[NVIDIA GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 40 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 25 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:28
Tricolores schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 16:42:
[...]

Ik kan waarschijnlijk een 3070FE "krijgen" aan MSRP, via een vriend die Nvidia partner is. Zelfs hij kan trouwens niet aan andere kaarten raken, zegt veel over de actuele schaarste.

Anyway, vandaar dus de vraag. Ik zat eigenlijk in de markt voor een RX-6800 (al dan niet XT) van AMD.
Dan zou ik die FE pakken en die ruilen/verkopen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
kneusteun schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Ik game ook nog op 1080p 144 of 240hz.
3070 totaal geen moeite, maar mijn 7600k moet gewoon nog een upgrade krijgen (denk dat 5600x ofzo wordt)
Want bij bijvoorbeeld Cyberpunk dan is mijn cpu vol bezig en de videokaart wordt amper wakker heb ik het idee.

Maar een scherm is ook eenvoudig te upgraden :)

Disclaimer: heb niet betaald voor mijn kaart, dus dan is het makkelijk. Maar met de huidige prijzen denk ik dat een 3060ti een betere aankoop is, want als ik zie dat mijn kaart bij megekko nu 1149 kost dan was een 3080 eigenlijk beter te doen qua prestaties voor de prijs |:(
Hier kun je een overzicht vinden van Cyberpunk 2077 community test van systeem combinaties op verschillende resoluties, met en zonder Ray Tracing. Dan heb je een idee wat mogelijk is en of een eventuele upgrade zinvol is.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweetCu
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 20-09 13:35
kneusteun schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 14:56:
[...]

Ik game ook nog op 1080p 144 of 240hz.
3070 totaal geen moeite, maar mijn 7600k moet gewoon nog een upgrade krijgen (denk dat 5600x ofzo wordt)
Want bij bijvoorbeeld Cyberpunk dan is mijn cpu vol bezig en de videokaart wordt amper wakker heb ik het idee.

Maar een scherm is ook eenvoudig te upgraden :)

Disclaimer: heb niet betaald voor mijn kaart, dus dan is het makkelijk. Maar met de huidige prijzen denk ik dat een 3060ti een betere aankoop is, want als ik zie dat mijn kaart bij megekko nu 1149 kost dan was een 3080 eigenlijk beter te doen qua prestaties voor de prijs |:(
Ryzen 5600 is erg mooie processor, blijft in het algemeen veel makkelijker onder 63°C bij vol gebruik (heb er Prime95 Small FFTs op los gezet met Mugen 5) en presteert heel goed. Vooral met emulators kan je betere prestaties verwachten (bijvoorbeeld met Cemu en Breath of the Wild krijgen mensen 20+FPS), omdat alle cores nu direct met elkaar kunnen praten in plaats van 3 aan 3 gescheiden en latency.

-=--=--=--=--=--=--=-

Heb trouwens even bericht met MSI en Coolblue mocht iemand het interessant vinden, Coolblue vond het helemaal goed als je de koelpasta vervangt (heatsink eraf haalt) en shroud en stock ventilators eraf haalt, maar ze gaven aan dat ze niet wisten of MSI dit ok vond, dus even MSI bericht (telefonisch in Nederland doen ze alleen laptops en PC's), kreeg bericht dat als de fabriekszegel verbroken is onder welke reden ook, je garantie vervalt, maar ze zeiden niets over het eraf halen van de shroud (en als ik hardware.info mag geloven, is dat toegestaan, mits je de shroud weer netjes terugzet bij RMA).

Ik was er niet zeker over of die garantie behouden blijft alleen in Amerika (daar was blijkbaar dat stickertje niet wettelijk bruikbaar en gaf iemand van MSI aan dat het alleen was om newbies af te schrikken) of dat dit ook voor Europa, Nederland, Poland geldt, dus dat is een mysterie opgelost.

Hier de mail:

-=--=--=--=--=--=--=-
Beste,

Bedankt voor uw bericht.

Het is uw keuze om de thermal paste te vervangen/zegel te verbreken. Op dat moment zal het apparaat buiten de garantie vallen.

Het maakt hierbij niet uit hoeveel ervaring iemand heeft in deze handelingen. U kiest ervoor om het risico te nemen dat het apparaat in de toekomst niet meer goed zal werken. Natuurlijk hopen wij dat, als u het doet, dit niet zult meemaken.

Best Regards
-=--=--=--=--=--=--=-

[ Voor 47% gewijzigd door TweetCu op 26-01-2021 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TweetCu schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:17:
Heb mijn tekst even hiernaartoe gekopieerd omdat ik de levertijd en beschikbaarheid thread niet wilde overspoelen...

[...]

[Afbeelding]

Ja hoor, het kan :) (3060 TI Gaming X Trio).
Er zitten paar hele lage ijzeren uitsteeksels om de ventilator kabels vast te houden, maar ze zijn laag genoeg dat ze niet in mijn Noctua ippc 14cm 2000rpm komen.

Wat je niet kan, is de ventilator de andere kant op zetten (zuigen), alleen naar de heatsink blazen... als je de op de hele heatsink plaatst en dus op de uitsteeksels.

Let wel op een ding, er zijn 2 kabels voor RGB, een rode en een zwarte, die zijn allebei vrij makkelijk eruit te halen (mits voorzichtig, de kabels zitten niet extra stevig vast aan de shroud, als je eraan trekt, trek je direct aan de soldeerpunten, dus voorzichtig zijn dat je ze niet erafript), als je alles teug wilt zetten, gaat de rode er simpel in, maar de zwarte is een heel stuk lastiger, omdat de kabel vrij stevig is en graag in een andere oriëntatie wilt hangen dan de aansluiting op de PCB (90° of zijwaarts liggend in plaats van 180° en naar beneden hangend)...
En je moet tools hebben om ze erin te duwen, sinds ze allebei half onder de heatsink zitten.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hier is tie weer in elkaar, met alles werkend (maar veel moeite met de zwarte kabel).

Oh en vergeet niet, meeste fan poorten kunnen max 0.8-1A 12v (bij sommige moederborden staat voor waterkoeling 2A, maar dat is voor 24V, en soms zie je teksten als 3A, maar dat is meestal de RGB header) als je mini 4 pin > normale 4 pin fan adapters (highflow.nl) gaat gebruiken, overschreid de hoeveel power dat die dingen mogelijk kunnen outputten niet.

Oh btw, als je een NR200 gebruikt, raad ik je niet zo snel aan om een ventilator te plaatsen tegen de zijpaneel, waarom? Heb gemerkt dat dan de warme lucht van de GPU beneden blijft en dat de GPU dan 5°C omhoog gaat. Dit is wat ik bedoel:
[Afbeelding]
Ah nice! Is die 3060ti verder gelijk aan de 3080 versie? Ik zag inderdaad ook op Reddit al voorbeelden, de haakjes lijken verder geen probleem te zijn. Wellicht ga ik wel gewoon verder met de Gaming X en zet ik de Ventus in de verkoop, ik kijk even. Heb nog 2x Noctua 120x15 slim liggen en nog 1x 140mm, maar ik denk dat ik toch die nieuw bestel, want die hebben meer statische druk. Vervolgens met wat ductape oid een kleine tunnel naar de heatsink maken.

Het verwijderen van die 140mm op rechts is wel goed idee, daar ga ik eens mee experimenteren. Links moet hij wel blijven, want die coolt mijn CPU.

Ben benieuwd morgen :) Hier de foto's van de huidige build met RTX2070.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u33V23874rU5zJx9oF-0KKFF4IM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b1jDFSeT14zFynRfMJ0KLELk.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LG2pX8vYca28nw9d0cHXTN7Z5eU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AFF8L4oh5VCjBDwsqQUVDm91.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Okasha schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 19:28:
[...]

Ah nice! Is die 3060ti verder gelijk aan de 3080 versie? Ik zag inderdaad ook op Reddit al voorbeelden, de haakjes lijken verder geen probleem te zijn. Wellicht ga ik wel gewoon verder met de Gaming X en zet ik de Ventus in de verkoop, ik kijk even. Heb nog 2x Noctua 120x15 slim liggen en nog 1x 140mm, maar ik denk dat ik toch die nieuw bestel, want die hebben meer statische druk. Vervolgens met wat ductape oid een kleine tunnel naar de heatsink maken.

Het verwijderen van die 140mm op rechts is wel goed idee, daar ga ik eens mee experimenteren. Links moet hij wel blijven, want die coolt mijn CPU.

Ben benieuwd morgen :) Hier de foto's van de huidige build met RTX2070.

[Afbeelding][Afbeelding]
3060 TI zal in zware games wat minder hoge prestaties behalen, er zijn benchmarks online als je wilt checken, maar oudere high end games zoals Nioh en Furi haal ik gewoon 4K@60 en 120 met gemak op hoogste settings, waar de GTX 1060 vast zat op 1080p hoogste settings en bij 1440 zou vastlopen.

Maar in het algemeen haalt het in de zwaarste games gewoon 58-62fps op tenminste 1080p met dlss op 720 en ray tracing, de 3070 haalt dan 8-13dps meer, maar verder komt de 3060 TI dus op het randje en betaal je bij de 3070 dus voor een iets beter dan gewoon goede prestaties.

Je hebt trouwens al een RTX 2070, die is ok? Speel je op 1440p, dan zal de 3060 TI series niet super veel toevoegen denk ik (wel wat, ietsje onder de 2080 TI), behalve misschien in de nieuwe hele zware games, vooral met ray tracing (als je dat belangrijk vindt..).
Op 4K zal het wel toevoegen, vooral als een mooie grote TV gebruikt en 120fps wilt behalen op 4K.

Ja inderdaad, de ventilator aan de linkerkant zou ik niet weghalen, de rechterkant wel, want in deze kast wordt heel veel van het warme lucht naar de bovenkant getrokken, en verwacht dus dat die ventilator aan de rechterkant turbulentie creëert.
Btw, ik zou is met HWINFO kijken hoe warm/heet je HDD en eventueel SSD's binnen de frontpaneel worden tijdens gamen, heb gemerkt dat die weleens goed kunnen opwarmen.
Wat daar gevaarlijk aan is, als het zomer wordt, wordt de basis temperatuur van de kamer hoger, dus komt er op de temperatuur die je ziet 3-7°C binnenkort, als ze dan voor een lange tijd 48-52°C zijn en dat elke dag, gaan ze waarschijnlijk een stuk sneller slijten.

