[NVIDIA GeForce RTX 30XX] Ervaringen & Discussie Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 41 ... 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 25 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTFD
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:11
TweetCu schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 13:07:
[...]

Leuk om te zien dat je een Suprim X 3070 hebt kunnen krijgen.
Nou om te beginnen, undervolten en OC is een heel goede manier om alles uit je kaart te halen en de temperatuur en stroomverbruik omlaag haalt, waardoor je kaart minder hard thermal thottled.

Je wilt inderdaad dan Afterburner gebruiken, sinds dit vaak de best werkende programma's is voor dit doel, en met Rivatuner kan je gelijk zo een tekst met informatie toevoegen in games en andere grafische programma's om real-time te volgen wat je huidige temperatuur, kloksnelheid, voltage, etc is.

Wat voor kloksnelheid je kan halen voor een undervolt is gebaseerd of je net een goede batch hebt (ofwel silicon lottery), ook je power limit, maar met undervolt verlaag je het verbruik, dus die maakt niet zo veel uit, en uiteraard de airflow van je kast, de heatsink design, stock of eigen betere ventilators (deshroud), de kwaliteit van de koelpasta en thermal pad op de kaart, kwaliteit van componenten, etc.

De maximale kloksnelheid die je kan halen voordat er crashes of glitches onstaan gaat omlaag als een helling des te lager de voltage, maar des te hoger de voltage, de meer stroom de kaart zuipt en meer warmte genereert, en dus zichzelf automatisch downklokt (thermal throttling).
Undervolten kan met een doel, lage stroom kosten, stilte en lage temperaturen, waarbij andere componenten in de kast ook koel blijven of de hoogste kloksnelheid die je stabiel kan vasthouden (willicht hoger dan stock) vootdat je gaat thermal throttlen en de kaart zichzelf downklokt.

In Afterburner zet je de kloksnelheid lekker 120mhz omlaag, zodat als je jou gekozen voltage de kloksnelheid omhoog zet, deze hoger in de curve boven alle hogere voltage uit springt, op het moment dat je de kloksnelheid dan hebt neergezet waar jij wilt en je op opslaan klikt, veranderd de curve en worden alle daaropvolgende voltages op dezelfde kloksnelheid gezet, je ziet dan een 1 strakke lijn.
wat er dan gebeurd is dat je kaart nooit op een hogere voltage springt dan wat jij hebt gekozen (eg, undervolt), de voltages na 1.093V hoef je niet naar te kijken.

Om snel een mooie voltage te vinden, raad ik je aan om even te googlen op de naam van jou kaart, samen met "undervolt setting", zodat je de settings en moeite van andere kan zien op verschillende fora's zoals Reddit, met hun ervaring en hoe ver ze al zijn gegaan, en deze kan stelen :D, je kan deze setting als base gebruiken en stapjes wijs (20-50mhz) iets lager of hoger gaan gebasseerd op of dit niet stabiel is of je willicht iets hoger kan.
Uiteraard mag je je eigen voltage uitproberen, vele zijn blijkbaar gelukkig op vele kaarten tussen 0.85-0.9V

Om te testen of dit stabiel is, zou ik Unigen Superposition pakken, en dan 1080p High gebruiken, misschien zelfs Medium, omdat je kaart minder hard moet werken, waarom niet Extreme? omdat ik heb gemerkt des te meer frames de kaart eruit pompt, des te warmer het wordt en ik sneller instabiliteit op heb gemerkt, willicht is dit ook voor jou.
Je doet de test dan paar keer, alleen al meer dan 1 keer zodat de kaart warm kan worden, de volgende om te zien wanneer het gaat crashen of je van die groene sterretjes of glitches ziet.

Als je snel de plafond wilt weten hoeveel je kaart kan gebruiken kwa stroom en hoe warm het maximaal gaat worden, wanneer je een of ander game hebt en die je kaart tot het maximale pusht, zou ik Furmark pakken, MSAA uit laten zodat je kaart zoveel mogelijk frames gaat produceren, hoogste resolutie kiezen wat je scherm kan, en dan aan zetten (fullscreen of windowed maakt niet uit).

Oja, ook handig om HWINFO te hebben, handig programma om zeer veel informatie te kunnen lezen kwa de gang van je hele systeem en kaart, klik bij eerste opstart "Sensors Only".

Veel plezier en belangrijke is geduld en vrije tijd.
Bedankt voor alle info, ook al was deze niet voor mij bedoeld :) tijd dat ik mijn 3080 suprim x ook eens ga tweaken!

When daytrading, you can earn 2000% of your money, but you can only lose 100%. Do the math..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-10 12:12

rajackar

Blood Minister

Snippertje schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 16:29:
[...]

Ik heb hier ook last van. Had ik ook al met mijn 2060 super. Zowel verschillende 3080s die ik heb gehad als de 3090 die ik nu heb hebben er last van. Super irritant en een bekend probleem. Als je een oplossing vindt, let me know!
Irritant is dat zeg.
Ik heb ook een case met Dolby support lopen maar die zijn al een tijdje stil.
Maar get gaat wat offtopic zo. je hoort het als er iets verbetert.

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 12:38:
Mod succesvol, Thermal pads voor het geheugen op de backplate geplaatst. Heb ook de gewone pads van het geheugen verwisseld als ik dan toch bezig was. Niet al te recht gesneden, maar dat maakt verder weinig uit. Het is een 3080 vision.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Als ik dan toch zo bezig ben, kan ik het net zo goed helemaal af maken. Ik had een nieuwe behuizing gekocht omdat de vision niet paste in m'n zwarte mesh C. Ben voor wit/zilver gegaan om te matchen met de vision. Toen begon ik mij dood te ergeren aan de CPU koeler, maar om daar nou geld in te steken zag ik niet zitten...

Voor een paar euro een busje witte spraypaint gekocht voor de casings van m'n fans. De plate van m'n DRP4 in een badje loog gedumpt om hem mooi zilver te maken en te matchen met de case en GPU, natrium hydroxide had ik hier al liggen (om zeep te maken... :P). Misschien later nog wat bijwerken met schuurpapier, maar dat heb ik dan weer niet thuis liggen.

Erg tevreden met het resultaat! Een massief zwart blok zag er niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGeHIOFgKMr5hKqLhzvAjnQJ-J8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z4vjwKObmYErKOgJNvKG6f4B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2021 19:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 21:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mT0akgVQVsm95pbTDNMHNvWyuxo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KAy7OKavMUCw5Chxk0nyNKsz.jpg?f=fotoalbum_large

De MP5Works backplate cooler zit er na veel gemugel eindelijk op (die clipjes zijn dus gewoon ronduit Kwalitatief Uitermate Teleurstellend)

In ieder geval werkt het :?
Met de V/t curve die ik normaal op RTX 3090 gebruikte (931mv voor 1950Mhz) werd de GPU 53 graden en memory junction tikje 90 graden aan.
Met de MP5Works coolers : GPU 49/50 graden , memory juction tikt nou maximaal 82 graden aan.

De backplate is nou in ieder geval wel aan te raken : nog steeds warm maar geen warmhoud plaatje meer.

Het meeste wat opvalt is de temperatuur van de koelvloeistof, die is vreemd genoeg lager is geworden dan hiervoor zonder de backplate cooler.
Vraag me niet waarom , ik zie ook even de logica er niet van :N

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
dierkx36 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 19:54:
[Afbeelding]

De MP5Works backplate cooler zit er na veel gemugel eindelijk op (die clipjes zijn dus gewoon ronduit Kwalitatief Uitermate Teleurstellend)

In ieder geval werkt het :?
Met de V/t curve die ik normaal op RTX 3090 gebruikte (931mv voor 1950Mhz) werd de GPU 53 graden en memory junction tikje 90 graden aan.
Met de MP5Works coolers : GPU 49/50 graden , memory juction tikt nou maximaal 82 graden aan.

De backplate is nou in ieder geval wel aan te raken : nog steeds warm maar geen warmhoud plaatje meer.

Het meeste wat opvalt is de temperatuur van de koelvloeistof, die is vreemd genoeg lager is geworden dan hiervoor zonder de backplate cooler.
Vraag me niet waarom , ik zie ook even de logica er niet van :N
Voor de MP5 oplossing gegaan dus. Misschien is het waterblok redelijk restrictief? Afhankelijk van het punt waar je de temperatuur meet in de loop kan je bijvoorbeeld een lagere radiator uitgangstemperuur zien wanneer de waterflow meer beperkt wordt door een extra koeler als het pomptoerental gelijk blijft. De koelvloeistof heeft dan iets meer tijd in de radiatoren om af te koelen. Een lagere flow kan echter een modern waterkoelblok met jet plate en fijne finstructuur minder efficiënt laten werken waardoor het netto weer negatief kan uitpakken. Dat is een balans.

Zie hier een flow test van mijn customloop:

Flow test VPP775 0% (PWM) vs. 50% vs. 100% pump speed. 55-105-160L/h indicatie.

Alle radiator fans op 900rpm. 300W GPU, 90W CPU load.

Temps in volgorde van loop:
CPU - GPU Backplate koeler - GPU

0% 2100rpm pomp
rads in 32.1°C, out 27.9°C:
ΔT rads in/out= 4.2°C
56.2°C, 44°C, 37~38°C

50% 3300rpm pomp
rads in 31.5°C, out 29.1°C:
ΔT rads in/out= 2.4°C
56.2°C, 44°C, 36°C

100% 4450rpm pomp:
rads in 30,7°C , out 29,2°C:
ΔT rads in/out= 1,5°C
56,0°C, 43°C, 36°C

Je zou ook verwachten dat de temp stijgt met een extra koeler in de loop maar dat hoeft dus niet afhankelijk van de opgenomen warmte, het meetpunt en waterflow. Met het laagste pomptoerental en flow is de uitgaande watertemp van de radiatoren zelfs 1,2°C lager maar is de totale koeling juist weer iets minder. Het water komt dan uiteraard ook iets warmer terug. Een zeer hoge flow met in- en uitgaande temp die bijna gelijk is zou ideaal zijn voor de koeling maar de verschillen zijn op een gegeven moment al heel klein. Boven de 50% laat in mijn geval weinig winst meer zien en kost alleen maar meer energie/warmte en slijtage van de waterpomp. Onlogisch hoeft het in ieder geval niet te zijn. ;) Indien mogelijk even spelen met het pomptoerental, dan kun je dat uitsluiten.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 07-10 21:55
M-spec schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:56:
[...]

Voor de MP5 oplossing gegaan dus. Misschien is het waterblok redelijk restrictief? Afhankelijk van het punt waar je de temperatuur meet in de loop kan je bijvoorbeeld een lagere radiator uitgangstemperuur zien wanneer de waterflow meer beperkt wordt door een extra koeler als het pomptoerental gelijk blijft. De koelvloeistof heeft dan iets meer tijd in de radiatoren om af te koelen. Een lagere flow kan echter een modern waterkoelblok met jet plate en fijne finstructuur minder efficiënt laten werken waardoor het netto weer negatief kan uitpakken. Dat is een balans.

Zie hier een flow test van mijn customloop:

Flow test VPP775 0% (PWM) vs. 50% vs. 100% pump speed. 55-105-160L/h indicatie.

