezier en belangrijke is geduld en vrije tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeStef
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-10 17:50
TweetCu schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:37:
[...]

Dat is op papier maar de realiteit is anders.

Mijn TUF OC boost standaard naar 2025. Heb wel undervolted naar 0.860V op 1935MHz , temps nooit boven de 65° gezien en zeer stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
LeStef schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:15:
[...]

Dat is op papier maar de realiteit is anders.

Mijn TUF OC boost standaard naar 2025. Heb wel undervolted naar 0.860V op 1935MHz , temps nooit boven de 65° gezien en zeer stil.
Klopt, maar sinds ze allebei dezelfde prijs waren op het moment, en ik jaren ermee wil gaan doen, heb ik uiteindelijk toch maar besloten bij de Gaming X Trio of Suprim (deze in bestelling) te blijven, omdat de RGB toch erg wenselijk voor mij zijn, de Suprim past ook in mijn NR200 blijkbaar, dus ik ga het maar proberen, ik heb genoeg geduld :).

En waarom misschien de Gaming X Trio als de Suprim niet helemaal bevalt? Omdat bij deze de RGB Neon strip op de PCB zit en niet de shroud, dus als ik een deshroud doe, hou ik de RGB, en kan ik 2*140cm fans plaatsen.

Ik heb al dit getest op mijn 3060 TI Gaming X Trio, deshrouden was erg makkelijk (ben al eerder bekend mee met dit), zitten vrij lage stengels op de heatsink die de kabels van ventilators vasthouden, maar die zijn gelukkig laag genoeg om niet tegen de bladen te komen van mijn 2* Noctua 14cm iPPC 2000 fans.
Bij de RGB connectors moet wel oppassen, de kabels zitten niet stevig vast aan de shroud en met iets teveel kracht trek je ze zo van de soldeerpunt los.

Voor de ventilators moet je lichtjes ijzeren stengels buigen om de kabels en connectors los en erdoorheen te krijgen, gelukkig vergt het niet veel kracht, maar kijk natuurlijk uit dat je niet te ver gaat en dingen breekt.

Het terugzetten van de fans en shroud ging ook gemakkelijk, min een zwart connectoortje voor de RGB aan de onderkant, de kabel is vrij kort en wilt graag in een bepaalde oriëntatie (kabel wil 90° en liggen, maar moet 180° en staan), de aansluitjng zit ook net ietsje geplaatst onder de heatsink dat het vrij moeilijk teruggaat. De andere rode RGB kabel ging wel veel makkelijker, gewoon erop leggen en met plastic stokje naar beneden duwen..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBHgkwkxHlrk3Ddz-A9kwO7orJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQPncZzAswbkeyG5rKJ7QGfu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Bv0DUvqrr-HmVTKTtJtosB1x0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTFp7XnathOvDutQd6JDUVjo.jpg?f=fotoalbum_large

Nou ben ik alleen nog nieuwsgierig of MSI en Informatique het toelaten dat ik de koelblok eraf schroef en de koelpasta vervang met gc-extreme, net zoals ik met mijn GTX 1060 heb gedaan en lagere temperaturen kreeg.

[ Voor 70% gewijzigd door TweetCu op 23-01-2021 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
Even een vraag tussendoor, ik krijg straks een nieuwe gigabyte rtx 3090 omdat vorige doa had, Nu had ik hem al beetje anders geklokt, blijft deze instellingen ook automatisch bij de nieuwe of moet ik de videokaart opnieuw klokken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oneshot1tkil
  • Laatst online: 31-01 13:02
verkeerde topic excuses

[ Voor 112% gewijzigd door oneshot1tkil op 23-01-2021 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Soppyscroll schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:05:
Even een vraag tussendoor, ik krijg straks een nieuwe gigabyte rtx 3090 omdat vorige doa had, Nu had ik hem al beetje anders geklokt, blijft deze instellingen ook automatisch bij de nieuwe of moet ik de videokaart opnieuw klokken
Ik weet dat als je een andere kaart erin stopt, dat je OC curve dan weg zijn, maar niet of dit ook zou zijn als je andere dezelfde kaart erin stopt?