Van de nieuwe ventilators weet ik nog niets af, ik gebruik zelf iPPC ventilators (12cm 3000rpm, 14cm 2000rpm), die kunnen heel hard blazen, maar ook snel geluid maken als je de curves niet goed instelt.
Vooral die 14cm is heel hard, maar zijn stil vanaf 35%.

Ik zou niet meteen je kaart wegdoen, kijk eerst of die nieuwe kaart het waard is, vooral met de huidige prijzen, want dan kan je hem terugsturen.

Bij mijn oude MSI GTX 1060 6GB gebruikte ik altijd taairip/kabelbinders in schroefgaten van ventilators om ze tegen de heatsinks te houden, ik haal dan de shroud en stock ventilators eraf, omdat die alleen maar als muur fungeren voor de sterkere airflow.

Btw, je hoeft niet perse te deshrouden, is meer als je de kaart iets verder wil pushen en temperaturwn wilt verlagen, maar als je kaart al goed werkt, hoeft het niet.
De nieuwe Ryzen 5600X blijft in het algemeen een stuk koeler onder load dan de 3600.

[ Voor 13% gewijzigd door TweetCu op 26-01-2021 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Nou, ik mag jullie verlaten. Vanmiddag mijn 3080 Vision opgehaald bij de Gamma (besteld bij cdromland). Veel succes nog met wachten allemaal en hopen dat de drukte en prijzen snel gaan afnemen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweetCu
DeNachtwacht schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 20:49:
Nou, ik mag jullie verlaten. Vanmiddag mijn 3080 Vision opgehaald bij de Gamma (besteld bij cdromland). Veel succes nog met wachten allemaal en hopen dat de drukte en prijzen snel gaan afnemen.
Veel plezier ermee, en post binnenkort je kast eens als je dat leuk vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik ben bang dat ik geen style award ga krijgen, de vision is volledig wit en de rest van mijn borderbord zwart... Met de huidige schaarste was kritisch zijn naar de kleur niet prioriteit 1 ;), de kast staat toch onder het bureau.

[ Voor 22% gewijzigd door DeNachtwacht op 26-01-2021 21:16 ]

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
DeNachtwacht schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 21:12:
Ik ben bang dat ik geen style award ga krijgen, de vision is volledig wit en de rest van mijn borderbord zwart... Met de huidige schaarste was kritisch zijn naar de kleur niet prioriteit 1 ;), de kast staat toch onder het bureau.
Een zwarte kast met witte of zilveren componenten kan ook mooi zijn hoor.
https://images.app.goo.gl/aAbFUzuBd4gRQBBF6"
https://images.app.goo.gl/DhvQm8C5BRFTJgMn7
https://images.app.goo.gl/TeN7py4XYAnmHEF56

[ Voor 37% gewijzigd door TweetCu op 26-01-2021 21:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-09 10:24
Ik heb het nog niet gezien, maar de laatste versie van HWInfo meet nu ook de VRAM temperaturen van GDDR6X op de 3080 en 3090.

https://www.hwinfo.com/download/
Changes:
Improved support of some future AMD CPUs and APUs.
Fixed a possible hang on some systems with Intel Thunderbolt controller.
Enhanced sensor monitoring on ASUS ROG STRIX B550-XE.
Added reporting of DIMM module location if BIOS provides correct data.
Fixed VRM monitoring on ASRock Z490 Taichi and B550 Steel Legend.
Added monitoring of Effective GPU clock on NVIDIA GPUs.
Improved reporting of serial number on NVIDIA GPUs.
Enhanced sensor monitoring on MSI Z590 and B560 series.
Enhanced sensor monitoring on GIGABYTE Z590, B560, H570, Q570 and H510 series.
Added monitoring of Aquacomputer farbwerk 360 and highflow NEXT.
Added fan speed monitoring on some MSI notebooks.
Enhanced sensor monitoring on some ASRock Z590, H570 and B560 series.
Added monitoring of GDDR6X Memory Junction Temperature on NVIDIA RTX 30-series.

A note regarding the new GDDR6X Memory Junction Temperature:
Just like in case of Navi, this is not the external (case) temperature, but internal junction temperature measured inside the silicon.
So don't be scared to see higher values than other common temperatures, it's expected. Also the limits are set respectively higher (throttling starts around 110 C).
EDIT: Adding that the value reported should be the current maximum temperature among all memory chips
Mijn eerste tests met een TUF 3090 met performance bios:

Furmark gaf 86 graden
AC Origins (sorry heb geen recenter of zwaarder spel) gaf 84 graden
Minen gaf 104 graden max (maar meestal 102).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:48

ParaWM

Pro Prutser

OC / UV resultaten van twee EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Gaming kaarten. Misschien handige referentie voor iemand. Opvallen hoe sub-optimaal de stock settings er uit komen. Kleine UV geeft al flink hogere score bij minder verbruik. Een +140mhz OC geeft nog maar een kleine winst over die UV (dat gaf ongeveer 1050mV). Alle resultaten bij +950mhz op het geheugen van de huidige kaart, de vorige deed daar maar 500mhz. Kwartiertje Cyberpunk was voor mij de beste stabiliteitstest, vele games en benchmarks geprobeerd.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bcZoDwCh.jpg

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:33
Bonsaiboom schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:33:
Ik heb het nog niet gezien, maar de laatste versie van HWInfo meet nu ook de VRAM temperaturen van GDDR6X op de 3080 en 3090.

[...]

Furmark gaf 86 graden
Nice. Ook getest met een 3090FE: stabiliseert op 102~104°C na poosje Furmark draaien. Zowel stock 19,5Gbps als overclocked 21Gbps.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
TweetCu schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 09:17:
Oh en vergeet niet, meeste fan poorten kunnen max 0.8-1A 12v (bij sommige moederborden staat voor waterkoeling 2A, maar dat is voor 24V, en soms zie je teksten als 3A, maar dat is meestal de RGB header) als je mini 4 pin > normale 4 pin fan adapters (highflow.nl) gaat gebruiken, overschreid de hoeveel power dat die dingen mogelijk kunnen outputten niet.
Nog even hierover, dat mini ITX plankje heeft natuurlijk maar weinig fan headers, dus ik ben inderdaad van plan om de fans (Noctua NF-A12) aan te sluiten op de fan headers van de GPU met een verloopstukje. Ik dat die dingen maximaal 0.14A per stuk vragen, dus dat lijkt mij niet echt een probleem. De fancurve pas ik vervolgens gewoon aan in Argus Monitor en ik denk dat ik er nog een silent adapter tussen zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetCu
Okasha schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 12:27:
[...]

Nog even hierover, dat mini ITX plankje heeft natuurlijk maar weinig fan headers, dus ik ben inderdaad van plan om de fans (Noctua NF-A12) aan te sluiten op de fan headers van de GPU met een verloopstukje. Ik dat die dingen maximaal 0.14A per stuk vragen, dus dat lijkt mij niet echt een probleem. De fancurve pas ik vervolgens gewoon aan in Argus Monitor en ik denk dat ik er nog een silent adapter tussen zet.
Waarom zou je Argus Monitor gebruiken hiervoor?
In Afterburner kan je al perfect fancurves instellen als je naar de instellingen gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:33
Abbadon schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 00:41:
[...]

Nice. Ook getest met een 3090FE: stabiliseert op 102~104°C na poosje Furmark draaien. Zowel stock 19,5Gbps als overclocked 21Gbps.
Heb voor de gein een cpu-cooler (een AMD Wraith met fan) los op de backplate gelegd, zonder thermal pad. Temperatuur zakt dan 4°C. Heeft amper zin, maar geeft wel aan dat de GDDR6X-chips vrij fatsoenlijk contact maken met de backplate (die wordt zoals je kunt verwachten behoorlijk heet).

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Abbadon schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:12:
[...]

Heb voor de gein een cpu-cooler (een AMD Wraith met fan) los op de backplate gelegd, zonder thermal pad. Temperatuur zakt dan 4°C. Heeft amper zin, maar geeft wel aan dat de GDDR6X-chips vrij fatsoenlijk contact maken met de backplate (die wordt zoals je kunt verwachten behoorlijk heet).
De waterkoel blokken van alphacool hebben ook een watergekoelde backplate als optie. Ik vraag me af wat dat voor effect heeft op de prestaties.

De 3090 is een zeer indrukwekkende kaart maar echt efficiënt komt het niet over.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Haha ja ik had de watergekoelde backplates ook al gezien. Niet beschikbaar voor de TUF helaas, anders had ik dat nog wel een optie gevonden. Ik lees op reddit dat men ook enkele graden koeler krijgt door koelvinnen specifiek op de hotspots te zetten.

Voor nu heb ik gewoon de fan op 90% en memory wat geunderclocked als ik mining aanzet. Dan komt de temp op 92-94 graden, en dat vind ik nog wel ok. Ik vind nergens de 'harde' spec terug waar elke keer naar gerefereerd wordt, enkel 95+ graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Bonsaiboom schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:33:

[...]

Furmark gaf 86 graden
Bedankt voor de melding! Ik zat er al een tijdje op te wachten dat de VRAM temp een keer uit te lezen zou zijn. Tot dusver was dat alleen mogelijk met engineering tools van Nvidia. De weergegeven waarde zal waarschijnlijk wel de hoogste gemeten waarde zijn van alle geheugenmodules.

Ik heb wat waarden uitgelezen met de watergekoelde 3090 Frostbite en mijn eigen custom backplate waterblock die ik al eerder poste.