Alle radiator fans op 900rpm. 300W GPU, 90W CPU load.

Temps in volgorde van loop:
CPU - GPU Backplate koeler - GPU

0% 2100rpm pomp
rads in 32.1°C, out 27.9°C:
ΔT rads in/out= 4.2°C
56.2°C, 44°C, 37~38°C

50% 3300rpm pomp
rads in 31.5°C, out 29.1°C:
ΔT rads in/out= 2.4°C
56.2°C, 44°C, 36°C

100% 4450rpm pomp:
rads in 30,7°C , out 29,2°C:
ΔT rads in/out= 1,5°C
56,0°C, 43°C, 36°C

Je zou ook verwachten dat de temp stijgt met een extra koeler in de loop maar dat hoeft dus niet afhankelijk van de opgenomen warmte, het meetpunt en waterflow. Met het laagste pomptoerental en flow is de uitgaande watertemp van de radiatoren zelfs 1,2°C lager maar is de totale koeling juist weer iets minder. Het water komt dan uiteraard ook iets warmer terug. Een zeer hoge flow met in- en uitgaande temp die bijna gelijk is zou ideaal zijn voor de koeling maar de verschillen zijn op een gegeven moment al heel klein. Boven de 50% laat in mijn geval weinig winst meer zien en kost alleen maar meer energie/warmte en slijtage van de waterpomp. Onlogisch hoeft het in ieder geval niet te zijn. ;) Indien mogelijk even spelen met het pomptoerental, dan kun je dat uitsluiten.
Jep, tis hun eerste cooler uitvoering met een G1/4 ingang en uitgang, dus niet de "oude" met 2 dunne slangetjes.
Het is ook maar een tijdelijke oplossing totdat Alphacool met iets komt wat op de GPX cooler pas.

Restricties zit er niet echt in de MP5Works : 2 dunne koel finnetjes in de in en uit gang.

Temperatuur word hier gemeten voor de eerste radiator : pomp -> RTX 3090 -> MP5Works -> 5800x -> temp sensor -> Alphacool 360mm X-flow -> Blackice Nemisis 360mm X-Flow -> terug pomp.
M'n eerste poging custom loop zat de temp sensor op het eind, net voor de pomp.
Na een helder moment deze verplaats naar voor de eerste radiator, het punt waar de koelvloeistof het warmste is.
Het idee was dat op deze manier de fan's eerder zouden reageren als de koelvloeistof warm word in plaats van op het eind net voordat het het reservoir ingaat.

Ik was eigenlijk van plan om aan het eind van de laatste radiator nog een temp sensor te doen , je raad het al : niet meer gedaan.

De "enigste" restricties die erin zitten zijn de y-splitter op de Nemesis en een 90 graden koppeling op de retour van de pomp : ben er niet echt happy mee maar kon even niet anders.

DeltaT zit nou op 17/-18 graden vanaf kamer temperatuur to max koelvloeistof temp (op zich niet slecht voor een gecombineerde 470 watt)

An sich lijkt dit goed te werken : koelvloeistof temperatuur 35 graden als alles voluit draait, en zodra het weer in het reservoir zit is het niet eens lauw.

In ieder geval doet de MP5Works koeler wel wat.
Zonder de koeler werd de PCI-E SSD die net boven de 3090 zit 70 graden als het hele zaakje voluit ging, nu maximaal 47 graden.

De fans draaien op 77% bij 37 graden (scheen in reviews het optimale toerental te zijn), pomp op 80%.

Pomp gaat op 100% bij een kv temperatuur van 40 graden en de fan;s bij 42 graden.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-09 12:37
Ik zit met een vraag. Is het verschil in resolutie tussen UWQHD en QHD dermate groot dat dit je videokaart keuze kan beïnvloeden? Beide hebben een verticale resolutie van 1440 pixels, maar horizontal is het verschil natuurlijk 3440 en 2560. Maken die 800 pixels wat uit?

De reden dat ik dit vraag is dat ik voor mijn thuiswerk situatie een 144Hz UWQHD heb aangeschaft. Voor mijn werkzaamheden voldoet i5 3570k met een GTX 1070 prima, maar voor courante games is dat (vast en) zeker niet het geval. Ik overweeg ergens dit jaar nieuw systeem te assembleren maar ik vraag mij of ik ook reken mee moet houden met de extra 800 pixels. Volgens mij is een 3060 TI afdoende voor 1440p/60hz maar zou ik vanwege de extra horizontale pixels dan toch voor 3070 moeten shoppen?

Er staat mij iets bij dat performance vooral verticale pixels impact heeft 1080p / 1440p / 2160p maar dit kan een misvatting aan mij kant zijn.

Ik zie ook zelden benchmarks waarin een kaart op zowel UWQHD en QHD wordt getest. Beetje lastig inschatten zo. Hoor het graag van medetweakers :)

[update]
Een oud artikel uit 2018 gevonden van hardware.info. 8 games, 5 kaarten gemiddeld genomen is de framerate van een spel op QHD 24% hoger dan UWQHD. Dat is toch wel een aanzienlijk verschil.
En als ik een tweakers artikel erbij pak is de snelste 3060 TI slechts 11% langzamer dan de langzaamste 3070 al worden de verschillen groter naargelang de resolutie hoger... hmm

[ Voor 23% gewijzigd door seez op 13-02-2021 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

seez schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:03:
Ik zit met een vraag. Is het verschil in resolutie tussen UWQHD en QHD dermate groot dat dit je videokaart keuze kan beïnvloeden? Beide hebben een verticale resolutie van 1440 pixels, maar horizontal is het verschil natuurlijk 3440 en 2560. Maken die 800 pixels wat uit?

De reden dat ik dit vraag is dat ik voor mijn thuiswerk situatie een 144Hz UWQHD heb aangeschaft. Voor mijn werkzaamheden voldoet i5 3570k met een GTX 1070 prima, maar voor courante games is dat (vast en) zeker niet het geval. Ik overweeg ergens dit jaar nieuw systeem te assembleren maar ik vraag mij of ik ook reken mee moet houden met de extra 800 pixels. Volgens mij is een 3060 TI afdoende voor 1440p/60hz maar zou ik vanwege de extra horizontale pixels dan toch voor 3070 moeten shoppen?

Er staat mij iets bij dat performance vooral verticale pixels impact heeft 1080p / 1440p / 2160p maar dit kan een misvatting aan mij kant zijn.

Ik zie ook zelden benchmarks waarin een kaart op zowel UWQHD en QHD wordt getest. Beetje lastig inschatten zo. Hoor het graag van medetweakers :)

[update]
Een oud artikel uit 2018 gevonden van hardware.info. 8 games, 5 kaarten gemiddeld genomen is de framerate van een spel op QHD 24% hoger dan UWQHD. Dat is toch wel een aanzienlijk verschil.
En als ik een tweakers artikel erbij pak is de snelste 3060 TI slechts 11% langzamer dan de langzaamste 3070 al worden de verschillen groter naargelang de resolutie hoger... hmm
Natuurlijk maakt dat uit. Meer pixels betekent meer pixels die gerenderd moeten worden. :)

Vermenigvuldig 3440*1440 en 2560*1440 en zet de uitkomst tegen elkaar af dan weet je hoeveel % meer er gerenderd moet worden.

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seez
of course, het zijn niet maar 800 pixels meer, het zijn er 1.267.200 meer, +/- 26%
Wat dan ook in de buurt komt van het opgegeven percentage uit het hardware.info artikel.

Wel zo handig om te weten. ik reken in het vervolg 25% FPS eraf en dan heb ik een grove indicatie wat voor performance ik heb op UWQHD

Dank voor de correctie!

[ Voor 24% gewijzigd door seez op 13-02-2021 18:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

seez schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:28:
of course, het zijn niet maar 800 pixels meer, het zijn er 1.267.200 meer, +/- 26%
Wat dan ook in de buurt komt van het opgegeven percentage uit het hardware.info artikel.

Wel zo handig om te weten. ik reken in het vervolg 25% FPS eraf en dan heb ik een grove indicatie wat voor performance ik heb op UWQHD

Dank voor de correctie!
Volgensmij zelfs 34% meer pixels! :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 9800X3D |TR Phantom Spirit 120 SE | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:41
seez schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 17:03:

[update]
Ik heb een 980ti met flinke oc gehad en nu een 3060ti en die 980ti hield nog best zn mannetje in bepaalde games! 3060ti is we ca 2x sneller. 3070 gaat niet super veel toevoegen, of de prijzen moeten dicht tegen elkaar liggen. Je zou ook nog de 3060 12GB nemen als je je kaart lekker lang wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik heb eindelijk mijn Asus Strix RTX3080 OC. Ik heb deze vandaag even de kaart nagekeken en ik zie dat de koeler niet recht gemonteerd is en er ook links en recht een grote spleet zit:

Als ik op Youtube unboxings kijk van recente modellen (januari en verder) zie ik dit bij anderen ook of zelfs nog erger.

Ben er toch niet zo blij mee, want bij eerdere productie modellen (november, december,..) zie ik dat het koeler deel met de fans mooi aansluit op de rest, zoals deze:

Zijn er nog mensen die dit hebben (dus met de recentere modellen sinds januari etc.) ? Vind voor zo'n dure kaart dat dit toch wel deftig mag gemonteerd worden.

Ik weet niet of je dit zelf kunt fixen ? Durf niet aan de koeler te vijzen wegens garantie, en ik denk ook niet dat je het hiermee gaat oplossen door de vijzen wat strakker aan te draaien :?

[ Voor 41% gewijzigd door Master_S op 14-02-2021 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• seez
Help!!!! schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:20:
[...]

Volgensmij zelfs 34% meer pixels! :)
Ok, met het schaamrood op de kaken moet ik bekennen..
Ik deelde het verschil in aantal pixels met de UWQHD ipv QHD :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seez
Santee schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:32:
[...]

Ik heb een 980ti met flinke oc gehad en nu een 3060ti en die 980ti hield nog best zn mannetje in bepaalde games! 3060ti is we ca 2x sneller. 3070 gaat niet super veel toevoegen, of de prijzen moeten dicht tegen elkaar liggen. Je zou ook nog de 3060 12GB nemen als je je kaart lekker lang wilt gebruiken.
Inderdaad, maar ik kan nog wel even afwachten tot de prijzen wat dalen. ik heb altijd geprobeerd best bang for buck kaarten aan te schaffen (bv 8800GT, GTX 970) Dat zit er voorlopig toch niet in met de huidige schaarste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IStealYourGun
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 12:41

IStealYourGun

Доверяй, но проверяй

Remy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 18:44:
[...]
Ingebouwd, getest, doet het! :P

[Afbeelding]

Side by side met een MSI Geforce 970 Gaming: dan valt de 3060 ti eigenlijk nog wel mee :)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

:)
Ik quote even in dit topic op je post, omdat het niets met levering en prijzen heeft te maken.

Als ik naar je score zie dan is het zeker een goede upgrade (mijn vorige kaart was een GT 960), alleen vrees ik nu dat je CPU wel eens een bottleneck zou kunnen zijn.

♥ Under Construction ♦ © 1985 - 2013 and counting. ♣ Born to be Root ★ In the end, we are all communists ♠ Please, don't feed me meat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

IStealYourGun schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 22:49:
[...]

