4K scherm erbij en knallen maar.
Toch wel een 80% gen-on-gen verbetering, en bij volledig raytraced/pathtraced dicht tegen de 100% verbetering.
Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself
Door 4k tesamen met hoge settings te nemen sluit je ook de CPU uit, waardoor je wel een beter beeld like voor like gaat krijgen, maar wel goed dat je het even aangeeftRenzzie schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:40:
Disclaimer bij bovenstaande video: ze mochten zelf niet de settings bepalen. Zullen dus settings gekozen zijn die de nieuwe generatie het beste uit lieten komen. Bijv. alleen op 4k, etc.
[ Voor 10% gewijzigd door Turismo op 02-09-2020 14:43 ]
Maar vooralsnog ziet het er positief uit (beter als ik verwachtte), en 4k met high zijn wel de settings die toevallig voor mij de enige belangerijke metriek is.
Lijkt vooralsnog als een waardige upgrade van mijn 1080ti te gaan worden.
https://nl.hardware.info/...uikt-op-in-lenovo-systeemLenovo heeft bevestigd dat zijn Legion T7 systeem de GeForce RTX 3070 Ti videokaart zal bevatten.
Volgens het artikel overigens nog niet duidelijk/zeker of het Ti of Super benamingen worden.
Ik ga deze release afwachten en de Ti/Super maar aanschaffen, als ik het geduld kan opbrengen.
Ben wel reuze benieuwd naar de reviews van de aangekondigde kaarten.
~ Portal 2 maps: linkje ~ LoL (EUW): Ocwil ~
Je CPU zal zowiezo de bottleneck zijn op hoge settings, het is nu al het geval dat wanneer je op 4k gamed je CPU limited bent.Linkje3 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:57:
Mijn huidige pc heeft een Ryzen 5 2600X en een GTX 1080 kaart. Als ik upgrade naar de 3070, hoe zeer is mijn huidige CPU een bottleneck? ben van plan vooral op mijn 4K tv te gaan gamen, met DLSS zolang de game het ondersteunt. Ik zal de CPU+MOBO wel ooit gaan vervangen, maar dit jaar alles vervangen wordt me te duur. Ik wil vooral klaar zijn voor CyberPunk 2077.
Echter is er nog geen waardige vervanger aan de horizon om een upgrade te verantwoorden.
Kijk maar grafieken van huidige generatie (RTX 20**), hoe dichter je tegen de 4k komt, des te minder worden de verschillen onderling bij CPU"s
https://www.techspot.com/...0-vs-2600-gaming-scaling/
Maar wellicht worden we nog verrast, RTX 30 serie komt ook met nvcache, geen idee in hoeverre dat invloed heeft op de cpu.
[ Voor 14% gewijzigd door Turismo op 02-09-2020 15:28 ]
Ah ja correct GPU limited inderdaad.
YouTube: Nvidia Ampere Reveal Analysis: Short Term Domination, but is Samsung...
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Voor een 3070 en 3080 sowieso niets. 3090 waarschijnlijk niets.ScreamGT schreef op woensdag 2 september 2020 @ 17:31:
Technisch vraagje; mijn mobo (Asrock B450M Pro4) heeft een PCI-e 3.0 x16 slot, als het goed is heeft de nieuwe serie 4.0Wat verlies ik hier in?
[ Voor 101% gewijzigd door computerjunky op 03-09-2020 11:55 ]
Wat een onzin! Zodra je richting de 1440p en hoger gaat wordt het verschil steeds kleiner en kleiner. Vanaf 3440x1440 en 4K is het verschil misschien een enkele frame per seconde.computerjunky schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:57:
[...]
Eerlijk gezegd is je 2060 nu al een bottleneck voor de 1080.
Ik zou eerste een 3600 of 3600x in die pc proppen voordat je een een nieuwe gpu haalt. Dat geeft je zo al tussen de 15 en 35% fps meer uit dezelfde gpu.
Al vraag ik me f of je een 4k tv heb met hoger dan 60 refresh rate die nog vrij nieuw zijn dus dan zal het niet veel uitmaken.
Uiteraard zijn er uitzonderingen bij sommige spellen, echter is ook daar praktisch altijd de GPU de bottleneck op hoge resoluties en niet de cpu. Met api's zoals Vulkan en DX12; die rechtstreeks de GPU aanspreken is de snelheid van de CPU al minder belangrijk.
MacBook Pro 16” M4 Pro | PC (Ryzen 58000X / RTX3080) | PS5 Pro | XBX | Switch | LG 77G2 | B&W 700 S2 | Nikon Z6II | iPhone 16 Pro Max | Tesla Model Y
Baal wel dat nVidia nu al de afgesproken USB C poort dumpt maar vervolgens wel de kaart voor VR aanprijst.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Computerjunky being computerjunkyMazeWing schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:50:
[...]
Wat een onzin! Zodra je richting de 1440p en hoger gaat wordt het verschil steeds kleiner en kleiner. Vanaf 3440x1440 en 4K is het verschil misschien een enkele frame per seconde.
Uiteraard zijn er uitzonderingen bij sommige spellen, echter is ook daar praktisch altijd de GPU de bottleneck op hoge resoluties en niet de cpu. Met api's zoals Vulkan en DX12; die rechtstreeks de GPU aanspreken is de snelheid van de CPU al minder belangrijk.
In de eerste instantie heb ik dit totaal gemist tot dat iemand in de comments van dit artikel er op wees: in Shadow of the Tomb Raider staat de FPS counter aan.Turismo schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:37:
De 1e hands on ervaring is er al, Digital Foundry had de RTX 3080 al een week voor aankondiging in bezit.
[YouTube: Nvidia GeForce RTX 3080 Early Look: Ampere Architecture Performance - Hands-On!
Toch wel een 80% gen-on-gen verbetering, en bij volledig raytraced/pathtraced dicht tegen de 100% verbetering.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6N9rxcutCDdPvmwt4ABYUVWH.jpg?f=user_large)
Wat hier zichtbaar is vind ik toch raar aangezien dit ook op een 2080Ti mogelijk is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/0B8NBDE8WRj9sENQeP2RtFqU.png?f=user_large)
Natuurlijk is dit geen 1-op-1 vergelijking omdat de settings niets naast elkaar zijn gezet maar 60fps lijkt een beetje laag.
Er staat daarnaast ook niet bij dat er gebruik wordt gemaakt van RTX of DLSS dus dan zou het hier om pure performance gaan zonder features waarin de 3xxx gaat uitblinken door de extra RT en Tensor cores.
Toch wordt er hier gesproken van een significante uplift van 69.8% in performance van de 3080 t.o.v. de 2080. (Het is onduidelijk of het hier om een Super gaat of niet)
Als je de performance van de 2080 op 4K pakt en die uplift toepast dan zou je 77fps willen verwachten.
Nogmaals, dit is geen exacte wetenschap want de settings zijn in beide gevallen onbekend.
Wel vind ik dit redelijk zorgelijk, staat v-sync misschien gewoon aan of wat is hier precies aan de hand?