Gaming test: Cyberpunk UWQHD ultra RT: 900mv Core UV / 10750MHz / 21,5GB Memory, Watertemp 29°C :
  • GPU Core 41°C
  • Backplate Temp sensor : 41°C (zelf aangebracht)
  • GPU Memory Junction Temp: 56°C
  • Memory VDDC Power GPUZ: ~115W
  • AUTO fan speed: 0% (alleen boven 51°C+ GPU Core temp = Fan start (Gigabyte 390W bios))
Mining test: stock mem 106 MH/s 731mV Core 1200MHz / 9500MHz / 19,0GB, Watertemp 31°C (+Boinc 100%CPU load) :
  • GPU Core 36°C
  • Backplate Temp sensor: 43°C
  • GPU Memory Junction Temp: 74°C
  • Memory VDDC Power GPUZ: 166W
  • GPU Power: 269W
  • AUTO fan speed: 0%
Mining test 123.5MH/s 731mV Core 1200MHz / 10750MHz / 21,5GB, Watertemp 31°C (+Boinc 100%CPU load) :
  • GPU Core 37°C
  • Backplate Temp sensor: 45°C
  • GPU Memory Junction Temp: 78°C
  • Memory VDDC Power GPUZ: 186W
  • GPU Power: 298W

Deze waarden lijken mij prima in orde ondanks een vrij grote interne Delta T van de geheugenmodules. Zie ook het verschil in MVDDC power output in GPUZ bij de 3090, een 71W extra vanaf de VRM op een zelfde max memclock met minen. Logisch dat de backplate en VRAM op de achterzijde bij de 3090 nogal heet kan worden.
Auto Fan speed indicatie komt in ieder geval niet meer van 0% af, stock bios is minimaal 36%. Richting 100% of thermal throttle icm waterkoeling betekend slecht thermal pad contact van VRM of MEM als de core zelf koel genoeg is. .

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Laatst online: 23-09 20:17
ParaWM schreef op dinsdag 26 januari 2021 @ 22:50:
OC / UV resultaten van twee EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra Gaming kaarten. Misschien handige referentie voor iemand. Opvallen hoe sub-optimaal de stock settings er uit komen. Kleine UV geeft al flink hogere score bij minder verbruik. Een +140mhz OC geeft nog maar een kleine winst over die UV (dat gaf ongeveer 1050mV). Alle resultaten bij +950mhz op het geheugen van de huidige kaart, de vorige deed daar maar 500mhz. Kwartiertje Cyberpunk was voor mij de beste stabiliteitstest, vele games en benchmarks geprobeerd.

[Afbeelding]
Van wat ik heb gezien is het voor bijna iedere kaart mogelijk behoorlijk te undervolten. Echt een aanrader voor iedereen, het scheelt onnodig verbruik, hitte en geluid; en je krijgt er perfomance voor terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 10:00
savale schreef op zaterdag 16 januari 2021 @ 16:10:
Zoals hier eerder in het draadje een beetje klaar met dat geheugen throttle probleem. Denk ook serieus dat de olie uit die "oude" thermal pads je kaart op een gegeven moment onklaar maakt...
Anyway hier de plaatjes met Thermal Grizzly minus 8 op mijn gigabyte RTX 3080 Gaming OC:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Trouwens vandaag de memory Tjunction kunnen meten met hwinfo64. De hoogste waarde onder load was 70 graden. Helemaal prima dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:10
Even een update aan mijn kant, gisteren beide Noctua fans binnen gekregen als ook de 3080 Founders Edition kunnen ophalen. De voorste standaard fan is naar boven gegaan en de Noctua fans vooraan geplaatst.

Ik heb 2 keer achter elkaar kunnen benchmarken, de kaart wordt nu niet warmer dan 77°C. Dat is hetzelfde als de Inno3D, echter blijven de fans van de Founders Edition wel op een normaal toelaatbaar toerental draaien :) . Ik heb het idee dat de default fancurve van de Inno3D veel te agressief staat ingesteld. Boven de 73°C betekent 100% fanspeed, handmatig op 60% zorgt maar voor een stijging van 4°C.

Let niet op de blauwe hoekjes, ik kreeg een geopende verpakking gestuurd waar de zwarte hoekjes uit waren :/ .

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/cgvpv7wL/IMG-6446.jpg

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 21:55
AtlAntA schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 13:47:
[...]

De waterkoel blokken van alphacool hebben ook een watergekoelde backplate als optie. Ik vraag me af wat dat voor effect heeft op de prestaties.

De 3090 is een zeer indrukwekkende kaart maar echt efficiënt komt het niet over.
Waar heb je die gevonden als ik mag vragen :?

Ik heb al zitten zoeken op de website van Alphacool maar niet gezien.
(Niet voor een rtx 3090 in ieder geval)

[ Voor 4% gewijzigd door dierkx36 op 28-01-2021 01:11 ]

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thrawni
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06-10 21:10
Is er een duidelijke keuze om of je silent bios of de performance bios te undervolten? Mijn RTX 3080 Tuf staat altijd op performance, maar vroeg mij af of ik wellicht beter het op de andere kan zetten en het op de silent-modus te undervolten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
Dat heeft volgens mij vooral met de standaard fancurve te maken, de performance of silent bios.

Performance wil de GPU chip koeler houden, silent wil de fancurve lager houden. Voor undervolten zou het niets uit moeten maken (anders dan dat de fans minder snel aanslaan in silent).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Nu online
dierkx36 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 01:09:
[...]

Waar heb je die gevonden als ik mag vragen :?

Ik heb al zitten zoeken op de website van Alphacool maar niet gezien.
(Niet voor een rtx 3090 in ieder geval)
Je hebt gelijk ik kan ze ook niet vinden. Ik denk dat ik simpelweg te snel/verkeerd gekeken heb en de 2e (donkere) optie als backplate zag. Excuus.

Maar je kan wel een Alphacool Dram block gebruiken.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/285q6eL.jpg

bron: https://forums.evga.com/B...or-RTX-3090-m3104702.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
M-spec schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 19:11:
[...]

Bedankt voor de melding! Ik zat er al een tijdje op te wachten dat de VRAM temp een keer uit te lezen zou zijn. Tot dusver was dat alleen mogelijk met engineering tools van Nvidia. De weergegeven waarde zal waarschijnlijk wel de hoogste gemeten waarde zijn van alle geheugenmodules.

Ik heb wat waarden uitgelezen met de watergekoelde 3090 Frostbite en mijn eigen custom backplate waterblock die ik al eerder poste.

Gaming test: Cyberpunk UWQHD ultra RT: 900mv Core UV / 10750MHz / 21,5GB Memory, Watertemp 29°C :
  • GPU Core 41°C
  • Backplate Temp sensor : 41°C (zelf aangebracht)
  • GPU Memory Junction Temp: 56°C
  • Memory VDDC Power GPUZ: ~115W
  • AUTO fan speed: 0% (alleen boven 51°C+ GPU Core temp = Fan start (Gigabyte 390W bios))
Mining test: stock mem 106 MH/s 731mV Core 1200MHz / 9500MHz / 19,0GB, Watertemp 31°C (+Boinc 100%CPU load) :
  • GPU Core 36°C
  • Backplate Temp sensor: 43°C
  • GPU Memory Junction Temp: 74°C
  • Memory VDDC Power GPUZ: 166W
  • GPU Power: 269W
Mining test 123.5MH/s 731mV Core 1200MHz / 10750MHz / 21,5GB, Watertemp 31°C (+Boinc 100%CPU load) :
  • GPU Core 37°C
  • Backplate Temp sensor: 45°C
  • GPU Memory Junction Temp: 78°C
  • Memory VDDC Power GPUZ: 186W
  • GPU Power: 298W

Deze waarden lijken mij prima in orde ondanks een vrij grote interne Delta T van de geheugenmodules. Zie ook het verschil in MVDDC power output in GPUZ bij de 3090, een 71W extra vanaf de VRM op een zelfde max memclock met minen. Logisch dat de backplate en VRAM op de achterzijde bij de 3090 nogal heet kan worden.
Auto Fan speed indicatie komt in ieder geval niet meer van 0% af, stock bios is minimaal 36%. Richting 100% of thermal throttle icm waterkoeling betekend slecht thermal pad contact van VRM of MEM als de core zelf koel genoeg is. .
Vanochtend ook de nieuwe HwInfo64 geinstalleerd :
Even Fishing North Atlantic spelen (zonder fan's op de backplate) : GPU Memory Junction : 84 graden :X

Even een paar oude 92mm fan's uit een TS651B opgedoken en deze op de backplate gelegd :
3DMark test GPU Memory Junction 80 graden
3DMark stresstest GPU Memory Junction 84 graden :X

Dit is mij echt te iets teveel van het goed :/

Hopelijk zijn de MP5Works coolers snel weer leverbaar, anders maar tijdelijk oplossen met 2 losse Noctua 80mm coolers op de backplate.
AtlAntA schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:15:
[...]

Je hebt gelijk ik kan ze ook niet vinden. Ik denk dat ik simpelweg te snel/verkeerd gekeken heb en de 2e (donkere) optie als backplate zag. Excuus.

[Afbeelding]

M-Spec zijn manier, had het gezien : heb het er een paar weken geleden met hem over gehad :

Ik wil alleen niet gaan boren en zagen in de backplate van de Frostbite (vanwege garantie en doorverkoop etc)
Zit daarom te wachten tot die coolers van MP5Works weer leverbaar zijn.
Zoals hierboven gezet, misschien even tijdelijk oplossen met 2 noctua 80mm fan's.

[ Voor 13% gewijzigd door dierkx36 op 28-01-2021 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Nu online
dierkx36 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:18:
[...]

Even Fishing North Atlantic spelen (zonder fan's op de backplate) : GPU Memory Junction : 84 graden :X

Even een paar oude 92mm fan's uit een TS651B opgedoken en deze op de backplate gelegd :

Hopelijk zijn de MP5Works coolers snel weer leverbaar, anders maar tijdelijk oplossen met 2 losse Noctua 80mm coolers op de backplate.

[...]

M-Spec zijn manier, had het gezien : heb het er een paar weken geleden met hem over gehad :

Ik wil alleen niet gaan boren en zagen in de backplate van de Frostbite (vanwege garantie en doorverkoop etc)
Zoals hierboven gezet, misschien even tijdelijk oplossen met 2 noctua 80mm fan's.
Mag ik vragen waarom 85 graden teveel van het goede is voor jou? Dat is toch nog ruim binnen spec? Begint nog lang niet te throttlen en zal realistisch gezien weinig tot geen invloed hebben op de levensduur van de geheugen modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
dierkx36 schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:18:
[...]

[...]