Misschien even een foto maken of de voltage en MHz opschrijven, kan kan je het zo in een seconde terugzetten.

Maar let wel, als je een bepaalde voltage en OC hebt ingesteld, kan het zijn dat het bij de nieuwe net niet werkt vanwege silicon lottery, of dat je geluk hebt en paar MHz omhoog kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soppyscroll
TweetCu schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:49:
[...]

Ik weet dat als je een andere kaart erin stopt, dat je OC curve dan weg zijn, maar niet of dit ook zou zijn als je andere dezelfde kaart erin stopt?

Misschien even een foto maken of de voltage en MHz opschrijven, kan kan je het zo in een seconde terugzetten.

Maar let wel, als je een bepaalde voltage en OC hebt ingesteld, kan het zijn dat het bij de nieuwe net niet werkt vanwege silicon lottery, of dat je geluk hebt en paar MHz omhoog kan.
Vorige videokaart was doa, maar heb wel ergens nog wel screenshot gemaakt. Zet hem eerst wel weer terug op de standaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Soppyscroll schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 14:05:
Elke chip is anders dus wellicht dat het werkt, kan ook zijn dat ie meer kan of dat het een zwakker broerjte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Lord_Dain schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:20:
[...]

Appels met peren;

Ze boosten beiden gewoon boven 2000mhz er zit stock niet zoveel verschil in, al lijkt het uit de specs wel.
De suprim slurpt wel veel meer stroom voor een paar fps extra.
Heb zelf een 3080 aorus master die 1845 boost klok heeft maar die piekt soms ook tot 2010mhz.
De suprim is wel de beste gpu van alle kaarten vind ik maar niet omdat je er nu zoveel fps bij gaat krijgen, hij is stil mooi en koel. :)
Maar 1 hdmi poort is echt zonde, maar de meesten hebben ook niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lord_Dain
Goofy1978 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:00:
[...]

Ze boosten beiden gewoon boven 2000mhz er zit stock niet zoveel verschil in, al lijkt het uit de specs wel.
Heb zelf een 3080 aorus master die 1845 boost klok heeft maar die piekt soms ook tot 2010mhz.
De suprim is wel de beste gpu van alle kaarten vind ik maar niet omdat je er nu zoveel fps bij gaat krijgen, hij is stil mooi en koel. :)
Helemaal juist natuurlijk en dan heb je ook nog de binning lottery. Denk dat de meeste 3080 chips allemaal binnen de zoveel % van elkaar liggen en dan komt het vooral aan op koeling en looks. In dit geval denk ik dat als je beide kaarten voor hetzelfde bedrag kan kopen dat ik zelf dan altijd voor de Suprim X zou gaan.

Heb zelf trouwens heel lang in wachtrijen gestaan voor de Asus TUF 3080 maar het heeft niet zo mogen zijn, Asus' eigen schuld doordat ze alleen maar OC varianten hebben gebouwd in 't begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Lord_Dain schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:34:
[...]

Helemaal juist natuurlijk en dan heb je ook nog de binning lottery. Denk dat de meeste 3080 chips allemaal binnen de zoveel % van elkaar liggen en dan komt het vooral aan op koeling en looks. In dit geval denk ik dat als je beide kaarten voor hetzelfde bedrag kan kopen dat ik zelf dan altijd voor de Suprim X zou gaan.

Heb zelf trouwens heel lang in wachtrijen gestaan voor de Asus TUF 3080 maar het heeft niet zo mogen zijn, Asus' eigen schuld doordat ze alleen maar OC varianten hebben gebouwd in 't begin.
Voor mij was de extra HDMI poort wel leuk, maar niet nodig, want heb een aantal displayport naar HDMI 2.0b kabels, waaronder ook dit hele leuke ding:
https://www.amazon.com/Di...-Technology/dp/B01MG7BRMP
Kan je gewoon 4K@60 of 1440p@120 en HDR+VRR zonder probleem, heb ik getest met een HDMI kabel van UGreen.
Maar voor mij ging het voornamelijk zodat ik audio apart naar mijn receiver kon sturen met ongecomprimeerde Dolby Atmos, DTS:X en 5.1.2 speakers, en de HDMI 2.1 direct op de TV voor de andere leuke dingen.