Ik ben echt enorm benieuwd naar échte benchmarks waarbij de games en settings niet door Nvidia bepaald zijn.
Tot slot kwam ik ook deze video tegen van Bang4Buck PC Gamer
YouTube: Shadow of the Tomb Raider RTX Ray Tracing Ultra Settings, DLSS, 4K | RTX 2080Ti | i9 9900K
Hierbij wordt gebruik gemaakt van RT en DLSS op 4K en zie je dat zijn RTX 2080Ti die watergekoeld lijkt te zijn en ook een redelijk stevige overlock heeft tussen de 46 en 52fps zit met mogelijk wat uitschieters hier en daar.
Mocht Shadow of the Tomb Raider in die video ondanks dat dit er niet bij vermeld staat wel degelijk gebruik maken van RT en DLSS dan heb je het over een uplift van 8 tot 14fps t.o.v. een non-reference 2080Ti.
Een beetje uitgaand van de bovenstaande zaken lijkt het me dan ook enorm sterk dat de claim van Nvidia over de 3070 helemaal gegrond is zonder RT en DLSS.
Laat die echte benchmarks maar komen!
[ Voor 7% gewijzigd door Evernote op 03-09-2020 08:28 ]
Kan standaard footage zijn en dat ze de meetresultaten er over heen hebben geplakt
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Je eigen bron toont aan dat je fout zit:computerjunky schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:57:
[...]
Ik zou eerste een 3600 of 3600x in die pc proppen voordat je een een nieuwe gpu haalt. Dat geeft je zo al tussen de 15 en 35% fps meer uit dezelfde gpu.
Al vraag ik me f of je een 4k tv heb met hoger dan 60 refresh rate die nog vrij nieuw zijn dus dan zal het niet veel uitmaken.
4k zoals de witcher toont gewoon aan dat er een GPU bottleneck is.
Wat versta jij precies onder een budget kaart en top kaart (dit om aannames uit de weg te gaan, en we over hetzelfde praten, overigens kwam RTX 20 serie in sept 2018 uit, 2 jaar oud dus)?Patientzero schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:24:
Storm in een glas water, nvidia zou toch nooit met een budget kaart een top kaart van een jaar oud compleet waardeloos maken ? Daarmee delven ze hun eigen graf... ik moet het nog zien
Laten we er even vanuit gaan dat je de RTX 3070 als "budget kaart" ziet, gezien dat de laagste is die nu is bevestigd. Nvidia heeft nooit anders gedaan, met uitzondering op Turing waar ze de bal hebben laten vallen, wat Jensen nu ook min of meer heeft toegegeven.
Om een voorbeeld te geven GTX 1070 vs GTX 980ti

[ Voor 3% gewijzigd door Turismo op 03-09-2020 09:25 ]
Lol lol, maak niet zulke gevaarlijke statements, het klopt voor geen meter straks koopt die nog op jou advies een 3600x, komt die er bedrogen af. Het is al jaren bekend dat hoe dichter je de 4k benaderd je GPU bottlenecked wordt en de verschillen nog maar 1 a 2 fps zijn.computerjunky schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:57:
[...]
Daarnaast er zijn al een tijdje variable 4k refresh rates TV's met freesync https://www.eurogamer.net...k-tvs-for-hdr-gaming-7009
Targeten speciaal consoles, maar werken uiteraard net zo goed op pc's.
Dit is dan ook weer gedeeltelijk onzinMazeWing schreef op woensdag 2 september 2020 @ 21:50:
[...]
Ben zelf overgestapt van een i5 6600k naar een i5 9600k (4 vs 6 cores). Mijn FPS ging letterlijk tussen de 50-100% omhoog in alle games die ik speel. En ik speel enkel op 1440p met een 2070S.
Het is dus vrij belangrijk dat je een recente CPU hebt met minimaal 6 cores om geen bottleneck te vormen. In het geval waar je op reageerde zal het idd wel meevallen. Maar heb je nog een oude 4 core kun je beter je CPU upgraden.
Dat is de 980 en niet de 989ti 😁Turismo schreef op donderdag 3 september 2020 @ 09:22:
[...]
Wat versta jij precies onder een budget kaart en top kaart (dit om aannames uit de weg te gaan, en we over hetzelfde praten, overigens kwam RTX 20 serie in sept 2018 uit, 2 jaar oud dus)?
Laten we er even vanuit gaan dat je de RTX 3070 als "budget kaart" ziet, gezien dat de laagste is die nu is bevestigd. Nvidia heeft nooit anders gedaan, met uitzondering op Turing waar ze de bal hebben laten vallen, wat Jensen nu ook min of meer heeft toegegeven.
Om een voorbeeld te geven GTX 1070 vs GTX 980ti
[Afbeelding]
980Ti staat toch gelijk onder de 1070FE?
Iemand eigenlijk al enig idee wanneer de eerste "echte" benchmarks kunnen verschijnen? Hopelijk niet pas na 17 september.
Ik las ergens dat Tweakers/Hardware.info de eerste samples al onderweg hebben. Hoe lang gaat dat nog duren?
[ Voor 99% gewijzigd door Pirelly op 03-09-2020 10:23 ]
De run die je ziet is niet het benchmark resultaat, want hij mag de resultaten niet tonen, dus de percentages zijn niet berekend op de vsync capped run.Evernote schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:21:
[...]
Wat hier zichtbaar is vind ik toch raar aangezien dit ook op een 2080Ti mogelijk is.
[Afbeelding]
Natuurlijk is dit geen 1-op-1 vergelijking omdat de settings niets naast elkaar zijn gezet maar 60fps lijkt een beetje laag.
De review datum is altijd onderdeel van de NDA, dus de enigen die het weten gaan er niets over zeggen. Totdat je anders hoort (lees: overal reviews ziet) moet je het met 17 september doen.Pirelly schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:19:
[...]
980Ti staat toch gelijk onder de 1070FE?
Iemand eigenlijk al enig idee wanneer de eerste "echte" benchmarks kunnen verschijnen? Hopelijk niet pas na 17 september.
Ik las ergens dat Tweakers/Hardware.info de eerste samples al onderweg hebben. Hoe lang gaat dat nog duren?
[ Voor 29% gewijzigd door Paprika op 03-09-2020 10:29 ]
Waarom niet? Ze hebben betaald voor een bepaalde performance en ook gekregen, twee jaar later komt er een nieuwe kaart uit van 500 die gelijk of ietsje beter presteert en dan zou je de 2080 Ti kunnen verkopen en die kaart kunnen halen zonder verlies. Als je high-end tech koopt dan heb je sowieso kans dat het morgen oud nieuws is, dat is met alles in tech zo.Patientzero schreef op woensdag 2 september 2020 @ 23:24:
Storm in een glas water, nvidia zou toch nooit met een budget kaart een top kaart van een jaar oud compleet waardeloos maken ? Daarmee delven ze hun eigen graf... ik moet het nog zien
Zoals ik al zei "De review datum is altijd onderdeel van de NDA", dus misschien of misschien niet.Pirelly schreef op donderdag 3 september 2020 @ 10:33:
Is de NDA dan ook pas 17 september?