Rond een 80°C VRAM temp onder gaming load is op zich geen enkel probleem alleen is dat eigenlijk niet wat je wilt zien als het geheugen aan de baseplate zijde wel watergekoeld is. Juist met een watergekoelde RTX 3090 verwacht je eigenlijk alle soorten loads probleemloos te kunnen koelen alleen is dat helaas af fabriek met de Inno3d Frostbite 3090 en Alphacool GPX-N en andere fabrikanten van full cover waterblocks niet het geval. Tenminste niet met de standaard backplates icm geheugenmodules op de achterzijde van het PCB. Een watergekoelde 3080 heeft hier geen last van. Wellicht dat er op termijn 2GB GDDR6X modules op de markt komen zodat het totaal van 24GB alleen aan de GPU zijde geplaatst kan worden maar voor nu moeten we het hier mee doen. Als je alleen gamed zou ik me er niet druk om maken.

Ik heb de 6xDram koeler overigens ook niet vast geschroefd. Deze blijft door het leidingwerk en een 7W/mK 0,5mm thermal pad er onder wel op zijn plek. Met een thermal pad is niet echt montagedruk nodig, dat laat de temps niet nog verder zakken.
RTX 3090 Frostbite Alphacool customloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 18:44
Ik heb hier een RTX 3080 eagle die tijdens minen een heerlijke koele 110°C heeft als memory junction temperature. De GPU is zelf maar 48°C en dit terwijl de fan op 100% staat.
Hij throttled ook flink tijdens minen. Als ik game heb ik nergens last van.

Als tijdelijke oplossing komen er wat extra thermal pads bij maar als betere oplossing heb ik een EVGA FTW3 Ultra gaming besteld.
Ik vermoed dat deze ook een stuk beter het geheugen koelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
AtlAntA schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:15:
[...]

[Afbeelding]

Ziet er wel fantastisch uit zeg! _/-\o_
Geheugenkoeling voor de rtx3080/90 is wel echt heel handig / belangrijk, dus kan me voorstellen dat zoiets wel toegevoegde waarde heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
AtlAntA schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 12:42:
[...]

Mag ik vragen waarom 85 graden teveel van het goede is voor jou? Dat is toch nog ruim binnen spec? Begint nog lang niet te throttlen en zal realistisch gezien weinig tot geen invloed hebben op de levensduur van de geheugen modules.
Ik hanteer graag het principe van "Hoe koeler, des te beter"

Daarnaast zou ik graag het M.2 slot boven de GPU weer willen gebruiken, zonder dat een PCI-E SSD 70 graden word.

Ja sommige PCI-E SSD's vinden dit soort temperaturen niet erg, dus kom ik terug op wat als eerst zei : "hoe koeler, des te beter"
M-spec schreef op donderdag 28 januari 2021 @ 13:07:
[...]

Rond een 80°C VRAM temp onder gaming load is op zich geen enkel probleem alleen is dat eigenlijk niet wat je wilt zien als het geheugen aan de baseplate zijde wel watergekoeld is. Juist met een watergekoelde RTX 3090 verwacht je eigenlijk alle soorten loads probleemloos te kunnen koelen alleen is dat helaas af fabriek met de Inno3d Frostbite 3090 en Alphacool GPX-N en andere fabrikanten van full cover waterblocks niet het geval. Tenminste niet met de standaard backplates icm geheugenmodules op de achterzijde van het PCB. Een watergekoelde 3080 heeft hier geen last van. Wellicht dat er op termijn 2GB GDDR6X modules op de markt komen zodat het totaal van 24GB alleen aan de GPU zijde geplaatst kan worden maar voor nu moeten we het hier mee doen. Als je alleen gamed zou ik me er niet druk om maken.

Ik heb de 6xDram koeler overigens ook niet vast geschroefd. Deze blijft door het leidingwerk en een 7W/mK 0,5mm thermal pad er onder wel op zijn plek. Met een thermal pad is niet echt montagedruk nodig, dat laat de temps niet nog verder zakken.
[Afbeelding: RTX 3090 Frostbite Alphacool customloop]
En dat :P

[ Voor 51% gewijzigd door dierkx36 op 28-01-2021 14:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• acbs2
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:12
Even de build van mn broer onder handen genomen nadat hij (desondanks de pc al bijna een maand draaiende te hebben) nu pas ging benchen en er achter kwam met stock settings geen stock waardes te halen. (16k timespy graphics score met een 3080 lol.)
Gebouwd eind 2020 en parts gesourced toen de suprim x 3080 nog €899,- koste. En de msi 850w voeding gewoon in stock was voor €135,-
Een maand later kan je je dat gewoon niet meer voorstellen like wtf :’)

Enfin hij kwam er niet uit, pc ff bij mij gedumpt.
Zijn 1e build, dus ook ff wat aan het cable management gedaan.
ff op 0 beginnen, cmos reset, windows opnieuw geïnstalleerd etc.
En nu haalt de kaart in time spy wel 18k graphics score met stock settings.
Kan nog net ff wat netter met wat extra kabelklemmetjes op de pcie kabels maargoed voor nu wel prima.

Hij heeft geen tweakers account dus toch ff leuk om te posten
Nu is het tijd om te prutsen met afterburner.

Parts list
AMD Ryzen 7 5800x
MSI MAG X570 Tomahawk WiFi
MSI GeForce RTX 3080 Suprim X 10G
Lian Li Lancool II Mesh Performance
Lian Li LANCOOL II-4X (3.1 Type C Cable for LANCOOL II)
Cablemod Modflex Extensions White
Arctic Liquid Freezer II 240 Rev.3
Arctic P12 PWM PST CO - 120mm - Black 2x
Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4W
MSI MPG A850GF
WD Blue SN550 1TB

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mT76ft1u3u_d0Q8GyRYISYqRObM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BXHLkAmfvu7WCIZR73mzIeh6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YG510Rtdgnwf15nfx2zGZNuGbKk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UbXzk7UXN8FMlaqpcGAy94JI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@acbs2 Ik haal ook 16k score met timespy, met een ryzen 3700x 32gb 3200c14mem en een aorus 3080 master.

Edit

Die 16k was de totaal score zie ik nu :)
Dit lijkt er dan meer op idd
Graphics Score 17707
CPU Score 10209

[ Voor 36% gewijzigd door Goofy1978 op 30-01-2021 20:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
pretpik schreef op woensdag 27 januari 2021 @ 22:04:

Let niet op de blauwe hoekjes, ik kreeg een geopende verpakking gestuurd waar de zwarte hoekjes uit waren :/ .

[Afbeelding]
Waarom verwissel je de achterste pads niet met de voorste van de twee fans? Dus dan heb je de blauwe pads op beide fans zitten maar uit het zicht! :)

A wisselen met B:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lOiBq5F5R2GGuZj82xM89IAu5gA=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pezt1HfaH7mWjIH2c5Ctmnwn.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 31% gewijzigd door bierschuit op 30-01-2021 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Hmm, vraagje. Ik hoef opzich niks met overklokken enzo maar wil wel graag dat mijn kaart een beetje acceptabel draait. Ik heb dus ff TimeSpy aangeslingerd, tot mijn lichte verbazing kom ik uit op

Time Spy Score: 15844
Graphics Score: 17422
CPU Score: 10472

Dat lijkt mij toch aan de lage kant voor een 3080, zeker omdat het omliggende systeem ook fonkelnieuw is. Iemand een idee waar dit aan ligt?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 3900X (BOX) Boxed€ 449,90€ 449,90
1MoederbordenGigabyte Aorus X570 ELITE€ 174,90€ 174,90
1VideokaartenGigabyte GeForce RTX 3080 Vision OC 10G€ 1.076,90€ 1.076,90
1Processorkoelingbe quiet! Dark Rock Pro 4€ 76,90€ 76,90
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 142,90€ 142,90
1VoedingenFractal Design ION+ 860W Platinum€ 184,90€ 184,90
1Solid state drivesSabrent Rocket PCI-e 4.0 met heatsink 1TB€ 0,-€ 0,-

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

DeNachtwacht schreef op zondag 31 januari 2021 @ 10:46:

Dat lijkt mij toch aan de lage kant voor een 3080, zeker omdat het omliggende systeem ook fonkelnieuw is. Iemand een idee waar dit aan ligt?
Ik had dit met een stock EVGA 3080 en een niet-stock 5800X. Lijkt me niets mis met jouw getallen aan de GPU zijde. CPU kan ik slecht beoordelen.

16629
17682
12434

[ Voor 4% gewijzigd door ParaWM op 31-01-2021 11:19 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

ParaWM schreef op zondag 31 januari 2021 @ 11:18:
[...]

Ik had dit met een stock EVGA 3080 en een niet-stock 5800X. Lijkt me niets mis met jouw getallen aan de GPU zijde. CPU kan ik slecht beoordelen.

16629
17682
12434
Welke cpu heb jij?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM

ParaWM

Pro Prutser

5800x amd. Score was niet stock CPU, wel stock GPU.

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Aah ok dan zit ik idd vrij normaal. Andere vraag; zoals ik al zei hoef ik niet zozeer to the max te overclocken. Maar op zich even een paar standaard aanpassingen met een undervolt / overclock waarbij alles even beter draait lijkt mij wel fijn. Is er ergens een site / Reddit te vinden waar je bijvoorbeeld optimale settings per merk / kaart kan vinden zodat het een kwestie is van 1x instellen en klaar? Ik heb dus de vision 3080 icm aorus x570 elite

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:36
Ik heb sinds een aantal weken een RTX 3070 gecombineerd met Zen 3 5800X en 32 GB DDR4-3200.

De laatste 2 weken ben ik bijna dagelijks GTA 5 aan het spelen op de hoogste instellingen in 1440p.

AF staat op 8x en MSAA staat op 4x. Alle andere AA-technieken heb ik uitgeschakeld (TXAA en FXAA). 4400/8000 MB van het VRAM is dan allocated/gebruikt volgens het settings scherm.

Ik speel met VSync aan en FRAPS geeft dan meestal gewoon 60 fps aan.

Er zijn soms toch plaatsen in de game, bijvoorbeeld bergen met veel gras op, waar alles wat stottert en de fps richting 30 gaan. Ten op zichte van de constante 60 fps door VSync is dat dan wel een echt merkbaar verschil. Maar ik vraag me af of je zo een framedrops als normaal moet beschouwen voor een game van 2015 op hardware van de nieuwste generatie? (Mijn laatste game desktop is van ondertussen 13 jaar geleden, dus ik ben eventjes "out" geweest in dat PC gamen. :) )

MacBook Pro 2021 - 16 inch - M1 Pro - 32 GB memory - 1 TB storage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:30
braek schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:02:
Ik heb sinds een aantal weken een RTX 3070 gecombineerd met Zen 3 5800X en 32 GB DDR4-3200.