Voor zulke hoge prijzen ga ik zelf niet voor de eerste beste kaart, omdat de TUF OC en de Suprim X even duur waren (de TUF OC is nu nog duurder), ga ik natuurlijk voor de Suprim X, maar zelfs dan nog zou ik liever deze kiezen, omdat ik de RGB graag wil en de kaart van iets meer premium zou moeten zijn (het zilver staat ook mooi bij mij Mugen 5).

Anders zou ik denk ik nog steeds de Gaming X Trio nemen, omdat bij een undervolt en OC ze allemaal wel goed zullen prestreren, de RGB zit trouwens bij de Trio op de PCB en niet de shroud, dus bij een deshroud verlies je de RGB niet, ook is het een eitje om te deshrouden en kan je er gewoon een 14cm fan onder kwijt tegen de heatsink aan met kabelbinders, want de heatsink tabs zijn laag genoeg, en deze heeft een mini 4 pin poort, ik las trouwens dat bij Asus ze vaak proprietary 6 pin aansluitingen plaatsen. Bij de TUF zaten er ook vrij lange tabs op die je wel moest buigen richting de heatsink.

In ieder geval, prijzen zou ik dolgraag omlaag zien gaan, maar met de schaarste zie ik wel heel veel mensen meerdere kaarten tegelijk kopen (veel meer dan nu) en verkopen voor dezelfde prijzen als wat er nu gaande is, (maar dan is er wel veel minder incentive voor ons om ze te kopen, omdat kort wachten in de wachtrij je een veel goedkopere prijs dan zou geven) dus de schaarste moet opgelost worden en winkels moeten iets beter verifiëren of echte (niet bot) en eerlijke kopers die dingen van hun kopen.

Oja, dat gedoe met die minerrs die alles per 1000'en opkopen moet STOPPEN

[ Voor 14% gewijzigd door TweetCu op 23-01-2021 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22-09 11:47
Ik weet dat het intussen een klassieke vraag is, maar heeft het nut voor meer te gaan dan een RTX 3070 als je op 1080p high refresh rate gamet? Iemand hier met ervaringen en/of tips hierover?

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07:59
Tricolores schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:29:
Ik weet dat het intussen een klassieke vraag is, maar heeft het nut voor meer te gaan dan een RTX 3070 als je op 1080p high refresh rate gamet? Iemand hier met ervaringen en/of tips hierover?
Nee, niet echt, zelfs een 3060Ti zou prima volstaan in dat geval. Beter nog, een 2070 zou ook al prima volstaan denk ik. Waarom wil je upgraden?

[ Voor 9% gewijzigd door Koldur op 24-01-2021 09:43 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tricolores
Koldur schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:35:
[...]

Nee, niet echt, zelfs een 3060Ti zou prima volstaan in dat geval. Beter nog, een 2070 zou ook al prima volstaan denk ik. Waarom wil je upgraden?
Omdat VEGA56. Lijkt me gezien de sprong in prestaties van de nieuwe generatie reden genoeg :+

Ging de kat uit de boom kijken, maar kan een RTX3070 "krijgen" aan de adviesprijs. Vandaar de vraag.

Ryzen 7 9800X3D - Gigabyte X870E AORUS ELITE WIFI7 - G.Skill Flare X5 F5-6000 (32GB) - Sapphire Nitro+ RX9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darksteel83
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-09 21:41
Cyleo schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 20:24:
[...]