Linkje3 schreef op woensdag 2 september 2020 @ 14:57:
Mijn huidige pc heeft een Ryzen 5 2600X en een GTX 1080 kaart. Als ik upgrade naar de 3070, hoe zeer is mijn huidige CPU een bottleneck? ben van plan vooral op mijn 4K tv te gaan gamen, met DLSS zolang de game het ondersteunt. Ik zal de CPU+MOBO wel ooit gaan vervangen, maar dit jaar alles vervangen wordt me te duur. Ik wil vooral klaar zijn voor CyberPunk 2077.
Bah mijn excuses for dit advies...total screwup...computerjunky schreef op woensdag 2 september 2020 @ 20:57:
[...]
[ Voor 8% gewijzigd door computerjunky op 03-09-2020 11:59 ]
Als je nou even zoekt op i7 6700K bottleneck 2080 Ti dan weet je meteen hoe het zit met een 3070, gezien die minimaal vergelijkbaar moet presteren.Croqy schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:18:
Ik overweeg te upgraden, zou een i6700K processor een bottleneck zijn voor een 3070?
YouTube: Nvidia 2080 Ti Shadow of the Tomb Raider Benchmark (4K 60fps)Evernote schreef op donderdag 3 september 2020 @ 08:21:
[...]
In de eerste instantie heb ik dit totaal gemist tot dat iemand in de comments van dit artikel er op wees: in Shadow of the Tomb Raider staat de FPS counter aan.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er staat daarnaast ook niet bij dat er gebruik wordt gemaakt van RTX of DLSS dus dan zou het hier om pure performance gaan zonder features waarin de 3xxx gaat uitblinken door de extra RT en Tensor cores.
Toch wordt er hier gesproken van een significante uplift van 69.8% in performance van de 3080 t.o.v. de 2080. (Het is onduidelijk of het hier om een Super gaat of niet)
Als je de performance van de 2080 op 4K pakt en die uplift toepast dan zou je 77fps willen verwachten.
Nogmaals, dit is geen exacte wetenschap want de settings zijn in beide gevallen onbekend.
Wel vind ik dit redelijk zorgelijk, staat v-sync misschien gewoon aan of wat is hier precies aan de hand?
Ik ben echt enorm benieuwd naar échte benchmarks waarbij de games en settings niet door Nvidia bepaald zijn.
Tot slot kwam ik ook deze video tegen van Bang4Buck PC Gamer
YouTube: Shadow of the Tomb Raider RTX Ray Tracing Ultra Settings, DLSS, 4K | RTX 2080Ti | i9 9900K
Hierbij wordt gebruik gemaakt van RT en DLSS op 4K en zie je dat zijn RTX 2080Ti die watergekoeld lijkt te zijn en ook een redelijk stevige overlock heeft tussen de 46 en 52fps zit met mogelijk wat uitschieters hier en daar.
Mocht Shadow of the Tomb Raider in die video ondanks dat dit er niet bij vermeld staat wel degelijk gebruik maken van RT en DLSS dan heb je het over een uplift van 8 tot 14fps t.o.v. een non-reference 2080Ti.
Een beetje uitgaand van de bovenstaande zaken lijkt het me dan ook enorm sterk dat de claim van Nvidia over de 3070 helemaal gegrond is zonder RT en DLSS.
Laat die echte benchmarks maar komen!
YouTube: Shadow of the Tomb Raider Benchmark 4K UHD - GeForce RTX 2080 Ti
2:47 voor het punt uit de screenshot (spoiler 50-53 fps)
Nou komt het interessante en ook het meest irritante:
YouTube: Shadow of the Tomb Raider Max Settings Benchmark 4K RTX 2080 Ti vs G...
2:39 voor hetzelfde punt.
Dit is met de daadwerkelijke hoogste settings ipv de [Highest] preset.
Dus word er met highest de preset bedoeld waarbij je dus maar 16% gains heb of de daadwerkelijk hoogst mogelijke instellingen waar je dus 83% gains heb.
Het blijft altijd vaag totdat we alle details hebben en deze bedrijven zijn daarin gewoon niet te vertrouwen en blijft het wachten op 3rd party reviewers die alles exact hetzelfde testen.
Is het dus 60 fps in preset dan is de uplift minder als verwacht maar is het met gewoon alles op ultra dan word het een ander verhaal. Over 3 weken weten we het.
Dat hangt maar net van je eisen af idd. Ik game alleen 1440p op 60 Hz en ik heb mijn GTX 1080 nog nooit onder de 60 fps zien duiken.Flying schreef op woensdag 2 september 2020 @ 22:14:
[...]
1440p op 144Hz constant? Dat trekt de 2080Ti zelfs niet.
https://www.techspot.com/...-rtx-2080-mega-benchmark/
Nou, misschien als je alle eye candy uit zet...XWB schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:09:
[...]
Dat hangt maar net van je eisen af idd. Ik game alleen 1440p op 60 Hz en ik heb mijn GTX 1080 nog nooit onder de 60 fps zien duiken.
Tja, het was bij Digital Foundry redelijk duidelijk; Nvidia wil erg benadrukken dat in moderne titels het ~80% meer performance betreft. Maar natuurlijk zal er in veel situaties minder te winnen zijn. Ze hebben de tests waarschijnlijk zo gekozen dat er geen andere bottlenecks zijn en natuurlijk zijn het best case scenario's.computerjunky schreef op donderdag 3 september 2020 @ 12:44:
[...]
Het blijft altijd vaag totdat we alle details hebben en deze bedrijven zijn daarin gewoon niet te vertrouwen en blijft het wachten op 3rd party reviewers die alles exact hetzelfde testen.
Is het dus 60 fps in preset dan is de uplift minder als verwacht maar is het met gewoon alles op ultra dan word het een ander verhaal. Over 3 weken weten we het.
Wat mij bij SotT bijvoorbeeld opviel, was dat lang niet alle instellingen even veel zin hebben praktisch gezien in de gameplay. Daarnaast heb ik de game bij release (op 2080TI) een keer rondgespeeld en daarna, zeker 3 maanden na RTX introductie en optimalisatie nogmaals.
Het performance verschil op 3440x1440 (100hz gsync scherm) was er duidelijk, maar beide waren prima speelbaar. Rasterisatie was zo'n 62-88fps normaliter, en met RTX maximaal krijg je 48-80fps. Met wat tweaks is het boven de 55fps te houden zonder dat je ook maar iets inlevert. 4K vond ik persoonlijk teveel dips hebben, daar kon je ook de 40fps nog wel eens aantikken.
Maar de impact van RTX was echt minimaal. Als je de game gewoon speelt, is het totaal de moeite niet waard. Het moment dat je stil gaat staan en naar details gaat kijken vallen dingen op.
Als je dat vergelijkt met b.v. Control, dan is daar de impact van RTX veel groter. Maar daar is 4K eigenlijk niet te doen op quality DLSS 2.0 preset.