Ik quote even in dit topic op je post, omdat het niets met levering en prijzen heeft te maken.
Jawel, want nu zien mensen dat de kaart fysiek bestaat :P

Was al van plan om het in dit topic te posten, maar je bent me voor :)
Als ik naar je score zie dan is het zeker een goede upgrade (mijn vorige kaart was een GT 960), alleen vrees ik nu dat je CPU wel eens een bottleneck zou kunnen zijn.
Die bottleneck is fixbaar, want een 6600k. Die kan zonder problemen ipv op 3,5GHz op bv 4GHz of zelfs 4,4GHz lopen. Daarnaast lijkt de 3060 ti de i5 'mee te trekken' de CPU-score in 3DMark was beter dan met de oude 970, ondanks zelfde settings :)

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 30-09 10:38
Master_S schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 19:56:
Ik heb eindelijk mijn Asus Strix RTX3080 OC mogen ophalen bij Tones. Ik heb deze vandaag even de kaart nagekeken en ik zie dat de koeler niet recht gemonteerd is en er ook links en recht een grote spleet zit:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Als ik op Youtube unboxings kijk van recente modellen (januari en verder) zie ik dit bij anderen ook of zelfs nog erger.

Ben er toch niet zo blij mee, want bij eerdere productie modellen (november, december,..) zie ik dat het koeler deel met de fans mooi aansluit op de rest, zoals deze:

[Afbeelding]

Zijn er nog mensen die dit hebben (dus met de recentere modellen sinds januari etc.) ? Vind voor zo'n dure kaart dat dit toch wel deftig mag gemonteerd worden.

Ik weet niet of je dit zelf kunt fixen ? Durf niet aan de koeler te vijzen wegens garantie, en ik denk ook niet dat je het hiermee gaat oplossen door de vijzen wat strakker aan te draaien :?
Als ik het zo zie dan lijkt het iig wel dat de coldplate op de juiste afstand van de PCB is gemonteerd want er zit geen ruimte of kiertjes als je naar de standoffs kijkt waar deze aan de kant van PCB en het koelblok zitten. Wat dus zou kunnen is dat het alleen een cosmetisch iets is waarbij de shroud die het koelblok bedekt warped / verbogen is en niet mooi op het koelblok en fans gemonteerd is.
Dit zou je wellicht relatief eenvoudig kunnen controleren door te kijken of er speling op zit bij de plekken waar je kieren hebt zitten. Als het verder mechanisch goed is (fans) en de temps zijn in orde zou ik er niet teveel aandacht aan besteden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:58

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Mijn eerste run op stock speeds met mijn vandaag ingebouwde Aorus RTX 3080 Xtreme.

Time Spy: 18313
Graphics: 19051
CPU: 15091

Draait samen met een Intel i9 10900K @ 5.3GHz (all cores) in een Aorus Z490 Ultra moederbord en een Corsair RM750 voeding. Best een redelijke score volgens mij aangezien de meeste kaarten die ik hier zie langskomen dit niet eens halen met een OC.

Met mijn MSI Gaming X Trio 2080 Super haalde ik:

Time Spy: 12804
Graphics: 12473
CPU: 15079

[ Voor 22% gewijzigd door Techno Overlord op 14-02-2021 00:13 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:02

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Voor en na:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T0MP9JtJCQKyBo3HUQ0ODmdkfxA=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/t6go1SX353dVvUeYXc8IY884.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iDMzaeZbl2LT84MXPEZq4u8tkFw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0MXI0YnajCvKhe6s0PoZkZAt.jpg?f=fotoalbum_tile

Vind het een stuk mooier zo. Qua temperatuur scheelt het niks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lq7rl1Oyczh0k3-BvA8-yDPAlsM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OwH0XjXGsua4WdxgsV8pe38s.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JUxZ2VWYXN-eOyk3MjzQIxCu3vU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtzQmiW4xSHzD58OoMm6U0VU.jpg?f=fotoalbum_tile

Had de backplate liever watergekoeld maar Bitspower had het briljante idee om koelribben op de backplate te plaatsen. Geheugen temperatuur blijft nu zo rond de 64 graden hangen (was 79) in Cyberpunk. d:)b

Mocht je het willen bestellen: https://printics.nl/product/120mm-deflector/

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Techno Overlord schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:02:
Mijn eerste run op stock speeds met mijn vandaag ingebouwde Aorus RTX 3080 Xtreme.

Draait samen met een Intel i9 10900K @ 5.3GHz (all cores) in een Aorus Z490 Ultra moederbord en een Corsair RM750 voeding. Best een redelijke score volgens mij aangezien de meeste kaarten die ik hier zie langskomen dit niet eens halen met een OC.

Met mijn MSI Gaming X Trio 2080 Super haalde ik:

Time Spy: 12804
Graphics: 12473
CPU: 15079
Dat is zeker een goeie score (Graphics). Zou je eens Port Royal willen draaien op stock settings?
Welk verbruik ramt de Xtreme er door heen? 350W+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Lord_Dain schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:12:
[...]

Dat is zeker een goeie score (Graphics). Zou je eens Port Royal willen draaien op stock settings?
Welk verbruik ramt de Xtreme er door heen? 350W+?
Is dat in Steam die upgrade van 2.49 of is het een gratis versie die je bedoeld. Please confirm dat je die van 2.49 bedoeld. Dan draai ik hem wel.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Techno Overlord schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:22:
[...]

Is dat in Steam die upgrade van 2.49 of is het een gratis versie die je bedoeld. Please confirm dat je die van 2.49 bedoeld. Dan draai ik hem wel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/HBu6Hm6.png
Heb er wel een keer voor betaald, dus durf niet te zeggen of je hem kan draaien bij de gratis versie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Lord_Dain schreef op zondag 14 februari 2021 @ 13:34:
[...]

[Afbeelding]
Heb er wel een keer voor betaald, dus durf niet te zeggen of je hem kan draaien bij de gratis versie..
Net een eerste run Port Royale gedraaid. Score is 12226. In HWiNFO64 zie ik dat de max temp 70 graden was en max GPU Power 445 Watt was. Mijn kaart zit verticaal gemount en heb 4 140mm intakes en 1 140mm outtake en 3x120mm outtakes die door de radiator van de CPU koeler blazen. Koeler is een Fractal Design Celcius+ S36 Prisma.

Is 12226 een goede score voor een RTX 3080 @ stock speeds?

[ Voor 4% gewijzigd door Techno Overlord op 14-02-2021 16:16 ]

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Techno Overlord schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:11:
[...]

Net een eerste run Port Royale gedraaid. Score is 12226. In HWiNFO64 zie ik dat de max temp 70 graden was en max GPU Power 445 Watt was. Mijn kaart zit verticaal gemount en heb 4 140mm intakes en 1 140mm outtake en 3x120mm outtakes die door de radiator van de CPU koeler blazen. Koeler is een Fractal Design Celcius+ S36 Prisma.

Is 12226 een goede score voor een RTX 3080 @ stock speeds?
Jazeker! 12K en hoger is wat je wil met deze GPU. Verbruik is wel aan de hoge kant, ik vermoed dat je met een undervolt (bv 975mv) en hoge target clocks en je powerlimit maximaal, wellicht richting de hoge 12K kan, wellicht zelfs 13K kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Lord_Dain schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:19:
[...]

Jazeker! 12K en hoger is wat je wil met deze GPU. Verbruik is wel aan de hoge kant, ik vermoed dat je met een undervolt (bv 975mv) en hoge target clocks en je powerlimit maximaal, wellicht richting de hoge 12K kan, wellicht zelfs 13K kan raken.
Is GPU Power in HWiNFO64 wel representatief voor het daadwerkelijke gebruik? Ik zal aankomende week beginnen met OC'en en kijken hoever ik kom.

Forever raver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Techno Overlord schreef op zondag 14 februari 2021 @ 16:26:
[...]

Is GPU Power in HWiNFO64 wel representatief voor het daadwerkelijke gebruik? Ik zal aankomende week beginnen met OC'en en kijken hoever ik kom.
Bij mij klopt de info vanuit HWINfo64 wel. Alleen merk ik dat mijn FE al naar 370W gaat op stock en dan op vermogen terugclocked. Als ik mijn kaart bv 100mhz overklok dan haal ik wel hogere score maar capped de kaart nog steeds op 370W. Volgens mij heeft de Xtreme een 450W powerlimit en daar lijk je nu al aan te zitten, dus ik verwacht/vermoed dat je met een lichte undervolt en hogere target clocks stabielere clocks haalt en een hogere performance/fps. Je zou voor de gein eens 975mv kunnen proberen met als target 2200Mhz, PL maximaal, denk dat je dan ruim onder de 450W blijft maar wel minimaal 12.5K score haalt.

Hoogste stabiele clocks die ik met mijn 3080FE haalde was 2170Mhz met een 12.6K score. Maar daar moet de Xtreme overheen kunnen gaan, tenzij hij te heet wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 14-02-2021 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Techno Overlord schreef op zondag 14 februari 2021 @ 00:02:

Dit is inderdaad een nette score. Dit doet me ook gelijk twijfelen aan mijn eigen scores die ik haal. Ik heb zelf:

i9 9900k
RTX 3090 Vision OC
32 GB RAM
RM750 voeding

Mijn score is:
TimeSpy: 16302
Graphics: 19078
CPU: 8935

Wat mij ook opvalt is dat mijn temps echt laag blijven. Alsof de kaart weinig te doen heeft. Hoogste temp na 3 keer timespy achter elkaar gedraaid te hebben is 65 graden.

Edit:
Port Royale net ook gedaan. Deze haal ik 12539 met max 67 graden. Ook hier zit ik volgens de grafiek aan de lage kant met de scores in combi 9900k en 3090. Alles wel stock.

[ Voor 8% gewijzigd door Teknix1982 op 14-02-2021 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Teknix1982 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:34:
[...]

Dit is inderdaad een nette score. Dit doet me ook gelijk twijfelen aan mijn eigen scores die ik haal. Ik heb zelf:

i9 9900k
RTX 3090 Vision OC
32 GB RAM
RM750 voeding

Mijn score is:

Wat mij ook opvalt is dat mijn temps echt laag blijven. Alsof de kaart weinig te doen heeft. Hoogste temp na 3 keer timespy achter elkaar gedraaid te hebben is 65 graden.

Edit:
Port Royale net ook gedaan. Deze haal ik 12539 met max 67 graden. Ook hier zit ik volgens de grafiek aan de lage kant met de scores in combi 9900k en 3090. Alles wel stock.
Lijkt me geen CPU bottleneck, maar meten is weten. Hoeveel gpu usage zie je in HWINFo65?
Ik vermoed een throttling issue.
Met GPU-Z kan je op de sensors tab heel snel zien waar je GPU op throttled.

https://www.reddit.com/r/...er_limitbios_on_gigabyte/

Klap je powerlimit eens naar 105%?

[ Voor 7% gewijzigd door Lord_Dain op 14-02-2021 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Lord_Dain schreef op zondag 14 februari 2021 @ 20:20:
[...]