Welke kast heb jij? Ik heb namelijk een ITX-kast, en merkte weinig verschil met mijn fans onderin (zitten er ook praktisch tegenaan), vandaar dat ik naar een deshroud kijk. Voor nu heb ik het opgelost met een ondervolt op 875mV/1875 MHz, welke de GPU stil maakt en geen noemenswaardige perfomance lijkt in te leveren.
Zelf heb ik een Define R5. Maar een goede undervolt lijkt me het beste. Dan gebruik je ook gewoon minder energie. Ik zal eens kijken of ik dat ook voor elkaar krijg. En hoe laag het kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweetCu
Heb mijn tekst even hiernaartoe gekopieerd omdat ik de levertijd en beschikbaarheid thread niet wilde overspoelen...
Okasha schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 08:45:
[...]

Ja daarom wil ik de ventus oc 3x omdat die met deshroud zo netjes in mijn nr200 kan met 2x120x25 fan eronder. Ik kijk wel even wat ik doe en ga zo even Googlen of dat met deze ook kan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBHgkwkxHlrk3Ddz-A9kwO7orJA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OQPncZzAswbkeyG5rKJ7QGfu.jpg?f=fotoalbum_large

Ja hoor, het kan :) (3060 TI Gaming X Trio).
Er zitten paar hele lage ijzeren uitsteeksels om de ventilator kabels vast te houden, maar ze zijn laag genoeg dat ze niet in mijn Noctua ippc 14cm 2000rpm komen.

Wat je niet kan, is de ventilator de andere kant op zetten (zuigen), alleen naar de heatsink blazen... als je de op de hele heatsink plaatst en dus op de uitsteeksels.

Let wel op een ding, er zijn 2 kabels voor RGB, een rode en een zwarte, die zijn allebei vrij makkelijk eruit te halen (mits voorzichtig, de kabels zitten niet extra stevig vast aan de shroud, als je eraan trekt, trek je direct aan de soldeerpunten, dus voorzichtig zijn dat je ze niet erafript), als je alles teug wilt zetten, gaat de rode er simpel in, maar de zwarte is een heel stuk lastiger, omdat de kabel vrij stevig is en graag in een andere oriëntatie wilt hangen dan de aansluiting op de PCB (90° of zijwaarts liggend in plaats van 180° en naar beneden hangend)...
En je moet tools hebben om ze erin te duwen, sinds ze allebei half onder de heatsink zitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lB0dhLEWlh5yNeQ-4BNmU-eWZi0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFbCSC1z6koDCkY53w8Fogcm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Bv0DUvqrr-HmVTKTtJtosB1x0c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YTFp7XnathOvDutQd6JDUVjo.jpg?f=fotoalbum_large

Hier is tie weer in elkaar, met alles werkend (maar veel moeite met de zwarte kabel).

Oh en vergeet niet, meeste fan poorten kunnen max 0.8-1A 12v (bij sommige moederborden staat voor waterkoeling 2A, maar dat is voor 24V, en soms zie je teksten als 3A, maar dat is meestal de RGB header) als je mini 4 pin > normale 4 pin fan adapters (highflow.nl) gaat gebruiken, overschreid de hoeveel power dat die dingen mogelijk kunnen outputten niet.

Oh btw, als je een NR200 gebruikt, raad ik je niet zo snel aan om een ventilator te plaatsen tegen de zijpaneel, waarom? Heb gemerkt dat dan de warme lucht van de GPU beneden blijft en dat de GPU dan 5°C omhoog gaat. Dit is wat ik bedoel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nF5cwD9mCCU5EXyGyiOlSPXI0Cc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mBCha90hgwBmrBaRLLSI933Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonwith
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 11-03 19:39
Sorry verkeerd topic

[ Voor 84% gewijzigd door dragonwith op 26-01-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterKoblenz
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03:34
Tuner_111 schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 18:24:
hey all :)

is Inno3D eigenlijk een beetje een goed merk ?

na maanden wachten op een 3080 ben ik het beu en ga ik kijken voor een 3090...