Als de 3070 echter in Dx11 titels dezelfde performance weet aan te houden als de 2080TI, dan is het eigenlijk allemaal niet zo belangrijk. De 2080Ti heeft het daarin eigenlijk zelden moeilijk. Alleen vrees ik dat de 3070 en 3080 dan met 8GB in de problemen komen met 4K en VR toepassigen.
Sowieso baal ik persoonlijk ervan dat ze 3080 niet met 12 of 16GB ofzo hebben kunnen uitvoeren. Dat had het een potentiële no-brainer voor VR gamers kunnen maken.
Momenteel zie ik nog weinig meerwaarde over de 2080TI, waardoor ik nog geen upgrade plannen heb eigenlijk. Zoveel meer performance uit de 3080 is leuk, maar er is welgeteld één game waarbij het te merken zou zijn voor mij persoonlijk. Als Atomic Heart straks uit komt en de 2080Ti het niet meer trekt zou dat misschien een reden zijn.
Die €1550+ prijzen voor de 3090 zijn wel een beetje extreem. En daar zou ik dan nog een waterblock ook bij moeten kopen... Is misschien ook niet gek voor wat je krijgt hoor. Maar met het feit dat de €550 kostende 3070 hun vorige €1250 flagship inhaalt, is wel een duidelijk argument van Nvidia zelf tégen het kopen van hun volgende nieuwe kaart...
Zitten een paar comparisons bij met een 2080 Ti, lijkt zo gemiddeld rond de 40% sneller te zijn in Doom.
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Het gaat hier niet om de absolute FPS aantallen, maar hoe Vulkan als API kan schalen met Ampere.rajackar schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:59:
Best indrukwekkend maar Doom is nou net zo'n titel die al fantastisch loopt op de huidige kaarten. Zelfs mijn 2080 haalt makkelijk 100 FPS in native 4K.
Je frame buffer zal vast wat groter zijn (omdat je ook naar hogere resoluties moet renderen, omdat je platte plaatje weer distortie moet krijgen om lens distortie te compenseren), maar die is verwaarloosbaar tov de 8GB-10GB die je hebt.
Wacht, klaag je nu echt dat de prijs/prestatie verhouding te goed is bij Nvidia momenteel, en dus dat je in het vervolg wel van een ander merk koopt?Maar met het feit dat de €550 kostende 3070 hun vorige €1250 flagship inhaalt, is wel een duidelijk argument van Nvidia zelf tégen het kopen van hun volgende nieuwe kaart...

De 20XX serie was vooral een uitzondering, maar het is gemiddeld genomen altijd zo geweest dat als jij nu de duurste high-end kaart koopt, je over 2 jaar een kaart kan kopen die dezelfde prestaties heeft voor een stuk minder.
[ Voor 34% gewijzigd door Sissors op 03-09-2020 17:35 ]
100+ FPS op 4K is hemels.
Ik kan je genoeg spellen geven waarop je 290 die 100+ haalt op 4K.ShellGhost schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:45:
100+ FPS op 4K is hemels.
Vast niet ultrawide dan, want zelfs mijn 2080 heb ik genoeg onder de 60 zien gaan. Met MFS2020 zelfs onder de 30 op high 😅XWB schreef op donderdag 3 september 2020 @ 16:09:
[...]
Dat hangt maar net van je eisen af idd. Ik game alleen 1440p op 60 Hz en ik heb mijn GTX 1080 nog nooit onder de 60 fps zien duiken.
Helaas ziet pacman er op 4k nog altijd even beroerd uit.Paprika schreef op donderdag 3 september 2020 @ 17:47:
[...]
Ik kan je genoeg spellen geven waarop je 290 die 100+ haalt op 4K.
Persoonlijk is rond de 100 fps wel mijn sweet spot maar toch wil ik een gpu die fors sneller is. Voor de resolutie die ik gebruik.
Want wat nu kan kan over 2 jaar wel eens heel anders zijn. De laatste 5 grote titels hebben dat wel laten zien.
En dan heb ik het nog niet eens over de consoles die rond kerst om de hoek komen kijken en best wel eens een grote impact kunnen gaan hebben op de pc fps omdat games die ondanks dat ze vaak ports zijn en toch al mooier op de pc wel eens een extra lading verbeteringen kunnen gaan krijgen omdat het breder ondersteund word.
Een flinke dosis overhead vind ik deze rond een zeer verstandig idee.
Kan niet wachten op de benchmarks want ik hoop dat de 3070 meer als genoeg is voor mijn wensen maar ik denk dat de 3080 een betere keuze is. Al staat die 320 watt me echt niet aan. Gelukkig valt hij 100 goedkoper uit als verwacht.
De manier is echter anders. Een 3 fan cooler verplaatst heel veel lucht en op een veel groter oppervlak. De lucht is dus al veel koeler voordat het bij de cpu aan komt door het mixen met andere lucht en een groot deel zal afgevoerd worden. Dit nieuwe design blaast het omhoog direct waar de cpu lucht op zuigt dis bijna geen mixen van lucht. Geweldig voor je gpu temps maar mogelijk minder voor je cpu temps.Blaat schreef op woensdag 2 september 2020 @ 15:03:
[...]
De huidige kaarten blazen hun warme lucht ook de kast in. Dat zal geen wezenlijk groot verschil maken.
We gaan het zien maar met zo'n power beest is de kans groot dat airflow van kasten belangrijker is dan ooit.
Kan nu al niet wachten op de benchmarks al zal mijn hekel aan geld uit geven me laten wachten op RDNA2 benchmarks.
Ik heb even wat advies nodig van jullie deskundigen.
Ik ben momenteel in het bezit van:
CPU: I5 8600k
MOBO: AS Rock 970 pro 3
GTX 1060
Ik ben van plan om een 3080 te gaan halen, red ik dat met deze setuo?
op mijn moederbord zitten 2 pci 2.0 x16 slots
is het beter om een nieuwe mobo + CPU aan te schaffen of misschien toch een 3070?
Ik ben niet iemand die elk jaar weer wat nieuws in mn pc stop, heb graag dat het gewoon werkt voor een goede tijd.
Advies is zeer welkom!
Een Intel i5 in een bord met AMD socket?Bladspinazie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:20:
Dag allen,
Ik heb even wat advies nodig van jullie deskundigen.
Ik ben momenteel in het bezit van:
CPU: I5 8600k
MOBO: AS Rock 970 pro 3
GTX 1060
Ik ben van plan om een 3080 te gaan halen, red ik dat met deze setuo?
op mijn moederbord zitten 2 pci 2.0 x16 slots
is het beter om een nieuwe mobo + CPU aan te schaffen of misschien toch een 3070?
Ik ben niet iemand die elk jaar weer wat nieuws in mn pc stop, heb graag dat het gewoon werkt voor een goede tijd.
Advies is zeer welkom!
N.a.v. de rest van je verhaal ga ik er vanuit dat je gewoon een AMD AM3(+) cpu hebt in dat AMD bord en dan heb je nu al een behoorlijke cpu/systeem bottleneck met je GTX 1060.