Lijkt me geen CPU bottleneck, maar meten is weten. Hoeveel gpu usage zie je in HWINFo65?
Ik vermoed een throttling issue.
Met GPU-Z kan je op de sensors tab heel snel zien waar je GPU op throttled.

https://www.reddit.com/r/...er_limitbios_on_gigabyte/

Klap je powerlimit eens naar 105%?
Thnx voor de tips, zal morgen dat even proberen. Had na mijn post nog wel de stresstest gedaan van 3d mark en daar kwam na 20 min een 99,1 score in en alle grafieken van temps en clocks waren stabiel. Wederom nooit boven de 67 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Mijn Timespy scores op 1440P met een 3700X en 3080 Suprim X in een kast met middelmatige airflow. Alles op stock m.u.v. van het RAM geheugen wat met een klein meer prik draait voor lagere latency:
- Graphics score: 17973
- CPU score: 10252
- Time Spy Score: 16148
Best in orde dus al zijn die stock 18000+ graphics scores die sommige mensen met een 3080 halen mooier :P

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcievg
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-10 21:47
Teknix1982 schreef op zondag 14 februari 2021 @ 19:34:
[...]

i9 9900k
RTX 3090 Vision OC
32 GB RAM
RM750 voeding

Mijn score is:

Edit:
Ik draai een vergelijkbaar systeen maar haal hogere scores bij timespy. Zou de CPU niet gelijk moeten scoren? Ik draai alles stock

Specs:

i9 9900k
MSI RTX 3090 gaming x trio
32GB ram
750watt voeding

mijn scores:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8vB_WZOnKWFcuU6OfdpS7yxf6s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Iwbe7kr34Mya3jjU0P0JXBZP.png?f=fotoalbum_large

7800X3D, RTX 4090, 32GB DDR5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teknix1982
  • Niet online
Marcievg schreef op zondag 14 februari 2021 @ 22:44:
[...]

Ik draai een vergelijkbaar systeen maar haal hogere scores bij timespy. Zou de CPU niet gelijk moeten scoren? Ik draai alles stock

Specs:

i9 9900k
MSI RTX 3090 gaming x trio
32GB ram
750watt voeding

mijn scores:
[Afbeelding]
Hmm ja die CPU maakt wel veel verschil inderdaad. Zal vanavond is verder kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 15:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fpJ9oViLQtkseGqb2TKhRXYiKAA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ijrpo9K6MNCzaYcR3u6DzAuu.png?f=fotoalbum_large

Denk dat ik ook niet mag klagen, lijkt me een zeer nette score, ook omdat de processor niet meer de nieuwste is.
De processor is iets overgeklokt naar 4.5GHz en de videokaart standaard (MSI RTX3080 TRIO)
CPU temp is 77 graden en de GPU temp 63 graden

CPU temps wellicht wat aan de hoge kant of? zit nu 5 jaar een waterkoeling op, nog nooit los geweest of pasta vervangen.

[ Voor 15% gewijzigd door Equazor_ op 15-02-2021 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:35

jgj82

Ja, maar = nee

Equazor_ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:41:
[Afbeelding]

Denk dat ik ook niet mag klagen, lijkt me een zeer nette score, ook omdat de processor niet meer de nieuwste is.
De processor is iets overgeklokt naar 4.5GHz en de videokaart standaard (MSI RTX3080 TRIO)

CPU temps wellicht wat aan de hoge kant of? zit nu 5 jaar een waterkoeling op, nog nooit los geweest of pasta vervangen.
Watercooling of een AiO?
Voor een fatsoenlijke WC is het wel wat hoog, voor een AiO: tja...niet echt abnormaal voor die leeftijd, toch?
In elk geval is 77 graden niets om je zorgen over te maken en bij die processor maakt het qua performance ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equazor_
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 06-10 15:36
jgj82 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:08:
[...]

Watercooling of een AiO?
Voor een fatsoenlijke WC is het wel wat hoog, voor een AiO: tja...niet echt abnormaal voor die leeftijd, toch?
In elk geval is 77 graden niets om je zorgen over te maken en bij die processor maakt het qua performance ook niet uit.
AiO waterkoeling Coolermaster nepton m240.
Bij de volgende processor upgrade zal de koeler ook vervangen worden.

[ Voor 7% gewijzigd door Equazor_ op 15-02-2021 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

Equazor_ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:11:
[...]

AiO waterkoeling Coolermaster nepton m240.
Volkomen normaal dus.

Wat wel mooi zichtbaar is geworden is het verschil tussen een "oude" 4 core/8 threads CPU met een moderne I9. Die scoren 3x zo veel punten. Hoe doe je het in vergelijking met andere systemen met een soortgelijke processor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01-07 19:59
jgj82 schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:20:
[...]

Volkomen normaal dus.

Wat wel mooi zichtbaar is geworden is het verschil tussen een "oude" 4 core/8 threads CPU met een moderne I9. Die scoren 3x zo veel punten. Hoe doe je het in vergelijking met andere systemen met een soortgelijke processor?
Staat in het screenshotje. Hij scoort boven het gemiddelde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

ZelianGuy schreef op maandag 15 februari 2021 @ 10:22:
[...]

Staat in het screenshotje. Hij scoort boven het gemiddelde ;)
Ja, goed verhaal. ik heb mezelf in die grafiekjes nog nooit bij de onderste 50% gezien, jij wel? >:)
Maar nu in dept: bij gelijke kloksnelheid en geheugensnelheid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 07-10 19:03
Remy schreef op zaterdag 13 februari 2021 @ 23:03:
[...]
Jawel, want nu zien mensen dat de kaart fysiek bestaat :P

Was al van plan om het in dit topic te posten, maar je bent me voor :)
[...]
Die bottleneck is fixbaar, want een 6600k. Die kan zonder problemen ipv op 3,5GHz op bv 4GHz of zelfs 4,4GHz lopen. Daarnaast lijkt de 3060 ti de i5 'mee te trekken' de CPU-score in 3DMark was beter dan met de oude 970, ondanks zelfde settings :)
Dat is erg afhankelijk per game. In AC Odessey was mijn 6700k@4.5ghz al een bottleneck voor mijn 1080ti. Ik ben dus van de 6700k naar een 5050x gegaan. Dat scheelde gewoon 10 fps. En van 50fps naar 60 fps (3440x1440p) is een best merkbaar verschil. Dus dan zal de 6600k voor de 3060ti in nog wel meer games een bottleneck vormen. En in de toekomst alleen maar meer denk ik. Toen ik de 1080ti kocht waren die en de 6700k zeer goed in balans maar in de nieuwere games liep dat steeds meer scheef.

Natuurlijk is het afhankelijk per game en of je het gaat merken. Ook moet je het er maar even voor over hebben natuurlijk. Persoonlijk zou ik het zonde vinden als mijn gpu niet volledig benut word. ;)

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inflatable
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:03
Equazor_ schreef op maandag 15 februari 2021 @ 09:41:
[Afbeelding]

https://www.3dmark.com/spy/17989502

Mijn resultaat met een i7 10700K op 4,9Ghz en een MSI RTX 3080 Ventus 3x OC met Undervolt op 1935Mhz.. Meer krijg ik helaas niet uit die videokaart vanwege de 320W powerlimit.. CPU upgrade is het zeker waard als je nu nog een i7 6700K hebt i.c.m. een RTX 3080..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 18:21
Inflatable schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:49:
[...]

Mijn resultaat met een i7 10700K op 4,9Ghz en een MSI RTX 3080 Ventus 3x OC met Undervolt op 1935Mhz.. Meer krijg ik helaas niet uit die videokaart vanwege de 320W powerlimit.. CPU upgrade is het zeker waard als je nu nog een i7 6700K hebt i.c.m. een RTX 3080..
Twijfel er zelfs aan of mn 3700x de 3080 wel maximaal laat benutten of dat ik beter die 3700x ook eruit kan trappen.
Mik zelf op een 3080ti wanneer die uitkomt, dus die zal nog meer van mn cpu verwachten gok ik..

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07-10 14:03
Inflatable schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 14:49:
[...]

Hoeveel mv gebruikt als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Korkss schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:47:
[...]

Twijfel er zelfs aan of mn 3700x de 3080 wel maximaal laat benutten of dat ik beter die 3700x ook eruit kan trappen.
Mik zelf op een 3080ti wanneer die uitkomt, dus die zal nog meer van mn cpu verwachten gok ik..
Wat ik me herinner van de reviews is dat op hogere resoluties (1440p en hoger) de winst van een snellere cpu dan jouw huidige 3700X niet echt de moeite zou zijn in games.

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Korkss schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 16:47:
[...]

Help!!!! schreef op dinsdag 16 februari 2021 @ 17:07:
[...]

Wat ik me herinner van de reviews is dat op hogere resoluties (1440p en hoger) de winst van een snellere cpu dan jouw huidige 3700X niet echt de moeite zou zijn in games.
2560x1440 is een beetje het kantelpunt inderdaad voor een Zen2 8 core met een 3080/3090. Ik neem als voorbeeld Cyberpunk met de 3800X. De game is nogal afhankelijk van de CPU (en geheugensnelheid), vooral met met RT aan richting 60-70% CPU load op 16 threads. Met de 3090 icm een undervolt op 3440x1440 kan ik nog een wel hogere FPS behalen dan Ryzen 5000's met een stock 3090. Op die resolutie is de GPU nog de limiet. Op 2560x1440 lukt me dat niet meer maar dan is het verschil nog niet snel merkbaar zonder FPS counter in beeld. Bij een nog lagere resolutie richting 1080p of zelfs 720p gaat de CPU load wel naar 90% op 16 threads en is het verschil duidelijk maar daar koop je over het algemeen al geen 3080 of 3090 voor.

R7 5800X3D | RTX 3090 | C6H X370 | Evolv customloop | PV: 8500Wp ; 24x LG Neon2 ; SMA STP 8.0 | Daikin EHVX 6kW | custom smart grid + EVSE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azerox
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 11:35
Iemand een idee hoe je dat resizable BAR aan krijgt?
Mijn mobo kan het nu aan (staat enabled) en die 461.40 driver zou het moeten supporten.
Of moet er eerst een VBIOS update van nvidia komen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DOOrwE2lxJ3Z7VgAFGGkXtoF2E4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jTBoxvHMfaoCZzjeOOp98zAR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Zelfde hier. Mobo kan het aan en het staat enabled, bij mij ook "No". Wat ik er recent over heb gelezen, ondersteunen de huidige Nvidia drivers dit niet en staat de introductie op de planning bij de volgende driver update (pin me er niet op vast) en hier en daar ook gelezen dat een bios update van de GPU ook nodig wordt.

[ Voor 14% gewijzigd door temp00 op 17-02-2021 20:00 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 9800X3D, 32GB @ 6000, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-10 13:20
De laatste driver ondersteunt het wel, maar alle bestaande RTX-kaarten hebben een VBIOS update nodig, die zal op z'n vroegst in maart beschikbaar komen.
De 3060 zal het wel 'out of the box' ondersteunen, maar die komt dan ook pas eind deze maart op de markt.

Zie ook: https://www.nvidia.com/en...es-resizable-bar-support/

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-10 08:26
Ik weet niet of dit al voorbij is gekomen,

https://videocardz.com/ne...-limit-mining-performance

Nu vraag ik me af als ze software matige beperkingen instellen gebruiken die mensen die dat doen toch gewoon een eerdere versie van de drivers.