Mvg, Bram
Same question. Ik zit te kijken naar een 3080, en ik verwacht niet dat de prijs significant gaat dalen de komende weken. Wellicht dat en 3090 dan meer value for money geeft? Aan de andere kant is er ook geen FE te vinden voor MRSP.... En dan is een 3080 wel gewoon de helft van de prijs.

Inno3d ken ik verder ook niet goed. Op internet zijn wisselende verhalen te vinden over de kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-10 21:10
DieterKoblenz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:46:
[...]

Same question. Ik zit te kijken naar een 3080, en ik verwacht niet dat de prijs significant gaat dalen de komende weken. Wellicht dat en 3090 dan meer value for money geeft? Aan de andere kant is er ook geen FE te vinden voor MRSP.... En dan is een 3080 wel gewoon de helft van de prijs.

Inno3d ken ik verder ook niet goed. Op internet zijn wisselende verhalen te vinden over de kaarten.
Ik heb zelf voor korte duur een Inno3D 3080 X3 gehad en vond het voor mijn doen te luidruchtig. Dit was echter wel op stock, heb het niet geundervolt dus wie weet wat daar uit te halen valt. Niet kunnen testen gezien ik snel erna een 3080 Asus TUF kon snappen van Amazon :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-10 09:28
Goofy1978 schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 22:00:
[...]

YouTube: Which RTX 3070 to BUY and AVOID! 38 cards compared! Ft. Asus, MSI, E...

Hier wel mooi in beeld gebracht wat de "premium" kaarten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
DieterKoblenz schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:46:
[...]

Hier ook een Inno3D X3 3080, kaart is luidruchtig onder load maar aardig stil te krijgen door een custom fancurve te maken. Door de fans maximaal op 60% te laten draaien gaat de temperatuur naar 77 graden ipv 74. Undervolten niet uitgeprobeerd.

Buiten de luidruchtige fans heb ik er eigenlijk niks op aan te merken.

[ Voor 4% gewijzigd door pretpik op 26-01-2021 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-10 09:28
Tricolores schreef op zondag 24 januari 2021 @ 09:29:
Ik game ook nog op 1080p 144 of 240hz.
3070 totaal geen moeite, maar mijn 7600k moet gewoon nog een upgrade krijgen (denk dat 5600x ofzo wordt)
Want bij bijvoorbeeld Cyberpunk dan is mijn cpu vol bezig en de videokaart wordt amper wakker heb ik het idee.

Maar een scherm is ook eenvoudig te upgraden :)

Disclaimer: heb niet betaald voor mijn kaart, dus dan is het makkelijk. Maar met de huidige prijzen denk ik dat een 3060ti een betere aankoop is, want als ik zie dat mijn kaart bij megekko nu 1149 kost dan was een 3080 eigenlijk beter te doen qua prestaties voor de prijs |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricolores
kneusteun schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Ik game ook nog op 1080p 144 of 240hz.
3070 totaal geen moeite, maar mijn 7600k moet gewoon nog een upgrade krijgen (denk dat 5600x ofzo wordt)
Want bij bijvoorbeeld Cyberpunk dan is mijn cpu vol bezig en de videokaart wordt amper wakker heb ik het idee.

Maar een scherm is ook eenvoudig te upgraden :)

Disclaimer: heb niet betaald voor mijn kaart, dus dan is het makkelijk. Maar met de huidige prijzen denk ik dat een 3060ti een betere aankoop is, want als ik zie dat mijn kaart bij megekko nu 1149 kost dan was een 3080 eigenlijk beter te doen qua prestaties voor de prijs |:(
Ik kan waarschijnlijk een 3070FE "krijgen" aan MSRP, via een vriend die Nvidia partner is. Zelfs hij kan trouwens niet aan andere kaarten raken, zegt veel over de actuele schaarste.

Anyway, vandaar dus de vraag. Ik zat eigenlijk in de markt voor een RX-6800 (al dan niet XT) van AMD.

Pagina: 1 ... 39 ... 54 Laatste

Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:

• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
en ook niet voor levertijden en prijzen!

Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.