Ik denk overigens ook dat je beter een eigen topic hiervoor kan openen.
[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-09-2020 22:24 ]
Juiste moederbord bij mijn i8600k (die wel klopt) is Gigabyte Z370P
Dan heb je PCI-E 3.0. Misschien dat je CPU niet altijd mee kan komen, maar het kan nog wel even.Bladspinazie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:37:
excuus hahaha dat is een moederbord van nog een oudere pc die ik had.
Juiste moederbord bij mijn i8600k (die wel klopt) is Gigabyte Z370P

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE
Daar lijkt het dan wel op...Skybullet schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:42:
Ik heb een mooie cablemod set in mijn pc zitten die komt met 2x 8 pin en 1x 6 pin pci-e ( 3 losse kabels dus) alleen nu zie ik veel top model 3080 kaarten zoals een rog strix of gaming x trio die 3x 8 pin nodig hebben. Is hier nog iets handigs op de bedenken of moet ik 1 los kabeltje uit amerika gaan bestellen ?![]()
Edit: niet goed gelezen.
[ Voor 30% gewijzigd door HugoBoss1985 op 03-09-2020 22:49 ]
Als je het "mooi" wilt houden (ik vind er niks aan, maar het is jouw pc) dan zul je toch een extra kabel nodig hebben.Skybullet schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:42:
Ik heb een mooie cablemod set in mijn pc zitten die komt met 2x 8 pin en 1x 6 pin pci-e ( 3 losse kabels dus) alleen nu zie ik veel top model 3080 kaarten zoals een rog strix of gaming x trio die 3x 8 pin nodig hebben. Is hier nog iets handigs op de bedenken of moet ik 1 los kabeltje uit amerika gaan bestellen ?![]()
Dat maakt er niet opeens een sleeved kabel van of iets.HugoBoss1985 schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:43:
[...]
Daar lijkt het dan wel op...
Bij de kaart zal vast ook wel wat meegeleverd gaan worden aan adapters.
Misschien kun je anders iets doen met 2x molex naar pci-e zodat je 2x pci-e naar 1x 8 pin kan realiseren met nog een andere adapter
[ Voor 27% gewijzigd door Paprika op 03-09-2020 22:45 ]
Oke ja ik kan mijn cpu eventueel nog overklokken omdat ik de K variant heb. Is dat nog de moeite waard?Paprika schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:40:
[...]
Dan heb je PCI-E 3.0. Misschien dat je CPU niet altijd mee kan komen, maar het kan nog wel even.
en is het wel verstandig om voor 200 euro meer voor een 2080 te gaan?
voor het geld zou ik het niet laten, maar als het geen zin heeft met de cpu die ik heb dan moet ik overwegen om alles evt te vervangen.
Overclocken helpt altijd en ik weet niet welke monitor je hebt en wat je speelt. Voor WoW Classic voegt het niets toe. Voor Flight Simulator juist wel.Bladspinazie schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:46:
[...]
Oke ja ik kan mijn cpu eventueel nog overklokken omdat ik de K variant heb. Is dat nog de moeite waard?
en is het wel verstandig om voor 200 euro meer voor een 2080 te gaan?
voor het geld zou ik het niet laten, maar als het geen zin heeft met de cpu die ik heb dan moet ik overwegen om alles evt te vervangen.
Mooi vind ik het zeker anders had ik ze niet gekocht ( de standaard kabels van mijn rm850x zijn echt verschrikkelijk ). Ik zal nog even kijken nog adapters ja. Wie heeft er nu sowieso 3x 8 pin kabels bij zijn psu gekregen, vind het nogal een heftige eis ?Paprika schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:45:
Als je het "mooi" wilt houden (ik vind er niks aan, maar het is jouw pc) dan zul je toch een extra kabel nodig hebben.
Jouw voeding heeft anders standaard gewoon 6 van die kabels.Skybullet schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:53:
[...]
Mooi vind ik het zeker anders had ik ze niet gekocht ( de standaard kabels van mijn rm850x zijn echt verschrikkelijk ). Ik zal nog even kijken nog adapters ja. Wie heeft er nu sowieso 3x 8 pin kabels bij zijn psu gekregen, vind het nogal een heftige eis ?
Ik heb de zelfde voeding, 6 van deze kabels zitten erbij. Kan je een extra halen in loop van de tijd maar een tijdelijke oplossing heb je als het goed is al.Skybullet schreef op donderdag 3 september 2020 @ 22:53:
[...]
Mooi vind ik het zeker anders had ik ze niet gekocht ( de standaard kabels van mijn rm850x zijn echt verschrikkelijk ). Ik zal nog even kijken nog adapters ja. Wie heeft er nu sowieso 3x 8 pin kabels bij zijn psu gekregen, vind het nogal een heftige eis ?
[ Voor 10% gewijzigd door Fusi0nking op 03-09-2020 23:16 ]
Zelf zit ik nog te twijfelen.. ik wil sowieso een upgrade van mijn GPU.. (momenteel een 1060 3gb)..
Mijn systeem is een:
Intel i5 7600
MSI B250M Bazooka (pci-e 3)
16gb 2400mhz
Nu twijfel ik of mijn cpu niet een hele grote bottleneck gaat zijn echter is momenteel een full upgrade een beetje boven budget.. ook twijfel ik nog of ik voor de 3070 of 3080 ga.. 3070 lijkt beste bang for buck maar waarom dat niet die 200 extra uitgeven en sowieso klaar zijn voor de aankomende paar jaar
Jaartje of 4 wil ik toch wel weer doen met mijn nieuwe gpu zeg maar..
opzicht zou ik over een maandje of 2 a 3 wel een cpu / mobo / mem upgrade kunnen doen alsnog..
Tips zijn welkom!
De Digital Foundry benchmarks zijn aardig, maar mij te afhankelijk van het ray tracing gedeelte. Je wilt de FPS zien zonder ray tracing, die weten we nog niet, verder gemaskeerd door VSync. Mogelijk wordt de driver nog geoptimaliseerd vlak voor de echte release 17 september.
En die SMs van nVidia zijn 'maar' van 72 (2080 Ti) naar 82 (3090) gegaan. Natuurlijk ook van 12nm naar 8nm met slechtere yields bij Samsung dan TSMC, daarom zijn die perfecte die's van 3090 zo duur. Mogelijk ook iets sneller, maar de base clock van 2080Ti was niet best met 1350 MHz.
Big Navi zal met 80 CU niet zo ver van die 82 SM zitten. Het verschil is dan:
~30% meer transistors voor nVidia (28 vs 21 miljard), versus
~30% meer kloksnelheid voor AMD. TSMC's N7+ geeft +10% meer snelheid versus N7FF, en base clock RX5700XTX is 1680MHz*1,1 = 1850MHz, versus 1400 MHz base clock voor 3090? Boost clock was 1770MHz voor een Titan RTX, nu 1700MHz voor RTX 3090, dus juist omlaag gegaan. Base clock was 1350MHz. 1800MHz AMD/1400MHz nVidia is nog steeds +28,5%.