Ik heb inmiddels een 3080rtx in een amd systeem en hij bevalt heel goed, alleen nu twijfel ik of ik er nog een ga proberen te krijgen, voor een oude pc die dan weer wat jaren mee kan zit nu een 7950amd in of toch weer een kaart van amd om lekker de verschillen te testen. Eerst dacht ik aan een tweedehands kaartje voor de pc maar de prijzen zijn zo hoog dat ik netzo goed een mrsp kan proberen te krijgen bij amd of nvidia.

• rajackar
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-10 12:12

rajackar

Blood Minister

Abbadon schreef op woensdag 17 februari 2021 @ 21:16:
De laatste driver ondersteunt het wel, maar alle bestaande RTX-kaarten hebben een VBIOS update nodig, die zal op z'n vroegst in maart beschikbaar komen.
De 3060 zal het wel 'out of the box' ondersteunen, maar die komt dan ook pas eind deze maart op de markt.

Zie ook: https://www.nvidia.com/en...es-resizable-bar-support/
Zoals ik het lees ondersteunt de driver het nog niet maar wordt het eind februari wel verwacht:
GeForce RTX 30 Series laptops with both Intel and AMD CPUs will support Resizable BAR starting with their release in the coming weeks. Check with each laptop manufacturer about support on particular models.

For desktop systems to get the benefits of Resizable BAR, you will need a graphics card, motherboard and graphics driver that support the feature. New GeForce RTX graphics cards starting with the GeForce RTX 3060 will have support for Resizable BAR. NVIDIA and our GPU partners are also readying VBIOS updates for existing GeForce RTX 30 Series graphics cards starting in March.

Additionally, NVIDIA has been working closely with Intel, AMD and major motherboard manufacturers, including ASUS, ASRock, EVGA, GIGABYTE, and MSI, to bring Resizable BAR support to a wide range of motherboards.

“Intel has been working with NVIDIA to enable Resizable BAR, an advanced PCI-Express technology, across the PC ecosystem,” said Fredrik Hamberger, GM of Premium & Enthusiast Laptop Segments at Intel. “This feature can give gamers an extra boost in gameplay FPS on Intel’s new 11th generation H/S and select 10th generation systems when paired with supported graphics cards, including NVIDIA GeForce RTX 30 Series GPUs.”

Our Game Ready Driver with Resizable BAR support will be released alongside the GeForce RTX 3060 in late February. Stay tuned to GeForce.com for further details.
Detail zit in de laatste zin ;)

Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krablander
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-03-2024
Ik heb sindskort de MSI 3080 Suprim X. Deze kaart word erg warm tijdens het gamen (80°).
Undervolten helpt niet veel, slechts een paar graden koeler, meer niet. De ventilators moeten heel hard draaien (75%+) om de kaart rond de acceptabele 70° te houden, dit met een custom fan profile.

Heb ik de siliconen loterij verloren? Ik lees erg veel reviews van exemplaren die minstens 10 graden koeler zijn.
De kaart is getest in een Phanteks P500A met i7 7700K en Noctua NH-D15.

Wat zijn jullie temperaturen met deze kaart?
Ik zit te denken de kaart te retourneren en mn oude pascal kaart weer te gebruiken.
Probleem is dan dat ik niet weet wanneer de kaart weer op voorraad is voor een normale prijs.
is €900+ niet wat te veel voor een te hete kaart?

Graag jullie ervaringen / advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-10 10:00
Zet je kast eens open. Wellicht is het een case koeling probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:30
krablander schreef op zondag 21 februari 2021 @ 12:42:
Ik heb sindskort de MSI 3080 Suprim X. Deze kaart word erg warm tijdens het gamen (80°).
Undervolten helpt niet veel, slechts een paar graden koeler, meer niet. De ventilators moeten heel hard draaien (75%+) om de kaart rond de acceptabele 70° te houden, dit met een custom fan profile.

Heb ik de siliconen loterij verloren? Ik lees erg veel reviews van exemplaren die minstens 10 graden koeler zijn.

Ik zit te denken de kaart te retourneren en mn oude pascal kaart weer te gebruiken.
Probleem is dan dat ik niet weet wanneer de kaart weer op voorraad is voor een normale prijs.

Wat @savale al zegt, probeer eens je kast open te zetten. Hielp bij mij ook.

Het is wel lastig te beoordelen buiten dat, want je geeft niet aan onder welke omstandigheden dit gebeurt. Wat doe je als de temperaturen zo oplopen? Welk spel, welke benchmark, mine je? Wat is het geheugen temperatuur (te meten met HWiNFO). Welke kast heb je, hoeveel en wat voor ventilatoren zitten erin?

Dan wordt het wat beter beoordelen wat er gaande is en of het normaal is of niet.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57

Msi zet wat meer in op stilte en hogere temps niks mis mee, lijkt me nog niet te hoog. :)
80 graden in de gpu zelf neem ik aan wat zijn de geheugen temps?
met hwinfo 64 kan je ook het geheugen uitlezen.
Bij mijn 3080 aorus master word de gpu 68 graden en het geheugen 92.
Gigabyte heeft niet zulke best thermals pads gebruikt voor mijn kaart voor het geheugen, al is het nog binnen de specs.
Voor minen word het geheugen te heet al doe ik dat toch niet.
De kast open zetten is een goede tip idd
terug sturen voor wat hoge temps moet je niet doen, als ie stuk gaat heb je toch gewoon garantie.
Je hebt zowat de beste kaart die er is te pakken :P

[ Voor 11% gewijzigd door Goofy1978 op 21-02-2021 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krablander
Koldur schreef op zondag 21 februari 2021 @ 13:53:
[...]

Wat @savale al zegt, probeer eens je kast open te zetten. Hielp bij mij ook.

Het is wel lastig te beoordelen buiten dat, want je geeft niet aan onder welke omstandigheden dit gebeurt. Wat doe je als de temperaturen zo oplopen? Welk spel, welke benchmark, mine je? Wat is het geheugen temperatuur (te meten met HWiNFO). Welke kast heb je, hoeveel en wat voor ventilatoren zitten erin?

Dan wordt het wat beter beoordelen wat er gaande is en of het normaal is of niet.
Kast open zetten verlaagt de gpu temperatuur ongeveer 5 graden. Dit hoefde ik echter nooit te doen met een 1080 in een kleinere case.

Deze kaart heb ik getest in een Phanteks P500a met front mesh filter en een enorme inbouw hoogte van 190 mm (GPU blaast warme lucht tegen de zijkant aan).
3x 140mm intake fans aan de voorkant, 2x 140mm exhaust fans achter (achter en boven de CPU heatsink) en 2x 140mm fans op de Noctua heatsink.
Qua airflow moet dat goed zitten lijkt me.

Spel: ETS2, ATS
Benchmarks/stresstests: 3D mark timespy, OCCT
Voor monitoren gebruik ik Afterburner en HWINFO64.
Geheugen wordt ook best warm (92°)

De kast is momenteel tijdelijk niet meer in mijn bezit, deze ga ik omruilen voor een ander type.

[ Voor 7% gewijzigd door krablander op 21-02-2021 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Je geheugen Temps zijn wel relatief normaal ten op zichte van de gpu core. Je gpu core temp is wat aan de hoge kant ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Zijn die temperaturen bij al die situaties hetzelfde? Ik vermoed van niet. 5 graden verschil met dichte kast is wel duidelijk, airflow is niet super.

Geheugen naar 92 met Timespy is niet vreemd, met spellen zelf zou het wat lager moeten zijn.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krablander
Koldur schreef op zondag 21 februari 2021 @ 14:49:
Zijn die temperaturen bij al die situaties hetzelfde? Ik vermoed van niet. 5 graden verschil met dichte kast is wel duidelijk, airflow is niet super.

Geheugen naar 92 met Timespy is niet vreemd, met spellen zelf zou het wat lager moeten zijn.
Temperaturen blijven ongeveer hetzelfde niveau hangen tijdens elke situatie waarbij de GPU onder load staat.
Timespy vindt ik niet een goede manier om temperaturen te testen, omdat de benchmark niet lang genoeg duurt om de temperatuur op zijn hoogst te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door krablander op 21-02-2021 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Heb je in al die situaties dat gecontroleerd? Wat waren de cijfers daar. Misschien heb je dat voor jouw zelf duidelijk, maar voor ons is dat giswerk. Memory temperatuur is een van de belangrijkste factoren voor alle temperaturen. Als die hoog is, zal de koeler ook de GPU niet meer onder controle kunnen houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bommerhondjes14
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 15:08
--Sorry als dit niet het goede topic is hiervoor, maar ik vond het wel toepasselijk hier--

Is er iemand anders hier die ervaring heeft met de GeForce NOW voucher bij Megekko die verlopen is zonder deze uberhaupt een keer ontvangen te hebben?

De actie was geldig bij aankoop tussen 29 oktober t/m 11 januari. Ik heb mijn bestelling geplaatst op 29 december. De videokaart is op 11 februari binnengekomen samen met een code voor Call of Duty Cold War. Op het factuur stond alleen het volgende over de GeForce NOW voucher: "Onvoldoende vouchers beschikbaar, neem contact op met klantenservice" dus ik mailen met de klantenservice ordernummer meegestuurd etc.

Vervolgens een mail van megekko met het bericht dat de voucher meegestuurd was, deze kon ik alleen nergens vinden.. bleek dat hij niet meegestuurd was. Ik weer mailen.. krijg ik een mail terug

"Excuses, ik zie dat de voucher niet goed is meegegaan in mijn vorige e-mail.

Ik zou je deze graag na willen sturen, maar ik ben bang dat dit helaas geen zin heeft... De voucher kon namelijk maar ingewisseld worden tot 10.02. Op de factuur die je van ons hebt ontvangen stond 28.02, maar dit is een foutje geweest. We hebben dit nogmaals nagevraagd om het dubbel te controleren, maar de voucher is echt maar tot 10.02 in te wisselen."

De voucher(die nu trouwens ook niet meegestuurd is) is dus al verlopen voordat ik deze überhaupt kon verzilveren.
Weer mailen.. krijg ik het volgende

"Uiteraard begrijpen we dat het veel vervelend is om dit te horen. De actie was van 29 oktober t/m 11 januari en kon tot 10 februari worden ingeleverd. Door de schaarste van de videokaarten hebben wij de bestelling niet eerder bij je kunnen leveren. Dit vinden wij ook erg vervelend. Echter ligt de schuld hiervoor bij Nvidia. Wij hebben hier als Megekko zijnde niet de bevoegdheid voor om de actie te verlengen, maar Nvidia dus wel.

Nvidia hoort de verantwoordelijkheid te nemen aangaande de promo actie. Megekko is slechts reseller. Resellers hebben niets van doen met de actie zelf. Wij zijn partner van Nvidia en verkopen hun producten, met bijbehorende promo. Megekko heeft verder niets te maken met de actie zelf en de activering hiervan. Nvidia heeft te weinig productie gedraaid om alle kaarten tijdig uit te leveren, waardoor sommige geen gebruik meer zullen kunnen maken van de promo. Dat vinden wij heel vervelend, maar ligt buiten ons bereik.