De laatste 2 weken ben ik bijna dagelijks GTA 5 aan het spelen op de hoogste instellingen in 1440p.

AF staat op 8x en MSAA staat op 4x. Alle andere AA-technieken heb ik uitgeschakeld (TXAA en FXAA). 4400/8000 MB van het VRAM is dan allocated/gebruikt volgens het settings scherm.

Er zijn soms toch plaatsen in de game, bijvoorbeeld bergen met veel gras op, waar alles wat stottert en de fps richting 30 gaan. Ten op zichte van de constante 60 fps door VSync is dat dan wel een echt merkbaar verschil. Maar ik vraag me af of je zo een framedrops als normaal moet beschouwen voor een game van 2015 op hardware van de nieuwste generatie? (Mijn laatste game desktop is van ondertussen 13 jaar geleden, dus ik ben eventjes "out" geweest in dat PC gamen. :) )
Heeft te maken met gebrek aan engine optimalisatie en v.w.b. het geheugen gaat het niet om allocated, maar dedicated. Allocated bevat gecachte gegevens, dedicated is wat er daadwerkelijk nodig is. Kijk daar eens naar. Vermoed dat dit nooit in de buurt van de 8GB komt.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:19

Snippertje

Light up your life

braek schreef op zondag 31 januari 2021 @ 14:02:

Gras op ultra in GTA moet je gewoon niet willen. Dat vreet echt resources. Dus die zou ik een tandje lager zetten en kijken of het helpt.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 19:59
DeNachtwacht schreef op zondag 31 januari 2021 @ 13:05:
Aah ok dan zit ik idd vrij normaal. Andere vraag; zoals ik al zei hoef ik niet zozeer to the max te overclocken. Maar op zich even een paar standaard aanpassingen met een undervolt / overclock waarbij alles even beter draait lijkt mij wel fijn. Is er ergens een site / Reddit te vinden waar je bijvoorbeeld optimale settings per merk / kaart kan vinden zodat het een kwestie is van 1x instellen en klaar? Ik heb dus de vision 3080 icm aorus x570 elite
Zo werkt dat helaas niet. Elke chip is uniek waardoor de waarden van de ene kaart niet perse werkend zijn op een andere kaart. Ook al zijn zij het exacte hetzelfde merk en kaart. Er zijn genoeg resultaten gedeeld in het forum die je een goede basislijn geven van waar je ongeveer kan beginnen.

Maar je zult zelf wat tijd moeten besteden aan het zoeken van jouw limieten en hoe jij je kaart wilt afstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:10
bierschuit schreef op zaterdag 30 januari 2021 @ 21:23:
[...]

Waarom verwissel je de achterste pads niet met de voorste van de twee fans? Dus dan heb je de blauwe pads op beide fans zitten maar uit het zicht! :)

A wisselen met B:

[Afbeelding]
Ik heb hem geretourneerd. Als ik iets nieuw bestel verwacht ik ook een nieuw product en geen aangebroken verpakkingen waar ook nog eens onderdelen missen. ;)

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plugin
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Met mijn 3060Ti viel me op dat met chrome en edge ik geflikker krijg met o.a. het snel bewegen van een browser venster. BV pak de rechterzijde van de browservenster met je muis (linkerknop en vasthouden) en beweeg die snel heen en weer dan zie ik brightness geflikker. Waarschijnlijk sinds de laatste update van chromium (dus alle chromium based browsers hebben dit).
Met FireFox nergens last van, wel vrij irritant vind ik dus voor degenen die daar ook last van hebben beter firefox gebruiken.

[ Voor 10% gewijzigd door Plugin op 01-02-2021 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
ganicus schreef op zondag 10 januari 2021 @ 02:08:
Hallo allemaal,

Begin december 2020 de Asus tuf oc 3080 binnen gekregen. Alles leuk en aardig maar kreeg de FPS op warzone/call of duty op (ultra)high niet hoger dan gemiddeld 100. Nu zit ik op ruim 130.

Wellicht weten jullie dit, maar ben hier pas achter gekomen. Heb dit ook gelijk toegepast met dus goed resultaat! Zie afbeelding. Indien je dus je 3080 PCIe kabel verkeerd insteekt zoals op afdeling te zien is, dan lijkt het alsof je een lamborghini wilt rijden met handrem erop. Doe je voordeel ermee indien je dit nog niet wist, ik kwam er zelf dus pas laat achter! Tevens kan je je voeding, of sterker nog je videokaart, beschadigen als je hem verkeerd insteekt!

[Afbeelding]
Een oude post, maar ik zag een link hier naar toe voorbij komen in een ander topic en wou ook hier even reageren.

Dit is namelijk iets waar jayz2cents bij de 1080 al eens een video over gemaakt heeft, en ook daar al enige performance verbetering bij zag. Dus bij de hedendaagse boost functionaliteit verbaast het met niet zoveel dat dit een nog sterker effect heeft.

YouTube: Can Power cables affect GPU performance?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
pretpik schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:24:
[...]
Ik heb hem geretourneerd. Als ik iets nieuw bestel verwacht ik ook een nieuw product en geen aangebroken verpakkingen waar ook nog eens onderdelen missen. ;)
Ah, ja dat zou ik dan ook hebben gedaan. Belachelijk dat zo het product als nieuw verstuurd kan worden. Mooie build heb je trouwens. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Hmm, vraagje. Ik hoef opzich niks met overklokken enzo maar wil wel graag dat mijn kaart een beetje acceptabel draait. Ik heb dus ff TimeSpy aangeslingerd, tot mijn lichte verbazing kom ik uit op

Volgens mij keurig gemiddeld, op Discord ging het er ook even over. Ik draai met Timespy, 15803 overall, 17760 graphics, 9729 CPU. 3080 gaming X trio en 3700x max gpu freq 2010mhz maar gemiddeld beetje 1980 oid. Geen voltage mod

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Dit lijkt mij gewoon normaal. In 3dmark zie je toch ook gewoon een grafiekje wat jouw score weergeeft tegen de rest :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2IFbaNeNtlVVoYMI7oK_NYJeXCk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YYHspI0kAamFif1EpAo10PEI.png?f=fotoalbum_large

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Snippertje schreef op zondag 31 januari 2021 @ 22:51:
[...]

Gras op ultra in GTA moet je gewoon niet willen. Dat vreet echt resources. Dus die zou ik een tandje lager zetten en kijken of het helpt.
Ik heb de settings van het gras eerst op "Very High" en dat maakte met "Ultra" weinig verschil: nog altijd framedrops richting 30 fps.

Daarna heb ik de settings van het gras op "High" gezet en sindsdien nog altijd framedrops, maar wel tot en met 50 fps ongeveer. Ik denk dat ik daarmee de sweet spot gevonden heb. :)

Ik vind fps toch wel belangrijk. Niet omdat ik de allerhoogste fps wil halen, maar toch wel liefst 60 fps ongeveer stabiel. Blijft wereld van verschil met 30 fps, hoewel er mensen bestaan die blijven zeggen dat ze geen verschil merken tussen 30 en 60 fps.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Nu online

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Help!!!! schreef op maandag 1 februari 2021 @ 18:41:
[...]

Dit lijkt mij gewoon normaal. In 3dmark zie je toch ook gewoon een grafiekje wat jouw score weergeeft tegen de rest :?

[Afbeelding]
Nou dat is dus het gekke die grafiek gaf dus aan dat de pc bij de 20% low zat.. vandaar mijn verbazing je zou eerder zeggen met deze cpu ernaast steek je toch wel uit boven de grote massa met 3700x (wat eigenlijk meer bang for the buck is qua gaming processor)

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

braek schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:10:
[...]

Ik heb de settings van het gras eerst op "Very High" en dat maakte met "Ultra" weinig verschil: nog altijd framedrops richting 30 fps.

Daarna heb ik de settings van het gras op "High" gezet en sindsdien nog altijd framedrops, maar wel tot en met 50 fps ongeveer. Ik denk dat ik daarmee de sweet spot gevonden heb. :)

Ik vind fps toch wel belangrijk. Niet omdat ik de allerhoogste fps wil halen, maar toch wel liefst 60 fps ongeveer stabiel. Blijft wereld van verschil met 30 fps, hoewel er mensen bestaan die blijven zeggen dat ze geen verschil merken tussen 30 en 60 fps.
MSAA is ook niet echt nodig. Je kan dan beter eventueel met de resolution slider spelen (in game of nvidia control panel). Denk dat als je dat uitzet of op 2 het ook al een wereld van verschil zal maken.

En ik snap wat je bedoelt. Speel zelf op 120hz en dan is zelfs rond de 60 wel te merken vergeleken met 120.

[ Voor 5% gewijzigd door Snippertje op 01-02-2021 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• braek
Snippertje schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:32:
[...]

MSAA is ook niet echt nodig. Je kan dan beter eventueel met de resolution slider spelen (in game of nvidia control panel). Denk dat als je dat uitzet of op 2 het ook al een wereld van verschil zal maken.

En ik snap wat je bedoelt. Speel zelf op 120hz en dan is zelfs rond de 60 wel te merken vergeleken met 120.
Absoluut, zijn genoeg video's van te vinden op YouTube: je kan echt niet naast het verschil kijken tussen 30/60/120 fps.

MSAA heb ik toch wel graag opstaan. Heeft toch wel veel invloed op de image quality vind ik. Meestal zet ik dat op 4x of hoger. Altijd beetje aftasten wat voor impact het heeft op fps.

Bij 4K is het misschien niet meer nodig, maar bij 1440p toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyleo
  • Laatst online: 23-09 20:17
Plugin schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:37:
Met mijn 3060Ti viel me op dat met chrome en edge ik geflikker krijg met o.a. het snel bewegen van een browser venster. BV pak de rechterzijde van de browservenster met je muis (linkerknop en vasthouden) en beweeg die snel heen en weer dan zie ik brightness geflikker. Waarschijnlijk sinds de laatste update van chromium (dus alle chromium based browsers hebben dit).
Met FireFox nergens last van, wel vrij irritant vind ik dus voor degenen die daar ook last van hebben beter firefox gebruiken.
Hardware acceleration uitzetten. Ik vermoed dat dit te maken heeft met een bepaalde driver update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

braek schreef op maandag 1 februari 2021 @ 23:22:
[...]