Gelijk spel is dodelijk voor nVidia. De kosten zijn lager voor AMD (ik vermoed $899-$999 versus $1499), TSMC heeft minder defecten. Dus dan moet je overclocken als nVidia. Maarrr... dat schijnt met deze Samsung chips niet zo slim te zijn: denk aan een kacheltje en een vliegtuig in je PC kamer. Als RDNA2 beter overclockt, pakt AMD gewoon echt de performance crown deze keer.
Dan is er Q1 2021 voor nVidia om alsnog 7nm TSMC te gaan. Maar dan hebben we het niet over de GA102, die hebben ze echt niet 2x ontworpen op 10nm (samsung 8nm onderliggend) en 7nm (TSMC), juridisch onmogelijk (NDA's) en commercieel zeer onwaarschijnlijk. Dan pakken ze de GA100, beperkte oplage. Paper launch, Titan RTX2, alles om de performance crown terug te krijgen, nVidia kennende. Ze houden nu de 3070 Ti/Super achter, maar die boeien niet voor het "halo effect".
Ik denk dat momenteel bijna niemand dit scenario aan ziet komen. Maar ingenieurs zeggen niet zo snel "nVidia killer". En op basis van de cijfers, denk ik dat de AMD Navi21 nog steeds goede kansen maakt versus de GA102.
[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 08-09-2020 09:32 ]
kleine muisjes hebben grote wensjes: Beschuit Met Gestampte Mensjes
Ik heb nog nooit zoveel aannames gezien in 1 post. Dit is daarnaast het 3xxx ervaringen topic niet het "glazen bol amd vs nvidia " topic
Exact. Die post zou beter tot zijn recht komen in CJ's AMD Radeon Info & Nieuwsdiscussietopic - Deel 144 waar wel meer dergelijke reacties staan. Zwaar irritant dat gedrag van fanbois.Skybullet schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 01:07:
[...]
Ik heb nog nooit zoveel aannames gezien in 1 post. Dit is daarnaast het 3xxx ervaringen topic niet het "glazen bol amd vs nvidia " topic
Ze hebben nog 2 weken om iets aan te kondigen of te laten zien anders zijn ze voor mijn geld (en dat van vele anderen) te laat... Zo simpel werkt het gewoon.
Sta er precies hetzelfde in. Ze hebben nog tot de 17e, anders komt er een 3080.Phusebox schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:09:
Voor mij is het gewoon simpel, de 30xx biedt genoeg performance (als de eerste benchmarks blijken te kloppen) om mijn 2070 Super te vervangen. Ik heb geen voorkeur voor het ene of het andere kamp, maar AMD heeft momenteel niks dat kan concurreren.
Ze hebben nog 2 weken om iets aan te kondigen of te laten zien anders zijn ze voor mijn geld (en dat van vele anderen) te laat... Zo simpel werkt het gewoon.
Je weet sowieso dat AMD de producten niet op een hoger prijspunt gaat positioneren. En het zou raar zijn als AMD niet met de 3070/3080 kan concurreren. Ook moet je logisch nadenken. Als AMD voor dezelfde of en iets lagere prijs, met een lager verbruik, dezelfde performance kan bieden, zelfs met Raytracing, dan is het gewoon slimmer voor jezelf en voor andere consumenten om eens een keer AMD te kopen. Het zijn namelijk wij die bepalen of de GPU prijzen zo hoog blijven, niet Nvidia. Maar dat beseffen de mensen niet zo goed.
Ik hoop voor ons allemaal dat AMD iets tegenover de de 3080 kan plaatsen. Zelfs voor "nvidia only" kopers zou het kunnen resulteren in een prijsverlaging of een super variant voor dezelfde prijs. Al zou dat wel resulteren op hogere prijzen in de toekomst aangezien we AMD wel nodig hebben
En nee ik ben geen fanboy. Maar als ik een gelijkwaardig product kan kopen van AMD doe ik dat wel, al is het maar op de hoop van lagere prijzen en meer innovatie.
Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!
Daar vrezen we allemaal voorschumi1986 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:54:
Sterker nog als AMD voor de 17e niets laat zien dan ga ik er gewoon vanuit dat ze niet kunnen concurreren
Ik twijfel eerlijk gezegd of ze 3080 performance gaan halen omdat Nvidia het zelf niet nodig vind om pre-orders te aanvaarden. Ik ga er van uit dat Nvidia al lang weet waaraan ze zich moeten verwachten bij de concurrentie.
[ Voor 40% gewijzigd door JRMBelgium op 04-09-2020 08:01 ]
Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!
Ik heb nu een AMD-kaart en Nvidia zou dus nu aan de beurt zijn, maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat AMD in petto heeft.
Maar de beperkte voorraad van 3000-kaarten zorgt er wel voor dat ik niet buiten de boot wil vallen, maar dat is natuurlijk wat ze willen.
[ Voor 13% gewijzigd door CerandoX.nl op 04-09-2020 08:46 ]
Beperkte voorraad?CerandoX.nl schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:46:
Ik heb altijd afgewisseld tussen AMD en Nvidia. Ik vond alleen wel dat vooral in het verleden Nvidia, ondanks de toen soms wat lagere specs voor het geld, betere (beeld)kwaliteit leverde dan de AMD-kaarten. Dan bedoel ik gewoon side-by-side, zelfde game en zelfde settings, los van de framerate. Ik denk niet dat dit tegenwoordig nog zo is.
Ik heb nu een AMD-kaart en Nvidia zou dus nu aan de beurt zijn, maar ik ben wel nieuwsgierig naar wat AMD in petto heeft.
Maar de beperkte voorraad van 3000-kaarten zorgt er wel voor dat ik niet buiten de boot wil vallen, maar dat is natuurlijk wat ze willen.
TweakTown berichtte daarover, maar dat hoort er nou eenmaal bij. Je moet toch iets roepen om nog clicks te krijgen. Laat het nou net zo zijn dat je in dit geval meer dan 50% kans hebt. Er zijn of extreem goede voorraden of er zijn er te weinig. Zelfs als 80% van de geïnteresseerden er een kan bemachtigen zal iemand nog zeggen zie je wel!
Wat is dan de reden om je 2070S te upgraden? Kom je echt power te kort in spellen? Wil je zo snel mogelijk een nieuwe kaart zodat je de 2070S nog redelijk kunt verkopen?Phusebox schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:09:
Voor mij is het gewoon simpel, de 30xx biedt genoeg performance (als de eerste benchmarks blijken te kloppen) om mijn 2070 Super te vervangen. Ik heb geen voorkeur voor het ene of het andere kamp, maar AMD heeft momenteel niks dat kan concurreren.