Het is niet toegestaan de voucher eerder uit te leveren dan de bijbehorende videokaart. Hierdoor konden wij je dus niet eerder voorzien van een voucher. "

TL:DR een voucher voor GeForce now die hoort bij mijn bestelling is verlopen voordat ik deze ontvangen heb

Maar het lijkt mij dat Megekko wel de verplichting heeft om mij die voucher na te sturen aangezien ik dit bij hun heb besteld, niet bij nvidia. Heeft iemand hier misschien advies over? Kan ik het beste contact opnemen met nvidia voor een nieuwe voucher, of is dat iets wat megekko voor mij moet regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digibazz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 05-05 11:01

mijn 3080 eagle oc werd ook rond de 80 graden stock maar met een aardige undervolt van 862 op 1890mhz (loopt dan nog wat sneller 1905) maar is dan meestal in gamen rond dr 65 graden soms wat koeler zelfs)

dus weet niet of je genoeg hebt gespeeld met je undervolt maar bij mij scheelde het echt heel veel en ook het stroomverbruik is veel beter... plus haalde zelfs betere benchmark scores op die manier dan stock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krablander
digibazz schreef op zondag 21 februari 2021 @ 17:44:
[...]

mijn 3080 eagle oc werd ook rond de 80 graden stock maar met een aardige undervolt van 862 op 1890mhz (loopt dan nog wat sneller 1905) maar is dan meestal in gamen rond dr 65 graden soms wat koeler zelfs)

dus weet niet of je genoeg hebt gespeeld met je undervolt maar bij mij scheelde het echt heel veel en ook het stroomverbruik is veel beter... plus haalde zelfs betere benchmark scores op die manier dan stock
Dat is inderdaad een hele verbetering. Misschien toch wat meer spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Met de laatste HWinfo beta de hotspot GPU temp eens bekeken. Dat zijn de betere updates net zoals de vorige die eindelijk de GPU Memory Junction temperatuur liet zien.

Igor labs kwam een paar dagen geleden al met
metingen van de 3090 Founders Edition. Hij zag een DeltaT van 11 tot 14°C tussen GPU en Hot Spot temperatuur tijdens Furmark. Daarbij was eerst nog een piek van 82°C te zien van de Hot Spot temp tijdens opstartfase en daarna weer afzakte naar ongeveer 71°C load.

Furmark stresstest 3840x2160 preset; HWinfo max temp: Inno3D RTX 3090 Frostbite stock 350W Power Limit.
GPU Temp: 44°C
GPU Hot spot: 62°C
GPU Memory Junction: 66°C*
GPU power: 349W
Watertemp 32°C.
*backplate waterkoeler

Ik heb dus een iets hogere Delta T van 18°C met het af fabriek Alphacool waterblok maar er zit verder geen verloop in dat deze eerst nog hoger piekt en daarna weer afzakt zoals bij de 3090 FE. Met gamen op een 390W Power limit is de DeltaT 20°C maar dan blijft de GPUtemp alsnog wel onder de 50°C en 70°C Hot spot. Het lijkt mij prima in orde.
In de toekomst wil ik nog eens betere koelpasta toepassen. Wat er nu tussen zit is origineel en bij mij onbekend. Ik heb altijd nog goede ervaringen met GC Extreme op GPU's. Liquid metal TIM gebruik ik vooralsnog alleen maar op CPU's met heat spreader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-10 21:02

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Prima temps! Ik zou de moeite niet eens doen, van pasta naar pasta scheelt 1 of 2 graden max. Tenzij ze er kauwgum tussen gedaan hebben...

Specs

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

@bommerhondjes14 hoe die winkel of Nvidia daarmee om gaat heb ik niet zoveel over te zeggen. Stomme vraag misschien: maar je weet wat je met Geforce Now kan he? Niks wat je eigen nieuwe videokaart lokaal veel beter kan. Je moet nog steeds al je games toevoegen naar die cloud omgeving. En dan, dan kan je spelen in de cloud terwijl je dat lokaal veel beter kan :)

• -Bas
Iemand hier al opgevallen dat de ingesteld boostsnelheid (max boostsnelheid) in MSI afterburner niet gelijk is aan de behaalde boostclock?

Mijn exemplaar:
0.887v > set 1875mhz > haalt boostklok van 1890 (+15mhz)
0.887v > set 1890mhz > haalt boostklok van 1920 (+30mhz)

Soms boost hij dus 30mhz over, soms 15mhz. Ik krijg er in ieder geval stabiliteitsissues door in Warzone. In benchmarks is het geen probleem, die doorloopt hij prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
-Bas schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:37:
Iemand hier al opgevallen dat de ingesteld boostsnelheid (max boostsnelheid) in MSI afterburner niet gelijk is aan de behaalde boostclock?

Mijn exemplaar:
0.887v > set 1875mhz > haalt boostklok van 1890 (+15mhz)
0.887v > set 1890mhz > haalt boostklok van 1920 (+30mhz)

Soms boost hij dus 30mhz over, soms 15mhz. Ik krijg er in ieder geval stabiliteitsissues door in Warzone. In benchmarks is het geen probleem, die doorloopt hij prima.
Ja, had ik ook, dacht dat ik daardoor iets fout deed (en onterecht verguisd werd door een paar hier).

Volgende is een aanname: ik denk dat de boost in minimale stappen van, bijvoorbeeld, 50Mhz kan gaan, als je er net tussenin zit, dan schakelt hij over naar de volgende hogere stap. Is voor mij de enige logische verklaring.

• AtlAntA
Koldur schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 11:59:
[...]

Ja, had ik ook, dacht dat ik daardoor iets fout deed (en onterecht verguisd werd door een paar hier).

Volgende is een aanname: ik denk dat de boost in minimale stappen van, bijvoorbeeld, 50Mhz kan gaan, als je er net tussenin zit, dan schakelt hij over naar de volgende hogere stap. Is voor mij de enige logische verklaring.
Volgens mij sla je hier de spijker op de kop. Zoiets heet een boostbin en gaat inderdaad in stappen van 50 of 25mhz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -Bas
AtlAntA schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:05:
[...]

Volgens mij sla je hier de spijker op de kop. Zoiets heet een boostbin en gaat inderdaad in stappen van 50 of 25mhz.
Ik heb juist gelezen op een Duits forum dat het in stappen van 15mhz, 30mhz en heel soms 45mhz gaat.

Ergens in dit topic: https://www.computerbase....ing-sammelthread.1974056/

[ Voor 17% gewijzigd door -Bas op 25-02-2021 12:12 ]

• AtlAntA
-Bas schreef op donderdag 25 februari 2021 @ 12:11:
[...]

Ik heb juist gelezen op een Duits forum dat het in stappen van 15mhz, 30mhz en heel soms 45mhz gaat.

Ergens in dit topic: https://www.computerbase....ing-sammelthread.1974056/
Ik geloof je meteen. Ik ben niet echt op de hoogte van nvidia's boosttabellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZelianGuy
Die stappen heeft te maken GPU boost technologie die op basis van je temperatuur je clocksnelheid aanpast naar boven of beneden.

Ben tegen dit precieze probleem aangelopen tijdens mijn grote undervolt onderzoek van mijn kaart. De reden dat ik er een week mee bezig was om dat ik hier tegenaan liep.

Wat je het beste kan doen is het volgende:
  1. Instellen van je undervolt in MSI Afterburner
  2. MSI kombuster aanslingeren
  3. Wachten totdat de temperatuur stabiel is
  4. Dan opnieuw je undervolt instellen. Dat moet soms 2 keer
De videokaart onthoud dan dat bij die temperaturen die clocksnelheden lopen. Je moet wel even goed testen of je dan in eedere temperatuur stappen niet te hoog gaat zitten. Als je net op een temperatuur randje zit is dit echt piel werk.

Tot op heden geen manier gevonden om die game boost instellingen aan te passen of bij welke waarden wat er gebeurd. Dat moet je zelf even uitvogelen.

Daarnaast zijn de stappen per 15mhz. 30 en 45 zijn gewoon meerdere stapjes van 15 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theory
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 30-09 16:23
Voor mensen met specifiek de 3080 FE versie of anderen die dezelfde ervaringen hebben.
Bij het gamen(recente en zwaar grafische titels), ruiken jullie ook jullie kaart? Mijn gpu temps gaan nooit boven de 75 maar ik ruik iets dat ik niet anders kan verklaren dan warmte?
Ik kom van een 2080ti en iets daarvoor een 1070 en heb dit nooit waargenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
theory schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 07:37:
Voor mensen met specifiek de 3080 FE versie of anderen die dezelfde ervaringen hebben.
Bij het gamen(recente en zwaar grafische titels), ruiken jullie ook jullie kaart? Mijn gpu temps gaan nooit boven de 75 maar ik ruik iets dat ik niet anders kan verklaren dan warmte?
Ik kom van een 2080ti en iets daarvoor een 1070 en heb dit nooit waargenomen.
Heb jij je videokaart aangesloten met 2 aparte 8 pin kabels vanuit je PSU?

Zoniet, ik zou dan even de kabels checken. Je ben niet de eerste wiens kabels worden verbrand omdat er teveel stroom door loopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
ZelianGuy schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 13:18:
[...]

Heb jij je videokaart aangesloten met 2 aparte 8 pin kabels vanuit je PSU?

Zoniet, ik zou dan even de kabels checken. Je ben niet de eerste wiens kabels worden verbrand omdat er teveel stroom door loopt.
Dat is een optie of er wordt her en der van dat thermal pad vocht wat warm wat wel vaker gebeurd bij nieuwe GPU's. Soms kan je ze zelfs wat zien zweten. Ik heb zelf 1x meegemaakt met een 1070ti dat er een paar druppels van dat 'vocht' af kwam nadat ik zelf nieuwe pads had aangebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiscoNootje
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 18:34
Zojuist overgestapt van een Rog 2080 TI naar de Rog 3090. Een flink verschil in performance maar ook in hitte uitstoot? Er komt me toch een hitte uit dat ding, niet normaal. Volgens GPU tweak hangt de kaart rond de 75 graden onder load. Maar dat zijn dan blijkbaar niet dezelfde 75 graden van mijn vorige kaart. Of wellicht is deze kaart veel beter in koelen waardoor er meer hitte wordt verspreid?

Iemand anders last van een sauna?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 21:30
DiscoNootje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:47:
Zojuist overgestapt van een Rog 2080 TI naar de Rog 3090. Een flink verschil in performance maar ook in hitte uitstoot? Er komt me toch een hitte uit dat ding, niet normaal. Volgens GPU tweak hangt de kaart rond de 75 graden onder load. Maar dat zijn dan blijkbaar niet dezelfde 75 graden van mijn vorige kaart. Of wellicht is deze kaart veel beter in koelen waardoor er meer hitte wordt verspreid?

De temperatuur van de kaart zegt niks over de hitte uitstoot hè, dat wordt puur verklaard door stroomverbruik. Die 3090 verbruikt flink meer stroom dus geeft ook per definitie meer warmte af aan de ruimte. Dat de GPU temp vergelijkbaar is met je 2080TI betekent alleen maar dat de koeler van je 3090 beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkenpilootje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-08-2023
Hoi allemaal,

Iemand al ervaring met de nieuwe MSI 3060 kaarten?
Ik vind het moeilijk om informatie te vinden over deze kaarten en de respectievelijke benchmarks. Ik zie soms door de bomen het bos niet meer met al die verschillende modellen.

