Bedankt voor alle info, ook al was deze niet voor mij bedoeldTweetCu schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:07:
[...]
Leuk om te zien dat je een Suprim X 3070 hebt kunnen krijgen.
Nou om te beginnen, undervolten en OC is een heel goede manier om alles uit je kaart te halen en de temperatuur en stroomverbruik omlaag haalt, waardoor je kaart minder hard thermal thottled.
Je wilt inderdaad dan Afterburner gebruiken, sinds dit vaak de best werkende programma's is voor dit doel, en met Rivatuner kan je gelijk zo een tekst met informatie toevoegen in games en andere grafische programma's om real-time te volgen wat je huidige temperatuur, kloksnelheid, voltage, etc is.
Wat voor kloksnelheid je kan halen voor een undervolt is gebaseerd of je net een goede batch hebt (ofwel silicon lottery), ook je power limit, maar met undervolt verlaag je het verbruik, dus die maakt niet zo veel uit, en uiteraard de airflow van je kast, de heatsink design, stock of eigen betere ventilators (deshroud), de kwaliteit van de koelpasta en thermal pad op de kaart, kwaliteit van componenten, etc.
De maximale kloksnelheid die je kan halen voordat er crashes of glitches onstaan gaat omlaag als een helling des te lager de voltage, maar des te hoger de voltage, de meer stroom de kaart zuipt en meer warmte genereert, en dus zichzelf automatisch downklokt (thermal throttling).
Undervolten kan met een doel, lage stroom kosten, stilte en lage temperaturen, waarbij andere componenten in de kast ook koel blijven of de hoogste kloksnelheid die je stabiel kan vasthouden (willicht hoger dan stock) vootdat je gaat thermal throttlen en de kaart zichzelf downklokt.
In Afterburner zet je de kloksnelheid lekker 120mhz omlaag, zodat als je jou gekozen voltage de kloksnelheid omhoog zet, deze hoger in de curve boven alle hogere voltage uit springt, op het moment dat je de kloksnelheid dan hebt neergezet waar jij wilt en je op opslaan klikt, veranderd de curve en worden alle daaropvolgende voltages op dezelfde kloksnelheid gezet, je ziet dan een 1 strakke lijn.
wat er dan gebeurd is dat je kaart nooit op een hogere voltage springt dan wat jij hebt gekozen (eg, undervolt), de voltages na 1.093V hoef je niet naar te kijken.
Om snel een mooie voltage te vinden, raad ik je aan om even te googlen op de naam van jou kaart, samen met "undervolt setting", zodat je de settings en moeite van andere kan zien op verschillende fora's zoals Reddit, met hun ervaring en hoe ver ze al zijn gegaan, en deze kan stelen, je kan deze setting als base gebruiken en stapjes wijs (20-50mhz) iets lager of hoger gaan gebasseerd op of dit niet stabiel is of je willicht iets hoger kan.
Uiteraard mag je je eigen voltage uitproberen, vele zijn blijkbaar gelukkig op vele kaarten tussen 0.85-0.9V
Om te testen of dit stabiel is, zou ik Unigen Superposition pakken, en dan 1080p High gebruiken, misschien zelfs Medium, omdat je kaart minder hard moet werken, waarom niet Extreme? omdat ik heb gemerkt des te meer frames de kaart eruit pompt, des te warmer het wordt en ik sneller instabiliteit op heb gemerkt, willicht is dit ook voor jou.
Je doet de test dan paar keer, alleen al meer dan 1 keer zodat de kaart warm kan worden, de volgende om te zien wanneer het gaat crashen of je van die groene sterretjes of glitches ziet.
Als je snel de plafond wilt weten hoeveel je kaart kan gebruiken kwa stroom en hoe warm het maximaal gaat worden, wanneer je een of ander game hebt en die je kaart tot het maximale pusht, zou ik Furmark pakken, MSAA uit laten zodat je kaart zoveel mogelijk frames gaat produceren, hoogste resolutie kiezen wat je scherm kan, en dan aan zetten (fullscreen of windowed maakt niet uit).
Oja, ook handig om HWINFO te hebben, handig programma om zeer veel informatie te kunnen lezen kwa de gang van je hele systeem en kaart, klik bij eerste opstart "Sensors Only".
Veel plezier en belangrijke is geduld en vrije tijd.
When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..