Heb zelf ook een 2070S en hoewel ik de lager dan verwachte prijs voor de 3080 toejuich wil ik toch eerst zien wat AMD te bieden heeft straks. Stel dat AMD niet aan Nvidia kan tippen en de nieuwe kaarten iets minder presteren. Dan is de kans groot dat de prijs ook erg aantrekkelijk wordt en je wellicht een paar % minder performance hebt voor een stuk minder geld. Het kan ook zijn dat AMD wel echt een snellere kaart uitbrengt en dan alsnog iets onder de prijs van Nvidia gaat zitten. Dan baal je toch een beetje dat je niet nog even hebt kunnen wachten.
Als je al een tijd zit te wachten met je oude GPU dan begrijp ik nog wel dat je gewoon voor de 3080 gaat als de prijs echt OK is en de levertijd acceptabel. Als je al een prima kaart hebt (2070S) dan zou het kunnen lonen om nog even te wachten. Die 3080 kun je later ook nog kopen of wellicht is er dan een S of Ti variant uitgekomen.
Wise men speak because they have something to say; Fools because they have to say something
@JohnnyV76 Tja AMD moet er echt met kop en schouders boven uit steken bij mij om nog een kans te maken. Heb g-sync, wil niet meer zonder RTX voice en het streamen naar mijn Shield werkt makkelijker via een Geforce kaart. Daarnaast kom ik nu echt wel te kort in MFS2020 en sommige Racesims in VR en op 1440 ultrawide. En de 2080 kan dan naar mijn 2e pc om de 1070 te vervangen zo dat ik ook wat meer kan draaien in de huiskamer.
[ Voor 36% gewijzigd door Beakzz op 04-09-2020 09:58 ]
Voor VR is de 2070S net aan, en dat is met mijn huidige headset (2x 1440x1600). Eind oktober verwacht ik mijn nieuwe headset met 2x 2160x2160 resolutie. Dat is een toename van 100% in aantal pixels (4,6 vs 9,3 miljoen pixels).JohnnyV76 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:51:
[...]
Wat is dan de reden om je 2070S te upgraden? Kom je echt power te kort in spellen? Wil je zo snel mogelijk een nieuwe kaart zodat je de 2070S nog redelijk kunt verkopen?
Heb zelf ook een 2070S en hoewel ik de lager dan verwachte prijs voor de 3080 toejuich wil ik toch eerst zien wat AMD te bieden heeft straks. Stel dat AMD niet aan Nvidia kan tippen en de nieuwe kaarten iets minder presteren. Dan is de kans groot dat de prijs ook erg aantrekkelijk wordt en je wellicht een paar % minder performance hebt voor een stuk minder geld. Het kan ook zijn dat AMD wel echt een snellere kaart uitbrengt en dan alsnog iets onder de prijs van Nvidia gaat zitten. Dan baal je toch een beetje dat je niet nog even hebt kunnen wachten.
Als je al een tijd zit te wachten met je oude GPU dan begrijp ik nog wel dat je gewoon voor de 3080 gaat als de prijs echt OK is en de levertijd acceptabel. Als je al een prima kaart hebt (2070S) dan zou het kunnen lonen om nog even te wachten. Die 3080 kun je later ook nog kopen of wellicht is er dan een S of Ti variant uitgekomen.
Dus ik denk dat de 2070S het dan echt niet meer trekt.
En wachten op AMD, dat heb ik vorig jaar ook gedaan. Toen was er al sprake van Big Navi, maar tot op heden heb ik nog niets gezien.
[ Voor 4% gewijzigd door Phusebox op 04-09-2020 10:07 ]
Je zit dan tussen 4K (8294400) en 5K (14745600) in. Gezien het nog wel aardig dicht bij de 4K zit kun je het beste zo'n 12.5% van de 4K resultaten aftrekken om in te schatten hoe het voor jou zal zijn.Phusebox schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:55:
[...]
Dat is een toename van 100% in aantal pixels (4,6 vs 9,3 miljoen pixels).
Ja goed meer dan een 3080 kan en wil ik niet betalen. Dus dat moet maar voldoende zijn.Paprika schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:03:
[...]
Je zit dan tussen 4K (8294400) en 5K (14745600) in. Gezien het nog wel aardig dicht bij de 4K zit kun je het beste zo'n 12.5% van de 4K resultaten aftrekken om in te schatten hoe het voor jou zal zijn.
Ik denk dat een 3080 ruim voldoende gaat zijn voor VR.Phusebox schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 10:07:
[...]
Ja goed meer dan een 3080 kan en wil ik niet betalen. Dus dat moet maar voldoende zijn.
R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X
Dit herken ik, ben er zelf ook zo eenBeakzz schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 09:53:
De meeste potentiële klanten vinden de 3080 (naar specs van Nvidia) zo goed vergeleken met de vorige generatie dat ze er ook van uit gaan dat ze als broodjes verkopen en er snel bij moeten zijn. Meerder mensen om mij heen die eerder nog aangaven dat ze rond de jaarwisseling rustig gingen kijken wat ze gingen kopen zitten nu ongeduldig op een pre-order kans te wachten
Maargoed, ik weet van mezelf dat die eerste gedachte m'n verstand is en dat tweede m'n geconditioneerde "kopen kopen!" impuls. De 5700XT die ik nu heb draait alle games nog prima op high settings, nooit last gehad van vastlopers of problemen met drivers ook trouwens, dus ik heb geen haast. Hopelijk blijft m'n verstand het winnen
[ Voor 11% gewijzigd door pixeled op 04-09-2020 14:45 ]
Dit is natuurlijk nog wel iets onder 4k (8.294.400 pixels) maar desalniettemin een aardige sloot pixels.
In bijvoorbeeld BF V multiplayer heb ik resolution scaling wel van 110% omlaag naar 100% gezet maar haal toch nog wel 90-120 fps schat ik, afhankelijk vd map. Wel kan ik nu eindelijk freesync / gsync gebruiken wat toch wel veel scheelt naar mijn gevoel. Maar de game is goed speelbaar.
Anyway er gaat zeker een nieuwe GPU komen en omdat navi helaas te lang duurt en onzeker is wordt het vrijwel zeker de 3080. Denk dat dat de perfecte match voor mij is om een behoorlijke tijd mee te kunnen doen.
[ Voor 14% gewijzigd door Help!!!! op 04-09-2020 12:25 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Nu Nvidia verplicht op Samsung overgegaan is denk ik dat iedereen echt het beste eraan doet om nog een maandje of twee geduld te bewaren. Jensen/Nvidia is gewoon een hele goeie verkoper, en deze plotselinge sprong naar ook echt enorme wattages sinds jaren lijkt wel dat ze enorm sterke concurrentie van AMD verwachten. Zeker nu ze op N7P EUV draaien van TSMC zullen ze zuinige, sterke, en met hoge yields kunnen leveren terwijl Nvidia langdurig met lagere kwaliteit van Samsung moet doen (bron: Daniel Nenni op broken silicon podcast, 27 aug 2020)
Als het teleursteld zal Nvidia gewoon deze prijzen blijven varen, maar als AMD een goede productreeks op de markt brengt moet Nvidia of nog een ongemelde videokaart uitbrengen die op $600 of $1000 punt komen, of prijzen verlagen van de huidige. Dus als je een nieuwe kaart nodig hebt zou ik zeker wachten, dat is enkel win win. Early adopters zijn ook bij Nvidia niet beter af dan bij AMD.