Tot nu toe vind ik deze twee modellen:
pricewatch: MSI GeForce RTX 3060 VENTUS 2X 12G OC
en
pricewatch: MSI GeForce RTX 3060 GAMING X TRIO 12G

De een zie ik voor 550 op alternate, de andere voor 650.
Ik snap alleen niet helemaal waar het prijsverschil vandaan komt. Beide kaarten lijken mij bijna identiek.
Heeft iemand benchmarks van deze specifieke kaarten voor mij, of kennis over hoe ze zich tot elkaar verhouden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 05-10 13:17
Het verschil zit hem in de koeling, verder zou ik never nooit een 3060 voor meer dan ~350 aanschaffen, het is een vrij waardeloze GPU met een performance van rond de 2060 super.
Als je het nog kan uitzingen, niks kopen.

[ Voor 10% gewijzigd door unfor op 07-03-2021 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brokkenpilootje
unfor schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:24:
Het verschil zit hem in de koeling, verder zou ik never nooit een 3060 voor meer dan ~350 aanschaffen, het is een vrij waardeloze GPU met een performance van rond de 2060 super.
Ok, dank voor de uitleg. Koeling is alleen belangrijk als je het uiterste uit een kaart wil halen o.a. door overclocking, toch? Zo'n hardcore gamer ben ik namelijk niet echt.
unfor schreef op zondag 7 maart 2021 @ 22:24:
Als je het nog kan uitzingen, niks kopen.
Ik heb nog een gtx 970... :D Ben nog niet zo lang afgestudeerd, dus heb nu pas wat centen op m'n naam staan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Brokkenpilootje schreef op maandag 8 maart 2021 @ 10:56:
[...]

Ok, dank voor de uitleg. Koeling is alleen belangrijk als je het uiterste uit een kaart wil halen o.a. door overclocking, toch? Zo'n hardcore gamer ben ik namelijk niet echt.

[...]
Met een betere koeling is de kaart stiller en koeler. Maar qua prestaties verschilt het niet veel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brokkenpilootje
ZelianGuy schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:01:
[...]

Met een betere koeling is de kaart stiller en koeler. Maar qua prestaties verschilt het niet veel.
Een stille kaart heb ik niks aan, heb toch 90% van de tijd koptelefoon op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:33
DiscoNootje schreef op zondag 7 maart 2021 @ 11:47:

"GEFORCE RTX™ 3090 GAMING X TRIO 24G" hier. Als ik gewoon aan het gamen/werken/rdp'en ben nergens last van en rond de 57/60 graden.
Laatst 3 middagjes tijdens het werken Nicehash aangehad. Toen werden de fans wel hoorbaar en hoefde de kachel niet meer aan, wat volgens mij aangeeft dat de hitte dissipatie wel ok is.. De temperatuur van de kaart bleef op 65 graden.

- Spes consilium non est -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M-spec
  • Niet online
Krystman schreef op maandag 8 maart 2021 @ 11:15:
[...]

"GEFORCE RTX™ 3090 GAMING X TRIO 24G" hier. Als ik gewoon aan het gamen/werken/rdp'en ben nergens last van en rond de 57/60 graden.
Laatst 3 middagjes tijdens het werken Nicehash aangehad. Toen werden de fans wel hoorbaar en hoefde de kachel niet meer aan, wat volgens mij aangeeft dat de hitte dissipatie wel ok is.. De temperatuur van de kaart bleef op 65 graden.
Load temps zijn prima maar onderling ook eigenlijk pas te vergelijken met een zelfde powerlimit/boostcurve en een zelfde benchmark en als je het goed wilt doen nog fanspeed vs geluid. ;)
Heb je overigens de hotspot temp van je Vram wel in de gaten gehouden ivm thermal throttle? Uit te lezen met de laatste (beta) HWinfo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bas
AtlAntA schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 15:33:
[...]

Dat is een optie of er wordt her en der van dat thermal pad vocht wat warm wat wel vaker gebeurd bij nieuwe GPU's. Soms kan je ze zelfs wat zien zweten. Ik heb zelf 1x meegemaakt met een 1070ti dat er een paar druppels van dat 'vocht' af kwam nadat ik zelf nieuwe pads had aangebracht.
Dit, mijn kaart gaat ook na lange belasting een beetje ruiken. Beetje een geur tussen hoe elektronica en een verwarming in ruikt haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IT-Gaming
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 25-07 20:42
Ik moet zeggen dat de RTX 3060 kaart toch echt niet een heel slecht ding is....
Heb er 1tje voor een degelijke prijs aangeschaft, de inno3d ichill x3 red om precies te wezen.
Gaming performance op 1080p is toch best aardig, draai sott op max met 90fps gemiddeld.
Raytracing in Cyberpunk op performance mode en alles op max gemiddeld 75fps.

Het is een midden klasser dat wel maar met degelijke performance gelijk aan een RX 5700/ RTX 2070
Kaart blijft ook wonderlijk koel in games, onder de 50c.
Het is een degelijke kaart met een waanzinnig hoge prijs op dit moment wat de boel bederft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-10 21:49
IT-Gaming schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 16:21:
Ik moet zeggen dat de RTX 3060 kaart toch echt niet een heel slecht ding is....
Heb er 1tje voor een degelijke prijs aangeschaft, de inno3d ichill x3 red om precies te wezen.
Gaming performance op 1080p is toch best aardig, draai sott op max met 90fps gemiddeld.
Raytracing in Cyberpunk op performance mode en alles op max gemiddeld 75fps.

Het is een midden klasser dat wel maar met degelijke performance gelijk aan een RX 5700/ RTX 2070
Kaart blijft ook wonderlijk koel in games, onder de 50c.
Het is een degelijke kaart met een waanzinnig hoge prijs op dit moment wat de boel bederft...
Het is een perfect kaartje op 1080 en 1440P. Enjoy.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Aimussage
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 31-05 09:19

Ervaringsverslag RTX 3080 Master (rev 1.0)

Ik ben sinds november 2020 de troste eigenaar van een Aorus Master RTX 3080 en was initieel erg tevreden over de kaart die ik strak kon laten draaien op een mooie undervolt.
  • Core: 1965mhz
  • Voltage: 0.913v
  • Mem: +0
  • Custom Fancurve met GPU stable op ong. 70 graden tijdens Port Royal stress test)
Thermal issues
Na ongeveer een maand kreeg ik mijn eerste crash. Ik merkte dat de kaart ineens minder stabiel werd met mijn custom settings van MSI afterburner met hier en daar een crash tijdens gamen. Dat werd steeds wat erger en hwInfo gaf regelmatig aan tegen thermal trottling aan te lopen.

Eind december kon ik niet eens meer de port royal stresstest volledig doorlopen zonder een crash. Daardoor moest ik de custom fan curve laten gaan en het voltage verhogen naar 0.925. De GPU toonde een lagere temperatuur (+/- 61 graden) maar de fans werden wel hoorbaar en draaiden flink sneller.

Waar kwam die thermal throttling vandaan? 70 graden was ver onder de toegestane temperaturen. Eerst wist ik niet waardoor dat kwam, maar toen de memory junction temperature beschikbaar kwam in hwInfo64 bleek deze tijdens mijn custom curve hoog op te lopen tijdens gamen, vaak tot boven de 100 graden en bij 110 graden dus met thermal throttling tot gevolg. Niet iets waar ik blij van word.

Normaal zou ik voor mijn kaart een RMA overwegen, maar dan zou ik de kaart ook langdurig kwijt zijn, de huidige markt is helemaal geschift en het is maar de vraag of ik er ooit een zou krijgen. Bovendien kan ik de kaart eigenlijk niet missen aangezien ik niet direct een vervanging beschikbaar heb en is het maar de vraag of een vervanging het onderliggende probleem oplost.
De oplossing: Thermal Pads
Na wat onderzoek op het internet vind ik vooral veel info van miners waaruit blijkt dat de kaarten van Gigabyte verschrikkelijk slechte thermal pads hebben waardoor de VRAM temps zo hoog worden. Ze boasten tot wel 20 graden lagere temperaturen met hun replacement pads EN daarbij een lagere fan speed. Skeptisch als ik ben nam ik die claims met een korreltje zout, maar zou al tevreden zijn met 10 graden minder. Ik besluit zelf te gaan knutselen en de pads op het geheugen te vervangen. Hieronder before en after data van de maximale temperatuur als delta van de kamer temperatuur (~20 graden). Ik heb de 3dMark Port Royal stress test uitgevoerd en Furmark 10 minuten laten draaien, beide op 1440p.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/or7muHZRJEsH8SvaLnrS-uw6BtU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KjWNpLanGfxkJix9OKuxeee2.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dZ-5ip_QkowCNlVtTevkBxtXGKo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xiInTEdAq4i2oLcEbJDOgSQD.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yyVTmuPTh6H3qM1BFibwby-aA1k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/K1AuMrgi8iYON5UNvBoGK0EZ.png?f=user_large

Zoals je kan zien dus een enorm verschil in junction temperatures! Furmark max temp was eerst boven de 100 graden zelfs met de default fan curve. Daarna met exact de zelfde auto fan curve werd het net 82 graden. Het duurt ook veel langer tot de stabiele temperatuur wordt bereikt, waar de max eerst na 2 minuten al was bereikt, duurde het 5 minuten tot de temps stabiliseerden na de upgrade.

Het heeft me nog geen 20 euro en een uurtje werk gekost. De Thermal pads die ik heb gebruikt zijn 2mm Gelid Extreme, en hebben me ongeveer 11 euro gekost. Voor de GPU heb ik Thermal Grizzly Kryonaut gebruikt, omdat ik die nog had liggen, al zal mx-4 bijvoorbeeld ook prima werken.

Het is me een raadsel waarom Gigabyte hun topmodellen zo’n slechte service verleend, Wat heb je aan een dikke heatsink als je ertussen de slechtste pads die je kan bedenken stopt. Ik zal binnenkort ook mijn oude settings eens proberen met de custom curve om te zien wat dan het resultaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
Ja eigenlijk zou iedereen die gigabyte kaarten moeten terugsturen inderdaad, maarja in deze tijden doe je dat ook niet zo snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:34

RvV

Hier op de Gigabyte 3080 Gaming OC heb ik ook de pads vervangen en merk inderdaad een zelfde effect. Aan de voorkant 2mm, achterkant 2,5mm thermal grizzly minus pad 8. Die zijn wel iets duurder maar ik ben blij met het resultaat.
De standaard pads zijn echt smerige rommel. Een soort van vette, slappe kauwgom.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Aimussage schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 11:19:

Ervaringsverslag RTX 3080 Master (rev 1.0)

Ik ben sinds november 2020 de troste eigenaar van een Aorus Master RTX 3080 en was initieel erg tevreden over de kaart die ik strak kon laten draaien op een mooie undervolt.
  • Core: 1965mhz
  • Voltage: 0.913v
  • Mem: +0
  • Custom Fancurve met GPU stable op ong. 70 graden tijdens Port Royal stress test)
Thermal issues
Na ongeveer een maand kreeg ik mijn eerste crash. Ik merkte dat de kaart ineens minder stabiel werd met mijn custom settings van MSI afterburner met hier en daar een crash tijdens gamen. Dat werd steeds wat erger en hwInfo gaf regelmatig aan tegen thermal trottling aan te lopen.