Absoluut, zijn genoeg video's van te vinden op YouTube: je kan echt niet naast het verschil kijken tussen 30/60/120 fps.

MSAA heb ik toch wel graag opstaan. Heeft toch wel veel invloed op de image quality vind ik. Meestal zet ik dat op 4x of hoger. Altijd beetje aftasten wat voor impact het heeft op fps.

Bij 4K is het misschien niet meer nodig, maar bij 1440p toch wel.
Ja het is inderdaad een beetje aftasten. Mocht je nog een leuke mod zoeken voor GTA. Natural vision evolved is echt vet. Heb er zelf voor betaald en het ziet er echt bizar mooi uit. Hier een screenshot van mij eigen game:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LF13xO9-NgElh4wFpBKg3UCRXbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6AL4BwsKjdI9w9hoXlbDYjVJ.png?f=fotoalbum_large

Wel heel zwaar, dus je zal wel even nieuwe settings moeten zoeken. Maar echt heel gaaf. Draait op mijn 3090 redelijk tot goed, maar moet wel wat dingen terugschroeven.

Mocht je er meer over willen weten stuur me ff een berichtje, want het is lichtelijk offtopic. Al was de 3080/3090 wel de eerste kaart die het een beetje deftig draaide :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-10 14:03
DeNachtwacht schreef op maandag 1 februari 2021 @ 22:30:
[...]

Nou dat is dus het gekke die grafiek gaf dus aan dat de pc bij de 20% low zat.. vandaar mijn verbazing je zou eerder zeggen met deze cpu ernaast steek je toch wel uit boven de grote massa met 3700x (wat eigenlijk meer bang for the buck is qua gaming processor)
Er staat ook een average bij :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-10 21:47
Ik heb sindskort een rtx 3090 gaming x trio en bij timespy loopt de temperatuur op tot een piek 72 graden. Is dit normaal of ligt het een beetje aan de hoge kant? Mijn behuizing is de phanteks p600 en die staat er niet bekend om dat hij het best koelt.

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

Marcievg schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:27:
Ik heb sindskort een rtx 3090 gaming x trio en bij timespy loopt de temperatuur op tot een piek 72 graden. Is dit normaal of ligt het een beetje aan de hoge kant? Mijn behuizing is de phanteks p600 en die staat er niet bekend om dat hij het best koelt.
Nee, dat is best goed zelfs. Pas boven de 80 kan je actie ondernemen.

Hoe warm wordt hij in port royal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
Snippertje schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 15:50:
[...]

Nee, dat is best goed zelfs. Pas boven de 80 kan je actie ondernemen.

Hoe is warm wordt hij in port royal?
In Port royal haal ik temperaturen van 73 graden bij test 1 en 75 bij de tweede. Ik draai volledig stock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Marcievg schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:13:
[...]

In Port royal haal ik temperaturen van 73 graden bij test 1 en 75 bij de tweede. Ik draai volledig stock.
Ik zou mij er niet zo druk over maken. Deze generatie kaarten worden gewoon warm omdat ze heel veel wattage slurpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi1986
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:35
Edit : verkeerde topic

[ Voor 88% gewijzigd door schumi1986 op 04-02-2021 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
ZelianGuy schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 08:45:
[...]

Ik zou mij er niet zo druk over maken. Deze generatie kaarten worden gewoon warm omdat ze heel veel wattage slurpen.
Ik heb me er nog niet in verdiept maar geeft dit dan niet weinig ruimte om te overclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Define 7 en 3mm + 2mm thermal pads onderweg naar mij. Heb de 3080 vision OC op 900mV & 1905MHz +500MHz op het geheugen. Erg tevreden met m'n kaart! Stock is die luid en heet (+-76-78 graden) en vreet het 340 watt. Na de undervolt is de performance hetzelfde/iets hoger zelfs (in SOTR), en zit die nu op 280-300 watt.

Past alleen met 1.5mm niet in m'n meshify c (met fans).... Heb een mooie witte define 7 besteld om de kaart en mijn witte kabels te complimenteren. Als ik dan toch m'n hele build uit elkaar moet halen ga ik ook de thermal pads toevoegen aan de backplate en de stock pads veranderen met de gelid solutions extremes. Wanneer ik niet game is die mooi aan het minen, maar dan throttled het geheugen al op 100% fan speed. Na wat ervaringen gelezen te hebben zou deze mod de hashrate met 20-30% moeten verhogen en zouden de fans zelfs op 60% kunnen lopen. Dat voor 24 euro aan thermal pads. Met een maand heb ik m'n geld al weer terug alleen aan de extra mining performance + een betere levensduur. Als ik thuis ben houd ik de fans maar op 80% en als ik weg ben 100%.

Ik ben wel een beetje zenuwachtig. Heb nog niet eerder een GPU uit elkaar gehaald, nu moet ik het er helemaal uitschroeven voor de pads onder de backplate. Met een kaart van 1k krijg ik er toch wel een beetje klamme handjes van :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Marcievg schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:37:
[...]

Ik heb me er nog niet in verdiept maar geeft dit dan niet weinig ruimte om te overclocken?
Je zult nog ruimte hebben om je fan speeds te verhogen wat hopelijk zal werken om je temperaturen te verlagen, mits natuurlijk de airflow van je kast dit ook kan bijbenen.

Maar de algemene ervaringen is dat meestal chip zelf instabiel wordt of je tegen power limieten aanloopt voordat je de temperatuur limiet bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcievg
ZelianGuy schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:04:
[...]

Je zult nog ruimte hebben om je fan speeds te verhogen wat hopelijk zal werken om je temperaturen te verlagen, mits natuurlijk de airflow van je kast dit ook kan bijbenen.

Maar de algemene ervaringen is dat meestal chip zelf instabiel wordt of je tegen power limieten aanloopt voordat je de temperatuur limiet bereikt.
Mijn behuizing is de phanteks p600. Deze is qua airflow volgens mij niet de beste. Om dit wat te compenseren heb ik wel noctua fans geïnstalleerd waarvan er een op de gpu blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smash
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19:13
Ik deel graag even mijn leed. Rond launch mijn Gigabyte GeForce RTX 3080 Gaming OC besteld bij Alternate (maanden moeten wachten) en inmiddels alweer een maand kwijt. Na een ruime week werkte alleen de RGB verlichting nog.

05-01-2021 mail naar servicedesk, achteraan moeten jagen om reactie te krijgen.
08-01-2021 reactie van de servicedesk, mijn videokaart direct op de post richting Alternate. Directe vervanging niet mogelijk, geen voorraad, moet richting leverancier.
12-01-2021 videokaart bezorgd bij Alternate, bericht terug dat ik melding krijg bij inbehandeling.
19-01-2021 na navraag te horen gekregen dat deze inmiddels opgestuurd is naar Gigabyte.
01-02-2021 na navraag bij Alternate te horen gekregen dat deze zo maar 4 weken in behandeling kan zijn bij de fabrikant.

Nu hoop ik maar dat er volgende week iets in beweging komt...

Bizar dat dit gebruikelijk is, vermoedelijk is me door de jaren heen veel leed bespaard.

Nu huil in van binnen zonder videokaart en alleen maar Intel intergrated graphics op mijn moederbord. Gelukkig kan ik Hitman 3 spelen op Geforce now....

Les: Verkoop nooit direct je oude videokaart? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Marcievg schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 12:19:
[...]

Mijn behuizing is de phanteks p600. Deze is qua airflow volgens mij niet de beste. Om dit wat te compenseren heb ik wel noctua fans geïnstalleerd waarvan er een op de gpu blaast.
Klinkt alsof het dan moet goedkomen. Veel gameplezier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unique
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-05 20:08
Gezien VR bijna niet speelbaar is met een 3080 kaart met diens drivers, en ik me afvroeg of het aan windows of nvidia drivers lag, heb ik gisteren als test mijn 1080ti weer ingebouwd.
Resultaat mag er zijn, denkelijk 1/5 van het aantal framedrops t.o.v de 3080. (zonder HW monitoring actief zoals RTSS)
Echter dropte de 1080ti nog steeds soms frames, dat ligt dus denkelijk aan een nieuwere windows versie want dit had ik vroeger nooit (afgezien van als het spel wat moet inladen en daardoor pc te traag is)

Naast dat windows 10 20H2 wat drops lijkt te veroorzaken, lijkt het bij de 3080 tevens te liggen aan de HW monitor polling. Zet afterburner op 100ms polling en je krijgt bijna een drop per seconde. Bij de 1080ti maakt dat geen fluit uit.
Gezien windows tegenwoordig ook hardware monitored, is dat wellicht de reden dat veel frames droppen.
Van alles gezocht hoe ik dat kan uitzetten, nog thans niets gevonden wat werkt. :(
Bij de laatste nvidia drivers zou dit verholpen moeten zijn, maar das dus 100% zeker niet zo.
Als test de oculus op een andere pc geprobeerd met 10700k + 3080, exact zelfde probleem.
Conclusie: VR onbruikbaar op 3080.

Conclusie 2: Oud windows 10 + oude nvidia + oude 1080ti is nogthans beste VR oplossing. Ware het niet dat oculus nieuwe drivers benodigd anders werkt niks. }:O
Geen idee of je een oer oude oculus versie kan installeren zonder die virtual desktop onzin...?!
Een 2080ti is overigens ook geen oplossing, die liep ook al slechter dan de 1080ti.

[ Voor 15% gewijzigd door Unique op 05-02-2021 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Nu online
Unique schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 14:29:
Gezien VR bijna niet speelbaar is met een 3080 kaart met diens drivers, en ik me afvroeg of het aan windows of nvidia drivers lag, heb ik gisteren als test mijn 1080ti weer ingebouwd.
Resultaat mag er zijn, denkelijk 1/5 van het aantal framedrops t.o.v de 3080. (zonder HW monitoring actief zoals RTSS)
Echter dropte de 1080ti nog steeds soms frames, dat ligt dus denkelijk aan een nieuwere windows versie want dit had ik vroeger nooit (afgezien van als het spel wat moet inladen en daardoor pc te traag is)

Naast dat windows 10 20H2 wat drops lijkt te veroorzaken, lijkt het bij de 3080 tevens te liggen aan de HW monitor polling. Zet afterburner op 100ms polling en je krijgt bijna een drop per seconde. Bij de 1080ti maakt dat geen fluit uit.
Gezien windows tegenwoordig ook hardware monitored, is dat wellicht de reden dat veel frames droppen.
Van alles gezocht hoe ik dat kan uitzetten, nog thans niets gevonden wat werkt. :(
Bij de laatste nvidia drivers zou dit verholpen moeten zijn, maar das dus 100% zeker niet zo.
Als test de oculus op een andere pc geprobeerd met 10700k + 3080, exact zelfde probleem.
Conclusie: VR onbruikbaar op 3080.