Goeie tijden dit. Heerlijk dat er weer een gezonde concurrentie ingeslopen is nu AMD zijn zaakjes weer op de rit lijkt te hebben.
Edit: I stand corrected, dank aan XWB
[ Voor 13% gewijzigd door Brattoes op 04-09-2020 12:47 . Reden: Extra info en bron. matriaal toegevoegd, correctie ]
AMD kan zijn RTX 3080 tegenhanger net zo goed voor $699 in de markt zetten. In dat geval zou Nvidia niks moeten doen, tenzij Navi 21 sneller blijkt te zijn.Brattoes schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:17:
Als het teleursteld zal Nvidia gewoon deze prijzen blijven varen, maar als AMD een goede productreeks op de markt brengt moet Nvidia of nog een ongemelde videokaart uitbrengen die op $600 of $1000 punt komen, of prijzen verlagen van de huidige. Dus als je een nieuwe kaart nodig hebt zou ik zeker wachten.
Als AMD niets voor de 17e roept waar mensen iets mee kunnen dan is het kwaad al geschiet.Brattoes schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:17:
Dus als je een nieuwe kaart nodig hebt zou ik zeker wachten, dat is enkel win win.
Ik denk dat ze liever marktaandeel willen winnen na afgelopen jaren en zich willen bewijzen. Maar het is mogelijk dat ze het gaan doen maar zal me echt verbazen.XWB schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:25:
[...]
AMD kan zijn RTX 3080 tegenhanger net zo goed voor $699 in de markt zetten. In dat geval zou Nvidia niks moeten doen, tenzij Navi 21 sneller blijkt te zijn.
Dat zal voornamelijk liggen aan de beschikbaarheid van de kaarten, lijkt me.Paprika schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:28:
[...]
Als AMD niets voor de 17e roept waar mensen iets mee kunnen dan is het kwaad al geschiet.
Ik heb ook altijd van alles wat gehadCerandoX.nl schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 08:46:
Ik heb altijd afgewisseld tussen AMD en Nvidia. Ik vond alleen wel dat vooral in het verleden Nvidia, ondanks de toen soms wat lagere specs voor het geld, betere (beeld)kwaliteit leverde dan de AMD-kaarten. Dan bedoel ik gewoon side-by-side, zelfde game en zelfde settings, los van de framerate. Ik denk niet dat dit tegenwoordig nog zo is.
- GeForce 3
- Radeon 9800 Pro
- GeForce 6600 GT SLI
- Radeon R9 270X
- Radeon R9 380X
- GeForce GTX 1080
Ik ben er vast nog eentje vergeten.
De nieuwe RTX 3070 is heel verleidelijk, maar ik kan best nog even wachten op de nieuwe RDNA2 line-up.
Al heb je dan geen rtx en dergelijke. Tel daar de rdna2 prestatie winst bij op en je zit vrij goed. De yields met een grotere die zijn dan wel een zorgen puntje maar daar kunnen we alleen over speculeren.
@Jelle Mees de consument bepaald idd de prijs tot op zekere hoogte (zal altijd winst op blijven zitten) echter betaal ik liever 100 meer op een kaart van 600 als ik daarvoor alle launch problemen die amd de afgelopen 3 jaar gehad heeft af kan kopen. Ik betaal graag minder maar niet voor beta testen. Is het 200 minder tja dan moet ik er even serieus over nadenken.
En persoonlijk verwacht ik dat ze ergens tussen de 3070 en 3080 zullen zitten. Hoe het dan met ray tracing en dlss competitie zit en mogelijk meer als 8gb ram zal ook meespelen in gemaakte keuzes.
AMD gebruikt de N7P node voor de nieuwe Navi GPU. Dat is een verbeterde versie van TSMC's eerste 7nm node, maar is nog geen EUV.Brattoes schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:17:
Nu Nvidia verplicht op Samsung overgegaan is denk ik dat iedereen echt het beste eraan doet om nog een maandje of twee geduld te bewaren. Jensen/Nvidia is gewoon een hele goeie verkoper, en deze plotselinge sprong naar ook echt enorme wattages sinds jaren lijkt wel dat ze enorm sterke concurrentie van AMD verwachten. Zeker nu ze op EUV draaien van TSMC zullen ze zuinige, sterke, en met hoge yields kunnen leveren terwijl Nvidia langdurig met lagere kwaliteit van Samsung moet doen (bron: Daniel Nenni op broken silicon podcast, 27 aug 2020)
Op het moment dat mensen overal foto's en resultaten van de 3000 series gaan zien dan komt het FOMO effect om de hoek zetten.Brattoes schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:31:
[...]
Dat zal voornamelijk liggen aan de beschikbaarheid van de kaarten, lijkt me.
oeps, ik heb het veranderd. Foutje en dank jeXWB schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 12:34:
[...]
AMD gebruikt de N7P node voor de nieuwe Navi GPU. Dat is een verbeterde versie van TSMC's eerste 7nm node, maar is nog geen EUV.
Dat inderdaad, ik pak de popcorn erbij en ga de komende tijd genieten van de show.Jelle Mees schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 07:57:
Het is gewoon slim om af te wachten op AMD.
Sowieso moet ik mijn hele platform upgraden als ik naar een van de nieuwe kaarten wil overstappen, hetgeen me dan weer tijd geeft om te sparen....
Ik vraag me af of andere edities van ed RTX 3080 ook beetje netjes eruit zien (strakker met minder regenboog stuff... vind het wat afgezaagd). Gewoon een mooie strakke black edition ofzo
Verder kijk ik er nu naar ineenkeer een nieuw systeem te kopen, maar de procs zijn ook nogal iffy momenteel. Intel is vrij magertjes prijs/kwaliteit, AMD prima maar nieuwe proc die uitkomen binnenkort.
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Als in? Want volgensmij heeft AMD al heel lang Nvidia niet meer overtroffen.gitaarwerk schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:29:
Ik vind de founders edition wel heel mooi eruit zien. Ik weet niet of AMD het gaat overtreffen deze keer.
you never know... Als de releases zo dicht op elkaar zullen zitten, is het wel interessant te wachten. Ik heb nu nog een GTX 780. Dus tja. Alles is beter.schumi1986 schreef op vrijdag 4 september 2020 @ 15:39:
[...]
Als in? Want volgens mij heeft AMD al heel lang Nvidia niet meer overtroffen.
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Dit topic is ervaringen over de nieuwe nVidia RTX 3xxx kaarten uit te wisselen en om de kaarten zelf te bediscussieren. Dit topic is niet bedoeld voor aankoopadvies zoals:
• Is mijn voeding krachtig genoeg voor de nieuwe kaarten?
• Is mijn processor snel genoeg voor de nieuwe kaarten?
• en ook niet voor levertijden en prijzen!
Als je er niet uit komt, maak dan een topic aan in Componenten Aankoopadvies.