Eind december kon ik niet eens meer de port royal stresstest volledig doorlopen zonder een crash. Daardoor moest ik de custom fan curve laten gaan en het voltage verhogen naar 0.925. De GPU toonde een lagere temperatuur (+/- 61 graden) maar de fans werden wel hoorbaar en draaiden flink sneller.

Waar kwam die thermal throttling vandaan? 70 graden was ver onder de toegestane temperaturen. Eerst wist ik niet waardoor dat kwam, maar toen de memory junction temperature beschikbaar kwam in hwInfo64 bleek deze tijdens mijn custom curve hoog op te lopen tijdens gamen, vaak tot boven de 100 graden en bij 110 graden dus met thermal throttling tot gevolg. Niet iets waar ik blij van word.

Normaal zou ik voor mijn kaart een RMA overwegen, maar dan zou ik de kaart ook langdurig kwijt zijn, de huidige markt is helemaal geschift en het is maar de vraag of ik er ooit een zou krijgen. Bovendien kan ik de kaart eigenlijk niet missen aangezien ik niet direct een vervanging beschikbaar heb en is het maar de vraag of een vervanging het onderliggende probleem oplost.
De oplossing: Thermal Pads
Na wat onderzoek op het internet vind ik vooral veel info van miners waaruit blijkt dat de kaarten van Gigabyte verschrikkelijk slechte thermal pads hebben waardoor de VRAM temps zo hoog worden. Ze boasten tot wel 20 graden lagere temperaturen met hun replacement pads EN daarbij een lagere fan speed. Skeptisch als ik ben nam ik die claims met een korreltje zout, maar zou al tevreden zijn met 10 graden minder. Ik besluit zelf te gaan knutselen en de pads op het geheugen te vervangen. Hieronder before en after data van de maximale temperatuur als delta van de kamer temperatuur (~20 graden). Ik heb de 3dMark Port Royal stress test uitgevoerd en Furmark 10 minuten laten draaien, beide op 1440p.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zoals je kan zien dus een enorm verschil in junction temperatures! Furmark max temp was eerst boven de 100 graden zelfs met de default fan curve. Daarna met exact de zelfde auto fan curve werd het net 82 graden. Het duurt ook veel langer tot de stabiele temperatuur wordt bereikt, waar de max eerst na 2 minuten al was bereikt, duurde het 5 minuten tot de temps stabiliseerden na de upgrade.

Het heeft me nog geen 20 euro en een uurtje werk gekost. De Thermal pads die ik heb gebruikt zijn 2mm Gelid Extreme, en hebben me ongeveer 11 euro gekost. Voor de GPU heb ik Thermal Grizzly Kryonaut gebruikt, omdat ik die nog had liggen, al zal mx-4 bijvoorbeeld ook prima werken.

Het is me een raadsel waarom Gigabyte hun topmodellen zo’n slechte service verleend, Wat heb je aan een dikke heatsink als je ertussen de slechtste pads die je kan bedenken stopt. Ik zal binnenkort ook mijn oude settings eens proberen met de custom curve om te zien wat dan het resultaat is.
Heb sinds twee weken een Gigabyte 3090 OC en heb nergens last van. Ben verbaasd hoe cool en stil die blijft onder load. Tijdens het gamen (BF5) is ie meestal rond de 60 graden. Maar het verschil is wel groot. Misschien ga ik ze ook maar vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ton37
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-10 22:10
Just my 2 cents: als je een gamer bent (de PC voornamelijk voor games gebruikt) en de huidige hoge prijzen ziet :'( , dan verwondert het mij (verbazen doe ik mij niet meer) dat er uberhaupt nog kaarten gekocht worden :? .Volgens mij kun je dan toch (financieel) beter een of twee van de de nieuwste Xbox(en) /Playstation(s) aanschaffen?? Dan hou je nog ruim geld over voor een paar leuke games ervoor?? Dat is zeker iets wat ik komende maanden in de gaten ga houden ..... ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:52
Ton37 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:07:
Just my 2 cents: als je een gamer bent (de PC voornamelijk voor games gebruikt) en de huidige hoge prijzen ziet :'( , dan verwondert het mij (verbazen doe ik mij niet meer) dat er uberhaupt nog kaarten gekocht worden :? .Volgens mij kun je dan toch (financieel) beter een of twee van de de nieuwste Xbox(en) /Playstation(s) aanschaffen?? Dan hou je nog ruim geld over voor een paar leuke games ervoor?? Dat is zeker iets wat ik komende maanden in de gaten ga houden ..... ;)
In theorie leuk maar die hele apparaten kan je niet kopen. Daarnaast mag je over die jaren nog 2x de prijs van een console betalen om online te mogen spelen en kosten de games vaak 50% meer.
En als kers op de taart ben je veroordeeld tot een controller en veel hogere input lag.
Nou niet echt een geweldige ervaring als je dat vergelijkt met de pc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
Swizzler24 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:07:
[...]

Heb sinds twee weken een Gigabyte 3090 OC en heb nergens last van. Ben verbaasd hoe cool en stil die blijft onder load. Tijdens het gamen (BF5) is ie meestal rond de 60 graden.
Zoals ik vertelde had ik de eerste maand ook nergens last van, met de stock settings bleef de kaart ook ong. 60 graden, vaak zelfs er onder en was vrijwel niet hoorbaar. Het was pas na een ongeveer een maand dat ik echt problemen kreeg, en ook toen niet met de GPU temps, maar met de memory junction temperature. Je kan in GPU-Z of hwInfo64 eens kijken wat die aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Aimussage schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:14:
[...]

Zoals ik vertelde had ik de eerste maand ook nergens last van, met de stock settings bleef de kaart ook ong. 60 graden, vaak zelfs er onder en was vrijwel niet hoorbaar. Het was pas na een ongeveer een maand dat ik echt problemen kreeg, en ook toen niet met de GPU temps, maar met de memory junction temperature. Je kan in GPU-Z of hwInfo64 eens kijken wat die aangeven.
Ik hou het even in de gaten. Thnx. Vervalt de garantie als je de thermal pads vervangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Swizzler24 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Ik hou het even in de gaten. Thnx. Vervalt de garantie als je de thermal pads vervangt?
Dat verschilt per fabrikant. Ik weet het niet echt 123. Dit artikel kan wel wat helpen https://nl.hardware.info/...-wat-mag-wel-wat-mag-niet

Ik gok dat de fabrikanten die het niet erg vinden als je de koeler vervangt ook niet moeilijk gaan doen mbt thermal pads.

Desondanks dat ga ik vanavond ook even kijken naar mijn temperaturen. Speel op dit moment Horizon Zero Dawn en daarbij crash ik regelmatig met mijn OC. Het is een game met (helaas) crashes maar kan misschien ook aan de mem temps liggen. Ik zal vanavond even kijken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimussage
Swizzler24 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 12:32:
[...]

Dat is een lastige vraag om te beantwoorden, zelf heb ik nog nooit een videokaart voor garantie terug gestuurd, ongeacht het merk, maar uit ervaringen van anderen hier en elders op het internet blijkt dat het een hit or miss kan zijn bij Gigabyte (en ookandere fabrikanten), dus neem alleen het risico als je het gevoel hebt dat je echt tegen problemen aanloopt met je kaart, dat is ook een van de redenen dat ik pas deze week de pads heb vervangen. Ik was de issues gewoon echt zat.

Qua RMA ervaring met Gigabyte heb ik wel een keer mijn Aorus monitor met 1 oplichtende pixel voor garantie retour gestuurd, de pixel zat letterlijk op de minst opvallende plek in een hoekje, was blauw en ik zag het pas na drie maanden. Daar deden ze totaal niet moeilijk over en ik had de monitor na een paar dagen al weer terug zonder oplichtende pixels. Ze kwamen hem zelfs bij mij thuis ophalen en terug brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZelianGuy
Ik heb zojuist een Port Royal stress test gedaan met mijn overclock erop. Memory werd niet heter dan 92 graden.

Gaat hierom om de MSI SUPRIM X 3080. Volgens mij prima temperaturen zo. Denk dat Gigabyte beetje skeer met de thermal memory pads bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
ZelianGuy schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 14:47:
Ik heb zojuist een Port Royal stress test gedaan met mijn overclock erop. Memory werd niet heter dan 92 graden.

Gaat hierom om de MSI SUPRIM X 3080. Volgens mij prima temperaturen zo. Denk dat Gigabyte beetje skeer met de thermal memory pads bezig is.
Mij Gigabyte 3090 OC wordt tijdens port royal max 86 graden (memory junction) en 70 graden op de hot spot. Ik mag niet klagen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
Swizzler24 schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:27:
[...]

Mij Gigabyte 3090 OC wordt tijdens port royal max 86 graden (memory junction) en 70 graden op de hot spot. Ik mag niet klagen dus.
Hoe lang heb je m? Bij mij ging het de eerste weken nog goed. Het werd iedere week een stukje slechter. Na een week of 7 de kaart uit elkaar gehaald: 1 grote olie bende van die veel te slappe / natte pads. Echt troep wat ze hebben gebruikt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swizzler24
Net twee weken. Welke heb jij?

[ Voor 33% gewijzigd door Swizzler24 op 12-03-2021 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimussage
savale schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 17:30:
[...]

Hoe lang heb je m? Bij mij ging het de eerste weken nog goed. Het werd iedere week een stukje slechter. Na een week of 7 de kaart uit elkaar gehaald: 1 grote olie bende van die veel te slappe / natte pads. Echt troep wat ze hebben gebruikt!
Bij mij dus precies zo, een vieze oliebende, ik heb het idee dat die thermalpads als ze een paar keer goed warm (100+ graden) zijn geworden beginnen te lekken en daardoor steeds slechter gaan werken met een neerwaartse spiraal tot gevolg. Dat verklaard ook waarom al die miners op reddit miners die perse +1000 mem moeten halen er zo vaak en snel last van kregen (sommige naar eigen zeggen al na een paar dagen).

Als je dus je kaart wat meer stressed met bijvoorbeeld cyberpunk of andere geheugen intensive games/task, vallen die thermal pads keihard door de mand. En hoewel tijdens de stresstest van Port Royale de memory junction temperatuur nog wel 88 graden was, zaten de fans op 78% en dan zijn ze echt wel hoorbaar. Wat heb ik je aan een grote heatsink op een kaart waarvan de gpu onder de 60 graden blijft maar wel de fans als een malle aan moet drijven omdat de junction temperature van het ram anders boven de 100 stijgt.

Na vervanging van de pads is het geheel een stuk beter in balans. Memory junction temperature is nu max 5 graden meer dan de hotspot in de stresstest. Met mijn custom fan curve game ik weer in absolute stilte zonder zorgen over de temperatuur van de kaart.
Pagina: 1 ... 41 ... 54 Laatste

Let op:
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:

• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
en ook niet voor levertijden en prijzen!

Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.