Conclusie 2: Oud windows 10 + oude nvidia + oude 1080ti is nogthans beste VR oplossing. Ware het niet dat oculus nieuwe drivers benodigd anders werkt niks. }:O
Geen idee of je een oer oude oculus versie kan installeren zonder die virtual desktop onzin...?!
Een 2080ti is overigens ook geen oplossing, die liep ook al slechter dan de 1080ti.
Nu ik wat nieuwsgieriger ben geworden naar VR is dit stiekem wel een beetje goed nieuws. Ik heb een 1080ti en ik had in mijn budgettering een GPU upgrade meegenomen maar dat lijkt dus vooralsnog niet nodig. Natuurlijk is het gewoon beter dat Nvidia hun shit een stuk beter voor elkaar heeft maar softwareondersteuning is de laatste tijd niet echt meer hun sterkste punt. Ook vind ik hun drivers de laatste (voor de 1080ti tenminste) ook maar so-so.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Unique
  • Laatst online: 10-05 20:08
AtlAntA schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 17:19:
[...]

Nu ik wat nieuwsgieriger ben geworden naar VR is dit stiekem wel een beetje goed nieuws. Ik heb een 1080ti en ik had in mijn budgettering een GPU upgrade meegenomen maar dat lijkt dus vooralsnog niet nodig. Natuurlijk is het gewoon beter dat Nvidia hun shit een stuk beter voor elkaar heeft maar softwareondersteuning is de laatste tijd niet echt meer hun sterkste punt. Ook vind ik hun drivers de laatste (voor de 1080ti tenminste) ook maar so-so.
Nouja zolang de 1080ti snel genoeg is voor het spel, dat moet er natuurlijk bijgezegd worden.
Kan best zijn dat HL alyx bijvoorbeeld te zwaar is en je dan alsnog beter kan gamen met een 3080. Nog afgezien dat je dan op een hogere resolutie kan renderen. Tis gewoon jammer waarom ze dit framedrop issue niet fixen, hopelijk komt dat wel ooit goed want ik heb nog een paar spellen die ik wil proberen.
Voor lichtere en oudere spellen lijkt nogthans de 1080ti het beste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:24

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Nu heb ik de MSI RTX 3070 Ventus X3 OC, maar wat is jullie driveradvies?
  • Guru3D
  • Windows Update drivers
  • MSI website
  • nVidia drivers

Gulfstream G650

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Als ik netflix kijk via de app op win 10 met een aorus master rtx 3080 heb ik soms groene balkjes van 5mm breed en 2cm hoog in de zwarte balk onder de film.
Heb het nog maar sinds gister gezien erna win 10 updates en de laatste drivers van de gpu erop gezet maar het probleem blijft.
Als ik via egde browser netflix kijk zag ik de groene balkjes niet met de vorige driver, maar met de laatste loopt de pc vast. :(
De temps van de gpu zijn met netflix 45 gaden cpu en max 60 graden voor het geheugen met hwinfo64
Met games heb ik het nog niet gezien ook niet met zware benchmarks.
Meer mensen met dit probleem? of zou het geheugen toch instabiel zijn van de gpu.

[ Voor 5% gewijzigd door Goofy1978 op 06-02-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
Sinds je de "GPU Memory Junction Temperature" kan uitlezen in HWiNFO zijn mij een aantal dingen opgevallen wat veel duidelijk heeft gemaakt in mijn geval.
Terwijl de GPU vaak op 60 graden zat, gingen de fans toch heel hard blazen, rond de 77% met 3D Mark benchmarks.
Met de nieuwe optie zag ik nu de temps van het geheugen naar 98 graden gaan en daardoor gingen de fans dus zo hard blazen. Even zijkap eraf gehaald en bingo, daar gingen de temps hard omlaag evenals de fan speed.

Mijn airflow is dus niet goed genoeg bij zware belasting, kan dus niet zo gemakkelijk omgaan met meer dan 200W verbruik.
Wat mij nu ook duidelijk is geworden, is dat met de Zotac Amp Holo RTX 3080 het geheugen wel heel goed koelt.
De backplate wordt ook zeer heet, waar je bij de kaarten met minder goede RAM koeling hoort dat je het gewoon redelijk goed kan blijven aanraken.

Ik heb voor nu maar even drie nieuwe casefans besteld die i.p.v. 900RPM max 1800RPM kunnen gaan en veel meer luchtverplaatsing aankunnen. Tot die tijd mijn kast maar even open :P

Maar mijn conclusie voor veel mensen die ervaren dat hun fans buitensporig snel draaien bij een relatief lage GPU temperatuur, controleer eens hoe warm de VRAM van de kaart wordt. Hoogstwaarschijnlijk is dit de reden er dan van.
Bij mijn Zotac is die grens rond de 98 graden, dan begint de kaart echt herrie te maken met 77%+ fan speeds. Met 96% draaien ze rond de 69% en dat is prima te doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Koldur op 06-02-2021 11:22 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:32

Phntm

Tlingelingeling

SalimRMAF schreef op vrijdag 5 februari 2021 @ 20:40:
Nu heb ik de MSI RTX 3070 Ventus X3 OC, maar wat is jullie driveradvies?
  • Guru3D
  • Windows Update drivers
  • MSI website
  • nVidia drivers
... Je hebt een nVidia product.. Je hebt al een antwoord. Je hoeft niet te kijken bij andere bronnen.
Gewoon even recensies bekijken van de meest recente versie. Laatste 2 updates hebben veel bugs gehad, heb zelf nog niet geupdate.

[ Voor 13% gewijzigd door Phntm op 06-02-2021 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phntm
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:32

Phntm

Tlingelingeling

Goofy1978 schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:01:
Als ik netflix kijk via de app op win 10 met een aorus master rtx 3080 heb ik soms groene balkjes van 5mm breed en 2cm hoog in de zwarte balk onder de film.
Heb het nog maar sinds gister gezien erna win 10 updates en de laatste drivers van de gpu erop gezet maar het probleem blijft.
Als ik via egde browser netflix kijk zag ik de groene balkjes niet met de vorige driver, maar met de laatste loopt de pc vast. :(
De temps van de gpu zijn met netflix 45 gaden cpu en max 60 graden voor het geheugen met hwinfo64
Met games heb ik het nog niet gezien ook niet met zware benchmarks.
Meer mensen met dit probleem? of zou het geheugen toch instabiel zijn van de gpu.
1. oudere drivers gebruiken als je er geen last van wilt hebben
2. ligt aan netflix app zelf

Als synthetische benchmarks dit gedrag niet eens uitlokken, dan is er niks aan de hand. Was je performance instabiel dan had je dat echt wel gemerkt bij alles wat de 3D driver aanspreekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Phntm schreef op zaterdag 6 februari 2021 @ 11:41:
[...]

1. oudere drivers gebruiken als je er geen last van wilt hebben
2. ligt aan netflix app zelf

Als synthetische benchmarks dit gedrag niet eens uitlokken, dan is er niks aan de hand. Was je performance instabiel dan had je dat echt wel gemerkt bij alles wat de 3D driver aanspreekt
Bedankt, net even metro exodus gespeeld en de gpu word dan max 68 graden en het geheugen max 92.
Lijkt me in orde al is 92 graden nog best warm natuurlijk :)
Heb 3x20cm en 1x12cm fans in mn kast, al draaien die niet op max speed.

[ Voor 6% gewijzigd door Goofy1978 op 06-02-2021 11:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gemiddeld
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-02-2021
Even gekeken: 3080 TUF non-OC, idle staat hij op 38-40 graden, in load gaat hij naar 50-60 graden met ongeveer 1980Mhz. Ik heb het getest op classic WoW, haal ongeveer 300-550 fps op 1440p scherm, alles op maximale graphics.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Huigie
  • Laatst online: 07-10 21:02

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

So, I created a monster. :7

Backplate is koeler dan wanneer de fan aan de behuizing hangt en eroverheen blaast maar omg wat heb ik me vergist in het formaat. _O-

Terug naar de tekentafel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sjARfLl6EWqZug-TwV5NICS0u7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/t6go1SX353dVvUeYXc8IY884.png?f=fotoalbum_large

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Nu online
Huigie schreef op maandag 8 februari 2021 @ 14:00:
So, I created a monster. :7

Backplate is koeler dan wanneer de fan aan de behuizing hangt en eroverheen blaast maar omg wat heb ik me vergist in het formaat. _O-

Terug naar de tekentafel.

[Afbeelding]
Lol tof idee. Lekker frankensteinen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Mod succesvol, Thermal pads voor het geheugen op de backplate geplaatst. Heb ook de gewone pads van het geheugen verwisseld als ik dan toch bezig was. Niet al te recht gesneden, maar dat maakt verder weinig uit. Het is een 3080 vision.

Met het minen schoot de memory junction temp naar 110 graden C met 100% fan speed en throttled die naar een hashrate van +-75MH/s. Sinds ik de thermal pads heb toegevoegd en vervangen heb ik een hashrate van +-95MH/s en mem. junction van 80 graden C op 80% fan speed. Kan hem nu gerust op 60-70% fan speed laten lopen zonder dat m'n hashrate daalt en het geheugen op z'n maximale temp blijft hangen, ook niet zo'n fijn idee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cBbTIB4EQqGBS0VGACuam25IJXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UUGZQg36r4Bqu0dhbIHLrjfC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrIOpGW4OOS4VheMiuE3ir_Eveg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uVACvL6ixoO6RylQqvfhZWqd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:38:
Mod succesvol, Thermal pads voor het geheugen op de backplate geplaatst. Heb ook de gewone pads van het geheugen verwisseld als ik dan toch bezig was. Niet al te recht gesneden, maar dat maakt verder weinig uit. Het is een 3080 vision.

Met het minen schoot de memory junction temp naar 110 graden C met 100% fan speed en throttled die naar een hashrate van +-75MH/s. Sinds ik de thermal pads heb toegevoegd en vervangen heb ik een hashrate van +-95MH/s en mem. junction van 80 graden C op 80% fan speed. Kan hem nu gerust op 60-70% fan speed laten lopen zonder dat m'n hashrate daalt en het geheugen op z'n maximale temp blijft hangen, ook niet zo'n fijn idee.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie mod :) welke pads heb je ervoor gebruikt en welke dikte?
Je moet er even doorheen om zo een dure gpu open te gaan schroeven denk ik.
Met gamen word het geheugen van mn 3080 aorus master ook 92 graden :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Goofy1978 schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 15:10:
[...]

Mooie mod :) welke pads heb je ervoor gebruikt en welke dikte?
Je moet er even doorheen om zo een dure gpu open te gaan schroeven denk ik.
Met gamen word het geheugen van mn 3080 aorus master ook 92 graden :D
Was wel even spannend indd, maar doet de levensduur nu wel goed! Was de plastic vergeten af te halen van de pads op het geheugen zelf, kwam ik na het schroeven achter... Al met al was het niet zo heel verkeerd om te doen.

Ik heb deze gevolgd met gelid 3mm voor de backplate en 2 voor het geheugen zelf: YouTube: 3080 Upgrade - adding memory thermal pads for 30% more hash rate.

Als je het ook gaat doen, kijk dan goed wat anderen hebben gedaan zodat je zeker weet hoe breed ze moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Iemand al een keer een andere bios geflashed op de ino3d 3070 ichill x4? wil graag een hogere power limit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
rwijnhov schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:10:
Iemand al een keer een andere bios geflashed op de ino3d 3070 ichill x4? wil graag een hogere power limit.
Ik had dat gevoel zelf ook met mijn Zotac, maar met een goede undervolt komt mijn 3080 totaal niet meer richting the 340W.
Raad je eerst aan een goede undervolt te vinden, als je daarna nog behoefte hebt aan een hogere powerlimit, kan je dat altijd nog proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
Koldur schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 21:47:
[...]

Ik had dat gevoel zelf ook met mijn Zotac, maar met een goede undervolt komt mijn 3080 totaal niet meer richting the 340W.
Raad je eerst aan een goede undervolt te vinden, als je daarna nog behoefte hebt aan een hogere powerlimit, kan je dat altijd nog proberen.
Helemaal mee eens. Om die laatste paar procent extra eruit te halen heb je echt een hoop stroom nodig. Uiteraard ook met de bijbehorende herrie. Je kast moet die hitte vervolgens ook allemaal maar af kunnen voeren... Ik zou ook kijken naar een undervolt op de core en dan kijken hoe hoog hij wil klokken. Hier draai ik een paar procent boven stock performance (zowel mem als core) met een aanzienlijk lager verbruik dan stock. Ook een "overclock" die dus blijft werken in de warmere zomermaanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

edit: verkeerde topic, sorry.

[ Voor 95% gewijzigd door Remy op 11-02-2021 18:49 ]

LinkedIn
Instagram

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:11
Ik heb een Ryzen 3700x als processor (en een X570 chipset moederbord). Heb een RTX 3080 als videokaart. Kan ik gebruik maken van AMD Smart Access Memory?

• rwijnhov
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-09 09:22
Ik heb mijn kaart al undervolt. Alleen bij furmark trekt die hem nog steeds de power limit in en gaat die throttlen. BIj superposition en games niet.

• WeirCo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07-10 19:33
turkeyhakan schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:20:
Ik heb een Ryzen 3700x als processor (en een X570 chipset moederbord). Heb een RTX 3080 als videokaart. Kan ik gebruik maken van AMD Smart Access Memory?
Nog niet, is nog in ontwikkeling: https://www.reddit.com/r/...ng_to_both_amd_and_intel/

Twitch Kanaal

• Koldur
rwijnhov schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 09:44:
Ik heb mijn kaart al undervolt. Alleen bij furmark trekt die hem nog steeds de power limit in en gaat die throttlen. BIj superposition en games niet.
Furmark situatie zal je nooit met echte games zien gebeuren. 3D Mark is daar beter voor, maar zal altijd ook net wat meer gebruiken dan in echte situaties.
Als je die draait (Time Spy en Port Royal) en zo goed als geen power limit ziet (kan je beste monitoren met GPU-Z in mijn ervaring) zit je goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Het verschil tussen mijn 5700XT en RTX 3080 is wel groot! Vooral in Flight Simulator 2020 zie je verschil. Wat ik mij afvraag, mijn GPU staat gewoon stil, terwijl bij mijn 5700XT 100% load aanwezig was. Iemand enig idee waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 21:30
turkeyhakan schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:08:
Het verschil tussen mijn 5700XT en RTX 3080 is wel groot! Vooral in Flight Simulator 2020 zie je verschil. Wat ik mij afvraag, mijn GPU staat gewoon stil, terwijl bij mijn 5700XT 100% load aanwezig was. Iemand enig idee waarom?
Wat bedoel je met dat je GPU gewoon stil staat? Lage load? Zit je CPU dan tegen de 100% load? Hoe/waar check je je GPU load?
Als je upgrade van 5700XT naar 3080 veel verschil maakt kan ik me nauwelijks voorstellen dat die 3080 echt amper belast wordt, als je zo'n harde CPU bottleneck had zou je ook weinig verschil moeten merken van die GPU upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Wekko306 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:50:
[...]

Wat bedoel je met dat je GPU gewoon stil staat? Lage load? Zit je CPU dan tegen de 100% load? Hoe/waar check je je GPU load?
Als je upgrade van 5700XT naar 3080 veel verschil maakt kan ik me nauwelijks voorstellen dat die 3080 echt amper belast wordt, als je zo'n harde CPU bottleneck had zou je ook weinig verschil moeten merken van die GPU upgrade.
Ja, inderdaad. Komt niet boven de 10% uit. Geheugenverbruik is wel hoog (tegen het maximum aan, omdat ik alles op ultra speel).

Ik heb een Ryzen 3700x als CPU en die wordt nu inderdaad hoger belast. Ik ervaar geen lagg trouwens, ik vraag me af waarom de GPU nu niets doet en de CPU aan het werk is.

Hiervoor was dat precies andersom, de GPU draaide op 100% en de CPU deed niets.

Het verschil tussen de 5700XT en RTX 3080 is echt groot. FS2020 draait zeer soepel.

Ik gebruik Windows taskmanager als referentie.

[ Voor 6% gewijzigd door turkeyhakan op 12-02-2021 10:00 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Poging nummer 2:

Lamellen komen onder verschillende hoeken te staan zodat de hele backplate gekoeld gaat worden. En mooi rood is niet lelijk.. :D

Edit: Jeej

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EU5qmdf9Zxq2YsegDox8HvhBwjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AuXPhHVja2asAZX70PUpvN9k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNMkSUt-PIJUBALHz0xHEg922xM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykF7guFJVWdh1ExBv8OMrFLJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door Huigie op 12-02-2021 13:19 ]

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-10 12:12

rajackar

Blood Minister

Deze post lijkt misschien wat off topic maar ik het sinds mijn 3080 problemen met Dolby Atmos.
Als ik in windows Atmos for home theater aan zet valt het geluid soms weg. Ik ben al een tijdje bezig dit uit te zoeken en het lijkt bij de 30 serie meer voor te komen.
Nu heb ik zelf maar één GPU dus ik kan in mijn setup niet testen met een andere GPU.
Zijn er toevallig andere tweakers die hier ervaring mee hebben. Het lijkt zich vooral voor te doen in 4K met hoge framerates (120hz monitor / TV).

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Ik heb altijd AMD kaarten gehad, dus ik heb een vraag over de software.

Moet ik nVidia Gefore Experience downloaden en wat heb ik er aan? Als ik het achterwege laat, heeft het dan nog effect op de werking van mijn kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Ik gebruik het omdat ik geen zin heb om alle grafische instellingen voor m'n games uit te proberen. Ik laat GE de settings optimaliseren en doe dan het finetunen met de hand. En voor de FE kaarten zit er een overclock mogelijkheid in.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje

Snippertje

Light up your life

rajackar schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:02:
Deze post lijkt misschien wat off topic maar ik het sinds mijn 3080 problemen met Dolby Atmos.
Als ik in windows Atmos for home theater aan zet valt het geluid soms weg. Ik ben al een tijdje bezig dit uit te zoeken en het lijkt bij de 30 serie meer voor te komen.
Nu heb ik zelf maar één GPU dus ik kan in mijn setup niet testen met een andere GPU.
Zijn er toevallig andere tweakers die hier ervaring mee hebben. Het lijkt zich vooral voor te doen in 4K met hoge framerates (120hz monitor / TV).
Ik heb hier ook last van. Had ik ook al met mijn 2060 super. Zowel verschillende 3080s die ik heb gehad als de 3090 die ik nu heb hebben er last van. Super irritant en een bekend probleem. Als je een oplossing vindt, let me know!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

turkeyhakan schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:08:
Ik speel zelf geen FS2020 maar een paar maanden was het op diverse kanalen wel een hot topic dat FS2020 behoorlijk (en onevenredig) leunde op goede CPU performance. Dat past dus in het plaatje wat jij ziet. Dat die 5700XT 100% load had en je huidige 3080 niet veel doet, komt denk ik omdat zelfs FS2020 wellicht te zwaar was voor je 5700XT.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turkeyhakan
temp00 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:39:
[...]

Ik speel zelf geen FS2020 maar een paar maanden was het op diverse kanalen wel een hot topic dat FS2020 behoorlijk (en onevenredig) leunde op goede CPU performance. Dat past dus in het plaatje wat jij ziet. Dat die 5700XT 100% load had en je huidige 3080 niet veel doet, komt denk ik omdat zelfs FS2020 wellicht te zwaar was voor je 5700XT.
Echt een onwijs groot verschil qua performance met FS2020 in ieder geval. Blij dat ik geen AMD kaart meer heb.
Pagina: 1 ... 40 ... 54 Laatste

Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:

• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
en ook niet voor levertijden en prijzen!

Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.